Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-04 08:45
Boudewijn schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:52:
Gadgets, NIEUW 8)

[Afbeelding]
Alleen dat losse stiftje bij die conducteurssleutel, weet iemand wat daar het idee van is?
Volgens mij is het een Twinkey, een schakelkastsleutel. Een conducteursleutel is heel iets anders
Dat stiftje is een kruiskop/sleuf-stift. Beide no.2
Maar dat had je zelf natuurlijk al lang gezien voordat je hier de vraag stelde. :?
Die is om een kruiskopschroef of een zaagsnede/gleuf-schroef los (of vast) te draaien als je de stift in de Twinkey steekt en deze als handvat gebruikt.
Maar dat wist je vast ook al.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Teijgetje schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:10:
[...]

Volgens mij is het een Twinkey, een schakelkastsleutel. Een conducteursleutel is heel iets anders
Dat stiftje is een kruiskop/sleuf-stift. Beide no.2
Maar dat had je zelf natuurlijk al lang gezien voordat je hier de vraag stelde. :?
Die is om een kruiskopschroef of een zaagsnede/gleuf-schroef los te draaien als je de stift in de Twinkey steekt en deze als handvat gebruikt.
Maar dat wist je vast ook al.
nee snap ik. De conducteurssleutel was een beetje een troll. het betreft inderdaad een twinkey, alleen snap ik niet waar de stift in de twinkey geschoven moet worden ;)

Check in de binnenste ring van een van de driehoekssleutels zit ie prima. laat maar dus :+

Wel handig ding.

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 14-05-2022 22:18 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Boudewijn schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:15:
[...]
nee snap ik. De conducteurssleutel was een beetje een troll. het betreft inderdaad een twinkey, alleen snap ik niet waar de stift in de twinkey geschoven moet worden ;)

Check in de binnenste ring van een van de driehoekssleutels zit ie prima. laat maar dus :+

Wel handig ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-04 10:25
Dit jaar ga ik verhuizen naar een woning uit 1980 welke dus wel wat betonnen muren heeft waar ik in zal moeten gaan boren. Nu ben ik niet opzoek naar iets zeer professioneels, dus kwam al snel uit bij parkside van Lidl.

Daar twijfel ik nu tussen 2 boorhamers:
p100346187 3 joule

p100331730 5 joule

Die paar euro verschil doet mij er niet toe, bij de 3 joule vind ik geen gewicht terug en ze hebben beide een andere form, geen idee welke hierbij het voordeel heeft. Welke zouden jullie aanraden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:30
sjors86 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:39:
Dit jaar ga ik verhuizen naar een woning uit 1980 welke dus wel wat betonnen muren heeft waar ik in zal moeten gaan boren. Nu ben ik niet opzoek naar iets zeer professioneels, dus kwam al snel uit bij parkside van Lidl.

p100346187 3 joule

p100331730 5 joule

Die paar euro verschil doet mij er niet toe, bij de 3 joule vind ik geen gewicht terug en ze hebben beide een andere form, geen idee welke hierbij het voordeel heeft. Welke zouden jullie aanraden?
Als je alleen gaten wil boren, de eerste. Daar is die tweede veel te zwaar en lomp voor.
Wil je ook het zwaardere hak en breek werk kunnen doen is misschien die andere beter geschikt, maar nauwkeurig gaatjes boren is wel lastig kan ik je uit ervaring melden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online

p100346187 3 joule

p100331730 5 joule

Die onderste kan ik kort over zijn, die heb ik net teruggestuurd omdat hij zowel niet boorde alsook niet hamerde. Daarmee was het de 2e keer dat ik een parkside apparaat had dat uit de doos defect was, dus voor mij nooit meer parkside.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Gadgets, NIEUW 8)

[Afbeelding]
Alleen dat losse stiftje bij die conducteurssleutel, weet iemand wat daar het idee van is?
Ben benieuwd hoe die combinatietang bevalt. Was afgelopen week bezig met electro installatie in het tuinhuisje, en heb daarvoor zo'n 5 losse tangen gebruikt :P (Kabelschaar, zijkniptang, ergostrip, puntbektang, en krimptang). En zo'n kleine knips van Knipex, vooral om de gaten voor kabel / buis invoer in de waterdichte lasdozen wat ruimer te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

p100346187 3 joule

p100331730 5 joule

3J is echt meer dan zat. Ik heb een 1.9J geloof ik en zelfs 25mm gaten in beton gaan prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

p100346187 3 joule

p100331730 5 joule

Ik heb de eerste (3 joule). Prima apparaat. Gebruik hem ook voor het beitelwerk. Dat is wel even zweten, maar tegels er af beitelen is sowieso een klote klus.

Tip: koop een aantal goede boren. Zelf heb ik een hele serie van Ecotools (https://www.ecotools.nl/sds-plus-boren) gehaald. Gaan als een warm mes door de boter. 8)

Juist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaffe
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12-2023
Gewoon de eerste. En al je gaten boren binnen de garantie :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 29-04 20:58
Jeldert schreef op maandag 16 mei 2022 @ 09:28:
[...]

Ik heb de eerste (3 joule). Prima apparaat. Gebruik hem ook voor het beitelwerk. Dat is wel even zweten, maar tegels er af beitelen is sowieso een klote klus.

Tip: koop een aantal goede boren. Zelf heb ik een hele serie van Ecotools (https://www.ecotools.nl/sds-plus-boren) gehaald. Gaan als een warm mes door de boter. 8)
Goede boren en ecotools gaat niet echt samen.
Het is zeker niet slecht, heb zelf een cirkelzaag van ze gehad en dat is prima maar het haalt het niet bij een goed merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:46
Stomme vraag, maar het volgende is het geval. Heb een groot houten bouwwerk in elkaar geklust van hardhout (bangkirai), met vlonderschroeven van 5x60. Dat moet nu uit elkaar maar helaas krijg ik met geen mogelijkheid de schroeven er meer uit geschroefd. Ik heb een Bosch PBH 2100 RE (via een adapter een bitje erin gezet), maar ook die krijgt het met geen mogelijkheid voor elkaar om beweging te krijgen in de schroeven.

Iemand een idee met wat voor apparaat ik wel beweging ga krijgen in de schroeven zodat ik mijn bouwwerk netjes uit elkaar kan halen en het kan hergebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:50
@Mvd1981 Slagmoerschroevendraaier geprobeerd? Leen/huur er anders een voordat je koopt...

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04 18:21

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Mvd1981 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:22:
Stomme vraag, maar het volgende is het geval. Heb een groot houten bouwwerk in elkaar geklust van hardhout (bangkirai), met vlonderschroeven van 5x60. Dat moet nu uit elkaar maar helaas krijg ik met geen mogelijkheid de schroeven er meer uit geschroefd. Ik heb een Bosch PBH 2100 RE (via een adapter een bitje erin gezet), maar ook die krijgt het met geen mogelijkheid voor elkaar om beweging te krijgen in de schroeven.

Iemand een idee met wat voor apparaat ik wel beweging ga krijgen in de schroeven zodat ik mijn bouwwerk netjes uit elkaar kan halen en het kan hergebruiken?
Begin eens met een gewone schroevendraaier (wel de juiste maat en type kiezen, let wel PH is niet hetzelfde als PZ) en geef eerst een klap met de hamer op de schroevendraaier terwijl deze op de schroef staat om hem los te "schrikken". Dus pak niet je beste schroevendraaier, maar eentje die mishandeling mag ondergaan.

Vaak lukt het dan wel. Soms is langzaam ook beter, dus veel druk en laag toerental werkt beter dan matige druk en snelle toeren.

Verplichte extra: En zoals altijd zeg ik: blijf ver weg van Bosch groen, het is troep!

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-04 10:42
Mvd1981 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:22:

Ik zou gewoon even het schroefbitje met een adapter op een doppenratel zetten. Daarmee de schroeven losbreken en voor de rest kan je ze er dan met de boormachine wel uitdraaien.

Alhoewel dit natuurlijk ook een perfect excuus is om een slagschroevendraaier aan te schaffen >:).

[ Voor 5% gewijzigd door BrtH op 16-05-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:15

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

BrtH schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:49:
[...]

Ik zou gewoon even het schroefbitje met een adapter op een doppenratel zetten. Daarmee de schroeven losbreken en voor de rest kan je ze er dan met de boormachine wel uitdraaien.

Alhoewel dit natuurlijk ook een perfect excuus is om een slagschroevendraaier aan te schaffen >:).
Dat zouden ook mijn twee suggesties zijn ja. Met die ratel wel even opletten (zeker als het PH/PZ kruiskopschroeven zijn) dat je de kop van de ratel goed tegen de schroef gedrukt houdt terwijl je kracht zet. Anders springt ie er gewoon uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 16-05-2022 15:13 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:30
rockhopper schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:32:
[...]

