de tsc55 werkt lekkerder, ik noemde het hier vorige week toevallig. Die nieuwe ts55 versie heb ik niet in handen gehad.MikeyMan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:35:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de TS en de TSC55 van Festool?
De accu versie krijgt betere reviews. Maar ik was eigenlijk niet van plan nog een accu ecosysteem aan te schaffen naast m'n Milwaukee set.
Is het echt de moeite (en het prijsverschil) waard? Moet sowieso een set met lader worden, en een geleiderail is ook wel prettig. Twee accus is eigenlijk ook wel een must.
En dan kom je volgens mij op deze set:
https://www.toolmax.nl/fe...92beekjt6ofBoCFUgQAvD_BwE
Met losse lader en gelederail. Kom je op 793 euro.
Deze versie met 2 laders is alweer een stuk duurder, maar wel compleet:
https://www.gereedschapce...1yBs_xX-s3nhoCvccQAvD_BwE
VS 580 voor de versie met draad.
Als je niet met festool getrouwd bent maar een goede invalzaag met draad wil... Mafell mt55 een optie?
+- 300stuks, om de 60cm 2 stuks( een recht een schuin) een boor per piketje opofferen wordt dan als nog heel kostbaarThe Eagle schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:46:
[...]
Hoeveel paaltjes heb je nodig? Weet niet wat een 50 cm lange hakkietakkie SDS boor kost, maar die gebruiken als paaltjes is wellicht ook een optie
Gewoon zo'n goedkoop zooitje boren bij van Cranenbroek ofzo, slechte kwaliteit geen probleem.
Bedankt voor de tip, ik probeer het gewoon en anders idd lamele schijven, heb evt ook een stationaire slijpmachine staan maar dat is echt een kleren werkDamic schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:39:
@Woody179 Beton ijzer is iets harder dan een gewone bout. Je zou het kunnen proberen maar hou een paar lamellen schijven van grid 40 in aanslag
Was helemaal serieus, heb genoeg professionals aan het werk gezien. Maar ga er verder niet over in discussie, dat was zeker niet de bedoeling, weet ook goed genoeg waarom het soms wel gedaan wordt.
Afbraamschijf zal langer meegaan en daarmee is er prima een bot puntje aan je betonijzer te slijpen.Woody179 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:36:
[...]
Bedankt voor de tip, ik probeer het gewoon en anders idd lamele schijven, heb evt ook een stationaire slijpmachine staan maar dat is echt een kleren werk
Je zou kunnen overwegen om met lange SDS boor een gat voor te boren waarna je het betonijzer er in klopt.
opzich werkt piketpaaltjes voorboren ook als het betonijzer dik genoeg is en het boortje dun genoeg, het zou kunnen werken.Woody179 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:34:
[...]
+- 300stuks, om de 60cm 2 stuks( een recht een schuin) een boor per piketje opofferen wordt dan als nog heel kostbaar
Ik zou als je echt een punt nodig hebt gewoon het staal onder een hoek van 45 graden afzagen/slijpen werkt waarschijnlijk net zo goed (of slecht) als een "mooie" punt
De meeste automaten moet je vastzetten tussen de 0,8 en 2,5 nmPixeltje schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:50:
[...]
Ik dacht dat groepenkasten op 8nm afgemonteerd moeten worden? Ergens gelezen ooit, maar kan er nu weinig over vinden
Hangt af van het merk, type klem (schroef of kooiklem), etc.
Dank @pickboypickboy schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:19:
[...]
De meeste automaten moet je vastzetten tussen de 0,8 en 2,5 nm
Hangt af van het merk, type klem (schroef of kooiklem), etc.
Ik ga voor de 1.2-3.0nm variant. Als ik kijk naar bijvoorbeeld EMAT hanteren ze de volgende waardes:
/f/image/HDavAeFJuV5cUwGSq3dgCmcU.png?f=fotoalbum_large)
Persoonlijk ben ik voor de versie met 0,8-5 nm van Wiha gegaan. Iets meer range voor die zeldzame keer dat je het nodig hebt, maar idd jouw range dekt normaal gesproken de standaard automaten wel.stribold schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:31:
[...]
Dank @pickboy
Ik ga voor de 1.2-3.0nm variant. Als ik kijk naar bijvoorbeeld EMAT hanteren ze de volgende waardes:
[Afbeelding]
Veel plezier met je aankoop
Misschien werkt dat bij zo’n dunne stalen staaf beter, maar bij een houten paaltje in ieder geval niet. Die gaan dan bij elke slag schever de grond in. Ik dacht ook ooit snel klaar te zijn met punten aan piketpaaltjes te makentwain4me schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:08:
[...]
opzich werkt piketpaaltjes voorboren ook als het betonijzer dik genoeg is en het boortje dun genoeg, het zou kunnen werken.
Ik zou als je echt een punt nodig hebt gewoon het staal onder een hoek van 45 graden afzagen/slijpen werkt waarschijnlijk net zo goed (of slecht) als een "mooie" punt
Thanks, ja logisch als ik het bereik bekijk. Ik heb zelf al onderstaande set, daarom kijk ik naar de wera....pickboy schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:42:
[...]
Persoonlijk ben ik voor de versie met 0,8-5 nm van Wiha gegaan. Iets meer range voor die zeldzame keer dat je het nodig hebt, maar idd jouw range dekt normaal gesproken de standaard automaten wel.
Veel plezier met je aankoop
/f/image/U9tgMZkXeU0itzsD1lU0RcZr.png?f=fotoalbum_large)
klopt, soms is het wel handig als je weet welke kant ze op gaandecipherer schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:46:
[...]
Misschien werkt dat bij zo’n dunne stalen staaf beter, maar bij een houten paaltje in ieder geval niet. Die gaan dan bij elke slag schever de grond in. Ik dacht ook ooit snel klaar te zijn met punten aan piketpaaltjes te maken
Mooi setje hoor, ik snap je wel. Wera heeft overigens ook een versie met 0.3-3.5 nm range mocht je nog willen en kunnen switchen.stribold schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:48:
[...]
Thanks, ja logisch als ik het bereik bekijk. Ik heb zelf al onderstaande set, daarom kijk ik naar de wera....
[Afbeelding]
Nu heb ik een probleem dat hij alleen lucht laat ontsnapppen als ik de trigger indruk.
Hij slaat geen spijker meer.
Nu heb ik hem helemaal open en dicht gehad, en volgens mij is het het ventiel van de trigger die niet goed terugkomt.
Ik heb ecotools gemaild, maar ik weet niet of ik daar al teveel van kan verwachten.
Heeft iemand hier een idee welk merk tacker dit is?
(neem aan dat ecotools hem niet zelf produceert)
https://www.ecotools.nl/da-bradtacker-b5701
8nm lijkt mij veel te veel, volgens mij zit het meeste materiaal rond de 2nm voor in de groepenkastPixeltje schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:50:
[...]
Ik dacht dat groepenkasten op 8nm afgemonteerd moeten worden? Ergens gelezen ooit, maar kan er nu weinig over vinden
|>
Punctuality is the politeness of kings
Ik wil wat grindtegels door gaan slijpen. Voor deze klus heb ik de haakse slijper van Parkside aangeschaft. Kwalitatief misschien niet de beste keus maar de klus is voorlopig eenmalig. Nu ben ik nog op zoek naar een diamantschijf en kwam bij deze uit.
