Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSBars
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-09 16:49
Iemand nog tips voor schuim om in een L-boxx 102 te zetten?
Ik heb de nieuwe variant maar wil er wel meer in kwijt dan nu kan met de 2 halve inlays die erin liggen. Beetje kijkend moet m'n 12v-15fc met accessoires en de gdr 12v-110 er gemakkelijk in kunnen incl oplader en doos met bitten.
Twijfel eigenlijk tussen de volgende twee:
snijplaat
plukschuim

of Anders de Scherp geprijsde die met enig werk op maat moet worden gemaakt: toolcraft

Als jullie nog de gouden tip hebben hoor ik het graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:10

Pixeltje

Woo-woohoo!

JSBars schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:35:
Ik heb de nieuwe variant maar wil er wel meer in kwijt dan nu kan met de 2 halve inlays die erin liggen. Beetje kijkend moet m'n 12v-15fc met accessoires en de gdr 12v-110 er gemakkelijk in kunnen incl oplader en doos met bitten.
snijplaat
plukschuim

of Anders de Scherp geprijsde die met enig werk op maat moet worden gemaakt: toolcraft

Laat dat plukschuim maar in t schap liggen, ik heb er twee gehad en was er niet enthousiast over. Grootste ‘probleem’ is dat je alleen kunt plukken tot volle diepte dus ‘ondiepe’ inkepingen maken is tobben.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brameikholt
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18-09 13:56
Kijk eens voor Foam Inlay bij HBM, werk perfect. Makelijk met een stanleymes uit te snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:47

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Dat valt dus tegen.
In het geval van de Makita stofzuiger is het eindstuk (met bocht) geklikt op de slang:
[imghttps://www.toolsxl.nl/images/Merken/Makita_TB/Large/Makita_P-81739_Slang_P-81739.jpg[/img]

Daar klik ik vervolgens deze adapter op:
https://www.makita.nl/art...apter-4538mm-machine.html
Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/101_accessoires_verbruiksartikelen/101_1_product/JPG_product/W107418680_C1C0.jpg
Die past dan direct op de invalzaag.

Voor de schuurmachines komt deze adapter er weer tussen:
Afbeeldingslocatie: https://staticws.gereedschapcentrum.nl/pub/media/catalog/product/cache/1/image/700x380/beff4985b56e3afdbeabfc89641a4582/8/0/80e5e55e63d7a0f392941a73efd6b824.jpg

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:21

Illusion

(the art of)

snijplaat
plukschuim

Plukschuim werkt goed voor foto-apparatuur of meetapparatuur. Spullen die van zichzelf schoon en kwetsbaar zijn en in een schone omgeving gebruikt worden.

Het is echter erg gevoelig voor viezigheid. Alle groeven waar je normaal kan plukken, kun ook vollopen met bouwstof, en dat is echt niet fatsoenlijk schoon te krijgen.
Ik zou denk ik meerdere dunne hardschuimen platen kiezen en die dan op elkaar lijmen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:28

dragonhaertt

@_'.'

Sjoerdfoto schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:19:
[...]

Dat valt dus tegen.
In het geval van de Makita stofzuiger is het eindstuk (met bocht) geklikt op de slang:
[imghttps://www.toolsxl.nl/images/Merken/Makita_TB/Large/Makita_P-81739_Slang_P-81739.jpg[/img]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hangt een beetje af van welke stofzuiger.
Makita heeft bij elk product een duidelijk overzicht van mogelijke adapters op de website.

Mijn stofzuiger heeft op de slang een klik-adapter (W107417866):
Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/101_accessoires_verbruiksartikelen/101_1_product/JPG_product/W107417866_A1C0.jpg

Op deze adapter passen meerdere makita moffen. De VC4210L wordt bijvoorbeeld standaard geleverd met een grote mof (W107418688):
Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/101_accessoires_verbruiksartikelen/101_1_product/JPG_product/W107418688_A1C0.jpg

En een kleine (rubberen) mof (P-70378):
Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/101_accessoires_verbruiksartikelen/101_1_product/JPG_product/P-70378_A1C0.jpg

Voor kleinere aansluitingen zoals je schuurmachine kan je in de laatste mof nog een verkleinring steken (417408-5):
Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/101_accessoires_verbruiksartikelen/101_1_product/JPG_product/417408-5_A1C0.jpg

Dan heb je alle standaard aansluitingen 22OD, 25OD, 35ID, 38OD en 45ID afgedekt met één snelkoppeling met daarin twee verschillende moffen (en één verkleinring die je op je schuurmachine kan laten zitten)

In de snelkoppeling gaat ook de handgreep met gebogen stang, waar je dan je volledige stang of jierzuigmond op kan aansluiten.

Alles past dan netjes in een Mbox die ik op de stofzuiger heb staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3w69Pl6Tst915wbXHUQV_a2qaPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lS4Cpwn7tK7CL4tEmhZfUvK0.jpg?f=fotoalbum_large
(met nog een extra mof die ik per-ongeluk mee gestuurd kreeg, rechtsboven in de mbox)

[ Voor 11% gewijzigd door dragonhaertt op 04-05-2022 11:00 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

MJV

snijplaat
plukschuim

Ik heb van dat standaard acoustische schuim (zelfklevend is handig) gehaald bij de bouwmarkt en dat in een aantal van mijn mboxen geplakt. Door de uitstekende 'punten' blijft gereedschap goed op zijn plaats liggen, mits de bak natuurlijk vol genoeg zit.

Deze: https://www.karwei.nl/ass...ten-zelfklevend/p/B156262

[ Voor 4% gewijzigd door MJV op 04-05-2022 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alphacell
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-08 04:54
Raymond schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:49:
[...]

Ik: gewoon info van factuur overnemen, zoals nivado al zegt.

Waarom moest dit bevestigd worden?
Ik kan dit niet in de winkel kopenl, ik heb geen hornbach in de buurt, dus moet het bestellen op de site. en die staat niet bij erkende dealers......

Dus ik kan in de punten shop alleen een fysieke vestiging kiezen, maar heb het bij HD Tools besteld, was met alles het goedkoopst inclusief dubbele snellader.....
Zou dan 40 euro af gaan met laagste prijs garantie(10%) , en 27 euro verzenden bij hornbach, en bij HD Tools gratis verzenden dus voor dat tientje ga ik het risico niet nemen dat ik geen punten krijg 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Alphacell op 04-05-2022 16:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michielh3
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-08-2024
rockhopper schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:21:
[...]

Uitverkocht sinds 2013, ik zie ze nog wel op vage Russische sites (mooi wegblijven).
@michielh3 Ik zou een mailtje sturen naar Novus, waarschijnlijk krijg je dan sneller en beter antwoord. En anders toch maar even overstappen op de moderne standaard maten.
Ik heb inderdaad een mailtje gestuurd naar Novus.

Duidelijk maar kort antwoord, deze nietjes worden niet meer gemaakt en er is geen vervanging voor te krijgen.
Dat wordt dan een nieuwe tacker, helaas.

Dank voor het meedenken allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:53

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

michielh3 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:08:
[...]
Ik heb inderdaad een mailtje gestuurd naar Novus.

Duidelijk maar kort antwoord, deze nietjes worden niet meer gemaakt en er is geen vervanging voor te krijgen.
Dat wordt dan een nieuwe tacker, helaas.

