Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Smithkj schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:35:
@henkie196 de bouwstofzuiger heb ik al. alleen niet één met een stopcontact erin. dus draadloos is wel handig (ook voor buiten) .

@yay thanks. in ieder geval goed voor de spieropbouw ;) fijn om te weten dat ie in ieder geval goed functioneert als schuurmachine.
Goed dat dat stuk alvast afgedekt is ;)

Het klinkt alsof je nog niet bij een vast accuplatform zit, dus neem ook zeker mee dat je minimaal twee accu's met flinke capiciteit erbij wilt hebben, want schuurmachines vragen meestal aardig wat stroom. En qua spierballen, ik vond de 1.6 kg van m'n excenter al aardig zwaar worden bij het schuren van het plafond, maar met een accu erbij zit al gauw aan 0.8 - 1 kg extra gewicht. Dat ga je wel voelen als je lang boven je macht moet schuren.

Als je gewoon rechthoekige kozijnen hebt, is een vlakschuurmachine waarschijnlijk ook makkelijker en sneller dan een delta schuurmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

yay

Smithkj schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:35:

@yay thanks. in ieder geval goed voor de spieropbouw ;) fijn om te weten dat ie in ieder geval goed functioneert als schuurmachine.
Graag gedaan. Ik bedacht me ook dat je de multitool best secuur kunt bedienen doordat je twee handen gebruikt. Waar de Bosch delta soms gaat lopen / wegschiet is dat et de multitool hierdoor wat minder het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

yay

JayRune schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:53:
[...]

Late reactie: excuses!

Ik ben nog ontzettend tevreden over de machine. Ik gebruik hem als bosmaaier en heggenschaar. Het verlengstuk komt er op termijn ook nog! Volgens mij is het verlengstuk ook te gebruiken met de kettingzaag.

Accessoires zijn wel, zoals je gezien hebt, heel duur. Maar deze machine doet alles wel ontzettend goed.

Inmiddels ook al meerdere accu’s dus ik kan altijd lekker doorwerken. Ter illustratie: ik gebruik hem op 2750m2. Ik werk er vooral mee rond de sloot en de kantjes.

Als het zou kunnen zou ik wellicht wel een U greep willen als deze beschikbaar zou komen. Naar mijn idee kun je daar wel beter mee “zwaaien”.

Als vergelijkingsmateriaal heb ik de bosmaaier van Stihl op benzine van de buurman. Hij zeikt altijd het elektrische gereedschap af dus: wedstrijdje. Allebei een sloot gepakt en ik was sneller klaar.

Als je specifieke vragen hebt: vraag maar raak!
Geen probleem hoor! Bedankt voor de reactie. Wordt gewaardeerd. Ik moet 1500m2 gaan onderhouden dus ben blij te lezen dat jij een nog significanter perceel onderhoudt met de DUX60. De U-greep leek mij ook fijner werken. Helaas is die er niet.

Je reactie heeft e in ieder geval overgehaald om tot aanschaf over te gaan. Vanwege de slootkanten heb jij denk ik specifiek gekozen voor een bosmaaier opzetstuk itt een trimmer? De kantensnijder gebruik jij niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
JayRune schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:53:

Als het zou kunnen zou ik wellicht wel een U greep willen als deze beschikbaar zou komen. Naar mijn idee kun je daar wel beter mee “zwaaien”.

Als vergelijkingsmateriaal heb ik de bosmaaier van Stihl op benzine van de buurman. Hij zeikt altijd het elektrische gereedschap af dus: wedstrijdje. Allebei een sloot gepakt en ik was sneller klaar.

Als je specifieke vragen hebt: vraag maar raak!
Ik denk persoonlijk dat hij met zijn 0,6 kW te zwak is voor een U-greep, je zwaait dan inderdaad makkelijker maar hij "snijdt" daar niet stevig genoeg voor. Bovendien heb je daar een harnas bij nodig.
En een harnas is dan weer fijn voor 4-takt machines die maar een bepaalde werkhoek verdragen ivm oliereservoir, tweetakt en elektrisch kunnen onder alle hoeken gebruikt en zijn dus handiger met D-grip en schouderlus.

En ik ben wel benieuwd naar welke Stihl de buurman heeft als jouw 0,6 kW machine sneller werkt dan zijn benzinemachine. En of het onkruid aan beide kanten hetzelfde en even hoog was.
En of jullie hetzelfde maaidraad gebruikten.

Ik heb een Honda UMK425, 25 cc 4-takt, U greep, 0,72 kW vervangen door een Kibani, 52 cc 2-takt, D-greep, 1,4 kW, en dat is een wereld van verschil in kracht.
En dat is dus voornamelijk merkbaar in werktijd, met de Kibani wandel ik overal langs en ben klaar, met de Honda was het ploeteren. De Kibani slaat ook door heel dik onkruid (bv koolzaadstammen) en kan zwaardere messen, zaagbladen en staalborstel aan, al maai ik gewoon met 2,4 mm 5-kants draad om zo min mogelijk te beschadigen als je toch iets anders raakt dan onkruid

En niet om elektrisch aan te vallen maar:
Je moet bij elektrisch, 4-takt en 2-takt zelf gehoorbescherming op.
Met 82,5 dB zit de Makita tussen een schreeuwende baby en een maaimachine in. De Kibani is met 114 dB op volgas een stuk luider.
Voor de buren is het denk ik het verschil tussen relatief kort veel herrie of lang minder herrie. Fluisterstil zijn elektrische ook niet.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Teijgetje schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:17:
Ik denk persoonlijk dat hij met zijn 0,6 kW te zwak is voor een U-greep, je zwaait dan inderdaad makkelijker maar hij "snijdt" daar niet stevig genoeg voor. Bovendien heb je daar een harnas bij nodig.
En een harnas is dan weer fijn voor 4-takt machines die maar een bepaalde werkhoek verdragen ivm oliereservoir, tweetakt en elektrisch kunnen onder alle hoeken gebruikt en zijn dus handiger met D-grip en schouderlus.

En ik ben wel benieuwd naar welke Stihl de buurman heeft als jouw 0,6 kW machine sneller werkt dan zijn benzinemachine. En of het onkruid aan beide kanten hetzelfde en even hoog was.

Ik heb een Honda UMK425, 25 cc 4-takt, U greep, 0,72 kW vervangen door een Kibani, 52 cc 2-takt, D-greep, 1,4 kW, en dat is een wereld van verschil in kracht.
En dat is dus voornamelijk merkbaar in werktijd, met de Kibani wandel ik overal langs en ben klaar, met de Honda was het ploeteren. De Kibani slaat ook door heel dik onkruid (bv koolzaadstammen) en kan zwaardere messen, zaagbladen en staalborstel aan, al maai ik gewoon met 2,4 mm 5-kants draad om zo min mogelijk te beschadigen als je toch iets anders raakt dan onkruid

Met 82,5 dB zit de Makita tussen een schreeuwende baby en een maaimachine in. De Kibani is met 114 dB op volgas een stuk luider.
Voor de buren is het denk ik het verschil tussen relatief kort veel herrie of lang minder herrie. Fluisterstil zijn elektrische ook niet.
Voor de U-greep vs D-greep, ik vind zelf ook de U-greep fijner werken met een bosmaaier, maar een harnas is dan inderdaad wel gewenst. Overigens vind ik met D-greep een harnas ook wel fijn, ik kan mijn grastrimmer niet heel comfortabel voor langere tijd vast houden (moet altijd beetje armen gebogen houden om het op de goede hoogte en hoek te houden, is toch vermoeiend na een tijdje).

Maar de Makita zou ook als giraffesnoeizaag en heggeschaar gebruikt moeten kunnen worden, dus een U-greep is daarvoor niet heel logisch.

Voor geluid, veel van het geluid van een grastrimmer of bosmaaier komt van het mes / maaidraad dat met hoge snelheid wordt rondgedraaid. Zelfde met een grasmaaier, trouwens. Daarom draag ik inderdaad ook gehoorbescherming met de grastrimmer. Ik kwam er laatst wel achter dat er ook stille maaidraad bestaat, en aangezien ik toch nieuwe maaidraad nodig heb, heb ik dat maar eens besteld om te proberen.

Ik heb verder alleen ervaring met de sterkere benzine bosmaaiers en m'n eigen (bedrade) grastrimmer (van 1 kW). De benzine bosmaaiers zijn zonder meer sterker en sneller, zeker bij het wat dikkere onkruid. Alhoewel m'n elektrische daar ook wel door komt, alleen kan daar waarschijnlijk beter andere en dikkere draad voor gebruiken dan ik tot nu toe gebruikt hebt. Het liefst gebruik ik daarvoor messen, trouwens, maar die passen helaas niet op m'n grastrimmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

JvdW schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:22:
Dilemma :+
Ik moet binnenkort de gevelbekleding vervangen van mijn woning, er komt Keralit op.
Het is een groot stuk, dus veel zaagwerk. Daarom komt er een afkortzaag. Omdat het kunststof is zal er voor beide machines wel een apart zaagblad op moeten.

Nu kan ik maar geen keus maken tussen de:
- Makita LS1019L + WST06 onderstel, kost € 715,- nieuw
- Festool Kapex KS 60, zonder onderstel, kost € 475, tweedehands, bouwjaar 2020.

