Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Damic schreef op zondag 22 mei 2022 @ 09:13:
[...]

Nee machinaal :D veel gemakklijker
Niet mijn ding ;) . ik denk dat je makkelijker een net resultaat met de hand krijgt.
Maar het was vooral een reactie op deze post, met name zijn spelwijze :) . Ik zat een beetje te plagen.
Naximuz schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:48:
Goedemorgen,

Ik ben beginnende klusser en moet nu in een nieuw huis allemaal klussen doen. Graag wil ik met de jaren
elektrisch gereedschap aanschaven zodat ik altijd goed gereedschap heb.

Nu wil ik voor mijn eerste aanschaf een klopboormachine en slagschroevendraaier kopen. Het liefste van Makita zodat ik in hun eco systeem zit om later meer aan te schaven :)

Ik heb mijn oog laten vallen op deze set omdat dit binnen het budget valt https://www.toolmax.nl/ma...x-3-0ah-accu-in-mbox.html

Kan iemand deze set aanraden of toch een andere set van Makita?

En heeft iemand nog tip voor goede bit - en boorset?

Mijn dank is groot:)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:32

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Boudewijn schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:24:
[...]

Niet mijn ding ;) . ik denk dat je makkelijker een net resultaat met de hand krijgt.
Maar het was vooral een reactie op deze post, met name zijn spelwijze :) . Ik zat een beetje te plagen.

[...]
Ja dat had ik ook gelezen achteraf :+ maar machinaal is goed als je grote stukken moet doen niet het kleine prul werk dan kun je beter een kleine handschaaf gebruiken =D

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Damic schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:27:
[...]

Ja dat had ik ook gelezen achteraf :+ maar machinaal is goed als je grote stukken moet doen niet het kleine prul werk dan kun je beter een kleine handschaaf gebruiken =D
machinaal is voor mietjes, ik knaag altijd eerst met mijn tanden een boom om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

twain4me schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:32:
[...]

machinaal is voor mietjes, ik knaag altijd eerst met mijn tanden een boom om.
Ha ben je een bever? Dus als je stromend water zie dan denk je: " Fuck this, dit moet stoppen. Ik bouw een dam"?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:44

Rzaan

Altijd zoekende

Ik zoek een tacker om incidenteel wat latjes vast te tacken en om een stuk stof tegen een wand met balken aan te tacken.
Ook voor wat kleine klusjes.
Eventueel zowel voor spijkers als nieten.
Nu denk ik dat een tacker op lucht het beste is, maar dan zou ik niet weten wat ik nog meer met die compressor zou moeten doen.
Dus ik had gedacht om een tacker op stroom te kopen.

Die zijn er in vele prijsklassen.
Wie weet er een tacker die veel waar voor z'n geld geeft en die voor een hobbyist toch voldoet?

[ Voor 4% gewijzigd door Rzaan op 22-05-2022 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rzaan schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:30:
Ik zoek een tacker om incidenteel wat latjes vast te tacken en om een stuk stof tegen een wand met balken aan te tacken.
Nu denk ik dat een tacker op lucht het beste is, maar dan zou ik niet weten wat ik nog meer met die compressor zou moeten doen.

Wie weet er een tacker die veel waar voor z'n geld geeft en die voor een hobbyist toch voldoet?
de nieten uit een combi tacker zijn niet echt geschit voor stof of folie, daar schiet je doorgaans ook gewoon hout mee vast (denk aan wijnkistjes) ik zou gewoon een goede handnieter kopen, voor stof en folie En combi tackers hebben een groter aanslag in het hout als je die gebruikt voor afwerklatjes e.d. een apparaat wat gemaakt is voor nagels heeft dat veel minder en dat is wat je gebruikt ziet worden in de diverse amerkaanse/austaliaanse verbouwprogramma,s eigenlijk nooit een combi tacker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• K4F
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:46

K4F

Een tacker zoals een Novus J165 kan prima gebruikt worden voor stof/folie m.i.

[ Voor 3% gewijzigd door K4F op 22-05-2022 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-05 18:59

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

K4F schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:46:
Geinig, ik heb toevallig net dit weekend de Novus J165 geleverd gekregen. Dit omdat de handtacker van de Lidl faalde. Ik ga 'm morgen gebruiken om wat vloerbedekking bij een trap dat losgeschoten is weer terug te plaatsen. Ik zal m'n bevindingen delen. Eerste indruk is dat het in ieder geval een robuust apparaat is, maar veel minder lomp dan de echte bouw accu tackers waar ik soms mee werk.

[ Voor 3% gewijzigd door rockhopper op 22-05-2022 23:31 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
rockhopper schreef op zondag 22 mei 2022 @ 23:30:
Geinig, ik heb toevallig net dit weekend de Novus J165 geleverd gekregen. Dit omdat de handtacker van de Lidl faalde. Ik ga 'm morgen gebruiken om wat vloerbedekking bij een trap dat losgeschoten is weer terug te plaatsen. Ik zal m'n bevindingen delen. Eerste indruk is dat het in ieder geval een robuust apparaat is, maar veel minder lomp dan de echte bouw accu tackers waar ik soms mee werk.
Welke handtacker van Parkside had je precies? En waar faalde deze in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:48
K4F schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:46:
Ik heb precies deze en heb hem inmiddels met nietjes voor stofferen gebruikt en met nagels voor latjes. Werkt prima, laat bij nagels wel een kleine afdruk achter omdat hij ook kan nieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

rockhopper schreef op zondag 22 mei 2022 @ 23:30:
[...]

Zeer benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:54
Naximuz schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:48:
Goedemorgen,

Ik ben beginnende klusser en moet nu in een nieuw huis allemaal klussen doen. Graag wil ik met de jaren
elektrisch gereedschap aanschaven zodat ik altijd goed gereedschap heb.

Nu wil ik voor mijn eerste aanschaf een klopboormachine en slagschroevendraaier kopen. Het liefste van Makita zodat ik in hun eco systeem zit om later meer aan te schaven :)

Ik heb mijn oog laten vallen op deze set omdat dit binnen het budget valt https://www.toolmax.nl/ma...x-3-0ah-accu-in-mbox.html

Kan iemand deze set aanraden of toch een andere set van Makita?

En heeft iemand nog tip voor goede bit - en boorset?

Mijn dank is groot:)
Wat voor type huis heb je gekocht?
Als je muren van beton zijn dan kom je niet ver met een klopboormachine.

Dan zou ik eerder een goede boorhamer kopen
Naast de boorhamer dan de accu klopboormachine. Dan kan je boren in de tussenmuren en schroeven.
Daarna zou ik pas kijken naar de slagschroefmachine.
Ik heb veel verbouwingen zonder gedaan en dat ging prima en heb hem nooit gemist. Wisselen tussen boren en schroeven kost tijd maar was altijd overheen te komen.

SInds een jaar of 2 heb ik er nu een en het is idd wel ideaal maar als ik 1 stuk gereedschap moet opgeven dan is het wel de slagschroevendraaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-05 08:58
Ik zit zelf ook naar zo'n soort ratel te kijken (Makita DWR180ZJ), maar ik kan maar weinig ervaringen vinden. Bevalt het wat? Gebruik je hem veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

silmaril8 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 06:53:
[...]

Welke handtacker van Parkside had je precies? En waar faalde deze in?
En @Rzaan ik heb nog een simpelere Powerfix "profi" hand held stapler set. IAN 114470
Hij faalde vooral dat de nietjes net te kort waren voor het dikke tapijt dat vastgelegd moest worden. Moest ook alle nietjes nog echt nameppen met een hamer, dat is bij de Novus niet nodig.