Dank voor het meedenken allemaal!
Bedankt voor het delen van het antwoord. En denk maar zo: nu heb je een echt excuus om nieuw gereedschap aan te schaffen in tegenstelling tot velen van ons die eerst een excuus moeten verzinnen ;)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zit een beetje te kijken naar een duimstok (heb geen excuus nodig :P ) omdat ik soms even snel iets wil meten waarbij een rolmaat niet per se handig is. Nu gebruik ik daar de rei voor uit mijn combinatiehaak, dat is best zonde als hij beschadigt (ben met verf, kit en dat soort spul aan het knoeien).

Zijn er nog specifieke topmerken voor duimstokken of voldoet alles wel zo'n beetje? Ik zie dat Hultafors een mooie van aluminium heeft, maar ik vraag me af of dat nou echt veel beter is dan gewoon een houten unit. Aan andere kant wil ik gewoon het beste ding hebben dat er is (en zo duur hoeft dat hier niet te zijn :) )

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:29:
Ik zit een beetje te kijken naar een duimstok (heb geen excuus nodig :P ) omdat ik soms even snel iets wil meten waarbij een rolmaat niet per se handig is. Nu gebruik ik daar de rei voor uit mijn combinatiehaak, dat is best zonde als hij beschadigt (ben met verf, kit en dat soort spul aan het knoeien).

Zijn er nog specifieke topmerken voor duimstokken of voldoet alles wel zo'n beetje? Ik zie dat Hultafors een mooie van aluminium heeft, maar ik vraag me af of dat nou echt veel beter is dan gewoon een houten unit. Aan andere kant wil ik gewoon het beste ding hebben dat er is (en zo duur hoeft dat hier niet te zijn :) )
Duimstokken hoeven niet duur te zijn, nee. Ik ben zelf erg tevreden met m'n twee Sola duimstokken (eentje zoals dit en een langere van dit type). Zoals dat tweede type heeft altijd wat verloop erin zitten door de manier waarop het opgevouwen is, maar de eerste heeft weer andere scharnieren waardoor ook niet alles goed vlak ergens op gelegd kan worden. Afleesbaarheid is belangrijk, en die is van beiden goed, en de print is ook slijtvast.

Ik heb ook twee van Wiha (eentje is nu een mooie tussenmaat geworden van 80 en 120cm ipv van een lange van 2m), maar die bevielen wat minder goed dan die van Sola. Beiden zijn veel gebruikt, en de print is ook aardig vaag geworden op een aantal plekken.

Buiten dat gebruik ik liever de duimstokken dan de rolmaten die ik heb, alleen als het langer dan 2m is pak ik de rolmaat er bij. Dus niet te lang bij nadenken en gewoon doen ;)

Qua materiaal heb ik een voorkeur voor glasvezel, maar hout is waarschijnlijk ook prima. Voor m'n gevoel werkt glasvezel in ieder geval niet, bij hout is dat altijd wat twijfelachtiger, naar mijn idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:07

Exigence

dnkroz

Boudewijn schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:29:

Als Nederlander kun je toch eigenlijk alleen maar een duimstok van Schuil kopen toch?

De houten duimstokken zijn nauwkeuriger (klasse II) dan de kunststof (III).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathieu89
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
snijplaat
plukschuim

Gebruik zelf dit: https://www.shadowfoam.com/bosch-l-boxx-inserts/ en ben er wel tevreden over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

henkie196 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:04:
[...]
Qua materiaal heb ik een voorkeur voor glasvezel, maar hout is waarschijnlijk ook prima. Voor m'n gevoel werkt glasvezel in ieder geval niet, bij hout is dat altijd wat twijfelachtiger, naar mijn idee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBJKC3IsCVIlq_7yjyfAU4AzZyg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J5mW4m2STimeR2TwJk8NffvT.png?f=user_large
Ik mag aannemen dat ze duimstokken zo zagen dat de vezels in de lengte van de duimstok lopen en dan heb je dus geen noemenswaardige werking. Althans, als je je druk maakt over een dergelijke fractie van een procent, dan is een duimstok waarschijnlijk sowieso niet meer het juiste instrument.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Orion84 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:27:
[...]

[Afbeelding]
Ik mag aannemen dat ze duimstokken zo zagen dat de vezels in de lengte van de duimstok lopen en dan heb je dus geen noemenswaardige werking. Althans, als je je druk maakt over een dergelijke fractie van een procent, dan is een duimstok waarschijnlijk sowieso niet meer het juiste instrument.
Aan de andere kant als de boel bol gaat staan in de hoogte klopt je meting ook niet meer.

Dat gezegd hebben, voor dat soort metingen pak je uberhaupt geen duimstok. Ik merk dat ik vooral voor het ff snelle aftekenen wat mis.
Er is een sola onderweg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

snijplaat
plukschuim

Ik heb een 12V-35 FC met accessoires en GDR 12V-105 allebei in de L-BOXX met de inlays die er al bij zaten. Ik zie dat de linkerinlay van de 12V-15 FC anders is maar de rechterinlay lijkt hetzelfde.

De slagschroevendraaier past in de rechterinlay. Waar de bithouder van de boormachine zit kun je langs de bovenkant de bithouder van de slagschroevendraaier inklemmen zodat hij op z'n plek blijft.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Orion84 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:27:
[Afbeelding]
Als ik denk aan werkend hout, dan denk ik inderdaad aan die 4-8% die daar genoemd wordt (zelfs 1% is 1cm op 1m), maar ik wist niet dat dit zo richtingsafhankelijk was. Met de vezels mee zou het geen probleem moeten zijn, nee. Een verschil tussen twee verschillende duimstokken is waarschijnlijk al meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

henkie196 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:32:
[...]

Als ik denk aan werkend hout, dan denk ik inderdaad aan die 4-8% die daar genoemd wordt (zelfs 1% is 1cm op 1m), maar ik wist niet dat dit zo richtingsafhankelijk was. Met de vezels mee zou het geen probleem moeten zijn, nee. Een verschil tussen twee verschillende duimstokken is waarschijnlijk al meer dan dat.
Ik weet niet of dit plaatje perfect representatief is voor alle houtsoorten en zo, maar de lengtewerking is in elk geval veel minder dan in de andere richtingen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

henkie196 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:32:
[...]
Ik wist niet dat er zoveel verschil zit in tangential en radial. Die boom moet natuurlijk, bij leven, de klappen van de wind kunnen opvangen en je zou denken dat die in theorie overal vandaan komt. Maar er zal wel een soort van voorkeursrichting zijn waar de wind het vaakst vandaan komt (tangential opvang) en minder vaak (radiale opvang) en de boom zal zijn soepelheid daarop aanpassen. Mocht er een boomchirurg meelezen, correct me if i'm wrong.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:07
rockhopper schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:39:
[...]

Ik wist niet dat er zoveel verschil zit in tangential en radial. Die boom moet natuurlijk, bij leven, de klappen van de wind kunnen opvangen en je zou denken dat die in theorie overal vandaan komt. Maar er zal wel een soort van voorkeursrichting zijn waar de wind het vaakst vandaan komt (tangential opvang) en minder vaak (radiale opvang) en de boom zal zijn soepelheid daarop aanpassen. Mocht er een boomchirurg meelezen, correct me if i'm wrong.
Die boom is geen balk, bij die boom lopen die lijnen in een cirkel rondom de kern. Vandaar de benaming radieel (in de richting van de radius) en tangentieel (haaks op de radius)

Afbeeldingslocatie: http://wm.math4allview.appspot.com/getresource?blob-key=AMIfv97lLqDTZ5fxF3pNT9PDG-t2vG9E6A92L8Lp7zU4swRif0gdsJooXwyYYoAjaoHXWuIILfYPpg0P-3QcLCkXgDxfmMByN3V-SjJBa0Vn-RzKSB4-0MvPsbSfqqJgqlW9fyDrYSQLNvplk2khBxjhk9ksihSnlK05iP5ejvTYedqOu2mwEfQ

[ Voor 16% gewijzigd door big bang op 05-05-2022 13:44 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

rockhopper schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:39:
[...]

