Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrDuckeers
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-11-2024
@henkie196 @rockhopper @Damic dank jullie wel voor de adviezen. Ik neem het mee en heb mijn lijstje aangepast. Ik kan zo wel denk ik even vooruit. En zal stapje voor stapje nieuwe zaken toevoegen als die nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@MrDuckeers graag gedaan.

Voor iedereen dat niet meer weet over wat het ging: MrDuckeers in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:40

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

The Eagle schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:57:
Net mijn nieuwe heggenschaar maar eens uitgepakt. Blij mee, mooi ding :)
De vorige hing aan een spijker in mijn houten schuurtje. Hier zitten accu's en een lader bij, dus ik zou ze eigenlijk in een koffer oid willen hebben.
Ik zoek me suf, maar vind geen koffers voor heggenscharen. Iemand een tip? :)

Edit: meslengte hier is 53cm, hele apparaat ca 90 cm. Kan niet uit elkaar.
Kijk even in de richting van oud Defensie spul, genoeg aan kratten, dozen en kisten van hout, staal, metaal en kunststof te krijgen met een beetje zoeken.

Heb je misschien een dumpstore in je buurt, ook altijd een bezoekje waard :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Fraggert schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:29:
@henkie196 @Tijn89 @Kurma

Thanks voor de tips, ik moest even echt vandaag een quick and dirty oplossing, dus ik heb het even anders opgelost.

Het probleem zat hem even in het feit dat ik herstellende ben van een depressie, en ik heb domweg nog onvoldoende hersencapaciteit om complexe(re) zaken te overzien. Daar waar ik 1,5 jaar geleden moeiteloos dit soort klusjes deed zonder hoeven na te denken vergeet ik nu gewoon een plankdikte ergens bij op te tellen en dan maakt het werken met frees en offset door kopieerringen haast niet meer te overzien en te snappen voor me.

Echt een hele vreemde en frustrerende gewaarwording |:(

In plaats van de frees dus nu maar slow and dirty met de zaag, alles netjes afgetekend zodat ik kan zien of er ergens een fout ontstaat.

Al met al gelukt nu dus en ik ga toch maar eens een freestafeltje maken :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sterkte met het herstel!
Cafe Del Mar schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:34:
[...]

Vergeet geen stofmasker (neus & mond) en beschermbril (ogen).
Doe je dat niet, gaat iedereen na verloop van tijd denken dat je naar hen loopt te knipogen :).

Hoe evident het ook klinkt en is, in de realiteit zie ik professionals (wiens beroep is) bijna systematisch zonder PBM werken. Vorig jaar nieuwe dakpannen laten plaatsen, waarbij een paar honderd kleidakpannen doorgeslepen moesten worden. Elke dakpan werd doorgeslepen zonder gehoor- en stofbescherming.
Lekker een stoflong meepakken terwijl je doof wordt. Maar het is idd zo dat PBM nog steeds relatief weinig worden gebruikt. Maar het is ook een sector waar verandering en innovatie niet direct worden omarmd. De invalzaag was bijvoorbeeld jarenlang iets waar mensen met een grote boog omheen liepen. En "waarom zou ik oorkleppen gebruiken als ik dat eerst niet deed?"

Ik loop vrijwel altijd met op maat gemaakte oordoppen (otoplastieken) in en daar krijg ik regelmatig grappen over te horen. Maar ik moet zeggen dat de mensen met wie ik veel werk wel oordoppen/kleppen pakken als we met een slijptol, boorhamer of cirkelzaag aan het werk zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Fraggert schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:48:
[...]

Kijk even in de richting van oud Defensie spul, genoeg aan kratten, dozen en kisten van hout, staal, metaal en kunststof te krijgen met een beetje zoeken.

Heb je misschien een dumpstore in je buurt, ook altijd een bezoekje waard :)
Goede tip. Geen idee of die hier in de buurt zit though (omg den Bosch / Eindhoven), maar zal eens zoeken. Tips uiteraard altijd welkom ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:22

DaveFlash

Here's to the crazy ones

sjirafje schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:57:
Nu bij Lidl een precisie gereedschapsset https://www.lidl.nl/p/par...psset-66-delig/p100342628
[Afbeelding]
die verdacht veel lijkt op de Mako Precision Bit Set van iFixit https://eustore.ifixit.co...ver-kit-64-precision-bits
[Afbeelding]

Ik kan niet spreken over het setje van de Lidl, maar over mijn setje van iFixit ben ik erg tevreden.
ik heb die helaas begin van het jaar gemist/voorbijgelopen/over het hoofd gezien in de winkels, maar inmiddels heb ik hem online gekocht want sinds deze middag is die daar reeds weer op voorraad gekomen:

>>>>>> https://www.lidl.nl/p/par...psset-66-delig/p100342628 <<<<<<

En, zoals eerder aangegeven, lijkt 't idd sterk op de iFixit Mako, ik gok dus een white label en zelfde oem-producent in dat geval, of iig een zeer goede kopie, enfin, levertijd is betreurenswaardig bij lidl, zoals gewoonlijk... 3 werkdagen... dus dat zal woensdag worden, gelukkig had ik nog een kortingscode voor de verzendkosten. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:22

DaveFlash

Here's to the crazy ones

in ieder geval zijn de kopers van de lidl site er tevreden mee, als deze reviews geloofd mogen worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHaD6yXMUbFuPc6E0SGwCmMSoxE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CfLT8HbDgWm6mn2mVTaMSwwq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arNW1L41DGEieYDsNeVQKCMJwAc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gUgmQgeYtkaq7LVMfEwVN0HT.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvGZZnIeIYR8SGnA0bJZB57sJBs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x0AtKKESAd06jmb6FY1wnqXJ.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
DaveFlash schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:22:
in ieder geval zijn de kopers van de lidl site er tevreden mee, als deze reviews geloofd mogen worden:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wel oppassen, want die Tjech zegt dat het een bom is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

The Eagle schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:19:
[...]

Goede tip. Geen idee of die hier in de buurt zit though (omg den Bosch / Eindhoven), maar zal eens zoeken. Tips uiteraard altijd welkom ;)
Marktplaats staat er ook vol mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
Zijn er ook universele afkortzaagonderstellen te krijgen, met een instelbare stop? Zodat je een aanslag hebt voor herhaalbare zaagsnedes?

Festool heeft er (uiteraard) eentje voor hun machines. Ik zoek dus iets vergelijkbaars waar mn makita op past, voor mobiel gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Raymond schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:36:
Zijn er ook universele afkortzaagonderstellen te krijgen, met een instelbare stop? Zodat je een aanslag hebt voor herhaalbare zaagsnedes?

Festool heeft er (uiteraard) eentje voor hun machines. Ik zoek dus iets vergelijkbaars waar mn makita op past, voor mobiel gebruik.
Ik klem meestal met een lijmklem een blokje vast op de juiste afstand. Dat kan bij korte stukken op het platform van de zaag en evt op die verstelbare steunen links en rechts. Dus iets zelf fabriceren.

Ik heb ook een Reekon M1, maar daar moet ik nog een keer goed voor gaan zitten om hem in te stellen. Misschien vanmiddag maar eens doen.

