Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copyer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 17:06
zunrob schreef op woensdag 20 april 2022 @ 07:34:
[...]

Ik heb er een filmpje van gemaakt, zie hier. https://drive.google.com/...yqgcozz/view?usp=drivesdk
Is deze speling normaal?
Ik heb de 26 versie.. je moet ff die stick kantje draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:15
copyer schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:12:
[...]

Ik heb de 26 versie.. je moet ff die stick kantje draaien..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48gDd6Z1RYEvszwQMeE_GfElFys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ge3hTLwwSOLDz5By5iSWKm5A.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou verwachten dat ie er toch precies zo in hoort. Zodat de tandjes in de klemmen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copyer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 17:06
zunrob schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:34:
[...]

[Afbeelding]

Ik zou verwachten dat ie er toch precies zo in hoort. Zodat de tandjes in de klemmen vallen.
Yea.. dan zit er veel speling in.. kantje draaien en dan zit ie los, zeg maar, nog een x draaien zit ie wel vast..
Althans bij mij dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
@zunrob ik kan alleen maar zeggen dat de mijne dat ook heeft. Maar of dat het normaal maakt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:04

MJV

Afgezien van of het normaal is; dit beïnvloedt de werking van de afstandstandhouder verder toch niet? Misschien dat je er 0,5/1mm dieper of minder diep mee boort, dat is geen relevant verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:15
MJV schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:59:
Afgezien van of het normaal is; dit beïnvloedt de werking van de afstandstandhouder verder toch niet? Misschien dat je er 0,5/1mm dieper of minder diep mee boort, dat is geen relevant verschil.
Helemaal mee eens! Vind het alleen vervelend dat ie zo wiebelt tijdens het boren, vandaar toch even de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 14:03

pietje63

RTFM

Kaffe schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:58:
https://www.lidl.be/p/nl-...spa-12-b2-12-v/p100339181

Wel nog niet veel mee geboord, en staat nu wel duur precies. Maar sinds ik die heb gebruik ik niets anders meer om te schroeven.
RobertMe schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:06:
[...]

https://www.amazon.de/-/nl/dp/B015WGDX6E/ 4 tientjes dus

Is wel de oude, met motor met koolborstels. De 12V-35, koolborstelloze, lijkt niet in een variant in tas etc beschikbaar te zijn. Kost E170 met 2 accu's, lader, en L-Boxx.

Persoonlijk zou ik in geval van "wordt niet vaak gebruikt, incidenteel een klusje in/aan huis" het extra geld waarschijnlijk in mijn zak stoppen en voor de Parkside gaan. Zeg ik nu ik nog geen maand de 12V-35 FC heb :X
Ga je het verschil in nM nog merken, bijv als ik een keer een gaatje (6/8mm voor een plug) in baksteen boor? Iets langzamer vind ik prima (zeker als de boor zelf wat lichter is, kan ik me voorstellen dat je daardoor ook netter boort), maar als je er niet doorheen komt, is het net niets. Bij de 12v modellen staan (ik denk bewust..) geen mm gegeven voor boren in metselwerk
- huidige boor (14.4v) is 40nM

Modellen waartussen ik nu twijfel:
- Parkside 12v 35nM (€ 100; overcompleet met 2 accu's en boren/bitjes die ik al heb)
- Parkside 20v 60nM (€ 80; 1 accu)
- Bosch GSR 12-15 30nM (€ 140; overcompleet met 2 accu's en boren/bitjes die ik al heb/ € 150 incl mooie opzetstukken; ; oud model / met borstels )
- Bosch GSR 12-30 30nM (€ 143; 2 accu's; borstelloos)
- Bosch GSR 12-35 35nM (€ 180 / € 170 incl 2 accu's)

Voor mijn gevoel valt de Bosch GSR 12v-15 af, omdat dit een minder duurzame keuze is omdat deze nog wel een koolstofborstel heeft.
Als 35nM voldoende is voor het lichte boren in steen, valt ook de Parkside 20v af

Dan gaat het tussen de parkside 12V en de Bosch GSR 12-30/35. Ondanks dat het grote prijsverschil in absolute zin geen dealbreaker is, neig ik obv de overige (neutrale) adviezen naar de Parkside..

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
pietje63 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:29:
Ga je het verschil in nM nog merken, bijv als ik een keer een gaatje (6/8mm voor een plug) in baksteen boor? Iets langzamer vind ik prima (zeker als de boor zelf wat lichter is, kan ik me voorstellen dat je daardoor ook netter boort), maar als je er niet doorheen komt, is het net niets. Bij de 12v modellen staan (ik denk bewust..) geen mm gegeven voor boren in metselwerk
Hoe goed iets in baksteen boort is vooral afhankelijk van de boor. Een goede steenboor doet het prima in de meeste bakstenen, snelheid is daar vooral afhankelijk van toerental, niet van Nm. De Nm is meer voor hoe dik de schroeven zijn die je nog zonder voorboren in hout kan draaien (afhankelijk van houtsoort).
- Parkside 12v 35nM (€ 100; overcompleet met 2 accu's en boren/bitjes die ik al heb)
- Bosch GSR 12-15 30nM (€ 140; overcompleet met 2 accu's en boren/bitjes die ik al heb/ € 150 incl mooie opzetstukken; ; oud model / met borstels )

Voor mijn gevoel valt de Bosch GSR 12v-15 af, omdat dit een minder duurzame keuze is omdat deze nog wel een koolstofborstel heeft.
Als 35nM voldoende is voor het lichte boren in steen, valt ook de Parkside 20v af

Dan gaat het tussen de parkside 12V en de Bosch GSR 12-30/35. Ondanks dat het grote prijsverschil in absolute zin geen dealbreaker is, neig ik obv de overige (neutrale) adviezen naar de Parkside..
Koolborstel of niet maakt verder niet zoveel uit, het lijkt onwaarschijnlijk dat je die bij incidenteel gebruik ooit gaat verslijten. Alhoewel de koolborstelloze motors wel wat efficienter zijn over het algemeen, dus meer koppel met zelfde energieverbruik, over het algemeen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:07
@pietje63 Lekker voor een parkside gaan. En dan de keuze laten afhangen van wat je het meeste doet: Gaatjes in de muur? Dan de 20V performance.
Veel schroeven aandraaien? Dan de 12V set.

Deze lijkt me top:
https://www.lidl.nl/p/par...machineset-12v/p100339181

oh wacht, misschien is dit handiger:
https://www.lidl.nl/p/par...2v-zonder-accu/p100341984
https://www.lidl.nl/p/par...der-12v-2-4-ah/p100338873
https://www.lidl.nl/p/parkside-accu-12v-5-ah/p100338929

Ben je een tientje minder kwijt en heb je ook nog eens een veel betere accu :)

[ Voor 58% gewijzigd door Raymond op 20-04-2022 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

[...]

ik zou denk ik ook voor parkside gaan. over "teveel" bitjes en boortjes zou ik mij geen zorgen maken, die zijn doorgaans van matige kwaliteit en komen wel op. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

twain4me schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:32:
[...]

ik zou denk ik ook voor parkside gaan. over "teveel" bitjes en boortjes zou ik mij geen zorgen maken, die zijn doorgaans van matige kwaliteit en komen wel op. :+
Als je het juist bitje gebruikt gaan ze minder snel op :+

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Raymond schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:11:
@pietje63 Lekker voor een parkside gaan. En dan de keuze laten afhangen van wat je het meeste doet: Gaatjes in de muur? Dan de 20V performance.
Veel schroeven aandraaien? Dan de 12V set.
Wat is je redenatie achter die logica? Gaatjes in muur heb ik nooit last gehad van te weinig koppel op m'n 12V machine, maar bij schroeven loop je veel eerder tegen de limitaties aan. Niet bij een schroef in een plug draaien of een ikea kast in elkaar zetten, maar wat grotere formaten schroeven in hout draaien, daar houdt die het al relatief gauw gezien.

Hooguit als je met een dozenboor / gatenzaag aan de gang gaat zou ik denken dat je voordeel hebt van een 18V boven een 12V machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 14:03

pietje63

RTFM

Dank allen! Goed om te weten dat de nM vooral aan de orde is bij dikke schroeven in hout. Dat doe ik inderdaad (eigenlijk) nooit.

@twain4me bitjes die opgaan vind ik juist een probleem. Slechte bitjes zijn in mijn ervaring van te zacht staal -> past niet meer goed in schroef -> schroef kapot
@Raymond goed gevonden, al kan ik dan denk ik ook voor https://www.lidl.nl/p/parkside-accu-12v-2-ah/p100338923 als accu gaan; minder maH, maar (i) vergelijkbaar met wat ik nog nooit in een dag heb opgekregen, (ii) lichter, en (iii) goedkoper. Totaal is dan 44.99 + 9.99 + 12.99 = 67.97. Scheelt ~EUR 22 met de set (1 accu, boortjes en bitjes minder)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

pietje63 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:51:
Dank allen! Goed om te weten dat de nM vooral aan de orde is bij dikke schroeven in hout. Dat doe ik inderdaad (eigenlijk) nooit.