Nu heeft deze schijf een X-Lock. Is deze compatibel met de haakse slijper van Parkside? Of moet ik hiervoor nog een accessoires bijbestellen om deze compatibel te maken? De Parkside schijnt een Spindle-Lock te hebben
Foto's ter illustratie:
Haakse slijper:
:strip_exif()/f/image/QNDSM4vyC7EieobMzOyJJLEM.jpg?f=fotoalbum_large)
Diamantschijf:
:strip_exif()/f/image/YhKJaJghYEiJsQL4TVsFBO89.jpg?f=fotoalbum_large)
Tips zijn uiteraard ook welkom
Nee. 1 tip: een 230mm slijper.Ryan_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 06:44:
Een startende klusser hier![]()
Ik wil wat grindtegels door gaan slijpen. Voor deze klus heb ik de haakse slijper van Parkside aangeschaft. Kwalitatief misschien niet de beste keus maar de klus is voorlopig eenmalig. Nu ben ik nog op zoek naar een diamantschijf en kwam bij deze uit.
Nu heeft deze schijf een X-Lock. Is deze compatibel met de haakse slijper van Parkside? Of moet ik hiervoor nog een accessoires bijbestellen om deze compatibel te maken? De Parkside schijnt een Spindle-Lock te hebben![]()
Foto's ter illustratie:
Haakse slijper:
[Afbeelding]
Diamantschijf:
[Afbeelding]
Edit: volgens google zou het toch wel moeten gaan, wat ook bevestigd word door het opschrift op de schijf.
Hoeveel meter moet je slijpen?
[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 09-06-2022 06:56 ]
Om zowel nm als Nm te kunnen meten heb je toch een multi-meter nodig?dreamscape schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 00:05:
Wat zitten jullie te lullen over nanometers? Daar heb je echt heel ander gereedschap voor nodig...
Volgens mij hebben vrijwel alle haakse slijpers een M14 aansluiting. Die vorm van de schijf is wel vrij bijzonder, maar volgens het opschrift op de schijf zou het (denk ik) moeten passen op een M14. Dus waarschijnlijk past het wel. Hoe dik zijn de tegels, trouwens? Kan wel zijn dat je van twee kanten moet gaan slijpen met een 125mm slijptol.Ryan_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 06:44:
Nu heeft deze schijf een X-Lock. Is deze compatibel met de haakse slijper van Parkside? Of moet ik hiervoor nog een accessoires bijbestellen om deze compatibel te maken? De Parkside schijnt een Spindle-Lock te hebben![]()
Foto's ter illustratie:
Haakse slijper:
[Afbeelding]
Diamantschijf:
[Afbeelding]
Helemaal niet aan gedacht om een grotere diameter te nemenbbbrumbrum schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 06:46:
[...]
Nee. 1 tip: een 230mm slijper.
Edit: volgens google zou het toch wel moeten gaan, wat ook bevestigd word door het opschrift op de schijf.
Hoeveel meter moet je slijpen?

Bedankt voor je antwoord! Dus waarschijnlijk wel passend zonder extra hulpstuk? De tegels zijn ±4,7cm dik en 60x40cm. Adviseer jij een andere schijf aangezien deze een bijzondere vorm heeft?henkie196 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:10:
[...]
Volgens mij hebben vrijwel alle haakse slijpers een M14 aansluiting. Die vorm van de schijf is wel vrij bijzonder, maar volgens het opschrift op de schijf zou het (denk ik) moeten passen op een M14. Dus waarschijnlijk past het wel. Hoe dik zijn de tegels, trouwens? Kan wel zijn dat je van twee kanten moet gaan slijpen met een 125mm slijptol.
Ik zou gewoon een schijf nemen met een normaal rond gat. Ik weet niet hoe die spindle lock van de Parkside eruit ziet, maar met een normaal rond gat van de juiste diameter lijk je me meer grip te hebben met de moer / lock van de slijper. Het past neem ik aan wel, maar met die inkepingen heb je gewoon minder materiaal om je lock op aan te laten grijpen.Ryan_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:26:
Helemaal niet aan gedacht om een grotere diameter te nemenOngeveer 8 tegels waarvan een stukje (40cm) afgeslepen moet worden om het passend te maken met de bestrating die al ligt.
[...]
Bedankt voor je antwoord! Dus waarschijnlijk wel passend zonder extra hulpstuk? De tegels zijn ±4,7cm dik en 60x40cm. Adviseer jij een andere schijf aangezien deze een bijzondere vorm heeft?
Qua dikte van de tegels had een 230mm slijptol een stuk makkelijker geweest, dan kun je makkelijk in één keer er doorheen. Met een 125mm moet je vrijwel zeker de tegels nog een keer omdraaien om van de andere kant het laatste stukje door te slijpen. Maar voor die 8 tegels is het nog wel te overzien.
Oke, duidelijk. Dan lijkt mij deze schijf een betere optiehenkie196 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:35:
[...]
Ik zou gewoon een schijf nemen met een normaal rond gat. Ik weet niet hoe die spindle lock van de Parkside eruit ziet, maar met een normaal rond gat van de juiste diameter lijk je me meer grip te hebben met de moer / lock van de slijper. Het past neem ik aan wel, maar met die inkepingen heb je gewoon minder materiaal om je lock op aan te laten grijpen.
Qua dikte van de tegels had een 230mm slijptol een stuk makkelijker geweest, dan kun je makkelijk in één keer er doorheen. Met een 125mm moet je vrijwel zeker de tegels nog een keer omdraaien om van de andere kant het laatste stukje door te slijpen. Maar voor die 8 tegels is het nog wel te overzien.
:strip_exif()/f/image/TGccY0Lso9RweVHPPbxB0tEC.jpg?f=fotoalbum_large)
Jammer inderdaad dat de tegel nog omgedraaid moet worden maar ga het gewoon proberen voor die 8 tegels. Mocht het niet gaan dan ga ik zeker voor een 230mm.
Bedankt voor je feedback
Ben niet getrouwd met Festool, maar wel een beetje ocd met alles van verschillende merken.Boudewijn schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:20:
[...]
de tsc55 werkt lekkerder, ik noemde het hier vorige week toevallig. Die nieuwe ts55 versie heb ik niet in handen gehad.
Als je niet met festool getrouwd bent maar een goede invalzaag met draad wil... Mafell mt55 een optie?
Heb alle accu spul van Milwaukee, en stofzuiger, kapex en schuurmachine van Festool... Na meer reviews gelezen te hebben en nog een nettere aanbieding gevonden te hebben, toch de tsc maar besteld. 529 voor de tsc55+2 accus en 199 voor de lader en geleiderail. Benieuwd of de accu's er gelijk bij zitten of dat ik die na moet bestellen.
Tip: een veiligheidsbril.Ryan_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 06:44:
Foto's ter illustratie:
Haakse slijper:
[Afbeelding]
Diamantschijf:
[Afbeelding]
Nette deal, veel plezier ermeeMikeyMan schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:01:
[...]
Ben niet getrouwd met Festool, maar wel een beetje ocd met alles van verschillende merken.![]()
Heb alle accu spul van Milwaukee, en stofzuiger, kapex en schuurmachine van Festool... Na meer reviews gelezen te hebben en nog een nettere aanbieding gevonden te hebben, toch de tsc maar besteld. 529 voor de tsc55+2 accus en 199 voor de lader en geleiderail. Benieuwd of de accu's er gelijk bij zitten of dat ik die na moet bestellen.
@Ryan_ En gehoorsbescherming (simpele schuimpjes van de bouwmarkt is al voldoende)
Staat al klaar in mijn winkelmand
/f/image/CLu3zXwXvNzIb5MVpirPVoVK.png?f=fotoalbum_large)
Nog niet aan gedacht, dankMrlten schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:05:
[...]
