Met FSN rail zou je de oude nog kunnen hergebruiken, maar wel bewerkelijk om dat iedere keer te switchen. Maar zo moeilijk is het gelukkig niet om hele selectie op dezelfde dikte aan te leggen.Boudewijn schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:43:
Dat is wel irritant ja, ik probeer zelf ook echt maar 1 maat bladen te hebben. Anders dure hobby.
Het dunnere 1,8mm blad kan je niet gebruiken in de REBQ. Dit vanwege het spouwmes dat hier 2,2mm dik is.henkie196 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:41:
[...]
Dan is de update dus weinig meer dan nieuw zaagblad meeleveren? Het is niet zo dat een 1.8mm zaagblad niet op een REBQ past (alleen weer een nieuwe splinterstrip op je rails).
...
Bij het vervangen van de schokbrekers van mijn Subaru Forester stuitte ik op vastgeroeste moeren. Met mijn el cheapo dopsleutelset is er geen beweging in te krijgen. Ook al flink wat kruipolie gebruikt.
Is een wringijzer zoals deze een goede optie? Of kan ik beter wat meer geld uitgeven?
Is een wringijzer zoals deze een goede optie? Of kan ik beter wat meer geld uitgeven?
[ Voor 3% gewijzigd door martijn.s op 01-06-2022 13:11 ]
Is het proberen waard. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat een Snap-On wringijzer ook gewoon afbreekt als je er een flinke stijgerpijp ter verlenging op zet.. Als het niet lukt met een wringijzer zal je toch naar de garage moeten. Wellicht lukt het hen met een slagmoersleutel, en anders wordt het warm stoken met de acetyleenbrander.martijn.s schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:08:
Bij het vervangen van de schokbrekers van mijn Subaru Forester stuitte ik op vastgeroeste moeren. Met mijn el cheapo dopsleutelset is er geen beweging in te krijgen. Ook al flink wat kruipolie gebruikt.
Als je vaker aan je wagen sleutelt zou ik wat meer geld uitgeven. Niet alleen aan het wringijzer, maar ook zeker aan de doppen. Een beetje goedkope 12kant dop zal in combinatie met een flinke hefboom de moer slechts afronden en dan ben je verder van huis. Ik heb zelf alle doppen van Facom, maar dat is wellicht teveel van het goede; in het autogereedschaps-topic komt Proxxon ook goed uit de bus. Succes!martijn.s schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:08:
Zou de vraag anders hier eens stellen: Goed (auto)sleutelgereedschapmartijn.s schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:08:
Daar kijken mensen met veel ervaring mee.
Globaal kun je met een langere arm (zoals met zo'n wringijzer) meer kracht zetten, en met meer controle, dus kan helpen. Of je draait de kop van de moer er af. Als je ergens geld in stopt, kan je dat beter doen in doppen met goede passing (zeskant doppen, bij voorkeur), dan heb je minder kans dat je de moer dol draait.
Buiten dat kan het helpen om een tikje met een hamer er op te geven om het wat meer los te krijgen. De impuls van een slagmoersleutel kan hierbij ook helpen.
Anders over naar een "Nut Splitter" ?martijn.s schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 13:08:
Ik ben op zoek naar een ‘instapschaaf’ als er zoiets bestaat. Tussen alle nummers, maten en merken.. waar moet ik beginnen?
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Een niet-elektrische? Wat wil je schaven?Pixeltje schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:09:
Ik ben op zoek naar een ‘instapschaaf’ als er zoiets bestaat. Tussen alle nummers, maten en merken.. waar moet ik beginnen?
Uitgaande van een handschaaf:Pixeltje schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:09:
Als je niet precies weet wat je nodig hebt, begin dan met een tweedehands Stanley nr. 4 van Marktplaats. Betaal niet meer dan €35, en richting €20-25 is ook wel te vinden met wat geduld. Wees niet bang voor een beetje oppervlakteroest.
Dit is een zeer populaire schaaf en met goede reden. Sommige andere merken zijn beter, veel zijn slechter, maar er is zoveel aanbod van Stanley 4's dat het helemaal niet nodig is om andere merken uit te zoeken.
Als je daar eenmaal wat ervaring mee hebt kan je gaan kijken naar andere maten, en of je misschien een moderne/nieuwe wil van een hip merk.
Dat, en koop materiaal om te slijpen. Als je dat niet kunt/hebt heb je na 20mins niet veel meer aan de beste schaaf ter wereld.
Of doe zoals ik en koop zo'n goedkope van Amazon, waar je 6 uur aan moet werken hem van adominabel slecht naar niet meer dan redelijk werkbaar te krijgen.
Ik vond het nog wel leuk om te doen, maar efficiënt is het niet, en ik heb nog niet veel soeps (verstellen is flut bv, en het blijft een dun (dus niet star) mes.

Ik vond het nog wel leuk om te doen, maar efficiënt is het niet, en ik heb nog niet veel soeps (verstellen is flut bv, en het blijft een dun (dus niet star) mes.
Matt estlea heeft daar een filmpje over. Een 30usd schaaf verbeterd zodat hij mee kan doen met een 300usd (en tien werkuren oid) schaaf. Best aardig, maar denk ik niet wat @Pixeltje zoekt.Lankman schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:14:
Of doe zoals ik en koop zo'n goedkope van Amazon, waar je 6 uur aan moet werken hem van adominabel slecht naar niet meer dan redelijk werkbaar te krijgen.![]()
Bedankt zover! Een niet-elektrische schaaf inderdaad. Voor nu eerst maar eens kijken of ik überhaupt een beetje netjes kan schaven en het eerste projectje wordt een houten hamer.
Langere termijn is ook om niet altijd vast te hoeven zitten aan geschaafd hout kopen. Voor grote oppervlakten zal ik dat voorlopig sowiezo nog wel doen, maar zelf iets vlak en glad maken wil ik gewoon kunnen. Ik duik marktplaats even op, dank!
Langere termijn is ook om niet altijd vast te hoeven zitten aan geschaafd hout kopen. Voor grote oppervlakten zal ik dat voorlopig sowiezo nog wel doen, maar zelf iets vlak en glad maken wil ik gewoon kunnen. Ik duik marktplaats even op, dank!
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Ikzelf heb een No 4, 6 en 7 en een 110.
Altijd leuk speelgoed geweest, maar als je ze eenmaal gruwelijk scherp hebt d.m.v. slijpen en wetstenen, dan wordt het pas leuk!

Zulke krullen zijn geen uitzondering.
Altijd leuk speelgoed geweest, maar als je ze eenmaal gruwelijk scherp hebt d.m.v. slijpen en wetstenen, dan wordt het pas leuk!
Zulke krullen zijn geen uitzondering.
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Ik heb juist het idee dat het meeste accugereedschap een beter en verder ontwikkelde motor heeft. Je wil tenslotte met 18V vergelijkbare prestaties halen als 230V. Veel accugereedschap is tegenwoordig gewoon net zo sterk als de tegenhanger met snoer.Boudewijn schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:24:
[...]
Too good to be true. Er is best veel oplichting (en heling) van Festool op MP.
Mbt de verschillen:
De tsc55 (meen ik, iig de accuversie) heeft een dot meer koppel en zaagt daardoor lekkerder. Een van de weinige voorbeelden van een accu-unit die motorisch lekkerder werkt dan de netspanningsversie.
Verder zie je ook de nieuwste ontwikkelingen in technologie vaak eerst in accugereedschap.
Hmm dat is ook wel een goed punt. Die TSC55 is inderdaad wel stuk nieuwer dan de vorige TS55.Framoes schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:43:
[...]
Ik heb juist het idee dat het meeste accugereedschap een beter en verder ontwikkelde motor heeft. Je wil tenslotte met 18V vergelijkbare prestaties halen als 230V. Veel accugereedschap is tegenwoordig gewoon net zo sterk als de tegenhanger met snoer.
Verder zie je ook de nieuwste ontwikkelingen in technologie vaak eerst in accugereedschap.
Het kan zijn dat het optimalisatie dingen zijn, of de accu versies worden gewoon vaker ge-update en hebben daarom de nieuwere motor. Waarschijnlijk een beetje van beide.Framoes schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:43:
Ik heb juist het idee dat het meeste accugereedschap een beter en verder ontwikkelde motor heeft. Je wil tenslotte met 18V vergelijkbare prestaties halen als 230V. Veel accugereedschap is tegenwoordig gewoon net zo sterk als de tegenhanger met snoer.