@twain4me bitjes die opgaan vind ik juist een probleem. Slechte bitjes zijn in mijn ervaring van te zacht staal -> past niet meer goed in schroef -> schroef kapot
@Raymond goed gevonden, al kan ik dan denk ik ook voor https://www.lidl.nl/p/parkside-accu-12v-2-ah/p100338923 als accu gaan; minder maH, maar (i) vergelijkbaar met wat ik nog nooit in een dag heb opgekregen, (ii) lichter, en (iii) goedkoper. Totaal is dan 44.99 + 9.99 + 12.99 = 67.97. Scheelt ~EUR 22 met de set (1 accu, boortjes en bitjes minder)
het zijn gewoon slijt onderdelen, je koopt geen bitjes voor het leven,zodra versleten, weg mieteren hoe duur, hard of zacht het bitje ook is of was. 1 troost als bitjes verslijten er al niet in zit hoef je zeker niet bang te zijn voor de koolborstels. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:07
henkie196 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:41:
[...]

Wat is je redenatie achter die logica? Gaatjes in muur heb ik nooit last gehad van te weinig koppel op m'n 12V machine, maar bij schroeven loop je veel eerder tegen de limitaties aan. Niet bij een schroef in een plug draaien of een ikea kast in elkaar zetten, maar wat grotere formaten schroeven in hout draaien, daar houdt die het al relatief gauw gezien.

Hooguit als je met een dozenboor / gatenzaag aan de gang gaat zou ik denken dat je voordeel hebt van een 18V boven een 12V machine.
Niet zozeer kracht, maar handzaamheid: Als Pietje vooral licht schroefwerk doet, dan is die 12V handiger in gebruik. Als dat niet het geval is, pak dan lekker de wat zwaardere machine die ook nog eens minder kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 14:48
Raymond schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:29:
[...]

Niet zozeer kracht, maar handzaamheid: Als Pietje vooral licht schroefwerk doet, dan is die 12V handiger in gebruik. Als dat niet het geval is, pak dan lekker de wat zwaardere machine die ook nog eens minder kost.
Ik zou ook voor de Parkside 20V gaan, heb deze zelf ook onlangs aangeschaft naast een al wat oudere Makita 18V, en ben er zeer over te spreken (zeker voor dat geld) :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Raymond schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:29:
Maar dan is het niet zozeer het boren van gaten dat het onderscheidt zou moeten maken, maar hoe zwaar schroefwerk je verwacht te gaan doen. Want ook met een 12V machine kan ik makkelijk 10 of 12mm gaten boren in steen of hout. Gewoon zorgen voor goede boortjes.

Ook met gaten boren is een handzamere machine een voordeel, lijkt me.
twain4me schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:15:
het zijn gewoon slijt onderdelen, je koopt geen bitjes voor het leven,zodra versleten, weg mieteren hoe duur, hard of zacht het bitje ook is of was. 1 troost als bitjes verslijten er al niet in zit hoef je zeker niet bang te zijn voor de koolborstels. :+
Het zijn slijt onderdelen, maar als een goedkope bit een slechte passing heeft, heeft het ook weinig zin om die te gebruiken tot die versleten is, tenzij je graag dolgedraaide koppen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 23:26

Tjark

DON'T PANIC

Aan de andere kant: als je geen hard-core klusser bent, kun je dan niet beter voor een allround oplossing gaan, bv 20V Parkside ipv 12V? Met die 20V kun je ook prima Ikea in elkaar schroeven met de slipkoppeling. Dat 't apparaat dan wat zwaarder is om vast te houden, overleef je ook wel voor die 8 schroeven.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12-2023
Tjark schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:11:
Aan de andere kant: als je geen hard-core klusser bent, kun je dan niet beter voor een allround oplossing gaan, bv 20V Parkside ipv 12V? Met die 20V kun je ook prima Ikea in elkaar schroeven met de slipkoppeling. Dat 't apparaat dan wat zwaarder is om vast te houden, overleef je ook wel voor die 8 schroeven.
sinds ik de 12 v heb, gebruik ik de 20v wel bijna nooit meer. Onlangs enkel de 20v gebruikt om te boren in snelbouwstenen, maar dat had met de 12v evengoed gelukt.

Lijkt me eerder belangrijk om te kijken hoevaak je het zware werk echt nodig hebt. Een 20v vind ik al lomp om bvb ikea kasten ineen te vijzen. Maar dat is gewoon de luxe van meerdere apparaten te hebben :p

Ik ga straks stiekem een snelbouw zoeken waar ik eens in kan boren met de 12v :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

henkie196 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:45:
[...]

Maar dan is het niet zozeer het boren van gaten dat het onderscheidt zou moeten maken, maar hoe zwaar schroefwerk je verwacht te gaan doen. Want ook met een 12V machine kan ik makkelijk 10 of 12mm gaten boren in steen of hout. Gewoon zorgen voor goede boortjes.

Ook met gaten boren is een handzamere machine een voordeel, lijkt me.

[...]

Het zijn slijt onderdelen, maar als een goedkope bit een slechte passing heeft, heeft het ook weinig zin om die te gebruiken tot die versleten is, tenzij je graag dolgedraaide koppen hebt.
tsja als ze niet passen passen ze niet.. Dan zijn ze toch vanaf het begin al "versleten" ?
Maar waarom zouden alleen goedkope bits een slechte passing kunnen hebben? bitjes van lidl waren in het verleden gewoon exact dezelfde als bv metabo en waren gewoon goed genoeg. ja ze zijn iets minder dan wera of milwalkee. maar slecht passen zeker niet.
(ik heb er al even geen meer gekocht, dus kan verouderde info zijn)

En niet te vergeten de ~100 kilo zware gorilla die op het knopje drukt heeft ook nog behoorlijk invloed ophet succesvol in en uitdraaien van schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Nu online
Ik heb even een vraagje, op de site van lidl kan ik het niet ontdekken. De vraag gaat over deze machine:
https://www.lidl.nl/p/par...en-beitelhamer/p100331730

Ik moet met een diamantboor door een bakstenen muur, ik gebruikte hier eerst mijn GBH 2-28 F voor. Werkt overigens prima. Maar hij komt best vaak in z'n anti kickback mechanisme omdat het eigenlijk gewoon net ff te zwaar werk is.

Nu ben ik benieuwd of iemand de (lidl) boormachine hierboven genoemd in bezit heeft. En kan bevestigen of deze (toevallig) een anti kickback mechanisme heeft. Weinig zin om m'n polsen te breken namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik heb al de Makita DSP600ZJ. Daarnet de geleiderails gekocht (2x 1500mm), koppelset en tas. Nu twijfel ik of ik de DHS782ZJ te kopen omdat deze zonder adapter op de geleiderails past. Ik heb al wel de DSS701, maar deze past niet op de geleiderail. En eigenlijk heb ik momenteel aan de DSP600ZJ wel voldoende om secuur te zagen, en dan de DSS701 voor het grovere werk.

Twijfel twijfel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 16:33
mierenfokker schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:05:
Ik heb al de Makita DSP600ZJ. Daarnet de geleiderails gekocht (2x 1500mm), koppelset en tas. Nu twijfel ik of ik de DHS782ZJ te kopen omdat deze zonder adapter op de geleiderails past. Ik heb al wel de DSS701, maar deze past niet op de geleiderail. En eigenlijk heb ik momenteel aan de DSP600ZJ wel voldoende om secuur te zagen, en dan de DSS701 voor het grovere werk.

Twijfel twijfel...
Waar twijfel je over? Wat voor usecases kun je verzinnen waar je die DHS782ZJ zou willen gebruiken wat niet met je DSP600ZJ kan?
Dit klinkt meer als ‘ik heb nu zin om geld uit te geven, hoeft niet heel nuttig te zijn'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Laatst online: 19-09 01:38
[...]

[...]

Zonder alle berichten gelezen te hebben)

Je zou ook nog eens naar Metabo 12 volt (vierkante schuifaccu, niet de ronde insteek accu nemen) kunnen kijken die zijn (vaak) goed geprijst en doen voor Bosch niet onder....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV

MJV

mierenfokker schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:05:

Twijfel twijfel...
Koop dan een echte 'lompe' cirkelzaag zoals de DHS660 of de DHS680, of nog krachtiger (en zwaarder) de DRS780 :).

-edit-n.v.m. niet goed gelezen. Meerwaarde van de DHS782 zie ik dan eveneens niet. Kun je beter iets anders kopen van dat geld (schaaf, decoupeerzaag, recipro, enz).

Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/102_machines/102_1_product/JPG_product/DRS780_A1L0.jpg

Ik heb zelf recent een DHS680 gekocht en ben daar heel blij mee, voor werk waar ik eerder de afkortzaag of zaagtafel op moest gaan stellen.

[ Voor 16% gewijzigd door MJV op 21-04-2022 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

g00gle schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:53:
Ik heb even een vraagje, op de site van lidl kan ik het niet ontdekken. De vraag gaat over deze machine:
https://www.lidl.nl/p/par...en-beitelhamer/p100331730

Ik moet met een diamantboor door een bakstenen muur, ik gebruikte hier eerst mijn GBH 2-28 F voor. Werkt overigens prima. Maar hij komt best vaak in z'n anti kickback mechanisme omdat het eigenlijk gewoon net ff te zwaar werk is.