Die Reekon M1 heb ik via Kickstarter gekocht, maar weet niet hoe die nu leverbaar is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

zo, klus geklaard :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SGeE17qo2JQNggwQXqwCU9pVRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dH2iRftbgLr8YBCqWxctmcVd.jpg?f=fotoalbum_large

De volgende uitdaging staat al klaar.....de linkerkastjes :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Acg8RUoxivj7XVrgrMG3sQTeeYg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fJ5slUavhRonA6MUZFI6zoIs.jpg?f=user_large

Zo'n railsquare werkt echt prima en ik ben er nog steeds erg blij mee maar met kleiner spul is dat soms best een uitdaging :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KtFeRA1nGJbhrvI3FG0MAxyTEs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c1nA933m9MEDhxAANqDEe0SL.jpg?f=user_large

Ik ga volgende week mijzelf maar eens een DeWalt DWE7485 kado doen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnhB21IqtZU5tKLWhWDDLgR9pZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L8T80amUxzoftwJMqwYdKFVB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:27

MJV

De meeste afkortzaagonderstellen zijn universeel en hebben een stopsysteem. zie bij die van Bosch (GTA 2600) en Makita (bijv WST06). Die van Makita is een stuk beter (maar ook wat duurder) dan de Bosch.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfiUd7N82G3rDtEcP0-UFiLhAUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0mXOn2n8Xr2KoOR8qkweqHz.jpg?f=fotoalbum_large
Incoming!

Met makita 195546-0 koppeladapter erbij: die sluit aan op de invalzaag en kan ook op de decoupeerzaag... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:43

Ik heb een van de Lidl, die heeft ook een stop die uitschuifbaar is. Alleen niet voor korte stukjes, dan zul je het moeten klemmen op de zaag zelf.

Zelf een DeWalt zaag erop staan. Gaat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

teacher schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:06:
[Afbeelding]
Incoming!

Met makita 195546-0 koppeladapter erbij: die sluit aan op de invalzaag en kan ook op de decoupeerzaag... :Y
Snelle review: hij is niet stil. Decoupeer pakt hij ongeveer de helft van, cirkelzaag zeker 90%.
Geen gedoe met leg accu gehad oid. Note to self and others: de rubber koppeladapter is enorm stroef en lastig vast te krijgen. Whatever you do, spuit er geen toefje siliconenspray op: dan floept hij overal uit. (Don't ask how I know...)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:51
teacher schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:01:
[...]

Snelle review: hij is niet stil. Decoupeer pakt hij ongeveer de helft van, cirkelzaag zeker 90%.
Geen gedoe met leg accu gehad oid. Note to self and others: de rubber koppeladapter is enorm stroef en lastig vast te krijgen. Whatever you do, spuit er geen toefje siliconenspray op: dan floept hij overal uit. (Don't ask how I know...)
Ik heb op m'n stofzuigslang en veelgebruikte apparaten een DeWalt koppelstuk gezet, zo een die je met een kleine draai vast kan klikken. Werkt perfect. Ik heb het geluk dat ik al een afkortzaag en schuurmachine heb met zo'n aansluiting, maar dan zit het erg goed vast en kan je het ook zo losmaken als je wilt wisselen (of even de boel eromheen wil stofzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:21
Iemand enig idee wat het verschil is tussen de Makita RT0700CX3J en RT0702CX3J? Vergelijker op de Makita website maakt me niet veel wijzer, behalve verschil in heropstartbeveiliging, zo lijkt het. Maar dat lijkt mij een prijsverschil van ongeveer 50 euro toch niet te rechtvaardigen, alhoewel het verschil in msrp maar 26 euro bedraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:42

Toppe

Oké ✅

In de markt voor een nieuw setje steeksleutels. Deze gaat straks altijd mee met de Wera doppenset als we bij mensen op visite gaan want altijd wel een klein klusje te doen.

Nou lees je op internet wat wisselende verhalen, ben daarom opzoek naar tweakers waardige meningen, is dit wat? De ‘normale’ joker ratels zijn mooi maar ik wil het liefst alle maten (ondanks dat je er maar 4 echt gebruikt ofzo) dus dan wordt het weer een dure hobby…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Udt1aGvWZaQ6YA2HuAsWJ8CfyQo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Pgz9TlHO12Kepx7Np1efoQ4M.jpg?f=user_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:01

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Framoes schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:17:
[...]

De invalzaag was bijvoorbeeld jarenlang iets waar mensen met een grote boog omheen liepen.
Holzher had de invalzaag geperfectioneerd en ze hebben hem gewoon nooit fatsoenlijk op de markt gezet vervolgens heeft festool hun gekocht de machine gefestoolt en hem als combi met de rails op de markt gekwakt en dat hebben ze extreem goed gedaan waardoor de andere fabrikanten wakker zijn geworden.
De holzher was ook best prijzig. en zonder rails, ik heb een holzher en imho was het de meerprijs tov een goede circlezaag eigenlijk niet waard. >:) dat mensen daar omheen liepen was denk ik eigenlijk wel terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

floriz87 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:01:
Iemand enig idee wat het verschil is tussen de Makita RT0700CX3J en RT0702CX3J? Vergelijker op de Makita website maakt me niet veel wijzer, behalve verschil in heropstartbeveiliging, zo lijkt het. Maar dat lijkt mij een prijsverschil van ongeveer 50 euro toch niet te rechtvaardigen, alhoewel het verschil in msrp maar 26 euro bedraagt.
nooit geprobeerd of de 700 een herstart beveiliging heeft eigenlijk, bij freesmachines, slijptollen e.d. ben ik altijd extreem secuur om te voorkomen dat het nodig is . het kan behoorlijk groot letsel voorkomen, dan is 26 euro ineens een koopje. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Revekteer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-04 14:54
Tomson7 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:06:
[...]

Misschien een idee om een test set te betellen? Zoiets: https://www.engelbert-strauss.nl/werkhandschoenen-sets/
Ik vond er bij de montage set wel een een aantal tussen zitten met aardige balans tussen gevoel en slijtvastheid.
Ik heb er vorige maand een set besteld om te proberen.
De kwaliteit is behoorlijk goed maar het bedrijf is een drama.

Kocht een set in de aanbieding, verkeerde maat.
Stuur het terug en moet vervolgens meer dan een week wachten op de juiste maat.
Krijg ze binnen zijn het andere modellen dan besteld (wel luxere uitvoeringen)
Vervolgens krijg je aanmaning tot betaling prijsverschil (iedere handschoen volle mep gerekend).
Contact administratie, komen we op terug maar vervolgens wel een 2e aanmaning met dreigement boete.
Na wederom contact, belofte reactie maar blijft uit.
Dag voor einde aanmaningstermijn het maar terug gestuurd - de handschoenen in gebruik.

Aan de eind van de streep 2 set redelijke handschoenen maar toch wel prijzig. :( |:(
Geen bedrijf om aan te raden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 21:09
twain4me schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:03:
[...]

nooit geprobeerd of de 700 een herstart beveiliging heeft eigenlijk, bij freesmachines, slijptollen e.d. ben ik altijd extreem secuur om te voorkomen dat het nodig is . het kan behoorlijk groot letsel voorkomen, dan is 26 euro ineens een koopje. :+
Sinds kort heeft de kantenfrees een nokje gekregen om het tricky schakelaartje af te schermen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8uwgUYqCJ3KnjRaXBn2_OcnvvU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zk1g0376k4MzRaJNtPQrUYdG.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:02

dragonhaertt

@_'.'

Toppe schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:34:
In de markt voor een nieuw setje steeksleutels. Deze gaat straks altijd mee met de Wera doppenset als we bij mensen op visite gaan want altijd wel een klein klusje te doen.