Je snapt dat een boom rond is en wind dus nooit alleen een tangential of alleen een radial kracht uitoefent? Nog los van in hoeverre dat iets te maken heeft met in welke richting de vezels het meest opzwellen als ze vocht opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Mijn punt is meer dat afhankelijk waar je de radius plaats in het plaatje van @big bang de tangentieel mee verplaatst. Met andere woorden in feite hetzelfde effect afhankelijk van waar de wind vandaan komt.

Anders gezegd: Die wind zal voornamelijk in het horizontale vlak zijn werk doen en die wind zal ook niet altijd vanuit dezelfde richting waaien. Die boom wil die klappen in alle of in ieder geval de meeste situaties opvangen. Dus waarom zo'n verschil in werking in het oorspronkelijke plaatje van de werking van @Orion84 ?

Ik probeer het gewoon te begrijpen, en dat lukt nog niet helemaal.

Of moet ik het zien dat de radiale kracht juist het doorbuigen is en de tangentiële kracht het torderen? (ronddraaien om de as terwijl de voet gefixeerd blijft)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 21:08
Bravo hoor jongens.
Alleen op tweakers kunnen we van een simpel stuk gereedschap als een latje met wat markers erop, eindigen in een discussie hoe de radiale of tangentiële kracht op een boom werkt.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

rockhopper schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:50:
Of moet ik het zien dat de radiale kracht juist het doorbuigen is en de tangentiële kracht het torderen? (ronddraaien om de as terwijl de voet gefixeerd blijft)
Geen van beide. Radiaal is uitzetten/krimpen haaks op de jaarringen, tangentieel is uitzetten/krimpen langs de jaarringen. Dat heeft dus niks met buigen of torderen te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@Orion84 Dat is dan duidelijk, maar ik zou juist dan meer werking radiaal verwachten en minder tangentieel.

@Flix20 Hoewel offtopic, vind ik het interessanter dan de wekelijkse "welke boorhamer / accuschroefmachine moet ik kopen?" vragen. En het heeft in ieder geval nog wel met klussen te maken en gereedschap ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Flix20 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:51:
Bravo hoor jongens.
Alleen op tweakers kunnen we van een simpel stuk gereedschap als een latje met wat markers erop, eindigen in een discussie hoe de radiale of tangentiële kracht op een boom werkt.
Zoals @rockhopper ook schrijft is het inderdaad veel interessanter dan "moet ik nou makita boormachine 1,2 of 3 kopen?", "welke merken boortjes zijn goed?" of "wil ik een cirkelzaag of invalzaag?" of natuurlijk "slagschroevendraaiers versus schroefboormachines".

En welkom op tweakers :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

rockhopper schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:59:
@Orion84 Dat is dan duidelijk, maar ik zou juist dan meer werking radiaal verwachten en minder tangentieel.
Denk eens hoe een versgezaagde ronde schijf uit een hele stam zich gedraagt als die snel droogt. Die gaat scheuren. Dat is juist omdat de radiale krimp de tangentiele krimp niet bijhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@Orion84 Oh ik geloof best dat het klopt, en die beschrijving van jou herken ik wel. Het is gewoon niet wat ik verwachtte als ik kijk naar wat een boom moet doorstaan. Maar bedankt voor het delen van de kennis, erg leerzaam vandaag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

rockhopper schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:05:
Het is gewoon niet wat ik verwachtte als ik kijk naar wat een boom moet doorstaan.
En op mijn beurt snap ik niet precies waarom je de link legt tussen hoe hout werkt afhankelijk van vochtgehalte en wat een boom moet doorstaan :)

Maar dat is iets om wellicht beter per DM over door te bomen :+

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 05-05-2022 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
Bravo hoor jongens.
Omdat we geen duimstokken van waaibomenhout willen? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
big bang schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:14:
[...]

Omdat we geen duimstokken van waaibomenhout willen? :+
nee die zijn eigenlijk van buxus gemaakt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Alphacell schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:51:
[...]

Iemand die dit kan bevestigen? 8)7
Ik geloof niet dat online adres er tussen stond ik heb gewoon een filiaal gekozen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas1750
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19-09 14:24
rockhopper schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 00:55:
[...]

Ik heb geen aandelen in het bedrijf, maar wel al vaker bij ze gekocht. Voor een mini overzicht met wat reviews is deze pagina misschien interessant om door te nemen. Ze maken daar in ieder geval goed onderscheid tussen kloofbijlen die je wilt en de andere soorten (werpbijl, hakbijl etc). Verder hebben outdoorshops (bever en dergelijke) vaak ook voorraad, net als camping winkels.

Voor dit bijzondere exemplaar ben je net te laat helaas ;)

Ik zag dat iemand anders de winkel al had gelinkt, oh well dat krijg je zo laat. Succes met je keuze in ieder geval.

[...]

Nee, ik blijf ver weg van bosch groen. Ik heb wel ervaring met de glm 30 en glm 50. De laatste gebruik ik nu, de 30 heb ik weer verkocht. Komen regelmatig scherp geprijst voorbij op amazon, heb de 50 gehouden vanwege de extra functies.
Okeoke ik vond juist die app wel chill welke functies dan die de groene. Het heeft?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Bravo hoor jongens.
We willen hier natuurlijk wel de rolls royce onder de duimstokken van nasa ruimtevaart kwaliteit om vervolgens 1 keer per jaar een pvc pijpje af te zagen die we aftekenen met een bot potlood!

Als het dan toch niet past lag het natuurlijk aan de radiaalkrachten op de boom waarvan de duimstok gemaakt is…

[ Voor 10% gewijzigd door Navi op 05-05-2022 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 21:08
Boudewijn schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:02:
[...]

Zoals @rockhopper ook schrijft is het inderdaad veel interessanter dan "moet ik nou makita boormachine 1,2 of 3 kopen?", "welke merken boortjes zijn goed?" of "wil ik een cirkelzaag of invalzaag?" of natuurlijk "slagschroevendraaiers versus schroefboormachines".

En welkom op tweakers :)
Wel gek dat die vragen komen in een topic dat over gereedschap gaat...

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Flix20 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:14:
[...]

Wel gek dat die vragen komen in een topic dat over gereedschap gaat...
niet bepaald maar na 800x dezelfde searchvragen wel storend voor de stamgasten hier.

Ik heb vandaag een mooie 2-meter Sola duimstok binnen. Ik vraag me af hoe die dingen uitzetten. Kan iemand daar zijn licht op doen schijnen? :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
thomas1750 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 17:14:
[...]

Okeoke ik vond juist die app wel chill welke functies dan die de groene. Het heeft?
Probeer het eens met de juiste zinsvolgorde.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas1750
dreamscape schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:22:
[...]

Probeer het eens met de juiste zinsvolgorde.
Wauw beste opbouw van de zin inderdaad.
Zal wel te maken hebben met de autocorrectie gok ik.🤪

Ik heb hem al binnen dus niet meer nodig werkt prima voor mij:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:00
Ik heb een Eurom Force 2000 reiniger welke, volgens mij, een female M14 koppeling heeft op de lans:

Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/max/500x500/products/947856

Ik heb nu een kleiner spuit pistool (puur gemak) welke een male M22 x 1.5mm koppeling heeft. MIjn veronderstelling was: Even een verloopje halen. Echter blijkt dat lastiger dan gedacht.