Bij verkoop van het onderstel bij de Makita liggen de prijzen tussen de machines niet ver uit elkaar.
De machines gebruik ik eigenlijk alleen buiten op de Toughbuilt C700 met een plaat hout erop als werkbank.

Grootste verschillen:
- gewicht, Makita = 26.1kG - Festool = 17.5kG
- zaagdiepte 90°/90°, Makita = 91 x 279 mm - Festool = 60 x 305 mm (in de praktijk volgens mij zelfs 72mm)
- en overige zaagdieptes ook in het voordeel van de Makita.

Ik wil eigenlijk een afkortzaag, die ik nu moet kopen en er waarschijnlijk over 15 jaar nog staat.
Met de Festool KS 60 heb ik zo het gevoel iets te kopen waarbij door de mindere zaagdieptes ik niet in 1 keer kan zagen, aan de andere kant, hoe vaak zal het voorkomen :+ Bij de Makita is het gewicht minder prettig, maar lijkt deze wel de meest voorkomende zaagdiktes en breedtes aan te kunnen.

Wat zou jullie keuze zijn in deze en waarom?
Goed meten en op maat laten zagen. Kost je een fractie van de prijs voor een goede rolmaat (koop je toch nog goed gereedschap :P) en je weet zeker dat het goed is.
Voor 400 - 700 euro kun je vaak genoeg met een aanhangertje op en neer en zet je zelfs een paar weken een steiger voor de deur.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-04 15:24
yay schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:33:
[...]

Geen probleem hoor! Bedankt voor de reactie. Wordt gewaardeerd. Ik moet 1500m2 gaan onderhouden dus ben blij te lezen dat jij een nog significanter perceel onderhoudt met de DUX60. De U-greep leek mij ook fijner werken. Helaas is die er niet.

Je reactie heeft e in ieder geval overgehaald om tot aanschaf over te gaan. Vanwege de slootkanten heb jij denk ik specifiek gekozen voor een bosmaaier opzetstuk itt een trimmer? De kantensnijder gebruik jij niet?
Ik gebruik meestal de trimmer die gaat met gemak door al het onkruid langs de slootkanten de messen gebruik ik heel sporadisch. Bij de verwilderde tuin werkte het mes beter.

De kantensnijder wilde ik ook voor het gazon maar een trucje: trimmer kantelen. Maaidraad gaat er wel hard doorheen. Maar koop 100 meter bij een groothandel en je kunt er lang mee vooruit.
[...]

Terechte opmerkingen! Ik ken het type machine van de buurman verder niet. Onkruid was even hoog. Maar de details ben ik je verschuldigd. Dan kun je natuurlijk ook pas echt vergelijken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-04 18:30

Rzaan

Altijd zoekende

Valorian schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:07:
Vraagje: Ik wil een endoscoop aanschaffen. In eerste instantie om in een niet toegankelijke (te ondiepe om in te kruipen) kruipruimte te checken of ik ergens kan zien waar rioollucht vandaan zou kunnen komen. Maar ook omdat het mij sowieso handig lijkt zo’n ding te hebben voor van alles en nog wat (bijv check bij verstopping). Nu wil ik niet voor de allergoedkoopste (< 25 euro varianten) gaan maar ook geen hoofdprijs (> 150 euro varianten) neerleggen.

En nog andere ideeën of inzichten voor ik de knoop doorhak? Ik vind 70-80 euro nét weer een beetje veel voor een impulsaankoop ;)
Hier ben ik ook zeer benieuwd naar.
Had ook bijna zoiets gekocht omdat het me gewoon zo'n handig ding lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:14

pietje63

RTFM

pietje63 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:51:
Dank allen! Goed om te weten dat de nM vooral aan de orde is bij dikke schroeven in hout. Dat doe ik inderdaad (eigenlijk) nooit.

@twain4me bitjes die opgaan vind ik juist een probleem. Slechte bitjes zijn in mijn ervaring van te zacht staal -> past niet meer goed in schroef -> schroef kapot
@Raymond goed gevonden, al kan ik dan denk ik ook voor https://www.lidl.nl/p/parkside-accu-12v-2-ah/p100338923 als accu gaan; minder maH, maar (i) vergelijkbaar met wat ik nog nooit in een dag heb opgekregen, (ii) lichter, en (iii) goedkoper. Totaal is dan 44.99 + 9.99 + 12.99 = 67.97. Scheelt ~EUR 22 met de set (1 accu, boortjes en bitjes minder)
Even voor de terugkoppeling; afgelopen weekend de 12v Parkside Performance binnen gekregen. Eerste indruk "prima". Voelt redelijk degelijk aan en bij eerste klusjes genoeg power. Boren gaat erg soepel. Twee aandachtspunten
- de nu verkrijgbare (C3) versie heeft een demontabele boorkop. Leuk idee, bitje kan in boor blijven en daardoor snel wisselen tussen boren en schroeven. Dit lijkt echter wel het minst degelijke deel van de machine. Maar er zit 5 jaar garantie op :).
- Ook is hierdoor het zwaartepunt wat verschoven waardoor hij niet meer kan staan.
- Het lampje om je werkzaamheden te kunnen zien schijnt hier ook tegenaan (weet niet of dit bij de B2 versie ook het geval was), waardoor dit een stuk minder goed bruikbaar is dan op mijn oude Bosch.
Bovenstaande verschillen (los van lampje) ook terug te vinden in Youtube filmpje (YouTube: EVOLUTION Parkside Performance PBSPA 12 C3 B2 A1 12V BLDC drill).

Handig is dat er een (handzame) tas wordt meegeleverd. Voor mijn gebruik pratischer dan zo'n plastic koffer (en ik had niets verwacht obv beschrijving).

Thans in NL verkrijgbaar:
- los C3 versie
- set B2 versie

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 26-04 20:03
pietje63 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:50:
[...]

Even voor de terugkoppeling; afgelopen weekend de 12v Parkside Performance binnen gekregen. Eerste indruk "prima". Voelt redelijk degelijk aan en bij eerste klusjes genoeg power. Boren gaat erg soepel. Twee aandachtspunten
- de nu verkrijgbare (C3) versie heeft een demontabele boorkop. Leuk idee, bitje kan in boor blijven en daardoor snel wisselen tussen boren en schroeven. Dit lijkt echter wel het minst degelijke deel van de machine. Maar er zit 5 jaar garantie op :).
- Ook is hierdoor het zwaartepunt wat verschoven waardoor hij niet meer kan staan.
- Het lampje om je werkzaamheden te kunnen zien schijnt hier ook tegenaan (weet niet of dit bij de B2 versie ook het geval was), waardoor dit een stuk minder goed bruikbaar is dan op mijn oude Bosch.
Bovenstaande verschillen (los van lampje) ook terug te vinden in Youtube filmpje (YouTube: EVOLUTION Parkside Performance PBSPA 12 C3 B2 A1 12V BLDC drill).

Handig is dat er een (handzame) tas wordt meegeleverd. Voor mijn gebruik pratischer dan zo'n plastic koffer (en ik had niets verwacht obv beschrijving).

Thans in NL verkrijgbaar:
- los C3 versie
- set B2 versie
Grappig, ik heb hem ook net deze week binnen gekregen. Eerder had ik de bosch 12v, maar heb ik bij de aanschaf van makita 18v aan mijn moeder kado gedaan.
De laatste tijd echter te vaak lichte klusjes en die zijn fijner met een lichte machine.

De kwaliteit valt mij eigenlijk wel mee, maar heb wel paar kleine puntjes.
De snelle stand lijkt ivt de bosch minder koppel te hebben. 4x35mm ging gister niet heel soepel in 2x 18mm multiplex (op vuren regel), maar dit kan ook zo lijken doordat ik nu standaard met 18v werk.

Het verwijderen van de boorkop is opzich handig, omdat hij dan een stuk korter is, maar daar vallen bithoudertjes met een beetje gewicht super snel uit. helaas ook geen vergrendeling mogelijk.

De metalen boorkop is mooi, maar maakt hem wel wat frontheavy naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas911
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-02 12:46
Iemand hier ervaring met klinknageltangen/pistolen?
Ik moet binnenkort voor een eenmalig projectje een 250-tal rvs klinknagels bevestigen en wil vooral geen gedoe met klinknagels die vast blijven zitten in de tang, niet helemaal aantrekken of veel manueel (prul-) werk.

Ik heb al heel wat makita 18v tools, dus een logische optie zou een drv150zj (https://www.makita.be/artikel/drv150zj.html) kunnen zijn kunnen zijn. Echter is deze serieus aan de prijs voor eenmalig gebruik.

Op luchtdruk lijken er meer opties te zijn, maar de kwaliteit inschatten vind ik moeilijk. Ik heb ook nog geen compressor, dus zou er dan ook moeten bijkomen. Misschien kom ik dan al in de buurt van de ~600€ die een makita mij zou kosten?

oh ja, het gaat om rvs klinknagels van 4.5x25mm.. naar het schijnt ook niet de makkelijkste soort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 08:10
Rzaan schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:35:
[...]