Het valt niet echt onder gereedschap, maar je hebt het vaak wel nodig i.c.m. elektrisch gereedschap, dus vandaar even dit topic 
Ik heb deze kabelhaspel van Brennestuhl.

Een enorm naar ding, want ik heb altijd ruzie met oprollen. Met 1 voet sta ik op het handvat zodat 'ie blijft staan. Met 1 hand draai ik. En met 1 hand geleid ik de kabel. Ook met afrollen vaak frustratie, want de kabel valt van de rol af, rond het stalen handvat en zit dan klem. Nu werken die lage wangen ook niet echt mee, dus ik zoek wat anders.
In mijn zoektocht kwam ik in ieder geval tegen dat neopreen kabels een stuk fijner werken. Dat lijkt mij ook, ik heb een andere verlengkabel van neopreen en dit zit ook een stuk minder snel in de war.
Ik dacht ook: misschien is een kabelbox wel handiger, maar in de reviews lees ik vaak dat ook deze niet fijn zijn met oprollen en dat de kabel plaatselijk te dik ophoopt en stroef gaat.
Verder kwam ik nog automatische haspels tegen. Van redelijk betaalbaar tot enorm duur. Dat lijkt me eigenlijk wel wat.
Deze bijvoorbeeld: https://www.amazon.nl/Aut...gemateriaal/dp/B07Z67LBTH
Of deze: https://www.hbm-machines....-stroomhaspel-kabelhaspel
Helaas is dat dan weer geen neopreen, en veel duurder voor een stomme kabel wil ik eigenlijk ook niet gaan. Iemand nog handige tips of ervaringen hiervoor?
Ik heb deze kabelhaspel van Brennestuhl.
Een enorm naar ding, want ik heb altijd ruzie met oprollen. Met 1 voet sta ik op het handvat zodat 'ie blijft staan. Met 1 hand draai ik. En met 1 hand geleid ik de kabel. Ook met afrollen vaak frustratie, want de kabel valt van de rol af, rond het stalen handvat en zit dan klem. Nu werken die lage wangen ook niet echt mee, dus ik zoek wat anders.
In mijn zoektocht kwam ik in ieder geval tegen dat neopreen kabels een stuk fijner werken. Dat lijkt mij ook, ik heb een andere verlengkabel van neopreen en dit zit ook een stuk minder snel in de war.
Ik dacht ook: misschien is een kabelbox wel handiger, maar in de reviews lees ik vaak dat ook deze niet fijn zijn met oprollen en dat de kabel plaatselijk te dik ophoopt en stroef gaat.
Verder kwam ik nog automatische haspels tegen. Van redelijk betaalbaar tot enorm duur. Dat lijkt me eigenlijk wel wat.
Deze bijvoorbeeld: https://www.amazon.nl/Aut...gemateriaal/dp/B07Z67LBTH
Of deze: https://www.hbm-machines....-stroomhaspel-kabelhaspel
Helaas is dat dan weer geen neopreen, en veel duurder voor een stomme kabel wil ik eigenlijk ook niet gaan. Iemand nog handige tips of ervaringen hiervoor?
@Cheesy
Waarvoor gebruik je deze kabel? Is dat altijd op dezelfde plek, gezien je vraag voor een vastgemonteerde haspel?
Dat zou ik zwaar laten meewegen. Misschien kan je zelfs wel een vast stopcontact op een handige plek maken? Dan heb je helemaal geen verlengkabel meer nodig.
Persoonlijk: Ik heb helemaal geen haspels. Voor de tuin heb ik bijvoorbeeld een lang verlengsnoer, dan ik in grote lussen ophang aan een beugel voor tuinslangen.
Waarvoor gebruik je deze kabel? Is dat altijd op dezelfde plek, gezien je vraag voor een vastgemonteerde haspel?
Dat zou ik zwaar laten meewegen. Misschien kan je zelfs wel een vast stopcontact op een handige plek maken? Dan heb je helemaal geen verlengkabel meer nodig.
Persoonlijk: Ik heb helemaal geen haspels. Voor de tuin heb ik bijvoorbeeld een lang verlengsnoer, dan ik in grote lussen ophang aan een beugel voor tuinslangen.
@Cheesy Ik weet niet waar je zo'n haspel allemaal wilt gaan gebruiken, maar die dingen voor aan de muur zijn natuurlijk niet erg mobiel. Verder zie ik het wel als gereedschap hoor, immers is het een onderdeel voor het laten werken van alles aan het snoer.
Je kan een afweging maken wat je zelf handig vind, je hebt haspels waarvan het middendeel niet meedraait (anti twist (en nog een hoop andere namen)) verder sorteren op lengte en kabeldikte. Tot slot kan je nog een ip rating meenemen (binnen en buiten gebruik). Ik heb zelf eigenlijk niet zoveel problemen met op en afrollen, maar ik werk zelf secuur en niet gehaast.
Ik gebruik overigens een haspel niet zo vaak, meestal heb ik er de stofzuiger bij en dat is al een mobiele haspel met één aansluiting. Aangezien ik zelden twee machines tegelijk aan heb volstaat dat dan al. Of wanneer er licht nodig is, zitten er in mijn bouwlamp ook al twee aansluitingen. De pure haspel is bij mij echt als ik op een plek kom waar stroom een dingetje is, of wanneer ik wegens onderhoud de gangbare stopcontacten van een groep even moet afsluiten.
Je kan een afweging maken wat je zelf handig vind, je hebt haspels waarvan het middendeel niet meedraait (anti twist (en nog een hoop andere namen)) verder sorteren op lengte en kabeldikte. Tot slot kan je nog een ip rating meenemen (binnen en buiten gebruik). Ik heb zelf eigenlijk niet zoveel problemen met op en afrollen, maar ik werk zelf secuur en niet gehaast.
Ik gebruik overigens een haspel niet zo vaak, meestal heb ik er de stofzuiger bij en dat is al een mobiele haspel met één aansluiting. Aangezien ik zelden twee machines tegelijk aan heb volstaat dat dan al. Of wanneer er licht nodig is, zitten er in mijn bouwlamp ook al twee aansluitingen. De pure haspel is bij mij echt als ik op een plek kom waar stroom een dingetje is, of wanneer ik wegens onderhoud de gangbare stopcontacten van een groep even moet afsluiten.
[ Voor 29% gewijzigd door rockhopper op 03-06-2022 16:11 ]
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Ik woon in een nieuwbouwhuis, dus op zich binnen en in de garage wcd's genoeg.Raymond schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:06:
@Cheesy
Meestal voor gebruik in de tuin. Nadeel is dus dat er een deur open moet staan. Dat zal nog een paar jaar voor de elektrische heggenschaar zijn daarna zal ik ook accu kopen. Voor de hogedrukspuit heb ik ook een buitenwcd, alleen pas stond m'n oprit vol en moest ik toch even een verlengsnoer hebben. Verder voor wat incidentele dingen, zoals buiten zagen of slijpen, elektrische bbq, lamp bij klussen in de tuin in de winter, slagmoersleutel bij wisselen wielen, etc. Ik dacht dat die automatische rollers ook afneembaar/mobiel zijn.
Nou dat dus, maar die incidentele dingen maken wel elke keer dat ik me erger aan de huidige haspel.rockhopper schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:07:
Misschien kan ik beter even kijken naar een wat steviger model met hogere wangen die ook wat zwaarder is, was even benieuwd naar jullie ervaringen!
Zo'n haspel is rond huis wel ok, maar als je 'm afkoppelt om mee te nemen is het een onhandig instabiel ding.
Bij mij thuis is het of zelf een nieuwe wcd aanleggen, maar daar is mijn tuin niet groot genoeg voor. Of een enkele kabel voor het kortere gebruik.
Wel heb ik een slangenhaspel aan de muur, erg fijn. Die koppel je alleen af bij vorst dus aan het einde van het seizoen/jaar wanneer je ook de buitenleiding aftapt. Ik heb dus een gruwelijke hekel aan het op en afrollen van slangen met zo'n slangenwagentje. Werkte bij mij voor geen ene meter.
Misschien is het voor jou nuttig om in een paar bouwwinkels / groothandels even diverse modellen te vergelijken en dan met name het op en afrol mechanisme. Want er gaat niks boven zelf voelen en testen. Of als je veel tijd en geduld hebt youtube reviews ....
Bij mij thuis is het of zelf een nieuwe wcd aanleggen, maar daar is mijn tuin niet groot genoeg voor. Of een enkele kabel voor het kortere gebruik.