@Ryan_ En gehoorsbescherming (simpele schuimpjes van de bouwmarkt is al voldoende)
[ Voor 18% gewijzigd door Ryan_ op 09-06-2022 08:07 ]
En eventueel adembescherming, want er komt een boel stof af van een tegel door slijpen.Ryan_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:06:
[...]
Staat al klaar in mijn winkelmand![]()
[Afbeelding]
[...]
Nog niet aan gedacht, dank
Leren handschoenen heb je ook meer kans dat het langer dan een paar tegels heel blijft, ja.MJV schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:43:
@Ryan_ Ik zou de handschoenen nog upgraden naar iets robuusters/van leer. Dit (plastic?) zet nog niet zoveel zoden aan de dijk.
Je kan maximaal tot de helft van het blad (nouja ietsje minder) slijpen omdat je dan de as tegenkomt. Zo'n 6,2cm diep dus.
Met slijpen doe ik eigenlijk juist de handschoenen uit. Meer feeling met het apparaat/schakelaar en omdat je met je handen vlakbij de slijpschijf zit, ook minder kans dat je handschoen erin getrokken wordt. Met alle andere klussen heb ik wel handschoenen aan.
[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 09-06-2022 09:24 ]
Zouden jullie dit dan doen met een geleide rails en een stopblok + een 1mm freesje natuurlijk. Of zijn hier nog andere tools voor? Een kopieer ring lijkt me niet te bestaan voor dergelijke kleine maten.
Ik zou het eens na moeten meten, maar ik denk dat je blij mag zijn als je 4cm diepte haalt met 125mm. Theoretisch heb je misschien ongeveer de helft van je diameter, maar je hebt ook de dikte van de as, de moer, de behuizing die meestal nog een paar cm van je theoretische diepte afhalen.ThinkPad schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:53:
@Ryan_ De Action heeft ook diamantschijven ⌀125mm. Twee stuks voor €2,99. Ben daar best wel tevreden over, laatst een aantal stapelblokken voor in de tuin geslepen en gingen best lang mee. Wel tuinslang erbij met klein stroompje water, tegen het stof en voor wat extra koeling van de schijf. De schijf met de segmenten vond ik het beste werken voor beton e.d. De 'dichte' schijf is meer voor wandtegels e.d. heb ik het idee.
Je kan maximaal tot de helft van het blad (nouja ietsje minder) slijpen omdat je dan de as tegenkomt. Zo'n 6,2cm diep dus.
Met slijpen doe ik eigenlijk juist de handschoenen uit. Meer feeling met het apparaat/schakelaar en omdat je met je handen vlakbij de slijpschijf zit, ook minder kans dat je handschoen erin getrokken wordt. Met alle andere klussen heb ik wel handschoenen aan.
Van die link van je ziet degene met de 'dichte' schijf er inderdaad uit alsof die voor keramische tegels is, de andere is meer voor slijpen in beton. Die goedkope betonslijpschijven heb ik zelf niet heel goede ervaringen mee, maar dat was met erg harde betontegels. De betontegels (of grindtegels) zoals je bij de bouwmarkt haalt zijn meestal vrij makkelijk om door te komen, dus wellicht is het daar wel genoeg voor. Voor die paar tegels is het waarschijnlijk wel ok, maar een betere schijf (zoiets, bv.) ga je wel merken.
Handschoenen zijn inderdaad voor het dragen van de tegels, voor werken met draaiende gereedschappen zijn handschoenen (maar ook losse kleding, haar, en sieraden) vooral een veiligheidsrisico.
Gaatje boren in de hoek met een 1mm-boor?walletje-w schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:16:
Voor schakelmateriaal zit ik te kijken om op een enkele plek de vlakinbouw schakelaars van Jung te plaatsen. In een houten wand en daar zou ik dan een patroon in moeten frezen. Idealiter zou ik daar dan een frees mal voor maken maar het probleem is dat de radius in de hoeken 1mm is.
Zouden jullie dit dan doen met een geleide rails en een stopblok + een 1mm freesje natuurlijk. Of zijn hier nog andere tools voor? Een kopieer ring lijkt me niet te bestaan voor dergelijke kleine maten.
De grootte van de kopieerring maakt toch niet uit voor de radius die je kan maken?walletje-w schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:16:
Voor schakelmateriaal zit ik te kijken om op een enkele plek de vlakinbouw schakelaars van Jung te plaatsen. In een houten wand en daar zou ik dan een patroon in moeten frezen. Idealiter zou ik daar dan een frees mal voor maken maar het probleem is dat de radius in de hoeken 1mm is.
Als jij een 2mm frees monteert, een kopieerring van 24mm gebruikt, een mal maakt die 11mm groter is dan het gat wat je wil maken, en zorgt dat de radius van je mal <=12mm is.
Dan kom je toch gewoon strak in die hoek uit?
:fill(white):strip_exif()/f/image/uWFifpzilfOdQngn8iy9oLqL.png?f=user_large)
PS: een 1mm frees (of boor) heeft een radius van 0.5mm

[ Voor 26% gewijzigd door dragonhaertt op 09-06-2022 11:46 ]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Bij de complete set zit namelijk de B2, maar bij de losse staat de A1 op de afbeelding.
of gewoon de hoekjes rechtmaken met een beitel? Wel met beleid doendragonhaertt schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:54:
[...]
De grootte van de kopieerring maakt toch niet uit voor de radius die je kan maken?
Als jij een 2mm frees monteert, een kopieerring van 24mm gebruikt, een mal maakt die 11mm groter is dan het gat wat je wil maken, en zorgt dat de radius van je mal <=12mm is.
Dan kom je toch gewoon strak in die hoek uit?
[Afbeelding]
PS: een 1mm frees (of boor) heeft een radius van 0.5mm
Dat kan natuurlijk altijd, maar mijn post ging over de beperkingen van de kopieerring, niet van de freesBoudewijn schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:41:
[...]
of gewoon de hoekjes rechtmaken met een beitel? Wel met beleid doen
De radius is alleen beperkt door de frees die je gebruikt, niet door de ring. Je kan inderdaad precies hetzelfde truucje doen met een 24mm ring, 8mm frees, en daarna het laatste hoekje met de hand afwerken.
Makita 2x18V dsp600pt2j1 is met 2 accu's, geleiderail en duolader. Te vinden voor €660.MikeyMan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:35:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de TS en de TSC55 van Festool?
De accu versie krijgt betere reviews. Maar ik was eigenlijk niet van plan nog een accu ecosysteem aan te schaffen naast m'n Milwaukee set.
Is het echt de moeite (en het prijsverschil) waard? Moet sowieso een set met lader worden, en een geleiderail is ook wel prettig. Twee accus is eigenlijk ook wel een must.
En dan kom je volgens mij op deze set:
https://www.toolmax.nl/fe...92beekjt6ofBoCFUgQAvD_BwE
Met losse lader en gelederail. Kom je op 793 euro.
Deze versie met 2 laders is alweer een stuk duurder, maar wel compleet:
https://www.gereedschapce...1yBs_xX-s3nhoCvccQAvD_BwE
VS 580 voor de versie met draad.
Makita 40V SP001GA202 met 2 accu's, geleiderail en lader. Te vinden voor €725-775.
