Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:13
Damn. Moek hebbuh. Slecht topic voor je portemonnee dit.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jeweetje schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:16:
[...]

De 12 volt accu boor en slagschroef machines zijn anders heerlijke apparaten die licht van gewicht en toch krachtig zijn.
Mooi spul maar ik heb geïnvesteerd in een ander merk.

Als ik een tweede ecosysteem neem zou dat makita worden denk ik omdat ze ook tuingereedschap ed hebben.

Ik heb nu grofweg:

Bosch groen:
Kruislijnlaser. Op batterijen. Was voor 1 klus handig nu wel spijt geen echt goede genomen te hebben

Bosch blauw:
Laser afstandsmeter
Waterpas met hoekmeter
Leidingzoeker
(Allemaal batterij)

Mafell:
Invalzaag
Decoupeerzaag
(230v want stofzuiger voor invalzaag en decoupeerzaag hebben ze niet op accu)

Festool:
2x boormachine
Boorhamer
Slijptol
Multitool
(Allemaal accu)

Bovenfrees
Dominofrees
Stofzuiger
Geforceerde excenter
Vlakschuurmachine
Afkortzaag
(Allemaal bedraad, gezien de stofontwikkeling zie ik weinig meerwaarde in accuversies als die al beschikbaar zijn)

Tafelzaag+vvd:
Parkside. Tsja, goedkoop en duurkoop enzo :+

En nog een starmix stofzuiger. Ik zal vast wat spul vergeten zijn. Al het festool spul op accu is 18V en ik koop ivm uitwisselbaarheid het liefst spullen op netspanning. De bosch spulletjes heb ik omdat het losse apparaten zijn op batterij, waardoor ik niet nog een set accu's en laders hoef te scoren.
Mijn volgende huis krijgt heggen en gras enzo , dus dan is in geval van accu-gereedschap makita wel een logisch plan.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Crap die heb ik nu ook besteld :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-05 14:44
Boudewijn schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:34:
[...]

Crap die heb ik nu ook besteld :X
Als je helemaal los wil gaan, ze zijn er in diverse lengtes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

akatar schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:38:
[...]

Als je helemaal los wil gaan, ze zijn er in diverse lengtes :)
ik heb de 120cm versie gekocht. Handig met aanleggen electra in nieuwe grot 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:25

dragonhaertt

@_'.'

Boudewijn schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:31:
[...]

Mooi spul maar ik heb geïnvesteerd in een ander merk.

Als ik een tweede ecosysteem neem zou dat makita worden denk ik omdat ze ook tuingereedschap ed hebben.

Ik heb nu grofweg:

Bosch groen:
Kruislijnlaser. Op batterijen. Was voor 1 klus handig nu wel spijt geen echt goede genomen te hebben

Bosch blauw:
Laser afstandsmeter
Waterpas met hoekmeter
Leidingzoeker
(Allemaal batterij)

Mafell:
Invalzaag
Decoupeerzaag
(230v want stofzuiger voor invalzaag en decoupeerzaag hebben ze niet op accu)

Festool:
2x boormachine
Boorhamer
Slijptol
Multitool
(Allemaal accu)

Bovenfrees
Dominofrees
Stofzuiger
Geforceerde excenter
Vlakschuurmachine
Afkortzaag
(Allemaal bedraad, gezien de stofontwikkeling zie ik weinig meerwaarde in accuversies als die al beschikbaar zijn)

Tafelzaag+vvd:
Parkside. Tsja, goedkoop en duurkoop enzo :+

En nog een starmix stofzuiger. Ik zal vast wat spul vergeten zijn. Al het festool spul op accu is 18V en ik koop ivm uitwisselbaarheid het liefst spullen op netspanning. De bosch spulletjes heb ik omdat het losse apparaten zijn op batterij, waardoor ik niet nog een set accu's en laders hoef te scoren.
Mijn volgende huis krijgt heggen en gras enzo , dus dan is in geval van accu-gereedschap makita wel een logisch plan.
Mooi lijstje, dat brengt me op een vraag.
Hoe houden jullie bij welk gereedschap je hebt?

Ik heb zelf onderhand een grote excel lijst met gereedschap + prijs + webwinkel. Ik hou het bij voor mezelf (inzichtelijk) de verzekering (totaal waarde) en als snelle referentie (welk model heb ik ook alweer)
Ik vind het in ieder geval super handig om dit ergens gedocumenteerd te hebben.
Zijn er meer mensen die OCD lijstjes bijhouden?

En deze moet nu ook toegevoegd aan de lijst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0R-8Th5e7jO8q4orlH1gECqwmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1I3XWbeH1aKJNFJ6dgswEHXd.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een zwaar ding O-)
Goed haaks, zelfs uit de doos, maar de geleiding loopt nog niet parallel.
Blijkbaar is dit een vaker voorkomend probleem
Volgens Makita niet in te stellen, maar volgens de video wel te verhelpen, dat ga ik vanavond eens proberen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:31
Nogmaals dank allen, zojuist besteld:

- Milwaukee Rolmaat STUD II 5 mtr.
Toch voor deze gekozen, voor wat lomper gebruik maar wel goed afleesbaar.

- Sola Mark-It Aftekenwaterpas 80cm
Erg handig die afteken mogelijkheid, zeker met ophangen van spullen aan muren :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:49
Boudewijn schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 23:05:
[...]
ik heb een rs300 en een rotex150. Ook twee stofzuigers
.
Voor een trap zou ik nu de rotex nemen voor het grote werk, en de rs300 voor de hoekjes. Als ik maar 1 machine mocht kiezen voor trap en kozijnen is de vlakschuurmachine je vriend. Gewoon korrel 80 granat erop en een goede stofzuiger eraan en gaan.
Inmiddels een (tweedehands) RTS 400 REQ gescoord.Ga deze gebruiken icm mijn Makita vc2512l. Erg benieuwd :)

Nu wil ik wat granat schuurpapier inslaan. Toolstation verkoopt P80, P120 en P180 in verpakking van 10. Welke korrel(s) heb ik nodig voor het schuren van trap en kozijnen tbv voorbereiding schilderwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

rockerpoet schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 17:07:
Inmiddels een (tweedehands) RTS 400 REQ gescoord.Ga deze gebruiken icm mijn Makita vc2512l. Erg benieuwd :)
Tip: zet de bypass van de stofzuiger een klikje open, anders wordt de RTS echt teveel tegen je materiaal gezogen en is het moeilijk om te schuren.
Nu wil ik wat granat schuurpapier inslaan. Toolstation verkoopt P80, P120 en P180 in verpakking van 10. Welke korrel(s) heb ik nodig voor het schuren van trap en kozijnen tbv voorbereiding schilderwerk?
Die 3 lijkt me goed. Mss ook nog wat 240, maar zelf schuur ik meestal niet hoger dan 180.

[ Voor 35% gewijzigd door Slonzo op 05-04-2022 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

die drie zijn prima. De 180 kun je evt vervangen door 220.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Iemand ervaring met de Bosch professional GAS 18V-1? Werkt dat een beetje? Krachtig genoeg?

@Fuel_80 heb je hem nog gekocht?

[ Voor 17% gewijzigd door Martinusz op 05-04-2022 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Martinusz schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:18:
Iemand ervaring met de Bosch professional GAS 18V-1? Werkt dat een beetje? Krachtig genoeg?

Ik heb er 1 gekocht ooit, maar weinig gebruikt. Doet het op zich prima, maar niet te vergelijken met een stofzuiger met snoer.
(Heb 'm zelfs nog te koop staan, mag weg voor minder dan de vraagprijs in het topic wat mij betreft, DM maar bij interesse)

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:54

Illusion

(the art of)

Ik heb er een.