Wel heb ik een slangenhaspel aan de muur, erg fijn. Die koppel je alleen af bij vorst dus aan het einde van het seizoen/jaar wanneer je ook de buitenleiding aftapt. Ik heb dus een gruwelijke hekel aan het op en afrollen van slangen met zo'n slangenwagentje. Werkte bij mij voor geen ene meter.
Misschien is het voor jou nuttig om in een paar bouwwinkels / groothandels even diverse modellen te vergelijken en dan met name het op en afrol mechanisme. Want er gaat niks boven zelf voelen en testen. Of als je veel tijd en geduld hebt youtube reviews ....
[ Voor 19% gewijzigd door rockhopper op 03-06-2022 16:43 ]
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Ik heb zelf zo eentje, ook van brennenstuhl. Deze heeft hoog genoege wangen dat de kabel er niet af loopt. Ook is de kabel vrij soepel en niet al te dik.. Voor oprollen kan je het handvat gebruiken als geleiding. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, maar gebruik hem ook niet heel erg veel, tot nu toe vooral met de grote slijptol, die van zichzelf maar een kort snoertje heeft.Cheesy schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:33:
[...]
Ik woon in een nieuwbouwhuis, dus op zich binnen en in de garage wcd's genoeg.
Meestal voor gebruik in de tuin. Nadeel is dus dat er een deur open moet staan. Dat zal nog een paar jaar voor de elektrische heggenschaar zijn daarna zal ik ook accu kopen. Voor de hogedrukspuit heb ik ook een buitenwcd, alleen pas stond m'n oprit vol en moest ik toch even een verlengsnoer hebben. Verder voor wat incidentele dingen, zoals buiten zagen of slijpen, elektrische bbq, lamp bij klussen in de tuin in de winter, slagmoersleutel bij wisselen wielen, etc. Ik dacht dat die automatische rollers ook afneembaar/mobiel zijn.
[...]
Nou dat dus, maar die incidentele dingen maken wel elke keer dat ik me erger aan de huidige haspel.
Misschien kan ik beter even kijken naar een wat steviger model met hogere wangen die ook wat zwaarder is, was even benieuwd naar jullie ervaringen!
Voor in de tuin gebruik ik echter gewoon verlengsnoeren, eentje met ook zo'n oranje snoer als de kabelhaspel (zoiets), en een wat dikkere, stuggere (maar nog steeds vrij soepel) van dit type. Beide werken prima, maar kan me voorstellen dat die dikkere kabel minder lekker zou werken op een haspel, dus dat lijkt me ook iets om op te letten.
Oprollen van tuinslang doe ik ook met zo'n slangenwagen, werkt voor mij best goed. Maar wel altijd netjes oprollen.rockhopper schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:41:
Zo'n haspel is rond huis wel ok, maar als je 'm afkoppelt om mee te nemen is het een onhandig instabiel ding.
Ik heb een plankje onder die haspel gemonteerd. Die steekt aan 1 kant uit zodat ik daar mijn voet op kan zetten.Cheesy schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:45:
Dan blijft ' ie stabiel staan en kun je zonder verder gekloot dat ding strak oprollen.
Afrollen doe ik meestal met de katrol in mijn hand. Ik steek de stekker in de wcd en loop verder. Dit is dan wel vanuit de schuur dus de kabel gaat een hoekje om (deurkozijn) en kan zo niet uit de wcd getrokken worden.
Andere gevallen rol ik de haspel gewoon ter plaatse helemaal uit en pak ik de kabel en smijt die een eind in de richting en loop met de rest er achteraan.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Heb ivm defect van de oude haspel, een nieuwe, lege van brennenstuhl gekocht en daar m’n kabel op gemonteerd. Wel tevreden van. Kabel is ca 25 meter en op de wangen is er nog ruimte vrij. Dit is prettiger omdat kabel er niet afvalt.
https://www.amazon.de/dp/...kb05vdExvZ0NsaWNrPXRydWU=
https://www.amazon.de/dp/...kb05vdExvZ0NsaWNrPXRydWU=
Wat is die 8mm spantang van de Makita RT0700C toch een ontzettend slecht en waardeloos ding. Het is eigenlijk schandalig dat ze dat ding durven te leveren, want het is niet alleen erg onbetrouwbaar, maar ook behoorlijk gevaarlijk. Bij normaal aandraaien zijn meerdere freesjes al naar boven of beneden gekropen (met een verpeste jig / werkstukken als resultaat), en als je het ding echt muur en muurvast klemt, dan krijg je je bits (en de spantang) er nauwelijks meer uit (ja, met een hamer).
Wellicht helpen de ecotools bits ook niet, die zijn ook van discutabele kwaliteit moet ik zeggen, zeker geen aanraders. Maar ik ben wel erg geneigd om een andere frees te kopen en de Makita in de verkoop te zetten. Meeste spul van Makita is prima maar dit is echt een drama.
Wellicht helpen de ecotools bits ook niet, die zijn ook van discutabele kwaliteit moet ik zeggen, zeker geen aanraders. Maar ik ben wel erg geneigd om een andere frees te kopen en de Makita in de verkoop te zetten. Meeste spul van Makita is prima maar dit is echt een drama.
Heb er hier twee. Beide werken prima. Gebruik wel merk accessoires.TheJVH schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:54:
Wat is die 8mm spantang van de Makita RT0700C toch een ontzettend slecht en waardeloos ding. Het is eigenlijk schandalig dat ze dat ding durven te leveren, want het is niet alleen erg onbetrouwbaar, maar ook behoorlijk gevaarlijk. Bij normaal aandraaien zijn meerdere freesjes al naar boven of beneden gekropen (met een verpeste jig / werkstukken als resultaat), en als je het ding echt muur en muurvast klemt, dan krijg je je bits (en de spantang) er nauwelijks meer uit (ja, met een hamer).
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Hier hetzelfde, je moet ze echt wel vast vast draaien... en als je klaar bent de tang/hamer tevoorschijn halen inderdaad. Maar gewoon strak genoeg aandraaien dus.TheJVH schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:54:
Dus nu kan je bewust scheef zagen met een decoupeerzaagBoudewijn schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:58:
Ik vond weer een of ander stuk aluminium in de brievenbus:
[...]
Nah ik kan er in ieder geval mijn decoupeerzaag op kwijt
Of is het naast een scharniervoet ook een rail adapter?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Als je 'm scheef zet gaat hij net recht zagen toch?Orion84 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:00:
Dus nu kan je bewust scheef zagen met een decoupeerzaag
Hoho, dit is wel een Mafell, de minst* scheefzagende decoupeerzaag…Slonzo schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:09:
[...]
Als je 'm scheef zet gaat hij net recht zagen toch?
Als je de moer losdraait even doordraaien tot je weer weerstand voelt, dan doordraaien en de spantang komt los. Dat is tenminste mijn ervaring, de tang zit dan wat op spanning.TheJVH schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:54:
Boudewijn schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:28:
[...]
Hmm dat is ook wel een goed punt. Die TSC55 is inderdaad wel stuk nieuwer dan de vorige TS55.
Het zal ook een deel prioriteiten zijn. Veel fabrikanten hebben de focus inmiddels verlegd naar accugereedschap. Dan zullen de ontwikkelingen daar ook het meest plaatsvinden.henkie196 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 05:41:
[...]
Het kan zijn dat het optimalisatie dingen zijn, of de accu versies worden gewoon vaker ge-update en hebben daarom de nieuwere motor. Waarschijnlijk een beetje van beide.
Maar is dit topic dan zo'n uitzondering v.w.b. "als je een stofzuiger aansluit, kan het net zo goed op netstroom werken"? Als in: in dit geval gaat het over een invalzaag, waarbij je normaliter stofafzuiging wilt gebruiken. Waarbij het advies in dit topic altijd is "neem gewoon op netstroom want je hebt toch al de slang van de stofzuiger". Maar koopt de rest van de wereld dan wel alles op accu om dan geen stofzuiger te gebruiken of alsnog met die slang te zitten?Framoes schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:59:
[...]
[...]
Het zal ook een deel prioriteiten zijn. Veel fabrikanten hebben de focus inmiddels verlegd naar accugereedschap. Dan zullen de ontwikkelingen daar ook het meest plaatsvinden.