Nou lees je op internet wat wisselende verhalen, ben daarom opzoek naar tweakers waardige meningen, is dit wat? De ‘normale’ joker ratels zijn mooi maar ik wil het liefst alle maten (ondanks dat je er maar 4 echt gebruikt ofzo) dus dan wordt het weer een dure hobby…
[Afbeelding]
Is voor kleine klusjes het niet handiger om een smokkeltang sleuteltang mee te nemen?
Afbeeldingslocatie: https://knipex-tangen.nl/761-large_default/sleuteltang-150-mm-twee-componenten-handgreep-knipex.jpg

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Laatst online: 14:09
Toppe schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:34:
Wera heeft ook "joker" sets die behoorlijk inovatief zijn, eventueel met ratel erin "aan de andere kant".
https://www.weragereedschap.nl/37-joker
Filmpje: YouTube: Discover the benefits of Wera Joker Ratcheting Spanners and wrenches...

edit: ging iets mis met de quote haakjes :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cafe Del Mar op 27-06-2022 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 13:06
Cafe Del Mar schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:30:
[quote]Toppe schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:34:
Wera heeft ook "joker" sets die behoorlijk inovatief zijn, eventueel met ratel erin "aan de andere kant".
https://www.weragereedschap.nl/37-joker
Filmpje: YouTube: Discover the benefits of Wera Joker Ratcheting Spanners and wrenches...
Das sympathiek! En wel grappig dat overal waar je op visite gaat je even een klusje gaat doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 20:42

Toppe

Oké ✅

dragonhaertt schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:36:
[...]

Is voor kleine klusjes het niet handiger om een smokkeltang mee te nemen?
[Afbeelding]
Dit maatje heb ik al maar is niet altijd even handig, daarbij heb ik geen fatsoenlijke steeksleutels dus 1+1=2 :D

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Toppe schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:32:
[...]

Dit maatje heb ik al maar is niet altijd even handig, daarbij heb ik geen fatsoenlijke steeksleutels dus 1+1=2 :D
Ah, begrijpelijk.
Misschien is het meer een vraag voor in Goed (auto)sleutelgereedschap

Ik ben zelf wel redelijk tevreden met mijn proxxon steeksleutels. Simpel en niet te duur, over het algemeen degelijk sleutelgereedschap.
Ik wil binnekort ook een keer een setje ring-ratel sleutels van proxxon kopen. Die zijn ook een stuk goedkoper dan bij andere merken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sneakpreview…….ik ga morgen mijn nieuwe zaagtafel ophalen *O*

Na lang wikken en wegen zojuist besteld. Ik maak er morgen even een dagje van en ga langs* Mastertools :)

Stay tuned :P

*Ik heb even geen zin in gezeik met PostNL, DPD of welke bezorgtoko dan ook, paar belachelijke acties weer mogen meemaken de afgelopen maanden :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Van de week is deze boormachine https://www.lidl.nl/p/par...r-met-sds-plus/p100346187 van de Lidl geleverd. Op basis van wat reacties hier lijkt me dat een meer dan prima ding om wat gaten te boren in beton om o.a. wat raamdecoratie op te hangen.

Voorheen altijd gewerkt met een eenvoudige Bosch PSB 500, maar die heeft moeite met betonnen plafonds, daar komt ie met geen mogelijkheid doorheen.

Nu merkte ik gisteren op dat ook de Lidl machine dat niet lukt. Erger, in wat bakstenen waarvan de garage gebouwd is, komt ie ook nauwelijks doorheen, ook niet in klop-stand. De machine staat op stand 6, maar het lijkt alsnog of ie nog niet al te veel toeren maakt, ogenschijnlijk stukken minder dan m'n hierboven genoemde Bosch.

Heb ik een maandagochtend model, of herkend iemand mijn bevinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:57
@JBS Gebruik je SDS+ Betonboren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Ik vrees dat het een maandagochtendmodel is.
Mijn DeWalt DCH133 heeft maar 2,6J slagkracht en gaat door gewapend beton als door boter.
delivering 2.6 Joules of impact energy
https://www.dewalt.com/pr...e-rotary-hammer-tool-only

@toeren
Een SDS-boorhamer maakt niet per sé veel toeren

Welke boor gebruik je? Zit er nog een "puntje" aan?
Ik heb ooit een boor gehad waar dat "puntje" (er is vast een mooier woord voor) bij gebruik "verdwenen" was, wat de boor meteen onbruikbaar maakte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JBS schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:36:

Nu merkte ik gisteren op dat ook de Lidl machine dat niet lukt. Erger, in wat bakstenen waarvan de garage gebouwd is, komt ie ook nauwelijks doorheen, ook niet in klop-stand. De machine staat op stand 6, maar het lijkt alsnog of ie nog niet al te veel toeren maakt, ogenschijnlijk stukken minder dan m'n hierboven genoemde Bosch.
Ho even……….in beton moet je HAMEREN :)

De klopfunctie is voor baksteen en zachte(re) steensoorten en knaken-beton.

In beton gebruik je dus een hamerboor of boorhamer.

En zoals gevraagd……link even de gebruikte boortjes, hier in mijnhuis ga je dat niet lukken met Lidl-boortjes, Piranha-boortjes…….of god forbid….Silverline :+

Edit:

Wat bedoel je nou precies met klopstand :? Een boorhamer heeft toch geen klopstand zoals een normale klopboormachine.

[ Voor 19% gewijzigd door Fraggert op 27-06-2022 12:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
@Fraggert
van de Dewalt krijg je geen spijt van en wat betreft het bezoekje aan Mastertools ben ik een beetje jaloers, terwijl ik relatief dichtbij die zaak woon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Ik gebruik de bij de machine geleverde (beton)boren, in dit geval de 6mm variant.

@Cafe Del Mar Puntje zit er inderdaad nog op, boor is nieuw.

@Fraggert Ik zit wat minder in de materie en heb dus mogelijk inderdaad een verkeerde term gebruikt. Praktisch: Ik heb alle standen geprobeerd, maar hij komt niet tot nauwelijks door beton.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snsxFF2Vtkg-YiVGU1qCXXcKsQo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/voWVJf7iWWMl5t601jbqpQmO.png?f=user_large

Voor de volledigheid: Het gaat om deze machine https://www.lidl.nl/p/par...r-met-sds-plus/p100346187

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-08 11:59
JBS schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:53:
[...]
Ik gebruik de bij de machine geleverde (beton)boren, in dit geval de 6mm variant.

@Fraggert Ik zit wat minder in de materie en heb dus mogelijk inderdaad een verkeerde term gebruikt. Praktisch: Ik heb alle standen geprobeerd, maar hij komt niet tot nauwelijks door beton.

[Afbeelding]

Voor de volledigheid: Het gaat om deze machine https://www.lidl.nl/p/par...r-met-sds-plus/p100346187
Je wilt de stand op 12 uur gebruiken (draaien en hameren). In principe moet je dan redelijk makkelijk kunnen boren. Als de boor je 'wegduwt' bij het boren als je niet genoeg tegendruk geeft zou het hameren goed moeten gaan. Dan blijft over de boortjes en de ondergrond. Wellicht zit je net op wapening? Gaat het op alle plekken even moeizaam?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Om te boren gebruik je de linkse: hout bv
Om de breken/kloppen gebruik je de rechtse: tegels uitbreken, een muurtje afbreken, ...
Om de te klopboren-boorhameren, gebruik je de bovenste: een gat maken in beton

Niet vergeten: ook zo'n boormachine heeft een vooruit en achteruit stand.
Vergewis u ervan dat de boormachine in vooruit staat. In achteruit gaat het héél traag.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/GmqSGkbc/2022-06-27-125847.gif

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JBS schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:53:
[...]

[Afbeelding]

Ok, no worries, we zijn hier om je te helpen. :)

Qua slagkracht zou die machine in een doorsneehuis het beton in moeten komen.

Ik gebruik duurdere boren, ik heb een keer Festool sds boren in de aanbieding gekocht, die gaan overal doorheen.

Ik adviseer je even om naar een fatsoenlijke lokale ijzerwaren of gereedschaphandel te gaan (of een bouwmarkt die fatsoenlijk spul heeft) en koop even een losse 6mm boor om te proberen. Kijk bijv even naar Rotec of Alpen ofzo.