Begin eens met een gewone schroevendraaier (wel de juiste maat en type kiezen, let wel PH is niet hetzelfde als PZ) en geef eerst een klap met de hamer op de schroevendraaier terwijl deze op de schroef staat om hem los te "schrikken". Dus pak niet je beste schroevendraaier, maar eentje die mishandeling mag ondergaan.

Vaak lukt het dan wel. Soms is langzaam ook beter, dus veel druk en laag toerental werkt beter dan matige druk en snelle toeren.

Verplichte extra: En zoals altijd zeg ik: blijf ver weg van Bosch groen, het is troep!
Met een hamer op je schroevendraaier gaan lopen slaan is natuurlijk vragen om problemen. Daarvoor heb je een niet-elektrische slagschroevendraaier voor een paar centen bij elke bouwmarkt. Die zijn er voor gemaakt om op te slaan. :P

https://www.hbm-machines....fUHr_jicq7MBoC52QQAvD_BwE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Bobmeister schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:19:
Met een hamer op je schroevendraaier gaan lopen slaan is natuurlijk vragen om problemen. Daarvoor heb je een niet-elektrische slagschroevendraaier voor een paar centen bij elke bouwmarkt. Die zijn er voor gemaakt om op te slaan. :P

https://www.hbm-machines....fUHr_jicq7MBoC52QQAvD_BwE
Ze verkopen ook gewone schroevendraaiers met een slagkap, dus kan best goed gaan met een gewone schroevendraaier. Maar zo'n manuele slagschroevendraaier is inderdaad wel specifiek voor dit soort situaties gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik heb inderdaad een setje met slagkap in de koffer voor de probleemschroeven, make shift beitel en weet ik veel waar ze allemaal al misbruikt voor zijn en daarnaast een normaal setje voor gewoon vast en losschroeven.
@Bobmeister Dat is toch precies wat ik schreef, met de hamer op goedkope schroevendraaier (liefst met slagkap) even een flinke mep om los te trillen. Heeft bij mij al vaak geholpen al is het niet alles oplossend helaas.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voorlopig weer ff de laatste tang. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqFVKkWGQcrwjwjs7Mti4ClJZsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKkWRFoLPEDJhZmw6MMbiGZ9.jpg?f=fotoalbum_large
Had de kleinere al in twee-componentengrip. De grote is alleen met gladde rode grip te krijgen. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

BrtH schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:49:
[...]

Ik zou idd een ratel pakken, en daarna de accuboormachine. slagsleutel kan ook maar is meer een one trick pony. Goed druk houden en losdraaien.

offtopic:
En ja bosch groen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
big bang schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:26:
@Mvd1981 Slagmoerschroevendraaier geprobeerd? Leen/huur er anders een voordat je koopt...
Nee heb ik niet, wel inmiddels naar gekeken, maar lijken alleen in een accu variant te krijgen (bosch blauw) en dan ben ik ook een behoorlijke stap verder qua investering (heb geen accu’s en lader).

Het zijn overigens torx schroeven. Punt is, het zijn een paar honderd schroeven in totaal, dat wordt een paar uurtjes ratelen vermoed ik…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:01

rally

Deyterra Consultancy

Mvd1981 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:38:
[...]

Nee heb ik niet, wel inmiddels naar gekeken, maar lijken alleen in een accu variant te krijgen (bosch blauw) en dan ben ik ook een behoorlijke stap verder qua investering (heb geen accu’s en lader).

Het zijn overigens torx schroeven. Punt is, het zijn een paar honderd schroeven in totaal, dat wordt een paar uurtjes ratelen vermoed ik…
:X Een “paar honderd schroeven”. Dan denk ik dat een accu slagmoerschroevendraaier nog wel eens een hele prettige investering zou kunnen zijn. Wat dat is “best zwaar” om met de hand te doen.

Wel fijn dat het Torx is, want daar heb je wel maximale grip op.

Alternatief is dat je ze met de hand een stuk los draait, en dan met een schroefmachine verder los draait.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:40

Toppe

Oké ✅

henkie196 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:53:
[...]

Ben benieuwd hoe die combinatietang bevalt. Was afgelopen week bezig met electro installatie in het tuinhuisje, en heb daarvoor zo'n 5 losse tangen gebruikt :P (Kabelschaar, zijkniptang, ergostrip, puntbektang, en krimptang). En zo'n kleine knips van Knipex, vooral om de gaten voor kabel / buis invoer in de waterdichte lasdozen wat ruimer te maken.
Heb deze tang al ruim een jaar in gebruik en de rest van alle tangen gebruik ik amper tot nooit. Het is echt een top exemplaar die iedereen in z’n assortiment zou moeten hebben :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[...]

Eenmaal los heeft zo'n ratelaar ze er zo uit hoor. Ik zou ook voor een 18v slagschroevendraaier gaan, of zwaarder. Hardhout wat werkt kan echt muurvast zitten. Gelukkig valt 60mm lengte nog wel mee. Ik had ze hier laatst van 200mm lengte :X

Protip: zet gehoorbeschermers op :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

[...]

De kosten hoeven op zich het probleem niet te zijn natuurlijk (tenzij je heel krap bij kas zit). Koop een fatsoenlijke en zet die na de klus op marktplaats, dan vallen de effectieve kosten erg mee. Of scoor een parkside bij de Lidl dan ben je ook ruim onder de 100 euro klaar incl. accu en lader. En met 100 schroeven verdien je een boel tijd terug t.o.v. geklooi met de hand / niet geschikte machines.

Geen vrienden/familie waar je er een kan lenen? Of misschien woont er wel een vriendelijke klussende tweaker bij je in de buurt?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Sowieso: Als ik zie dat bankirai momenteel 20+ euro de meter doet zal de aanschaf van een accuslagtol in het niet vallen bij de kosten van het hout :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
The Eagle schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:22:
Sowieso: Als ik zie dat bankirai momenteel 20+ euro de meter doet zal de aanschaf van een accuslagtol in het niet vallen bij de kosten van het hout :+
Absoluut waar, zit zeker voor een kleine 2000 euro aan hardhout in. Misschien toch maar eens kijken naar een goede tool. Bij voorkeur heb ik echter iets met een snoer in plaats van een accu. Iets dat aan te raden valt in de lijn van Bosch blauw? De 3M Peltor Optime 3 ligt klaar (eigenlijk voor alle klussen, zelfs stofzuigen :/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Mvd1981 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:08:
[...]

Absoluut waar, zit zeker voor een kleine 2000 euro aan hardhout in. Misschien toch maar eens kijken naar een goede tool. Bij voorkeur heb ik echter iets met een snoer in plaats van een accu. Iets dat aan te raden valt in de lijn van Bosch blauw? De 3M Peltor Optime 3 ligt klaar (eigenlijk voor alle klussen, zelfs stofzuigen :/)
Je hebt zojuist de wekelijkse vraag gesteld! En het is al maandag. Even dit topic doorbladeren en je leest wel waar de voorkeuren liggen. Zelf heb ik de bosch gsr 60 en gdx 200. Van de twee gebruik ik de 60 verreweg het meeste (is ook voor meer dingen te gebruiken) maar je kan net zo goed naar andere merken kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
rockhopper schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:50:
[...]

Je hebt zojuist de wekelijkse vraag gesteld! En het is al maandag. Even dit topic doorbladeren en je leest wel waar de voorkeuren liggen. Zelf heb ik de bosch gsr 60 en gdx 200. Van de twee gebruik ik de 60 verreweg het meeste (is ook voor meer dingen te gebruiken) maar je kan net zo goed naar andere merken kijken.
Hoera *O* ik was alleen op zoek naar een met een draad in plaats van een accu :*) Zie zo snel echter geen apparaat in het Bosch Blauw assortiment dat aan die eis voldoet. Vandaar de vraag of iemand nog een tip heeft…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Mvd1981 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 07:15:
Hoera *O* ik was alleen op zoek naar een met een draad in plaats van een accu :*) Zie zo snel echter geen apparaat in het Bosch Blauw assortiment dat aan die eis voldoet. Vandaar de vraag of iemand nog een tip heeft…
Tada. Ziet er niet naar uit dat je geld bespaart met een bedrade versie, en er is ook veel minder keuze dan met accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjjorntjje
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-04 11:18
[...]

Makita heeft een slagschroevendraaier met draad, of het wat is kan ik niet zeggen.

https://www.rotopino.nl/s...58188458d101271c2d1b9d14b

Zelf gebruik ik deze van Makita.

https://www.toolmax.nl/ma...3bngMVEAQYASABEgL8uvD_BwE

Gecombineerd met 3Ah en een lader ben je wel wat duurder uit, maar draadloos is dan ook wat fijner werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Toppe schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:43:
Heb deze tang al ruim een jaar in gebruik en de rest van alle tangen gebruik ik amper tot nooit. Het is echt een top exemplaar die iedereen in z’n assortiment zou moeten hebben :+
Ook als je al andere tangen in bezit hebt die dezelfde functies afdekken, zou je nog steeds aanbevelen deze combinatie tang te halen? Ik krijg bij dit soort multifunctionele tangen altijd het 'jack of all trades, master of none' idee, maar goed te horen dat deze tang je goed bevalt in gebruik. Kan me alleen niet voorstellen dat ik deze tang liever zou gebruiken voor krimpen dan een goede krimptang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:40

Toppe

Oké ✅

henkie196 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:28:
[...]