Beiden goedkoper dan de Festool op accu en hoor en zie vooral positieve reacties. Er zijn zelfs mensen die durven te zeggen dat ze beter zijn dan Festool. Die mensen zitten inmiddels wel ondergedoken omdat het groen-grijze legioen ze zoekt
Hoe nodig is die radius, uberhaupt? Als ik de installatie goed begrijp valt de lijst toch over de hoeken heen, dus dan zie je die radius toch niet want het zit achter de lijst? Kan me niet voorstellen dat een gemiddelde installateur netjes een radius er aan freest, ipv gewoon met een recipro of multitool een vierkantje eruit zaagt.dragonhaertt schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 12:52:
Dat kan natuurlijk altijd, maar mijn post ging over de beperkingen van de kopieerring, niet van de frees
De radius is alleen beperkt door de frees die je gebruikt, niet door de ring. Je kan inderdaad precies hetzelfde truucje doen met een 24mm ring, 8mm frees, en daarna het laatste hoekje met de hand afwerken.
In de handleiding staat een installatie voor zowel opbouw (3mm frame op het gat) als een volledige flush-mount.henkie196 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:07:
[...]
Hoe nodig is die radius, uberhaupt? Als ik de installatie goed begrijp valt de lijst toch over de hoeken heen, dus dan zie je die radius toch niet want het zit achter de lijst? Kan me niet voorstellen dat een gemiddelde installateur netjes een radius er aan freest, ipv gewoon met een recipro of multitool een vierkantje eruit zaagt.
Voor die tweede optie is die radius wel belangrijk, dus ik ging er even van uit dat dat is wat @walletje-w wil.
(pagina 2-5)
Ah, dat klinkt wel logisch, ja. Dan zou de radius wel belangrijk zijn, ja. Wel een priegelwerk om in te bouwen dan, maar goed, gaat om hoe het resultaat er uit ziet, neem ik aan.dragonhaertt schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:08:
In de handleiding staat een installatie voor zowel opbouw (3mm frame op het gat) als een volledige flush-mount.
Voor die tweede optie is die radius wel belangrijk, dus ik ging er even van uit dat dat is wat @walletje-w wil.
(pagina 2-5)
Ja, ik zou persoonlijk ook kiezen voor de opbouw (is toch maar 3mm dik).henkie196 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:12:
[...]
Ah, dat klinkt wel logisch, ja. Dan zou de radius wel belangrijk zijn, ja. Wel een priegelwerk om in te bouwen dan, maar goed, gaat om hoe het resultaat er uit ziet, neem ik aan.
Dan zou je theoretisch gezien een frees tot zo'n 22mm kunnen gebruiken voor de hoek.
Maar als je een 2mm frees hebt/wil kopen, en je toch een mal moet maken, dan is het wel mooi als hij helemaal in de muur valt.
Heb inmiddels het setje besteld voor 730 euro totaal. Zal elkaar uiteindelijk allemaal niet zo ontlopen, maar heb al e.e.a. van FestoolFramoes schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:05:
[...]
Makita 2x18V dsp600pt2j1 is met 2 accu's, geleiderail en duolader. Te vinden voor €660.
Makita 40V SP001GA202 met 2 accu's, geleiderail en lader. Te vinden voor €725-775.
Beiden goedkoper dan de Festool op accu en hoor en zie vooral positieve reacties. Er zijn zelfs mensen die durven te zeggen dat ze beter zijn dan Festool. Die mensen zitten inmiddels wel ondergedoken omdat het groen-grijze legioen ze zoekt
Ik wil daarom een goedkope afkortzaag aanschaffen. Nu heeft parkside er eentje voor een eurootje of 80 :

https://www.lidl.nl/p/parkside-afkortzaag/p100342574
Nu weet ik dat parkside niet super top is. Hebben jullie een alternatief wat misschien iets meer kost maar waar ik redelijk fatsoenlijke zaagsnedes kan maken ?
In welk soor thout ga je frezen, een freesje van 1 a 2 mm kan snel over zijn. Anders proberen met een multitool? Er zijn ook speciale boren o de markt waarmee je een vierkant/rechthoekig gat kan boren.walletje-w schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:16:
frezen met 1mm , ik zou dat nooit doen, als dat overknakt heb je ene kogel van 1mm, een veiligheidsbril gaat dat niet tegenhouden.
Metabo KS216. Metabo heeft pas dit model vernieuwd naar de KGS, das eentje met twee glijpistons zodat je wat breder kan werken, ik zie dat velen de oude KS nu tweedehands verkopen, maar dat is een goed toestel, zelfs nieuw maar net boven de 100 euro en gebruikt vind je ze makkelijk aan de 80 euro vd Lidl.vortexnl1982 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:48:
Ik ben een tuinhuisje aan het bouwen. Hiervoor zaag ik met een cirkelzaag rabatdelen in verstek. Ik merk echter dit niet fijn gaat met een cirkelzaag.
Ik wil daarom een goedkope afkortzaag aanschaffen. Nu heeft parkside er eentje voor een eurootje of 80 :
Nu weet ik dat parkside niet super top is. Hebben jullie een alternatief wat misschien iets meer kost maar waar ik redelijk fatsoenlijke zaagsnedes kan maken ?
Metabo KS216M? Ik heb m en hij doet wat 'ie moet doen. Ik heb hem vooral omdat hij vrij compact is, ik kan niet uitsteken naar achteren op de plek waar hij staat.vortexnl1982 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:48:
Ik ben een tuinhuisje aan het bouwen. Hiervoor zaag ik met een cirkelzaag rabatdelen in verstek. Ik merk echter dit niet fijn gaat met een cirkelzaag.
[Afbeelding]
It's time to play the music, it's time to light the lights
[ Voor 86% gewijzigd door vortexnl1982 op 09-06-2022 14:14 ]
Mocht je hem alsnog nemen, hij is wel okay-ish te noemen. Enige waar ik tegenaanliep toen ik hem laatst bij iemand moest gebruiken was dat de verticale hoekaanslag nogal slecht vast zit. Na elk balkje nog ff checken of je niet 5 graden scheef zaakt dusvortexnl1982 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:48:
[Afbeelding]
Verder denk ik vrij veel geld voor the buck, maar ik zou mijn afkortzaag niet wegdoen voor deze.
Op geringe diepte moet dat veel meer zijn dan 8cm vermoed ikvortexnl1982 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:00:
Ik zie dat de Metabo KS216M geen horizontale trekfunctie heeft. De rabatdelen zijn zo'n 14 cm breed en de Metabo kan maar 8 cm breed in verstek zagen. Denk dat de KS216M dan afvalt..
Excuus... geen trekfunctie
[ Voor 4% gewijzigd door Rob Z op 09-06-2022 15:22 ]
De Parkside die je noemt heeft een maximale zaagbreedte van 120 mm, net als de Metabo KS216M.vortexnl1982 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:00:
Ik zie dat de Metabo KS216M geen horizontale trekfunctie heeft. De rabatdelen zijn zo'n 14 cm breed en de Metabo kan maar 8 cm breed in verstek zagen. Denk dat de KS216M dan afvalt..
Ik weet niet hoe je aan die 8 cm breed komt.
Met beiden redt je de 14 cm van je rabatdelen niet in 1 keer; dit zal ook gelden voor andere zagen met een zelfde diameter zaagblad zonder trekfunctie.
Wil je in 1 keer kunnen zagen dan ontkom je vrijwel niet aan een trekfunctie of je komt in een heel andere prijsklasse.
Ik zat met hetzelfde en heb een mal gemaakt voor de cirkelzaag om de rabatdelen haaks af te korten.
Gaat niet zo snel als een afkortzaag maar wel allemaal recht.
Mijn reden was ook dat ik een afkortzaag weinig nodig heb en het een apparaat is wat veel ruimte inneemt.