Male x male koppelingen kun je zo vinden, maar zelfs de warmteservice heeft niet echt duidelijk een koppeling die ik nodig heeft.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12-2023
Iemand ervaring met aliexpress afstandsmeters?

Ik las enkele pagina's terug dat de bosch blauw heel goed is, maar meer dan honderd euro wil ik er momenteel niet aan geven.

Ik had ooit eens goeie reviews gelezen over eentje op aliexpress maar weet het merk niet meer. Ik dacht deko, mileseey of lomvum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 20:00
Geen ervaring met alieexpress, maar de bosch blauw meters zijn ook goedkoper dan 100 euro?

GLM 40 en GLM 30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tleegwater
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 11:41
Ik heb een uni-t laser afstandsmeter uit china die ik wel eens naast een Leica van 't werk heb gelegd. Exact dezelfde output, elke keer weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
tleegwater schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:35:
Ik heb een uni-t laser afstandsmeter uit china die ik wel eens naast een Leica van 't werk heb gelegd. Exact dezelfde output, elke keer weer.
Ik heb een Meterk, niet van Aliexpress, maar zelfde prijs / kwaliteit, denk ik. Nauwkeurigheid is wel goed, maar is alleen voor binnengebruik. Duurdere afstandsmeters doen het ook in vol daglicht over een 30m, die van mij mag je op een bewolkte dag blij zijn als je 3-4m haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:45:
[...]

Ik heb een Meterk, niet van Aliexpress, maar zelfde prijs / kwaliteit, denk ik. Nauwkeurigheid is wel goed, maar is alleen voor binnengebruik. Duurdere afstandsmeters doen het ook in vol daglicht over een 30m, die van mij mag je op een bewolkte dag blij zijn als je 3-4m haalt.
Als je hem dan buiten gebruikt bij een meting met 'verkeerde' omstandigheden, krijg je dan geen waarde (te prefereren) of een foutieve waarde (ai...)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:53
Kaffe schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:48:

Ik las enkele pagina's terug dat de bosch blauw heel goed is, maar meer dan honderd euro wil ik er momenteel niet aan geven.

Ik had ooit eens goeie reviews gelezen over eentje op aliexpress maar weet het merk niet meer. Ik dacht deko, mileseey of lomvum?
Heb zelf een PLR 30C (Bosch Groen) gekocht voor €45 ooit; doet het binnen en buiten echt meer prima. Enige nadeel is dat je de laser niet ziet buiten, maar daar heb je met de duurdere varianten ook last van. Een een GLM 40 heb je voor €85.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:21

Illusion

(the art of)

KillaZ schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:24:
Ik heb een Eurom Force 2000 reiniger welke, volgens mij, een female M14 koppeling heeft op de lans:

[Afbeelding]

Ik heb nu een kleiner spuit pistool (puur gemak) welke een male M22 x 1.5mm koppeling heeft. MIjn veronderstelling was: Even een verloopje halen. Echter blijkt dat lastiger dan gedacht.

Male x male koppelingen kun je zo vinden, maar zelfs de warmteservice heeft niet echt duidelijk een koppeling die ik nodig heeft.
Daarvoor kan je beter naar een hydrauliekwinkel. Die hebben echt al dat soort schroefdraden en verlopen wel liggen.

Denk dan bijvoorbeeld aan winkels zoals pirtek of hansa-flex. Zorg dan wel dat je de spullen de bij je hebt, dan kunnen ze ter plekke passen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:03:
Als je hem dan buiten gebruikt bij een meting met 'verkeerde' omstandigheden, krijg je dan geen waarde (te prefereren) of een foutieve waarde (ai...)?
Geen waarde, zelfs al kan ik het stipje van de laser wel zien, kan het apparaat niet altijd het stipje zien. Buiten, in ieder geval, binnen werkt het eigenlijk altijd wel.

Bij de betere apparaten kan je misschien niet zelf het stipje zien, maar kan het apparaat het zelf wel zien in ieder geval, en krijg je dus wel een meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Sjoerdfoto schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:19:
[...]

Dat valt dus tegen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De koppeling van mijn festool stofzuiger:
Buitendiameter machinekant: 36mm
Buitendiameter slangkant: 41mm

De mof die ik heb besteld is 38mm buite en 32mm binnen.

Nu alleen nog een verloop van 32 buiten naar 36 binnen nodig en ik ben er.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

GermanPivo schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:41:
[...]
Een een GLM 40 heb je voor €85.
Het is al weer even geleden, maar in '19 heb ik bij amazon.de de glm50 voor €78 mee kunnen pakken, gewoon nieuw geen warehouse deal. Het is gewoon kijken naar aanbiedingen / sales, bosch blauw komt heel vaak voorbij en deal alert aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
GermanPivo schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:41:
[...]

Heb zelf een PLR 30C (Bosch Groen) gekocht voor €45 ooit; doet het binnen en buiten echt meer prima. Enige nadeel is dat je de laser niet ziet buiten, maar daar heb je met de duurdere varianten ook last van. Een een GLM 40 heb je voor €85.
Heb een Bosch GLM250 VF, gaat tot 250 meter en heeft een kijkoogje met lens voor de lange afstand. Optioneel kun je er nog een wit ontvangerplaatje bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juuls kr
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-01 15:14
Kaffe schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:48:

misschien de moeite om eens naar te kijken de glm 30 van bosch blauw begint volgens mij vanaf 6 tientjes

Lego-fanboy pc-enthousiast gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Boudewijn schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:30:
[...]

Aan de andere kant als de boel bol gaat staan in de hoogte klopt je meting ook niet meer.

Dat gezegd hebben, voor dat soort metingen pak je uberhaupt geen duimstok. Ik merk dat ik vooral voor het ff snelle aftekenen wat mis.
Er is een sola onderweg ;)
Tenzij je een halve mm wil meten is een goeie duimstok een precisie-instrument. Nou hoef ik zelf gelukkig nooit halve millimeters te meten, dus kom ik de dag wel door met duimstok en rolmaat.

Die 2m (Duitse) duimstokken zijn door hoe ze in elkaar zitten naar mijn idee veel minder geschikt voor precies meten. Je legt ze ergens een beetje naast en hoopt dan dat het goed is. Dat komt vooral doordat ze getrapt uitvouwen. Een duimstok van een meter kan je vlak op het te meten materiaal leggen en dan precies afstrepen.
Exigence schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:05:
[...]

Als Nederlander kun je toch eigenlijk alleen maar een duimstok van Schuil kopen toch?

De houten duimstokken zijn nauwkeuriger (klasse II) dan de kunststof (III).
Ik gebruik alleen maar Schuil. Handig om te weten (misschien weet je het al): een lid van de duimstok is 5x11mm waardoor de duimstok opgevouwen 10*22mm is. Die van Sola en Hultafors zijn overigens net iets dikker.
Navi schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:58:
[...]

We willen hier natuurlijk wel de rolls royce onder de duimstokken van nasa ruimtevaart kwaliteit om vervolgens 1 keer per jaar een pvc pijpje af te zagen die we aftekenen met een bot potlood!

Als het dan toch niet past lag het natuurlijk aan de radiaalkrachten op de boom waarvan de duimstok gemaakt is…
Ik dacht dat we speciale linealen willen die tot een kwart mm gaan en aftekenen met een mesje omdat een potloodlijn te dik is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Decoupeerzaagbladen:

Ik wil wat gaten in staal zagen, het betreffen twee op elkaar gelaste platen, totaal 10-12 mm dik.
Hierin moeten halfronde gaten met een diameter van ongeveer 80mm.

