pietje63 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:02:
Anyways, ik heb het er mee gehad en wil op zoek naar een vergelijkbaar nieuw apparaat. Ik ben een lichte klusser (af en toe een gaatje boren in steen om iets op te hangen) / licht schroefwerk. Één accu is voldoende, ik hoef geen mooie doos of accesoires. Mijn meeste andere tools gebruik ik zo weinig dat ik voor bedrade versies ga (ben dus niet merk gebonden). Heb ook geen haast (dus tip: wacht op aanbieding van XYZ is ook prima).
Vragen / opmerkingen
- Huidige is 14.4volt, tegenwoordig zie je veel 18/20v; maakt dat veel uit (of is dat merk afhankelijk)?
- Ik vind het geen probleem om meer uit te geven dan bij de
action of
Lidl, als ik dan een product heb dat langer mee gaat. Echter, is dat ook zo bij incidenteel gebruik?
Opties:
* Lidl / Action zoals hierboven
*
Bosch
* Makita (regelmatig aanbieding op oa iBood; maar vaak overcomplete sets waardoor net niet aantrekkelijk)
* andere merken?
Je kan eigenlijk met de merken en modellen die hier in dit topic genoemd worden niet verkeerd gaan. Let wel dat Bosch groen erg matig is, echt instap modellen. Daar zou ik persoonlijk van weg blijven, en jijzelf denk ik ook als ik je ervaring lees. Dus die Bosch uit je linkje, niet doen. Hetzelfde eigenlijk met ibood, garantie afhandeling daar is matig op zijn best.
Wat dan wel van Bosch? Alles uit de blauw lijn is prima, vooral de 12V-35FC is hier erg populair vanwege de opzetstukken, maar daar kan jij zo te lezen ook zonder. Dan volstaat al een 12V-15 Bosch blauw.
Geen sets nemen als je het toch niet gebruikt, meestal verouderde modellen.
Het grote verschil met 12V en 18V wordt in dit topic ook regelmatig uitgelegd, 18V is duurder, zwaarder, meer vermogen en accu's gaan langer mee. 12V lichter, goedkoper, minder vermogen en vaker wisselen van accu.
Maar er zijn er zat die de lijn van de lidl pakken (parkside) en dat is voor sporadisch gebruik ook prima. De kwaliteit en kwaliteitscontrole zijn natuurlijk bij de budget merken en budget lijnen minder goed, er moet immers ergens op bespaard worden.
Of iets lang mee gaat of niet is kristallen bollen werk. Het zal weinig uitmaken tussen de 12V en de 18V lijn, de 18V lijn is iets meer "hufterproof" omdat er in de bouw mee gewerkt wordt, maar iets dat veel gebruikt wordt slijt nou eenmaal. Net zoals dat iets dat nieuw is van een stijger valt ook gewoon stuk kan gaan.