Ook als je al andere tangen in bezit hebt die dezelfde functies afdekken, zou je nog steeds aanbevelen deze combinatie tang te halen? Ik krijg bij dit soort multifunctionele tangen altijd het 'jack of all trades, master of none' idee, maar goed te horen dat deze tang je goed bevalt in gebruik. Kan me alleen niet voorstellen dat ik deze tang liever zou gebruiken voor krimpen dan een goede krimptang.
Kan je het werk met de andere tangen ook doen? Zeker. Zou ik hem toch aanraden? Zeker.

Het is vooral de combinatie die hem handig maakt waardoor je niet tussendoor hoeft te wisselen naar een andere tang.

Als je tijdens de klus even een kabel moet krimpen is het prima te doen maar laatst heb ik een hele boel kabels moeten inkorten/krimpen en dan pak ik inderdaad nog wel de losse krimptang er bij, de 'punt' waarmee hij knijpt is iets groter.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpaulk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-04 22:43
ik ben even benieuwd naar het volgende in de Bosch Groen vs Blauw discussie (maar projecteer dit ook even op andere merken).

Ik heb een iets oudere PSR 14.4 Li die ik aan mijn pa kado ga doen en dus ben in de markt voor iets nieuws, gebruik het incidenteel 1/2x per maand dus dat justificeert niet iets om professioneel te kopen (in principe). Ik ben wel fan van professioneler spul maar wil het niet kopen omdat het nou eenmaal kan ...

Als ik ga rondrijken kom ik uit op 2 types (groen/blauw):

- UniversallDrill 18v-60
- GSR-18v-55

Voor wat ik op hoofdlijnen zie - allebei metalen boorkop - allebei om en nabij de 60nm koppel - brushless - OK de accus kunnen qua vermogen iets schelen ... toerental enz - ook allemaal nagenoeg vergelijkbaar. Het prijs verschil imho is ook minimaal voor een set (hornbach 210 voor blauw, coolblue 170 voor groen).

Mijn indruk is dat er amper op specificatie gebied weinig verschilt behalve een body die bij Bosch Blauw meer rugged uitziet.

Welke aspecten mis ik nou hier in ? Puur op hoog niveau denk ik - er is amper verschil. Dus wat maakt het dat ik een blauwe zou kopen? Benieuwd naar jullie mening :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

[...]

Een draad is eigenlijk alleen handig als je echt structureel veel vraagt, bijvoorbeeld bij (beton) boren, boorhameren of breken.
Voor de rest moet je een paar honderd schroeven makkelijk met 1 of 2 accu's kunnen doen.
Je hebt een groene Bosch als referentie nu, haal maar eens een setje accutol en accuslagtol van Metabo, Makita of Bosch blauw, dan gaat die groene Bosch vermoedelijk ergens een hoekje in. Prima voor een incidenteel gaatje, minder voor de grote klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:35:
Kan je het werk met de andere tangen ook doen? Zeker. Zou ik hem toch aanraden? Zeker.

Het is vooral de combinatie die hem handig maakt waardoor je niet tussendoor hoeft te wisselen naar een andere tang.

Als je tijdens de klus even een kabel moet krimpen is het prima te doen maar laatst heb ik een hele boel kabels moeten inkorten/krimpen en dan pak ik inderdaad nog wel de losse krimptang er bij, de 'punt' waarmee hij knijpt is iets groter.
Ik kan me wel voostellen dat het een voordeel is om niet vijf verschillende tangen om je heen te hebben liggen tijdens het werk, ja. Maar afgelopen weekend ook aardig wat adereindhulsen gekrimpt, en zo'n zelf instellende krimptang werkt wel erg snel en fijn. Geeft ook goede feedback wanneer je klaar bent met krimpen en goede, gelijkmatig aangeknepen adereindhuls. Daar pak ik graag een extra tang voor ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:00

dragonhaertt

@_'.'

peterpaulk schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:57:
ik ben even benieuwd naar het volgende in de Bosch Groen vs Blauw discussie (maar projecteer dit ook even op andere merken).

Ik heb een iets oudere PSR 14.4 Li die ik aan mijn pa kado ga doen en dus ben in de markt voor iets nieuws, gebruik het incidenteel 1/2x per maand dus dat justificeert niet iets om professioneel te kopen (in principe). Ik ben wel fan van professioneler spul maar wil het niet kopen omdat het nou eenmaal kan ...

- UniversallDrill 18v-60
- GSR-18v-55

Voor wat ik op hoofdlijnen zie - allebei metalen boorkop - allebei om en nabij de 60nm koppel - brushless - OK de accus kunnen qua vermogen iets schelen ... toerental enz - ook allemaal nagenoeg vergelijkbaar. Het prijs verschil imho is ook minimaal voor een set (hornbach 210 voor blauw, coolblue 170 voor groen).

Mijn indruk is dat er amper op specificatie gebied weinig verschilt behalve een body die bij Bosch Blauw meer rugged uitziet.

Welke aspecten mis ik nou hier in ? Puur op hoog niveau denk ik - er is amper verschil. Dus wat maakt het dat ik een blauwe zou kopen? Benieuwd naar jullie mening :-)
Natuurlijk zal er op het oppervlak weinig verschil zijn. Het zijn allebei schroef-boor machines die allebei werken.
Zo zijn er ook weinig verschillen tussen verschillende merken.

Verschillen tussen de groen/blauw lijn zullen vooral zijn:
Degelijker ontworpen
Betere materialen gebruikt
Meestal hogere koppel
Meestal compacter
Meestal energie zuiniger (arbeid/verbruik)
Mogelijkheid langdurig te gebruiken zonder significante slijtage (groen zou ik geen uren aan één stuk laten draaien)
Betere accessoires

Daarnaast stop je natuurlijk ook geld in je accu/lader. Dat betekent dat je goedkoper méér van dezelfde lijn kan kopen. Zelfs als deze twee boren hetzelfde zouden zijn, is blauw een betere keuze vanwege de andere apparaten in het blauw segment dat je dan óók kan kopen.

Ik heb nu even geen zin om deze twee specifiek te vergelijken, maar groen is gewoon écht veel meer gericht op de hobbyist terwijl blauw ook geschikt is voor (semi)professioneel gebruik.
Dat betekent niet alleen dat hij zijn taakje beter kan doen, maar ook dat hij het langer zal doen en dat hij langer aan één stuk gebruikt kan worden.

Als je het interessant vind wat verschillen intern kunnen zijn, dan is het misschien leuk om een keer een BOLTR video (Bored Of Lame Tool Reviews) van AvE op te zoeken op youtube. Hij heeft altijd veel te vertellen over materialen en ontwerpkeuzes van tools.

In mijn persoonlijke ervaring: groen is prima, doet wat het moet doen en zal voldoende zijn voor 95% van de mensen/klusjes.
Blauw is top spul, zal jaren langer meegaan en is niet zo bijzonder veel duurder.
Bosch blauw is vaak even duur als een Bosch groen uit de gemiddelde bouwmarkt (afgezien van Hornbach).

Als je toevallig een Hornbach in de buurt hebt, zou ik vooral een keer gaan uitproberen. Of iemand in de buurt waarvan je een tool mag lenen?

[ Voor 8% gewijzigd door dragonhaertt op 17-05-2022 09:19 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
dragonhaertt schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:14:
[...]

Natuurlijk zal er op het oppervlak weinig verschil zijn. Het zijn allebei schroef-boor machines die allebei werken.

Degelijker ontworpen
Meestal hogere koppel
Meestal compacter
Mogelijkheid langdurig te gebruiken zonder significante slijtage (groen zou ik geen uren aan één stuk laten draaien)
Betere accessoires

Daarnaast stop je natuurlijk ook geld in je accu/lader. Dat betekent dat je goedkoper méér van dezelfde lijn kan kopen. Zelfs als deze twee boren hetzelfde zouden zijn, is blauw een betere keuze vanwege de andere apparaten in het blauw segment dat je dan óók kan kopen.

Ik heb nu even geen zin om deze twee specifiek te vergelijken, maar groen is gewoon écht veel meer gericht op de hobbyist terwijl blauw ook geschikt is voor (semi)professioneel gebruik.
Dat betekent niet alleen dat hij zijn taakje beter kan doen, maar ook dat hij het langer zal doen en dat hij langer aan één stuk gebruikt kan worden.