Geheid dat je daarmee de muur in komt d:)b

Of je machine is gewoon ruk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
Fraggert schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:05:
[...]
Ik adviseer je even om naar een fatsoenlijke lokale ijzerwaren of gereedschaphandel te gaan (of een bouwmarkt die fatsoenlijk spul heeft) en koop even een losse 6mm boor om te proberen. Kijk bijv even naar Rotec of Alpen ofzo.

Geheid dat je daarmee de muur in komt d:)b

Of je machine is gewoon rukstuk :+
FTFY ;)
Naast de bovengenoemde merken kan je ook nog naar Heller kijken. Het lijkt misschien zonde om dure boren te kopen bij een goedkope machine, maar de boren zijn juist het belangrijkst. Ik werk liever met goede boren en bits met een goedkope machine, dan met een hele goede machine met goedkope boren en bits.

[ Voor 14% gewijzigd door Nivado op 27-06-2022 13:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nivado schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:12:
[...]

FTFY ;)
Naast de bovengenoemde merken kan je ook nog naar Heller kijken. Het lijkt misschien zonde om dure boren te kopen bij een goedkope machine, maar de boren zijn juist het belangrijkst. Ik werk liever met goede boren en bits met een goedkope machine, dan met een hele goede machine met goedkope boren en bits.
Ja, je hebt gelijk ook trouwens, ik ben niet zo van de Parkside en consorten, maar hele volksstammen klussen er tevreden mee op los d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

dragonhaertt schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:36:
[...]

Is voor kleine klusjes het niet handiger om een smokkeltang mee te nemen?
[Afbeelding]
een wattes?????

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEH8xIuLgVmKldr3g5acrxYHCdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUwxrnteJRD1uqqxdIV4lv0A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Zo'n ding waarmee je even kan smokkelen als je de juiste tang niet hebt.
Geinig dat daar niks op te vinden is, in mijn vriendengroep is iedereen bekend met die term :>

Een sleuteltang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Nivado schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:12:
FTFY ;)
Nou ben ik het op zich wel eens met het sentiment dat goede boren en bits een goede toevoeging zijn, maar in het geval van een boorhamer komt de voortgang met boren vooral via de hamerslag, naar mijn idee. Ik heb aan de andere kant ook niet zoveel ervaring met goedkope boortjes in m'n boorhamer, dus misschien mis ik daar iets.

Ik zou dus eerder neigen naar dat de boorhamer van @JBS kapot is.

Voor steenboren in gewone boormachines maakt een goede boor wel veel uit, daar kom je met een botte boor niet heel ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:25

M-ThijZ

Riding on Rails

Als ik een gat moet boren in een bakstenen buitenmuur, kan ik dan toe met mijn Makita DDF482 boor/schroefmachine?

Zo niet, is er een Makita accu boorhamer te koop die de wel kan en waarmee ik ook in beton kan boren? Ik kwam zelf op deze uit: https://www.gereedschapce...1-2j-koolborstelloos.html.

Kun je daar ook een normale (niet-SDS+) steenboor mee gebruiken?

Beitelen / breken heb ik nog nooit hoeven te doen, maar wel regelmatig een boorhamer geleend om iets op te hangen aan het plafond en op een paar tussenwanden na zijn al mijn binnenmuren van beton.

Ik wil me eigenlijk de aanschaf van een losse klopboor besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Fraggert schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:29:
Sneakpreview…….ik ga morgen mijn nieuwe zaagtafel ophalen *O*

Na lang wikken en wegen zojuist besteld. Ik maak er morgen even een dagje van en ga langs* Mastertools :)

Stay tuned :P

*Ik heb even geen zin in gezeik met PostNL, DPD of welke bezorgtoko dan ook, paar belachelijke acties weer mogen meemaken de afgelopen maanden :r
Wat heb je gekocht? :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
M-ThijZ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:24:
Als ik een gat moet boren in een bakstenen buitenmuur, kan ik dan toe met mijn Makita DDF482 boor/schroefmachine?
Dat kan zeker. Met goede steenboren kan je prima in baksteen boren met een DDF482. Ik boor gaten t/m 12mm gewoon met deze machine. Een DDF470 (36Nm) doet dat trouwens minstens zo goed.
Zo niet, is er een Makita accu boorhamer te koop die de wel kan en waarmee ik ook in beton kan boren? Ik kwam zelf op deze uit: https://www.gereedschapce...1-2j-koolborstelloos.html.

Dat lijkt niet te kunnen. Ik zie geen verwisselbare koppen of normale boortjes bij de accessoires staan op Makita.nl
Beitelen / breken heb ik nog nooit hoeven te doen, maar wel regelmatig een boorhamer geleend om iets op te hangen aan het plafond en op een paar tussenwanden na zijn al mijn binnenmuren van beton.

Wat je ook kiest, ik zou met een boorhamer niet zo snel in baksteen boren, je slaat namelijk op een gegeven moment de achterkant van de baksteen kapot en zo je spouwmuur in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:33
Dit dus @Fraggert en waarom niet voor de Hikoki gegaan? O-)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

KillaZ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:52:
[...]

Dit dus @Fraggert en waarom niet voor de Hikoki gegaan? O-)
waarom zou je een hikoki nemen als je ook een erika kunt halen? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
DeWalt zaagtafel, meen ik dat hij zei:
Fraggert schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 14:26:
Ik ga volgende week mijzelf maar eens een DeWalt DWE7485 kado doen :P

[Afbeelding]

Ik pak voor bakstenen eigenlijk altijd m'n gewone 12V schroefmachine. Een klopboor zou wel sneller zijn, maar dat is min of meer het enige voordeel ervan.

Boorhamer in baksteen kan, maar als je er door heen gaat, of te ver erin, is de kans behoorlijk groot dat je een aardig groot gat aan de andere kant krijgt. Gewone boor in boorhamer kan normaalgesproken niet, of je moet een losse spankop hebben die in de SDS boorkop past. Of een verwisselbare kop, maar dat hebben niet zoveel boorhamers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:58:
[...]
Die heeft @Fraggert al eens gehad, als ik het me goed herinner. Maar de extra's daarvan zijn zo duur.... En niet zoveel 3rd party te krijgen als voor een Festool.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:02:
[...]

DeWalt zaagtafel, meen ik dat hij zei:
Check die context had ik er niet bij
Ik pak voor bakstenen eigenlijk altijd m'n gewone 12V schroefmachine. Een klopboor zou wel sneller zijn, maar dat is min of meer het enige voordeel ervan.
Ik boor bijna altijd zonder klop in baksteen. Gaat meestal prima met een accuboormachine en alpen boortjes.

Juist vwg het niet willen vernaggelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:19

https://www.gereedschapce...ZMdlvwdQmCfhoCc9kQAvD_BwE

heeft wel een verwisselbare kop
prima ding alleen liep ie bij mij laatst wel een keer vast

Toen de HR2610 er maar bij gepakt en die ging wel verder

Bij die machine zat toendertijd een universele SDS snelspan kop
https://www.gereedschapce...DlOT2WiGAAaxoCh4kQAvD_BwE

van Hikoki is ie trouwens een stuk goedkoper
https://www.gereedschapce...DlOT2WiGAAaxoCh4kQAvD_BwE

[ Voor 7% gewijzigd door Togi op 27-06-2022 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:33
Boudewijn schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:58:
[...]
Omdat hij een DeWalt in dezelfde prijsklasse als de Hikoki ging halen :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je zoekt eigenlijk gewoon een combihamer of multihamer. Of die er op accu zijn weet ik niet, maar op 230v zijn ze er zeker :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Van Makita is dat de 202/242/262/282. Verschillen zitten in het soort stof-afzuiging of 18v-36v.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Laatst online: 20:16
Ik zit met een dilemma. Ik heb nu een Parkside zaagtafel, was leuk om mee te beginnen maar nu eigenlijk gewoon echt niet accuraat genoeg. Nu overweeg ik een dewalt DWE7942 of een hikoki c10rjwaz. Een flink prijsverschil wel, maar ik wil niet over een jaar alsnog weer een nieuwe moeten kopen. Zijn er hier mensen met ervaring met beiden en echt zeggen, pak die dewalt? En daarnaast, zijn er zaken waar die dewalt wel eens onder de 600 euro duikt? Zag dat ik net een toolstation 20% korting heb gemist waarbij hij er onder terecht zou zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:25

M-ThijZ

Riding on Rails

Nivado schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:49:
[...]
Dat kan zeker. Met goede steenboren kan je prima in baksteen boren met een DDF482. Ik boor gaten t/m 12mm gewoon met deze machine. Een DDF470 (36Nm) doet dat trouwens minstens zo goed.