Hier ben ik ook zeer benieuwd naar.
Had ook bijna zoiets gekocht omdat het me gewoon zo'n handig ding lijkt.
Als je hier in het topic zoekt op "endoscoop" kom je al best wat informatie tegen zag ik. Een van de afwegingen die mensen maken om juist te gaan voor een versie met vast scherm is dat de kans dat die over 5 jaar nog werken wat groter lijkt dan bij een die je aan je mobiel koppelt, omdat je dan niet vast zit aan of apps nog werken of niet of andere verbindingsproblemen met telefoon.

@route99 Ik zag in oudere hits dat jij ook gekeken/gezocht hebt naar een goede endoscoop, welke heb jij uiteindelijk gekocht en hoe bevalt die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-04 22:27
@Thomas911 normaal zou ik zeggen: Huren. Maar dit apparaat lijkt niet echt in de verhuur te zitten.

250 is met de hand wat veel, maar niet onoverkomelijk. Bij HBM heb je een stevige tang, voor 6 tientjes: https://www.hbm-machines....indklinktang-popnageltang.

Anders is altijd nog de mogelijkheid om (ook bij HBM) eentje op lucht met een kleine compressor (je hebt niet veel nodig) te kopen en die even later weer op MP te knallen voor 70% van nieuwprijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:48
[...]

Herkenbaar, ook hier nog steeds een 50cc Mitsubishi tweetakt bosmaaier met u-greep met een uitgebreid Husqvarna draagharnas, draadbol en driehoekig slagmes.
Machine draait regelmatig een uurtje of twee aan een stuk en ik zou niet graag overstappen naar een d-greep vanwege het comfort en de controle over de machine.

Machine op accu zou ik graag naar overstappen maar dan wel naar een Husqvarna machine zodat ik dan ook naar bladblazer, heggenschaar en kettingzaag op accu kan overstappen. Alleen houdt me op dit moment de prijs echt tegen.

Paar kannen Aspen per jaar is het geld nou ook weer niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Weet iemand of je met een normale bouwstofzuiger ook zand kan 'afzuigen' of is dat eigenlijk niet de bedoeling? Het zou mij helpen de kruipruimte toegankelijker te maken. Een echte zandzuiger wordt volgens mij niet verhuurd (dan kom je al snel bij iets waar een auto aan vast zit) en om hele grote volumes gaat het bij mij ook niet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Raymond
Valorian schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:47:
Weet iemand of je met een normale bouwstofzuiger ook zand kan 'afzuigen' of is dat eigenlijk niet de bedoeling? Het zou mij helpen de kruipruimte toegankelijker te maken. Een echte zandzuiger wordt volgens mij niet verhuurd (dan kom je al snel bij iets waar een auto aan vast zit) en om hele grote volumes gaat het bij mij ook niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDFL32kZQMA4_m0U8H4yypGcn0k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1XR8wAWAsLEk9AbG5F4Me56k.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 26-04 20:03
Hij kan het wel, maar ik zou er niet op rekenen dat hij het heel lang vol gaat houden.
Een hoeveelheid zand er door heen zuigen is wel echt een enorme belasting. Plus je moet de zakken steeds leeg gooien, of als je het zonder zakken doet bij elke beurt de filters uitkloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-04 09:08
Thomas911 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:43:
Iemand hier ervaring met klinknageltangen/pistolen?
Ik moet binnenkort voor een eenmalig projectje een 250-tal rvs klinknagels bevestigen en wil vooral geen gedoe met klinknagels die vast blijven zitten in de tang, niet helemaal aantrekken of veel manueel (prul-) werk.

Ik heb al heel wat makita 18v tools, dus een logische optie zou een drv150zj (https://www.makita.be/artikel/drv150zj.html) kunnen zijn kunnen zijn. Echter is deze serieus aan de prijs voor eenmalig gebruik.

Op luchtdruk lijken er meer opties te zijn, maar de kwaliteit inschatten vind ik moeilijk. Ik heb ook nog geen compressor, dus zou er dan ook moeten bijkomen. Misschien kom ik dan al in de buurt van de ~600€ die een makita mij zou kosten?

oh ja, het gaat om rvs klinknagels van 4.5x25mm.. naar het schijnt ook niet de makkelijkste soort?
Op accu zijn ze inderdaad (600+) behoorlijk aan de prijs.
Hier wel goede ervaringen (harmonicamodel in bezit) met alles behalve zo'n handtang. Bijvoorbeeld een pneumatische van Rodac of schaarmodel van Beta zou ik wel aandurven.
(je bedoelt waarschijnlijk 'blindklinknagels', ook wel 'popnagels' genoemd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:28

dragonhaertt

@_'.'

Het ligt denk ik ook heel erg aan de definitie van "normale" bouwstofzuiger.
Er zijn zat stofzuigers die bouwstofzuiger worden genoemd, maar géén losse luchtstroom hebben voor de motorkoeling. Die zijn snel stuk als je daar zand mee gaat zuigen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Dat is leuk ja, maar hoewel ik aangaf 'geen grote volumes' denk ik dat het nog wel om een emmertje of 10 a 20 gaat. En probleem is dat ik nét kan tijgeren onder de vloer (tot de balken, daar kom ik nu niet onderdoor) en er alleen een gat van zo'n 50x70 zit bij de voordeur. Dus echt scheppen gaat niet en van met een mini-schepje liggend zand in een emmer schuiven en weer naar gat tijgeren om het over te gooien in zakken wordt ik dus niet heel vrolijk. ;)

Maar lees aan de andere reacties ook al: een bouwstofzuiger gaat dit niet leuk vinden. Dus zal er toch aan moeten geloven. Gelukkig hoef ik niet de héle kruipruimte toegankelijk te krijgen, gaat in eerste instantie om een klein deel zodat ik bij een rioleringsbuis kan komen. Mocht ik het echt een keer goed willen doen dan moet de vloer er gewoon uit, maar dan moeten ook de plinten er af gebroken en dan het stucwerk hersteld en wordt het wel een forse operatie. Dat bewaar ik maar even tot er meer renovaties op de planning staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dragonhaertt schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:05:
Het ligt denk ik ook heel erg aan de definitie van "normale" bouwstofzuiger.
Er zijn zat stofzuigers die bouwstofzuiger worden genoemd, maar géén losse luchtstroom hebben voor de motorkoeling. Die zijn snel stuk als je daar zand mee gaat zuigen.
Ik denk ook dat het veel uitmaakt of het nat of droog zand is. Kans is erg groot dat het nat zand is, en dan moet je een behoorlijk sterke stofzuiger hebben die dat door de buis kan trekken. Daarnaast moet je om de haverklap de stofzak leeggooien.

Ik denk dat @Raymond's suggestie een stuk sneller is. Met twee scheppen zou je stofzuiger waarschijnlijk al ruim vol zitten. Misschien een kleiner schepje met een korte steel als je horizontaal moet gaan graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Valorian schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:14:
Dat is leuk ja, maar hoewel ik aangaf 'geen grote volumes' denk ik dat het nog wel om een emmertje of 10 a 20 gaat. En probleem is dat ik nét kan tijgeren onder de vloer (tot de balken, daar kom ik nu niet onderdoor) en er alleen een gat van zo'n 50x70 zit bij de voordeur. Dus echt scheppen gaat niet en van met een mini-schepje liggend zand in een emmer schuiven en weer naar gat tijgeren om het over te gooien in zakken wordt ik dus niet heel vrolijk. ;)

Maar lees aan de andere reacties ook al: een bouwstofzuiger gaat dit niet leuk vinden. Dus zal er toch aan moeten geloven. Gelukkig hoef ik niet de héle kruipruimte toegankelijk te krijgen, gaat in eerste instantie om een klein deel zodat ik bij een rioleringsbuis kan komen. Mocht ik het echt een keer goed willen doen dan moet de vloer er gewoon uit, maar dan moeten ook de plinten er af gebroken en dan het stucwerk hersteld en wordt het wel een forse operatie. Dat bewaar ik maar even tot er meer renovaties op de planning staan.
Water in spuiten en dan het water proberen op te zuigen? Of misschien dat een waterpompje dat effectiever kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nat zand zou ik met mijn starmix 1625 niet doen, die gaat het denk ik net wel/niet slikken. En dat is een vrij serieuze stofzuiger ;)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:27
Valorian schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:07:
En nog andere ideeën of inzichten voor ik de knoop doorhak? Ik vind 70-80 euro nét weer een beetje veel voor een impulsaankoop ;)
Voor wat jij ermee wilt doen voldoet een Ali endoscoop van 2 tientjes prima, prik je met USB op je telefoon en klaar.
Duurdere varianten zijn met name nuttig als het lastig wordt voor de camera, b.v. in hele nauwe ruimtes.

Ik vermoed dat de streks met name duurder is omdat er een schermpje bij zit maar de kwaliteit zal niet of niet veel beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Dank allen!

Er zijn ook speciale “slib/drek”-stofzuigers begrijp ik, die worden ook gebruikt na overstromingen. Maar goed, allemaal wat much. Denk dat ik toch maar even horizontaal ga graven. Meestal werkt even uurtje sporten daarna prima om de boel veel “uit te vouwen” ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
vassago schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:23:
[...]

Voor wat jij ermee wilt doen voldoet een Ali endoscoop van 2 tientjes prima, prik je met USB op je telefoon en klaar.
Duurdere varianten zijn met name nuttig als het lastig wordt voor de camera, b.v. in hele nauwe ruimtes.