Zuigt goed als alle filters schoon zijn, maar je hoeft er maar naar te kijken en de filters zijn vies (ik had veel kalkzandsteen geslepen, en stucwerk geschuurd)
Alle filters uitkloppen/blazen is goed te doen, waarna hij weer goed zuigt, maar wel veel werk.

Met steel is het zowiezo kansloos.

Hij is nu overigens in de aanbieding op amazon.nl €57 ex accu

[ Voor 5% gewijzigd door Illusion op 05-04-2022 19:32 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Illusion schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:30:
[...]

Ik heb er een.

Zuigt goed als alle filters schoon zijn, maar je hoeft er maar naar te kijken en de filters zijn vies (ik had veel kalkzandsteen geslepen, en stucwerk geschuurd)
Alle filters uitkloppen/blazen is goed te doen, waarna hij weer goed zuigt, maar wel veel werk.

Met steel is het zowiezo kansloos.
Het gaat hier meer om ff snel beetje zuigen wanneer ik wat geklust heb in de garage, kan wat schaafsel enzo zijn bijv.
Eventueel voor automatten zou ook prettig zijn.
In ieder geval niet voor het heftige werk daar heb ik een bouwstofzuiger voor en onze trouwe Hettie voor de rest van het huis.

Edit: idd in de aanbieding vandaar :) ik heb een aantal accu’s dus dat is geen probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door Martinusz op 05-04-2022 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:54

Illusion

(the art of)

Martinusz schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:32:
[...]

Het gaat hier meer om ff snel beetje zuigen wanneer ik wat geklust heb in de garage, kan wat schaafsel enzo zijn bijv.
Eventueel voor automatten zou ook prettig zijn.
In ieder geval niet voor het heftige werk daar heb ik een bouwstofzuiger voor en onze trouwe Hettie voor de rest van het huis.
Te klein stof verstopt de filters, te grof schaafsel verstopt de terugslagklep. Het is een heel smalle bandbreedte waar hij geschikt voor is.

Automatten is per definitie zwaar werk, dat zou ik altijd met een dikke machine doen.

Eigenlijk vind ik het een miskoop, but ymmv.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05:49
Ik vind het een prima ding voor gewoon huis- tuin en keuken schoonmaak. Ik pak dat ding veel sneller dan de grote stofzuiger. Ook voor kleine klussen een prima ding. Merk wel dat die met meer Ah meer zuigkracht heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-06 20:54
dragonhaertt schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:09:
[...]

Ik heb zelf onderhand een grote excel lijst met gereedschap + prijs + webwinkel. Ik hou het bij voor mezelf (inzichtelijk) de verzekering (totaal waarde) en als snelle referentie (welk model heb ik ook alweer)

[Afbeelding]

Wat een zwaar ding O-)
Volgens Makita niet in te stellen, maar volgens de video wel te verhelpen, dat ga ik vanavond eens proberen.
Lijstjes doe ik niet aan en kan ik je ook niet mee helpen
.
Wat bedoel je met de geleiding loopt nog niet parallel. In de video wordt dit met een stuk hout "afgesteld".
Het is niet een apparaat van een paar knaken dus dit verbaast mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik had een confluence pagina. Maar die is al heel lang niet geüpdate. Wellicht maar eens en excelletje maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 16:01

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

[...]

Hier ook een lijst, model prijs serienummer en webshop/winkel, zover ik het nog weet ook aanschafdatum. Vooral het serienummer niet vergeten in verband met verzekering.

Niet ocd bij mij, ik moet me er toe zetten het eens in de zoveel tijd bij te werken. Maar het is wel handig om te hebben en om bij te houden.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

DasNieNix schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:49:
[...]

.
Wat bedoel je met de geleiding loopt nog niet parallel. In de video wordt dit met een stuk hout "afgesteld".
Het is niet een apparaat van een paar knaken dus dit verbaast mij wel.
Als ik het blad naar voren trek loopt hij iets uit naar links ten opzichte van de tafel. Hij loops dus niet perfect parallel met de stand van het blad.

Ik heb hem nu bijgesteld, en nu loopt hij een stuk rechter.

Ja, het is geen goedkoper machine, maar na thermische cycles en vervoer verwacht ik wel dat er enige dingen afgesteld moeten worden. Zolang je dat afstellen kan is er niks aan de hand.

Het is natuurlijk geen Hammer machine van 5000e waar de monteur hem op locatie komt afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

rockhopper schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:19:
[...]

Hier ook een lijst, model prijs serienummer en webshop/winkel, zover ik het nog weet ook aanschafdatum. Vooral het serienummer niet vergeten in verband met verzekering.

Niet ocd bij mij, ik moet me er toe zetten het eens in de zoveel tijd bij te werken. Maar het is wel handig om te hebben en om bij te houden.
Oef, serienummers, die heb ik er nog niet in staan.
Misschien wel een goed idee voor de duurdere dingen.
Veel handgereedschap heeft natuurlijk geen serienummer, dus dat wordt lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:49
Boudewijn schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 18:25:
[...]
die drie zijn prima. De 180 kun je evt vervangen door 220.
Top. 220 nog niet gezien verpakking van 10 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Een stomme vraag wellicht waar google me niet meteen kon helpen: ik bezit nu een aantal Worx (Brico/Praxis huismerk) toestellen op batterij. Is er een kans dat ik deze batterijen ook op andere huismerk-merken kan gebruiken? Of zelfs op 'branded' merken zoals, ik noem maar wat: black & decker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14

Ik gebruik hem thuis als kruimeldief. Werkt stukken beter dan de gewone kruimeldief, maar haalt het niet bij een gewone zuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]

Wat een zwaar ding O-)
Balen dat die niet goed uit de doos kwam, die van mij heeft er geen last van, maar ik zal die video onthouden voor het geval dat...

ja, ik houd ook een lijst bij van wat ik allemaal gekocht heb aan tools (zelfs incl. schroeven, hout etc, basically met alles wat ik al uitgegeven heb aan de hobby)....en ik kan je vertellen...niet doen! Je schrikt je wezenloos als je het optelt :'( :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
moozzuzz schreef op woensdag 6 april 2022 @ 00:47:
Een stomme vraag wellicht waar google me niet meteen kon helpen: ik bezit nu een aantal Worx (Brico/Praxis huismerk) toestellen op batterij. Is er een kans dat ik deze batterijen ook op andere huismerk-merken kan gebruiken? Of zelfs op 'branded' merken zoals, ik noem maar wat: black & decker?
Die kans acht ik niet groot. Nul, eerder. Een A-merk gaat natuurlijk niet toestaan dat een third party budget-merk een accu gaat verkopen die past op hun spul, want dan verkopen ze zelf geen dure accu's meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

breagor schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:05:
[...]

Balen dat die niet goed uit de doos kwam, die van mij heeft er geen last van, maar ik zal die video onthouden voor het geval dat...
Binnen een half uurtje had ik hem mooi parallel lopen aan de stand van het blad. Nog even de fence en 0 graden precies afstellen en dan zou het goed moeten zijn.
ja, ik houd ook een lijst bij van wat ik allemaal gekocht heb aan tools (zelfs incl. schroeven, hout etc, basically met alles wat ik al uitgegeven heb aan de hobby)....en ik kan je vertellen...niet doen!
Ja, ik heb ook alleen nog maar 'klein' gereedschap, maar het totaalgetal loopt al aardig op.
Op zich niet heel erg, het is een hobby en daar mag ik best mijn geld aan uitgeven.

Schroeven en ander verbruiksmateriaal heb ik inderdaad ook er in staan. Ik hou geen voorraad bij, maar ik wil wel graag weten welke maten ik heb liggen en welke ik vorige keer gekocht heb.
Als ik een M6x25 nodig heb wil ik graag kunnen zien of ik iets in die richting al thuis heb liggen.