Vandaag gebruikt met 18mm ipv 14mm met de Novus en werkte als een zonnetje. Ik had 'm wellicht graag op accu gehad, maar gezien hoe onregelmatig ik een tacker nodig heb is bedraad prima. Kortom ik ben tevreden.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

rockhopper schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:38:
[...]

En @Rzaan ik heb nog een simpelere Powerfix "profi" hand held stapler set. IAN 114470
Hij faalde vooral dat de nietjes net te kort waren voor het dikke tapijt dat vastgelegd moest worden. Moest ook alle nietjes nog echt nameppen met een hamer, dat is bij de Novus niet nodig.

Vandaag gebruikt met 18mm ipv 14mm met de Novus en werkte als een zonnetje. Ik had 'm wellicht graag op accu gehad, maar gezien hoe onregelmatig ik een tacker nodig heb is bedraad prima. Kortom ik ben tevreden.
Als je bijvoorbeeld dampremmende folie zou moeten bevestigen, gaan de nietjes dan niet zo hard dat je ze er doorheen jast?
Of is dit af te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Raling schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:08:
[...]

Ik zit zelf ook naar zo'n soort ratel te kijken (Makita DWR180ZJ), maar ik kan maar weinig ervaringen vinden. Bevalt het wat? Gebruik je hem veel?
Handig als je iets moet los of vast draaien, wel lawaaierig maarja is dan ook goedkoop chinees :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Rzaan schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:54:
[...]
Als je bijvoorbeeld dampremmende folie zou moeten bevestigen, gaan de nietjes dan niet zo hard dat je ze er doorheen jast?
Of is dit af te stellen?
Er zit een sterkte instelling op. Met 18mm zit je op de max, dus ik heb 'm alleen maar met die kracht nog maar getest en het is zwaar kantoor tapijt (dat spul dat heeeeeeel lang meegaat) dat ik moest nieten. Het ging goed, geen idee hoe het zich houdt met teer spul, maar het is er zeker voor ontworpen. Je hebt ook 2 verschillende "koppen" eentje voor D nieten en eentje voor andere nietjes/nagels (A en E?). Ik heb D 18mm gebruikt.

Ik zou voor folie sowieso kortere kleinere nietjes gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-05 07:15
Ben eens aan het kijken om een excentrische schuurmachine aan te schaffen. Meeste van mijn gereedschap is 18v makita spul. Van een schuurmachine vermoed ik dat draadloos niet veel meerwaarde zal bieden, maar de draadloze variant is deze keer iets goedkoper. Het toerental is wel iets lager. Zijn er goede redenen om de draadloze dan wel de bedrade meer te overwegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Met draad gaat langer mee :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-05 23:32
Aardappelnoot schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:26:
Ben eens aan het kijken om een excentrische schuurmachine aan te schaffen. Meeste van mijn gereedschap is 18v makita spul. Van een schuurmachine vermoed ik dat draadloos niet veel meerwaarde zal bieden, maar de draadloze variant is deze keer iets goedkoper. Het toerental is wel iets lager. Zijn er goede redenen om de draadloze dan wel de bedrade meer te overwegen?
Ligt eraan wat je gaat schuren. Grote oppervlaktes dan neem ik het geklooi met de kabel wel voor lief ipv continu accu's wisselen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:18
Na de slagscroevendraaierdiscussie, de klopboordiscussie gaan we nu weer de accu schuurmachine discussie voeren? Serieus mensen gebruik de search functie, daar is hij voor. Dit is al zo vaak voorbij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelnoot
wauskoek schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:49:
[...]

Ligt eraan wat je gaat schuren. Grote oppervlaktes dan neem ik het geklooi met de kabel wel voor lief ipv continu accu's wisselen ;)
Makes sense. Mijn andere accu machines ga ik niet continue gebruiken, maar de schuurmachine wel. Dank voor de raad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Rzaan schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:30:

Ik heb de Novus J165 ook (al). Gebruik 'm vrij weinig omdat ik meestal een grotere tacker nodig heb, maar juist voor dunne latten en stof werk het prima.

Je kan makkelijk de kracht instellen en je kan als een nietje of brad niet diep genoeg zit ook nog een keer 'naslaan' door de veiligheidspal van de trekker niet los te laten en dan de trekker weer in te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-05 07:46
In de 5 reeksen van dit topic heb ik geen hit gekregen op pulsa. En kan natuurlijk een ander fora proberen maar eerst maar eens hier.
Heeft iemand ervaring met een pulsa spit 700p?

Ik heb er een stuk gekregen, want ik krijg het meeste gereedschap wel tot leven.
Ik heb hem helemaal uit elkaar gehaald en van alles nagemeten.
Maar de led knippert groen en een keer in 13-15x rood.
Dit leek me eerst standby, maar het kan toch op een fout duiden in de pcb?
Volgens de manuals zijn er maar 4 standen namelijk:
Knipperend groen: stand by
Knipperend rood: batterij leeg
Branden groen: charged en klaar om te vuren.
Brandend rood: charged maar niet klaar om te vuren, laad de batterij op.

Weet iemand het voltage van deze batterijen?
Want bij één batterij start de fan wel, en bij de ander niet.
Anders zou ik de batterij even kunnen overbruggen met een labvoeding.

Edit: beide batterij zijn rond de 6.2 volt onbelast en de batterij waarbij de ventilator draait zakt naar 5.5 volt onder belasting (dat is als ik de trekker over haal, maar de bougie vonkt niet (niet te zien/horen).
De andere batterij zakt niks, maar daar gaat de ventilator niet van draaien.

[ Voor 29% gewijzigd door alaintje op 24-05-2022 14:42 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

alaintje schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:30:
In de 5 reeksen van dit topic heb ik geen hit gekregen op pulsa. En kan natuurlijk een ander fora proberen maar eerst maar eens hier.
ja, maar niet met een kapotte. :+
op dit moment heb ik een pulsa 800
ik moet wel zeggen bij een "koude start" dus als je het ding een tijd niet hebt gebruikt, ik een paar keer moet proberen voordat hij schiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Aardappelnoot schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:03:
[...]

[...]

Makes sense. Mijn andere accu machines ga ik niet continue gebruiken, maar de schuurmachine wel. Dank voor de raad!
Stofzuigen, dus draad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-05 15:40
draadloze stofzuiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:48
Hoe krijg je het stof van de schuurmachine in de stofzuiger? Kan dat tegenwoordig ook al draadloos? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:10
Vloris schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:16:
[...]

Hoe krijg je het stof van de schuurmachine in de stofzuiger? Kan dat tegenwoordig ook al draadloos? :+
Als je een hele goede zuiger hebt wellicht wel ja :+ Of heb jij een stofzuiger die het stof "met draadjes oppakt en in de zak / bak doet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik doel op de luchtslang aan je schuurmachine ;)

Draadloze stofzuiger. Tsja op accu zie ik daar zeer beperkte meerwaarde van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

twain4me schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:52:
[...]

ja, maar niet met een kapotte. :+
op dit moment heb ik een pulsa 800
ik moet wel zeggen bij een "koude start" dus als je het ding een tijd niet hebt gebruikt, ik een paar keer moet proberen voordat hij schiet.
Ok, die moest ik even opzoeken. Pricerange ~1k, gaspistool voor nagelen in beton en staal. Wat doe je dat je als doe het zelfver een dergelijk ding thuis hebt liggen :? 8)7

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

The Eagle schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:45:
[...]

