Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:41:
[...]

Ze zijn zwaar en niet heel snel op te zetten. Een gewone schraag is makkelijker mee te nemen en sneller om op te zetten. Beiden hebben hun nut, maar als je er een beetje op moet leunen, wil je dat het stabiel is, en daar zijn de toughbuilts heel goed in.

Ik pak meestal gewoon m'n toughbuilts, maar dat komt ook omdat ik die gebruik als tafel om platen op te zagen met de invalzaag, en dan wil je niet hebben dat je schraag opeens weg schuift of om dondert. Maar het kost meer tijd om dat op te zetten.
dat. Ik heb twee sets c700s. Een staat redelijk permanent onder een zelfbouw mft plaat. De ander gebruik ik voor klusjes.

Lichtere schragen heb ik wel eens omgetikt met ergens vrij lomp op beitelen. Nooit meer (toen dit gebeurde ben ik naar toolstation gereden om de eerste set toughbuilts te halen)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Beun schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:29:
[...]

Zijn ze lomp in omgang?
eigenlijk wel ja, ik zou als het kan ze eerst eens gebruiken voordat je ze koopt. er zijn maar heel weinig dingen die ik na aankoop vrij snel weer verkoop, maar die toughbuilds dus wel. ik heb overegens niets tegen het merk, ik ben super blij met mijn rolbokken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:22:
eigenlijk wel ja, ik zou als het kan ze eerst eens gebruiken voordat je ze koopt. er zijn maar heel weinig dingen die ik na aankoop vrij snel weer verkoop, maar die toughbuilds dus wel. ik heb overegens niets tegen het merk, ik ben super blij met mijn rolbokken. :+
Veel hangt af van hoe je het gaat gebruiken, denk ik. Zo'n Paulk tafelblad zoals @The Fatal bv. laat zien wil je denk ik wel op een zo stabiel mogelijke ondergrond zetten. En die sjouw je neem ik aan ook niet overal mee naar toe, maar laat je op dezelfde plek staan. Zo doe ik het ook (maar dan zonder die Paulk erop), en ik neem aan dat jij en @Raymond liever de schragen mee nemen naar waar je op dat moment bezig bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

henkie196 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:40:
[...]

Veel hangt af van hoe je het gaat gebruiken, denk ik. Zo'n Paulk tafelblad zoals @The Fatal bv. laat zien wil je denk ik wel op een zo stabiel mogelijke ondergrond zetten. En die sjouw je neem ik aan ook niet overal mee naar toe, maar laat je op dezelfde plek staan. Zo doe ik het ook (maar dan zonder die Paulk erop), en ik neem aan dat jij en @Raymond liever de schragen mee nemen naar waar je op dat moment bezig bent?
Mobiel moeten ze wel zijn ja, anders koop of maak ik wel een tafel/werkbank :+
Ik heb ze gebruikt om sandwichpanelen te zagen, en opzich zijn ze stevig en waren prima geschik voor het werk.. Maar ik moet er niet aan denken dat ik ze rond moet slepen wat voor mij toch echt de basis functie van een schraag is en aangezien ik niet vanplan was nog een keer het dak te vervangen zag ik geen functie in de toekomst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:43
henkie196 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:40:
[...]

idd, voor in en rondom het huis, bij het klussen. Heel vaak wil ik dan ff een soort tafeltje ofzo hebben. Een workmate is daar te klein voor en ik heb ook geen mft tafel oid.
Dan is een plaat over twee schraagjes ideaal. En wiebelen enz is dan geen probleem. De standaard €5 beuken klapschraagjes zijn dan makkelijker in gebruik. Tegen de tijd dat ik 1 C700 heb opgezet, ben ik met die simpele schraagjes al begonnen met klussen.

Verder vind ik die C700's ook te laag. Ze zijn echt instelbaar van kleuterhoogte tot kinderhoogte. Voor volwassenen zijn ze 10-15cm te laag.
Ze zijn wel stevig als ze eenmaal staan, maar bij het in-uitklappen moet je voorzichtig zijn: Het is allemaal dun en buigzaam blik, wat niks kan hebben.
Ik snap wel dat twain4me ze heeft weggedaan. Ik gebruik ze wel bij wat langere klussen, bijvoorbeeld gehobby in de kelder. Maar ff buiten klussen, dan pak ik de simpele bouwmarktschraagjes .Daar heb ik in al die jaren nog geen goed alternatief voor gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Raymond schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:09:
[...]

Verder vind ik die C700's ook te laag. Ze zijn echt instelbaar van kleuterhoogte tot kinderhoogte. Voor volwassenen zijn ze 10-15cm te laag.
_/-\o_

Dat was ik nog vergeten idd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:59:
Mobiel moeten ze wel zijn ja, anders koop of maak ik wel een tafel/werkbank :+
Ik heb ze gebruikt om sandwichpanelen te zagen, en opzich zijn ze stevig en waren prima geschik voor het werk.. Maar ik moet er niet aan denken dat ik ze rond moet slepen wat voor mij toch echt de basis functie van een schraag is en aangezien ik niet vanplan was nog een keer het dak te vervangen zag ik geen functie in de toekomst. :)
Een werkbank heb ik al gemaakt, ik gebruik de C700s om een tijdelijke werkbank te maken waar ik makkelijk omheen kan lopen, maar waar ik niet de ruimte voor heb om altijd te hebben staan. Ik heb nog wel lichtere schragen, maar gebruik die niet echt vaak.
idd, voor in en rondom het huis, bij het klussen. Heel vaak wil ik dan ff een soort tafeltje ofzo hebben. Een workmate is daar te klein voor en ik heb ook geen mft tafel oid.
Dan is een plaat over twee schraagjes ideaal. En wiebelen enz is dan geen probleem. De standaard €5 beuken klapschraagjes zijn dan makkelijker in gebruik. Tegen de tijd dat ik 1 C700 heb opgezet, ben ik met die simpele schraagjes al begonnen met klussen.

Ze zijn wel stevig als ze eenmaal staan, maar bij het in-uitklappen moet je voorzichtig zijn: Het is allemaal dun en buigzaam blik, wat niks kan hebben.
Ik snap wel dat twain4me ze heeft weggedaan. Ik gebruik ze wel bij wat langere klussen, bijvoorbeeld gehobby in de kelder. Maar ff buiten klussen, dan pak ik de simpele bouwmarktschraagjes .Daar heb ik in al die jaren nog geen goed alternatief voor gevonden.
Tegen de tijd dat jij begonnen bent met klussen, ben ik waarschijnlijk nog bezig de spullen uit m'n garage naar de tuin aan het versjouwen :+ :P En als ik dat niet doe, ben ik daarna nog drie keer op en neer aan het lopen om de extra dingen te halen die ik in het begin niet gehaald heb.

Qua hoogte, ze zouden inderdaad zeker wel 10cm hoger mogen zijn. Normaal werkblad op zo'n 90-95cm zou prima zijn. Aan de andere kant, tot nu toe heeft het me nog niet heel veel gestoord, moet ik zeggen. Voor het zaag en boorwerk wat ik er voornamelijk op doe is de hoogte niet zo'n probleem, want dan heb je de hoogte van de tool nog ertussen. Maar voor (kleinere) dingen aftekenen ofzo doe ik liever op m'n werkbank, die heeft daar een geschiktere hoogte voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:21
ione schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:25:
[...]

Goed punt! Dat is het precies. Hoe langer je kijkt hoe meer opties er zijn.

Alleen ben ik nu bezig met wat werkzaamheden op zolder en komt er een metal stud wandje. En straks buiten een overkapping met dikke balken. Dus vandaar dat ik meteen ook zat te kijken naar een slagschroefmachine. Zit dan ook meteen netjes in een box.

Op korte termijn wil ik wel een slagschroefmachine halen. Alleen is dan de vraag zijn die combo setjes goed of kan ik beter losse (en misschien betere) machines halen?
Prio ligt bij een schroefmachine, maar als ik nu voor een klein beetje meer een complete set kan hebben ben ik ook tevreden.
Op zich kunnen combi-sets net zo goed zijn als los kopen. Dat is een kwestie van de type-nummers vergelijken.

Waar ik vooral naar zou kijken: Zorg dat je een set met goede accu's koopt, en als het even kan een stuk of 3-4. Accu's zijn doorgaans namelijk alleen goedkoop in combinatie met een boormachine en lader. Losse accu's zijn duur.

