peterpaulk schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:57:
ik ben even benieuwd naar het volgende in de Bosch Groen vs Blauw discussie (maar projecteer dit ook even op andere merken).
Ik heb een iets oudere PSR 14.4 Li die ik aan mijn pa kado ga doen en dus ben in de markt voor iets nieuws, gebruik het incidenteel 1/2x per maand dus dat justificeert niet iets om professioneel te kopen (in principe). Ik ben wel fan van professioneler spul maar wil het niet kopen omdat het nou eenmaal kan ...
Als ik ga rondrijken kom ik uit op 2 types (groen/blauw):
- UniversallDrill 18v-60
- GSR-18v-55
Voor wat ik op hoofdlijnen zie - allebei metalen boorkop - allebei om en nabij de 60nm koppel - brushless - OK de accus kunnen qua vermogen iets schelen ... toerental enz - ook allemaal nagenoeg vergelijkbaar. Het prijs verschil imho is ook minimaal voor een set (hornbach 210 voor blauw, coolblue 170 voor groen).
Mijn indruk is dat er amper op specificatie gebied weinig verschilt behalve een body die bij Bosch Blauw meer rugged uitziet.
Welke aspecten mis ik nou hier in ? Puur op hoog niveau denk ik - er is amper verschil. Dus wat maakt het dat ik een blauwe zou kopen? Benieuwd naar jullie mening :-)
Natuurlijk zal er op het oppervlak weinig verschil zijn. Het zijn allebei schroef-boor machines die allebei werken.
Zo zijn er ook weinig verschillen tussen verschillende merken.
Verschillen tussen de groen/blauw lijn zullen vooral zijn:
Degelijker ontworpen
Betere materialen gebruikt
Meestal hogere koppel
Meestal compacter
Meestal energie zuiniger (arbeid/verbruik)
Mogelijkheid langdurig te gebruiken zonder significante slijtage (groen zou ik geen uren aan één stuk laten draaien)
Betere accessoires
Daarnaast stop je natuurlijk ook geld in je accu/lader. Dat betekent dat je goedkoper méér van dezelfde lijn kan kopen. Zelfs als deze twee boren hetzelfde zouden zijn, is blauw een betere keuze vanwege de andere apparaten in het blauw segment dat je dan óók kan kopen.
Ik heb nu even geen zin om deze twee specifiek te vergelijken, maar groen is gewoon écht veel meer gericht op de hobbyist terwijl blauw ook geschikt is voor (semi)professioneel gebruik.
Dat betekent niet alleen dat hij zijn taakje beter kan doen, maar ook dat hij het langer zal doen en dat hij langer aan één stuk gebruikt kan worden.
Als je het interessant vind wat verschillen intern kunnen zijn, dan is het misschien leuk om een keer een BOLTR video (Bored Of Lame Tool Reviews) van AvE op te zoeken op youtube. Hij heeft altijd veel te vertellen over materialen en ontwerpkeuzes van tools.
In mijn persoonlijke ervaring: groen is prima, doet wat het moet doen en zal voldoende zijn voor 95% van de mensen/klusjes.
Blauw is top spul, zal jaren langer meegaan en is niet zo bijzonder veel duurder.
Bosch blauw is vaak even duur als een Bosch groen uit de gemiddelde bouwmarkt (afgezien van Hornbach).
Als je toevallig een Hornbach in de buurt hebt, zou ik vooral een keer gaan uitproberen. Of iemand in de buurt waarvan je een tool mag lenen?
[
Voor 8% gewijzigd door
dragonhaertt op 17-05-2022 09:19
]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.