Het is flink wat werk om het compleet te krijgen (ik hield het vroeger niet bij), maar als je elke keer als je iets besteld het meteen in de lijst zet is het zo gepiept.
Je schrikt je wezenloos als je het optelt :'( :*)
Ik zie het meer als een soort mijlpaal O-)

[ Voor 6% gewijzigd door dragonhaertt op 06-04-2022 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Gewoon onthouden als je vergeet dat je het had, werk je er teweinig mee :P ik heb dus geen echt lijstje, ik heb wel een lijstje met uitgeleende en geleende shit. de meeste van mijn electrische meuk staat geregistreerd bij de fabrikant. dus eigenlijk heb ik daar een soort van lijstje O-) ik wil ook geen lijstje met (totaal)prijzen, dan gaat de ceo hier thuis de geldkraan dichtdraaien :+

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 06-04-2022 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 16:50
big bang schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:27:
[...]

Damn. Moek hebbuh. Slecht topic voor je portemonnee dit.
Deze heb ik ook gekocht voor de renovatie van ons huis, een van de betere aankopen. Antislip voetjes werken fantastisch en de spacing is spot-on, zelfs voor de grotere gecombineerde ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-05 08:42
Ik wil volgend jaar een schuur gaan bouwen en een goede bouwlaser ontbreekt nog in mijn assortiment.

Iemand ervaring met de Bosch GLL 3-80 G bouwlaser i.c.m. de laserontvanger LR 7? Is een dergelijke combi een beetje te gebruiken op dezelfde manier als een rotatielaser voor bijvoorbeeld het nivelleren van de fundering?

Een rotatielaser is volgens mij iets nauwkeuriger en heeft een groter bereik, maar mijn schuur wordt niet langer dan 15 meter en hoeft niet op de tiende millimeter nauwkeurig recht te staan.

De GLL 3-80 G is volgens mij breder inzetbaar dan een rotatielaser (ook voor bijvoorbeeld afbouw) en is nu samen met de laserontvanger ongeveer 405 euro op Amazon, lijkt mij een mooie koop. Mee eens of mis ik ik een handiger alternatief.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:58
Bergdwerg schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:55:
Ik wil volgend jaar een schuur gaan bouwen en een goede bouwlaser ontbreekt nog in mijn assortiment.

Iemand ervaring met de Bosch GLL 3-80 G bouwlaser i.c.m. de laserontvanger LR 7? Is een dergelijke combi een beetje te gebruiken op dezelfde manier als een rotatielaser voor bijvoorbeeld het nivelleren van de fundering?

Een rotatielaser is volgens mij iets nauwkeuriger en heeft een groter bereik, maar mijn schuur wordt niet langer dan 15 meter en hoeft niet op de tiende millimeter nauwkeurig recht te staan.

De GLL 3-80 G is volgens mij breder inzetbaar dan een rotatielaser (ook voor bijvoorbeeld afbouw) en is nu samen met de laserontvanger ongeveer 405 euro op Amazon, lijkt mij een mooie koop. Mee eens of mis ik ik een handiger alternatief.
Ik heb zelf deze combi alleen dan de GLL 2-80 (achteraf spijt dat ik niet de 3 versie genomen heb). Is prima te gebruiken voor nivelleren. Zelf bijvoorbeeld gebruikt voor de fundering (poeren) van mijn veranda, maar ook voor het nivelleren van mijn tuin (gazon), of binnen bij het uit rachelen van mijn plafond.

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:30
Bergdwerg schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:55:

Ik heb die combinatie. Werkt prima, als het even kan gebruik ik 'm zonder ontvanger, want dat werkt in veel gevallen toch makkeliiker. Maar als de zon te fel is gebruik ik de ontvanger en dat werkt dan prima om te nivelleren. Ik heb verder geen ervaring met een rotatielaser, dus die vergelijking kan ik helaas niet goed maken.
Ik heb ook de 2-50 versie, en dat werkt ook prima icm de ontvanger, maar het is niet handig dat die niet rond gaat. Die moet je toch altijd wat tactisch neer zetten. Die heeft als extra nog wel de laserpunt boven en onder die nog wel eens van pas komt, dat is iig de reden dat ik die nog niet verkocht heb.

[ Voor 12% gewijzigd door decipherer op 06-04-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:16
Ik zoek eigenlijk een geleidingsvoet voor mijn Bosch PST900 decoupeerzaag.
nu weet ik van het bestaan van dit model voor de GST modellen ; https://www.amazon.de/dp/B017KHIPFC

Ik kan niks vinden voor de PST modellen. Iemand een idee of iets vergelijkbaars past op PST?

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 06-04-2022 11:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DasNieNix
twain4me schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:18:
[...]

Gewoon onthouden als je vergeet dat je het had, werk je er teweinig mee :P ik heb dus geen echt lijstje, ik heb wel een lijstje met uitgeleende en geleende shit. de meeste van mijn electrische meuk staat geregistreerd bij de fabrikant. dus eigenlijk heb ik daar een soort van lijstje O-) ik wil ook geen lijstje met (totaal)prijzen, dan gaat de ceo hier thuis de geldkraan dichtdraaien :+
Dat onthouden gaat bij mij wel eens fout; niet met gereedschap maar met klein spul.

De eerste keer koop ik het omdat ik het nodig denk te hebben maar toch niet gebruik
De tweede keer koop ik het omdat ik niet meer wist dat ik het al gekocht had
De derde keer koop ik het omdat ik wist dat ik het al gekocht had maar niet meer weet waar ik het heb gelaten 8)7

Toch maar eens aan een lijstje beginnen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

DasNieNix schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:48:
[...]

Dat onthouden gaat bij mij wel eens fout; niet met gereedschap maar met klein spul.

De eerste keer koop ik het omdat ik het nodig denk te hebben maar toch niet gebruik
De derde keer koop ik het omdat ik wist dat ik het al gekocht had maar niet meer weet waar ik het heb gelaten 8)7

een lijstje helpt weinig als je niet weet waar je het gelaten hebt ;)

naast diverse assortiments dozen is dit de helft van mijn grijpvoorraad van onkante maten schroeven,bouten, moeren en materialen en dus ook boortjes en bitjes etc. wat ik doorgaans veel gebruik 4x40 etc heb ik in basis elders staan. ik ga echt geen magazijnvoorraad systeem aanhouden. dan heb ik ook een persoon nodig om dat bij te houden.. en ja ik moet puinruimen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ug8NbqKf0x8ZCrk8veqhO7q0Irg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOAUzxEom66QPjWTAsekyBnC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

twain4me schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:18:
[...]

een lijstje helpt weinig als je niet weet waar je het gelaten hebt ;)

naast diverse assortiments dozen is dit de helft van mijn grijpvoorraad van onkante maten schroeven,bouten, moeren en materialen en dus ook boortjes en bitjes etc. wat ik doorgaans veel gebruik 4x40 etc heb ik in basis elders staan. ik ga echt geen magazijnvoorraad systeem aanhouden. dan heb ik ook een persoon nodig om dat bij te houden.. en ja ik moet puinruimen :+

[Afbeelding]
Ik neem aan dat jij geen thuishobbyist bent, zoals ik?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Boudewijn schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:23:
[...]

Ik neem aan dat jij geen thuishobbyist bent, zoals ik?
ik ben architect met een liefde voor koken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:07
Mn consumenten Bosch accu schroefmachine van 10 jaar oud mag het (na stevig ge-/misbruik) rustiger aan gaan doen dus ik moet op zoek naar iets anders.
Ik heb getwijfeld tussen Milwaukee en Makita, maar neig toch naar die laatste (vertrouwd met Japanse degelijkheid, nee de machines worden niet in JP gemaakt).