Daarna kan je losse body's kopen, en die vind ik doorgaans wel meevallen, qua prijs. Qua kwaliteit zou ik altijd opletten of apparaten Brushless zijn, als je ze vaker gaat gebruiken (gaat ook langer mee). Bij een boormachine kan je daarnaast nog vergelijken of hij een kunststof of metalen kop heeft. Je hoeft niet het duurdere te nemen, maar het zijn features om tussen merken te vergelijken waar je in hun modellengamma zit.
Bij nog duurdere modellen krijg je opties als kickback-control. Die van mij met zijn 55 Nm koppel, heeft dat niet, die moet ik bijvoorbeeld met een gatenzaag echt wel met 2 handjes vasthouden. Als de gatenzaag hapt, verdraait hij echt met geweld. Ik heb maat kolenschop handen en polsen waar veel horlogebandjes niet eens omheen passen, maar ik heb wel respect voor dat apparaat gekregen...

Zelf ben ik begonnen met een Bosch GSR 18V-55, in combinatie met 3 st. 4 AH ProCore accu's, die in de aanbieding was voor €250,-. Die accu's kosten los €79,- per stuk, en je wilt het aantal machines dat je gelijktijdig gebruikt +1 accu hebben, als je het mij vraagt. Ik heb toen nog 2 2.0AH accu's bijgekocht omdat ik die tegenkwam voor €20,-/st. daardoor heb ik 5 accu's en die lichte zijn prettig voor licht werk.
Helaas zie ik nu trouwens alleen een set met 3 normale accu's van 5 AH (die zijn veel zwaarder in gewicht!), voor €295.
Daarnaast heb ik een slagschroevendraaier (instapmodel, mocht een apparaat gratis uitzoeken als actie bij de boormachine), Slagmoersleutel (300 Nm, brushless) en Slijptol (brushless, middelzwaar model). En was in totaal zo'n €500,- kwijt.

Ik ben zelf tevreden met Bosch (blauw), alleen hebben zij bijvoorbeeld geen tuingereedschap met dat accu-systeem. Ook in DHZ machines heeft Makita denk ik een ruimer assortiment. Voor mijn gevoel is Bosch dan wel weer wat meer Bang-for-Buck. Zeker wanneer je de regelmatig terugkerende aanbiedingen bij Amazon (.nl en .de, Keepa FTW!) in de gaten houdt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:15

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

[...]
Dus dat roept meteen de vraag op:
Wat is dan -wel- een goede setup? Even prijs weglaten maar wel belangrijk: Redelijk goed mobiel, zeer stevig en zeer stabiel en de juiste hoogte. Ik had verder begrepen dat die C700 ook wat lastiger was vanwege Amerikaanse maatvoering...? Dat van het buigzaam en voorzichtig zijn met in en uitklappen had ik nog niet meegekregen, wel dat het echt op één speciale manier/volgorde moest. Eigenlijk net genoeg nadelen voor mij om het niet te halen, maar ik ben wel in de markt voor zoiets.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

rockhopper schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:26:
[...]

Dus dat roept meteen de vraag op:
Wat is dan -wel- een goede setup? Even prijs weglaten maar wel belangrijk: Redelijk goed mobiel, zeer stevig en zeer stabiel en de juiste hoogte. Ik had verder begrepen dat die C700 ook wat lastiger was vanwege Amerikaanse maatvoering...? Dat van het buigzaam en voorzichtig zijn met in en uitklappen had ik nog niet meegekregen, wel dat het echt op één speciale manier/volgorde moest. Eigenlijk net genoeg nadelen voor mij om het niet te halen, maar ik ben wel in de markt voor zoiets.
Je kunt ze maar op 1 manier in- en uitklappen. 1 scharnier eerst, en dan het andere. Staat ook bij het palletje "open first" danwel "close first". Geen rocket science.
Je moet wel even goed de poten maximaal naar buiten bewegen voor je de schragen neerzet. De maat van wie ik 1 van mijn sets heb overgenomen heeft dat keer niet goed gedaan, daar zie je wel dat de boel wat is gaan buigen.

Buiten dat zijn ze te laag, dat klopt. De beugels om balkjes te klemmen werken ook wel met NL houtmaten, maar het zal vast met imperial balkjes mooier werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Boudewijn schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:51:
[...]

Je kunt ze maar op 1 manier in- en uitklappen. 1 scharnier eerst, en dan het andere. Staat ook bij het palletje "open first" danwel "close first". Geen rocket science.
Je moet wel even goed de poten maximaal naar buiten bewegen voor je de schragen neerzet. De maat van wie ik 1 van mijn sets heb overgenomen heeft dat keer niet goed gedaan, daar zie je wel dat de boel wat is gaan buigen.

Buiten dat zijn ze te laag, dat klopt. De beugels om balkjes te klemmen werken ook wel met NL houtmaten, maar het zal vast met imperial balkjes mooier werken.
Ik moest ineens aan de two by four denken de beroemde geschaafde 2/4 balkjes zijn dus ook geen 2/4 in america/canda maar 3,5"x1,5" (38x89) De 44x 94 (onze 2/4 (50x100 ruw)) is dus groter :+ mocht iemand 38x89 zoeken bij bouwmaat liggen ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-07 17:33
KappuhH schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:31:
Wat is jullie ultieme stanleymes? Heb al allerlei (action) meuk gehad maar gaat allemaal tuk. Dus nu is het tijd voor een goed exemplaar…
Action meuk? Hmm ik ben mijn stalen Stanley kwijt dus deze bij de action gekocht:
https://www.action.com/nl-nl/p/werckmann-uitschuifmes/

Het mes is van aluminium denk ik, met rubber.

Mijn eerste indruk uit de doos was toch verassend positief.
Voelt stevig aan en ligt fijn in de hand. Tot nu toe ben ik er blij mee voor dat geld.
Nu ben ik ook geen tapijtlegger o.i.d. maar voor de werkzaamheden waar ik het voor gebruik meer dan prima.

[ Voor 3% gewijzigd door JvdW op 29-04-2022 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17-07 09:44
Jeanke117 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:32:
Welke momentsleutels gebruikt iedereen? Heb een momentsleutel nodig voor wat aan de auto te beunen puur hobbymatig Dus 30-200nm is voldoende. Die goedkopere momentsleutels van rond de 30/40 euro zijn volgens mij allemaal hetzelfde alleen een andere naam ingegraveerd? Ik zag een post voorbij komen over een S&R momentsleutel maar ook die lijkt op alle ander momentsleutels van die prijsklasse alleen handvat zwart geverfd enz. https://www.amazon.nl/-/en/dp/B07K4YW842/

Vraag is meer of zo'n goedkopere momentsleutel ook voldoet. Allemaal een afwijking van 4% zie ik. Ik zat ook te kjken naar een elektrische adapter. Aangezien ik al een wringijzer heb en die elektrische vaak accurater zijn dan de goedkopere "handmatige" momentsleutels https://www.hbm-machines....-tot-135-nm-met-38-opname

Mensen hier ervaring met zo'n elektrische adapter?
Om even terug te kome op mijn vraag. Ik heb uiteindelijk een mannesmann momentsleutel gehaald voor 40 euro. Aangezien het toch maar alleen voor de velgenset wordt gebrukt en misschien incidenteel voor andere zaken zoals ophanging enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wat is jullie ultieme stanleymes? Heb al allerlei (action) meuk gehad maar gaat allemaal tuk. Dus nu is het tijd voor een goed exemplaar…
https://nl.milwaukeetool....edschap/messen-en-bladen/

Hier zit vast iets voor je bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-07 01:00

MLLL

Palm Treo 650

https://www.bol.com/nl/nl...18mm-l1/9200000098887616/
Dit is het ultieme afbreekmes, makkelijk met één hand te bedienen en japanse perfectie, gaat niet stuk en zit simpel in elkaar.

Ben 20 jaar bezig geweest met zoeken en deze kwam ik per toeval tegen in de werkplaats .

[ Voor 7% gewijzigd door MLLL op 30-04-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:24

Reinier

\o/

Ja nu ben ik wel benieuwd :D

Edit: aha, die dus. Dank voor de tip.

[ Voor 44% gewijzigd door Reinier op 30-04-2022 09:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Sinds bij mij een afbreekmes afbrak op het moment dat dat niet moest gebeuren (okee, het was wel zo'n klein blad van 12mm hoog ofzo) ben ik genezen wat afbreekmessen betreft. Het mes brak af en schoot weg, zo door de nieuwe bekleding van mijn auto. Sindsdien liever een Stanley mes, en voor de pielklusjes waar echt een scherp blad nodig is pak ik van die "medische" mesjes+houder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

JvdW schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:50:
[...]

Action meuk? Hmm ik ben mijn stalen Stanley kwijt dus deze bij de action gekocht:
https://www.action.com/nl-nl/p/werckmann-uitschuifmes/

Het mes is van aluminium denk ik, met rubber.