Mijn plan is om met een gatenzaag een flinke uitsparing te maken en dan met de deoupeer de uiteindelijke vorm te maken. Het kan misschien beter met een recipro, maar die heb ik niet, en voor dit enkele klusje neem ik wel wat meer tijd.

Wat zijn goede zaagjes om te gebruiken?
Ik kom uit bij deze, maar hoor graag van mensen die vaker dit soort klusjes tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juuls kr
De zaagjes die je nu hebt zijn naar mijn idee het meest geschikt hiervoor denk dat dit de beste keuze is

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:06
2 jaar geleden had ik een Triton MOF001 gekocht zodat ik daar een freestafel mee kon maken. En toen ik m'n oude zaagtafel nog had, had ik er een 'module/tafel' aangemaakt zodat ik dat als freestafel kon gebruiken. Vorig jaar had ik m'n zaagtafel vervangen voor een nieuwe, maar sindsdien had ik de Triton frees niet meer als freestafel bruikbaar. Ik had al een tijdje gezocht naar diverse freestafel oplossingen, maar die zijn vaak net zo duur of zelfs duurder dan enkel m'n Triton bovenfrees... 8)7
Vanmiddag ben ik even wezen knutselen met de verlengtafel van de zaagtafel, en blijkbaar zat daar een middenstuk in die je er makkelijk uit kon halen. En zo kon ik zonder veel moeite m'n bovenfrees eraan koppelen.

Helaas 2x een meetfout gemaakt voor het gat van de hoogte verstelhendel. Voor nu gebruik ik m'n oude zelf gemaakte fence, binnenkort eens kijken voor een wat nettere oplossing.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5RyrqyS8Ht0yB9A9N8ExCgbNpk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bhgHAy49IZ9YROr7uUVkcxpD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ePVjhyq0jYYs3mKLFoFBQ5hhUs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3DxQpaUSHOMsLTOtfBfDbnnU.jpg?f=fotoalbum_tile

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ux_m39rF4y3-jIzlu6TkvnrDzFg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WLj2D3QiVoPJGpDRaD77tOwm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkcuCk0SOPDl_MUbal5rIiGCATo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mPWxb5T8JIYolQNpq61Y9lW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ioa3M67l27sVKdjqi5DGkQthk9Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8FshKKLkCEHJATJpuNm4gpUt.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89Q8g05f_aOt45B-jnFtZwF8cAw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sh2irphWKkLnIaRSyhdzp5cJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juuls kr
ziet er absoluut niet verkeerd uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Remy!!!! schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 20:59:
2 jaar geleden had ik een Triton MOF001 gekocht zodat ik daar een freestafel mee kon maken. En toen ik m'n oude zaagtafel nog had, had ik er een 'module/tafel' aangemaakt zodat ik dat als freestafel kon gebruiken. Vorig jaar had ik m'n zaagtafel vervangen voor een nieuwe, maar sindsdien had ik de Triton frees niet meer als freestafel bruikbaar. Ik had al een tijdje gezocht naar diverse freestafel oplossingen, maar die zijn vaak net zo duur of zelfs duurder dan enkel m'n Triton bovenfrees... 8)7
Vanmiddag ben ik even wezen knutselen met de verlengtafel van de zaagtafel, en blijkbaar zat daar een middenstuk in die je er makkelijk uit kon halen. En zo kon ik zonder veel moeite m'n bovenfrees eraan koppelen.

Helaas 2x een meetfout gemaakt voor het gat van de hoogte verstelhendel. Voor nu gebruik ik m'n oude zelf gemaakte fence, binnenkort eens kijken voor een wat nettere oplossing.

Voor:
[Afbeelding][Afbeelding]

Na:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Gisteren nog even bezig geweest om te kijken welke fence ik kan gebruiken voor m’n huidige oplossing en heb eigenlijk niets kunnen vinden (in ieder geval niet onder de €100á150). Naar mijn idee heb ik maar 1 keus, en dat is een houten plaat over de verlengtafel leggen met daarin 2 T-tracks om een zelf gemaakte fence in te kunnen geleiden, en een 3e T-track voor een hoekaanslag (mitregauge) of andere accessoires. Hebben jullie nog goede ideeën of oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Remy!!!! schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:37:
[...]
Hebben jullie nog goede ideeën of oplossingen?
Ik zit te denken om een t-slot extrusieprofiel van Item/Bosch/whatever te gebruiken. Bijvoorbeeld een 40/80mm profiel:

Afbeeldingslocatie: http://www.industrial-aluminumprofile.com/photo/pl22797826-european_standard_anodized_t_slot_aluminum_extrusion_40_80_for_industrial.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
big bang schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:29:
[...]

Ik zit te denken om een t-slot extrusieprofiel van Item/Bosch/whatever te gebruiken. Bijvoorbeeld een 40/80mm profiel:

[Afbeelding]
Het probleem waar ik mee zit is dat ik wel een fence kan maken/kopen, maar ik kan hem niet fatsoenlijk vastmaken/geleiden aan/op de tafel.
Ik zat al te kijken om m'n parallelgeleider te gebruiken, want je kan een gedeelte uitschuiven naar voren/achter, maar dat is erg onstabiel waardoor de fence niet betrouwbaar wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
Remy!!!! schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:36:
[...]

Het probleem waar ik mee zit is dat ik wel een fence kan maken/kopen, maar ik kan hem niet fatsoenlijk vastmaken/geleiden aan/op de tafel.
Ik zat al te kijken om m'n parallelgeleider te gebruiken, want je kan een gedeelte uitschuiven naar voren/achter, maar dat is erg onstabiel waardoor de fence niet betrouwbaar wordt.
Tenzij je zoals hieronder met lijmklemmen aan de slag wilt, zie ik inderdaad niet zo snel een andere mogelijkheid dan ergens twee c-profielen in te werken.

Afbeeldingslocatie: https://www.popularwoodworking.com/wp-content/uploads/Router_2D00_fence_5F00_features_2D00_61.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Op zoek naar hang- en sluitwerk voor de nieuwe voor- en achterdeur die volgende week bij mij geplaatst worden. Doe ik iets fout of is het bij Gamma gewoon erg duur?

Gamma Nemef voordeur €89,95
EcoTools AXA €60,42

Idem dit prijsverschil voor de achterdeur.
Vergelijk ik het verkeerde met het verkeerde?
Of zit er zo'n groot kwaliteitsverschil tussen Nemef en Axa?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
badkuip schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:11:
Op zoek naar hang- en sluitwerk voor de nieuwe voor- en achterdeur die volgende week bij mij geplaatst worden. Doe ik iets fout of is het bij Gamma gewoon erg duur?