Nu twijfel ik tussen deze sets (bij deze winkel, want prijs is OK):
DDF482 + DTD156, 18V 3AH
https://www.gereedschapce...x-3-0ah-accu-in-mbox.html

DHP482 + DTD152, 18V 3AH
https://www.gereedschapce...-accu-in-mbox-157860.html

De slag schroevendraaier zal incidenteel gebruikt worden.
Mbox is niet echt nodig (gebruik het alleen thuis), maar een set met Mbox is goedkoper dan alles los kopen (alhoewel je dan wel keuze hebt voor 4AH accus voor meer oemphfff)
Voor het kloppen in betonwerk heb ik een 220V SDS+ Bosch. Hooguit dat ik incidenteel in een steenmuur een gaatje moet boren, maar daarvoor heb eventueel ook nog een 220V Parkside met snelspankop (aan apparatuur geen gebrek :+ )
Klopboorfunctie is dus geen must.

De DDF482 set is NL en de DHP482 is een EU model.
Heeft iemand ervaring met garantie? Ik lees standaard 2 jaar winkelgarantie (ongeacht of het NL of EU is) en in geval van een NL een geregistreerd NL model 3 jaar fabrieksgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
SniperGuy schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:39:
Mn consumenten Bosch accu schroefmachine van 10 jaar oud mag het (na stevig ge-/misbruik) rustiger aan gaan doen dus ik moet op zoek naar iets anders.
Ik heb getwijfeld tussen Milwaukee en Makita, maar neig toch naar die laatste (vertrouwd met Japanse degelijkheid, nee de machines worden niet in JP gemaakt).

DDF482 + DTD156, 18V 3AH

DHP482 + DTD152, 18V 3AH

Mbox is niet echt nodig (gebruik het alleen thuis), maar een set met Mbox is goedkoper dan alles los kopen (alhoewel je dan wel keuze hebt voor 4AH accus voor meer oemphfff)
Voor het kloppen in betonwerk heb ik een 220V SDS+ Bosch. Hooguit dat ik incidenteel in een steenmuur een gaatje moet boren, maar daarvoor heb eventueel ook nog een 220V Parkside met snelspankop (aan apparatuur geen gebrek :+ )

Heeft iemand ervaring met garantie? Ik lees standaard 2 jaar winkelgarantie (ongeacht of het NL of EU is) en in geval van een NL een geregistreerd NL model 3 jaar fabrieksgarantie.
Waar ga je de slagschroevendraaier voor gebruiken? Zo'n instapmodel is gewoon niet heel erg krachtig (150nM krijg je een wielbout die een beetje vast zit al niet mee los), persoonlijk heb ik niet zo veel aan zo'n ding. Als je hetzelfde geld uitgeeft aan een schroefboormachine plus één of twee extra accu's denk ik dat je er meer plezier van hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Kurma schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:07:
[...]

Waar ga je de slagschroevendraaier voor gebruiken? Zo'n instapmodel is gewoon niet heel erg krachtig (150nM krijg je een wielbout die een beetje vast zit al niet mee los), persoonlijk heb ik niet zo veel aan zo'n ding. Als je hetzelfde geld uitgeeft aan een schroefboormachine plus één of twee extra accu's denk ik dat je er meer plezier van hebt.
Ohjee, doe nou niet :X
Zo begint de slagschroevendraaier/slagtol/slagmoersleutel discussie weer opnieuw :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
maartend schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:36:
Ik zoek eigenlijk een geleidingsvoet voor mijn Bosch PST900 decoupeerzaag.
nu weet ik van het bestaan van dit model voor de GST modellen ; https://www.amazon.de/dp/B017KHIPFC

Ik kan niks vinden voor de PST modellen. Iemand een idee of iets vergelijkbaars past op PST?
Ik zou gokken dat die niet bestaat. Let bv. ook op dat de geleidingsvoet die bestaat voor Bosch blauw alleen past voor de GST 160, niet voor de GST 150 en de GST 90 (wel nog voor een tweetal accu-machines, zo te zien).

Als work-around kun je gewoon een latje op je werkstuk klemmen en daarlangs zagen.

En railgeleiding is ook niet alles voor een decoupeerzaag. Het zaagje kan altijd nog weglopen aan de kant waar het niet ingeklemd is. Als het echt recht en haaks moet zijn, neem een cirkel/invalzaag met rail.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-06 17:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmO42izzrzvtI5vDzqj9XIsR7GU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NwTz9LyY4FfgtXZMiNXHo5qn.jpg?f=fotoalbum_large

Verschil in kwaliteit? 8)7 Ok de gamma is 4mm en de Bosch 5mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
replica17 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:17:
[Afbeelding]

Het gebruik maken van vier-snijders maakt al een groot verschil!

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[Afbeelding]

4 is ook wel heel erg dun om mee te hameren als je staal tegen komt is hij gezien. ik heb trouwens al heel veel 5mm boren verneukt, ook van de goede merken. 6 is voor mij wel ongeveer het minimale. ik denk niet dat ik ooit een 4 mm heb gehad eigenlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 06-04-2022 13:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SniperGuy
Kurma schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:07:
[...]

Tuinwerkzaamheden (palen ed) en alles wat te zwaar is voor de accuschroevendraaier. Het is Makita, maar ook dat kan stuk (been there, done that). Het is een slagSCHROEVENdraaier, geen slagMOERsleutel dus voor wielmoeren is dat ding totaal ongeschikt! Daarvoor heb ik ook een slagmoersleutel 500nm met 1/2 dop-opname 8)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bergdwerg
[Afbeelding]

Die van de gamma is voor als je om de hoek wilt boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
SniperGuy schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:31:
[...]

Tuinwerkzaamheden (palen ed) en alles wat te zwaar is voor de accuschroevendraaier. Het is Makita, maar ook dat kan stuk (been there, done that). Het is een slagSCHROEVENdraaier, geen slagMOERsleutel dus voor wielmoeren is dat ding totaal ongeschikt! Daarvoor heb ik ook een slagmoersleutel 500nm met 1/2 dop-opname 8)
Dan heb je waarschijnlijk ook wel een fatsoenlijke ratel+doppenset waar je die paar palen mee aan elkaar kan draaien, voor zover het niet meer lukt met de schroefboormachine. Maar goed, ik geef het als tip mee; bedenk voor jezelf of je meer hebt aan meer accu's, of aan een low end slagschroevendraaier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
Kurma schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:45:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk ook wel een fatsoenlijke ratel+doppenset waar je die paar palen mee aan elkaar kan draaien, voor zover het niet meer lukt met de schroefboormachine. Maar goed, ik geef het als tip mee; bedenk voor jezelf of je meer hebt aan meer accu's, of aan een low end slagschroevendraaier.
Ja een goede ratel-doppenset heb ik, maar schroeven is wat onhandig (technisch kan het natuurlijk wel) en bovendien wil ik tempo, daarom een slagschroevendraaier (anders had ik alles wel met de hand gedaan, maar tijd=kostbaar)
Low-end is prima, en ik hoef niet te kiezen: ik kan achteraf altijd extra 5AH accu's erbij kopen mocht 3AH te weinig zijn :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DasNieNix
Bergdwerg schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:40:
[...]