Als je het interessant vind wat verschillen intern kunnen zijn, dan is het misschien leuk om een keer een BOLTR video (Bored Of Lame Tool Reviews) van AvE op te zoeken op youtube. Hij heeft altijd veel te vertellen over materialen en ontwerpkeuzes van tools.
@peterpaulk Eens met @dragonhaertt Ter aanvulling: Het grootste probleem met Bosch groen is dat je Parkside kwaliteit krijgt voor een Bosch prijs.
Het is dus niet persé slecht, het is vooral veel te duur voor wat je er voor krijgt. Hetzelfde geld voor de meeste bouwmarkt merken, zoals ook B&D & Einhell.

Vaak kan je voor de prijs van 18V Bosch groen ook een12V Bosch Pro/Makita/Metabo kopen die even sterk is, maar veel degelijker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online

- UniversallDrill 18v-60
- GSR-18v-55

In aanvulling op @dragonhaertt: het comfort en gebruiksgemak van een "professionele" machine is naar mijn ervaring vaak ook groter dan van een "hobby" machine. En hoe fijner een apparaat werkt, hoe vaker je het pakt om er mee aan de slag te gaan. Weliswaar geen boormachine, maar ik heb laatst staan schuren met zowel een groene Bosch excenter en een Bosch Professional GSS 160, en die laatste gaf een stuk minder trillingen door en werkte alleen daarom al veel fijner dan de groene Bosch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

- UniversallDrill 18v-60
- GSR-18v-55

2x per maand is meer dan de meeste mensen hier die kasten vol een mooi kleurtje koffer hebben staan. :+ laat je dus niet ontmoedigen door het "ik gbruik het te weinig" argument. uiteindelijk wil je dat je de keren dat je het vast hebt tevreden zijn. ik zou dan ook niets zomaar online kopen maar gewoon naar een winkel gaan om e.e.a. te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpaulk
dragonhaertt schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:14:
[...]

Degelijker ontworpen
Meestal hogere koppel
Meestal compacter
Betere accessoires

In mijn persoonlijke ervaring: groen is prima, doet wat het moet doen en zal voldoende zijn voor 95% van de mensen/klusjes.
Blauw is top spul, zal jaren langer meegaan en is niet zo bijzonder veel duurder.
Bosch blauw is vaak even duur als een Bosch groen uit de gemiddelde bouwmarkt (afgezien van Hornbach).

Als je toevallig een Hornbach in de buurt hebt, zou ik vooral een keer gaan uitproberen. Of iemand in de buurt waarvan je een tool mag lenen?
Thanks - nuttige info!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpaulk
Nivado schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:22:
[...]

@peterpaulk Eens met @dragonhaertt Ter aanvulling: Het grootste probleem met Bosch groen is dat je Parkside kwaliteit krijgt voor een Bosch prijs.
Het is dus niet persé slecht, het is vooral veel te duur voor wat je er voor krijgt. Hetzelfde geld voor de meeste bouwmarkt merken, zoals ook B&D & Einhell.

Vaak kan je voor de prijs van 18V Bosch groen ook een12V Bosch Pro/Makita/Metabo kopen die even sterk is, maar veel degelijker.
ja daar was ik ook al naar aan het kijken - groter groen is niet per se beter dan kleiner blauw ... en dan is het qua prijs - wat mij niet mega veel uitmaakt (die paar tientjes i dont care)...best waard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpaulk
twain4me schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:37:
[...]

2x per maand is meer dan de meeste mensen hier die kasten vol een mooi kleurtje koffer hebben staan. :+ laat je dus niet ontmoedigen door het "ik gbruik het te weinig" argument. uiteindelijk wil je dat je de keren dat je het vast hebt tevreden zijn. ik zou dan ook niets zomaar online kopen maar gewoon naar een winkel gaan om e.e.a. te vergelijken.
mee eens - dus geen reden idd voor mij - ik heb zelf ook op andere terreinen allemaal profi spul (IT equip/home automation) - sommige dingen gebruik ik amper - maar je mag ook iets hebben als je fan van kwaliteit bent ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 15:58

- UniversallDrill 18v-60
- GSR-18v-55

Heb zelf een GSR-18V-55 en ik kan eigenlijk alleen maar zeggen dat het een prima machine is voor de werkzaamheden die ik ervoor heb. Hout, steen, ijzer boren en schroeven. Heb ernaast nog een 12volt machine voor de lichtere werkzaamheden.

Ik heb de machine destijds kunnen kopen met 3 pro-core (4AH) accu's en een extra accu van 4 AH. Machine was destijds voor mij gewoon een no-brainer (ook gelet op de prijs). Enige functie die ontbreekt is de kick-back control. En persoonlijk is de links-rechts knop redelijk gevoelig.

Kijk vooral ook even op GOtools / Bauforum24 op Youtube. Deze machine is uitgebreid getest door beide kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fuel_80 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:23:
Heb zelf een GSR-18V-55 en ik kan eigenlijk alleen maar zeggen dat het een prima machine is voor de werkzaamheden die ik ervoor heb. Hout, steen, ijzer boren en schroeven. Heb ernaast nog een 12volt machine voor de lichtere werkzaamheden.

Ik heb de machine destijds kunnen kopen met 3 pro-core (4AH) accu's en een extra accu van 4 AH. Machine was destijds voor mij gewoon een no-brainer (ook gelet op de prijs). Enige functie die ontbreekt is de kick-back control. En persoonlijk is de links-rechts knop redelijk gevoelig.

Kijk vooral ook even op GOtools / Bauforum24 op Youtube. Deze machine is uitgebreid getest door beide kanalen.
Nou ben ik toch benieuwd, waar ligt voor jou de grens tussen lichter en zwaarder werk?

In mijn ervaring is boren in ieder geval zelden koppel gelimiteerd, 10-12mm in hout (van het weekend nog 35mm met Forstner boor), 10mm in steen, 8mm in staal, dit doet m'n 12V machientje allemaal zonder probleemen. Goede boren helpen natuurlijk wel veel.

4mm schroeven in hout gaat meestal ook nog wel, maar 6mm komt meestal niet erg ver. Dikkere houtdraadbouten kan ik beter met de hand doen.

Dus zou ik zelf de 12V machine zien als boormachine en licht schroefwerk, de 18V machine voor grotere gatboren (al was het alleen maar voor de 13mm spankop) en zwaarder schroefwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
henkie196 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:58:
[...]

Nou ben ik toch benieuwd, waar ligt voor jou de grens tussen lichter en zwaarder werk?

In mijn ervaring is boren in ieder geval zelden koppel gelimiteerd, 10-12mm in hout (van het weekend nog 35mm met Forstner boor), 10mm in steen, 8mm in staal, dit doet m'n 12V machientje allemaal zonder probleemen. Goede boren helpen natuurlijk wel veel.

4mm schroeven in hout gaat meestal ook nog wel, maar 6mm komt meestal niet erg ver. Dikkere houtdraadbouten kan ik beter met de hand doen.

Dus zou ik zelf de 12V machine zien als boormachine en licht schroefwerk, de 18V machine voor grotere gatboren (al was het alleen maar voor de 13mm spankop) en zwaarder schroefwerk.
Je beschrijft eigenlijk precies waarom ik twee machines heb. Kleinere schroeven en boordiameters gaan prima met een 12v machine. Grotere diameters, met forstner of gatenzaag zijn toch meer het terrein van de 18v machine.

Houtdraadbouten of tellerkopschroeven gebruik ik vaak mijn slagschroevendraaiers voor.

Snelheid tussen beide machines is ook nog wel een duidelijke pre voor de 18v machine. Je kan immers langer in de hogere versnelling werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Fuel_80 op 17-05-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpaulk
Fuel_80 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:30:
[...]

Je beschrijft eigenlijk precies waarom ik twee machines heb. Kleinere schroeven en boordiameters gaan prima met een 12v machine. Grotere diameters, met forstner of gatenzaag zijn toch meer het terrein van de 18v machine.

Houtdraadbouten of tellerkopschroeven gebruik ik vaak mijn slagschroevendraaiers voor.

Snelheid tussen beide machines is ook nog wel een duidelijke pre voor de 18v machine. Je kan immers langer in de hogere versnelling werken.
interessant - vanuit het universele perspectief - als ik ook groter werk wil doen dan is een 18v voor mij ook wel mooier.in die zin wil ik zelf zo min mogelijk verschillende boormachines hebben (de WAF zeg maar).. ik stond op het punt iets te kopen van 12v haha bijna.

Mijn use case voor groen was overigens dat ik zon handschuurmachine wilde (delta vlak)... en een accuschroef ... maar mss moet ik dan alsnog even rondkijken ... profi / duurzaam is wel een mooie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

peterpaulk schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:42:
[...]

interessant - vanuit het universele perspectief - als ik ook groter werk wil doen dan is een 18v voor mij ook wel mooier.in die zin wil ik zelf zo min mogelijk verschillende boormachines hebben (de WAF zeg maar).. ik stond op het punt iets te kopen van 12v haha bijna.