Mijn eerste indruk uit de doos was toch verassend positief.
Voelt stevig aan en ligt fijn in de hand. Tot nu toe ben ik er blij mee voor dat geld.
Nu ben ik ook geen tapijtlegger o.i.d. maar voor de werkzaamheden waar ik het voor gebruik meer dan prima.
Als er geen speling (nou ja niet meer dan noodzakelijk voor werking mes) op zo'n ding zit is het al vrij snel prima. De rest (hoe ligt hij in de hand, hoeveel weegt hij etc) neigt toch al snel naar een smaakkwestie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:03
_ferry_ schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:54:
Sinds bij mij een afbreekmes afbrak op het moment dat dat niet moest gebeuren (okee, het was wel zo'n klein blad van 12mm hoog ofzo) ben ik genezen wat afbreekmessen betreft. Het mes brak af en schoot weg, zo door de nieuwe bekleding van mijn auto. Sindsdien liever een Stanley mes, en voor de pielklusjes waar echt een scherp blad nodig is pak ik van die "medische" mesjes+houder.
Het is ook niet voor niets dat breekmessen volgens ARBO richtlijnen (blz. 21) beter niet gebruikt zullen worden. Noem me ouderwets, maar ik zweer nog steeds bij mijn oude vertrouwde Stanley 99 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:03
-

[ Voor 99% gewijzigd door B-lex op 30-04-2022 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MJV schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:11:
Hoe hebben jullie je boor/schroef accesoires georganiseerd? Ik heb een Makita Mbox 3 met schroefboormachine, slagschroevendraaier en Bosch Flexiclick. Daar gooi ik dan de bitsets (minimaal 2), borensets (toch 4) en extra bitjes een beetje bovenop. Heel overzichtelijk/handig is het niet. Dus overweeg ik een mbox 1 met bijpassende bakjes. maar, daar passen de borensets dan weer net niet in. Of ik moet de boren uit hun houders halen en gewoon in de bakjes gooien.
Dan misschien een Mbox 1 zonder bakjes, maar dan ligt alles nog steeds door elkaar.

[Afbeelding]
Dit is de mbox met bakjes.

Ideeën?
Nav dit topic even een update.

- SDS-boren zijn in de systainer van de boorhamer gaan wonen
- Nieuwe minisystainer voor het bakje "bitjes & boren" .

Oude indeling:
Ik heb de voorraad nu in deze vorm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-Tig6X42kUVhs5bQYok6biVLjA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/az2kUTqbtBcyjuEIeU71rBbW.jpg?f=user_large

Nieuwe indeling:
Die bricks met schroeven gaan los de kast in. De open bak met ijzerwaren blijft wel nog even leven.

De werkvoorraad schroefjes is dit geworden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPazV8Olc3aqUN59jwaGId5knR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Wgsg6jqnCe6kvoxBNXYUejg.jpg?f=fotoalbum_large

Eens kijken hoe dit werkt. Ik houd bewust paar bakjes leeg voor projectjes/ideeen. Als ik meer bakjes nodig heb koop ik een 2e unit :+
Dit is bedoeld als snelle graai en snaai voorraad. Als ik een grote klus voor 1 type schroef ga doen (rachels plaatsen en gipsplaten erop was er zo een) dan pak ik wel een baksteen schroefjes uit de kast.

offtopic:
Jaja spax en woodies door elkaar. Die 100mm Rotadrill keer op zaterdagmiddag nodig gehad, en dan is alleen de woonwarenwinkel nog open. Woodies zijn prima en haal ik bij bouwmaat, maar spax werkt echt fijner qua 'grip in het hout'... alleen niet in fysieke winkel in de buurt te krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 30-04-2022 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 14:03

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@Boudewijn Praxis heeft Spax toch? Of zijn dat niet de juiste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 14:03

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

MLLL schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:32:
[...]

https://www.bol.com/nl/nl...18mm-l1/9200000098887616/
Dit is het ultieme afbreekmes, makkelijk met één hand te bedienen en japanse perfectie, gaat niet stuk en zit simpel in elkaar.

Ben 20 jaar bezig geweest met zoeken en deze kwam ik per toeval tegen in de werkplaats .
Deze heb ik ook, alleen geen idee hoe ik er aan kom. Fijn mesje inderdaad. De metalen Stanley's vind ik ook wel fijn. Maar breekmessen zijn niet fijn voor klussen waar kracht nodig is, dan krijg je fratsen zoals @_ferry_ beschrijft. Daar is zo'n ander mes lekkerder voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Beekforel schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:58:
@Boudewijn Praxis heeft Spax toch? Of zijn dat niet de juiste?
Alleen geel staal, of rvs of pozidriv.
Toolstation heeft ook spax, zie ik net. Volgende keer bij een spoedklusje ook ff daar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-07 17:51

MJV

Boudewijn schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:20:
[...]

[Afbeelding]

Die bricks met schroeven gaan los de kast in. De open bak met ijzerwaren blijft wel nog even leven.

[Afbeelding]

Eens kijken hoe dit werkt. Ik houd bewust paar bakjes leeg voor projectjes/ideeen. Als ik meer bakjes nodig heb koop ik een 2e unit :+
Dit is bedoeld als snelle graai en snaai voorraad. Als ik een grote klus voor 1 type schroef ga doen (rachels plaatsen en gipsplaten erop was er zo een) dan pak ik wel een baksteen schroefjes uit de kast.

offtopic:
Jaja spax en woodies door elkaar. Die 100mm Rotadrill keer op zaterdagmiddag nodig gehad, en dan is alleen de woonwarenwinkel nog open. Woodies zijn prima en haal ik bij bouwmaat, maar spax werkt echt fijner qua 'grip in het hout'... alleen niet in fysieke winkel in de buurt te krijgen.
Ziet er netjes en overzichtelijk uit. Maar is het geen 'zonde' van de gereedschapsbakken en zouden mboxen zich hier beter voor lenen? Dan vallen de doosjes er tijdens transport ook niet uit.

Ik heb voor mijn opstelling één extra Mbox 2 aangeschaft. Die vervolgens bekleed met acoustisch schuim, en daar alle boren en bits (en een bakje schroeven alles door elkaar) in gehuisvest. Daarmee is zowel de mbox 3 met gereedschap ineens overzichtelijk geworden, en de mbox 2 is dat ook. Misschien een overbodige €25, maar toch ook wel weer blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MJV schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:59:
[...]

Ziet er netjes en overzichtelijk uit. Maar is het geen 'zonde' van de gereedschapsbakken en zouden mboxen zich hier beter voor lenen? Dan vallen de doosjes er tijdens transport ook niet uit.
Die open bakken gaan hiermee terug de poule van bakken in. Dat was het oude systeem, het nieuwe systeem is die sys org3. De doosjes schroeven gaan de kast in.

Qua zonde, ik meen dat ik er 19.50 ofzo voor betaald heb. Heb er 5 ofzo. Mboxen doe ik niet aan, verkeerde merk uiteraard.

Aah ik zie nu wat je bedoelt: die open bakken was het oude systeem. Net niet handig (want altijd 5000 schroefjes bij je als je er 3 nodig had, en toch vaak beide bakken mee...). Daarom nu die organizer (bakjesbak)

[ Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 30-04-2022 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-07 22:30
Boudewijn schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:20:
[...]

Oude indeling:

[Afbeelding]

Nieuwe indeling:

[Afbeelding]

offtopic:
Mooie oplossing! Dien je de plastic bakjes los erbij te halen? Of zitten er een x-aantal standaard bij zo’n mini-systainer geleverd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Beun schreef op zondag 1 mei 2022 @ 04:25:
[...]