[...]

Wat je ook kiest, ik zou met een boorhamer niet zo snel in baksteen boren, je slaat namelijk op een gegeven moment de achterkant van de baksteen kapot en zo je spouwmuur in.
Thanks! Ik ga 't eens proberen met de accuboormachine.

Ik was sowieso niet van plan om op hamerstand een boorhamer te gebruiken in baksteen, maar mijn redenatie was: de accuboormachine kan niet kloppen, maar een (lichte) boorhamer heeft wel een klopfunctie en ik dacht deze voor baksteen nodig te hebben.
henkie196 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:02:

Boorhamer in baksteen kan, maar als je er door heen gaat, of te ver erin, is de kans behoorlijk groot dat je een aardig groot gat aan de andere kant krijgt. Gewone boor in boorhamer kan normaalgesproken niet, of je moet een losse spankop hebben die in de SDS boorkop past. Of een verwisselbare kop, maar dat hebben niet zoveel boorhamers.
Heeft een boorhamer geen 'gewone' boorstand waarin die niet gaat hameren? En dus vergelijkbaar is met een normale klopboor?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De meeste boorhamers kunnen inderdaad ook wel boren zonder hameren. Alleen dan win je dus niks t.o.v. je schroefboormachine (behalve evt. een krachtiger motor).

Hij is dan dus ook niet vergelijkbaar met een klopboor, want een klopboor klopt.

Je hebt dus drie opties:
  • ‘gewoon’ boren, zonder kloppen of hameren. Dat kan doorgaans met elke boormachine
  • klopboren, daar heb je dus een klopboormachine voor nodig.
  • Hamerboren, daar heb je een boorhamer voor nodig met SDS boren.
Voor baksteen: afhankelijk van het soort baksteen en hoe groot/diep je moet boren kan dat prima zonder kloppen of hameren. Goede boortjes zijn dan wel aan te bevelen. Met kloppen gaat het vlotter, zeker bij hardere steensoorten/grotere gaten. Met hameren gaat het vaak al snel te lomp, waardoor je gat uitlubbert en bij door-en-door boren er vaak een flink stuk steen uitbreekt aan de achterkant.

Een boorhamer kopen met het idee om hem zonder hamerstand in baksteen te gebruiken en met hamerstand in beton is geen heel gek idee. Maar ik vraag me af of je er voor de baksteen veel mee wint t.o.v. je schroefboormachine. Die laatste maakt namelijk vaak ook nog meer toeren dan een boorhamer waarmee die zeker voor kleinere gaten gewoon sneller zal zijn. Alleen voor grotere / diepere gaten ga je misschien wat voordeel zien als de boorhamer een krachtiger motor aan boord heeft.

Dus ja, probeer het eerst eens met je schroefboormachine. Zorg voor goede kwaliteit boortjes (zoek ook even in dit topic voor tips, ik geloof dat hier onder andere Heller goed staat aangeschreven, zelf heb ik goede ervaringen met de boortjes van Alpen van de Hornbach). Als het moeizaam gaat: af en toe de boor even terughalen en opnieuw insteken kan ook helpen.

[ Voor 83% gewijzigd door Orion84 op 27-06-2022 20:55 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

-edit- verkeerde topic

[ Voor 108% gewijzigd door MJV op 27-06-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seppelucas
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-09 19:44
Ik heb een paar maanden geleden een HIKOKI boor/schroefmachine met lader en 2 accu's gekocht bij de lokale Wildkamp.

De set kwam met een kleine set bitjes, altijd meegenomen.
Een container die je aan kan sluiten op andere HIKOKI containers net zoals het Milwauke packout systeem.

En ik ben tot nu toe zeer tevreden en de schroef/boormachine werkt perfect.
Ik heb hem vergeleken met de powerplus set van mijn vader en we zijn beiden onder de indruk, ook zeker voor de prijs.

Ik kan dit merk dus zeker aanraden en zeker de set met een schroef/boormachine met een impact bitdriver waar ik naderhand achterkwam dat die bijna even duur was(10tje duurder).

Ik raak dit merk dus zeer zeker aan en ben van plan binnenkort de losse body van de bit driver te kopen.

[ Voor 14% gewijzigd door Seppelucas op 27-06-2022 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
twain4me schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:59:
[...]

Holzher had de invalzaag geperfectioneerd en ze hebben hem gewoon nooit fatsoenlijk op de markt gezet vervolgens heeft festool hun gekocht de machine gefestoolt en hem als combi met de rails op de markt gekwakt en dat hebben ze extreem goed gedaan waardoor de andere fabrikanten wakker zijn geworden.
De holzher was ook best prijzig. en zonder rails, ik heb een holzher en imho was het de meerprijs tov een goede circlezaag eigenlijk niet waard. >:) dat mensen daar omheen liepen was denk ik eigenlijk wel terecht.
Ook de Festool was in het begin niet het succes dat het nu is. Men geloofde niet dat je met een invalzaag met geleiderail zuiverder kan zagen dan met een gewone cirkelzaag. Onder het mom van "we deden het altijd gewoon uit de hand".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Framoes schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:52:
[...]

Ook de Festool was in het begin niet het succes dat het nu is. Men geloofde niet dat je met een invalzaag met geleiderail zuiverder kan zagen dan met een gewone cirkelzaag. Onder het mom van "we deden het altijd gewoon uit de hand".
Die zag ik toch vrij rap in het wild terug. maargoed dat soort dingen zijn heel erg monkey see monkey do dus het kan heel erg goed dat in een ander wild ze totaal niet voor kwamen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Seppelucas schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:18:
Een container die je aan kan sluiten op andere HIKOKI containers net zoals het Milwauke packout systeem.
En op Makita, Festool en andere containers.
Het is namelijk een Systainer.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomson7
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:23
JBS schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:36:
Van de week is deze boormachine https://www.lidl.nl/p/par...r-met-sds-plus/p100346187 van de Lidl geleverd. Op basis van wat reacties hier lijkt me dat een meer dan prima ding om wat gaten te boren in beton om o.a. wat raamdecoratie op te hangen.

Voorheen altijd gewerkt met een eenvoudige Bosch PSB 500, maar die heeft moeite met betonnen plafonds, daar komt ie met geen mogelijkheid doorheen.

Heb ik een maandagochtend model, of herkend iemand mijn bevinding?
Toevallig gister nog een gat 18mm door kneiterhard beton geboord met deze Parkside machine en een Ecotools boor. Dat ging (op het betonijzer dat ik halverwege tegen kwam na) prima.
Wat ik soms wel heb is dat hij niet meteen begint met kloppen (hij moet, zoals hierboven al gezegd, op de bovenste stand staan voor beton). En dan ben je meer aan het poetsen als aan het boren.
Wat dan helpt is een beetje stoten en of "heen en weeren"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tomson7 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:43:
[...]