Even gekeken omdat ik het eerder op de dag in dit topic tegenkwam. Morgen is de beurs er nog en toegang is gratis. Eventueel kan ik de QR code voor de actie hier wel plaatsen, maar ik weet niet of dat tegen de regels is. Eigenlijk weet ik überhaupt niet of de prijs wel interessant is, maar ik wilde het even delen.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Metabo heeft een versie met en zonder, zie ook:vortexnl1982 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:00:
https://www.toolstation.n...verstekzaagmachine/p60506
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Ah ja, zie het. Was nog een paar pagina's terug in het topic.MikeyMan schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:45:
[...]
Heb inmiddels het setje besteld voor 730 euro totaal. Zal elkaar uiteindelijk allemaal niet zo ontlopen, maar heb al e.e.a. van Festool
Gemiste kans
Ik las bij de specs van de metabo dat je de maximale zaagbreedte bij 45 graden 80 mm is, daar komen de 8 cm vandaan.DasNieNix schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:45:
[...]
De Parkside die je noemt heeft een maximale zaagbreedte van 120 mm, net als de Metabo KS216M.
Met beiden redt je de 14 cm van je rabatdelen niet in 1 keer; dit zal ook gelden voor andere zagen met een zelfde diameter zaagblad zonder trekfunctie.
Wil je in 1 keer kunnen zagen dan ontkom je vrijwel niet aan een trekfunctie of je komt in een heel andere prijsklasse.
Ik zat met hetzelfde en heb een mal gemaakt voor de cirkelzaag om de rabatdelen haaks af te korten.
Mijn reden was ook dat ik een afkortzaag weinig nodig heb en het een apparaat is wat veel ruimte inneemt.
Ik kan inderdaad gaan lopen hannessen door twee keer te zagen. Echter heb ik eerst al lopen pielen met mijn invalzaag om die te gebruiken i.c.m. een geleider. Het rabatdeel op een plank fixeren en daar dan de geleider weer op fixeren. Dan de invalzaag door het rabatdeel halen. Ik vind het echter niet zo fijn werken en ik krijg ook geen mooi resultaat.
Vandaar dat ik op zoek ben naar een beetje handige inkortzaag die minstens 15 cm kan zagen met een trekfunctie of niet. Maar je hebt wel gelijk, zo eentje met trekfunctie zal meteen wel een groot lomp ding zijn...
Ja dat is ook nog een optie, wel meteen weer 200 euro..GermanPivo schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:42:
[...]
Metabo heeft een versie met en zonder, zie ook:
https://www.toolstation.n...verstekzaagmachine/p60506
Hij is nieuw ook voor 200 euro te koop. Of misschien moet ik 'm zakelijk kopen (ben zzp-er developer) maar hoe ga ik dat verdedigen bij de belastingdienst als ik controle krijgrockhopper schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:24:
Toevallig was die metabo kgs216m ook op de stand van metabo bij de bouwmaat xxl beurs/festival (met aanbieding), die heeft wel een trekfunctie. (actie is van 209 voor 169 ex btw)
Even gekeken omdat ik het eerder op de dag in dit topic tegenkwam. Morgen is de beurs er nog en toegang is gratis. Eventueel kan ik de QR code voor de actie hier wel plaatsen, maar ik weet niet of dat tegen de regels is. Eigenlijk weet ik überhaupt niet of de prijs wel interessant is, maar ik wilde het even delen.
[ Voor 26% gewijzigd door vortexnl1982 op 09-06-2022 21:17 ]
Gewoon zeggen dat je de poten van je bureau moest inkorten omdat je anders last kreeg van je rug 😉vortexnl1982 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:15:
[...]
Ik las bij de specs van de metabo dat je de maximale zaagbreedte bij 45 graden 80 mm is, daar komen de 8 cm vandaan.
Ik kan inderdaad gaan lopen hannessen door twee keer te zagen. Echter heb ik eerst al lopen pielen met mijn invalzaag om die te gebruiken i.c.m. een geleider. Het rabatdeel op een plank fixeren en daar dan de geleider weer op fixeren. Dan de invalzaag door het rabatdeel halen. Ik vind het echter niet zo fijn werken en ik krijg ook geen mooi resultaat.
Vandaar dat ik op zoek ben naar een beetje handige inkortzaag die minstens 15 cm kan zagen met een trekfunctie of niet. Maar je hebt wel gelijk, zo eentje met trekfunctie zal meteen wel een groot lomp ding zijn...
[...]
Ja dat is ook nog een optie, wel meteen weer 200 euro..
[...]
Hij is nieuw ook voor 200 euro te koop. Of misschien moet ik 'm zakelijk kopen (ben zzp-er developer) maar hoe ga ik dat verdedigen bij de belastingdienst als ik controle krijg
Goede keuze!stribold schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:31:
[...]
[Afbeelding]
Heb ’m zelf ook.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PPWqtfpenm67mo1tlQnXyxvx.jpg?f=user_large)
Ben tot nu toe nog niets in mijn ABB groepenkast tegengekomen dat niet binnen die range valt, was allemaal tussen de 1.2 en 2.8Nm (de 8V kant van de beltrafo daargelaten
En laatst voor het eerst ook de 3.0Nm nodig gehad voor een Eastron kWh meter.
[ Voor 6% gewijzigd door Vliegvlug op 09-06-2022 22:40 ]
Gok zomaar dat het goed gaat komen met dit apparaatFramoes schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:44:
[...]
Ah ja, zie het. Was nog een paar pagina's terug in het topic.
Gemiste kans
Was overigens vergeten dat er nog een doos stofzakken voor m'n ctl midi bij de bestelling zat ook.
Dus eigenlijk was het 529+169.
Twee opmerkingen; ik snap nu dat ze er twee laders bij doen
En waarom bluetooth op de accu's?
[ Voor 31% gewijzigd door MikeyMan op 10-06-2022 09:15 ]
Een groepenkast moet ook veilig in elkaar steken. De fabrikant probeert dit te waarborgen door max draaimomenten op te geven, zodat draadjes niet los zouden moeten schieten, of zodat (waarschijnlijker) niet iemand de boel kapot draait.Lankman schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 07:47:
Zal wel aan mij liggen, maar ik geloof het wel met Nm een schroefje vastgedraaid moet worden. Gaat zoiets nu echt mis als je m gewoon op gevoel aandraait? (Kwart slag voordat een bout afbreekt, dat is de enige regel die ik ken).
Op gevoel vast draaien zal in de meeste gevallen best prima gaan, maar netjes op moment aandraaien geeft toch wat extra veiligheidsgevoel hier.
Kwart slag voor de bout afbreekt is wel een echte lompe harry regel, op dat moment heb je de bout waarschijnlijk al plastisch vervormd, en gaat, als je erna nog een keertje los / vast moet draaien waarschijnlijk iets kapot. Even afgezien van het feit dat het materiaal dat je vast zet met de bout niet altijd zo sterk is als de bout. Maar goed, fingerspitzengefühl enzo.
Daarnaast hebben we tegenwoordig steeds meer situaties waar gedurende langere tijd flinke stromen lopen. Vroeger had je in huis gewoon wat lampen en een tv. En soms een elektrische kookplaat met hoog vermogen, maar dat echt hoge vermogen wordt maar een kwartiertje gevraagd.henkie196 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:37:
Op gevoel vast draaien zal in de meeste gevallen best prima gaan, maar netjes op moment aandraaien geeft toch wat extra veiligheidsgevoel hier.
Tegenwoordig hebben we zonnepanelen, warmtepompen en elektrische auto's. Stuk voor stuk apparaten die ervoor zorgen dat er gedurende flink langere tijd echt veel stroom loopt door de componenten in je groepenkast. Lijkt me een uitstekende reden om te zorgen dat alles echt goed vast zit. En dan niet 'vast is vast' of 'red face tight', maar gecontroleerd.