Ok, die moest ik even opzoeken. Pricerange ~1k, gaspistool voor nagelen in beton en staal. Wat doe je dat je als doe het zelfver een dergelijk ding thuis hebt liggen :? 8)7
schieten in beton en/of staal :? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-05 15:40
Boudewijn schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:42:
[...]
ik doel op de luchtslang aan je schuurmachine ;)

Draadloze stofzuiger. Tsja op accu zie ik daar zeer beperkte meerwaarde van.
Aah, dan had ik de opmerking niet gemaakt (je het het over draad en stofzuiger)

Ik zie de meerwaarde wel, alleen heb ik geen draadloze stofzuiger (alleen een draadloze aszuiger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelnoot
Ik heb net een nieuwe decoupeerzaag binnen, in T vorm. Ik ben altijd al een D vorm gewend geweest maar had gelezen over de voordelen van een T vorm. Alleen vind ik deze heel moeilijk te hanteren. Mijn handen zijn wat aan de kleine kant en dus ik kan niet aan de aan/uit knop met 1 hand. Vind het best gevaarlijk dat ik deze niet snel kan stopzetten. Met een D handvat zit je vinger altijd aan de trigger, dus kan je gelijk stoppen. Weet niet of ik hem zou retourneren en of het zelfs mogelijk zou zijn, aangezien ik al een paar plankjes gezaagd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
The Eagle schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:45:
[...]

Ik heb vrienden in de bouw. En krijg geregeld dingen zoals klop- en nu dus een schiethamer.
Vaak gaat een apparaat net na de garantie kapot, en dan heb ik het dus over de spit zoals deze, Milwaukee's of hilti's van 1k+ .
9/10 x zit de stekker inwendig los of zijn er kabels doorgebrand omdat die mensen gewoon te hard werken :+ . Hier is vaak ook gewoon minder van te vinden online helaas.
Ik vind het gewoon leuk om dingen uit elkaar te draaien en kijken hoe dit werkt. Ik had dus geen idee hoe dit werkte tot nu toe.

En ja regelwerk in een betonfundering schieten gaat idd erg makkelijk :+ .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

twain4me schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:50:
[...]

schieten in beton en/of staal :? :+
Ja duh, maar hoe vaak ga je dat doen dat zo'n apparaat uit kan?

Werkt wel goed om inbrekers op andere gedachten te brengen. Wegwezen of ik nagel je aan de muur >:)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

The Eagle schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:53:
[...]

Ja duh, maar hoe vaak ga je dat doen dat zo'n apparaat uit kan?

Werkt wel goed om inbrekers op andere gedachten te brengen. Wegwezen of ik nagel je aan de muur >:)
Ik heb tijdens de studie en een tijdje daarna een aannemers bedrijfje gehad met vrienden. en omdat men vond dat ik het grootste sweat equity had (en we mijn opslag hadden gebruikt voor het bedrijf) mocht ik de meeste meuk houden. en dat is daar nog van over gebleven.
Ik heb die spit omdat we metalstud voor een grote vastgoed jongen in rdam plaatste elke woning die leeg was werdt gestript en dan kwamen wij en maakte de plafonds etc. met name om de J/C profielen tegen de muur te knallen.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Voor wie dit leuk/interessant vind: Ik ben begonnen met de wederopbouw van mijn in (geschat) 1924 gebouwde Lintzaag, die origineel nog door stoom werd aangedreven en ergens tijdens/na de oorlog naar elektriciteit werd omgebouwd. Aangezien de meeste mensen uit die tijd er niet meer zijn, is het lastig kennis en ervaring te vinden, met andere woorden, ik leer alles zelf :P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8Zrb69dsSZdffJmQS8GXQM4QtQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zL71aCRFjUoD9sKVEsln6FAX.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat nog een paar maanden duren (dat is in ieder geval de planning) omdat ik nog heel veel andere klussen parallel heb lopen, maar tof is het wel :) stukken leuker dan het demonteren/schoonmaken.... al moet ik nog wel een flinke stapel bouten ontroesten/vervangen en sommige delen moeten gewoon opnieuw gemaakt worden (inzetjes, veiligheidsmaatregelen etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
alaintje schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:30:

Ik heb er een stuk gekregen, want ik krijg het meeste gereedschap wel tot leven.
Ik heb hem helemaal uit elkaar gehaald en van alles nagemeten.
Maar de led knippert groen en een keer in 13-15x rood.
Dit leek me eerst standby, maar het kan toch op een fout duiden in de pcb?
Volgens de manuals zijn er maar 4 standen namelijk:
Knipperend groen: stand by
Knipperend rood: batterij leeg
Branden groen: charged en klaar om te vuren.
Brandend rood: charged maar niet klaar om te vuren, laad de batterij op.

Weet iemand het voltage van deze batterijen?
Want bij één batterij start de fan wel, en bij de ander niet.
Anders zou ik de batterij even kunnen overbruggen met een labvoeding.

Edit: beide batterij zijn rond de 6.2 volt onbelast en de batterij waarbij de ventilator draait zakt naar 5.5 volt onder belasting (dat is als ik de trekker over haal, maar de bougie vonkt niet (niet te zien/horen).
De andere batterij zakt niks, maar daar gaat de ventilator niet van draaien.
Volgens mij is dat het standaardvoltage van de accu. Bij tackers met gaspatroon is dat meestal een relatief laag voltage.

Als er een error is, kan je dan niet op de een of andere manier resetten? Ik heb een Hitachi tacker op accu en die gaf een foutmelding. Die kon ik resetten door twee knoppen ingedrukt te houden. Stond niet in de handleiding, maar wel op internet.

En als die Spit knippert is hij dus stand by, maar niet klaar om te schieten. Dus daar gaat er ergens iets fout. Gaspatroon is wel vol genoeg? Waarschijnlijk wel, maar vraag het toch maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

HTT-Thalan schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:19:
Voor wie dit leuk/interessant vind: Ik ben begonnen met de wederopbouw van mijn in (geschat) 1924 gebouwde Lintzaag, die origineel nog door stoom werd aangedreven en ergens tijdens/na de oorlog naar elektriciteit werd omgebouwd. Aangezien de meeste mensen uit die tijd er niet meer zijn, is het lastig kennis en ervaring te vinden, met andere woorden, ik leer alles zelf :P.

[Afbeelding]

Gaat nog een paar maanden duren (dat is in ieder geval de planning) omdat ik nog heel veel andere klussen parallel heb lopen, maar tof is het wel :) stukken leuker dan het demonteren/schoonmaken.... al moet ik nog wel een flinke stapel bouten ontroesten/vervangen en sommige delen moeten gewoon opnieuw gemaakt worden (inzetjes, veiligheidsmaatregelen etc).
Leuk project. Doet me denken aan de serie mountain men van ... history/discovery? Waarin ook mensen zitten die om andere redenen (financien en afgelegen gebieden) dit soort machines weer aan de praat willen krijgen, dan wel aan de praat houden. Met name een oud kereltje (twee kereltjes in de vroegere seizoenen) die veel met hout werken. (daarnaast een hoop andere outdoor meuk die niks met gereedschap of machines te maken hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-05 09:49
Voor wie dit leuk/interessant vind: Ik ben begonnen met de wederopbouw van mijn in (geschat) 1924 gebouwde Lintzaag, die origineel nog door stoom werd aangedreven en ergens tijdens/na de oorlog naar elektriciteit werd omgebouwd.
Super vet. Denk er wel aan dat men in 1924 anders over veiligheid voorzieningen dacht dan nu. Zelf al zet je er een noodstop op; zo'n groot vliegwiel als daar onder op zit staat niet zomaar stil.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:01
big bang schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:59:
Super vet. Denk er wel aan dat men in 1924 anders over veiligheid voorzieningen dacht dan nu. Zelf al zet je er een noodstop op; zo'n groot vliegwiel als daar onder op zit staat niet zomaar stil.
Soms ben je te bang :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

big bang schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:59:
[...]

