Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-07 13:48
Jeldert schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:07:
[...]

Is het niet gewoon de rubberen kap die wat scheef zit (omdat die ook "aantrekbaar" is)? De boor zelf lijkt prima recht te draaien.
twain4me schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:10:
[...]

sds heeft idd altijd speling., anders kan de boor niet hameren. veder lijkt het gewoon ok.
Je ziet het ook aan het begin van het boortje (dus het dichts bij de boorkop zelf), maar daar valt het al wel mee inderdaad. Ik ben weer gerust gesteld. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:22
Lankman schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:18:
[...]

+1. Bij de meeste van dit soort gereedschappen zijn de boortjes/zagen/bitjes etc meer bepalend dan de machine zelfs. En het hoeft no0g niet eens altijd de hoofdprijs te kosten. Voor boren wordt hier vaak heller geadviseerd, of Alpen. Ik gebruik nog steeds mijn bosch pro houtboortjes die bij mijn set kwamen, en heb een setje heller gekocht voor metaal. prima spul, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Hornbach en amazon vindt je ze gemakkelijk.
Ga ik zeker doen, inmiddels bij de Lidl de Parkside boorhamer gekocht (PBH 1050 C3). Iedereen bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-07 14:28
Ivm een aantal schuur klussen overweeg ik vervanging van een oude bosch groen delta en Metabo sxe 125 excentrische machine. Zal een festool dts 400 req voordelen bieden in het kader van afname?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:27
rockerpoet schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 23:47:
Ivm een aantal schuur klussen overweeg ik vervanging van een oude bosch groen delta en Metabo sxe 125 excentrische machine. Zal een festool dts 400 req voordelen bieden in het kader van afname?
Festool is wel erg goed in schuurmachines. Mirka ook.
Maar belangrijker is het schuurpapier, kijk eens naar 3M cubitron mesh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Wat moet je gaan schuren? Een delta schuurmachine zoals je nu hebt is goed om in hoekjes te schuren. Een excenter is goed in grote oppervlakken te schuren met behoorlijk grote afname. Een vlakschuurmachine is ook redelijk goed in hoeken (zolang het rechte hoeken zijn), over het algemeen vergelijkbare afname als een delta, maar je hebt een groter contact oppervlak en het is makkelijker vlak te houden dan een delta.

Wat goed is, hangt dus sterk af van wat je ermee moet gaan doen.
Aardappel schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 00:38:
Festool is wel erg goed in schuurmachines. Mirka ook.
Maar belangrijker is het schuurpapier, kijk eens naar 3M cubitron mesh
Rupes zit wat meer in het midden qua prijs, maar heeft ook goede schuurmachines. Maar een Bosch blauw of Metabo zal waarschijnlijk ook wel al een behoorlijke verbetering zijn t.o.v. de groene Bosch, zonder dat je meteen 300+ of meer uitgeeft aan de schuurmachine.

Naast schuurpapier is goede afzuiging ook belangrijk. Dat zorgt ervoor dat je schuurpapier niet volloopt, bv. En dat je zelf niet in het stof zit, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:56
Lochnes schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:11:
vraag: gat maken van ca 200mm voor wtw door steens muur: wil dat wat zonder water met een droge diamantboor zoals deze
https://www.premiumxl24.n...lor_filter=3097&size=1229
of ben ik beter af met die 100 euro in de tuk laten en een heleboel kleine gaatjes boren en het gat dan uitbikken?
Had niet heel veel zin om een hele ochtend op een ladder met een boorhamer in mijn handen te staan maar ben ook bang dat zonder water de droge boor verbrand
Heb zo eens een gat geboord door mijn spouwmuur met een 125mm droge diamant boor
Voor mijn afzuigkap, moest alleen een spirobuis door van 125 maar zitten van die ribbeltjes op dus heb die buis vervolgens echt door het gat moeten kloppen. 🤣 Dus pak een iets grotere boor als je buis scheelt een hoop geprutst. Heb toen eerst een gat geboord van 10mm en dan met zon centreerdoorn mn grote boor gecentreerd, en een half uur aan het boren geweest.... zorg wel voor het juiste toerental en een goede slipkoppeling en houd m goed haaks op de muur. Als die hapt kan je om n nieuwe pols 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand een tip voor (universele) stofafzuiging voor een Metabo slijptol van 125mm. Zie vele verschillende varianten, maar geen idee welke het goed of slecht doen.