Mijn use case voor groen was overigens dat ik zon handschuurmachine wilde (delta vlak)... en een accuschroef ... maar mss moet ik dan alsnog even rondkijken ... profi / duurzaam is wel een mooie.
Hier was de 12v machine eigenlijk gekocht voor de waf zodat ze de zware 18v makita's niet hoefde te gebruiken. hier een metabo ipv bosch maar veder gelijkwaardige 12v machine, En dat is hier in huis uitgegroeid tot de meest gebruikte machine. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Het is eigenlijk heel simpel: Je wilt een accuschroefboor voor boren en schroeven in hout, staal en steen. Daarnaast wil je eigenlijk een tweede machine zodat je tegelijk kunt voorboren en schroeven zonder telkens te wisselen. De combi van accutol en een losse accuslagtol is dan briljant, want dan heb je in principe alles gedekt voor alle materialen, behalve het (wat) zwaardere boorwerk. Daarom vul je die combinatie aan met een combihamer, die met variabel toerental kan boren, zowel een snelspankop als een SDS+ kop heeft en ook kan hamerboren / licht kan beitelen voor geval je de tegels uit je badkamer wilt slopen.

Voor wat er dan overblijf heb je OF een simpele schroevendraaier, OF een zware huurmachine of aannemer nodig :)

EN true, hoe meer volt / zwaarder de accutol, hoe sterker je naar het gebied van de combihamer to gaat. Maar zeg zelf, hoe vaak heb je die nodig? Daarentegen is het meestal wel erg fijn om te kunnen hamerboren, net voor het geval dat je klopboor iets tekort komt. De betonnen plafonds worden meer en meer standaard ook tegenwoordig ;)

[ Voor 18% gewijzigd door The Eagle op 17-05-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@The Eagle De mini stubby / mini ratel omdat je er anders niet bij kan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:16

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

The Eagle schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:45:
Het is eigenlijk heel simpel: Je wilt een accuschroefboor voor boren en schroeven in hout, staal en steen. Daarnaast wil je eigenlijk een tweede machine zodat je tegelijk kunt voorboren en schroeven zonder telkens te wisselen. De combi van accutol en een losse accuslagtol is dan briljant, want dan heb je in principe alles gedekt voor alle materialen, behalve het (wat) zwaardere boorwerk. Daarom vul je die combinatie aan met een combihamer, die met variabel toerental kan boren, zowel een snelspankop als een SDS+ kop heeft en ook kan hamerboren / licht kan beitelen voor geval je de tegels uit je badkamer wilt slopen.

Voor wat er dan overblijf heb je OF een simpele schroevendraaier, OF een zware huurmachine of aannemer nodig :)

EN true, hoe meer volt / zwaarder de accutol, hoe sterker je naar het gebied van de combihamer to gaat. Maar zeg zelf, hoe vaak heb je die nodig? Daarentegen is het meestal wel erg fijn om te kunnen hamerboren, net voor het geval dat je klopboor iets tekort komt. De betonnen plafonds worden meer en meer standaard ook tegenwoordig ;)
Ja dit kan ik wel beamen:
- Accuschroefboor voor jawel, schroeven en boren.
- Slagmoersleutel (ik heb die dan met een 1/2" ding, en dan kan ik er een verloopstuk naar hex op zetten)
- SDS+ boorhamer die kan boren, hameren en beitelen voor voornamelijk beton

Alles op 18V accu. Ideaal :) Fatsoenlijke SDS+ boren zijn ook wel voornaam. Heb een Hilti setje bijv. En voor de slagmoersleutel is een krachtdoppenset ook essentieel.

Ik schroef heel vaak met mijn accuschroefboor, maar eigenlijk is het veel comfortabeler om dit met de slagmoer te doen. Mijn accuschroef heeft geen 'auto stop' functie als hij ergens op vast komt te zitten. Dus die draait je letterlijk je pols kapot met zijn 60nm koppel >:)

Ik heb alles van Einhell trouwens.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nadeel van de slagtol is dan weer dat ze een klereherrie maken. Dus ik gebruik die eigenlijk alleen als ik echt 2 machines nodig heb (voorboren en schroeven tegelijk), of als het echt vast zit of moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
The Eagle schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:01:
Nadeel van de mijn slagtol is dan weer dat ze hij een klereherrie maken maakt. Dus ik gebruik die eigenlijk alleen als ik echt 2 machines nodig heb (voorboren en schroeven tegelijk), of als het echt vast zit of moet.
FTFY

Mijn DTD154 is verre weg mijn meest gebruikte tool. Hij staat meestal op stand 2 (van 3) en maakt bij 4mm weinig geluid, als hij überhaupt al gaat slaan. Voor 5mm+ staat hij normaal op stand 3 en maakt hij inderdaad wat meer herrie, vooral omdat hij veel sneller gaat slaan.
Het verschil in hoe snel verschillende slagtollen gaan slaan is volgens mij vooral afhankelijk van het motor vermogen. (let op dit is wat anders dan koppel, wat hoofdzakelijk door het slagmechanisme bepaald wordt) Hoe hoger het vermogen van de motor, hoe langer hij kan doordraaien alvorens het slagmechanisme in werking treed. Als ik dan bijvoorbeeld de DTD154 met de DTD152 vergelijk, heeft de 154 een veel dikkere kop, waar dus een zwaardere motor in past.

Ik neem dus aan dat er grote verschillen zitten tussen de verschillende slagtollen, en maakt daardoor de een meer herrie dan de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpaulk
The Eagle schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:45:

Klopt en ik heb al een bosch groen pbh nogwatte - als pneuma hamer ... die gebruik ik voor het echte boorwerk ... ik moet iets hebben wat ik in zacht steen / binnenmuur / hout en metaal kan schroeven...

jij zegt dan eigenlijk - pak een kleine instap 18v of een mooie 12v...(ik zit nog wel op de bosch lijn ja - andere merken zullen ook top zijn)...

Basic conclusie die ik sws overal hoor - groen is mooi - maar relatief tov blauw is het de kleine meerprijs waard .. AL zie ik met andere apparature nwel grotere verschillen - met name schuur en multi tool machines. (Bosch groen PSM18Li bijvb is een eenvoudig schuurmachientje - wel op zelfde accu - en de blauw variant is gelijk pak duurder).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:57
Nivado schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:14:
[...]

FTFY

Mijn DTD154 is verre weg mijn meest gebruikte tool. Hij staat meestal op stand 2 (van 3) en maakt bij 4mm weinig geluid, als hij überhaupt al gaat slaan. Voor 5mm+ staat hij normaal op stand 3 en maakt hij inderdaad wat meer herrie, vooral omdat hij veel sneller gaat slaan.
Het verschil in hoe snel verschillende slagtollen gaan slaan is volgens mij vooral afhankelijk van het motor vermogen. (let op dit is wat anders dan koppel, wat hoofdzakelijk door het slagmechanisme bepaald wordt) Hoe hoger het vermogen van de motor, hoe langer hij kan doordraaien alvorens het slagmechanisme in werking treed. Als ik dan bijvoorbeeld de DTD154 met de DTD152 vergelijk, heeft de 154 een veel dikkere kop, waar dus een zwaardere motor in past.

Ik neem dus aan dat er grote verschillen zitten tussen de verschillende slagtollen, en maakt daardoor de een meer herrie dan de ander.
Toch lachen die wekelijks terugkerende discussie >:)

Nu heb ik mijn oude DTD146 recent vervangen door een DTD154, en kan daar dus wat zinnigs over zeggen.

De DTD154 is VEEL krachtiger (ja dat moest met hoofdletters)
Daardoor kan je inderdaad op standje 2 werken, standje 3 is heerlijk met lange en of dikke schroeven.

Maar door de extra kracht ben je gewoon minder dan de helft van de tijd kwijt per schroef. Dus minder lang geluidsoverlast en doordat er veel meer slagen per minuut plaatsvinden is het geluid ook minder intens.

De DTD146 heeft met een 8mm tellerkop echt enorm veel geluidsoverlast voor de buurt omdat je echt iets van 30 seconden RATATATATATATATATATATATA hoort.
De DTD154 doet daar misschien 8-10 seconden over en dan is het meer een RRRRrrrtttttT geluid.
Het geluid is anders/minder heftig aan de oren en veel sneller over.

Dus bij twijfel kunnen mensen beter de sterkere kiezen.
De DTD154 slaat ook pas als het nodig is, en niet continue.

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 17-05-2022 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
Het was geenszins mijn bedoeling om de wekelijkse discussie over (slag)schroef boormachines op te starten. Of een discussie over 12v of 18v.

Zoals al door meerderen gezegd, een 12v accuboormachine is voor 85% van het reguliere huis-, tuin-, en keukenwerk en DIY werk prima. Met een 18v machine kunnen de klussen zwaarder zijn (of de lichtere sneller). Maar neem op de koop toe dat de machine zwaarder, groter enz is.

Slagschroevendraaiers maken klussen makkelijk en sneller maar zijn meer Nice to have voor de gemiddelde DIY klus. (Ik heb er twee hier liggen, zowel een 12v als een 18v machine en ik gebruik ze beperkt, en het geluid is daarbij niet de reden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 19:08
Gadgets, NIEUW 8)

[Afbeelding]
Handige tang. Ik klus regelmatig aan de elektra en doe dat nu idd met striptang, punttang en kniptang. Dan is zo'n combi wel een mooie oplossing.