Er zit een sticker op de originele kap (waar het zaaglint overduidelijk al enkele malen bijna doorheen is gekomen) met een waarschuwing geen ringen te dragen tijdens het gebruik omdat je daarmee vonken kunt aantrekken 8)7 m.a.w. de boel was niet geaard destijds. Je hebt gelijk, een moderne lintzaag zou een vorm van (engine) braking hebben zoals mijn moderne zaagtafel dat ook heeft.

Daar staat tegenover dat machines zoals deze erg betrouwbaar zijn, en de belangrijkste veiligheid komt (nog steeds) van hoe je ermee omgaat. Dat gezegd hebbende, mijn vrouw probeerde me aan te praten om hem te verkopen zodat 100% gerestaureerd en dan een nieuwe te kopen :').

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05:56
HTT-Thalan schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:23:
[...]

Dat gezegd hebbende, mijn vrouw probeerde me aan te praten om hem te verkopen zodat 100% gerestaureerd en dan een nieuwe te kopen :').
Ik weet wie het verstandigste is van jullie twee :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

perspectivebass schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 15:01:
[...]

Ik weet wie het verstandigste is van jullie twee :+
Dat zou een eenzijdig beeld zijn waar je nu op afgaat. Mijn vrouw is zeker heel verstandig, maar zij is ook de persoon die onze Dacia in elkaar reed tegen een plotseling overstekende lantaarnpaal en die als de grasmaaier kapot zou gaan dan maar gewoon met de hand gaat maaien (1200m2+ aan gras) :+. Zoals dat in veel huwelijken gaat: je vult elkaar aan. Ik ben niet beroerd een apparaat open te trekken om het te repareren, zij is juist eerder 'bang' van een apparaat simpelweg omdat ze niet weet hoe het werkt. Ze maait het gras niet omdat ze de grasmaaier 'ingewikkeld' vind (tja, ouwe bak met choke enzo) - dat vind ik niet erg hoor, maar op die manier zou er niks gedaan raken :P.

De lintzaag is welbeschouwd een van de meer veilige apparaten in een houtwerkplaats. Bovendien zou mijn nieuwe veiligheidsombouw een kap hebben over beide wielen heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-05 09:49
HTT-Thalan schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:23:
[...]

Daar staat tegenover dat machines zoals deze erg betrouwbaar zijn, en de belangrijkste veiligheid komt (nog steeds) van hoe je ermee omgaat. Dat gezegd hebbende, mijn vrouw probeerde me aan te praten om hem te verkopen zodat 100% gerestaureerd en dan een nieuwe te kopen :').
Mijn post was niet bedoeld om het gebruik van deze machine te ontmoedigen, maar wel om na te denken over het gebruik er van en over welke maatregelen je zou kunnen nemen om hem meer naar de 21e eeuw te trekken. Soms kan dat redelijk compromisloos, zoals een noodstop op de motor bijvoorbeeld een redelijke no brainer is.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

big bang schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:37:
[...]

Mijn post was niet bedoeld om het gebruik van deze machine te ontmoedigen, maar wel om na te denken over het gebruik er van en over welke maatregelen je zou kunnen nemen om hem meer naar de 21e eeuw te trekken. Soms kan dat redelijk compromisloos, zoals een noodstop op de motor bijvoorbeeld een redelijke no brainer is.
Een rem is ook nog wel te construeren denk ik. Leuke uitdaging wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoomSlang
  • Niet online
big bang schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:37:
[...]

Voor huis tuin & keuken gebruik is het veelal, een gevalletje doe wat je niet laten kan, Op professioneel gebied kan zal zo'n machine nooit gebruikt worden. Het kan natuurlijk wel leuk zijn voor een museum maar, dan moet je huidige veiligheidsmiddelen er ook niet op monteren.

Verder wel een leuk project. :)

Excuses voor mijn grammatica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
… in (geschat) 1924 gebouwde Lintzaag…
Jammer dat die rood is geworden. Technisch gezien had die groen moeten worden. Oude machines zijn groen en gaan een levenlang mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

sypie schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:58:
[...]

Jammer dat die rood is geworden. Technisch gezien had die groen moeten worden. Oude machines zijn groen en gaan een levenlang mee.
Als ik had willen voldoen aan alle omgevingskenmerken die met die kleur gepaard gaan had ik ook een stoommachine moeten neerzetten en alle vormen van beveiliging eraf halen. Voor de beeldvorming, dit is hoe hij origineel gebruikt werd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCOQgwh3Qnanzkxlw83-BNxuzic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HiRyVxWhgLpEw6R4Mm89yRtr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dat al eerder gehoord 'zoiets hoort groen' maar dat vind ik een beetje overtrokken. Kleur is smaak, dat zeker, maar voornaamste is nog dat hij gepreserveerd blijft voor de toekomst, en ik run geen museum maar een hobbywerkplaats :P. Zelfs de (primitieve) houten ombouw waar ik hem mee kocht (stammende uit net iets na WW2) was dus al niet 'hoe het hoorde'.

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-05-2022 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ach, no sweat. De stoomcaroussel in de Efteling loopt ook gewoon op krachtstroom hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

The Eagle schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:26:
Ach, no sweat. De stoomcaroussel in de Efteling loopt ook gewoon op krachtstroom hoor.
Het is ook gewoon een non-issue. De enige reden dat wij die kleur associeren met machines van toen is omdat velen die kleur hadden, maar waarom? Het was goedkoop verkrijgbaar? Ze wilden allemaal een 'eigen' merk identiteit (dat is niet verandert in al die jaren). Een hoop spul was gewoon zwart of grijs, want makkelijk verkrijgbaar en ook een simpele/goedkope kleur om bij te stippen. Ik kan me voorstellen dat groen een 'luxe' kleur was voor de duurdere merken/machines maar in de jaren 60 had je ook een trend naar oranje plastic voorwerpen in het huis / de keuken en die rotzooi moet nu niemand meer hebben :P.

En dit is niet heel veel anders. Ral 3020 rood en doodgewoon zwart zijn twee makkelijk verkrijgbare kleuren (je hebt ze gewoon in spuitbussen bij de meeste bouwmarkten) dus ik heb het mezelf wat dat betreft niet te moeilijk gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:48
HTT-Thalan schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:08:
[...]

Als ik had willen voldoen aan alle omgevingskenmerken die met die kleur gepaard gaan had ik ook een stoommachine moeten neerzetten en alle vormen van beveiliging eraf halen. Voor de beeldvorming, dit is hoe hij origineel gebruikt werd:

[Afbeelding]

Ik heb dat al eerder gehoord 'zoiets hoort groen' maar dat vind ik een beetje overtrokken. Kleur is smaak, dat zeker, maar voornaamste is nog dat hij gepreserveerd blijft voor de toekomst, en ik run geen museum maar een hobbywerkplaats :P. Zelfs de (primitieve) houten ombouw waar ik hem mee kocht (stammende uit net iets na WW2) was dus al niet 'hoe het hoorde'.
Zat toevallig vandaag in een boek te bladeren van bijna 100 jaar blikfabriek...stonden leuke voorbeeldjes in Lekker dunne blikstroken onder een pers doorvoeren met blote handen, geen bril en geen gehoorbescherming. Was eentje met centrale aandrijving door de hal met grote riemen naar de vliegwielen van de machines. Kon je allemaal goed zien 😂 want 0 beschermkappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-05 17:26
Machines zijn 'machine green' omdat dat rustig is voor de ogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:57
de machines uit die tijd waren zeker niet allen groen, “zeegroen” werd modern in de jaren 40 en als je dus toen state-of-the-art kocht was het groen. Er is ergens op tweakers een ander topic over waarna ik toen ben gaan goog len..de conclusie was dat grijs, ivoorwit beetje standaard waren jaren 20, maar alle andere kleiren waren zeker mogelijk zoals brandweerrood, menie oranje, blauwig. Zelfs roze schijnt een amerikaanse fabrikant van draaibanken rond 1890 als kleur te hebben gehad.
Waren wel allemaal natuurlijke (ehm lood etc) pigmenten.
dus gewoon mooi kleurtje maken waarschijnlijl authentieker dan het groen wat van een latere datum is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
Framoes schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:36:
[...]