Ik vermoed dat de streks met name duurder is omdat er een schermpje bij zit maar de kwaliteit zal niet of niet veel beter zijn.
Ik ga voor dit projectje (geen water of smalle buis) maar even sleutelen met een oude gopro op een tentstok die ik steeds verder kan verlengen en stel de aanschaf endoscoopcamera nog even uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-04 18:15
Valorian schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:14:
[...]

Ik denk dat het met een venturi-zuigbuis zou moeten lukken.
Zoiets: https://www.industry-plaz...aner-asvm-p180860525.html

Ik heb alleen geen idee wat het kost, en waar je het als particulier kan kopen (misschien Ali-Express als je geen haast hebt!). Zoek eventueel op "venturi vacuum cleaner".

Het ding werkt op perslucht, wat bij de zuigmond een vacuum genereert. Vervolgens wordt het opgezogenen door de perslucht door een slang geblazen. Die slang zou heel lang moeten kunnen zijn, en kan in principe gewoon buiten in de buitenlucht uitkomen (alleen geen idee of de auto's van de buren dan onder het zand zitten :-) ).
Hij verbruikt wel ontzettend veel lucht, dan zou je ofwel steeds korte stukjes moeten zuigen, ofwel een grote compressor op krachtstroom nodig hebben. (Ik heb ongeveer de zwaarste die je op 230 V kan hebben, en die doet ca. 350 l/min bruto). Je wilt een niet-industriële compressor maximaal de helft van de tijd aan het draaien hebben, dus 5 minuten wel, dan weer 5 minuten rusten. Maar ik denk wel dat het als een jekko gaat, zelfs al zou je er één met een kleinere diameter gebruiken.

Wij gebruikten in de koekfabriek waar ik werkte zo'n ding om een machine nootvrij te maken, maar wel de noten die opgezogen waren nog te kunnen verwerken. Zuigt als een malle en nooit gedoe met verstopte filters of pompen.

Edit: hier verkopen ze losse venturi's, in principe zou je met een slang eraan en lucht erop al kunnen doen wat je wilt. 11 m3/hr is ca 180 l/min luchtverbruik. Dat geeft dan wel een whopping 190 m3/hr zuigvermogen!

[ Voor 5% gewijzigd door Wild Chocolate op 26-04-2022 15:27 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Valorian om wat voor zand gaat het, fijn los zand of bijvoorbeels wat steviger of vochtiger zand?
Mijn bladzuiger / blazer zuigt ook prima zand op. Vind ie niet heel leuk, maar een Eurom apparaat van een paar tientjes mag niet zeuren :P

Mijn ervaring is wel dat zand in de kriupruimte wel eens keihard kan zijn. Dan heb je niks aan een zuiger oid, maar eerdeer aan een hamer en beitel :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Laatst online: 26-04 20:55

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Voor zover ik kan inschatten bestaan hier alleen oplossingen voor die inderdaad uitgaan voor grote volumes.
In de buurt hebben ze eens de kruipruimte uitgegraven, toen hadden ze een lopende band voor zand staan.

Voor laag volume zou ik het volgende doen: een voorraad standaard bouwemmers scoren, één of twee vrienden strikken en lopende band vormen. Zoals als: de één schept de emmer vol, de ander tilt de emmer uit de kruipruimte en de derde gooit de emmer leeg in een kruiwagen? Kan je ook nog afwisselen. (y)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:14

pietje63

RTFM

In aanvulling op @Goudvis zou ik kijken of je een systeem kunt maken met een touw en een of meerdere emmers. Eén iemand onder de grond vult emmer, iemand boven de grond trekt emmer naar boven en ligt deze. Persoon onder grond vult, etc. Hoef je niet steeds op en neer te kruipen.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gezien er zo weinig ruimte is kan je dan beter een plank / lage bak pakken of zo die je vol schept en met touwen heen en weer kan trekken tussen waar je aan het scheppen bent en waar de toegang tot de kruipruimte zit. Iets van opstaande kanten er op en handvaten of zo om ‘m uit het gat te tillen. En dan met een paar man inderdaad.

Of een paar van die blauwe IKEA tassen (die hebben ook een groot bodem oppervlak).

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 26-04-2022 16:53 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Valorian schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:02:
[...]@route99 Ik zag in oudere hits dat jij ook gekeken/gezocht hebt naar een goede endoscoop, welke heb jij uiteindelijk gekocht en hoe bevalt die?
Illusion in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"
Zit nu in de lappenmand, geen covid, maar effe weinig energie, als er nog vragen zijn als je meerdere inputs dan gelezen hebt, lees ik het graag. Ook voor @Rzaan uiteraard.

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 26-04-2022 17:20 . Reden: Typos ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

route99 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:15:
[...]

Zit nu in de lappenmand, geen covid, maar effe weinig energie, als er nog vragen zijn dan lees ik het wel. Ook voor @Rzaan uiteraard.
Beterschap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 08:19
Lidl actie. Parkside accu 8ah voor 60,-

https://www.lidl.de/p/par...5623c274f7e77580081783a23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
route99 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:15:
[...]

Zit nu in de lappenmand, geen covid, maar effe weinig energie, als er nog vragen zijn als je meerdere inputs dan gelezen hebt, lees ik het graag. Ook voor @Rzaan uiteraard.
Thx. Hopelijk ben je er snel weer bovenop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Martinusz schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:25:
[...]

Hij is binnen hoor, alles zit erbij en het werkt :p
Kwaliteit zal niet groots zijn verwacht ik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zal de mijne morgen hebben, leveringsfirma's zijn in Vlaanderen momenteel een probleem :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-04 15:20
Mijn huidige set gamma schroevendraaiers loopt tegen zijn eind, dus ik ben in de markt voor een nieuwe set schroevendraaiers. Heb de topics een beetje doorgespit, en kom tot de conclusie dat er eigenlijk 3 soorten schroevendraaiers zijn: vaste schroevendraaiers, wisselklingen of iets als een Wera toolcheck. Daarnaast de keuze voor wel of geen VDE.

Ik kom niet echt uit de keuze tussen de volgende sets:
- Heb altijd vaste schroevendraaiers gebruikt, dus dit was mijn eerste gedachte: https://www.toolstation.nl/wiha-schroevendraaierset/p14450
- Goedkoper dan de vorige set + VDE. Ik lees enkel dat VDE slimfix kan torderen en minder sterk is door de dunnere kling. Dit lijkt me geen groot probleem voor normaal huishoudelijk gebruik, of wel?
https://www.amazon.de/-/n...1?smid=AYPY2W9D6Q7P4&th=1
- Geen ervaring met wisselklingen, en er is weinig te lezen over hoe (on)praktisch dit in de praktijk is. Bergt wel makkelijker op dan de vorige sets: https://www.amazon.de/-/e...1?smid=AYPY2W9D6Q7P4&th=1

Iemand die met vaste schroevendraaiers en wisselklingen gewerkt heeft en kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Toolcheck heb ik zelf maar is geen vervanging voor een set schroevendraaiers. Alleen al omdat je een wat ergonomischer greep wil waar je ook meer kracht mee kan zetten.

VDE is handig, als je electra gaat doen. Als je dat niet doet is het wmb niet nodig en alleen maar onhandig (is wat dikker ivm plastic laag). Wisselkling gebruik ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
Ik heb een el cheapo-bovenfrees, maar merk dat ik hem weinig gebruik vanwege het gekloot met de bijgeleverde geleiders die eigenlijk niet zo best (en dat is een understatement) werken. Ik denk daarom dat een freestafel wel iets voor mij is. Ik doe niet heel veel meer dan een profieltje frezen aan een architraaf o.i.d., heb dus niet iets nodig wat tot op de micrometer nauwkeurig is. Aanraders voor (ik noem eens wat) een euro of 300-400?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-04 08:00
Omdat ik mijn gereedschap een upgrade wil geven of aan moet vullen heb ik onderstaande steeksleutelset gekocht. Het valt mij op dat de sleutels vrij licht zijn. Is dit iets wat normaal is? Ik twijfel zelfs om hem te retourneren en een ander merk aan te schaffen.

https://www.amazon.de/-/n...JO/ref=sr_1_1?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&dchild=1&keywords=Stahlwille+96400307&qid=1617446130&sr=8-1

[ Voor 10% gewijzigd door Beun op 27-04-2022 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-04 07:00
Basfr schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 23:20:
Mijn huidige set gamma schroevendraaiers loopt tegen zijn eind, dus ik ben in de markt voor een nieuwe set schroevendraaiers. Heb de topics een beetje doorgespit, en kom tot de conclusie dat er eigenlijk 3 soorten schroevendraaiers zijn: vaste schroevendraaiers, wisselklingen of iets als een Wera toolcheck. Daarnaast de keuze voor wel of geen VDE.

- Heb altijd vaste schroevendraaiers gebruikt, dus dit was mijn eerste gedachte: https://www.toolstation.nl/wiha-schroevendraaierset/p14450
- Goedkoper dan de vorige set + VDE. Ik lees enkel dat VDE slimfix kan torderen en minder sterk is door de dunnere kling. Dit lijkt me geen groot probleem voor normaal huishoudelijk gebruik, of wel?
- Geen ervaring met wisselklingen, en er is weinig te lezen over hoe (on)praktisch dit in de praktijk is. Bergt wel makkelijker op dan de vorige sets: https://www.amazon.de/-/e...1?smid=AYPY2W9D6Q7P4&th=1

Iemand die met vaste schroevendraaiers en wisselklingen gewerkt heeft en kan helpen?
Bitjes wisselen is irritant met schroevendraaiers, dat zou ik alleen doen voor een setje wat je onderweg meeneemt ofzo.