Toevallig gister nog een gat 18mm door kneiterhard beton geboord met deze Parkside machine en een Ecotools boor. Dat ging (op het betonijzer dat ik halverwege tegen kwam na) prima.
Wat ik soms wel heb is dat hij niet meteen begint met kloppen (hij moet, zoals hierboven al gezegd, op de bovenste stand staan voor beton). En dan ben je meer aan het poetsen als aan het boren.
na een tijdje stoten en heen-en-weer'en gaat bij mij ook altijd de boel lekker kloppen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomson7
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:23
Boudewijn schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:59:
[...]
na een tijdje stoten en heen-en-weer'en gaat bij mij ook altijd de boel lekker kloppen :9
[Off topic
En natuurlijk niet vergeten de boor in te vetten voordat je hem in de machine stopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 23:26

Tjark

DON'T PANIC

Zinloos1 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:42:
Ik zit met een dilemma. Ik heb nu een Parkside zaagtafel, was leuk om mee te beginnen maar nu eigenlijk gewoon echt niet accuraat genoeg. Nu overweeg ik een dewalt DWE7942 of een hikoki c10rjwaz. Een flink prijsverschil wel, maar ik wil niet over een jaar alsnog weer een nieuwe moeten kopen. Zijn er hier mensen met ervaring met beiden en echt zeggen, pak die dewalt? En daarnaast, zijn er zaken waar die dewalt wel eens onder de 600 euro duikt? Zag dat ik net een toolstation 20% korting heb gemist waarbij hij er onder terecht zou zijn gekomen.
Heb je echt 't grote 254mm blad nodig, of is 216 genoeg? Dan zou je ook voor de kleinere dewalt kunnen gaan. En de grote is bv bij gereedschapcentrum net over de 600 euro, dus dat scheelt 10-15% met toolstation.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Compressors vallen onder (groot) (elektrisch) gereedschap?

Ik zou graag een compressor aanschaffen, thuis bij mijn ouders had ik dit altijd gehad en dit is vree handig. Nu, ik ga deze vooral gebruiken om fiets- en autobanden op te pompen en occassioneel stof uitblazen bij apparaten. Ik ben hiervoor 2dehands aan het bekijken omdat ik niet het nieuwste van het nieuwste moet hebben en content ben met een degelijk apparaat dat lang meegaat.

In principe denk ik dat ik geen drukvat nodig heb kijkend naar waarvoor ik het zou gebruiken. Echter zie ik dat de prijzen ongeveer gelijk liggen met of zonder vat en dat er vooral compressors met drukvat aangeboden worden. Maar misschien ligt dit ook aan het kwaliteitsverschil.

Nu had ik deze op het oog, ik moet het niet direct aangschaffen maar indien ik wat feedback krijg, weet ik waar ik op moet letten en kan ik gerichter 2dehands in de gaten houden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dank

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2022 10:46 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Laatst online: 20:16
Tjark schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:44:
[...]

Heb je echt 't grote 254mm blad nodig, of is 216 genoeg? Dan zou je ook voor de kleinere dewalt kunnen gaan. En de grote is bv bij gereedschapcentrum net over de 600 euro, dus dat scheelt 10-15% met toolstation.
Een terechte vraag over het blad grootte, in welke situaties kom je niet weg met een 216mm blad? Als ik een dikke balk moet schulpen ofzo, maar voor 200 koop je ook een mooie afkortzaag. Is er iemand hier met een 216mm blad die geregeld te kort komt? Ik heb het wel gehad dat zelfs mijn 254 te klein was, maar dat waren dan echt de dikkere balken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
MJV schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:42:
[...]

De meeste afkortzaagonderstellen zijn universeel en hebben een stopsysteem. zie bij die van Bosch (GTA 2600) en Makita (bijv WST06). Die van Makita is een stuk beter (maar ook wat duurder) dan de Bosch.
Dat is niet wat ik bedoel. Die parkside (ik heb hem ook), heeft steunen.

Op de festool zit een aanslag. Dus je kan die instellen op bijvoorbeeld 75cm en dan kan je daar alle te zagen balkjes steeds tegenaan leggen en zo een herhaalbare lengte krijgen.
Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNxRGF6yEnWtGp3AdgAXqOalhQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hHbq9HpvvJAWp0Bnt5GcvLJ.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is dus of zoiets ook "universeel" te krijgen is :)
Waar ik dus mijn Makita op kan zetten.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zo, terug van een retourtje Groningen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_h0nmV_yI-Ifhn9ceDs0xq0Oio=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2MJ9G4Rd7vXCeIPWTb7kpUfG.jpg?f=user_large

Ik zal jullie niet langer in het ongewisse laten…….de DWE7492 :)

Door nog wat reviews te kijken om de onderlinge verschillen duidelijk te krijgen heb ik op het laatste moment besloten niet de 7485 mét onderstel te kopen, maar voor een tientje meer de 7492 zónder onderstel.
Zaag ik buiten, heb ik nog een workmate en schragen met een groot werkblad :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ti4ZV8IJ_h2TsBpcX5wfsVX9pNc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WbnHwWb4HlWo00Yh69wWfQkc.jpg?f=user_large

Iets groter dan ik dacht, maar zeker blij dat ik niet voor de kleinere 7485 ben gegaan, dat is echt een goede zaag, dont get me wrong, maar de grotere broer geeft me iets meer mogelijkheden en er zijn wat zaken handiger/beter uitgevoerd.

Onder andere hoe fence/geleider vastzit op het rack/pinion systeem, de iets grotere zaaghoogte, forsere tafel en een supereenvoudige spouwmeswissel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c73D16RCQb-f9pvQQX_qCl9p42Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kWSMrN8XjrjF1WvdTMn7pyDX.jpg?f=user_large

Zo komt de zaag aan het uiteinde van mijn werkbank te staan, ik maak er een stevig platform voor dat aan de werkbank hangt en dus makkelijk verwijderbaar is bij het niet gebruiken.
Op dat platform wil ik namelijk straks ook een freestafeltje kwijt kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qdSUJYzlr2sCRrqWlaFlrvZ7aQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5FVKaG8bqCpoxyJoHe2F2mIA.jpg?f=user_large

Via het allicht bekende youtube kanaal Nachdenksport heb ik een setje gekocht waarmee je, met een meetklok, het zaagblad en de geleider perfect kunt afstellen.

De 7485 en de 7492 zijn namelijk zeer makkelijk af te stellen om een zeer preciese zaagtafel te krijgen d:)b

Vragen? Stel ze gerust ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Raymond schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:57:
[...]

Dat is niet wat ik bedoel. Die parkside (ik heb hem ook), heeft steunen.

Op de festool zit een aanslag. Dus je kan die instellen op bijvoorbeeld 75cm en dan kan je daar alle te zagen balkjes steeds tegenaan leggen en zo een herhaalbare lengte krijgen.
Zie:

[Afbeelding]

Mijn vraag is dus of zoiets ook "universeel" te krijgen is :)
Waar ik dus mijn Makita op kan zetten.
We bedoelen hetzelfde :). Zie bijv. deze afbeelding. De rechtersteun fungeert dus als stopblokje. Stopblokje verzetten betekent dus ook steun verzetten, en je hebt een beperkt bereik. Is dus wel wat meer rudimentair dan het mooie systeem van Festool.

Afbeeldingslocatie: https://images.thdstatic.com/productImages/0c10f8a5-49ce-40e6-9ea7-ba90134ac4f5/svn/makita-tool-stands-wst06-e1_600.jpg
'Adjustable material stop'.

[ Voor 3% gewijzigd door MJV op 28-06-2022 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:37:
Compressors vallen onder (groot) (elektrisch) gereedschap?