Volgens mij is dat het standaardvoltage van de accu. Bij tackers met gaspatroon is dat meestal een relatief laag voltage.

Als er een error is, kan je dan niet op de een of andere manier resetten? Ik heb een Hitachi tacker op accu en die gaf een foutmelding. Die kon ik resetten door twee knoppen ingedrukt te houden. Stond niet in de handleiding, maar wel op internet.

En als die Spit knippert is hij dus stand by, maar niet klaar om te schieten. Dus daar gaat er ergens iets fout. Gaspatroon is wel vol genoeg? Waarschijnlijk wel, maar vraag het toch maar.
Dankje. Ik heb zo'n idee dat de batterijen gewoon niet goed zijn op de een of andere manier. Hoe het apparaat dat weet heb ik dan geen idee. Maar dat twee batterijen al ander gedrag vertonen is al vreemd genoeg.
Er zit alleen maar een trigger op, voor de rest niks (ja inwendig een schakelaar om te meten of de gaskamer gesloten is, maar die heb ik overbrugt en helpt niet).
Ook vraag ik me af of de solenoid geluid hoort te maken of niet. Normaal hoor je wel een 'motor' geluid bij de tackers, en dat hoor ik hier niet.

De solenoid meet namelijk continuïteit. En ik kan niet gokken of dat goed of slecht is :+ .

[ Voor 11% gewijzigd door alaintje op 26-05-2022 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een poetsmachine om je auto mee te poetsen? In alle 5 delen van dit topic lijken deze apparaten niet aan bod gekomen.

In mijn tienerjaren poetste ik auto's en heb dus ook ervaring opgedaan met (excenter) poetsmachines.

Later ooit nog wel zo'n Gamma machientje gekocht, maar die had totaal geen kracht. Leuk om je autowax uit te wrijven, maar meer niet.

Aangezien het best wel dure apparaten zijn ben ik benieuwd of iemand wat kan zeggen over een bepaalde poets/polijst machine.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
PaT schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 07:23:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een poetsmachine om je auto mee te poetsen? In alle 5 delen van dit topic lijken deze apparaten niet aan bod gekomen.

In mijn tienerjaren poetste ik auto's en heb dus ook ervaring opgedaan met (excenter) poetsmachines.

Later ooit nog wel zo'n Gamma machientje gekocht, maar die had totaal geen kracht. Leuk om je autowax uit te wrijven, maar meer niet.

Aangezien het best wel dure apparaten zijn ben ik benieuwd of iemand wat kan zeggen over een bepaalde poets/polijst machine.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wellicht zijn er meer mensen met ervaring in Goed (auto)sleutelgereedschap ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

PaT schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 07:23:

In het vervoer forum hebben we het auto detailng topic.
Dan heet het detailen in plaats van poetsen, want dan mag het allemaal 2x zoveel kosten :+
Met een DAP zit je sowieso wel goed, ik heb zelf een kleine uitvoering, gewoon om wat krasjes weg te werken en makkelijk de wax uit te kunnen wrijven. Volstaat dan prima. Al zweren veel bij de zwaardere machine, maar dat vind ik zelf het geld niet waard, en is vooral voor handig als je een hele auto of overspray moet herstellen IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
@HTT-Thalan ik neem aan dat je Fireball Tools kanaal op YouTube kent, maar zo niet:

YouTube: Giant Bandsaw Restoration Project Part 1 of 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tivo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-04 09:26
thomas1750 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:38:
Iemand ervaring met de Metabo ssd 18 ltx slagschroevendraaier?
Jawel, ik heb de SSD 18 LTX 200BL, eigenlijk gekocht voor mijn vrouw omdat hij zo licht klein en handelbaar is. Zelf had ik al de SSW 18 LTX 400 BL. In de praktijk gebruik ik echter voornamelijk de 200 werkt erg fijn en kan heel veel van het gangbare schroefwerk. Pas als het in de richting gaat van houtdraadbouten 10x160 of zo dan kom de grote in beeld. Overigens is werken met 2 tegelijk ook wel fijn, minder wisselen van bits :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-05 09:51

vanDaal

-ismeereentje

Heeft er iemand ervaring met een vastzittend FastFix systeem van Festool? De schijf van mijn Rotex 125 is kapot, maar ik krijg hem niet eraf. Hij staat op de juiste stand en door de knop in te drukken blokkeert ie, maar ik krijg hem niet uit het apparaat.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52100168116_83a726c751_k.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door vanDaal op 26-05-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Lankman schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 08:57:
@HTT-Thalan ik neem aan dat je Fireball Tools kanaal op YouTube kent, maar zo niet:

YouTube: Giant Bandsaw Restoration Project Part 1 of 4
Yup, kende hem al. Vind de zijne niet mooi geworden, ik ben niet zo van de steampunk.

Keith Rucker doet er ook eentje, nog veel groter :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

vanDaal schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:29:
Heeft er iemand ervaring met een vastzittend FastFix systeem van Festool? De schijf van mijn Rotex 125 is kapot, maar ik krijg hem niet eraf. Hij staat op de juiste stand en door de knop in te drukken blokkeert ie, maar ik krijg hem niet uit het apparaat.

[Afbeelding]
Hoe heb je dit gedaan? :X

Ik zou zelf een latje pakken en daar wat deuvels inzetten zodat de deuvels in de gaten vallen en je wat meer kracht uit kunt oefenen. Of morgen Festool even bellen, heb 1x iets soortgelijks gehad met een RO150. Toen de machine in zijn vrij gezet, paar rondjes gedraaid en toen kwam hij wel los.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3M3Ih-KffH5Os5uL5KrXKmlklMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yT19fgccFE83If2PsYfFwEp4.jpg?f=fotoalbum_large

Het spul komt langzaam terug in elkaar. Morgen meer verf halen voor de boutjes en klein werk, nieuwe borstels om op maat te maken, een kilo vet om overal tussen en in te drukken... en een onderdeel terughalen wat ze me vergeten zijn mee te geven bij de spuiter :P.

Volgende grote klus is het bovenste ashuis weer helemaal in elkaar zetten. Zodra dit hangt kan het bovenste lintwiel er terug op! Het werk gaat langzaam, want ik moet elk boutje en onderdeeltje controleren, passen, evt. ontroesten, schoonmaken, spuiten... maar geeft wel heel veel voldoening. Voel me een beetje een mechanieker van voor de oorlog :).

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 26-05-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-05 11:58
rockhopper schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:32:
@badkuip Om je een idee te geven, bij de bouwmaat zitten die nemefs tussen de €65 en €75 ongeveer, als je niet zwart neemt. Dat is inclusief btw. Of het kwalitatief beter is weet ik niet, ik heb geen ervaring met Axa deursloten.
bazzzzzz schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:53:
[...]

Kijk ook eens op marktplaats. Veel nieuw veiligheidsbeslag te vinden ook met skg3. Ikzelf heb veel van Hoppe. Sloten wel van nemef. Raamboopjes weer van AXA. Zo lang het skg heeft is het vooral een kwestie van smaak. Ik heb niet het idee dat het ene merk nu veel krasbestendiger is dan het andere.
Toppe schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 07:38:
[...]