Overigens staat er op v&a ook een hele mooie slijptol met alles erop en eraan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-07 14:28
henkie196 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 07:27:
[...]
Wat moet je gaan schuren? Een delta schuurmachine zoals je nu hebt is goed om in hoekjes te schuren. Een excenter is goed in grote oppervlakken te schuren met behoorlijk grote afname. Een vlakschuurmachine is ook redelijk goed in hoeken (zolang het rechte hoeken zijn), over het algemeen vergelijkbare afname als een delta, maar je hebt een groter contact oppervlak en het is makkelijker vlak te houden dan een delta.

Wat goed is, hangt dus sterk af van wat je ermee moet gaan doen.
Met name enkele kleine kozijnen, een trap en een paar paneeltjes. Niet extreem veel. Zal uiteindelijk met beide machines vast lukken maar die keren dat ik ze gebruikt heb was ik niet matig enthousiast; ligt niet lekker in de hand en afname vond ik ook wat tegenvallen. Moet er wel bij vermelden dat ik geen referentie heb behalve met het handje schuren :)
Rupes zit wat meer in het midden qua prijs, maar heeft ook goede schuurmachines. Maar een Bosch blauw of Metabo zal waarschijnlijk ook wel al een behoorlijke verbetering zijn t.o.v. de groene Bosch, zonder dat je meteen 300+ of meer uitgeeft aan de schuurmachine.

Naast schuurpapier is goede afzuiging ook belangrijk. Dat zorgt ervoor dat je schuurpapier niet volloopt, bv. En dat je zelf niet in het stof zit, natuurlijk.
Schuurpapier gebruik ik van Bosch, afzuiging een Makita vc2512l.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:03:
Iemand een tip voor (universele) stofafzuiging voor een Metabo slijptol van 125mm. Zie vele verschillende varianten, maar geen idee welke het goed of slecht doen.

Overigens staat er op v&a ook een hele mooie slijptol met alles erop en eraan ;)
Ik heb deze, en die werkt best goed. Geen idee hoe die zich verhoudt met anderen, maar haalt voor mij het gros van het stof weg, vooropgesteld dat ik niet ergens ruimte heb tussen de waar de slijpschijf het materiaal verlaat en het begin van de kap.

slijptol met afzuiging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
rockerpoet schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:41:
Met name enkele kleine kozijnen, een trap en een paar paneeltjes. Niet extreem veel. Zal uiteindelijk met beide machines vast lukken maar die keren dat ik ze gebruikt heb was ik niet matig enthousiast; ligt niet lekker in de hand en afname vond ik ook wat tegenvallen. Moet er wel bij vermelden dat ik geen referentie heb behalve met het handje schuren :)

[...]
Schuurpapier gebruik ik van Bosch, afzuiging een Makita vc2512l.
Dat klinkt als goed werk voor een vlakschuurmachine. Misschien een lakfrees voor de trap, afhankelijk van hoe makkelijk de bestaande verflaag ervanaf gaat. Afname van een vlakschuurmachine is niet fantastisch, maar een excenter komt niet in de hoeken, en is niet heel handig op kozijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-07 17:34
Ik heb een RTS 400 REQ (dezelfde maar met een rechthoekige schuurzool i.p.v. een delta). Kan alleen maar zeggen dat zo'n ding echt fantastisch is, zeker met goed schuurpapier (ik gebruik Granat) en afzuiging. Voor mij biedt een delta-zool geen voordeel, omdat ik eigenlijk nooit hoeken <90 graden tegenkom. Schuuroppervlak is van zo'n delta wel beduidend kleiner, dus vandaar mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:24

dragonhaertt

@_'.'