EcoTools AXA €60,42

Ga er voor het gemak maar van uit dat Gamma vrij prijzig is. Met vrijwel alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@badkuip Om je een idee te geven, bij de bouwmaat zitten die nemefs tussen de €65 en €75 ongeveer, als je niet zwart neemt. Dat is inclusief btw. Of het kwalitatief beter is weet ik niet, ik heb geen ervaring met Axa deursloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas1750
Iemand ervaring met de Metabo ssd 18 ltx slagschroevendraaier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:59

EcoTools AXA €60,42

Kijk ook eens op marktplaats. Veel nieuw veiligheidsbeslag te vinden ook met skg3. Ikzelf heb veel van Hoppe. Sloten wel van nemef. Raamboopjes weer van AXA. Zo lang het skg heeft is het vooral een kwestie van smaak. Ik heb niet het idee dat het ene merk nu veel krasbestendiger is dan het andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

EcoTools AXA €60,42

Bij de lokale sleutelboer kijken. Ik betaal iets van €55 voor Nemef.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:00
KillaZ schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:24:

[Afbeelding]

Oke, verloopje gevonden (moest deze nog uitboren omdat de m14 aan de binnenkant iets breder was (Boortje 9 ipv boortje 8) en aangesloten. Wat wil nu, of het aan de nieuwe lans ligt of niet weet ik niet, elke keer dat ik mijn Hozelock 12,5 mm slang aansluit knapt deze bij de aansluiting op de hogedrukreiniger :o

Als de hogedrukreiniger stopt met pompen, bouwt er een behoorlijke "bel" op bij de ingang van de reiniger. Ik dacht dat die slangen 22 bar konden hebben, dat zit er toch niet op een standaard waterleiding :P

Maar even op zoek naar een knappe waterleiding en aansluiting in plaats van die Hozelock zooi :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
DJMaze schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:25:
Nu alleen nog een verloop van 32 buiten naar 36 binnen nodig en ik ben er.
@Notna, @henkie196 of @McGryphon kan één van jullie in de startpost "stofzuiger" updaten?
[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

In mijn zoektocht naar de juiste verloop voor Festool Stofzuiger -> Makita gereedschap heb ik namelijk het volgende gevonden:

Hikoki 337527
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsu95bCF-6MEVdpaohef1IgaEtE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Up87PfXgG4L9MiXgnmKOEbc1.png?f=user_large

Met dit rubberen verloopstuk kan je blijkbaar bijna alles passend maken.

[ Voor 11% gewijzigd door DJMaze op 11-05-2022 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:45
Lijkt hetzelfde als deze:
https://www.toolstation.nl/triton-stofafzuigadapter/p65618

Die zit ook bij allerlei kärcher slangen geleverd. Is idd een ideaal makkelijk verloopje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Raymond schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:00:
Lijkt hetzelfde als deze:
https://www.toolstation.nl/triton-stofafzuigadapter/p65618

Die zit ook bij allerlei kärcher slangen geleverd. Is idd een ideaal makkelijk verloopje :)
Ik zie geen plaatje bij de link van @DJMaze, maar klinkt inderdaad als zoiets. Zat ook bij mij stofzuiger er bij, is voor wel makkelijk als je niks beter passends hebt, maar het zit over het algemeen minder goed vast als met zo'n Festool mof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:45
Dat klopt. Ik beschouw het als een universeel verloopje, voor als er geen origineel/beter passend verloop beschikbaar is. Onder het motto: beter iets dan niets :)

Anders moet met je ducttape gaan klooien, da's ook niks.

[ Voor 15% gewijzigd door Raymond op 11-05-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
henkie196 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:07:
Ik zie geen plaatje bij de link van @DJMaze
Ik heb plaatje toegevoegd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Raymond schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:00:

Anders moet met je ducttape gaan klooien, da's ook niks.
Mijn ervaring is eigenlijk dat dat nog steeds moet :+

Heb zelf de Dewalt draaikoppeling nu vast aan mijn stofzuiger, en daar heb ik dan nog wel 2 verloopjes bij, maar ik ben van plan eerdaags solidworks aan te slingeren om wat modellen voor verloopjes te maken die precies zouden moeten passen op mijn Bosch gereedschap. En als ik dan toch bezig ben, dan meteen ook wat voor de kolomboormachine fixen :p

Op werk hebben we Festool, maar moet zeggen dat ik de Dewalt draaikoppeling tot nu toe fijner vind werken. Een van mijn collega's heeft bij zijn werkbank de stofzuigerslang maar vastgeschroefd aan zijn kleine vlakschuurmachine, "want dat kutding ketst er gelijk af anders", maar die is dan ook wel erg a-subtiel ingesteld :+

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:30
Heeft hier iemand ervaring met zandstralen?
Compressor had ik al en ik tikte voor 10 euro een nieuwe ongebruikte Parkside PDSP 1000 op de kop via Marktplaats.
4 stuks 25 kg zakken Bekagrit 0,2-1,0 mm gehaald voor €50 samen en gaan.
Kon ook glasparels meenemen/kopen maar dat deed eigenlijk niets behalve polijsten volgens de verkoper.
Dus leuk als je rvs of brut aluminium wil opfrissen en glad wil houden, maar verf afnemen, bv op hout, dat deed het niet. Voor €35/25kg dus maar laten staan.
Advies om hout met minder materiaal en druk te stralen, voorzichtig.

Valt me niet tegen met een kort testje met grit. _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3w5N1fW84UbwrmUc9eBfU-g5aro=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JIlVg3B9shz0fYLbKB54ZpDs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPTg06djxunl6nSkTcG7Et0smBw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J16h84DihPxFaQ710UMnVzox.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsxgqzcH9bTshH_068WXDG3DbIE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZJJacQAdOBerCEcZhK4ZQ0g.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXTbtaTnN72oU-qMTasFhivWYjE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILX8bATuzVCpcZmfbMGRvq2b.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBrcCRvI_JbycrXFZ04aazBCn68=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C6tUejPyS78tE15qefJSroC1.jpg?f=fotoalbum_tile

Het stuitert wel alle kanten op, dus voor het echie span ik wat zeiltjes buiten ergens zodat ik een soort opvangbak/cabine heb en het grit kan hergebruiken/opvegen.
Maar zoals je ziet gaat verf en roest er goed en simpel vanaf. d:)b

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 11-05-2022 19:27 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-09 17:00

valluik

Probeert ook maar wat

Teijgetje schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:20:
Compressor had ik al en ik tikte voor 10 euro een nieuwe ongebruikte Parkside PDSP 1000 op de kop via Marktplaats.
Kon ook glasparels meenemen/kopen maar dat deed eigenlijk niets behalve polijsten volgens de verkoper.
Dus leuk als je rvs of brut aluminium wil opfrissen en glad wil houden, maar verf afnemen, bv op hout, dat deed het niet. Voor €35/25kg dus maar laten staan.

[Afbeelding][Afbeelding]

Het stuitert wel alle kanten op, dus voor het echie span ik wat zeiltjes buiten ergens zodat ik een soort opvangbak/cabine heb en het grit kan hergebruiken/opvegen.
Gaaf werkje, zandstralen komt voor DIY toch minder vaak voor heb ik het idee. Eerste resultaten ogen prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@valluik
Het geeft zooi inderdaad, maar ik heb buiten ruimte genoeg.
En een petje/masker/bril is geen luxe.
Maar dus simpeler en goedkoper dan gedacht.

Ik stond eerst staal- en komborstels op te maken, nadat ik met afbijt alles ingesmeerd had.
Om dan nog steeds overal tussen oude en loszittende verf over te houden.
Op dikke verf gaat het wat minder snel dan gedacht maar het wordt perfect schoon. En kleine stukjes die vastzitten zitten echt vast.
Maar ik zie nu weer een lichtpuntje aan het einde van 3 tafels, 4 bankjes, en 10 stoelen die we in één kleur willen hebben. Allemaal gegoten staal of aluminium, deels antiek, met werkjes, gaatjes en tierelantijntjes.
De kleur was het probleem niet, dat het bleef zitten wel. Daar heb ik nu wel vertrouwen in. Ik heb roestwerende staalverf die geen primer nodig heeft.