Werkt deze beter dan de wiha tricut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Fuel_80 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:19:
Het was geenszins mijn bedoeling om de wekelijkse discussie over (slag)schroef boormachines op te starten. Of een discussie over 12v of 18v.
Het is je anders aardig gelukt :P
Raymond schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:44:
[...]

Handige tang. Ik klus regelmatig aan de elektra en doe dat nu idd met striptang, punttang en kniptang. Dan is zo'n combi wel een mooie oplossing.

Weet ik niet, die heb ik nooit gebruikt. Hij werkt best prima. Met name dat clipje om te zorgen dat hij niet te ver opent is best handig in nauwe ruimtes denk ik.

Ander onderwerp, mbt boormachines. Ik heb voor mijn PDC18/4 boormachines (nee geen slagschroevendraaiers ;) ) een mooie haakse kop, https://mastertools.nl/pr...-hoekaanzetstuk-au-43-ffp . Nu was er vroegah ook een excentrische kop meen ik, maar sinds de PDC bij festool van het toneel verdwenen is kan ik die excentrische kop nergens meer vinden. Wel vind ik een fastfix DD-ES voor de schroefmachines, maar die past niet op de PDC's. Ik heb even in een 2018 catalogus gekeken maar kan hem daar ook niet vinden.

Voor de schroefmachines is hij er nog wel, en de nieuwe boormachines ook... maar ik was niet van plan te upgraden.

Ben ik abuis en haal ik dingen door elkaar (weet vrij zeker dat ik er destijds naar gekeken heb) of hebben ze hem gewoon heel goed verstopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:04:
Ander onderwerp, mbt boormachines. Ik heb voor mijn PDC18/4 boormachines (nee geen slagschroevendraaiers ;) ) een mooie haakse kop, https://mastertools.nl/pr...-hoekaanzetstuk-au-43-ffp . Nu was er vroegah ook een excentrische kop meen ik, maar sinds de PDC bij festool van het toneel verdwenen is kan ik die excentrische kop nergens meer vinden. Wel vind ik een fastfix DD-ES voor de schroefmachines, maar die past niet op de PDC's. Ik heb even in een 2018 catalogus gekeken maar kan hem daar ook niet vinden.

Voor de schroefmachines is hij er nog wel, en de nieuwe boormachines ook... maar ik was niet van plan te upgraden.

Ben ik abuis en haal ik dingen door elkaar (weet vrij zeker dat ik er destijds naar gekeken heb) of hebben ze hem gewoon heel goed verstopt?
Bij Festool USA staat de PDC TPC (TDC in EU?) wel nog op de website, maar ik zie daar ook geen excenter stuk er bij. Maar oudere reviews van wel de PDC noemen geen excenter, zo te zien. Het lijkt alsof ze die excenter nooit hebben gehad op de klopboormachine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online

- UniversallDrill 18v-60
- GSR-18v-55

Als die groene sterk genoeg is voor de klussen die je doet (vast wel, anders had je dit waarschijnlijk wel genoemd) ben je volgens mij veel beter uit met een Bosch (blauw) GSR12v-15. Deze heb ik al jaren en sinds kort ook een 18v-55, dus makkelijk vergelijken.
De 12v is vrijwel altijd sterk genoeg, maar zoveel handzamer en prettiger in gebruik, dat ik deze bijna altijd pak.
Hiermee ook behoorlijke constructies gebouwd met 6x120 schroeven in vurenhout. Daarbij af en toe naar strand 1 moeten schakelen, maar verder kan de 12v alles wel aan.

In de aanbieding vaak in tas met oplader en 2 accu's voor rond de 100 euro te krijgen. Doe jezelf dit plezier!
En meteen ook eentje voor je vader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpaulk
KifArU schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:28:
[...]

Als die groene sterk genoeg is voor de klussen die je doet (vast wel, anders had je dit waarschijnlijk wel genoemd) ben je volgens mij veel beter uit met een Bosch (blauw) GSR12v-15. Deze heb ik al jaren en sinds kort ook een 18v-55, dus makkelijk vergelijken.
De 12v is vrijwel altijd sterk genoeg, maar zoveel handzamer en prettiger in gebruik, dat ik deze bijna altijd pak.
Hiermee ook behoorlijke constructies gebouwd met 6x120 schroeven in vurenhout. Daarbij af en toe naar strand 1 moeten schakelen, maar verder kan de 12v alles wel aan.

In de aanbieding vaak in tas met oplader en 2 accu's voor rond de 100 euro te krijgen. Doe jezelf dit plezier!
Haha priceless. Tis dat ik geen plus 100 kan drukken. I get your point....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:55:
[...]

Bij Festool USA staat de PDC TPC (TDC in EU?) wel nog op de website, maar ik zie daar ook geen excenter stuk er bij. Maar oudere reviews van wel de PDC noemen geen excenter, zo te zien. Het lijkt alsof ze die excenter nooit hebben gehad op de klopboormachine.
ja dat is ook wat ik begin te denken. Aan de andere kant denk ik vrij zeker te weten dat ik hem in handen heb gehad bij toolstation toen die gun festool assortiment inkrompen, en ik de haakse hoek voor 85€ meekreeg.

Het zal dan wel die van de schroefmachine zijn geweest. Thanks voor het meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raymond schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 19:44:
[...]

Vandaag gebruikt. Stond op het bed een plafondventilator te bedraden. Dan is het heel irritant telkens te moeten bukken voor spullen (goed ik haak vaak 1 pootje van een tang in mijn broekzak...). Ding werkt echt prima. Specialistische tangen zijn flexibeler maar voor zoiets als dit was het echt goud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-04 10:56
Er wordt hier vaak klussers gereedschap besproken, maar in mindere mate tuin gereedschap. Ik ben recentelijk verhuisd naar een plek met een iets groter erf, met gras en onder de bomen. Zit te dubben om een benzine bladblazer idem kantjesmaaier te halen. Heeft iemand tips op dit gebied? Of is benzine uit de mode aan het raken en zijn er goede ervaringen met b.v. elektrisch gereedschap met vergelijkbare prijs/prestaties?

Ik zit op het Bosch 12v platform qua regulier gereedschap, dus een Makita op accu is niet voor de hand liggend.

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:02

Vliegvlug

Flight Simple

TheCrius schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:04:
[..]

Ik zit op het Bosch 12v platform qua regulier gereedschap, dus een Makita op accu is niet voor de hand liggend.
Ik heb geen ervaring met bladblazers maar haak even in op bovenstaande opmerking.

Waarom zou het al hebben van een 12V platform je beperken in welk 18V of 40V platform je daarnaast kiest?

Die passen toch niet in elkaars machines dus dan maakt het merk van dat andere platform ook niet uit.
En volgens mij is er weinig tot geen 12V tuingereedschap en als het er al is niet geschikt voor bladblazers op accu ;) Dus welk alternatief heb je anders dan alles met snoer of op benzine (wat in mijn ogen luidruchtig, vies en ouderwets is :P)
Ik zou eerder kijken naar welk ander accuplatform genoeg tuingereedschap heeft wat je denkt te gaan gebruiken.

Zelf heb ik ook Bosch 12V naast Makita 18V en daarvan ook wat tuingereedschap en dat bijt elkaar niet.
Enige wat ik eigenlijk echt onhandig vind is dat Bosch in Lboxx komt en Makita in Mbox en dat zijn echt totaal andere formfactors dus totaal niet bij elkaar te stapelen.
Heb dus 2 losse stapels, maar wanneer je genoeg van elk hebt is dat ook niet zo’n groot probleem.
Zeker wanneer je van het één enkel tuingereedschap hebt zoals jij van plan bent want dat is vaak toch te groot voor standaard boxen.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 18-05-2022 10:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:01
Ik zweer bij Stihl accu gereedschap voor in de tuin, prachtig spul. Heb zelf een grasmaaier, bladblazer, bosmaaier en kettingzaag regelmatig in gebruik. Aanschaf van bladblazer, bosmaaier en kettingzaag wel gedeeld met mijn schoonvader, daar die niet zo vaak gebruikt worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

TheCrius schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:04:
Er wordt hier vaak klussers gereedschap besproken, maar in mindere mate tuin gereedschap. Ik ben recentelijk verhuisd naar een plek met een iets groter erf, met gras en onder de bomen. Zit te dubben om een benzine bladblazer idem kantjesmaaier te halen. Heeft iemand tips op dit gebied? Of is benzine uit de mode aan het raken en zijn er goede ervaringen met b.v. elektrisch gereedschap met vergelijkbare prijs/prestaties?
Een en ander zal er een beetje vanaf hangen hoe groot dat erf dan precies is en wat je allemaal te doen hebt, maar persoonlijk zou ik voor rond het huis niet snel meer naar benzine kijken tenzij je regelmatig klussen hebt waarvoor accumachines echt underpowered zouden zijn (maar dat is steeds minder een probleem).