Nu ben ik benieuwd of iemand de (lidl) boormachine hierboven genoemd in bezit heeft. En kan bevestigen of deze (toevallig) een anti kickback mechanisme heeft. Weinig zin om m'n polsen te breken namelijk.
Als het er niet bij staat, grote kans van niet. Parkside machines worden gemaakt om voor een lage prijs een aantal dikke primaire specificaties te hebben, onzichtbare veiligheidsfeatures passen niet in het budget. Als je ziet welke "features" er in in lijst uitgelicht staan dan wordt ieder miniscuul dingetje aangregrepen om het als een feature te omschrijven.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Nu online
Johnny schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:20:
[...]

Als het er niet bij staat, grote kans van niet. Parkside machines worden gemaakt om voor een lage prijs een aantal dikke primaire specificaties te hebben, onzichtbare veiligheidsfeatures passen niet in het budget. Als je ziet welke "features" er in in lijst uitgelicht staan dan wordt ieder miniscuul dingetje aangregrepen om het als een feature te omschrijven.
Ik verwacht inderdaad ook dat het er niet op zit. Maar ik was benieuwd of iemand hier anders van mening was uit ervaring. Maar dat zou wel lucky zijn, je moet er ook maar tegen aan gelopen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:00:
Vandaag is (eindelijk) mijn Bosch GKF 12V-8 binnen gekomen. Er zitten twee freesjes bij, afrondfrees 3mm en kantenfrees. Maar uiteraard wil ik alvast wat meer freesjes "in het assortiment" hebben. Heeft iemand hier dus een tip v.w.b. een freessetje, 8mm? Waar ik sowieso naar op zoek ben is een kopieerfreesje dus als die er in zit zou dat mooi meegenomen zijn. Bij Amazon zie ik bv dit setje: https://www.amazon.nl/-/dp/B07M6QNWS2 , maar daar staan ook wat reviews onder die niet al te positief zijn (reviews zijn dan wel gecombineerd met de andere setjes, maar v.w.b. kwaliteit maakt een ander setje natuurlijk niet uit).
Beetje laat maar toch maar even reageren.
Dit is een heel fijn kantenfreesje, maar sleuven en dergelijke frezen is al snel teveel gevraagd.
Let er ook op dat je het apparaat niet langer dan een een minuut gebruikt en hem daarna laat afkoelen.
Het kan een probleem met mijn apparaat geweest zijn, maar daar werd een lagertje warm en heeft het ook de behuizing vervormd.
Is te repareren, maar had liever de beperkingen van het apparaat eerder geweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Baytep schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:45:
[...]

Beetje laat maar toch maar even reageren.
Dit is een heel fijn kantenfreesje, maar sleuven en dergelijke frezen is al snel teveel gevraagd.
Let er ook op dat je het apparaat niet langer dan een een minuut gebruikt en hem daarna laat afkoelen.
Het kan een probleem met mijn apparaat geweest zijn, maar daar werd een lagertje warm en heeft het ook de behuizing vervormd.
Is te repareren, maar had liever de beperkingen van het apparaat eerder geweten.
1 min :/
meeste aparaten kan je beter een beetje onbelast na laten lopen om te koelen. als ze daar al te warm van worden is er iets goed mis met het ontwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Ik heb er aardig wat stukken tropisch hardhout (ipé) mee afgerond zonder enig probleem. Hij wordt inderdaad merkbaar warmer, maar dat is nooit een probleem gebleken. Ook korte groeven trekken in (voorgeboord) douglas ging traag maar zonder problemen.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:07

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Gisteren wat chinees binnen gekregen
3/8" impact ratel "18V" met 100 Chinese Newtonmeters
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/49cXaB5.jpg

*ik gaan 2 heel goedkope setjes 3/8" doppen kopen en op elkaar lassen en dan met een momentesleutel kijken wanneer ie doorspringt. In ieder geval 100Nm haalt ie al niet, blokkeert gewoon :+

Drillpro 125mm Brushless Cordless Electric Angle Grinder 4 Speed DIY Polisher Cutting Machine Power Tool For Makita 18V Battery
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vYLVRvZ.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/APPHoZU.jpg
Euhm laag medium hoog en een 4de? ow en trilt en vast set mechanisme is bucht. Zal wel een Makita erop zetten dan weet ik dat mijn slijpschijf niet gaat vliegen.

But hey CHEEEEEAAAAAAAP (25€)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-08 04:54
Ik ben op zoek naar een grasmaaier voor mijn nieuwe gazonnetje (50 m2)
Een snoer is kudt en bezine stinkt dus wil graag een accu maaier, en misschien ook een trimmer....
Het enige accu platform waar ik in zit is Dewalt 18v voor te klussen.

Nu zag ik toevallig deze staan: https://www.lidl.nl/p/par...0v-zonder-accu/p100345038

Met lader en 4 Ah accu zit je dan aan circa 160 euro... geen geld natuurlijk, vraag me alleen af wat ik er van moet verwachten... er staan alleen geen reviews bij, iemand ervaring met deze?
Of een alternatief...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:26

inhico

pw

@Alphacell Bij een gazon van 50 m2 denk ik dat je weinig eisen hoeft te stellen aan je maaier. Accu lijkt me inderdaad het best passend. En dan is zo'n Parkside prima. Zaken als garantie zijn bij Lidl vaak prima geregeld. Maar om op je vraag in te gaan: ik heb geen ervaring met die maaier.
Je kunt het jezelf nog iets makkelijker maken misschien door een robot-maaier te nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door inhico op 22-04-2022 20:15 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Alphacell schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:05:
Een snoer is kudt en bezine stinkt dus wil graag een accu maaier, en misschien ook een trimmer....

Nu zag ik toevallig deze staan: https://www.lidl.nl/p/par...0v-zonder-accu/p100345038

Met lader en 4 Ah accu zit je dan aan circa 160 euro... geen geld natuurlijk, vraag me alleen af wat ik er van moet verwachten... er staan alleen geen reviews bij, iemand ervaring met deze?
Of een alternatief...?
Wij hebben de 40v versie hiervan (gaan 2 20v accus in). Daar is mijn vrouw erg blij mee, doet prima zijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Hoe hebben jullie je boor/schroef accesoires georganiseerd? Ik heb een Makita Mbox 3 met schroefboormachine, slagschroevendraaier en Bosch Flexiclick. Daar gooi ik dan de bitsets (minimaal 2), borensets (toch 4) en extra bitjes een beetje bovenop. Heel overzichtelijk/handig is het niet. Dus overweeg ik een mbox 1 met bijpassende bakjes. maar, daar passen de borensets dan weer net niet in. Of ik moet de boren uit hun houders halen en gewoon in de bakjes gooien.
Dan misschien een Mbox 1 zonder bakjes, maar dan ligt alles nog steeds door elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/101_accessoires_verbruiksartikelen/101_1_product/JPG_product/P-83652_B3CK.jpg
Dit is de mbox met bakjes.

Ideeën?

[ Voor 6% gewijzigd door MJV op 22-04-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:28

yay

Zijn er nog Makita DUX60 (combisysteem) gebruikers?

Ik zit zelf te kijken naar de trimmer/bosmaaier voor gras op lastige plekken, de kantensnijder voor de graskanten en de heggenschaar met verlengstuk voor de heggen. Bij mijn weten is dit de enige tool die verlenging ondersteunt en me daarmee geklooi met een ladder tijdens het heggenscharen.

Ik wil ook nog een bladblazer maar overweeg daarvan juist weer een losse te kopen: DUB362z dus niet de combitool add-on?

Heeft er iemand nog tips / overwegingen? @JayRune wellicht over de heggenschaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-08 04:54
bleekie schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:23:
[...]

Wij hebben de 40v versie hiervan (gaan 2 20v accus in). Daar is mijn vrouw erg blij mee, doet prima zijn werk.
Die zag ik op youtube, maar is niet meer te koop lijkt het, die zag er wel goed uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 11:10

Pixeltje

Woo-woohoo!

MJV schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:11:
Hoe hebben jullie je boor/schroef accesoires georganiseerd? Ik heb een Makita Mbox 3 met schroefboormachine, slagschroevendraaier en Bosch Flexiclick. Daar gooi ik dan de bitsets (minimaal 2), borensets (toch 4) en extra bitjes een beetje bovenop. Heel overzichtelijk/handig is het niet. Dus overweeg ik een mbox 1 met bijpassende bakjes. maar, daar passen de borensets dan weer net niet in. Of ik moet de boren uit hun houders halen en gewoon in de bakjes gooien.
Dan misschien een Mbox 1 zonder bakjes, maar dan ligt alles nog steeds door elkaar.

[Afbeelding]

Ideeën?
Ik hou de boel in losse L-boxxen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeS1cD3ceSGBQlriFyfPtr6CwjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MrZ9EyVJsiQw9VEUG9d5RiwA.jpg?f=fotoalbum_large
De accutol woont met allerlei zooi in een koffer; bitset en boortjes, plus rolmaat, tekengerei, multimeter en wat andere handel. Daarmee is die koffer vrij compleet. Als ik die bij me heb is t meeste spul mee wat ik bij veel klussen gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAvu9Ugx_0W4nfjzUB8BqvUTWMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJlLLewt9LW4QdnfAoCRrf0o.jpg?f=fotoalbum_large
Clickie woont in een box met de laser en de bitset.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eY0sZz5ZGbRqN7RAJoS7xaSg1Dg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2S35OjDr49cLEvFceEEjyd4E.jpg?f=fotoalbum_large
De meestgebruikte schroeven wonen ook bij elkaar met de bijbehorende pluggen.