Die heeft de ACtion ook
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsGCRL0FOVT24qgqPq8DcViOrIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0VhYtgDHYXy5j5eGWoUaxTI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:37
SniperGuy schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:39:

DDF482 + DTD156, 18V 3AH

DHP482 + DTD152, 18V 3AH

De accu klopboor heeft altijd meer speling in de boorkop, dit gaat tenkoste vd nauwkeurigheid.
Ook de instapmodel slagschroefmachines hebben ca 2x zoveel koppel als een accuboor, door het werkingsprincipe breekt je pols hiermee niet als schroef of bout vast komt te zitten.
Eens je deze set hebt zul je deze met plezier gebruiken. De 3ah accu’s zijn zo terug vol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 06:53
Jeweetje schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:16:
De accu klopboor heeft altijd meer speling in de boorkop, dit gaat tenkoste vd nauwkeurigheid.
Mja, volgens mij is dit een erg hardnekkige anekdote en op geen manier een vaststaand feit. Ik heb het nog nooit gemerkt bij meerdere accu-klopboor-machines en buiten dit topic echt nog nooit een klacht over gehoord. En over wat voor onnauwkeurigheid hebben we het, dat dat relevant is voor een klus waar je een zware 18V accumachine voor pakt ipv een lichtere machine of een kolomboor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
Jeweetje schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:16:
[...]

Ook de instapmodel slagschroefmachines hebben ca 2x zoveel koppel als een accuboor, door het werkingsprincipe breekt je pols hiermee niet als schroef of bout vast komt te zitten.
Eens je deze set hebt zul je deze met plezier gebruiken. De 3ah accu’s zijn zo terug vol.
Idd iets om rekening mee te houden! Aangezien het vaker precies moet ipv brute kracht.
Die zere polsen herken ik wel van cheap mn Bosch: als je die op boorstand zet (omdat hij anders doorslipt op stand 20) slipt hij niet meer en doordat er (denk ik) een wormwiel overbrenging inzit kan die aardige klappen op je pols geven. (boorstand gebruiken om te schroeven is misbruiken, I know. En doordoor is ook de 12V Makita die ik te leen had overleden).
Daarom idd een slagschroevendraaier voor erbij :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-06 17:20
Dat is gemaakt van Chinesium ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-06 11:39
Step5 schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:17:
[...]

top dat je nog wat gevonden hebt (y)

[...]

puur uit nieuwschierigheid, is die nieuwe machine met de oude accu alsnog krachtiger dan de oude machine? (verwacht het eigenlijk wel)
Ja, de nieuwe machine is zeker krachtiger dan de oude, ook op 14.4V. Maar wel netjes volgens het boekje: op 14.4V heb je minder snelheid (rpm) en minder kracht (Nm) dan op 18V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
replica17 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:50:
[...]

Dat is gemaakt van Chinesium ;)
Ik heb dergelijke dingen nooit gehad, bij mij breken de boren altijd (altijd in de zin van als ze stuk gaan, en dat is niet vaak)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-05 16:01
[Afbeelding]

Mooie wokkels komen er langs! Met mijn Bosch 8mm kan ik tegenwoordig op t eind nog even achteruit boren :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBtKHBD9AyzVrxYrG6tVmVnh7u4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGDc9ehnnR6c1g87yp0cWGjq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:06
Bergdwerg schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:40:
[...]

Lijkt me meer voor als je om een leiding heen wilt boren.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
DasNieNix schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:48:

Dat is ook waarom ik een lijstje bij houd voor schroeven, bouten, dat soort spul. Dan hoef ik niet de garage in te lopen om te kijken wat ik nu ook al weer precies had als ik wat extra schroeven mee wil bestellen (als ik specifiek een maat koop, dan weet ik dat ik die niet heb ;) ). Ook handig om te zien of ik een schroefmaat in bepaalde varianten heb of niet (wel / niet RVS, bolkop of verzonken, dat soort dingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

henkie196 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:21:
[...]

Dat is ook waarom ik een lijstje bij houd voor schroeven, bouten, dat soort spul. Dan hoef ik niet de garage in te lopen om te kijken wat ik nu ook al weer precies had als ik wat extra schroeven mee wil bestellen (als ik specifiek een maat koop, dan weet ik dat ik die niet heb ;) ). Ook handig om te zien of ik een schroefmaat in bepaalde varianten heb of niet (wel / niet RVS, bolkop of verzonken, dat soort dingen).
maar dan ga je ervan uit dat die doosjes eeuwig vol blijven? zonder aantallen heb je toch niets aan een lijstje?

leuk dat er een doosje staat van slotbout 120mm maar als je er 8 nodig hebt en er 7 inzitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
twain4me schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:47:
maar dan ga je ervan uit dat die doosjes eeuwig vol blijven? zonder aantallen heb je toch niets aan een lijstje?

leuk dat er een doosje staat van slotbout 120mm maar als je er 8 nodig hebt en er 7 inzitten..
Geen aantallen, wie gaat nu bij houden of er nog 200, 150 of 100 schroeven over zijn? Gaat er meer om om aan te geven wat nog in voorraad ligt, en periodiek moet je bij bestellen, ja. Zo snel gaan die doosjes er bij mij in ieder geval toch niet doorheen. Maar het geeft een beter overzicht van of ik bv. al 5x50 RVS schroeven hebt liggen, zonder dat daarvoor door de bakjes in de garage moet gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

henkie196 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:16:
[...]

Geen aantallen, wie gaat nu bij houden of er nog 200, 150 of 100 schroeven over zijn? Gaat er meer om om aan te geven wat nog in voorraad ligt, en periodiek moet je bij bestellen, ja. Zo snel gaan die doosjes er bij mij in ieder geval toch niet doorheen. Maar het geeft een beter overzicht van of ik bv. al 5x50 RVS schroeven hebt liggen, zonder dat daarvoor door de bakjes in de garage moet gaan zoeken.
Ja, maar je wil toch niet in de eerste plaats weten of je ze hebt liggen, maar of je er genoeg hebt liggen? dus moet je alsnog naar de garage.. of is de bedoeling om de verzameling compleet te maken in alle soorten schroeven en boutjes? alsof het een postzegel verzameling is? danbegrijp ik die lijstjes beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:14
twain4me schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:19:
[...]

Ja, maar je wil toch niet in de eerste plaats weten of je ze hebt liggen, maar of je er genoeg hebt liggen? dus moet je alsnog naar de garage.. of is de bedoeling om de verzameling compleet te maken in alle soorten schroeven en boutjes? alsof het een postzegel verzameling is? danbegrijp ik die lijstjes beter.
Tijdens het werk kom je er achter dat je 40 mm schroefjes op beginnen te raken. Hiervoor doe je een bestelling om de boel weer bij te vullen. Tijdens het bestellen bedenk je je dat je een specifieke schroefmaat nodig hebt voor een project. Je checkt even je lijstje of je deze al hebt liggen, zo niet bestel je deze mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
Voggy schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:29:
[...]

Tijdens het werk kom je er achter dat je 40 mm schroefjes op beginnen te raken. Hiervoor doe je een bestelling om de boel weer bij te vullen. Tijdens het bestellen bedenk je je dat je een specifieke schroefmaat nodig hebt voor een project. Je checkt even je lijstje of je deze al hebt liggen, zo niet bestel je deze mee.
Lijstje zegt "heb ik". Blijkt er nog maar ééntje in het doosje te zitten..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 06:53
Natuurlijk altijd WC-papier regels: als je aan de laatste rol verpakking begint dan hang je koop/bestel je alvast een nieuwe, en niet pas bij het laatste velletje schroefje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:30
henkie196 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:16:
[...]

Na er wat langer over na gedacht te hebben vind ik het eigenlijk een heel goed idee. Ik bewaar al mijn schroeven in assortiment koffers. Wat niet in de assortiment koffer past bewaar ik in de originele doos in de schuur. Het zou heel makkelijk bij te houden zijn waar ik nog een beetje/halve/hele doos van op voorraad heb, en waarvan niets.
Als er dan een vakje bijna leeg is hoef ik alleen in de lijst te kijken om te weten of ik iets moet bestellen of dat ik nog genoeg heb.
Nu moet ik opzoek naar de m-box (ongemarkeerd) waar de schroeven in zitten om te zien of en hoeveel 4x40, 4x45 en 4x50 ik nog heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Voggy schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:29:
[...]

weet je nog steeds de hoeveelheid niet als je ze wel hebt volgens je lijstje maarja, het zal wel aan mij liggen, misschien heb ik wel teveel schroeven :+

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 08-04-2022 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Ik twijfel tussen de bosch professional GDR 12V-110 en GDS 12V-115.