Bij de lokale sleutelboer kijken. Ik betaal iets van €55 voor Nemef.
Bedankt voor jullie hulp toentertijd.
Heb uiteindelijk het Axa-beslag bij Ecotools besteld.

Andere vraag (die meer thuishoort in dit topic), ik ben op zoek naar een nieuwe vlakschuurmachine.
De Lidl deltaschuurmachine is kapot gegaan.
Ga hem gebruiken voor het schuren van randjes, latjes, kozijnen en kleine oppervlakten. Voor de grote oppervlakten heb ik een exentrische schuurmachine.
Eisen: op snoer (dus geen accu), schuurpapier met klemmen (dus geen velcro schuurpapier) makkelijk vast te houden en geen lamme handen na 5 minuten. Die van de Lidl trilde zo erg dat mij arm dood aanvoelde na 5 minuten.

Zelf had ik de Makita BO4555K door een vriend aangeraden gekregen. Die kost ongeveer €80-100.
Iemand nog tips voor een goede andere in deze prijsklasse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-05 09:04
badkuip schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:13:
Andere vraag (die meer thuishoort in dit topic), ik ben op zoek naar een nieuwe vlakschuurmachine.
Ga hem gebruiken voor het schuren van randjes, latjes, kozijnen en kleine oppervlakten. Voor de grote oppervlakten heb ik een exentrische schuurmachine.
Eisen: op snoer (dus geen accu), schuurpapier met klemmen (dus geen velcro schuurpapier) makkelijk vast te houden en geen lamme handen na 5 minuten. Die van de Lidl trilde zo erg dat mij arm dood aanvoelde na 5 minuten.

Zelf had ik de Makita BO4555K door een vriend aangeraden gekregen. Die kost ongeveer €80-100.
Ik heb zelf een tijd geleden de Bosch GSS 160 multi aangeschaft voor precies de werkzaamheden die jij beschrijft bij Amazon. Als je de prijzen een beetje in de gaten houdt / laat houden, dan kan je 'm wel eens tegen de €100 oppikken. Helaas moet ik bekennen nog geen gebruik er van te hebben gemaakt door het vooruitschuiven van dit k-klusje :+ en andere klussen die voor gingen, maar deze was bij veel toch wel de favoriet voor deze prijsklasse begreep ik. Volgens mij is het enige nadeel voor jou dat het schuurpapier niet met klemmen vastgezet kan worden. Heb je een specifieke reden dat je dit graag wilt? Mijn ervaring daarmee is dat je schuurpapier eerder vervangen moet worden omdat het (half) afgescheurd is dan dat het op is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
Cruijff14 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:25:
[...]

Ik heb zelf een tijd geleden de Bosch GSS 160 multi aangeschaft voor precies de werkzaamheden die jij beschrijft bij Amazon. Als je de prijzen een beetje in de gaten houdt / laat houden, dan kan je 'm wel eens tegen de €100 oppikken. Helaas moet ik bekennen nog geen gebruik er van te hebben gemaakt door het vooruitschuiven van dit k-klusje :+ en andere klussen die voor gingen, maar deze was bij veel toch wel de favoriet voor deze prijsklasse begreep ik. Volgens mij is het enige nadeel voor jou dat het schuurpapier niet met klemmen vastgezet kan worden. Heb je een specifieke reden dat je dit graag wilt? Mijn ervaring daarmee is dat je schuurpapier eerder vervangen moet worden omdat het (half) afgescheurd is dan dat het op is..
Dankjewel voor de tip.
Velcro-schuurpapier is duurder dan niet-velcro-schuurpapier. Heb zelf ooit een oude Metabo-schuurmachine gehad met twee van die klemmen en dat werkte eigenlijk prima (het scheurde niet, voor zover ik mij kan herinneren)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:36
Cruijff14 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:25:
[...]

Heb deze tijdje terug voor 110 euro opgepikt bij Amazon, had ik veel eerder moeten doen, wat een verschil aan je handen t.o.v. goedkoper machientjes :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

badkuip schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:30:
[...]

Dankjewel voor de tip.
Velcro-schuurpapier is duurder dan niet-velcro-schuurpapier. Heb zelf ooit een oude Metabo-schuurmachine gehad met twee van die klemmen en dat werkte eigenlijk prima (het scheurde niet, voor zover ik mij kan herinneren)...
Hoe zit je dan met gaten voor je stofafzuiging en dergelijke? Ik kan zowel kant-en-klaar schuurpapier als 'eigen' spul gebruiken op mijn vlakschuurmachine, aan dat laatste echt nog nooit behoefte gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:11

Illusion

(the art of)

Boudewijn schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:56:
[...]

Hoe zit je dan met gaten voor je stofafzuiging en dergelijke? Ik kan zowel kant-en-klaar schuurpapier als 'eigen' spul gebruiken op mijn vlakschuurmachine, aan dat laatste echt nog nooit behoefte gehad.
bij de bosch gss160 zit een plastic perforatortje, waarmee je in één keer alle gaatjes op de juiste plek kan prikken.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas1750
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-05 22:21
Tivo schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:25:
[...]

Jawel, ik heb de SSD 18 LTX 200BL, eigenlijk gekocht voor mijn vrouw omdat hij zo licht klein en handelbaar is. Zelf had ik al de SSW 18 LTX 400 BL. In de praktijk gebruik ik echter voornamelijk de 200 werkt erg fijn en kan heel veel van het gangbare schroefwerk. Pas als het in de richting gaat van houtdraadbouten 10x160 of zo dan kom de grote in beeld. Overigens is werken met 2 tegelijk ook wel fijn, minder wisselen van bits :)
Ik heb hem inderdaad besteld, als set met 2x 4ah batterij. zit echt wel veel kracht in draait gewoon die goedkope schroeven kapot. wel fijn apparaat!

AMD Ryzen 7 3700X Boxed | ASRock B450M Pro4 | Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Windforce OC 3X 8G | be quiet! Pure Base 500 Window Zwart | MSI Optix G27CQ4 Zwart | Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B | Corsair TX550M V2 | Crucial P1 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
dankjewel voor de tips over de schuurmachine.
Ik zie weinig verschil tussen de door mij genoemde Makita en door jullie genoemde Bosch
Ik wil graag op korte termijn aan een klus beginnen dus ik denk niet dat ik wil wachten totdat de Bosch in de aanbieding is.

De Makita schuurmachine is te koop als bo4555 en als bo4555k, waarbij de laatste er een koffer bij heeft.
Nu kan ik voor de prijs van een bo4555k, de bo4555 kopen met een Mbox container.
Maar past dat als je puur op de maten afgaat?
Dus deze schuurmachine met deze doos
De koffer is 163mm hoog, de afmetingen van de schuurmachine zijn lxbxh 131x112x142mm.
Zou moeten passen denk je.

Is die 163mm van de container de binnenmaat of een buitenmaat? Is het een kwestie van het schuurmachientje erin leggen en klaar?

De reden dat ik het vraag is dat er niet bekend mee ben. En misschien zie ik iets over het hoofd wat een kenner wel weet...