Beetje afhankelijk van wat ik ga doen kan ik met 2 of 3 koffers klaar zijn. Tis niet één all-in oplossing maar dat werkte voor mij niet. Teveel spullen bij elkaar die steeds overhoop lagen. Nu zijn alle koffers redelijk geordend en zonder graafwerk alle onderdelen bereikbaar..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Damic schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:44:
Gisteren wat chinees binnen gekregen
3/8" impact ratel "18V" met 100 Chinese Newtonmeters
[Afbeelding]

*ik gaan 2 heel goedkope setjes 3/8" doppen kopen en op elkaar lassen en dan met een momentesleutel kijken wanneer ie doorspringt. In ieder geval 100Nm haalt ie al niet, blokkeert gewoon :+

Drillpro 125mm Brushless Cordless Electric Angle Grinder 4 Speed DIY Polisher Cutting Machine Power Tool For Makita 18V Battery
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Euhm laag medium hoog en een 4de? ow en trilt en vast set mechanisme is bucht. Zal wel een Makita erop zetten dan weet ik dat mijn slijpschijf niet gaat vliegen.

But hey CHEEEEEAAAAAAAP (25€)
Die slijper komt letterlijk uit een mal van Makita. Je ziet zelfs BL in de zijkant staan zoals dat ook op slijptollen van Makita staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Framoes schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 08:10:
[...]

Die slijper komt letterlijk uit een mal van Makita. Je ziet zelfs BL in de zijkant staan zoals dat ook op slijptollen van Makita staat.
Zal misschien een oude mal zijn die gescrapt moest worden. In ieder geval de elektronica, motor en afwerking is niet Makita :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20-09 17:22
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het gebruiken van batterijadapters om zo bijvoorbeeld Makita accu’s te kunnen gebruiken op Ryobi bodies? En zo ja, werkt dat fijn?

Het valt mij op afbeeldingen van adapters bijvoorbeeld op dat het contact voor beveiliging tegen diepontladen vaak ontbreekt op de adapters (Makita Bodies hebben dat contact wel).

Het maakt het ontzettend interessant om goedkopere bodies voor die typische 1x per jaar klussen van een andere merk aan te schaffen zonder dat ik gelijk ook moet investeren in een ander accuplatform (ik zit in LXT).

De Ryobi 18v kitspuit body is bijvoorbeeld aanzienlijk goedkoper dan de Makita variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:18
B-lex schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:39:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het gebruiken van batterijadapters om zo bijvoorbeeld Makita accu’s te kunnen gebruiken op Ryobi bodies? En zo ja, werkt dat fijn?

Het valt mij op afbeeldingen van adapters bijvoorbeeld op dat het contact voor beveiliging tegen diepontladen vaak ontbreekt op de adapters (Makita Bodies hebben dat contact wel).

Het maakt het ontzettend interessant om goedkopere bodies voor die typische 1x per jaar klussen van een andere merk aan te schaffen zonder dat ik gelijk ook moet investeren in een ander accuplatform (ik zit in LXT).

De Ryobi 18v kitspuit body is bijvoorbeeld aanzienlijk goedkoper dan de Makita variant.
Ik zou het er niet op wagen, als je 1 keer per jaar een kitspuit nodig hebt, gebruik dat geld dan voor een knappe kitspuit? :)

Daarnaast is een kitspuit ook niet zaligmakend in mijn ogen. Iemand die niet kan kitten, gaat met een 18v niet "sneller" of "beter" kitten.

Volgens mij kwakt de kitkoning @Jellabie ook niet met 18v :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:05

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

KillaZ schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:54:
[...]

Ik zou het er niet op wagen, als je 1 keer per jaar een kitspuit nodig hebt, gebruik dat geld dan voor een knappe kitspuit? :)

Daarnaast is een kitspuit ook niet zaligmakend in mijn ogen. Iemand die niet kan kitten, gaat met een 18v niet "sneller" of "beter" kitten.

Ik kit alleen het grofwerk met een electrische, ramen tegen de muur,.lijmen etc. Glas afkitten en strakke rechte lijnen altijd met de hand.

En het klopt wat je zegt, kan je niet manueel kitten, probeer het dan maar niet machinaal.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:29
inhico schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:13:
@Alphacell Bij een gazon van 50 m2 denk ik dat je weinig eisen hoeft te stellen aan je maaier. Accu lijkt me inderdaad het best passend. En dan is zo'n Parkside prima. Zaken als garantie zijn bij Lidl vaak prima geregeld. Maar om op je vraag in te gaan: ik heb geen ervaring met die maaier.
Je kunt het jezelf nog iets makkelijker maken misschien door een robot-maaier te nemen.
Bij een gazon van 50 m2 een robotmaaier? Wat dacht je van een handmaaier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:12

[Afbeelding]

Ideeën?
Ik heb m'n 18v slagschroevendraaier samen met de normale schroeftol in een lbox, samen met een setje speedboren, houtboren, metaalboren, universeel boren, stappenboor en bitsets. Alles los zonder inlay, niet heel overzichtelijk maar voor mij werkt dit prima.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[Afbeelding]

Ideeën?
Mijn systeem is half handig (alles stapelt) maar ook heel onhandig, het is er net niet voor gemaakt en als ik ergens naartoe ga moet ik vaak in 3 dozen zijn. Het is okay voor nu , en voor mijn volgende grote klus (nieuw huis). Voor mobiele doeleinden is het net-niet handig, maar dat heeft nu geen prioriteit. Later als ik groot ben...

Pff ik gebruik meestal geen systainer voor mijn boormachines. 1 zwerft gewoon rond en de ander zit (ik heb 2x PDC18/4) zit in bijbehorende systainer, hier zitten de steenboren dan ook in (Die gebruik ik zelden). Ook de zijwaarts-uitstekende-grepen bewaar ik daar in, die gebruik ik zelden. De boorhamer zit gewoon lekker in zijn eigen systainer met de SDS boren. Gebruik ik zelden.
De accuboormachine-systainer is er zo een:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.protoolreviews.com/wp-content/uploads/2016/02/Festool-PDC-18-4-QuaDrive-Systainer-Top-800x532.jpg
Handig om daar boortjes in te frotten, lijkt bijna alsof het ervoor gemaakt is :+

In mijn gereedschapskist zitten bitjes, hout- en metaalboren. En vaak een handje 4x40's. Daarnaast heb ik een lage mini systainer met reserveboren, goedkope boren (die je ergens bij krijgt of 1x nodig hebt oid) , forstners, trapboren, haakse boorhulpjes, proppenboren, verzinkbitjes en reservebitjes (ik koop ze per 25 of 50 ofzo). Die mini-systainer moet naar een volledige systainer, het past niet meer :X .

Schroeven zitten in 2 open systainer-boxen:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.bouwmaat.nl/Product/Standard%20image_04/150914/98be04c4-4e92-4c2a-80cb-1b79aa292804.jpg
1 voor schroeven tm 40mm en 1 voor schroeven >= 40mm (jaja de 40mm voldraad modellen zitten in de een, en de halfdraad in de ander... ). Ik heb 12, 16,20, 30, 40,50,60,70,100mm. Zoiets. Alles in 3 danwel 4 danwel 5mm dikte. Bij de 40mm (gebruik ik het meest) heb ik voldraad, halfdraad en MDF-versie naast elkaar.
Ook heb ik nog een open systainer voor draadnagels en ander ijzerwaren (scharniertjes, magneetjes, haakjes, dat soort grut).

Niet optimaal maar 2 sortainers is duur en ook niet per se handig (ik koop schroeven per 1000 bij Spax.... heb ik eigenlijk helemaal niet nodig maar een keer zonder schroeven zitten kan echt niet he :+ ) . Ook zijn sortainers een drama om ff mee te nemen. Die systainer van spax lonkt wel een beetje, maar ook weer serieus geld terwijl ik de inhoud al heb. Ik denk ns

Als ik ergens ga klussen neem ik altijd mijn gereedschapskist mee, evt met schroeven en steenboren aangevuld. Pluggen zitten in een doosje van Fischer met de 5 meest voorkomende maten en in de kast liggen nog wat gekke maten.

Ik denk dat ik op termijn deze nog een keer haal (dat is mijn gereedschapskist nu):
Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschappro.nl/resize/C8B94771-B82E-4B4B-88A6-AFE37457C7A6-storagebox-systainer-en-gereedschapkoffer-sys-sb.jpg/500/500/True/festool-een-super-gereedschapskoffer-de-storagebox-systainer-sys-sb.jpg
Daar zitten randjes in zodat die lage bakjes die je hierboven ook ziet erin op hun plek blijven.Daar dan genoeg kleine bakjes in en een voorraad schroeven. De rest van de doosjes lekker in de kast.

offtopic:
Voor ik als festool-fanboy word weggezet, die open bakken die ik gebruik voor schroeven zijn zee-blauw en er staat een of andere japans aandoende naam op ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 23-04-2022 15:40 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

KillaZ schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 12:54:
[...]

nou, op standje 6 met dunne kit gaat het wel sneller, of in iedergeval is de koker sneller leeg. :+
ik gebruik mijn accu spuit met name voor lijmkitten. Je kan er wel beter mee kitten dan met die goedkope hand kitspuiten, maar vergelijk je het met een goede hand kitspuit is het gelijkwaardig of heb je met de hand zelfs iets meer controle , je zal de basis toch echt moeten kennen, het ding kit idd niet voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:38
Gebruikers ervaringen gezocht :)
om precies te zijn voor de: kärcher wre 18-55

Ik kan behalve een filmpje op youtube eigenlijk weinig/niets vinden hierover.