Ik ben maar een domme ITer, maar ik vind het in ieder geval een logisch argument om dit spul op netstroom te kopen. Maar de professional zou dat dan anders zien? Of maken de fabrikanten dan hardware die de professional liever niet wil hebben?
ik zie in het veld vrij veel gereedschap waarvan ik niet zogoed snap waarom je het op accu zou kopen jaRobertMe schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:06:
[...]
Maar is dit topic dan zo'n uitzondering v.w.b. "als je een stofzuiger aansluit, kan het net zo goed op netstroom werken"? Als in: in dit geval gaat het over een invalzaag, waarbij je normaliter stofafzuiging wilt gebruiken. Waarbij het advies in dit topic altijd is "neem gewoon op netstroom want je hebt toch al de slang van de stofzuiger". Maar koopt de rest van de wereld dan wel alles op accu om dan geen stofzuiger te gebruiken of alsnog met die slang te zitten?
maargoed als de timmerman er sneller door werkt of denkt tewerken is er in basis weinig mis mee.
overgens is er wel een heel erg groot verschil qua accu gemak tussen klussen in en rond een huis met een wcd om de paar meter of stroom uit een bouwkaast 4 bouwnummers vederop. Of dan altijd wordt voldaan aan de regels rond stofvrijwerken hoor ik je denken... uhm nee.
De hobbybob is natuurlijk niet de grootste markt.RobertMe schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:06:
[...]
Maar is dit topic dan zo'n uitzondering v.w.b. "als je een stofzuiger aansluit, kan het net zo goed op netstroom werken"? Als in: in dit geval gaat het over een invalzaag, waarbij je normaliter stofafzuiging wilt gebruiken. Waarbij het advies in dit topic altijd is "neem gewoon op netstroom want je hebt toch al de slang van de stofzuiger". Maar koopt de rest van de wereld dan wel alles op accu om dan geen stofzuiger te gebruiken of alsnog met die slang te zitten?
Ik ben maar een domme ITer, maar ik vind het in ieder geval een logisch argument om dit spul op netstroom te kopen. Maar de professional zou dat dan anders zien? Of maken de fabrikanten dan hardware die de professional liever niet wil hebben?
Een stuk gereedschap dat je uit de bus kunt trekken waarbij je standaard je stofzuiger en powerbox meeneemt en dus 100% zeker aan het werkt kunt omdat je alles zelf voorziet is in veel gevallen wel erg tijdbesparend (en dus kostenbesparend).
@twain4me & @Aardappel dat is natuurlijk ook waar. Ik dacht in die zin wellicht teveel uit idee van "werken in een werkplaats" (bv als meubelmaker) en niet als bouwvakker op locatie. En ja, ook in een werkplaats heeft het natuurlijk weer zijn voordelen om met accu te werken (even snel uit rek pakken en gaan), maar tegelijkertijd kun je in werkplaats natuurlijk wel ook weer zorgen dat je wel overal stroomvoorzieningen hebt aan de werkbank(en) etc waardoor op netstroom om en nabij net zo snel is. Als je veel om het huis doet, of bouwvakker bent, is het uiteraard in zoverre wel weer makkelijk als je even snel "buiten iets kunt zagen" zonder met kabelhaspels in de weer te gaan.
dit is de verstekrailadapter, de gewone voet past ook op/naast de rail.Orion84 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:00:
[...]
Dus nu kan je bewust scheef zagen met een decoupeerzaag
Of is het naast een scharniervoet ook een rail adapter?
Vandaag meteen gebruikt om een keukentrapje in te korten (dont aak, iemand heeft op het oog 10ish cm van alle poten van een keukentrapje afgezaagd... Dat was dus niet best).
Ik denk dat als je de hele dag met een apparaat werkt je de arbo-maatregelen na moet(werkgever)/wil(zzp'er) wil leven. De hausse aan accuspul met lampjes ed is wel in het consumentensegment ontstaan volgens mij en nu doorgesijpeld. Voor op een klus is accu best handig, maar als jij in je meubelfabriek bezig bent is dat niet per se een eis, itt die stofslang. Die p1cc is er ook gewoon as is, geen andere versies of accumodellen. Dit is het en je koopt het, of niet.RobertMe schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:06:
[...]
Waar staat die * voor?bbbrumbrum schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:32:
[...]
Hoho, dit is wel een Mafell, de minst* scheefzagende decoupeerzaag…
Op zich is het als je het goede zaagje correct installeert en correct gebruikt lastig om niet haaks te zagen. Ik heb net ff aluminium gezaagd met een bosch zaagje, tsja... Die cunex dingen van 15€/zaagje werken prima voor haakse snedes. Dusdanig prima ding dat ik mijn groen-grijze dikkepeerzaag heb verkocht
En dan zijn er ook nog plekken waar überhaupt geen stopcontact is.RobertMe schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:47:
@twain4me & @Aardappel dat is natuurlijk ook waar. Ik dacht in die zin wellicht teveel uit idee van "werken in een werkplaats" (bv als meubelmaker) en niet als bouwvakker op locatie. En ja, ook in een werkplaats heeft het natuurlijk weer zijn voordelen om met accu te werken (even snel uit rek pakken en gaan), maar tegelijkertijd kun je in werkplaats natuurlijk wel ook weer zorgen dat je wel overal stroomvoorzieningen hebt aan de werkbank(en) etc waardoor op netstroom om en nabij net zo snel is. Als je veel om het huis doet, of bouwvakker bent, is het uiteraard in zoverre wel weer makkelijk als je even snel "buiten iets kunt zagen" zonder met kabelhaspels in de weer te gaan.
En ook in de werkplaats is een accu in veel gevallen handiger, je hebt geen snoeren die in de war raken en waar je over kunt struikelen.
Ik kan me ook niet voorstellen dat er nog iemand is die geen schroefmachine met accu gebruikt.
*knip*
Welkom op Tweakers, maar dit verhaal lijkt teveel op een promotie en dat is niet toegestaan onder de noemer spam.
Welkom op Tweakers, maar dit verhaal lijkt teveel op een promotie en dat is niet toegestaan onder de noemer spam.
[ Voor 83% gewijzigd door tweakduke op 05-06-2022 23:03 ]
Hrmpff...
Ik wil voor mn bbq-aansteker een langer snoer. Daarvoor zoek ik een 2-aderig 1mm^2 neopreen snoertje, met zo'n simpele stekker.
Ik heb denk ik wel 30mins op amazon gesnuffeld. En de kabels hadden òf een lompe stekker, waren maar 3m lang, of waren van pvc, of waren bijna 25 euries inc verzenden.
Uit frustratie maar ff google gegooid, kom ik hier uit:
https://www.toolstation.nl/aansluitsnoer-neopreen/p84343
Precies de kabel die ik zoek, bij een echte winkel
Nog steeds (te) veel geld, maar gewoon op voorraad op de route naar mn werk.
Woensdag maar ff eentje oppikken.
"Beter duur dan niet te koop" ofzo
Ik wil voor mn bbq-aansteker een langer snoer. Daarvoor zoek ik een 2-aderig 1mm^2 neopreen snoertje, met zo'n simpele stekker.
Ik heb denk ik wel 30mins op amazon gesnuffeld. En de kabels hadden òf een lompe stekker, waren maar 3m lang, of waren van pvc, of waren bijna 25 euries inc verzenden.
[ Voor 4% gewijzigd door Raymond op 06-06-2022 00:55 ]
Ik weet het vermogen van je bbq starter niet, maar ik zou toch eens een kabel berekening doen of 1mm2 voor 5 meter wel voldoende is en of je niet beter 1,5mm2 of nog groter moet pakken.Raymond schreef op maandag 6 juni 2022 @ 00:54:
Hrmpff...
Heb ik overwogen, een dikkere kabel. Dat past niet goed in het apparaat, is minder flexibel en heeft een lompere stekker. Volgens de specs is het ook niet nodig. Die gelinkte kabel kan 2500W aan, mn aansteker is 2000W. En aansteken duurt normaal max 3minuten.pickboy schreef op maandag 6 juni 2022 @ 01:08:
[...]
Ik weet het vermogen van je bbq starter niet, maar ik zou toch eens een kabel berekening doen of 1mm2 voor 5 meter wel voldoende is en of je niet beter 1,5mm2 of nog groter moet pakken.
Ik heb er wel vertrouwen in
Plus dat je erbij staat. Als het echt fout gaat (wat ik niet verwacht gezien 80% van de max belasting, en 3 mins tijd) kun je ingrijpen. Lijkt me prima oplossing.