Mooie oplossing! Dien je de plastic bakjes los erbij te halen? Of zitten er een x-aantal standaard bij zo’n mini-systainer geleverd?
Ik heb de versie met bakjes gekocht. Stom is wel (en dat wist ik vtv) dat ze niet compatible zijn met de oudere bakjes (boeie, die heb ik toch bijna niet). Let op dat dit een gewone systainer is, geen mini :)

Je kunt hem kopen als lege gewone systainer, L (large) systainer (die zijn stuk breder... op zich handig als je die meer hebt maar dat heb ik niet), of systainer met assortiment bakjes erbij. Die large systainers zijn wel handig als je dingen achterin je auto kunt gooien, maar zijn dus wel 50cm breed (een gewone sytainer is 40). En met die assortimenten bakjes kun je spelen hoeveel grote/kleine je wil, deze set is voor mij het handigste leek mij (qed, gezien het zo'n beetje precies past :) ) . Als je allemaal houtdraadbouten enzo gebruikt zou ik niet 25 kleine bakjes nemen :+

Dit zijn de mogelijkheden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_OQImLNzPmWtU3mng5ciAdwAoQw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t1MaMj1bw9HyQKy5aAUEL0kI.png?f=user_large

Bakjes kun je ook los kopen maar zijn dan relatief duur. Mijn systainer+bakjes kostte mij 57E op amazon, dat is best een schappelijke prijs vind ik zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 01-05-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:58
Ik ben ook al een tijdje opzoek naar zo'n opberg systeem. Ik heb nog een oude L-Boxx waar een Bosch GSR 14,4-2-LI in gezeten heeft. Maar volgens mij is dat een andere maat dan waar ze de losse gekleurde bakjes voor verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Makita heeft ook opberg dozen maar ik vind ze nogal raar https://www.makita.nl/artikelen/makstor-en-accessoires.html
Je hebt een aantal pre geconfigureerde waar je de bakjes kan veranderen.
Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/101_accessoires_verbruiksartikelen/101_1_product/JPG_product/P-84311_C1L0_s04.jpgAfbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/101_accessoires_verbruiksartikelen/101_1_product/JPG_product/P-84327_C1L0_s02.jpgAfbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/101_accessoires_verbruiksartikelen/101_1_product/JPG_product/P-84349_C1L0_s100.jpg

Je hebt ook het werkbak type(p-84137) waar je doosjes in kunt steken, mmh die hendel :F
Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/101_accessoires_verbruiksartikelen/101_1_product/JPG_product/P-84137_A2R0_s02.jpg

of je neemt een M-box type 1 of 2 en zet daar je gekleurde bakjes in (P-83652) :) https://www.amazon.de/-/e...ed-P-83652/dp/B07P82YSS7/
sweetdude schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:27:
Ik ben ook al een tijdje opzoek naar zo'n opberg systeem. Ik heb nog een oude L-Boxx waar een Bosch GSR 14,4-2-LI in gezeten heeft. Maar volgens mij is dat een andere maat dan waar ze de losse gekleurde bakjes voor verkopen
Ja dat zijn de Sortimo boxen: https://www.amazon.de/-/e...ed-Plastic/dp/B01IKQK5AU/

[ Voor 48% gewijzigd door Damic op 01-05-2022 12:42 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:04

dragonhaertt

@_'.'

Ik kan zo snel de foto's niet vinden, maar dit is natuurlijk al veel vaker besproken.
Ik ben zelf groot fan van mijn Raaco Carrylite boxen.
Wat goedkoper dan menig gereedschaps-merk dozen en erg efficiënt met de ruimte.
Ik bewaar er al mijn los klein spul in (schroeven, bouten, pluggen, etc)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptJlkXxfVwuVo0Zedndg5uTqch8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vFwdEqkus3qp40PMOcxaCfqZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXSLZOTSCUUgi2nZTqz4E8NcorA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KW1azfO3dPbyXNKXzFeWeheQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door dragonhaertt op 01-05-2022 12:51 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik heb een paar van deze, veel handiger dan allemaal losse boxen of dure, zware L-boxxen of Systainers met bakjes:

Gelijk 4 stuks en makkelijk draagbaar, heel stevig en maar 60 euro per volledige set van 4.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKTu8Lsx8Hctbjs20uFdCB-qWIU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qCL9Jtzw1JhCKxAjJqUG2ONd.jpg?f=user_large

https://www.amazon.nl/raa...id=pla-421986546928&psc=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Laatst online: 10:58
klopt, ik bedoel deze losse inlays, maar ik weet dus niet of die in deze specifieke box passen volgens mij is het een 136 model en zijn deze voor de 102. Maar nergens staat iets op de box van type of modelnr. En dan zit er blijkbaar ook nog verschil tussen oud en nieuw type 8)7
Ik denk dat ik zelf het oude model heb.

Afbeeldingslocatie: https://www.toolmax.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/6/2608438026_13-delige_insetboxenset.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Navi Raaco maakt goei spul :D

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Hier gewoon de originele doosjes in een grote lade. Voor mij veel makkelijker dan knooien met koffertjes, bakjes of kisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Damic schreef op zondag 1 mei 2022 @ 12:31:
Makita heeft ook opberg dozen maar ik vind ze nogal raar https://www.makita.nl/artikelen/makstor-en-accessoires.html
Je hebt een aantal pre geconfigureerde waar je de bakjes kan veranderen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Je hebt ook het werkbak type(p-84137) waar je doosjes in kunt steken, mmh die hendel :F
[Afbeelding]
Ik heb die gereedschapskist en gebruik hem voor handig-gereedschap-dat-je-vaak-nodig-hebt. Die hendel ervaring ik niet als storend, de oude modellen open bakken hebben die ook en je moet zorgen dat dit soort spul bovenop staat. De nieuwe modellen open bakken hebben een inklaphendel. Mooie update.

Alleen die inzetbakjes zijn dus het oude model en niet compatible met die organizers uit mijn vorige post. Vwb Raaco, dat is ook mooi spul... ik heb mijn electrocomponenten in hun ladekastjes zitten. Nadeel is weer dat het niet stapelt met de rest van mijn spullen. Met name het t-loc kliksysteem vind ik handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Volgens mij heb ik de voeding van mijn deko dkll12pb weggegooid.

Weet iemand de spanning en diameter van de jack plug?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:51
Boudewijn schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:24:
Vwb Raaco, dat is ook mooi spul... ik heb mijn electrocomponenten in hun ladekastjes zitten. Nadeel is weer dat het niet stapelt met de rest van mijn spullen. Met name het t-loc kliksysteem vind ik handig.
Tanos heeft soort van systainer combatile oplossingen met Raaco lades, je moet ze dan wel onderop de stapel plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

LED-Maniak schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:56:

Zet enkel cells Li-po in wrs dus 5V wrs??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Navi schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:01:
Ik heb een paar van deze, veel handiger dan allemaal losse boxen of dure, zware L-boxxen of Systainers met bakjes:

Gelijk 4 stuks en makkelijk draagbaar, heel stevig en maar 60 euro per volledige set van 4.

[Afbeelding]

https://www.amazon.nl/raa...id=pla-421986546928&psc=1
Daar heb ik ook een paar van, ruimt een stuk compacter en netter op dan allemaal dozen met schroeven. En stuk goedkoper dan een systainer of iets dergelijks. Ook losse bakjes makkelijk te kopen, wat het een groot voordeel geeft t.o.v. bv. een Stanley Fatmax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

henkie196 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 07:13:
[...]

Daar heb ik ook een paar van, ruimt een stuk compacter en netter op dan allemaal dozen met schroeven. En stuk goedkoper dan een systainer of iets dergelijks. Ook losse bakjes makkelijk te kopen, wat het een groot voordeel geeft t.o.v. bv. een Stanley Fatmax.
Dit zijn Raaco Assorter dozen zo te zien?
De Carrylite dozen van Raaco vind ik wel een fijnere maat en een stuk steviger gebouwd (scharnier en locking mechanisme bijvoorbeeld)

Wel leuk dat de inzetdoosjes van Raaco op zowel de Carrylite, Boxxer en Assorter dozen werken, alsmede op hun gereedschapskoffers (als die lades hebben, zoals deze:)
Afbeeldingslocatie: https://www.raaco.com/productimages/Large/136587_2.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door dragonhaertt op 02-05-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvermen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-07 13:01
sweetdude schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:06:
[...]

klopt, ik bedoel deze losse inlays, maar ik weet dus niet of die in deze specifieke box passen volgens mij is het een 136 model en zijn deze voor de 102. Maar nergens staat iets op de box van type of modelnr. En dan zit er blijkbaar ook nog verschil tussen oud en nieuw type 8)7
Ik denk dat ik zelf het oude model heb.

[Afbeelding]
Sortimo zelf verkoopt wel inzet-bakjes voor de L-Boxx 136.

Ik heb zelf 12 Sortimo T-Boxx'en maar het gros van de inzetbakjes ervoor heb ik bij Auer gekocht aan een fractie van de prijs aangezien die zeer toevallig compatibel zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dragonhaertt schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:05:
Dit zijn Raaco Assorter dozen zo te zien?
De Carrylite dozen van Raaco vind ik wel een fijnere maat en een stuk steviger gebouwd (scharnier en locking mechanisme bijvoorbeeld)

Wel leuk dat de inzetdoosjes van Raaco op zowel de Carrylite, Boxxer en Assorter dozen werken, alsmede op hun gereedschapskoffers (als die lades hebben, zoals deze:)
[Afbeelding]
Ik vind het formaat van de Carrylite ook wel fijner (de grote standaard maat, that is, ze zijn ook in hetzelfde formaat te vinden als de Assorter), maar voor de prijs van een twee Carrylites heb ik die hele handybox met 4 Assorter dingen er in.