* dreamscape heeft laatst alles nog eens nagelopen met de momentsleutel, maar zo'n momentschroevendraaier lijkt toch echt wat handiger...
Punctuality is the politeness of kings
Toch bijzonder aangezien ik geen een elektricien ken die uberhaupt met VDE schroevendraaiers werkt. Die jongens werken allemaal altijd spanningsloos en hebben niet geisoleerde schroevendraaiers zonder ingebouwde momentsleutel. Die zullen wel weten wat ze doen tochhenkie196 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:37:
[...]
Een groepenkast moet ook veilig in elkaar steken. De fabrikant probeert dit te waarborgen door max draaimomenten op te geven, zodat draadjes niet los zouden moeten schieten, of zodat (waarschijnlijker) niet iemand de boel kapot draait.
Kwart slag voor de bout afbreekt is wel een echte lompe harry regel, op dat moment heb je de bout waarschijnlijk al plastisch vervormd, en gaat, als je erna nog een keertje los / vast moet draaien waarschijnlijk iets kapot. Even afgezien van het feit dat het materiaal dat je vast zet met de bout niet altijd zo sterk is als de bout. Maar goed, fingerspitzengefühl enzo.
Je moest een thuiswerkplek creeren en dat kon alleen in een tuinhuisvortexnl1982 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:15:
[...]
Ik las bij de specs van de metabo dat je de maximale zaagbreedte bij 45 graden 80 mm is, daar komen de 8 cm vandaan.
[...]
Ja dat is ook nog een optie, wel meteen weer 200 euro..
[...]
Hij is nieuw ook voor 200 euro te koop. Of misschien moet ik 'm zakelijk kopen (ben zzp-er developer) maar hoe ga ik dat verdedigen bij de belastingdienst als ik controle krijg
Maar parkside heeft er ook een met trekfunctie: https://www.lidl.nl/p/par...en-verstekzaag/p100322811
Staat alleen bij binnenkort beschikbaar
Haha ja en misschien krijg ik wel helemaal geen controle en kom ik er mee weg.DasNieNix schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:51:
[...]
Je moest een thuiswerkplek creeren en dat kon alleen in een tuinhuis![]()
Maar parkside heeft er ook een met trekfunctie: https://www.lidl.nl/p/par...en-verstekzaag/p100322811
Die parkside staat al heel lang op binnenkort beschikbaar. Zo'n eentje met trekfunctie is natuurlijk weer lomp groot..
Die heb ik een tijd geleden gekocht, in het zwart weliswaar maar verder denk ik gelijk. Let op dat dit een maatje groter is. Zaagblad, zaagbereik, maar ook de hele machine. Ik vind hem best lomp om op te bergen, maar gelukkig lukt dat bij mij nog wel.DasNieNix schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:51:
[...]
Edit: oh nee, deze is toch 210 in diameter zaagblad. Valt mee dus.
[ Voor 7% gewijzigd door valluik op 10-06-2022 08:57 ]
Ik denk ook niet dat electriciëns alles netjes op moment zetten. Maar als er problemen zijn, moeten zij het ook komen fixen. Als je het zelf doet, dan probeer je dat soort problemen toch vooral te voorkomen, zeker omdat je niet de ervaring hebt van een electriciën die dit werk iedere dag doet.Den_S85 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:51:
Toch bijzonder aangezien ik geen een elektricien ken die uberhaupt met VDE schroevendraaiers werkt. Die jongens werken allemaal altijd spanningsloos en hebben niet geisoleerde schroevendraaiers zonder ingebouwde momentsleutel. Die zullen wel weten wat ze doen toch
En dat een prof iets doet of niet doet, wil niet zeggen dat het goed is. Ik word er in ieder geval niet blij van als ik nieuwe banden voor m'n auto op de velgen laat zetten en vervolgens worden die gewoon met de slagmoersleutel 'vast is vast' gezet.
En @dreamscape heeft een goed punt met dat er tegenwoordig langer hogere stromen door de groepenkast gaan, een paar peertjes zijn niet zo spannend op een groep, maar een flink aantal vierkante meters aan zonnepanelen, warmtepomp, en lader voor de auto zijn wat andere categorie aan stromen die door de automaten lopen.
Nuon kwam hier met de hele poppenkast om de hoofdschakelaar om te bouwen naar 3 fasen. Die zette elke schroef op moment, ligt er misschien ook net aan het exacte werk wat je doet?Den_S85 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:51:
[...]
Toch bijzonder aangezien ik geen een elektricien ken die uberhaupt met VDE schroevendraaiers werkt. Die jongens werken allemaal altijd spanningsloos en hebben niet geisoleerde schroevendraaiers zonder ingebouwde momentsleutel. Die zullen wel weten wat ze doen toch
Net als degene die mijn groepenkast uitbreide overigens.
Awesome
Draai je de schroef/klem heel strak, dan plet je het koper zodanig dat er intern allerlei breuken/haarscheurtjes ontstaan of gaan ontstaan naar aanleiding van uitzetten en krimpen (wat weer afhankelijk is van de temperatuur (omgevings danwel door hogere vermogens)).
Het zal niet direct tot grote problemen leiden, maar op den duur zal het koper eerder breken of de verbinding slecht worden. Zeker bij de verbindingen waar voor langere tijd hogere stromen lopen en je dus vaker temperatuurverschillen hebt.
Door de verbinding op het juiste moment vast te draaien behoud de ader nog enige vorm van souplesse (i know, klinkt wat vreemd) zodat bij het uitzetten en krimpen deze nog goed vast blijft zitten, maar tegelijkertijd niet snel kapot/minder goed word.
Ik denk dat het niet zozeer het uitzetten vanwege de temperatuur het grootste probleem is. Meer het fenomeen kruip.pickboy schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:41:
Het probleem zit hem vooral in de werking van koper (en de meeste andere metalen) onder grote druk.
Draai je de schroef/klem heel strak, dan plet je het koper zodanig dat er intern allerlei breuken/haarscheurtjes ontstaan of gaan ontstaan naar aanleiding van uitzetten en krimpen (wat weer afhankelijk is van de temperatuur (omgevings danwel door hogere vermogens)).
Het zal niet direct tot grote problemen leiden, maar op den duur zal het koper eerder breken of de verbinding slecht worden. Zeker bij de verbindingen waar voor langere tijd hogere stromen lopen en je dus vaker temperatuurverschillen hebt.
Door de verbinding op het juiste moment vast te draaien behoud de ader nog enige vorm van souplesse (i know, klinkt wat vreemd) zodat bij het uitzetten en krimpen deze nog goed vast blijft zitten, maar tegelijkertijd niet snel kapot/minder goed word.
(Vrijwel?) Alle metalen vervormen na een tijd onder (hogere) spanning. (Niet de elektrische maar mechanische spanning)
Als je dus een ader te vast zet, heb je kans dat deze sneller of meer vervormt en mogelijk los komt te zitten.
Althans dat is wat ik denk.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Dus ze zijn vooral voor lomperts die niet weten wat handvast is?pickboy schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:41:
Het probleem zit hem vooral in de werking van koper (en de meeste andere metalen) onder grote druk.
Awesome
Haha, ja je zit met Festool ook wel goed.MikeyMan schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:11:
[...]
Gok zomaar dat het goed gaat komen met dit apparaat
Was overigens vergeten dat er nog een doos stofzakken voor m'n ctl midi bij de bestelling zat ook.
Dus eigenlijk was het 529+169.
Twee opmerkingen; ik snap nu dat ze er twee laders bij doen
En waarom bluetooth op de accu's?