Mocht iemand hier 1 hebben, werkt deze naar behoren of is het zonde van je/het geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 16:31
Boudewijn schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 15:35:
[...]

offtopic:
Voor ik als festool-fanboy word weggezet, die open bakken die ik gebruik voor schroeven zijn zee-blauw en er staat een of andere japans aandoende naam op ;)
heb die ook :) terwijl de andere ook allemaal wit/grijs zijn met zon gif groen label er op :)
maar de Makita Toolbox een keer voor 17,- gevonden nieuw op volgens mij Amazon. daarvoor kon ik hem niet laten liggen. Spijt dat ik er niet meer gehaald heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Damic schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 08:42:
[...]

Zal misschien een oude mal zijn die gescrapt moest worden. In ieder geval de elektronica, motor en afwerking is niet Makita :+
Zou zomaar kunnen. Of misschien een lading die gemaakt wordt in de verloren uurtjes. Bak el cheapo plastic er in en wat D-kwaliteit onderdelen er in. Op aliexpress gooien en klaar ben je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Laatst online: 00:05

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

g00gle schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:32:
[...]

Ik verwacht inderdaad ook dat het er niet op zit. Maar ik was benieuwd of iemand hier anders van mening was uit ervaring. Maar dat zou wel lucky zijn, je moet er ook maar tegen aan gelopen zijn.
Ik heb deze:

https://www.hbm-machines....rRug2s1ik8BhoCFL8QAvD_BwE

Nu heeft die bij mij al uren achter elkaar staan hameren en bijtelen, zolang je er vet in blijft doen blijft die gewoon gaan, er staat op het eerste zicht nergens dat deze een beveiliging heeft, maar die heeft het dus wel.

De Nederbelg !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 19:40
Alphacell schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:05:

Of een alternatief...?
Een kooimesmaaier 😉 heb je ook nog eens een mooier resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:24
Iemand ooit gehoord van DeWinner merk? Niet zoveel over te vinden, vooral hits richting UK en US. Aan de prijzen te zien goedkoop merk.

Maar kwam deze dus tegen op Amazon voor 9,- 7(8)7 ik denk handig om bij bijv. Schoonmoeder/zus te leggen voor wat simpel schroefwerk.

DEWINNER Cordless screwdriver, 20 V, 19 switching modes, 2 speed levels, LED indicator, 2 Ah battery + 17 parts accessories, charger, quick release chuck 10 mm

https://www.amazon.nl/dp/...S6PW?_encoding=UTF8&psc=1

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Martinusz schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:52:
Iemand ooit gehoord van DeWinner merk? Niet zoveel over te vinden, vooral hits richting UK en US. Aan de prijzen te zien goedkoop merk.

Maar kwam deze dus tegen op Amazon voor 9,- 7(8)7 ik denk handig om bij bijv. Schoonmoeder/zus te leggen voor wat simpel schroefwerk.

DEWINNER Cordless screwdriver, 20 V, 19 switching modes, 2 speed levels, LED indicator, 2 Ah battery + 17 parts accessories, charger, quick release chuck 10 mm

Nockoff Ryobi? Maar 9€ dat kan niet vet zijn. * Damic ordered one maybe _O-

[ Voor 4% gewijzigd door Damic op 24-04-2022 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:03

Rzaan

Altijd zoekende

Martinusz schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:52:

Wow, dat is wel heel erg goedkoop.
Maar ik zie zo gauw niet of er ook een lader bijzit.

Het Winner-logo op de machine is er op sommige foto's wel ingeshopt.

[ Voor 7% gewijzigd door Rzaan op 24-04-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Rzaan schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:59:
[...]

Wow, dat is wel heel erg goedkoop.
Maar ik zie zo gauw niet of er ook een lader bijzit.

Het Winner-logo op de machine is er op sommige foto's wel ingeshopt.
Oplader staat wel in omschrijving trouwens.
Ik heb er 2 besteld, is het niks gaat het retour :p

Verkoper via Italië zie ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Martinusz op 24-04-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zien dat je deze alleen via Amazon Nederland kunt kopen, ik vind hem niet terug op de DE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerdthijs
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 16:11
Vraagje voor de ervaringsdeskundigen hier; ik bezit een Metabo UHEV 2860-2.
Na enkele maanden intensief gebruik merk ik dat het moeilijker wordt om een boor in de sds plus boorkop te krijgen. Bij ieder gebruik smeer ik de boor in met het voorziene vet .

Op welke manier kan ik deze boorkop het best reinigen of onderhouden (ontvetten?) Het lijkt dat de boorkop vervuild is (stof in vetresten). Ik heb de handleiding nagekeken en gezocht op het internet maar ik vind hier verrassend weining over terug. Er wordt vaak naar WD-40 / Kruipolie verwezen, maar lees daar wisselend succes over.

Alvast bedankt

[ Voor 0% gewijzigd door gerdthijs op 24-04-2022 10:33 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-08 15:46
Ik ben in de markt voor een kitpistool. Binnenkort moet ik aardig wat kitten en wil dan toch een goed stuk gereedschap. Tot op heden deed ik het met een oudje die ook nog geen anti drup systeem had. En de hoeveelheid kracht die ik bij deze moet zetten is abnormaal.

Ik zal vooral acrylaatkit en high tack gaan verwerken.

Wat heb ik (aan de hand van dit topic) al gevonden?

- Zwaluw HK40 - vrij prijzig, anti drup zou niet altijd naar behoren werken, slecht leverbaar, blijkbaar wel goede kwaliteit.

- Wolfcraft MG 550 - is van plastic, betaalbaar, goed leverbaar en goede recensies.

- Xirion XP Delta - weinig over bekend maar ziet er goed uit.

Zijn er nog mensen met een alternatief? Of mensen met ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
gerdthijs schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:31:
Na enkele maanden intensief gebruik merk ik dat het moeilijker wordt om een boor in de sds plus boorkop te krijgen. Bij ieder gebruik smeer ik de boor in met het voorziene vet .

Op welke manier kan ik deze boorkop het best reinigen of onderhouden (ontvetten?) Het lijkt dat de boorkop vervuild is (stof in vetresten). Ik heb de handleiding nagekeken en gezocht op het internet maar ik vind hier verrassend weining over terug. Er wordt vaak naar WD-40 / Kruipolie verwezen, maar lees daar wisselend succes over.

Alvast bedankt
Je geeft aan door veelvuldig gebruik, zou de kop niet gewoon versleten kunnen zijn?
Je kunt op internet volgens mij een nieuwe sds boorkop bestellen voor een paar tientjes voor dit type.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Laatst online: 00:19

sjirafje

No inspirational quotes here

gerdthijs schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:31:

Alvast bedankt
Ik heb onlangs een Metabo sds boorkop schoon gemaakt met remmenreiniger. Ik had hem hiervoor wel even uit elkaar gehaald. Na het schoonmaken de boel weer lekker ingevet en weer in elkaar gezet.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Beun schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:42:
Zijn er nog mensen met een alternatief?

De HK40 is inderdaad een stuk duurder geworden, maar ik zou het er nog steeds voor over hebben.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ben in de markt voor een kitpistool. Binnenkort moet ik aardig wat kitten en wil dan toch een goed stuk gereedschap. Tot op heden deed ik het met een oudje die ook nog geen anti drup systeem had. En de hoeveelheid kracht die ik bij deze moet zetten is abnormaal.

- Zwaluw HK40 - vrij prijzig, anti drup zou niet altijd naar behoren werken, slecht leverbaar, blijkbaar wel goede kwaliteit.

- Wolfcraft MG 550 - is van plastic, betaalbaar, goed leverbaar en goede recensies.

Voor high tack sloth in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"

Ik vind het zelf lekker om voor acrylaat en silicone met een minder krachtige kitspuit te werken. De basic plastic Wolfcraft kitspuit is dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
@sloth en @8088, bedankt!

@sloth, jouw “review” had ik gezien. Dat is de reden dat ik hem mee heb genomen. En de prijs valt me heel erg mee.

@8088, wat is de reden dat je hem opnieuw zou kopen? Ik neig naar deze want ik koop het liever in één keer goed. Bevalt het anti drup systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
Weet iemand of er fabrikanten zijn die handvatten van handgereedschap zo ontwerpen dat het plastic er niet afgetrokken kan worden?