Ik zie nu wel dat ze tegenwoordig een goedkoper alternatief hebben voor de handybox bij de carrylite, een zogeheten carrymore. Als die 10 jaar geleden had bestaan had ik nu een verzameling van die dingen gehad, waarschijnlijk. Die box was het net niet voor mij en de metalen 'handybox' voor de carrylite was veel te duur.

Qua 'stevigheid' van de Assorter, zou ik het kwalificeren als 'goed genoeg'. Vooral de manier waarop het deksel sluit zou van mij wel wat robuuster mogen bij de Assorter, is niet altijd duidelijk of het deksel goed gesloten is of niet (heb ik gisteren wel even op lopen vloeken). Maar voor de prijs is het goed genoeg, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

henkie196 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:39:
[...]

Ik vind het formaat van de Carrylite ook wel fijner (de grote standaard maat, that is, ze zijn ook in hetzelfde formaat te vinden als de Assorter), maar voor de prijs van een twee Carrylites heb ik die hele handybox met 4 Assorter dingen er in.
Klopt, ik heb de 5x10 versie, er zijn ook 4x8 formaat carrylites.
Ik zie nu wel dat ze tegenwoordig een goedkoper alternatief hebben voor de handybox bij de carrylite, een zogeheten carrymore. Als die 10 jaar geleden had bestaan had ik nu een verzameling van die dingen gehad, waarschijnlijk. Die box was het net niet voor mij en de metalen 'handybox' voor de carrylite was veel te duur.
Ik gebruik inderdaad geen handybox of iets vergelijkbaars. Ik heb een zelfbouw rack voor mijn carrylite, maar ik neem er maar zelden meerdere tegelijk mee op reis.
Ik heb mijn carrylites gekocht als combi set (3 verschillende hoogte maten) en die waren toen goed te betalen.
Qua 'stevigheid' van de Assorter, zou ik het kwalificeren als 'goed genoeg'. Vooral de manier waarop het deksel sluit zou van mij wel wat robuuster mogen bij de Assorter, is niet altijd duidelijk of het deksel goed gesloten is of niet (heb ik gisteren wel even op lopen vloeken). Maar voor de prijs is het goed genoeg, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neliss22
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 02-06-2022
Dag allemaal,

Ik ben al enige tijd aan het rondkijken voor een cirkelzaag incl. geleiderail voor thuis gebruik.
Er is zo enorm veel keuze dat ik benieuwd ben naar jullie mening en het liefst ervaring.

Mijn oog is nu gevallen voor twee verschillende zaagmachines:

1. DeWalt DWE576K-QS (179 Euro)
https://www.toolstation.n...e-incl-geleiderail/p27297

2. Metabo KS 55 FS (149 Euro) momenteel met 3 extra zaagbladen
https://www.toolstation.n...-cirkelzaagmachine/p10954

DeWalt is op papier krachtig met 1600W 5200tpm. ten opzichte van 1200W. 5600tpm. van Metabo
Ook heeft DeWalt een groter blad van 190mm ten opzichte van Metabo met 160mm

Ik heb maar weinig verstand van de zagen en weet daarom ook niet of dat het krachtverschil erg veel uit zal maken?
Grote van het blad lijkt mij van beide voldoende voor hobbymatig thuis gebruik.

Ik ben erg benieuwd naar jullie advies en misschien wel ervaring met beide machines.

Groeten Niels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Ik zou voor de DeWalt gaan want m.i. betere kwaliteit dan Metabo. Vaak heb je aan één zaagblad voor vele toepassingen voldoende. Indien nodig koop je er nog een met veel tandjes bij als je bijvoorbeeld melamine mee wil zagen en je bang bent dat dat teveel rafelt met een blad met weinig tanden.

Verschil in kracht is marginaal/verwaarloosbaar door grootte zaagblad.

M.b.t. grootte zaagblad: kijken even naar de maximale zaagdiepte, dat zegt meer dan alleen grootte van het zaagblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-07 05:52
Om even terug te komen op mijn grasmaaier verhaal, bij de lidl is de 40V versie niet meer beschikbaar, en de grastrimmer ook niet..

Zag nu deze voorbij komen:
https://www.karwei.nl/ass...Cd_MQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Is blijkbaar van Chervon (Moederbedrijf van EGO en FLEX).

Ziet er kwalitatief wel goed uit, zeker voor de prijs... Trimmertje er bij dan ben ik voor 300 klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:24

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Neliss22 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:51:
Dag allemaal,

Ik ben al enige tijd aan het rondkijken voor een cirkelzaag incl. geleiderail voor thuis gebruik.
Er is zo enorm veel keuze dat ik benieuwd ben naar jullie mening en het liefst ervaring.

DeWalt is op papier krachtig met 1600W 5200tpm. ten opzichte van 1200W. 5600tpm. van Metabo

Ik heb maar weinig verstand van de zagen en weet daarom ook niet of dat het krachtverschil erg veel uit zal maken?

Ik ben erg benieuwd naar jullie advies en misschien wel ervaring met beide machines.

Groeten Niels
Ik heb jouw topic verplaatst naar deze :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LichtBruisend
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10-2024

LichtBruisend

Licht gemineraliseerd

Dag allemaal,

Groeten Niels
Ik zelf heb de DeWalt DWE576K-QS en gebruik hem hobbymatig en ben er erg tevreden mee. Heb toen der tijd ook gekeken naar de Metabo maar de DeWalt voelt beter in de hand (professioneler) vindt ik persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dag allemaal,

Groeten Niels
Wat wil je ermee zagen? Als je gewoon plaatmateriaal zaagt (18mm MDF bijvoorbeeld) zijn ze beide prima.
Aantal toeren boeit weinig, het vermogen scheelt iets maar voor dun plaatmateriaal is dat niet zo spannend. Een goed blad helpt, maar is ook weer afhankelijk van wat je wil.

Dus, waar wil je hem voor gebruiken?
Heb je al een bestaand ecosysteem?
Probeer ze eens beide in de hand te houden, wat vind jij fijn? Wat ikzelf fijn vind vasthouden vind jij wellicht 3x niets ;).

Wat ook wel interessant kan zijn:
Hoe goed moet hij verstekjes enzo kunnen zagen?
Wil je niet een invalzaag?

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 02-05-2022 14:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:21
Alphacell schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:20:
Om even terug te komen op mijn grasmaaier verhaal, bij de lidl is de 40V versie niet meer beschikbaar, en de grastrimmer ook niet..

Zag nu deze voorbij komen:
https://www.karwei.nl/ass...Cd_MQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Is blijkbaar van Chervon (Moederbedrijf van EGO en FLEX).

Ziet er kwalitatief wel goed uit, zeker voor de prijs... Trimmertje er bij dan ben ik voor 300 klaar.
Ik zou dan eerder kijken naar een DLM382Z icm een DUR181Z die kosten samen nog geen 240,- en leveren (als je ze bij een erkende dealer koopt) 30 punten op, waarvoor je een gratis accu krijgt in de Makita punten shop. Dan nog een 2e accu er een lader er bij. Dan ben je bij elkaar ook ca. 300,- kwijt (als je slim gebruik maakt van de Hornbach LPG) en heb je en 38cm maaibreedte i.p.v. 34, en Makita i.p.v. Skil.

Je zou dan ook nog kunnen overwegen voor de DLM432Z te gaan, die is (met Hornbach LPG) maar 2 tientjes duurder dan de DLM382Z. De Hornbach verkoopt de DLM382Z namelijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 12:53
LED-Maniak schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:56:

Bij mijn Deko zit een 5V 2.0A voeding met 3.5mm plug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neliss22
MJV schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:59:
Ik zou voor de DeWalt gaan want m.i. betere kwaliteit dan Metabo. Vaak heb je aan één zaagblad voor vele toepassingen voldoende. Indien nodig koop je er nog een met veel tandjes bij als je bijvoorbeeld melamine mee wil zagen en je bang bent dat dat teveel rafelt met een blad met weinig tanden.

Verschil in kracht is marginaal/verwaarloosbaar door grootte zaagblad.

M.b.t. grootte zaagblad: kijken even naar de maximale zaagdiepte, dat zegt meer dan alleen grootte van het zaagblad.
Bedankt voor je advies! inderdaad een goede om even naar de zaag diepte te kijken. DeWalt komt 6mm dieper bij 90gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neliss22
LichtBruisend schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:47:
[...]