Mijn gebruik zal wel anders zijn dan mensen die vooral thuis klussen. Ik werk als timmerman in de renovatie. Als ik constant m'n stofzuiger overal naartoe moet slepen ben ik halve dagen aan het sjouwen. Buiten gebruik ik vaak een stofzak die veel opvangt. Binnen soms m'n grote stofzuiger en als ik bijvoorbeeld op een zolder bezig ben een accu stofzuiger of stofzak.RobertMe schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:06:
[...]
Maar ook met stofzuiger ben ik voorstander van zo min mogelijk snoeren. Ze blijven altijd hangen en je struikelt er over. Alleen m'n afkortzaag en tafelzaag hebben nog een snoer, omdat die toch vaak langer op dezelfde plek staan.
Je bent vooral meer in de weer dan wanneer je thuis op je werkbank/tafel in de schuur of tuin bezig bent. Vaak is er wel stroom binnen handbereik. Al is het via een haspel. Het is inderdaad niet altijd helemaal volgens de regels, maar ik probeer wel zoveel mogelijk te voorkomen dat ik op m'n 50e COPD heb, dus ik werk wel altijd met stofzakken op de cirkelzaag zelf en ook halfgelaatmaskers.twain4me schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:26:
[...]
ik zie in het veld vrij veel gereedschap waarvan ik niet zogoed snap waarom je het op accu zou kopen ja![]()
maargoed als de timmerman er sneller door werkt of denkt tewerken is er in basis weinig mis mee.
overgens is er wel een heel erg groot verschil qua accu gemak tussen klussen in en rond een huis met een wcd om de paar meter of stroom uit een bouwkaast 4 bouwnummers vederop. Of dan altijd wordt voldaan aan de regels rond stofvrijwerken hoor ik je denken... uhm nee.
In de werkplaatsen waar ik wel veel kom is het een combinatie van gereedschap op snoer en accu. De zware machines (zaagtafel, vandiktebank, freestafel) zitten allemaal op zo'n groot afzuigsysteem, maar bijvoorbeeld de kantenfrees en schuurmachines zijn wel op accu omdat het snoer niet de hele werkplaats zou dekken.RobertMe schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:47:
Op locatie is op accu eigenlijk altijd handiger.
Ik deel de mening dat accugereedschap in combinatie met de stofzuiger ook erg prettig werkt en gedoe met snoeren voorkomt. Na gebruik stofzuigerslang los en machine veilig uit de weg leggen en door met de volgende machine. Alleen stofzuiger niet vergeten aan te zetten mbv afstandsbediening 🥴
Heb alleen de afkortzaag, boorhamer, haakse slijpers en schuurmachines nog met netsnoer.
Bij gebruik van de 2 schuurmachines bij 1 klus met de festool stofzuiger is het binnen no time een harrewar van snoeren en stofzuigerslang.
De Festool oplossing met verwisselbaar snoer voorkomt dit grotendeels, maar behalve de stofzuiger heb ik verder geen festool machines.
Heb alleen de afkortzaag, boorhamer, haakse slijpers en schuurmachines nog met netsnoer.
Bij gebruik van de 2 schuurmachines bij 1 klus met de festool stofzuiger is het binnen no time een harrewar van snoeren en stofzuigerslang.
De Festool oplossing met verwisselbaar snoer voorkomt dit grotendeels, maar behalve de stofzuiger heb ik verder geen festool machines.
Die arbo-maatregelen kun je niet altijd naleven. Het kan in theorie wel, maar dan moeten klanten ook accepteren dat mijn veiligheid ze geld kost. Helaas moet alles voor zo min mogelijk en zo snel mogelijk en dat gaat vrijwel altijd ten koste van gezondheid/veiligheid. Onze maatschappij/economie kent helaas vrij weinig waarde toe aan praktisch werk, vanwege de focus op opleiding en hoe daarin een onderscheid is ontstaan.Boudewijn schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:13:
[...]
Ik denk dat als je de hele dag met een apparaat werkt je de arbo-maatregelen na moet(werkgever)/wil(zzp'er) wil leven. De hausse aan accuspul met lampjes ed is wel in het consumentensegment ontstaan volgens mij en nu doorgesijpeld. Voor op een klus is accu best handig, maar als jij in je meubelfabriek bezig bent is dat niet per se een eis, itt die stofslang. Die p1cc is er ook gewoon as is, geen andere versies of accumodellen. Dit is het en je koopt het, of niet.
Er wordt zelfs bij grote bedrijven soms soepel omgegaan met dit soort regels. Zeg maar dat de uitvoerder tien keer langs loopt en dan als je klaar bent nog even zegt dat er ergens eigenlijk een hekje had moeten staan. Maar zoiets maken en plaatsen kost tijd, dus zegt hij het achteraf voor de vorm. Dit waarschijnlijk omdat de winstmarges in de grote bouw vaak relatief laag zijn en hij uiteindelijk moet verantwoorden waarom er bepaalde kosten zijn gemaakt. Overigens zitten ze er wel bovenop als er een controle aankomt.
Ik heb het accuzusje van jouw frees en ervaarde exact hetzelfde. Wat een klotezooi.TheJVH schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:54:
Maaarrrr.. @Rob Z gaf mij eens deze tip: YouTube: Makita RT0700C / Nie wieder Probleme mit der Spannzange (1080 HD) in deze post: Rob Z in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5" Het gaat om het polijsten van de spindel en de spanner. Gedaan, en sindsdien is het een normale frees, waar je wel mee kan werken.
Wise enough to play the fool
:strip_exif()/f/image/IyKgokyQa5F3Qnkt9suRk8Ft.jpg?f=fotoalbum_medium)
Zeau, ik moet deze ellende weer op een acceptabel niveau zien te krijgen. En dan gaat het nu even alleen over de rabatdelen. De muur verstoppen we achter beplanting.
Het gaat om een totale lengte van 14 meter, dus dit moet efficiënt. Ik kies een dekkende verf, zodat het hout niet helemaal kaal hoeft. Maar een keer goed schuren kan geen kwaad.
Plan van aanpak nu:
- Rabatdelen schuren met een excenter
- Gleuven van de rabatdelen schuren met dunne bandschuurmachine
Beide heb ik nog niet en zijn niet (voor een redelijke prijs) te huur, dus moet ik kopen. Een excenter kan ik goed gebruiken voor (hobby) meubelbouw en afwerken van e.e.a. binnen. Zoals ik begrijp zijn er echter 2 soorten excenters. Apparaten met zo'n 2mm uitslag voor afwerking en grotere, duurdere apparaten met zo'n 5mm uitslag voor snelle afname.
Ideaal zou een Mirka Deros zijn. Slechts 1 kg en 5mm uitslag. Echter heb ik hier het budget niet voor en heb ik behalve deze klus weinig klussen voor een machine met snelle afname.
Ik heb de Metabo SXE 450 TurboTec 150 mm gevonden (~ €200 in Duitsland). Die kan omgeschakeld worden tussen 2,8mm of 6,2mm uitslag en kan ik dus gebruiken voor zowel afwerking als deze klus. Met 2,4kg is het echter wel een uitdaging om die voor langere tijd omhoog te houden.
Als dunne bandschuurmachine koop ik een voordelig budgetmodel van een consumentenmerk. Gaat na deze klus weer op marktplaats.
Goed idee, of kan ik beter voor een andere aanpak of ander gereedschap kiezen?
Alternatieven:
- Alles met de hand schuren? (lijkt me veel te lang duren)
- Een kleine 125mm excenter van ~1kg en < €100 gebruiken. Haalt die voldoende, snel genoeg weg voor een nieuwe verflaag?
[ Voor 5% gewijzigd door -DarkShadow- op 06-06-2022 14:25 ]
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Heb zelf de Bosch gex-125 welke ik gebruik in combinatie met een festool midi stofzuiger, standtijd van je schuurpapier is hierdoor stuk langer.
Machine ligt lekker in de hand en na langer schuren geen verdoofde, gevoelloze arm zoals bij budget spul.
Als je met korrel 100, 120 of 150 begint heb je met zoiets voldoende afname en geen zware schuurmachine nodig die aansluitend in de kast blijft liggen.
Machine ligt lekker in de hand en na langer schuren geen verdoofde, gevoelloze arm zoals bij budget spul.
Als je met korrel 100, 120 of 150 begint heb je met zoiets voldoende afname en geen zware schuurmachine nodig die aansluitend in de kast blijft liggen.