Gebruik: alles waarvoor een standaard accuschroefmachientje (Fein Absu 12 of GSB 12V-15) niet sterk genoeg voor is, of niet prettig aan de polsen. (Wieldoppen losdraaien is geen vereiste, let's not go there ;) )

Het verschil is de bitopnemer vs de 3/8" doppen aansluiting. Ik denk dat de 115 het meest flexibel is, maar misschien hebben jullie daar goede ideeën over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergdwerg
big bang schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:39:
Ik twijfel tussen de bosch professional GDR 12V-110 en GDR 12V-115.

Gebruik: alles waarvoor een standaard accuschroefmachientje (Fein Absu 12 of GSB 12V-15) niet sterk genoeg voor is, of niet prettig aan de polsen. (Wieldoppen losdraaien is geen vereiste, let's not go there ;) )

Het verschil is de bitopnemer vs de 3/8" doppen aansluiting. Ik denk dat de 115 het meest flexibel is, maar misschien hebben jullie daar goede ideeën over?
Ik gebruik mijn accudraaislagmoeraanzetter (zoals Bosch het mooi noemt) voornamelijk voor het inbrengen van schroeven en slechts sporadisch voor het vast/losmaken van bouten en moeren. Ik zou daarom eerder voor de 110 gaan omdat je dan veel meer keuze hebt in de bithouder die je gebruikt zonder dat je nog een adapter er tussen moet gaan zetten. Andersom zit er voor mijn gevoel weinig verschil in de adapters voor bitopnemer -> 3/8" dopaansluiting.

[ Voor 24% gewijzigd door Bergdwerg op 08-04-2022 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
big bang schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:39:
Ik twijfel tussen de bosch professional GDR 12V-110 en GDS 12V-115.

Ik heb ze beiden, de GDR is erg fijn. De GDS minder tevreden over, doppen krijg je er amper normaal op, bij het eerste gebruik was dat ringetje die een dop op de plek moet houden dus ook al kapot.
Heb hem wel gehouden, maar met doppen slingert het alle kanten op. Bovendien is de krachtoverbrenging met bitje i.p.v. dop veel hoger, dus met GDR en een bitje krijg je veel sterker aangedraaid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
@Bergdwerg @Twijfels Top, hier kan ik wat mee, thanks! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
Twijfels schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:48:
.. Bovendien is de krachtoverbrenging met bitje i.p.v. dop veel hoger, dus met GDR en een bitje krijg je veel sterker aangedraaid.
Andersom, lijkt me. Een 6-kantdop kan veel meer kracht overbrengen dan een schroefkop. Er is een reden dat je geen schroevendraaier nodig hebt om je wielbouten los te draaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Laatst online: 17-04 09:11
Kurma schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:22:
[...]

Andersom, lijkt me. Een 6-kantdop kan veel meer kracht overbrengen dan een schroefkop. Er is een reden dat je geen schroevendraaier nodig hebt om je wielbouten los te draaien ;)
Theoretisch inderdaad, in praktijk (mede door de doppen die voor geen ene meter vastzitten op de kop van de GDS) is de GDR met bitjes echt sterker. En dan vergelijk ik inbus bit vs inbus dop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
phYzar schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:28:
[...]

Mja, volgens mij is dit een erg hardnekkige anekdote en op geen manier een vaststaand feit. Ik heb het nog nooit gemerkt bij meerdere accu-klopboor-machines en buiten dit topic echt nog nooit een klacht over gehoord. En over wat voor onnauwkeurigheid hebben we het, dat dat relevant is voor een klus waar je een zware 18V accumachine voor pakt ipv een lichtere machine of een kolomboor?
Naar mijn idee merk je hier in 99% van de gevallen niks van. Als je iets voorboort of gewoon een gat boort zal het niet mislukken omdat je boortje een mm uitwijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_stiech
  • Laatst online: 23-12-2024
Ik ben sindskort opzoek naar een nieuwe accu schroevendraaier aangezien mijn oude 12v Makita accus steeds slechtere opladen en binnen no time weer leeg zijn.

Nu hoef ik niet het beste van het beste, maar degelijk spul werkt toch prettiger en vind t gevoel er ook beter bij.

Er zijn op amazon.nl nu mooie aanbiedingen van Bosch professionel en daar vond ik het volgende:

GDX 18V–200 C in L-boxx
https://www.amazon.nl/dp/...0ZNS?_encoding=UTF8&psc=1

Samen met 2x procore18V 4.0 Ah en lader:
https://www.amazon.nl/dp/...18TQTRRQTA0XCSXPQDG?psc=1

Iemand ervaring met deze slagschroevendraaier en accus?

10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-06 18:22

Pixeltje

Woo-woohoo!

da_stiech schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:37:
Ik ben sindskort opzoek naar een nieuwe accu schroevendraaier aangezien mijn oude 12v Makita accus steeds slechtere opladen en binnen no time weer leeg zijn.

Nu hoef ik niet het beste van het beste, maar degelijk spul werkt toch prettiger en vind t gevoel er ook beter bij.

Er zijn op amazon.nl nu mooie aanbiedingen van Bosch professionel en daar vond ik het volgende:

GDX 18V–200 C in L-boxx

Ja, ik heb beiden. Gaat als een jekko maar let erop dat dit een slagschroevendraaier/slagmoeraanzetter is en geen ‘gewone’ schroefmachine. Boren is met deze niet mogelijk.

De machine heeft wel 3 standen waarmee je redelijk netjes kunt doseren met hoeveel geweld je aan de slag gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Pixeltje op 08-04-2022 15:51 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_stiech
  • Laatst online: 23-12-2024
Pixeltje schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:50:
[...]

Ja, ik heb beiden. Gaat als een jekko maar let erop dat dit een slagschroevendraaier/slagmoeraanzetter is en geen ‘gewone’ schroefmachine. Boren is met deze niet mogelijk.

De machine heeft wel 3 standen waarmee je redelijk netjes kunt doseren met hoeveel geweld je aan de slag gaat.
Thanks,
Ik weet dan het idd een ssd betreft, en ik miste soms ook wel de power om lange schroeven erin te draaien met m'n oude Makita.
Was dus ook echt opzoek naar een slagschroevendraaier.

Toch maar eens bestellen dan deze week

10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 16:01

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

da_stiech schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:19:
[...]
Thanks,
Ik weet dan het idd een ssd betreft, en ik miste soms ook wel de power om lange schroeven erin te draaien met m'n oude Makita.
Was dus ook echt opzoek naar een slagschroevendraaier.

Toch maar eens bestellen dan deze week
Ik heb zowel de GDX200 naast een GSR 60c en van de twee is de GSR verreweg het nuttigste. Ja de 200 is iets sterker, maar ik denk dat het falen van je oude machine eerder heeft te maken met het 12V segment. Dit is het 18V segment waar de machines krachtiger zijn en daarmee ook zwaarder. De dosering van de 200 is redelijk goed te doen, let wel dat sommigen klagen dat het wisselen van bitjes / doppen bij het tweevoudige systeem van de GDX soms vast komt te zitten. Persoonlijk heb ik hier nog geen last van gehad overigens, nu 3 jaar in gebruik.
Het is voor mij (de gdx) de schroefmachine als ik met de andere boor zodat ik niet hoef te wisselen de hele tijd, maar als ik 2 gsr'en zou hebben zou ik net zo blij zijn.