Twee laders is omdat er twee accu's op de invalzaag moeten toch? En BT is voor met stofzuiger met BT. Dan gaat de stofzuiger aan wanneer de zaag start. Als je een Festool stofzuiger met BT-module hebt iig.
Ja, dacht dat er maar eentje op ging, maar daarom viel het kwartje pas bij binnenkomstFramoes schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:09:
[...]
Haha, ja je zit met Festool ook wel goed.
Twee laders is omdat er twee accu's op de invalzaag moeten toch? En BT is voor met stofzuiger met BT. Dan gaat de stofzuiger aan wanneer de zaag start. Als je een Festool stofzuiger met BT-module hebt iig.
BT nu vooral voor accuniveau. Weet niet of de zaag ook bluetooth moet hebben om de stofzuiger te starten. Maar nu moet ik dus weer een nieuwe stofzuiger
Maar door temperatuur toename zet de draad uit, wat meer spanning veroorzaakt. Kruip, zoals ik de definitie ken, is overigens ook de vervorming door mechanische belasting bij hoge temperaturen. Een combinatie van beiden, dus.thijsco19 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:56:
[...]
Ik denk dat het niet zozeer het uitzetten vanwege de temperatuur het grootste probleem is. Meer het fenomeen kruip.
(Vrijwel?) Alle metalen vervormen na een tijd onder (hogere) spanning. (Niet de elektrische maar mechanische spanning)
Als je dus een ader te vast zet, heb je kans dat deze sneller of meer vervormt en mogelijk los komt te zitten.
Althans dat is wat ik denk.
Oh het is zeker een combi van beiden. Goede toevoeging.henkie196 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:30:
[...]
Maar door temperatuur toename zet de draad uit, wat meer spanning veroorzaakt. Kruip, zoals ik de definitie ken, is overigens ook de vervorming door mechanische belasting bij hoge temperaturen. Een combinatie van beiden, dus.
Maar wat zal de temperatuur zijn van het stukje koper? Dat zal toch niet heel hoog zijn?
Anyway, het geeft wel aan dat het niet zomaar uit de lucht gegrepen is die aanhaalmomenten.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Zal de stofzuiger niet werken op de accu? Als stroom verbruik dan zet stofzuiger aan. Die moderne accu's zit sowieso al veel meer electronica in zodat een apparaat ook dienst weigert op een bijna lege accu i.p.v. de accu helemaal leeg trekken.MikeyMan schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:22:
[...]
Ja, dacht dat er maar eentje op ging, maar daarom viel het kwartje pas bij binnenkomst
BT nu vooral voor accuniveau. Weet niet of de zaag ook bluetooth moet hebben om de stofzuiger te starten. Maar nu moet ik dus weer een nieuwe stofzuiger
Vraag me dan alleen af hoe de stofzuiger weet wanneer die aan moet. Als je meerdere accu's hebt en de ene keer zit de accu in de zaag (wel stofzuigen) en de andere keer in bv een schroevendraaier (normaliter niet stofzuigen) schiet dat nog niet op (en als je de schroef/boormachine wisselend gebruikt voor schroeven en boren, met bij boren zo'n ring om het boortje om af te zuigen schiet het al helemaal niet op
relax, is meer een standaard antwoord/gezegde onder wat werktuigbouwers van vroeger, op moeilijke vragen als hoeveel torque op xxxx???). Ik werk zelf in de petrochemische industrie (niet als uitvoerder), en daar is het smeer middel ook gedefinieerd voor de bouten en moeren, omdat die ook een significante invloed heeft op hoeveel spanning je nu echt effectief op de verbinding hebt. Ook daar wil je graag dat verbindingen (en pakkingen!) graag intact blijven, en ben ik toch blij dat er moment sleutels zijn.henkie196 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:37:
[...]
Thuis al mijn werk (nog geen wijzigingen op groepenkast) gewoon op gevoel. En dat gaat al jaren prima (hoewel ik in mijn jeugd weleens iets dolgedraaid heb). Mocht ik nog wel eens aan een groepenkast gaan werken, dan zal ik zeker na de toevoegingen van pickboy/Dreamscape de torque schroevendraaier overwegen.
Kruip (Creep op z'n engels) is voornamelijk iets dat optreedt dicht bij het smeltpunt van een materiaal. Ik zou verwachten dat echt lomp vast gedraaide / geplette draden het meer een vermoeiings kwestie is: door temperatuurswisselingen wordt de draad afwisselend meer en minder belast (doordat de draad uitzet / krimpt, of in ieder geval dat meer of minder doet dan het materiaal van de klem), en als je inderdaad van dat soort haarscheurtjes in je draad hebt zoals @pickboy beschrijft, dan zullen die door die wisselingen in belasting steeds groter worden.thijsco19 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:34:
Oh het is zeker een combi van beiden. Goede toevoeging.
Maar wat zal de temperatuur zijn van het stukje koper? Dat zal toch niet heel hoog zijn?
Anyway, het geeft wel aan dat het niet zomaar uit de lucht gegrepen is die aanhaalmomenten.
Neem ik aan, ik ben meer bekend met vermoeiingsbreuken in iets andere omgevingen dan een groepenkast, dus kan zijn dat ik wat mechanismen verkeerd overzet
Ik ben relaxedLankman schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:38:
relax, is meer een standaard antwoord/gezegde onder wat werktuigbouwers van vroeger, op moeilijke vragen als hoeveel torque op xxxx???). Ik werk zelf in de petrochemische industrie (niet als uitvoerder), en daar is het smeer middel ook gedefinieerd voor de bouten en moeren, omdat die ook een significante invloed heeft op hoeveel spanning je nu echt effectief op de verbinding hebt. Ook daar wil je graag dat verbindingen (en pakkingen!) graag intact blijven, en ben ik toch blij dat er moment sleutels zijn.
Thuis al mijn werk (nog geen wijzigingen op groepenkast) gewoon op gevoel. En dat gaat al jaren prima (hoewel ik in mijn jeugd weleens iets dolgedraaid heb). Mocht ik nog wel eens aan een groepenkast gaan werken, dan zal ik zeker na de toevoegingen van pickboy/Dreamscape de torque schroevendraaier overwegen.
Ja, er is ook een app die iets met BT kan geloof ik. Laadcycli inzien enzo.MikeyMan schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:22:
[...]
Ja, dacht dat er maar eentje op ging, maar daarom viel het kwartje pas bij binnenkomst
Volgens mij stuurt de accu een signaal naar de stofzuiger. Is natuurlijk praktischer dan alle machines voorzien van een BT zender.
Volgens mij zijn er ook losse BT zenders voor oudere Festool stofzuigers. Die kan je vrij makkelijk inbouwen, dacht ik. Niet alle stofzuigers, maar er is vast wel te vinden welke wel of niet.
Ja klopt, dat is de standaard Festool app.Framoes schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:59:
[...]
Ja, er is ook een app die iets met BT kan geloof ik. Laadcycli inzien enzo.
Volgens mij stuurt de accu een signaal naar de stofzuiger. Is natuurlijk praktischer dan alle machines voorzien van een BT zender.
Volgens mij zijn er ook losse BT zenders voor oudere Festool stofzuigers. Die kan je vrij makkelijk inbouwen, dacht ik. Niet alle stofzuigers, maar er is vast wel te vinden welke wel of niet.
Zie wel een bluetooth module, maar niet compatible met mijn CTL Midi helaas.