Ik gebruik een punttang/langbektang om in de lengterichting te trekken. Bij de Lidl tang die ik nu heb zijn de handvatten losgekomen en ik wil een nieuwe kopen, maar dan wel een waar ik niet hetzelfde probleem mee ga krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Beun schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:31:
@8088, wat is de reden dat je hem opnieuw zou kopen? Ik neig naar deze want ik koop het liever in één keer goed. Bevalt het anti drup systeem?
De voornaamste reden is de degelijkheid. Ik heb niet het idee dat ik deze ooit hoef te vervangen. Zwaluw Ultra High Tack kit komt er met gemak uit.

Het antidrupsysteem zou misschien iets handiger kunnen (ik vind het niet intuïtief), maar het werkt afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:48

Ik heb de HK 40 en die valt me ontzettend tegen voor het geld. Benodigde kracht is nog vrij hoog bij lijmkitten en het mechanisme is ook niet bepaald soepel. Zou die hk40 dus niet aanraden eerlijk gezegd.

Ik had ooit een kitpistool voor 2K chemische ankerpasta. Dat ding was super soepel en eenvoudig te doseren. Helaas haperde die na tig jaren gebruik en heb ik hem een smeerbeurt gegeven waarna hij nooit meer gewerkt heeft. Iets dat frictie nodig heeft om te werken kun je blijkbaar beter niet smeren. 7(8)7.

Even aan het zoeken geweest de spuit die ik had was van Upat. Ooit eens meegekregen na een bouw waar ik stage had gelopen. Dat was toen al geen nieuwe meer zal ik maar zeggen. Had een zeer intuïtief anti-drip systeem. Namelijk gewoon de hendel loslaten.

[ Voor 8% gewijzigd door Clifdon op 24-04-2022 11:57 ]

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Clifdon schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:48:
[...]

Ik heb de HK 40 en die valt me ontzettend tegen voor het geld. Benodigde kracht is nog vrij hoog bij lijmkitten en het mechanisme is ook niet bepaald soepel. Zou die hk40 dus niet aanraden eerlijk gezegd.

Ik had ooit een kitpistool voor 2K chemische ankerpasta. Dat ding was super soepel en eenvoudig te doseren. Helaas haperde die na tig jaren gebruik en heb ik hem een smeerbeurt gegeven waarna hij nooit meer gewerkt heeft. Iets dat frictie nodig heeft om te werken kun je blijkbaar beter niet smeren. 7(8)7.

Even aan het zoeken geweest de spuit die ik had was van Upat. Ooit eens meegekregen na een bouw waar ik stage had gelopen. Dat was toen al geen nieuwe meer zal ik maar zeggen. Had een zeer intuïtief anti-drip systeem. Namelijk gewoon de hendel loslaten.
Bedankt voor de tip! Is het deze?

http://www.boutenenmoeren.eu/kitspuit-upat-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:48
Kan het model niet meer vinden. Maar dit is wat het dichtst bij komt:
https://www.techniekwebsh...11118-inhoud-1-stuks.html

Upat versie vind ik nergens meer behalve op een veilingssite.

Voor de duidelijkheid ik heb dus geen ervaring met de Fischer variant.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik heb die van Tec7.....dikke aanrader.....kost weinig maar werkt super met bijv hightack, MSP, EPDMkit etc etc.

https://www.toolstation.nl/tec7-tec-gun/p43976

Gewoon van staal en voelt onverwoestbaar stevig d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzbs1pOb0kyOF9EInD2BqY0nZF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8oLA1Kcveh0p4BezSHU7f9E.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Fraggert op 24-04-2022 13:58 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die heb ik ook, voelt als een prima degelijk ding.

Kitwerk blijft kutwerk though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018

Rzaan

Altijd zoekende

Martinusz schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:09:
[...]

Oplader staat wel in omschrijving trouwens.
Ik heb er 2 besteld, is het niks gaat het retour :p

Verkoper via Italië zie ik.
Lader had ik dan effe gemist.
Hou ons aub op de hoogte.
Want voor de prijs kun je er er eentje op zolder leggen, eentje in de kelder, een bij schoonmoeders, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Fraggert schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:56:
[...]

Ik heb die van Tec7.....dikke aanrader.....kost weinig maar werkt super met bijv hightack, MSP, EPDMkit etc etc.

https://www.toolstation.nl/tec7-tec-gun/p43976

Gewoon van staal en voelt onverwoestbaar stevig d:)b

[Afbeelding]
Het anti drup mechanisme werkt door het palletje achterop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Rzaan schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:06:
[...]

Want voor de prijs kun je er er eentje op zolder leggen, eentje in de kelder, een bij schoonmoeders, etc.
Ben benieuwd of je je dan overal ergert aan de kwaliteit van het ding (inclusief bitjes , voor dat geld :D ) of dat het heel handig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Beun schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:07:
[...]

Het anti drup mechanisme werkt door het palletje achterop?
Yup, dat rode palletje zet je om van drip naar non-drip zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Fraggert schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:14:
[...]

Yup, dat rode palletje zet je om van drip naar non-drip zeg maar.
Ik zie dat het kitpistool van de link een ander is blijkbaar? Deze lijkt het rode palletje te missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Woops ,deze moet in het klustopic. Niet gereedschapstopic. Sorry.

[ Voor 94% gewijzigd door Boudewijn op 24-04-2022 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Beun schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:20:
[...]

Ik zie dat het kitpistool van de link een ander is blijkbaar? Deze lijkt het rode palletje te missen.
Hier de link naar de tec7 website

https://tec7.com/nl-NL/producten/tools/tec-gun

Op het plaatje rechtsboven zie het rode palletje, in de fotos in de slideshow zue je hem niet. In de tekst wordt het rode palletje ook genoemd.
Misschien is het palletje trgenwoordig zwart.

Dat is wel wat vreemd maar als ik jou was zocht ik de dichtsbijzijnde Toolstation (veel vestigingen, kun je op postcode opzoeken op de productpagina) met voorraad op om hem even te laten zien.

Ik heb hem gekocht bij een lokale GBI. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun
Fraggert schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:44:
[...]

Hier de link naar de tec7 website

https://tec7.com/nl-NL/producten/tools/tec-gun

Op het plaatje rechtsboven zie het rode palletje, in de fotos in de slideshow zue je hem niet. In de tekst wordt het rode palletje ook genoemd.
Misschien is het palletje trgenwoordig zwart.

Dat is wel wat vreemd maar als ik jou was zocht ik de dichtsbijzijnde Toolstation (veel vestigingen, kun je op postcode opzoeken op de productpagina) met voorraad op om hem even te laten zien.

Ik heb hem gekocht bij een lokale GBI. :)
Nogmaals bedankt. Ik ga aankomende week maar eens langs de Toolstation :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:58
Onze Bosch (groen) klopboormachine heeft de geest gegeven. Ik zie Bosch een hersteldienst heeft. Als de herstelling meer dan 55% van de aankoopprijs van een nieuw toestel is, krijg je een korting op een nieuw toestel.

Heeft er iemand al gebruik gemaakt van deze dienst? En heeft er iemand al een nieuw toestel aangeboden gekregen? Was die korting de moeite waard of vind je het toestel goedkoper in de handel?

Verplaatst uit eigen topic.

[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 24-04-2022 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Thanks @Boudewijn @Pixeltje en anderen.

Op die ene rommelbak na ben ik best tevreden met mijn systeem.

Rommelige bak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ka_NvE5XktTu8i2jxH0i9XaejWI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DhabpMpP0g2snLn7IZ1sSBAg.jpg?f=user_large
Maar, hier zitten dus wel alle bits, steenboren, houtboren, tegelboren enz. in samen met schroefboormachine enz.

Mijn verdere - mobiele - opzet is dat ik aan de bovenstaande systainer i.c.m. mijn Stanley tas met daarin twee bijbehorende sorteerbakken met uitneembare bakjes (vind ik echt handig) voldoende heb om op locatie schilderijen, lampen, maar ook zware planken of een kapstok op te hangen. Ook al mijn handgereedschap zit in die tas. In de sorteerbakken zit grijpvoorraad van allerhande schroefjes, kroonsteentjes, m6 boutjes, etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRASkvSu_8X8auacpL9dRpODTGc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WAVll1PZBMlja3j3kRDXUgiK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qe_JkB8mFptg9gYxOAJ5ngSwLto=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SV9N9xPfBYNVX8jnG2XREmnc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NX8NNLrHDzC_0x0UHPciGbfv4xM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxu8NrSdBj7wY3bRXjr07508.jpg?f=fotoalbum_tile

Voor houtconstructiewerk heb ik dan nog twee extra Stanley bakken waarin een verscheidenheid Forgefast TX houtconstructieschroeven (zelfborend) zit. Maar als ik die nodig heb heb neem ik sowieso een aantal extra systainers met cirkelzaag, extra accu's, spijkerschort, gehoorbescherming, decoupeerzaag mee. Schroeven lopen uiteen van 3x10 tot 5x100 en een hele hoop wat daar tussen zit. Voordeel van die Stanley is dat in de diepe variant je prima 300+ schroeven van 4x50 kwijt kan, je zit dus niet zo snel zonder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u69JPr_arogqDR7MlLYdzF5RTlU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ai9TLPcQgHsO23vY0mVAKZ7r.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door MJV op 24-04-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Dilemma :+
Ik moet binnenkort de gevelbekleding vervangen van mijn woning, er komt Keralit op.
Het is een groot stuk, dus veel zaagwerk. Daarom komt er een afkortzaag. Omdat het kunststof is zal er voor beide machines wel een apart zaagblad op moeten.