Kan iemand met een Makita LS1019L mij vertellen wat de afstand tussen de achterkant van de arm, tot aan de voorkant van de basisplaat is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ts9FPk3QoXa1A9B5a24n4DjkkT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2vZRsWX1Lg6yxpeMJvO5t0A1.png?f=fotoalbum_large

De enige afmeting die ik kan vinden is de totale diepte, inclusief de zwenkarm (die je over je werkblad uit kan laten steken)
Ik wil graag weten wat de minimale diepte van mijn werkoppervlak moet zijn.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-07 11:04
dragonhaertt schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:22:
Kan iemand met een Makita LS1019L mij vertellen wat de afstand tussen de achterkant van de arm, tot aan de voorkant van de basisplaat is?
[Afbeelding]

De enige afmeting die ik kan vinden is de totale diepte, inclusief de zwenkarm (die je over je werkblad uit kan laten steken)
Ik wil graag weten wat de minimale diepte van mijn werkoppervlak moet zijn.
ik heb even de centimeter er lang gelegd voor je:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/QCgWS4B4/20220402-123628.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/xTYmq27W/20220402-123637.jpg

is dus ongeveer 60cm.
Echter: houdt er rekening mee dat de stofafzuiging (tenminste als ik mijn VC2512L gebruik)...ook naar achter gericht is:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Kc7K6WzQ/20220402-123800.jpg

bij mij is de voorkant van mijn werkbank 90cm van de achterwand en de voorkant van de LS1019 (zonder het zwenkarm deel) staat daarbij op 80cm afstand van de achterwand en dit werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:06
Hier nogmaals een vraag of er ervaringen zijn met accu nietmachines
Ik twijfel tussen:
makita, vrij prijzig voor wat je krijgt
https://www.amazon.de/Mak...st221zj%2Caps%2C57&sr=8-1
en de milwaukee
die komt voor ongeveer hetzelfde bedrag met accu's, lader en koffer.
accu's voor de makita heb ik
https://www.toolsvoordeli...ker-met-koolborstels.html

Zijn er gebruiker ervaringen hiermee, zodat ik een weloverwogen keuze kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

akatar schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:08:
Hier nogmaals een vraag of er ervaringen zijn met accu nietmachines
Ik twijfel tussen:
makita, vrij prijzig voor wat je krijgt
https://www.amazon.de/Mak...st221zj%2Caps%2C57&sr=8-1
en de milwaukee
die komt voor ongeveer hetzelfde bedrag met accu's, lader en koffer.
accu's voor de makita heb ik
https://www.toolsvoordeli...ker-met-koolborstels.html

Zijn er gebruiker ervaringen hiermee, zodat ik een weloverwogen keuze kan maken?
Ik heb de Milwaukee. Fijn apparaat. Maar schiet in tegenstelling tot sommige hand tackers alleen nietjes, geen nagels.

Prima ding, stuk stiller in gebruik dan een handtacker ook. Maar goed, ik zat al aardig diep in het Milwaukee systeem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
MikeyMan schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:23:
[...]

Ik heb de Milwaukee. Fijn apparaat. Maar schiet in tegenstelling tot sommige hand tackers alleen nietjes, geen nagels.

Prima ding, stuk stiller in gebruik dan een handtacker ook. Maar goed, ik zat al aardig diep in het Milwaukee systeem. :)
Het gaat mij ook om de nietjes.
makita:
duur, voor dit bedrag geen koffer oid (accu's heb ik) zo te zien behoorlijk groot

milwaukee
compleet met koffer, lader en accu's (heb ik ook dan nodig, omdat ik niets heb van m12)

dank je voor je ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:41

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

akatar schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:27:
[...]