[ Voor 7% gewijzigd door badkuip op 26-05-2022 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vraagje: voor in ons werkhuis/magazijn/parkeerplaats zoeken we zo van die opbergbakken om bouten in de dumpen, we zijn er tegengekomen op Ome Jef (Amazon) maar misschien weten jullie betere prijzen :)

https://www.amazon.de/60-...rage-20xGr/dp/B07BX3K39Z/
We zouden dus voornamelijk type 1 (97mm diep) en 2 (167mm diep) nodig hebben

Bij HBM ook al gezien maar we hebben in principe geen rek nodig ( https://www.hbm-machines....rgrek-met-90-opbergbakken momenteel niet beschikbaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:08
badkuip schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 20:52:
Ik wil graag op korte termijn aan een klus beginnen dus ik denk niet dat ik wil wachten totdat de Bosch in de aanbieding is.
Bij amazon.de nu voor 116 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@badkuip je vergeet bij de Makita ook de insert ow dat bestaat niet voor de Mbox :(

@Basfr zelfs ~109€ als je amazon warehouse neemt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikzelf
  • Registratie: September 2013
Volgens mij heeft de Bosch GSS 160 ook klemmen op het vierkante schuurzooltje

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:07
badkuip schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:13:
[...]

[...]

[...]

Bedankt voor jullie hulp toentertijd.
Heb uiteindelijk het Axa-beslag bij Ecotools besteld.

Waarom wil je met klemmen? Ik had voorheen een makita met klemmen en zo'n gaatjesprikker om zelf gaten te maken. Wat een gedoe elke keer. Nu gewoon een bosch en makita met klittenband. Paar dozen besteld bij ecotools en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-05 09:04
Erikzelf schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:57:
Volgens mij heeft de Bosch GSS 160 ook klemmen op het vierkante schuurzooltje
Ik heb die van mij even uit de L-Boxx gehaald om zeker te zijn, maar je hebt inderdaad gelijk. De GSS 160 heeft ook klemmen als je geen schuurpapier met klittenband wilt gebruiken. Zie hieronder ook het betreffende plaatje uit de gebruikershandleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRdiQp4iqQQgAUWiKqKVDDi_LmA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OmlqNPk43IKYnDlNDnhkEVmv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Wellicht een enorme noob vraag, maar wat zijn de voor en nadelen van die GSS 160 vlakschuurmachine vs een excenter, zoals de Bosch GEX lijn? Uiteraard een andere vorm voet en die GSS 160 multi heeft dan ook een driehoekige voet voor in de hoekjes. Iets dat ik theoretisch ook met mijn GOP 12v kan.

Ik ga bv volgende week zelf een bureau maken en daar komt een eiken blad van Woood op. Maakt zo'n GSS dan nog een groot verschil met een GEX? Op het moment heb ik dus geen van beiden, en zou het schuren handwerk worden. Maar wellicht wel een goede reden om er eentje te kopen :p Note: ondanks dat ik in het Bosch 12V ecosysteem zit zal het wel een bedrade worden. De GEX 12v zie ik denk ik sowieso niet veel heil in, en het blijft natuurlijk een schuurmachine die normaliter toch met een stofzuiger gebruikt wordt.
Het beste zal natuurlijk wel een Rotex zijn, maar met €500+ een beetje boven budget / boven wat ik er aan uit wil geven :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:18
@RobertMe Een vlak- of deltaschuurmachine kan ook in hoekjes schuren. Een excenterschuurmachine heeft veel grotere afname en is daarmee veel geschikter voor grotere oppervlaktes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:40:
Wellicht een enorme noob vraag, maar wat zijn de voor en nadelen van die GSS 160 vlakschuurmachine vs een excenter, zoals de Bosch GEX lijn? Uiteraard een andere vorm voet en die GSS 160 multi heeft dan ook een driehoekige voet voor in de hoekjes. Iets dat ik theoretisch ook met mijn GOP 12v kan.

Ik ga bv volgende week zelf een bureau maken en daar komt een eiken blad van Woood op. Maakt zo'n GSS dan nog een groot verschil met een GEX? Op het moment heb ik dus geen van beiden, en zou het schuren handwerk worden. Maar wellicht wel een goede reden om er eentje te kopen :p Note: ondanks dat ik in het Bosch 12V ecosysteem zit zal het wel een bedrade worden. De GEX 12v zie ik denk ik sowieso niet veel heil in, en het blijft natuurlijk een schuurmachine die normaliter toch met een stofzuiger gebruikt wordt.
Het beste zal natuurlijk wel een Rotex zijn, maar met €500+ een beetje boven budget / boven wat ik er aan uit wil geven :p
Zoals @Nivado al zegt, een excenter is meer voor grote oppervlaktes en grotere afnames. Door de ronde vorm van de zool kom je sowieso ook nooit in de hoekjes. En voor licht opschuren tussen verflagen gaat het met een excenter gauw te hard.

Een vlakschuurmachine (of delta) heeft minder afname, maar kan in (haakse) hoeken komen.

Wat wil je doen met dat blad van Woood? Voor zover ik kan zien zijn dat allemaal al afgewerkte bladen die ze leveren? Moet dat eerst kaal geschuurt worden en daarna (in een andere kleur) opnieuw geverfd / gelakt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
henkie196 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:00:
Wat wil je doen met dat blad van Woood? Voor zover ik kan zien zijn dat allemaal al afgewerkte bladen die ze leveren? Moet dat eerst kaal geschuurt worden en daarna (in een andere kleur) opnieuw geverfd / gelakt worden?
Deze bladen zijn inderdaad nog "onbehandeld" en moeten nog geschuurd en gelakt worden.

V.w.b. in hoekjes komen, wat hierbij dan niet aan de orde is, had ik evt in de toekomst dan ook de GOP 12v kunnen gebruiken aangezien daar ook een delta schuur voet bij zit. Maar dan zal het dus de GSS worden omdat, zoals ik het lees, voor fijner werk (wat opschuren etc) een excenter al snel te grof / ruw is in het schuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:08:
Deze bladen zijn inderdaad nog "onbehandeld" en moeten nog geschuurd en gelakt worden.

V.w.b. in hoekjes komen, wat hierbij dan niet aan de orde is, had ik evt in de toekomst dan ook de GOP 12v kunnen gebruiken aangezien daar ook een delta schuur voet bij zit. Maar dan zal het dus de GSS worden omdat, zoals ik het lees, voor fijner werk (wat opschuren etc) een excenter al snel te grof / ruw is in het schuren.
Ik heb m'n excenter ook wel geprobeerd bij het opschuren tussen de laklagen op de nieuwe trap, maar dan bleef er niet meer veel van de eerste laklaag over. Vlakschuurmachine lijkt me inderdaad de beste oplossing voor dit werkje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:32:
[...]

Ik heb m'n excenter ook wel geprobeerd bij het opschuren tussen de laklagen op de nieuwe trap, maar dan bleef er niet meer veel van de eerste laklaag over. Vlakschuurmachine lijkt me inderdaad de beste oplossing voor dit werkje.
Dat dus. Voor blank schuren is een excenter ideaal, maar het is niet per se subtiel.
Of je moet met heel kleine korrel gaan werken, maar dat is ook weer niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:29:
Dat dus. Voor blank schuren is een excenter ideaal, maar het is niet per se subtiel.
Of je moet met heel kleine korrel gaan werken, maar dat is ook weer niet handig.
Ook met fijne korrel en lage stand van de excenter gaat het gauw te hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Wat voor excenter schuurmachines en welk schuurmateriaal gebruiken jullie? Zijn dat grote machines dat het zo hard gaat?