Waarom zou je kiezen voor extra herrie, stank en onderhoud als je ook met accumachines toe kan.

Bladblazen en kantjesmaaien kan qua power in elk geval prima op accu volgens mij. Zit je alleen nog met runtime. Als je echt veel oppervlak te doen hebt, dan heeft benzine natuurlijk het voordeel dat je binnen no-time je tank weer vol hebt, waar je bij accu's moet wachten tot ie opgeladen is, danwel moet investeren in meerdere accu's.

Dus voor wat betreft de keuze tussen benzine en accu is het denk ik vooral de vraag hoeveel werk je echt te doen hebt en als dat echt veel meer is dan je op één of enkele acculadingen kan doen: hoe erg je het vindt om af en toe even verder te gaan met een ander klusje, terwijl je wacht op het opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

FRANQ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:32:
[...]

Toch lachen die wekelijks terugkerende discussie >:)

Nu heb ik mijn oude DTD146 recent vervangen door een DTD154, en kan daar dus wat zinnigs over zeggen.

De DTD154 is VEEL krachtiger (ja dat moest met hoofdletters)
Daardoor kan je inderdaad op standje 2 werken, standje 3 is heerlijk met lange en of dikke schroeven.

Maar door de extra kracht ben je gewoon minder dan de helft van de tijd kwijt per schroef. Dus minder lang geluidsoverlast en doordat er veel meer slagen per minuut plaatsvinden is het geluid ook minder intens.

De DTD146 heeft met een 8mm tellerkop echt enorm veel geluidsoverlast voor de buurt omdat je echt iets van 30 seconden RATATATATATATATATATATATA hoort.
De DTD154 doet daar misschien 8-10 seconden over en dan is het meer een RRRRrrrtttttT geluid.
Het geluid is anders/minder heftig aan de oren en veel sneller over.

Dus bij twijfel kunnen mensen beter de sterkere kiezen.
erg herkenbaar, ik heb dezelfde upgrade gemaakt en best bijzonder het enorme peformance verschil haal je niet echt uit de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

FRANQ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:32:
[...]
Elke slagschroevendraaier slaat pas als het nodig is, dat is inherent aan hoe dat mechanisme werkt. Pas als de schroef te veel weerstand geeft wordt de veer ingedrukt, klimt de hamer over het aambeeld en draait een halve slag en slaat dan weer tegen het aambeeld.

Alleen zal een machine met een sterkere motor ook een zwaardere veer aan boord kunnen hebben, waardoor die pas bij meer weerstand ingedrukt wordt (en vervolgens harder slaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
Orion84 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:45:
[...]

Een en ander zal er een beetje vanaf hangen hoe groot dat erf dan precies is en wat je allemaal te doen hebt, maar persoonlijk zou ik voor rond het huis niet snel meer naar benzine kijken tenzij je regelmatig klussen hebt waarvoor accumachines echt underpowered zouden zijn (maar dat is steeds minder een probleem).

Waarom zou je kiezen voor extra herrie, stank en onderhoud als je ook met accumachines toe kan.

Bladblazen en kantjesmaaien kan qua power in elk geval prima op accu volgens mij. Zit je alleen nog met runtime. Als je echt veel oppervlak te doen hebt, dan heeft benzine natuurlijk het voordeel dat je binnen no-time je tank weer vol hebt, waar je bij accu's moet wachten tot ie opgeladen is, danwel moet investeren in meerdere accu's.

Dus voor wat betreft de keuze tussen benzine en accu is het denk ik vooral de vraag hoeveel werk je echt te doen hebt en als dat echt veel meer is dan je op één of enkele acculadingen kan doen: hoe erg je het vindt om af en toe even verder te gaan met een ander klusje, terwijl je wacht op het opladen.
Een belangrijk aspect dat je denk ik nog mist is het budget.

Ik heb zelf alles hier op benzine (ruggedragen bladblazer Stihl, Bosmaaier Mitsubishi, 2x Partner (Husqvarna) Kettingzaag. Alle machines zijn tweedehands en in prima staat. Waarbij ik voor de prijs van 4 machines ongeveer 1 machine op accu kan kopen, en dan meestal nog zonder accu.... Het verbruik en een beetje onderhoud (heel beperkt door gebruik Aspen), wegen dan niet op tegen de investering van nieuw accugereedschap.

En ja, ook ik wil op termijn over naar accu gereedschap van Husqvarna, maar kan de prijs voor mezelf op dit moment niet verantwoorden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Fuel_80 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:33:
[...]

Een belangrijk aspect dat je denk ik nog mist is het budget.

Ik heb zelf alles hier op benzine (ruggedragen bladblazer Stihl, Bosmaaier Mitsubishi, 2x Partner (Husqvarna) Kettingzaag. Alle machines zijn tweedehands en in prima staat.
Dan moet je wel maar net de kennis en kunde hebben om de staat van de machine goed te beoordelen (of een boel geluk).
Waarbij ik voor de prijs van 4 machines ongeveer 1 machine op accu kan kopen, en dan meestal nog zonder accu....
Dat lijkt me een tikje overdreven. Ik heb weinig zicht op de tweedehands markt voor dit soort spul, maar ik geloof niet dat je voor 200 à 300 euro alle vier die machines in prima staat kan kopen?
Het verbruik en een beetje onderhoud (heel beperkt door gebruik Aspen), wegen dan niet op tegen de investering van nieuw accugereedschap.
Als budget de beperkende factor is kan je ook naar tweedehands accuspul kijken natuurlijk, al zal het aanbod daar wellicht minder van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpaulk
KifArU schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 21:28:
[...]

eigenlijk ben ik er nagnoeg uit - of de GSR12v-35 - of de 18v-55...wat maakte dat jij de 18-55 kocht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuel_80
Orion84 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:50:
[...]
Dan moet je wel maar net de kennis en kunde hebben om de staat van de machine goed te beoordelen (of een boel geluk).

[...]
Dat lijkt me een tikje overdreven. Ik heb weinig zicht op de tweedehands markt voor dit soort spul, maar ik geloof niet dat je voor 200 à 300 euro alle vier die machines in prima staat kan kopen?

[...]
Als budget de beperkende factor is kan je ook naar tweedehands accuspul kijken natuurlijk, al zal het aanbod daar wellicht minder van zijn.
je hebt gelijk dat je bij tweedehands motorgereedschap een klein beetje moet weten wat je doet. Misschien dat ik daardoor ook wel een beetje chargeerde. Al waren de Mitsubishi bosmaaiers jarenlang te koop voor rond de €50 tot €100. Sthil bosmaaiers zijn een factor 3 á 4 duurder. Hetzelfde geldt voor oudere Partner kettingzagen (wat in de basis Husqvarna zagen zijn) voor tussen de €50 en €100 kun je prima lopende machines kopen. Bladblazers van stihl zijn wat meer aan de prijs, €150 - €200 koop je al prima machines.

Maar nogmaals het is wat gechargeerd maar accu tuingereedschap van de bekende merken is op dit moment niet goedkoop. Zeker niet voor de DIY gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:13

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

mmmh ik kwam het volgende tegen dat in een sys4 past https://www.amazon.de/-/e...ainer%C2%B3/dp/B015OBR0X4

Maar nu zien ik foto's dat het ook in een Mpak past.

Origineel was ik op Festool aan't zoeken en kwam ik volgende tegen https://www.amazon.de/-/e...l-Systainer/dp/B0841TBY13

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Damic schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 18:21:
mmmh ik kwam het volgende tegen dat in een sys4 past https://www.amazon.de/-/e...ainer%C2%B3/dp/B015OBR0X4

Maar nu zien ik foto's dat het ook in een Mpak past.

Origineel was ik op Festool aan't zoeken en kwam ik volgende tegen https://www.amazon.de/-/e...l-Systainer/dp/B0841TBY13
Mooi spul, let wel op het max gewicht wat het aankan. 20kg wat ik zo snel zag staan is niet zo heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@rockhopper bedoel je de kist of het houten frame? * Damic gaat zoeken

Draaglast: 20kg https://www.festool.be/pr...-m-337#Technischegegevens

[ Voor 70% gewijzigd door Damic op 18-05-2022 20:38 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Damic schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:36:
@rockhopper bedoel je de kist of het houten frame? * Damic gaat zoeken

Draaglast: 20kg https://www.festool.be/pr...-m-337#Technischegegevens
Ik zie bij de tweede link dit staan: "Maximum weight recommendation 20 Kilograms" ik neem even aan dat ze daar het laadvermogen mee bedoelen. Persoonlijk vind ik 20kg aan de lage kant, al zal het wel niet zo nauw luisteren. Dus dat bedoelde ik. Ik heb zelf een koffer en die zeult meer dan 20kg aan gereedschap mee (maar ander werk, andere wensen misschien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@rockhopper ja dat is de maximum dat de boxen van Festool kan dragen en 20 kg hand gereedschap is veel.