Het gaat mij ook om de nietjes.
makita:
duur, voor dit bedrag geen koffer oid (accu's heb ik) zo te zien behoorlijk groot

milwaukee
compleet met koffer, lader en accu's (heb ik ook dan nodig, omdat ik niets heb van m12)

dank je voor je ervaring
Euhm die ZJ is met koffer maar zonder batterijen. De Z is alleen de body ;) Waarom Amazon als je ZJ zoekt dat je de Z krijgt :F 8)7

Als je de body via amazon besteld en de koffer (macpak2) en insert ergens anders kan je goed onder de 300€ zitten voor de combo ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Damic op 02-04-2022 16:08 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Damic schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:03:
[...]
Euhm die ZJ is met koffer maar zonder batterijen. De Z is alleen de body ;) Waarom Amazon als je ZJ zoekt dat je de Z krijgt :F 8)7

Als je de body via amazon besteld en de koffer (macpak2) en insert ergens anders kan je goed onder de 300€ zitten voor de combo ;)
Aardig aan de prijs voor een tacker zonder accu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Damic schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:03:
[...]

Het probleem is vaak de inlay, ik had bij mastertools een tijdje geleden een 40v makita haakse slijper gekocht.
Was toen zonder systainer.
Via makita de inlay nr gekregen, mastertools kon/wou hem niet bestellen.
Ik kreeg van hun de tip om de hele set nogmaals te bestellen zodat ik er dan een systainer zou krijgen....

dat ik er dan 2 heb en dan nog steeds 1 zonder systainer/inlay konden ze niet bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
akatar schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:01:
[...]

Het probleem is vaak de inlay, ik had bij mastertools een tijdje geleden een 40v makita haakse slijper gekocht.
Ik kreeg van hun de tip om de hele set nogmaals te bestellen zodat ik er dan een systainer zou krijgen....

dat ik er dan 2 heb en dan nog steeds 1 zonder systainer/inlay konden ze niet bedenken.
Lecot kan dat makkelijk bestellen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Voor de fans _O- _O- _O-

:P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

breagor schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:47:
[...]

ik heb even de centimeter er lang gelegd voor je:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

is dus ongeveer 60cm.
Echter: houdt er rekening mee dat de stofafzuiging (tenminste als ik mijn VC2512L gebruik)...ook naar achter gericht is:

[Afbeelding]

bij mij is de voorkant van mijn werkbank 90cm van de achterwand en de voorkant van de LS1019 (zonder het zwenkarm deel) staat daarbij op 80cm afstand van de achterwand en dit werkt prima.
Bedankt voor de foto's! _/-\o_
Mijn huidige werkbank is maar 60cm, dus dat gaat net lukken. Mijn stofzuiger heeft een wat kortere aansluiting, dus hopelijk past dat ook nog net, anders moet ik wat improviseren.

Ik ben wel van plan om een verrijdbare flip-cart te bouwen, de werkbank is een tijdelijke plek.

Kan je een inschatting maken of een 250mm blad groot genoeg is om tot aan de fence diep genoeg te komen?
Ik ben op zoek naar een blad voor aluminium, maar 260mm is een wat lastige maat (van CMT)
250mm komt wat meer voor, maar ik weet niet of je dan diep genoeg komt achterin, of dat je iets tegen je fence moet klemmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

MikeyMan schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:28:
[...]

Aardig aan de prijs voor een tacker zonder accu...
Tja Japans he :+ en die takker is 18V terwijl de milwaukee 12V is, maar je hebt gelijk op alleen nietjes in te schieten is ie duur. De combi variant is nog duurder :F
akatar schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:01:
[...]

Als je de nummer hebt kunnen de andere leveranciers er wrs apart aan geraken (toolantion/fixami ofzo) Heb ik ook gedaan voor mijn DTW1002.

Edit: als je een inlay zoekt, kun je dat best op makita.nl doen en dan het toestel kiezen in makpac en dan op de tab "Accessoires / past op" zien naar "Kofferinzet" dat heeft altijd een leuke nummer.

Als oefening nemen we de DST221ZJ als volle set kun je die kopen voor 304€
Bij normale prijs:
Body: 226,84
makpac2: 25,69
inlay: 17,99
Totaal: 270€
Toch 34€ in de pocket voor hetzelfde

[ Voor 16% gewijzigd door Damic op 02-04-2022 23:03 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kurma schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:57:
[...]