Ik heb een kleine excenter (Festool ets150 met afzuiging en Indasa Rhynogrip schuurpapier). Meestal werk ik met korrel 240 of 320 op bestaande verflagen. Zolang je ondergrond vlak is, kan ik echt heel precies verf weghalen, en ga ik eigenlijk nooit te ver. Alleen met allerlei opstaande randjes op deuren moet je rustig doen, daar haal ik soms wel iets teveel van een verflaag mee weg.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Widow schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:10:
Wat voor excenter schuurmachines en welk schuurmateriaal gebruiken jullie? Zijn dat grote machines dat het zo hard gaat?
Rotex 150. Op Rotex mode met korrel 40 kun je er zo'n beetje balkjes mee afkorten :+

Voor het strakke werk een RS300 vlakschuurmachine ernaast. Zag toevallig gisteren dat hij uit assortiment is.
CTL Midi eraan voor afzuiging.

In 150mm heb ik Granat schuurpapier van korrel 40 tot 320, en dan nog 640 (oid) en 800 (experimentje, niet per se heel handig voor mijn gebruik). Daarnaast ook nog wat Rubin.
Op de vlakschuurmachine heb ik 120,220 en 320.
Ik heb een kleine excenter (Festool ets150 met afzuiging en Indasa Rhynogrip schuurpapier). Meestal werk ik met korrel 240 of 320 op bestaande verflagen. Zolang je ondergrond vlak is, kan ik echt heel precies verf weghalen, en ga ik eigenlijk nooit te ver. Alleen met allerlei opstaande randjes op deuren moet je rustig doen, daar haal ik soms wel iets teveel van een verflaag mee weg.
Ik gebruik 220 en 320 op bestaande verf, tenzij het kaal moet. Dan 120. Eigenlijk zelden grover, dat is meer voor epoxy-resten of andere heel harde zooi.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 27-05-2022 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
alaintje schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 00:13:
[...]

Dankje. Ik heb zo'n idee dat de batterijen gewoon niet goed zijn op de een of andere manier. Hoe het apparaat dat weet heb ik dan geen idee. Maar dat twee batterijen al ander gedrag vertonen is al vreemd genoeg.
Er zit alleen maar een trigger op, voor de rest niks (ja inwendig een schakelaar om te meten of de gaskamer gesloten is, maar die heb ik overbrugt en helpt niet).
Ook vraag ik me af of de solenoid geluid hoort te maken of niet. Normaal hoor je wel een 'motor' geluid bij de tackers, en dat hoor ik hier niet.

De solenoid meet namelijk continuïteit. En ik kan niet gokken of dat goed of slecht is :+ .
En die accu's zijn dik €100, dus even eentje kopen om te kijken of dat het probleem was is ook een beetje prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:33
Is er iets met die festool ts55? Er staan er al maanden ontzetten veel nieuw op marktplaats voor rond de 200 euro.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Laatst online: 21:58
LED-Maniak schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:35:
Is er iets met die festool ts55? Er staan er al maanden ontzetten veel nieuw op marktplaats voor rond de 200 euro.
Vaak: if it’s to good to be true, it is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@LED-Maniak Dat wat @The Fatal zegt. De enige verklaring die nog een beetje geloofwaardig zou zijn, is dat er nieuw modellen gedumpt worden wanneer er toevallig net een nieuwe versie uitgekomen is. Maar zelfs dan zou je eerder een retour machine winkel verwachten. Immers nieuw = ongebruikt.
Dus grote kans dat het nep is / toch gebruikt / of het is inderdaad FestooN (ipv Festool). Geen ervaring met het model verder of de ontwikkelingen er omheen, maar ik zou er zelf bij wegblijven (via MP dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 09:52
Dr is wel een nieuwe uitvoering met dunner blad.

Maar voor 200 euries een jong gebruikte: nope.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raymond schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:59:
Dr is wel een nieuwe uitvoering met dunner blad.

Maar voor 200 euries een jong gebruikte: nope.
Too good to be true. Er is best veel oplichting (en heling) van Festool op MP.
Mbt de verschillen:

De tsc55 (meen ik, iig de accuversie) heeft een dot meer koppel en zaagt daardoor lekkerder. Een van de weinige voorbeelden van een accu-unit die motorisch lekkerder werkt dan de netspanningsversie.

offtopic:
ik ben zelf voor de mt55 gegaan. Minder plaatic, verstek instellen werkt met 1 schroef, voorritsfunctie, blad is smaller, blad wisselen is makkelijker en de geleider is veel makkelijker te verlengen. Overigens ook met de tsc55 van een maat van me gewerkt.

Nadeel is geen plugit, iets minder soepel met de festool stofzuiger. Leve het ecosysteem.

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 01-06-2022 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Laatst online: 21:11

inhico

pw

LED-Maniak schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:35:
Hmm, ik heb even gekeken op Marktplaats, maar ik zie ze niet. Misschien al gerapporteerd en verwijderd?

Er zijn wat verschillende uitvoeringen en er is een opvolger van de TS55 REBQ (nl de TS55 FEBQ), maar dan nog is 200€ voor een nieuwe zeer onwaarschijnlijk. Overigens ook voor een fatsoenlijk tweedehands exemplaar.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
inhico schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 06:26:
Hmm, ik heb even gekeken op Marktplaats, maar ik zie ze niet. Misschien al gerapporteerd en verwijderd?

Er zijn wat verschillende uitvoeringen en er is een opvolger van de TS55 REBQ (nl de TS55 FEBQ), maar dan nog is 200€ voor een nieuwe zeer onwaarschijnlijk. Overigens ook voor een fatsoenlijk tweedehands exemplaar.
De updates met de FEBQ lijken vrij marginaal, misschien dat de TSC (accu versie) een betere kickback control heeft gekregen, maar daar wordt voor de TS55 niets over genoemd. Hoofdverschil lijkt nieuwe systainer, maar sowieso niet iets enorms waarvoor opeens de REBQ op marktplaats gedumpt zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Laatst online: 21:11

inhico

pw

henkie196 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:51:
[...]

De updates met de FEBQ lijken vrij marginaal, misschien dat de TSC (accu versie) een betere kickback control heeft gekregen, maar daar wordt voor de TS55 niets over genoemd. Hoofdverschil lijkt nieuwe systainer, maar sowieso niet iets enorms waarvoor opeens de REBQ op marktplaats gedumpt zou worden.
Volgens mij is de FEBQ-update vooral een dunner zaagblad. Daardoor zou ie wat makkelijker door het materiaal gaan. Motorvermogen etc is gelijk gebleven.
Inderdaad geen reden om REBQ te dumpen.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
inhico schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:25:
Volgens mij is de FEBQ-update vooral een dunner zaagblad. Daardoor zou ie wat makkelijker door het materiaal gaan. Motorvermogen etc is gelijk gebleven.
Inderdaad geen reden om REBQ te dumpen.
Dan is de update dus weinig meer dan nieuw zaagblad meeleveren? Het is niet zo dat een 1.8mm zaagblad niet op een REBQ past (alleen weer een nieuwe splinterstrip op je rails).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zat ff te kijken, splintertools in nijverdal is legitieme aanbieder normaliter.
Hagatools in den haag ben ik wel eens geweest, is een midden-oosten-meneer die gereedschap opkoopt en vanuit een loods 3 hoog 4 achter verkoopt. Had destijds erg veel spullen maar ik vond zijn prijzen te hoog voor de erg gebruikte staat waarin alles verkeert (alles zat onder de verf, krassen en butsen). Geen idee hoe hij aan spullen komt.

Verder zie ik geen aanbiedingen op de 1e pagina die vanaf 2 km afstand "scam" roepen.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 01-06-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:41:
[...]

Dan is de update dus weinig meer dan nieuw zaagblad meeleveren? Het is niet zo dat een 1.8mm zaagblad niet op een REBQ past (alleen weer een nieuwe splinterstrip op je rails).
Dat is wel irritant ja, ik probeer zelf ook echt maar 1 maat bladen te hebben. Anders dure hobby.

Pagina: 1 ... 104 ... 248 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).