En plotseling bedenk je veel meer dingen die even schoongespoten kunnen voordat er verf overheen gaat.
Ik heb ook nog een 14-tal 2 meter brede spijlen hekken met punten staan, gegalvaniseerd, die ooit blauw gekalkt zijn zonder primer.
Dat is half losgelaten. De rest gaat nu er ook af voordat er een zinkprimer en verf overheen gaat.
Maar ook de aangepaste poten van de hekpalen kunnen schoon en van de walshuid ontdaan.
Of wat werktuigen, het maaidek op enkele plekken, drie kruiwagens, etc.

De vraag is nu of een zelfaanzuigend pistool niet handiger is, want nooit leeg en lichter qua handelen. :9~

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 11-05-2022 21:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
DJMaze schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:22:
@Notna, @henkie196 of @McGryphon kan één van jullie in de startpost "stofzuiger" updaten?

In mijn zoektocht naar de juiste verloop voor Festool Stofzuiger -> Makita gereedschap heb ik namelijk het volgende gevonden:

Hikoki 337527
[Afbeelding]

Stond al min of meer in de TS, maar niet zo duidelijk, dus heb het op jouw verzoek de tekst iets duidelijker gemaakt en wat plaatjes toegevoegd voor de beeldvorming ;)

[ Voor 3% gewijzigd door henkie196 op 12-05-2022 06:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 22:26
Teijgetje schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:20:

[Afbeelding][Afbeelding]

Zandstralen geeft echt een voldaan gevoel als je ziet hoe mooi alle rommel weg gestraald word. :P Maar ik geef toch wel als tip om na het stralen toch even snel met de roestborstel erover heen te gaan om het materiaal weer wat gladder te krijgen. Ruwe oppervlaktes zijn namelijk zeer gevoelig voor smerige vingers, roest etc.. En kijk uit met dun plaat materiaal materiaal. Dat trekt gewoon krom als je iets straalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Teijgetje Petje/masker/bril: klinkt als die zou ik vervangen door een integraalhelm oid. Anders is het single use ben ik bang :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@The Eagle
Ik heb al een Nikaab en een Boerka besteld. :+
Moet genoeg zijn. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
DJMaze schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:22:
[...]

Hikoki 337527
[Afbeelding]

Enig idee of deze ook goed past op een Makita afkortzaag? Ik heb een Kärcher stofzuiger, het meegeleverde verloopstuk past perfect op de invalzaag, maar met de afkortzaag loop ik altijd te klooien met schilderstape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
@Thijskoman je moet de binnen en buitendiameter van de afkortzaag weten.
Ik heb zelf een invalzaag en die paste ook niet, het is echt koffiedik kijken bij makita.

Vandaar dat ik bij makita nu alles verloop naar 38mm en dan naar de 36mm koppeling van de slang.

Als je wilt kan ik wel wat foto's maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:28

dragonhaertt

@_'.'

DJMaze schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:55:
@Thijskoman je moet de binnen en buitendiameter van de afkortzaag weten.
Ik heb zelf een invalzaag en die paste ook niet, het is echt koffiedik kijken bij makita.

Vandaar dat ik bij makita nu alles verloop naar 38mm en dan naar de 36mm koppeling van de slang.

Als je wilt kan ik wel wat foto's maken.
Ik snap niet zo goed waarom het koffiedik kijken is.
Er staat bij elk apparaat exact de diameter van de stofafzuiging en compatibiliteit met adapters op de productpagina.

Ik heb zonder na te meten, twee moffen kunnen selecteren waar ik al mijn Makita apparaten mee kan aansluiten. Van achter mijn computer.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Laatst online: 13-09 16:44
Heeft iemand ervaring met slagmoersleutels?

Zo af en toe kom ik onder auto's bouten tegen die toch wel zo ontzettend vastgeroest zitten dat mijn sleutels en (gebrek aan) spierkracht er weinig tegen uithalen. Een slagmoersleutel en wat hitte lijkt me hier een prima oplossing. Ik heb alleen geen idee hoe veel kracht ik nou echt nodig heb. Kunnen jullie adviseren?

Ik sleutel niet heel vaak, dus het zal vast oud marktplaats-beestje worden. En eentje met een compressor zou ook een optie zijn, zeker als ik jaloers kijk naar wat @Teijgetje voor elkaar krijgt tegen oxidatie. Maar ik vraag me af wat voor'n compressor je nodig hebt voor een beetje lomp werk. Moet dat perse een grote unit zijn, of kan een kleintje (met af en toe wachten) ook?

Ik vind het nu prima om met een ratel dingen los te draaien, dus een compacte alleskunner is niet nodig. Ik wil vooral een oplossing hebben voor die ene vastgeroeste bout die een sleutelmiddag helemaal stil kan leggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Killing Time schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:53:

Zo af en toe kom ik onder auto's bouten tegen die toch wel zo ontzettend vastgeroest zitten dat mijn sleutels en (gebrek aan) spierkracht er weinig tegen uithalen. Een slagmoersleutel en wat hitte lijkt me hier een prima oplossing. Ik heb alleen geen idee hoe veel kracht ik nou echt nodig heb. Kunnen jullie adviseren?

Ik sleutel niet heel vaak, dus het zal vast oud marktplaats-beestje worden. En eentje met een compressor zou ook een optie zijn, zeker als ik jaloers kijk naar wat @Teijgetje voor elkaar krijgt tegen oxidatie. Maar ik vraag me af wat voor'n compressor je nodig hebt voor een beetje lomp werk. Moet dat perse een grote unit zijn, of kan een kleintje (met af en toe wachten) ook?

Ik vind het nu prima om met een ratel dingen los te draaien, dus een compacte alleskunner is niet nodig. Ik wil vooral een oplossing hebben voor die ene vastgeroeste bout die een sleutelmiddag helemaal stil kan leggen.
En een pijp op je sleutel of een wielmoersleutel is niet voldoende?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:23

Ik heb een Makita DTW285 die ik voornamelijk gebruik om wielmoeren los en vast te draaien. Die is niet overbemeten, maar hij krijgt de wielmoeren wel los, het echter duurt vaak wel even voor er beweging in komt.
Het is wel 100x beter dan de luchtsleutel van de lidl die ik hiervoor had. Die kreeg ze überhaubt niet los voor mijn 24l tank leeg was.
De goedkoopste manier is denk ik een basic compressor met een goede (zuinige) slagmoersleutel. Bij voorbeeld een Hazet 9012SPC of 9012M Dan ben je voor ca. 250,- klaar. Bezuinig niet op de slagmoersleutel, aangezien bij de goedkope het opgegegeven koppel vaak niet klopt en véél meer lucht gebruiken.
Een vergelijkbare set op accu kost al gauw tegen de 400,- inclusief accu's en laders (als je niet al accu's hebt).
Een iets goedkopere accu slagmoersleutel kan ook. Die heeft minder koppel (en vermogen) maar kost ook al gauw richting de 300,- a 350,-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@Killing Time specifiek voor werken aan auto's zou je ook nog even in dit topic kunnen zoeken naar ervaringen: Goed (auto)sleutelgereedschap

Heb je al accugereedschap van een bepaald merk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Killing Time
Voor lomp werk moet je voor een compressor al gauw denken aan 270-300 l/m opbrengst of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Laatst online: 13-09 16:44
Shapeshifter schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:39:
[...]

En een pijp op je sleutel of een wielmoersleutel is niet voldoende?
Soms wel, maar vaak is bereikbaarheid een probleem. Als je bijvoorbeeld met wielophanging bezig bent komt de wielkast zelf al snel in de weg te zitten.
Nivado schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:42:
[...]