@-DarkShadow- Je kan ook een band schuurmachine gaan huren voor een dag
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
@-DarkShadow- Ik zou sowieso voor een excenter of een vlakschuurmachine gaan. Een bandschuurmachine neemt misschien snel af maar vaak met een weinig egaal resultaat; waardoor je dat weer moet corrigeren. Ook kost het 'in toom houden' van een bandschuurmachine onevenredig veel (meer) kracht t.o.v. excenter/vlakschuurmachine.
Die gleuvel kan je niet schuren met zo'n "vijl"bandschuurmachine. Daarmee kan je niet gelijkmatig schuren.
Een excenter zoals een basic-bosch blauw werkt op zich prima. Je hoeft echt niet lomp te schuren hierop, met een machine met veel uitslag. Er zijn rond de 100-130 euro prima machines te krijgen (van zowel bosch als makita).
Je kan zelfs met een vlakschuurmachine werken, daarmee kan je ook nog die gleuven een stuk meepakken. De moeilijke hoekjes doe je dan ff nabewerken met de hand.
En idd zoals hierboven gesteld: Sluit er een bouwzuiger op aan. Werkt sneller, stofvrijer en je hoeft minder schuurpapier weg te gooien.
Een excenter zoals een basic-bosch blauw werkt op zich prima. Je hoeft echt niet lomp te schuren hierop, met een machine met veel uitslag. Er zijn rond de 100-130 euro prima machines te krijgen (van zowel bosch als makita).
Je kan zelfs met een vlakschuurmachine werken, daarmee kan je ook nog die gleuven een stuk meepakken. De moeilijke hoekjes doe je dan ff nabewerken met de hand.
En idd zoals hierboven gesteld: Sluit er een bouwzuiger op aan. Werkt sneller, stofvrijer en je hoeft minder schuurpapier weg te gooien.
Thanks voor de tips! :-) Ik heb een combimachine (Metabo FMS 200), maar daarmee gaat het echt te traag. Is een kleine excenter een stuk sneller dan zo'n machine?
De bouwzuiger gaat er sowieso op
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Gaat zeker 4 keer zo hard en misschien nog wel veel harder. Maakt echt een wereld van verschil.-DarkShadow- schreef op maandag 6 juni 2022 @ 23:02:
Thanks voor de tips! :-) Ik heb een combimachine (Metabo FMS 200), maar daarmee gaat het echt te traag. Is een kleine excenter een stuk sneller dan zo'n machine?
Een excenter gaat sowieso een stuk harder dan een vlak- of deltaschuurmachine. Ook een excenter met wat kleinere uitslag. Heb een excenter met 3mm uitslag en dat gaat ook met fijnere korrel en op een lagere instelling nog een stuk harder dan m'n vlakschuurmachine op de hoogste stand.-DarkShadow- schreef op maandag 6 juni 2022 @ 23:02:
Qua prijs zijn de duurdere excenters naar mijn idee vooral voor hoe goed de stofafzuiging is en hoe lang je er mee kan werken voor je geen gevoel in je arm meer hebt. 3mm vs 5mm is vaak dezelfde prijs, en ook 150 vs 125mm kan niks meer zijn dan een andere zool erop zetten (is bij mij zo, in ieder geval).
Qua gewicht is het op een muur nog niet zo heel boeiend hoe zwaar de schuurmachine is, zeker met stofafzuiging is het meer een kwestie van de machine heen en weer bewegen en een klein beetje ondersteuning geven. Voor op een plafond ga je het gewicht wel goed merken.
Dan wordt het een 125mm excenter. Die is na deze klus het meest bruikbaar en nog voordelig ook. Ik denk de Bosch GEX125, die lijkt het stilst te zijn.
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
https://elektrostores.nl/...s%22%7D&post_type=productRaymond schreef op maandag 6 juni 2022 @ 00:54:
Hrmpff...
Hier zijn niet zo duur. Heb er zelf een aantal H05RN gekocht, die zijn een slagje dunner en passen dus beter in consumentenspul. Had ook wat H07RN liggen maar die kreeg bijvoorbeeld ik niet fatsoenlijk in mijn haakse slijper.
Mooie tip. Moet ik ook kunnen, heb dezelfde top schroefboor als in het filmpjeteacher schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:28:
[...]
Ik heb het accuzusje van jouw frees en ervaarde exact hetzelfde. Wat een klotezooi.
Maaarrrr.. @Rob Z gaf mij eens deze tip: YouTube: Makita RT0700C / Nie wieder Probleme mit der Spannzange (1080 HD) in deze post: Rob Z in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5" Het gaat om het polijsten van de spindel en de spanner. Gedaan, en sindsdien is het een normale frees, waar je wel mee kan werken.
Ik heb niet zo heel veel last van dit probleem maar de spanner kan wel een beurtje gebruiken, die vond ik ook wel wat ruw
Verzendkosten gooien wel roet in het eten. En ik kom voorlopig ook niet in Kampen (is hier 15mins vandaan).Step5 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:34:
[...]
https://elektrostores.nl/...s%22%7D&post_type=product
Hier zijn niet zo duur. Heb er zelf een aantal H05RN gekocht, die zijn een slagje dunner en passen dus beter in consumentenspul. Had ook wat H07RN liggen maar die kreeg bijvoorbeeld ik niet fatsoenlijk in mijn haakse slijper.
Mooie tip, die zaak gaat in de bookmarks
Ja dat is vaak al gauw een domper. Heb ook gelijk wat meer besteld. Overigens kon ik die H05RN 2x1 dacht ik ook niet zo snel ergens anders vindenRaymond schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:52:
[...]
Verzendkosten gooien wel roet in het eten. En ik kom voorlopig ook niet in Kampen (is hier 15mins vandaan).
Mooie tip, die zaak gaat in de bookmarks
Gebruik je de punt van die delta-machine veel? Op zich zou je er een vrij net schuurresultaat mee moeten kunnen bereiken als je niet teveel op de punt drukt... maar dat is wel makkelijker met een grote excenter.Possible schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:04:
Ik ben bezig met het opschuren van de trap. Dit gaat prima met de dts400 maar merk dat het toch niet helemaal egaal is.
Kan ik beter hiervoor de ets 125mm kopen?
De accu heb ik al.
[Afbeelding]
Wat schort er precies aan je resultaat?
[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 07-06-2022 21:34 ]
Nee dat valt wel mee, doe er altijd voorzichtig mee. Met een excentrische schuurmachine dacht ik altijd dat het eindresultaat veel egaler zou zijn doordat hij roteert. Of gaat het alleen maar sneller ?Boudewijn schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:02:
[...]
Gebruik je de punt van die delta-machine veel? Op zich zou je er een vrij net schuurresultaat mee moeten kunnen bereiken als je niet teveel op de punt drukt... maar dat is wel makkelijker met een grote excenter.
Wat schort er precies aan je resultaat?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
wat bedoel je exact met egaal? Graaf je kuilen met de schuurmachine? Een kleine schuurmachine levert sneller een minder vlak resultaat op en gaat met de 'heuvels' mee. Ook het materiaal van de pad waar je het schuurpapier op doet maakt uit, je hebt die in zacht en hard. Harder blijft de pad vlakker.Possible schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:46:
[...]
Nee dat valt wel mee, doe er altijd voorzichtig mee. Met een excentrische schuurmachine dacht ik altijd dat het eindresultaat veel egaler zou zijn doordat hij roteert. Of gaat het alleen maar sneller ?
Of bedoel je dat overal even veel af gaat?
|>
waar komt die ongelijkheid dan vandaan? had ik die foto in een ander topic niet al eerder gezien met het verhaal van een lakfrees? indien ja zit er niet gewoon hoogte verschil in?Possible schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:46:
[...]
Nee dat valt wel mee, doe er altijd voorzichtig mee. Met een excentrische schuurmachine dacht ik altijd dat het eindresultaat veel egaler zou zijn doordat hij roteert. Of gaat het alleen maar sneller ?
mijn persoonlijke ervaring is dat excentrisch het egaalst is maar als ik eerlijk ben heb ik weinig kwaliteits vlakschuurmachines lang vast gehad.
Omsimon schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:00:
[...]
wat bedoel je exact met egaal? Graaf je kuilen met de schuurmachine? Een kleine schuurmachine levert sneller een minder vlak resultaat op en gaat met de 'heuvels' mee. Ook het materiaal van de pad waar je het schuurpapier op doet maakt uit, je hebt die in zacht en hard. Harder blijft de pad vlakker.