Anyway succes met je keuze. Let wel dat er misschien setjes zijn waarbij je wel accu's erbij krijgt en deze komen soms ook in de aanbieding. Vooral goed kijken even na middernacht op amazon, want de scherpste prijzen zijn vaak snel weg.

[ Voor 8% gewijzigd door rockhopper op 08-04-2022 16:40 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:29
Iemand een leuk adresje om een stofafzuigkap voor een Bosch GOF 1600 te bestellen? Die zat helaas niet bij mijn marktplaats aankoop. Online wel te vinden, maar dan of met een levertijd van 4 weken of verzend / afhandelkosten die het product 2x zo duur maken. :| :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N54NGjQs6-shuwUa6ux1OdXvZCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qi8vQkJAexha7IhmG7WJhnfH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:14
rockhopper schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:39:
[...]

Ik heb zowel de GDX200 naast een GSR 60c en van de twee is de GSR verreweg het nuttigste. Ja de 200 is iets sterker, maar ik denk dat het falen van je oude machine eerder heeft te maken met het 12V segment. Dit is het 18V segment waar de machines krachtiger zijn en daarmee ook zwaarder. De dosering van de 200 is redelijk goed te doen, let wel dat sommigen klagen dat het wisselen van bitjes / doppen bij het tweevoudige systeem van de GDX soms vast komt te zitten. Persoonlijk heb ik hier nog geen last van gehad overigens, nu 3 jaar in gebruik.
Het is voor mij (de gdx) de schroefmachine als ik met de andere boor zodat ik niet hoef te wisselen de hele tijd, maar als ik 2 gsr'en zou hebben zou ik net zo blij zijn.

Anyway succes met je keuze. Let wel dat er misschien setjes zijn waarbij je wel accu's erbij krijgt en deze komen soms ook in de aanbieding. Vooral goed kijken even na middernacht op amazon, want de scherpste prijzen zijn vaak snel weg.
Ik heb ook de gdx200. Prima apparaat, maar ik heb hem al een keer terug moeten sturen omdat ik met geen mogelijkheid het bitje meer eruit kreeg. Ze hebben toen de kop vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

new_guy schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:43:
Iemand een leuk adresje om een stofafzuigkap voor een Bosch GOF 1600 te bestellen? Die zat helaas niet bij mijn marktplaats aankoop. Online wel te vinden, maar dan of met een levertijd van 4 weken of verzend / afhandelkosten die het product 2x zo duur maken. :| :X

[Afbeelding]
Praxis (of all places) heeft ‘m..
https://www.praxis.nl/ger...sEtRHMbSyDXBoC_1gQAvD_BwE
Website zegt vandaag besteld morgen in huis.

Amazon ook
Bosch 2608190038 Professional Extractor Adapter for Top Milling from 05 / https://www.amazon.nl/dp/...pi_i_NE9QZZ45W4NWDKSTC7D9

[ Voor 7% gewijzigd door Pixeltje op 08-04-2022 19:30 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:05
Ik kom zojuist de aanbieding van de GBH2-28F tegen op de Duitse Amazon. Nu zoek ik nog een goede SDS machine, in eerste instantie vooral alleen voor het boren van gaten in beton. Is deze machine aan te raden, of een een beetje overkill? Zo ja, wat is een goed alternatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

zunrob schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:13:
Ik kom zojuist de aanbieding van de GBH2-28F tegen op de Duitse Amazon. Nu zoek ik nog een goede SDS machine, in eerste instantie vooral alleen voor het boren van gaten in beton. Is deze machine aan te raden, of een een beetje overkill? Zo ja, wat is een goed alternatief?
Ik heb ‘m, de niet-F weliswaar. De F betekend dat je de sds kop kunt wisselen voor een snelspankop. Alleen maar handig.

Zit meer dan genoeg kracht in die machine voor boren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:54

rally

Deyterra Consultancy

zunrob schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:13:
Voor die prijs is het echt een uitstekende boorhamer. Zelfs bij incidenteel gebruik kun je beter iets goeds hebben dan ileen budgett klopboor.

Hier ben ik ook mee begonnen en komt door bijna alles heen. Koop wel goede boortjes aub!

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Ik zal hem nog snel bestellen dan @rally en @Pixeltje. Tips voor een goede SDS set boren? Ik zag al dat de GAMMA boren niet aan te raden zijn. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DasNieNix
@zunrob Bosch heeft ook goede boren met de 7X serie. Zijn boren met 4 snijkanten en veel genoemd en gebruikt hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

zunrob schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 10:28:
Ik zal hem nog snel bestellen dan @rally en @Pixeltje. Tips voor een goede SDS set boren? Ik zag al dat de GAMMA boren niet aan te raden zijn. ;)
Heller en Alpen enzo zijn goed. Viersnijders wil je ook.
niet lullig bedoeld maar gebruik even de zoekfunctie, dit komt best vaak voorbij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Boudewijn schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:26:
[...]

Heller en Alpen enzo zijn goed. Viersnijders wil je ook.
niet lullig bedoeld maar gebruik even de zoekfunctie, dit komt best vaak voorbij :)
Ga ik doen. De aanbieding liep alleen nog maar een paar minuutjes, dus had weinig tijd. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:54

rally

Deyterra Consultancy

DasNieNix schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:10:
@zunrob Bosch heeft ook goede boren met de 7X serie. Zijn boren met 4 snijkanten en veel genoemd en gebruikt hier.
Ik gebruik Heller en Bosch en (soms) Milwaukee.

4 kantige zijn eenvoudiger met centreren en verspringt de boor minder snel.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:29
Pixeltje schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 19:29:
[...]

Praxis (of all places) heeft ‘m..
https://www.praxis.nl/ger...sEtRHMbSyDXBoC_1gQAvD_BwE
Website zegt vandaag besteld morgen in huis.

Amazon ook
Bosch 2608190038 Professional Extractor Adapter for Top Milling from 05 / https://www.amazon.nl/dp/...pi_i_NE9QZZ45W4NWDKSTC7D9
Thanks!

Deze had ik bij Amazon niet gezien. Bestellingen gedaan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-06 20:45

Shapeshifter

Get it over with

Net een Bosch GLM 50C besteld voor 85 euro. Er is kennelijk een nieuwe versie die bijv. bij de Hornbach het dubbele kost, maar helemaal niet zo heel veel anders lijkt te zijn (vooral het uiterlijk). Wat bizar dat hij dan opeens zoveel duurder is geworden?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:00
da_stiech schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:37:

GDX 18V–200 C in L-boxx

Thanks, net ook dat setje met die accu's besteld. Niet duur!

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Nu online
Shapeshifter schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:07:
Net een Bosch GLM 50C besteld voor 85 euro. Er is kennelijk een nieuwe versie die bijv. bij de Hornbach het dubbele kost, maar helemaal niet zo heel veel anders lijkt te zijn (vooral het uiterlijk). Wat bizar dat hij dan opeens zoveel duurder is geworden?
Bij welke Hornbach heb jij dan gekeken?
Momenteel niet leverbaar maar een stuk goedkoper dan €85. ;)

Je doelt denk ik op de rugged versie die je kan laten vallen en IP65 is die twee keer zo duur is.
Of dat duur is weet je natuurlijk pas als jouwe een keer per ongeluk gevallen of nat geworden is. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Teijgetje op 10-04-2022 10:47 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-06 20:45

Shapeshifter

Get it over with

Teijgetje schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:38:
[...]