Ik zelf heb de DeWalt DWE576K-QS en gebruik hem hobbymatig en ben er erg tevreden mee. Heb toen der tijd ook gekeken naar de Metabo maar de DeWalt voelt beter in de hand (professioneler) vindt ik persoonlijk.
Bedankt! ik hoor nu al meermaals even te gaan voelen hoe hij in de hand ligt, dus dat ga ik maar is doen dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
DRAFTER86 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:01:
[...]

Bij mijn Deko zit een 5V 2.0A voeding met 3.5mm plug.
Is dat dezelfde kruislijnlaser? Kan mij niet voorstellen dat er een 3.5mm plug in past.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 12:53
LED-Maniak schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:02:
[...]

Is dat dezelfde kruislijnlaser? Kan mij niet voorstellen dat er een 3.5mm plug in past.
DKLL12PB1, maar ik denk niet dat je er bij onze Chinese vrienden van op aan kan dat ze nooit een ander stekkertje gebruiken...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUBJfvJVz_vRK_pli9gziPpqrtQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVlKlWglPinOSntQsgBk3dGF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49-_RSmu0WoTwmunP5TIarc9DgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uw0OalJRDx0Jo4KrYEwbctyd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
Nivado schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:58:
[...]

Ik zou dan eerder kijken naar een DLM382Z icm een DUR181Z die kosten samen nog geen 240,- en leveren (als je ze bij een erkende dealer koopt) 30 punten op, waarvoor je een gratis accu krijgt in de Makita punten shop. Dan nog een 2e accu er een lader er bij. Dan ben je bij elkaar ook ca. 300,- kwijt (als je slim gebruik maakt van de Hornbach LPG) en heb je en 38cm maaibreedte i.p.v. 34, en Makita i.p.v. Skil.

Je zou dan ook nog kunnen overwegen voor de DLM432Z te gaan, die is (met Hornbach LPG) maar 2 tientjes duurder dan de DLM382Z. De Hornbach verkoopt de DLM382Z namelijk niet.
Hornbach is alleen geen erkend dealer? dus de punten heb ik dan niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:28
henkie196 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:55:
[...]

Een bitset heeft als voordeel dat je deze in verschillende houders kunt gebruiken. Dat kan een schroevendraaier handvat zijn, een stubby, een bitratel, of gewoon een schroefmachine. Alleen de bithouder kan in de weg zitten als het er weinig ruimte om de schroef heen zit.

Een klingenset is meer als een vaste schroevendraaierset, maar zonder een vast handvat, waardoor het een stuk compacter is om mee te nemen. Dan heb ik het wel over zoiets, waar je ook makkelijk extra klingen en extra handvaten bij kan krijgen, terwijl die VDE klingenset daar wat minder vrijheid heeft.

Een gewone schroevendraaier set is... een gewone schroevendraaierset. Makkelijk als je er de ruimte voor hebt. De slimfit VDE heeft als voordeel dat je minder gauw last hebt van de isolatie (ik heb eigenlijk nog nooit een normale VDE schroevendraaier gezien waar de isolatie niet beschadigd of gedeeltelijk weggesneden was omdat het anders in de weg zat), maar je kling onder de isolatie is wel dunner. Normaalgesproken niet zo'n punt, maar je moet die sleufschroevendraaiers niet te veel gebruiken als klein breekijzer (dus ook niet om wat al te stugge lipjes terug te duwen), want dan gaat het bij mij alarmerend doorbuigen.

Ik heb overigens alledrie. Bits gebruik ik het vaakst, in combinatie met een fijne bitratelschroevendraaier of gewone bitratel. De klingenset zit in de gereedschapskoffer en neem ik makkelijk overal mee naar toe.

De gewone schroevendraaiers hangen in de garage en zijn makkelijk als ik bezig ben in de garage. Maar als ik in de tuin bezig ben, pak ik de koffer met bits en klingenset mee.

Hangt af van de situatie wat het meest handige is.
Bedankt voor de uitgebreide toelichting (en de rest ook), het is uiteindelijk een ‘gewone’ Wiha set geworden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Alphacell schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:23:
[...]

dus de punten heb ik dan niet?
jawel hoor.. staat gewoon in de lijst als je de punten aanvraagt.. geen idee waarom ze in die lijst niet voorkomen. ik heb een maand ofzo geleden nog een schuurmachine en en recypro aangemeld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldBMsDy1hK9z6Ml_0vWTmFVONrE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Hk6Wc5EtWAyEKcGGLVI7RukZ.jpg?f=user_large

[ Voor 57% gewijzigd door twain4me op 02-05-2022 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
DRAFTER86 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:44:
[...]

DKLL12PB1, maar ik denk niet dat je er bij onze Chinese vrienden van op aan kan dat ze nooit een ander stekkertje gebruiken...
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Daar was ik al bang voor. Bij de PB2 is de plug kleiner :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

LED-Maniak schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:06:
[...]

Kan je niet zo'n universele lader kopen met tig pluggen erbij en meerdere voltages?
Of e-mail ze services@dekotools.com

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 02-05-2022 19:21 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Laatst online: 19-07 16:48
Ik weet niet of dit echt onder een gereedschap te noemen valt, maar ik heb net een pizza oven gekocht en ben nu op zoek naar een (kloof)bijl. Al wat mooi kersenhout op de kop getikt, maar dat zijn nog veel te grote blokken. Zijn hier nog favorieten voor bijlen of andere gereedschappen om kleine blokjes te maken (+-2-3cm breed, +-15cm lang). Op zoek naar buy for life, maar niet per se de hoofdprijs.

[ Voor 8% gewijzigd door Zinloos1 op 02-05-2022 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Alphacell schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:23:
[...]

Hornbach is alleen geen erkend dealer? dus de punten heb ik dan niet?
Zoals @twain4me al meldt is Hornbach zeker wel een erkende dealer, ze staan misschien niet tussen de webdealers, maar wel tussen de fysieke winkels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:44
Zinloos1 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:15:
Ik weet niet of dit echt onder een gereedschap te noemen valt, maar ik heb net een pizza oven gekocht en ben nu op zoek naar een (kloof)bijl. Al wat mooi kersenhout op de kop getikt, maar dat zijn nog veel te grote blokken. Zijn hier nog favorieten voor bijlen of andere gereedschappen om kleine blokjes te maken (+-2-3cm breed, +-15cm lang). Op zoek naar buy for life, maar niet per se de hoofdprijs.
Lang heb ik lopen klooien tot ik een fiskars in handen had. T zal vast niet het enige fatsoenlijke merk zijn, maar hier werd ik wel blij van.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Een fiskars of husqvarna bijl met een kunstof handvat is inderdaad erg prettig. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Laatst online: 14:01

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Iemand hier ervaring met het zagen van alu sleuf profielen? Zullen paar zaagsnedes zijn maar liefste wel recht dus op de afkortzaag (metabo kgs 216). Maar met welk blad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:26

BTS

https://www.bol.com/nl/nl...YxIzni9LM9TBoCQ_IQAvD_BwE

Relatief veilig, ideaal voor kleine stukjes.

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

deWit schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:46:
Iemand hier ervaring met het zagen van alu sleuf profielen? Zullen paar zaagsnedes zijn maar liefste wel recht dus op de afkortzaag (metabo kgs 216). Maar met welk blad?
In basis een blad met HM tanden en bij voorkeur een negatieve hoek en veel tanden als het er maar een paar zijn kan je wellicht beter eeen elcheapo blad kopen en ze gewoon zagen en dan bij een gesloopt blad het blad gewoon wegmieteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
Nivado schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:18:
[...]

Zoals @twain4me al meldt is Hornbach zeker wel een erkende dealer, ze staan misschien niet tussen de webdealers, maar wel tussen de fysieke winkels.
Ik heb alleen geen hornbach in de buurt, dus als ik het online bestel dan kan ik een filiaal opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

big bang schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:21:
[...]

Lang ik lopen klooien tot ik een fiskars in handen had. T zal vast niet het enige fatsoenlijke merk zijn, maar hier werd ik wel blij van.
Hoor ik ook goede verhalen over. Zweer zelf nog steeds bij de handgesmede aks van mijn opa, echt ambachtelijk spul en heerlijk lomp ook. Maar ieder zijn ding.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Volgens mij zijn die dingen van Hultafors ook wel prima. Meen dat ik die wel eens in de hand heb gehad bij vrienden.

Ook deze werkte wel prima:
https://www.knivesandtool...ing-tool-blauw-e3-ff4.htm

Niet super mooi (zoals hun hamers) maar deze smurfenbijl is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas1750
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19-07 12:01
Goedenavond, iemand hier ervaringen met de bosch plr 30 c? Digitale afstandsmeter?