Of bedoel je dat overal even veel af gaat?
Omdat het vuren hout is, en ik met een lakfrees de verf eraf heb gehaald, hou ik inderdaad wat heuvels over. Ik dacht dat dit mrt een excentrische schuurmachine dan veel makkelijker egaal te maken was.
@twain4me bingo
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Het gaat vooral sneller. Als je beide gelijk houdt en vlak op de plaat zet (of hem pas aanzet als hij staat) en je gelijkmatig drukt zou het beide prima moeten gaan.Possible schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:46:
[...]
Wel is een punt vaak makkelijker om lekker te drukken, die neiging heb je met een ets150 of rotex wat minder. (kan wel hoor, ik heb toevallig ergens wat heel lelijke plekken verwijderd met de rand van mijn rotex, maar dat is dan een bewuste keuze).
Kun je omschrijven wat er precies fout zit of wellicht een foto maken? Als je met een potloodje streepjes op je werkstuk zet en dan gaat schuren zie je vrij makkelijk wat je overgeslagen hebt
Nee, je moet het zo zien dat de schuurmachine dan de toppen weg moet halen en vlak moet blijven. Dat kan alleen als de schuurzool zo groot is dat hij op meerdere kanten op een top rust. Anders rijdt de schuurmachine mee op de dalen/heuvels die de lakfrees achter laat en maakt hij 't niet beter, alleen gladder.Possible schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:02:
[...]
Om
Omdat het vuren hout is, en ik met een lakfrees de verf eraf heb gehaald, hou ik inderdaad wat heuvels over. Ik dacht dat dit mrt een excentrische schuurmachine dan veel makkelijker egaal te maken was.
@twain4me bingo
Handschuurmachines zijn niet bedoeld om te vlakken. Daar zul je echt een schaaf voor moeten gebruiken. Natuurlijk kan je het met een hoop noeste arbeid, een lineaal en veel geduld vlakker maken, maar dat is een behoorlijke klus.
|>
Voor een Parkside invalzaag ben ik op zoek naar een nieuw/ extra blad voor het zagen van een Woood tafelblad. Dit omdat het originele blad maar 20 tands of iets dergelijks is en dit mij te laag lijkt voor een mooie zaagsnede. Op basis van vele positieve posts van Ecotools heb ik daar even zitten kijken en kom ik uit bij dit blad: https://www.ecotools.nl/hm-zaagblad-prof-165-x-20-mm-t-48 Mijn vraag hierbij is of dit blad inderdaad goed is? 48 tands is het hoogste dat ze hebben (bij 165 - 20) maar ik denk niet perse teveel? Ik las dat een hoog aantal tanden als nadeel heeft dat het zagen trager gaat, maar voor incidenteel gebruik maakt mij dat niet uit en prefereer ik de kwaliteit van de zaagsnede over "het duurt net wat langer". Daarnaast hebben ze ook nog een Industrial en Eco-line lijn. Bij Eco viel mij sowieso al op dat ze geen 165 blad hebben dus lijkt mij al niet handig (160 zal waarschijnlijk kunnen, maar gezien invalzaag zal de dieptestop dan afwijken?) en Industrial is wellicht wat overdreven voor incidenteel gebruik? (Als daar wel 165 in is, niet gekeken)
Ik heb deze voor mijn Parkside invalzaag en dat is een prima blad met maar liefst 60 tanden. Daarmee krijg je keurige zaagsnedes, ook handig als je dingen in verstek wil maken en het netjes moet zijn. Helaas niet (meer?) te koop.
Het standaard meegeleverde blad is wel erg ruig (24T meen ik), is meer voor ruwbouw naar mijn idee. Houd er wel rekening mee dat het nieuwe blad waarschijnlijk iets smaller zal zijn, waardoor je splinterstrip aan de liniaal niet meer klopt. Het originele zaagblad is iets breder, ik moet nog een keer een nieuwe splinterstrip halen zodat ik dat weer kan aanhouden qua maatvoering als ik de liniaal op het materiaal leg.
Het standaard meegeleverde blad is wel erg ruig (24T meen ik), is meer voor ruwbouw naar mijn idee. Houd er wel rekening mee dat het nieuwe blad waarschijnlijk iets smaller zal zijn, waardoor je splinterstrip aan de liniaal niet meer klopt. Het originele zaagblad is iets breder, ik moet nog een keer een nieuwe splinterstrip halen zodat ik dat weer kan aanhouden qua maatvoering als ik de liniaal op het materiaal leg.
Ik heb ook een parkside invalzaag en dit blad gekocht :RobertMe schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:34:
Voor een Parkside invalzaag ben ik op zoek naar een nieuw/ extra blad voor het zagen van een Woood tafelblad. Dit omdat het originele blad maar 20 tands of iets dergelijks is en dit mij te laag lijkt voor een mooie zaagsnede. Op basis van vele positieve posts van Ecotools heb ik daar even zitten kijken en kom ik uit bij dit blad: https://www.ecotools.nl/hm-zaagblad-prof-165-x-20-mm-t-48 Mijn vraag hierbij is of dit blad inderdaad goed is? 48 tands is het hoogste dat ze hebben (bij 165 - 20) maar ik denk niet perse teveel? Ik las dat een hoog aantal tanden als nadeel heeft dat het zagen trager gaat, maar voor incidenteel gebruik maakt mij dat niet uit en prefereer ik de kwaliteit van de zaagsnede over "het duurt net wat langer". Daarnaast hebben ze ook nog een Industrial en Eco-line lijn. Bij Eco viel mij sowieso al op dat ze geen 165 blad hebben dus lijkt mij al niet handig (160 zal waarschijnlijk kunnen, maar gezien invalzaag zal de dieptestop dan afwijken?) en Industrial is wellicht wat overdreven voor incidenteel gebruik? (Als daar wel 165 in is, niet gekeken)
https://www.ecotools.nl/z...lad-prof-165-x-20-mm-t-48
Bevalt me prima, ik heb er rabatdelen van de schutting mee gezaagd (ook in verstek).
Helaas niet voorradig, en ik wil het blad eigenlijk dit weekend in huis hebben.ThinkPad schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:46:
Ik heb deze voor mijn Parkside invalzaag en dat is een prima blad met maar liefst 60 tanden. Daarmee krijg je keurige zaagsnedes, ook handig als je dingen in verstek wil maken en het netjes moet zijn.
Goed punt inderdaad. Zaag is tot nu toe nog alleen gebruikt om de spliterstrip te zagen * oeps *. Had dus beter eerst een goed blad er op kunnen zetten.Houd er wel rekening mee dat het nieuwe blad waarschijnlijk iets smaller zal zijn, waardoor je splinterstrip aan de liniaal niet meer klopt. Het originele zaagblad is iets breder, ik moet nog een keer een nieuwe splinterstrip halen zodat ik dat weer kan aanhouden qua maatvoering als ik de liniaal op het materiaal leg.
Meer tanden is niet altijd beter. Minder tanden voeren veel meer zaagsel af, wat nodig is als je in dik materiaal zaagt. Met veel tanden gaat de zaag verder niet snel genoeg door hard hout heen, met het risico op schroei/brandplekken.RobertMe schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:34:
@RobertMe en heb laatst nog nieuwe poten onder mijn woood tafel gezet van 7 jaar oud. Ik moest toch echt eerst voorboren wat de nodige moeite kostte, om vervolgens een van de bouten kapot te draaien.
Die Woood tafels zijn best hard
Goed dat lijkt me een gevalletje schaven.Possible schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:56:
@simon het gaat vooral om dit soort stukken wat ik nog vlak moet krijgen:
[Afbeelding]
Identificeer eens op je planken met een potloodje en een liniaal je pieken en dalen. Daarna een schaaf (bijvoorbeeld nr4) goed scherp maken en zo zoet mogelijk instellen en dan rustig vlak maken. Als de boel vlak is kun je ect nog schuren, maar met schuren maak je de boel nu echt niet beter.
[ Voor 24% gewijzigd door Boudewijn op 08-06-2022 10:50 ]
Klinkt dan als eerst een proefrun doen. Was ik sowieso al van plan (moet iets meer dan 10cm vanaf in beide richtingen, dus kan ook 2x 5 doen bv om even te testen hoe de snede is).Waah schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:13:
@RobertMe en heb laatst nog nieuwe poten onder mijn woood tafel gezet van 7 jaar oud. Ik moest toch echt eerst voorboren wat de nodige moeite kostte, om vervolgens een van de bouten kapot te draaien.