Bij welke Hornbach heb jij dan gekeken?
Momenteel niet leverbaar maar een stuk goedkoper dan €85. ;)

Je doelt denk ik op de rugged versie die je kan laten vallen en IP65 is die twee keer zo duur is.
Of dat duur is weet je natuurlijk pas als jouwe een keer per ongeluk gevallen of nat geworden is. ;)
Ja deze had ik ook gezien inderdaad, maar ik heb niet zoveel aan "niet leverbaar" als ik komende week wat wil gaan doen. Voor zover ik weet is het een uitlopend model ofzo en gaan ze hem helemaal niet meer verkopen (die link was ook alleen maar vindbaar via een zoekmachine, niet via de Hornbach site bijvoorbeeld). Kennelijk is die duurdere versie dus meer rugged, nou da's mooi, maar voor mij niet zo interessant. Huis, tuin en keukengebruiker die zijn spullen gewoon niet laat vallen :P

Trouwens, bij de Gamma is de 50C 135 euro, dus misschien is het wel een fout bij de Hornbach...

[ Voor 4% gewijzigd door Shapeshifter op 10-04-2022 14:24 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-06 08:55

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

offtopic:
Hi iedereen, ik ben nieuw in het klus-topic/forum :) Heb een mooie klaswoning gekocht, waarbij de hele binnenkant nog gedaan moet worden, wat we grotendeels zelf willen doen. Dit is echt van nul opbouwen: de bovenverdieping is nu bijv. helemaal gestript, dus hier moeten wandjes geplaatst worden (we gaan voor metalstud), leidingen aanleggen, vloerverwarming (droogbouw?), laten stukadoren, badkamer/toilet, etc.

Ik heb inmiddels een klein fortuin aan Makita LXT-apparaten gekocht, dus het grote spul is nu wel in huis :+ Op mijn lijstje stond nog een laserafstandsmeter en kruislijnlaser, waarbij ik naar Bosch blauw keek. (Reden: werkt toch niet op 18V, dus Makita is wat overdreven, en bijv. Parkside lijkt in reviews wat inaccuraat.)

Amazon had dit weekend veel Bosch in de aanbieding, dus ik heb de GLM 50-27 C afstandsmeter gekocht.

Bij de (kruis)lijnlasers kwam ik er niet helemaal uit; ik heb nu zowel de GCL 2-50 G (€166; 2 groene lasers) als de GLL 3-80 (€246, 3 rode 360° lasers) besteld. Welke zal ik hiervan houden Ik heb nog nooit een kruislijnlaser gebruikt, dus vind het lastig te bepalen of de derde laser en de 360° veel toevoegen. Of dat de groene laser juist fijner is — al is het bij mij primair voor gebruik binnenshuis bedoeld. Iemand tips? :)

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
Ulster Seedling schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:42:
Bij de (kruis)lijnlasers kwam ik er niet helemaal uit; ik heb nu zowel de GCL 2-50 G (€166; 2 groene lasers) als de GLL 3-80 (€246, 3 rode 360° lasers) besteld. Welke zal ik hiervan houden Ik heb nog nooit een kruislijnlaser gebruikt, dus vind het lastig te bepalen of de derde laser en de 360° veel toevoegen. Of dat de groene laser juist fijner is — al is het bij mij primair voor gebruik binnenshuis bedoeld. Iemand tips? :)
Over rode vs groene lazer kan ik niet oordelen, heb geen ervaring met het verschil. Maar ik heb zelf het kleine broertje van de 2-50G en heb in dezelfde aanbieding van Amazon de GLL 3-80G gekocht omdat ik best wel vaak de 360° mis en mij ook het 3de vlak erg handig lijkt omdat je hiermee ook een kruis op het plafond en vloer krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
Ulster Seedling schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:42:
offtopic:
Hi iedereen, ik ben nieuw in het klus-topic/forum :) Heb een mooie klaswoning gekocht, waarbij de hele binnenkant nog gedaan moet worden, wat we grotendeels zelf willen doen. Dit is echt van nul opbouwen: de bovenverdieping is nu bijv. helemaal gestript, dus hier moeten wandjes geplaatst worden (we gaan voor metalstud), leidingen aanleggen, vloerverwarming (droogbouw?), laten stukadoren, badkamer/toilet, etc.

Ik heb inmiddels een klein fortuin aan Makita LXT-apparaten gekocht, dus het grote spul is nu wel in huis :+ Op mijn lijstje stond nog een laserafstandsmeter en kruislijnlaser, waarbij ik naar Bosch blauw keek. (Reden: werkt toch niet op 18V, dus Makita is wat overdreven, en bijv. Parkside lijkt in reviews wat inaccuraat.)

Amazon had dit weekend veel Bosch in de aanbieding, dus ik heb de GLM 50-27 C afstandsmeter gekocht.

Ik heb de 2-50 en 3-80 beiden in de groene variant. Als ik moest kiezen zou ik zeker de 3-80 houden, ook al is die rood. Je ziet dat iets minder goed inderdaad, maar het verschil is niet levensgroot imo, zeker niet als je 'm binnen gebruikt. Die 2-50 moet je echter altijd tactisch neerzetten om het deel te coveren wat je wilt meten, die vind ik toch een stuk minder handig. Ik heb die 2-50 alleen nog voor de loodpunten boven en onder, die ziijn soms handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Bergdwerg schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:56:
[...]

Over rode vs groene lazer kan ik niet oordelen, heb geen ervaring met het verschil. Maar ik heb zelf het kleine broertje van de 2-50G en heb in dezelfde aanbieding van Amazon de GLL 3-80G gekocht omdat ik best wel vaak de 360° mis en mij ook het 3de vlak erg handig lijkt omdat je hiermee ook een kruis op het plafond en vloer krijgt.
decipherer schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:15:
[...]

Ik heb de 2-50 en 3-80 beiden in de groene variant. Als ik moest kiezen zou ik zeker de 3-80 houden, ook al is die rood. Je ziet dat iets minder goed inderdaad, maar het verschil is niet levensgroot imo, zeker niet als je 'm binnen gebruikt. Die 2-50 moet je echter altijd tactisch neerzetten om het deel te coveren wat je wilt meten, die vind ik toch een stuk minder handig. Ik heb die 2-50 alleen nog voor de loodpunten boven en onder, die ziijn soms handig.
Thanks! Dan hou ik de GLL 3-80 inderdaad. Ik neigde er al een beetje naar, maar dit geeft mooi de bevestiging dat het de goede keus is ;)

Hopen dat ik niet spijt krijg van de rode versie. Maar groen was weer €100 duurder, dat werd me wel erg veel…

offtopic:
Alleen jammer dat de andere al zo snel verzonden is, dus kan niet meer annuleren. Dan maar aan de deur weigeren.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
Ulster Seedling schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:26:

-- Maar groen was weer €100 duurder, dat werd me wel erg veel…
Ja, waarom is dat eigenlijk.. dat moet toch puur marketing zijn? Een groene laser diode is toch niet daadwerkelijk 100 euro duurder dan een rode 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

decipherer schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:17:
[...]

Ja, waarom is dat eigenlijk.. dat moet toch puur marketing zijn? Een groene laser diode is toch niet daadwerkelijk 100 euro duurder dan een rode 8)7
Ik had er gisteren even naar gegoogeld. Zo’n groene is wel iets ingewikkelder te maken dan een rode, er zitten schijnbaar wat extra onderdeeltjes in. (Kan daardoor ook eerder kapot gaan, begreep ik.) Dus het zal wel iets meer kosten, maar zeker geen €100 lijkt me :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

decipherer schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:17:
[...]

Een beetje afhankelijk van welke techniek gebruikt wordt (Pumped of direct diode) is een groene diode wél bijna 100e duurder. Zeker bij diodes van deze sterkte.
* dragonhaertt heeft thuis een zelfgemaakte laser met een groene diode van 120 dollar :X

[ Voor 9% gewijzigd door dragonhaertt op 11-04-2022 11:47 ]

Pagina: 1 ... 97 ... 249 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).