Ik zou graag een compressor aanschaffen, thuis bij mijn ouders had ik dit altijd gehad en dit is vree handig. Nu, ik ga deze vooral gebruiken om fiets- en autobanden op te pompen en occassioneel stof uitblazen bij apparaten. Ik ben hiervoor 2dehands aan het bekijken omdat ik niet het nieuwste van het nieuwste moet hebben en content ben met een degelijk apparaat dat lang meegaat.

In principe denk ik dat ik geen drukvat nodig heb kijkend naar waarvoor ik het zou gebruiken. Echter zie ik dat de prijzen ongeveer gelijk liggen met of zonder vat en dat er vooral compressors met drukvat aangeboden worden. Maar misschien ligt dit ook aan het kwaliteitsverschil.

Nu had ik deze op het oog, ik moet het niet direct aangschaffen maar indien ik wat feedback krijg, weet ik waar ik op moet letten en kan ik gerichter 2dehands in de gaten houden.

***members only***

Dank
De laatstemiddelste is denk ik de beste, ook qua accessoires. Probeer er achter te komen of er netjes vocht is afgetapt regelmatig. Als dat niet zo is dan roest een drukvat langzaam maar zeker van binnenuit door.

Houd er ook rekening mee dat niet-low-noise compressors een takkeherrie maken :).

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Even een klein verhaaltje er nog bij :)

Ik heb inderdaad eerder een Mafell Erika 85 gehad. De reden daarvoor was dat ik zelf een hele grote veranda mét lichtstraat aan ons huis heb geknutseld.

Voor het maken van de lichtstraat heb ik destijds, achtereenvolgens, 2 oudere zagen geleend van collega’s. Dat waren oudere Electra Beckums waar precisie en gebruiksgemak niet bepaald centraal meer stonden.
Long story short, ik kreeg het niet voor elkaar dus op naar Boels voor een blauwe huur-Bosch GTS10XC. Omdat ik onder een nare hoek door het hout moest was er meer sprake van schulpen dan afkorten en met het al reeds halfverrote afkortblad werdt ook dat een fiasco, misdchien was er wel meer mis met dat ding,

Ik was het gekloot inmiddels meer dan zat en na een bezoekje aan Gereedschappro keerde ik terug met een grote, zware en te dure Erika85. Wat een topzaag, uurtje later had ik alle onderdelen van de lichtstraat klaar.

Fastforward, heel lang geen klusjes of projecten gedaan en toendertijd begon ik me steeds minder goed in mijn vel te voelen zitten.

Long story short……exit Mafell…….jaren later een fikse depressie in gerold waarvan ik nu eindelijk aan het herstellen ben. Ik ben terecht gekomen bij een goed adviesburo via het werk met een fijne psycholoog, ik neem lichte medicatie als steuntje in de rug, ik sport veel en met mijn tomeloze inzet gaat dit uiteindelijk weer goed komen :)

Fraggert 2.0 heeft inmiddels weer plezier in het klussen, zoals mijn sportschoenenvakkenkast, en (naast dus een zwik hardloopschoenen, sportkleding en een mooie mountainbike) vond ik dat ik mezelf een zaagtafel kado mocht doen doordat ik mijzelf al best goed op de rails terug heb weten te krijgen. Ik kan met mijn gele monster heel wat handelingen een stuk eenvoudiger doen dan met “slechts” een invalzaag en bovenfrees.

Afsluitend…….mocht jij als lezer in een situatie zitten waarbij je voelt dat het niet lekker gaat met je en denkt hulp nodig te hebben maar je weet niet waar te beginnen…..en je zou willen weten hoe ik dat gedaan heb…..stuur me een pb….ik help je graag op weg. d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 18:39

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@Fraggert Fijn dat het weer beter met je gaat, en bedankt voor het delen van je verhaal. Ik hoop dat je inderdaad anderen kan inspireren om actie te ondernemen.

En mijn bankrekening wilt dat je minder mooie gereedschapspr0n plaatjes post. Ik heb helemaal geen zaagtafel nodig, maar intussen wil ik er ook een.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-09 18:28
Iemand hier ervaring met een betonvlechttang van HBM? Heb me iets of wat verkeken op de 8,5T aan wapening die gevlochten moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:10
@Fraggert bedankt voor het delen van je verhaal en fijn dat je, mbv een goede psycholoog de weg omhoog weer te pakken hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik ben aan het kijken naar een zaagtafel (budget +/- €1000), in eerste instantie had ik de dewalt DWE7485 op het oog. Wat betreft functionaliteit voldoet deze echter is het geluidsniveau aan de erg hoge kant. Aangezien ik in een woonwijk woon zou een wat stillere variant beter zijn. Ik zag bijvoorbeeld ook de Axminister AC216TS welke erg stil is, echter is deze ~70KG waardoor deze niet makkelijk te verplaatsen is. Als ik hem niet gebruik wil ik hem in een rek kunnen zetten. Heeft iemand wellicht tips voor een wat stillere tafelzaag van max een KG of 30?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Woody179 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:19:
Iemand hier ervaring met een betonvlechttang van HBM? Heb me iets of wat verkeken op de 8,5T aan wapening die gevlochten moet worden.
Goeie Huren, zelfs een Tjep of Makita lopen afentoe vast, dit zijn van die apparaten die perfect moeten functioneren anders word je er knettergek van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@Avvd lees even de post van fraggert, een paar uur boven jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 18:39

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Avvd schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:51:
Ik ben aan het kijken naar een zaagtafel (budget +/- €1000), in eerste instantie had ik de dewalt DWE7485 op het oog. Wat betreft functionaliteit voldoet deze echter is het geluidsniveau aan de erg hoge kant. Aangezien ik in een woonwijk woon zou een wat stillere variant beter zijn. Ik zag bijvoorbeeld ook de Axminister AC216TS welke erg stil is, echter is deze ~70KG waardoor deze niet makkelijk te verplaatsen is. Als ik hem niet gebruik wil ik hem in een rek kunnen zetten. Heeft iemand wellicht tips voor een wat stillere tafelzaag van max een KG of 30?
Extra klus: geluidsisolatie aanbrengen?

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Raymond schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:22:
@Avvd lees even de post van fraggert, een paar uur boven jou.
Die dewalt is inderdaad prima apparaat echter is het geluidsniveau erg hoog, ik zoek dus iets wat minder geluid maakt, de aximinster maakt aanzienlijk minder geluid maar is dus ongeveer 70KG, wellicht zijn er nog andere opties die ik over het hoofd zie.

[ Voor 18% gewijzigd door Avvd op 28-06-2022 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Avvd schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 18:25:
[...]

Die dewalt is inderdaad prima apparaat echter is het geluidsniveau erg hoog, ik zoek dus iets wat minder geluid maakt, de aximinster maakt aanzienlijk minder geluid maar is dus ongeveer 70KG, wellicht zijn er nog andere opties die ik over het hoofd zie.
Ik vraag me erg af of er zagen zijn die (veel) minder lawaai maken. Het motorgeluid is een, het geluid van zaagblad tegen hout vormt toch ook een groot en onvermijdelijk aandeel van de herrie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

geluid heeft ook met het zaagblad te maken, zodra je je axminister zaagblad vervangt voor een ecotools (wat gaat gebeuren) maken ze (als toerental en bladdiameter het zelfde zijn) waarschijnlijk nagenoeg even veel herrie, ik zou mij er niet blind op staren.
we wonen hier bijna allemaal in een woonwijk.je kan beter aandacht hebben voor het dicht doen van de schuurdeur etc en gewoon niet snachts hout gaan zagen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Woody179 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:19:
je bedoeld denk ik de vlechtmachine? nee helaas, ik wil je nog wel de tip geven dat wasco vlechtmachines tehuur heeft voor relatief wenig geld. (25€ per dag) je hebt wel een bedrijf nodig om je in te schrijven. en meestal hebben ze een vloerverwarmingsbek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MJV schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:33:
[...]