AMD Ryzen 7 3700X Boxed | ASRock B450M Pro4 | Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Windforce OC 3X 8G | be quiet! Pure Base 500 Window Zwart | MSI Optix G27CQ4 Zwart | Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B | Corsair TX550M V2 | Crucial P1 1TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:06
@Boudewijn

Die van Hultafors, handgesmeed, zijn inderdaad fijne bijltjes.

Knives and Tools verkoopt ze.

Wil je je vrienden afbluffen dan neem je deze er bij. >:)

[ Voor 83% gewijzigd door Teijgetje op 02-05-2022 23:47 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hey allen!

Ik heb gereedschap van Makita in M-Box.
Nu een Festool stofzuiger in systainer en die past prima bovenop de mboxen.

Waar ik mij aan erger is de afzuigslangslangkoppelingen van Makita.
Invalzaag, freesmachine, schuurmachine, decoupeerzaag hebben allemaal een andere maat.

Festool buitenmaat 36mm
Makita: 34mm, 25mm, 22mm, etc.

Nu zie ik op de Makita website allemaal verloop moffels om gek van te worden.

Iemand een (anti-statische) tip voor mij?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik heb geen aandelen in het bedrijf, maar wel al vaker bij ze gekocht. Voor een mini overzicht met wat reviews is deze pagina misschien interessant om door te nemen. Ze maken daar in ieder geval goed onderscheid tussen kloofbijlen die je wilt en de andere soorten (werpbijl, hakbijl etc). Verder hebben outdoorshops (bever en dergelijke) vaak ook voorraad, net als camping winkels.

Voor dit bijzondere exemplaar ben je net te laat helaas ;)

Ik zag dat iemand anders de winkel al had gelinkt, oh well dat krijg je zo laat. Succes met je keuze in ieder geval.
thomas1750 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 23:20:
Goedenavond, iemand hier ervaringen met de bosch plr 30 c? Digitale afstandsmeter?
Nee, ik blijf ver weg van bosch groen. Ik heb wel ervaring met de glm 30 en glm 50. De laatste gebruik ik nu, de 30 heb ik weer verkocht. Komen regelmatig scherp geprijst voorbij op amazon, heb de 50 gehouden vanwege de extra functies.

[ Voor 33% gewijzigd door rockhopper op 03-05-2022 01:05 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik heb een GLM 500 (lijkt sterk op die GLM 50) en ben daar prima tevreden over. Bosch groen zou ik bij wegblijven, heb een goedkope laser van ze en die doet wat hij moet doen... het straalt alleen weinig kwaliteit/vertrouwen uit.

Zeker in de aanbieding is een blauwe niet heel veel duurder dan die PLR30 van je :)

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 03-05-2022 01:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:13

Echt niet.

Gewoon niet.

[...]
[...]
[...]
Ik raadt hem zeker niet af, maar er valt wat over op te merken:
  • Het zaagblad waarmee deze komt is te flexibel, wat ervoor kan zorgen dat de zaag ook op de geleider af kan wijken. Bijvoorbeeld zo de geleider in. Koop dus een beter blad erbij.
  • Al in het DeWalt ecosysteem zitten is geen argument, omdat deze zaag geen accu gebruikt en niet in een tstak koffer zit
  • Maar pluspunt: je hebt de lineaalgeleider, maar ook een parallelgeleider. Handig dingetje.
  • Als je toch al een extra zaagblad koopt, kan je de 'oude' mooi voor het grove werk gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Hangt er een beetje vanaf hoe groot die kersenhout blokjes zijn, maar voor dat soort kleine aanmaakhoutjes wat je er van wil maken wil je waarschijnlijk een klein bijltje. Of wat anders zoals @BTS voorsteld, want ik heb zelf altijd moeite met zulke kleine houtjes maken met een kloofbijl. Grotere stukken klein maken in stukjes van misschien 10-15 cm doorsnee, ja, daar gebruik ik een flinke Fiskars kloofbijl voor, maar met dat soort kleine stukje ben ik altijd bang dat ik in m'n handen sla als ik een bijl gebruik.

Qua merken bijl, Fiskars is prima zonder dat het een fortuin kost, Gransfors is voor als je er nog wat meer op stuk wil gooien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

DJMaze schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 00:49:
Hey allen!

Invalzaag, freesmachine, schuurmachine, decoupeerzaag hebben allemaal een andere maat.

Festool buitenmaat 36mm

Herkenbaar, ik heb 2 schuurmachines, decoupeerzaag, invalzaag van Makita met allemaal een andere maataansluiting...
Ik ben uiteindleijk maar gezwicht voor de originele Makita moffen... werken prima.
Laat ze op het apparaat zitten, de stofzuiger blijft dan 'origineel' en kan je zo omprikken.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kortverhaal
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-07 07:25
Echt niet. schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 01:18:
[...]

Ik raadt hem zeker niet af, maar er valt wat over op te merken:
  • Het zaagblad waarmee deze komt is te flexibel, wat ervoor kan zorgen dat de zaag ook op de geleider af kan wijken. Bijvoorbeeld zo de geleider in. Koop dus een beter blad erbij.
  • Al in het DeWalt ecosysteem zitten is geen argument, omdat deze zaag geen accu gebruikt en niet in een tstak koffer zit
  • Maar pluspunt: je hebt de lineaalgeleider, maar ook een parallelgeleider. Handig dingetje.
  • Als je toch al een extra zaagblad koopt, kan je de 'oude' mooi voor het grove werk gebruiken.
Herkenbaar, ik ben ook een tevreden gebruiken. Met een paar aandachtspunten kan ik met deze zaag keurig zagen.
-Zorg dat de zaag goed afgesteld is op de liniaal, dit kan via de schroefjes in de zool. Dat voorkomt onnodige zijdelings speling.
-Zorg dat de het werkstuk en de liniaal goed ondersteund zijn, bij een klein werkstuk dus even iets van gelijke dikte onder de liniaal zodat deze niet doorbuigt aan het einde van je zaagsnede.
-Je kunt specifieke snelklemmen gebruiken om de liniaal vast te zetten dat maakt precies werken ook wel wat makkelijker omdat je zeker weet dat de liniaal niet verschuift.
-Het koppelen van linialen vind ik waardeloos, ik ben dan best wat tijd kwijt om te zorgen dat het echt recht ligt. Voor incidenteel gebruik is het wel te doen maar als je vaak plaatmateriaal zaag van 244 dan zou ik een langere liniaal aanschaffen.
-Als het heel netjes moet dan plak ik de zaagsnede af met schilderstape en zaag ik de eerste keer 2mm in om vervolgens in een 2e gang het gehele materiaal door te zagen.
-Zaag is echt krachtig en is goed te hanteren.

Zolang je het invallen niet nodig hebt is dit een prima en veel goedkoper alternatief voor een invalzaag. Die je daarnaast ook zonder liniaal kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Alphacell schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:34:
[...]

Ik heb alleen geen hornbach in de buurt, dus als ik het online bestel dan kan ik een filiaal opgeven?
Je moet zorgen dat je het Hornbach filiaal invult die ook op de factuur/bon staat, bij online bestellingen vermoed ik dat dit Hornbach Nederland in Houten zal zijn (kan iemand dit bevestigen? Ik haal zelf altijd in de winkel), welke ook in de lijst staat bij Makita.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Kortverhaal schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:01:
[...]

-Het koppelen van linialen vind ik waardeloos, ik ben dan best wat tijd kwijt om te zorgen dat het echt recht ligt. Voor incidenteel gebruik is het wel te doen maar als je vaak plaatmateriaal zaag van 244 dan zou ik een langere liniaal aanschaffen.
Ik heb 2x140cm en koppelstukken, maar moet zeggen dat voor de keren dat ik 244cm moest zagen ik dat gewoon in "2 keer" heb gedaan. Netjes aftekenen, lineaal voor eerst 130cm ofzo gebruiken, zagen, lineaal verplaatsen (nauwkeurig), resterende deel zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
DJMaze schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 00:49:
Hey allen!

Festool buitenmaat 36mm

Die Festool mof past daar overal niet op? Ik heb allemaal verschillende apparaten van verschillende merken (geen Makita, tot nu toe), maar de Festool-achtige mof die ik heb (maar dan van Starmix) past tot nu toe overal op. Ook hier zijn niet alle maten heel precies, maar de mof is van rubber en past bij mij ook wel in de ~36mm grootte en de ~25mm grootte.