Ik heb een RTS 400 REQ (dezelfde maar met een rechthoekige schuurzool i.p.v. een delta). Kan alleen maar zeggen dat zo'n ding echt fantastisch is, zeker met goed schuurpapier (ik gebruik Granat) en afzuiging. Voor mij biedt een delta-zool geen voordeel, omdat ik eigenlijk nooit hoeken <90 graden tegenkom. Schuuroppervlak is van zo'n delta wel beduidend kleiner, dus vandaar mijn keuze.
ik heb een rs300 en een rotex150. Ook twee stofzuigers
.

Voor een trap zou ik nu de rotex nemen voor het grote werk, en de rs300 voor de hoekjes. Als ik maar 1 machine mocht kiezen voor trap en kozijnen is de vlakschuurmachine je vriend. Gewoon korrel 80 granat erop en een goede stofzuiger eraan en gaan.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-07 23:15
En het is én én geworden.

@Step5 en @Teijgetje: losse koolborstels bleken lastig te krijgen (op bestelling, lange levertijd, en veel te duur in verhouding tot een nieuwe body) maar ik heb gelukkig nog 1 setje voor 20 euro op de kop weten te tikken. De Panasonic EY7441 draait weer!

En ik kon het niet laten, @fenrir en @Sjoerd-b ik schaar me nu ook weer onder blije Panasonic gebruikers met een EY79A3 accuboormachine en een EY76A1 slagschroefmachine. Met 3.0Ah accu's en oplader. Fijn dat de 14.4V accu's van de oude machine er ook nog onder passen. Andersom past niet, daar hebben ze over nagedacht: de 18V accu past niet op de EY7441.
Het verschil met de oude EY7441 is groot, beide hebben veel betere controle over snelheid (langzaam kunnen draaien!) en koppel. Het lijkt wel speelgoed :) Blij mee.

De set kwam in een systainer maar wat een onhandige dingen vind ik dat. Ik ben zuinig op m'n gereedschap en zo'n systainer lijkt toch iedere keer op een gooi-het-er-maar-in bak. Maar dat is opgelost met een losse koffer. Ik kan weer verder klussen! *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-07 11:04
dragonhaertt schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 21:02:
[...]

Bedankt voor de foto's! _/-\o_
Mijn huidige werkbank is maar 60cm, dus dat gaat net lukken. Mijn stofzuiger heeft een wat kortere aansluiting, dus hopelijk past dat ook nog net, anders moet ik wat improviseren.

Ik ben wel van plan om een verrijdbare flip-cart te bouwen, de werkbank is een tijdelijke plek.

Kan je een inschatting maken of een 250mm blad groot genoeg is om tot aan de fence diep genoeg te komen?
Ik ben op zoek naar een blad voor aluminium, maar 260mm is een wat lastige maat (van CMT)
250mm komt wat meer voor, maar ik weet niet of je dan diep genoeg komt achterin, of dat je iets tegen je fence moet klemmen.
Denk dat 60cm vanaf de achterwand wel krap is...zeker ivm de afzuiging, is op het randje.

Qua 250mm blad: ooh dat vind ik lastig in te schatten....ik heb wel even gekeken, en hier weer een paar foto's (met 260mm blad), kun je wellicht je eigen conclusies trekken....

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/2SNYWvB6/20220403-100301.jpg

komt dus bij de fence tot net niet aan de onderkant van het zwarte stuk op het blad. als hij helemaal naar achter/beneden is bewogen.

En vanaf de tand is dat ongeveer, nou wat zal het zijn iets meer dan 1 cm: ......

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/QNBVkQVk/20220403-100428.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-07 13:58
Snelletomaat schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:22:

@Step5 en @Teijgetje: losse koolborstels bleken lastig te krijgen (op bestelling, lange levertijd, en veel te duur in verhouding tot een nieuwe body) maar ik heb gelukkig nog 1 setje voor 20 euro op de kop weten te tikken. De Panasonic EY7441 draait weer!