Nu kan ik maar geen keus maken tussen de:
- Makita LS1019L + WST06 onderstel, kost € 715,- nieuw
- Festool Kapex KS 60, zonder onderstel, kost € 475, tweedehands, bouwjaar 2020.

Bij verkoop van het onderstel bij de Makita liggen de prijzen tussen de machines niet ver uit elkaar.
De machines gebruik ik eigenlijk alleen buiten op de Toughbuilt C700 met een plaat hout erop als werkbank.

Grootste verschillen:
- gewicht, Makita = 26.1kG - Festool = 17.5kG
- zaagdiepte 90°/90°, Makita = 91 x 279 mm - Festool = 60 x 305 mm (in de praktijk volgens mij zelfs 72mm)
- en overige zaagdieptes ook in het voordeel van de Makita.

Ik wil eigenlijk een afkortzaag, die ik nu moet kopen en er waarschijnlijk over 15 jaar nog staat.
Met de Festool KS 60 heb ik zo het gevoel iets te kopen waarbij door de mindere zaagdieptes ik niet in 1 keer kan zagen, aan de andere kant, hoe vaak zal het voorkomen :+ Bij de Makita is het gewicht minder prettig, maar lijkt deze wel de meest voorkomende zaagdiktes en breedtes aan te kunnen.

Wat zou jullie keuze zijn in deze en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

@JvdW hier kun je lang over nadenken. Zonder te kiezen:
- Neem voor de Festool ook een onderstel (onderstellen zijn redelijk universeel) mee in je vergelijking. Ik heb eerst veel te lang lopen klooien zonder, en het maakt echt het verschil in het nauwkeurig gebruik van de zaag.
- Makita is weliswaar zwaarder, maar het onderstel heeft wieltjes, en je kunt - voor zover ik weet - de gehele combinatie dus ingeklapt rondrijden. Scheelt weer tillen.
- Zaagdieptes hangen ook weer af van je use-case, meer is (soms) beter; maar als je nooit dikke balken zaagt, heb je er niks aan. Ligt er dus aan wat je ermee wil gaan doen.
- Ik denk dat de zagen elkaar qua nauwkeurigheid weinig ontlopen, maar sommigen zullen de Festool op dat gebied hoger waarderen, op basis van reputatie van het merk dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MJV schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:31:
@JvdW hier kun je lang over nadenken. Zonder te kiezen:
- Neem voor de Festool ook een onderstel (onderstellen zijn redelijk universeel) mee in je vergelijking. Ik heb eerst veel te lang lopen klooien zonder, en het maakt echt het verschil in het nauwkeurig gebruik van de zaag.
- Makita is weliswaar zwaarder, maar het onderstel heeft wieltjes, en je kunt - voor zover ik weet - de gehele combinatie dus ingeklapt rondrijden. Scheelt weer tillen.
- Zaagdieptes hangen ook weer af van je use-case, meer is (soms) beter; maar als je nooit dikke balken zaagt, heb je er niks aan. Ligt er dus aan wat je ermee wil gaan doen.
- Ik denk dat de zagen elkaar qua nauwkeurigheid weinig ontlopen, maar sommigen zullen de Festool op dat gebied hoger waarderen, op basis van reputatie van het merk dus.
Ik zou in ieder geval ook 1 aanslag bijkopen bij de Festool, dan kun je vrij snel repetitief werken. Die aanslagen kun je ook plat op de grond leggen ;) .

goed om te weten is dat de hoogte van het zaagplateau van de kapex 120 (vast ook van de 60) even hoog is als een lage systainer ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 16:19
O88088 schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:35:
Weet iemand of er fabrikanten zijn die handvatten van handgereedschap zo ontwerpen dat het plastic er niet afgetrokken kan worden?

Ik gebruik een punttang/langbektang om in de lengterichting te trekken. Bij de Lidl tang die ik nu heb zijn de handvatten losgekomen en ik wil een nieuwe kopen, maar dan wel een waar ik niet hetzelfde probleem mee ga krijgen.
Bestel een leuke Knipex tang, zal je geen spijt van krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 11:10

Pixeltje

Woo-woohoo!

JvdW schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:22:
Ik moet binnenkort de gevelbekleding vervangen van mijn woning, er komt Keralit op.
Het is een groot stuk, dus veel zaagwerk. Daarom komt er een afkortzaag. Omdat het kunststof is zal er voor beide machines wel een apart zaagblad op moeten.

- Festool Kapex KS 60, zonder onderstel, kost € 475, tweedehands, bouwjaar 2020.

Bij verkoop van het onderstel bij de Makita liggen de prijzen tussen de machines niet ver uit elkaar.
De machines gebruik ik eigenlijk alleen buiten op de Toughbuilt C700 met een plaat hout erop als werkbank.

Grootste verschillen:
- zaagdiepte 90°/90°, Makita = 91 x 279 mm - Festool = 60 x 305 mm (in de praktijk volgens mij zelfs 72mm)

Ik wil eigenlijk een afkortzaag, die ik nu moet kopen en er waarschijnlijk over 15 jaar nog staat.
Met de Festool KS 60 heb ik zo het gevoel iets te kopen waarbij door de mindere zaagdieptes ik niet in 1 keer kan zagen, aan de andere kant, hoe vaak zal het voorkomen :+ Bij de Makita is het gewicht minder prettig, maar lijkt deze wel de meest voorkomende zaagdiktes en breedtes aan te kunnen.

Das een mooi dilemma inderdaad. Ik gebruik al een tijdje de LS1018 (ln), waar ik in basis erg tevreden over ben maar qua loop, afwerking en precisie komen ze niet in de buurt van de festool. Daar betaal je dan ook voor natuurlijk. Mijn eerste reactie zou zijn om voor dit soort (toch wat) lomp werk voor de makita te gaan. Verwacht je de komende jaren heel veel afwerking te gaan doen is de festool wellicht een betere keuze.

Ik zou me in ieder geval niet blindstaren op zaagdiepte, er is altijd een balk die niet onder je zaag past.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Pixeltje schreef op maandag 25 april 2022 @ 07:05:
Das een mooi dilemma inderdaad. Ik gebruik al een tijdje de LS1018 (ln), waar ik in basis erg tevreden over ben maar qua loop, afwerking en precisie komen ze niet in de buurt van de festool. Daar betaal je dan ook voor natuurlijk. Mijn eerste reactie zou zijn om voor dit soort (toch wat) lomp werk voor de makita te gaan. Verwacht je de komende jaren heel veel afwerking te gaan doen is de festool wellicht een betere keuze.

Ik zou me in ieder geval niet blindstaren op zaagdiepte, er is altijd een balk die niet onder je zaag past.
Er is altijd een dikkere balk, dat klopt. Maar het hangt ook af van wat je hebt, want die 60mm (met een 216mm blad) van de Kapex 60 is wel tamelijk weinig. M'n invalzaag doet met een 165mm blad al 56mm, dus een winst van 4mm met een 5cm groter blad houdt mij wel tegen om een Kapex 60 te overwegen.

Maar als je die invalzaag of cirkelzaag nog niet hebt, en je moet secuur kunnen werken, is zo'n Kapex 60 zeker mooi spul. Maar voor het wat groffere werk zou ik eerder naar die Makita of vergelijkbare Bosch kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:06
Een keer met zagen schoot een stuk hout weg van mijn Makita invalzaag (LS1018LN) daardoor is de sticker van de graden beschadigd en slecht leesbaar. Heb eens online gezocht maar kon dat 'onderdeel' nergens vinden zijn hier nog tips?

Gaat om de graden meter waarmee de invalzaag om zijn as kan draaien dus niet die op het plateau.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJV

MJV

perspectivebass schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:08:
Een keer met zagen schoot een stuk hout weg van mijn Makita invalzaag (LS1018LN) daardoor is de sticker van de graden beschadigd en slecht leesbaar. Heb eens online gezocht maar kon dat 'onderdeel' nergens vinden zijn hier nog tips?

Gaat om de graden meter waarmee de invalzaag om zijn as kan draaien dus niet die op het plateau.
Heb je bij Kruis.nl gekeken? Slechte vindbaar via Google, maar mijn go-to bij onderdelen. Anders even een mail naar Makita support, die hebben mij nog wel eens (kosteloos) een scharnierpen toegestuurd.

--edit--
006C20 JM23100012 Label "gradenaanduiding" € 2.83
1
007 JM23100012 Label "gradenaanduiding" € 2.83
Denk ik?

https://kruis.nl/onderdelen/makita/ls1018l

[ Voor 11% gewijzigd door MJV op 25-04-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:06
MJV schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:40:
[...]

Heb je bij Kruis.nl gekeken? Slechte vindbaar via Google, maar mijn go-to bij onderdelen. Anders even een mail naar Makita support, die hebben mij nog wel eens (kosteloos) een scharnierpen toegestuurd.