De laatstemiddelste is denk ik de beste, ook qua accessoires. Probeer er achter te komen of er netjes vocht is afgetapt regelmatig. Als dat niet zo is dan roest een drukvat langzaam maar zeker van binnenuit door.

Houd er ook rekening mee dat niet-low-noise compressors een takkeherrie maken :).
Dank voor de tip van het vocht. Dit is iets wat ik niet wist en het zeker zal proberen achter te komen bij eventuele aanschaf.

En ja, inderdaad haha. Deze thuis was ook niet 1 van de stilste :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Misschien eens proberen te achterhalen hoe ze die waardes gemeten hebben bij Axminster. Meeste cirkel- en tafelzagen lijken allemaal zo ongeveer hetzelfde geluidsniveau op te geven (en dat klopt ook wel met mijn ervaring.

Kijk anders eens bij één van de Festool tafelzagen bij de kenmerken. Ze hebben geluidsdruk (en vermogen) opgegeven in vrijloop en met zagen (volgens verschillende meetmethodes, als ik het goed begrijp). De laagste waarde komt aardig dicht in de buurt van die van de Axminster zaagtafel. De waardes bij zagen zelf komen aardig dicht in de buurt van wat je bv. bij de DeWalt zaagtafel opgegeven ziet (maar bv. ook de invalzaag GKT55 van Bosch.

En die Axminster heeft een gietijzeren blad, daarom is die zo zwaar, en dat helpt waarschijnlijk ook wel met het iets verminderen van de trillingen (geluid) bij vrijloop. Ik verwacht niet dat die in gebruik daadwerkelijk veel stiller zal zijn dan iets van een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Waar heb je die meetklok vandaan, zoek er ook al een tijdje een...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

henkie196 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:31:
[...]

Misschien eens proberen te achterhalen hoe ze die waardes gemeten hebben bij Axminster. Meeste cirkel- en tafelzagen lijken allemaal zo ongeveer hetzelfde geluidsniveau op te geven (en dat klopt ook wel met mijn ervaring.

Kijk anders eens bij één van de Festool tafelzagen bij de kenmerken. Ze hebben geluidsdruk (en vermogen) opgegeven in vrijloop en met zagen (volgens verschillende meetmethodes, als ik het goed begrijp). De laagste waarde komt aardig dicht in de buurt van die van de Axminster zaagtafel. De waardes bij zagen zelf komen aardig dicht in de buurt van wat je bv. bij de DeWalt zaagtafel opgegeven ziet (maar bv. ook de invalzaag GKT55 van Bosch.

En die Axminster heeft een gietijzeren blad, daarom is die zo zwaar, en dat helpt waarschijnlijk ook wel met het iets verminderen van de trillingen (geluid) bij vrijloop. Ik verwacht niet dat die in gebruik daadwerkelijk veel stiller zal zijn dan iets van een ander merk.
Je hebt een tijdje ook vrij veel "fluisterschijven" gehad voor de slijptol, daar zaten bepaalde gaatjes in. moest je wel het juiste toerental draaien anders was het net een soort fluit :+ ik denk dat het vooral marketing is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

twain4me schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:43:
[...]

Je hebt een tijdje ook vrij veel "fluisterschijven" gehad voor de slijptol, daar zaten bepaalde gaatjes in. moest je wel het juiste toerental draaien anders was het net een soort fluit :+ ik denk dat het vooral marketing is.
Stille zaagbladen van onder andere CMT maken wel degelijk een flink verschil bij (snel) zagen.
Die nare hoge schelle geluiden zijn bijna volledig weg bij een blad met (gevulde) dempings-sleuven.

Een scherp blad maakt trouwens ook een stuk minder lawaai dan een bot blad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Shapeshifter schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:33:
[...]

Waar heb je die meetklok vandaan, zoek er ook al een tijdje een...
Hoi, de meetklok op het plaatje is een digitale, ik heb de analoge versie samen met die houder gekocht in de shop van nachdenksport.

https://nachdenksport.de/product-category/messmittel/

Dan weet ik zeker dat die past namelijk, hoef ik me daar niet druk om te maken :P

Zo’n meetklok heet ook wel dieptemeter, met die 2 termen zijn ze wel te vinden. Ze staan ook op amazon bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jeweetje schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:48:
@Fraggert bedankt voor het delen van je verhaal en fijn dat je, mbv een goede psycholoog de weg omhoog weer te pakken hebt.
Dank je wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

dragonhaertt schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:50:
[...]

Stille zaagbladen van onder andere CMT maken wel degelijk een flink verschil bij (snel) zagen.
Die nare hoge schelle geluiden zijn bijna volledig weg bij een blad met (gevulde) dempings-sleuven.

Een scherp blad maakt trouwens ook een stuk minder lawaai dan een bot blad.
Ik had het over de slijpschijven, maar dat was denk ik niet geheel duidelijk. ze worden ontworpen op een specifiek iets en verkocht als min of meer one size fits all. zodra de gaatjes half dicht zitten in de beton tegel die je aan het slijpen was kreeg je een soort fluit toon/brom. Er waren zelfs bouwvakkers die er "muziek" mee probeerde te maken. ik weet vrij zeker dat omwonende het net zo irritant vonden als een normale schijf

bij zagen merk je het aantal tanden ook als een verschil in het lawaai ik zie als ik eerlijk ben als veel herrie of iets minder veel herrie. niet een verschil waar de buren echt iets wezelijks van gaan merken denk ik. aan de andere kant alle beetjes kunnen helpen. Ik pak eigenlijk liever het klushok aan, dan hebben de buren er ook iets aan als ik de vandiktebank gebruik. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

rockhopper schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:26:
@Fraggert Fijn dat het weer beter met je gaat, en bedankt voor het delen van je verhaal. Ik hoop dat je inderdaad anderen kan inspireren om actie te ondernemen.

En mijn bankrekening wilt dat je minder mooie gereedschapspr0n plaatjes post. Ik heb helemaal geen zaagtafel nodig, maar intussen wil ik er ook een.
thanks Rock d:)b

Enne….nee :P …….ik heb een mooie oplossing gevonden voor de stofafzuiging op DeWalter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik kan niet goed terugvinden hoeveel db die 216 maakt, maar ik las op een site die hem verkoopt “81 db”……dat neem ik met een hele boel korreltjes zout :P

Edit:

Hhmmmm…..volgens mafell maakt de Erika 70 ongeveer 82,8 db en de Erika 85 ongeveer 91,1 db.

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 28-06-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Tomson7 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:43:
[...]

Net nog even getest. In deze muur komt m'n eenvoudige Bosch niet, maar ook de Parkside enkel met behoorlijk wat moeite en vrij hard duwen slechts zeer langzaam en moeizaam. In de stand op 12 uur. Lijkt me toch niet zoals het hoort?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xqbMlzhXnecNmWs244Opa264dg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5frK7QlmnnSDSuRrdVOBc3t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:51
Ik heb zojuist de deal van het jaar gescoord bij de Hornbach, deze compressor stond daar in het gangpad op een pallet (zonder prijs of andere indicatie, maar hij was 140 piek en mocht hem met laagste prijs garantie meenemen voor 107 euro 8)7 .

Dus als je nog op zoek bent zou ik vooral even langs de hornbach wippen. De tank is maar 6 liter, maar voldoende om spijkers te schieten, banden op te pompen en af en toe wat schoon te spuiten.

Nu nog op zoek naar wat luchtgereedschap, iemand goede tips daarvoor? Ik zag dat ecotools wel het een en ander heeft...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond
@TheJVH welke compressor?
Pagina: 1 ... 108 ... 261 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).