En ik kon het niet laten, @fenrir en @Sjoerd-b ik schaar me nu ook weer onder blije Panasonic gebruikers met een EY79A3 accuboormachine en een EY76A1 slagschroefmachine. Met 3.0Ah accu's en oplader. Fijn dat de 14.4V accu's van de oude machine er ook nog onder passen. Andersom past niet, daar hebben ze over nagedacht: de 18V accu past niet op de EY7441.
Het verschil met de oude EY7441 is groot, beide hebben veel betere controle over snelheid (langzaam kunnen draaien!) en koppel. Het lijkt wel speelgoed :) Blij mee.

De set kwam in een systainer maar wat een onhandige dingen vind ik dat. Ik ben zuinig op m'n gereedschap en zo'n systainer lijkt toch iedere keer op een gooi-het-er-maar-in bak. Maar dat is opgelost met een losse koffer. Ik kan weer verder klussen! *O*
Als je je systainer nog wilt ruilen voor mijn panasonic koffer? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

breagor schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:10:
[...]

Denk dat 60cm vanaf de achterwand wel krap is...zeker ivm de afzuiging, is op het randje.

Qua 250mm blad: ooh dat vind ik lastig in te schatten....ik heb wel even gekeken, en hier weer een paar foto's (met 260mm blad), kun je wellicht je eigen conclusies trekken....

[Afbeelding]

komt dus bij de fence tot net niet aan de onderkant van het zwarte stuk op het blad. als hij helemaal naar achter/beneden is bewogen.

En vanaf de tand is dat ongeveer, nou wat zal het zijn iets meer dan 1 cm: ......

[Afbeelding]
Een 250 blad is natuurlijk maar een halve centimeter kleiner (aan beide kanten) dus ik denk dat dat wel gaat werken.
60cm diep is gelukkig maar tijdelijk, totdat ik een karretje bouw.
In ieder geval denk ik dat ik een duur stukje speelgoed erbij heb binnenkort :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:04
Mijn Makita DDF482 begon gisteren goed te roken, was bezig met een gatenzaag (50mm) en dat was hem misschien toch juist iets te veel...

Hij werkt nog maar heb het vermoeden dat hij het niet heel lang meer gaat uithouden. Wil niet zonder komen te zitten dus ben op zoek naar een nieuw exemplaar. Moest hij het toch nog lang uithouden heb ik er 2, altijd handig.

Het moet Makita zijn, 18V en liever geen klopboor functie (DDF dus). Enkel body is OK.
Heb het gevoel dat ik misschien toch maar een maatje zwaarder moet nemen dan de 482, maar kan moeilijk beslissen hoeveel zwaarder.

Ik gebruik het echt voor alles. Hout en metaal, intensief hobby gebruik zeg maar.
Grootste mishandeling die ik er op (kan) doen is de gatenzaag, die heb ik tot 76mm ofzo. Doe ik niet heel vaak natuurlijk. Beton doen ik met de boorhamer en de meeste schroeven doe ik uit gewoonte met de slagmoer.

Is een DDF486 dan overkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-07 12:57

thijsco19

KTM 990 SMT

Als jij het extra gewicht van de 486 geen probleem vind zou ik die nemen.

Op werk had ik ook een 482. Net zoals bij jouw kwam er rook uit toen ik met een gatenzaag bezig was.
Nu een 486 als vervanging. 1 woord: HEERLIJK. Oke, ik gebruik hem dan ook veel voor boren in alu en staal maar je merkt gewoon dat de 486 zoveel meer kracht heeft.

Wel rekening houden dat die gatenzagen eigenlijk niet bedoelt zijn voor accuboormachines. Maar de 486 kan, zeker als je het handvat eraan zet prima gebruikt worden voor een gatenzaag. Let op dat je de slipkoppeling gebruikt en lage toeren uiteraard. Laat de zaag het werk doen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaffe
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-12-2023
Martinusz schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:22:
[...]