Dat houten ding is meer van dingen die je bijna altijd gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ja klopt, het is ook veel wat ik meezeul maar ieder zijn eigen redenen en overwegingen. Het staat wel mooi zo'n systainer, maar voor m'n handgereedschap is het niks voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Prachtig ding maar alleen als al je gereedschap erin past. Zodra je een afwijkend ding hebt zit je met de gebakken peren. Dat is niet ondenkbaar omdat ik schroevendraaiers bij merk1 haal, een zaagbeugel bij merk2, beitels bij 3+4 en een hamer bij 5. Dan zou ik eerder een systainer halen en zelf een insert fabrieken van 3 of 5 mm mpx.

Ik gebruik de sys-sb voor handgereedschap.

Die makita dingen zijn de oude systainer classics, met de twee clipjes. Heb 1 classic systainer en vervloek het ding elke keer dat ik hem gebruik... Maar vind een nieuwe systainer te duur om vervanging te overwegen.

[ Voor 22% gewijzigd door Boudewijn op 18-05-2022 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
big bang schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:26:
Nee nog niet. Heel eerlijk gezegd, ik denk dat ik hem in de toekomst nog wel meer ga gebruiken, heb net een huis gekocht uit '34 dat volledig gerenoveerd moet worden (inclusief isolatie). Bovendien ook nog een schuur/gastenverblijf dat gestript moet worden en opnieuw opgebouwd (inclusief isolatie), daarnaast is een kapschuur ook geen overbodige luxe in de tuin, dat is nu van wat geïmpregneerd vurenhout opgebouwd en wappert met ieder zuchtje wind alle kanten op, dus mog voldoende toepassingsmogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:08

MJV

@Mvd1981 N.b. dat voor schroeven in hout wordt een slagschroevendraaier bedoeld, een slagmoersleutel is weer iets anders en met name handig in de automotivehoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
MJV schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:54:
@Mvd1981 N.b. dat voor schroeven in hout wordt een slagschroevendraaier bedoeld, een slagmoersleutel is weer iets anders en met name handig in de automotivehoek.
Ah, klok / klepel :+ Niet helemaal scherp vandaag merk ik al wel, haal het gereedschap allemaal wat door elkaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naximuz
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 27-04 08:10
Goedemorgen,

Ik ben beginnende klusser en moet nu in een nieuw huis allemaal klussen doen. Graag wil ik met de jaren
elektrisch gereedschap aanschaven zodat ik altijd goed gereedschap heb.

Nu wil ik voor mijn eerste aanschaf een klopboormachine en slagschroevendraaier kopen. Het liefste van Makita zodat ik in hun eco systeem zit om later meer aan te schaven :)

Ik heb mijn oog laten vallen op deze set omdat dit binnen het budget valt https://www.toolmax.nl/ma...x-3-0ah-accu-in-mbox.html

Kan iemand deze set aanraden of toch een andere set van Makita?

En heeft iemand nog tip voor goede bit - en boorset?

Mijn dank is groot:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@Naximuz ik zou zeggen: zoek even in dit topic (en voorgaande edities) op de typenummers van die set en de machines in die set voor ervaringen.
Het zijn beide geen brushless machines, wat op zich geen ramp is, maar daarmee zijn het niet de meest populaire machines volgens mij. De brushless machines zijn doorgaans wat compacter en hebben een wat betere prestatie vs. accuduur.

Zelfde geldt ook voor boren en bitsets: die vraag komt zo'n beetje maandelijks voorbij. Zoek in elk geval naar bits die geschikt zijn voor gebruik in een slagschroevendraaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:39
@Naximuz Neem zo'n bouwmarktsetje met bits voor het aparte werk.
En koop meerdere goede PZ2's en/of TX20's voor 90% van wat je gaat doen naar mijn verwachting.
En boren in steen is hier voor 90% met 6mm.
Ik verwacht dat je van uitgebreide en relatief dure sets maar een klein deel echt gebruikt.

[ Voor 18% gewijzigd door Rob Z op 20-05-2022 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Naximuz schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:48:
Goedemorgen,

Ik ben beginnende klusser en moet nu in een nieuw huis allemaal klussen doen. Graag wil ik met de jaren

Nu wil ik voor mijn eerste aanschaf een klopboormachine en slagschroevendraaier kopen. Het liefste van Makita zodat ik in hun eco systeem zit om later meer aan te schaven :)
Schaven doen we met de hand he? :+

Sorry, te makkelijke inkopper.
Ik zou de slagschroevendraaier lekker laten zitten, heb hem in huis met verbouwen nog nooit nodig gehad.
Als je hem tzt nodig hebt, dan kopen.
Zoek ff in het topic, deze komt best wel vaak voorbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
peterpaulk schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:58:
[...]

eigenlijk ben ik er nagnoeg uit - of de GSR12v-35 - of de 18v-55...wat maakte dat jij de 18-55 kocht?
Omdat ik af en toe grote diameters in metaal boor, waarbij ik graag veel koppel en een laag toerental wil gebruiken.
Dat is erg zwaar voor de 12v-15 en daar ben ik zo aan gehecht, dat ik die niet wil slopen met dit werk.
Maar de 18v-55 ligt dus bijna altijd in de kast, want voor al het andere werk pak ik de 12v-15.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Naximuz schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:48:
Goedemorgen,

Ik heb mijn oog laten vallen op deze set omdat dit binnen het budget valt https://www.toolmax.nl/ma...x-3-0ah-accu-in-mbox.html

Kan iemand deze set aanraden of toch een andere set van Makita?

Mijn dank is groot:)
Heeft je huis betonnen muren of plafonds? Neem dan een boorhamer. Vul dit aan met een gewone schroefmachine. Klopboor en slagschroevendraaier zijn meer optionele toevoegingen, en welke van beide je wilt hangt sterk af van je beoogde kluswerkzaamheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naximuz
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 27-04 08:10
Dank jullie wel voor de reacties!

Het is uiteindelijk de Makita DHP484RTJ geworden. Lijkt mij een mooi begin van de collectie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Naximuz schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:44:
Dank jullie wel voor de reacties!

Het is uiteindelijk de Makita DHP484RTJ geworden. Lijkt mij een mooi begin van de collectie :)
Gefeliciteerd!

Paste deze niet in je budget?
https://www.toolmax.nl/ma...ier-18v-5-0ah-li-ion.html
Is uit assortiment dus lekker goedkoop ;)
Wel zwaardere machines zodat je ook vrolijk een zonwering kan monteren.
Dus misschien overkill voor de lichtere klussen.

[ Voor 15% gewijzigd door DJMaze op 20-05-2022 21:52 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-04 00:49
DJMaze schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:45:
[...]

Gefeliciteerd!

Paste deze niet in je budget?
https://www.toolmax.nl/ma...ier-18v-5-0ah-li-ion.html
Is uit assortiment dus lekker goedkoop ;)
Wel zwaardere machines zodat je ook vrolijk een zonwering kan monteren.
Dus misschien overkill voor de lichtere klussen.
Kom je in ieder geval geen kracht tekort, die beugel zit er niet voor niets bij...

Wel even rekening mee houden dat hij 1,5 kilo inclusief accu weegt. Met recht een beest van een machine...

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:15
Boudewijn schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:02:
[...]

Ik zou de slagschroevendraaier lekker laten zitten, heb hem in huis met verbouwen nog nooit nodig gehad.
Dan heb je niet hard genoeg verbouwt (of zelf genoeg gedaan) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

bottom line schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:07:
[...]

Dat valt wel mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
bottom line schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:07:
Ik denk niet dat bij de gehele bouw van ons huis er een slagschroevendraaier aan te pas is gekomen? Misschien als je houtskeletbouw doet, dat je er dan goed een kan gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:15
henkie196 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 07:01:
[...]

Ik denk niet dat bij de gehele bouw van ons huis er een slagschroevendraaier aan te pas is gekomen? Misschien als je houtskeletbouw doet, dat je er dan goed een kan gebruiken?
Zelfs met betonbouw wordt dat gebruikt.
Een slagschroevendraaier is veel handzamer en sneller als een boormachine. En veel gemakkelijker om snel te wisselen tussen bits.
Wij gebruiken boormachine standaard om te boren (of vijzen wanneer de slagschroevendraaier bezet is). Dus we hebben ze alle 2 wel continu in gebruik.
-> tijdwinst + gemak

Maar met een niet-skeletbouw kom je gerust toe met enkel een boormachine klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:39
Qua Makita reageert een slagschroefmachine (154 hier) behoorlijk anders dan een [484] boormachine, en schroeft daardoor veel fijner vind ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:53
Schroef/boormachine vs slag schroevendraaier deel 100!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Boudewijn schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:02:
[...]
Schaven doen we met de hand he? :+
[...]
Nee machinaal :D veel gemakklijker

Pagina: 1 ... 103 ... 247 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).