Mythio schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:57:
Heb wat advies nodig. Ben wat zaken in de tuin aan het doen en moet daar verschillende dingen voor doorslijpen. O.a. 6cm betontegels, 5cm opsluitbanden en 3cm natuursteen.
Het liefste koop ik een haakse slijper (125mm) op accu (bosch pro of makita, beide heb ik accu's voor). Iemand tips welke voor dit werk gaat voldoen? Waar op te letten?
Een 230mm variant lijkt me minder praktisch gezien ik daar weinig use cases voor heb in de toekomst.
Ik heb wat vanalles ondertussen:
- DeWalt 250mm DWE494TWIN 230V
- DeWalt 125mm DWE494TWIN 230V
- DeWalt 125mm DCG406NT 18V
Die 250mm heb ik gekocht om zelf een tuinpad aan te leggen en om betonblokken (19x19x39) voor een sokkel door te slijpen. Dat doet een 125mm niet zo soepel. De 230V 125mm "kreeg" ik er bij, vermoedelijk om de belachelijk grote koffer wat gevulder te doen lijken.
Aangezien de koffer zo lomp groot is, toch maar een accu-haakse slijper ook gekocht, voor de sporadische klus.
De accu-slijper is super tof, voor dus die sporatische klus. Accu erin en klaar. Maar voor "het echte werk" is de 230V toch écht veel aangenamer werken.
In de paasvakantie heb ik een tuintafel gemaakt en wat Douglas-hout opgeschuurd. De 230V-slijper met een schuurpad erop (nogal bruut,
I know) ging als een tierelier.
Dat is ook ongeveer de conclusie uit een YT-filmpje van "Project Farm":
YouTube: Let's Settle This! Are Cordless Power Tools REALLY Better? Torque, C...
De accu versie van de haakse slijper komt wat adem tekort in vergelijking met de 230V variant.
Zoals wel vaker hangt het dus af van wat je gaat doen.
Als je keihard wil doorwerken én veel slijpwerk hebt (en geen magazijn aan batterijen), ga je vermoedelijk wel al uw accu's leegtrekken voor het werk klaar is.
Als je weinig technisch stuk gaat doen (weinig hoeken en kanten) en dus weinig moet slijpen, gaat een accu-125mm net voldoen. Je gaat uw betontegels en boordstenen/opsluitbanden wel langs 2 kanten moeten doorslijpen. 6cm slijp je niet door met een 125mm
Een 250mm kost wel wat natuurlijk, voor nieuw <€150 zit je geheid bij B-merken...
Conclusie: ik zou voor zo'n werken een 250mm kopen.