--edit--
006C20 JM23100012 Label "gradenaanduiding" € 2.83
1
007 JM23100012 Label "gradenaanduiding" € 2.83
Denk ik?

https://kruis.nl/onderdelen/makita/ls1018l
Dank die had ik nog niet gevonden. Volgens mij is het de 007, maar heb het even in opmerkingen bij bestellen erbij gezet dat het om de verticale graden aanduiding gaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
JvdW schreef op zondag 24 april 2022 @ 21:22:

Grootste verschillen:

Op basis van zaagdiepte zou ik de Makita nemen. 60mm is al te weinig voor een standaard balk. Of voor bijvoorbeeld een douglas balk voor een schutting. Als je 15 jaar vooruit wil, wil je niet elke keer tegen die zaagdiepte aanlopen.

De Festool is natuurlijk zuiverder, maar dan moet je eigenlijk voor de Kapex 120 gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Framoes schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:38:
[...]

Op basis van zaagdiepte zou ik de Makita nemen. 60mm is al te weinig voor een standaard balk. Of voor bijvoorbeeld een douglas balk voor een schutting. Als je 15 jaar vooruit wil, wil je niet elke keer tegen die zaagdiepte aanlopen.

De Festool is natuurlijk zuiverder, maar dan moet je eigenlijk voor de Kapex 120 gaan ;)
Eens, maar dan zit je wel in een andere prijsklasse.

De kapex80 is wellicht wel opportuun. Ik vond het vlees noch vis (wel de zaagdiepte maar geen lasers), maar budgettair beter te doen dan de 120.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
Rzaan schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:06:
[...]

Hij is binnen hoor, alles zit erbij en het werkt :p
Kwaliteit zal niet groots zijn verwacht ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kr2d7dVjdfIcrdHEauRE8Y4ckg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6uktwH5SHv4dyAwFsIY6wMLS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s4dcV9YUsiSuAQAIK-Ge5ZS0fd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BpBrMwUzklG6yCQge2k2yYsd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Vraag: ik heb de komende tijd (nieuw huis) kozijnen en meubels te schuren en schilderen schilderen. En nu wil ik van die gelegenheid gebruik maken om mijn gereedschap wat te professionaliseren. ook gaan we wel wat meubels opknappen / maken etc.

nu wil ik richting Makita gaan. heb al een invalzaag en Bosch spreekt mij niet zo aan (gewoon een gevoel :)). Enige is dat Makita geen accu deltaschuurmachine heeft, maar volgens mij de multitool daarvoor aanprijst.

is dat een volwaardig alternatief? of werkt het net zo goed?

Daarbij; kent iemand een goede dealer / showroom in regio Utrecht waar ze een breed assortiment hebben en waar ik beetje advies kan krijgen: je ziet door alle mogelijkheden en verschillende sets door de bomen het bos niet meer.

of...moet ik misschien opknippen: een goedkoper merk schuurassortiment en voor boren, zagen en schroeven bij makita shoppen?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:28

yay

Smithkj schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:46:
Vraag: ik heb de komende tijd (nieuw huis) kozijnen en meubels te schuren en schilderen schilderen. En nu wil ik van die gelegenheid gebruik maken om mijn gereedschap wat te professionaliseren. ook gaan we wel wat meubels opknappen / maken etc.

nu wil ik richting Makita gaan. heb al een invalzaag en Bosch spreekt mij niet zo aan (gewoon een gevoel :)). Enige is dat Makita geen accu deltaschuurmachine heeft, maar volgens mij de multitool daarvoor aanprijst.

Daarbij; kent iemand een goede dealer / showroom in regio Utrecht waar ze een breed assortiment hebben en waar ik beetje advies kan krijgen: je ziet door alle mogelijkheden en verschillende sets door de bomen het bos niet meer.

of...moet ik misschien opknippen: een goedkoper merk schuurassortiment en voor boren, zagen en schroeven bij makita shoppen?

Thanks!
Ik heb de dtm51 en gebruik hem ook als delta schuurmachine. Vorig jaar de trap, dit jaar de balkjes in de woonkamer. Toen iemand die me zou helpen begon te zeuren dat ‘we maar 1’ schuurmachine beschikbaar hadden voor de klus heb ik mijn vrouw een bosch accu deltaschuurmachine (psm 18 li) laten halen. Intussen heb ik alle balkjes opgeschuurd met de multitool. Later heeft mijn vrouw nog wat deurposten met de Bosch gedaan.

Al met al is de multitool wat zwaarder, zeker boven je hoofd en met een 5ah accu, maar merkte niet echt verschil in resultaat tussen beide. De Bosch vond ik zekerheid niets ergonomischer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:38
Vraagje: Ik wil een endoscoop aanschaffen. In eerste instantie om in een niet toegankelijke (te ondiepe om in te kruipen) kruipruimte te checken of ik ergens kan zien waar rioollucht vandaan zou kunnen komen. Maar ook omdat het mij sowieso handig lijkt zo’n ding te hebben voor van alles en nog wat (bijv check bij verstopping). Nu wil ik niet voor de allergoedkoopste (< 25 euro varianten) gaan maar ook geen hoofdprijs (> 150 euro varianten) neerleggen. Afgaand op reviews op oa Bol.com lijkt een “Strex” van 69 euro (5m) of 79 euro (10m) meer dan voldoende voor amateurgebruik. Mijn vraag: zouden jullie dan voor een variant met scherm gaan, of voor de wifi-variant die je aan smartphone koppelt?

En nog andere ideeën of inzichten voor ik de knoop doorhak? Ik vind 70-80 euro nét weer een beetje veel voor een impulsaankoop ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Valorian op 25-04-2022 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Thanks!
In een nieuw (leeg) huis is het misschien niet zo erg om te schuren zonder stofafzuiging, of in ieder geval maakt het minder uit dat het een enorme stofboel wordt als er verder nog niks staat (maar voor je longen maakt het altijd uit), maar als je later nog meer opknapwerk ermee wilt doen, en daar niet altijd mee in de tuin wilt staan, is een bouwstofzuiger erbij wel aan te raden. Ook voor dingen als zagen, trouwens. Ook in het kader van 'professionaliseren', I guess.

En, afhankelijk van hoe erg je van draadloos houdt, zou je dan ook een machine met netsnoer kunnen overwegen. Je hebt dan toch al die stofzuigerslang er aan hangen.

Goedkope schuurmachines betekent ook vaak veel trillingen, en daarmee lamme handen / armen na enige tijd bezig zijn. Meestal ook met mindere stofafzuiging (mocht je daar om geven).

Tuurlijk, een bouwstofzuiger erbij is meteen een aardige extra investering, maar als je meer bezig gaat zijn met klussen, is het de investering goed waard, naar mijn idee.

Doe verder met de info wat je wilt, het is maar even om het beeld wat breder te trekken dan alleen de schuurmachine / accu platform :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayRune
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 20:09
yay schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:28:
Zijn er nog Makita DUX60 (combisysteem) gebruikers?

Ik zit zelf te kijken naar de trimmer/bosmaaier voor gras op lastige plekken, de kantensnijder voor de graskanten en de heggenschaar met verlengstuk voor de heggen. Bij mijn weten is dit de enige tool die verlenging ondersteunt en me daarmee geklooi met een ladder tijdens het heggenscharen.

Ik wil ook nog een bladblazer maar overweeg daarvan juist weer een losse te kopen: DUB362z dus niet de combitool add-on?

Heeft er iemand nog tips / overwegingen? @JayRune wellicht over de heggenschaar?
Late reactie: excuses!

Ik ben nog ontzettend tevreden over de machine. Ik gebruik hem als bosmaaier en heggenschaar. Het verlengstuk komt er op termijn ook nog! Volgens mij is het verlengstuk ook te gebruiken met de kettingzaag.

Accessoires zijn wel, zoals je waarschijnlijk wel gezien hebt, heel duur. Maar deze machine doet alles wel ontzettend goed.

Inmiddels ook al meerdere accu’s dus ik kan altijd lekker doorwerken. Ter illustratie: ik gebruik hem op 2750m2. Ik werk er vooral mee rond de sloot en de kantjes.

Als het zou kunnen zou ik wellicht wel een U greep willen als deze beschikbaar zou komen. Naar mijn idee kun je daar wel beter mee “zwaaien”.

Als vergelijkingsmateriaal heb ik de bosmaaier van Stihl op benzine van de buurman. Hij zeikt altijd het elektrische gereedschap af dus: wedstrijdje. Allebei een sloot gepakt en ik was sneller klaar.

Als je specifieke vragen hebt: vraag maar raak!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
@henkie196 de bouwstofzuiger heb ik al. alleen niet één met een stopcontact erin. dus draadloos is wel handig (ook voor buiten) .

@yay thanks. in ieder geval goed voor de spieropbouw ;) fijn om te weten dat ie in ieder geval goed functioneert als schuurmachine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 13:53

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Thanks!
Ik weet natuurlijk niet hoeveel haast je hebt, maar ga anders eens naar een bouwbeurs, dat is de meest "neutrale" plek om dingen te zien. De meeste groothandels/dhz winkels zullen maar één of twee merken uitgebreid hebben. Als je keuze voor makita al definitief is misschien dan naar zo'n dealer gaan.

Voor wat het waard is, ik mix merken aan het snoer (oa fein, festool, starmix). Draadloos is alles bij mij van bosch blauw 12v en 18v. Schroeven: mix van spax (80%) en dynaplus.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Pagina: 1 ... 99 ... 262 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).