Een paar jaar geleden heb ik een set van Stanley gekocht. Niet duur, inclusief houder en erg uitgebreid (inclusief torx) waardoor je nooit mis grijpt. Gaat nu twee verbouwingen en vele klusjes mee houdt zich prima tot nu toe. :)

https://www.bol.com/nl/p/...gsysteem/9200000040158937

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:20
Beun schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:44:
Omdat ik mijn gereedschap een upgrade wil geven of aan moet vullen heb ik onderstaande steeksleutelset gekocht. Het valt mij op dat de sleutels vrij licht zijn. Is dit iets wat normaal is? Ik twijfel zelfs om hem te retourneren en een ander merk aan te schaffen.

https://www.amazon.de/-/n...JO/ref=sr_1_1?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&dchild=1&keywords=Stahlwille+96400307&qid=1617446130&sr=8-1
Stahlwille staat goed bekend voor gereedschap; ik weet niet of die ook een budget line hebben.
En wat is licht? Ik heb mijn sleutels nog nooit gewogen.
Als je wilt kan ik ze op een weegschaal leggen maar of dat veel zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-04 21:11

Ik heb zoiets:
https://www.bol.com/nl/nl...220-ind/9200000055124693/
werkt ook naar behoren (zijn verschillende soorten sets van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb nog een oud exemplaar ratelschroevendraaier.
Jammer genoeg zit de ratel vast en kan hij alleen nog maar 1 kant op.
Maar zo'n ding ga ik nieuw kopen.
Zó handig!
Je kunt kracht zetten door te duwen en je hebt veel grip en hefboom.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.europart.nl/parts/jpg2/55010130.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate

Stahlwille is een topmerk, dus je mag er vanuit gaan dat de lichtheid juist een teken van kwaliteit is. Gewoon goed materiaalgebruik en -ontwerp, waardoor het niet de wereld hoeft te wegen.

Mocht je er toch graag vanaf willen, wil ik ze wel voor een zacht prijsje van je overnemen :+

Ik zou als primaire set schroevendraaiers altijd een vaste set van een goed merk nemen. Ik denk dan aan Wera, Wiha, Gedore of Stahlwille. Ik heb zelf Wera, en daarnaast sets van Stanley en Action, waarbij die laatste het echt bij lange na niet halen bij de Wera set. Stanley is overigens niet merkbaar beter dan het Action spul (waar Action veel gereedschap met een goede prijs-kwaliteitsverhouding heeft (scrhoevendraaiers, steeksleutels, tangen)). Maar dat is gewoon geen vergelijk met ècht kwaliteitsgereedschap, die Wera schroevendraaiers "zuigen" zich gewoon vast in de schroeven, zo mooi passen ze.

Ik heb ook een setje met losse klingen van Wera, die ligt in de auto. Maar ik zou die niet als eerste set nemen. VDE zou ik ook niet voor algemeen nemen, kunnen vaak toch wat minder kracht verdragen. Daarbij is losse klingen dan weer minder kritisch, als je het mij vraagt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
DasNieNix schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:08:
[...]

Stahlwille staat goed bekend voor gereedschap; ik weet niet of die ook een budget line hebben.
En wat is licht? Ik heb mijn sleutels nog nooit gewogen.
Als je wilt kan ik ze op een weegschaal leggen maar of dat veel zegt.
Ik heb hieronder de maat + gewicht:

8/9 - 25 gram
10/11 - 50 gram
12/13 - 65 gram
14/15 - 85 gram

De sleutels hebben dus aan de ene zijde één maat en aan de andere zijde de opvolgende maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Wild Chocolate schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:02:
[...]

Stahlwille is een topmerk, dus je mag er vanuit gaan dat de lichtheid juist een teken van kwaliteit is. Gewoon goed materiaalgebruik en -ontwerp, waardoor het niet de wereld hoeft te wegen.

Mocht je er toch graag vanaf willen, wil ik ze wel voor een zacht prijsje van je overnemen :+

[...]

Ik zou als primaire set schroevendraaiers altijd een vaste set van een goed merk nemen. Ik denk dan aan Wera, Wiha, Gedore of Stahlwille. Ik heb zelf Wera, en daarnaast sets van Stanley en Action, waarbij die laatste het echt bij lange na niet halen bij de Wera set. Stanley is overigens niet merkbaar beter dan het Action spul (waar Action veel gereedschap met een goede prijs-kwaliteitsverhouding heeft (scrhoevendraaiers, steeksleutels, tangen)). Maar dat is gewoon geen vergelijk met ècht kwaliteitsgereedschap, die Wera schroevendraaiers "zuigen" zich gewoon vast in de schroeven, zo mooi passen ze.

Ik heb ook een setje met losse klingen van Wera, die ligt in de auto. Maar ik zou die niet als eerste set nemen. VDE zou ik ook niet voor algemeen nemen, kunnen vaak toch wat minder kracht verdragen. Daarbij is losse klingen dan weer minder kritisch, als je het mij vraagt.
Klinkt ergens ook weer logisch. Bedankt voor het antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Laatst online: 24-04 14:25
Terrz schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:48:
[...]

Bitjes wisselen is irritant met schroevendraaiers, dat zou ik alleen doen voor een setje wat je onderweg meeneemt ofzo.

Een paar jaar geleden heb ik een set van Stanley gekocht. Niet duur, inclusief houder en erg uitgebreid (inclusief torx) waardoor je nooit mis grijpt. Gaat nu twee verbouwingen en vele klusjes mee houdt zich prima tot nu toe. :)

https://www.bol.com/nl/p/...gsysteem/9200000040158937
Wat is er irritant aan het wisselen van bitjes voor een schroevendraaier? Ik heb toevallig net een Wera kompact 60 RA besteld (leken vrij populair in dit topic) juist met de gedachte dat je nooit zonder de juiste tool zit. Hoe vaak heb je verschillende schroevendraaiers nodig voor dezelfde klus en ben je langer dan vijf seconden bezig met wisselen bij zo'n rapid adaptor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Laatst online: 24-04 14:25
Zinloos1 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:12:
[...]

Wat is er irritant aan het wisselen van bitjes voor een schroevendraaier? Ik heb toevallig net een Wera kompact 60 RA besteld (leken vrij populair in dit topic) juist met de gedachte dat je nooit zonder de juiste tool zit. Hoe vaak heb je verschillende schroevendraaiers nodig voor dezelfde klus en ben je langer dan vijf seconden bezig met wisselen bij zo'n rapid adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-04 13:03
Welke momentsleutels gebruikt iedereen? Heb een momentsleutel nodig voor wat aan de auto te beunen puur hobbymatig Dus 30-200nm is voldoende. Die goedkopere momentsleutels van rond de 30/40 euro zijn volgens mij allemaal hetzelfde alleen een andere naam ingegraveerd? Ik zag een post voorbij komen over een S&R momentsleutel maar ook die lijkt op alle ander momentsleutels van die prijsklasse alleen handvat zwart geverfd enz. https://www.amazon.nl/-/en/dp/B07K4YW842/

Vraag is meer of zo'n goedkopere momentsleutel ook voldoet. Allemaal een afwijking van 4% zie ik. Ik zat ook te kjken naar een elektrische adapter. Aangezien ik al een wringijzer heb en die elektrische vaak accurater zijn dan de goedkopere "handmatige" momentsleutels https://www.hbm-machines....-tot-135-nm-met-38-opname

Mensen hier ervaring met zo'n elektrische adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Een bitset heeft als voordeel dat je deze in verschillende houders kunt gebruiken. Dat kan een schroevendraaier handvat zijn, een stubby, een bitratel, of gewoon een schroefmachine. Alleen de bithouder kan in de weg zitten als het er weinig ruimte om de schroef heen zit.

Een klingenset is meer als een vaste schroevendraaierset, maar zonder een vast handvat, waardoor het een stuk compacter is om mee te nemen. Dan heb ik het wel over zoiets, waar je ook makkelijk extra klingen en extra handvaten bij kan krijgen, terwijl die VDE klingenset daar wat minder vrijheid heeft.

Een gewone schroevendraaier set is... een gewone schroevendraaierset. Makkelijk als je er de ruimte voor hebt. De slimfit VDE heeft als voordeel dat je minder gauw last hebt van de isolatie (ik heb eigenlijk nog nooit een normale VDE schroevendraaier gezien waar de isolatie niet beschadigd of gedeeltelijk weggesneden was omdat het anders in de weg zat), maar je kling onder de isolatie is wel dunner. Normaalgesproken niet zo'n punt, maar je moet die sleufschroevendraaiers niet te veel gebruiken als klein breekijzer (dus ook niet om wat al te stugge lipjes terug te duwen), want dan gaat het bij mij alarmerend doorbuigen.

