JayRune schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:53:
Als het zou kunnen zou ik wellicht wel een U greep willen als deze beschikbaar zou komen. Naar mijn idee kun je daar wel beter mee “zwaaien”.
Als vergelijkingsmateriaal heb ik de bosmaaier van Stihl op benzine van de buurman. Hij zeikt altijd het elektrische gereedschap af dus: wedstrijdje. Allebei een sloot gepakt en ik was sneller klaar.
Als je specifieke vragen hebt: vraag maar raak!
Ik denk persoonlijk dat hij met zijn 0,6 kW te zwak is voor een U-greep, je zwaait dan inderdaad makkelijker maar hij "snijdt" daar niet stevig genoeg voor. Bovendien heb je daar een harnas bij nodig.
En een harnas is dan weer fijn voor 4-takt machines die maar een bepaalde werkhoek verdragen ivm oliereservoir, tweetakt en elektrisch kunnen onder alle hoeken gebruikt en zijn dus handiger met D-grip en schouderlus.
En ik ben wel benieuwd naar welke Stihl de buurman heeft als jouw 0,6 kW machine sneller werkt dan zijn benzinemachine. En of het onkruid aan beide kanten hetzelfde en even hoog was.
En of jullie hetzelfde maaidraad gebruikten.
Ik heb een Honda UMK425, 25 cc 4-takt, U greep, 0,72 kW vervangen door een
Kibani, 52 cc 2-takt, D-greep, 1,4 kW, en dat is een wereld van verschil in kracht.
En dat is dus voornamelijk merkbaar in werktijd, met de Kibani wandel ik overal langs en ben klaar, met de Honda was het ploeteren. De Kibani slaat ook door heel dik onkruid (bv koolzaadstammen) en kan zwaardere messen, zaagbladen en staalborstel aan, al maai ik gewoon met 2,4 mm 5-kants draad om zo min mogelijk te beschadigen als je toch iets anders raakt dan onkruid
En niet om elektrisch aan te vallen maar:
Je moet bij elektrisch, 4-takt en 2-takt zelf gehoorbescherming op.
Met 82,5 dB zit de Makita tussen een schreeuwende baby en een maaimachine in. De Kibani is met 114 dB op volgas een stuk luider.
Voor de buren is het denk ik het verschil tussen relatief kort veel herrie of lang minder herrie. Fluisterstil zijn elektrische ook niet.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.