Dat is niet juist, ook Parkside vragen ze om op te sturen voor reparatie ;) zelf ondervonden voor een acculader die het niet meer deed.
Hebben ze je dan een nieuwe gestuurd of hem echt hersteld? Als ik iets kapot heb van parkside dan vragen ze het meestal om op te sturen, maar kan me moeilijk voorstellen dat ze voor de meeste toestellen moeite doen om het te herstellen. Afhankelijk van het bedrijf erachter. Bij kompernass was het opsturen, bij owim stuurden ze gewoon een nieuwe nadat ik een video had gestuurd van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 23:04

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Iemand een tip voor een (setje) lijmklemmen/snelklemmen die niet al te duur zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
De ecotools snelspanners zijn m.i. wel ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Beekforel schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:02:
Iemand een tip voor een (setje) lijmklemmen/snelklemmen die niet al te duur zijn?
Wat is niet al te duur?
Hoe groot wil je ze hebben? En bedoel je eenhandsklemmen of bijvoorbeeld ook al de Bessey Kliklamps?

Ik heb qua goedkopere klemmen de goedkopere Besseys van de Hornbach vroeger best wel gebruikt. Niet heel goedkoop, maar echt goedkope klemmen vind ik drama.

Deze dus:
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/3884271/artikel.html
Deze zijn een slagje beter/luxer:
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/5560200/artikel.html

[ Voor 37% gewijzigd door Boudewijn op 03-04-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:01
Bij Action liggen er ook :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Martinusz schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:16:
[...]

Bij Action liggen er ook :)
Lekker laten liggen, wat een troep is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 23:04

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Boudewijn schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:05:
[...]

Wat is niet al te duur?
Hoe groot wil je ze hebben? En bedoel je eenhandsklemmen of bijvoorbeeld ook al de Bessey Kliklamps?

Ik heb qua goedkopere klemmen de goedkopere Besseys van de Hornbach vroeger best wel gebruikt. Niet heel goedkoop, maar echt goedkope klemmen vind ik drama.

Deze dus:
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/3884271/artikel.html
Deze zijn een slagje beter/luxer:
https://www.hornbach.nl/s...0-mm/5560200/artikel.html
Ik had die Bessey koffer gevonden die jij ook hebt volgens mij, maar dat is mij nog wat te duur.

Ik dacht aan 5 euro per stuk ofzo voor 1 hands klemmen maar misschien moet ik dat uit m'n hoofd zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Beekforel schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:24:
[...]

Ik had die Bessey koffer gevonden die jij ook hebt volgens mij, maar dat is mij nog wat te duur.

Ik dacht aan 5 euro per stuk ofzo voor 1 hands klemmen maar misschien moet ik dat uit m'n hoofd zetten.
Als je wat betere klemmen wil zou ik dat niet doen. Die action-dingen zijn letterlijk plastic fantastic danwel Chinesium.

Die Bessey systainer is veel geld, maar je hoeft ook niet meteen 16 klemmen+systainer te kopen. Voor lichte klemkracht en kleine dingen overigens een prima set.

Ik ben begonnen met 2x 30cm Bessey-lijmklem van Hornbach, die ik hierboven linkte. Dan heb je een prima klem zonder meteen het spaarvarken te moeten slachten ;) .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@Beekforel ik ben het helemaal met @Boudewijn eens.
maar zal toch mijn vorige reactie iets nuanceren. Als je die klem 2keer nodig denkt te hebben koop hem gerust bij de action, wil je klemmen omdat je ze gebruikt, koop gewoon goede, afhankelijk van wat je koopt is dit echt iets waar je je hele leven mee kan doen. ik heb klemmen die van mijn opa zijn geweest, niet dat ze toen een action hadden, maar daar komen ze duidelijk niet vandaan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 22:32
Ik vind dit nog altijd een mooie aanbieding. 4 fatsoenlijke klemmen voor €65. Maar met €16,25 per klem een stuk duurder dan wat je in gedachten had.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

big bang schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:45:
Ik vind dit nog altijd een mooie aanbieding. 4 fatsoenlijke klemmen voor €65. Maar met €16,25 per klem een stuk duurder dan wat je in gedachten had.
Irwin klemmen zijn heel prima voor die prijs. Al vind ik het oude type (XP600 / SL300) een stuk fijner dan de nieuwe. (de nieuwe zijn te herkennen aan de drukknop ipv schroefknop om de kop los te maken)

Ik vind de Irwin een stuk prettiger dan de Bessey EZS.