Ik heb overigens alledrie. Bits gebruik ik het vaakst, in combinatie met een fijne bitratelschroevendraaier of gewone bitratel. De klingenset zit in de gereedschapskoffer en neem ik makkelijk overal mee naar toe.

De gewone schroevendraaiers hangen in de garage en zijn makkelijk als ik bezig ben in de garage. Maar als ik in de tuin bezig ben, pak ik de koffer met bits en klingenset mee.

Hangt af van de situatie wat het meest handige is.

Ik weet niet wat je gewend bent, maar ik heb niet het idee dat Stahlwille sleutels noemenswaardig lichter zijn dan iets van Gedore of Hazet. Sowieso is Stahlwille erg goed met sleutelgereedschap, dus zou ze lekker houden en gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Jeanke117 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:32:
Welke momentsleutels gebruikt iedereen? Heb een momentsleutel nodig voor wat aan de auto te beunen puur hobbymatig Dus 30-200nm is voldoende. Die goedkopere momentsleutels van rond de 30/40 euro zijn volgens mij allemaal hetzelfde alleen een andere naam ingegraveerd? Ik zag een post voorbij komen over een S&R momentsleutel maar ook die lijkt op alle ander momentsleutels van die prijsklasse alleen handvat zwart geverfd enz. https://www.amazon.nl/-/en/dp/B07K4YW842/

Vraag is meer of zo'n goedkopere momentsleutel ook voldoet. Allemaal een afwijking van 4% zie ik. Ik zat ook te kjken naar een elektrische adapter. Aangezien ik al een wringijzer heb en die elektrische vaak accurater zijn dan de goedkopere "handmatige" momentsleutels https://www.hbm-machines....-tot-135-nm-met-38-opname

Ik werk zelf met Stahlwille momentsleutels. Maar qua prijs is dat waarschijnlijk wat overkill voor de meesten.

Die 4% is trouwens best standaard, de betere geven tot 3% op, over het algemeen, maar ook de goedkopere serie van Stahlwille zit op 4% afwijking, geloof ik. Niet dat dat een punt is, over het algemeen. Als ik de goedkope momentsleutels bekijk, die lijken inderdaad allemaal min of meer hetzelfde. Je leest ook regelmatig dat ze na een paar keer gebruik kapot gaan, alhoewel je vast ook wel exemplaren hebben die het jaren uithouden.

Ik zou zelf denk ik eerder kijken naar iets in de middenmoot, van Proxxon of iets dergelijks.

Geen idee hoe nauwkeurig zo'n elektrisch adapter ding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:55:
[...]

Ik weet niet wat je gewend bent, maar ik heb niet het idee dat Stahlwille sleutels noemenswaardig lichter zijn dan iets van Gedore of Hazet. Sowieso is Stahlwille erg goed met sleutelgereedschap, dus zou ze lekker houden en gebruiken ;)
Ik moet toegeven dat ik zelfs mijn Stahlwille set meer durf te mishandelen dan mijn wera joker set. Onderbuikgevoel maar ik heb ze naast elkaar.

Vermoed nu ik er wat langer over nadenk dat de SW set nog iets (!!!!) betere pasvorm heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
henkie196 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:55:
[...]

[...]

Dan ga ik dat maar doen. Bedankt voor het geruststellende bericht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Jeanke117 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:32:

Ik heb zelf een setje momentsleutels (1/4, 3/8 en 1/2) van Kraftwerk. Ik denk dat die ongeveer midden in het kwaliteits-spectrum zitten.

Mijn eerste 2 (merkloze) momentsleutels heb ik zo'n 15-20 jaar gehad en met gewicht eraan getest toen ik ze ging vervangen, die hadden toen een afwijking van zo'n 10%. Nog steeds niet heel spannend voor de meeste dingen die je vastdraait.

Wil je in de prijsklasse die je hierboven linkt iets kopen, dan zou ik persoonlijk voor Mannesmann of BGS gaan. Dan weet je in ieder geval dat er een Europees bedrijf achter zit, die ook nog iets aan kwaliteitscontrole doen. Bij die merken durf ik te stellen dat de kwaliteit in lijn is met de prijs die je betaalt.

Voor het grove werk zoals velgen wisselen en algemene zaken vastschroeven, lijkt me dat prima. Wil je meer precisie, dan kom je bij merken als Beta, Gedore Red.
Wil je topkwaliteit, ga dan voor Stahlwille of Gedore.

Wel altijd opletten dat je de sleutel op nul stelt voordat je hem opbergt. Anders blijft de veer op spanning en verloopt de sleutel snel. Alleen Stahlwille heeft een systeem waarbij dit niet hoeft (torsiestaaf in plaats van veer, die staat niet op spanning wanneer je de sleutel niet gebruikt).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat is jullie ultieme stanleymes? Heb al allerlei (action) meuk gehad maar gaat allemaal tuk. Dus nu is het tijd voor een goed exemplaar…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:43
KappuhH schreef op woensdag 27 april 2022 @ 17:31:
Wat is jullie ultieme stanleymes? Heb al allerlei (action) meuk gehad maar gaat allemaal tuk. Dus nu is het tijd voor een goed exemplaar…
Ik ben erg tevreden over de Bosch Professional klapmes, vorig jaar voor tientje ofzo via Amazon aanbieding.

[ Voor 12% gewijzigd door Martinusz op 27-04-2022 20:04 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Knipex heeft een hele mooie, sinds het najaar. Ik heb hem voor kerst gekregen, maar nog niet gebruikt. Maar mijn ervaring met Knipex is dat ze alleen goede spullen maken:

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Jup heb de mijne ook binnen
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gWmDHCt.jpg

Batterij was 99% vol :/
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xQgR7SP.jpg

Ow ondertussen niet meer verkrijgbaar :+ hoe zou dat nu toch komen _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik heb er een van Bessey, en die bevalt me goed. Messen worden uiteraard bot, maar kunnen makkelijk vervangen worden. En ook verschillende soorten messen beschikbaar. Houdt het tot nu toe al ruim tien jaar uit, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
Beun schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:07:
[...]

Ik heb hieronder de maat + gewicht:

8/9 - 25 gram
10/11 - 50 gram
12/13 - 65 gram
14/15 - 85 gram

De sleutels hebben dus aan de ene zijde één maat en aan de andere zijde de opvolgende maat.
Nu wilde ik het weten ook dus mijn sleutels gewogen, zijn wel van Gedore:

8/9 - 42 gram
10/11 - 53 gram
12/13 - 63 gram
14/15 - 96 gram

Maat 8/9 is een flink verschil, mijn 12/13 is zelfs lichter.
Informatie waar niemand op zit te wachten maar toch een keer leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
DasNieNix schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:13:
[...]

Nu wilde ik het weten ook dus mijn sleutels gewogen, zijn wel van Gedore:

8/9 - 42 gram
10/11 - 53 gram
12/13 - 63 gram
14/15 - 96 gram

Maat 8/9 is een flink verschil, mijn 12/13 is zelfs lichter.
Informatie waar niemand op zit te wachten maar toch een keer leuk :)
Inderdaad een aardig verschil. Heb je sleutels van Gedore Red of de blauwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-04 19:14
Ik heb er een van Makita (volgens mij deze), die zou ik in ieder geval niet kopen. Is echt een onding (en inmiddels ook meer stuk dan werkend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Cruijff14 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:27:
[...]

Ik heb er een van Makita (volgens mij deze), die zou ik in ieder geval niet kopen. Is echt een onding (en inmiddels ook meer stuk dan werkend).
Dat is een gewoon cheap mes dat je overal kunt kopen maar dan in Makita kleuren. Zelfs die van de Action zijn dan beter :O Die hebben een metalen body.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun
Vandaag de onderstaande besteld. Voor de prijs kan ik er geen buil aan vallen.

https://www.amazon.nl/-/e...&pd_rd_i=B00SVDIOJM&psc=1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat is jullie ultieme stnleymes? Heb al allerlei (action) meuk gehad maar gaat allemaal tuk. Dus nu is het tijd voor een goed exemplaar…
Ha, Ha, al vele messen langs gekomen, maar nog geen stanley, daar maak ik dan maar even verandering in :+

voor breekmessen heb ik al heel erg lang deze
https://www.deboerdrachte...018-stanley-mes-0113001/3
(link van @Beun is denk ik beter)

voor vaste messen nog langer deze

https://maatwerkmat.nl/stanleymes-titan.html

ik heb sinds enkele maanden een nieuwe favoriet voor "wegwerp" breekmes dat is
https://www.ecotools.nl/afbreekmes-exh-318/ die gebruik ik vooral om overal en nergens te hebben liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-04 13:49

BTS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0as-WnFC5ARJraytnS-IP22pCM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ljzXFhqfscNjOtton3FDmfgs.jpg?f=user_large

Tot nu toe pas 15 jaar oud.

@twain4me benoemt hem ook.

[ Voor 3% gewijzigd door BTS op 27-04-2022 20:01 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GabberPiet
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
BTS schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:57:
[...]

[Afbeelding]

Dat is topspul! En daarnaast een metalen FatMax breekmes voor "dikke" spullen zoals isolatiemateriaal etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

BTS schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:57:
[...]