Ik heb een Makita DTW285 die ik voornamelijk gebruik om wielmoeren los en vast te draaien. Die is niet overbemeten, maar hij krijgt de wielmoeren wel los, het echter duurt vaak wel even voor er beweging in komt.
Het is wel 100x beter dan de luchtsleutel van de lidl die ik hiervoor had. Die kreeg ze überhaubt niet los voor mijn 24l tank leeg was.
De goedkoopste manier is denk ik een basic compressor met een goede (zuinige) slagmoersleutel. Bij voorbeeld een Hazet 9012SPC of 9012M Dan ben je voor ca. 250,- klaar. Bezuinig niet op de slagmoersleutel, aangezien bij de goedkope het opgegegeven koppel vaak niet klopt en véél meer lucht gebruiken.
Een vergelijkbare set op accu kost al gauw tegen de 400,- inclusief accu's en laders (als je niet al accu's hebt).
Een iets goedkopere accu slagmoersleutel kan ook. Die heeft minder koppel (en vermogen) maar kost ook al gauw richting de 300,- a 350,-
Het gaat mij er eigenlijk vooral om dat ik relatief goedkoop zo veel mogelijk kracht kan zetten. Accu valt dat dus al af begrijp ik zo. Maakt het luchtverbruik veel uit als het om een klein aantal moeren gaat? Als in, dat ik na elke stevige moer/bout even moet wachten vind ik niet zo'n probleem. Bij hele lastige jongens zelfs even halverwege wachten tot de compressor op druk is kan ook nog wel.
Orion84 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:44:
@Killing Time specifiek voor werken aan auto's zou je ook nog even in dit topic kunnen zoeken naar ervaringen: Goed (auto)sleutelgereedschap

Heb je al accugereedschap van een bepaald merk?
Dank voor de tip! Ik zal daar ook even posten.
Wat accugereedschap betreft heb ik 12v Bosch blauw spul. (Schroefboormachine, decoupeerzaag) Het krachtigere werk doe ik met geleend of bedraad gereedschap.
Teijgetje schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:54:
@Killing Time
Voor lomp werk moet je voor een compressor al gauw denken aan 270-300 l/m opbrengst of meer.
Dat is nou net wat ik niet hoopte te horen ;) Betekent een lagere opbrengst dat je de tank snel leeg trekt, of dat de machine überhaupt niet op gang komt? En hoe belangrijk is tankgrootte in zo'n geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Killing Time
Luchtgereedschap gebruikt veel lucht. Vaak is wachten op druk vervelend als je meerdere dingen met een compressor doet.
Maar er zijn sleutels met weinig gebruik zoals al gezegd.
HBM heeft een aantal verschillende met verschillend luchtgebruik, voor verschillende prijzen. Dat is even uitzoeken maar ga voor veel koppel.

Een slagmoersleutel op netstroom is natuurlijk ook nog een optie, die zijn goedkoper dan accuvarianten.
Ik heb overigens een Parkside 400Nm accumachine, die voldoet tot nu prima.

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 13-05-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Killing Time schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:56:
[...]
Dank voor de tip! Ik zal daar ook even posten.
Voor je daar gaat posten: doorzoek dat topic eerst eens even op de term "slagmoersleutel". Je bent echt niet de eerste met deze vraag en er is ongetwijfeld al het nodige over geschreven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:00

Als stelregel zou ik zeggen, dat je ongeveer 2 keer zoveel kracht wilt hebben voor losdraaien, als waarmee het vastzit. Dat is dan voor "normaal" vastzitten. Zit het vastgeroest, dan heb je al gauw een veelvoud nodig. Maar in dat geval ga je sowieso het een ander moeten vervangen, en zou je het dus ook op destructieve wijze kunnen verwijderen. Sowieso moet je dan weer oppassen, dat je niet de hele boel sloopt met zoveel lompe kracht erop. Er zijn maar een paar dingen (zoals wielnaven) die zo vast horen te zitten, dat je ze met 300 Nm waarschijnlijk niet loskrijgt.

Zelf heb ik een accuslagmoersleutel met 300 Nm van Bosch-blauw. Die voldoet tot nu toe prima voor wielen van de auto wisselen, en voor alles aan mijn motorfiets.

Ik heb daarnaast een Hazet 1700 Nm perslucht slagmoersleutel, die kan ik altijd nog pakken wanneer het echt vastzit. Omdat ik alleen aan mijn motor sleutel, heb ik die dus niet meer nodig gehad sinds ik een accumodel heb. Ik heb ook een 350 l/min compressor. De Hazet sleutel is zuinig met lucht, ca 140 l/min. Vergelijkbare modellen schieten ook zomaar door de 300 l/min. heen. Dus dat is zeker iets om op te letten bij aankoop.

Als je al een merk accugereedschap gebruikt, wat je kan uitbreiden (Makita, Bosch-blauw etc.), dan zou ik voor een accu-model gaan. Een compressor is niet goedkoop, en eigenlijk alleen interessant als je hem ook voor andere zaken gebruikt. En als je meer wilt doen dan velgen, bijvoorbeeld wielnaven, dan zou ik voor een 1000 Nm model gaan. Die kosten ook niet de wereld meer. Maar voor de meeste klussen zou een ca 300 Nm model ook voldoende moeten zijn. Bij Bosch krijg je er momenteel een gratis 5,5 Ah ProCore accu bij, hoewel er dan in dit geval geen lader bij zit. (En ik zou eerder een boormachine met accu's en lader kopen, dan €230,- meer uitgeven voor dit apparaat met 2 accu's).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Weet iemand of er betaalbaar gereeedschap bestaat om wat dikkere stalen leidingen te buigen?
Liefst zodat het gebogen kan worden met een straal van ongeveer 500mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:18

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Baytep schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:35:
Weet iemand of er betaalbaar gereeedschap bestaat om wat dikkere stalen leidingen te buigen?
Liefst zodat het gebogen kan worden met een straal van ongeveer 500mm
Ja een hydraulische pijpbuiger :), maar ik raad je aan om er zand dan in te doen en heet tes token voor je buigt :)

Of gewoon met zand en een goede warmte bron proberen en dan met de hand buigen

[ Voor 7% gewijzigd door Damic op 13-05-2022 19:51 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:59

thijsco19

KTM 990 SMT

Dan kom je al gauw uit op zoiets: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-12-ton-pijpenbuiger.

Wat de buigradius is zou ik niet weten.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
@thijsco19 Bedankt! Handig zo'n forum!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:26

sjirafje

No inspirational quotes here

Voor slagmoersleutels kijk ook zeker even naar Torque test channel op YouTube. Daar testen ze heel veel slagmoersleutelsmet soms erg verassende resultaten.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:18

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

sjirafje schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:31:
Voor slagmoersleutels kijk ook zeker even naar Torque test channel op YouTube. Daar testen ze heel veel slagmoersleutelsmet soms erg verassende resultaten.
Voor de mensen die niet willen zoeken: YouTube: YouTube ze hebben ook een lijst ergens maar die is niet gemakkelijk te bereiken :(
Of de Milwakee Fuel 18V zijn king

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gadgets, NIEUW 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eza4cupGQdg8jYBntibmdrb2BNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WmqDfG4MLtf2Zlo9x04E144I.jpg?f=fotoalbum_large
Alleen dat losse stiftje bij die conducteurssleutel, weet iemand wat daar het idee van is?

Pagina: 1 ... 102 ... 261 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).