48 tands zaagblad ontvangen en meteen gebruikt op het Woood eiken blad. Loopt goed en snede is zeer netjes (geen splinters op de goede kant, "afval" minimaal v.w.b. splinters). Alleen een dingetje, de "goede" kant is zwart / verbrand. Maar gek genoeg is de "afval" kant dat niet. Nu maakt het niet heel veel uit omdat de gezaagde kant tegen de muur komt, maar wel onverwachts.RobertMe schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:34:
Voor een Parkside invalzaag ben ik op zoek naar een nieuw/ extra blad voor het zagen van een Woood tafelblad. Dit omdat het originele blad maar 20 tands of iets dergelijks is en dit mij te laag lijkt voor een mooie zaagsnede. Op basis van vele positieve posts van Ecotools heb ik daar even zitten kijken en kom ik uit bij dit blad: https://www.ecotools.nl/hm-zaagblad-prof-165-x-20-mm-t-48 Mijn vraag hierbij is of dit blad inderdaad goed is? 48 tands is het hoogste dat ze hebben (bij 165 - 20) maar ik denk niet perse teveel? Ik las dat een hoog aantal tanden als nadeel heeft dat het zagen trager gaat, maar voor incidenteel gebruik maakt mij dat niet uit en prefereer ik de kwaliteit van de zaagsnede over "het duurt net wat langer". Daarnaast hebben ze ook nog een Industrial en Eco-line lijn. Bij Eco viel mij sowieso al op dat ze geen 165 blad hebben dus lijkt mij al niet handig (160 zal waarschijnlijk kunnen, maar gezien invalzaag zal de dieptestop dan afwijken?) en Industrial is wellicht wat overdreven voor incidenteel gebruik? (Als daar wel 165 in is, niet gekeken)
Uiteraard de liniaal op het goede deel gelegd, "zoals het hoort". Dus ook niet "verkeerd om" gezaagd.
Nu wel alleen in de korte kant gezaagd (van 180 naar 166). De lange kant wordt wel nog een uitdaging omdat de liniaal te kort is (uit mijn hoofd 2x 70). Dat wordt tussendoor dus stoppen, liniaal opschuiven en verder gaan. Zeker niet ideaal dus.
Dat moet wel een grote gebeurtenis in je leven zijn geweestLankman schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:14:
ik kan me nog herinneren dat ik bluetooth kreeg op mijn tandenborstel. Je zou denken dat het een grap is...
Hoppa, hij was beschikbaar dus meteen eentje besteld (met twee zaagbladen erbij) ! Meteen met de summer2022 code ook nog geen verzendkostenDasNieNix schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:51:
[...]
Je moest een thuiswerkplek creeren en dat kon alleen in een tuinhuis![]()
Voor dat geld zal het wel een prima ding zijn. Ben ook wel tevreden over mijn parkside invalzaag (mits je er beetje fatsoenlijke bladen bijkoopt van ecotools ofzo).
Voor als de tandarts draadloos gaat werken. Gaat dat zuigertje automatisch aan als ze aan je vulling werken met zo'n boor of slijperLankman schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:14:
ik kan me nog herinneren dat ik bluetooth kreeg op mijn tandenborstel. Je zou denken dat het een grap is...
Invalzaag met railsquare lukt t ook meeDasNieNix schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:45:
[...]
De Parkside die je noemt heeft een maximale zaagbreedte van 120 mm, net als de Metabo KS216M.
Je vergeet de reciprozaag voor het gesneden brood 😉Lankman schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 11:48:
Hoe technologie de mensheid vooruit hielp: vuur, het wiel, de stoommachine, tandenborstels met bluetooth.
[ Voor 98% gewijzigd door barry86 op 12-06-2022 10:25 ]
ik heb een gude ooit gekocht voor 1 klus maar stiekem werkt het best ok moest wel de messen niet alleen stellen maar ook slijpen. ook de vervang/reserve messen die ik heb gekocht waren matig/slechtZinloos1 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:22:
Zijn er hier mensen met een tafel vandiktebank? Zijn er merken rond de 300 die iets dergelijks doen, zoals de triton? Of moet je toch wel richting dewalt?
ik gebruik hem momenteel met name om hout op dikte te brengen de afwerking is minder van belang voor de toepassing. als je veel meer verwacht zou ik denk ik meer geld uit geven.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Meeste gaten voor gips zijn rond voor electra dozen. Voor de rest heb ik een mes en een decoupeerzaag.Damic schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:22:
Heeft iemand al eens een elektrische gipszaag (werkt ook in hout enzo) gebruikt: https://www.fixami.be/mak...n-accu-gipszaag-body.html lijkt me iets handig als je verbouwd en je moet veel gaten maken
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Idd, daar een 3mm (1/8") frees voor in de bovenfrees. Heb je een defacto gipsfrees.LED-Maniak schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:36:
[...]
Meeste gaten voor gips zijn rond voor electra dozen. Voor de rest heb ik een mes en een decoupeerzaag.
Alleen degene met een kopieerkop (zodat je de contouren van de inbouwdoos kan volgen) zijn wat lastiger te vinden. Lees: niet.
Tot je meerdere naast elkaar zet en heb je dus 2 rechte lijnenLED-Maniak schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:36:
[...]
Meeste gaten voor gips zijn rond voor electra dozen. Voor de rest heb ik een mes en een decoupeerzaag.
Snap je punt als je maar af en toe zo van die dingen doet maar als je je hele huizen doet mmmh
Dan doe je het verkeerd, aftekenen en op de 2 uiteinde met een klok boor je gaten maken en dan de rest uitsnijden. Ow dat kwam ik ook nog tegen de Makita gips freesbbbrumbrum schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:39:
[...]
Idd, daar een 3mm (1/8") frees voor in de bovenfrees. Heb je een defacto gipsfrees.
Alleen degene met een kopieerkop (zodat je de contouren van de inbouwdoos kan volgen) zijn wat lastiger te vinden. Lees: niet.
[ Voor 37% gewijzigd door Damic op 12-06-2022 12:07 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
"nederlandse" holewanddozen passen gekopeld niet als je er een rechte lijn van maakt, er zijn wel dozen die een (afgeronde) rechthoek worden zegmaar de vorm van een tictac. maar die zijn echt heel erg zeldzaam hier, in duitsland worden ze vaker gebruikt. zelfs de dubbele dozen (ook een ander vormpje) zoals die van attema worden maar weinig gebruikt. meestal is het in nederland gewoon boren met behulp van een mal en enkelvoudige dozen koppelen. ik heb in een vaag verleden aardig wat km's gipsplaat geplaatst maar nog nooit behoefte gehad aan een dergelijke zaag. ik moet wel zeggen dat de stofafzuiging mij aanspreekt, maar om daarvoor een dergelijk ding aan te schaffen voor 1 huisje....Damic schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:03:
[...]
Tot je meerdere naast elkaar zet en heb je dus 2 rechte lijnenen met een dikkepeerzaag ga je ver door de gips. En probeer maar eens door hout te gaan met een mes
Snap je punt als je maar af en toe zo van die dingen doet maar als je je hele huizen doet mmmh
[...]
Dan doe je het verkeerd, aftekenen en op de 2 uiteinde met een klok boor je gaten maken en dan de rest uitsnijden. Ow dat kwam ik ook nog tegen de Makita gips freeshttps://www.makita.nl/art...180zj-18-v-gipsfrees.html (Makita oversized dremel)
[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 12-06-2022 12:24 ]
Zaagje van de dikke peer even afknippen met een hydraulische schaar.Damic schreef op zondag 12 juni 2022 @ 12:03:
[...]
Tot je meerdere naast elkaar zet en heb je dus 2 rechte lijnenen met een dikkepeerzaag ga je ver door de gips. En probeer maar eens door hout te gaan met een mes

Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).