[Afbeelding]

ja heerlijk voor tapijt, lood, dakleer etc.. echt niet stuk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Milwaukee fastback is een ideaal vouwmes voor klussen.
Met één hand te opnenen, plek voor reservebladen en stevig locking mechanisme.
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71UE+qxmkHL._AC_SL1500_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een 20 jaar oude fatmax als stanleymes.

Afbeeldingslocatie: https://www.stanleytools.com/NAG/PRODUCT/IMAGES/HIRES/10-799/10-799_1.jpg?resize=530x530
En een iets modernere voor als mijn vriendin mee klust.
Afbeeldingslocatie: https://www.stanleysites.com/uploads/eu/2021_LAUNCHES/large/FMHT10594-0_1.jpg
Die laatste heeft mi teveel plastic dus ik pak liever de eerste.

Zo'n Bessey is wel cool (want bessey = cool) maar ik heb niet genoeg voordeel ontdekt voor zo'n exemplaar tbh.

Qua afbreekmesjes: gebruik ik eigenlijk zelden. Recent wel een hobbymesje bij de Lidl gekocht om maskeertape netjes strak af te snijden in hoekjes. 5E (oid) voor 1 houder + 10 van die insteekmesjes in diverse vormen. Prima als je de kostprijs in gedachten houdt.

Nav de schroevendiscussie net maar ff wat spul bijbesteld:

sys-org3:
Afbeeldingslocatie: https://festoolcdn.azureedge.net/productmedia/Images/jpg_large/91881a19-474b-11ea-8106-005056b31774_400_267.jpg
Idee is dat ik de dozen met schroeven in de kast houd en deze gewoon afgetopt houd.

En ook nog een mini-systainer met transparante deksel voor boortjes ed.

[ Voor 19% gewijzigd door Boudewijn op 27-04-2022 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
Beun schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:15:
[...]

Inderdaad een aardig verschil. Heb je sleutels van Gedore Red of de blauwe?
De echte Gedore, blauw dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:00

Pixeltje

Woo-woohoo!

Beun schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:40:
[...]

Vandaag de onderstaande besteld. Voor de prijs kan ik er geen buil aan vallen.

https://www.amazon.nl/-/e...&pd_rd_i=B00SVDIOJM&psc=1
Die heb ik ook, beetje haat/liefde verhouding mee. Dat wieltje aan de achterkant moet je losdraaien om t mes uit te kunnen schuiven. Voordeel is dat het mes ook echt vast zit als je ermee bezig bent, nadeel is dat het een ondoordacht design is. Met één hand bedienen is ongemakkelijk en het schuifmechaniek is niet soepel. Verder dus wel een heel stevig ding en gaat bij mij ook al een paar jaar mee.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Boudewijn schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:00:

Zo'n Bessey is wel cool (want bessey = cool) maar ik heb niet genoeg voordeel ontdekt voor zo'n exemplaar tbh.
Ik heb zowel de Bessey als de bovengenoemde Milwaukkee, maar de bessey ziet eigenlijk weinig gebruik. De milwaukee zit onderhand permanent in mijn toolbelt.

Het enige voordeel van de bessey is dat hij wat steviger voelt en een duimpad heeft om wat meer kracht te zetten. Openen met één hand is met de bessey bijna onmogelijk en het locking mechanisme ook niet heel handig.

De milwaukkee is super makkelijk te openen met één hand, ook met dikke handschoenen (een must voor iemand die een zakmes gewend is die met één hand te openen is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:46
yay schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:28:
Zijn er nog Makita DUX60 (combisysteem) gebruikers?

Ik zit zelf te kijken naar de trimmer/bosmaaier voor gras op lastige plekken, de kantensnijder voor de graskanten en de heggenschaar met verlengstuk voor de heggen. Bij mijn weten is dit de enige tool die verlenging ondersteunt en me daarmee geklooi met een ladder tijdens het heggenscharen.

Ik wil ook nog een bladblazer maar overweeg daarvan juist weer een losse te kopen: DUB362z dus niet de combitool add-on?

Heeft er iemand nog tips / overwegingen? @JayRune wellicht over de heggenschaar?
Toen ik voor bladblazer ging, heb ik toch voor eentje op een kabel gekozen. Ik vond de werktijd op standje hoog toch een beetje kort.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Arator schreef op donderdag 28 april 2022 @ 05:42:
Toen ik voor bladblazer ging, heb ik toch voor eentje op een kabel gekozen. Ik vond de werktijd op standje hoog toch een beetje kort.
Er zijn 5 standen, ik heb de hoogste nog nooit nodig gehad. Staat meestal op 2 a 3.
Dat is voor bijna alle zaken voldoende en de batterij gaat een stuk langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Pixeltje schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:54:
[...]

Die heb ik ook, beetje haat/liefde verhouding mee. Dat wieltje aan de achterkant moet je losdraaien om t mes uit te kunnen schuiven. Voordeel is dat het mes ook echt vast zit als je ermee bezig bent, nadeel is dat het een ondoordacht design is. Met één hand bedienen is ongemakkelijk en het schuifmechaniek is niet soepel. Verder dus wel een heel stevig ding en gaat bij mij ook al een paar jaar mee.
Ze zijn voor bulletproof gegaan en hebben gebruiksgemak minder laten meewegen. Dan is het toch juist wel doordacht? het is alleen geen allermansvriend zoals 1 van die klapmesjes, meer een specialist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:00

Pixeltje

Woo-woohoo!

twain4me schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:53:
[...]

Ze zijn voor bulletproof gegaan en hebben gebruiksgemak minder laten meewegen. Dan is het toch juist wel doordacht? het is alleen geen allermansvriend zoals 1 van die klapmesjes, meer een specialist.
Medium mee eens; door dat wiel los te draaien komen de twee helften van de casing los van elkaar, dat had in mijn ogen anders gekund.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Pixeltje schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:57:
[...]

Medium mee eens; door dat wiel los te draaien komen de twee helften van de casing los van elkaar, dat had in mijn ogen anders gekund.
waarom is dat dan erg? helemaal los draaien doe je alleen als er mesjes gewisseld worden.
ik heb hier ook nog een paar van die orginele messen liggen met een schroefje, dan is dit al heel erg gebruiksvriendelijk :+ het is maar of je glas half vol of leeg is denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06:43
Dat helemaal los van elkaar is erg makkelijk om schoon te maken. Na sommige klussen niet overbodig. Daarom ook deze variant in de koffer. Verschillende soorten voor verschillende use-cases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-04 16:47

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Over verschillende use-cases van stanley messen gesproken; ik ben heel erg blij met mijn Martor Secunorm 500 veiligheidsmes voor het openen van pakketjes. Geen gedoe met in/uit/klappen/schuiven, gewoon met je duim het mes er uit en het mes trekt zich vanzelf terug zodra je loslaat.

Afbeeldingslocatie: https://cdn-01.media-brady.com/store/stuk/media/catalog/product/cache/3/image/85e4522595efc69f496374d01ef2bf13/1563987170/d/m/dmeu_y4685758_01_std.lang.all.jpg

Deze heeft een metalen behuizing en het mes zit goed vastgeklemd in een houder. Er zijn nog meer veiligheidsmessen die nog veiliger/specialistischer zijn maar ik ben heel tevreden over deze.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:46
Slonzo schreef op donderdag 28 april 2022 @ 10:22:
[...]

Er zijn 5 standen, ik heb de hoogste nog nooit nodig gehad. Staat meestal op 2 a 3.
Dat is voor bijna alle zaken voldoende en de batterij gaat een stuk langer mee.
Ik heb nogal wat bladverliezende planten staan in mijn tuin (2 rode beuken, 4 steenbeuken, 1 appelboom, 1 Perzische slaapboom, 1 Japanse esdoorn, beukenhaag, rode kornoelje, druivelaars, aalbessen, blauwe bessen, kruisbessen). Dus ik ben wel effe bezig. ;)
Ik zag net dat alle bladblazers/zuigers met draad trouwens verdwenen zijn uit het gamma van Makita (althans op de officiële site).

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Nu online
Heb afgelopen week dit mes er bij gehaald
https://www.toolstation.n...-in-1-uitschuifmes/p21360
Goede prijs zeker met 35 mesjes er bij.

Afbeeldingslocatie: https://www.v-toolstore.com/media/image/2b/e9/71/TB-H4S5-013000x3000-2813-29.jpg

Alleen beetje dik. Maar erg stevig. Schraper werkt ook prima

[ Voor 18% gewijzigd door The Fatal op 28-04-2022 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
The Fatal schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:05:

[Afbeelding]

Mooie aankoop!

Ik zoek nog steeds de Toughbuilt C700.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Beun schreef op donderdag 28 april 2022 @ 23:18:
Heb je ze verstopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04 18:21

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

The Fatal schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:05:

[Afbeelding]

Ik heb 'm ook gekocht, let wel dat je bij dit mes alleen speciale mesjes kan gebruiken en niet de normale universele vervang mesjes!
Kwam ik achteraf pas achter. Nu duurt het wel even voor ik 35 mesjes heb versleten, maar het is toch een minpuntje waar ik de rest voor wil waarschuwen. De prijs van de aanbieding is wel dik in orde.

Verder is het aan de zware kant, absoluut hufterproof maar bulky. De verfblikopener aan de onderkant is ook wel handig.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Was het maar zo want dan zou ik ze al in mijn bezit hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-04 21:01
[...]