Bv, de doorsnede van de aansluiting van m'n invalzaag is zo ongeveer 33.5mm als ik het met een schuifmaat opmeet, maar de mof (die een beetje taps is, van 35 naar 36mm) past daar wel gewoon goed in. De meeste andere apparaten van mij hebben zo'n binnen aansluiting van rond de 25mm, waar de mof gewoon overheen past. Soms niet echt van harte, maar het is rubber, en het blijft wel goed vast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
MJV schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:38:
Ik heb 2x140cm en koppelstukken, maar moet zeggen dat voor de keren dat ik 244cm moest zagen ik dat gewoon in "2 keer" heb gedaan. Netjes aftekenen, lineaal voor eerst 130cm ofzo gebruiken, zagen, lineaal verplaatsen (nauwkeurig), resterende deel zagen.
Ik heb 2x 160 (niet Festool / Makita, maar Bosch / Mafell) en dat werkt heel goed met koppelen. Afgelopen weekend nog gedaan, 250 cm plaat netjes in één keer door, invalzaag ging soepel over de koppeling, kon het zelfs vast klemmen zodat het niet ging schuiven.

Maar de Festool / Makita rails schijnen niet zo fijn te zijn met koppelen als de FSN rail. Geen idee welk type rail DeWalt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:11
LED-Maniak schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:06:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJ8lNVded_TkrGP_2sUq6AD_33I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sci1AX3gh9nmW4UwbKptnlbG.jpg?f=fotoalbum_large

5v 2a en 3mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
@Zinloos1 een fiskars x11 is ideaal (zie ook mijn posts in het openhaard hout topic).

Koop je bijl niet te klein: je moet van een wat groter blok naar aanmaakhoutjes gaan. Die hele kleintjes zijn daar niet groot genoeg voor.

Maar laat je de kop niet gek maken. Je hebt geen fiskars van 5 tientjes nodig. Een bouwmarkt bijltje van 15 euro werkt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-07 23:34

yay

Ik heb de 50 c. Ik vind hem erg handig, ook de koppeling met de app: je tekent een ruimte en meet de maten. Dan ligt dat allemaal vast en ook de oppervlaktes en dergelijke. Laser werkt binnenshuis goed en geen afwijkingen geconstateerd bij meten en nameten van kozijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Nu online

pietje63

RTFM

jichem schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:03:
[...]

Grappig, ik heb hem ook net deze week binnen gekregen. Eerder had ik de bosch 12v, maar heb ik bij de aanschaf van makita 18v aan mijn moeder kado gedaan.
De laatste tijd echter te vaak lichte klusjes en die zijn fijner met een lichte machine.

De kwaliteit valt mij eigenlijk wel mee, maar heb wel paar kleine puntjes.
De snelle stand lijkt ivt de bosch minder koppel te hebben. 4x35mm ging gister niet heel soepel in 2x 18mm multiplex (op vuren regel), maar dit kan ook zo lijken doordat ik nu standaard met 18v werk.

Het verwijderen van de boorkop is opzich handig, omdat hij dan een stuk korter is, maar daar vallen bithoudertjes met een beetje gewicht super snel uit. helaas ook geen vergrendeling mogelijk.

De metalen boorkop is mooi, maar maakt hem wel wat frontheavy naar mijn mening.
Die van mij is alweer overleden.. Geen idee wat er preceis aan de hand is, maar bij het aanzetten draait hij nog maar een rondje en houdt er dan met kabaal mee op. Krijg een nieuwe, hopelijk had ik gewoon pech...

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Laatst online: 14:01

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

twain4me schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:17:
[...]

In basis een blad met HM tanden en bij voorkeur een negatieve hoek en veel tanden als het er maar een paar zijn kan je wellicht beter eeen elcheapo blad kopen en ze gewoon zagen en dan bij een gesloopt blad het blad gewoon wegmieteren.
Voor 10 euro kan ie daarna wel de bak in idd. Eens proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kortverhaal
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-07 07:25
MJV schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:38:
[...]

Misschien moet ik even nuanceren want het gaat zeker wel. Mijn rubber strip is wat versleten dus tegen de potloodlijn aan leggen is al wat meer gedoe. Ik merk vooral dat er op de koppeling wat ruimte is om te knikken. Ik los dat op door een lang waterpas tegen de liniaal aan te leggen om even te controleren of deze recht ligt. Waardeloos is misschien wat overdreven van mijn kant. ;) Het is wat mij betreft een veelzijdige zaag die ik zo weer zou kopen als deze de geest zou geven.

Ik heb overigens wel een hoge-tstak koffer gekocht om hem in te doen. Samen met de klemmen en een extra zaagblad. Dat snoer precies oprollen in zo'n andere koffer is wat onhandig. Nu heb ik wat meer ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielh3
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-08-2024
Ik ben bezig met een zoektocht naar nietjes en kom er niet uit..
Een flinke tijd geleden heb ik een Novus Trig gekregen van een familielid en jarenlang van alles mee aan elkaar geniet, een heerlijk onverwoestbaar ding!
Alleen nu zijn de nietjes op.

Het type nietjes dat ik nu hiervoor gebruik heet NT 8mm.

Ben al in de lokale bouwmarkt geweest en wat doosjes opengemaakt en geprobeerd maar NT 8mm bestaat daar niet en al het andere assortiment lijkt niet te passen.
Ook online is er weinig tot niks over te vinden...

Heeft iemand enig idee waar ik deze kan vinden of wat het moderne equivalent is :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 14:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Heb je nog een nietje over waar je een foto van kan maken en de maten van kan delen? Dat maakt het zoeken vast makkelijker.

Hier al gekeken of jouw apparaat er tussen staat? https://www.novus-fastening.com/en/staple-finder/

Je moet daar een specifiek typenummer kiezen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielh3
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-08-2024
Ik heb nog een paar nietjes over, ik zal vanavond even een foto maken!

Helaas staat dit type niet op de website vernoemd, hierbij een paar foto's van de nietmachine als referentie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHpy5a483-WhtqlScCqf-v_Qcg4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jwZDDT3VyrVS7rZDRTZM8U7q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHpycQZ_DWwC_lbUTrAllPQujFM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kd8pJA1ZTf7zOIKurhvYxjRs.jpg?f=fotoalbum_tile

P.s. heb ondertussen ook contact opgenomen met Novus, die hebben er zelf vast verstand van!

[ Voor 4% gewijzigd door michielh3 op 03-05-2022 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:16
Lijken deze, maar nergens meer te vinden. Novus nieten genoeg, maar nergens staat de letter B meer bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Nu online

pietje63

RTFM

jip_86 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:17:
Lijken deze, maar nergens meer te vinden. Novus nieten genoeg, maar nergens staat de letter B meer bij.
En hier is er ook nog extra info over te vinden
https://www.repairmanagem...ds/Nietpistolen-Novus.pdf
Maar nog geen shop.. Zou beteken 8 bij 13, gehard staal

Amazon -> https://www.amazon.de/Nov...0-Superhart/dp/B002GY06OI uitverkocht.

succes!

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

deWit schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:06:
[...]

Voor 10 euro kan ie daarna wel de bak in idd. Eens proberen...
die gaat het prima doen, heb je meteen een mooi blad voor laminaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

pietje63 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:42:
[...]

En hier is er ook nog extra info over te vinden
https://www.repairmanagem...ds/Nietpistolen-Novus.pdf
Maar nog geen shop.. Zou beteken 8 bij 13, gehard staal

Amazon -> https://www.amazon.de/Nov...0-Superhart/dp/B002GY06OI uitverkocht.

succes!
Uitverkocht sinds 2013, ik zie ze nog wel op vage Russische sites (mooi wegblijven).
@michielh3 Ik zou een mailtje sturen naar Novus, waarschijnlijk krijg je dan sneller en beter antwoord. En anders toch maar even overstappen op de moderne standaard maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Sjoerdfoto schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:52:
Herkenbaar, ik heb 2 schuurmachines, decoupeerzaag, invalzaag van Makita met allemaal een andere maataansluiting...
Ik ben uiteindleijk maar gezwicht voor de originele Makita moffen... werken prima.
Laat ze op het apparaat zitten, de stofzuiger blijft dan 'origineel' en kan je zo omprikken.
Ik heb gezocht en gezocht, en deze lijkt de oplossing.
https://www.makita.nl/art...peladapter-38x2522mm.html

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
Nivado schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:10:
[...]

Je moet zorgen dat je het Hornbach filiaal invult die ook op de factuur/bon staat, bij online bestellingen vermoed ik dat dit Hornbach Nederland in Houten zal zijn (kan iemand dit bevestigen? Ik haal zelf altijd in de winkel), welke ook in de lijst staat bij Makita.
Iemand die dit kan bevestigen? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Alphacell schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:51:
[...]

Iemand die dit kan bevestigen? 8)7
Ik: gewoon info van factuur overnemen, zoals nivado al zegt.

Waarom moest dit bevestigd worden?
Pagina: 1 ... 101 ... 256 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).