ione schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:25:
[...]
Goed punt! Dat is het precies. Hoe langer je kijkt hoe meer opties er zijn.
Alleen ben ik nu bezig met wat werkzaamheden op zolder en komt er een metal stud wandje. En straks buiten een overkapping met dikke balken. Dus vandaar dat ik meteen ook zat te kijken naar een slagschroefmachine. Zit dan ook meteen netjes in een box.
Op korte termijn wil ik wel een slagschroefmachine halen. Alleen is dan de vraag zijn die combo setjes goed of kan ik beter losse (en misschien betere) machines halen?
Prio ligt bij een schroefmachine, maar als ik nu voor een klein beetje meer een complete set kan hebben ben ik ook tevreden.
Op zich kunnen combi-sets net zo goed zijn als los kopen. Dat is een kwestie van de type-nummers vergelijken.
Waar ik vooral naar zou kijken: Zorg dat je een set met goede accu's koopt, en als het even kan een stuk of 3-4. Accu's zijn doorgaans namelijk alleen goedkoop in combinatie met een boormachine en lader. Losse accu's zijn duur.
Daarna kan je losse body's kopen, en die vind ik doorgaans wel meevallen, qua prijs. Qua kwaliteit zou ik altijd opletten of apparaten Brushless zijn, als je ze vaker gaat gebruiken (gaat ook langer mee). Bij een boormachine kan je daarnaast nog vergelijken of hij een kunststof of metalen kop heeft. Je hoeft niet het duurdere te nemen, maar het zijn features om tussen merken te vergelijken waar je in hun modellengamma zit.
Bij nog duurdere modellen krijg je opties als kickback-control. Die van mij met zijn 55 Nm koppel, heeft dat niet, die moet ik bijvoorbeeld met een gatenzaag echt wel met 2 handjes vasthouden. Als de gatenzaag hapt, verdraait hij echt met geweld. Ik heb maat kolenschop handen en polsen waar veel horlogebandjes niet eens omheen passen, maar ik heb wel respect voor dat apparaat gekregen...
Zelf ben ik begonnen met een Bosch GSR 18V-55, in combinatie met 3 st. 4 AH ProCore accu's, die in de aanbieding was voor €250,-. Die accu's kosten los €79,- per stuk, en je wilt het aantal machines dat je gelijktijdig gebruikt +1 accu hebben, als je het mij vraagt. Ik heb toen nog 2 2.0AH accu's bijgekocht omdat ik die tegenkwam voor €20,-/st. daardoor heb ik 5 accu's en die lichte zijn prettig voor licht werk.
Helaas zie ik nu trouwens alleen een set met 3 normale accu's van 5 AH (die zijn veel zwaarder in gewicht!), voor €295.
Daarnaast heb ik een slagschroevendraaier (instapmodel, mocht een apparaat gratis uitzoeken als actie bij de boormachine), Slagmoersleutel (300 Nm, brushless) en Slijptol (brushless, middelzwaar model). En was in totaal zo'n €500,- kwijt.
Ik ben zelf tevreden met Bosch (blauw), alleen hebben zij bijvoorbeeld geen tuingereedschap met dat accu-systeem. Ook in DHZ machines heeft Makita denk ik een ruimer assortiment. Voor mijn gevoel is Bosch dan wel weer wat meer Bang-for-Buck. Zeker wanneer je de regelmatig terugkerende aanbiedingen bij Amazon (.nl en .de, Keepa FTW!) in de gaten houdt.