Zal dan waarschijnlijk ook betekenen dat de hoekjes die ik er uit wil halen en een sleuf die ik er in wil freezen (wordt een bureaublad) niet gaat lukken met mijn 12V Bosch frees, maar ik een groene (POF 1400) moet lenen.
Schulpen vs "die ander" toch? (Was dat niet gewoon afkorten?Waaj schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 11:41:
In aanvulling op @Kurma, voor zagen dwars op de houtvezels kan je het beste een fijn getand zaagblad nemen, voor zagen in de lengte van de vezels een grof getand zaagblad.
Dat was ik an zich ook niet van plan. Sowieso even met mijn 3D printer wat malletjes maken en dan of met mijn frees met kopieerfreesje of de POF met kopieerring. Als mijn frees het zou kunnen ga ik waarschijnlijk wel daarvoor, anders moet ik de POF pakken. En ook dat wou ik uiteraard vooraf even proberen op een rest / afval stuk.@RobertMe Niet in één keer de volle diepte proberen te frezen dan kan het waarschijnlijk ook met jouw 12V Bosch frees.
Dat is een lelijke hap. Als je dat vlak wil gaan schaven moet er overal wel behoorlijk wat hout weg. Ga je 't lakken? Als je het in kleur af lakt zou ik een epoxy gebruiken om het op te vullen, anders worden je tredes wel een stuk dunner. Of je moet het rustieke golvende waarderen, maar een gat opvullen met een schuurmachine is een uitdaging.Possible schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:56:
@simon het gaat vooral om dit soort stukken wat ik nog vlak moet krijgen:
[Afbeelding]
|>
Ik overweeg ook een sleuteltang voor erbij, lijkt me toch wel handiger dan een bahco op sommige momenten.
Welke merken hebben goede sleuteltangen, naast Knipex?
Welke merken hebben goede sleuteltangen, naast Knipex?
Wiha heeft ook een sleuteltang, geen ervaring mee, alleen met de knipex
Knipex werkt echt goed, ik heb de 180mm versie en ben daar zeer over te spreken. Zou niet weten waarom je voor een ander merk zou willen gaan, behalve misschien prijs (maar dan lever je ook in op kwaliteit).Erikzelf schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:07:
Wiha heeft ook een sleuteltang, geen ervaring mee, alleen met de knipex
Heeft iemand ervaring met een ontbraamboor?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5A92wBHK7ABTYXhqggrYhvn8.jpg?f=user_large)
ik ga binnenkort een fundering uitzetten op een verdicht puinbed. Ipv houten piketjes meende ik pinnen van betonijzer in de grond te slaan. Dit lijkt me een stuk makkrlijker als er enigzins een puntje aanzit. Zou dat gaan met de bovenstaande ontbraamboor?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5A92wBHK7ABTYXhqggrYhvn8.jpg?f=user_large)
ik ga binnenkort een fundering uitzetten op een verdicht puinbed. Ipv houten piketjes meende ik pinnen van betonijzer in de grond te slaan. Dit lijkt me een stuk makkrlijker als er enigzins een puntje aanzit. Zou dat gaan met de bovenstaande ontbraamboor?
@Woody179 Geen idee of het kan met zo'n boor, maar ik denk dat het niet zoveel verschil maakt. Ik heb laatst wat houten palen ca. 50-60cm in de grond gemept door er alleen maar een punt aan te zagen met de cirkelzaag. Ging makkelijk genoeg.
@MJV Voor de fundering van ons huis moet ik een betonvloer storten van 30cm dik op een laag puin van 50cm dik (fractie 0-31,5)
Houten piketjes zijn geen optie omdat je ze simpelweg niet in de grond krijgt. Vandaar dat ik met pinnen van betonijzer wil werken. Deze kan ik (desnoods met mijn boorhamer) de grond in slaan.
Houten piketjes zijn geen optie omdat je ze simpelweg niet in de grond krijgt. Vandaar dat ik met pinnen van betonijzer wil werken. Deze kan ik (desnoods met mijn boorhamer) de grond in slaan.
@Woody179 Betonijzer sla je zonder puntje er toch ook wel in? Als het puinbed te dicht is om het er zonder punt in te slaan, dan gaat zo'n puntje echt niet helpen!
same. Die van knipex is prima naar mijn mening. Geen speling, stevig, fijne gril, goed af te stellen.MJV schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:10:
[...]
Knipex werkt echt goed, ik heb de 180mm versie en ben daar zeer over te spreken. Zou niet weten waarom je voor een ander merk zou willen gaan, behalve misschien prijs (maar dan lever je ook in op kwaliteit).
Gewoon met de slijptol?Woody179 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:34:
@MJV Voor de fundering van ons huis moet ik een betonvloer storten van 30cm dik op een laag puin van 50cm dik (fractie 0-31,5)
@Woody179 Beton ijzer is iets harder dan een gewone bout. Je zou het kunnen proberen maar hou een paar lamellen schijven van grid 40 in aanslag
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Hoeveel paaltjes heb je nodig? Weet niet wat een 50 cm lange hakkietakkie SDS boor kost, maar die gebruiken als paaltjes is wellicht ook een optieWoody179 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:34:
Gewoon zo'n goedkoop zooitje boren bij van Cranenbroek ofzo, slechte kwaliteit geen probleem.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dat is ook mijn idee. Als het stuk wapening op een groter stuk puin komt vast te zitten, gaat zo'n punt naar mijn idee ook niet veel meer helpen. Gewoon een tikje extra met de hamer lijkt me effectiever. Hoe dan ook lastig te op een specifieke plek te houden, afhankelijk van hoe nauwkeurig je het wil markeren.Raling schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:40:
@Woody179 Betonijzer sla je zonder puntje er toch ook wel in? Als het puinbed te dicht is om het er zonder punt in te slaan, dan gaat zo'n puntje echt niet helpen!
Wat me wel fijn lijkt (als je de betonijzers er met de hand is slaat), lijkt me zo'n handvat zoals je soms bij een steenbeitel hebt. En oorkleppen.
Welke momentbereik adviseren jullie voor het afmonteren van elektrische installatie (groepenkast, wcd's etc) van mijn nieuwbouwwoning?
- WERA 0.3-1.2 Nm instelbare VDE momentschroevendraaier
- WERA 1.2-3.0 Nm instelbare VDE momentschroevendraaier
- WERA 1.7-3.5 Nm instelbare VDE momentschroevendraaier
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de TS en de TSC55 van Festool?
De accu versie krijgt betere reviews. Maar ik was eigenlijk niet van plan nog een accu ecosysteem aan te schaffen naast m'n Milwaukee set.
Is het echt de moeite (en het prijsverschil) waard? Moet sowieso een set met lader worden, en een geleiderail is ook wel prettig. Twee accus is eigenlijk ook wel een must.
En dan kom je volgens mij op deze set:
https://www.toolmax.nl/fe...92beekjt6ofBoCFUgQAvD_BwE
Met losse lader en gelederail. Kom je op 793 euro.
Deze versie met 2 laders is alweer een stuk duurder, maar wel compleet:
https://www.gereedschapce...1yBs_xX-s3nhoCvccQAvD_BwE
VS 580 voor de versie met draad.
De accu versie krijgt betere reviews. Maar ik was eigenlijk niet van plan nog een accu ecosysteem aan te schaffen naast m'n Milwaukee set.
Is het echt de moeite (en het prijsverschil) waard? Moet sowieso een set met lader worden, en een geleiderail is ook wel prettig. Twee accus is eigenlijk ook wel een must.
En dan kom je volgens mij op deze set:
https://www.toolmax.nl/fe...92beekjt6ofBoCFUgQAvD_BwE
Met losse lader en gelederail. Kom je op 793 euro.
Deze versie met 2 laders is alweer een stuk duurder, maar wel compleet:
https://www.gereedschapce...1yBs_xX-s3nhoCvccQAvD_BwE
VS 580 voor de versie met draad.
[ Voor 52% gewijzigd door MikeyMan op 08-06-2022 20:37 ]
Ik dacht dat groepenkasten op 8nm afgemonteerd moeten worden? Ergens gelezen ooit, maar kan er nu weinig over vindenstribold schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:57:
Welke momentbereik adviseren jullie voor het afmonteren van elektrische installatie (groepenkast, wcd's etc) van mijn nieuwbouwwoning?
Geen en gewoon zo hard aandraaien als je kanstribold schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:57:
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).