Mooie aankoop!

Als de prijs een issue is zou je ook eens kunnen kijken naar de kloon van Ecotools.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Mooie aankoop!

Waarom zoek je nog steeds? Ik zie bv. hier dat ze er gewoon voorraad van hebben, dus neem aan dat je dan om andere redenen nog zoekende bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Nu online
henkie196 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:34:
[...]

Waarom zoek je nog steeds? Ik zie bv. hier dat ze er gewoon voorraad van hebben, dus neem aan dat je dan om andere redenen nog zoekende bent?
Nog steeds prima prijs. Heb ze midden 2020 nog gehaald daar voor 139,-
Denk zelf wel achteraf dat de 550 of de 650 ook ruim voldoende zijn. Maar prijs verschil tussen de 700 en de 650 vond ik niet te rechtvaardigen om niet voor de 700 te kiezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Ikzelf heb ook de c700. Mijn advies: zorg dat je er een setje hamdzame schraagjes naast hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Ik ben in de running voor een nieuwe schroefmachine. Ik heb nu een Makita DF457DWE (18v en 2x 1,5 Ah accu’s).

Laatst kwam er wat rook uit omdat ik ‘m waarschijnlijk wat overbelast had. Op zich werkt ie nog wel, maar met wat grotere klussen (scheidingswand plaatsen op zolder en overkapping buiten) die nu spelen is beter spul niet verkeerd.

Alleen zie ik nu even door de bomen het bos niet meer.
In eerste instantie had ik deze gezien https://www.hornbach.nl/s...box/10152950/artikel.html

Is 3 Ah en kwam op zich goed uit de reviews.

Zojuist kwam ik deze tegen https://www.toolstation.n...0sFwk3EAQYDiABEgK44fD_BwE

Is 4 Ah en met een actie van DeWalt voor een gratis product (oa tas of afstandsmeter).
Op zich wil ik voor een goede machine gaan, dus de actie van DeWalt zou geen grote invloed moeten hebben op mijn keuze.

Maar dan kom je ook weer combisetjes tegen zoals deze

https://www.toolstation.n...0sFwk3EAQYDiABEgK44fD_BwE

Of deze

https://www.gereedschapce...0QjQdSEAQYAyABEgIMXvD_BwE

Voor sommige gevallen zou een slagschroefmachine wel handig kunnen zijn. Maar zijn de machines in een combiset nou meestal wat minder qua kwaliteit?
Kan ik beter een goede schroefmachine kopen en dan later een slagschroef body?

Is het verschil tussen 3Ah en 4 Ah de moeite waard? Gewicht zal ook wel iets toenemen.

Ik hoop dat iemand mij wat advies kan geven, want steeds als ik denk dat ik eruit ben zie ik weer een andere optie….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-04 16:47

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

ione schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:42:

Is het verschil tussen 3Ah en 4 Ah de moeite waard? Gewicht zal ook wel iets toenemen.
Dat ligt er maar net aan wat voor cellen er in zitten. De 3.0 Ah accupacks van Makita bevatten 10 stuks 1.5 Ah cellen.

De 4.0 Ah accu's bevatten 10 stuks 2.0 Ah cellen dus is het verschil in gewicht is minimaal. Er bestaan echter ook 3.0 Ah cellen. Andere merken hebben soms accu's die 5 stuks 3.0 Ah cellen bevatten en dus significant kleiner en lichter zijn.

Sommige merken beginnen nu ook grotere 21500 cellen te gebruiken zoals Bosch met de ProCORE accu's die hebben nog een hogere energiedichtheid. En DeWalt heeft nu "powerstack" accu's waar geen cylindrische cellen in zitten maar een stapel "pouch" cellen (net zoals in een telefoon).

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
ione schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:42:
Ik ben in de running voor een nieuwe schroefmachine. Ik heb nu een Makita DF457DWE (18v en 2x 1,5 Ah accu’s).

Laatst kwam er wat rook uit omdat ik ‘m waarschijnlijk wat overbelast had. Op zich werkt ie nog wel, maar met wat grotere klussen (scheidingswand plaatsen op zolder en overkapping buiten) die nu spelen is beter spul niet verkeerd.

Alleen zie ik nu even door de bomen het bos niet meer.
In eerste instantie had ik deze gezien https://www.hornbach.nl/s...box/10152950/artikel.html

Is 3 Ah en kwam op zich goed uit de reviews.

Zojuist kwam ik deze tegen https://www.toolstation.n...0sFwk3EAQYDiABEgK44fD_BwE

Is 4 Ah en met een actie van DeWalt voor een gratis product (oa tas of afstandsmeter).
Op zich wil ik voor een goede machine gaan, dus de actie van DeWalt zou geen grote invloed moeten hebben op mijn keuze.

Maar dan kom je ook weer combisetjes tegen zoals deze

https://www.toolstation.n...0sFwk3EAQYDiABEgK44fD_BwE

Of deze

https://www.gereedschapce...0QjQdSEAQYAyABEgIMXvD_BwE

Voor sommige gevallen zou een slagschroefmachine wel handig kunnen zijn. Maar zijn de machines in een combiset nou meestal wat minder qua kwaliteit?
Kan ik beter een goede schroefmachine kopen en dan later een slagschroef body?

Ik hoop dat iemand mij wat advies kan geven, want steeds als ik denk dat ik eruit ben zie ik weer een andere optie….
Mijn twee centjes: als je een vervanging wil voor je schroefboormachine, koop dan een schroefboormachine. Vergeet die combosetjes even, dat maakt het zoeken wat makkelijker. Je zegt immers "het kán handig zijn". Eens. Maar de schappen van de winkels liggen vol met mooi spul dat handig kán zijn.. Dus: focus even op de accutolletjes. Dan is de keuze nog steeds reusachtig, maar met een 18V-systeem van één van de grote merken (Makita, DeWalt, Bosch Blauw) doe je sowieso geen miskoop.
Zelf heb ik Bosch Blauw accuspul, prima tevreden mee. Maar het had net zo goed Makita kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
The Fatal schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:41:
Nog steeds prima prijs. Heb ze midden 2020 nog gehaald daar voor 139,-
Denk zelf wel achteraf dat de 550 of de 650 ook ruim voldoende zijn.
Press X to Doubt

Ik twijfel of je de 550 inderdaad voldoende had gevonden. Is niet in de hoogte verstelbaar, en de hoogte is ~73 cm. De meesten hier vinden de ~81.5 cm van de 700 en 650 al aan de lage kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Kurma schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:02:
[...]

Mijn twee centjes: als je een vervanging wil voor je schroefboormachine, koop dan een schroefboormachine. Vergeet die combosetjes even, dat maakt het zoeken wat makkelijker. Je zegt immers "het kán handig zijn". Eens. Maar de schappen van de winkels liggen vol met mooi spul dat handig kán zijn.. Dus: focus even op de accutolletjes. Dan is de keuze nog steeds reusachtig, maar met een 18V-systeem van één van de grote merken (Makita, DeWalt, Bosch Blauw) doe je sowieso geen miskoop.
Zelf heb ik Bosch Blauw accuspul, prima tevreden mee. Maar het had net zo goed Makita kunnen zijn.
Goed punt! Dat is het precies. Hoe langer je kijkt hoe meer opties er zijn.

Alleen ben ik nu bezig met wat werkzaamheden op zolder en komt er een metal stud wandje. En straks buiten een overkapping met dikke balken. Dus vandaar dat ik meteen ook zat te kijken naar een slagschroefmachine. Zit dan ook meteen netjes in een box.

Op korte termijn wil ik wel een slagschroefmachine halen. Alleen is dan de vraag zijn die combo setjes goed of kan ik beter losse (en misschien betere) machines halen?
Prio ligt bij een schroefmachine, maar als ik nu voor een klein beetje meer een complete set kan hebben ben ik ook tevreden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Fatal
  • Nu online
henkie196 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:02:
[...]

[Afbeelding: Press X to Doubt]

Ik twijfel of je de 550 inderdaad voldoende had gevonden. Is niet in de hoogte verstelbaar, en de hoogte is ~73 cm. De meesten hier vinden de ~81.5 cm van de 700 en 650 al aan de lage kant.
Deze er op zetten.
Afbeeldingslocatie: https://s3files.core77.com/blog/images/2013/08/paulk-workbench-2-00.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
henkie196 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:34:
[...]

Helemaal overheen gekeken! Bedankt voor de link. Aangezien ik bijna jarig ben gaan ze nu op mijn verlanglijst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Raymond schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 08:56:
Ikzelf heb ook de c700. Mijn advies: zorg dat je er een setje hamdzame schraagjes naast hebt.
Zijn ze lomp in omgang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ze zijn zwaar en niet heel snel op te zetten. Een gewone schraag is makkelijker mee te nemen en sneller om op te zetten. Beiden hebben hun nut, maar als je er een beetje op moet leunen, wil je dat het stabiel is, en daar zijn de toughbuilts heel goed in.

Ik pak meestal gewoon m'n toughbuilts, maar dat komt ook omdat ik die gebruik als tafel om platen op te zagen met de invalzaag, en dan wil je niet hebben dat je schraag opeens weg schuift of om dondert. Maar het kost meer tijd om dat op te zetten.
Pagina: 1 ... 100 ... 246 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).