Het oude type heeft alleen niet zo'n goede aanbieding, dit is volgens mij één van de goedkoopste sets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:11
Hoe verhouden die zich tot de ecotools?
Ik heb de "luxere" lijmklemmen en snelklemmen van ecotools. Die snelklemmen zijn prima waar voor hun geld: in mijn hobbysituatie doen ze het goed. Geen idee hoe ze zich houden onder intensief gebruik.
Tussen die ecotools lijmklemmen en de besseys die ik heb zit wmb maar heel weinig verschil. Nu ben ik iemand die eens per maand lijmklemmen gebruikt. In mijn situatie voldoen ze dus prima. Ik bem wel nieuwsgierig hoe ze zich houden bij dagelijks gebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
twain4me schreef op zondag 3 april 2022 @ 15:17:
[...]

Lekker laten liggen, wat een troep is dat.
Geen idee zag ze liggen :p
Heb zelf bij hbm deze, zijn prima :)
https://www.hbm-machines....gTjWnQ-L8PjxoCncwQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ik heb die van action omdat ik echt handjes en magneten te kort kwam bij een lasklusje en de action zat om de hoek. Als je kan kiezen zou ik ze lekker in de winkel laten liggen :+ die van hbm had ik in mijn handen in de winkel, die lijken mij best aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:42
Mwaghg. Ik heb die action klemmen en ze werken perfect waar ik ze voo rnodig heb ; lichte klussen, 2 stukken hout tegen elkaar houden en dergelijke. Maar ik zou niet mijn leven durven inzetten als het van die klemmen afhankelijk zou zijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-07 21:16
Raymond schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:27:
Ik heb de "luxere" lijmklemmen en snelklemmen van ecotools. Die snelklemmen zijn prima waar voor hun geld: in mijn hobbysituatie doen ze het goed. Geen idee hoe ze zich houden onder intensief gebruik.
Tussen die ecotools lijmklemmen en de besseys die ik heb zit wmb maar heel weinig verschil. Nu ben ik iemand die eens per maand lijmklemmen gebruikt. In mijn situatie voldoen ze dus prima. Ik bem wel nieuwsgierig hoe ze zich houden bij dagelijks gebruik :)
Ik heb Ecotools eenhandsklemmen. Gebruik ze wel professioneel maar niet dagelijks. Maar ik gebruik ze wel eens voor lijmwerk en zet ze ook onder flinke spanning.

Na bijna 2 jaar heb ik er nog geen problemen mee gehad en ze werken nog prima. Na lang in m'n bus hangen kunnen ze door vocht wat stroef zijn, maar dat hebben m'n Bessey eenhandsklemmen ook.

Kwalitatief ontlopen ze elkaar weinig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-07 13:14

Pixeltje

Woo-woohoo!

Framoes schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:22:
[...]

Ik heb Ecotools eenhandsklemmen. Gebruik ze wel professioneel maar niet dagelijks. Maar ik gebruik ze wel eens voor lijmwerk en zet ze ook onder flinke spanning.

Na bijna 2 jaar heb ik er nog geen problemen mee gehad en ze werken nog prima. Na lang in m'n bus hangen kunnen ze door vocht wat stroef zijn, maar dat hebben m'n Bessey eenhandsklemmen ook.

Kwalitatief ontlopen ze elkaar weinig.
Het grootste nadeel van de ecotools eenhandsklemmen (maar eerlijkheid gebied te zeggen dat veel andere merken er ook last van hebben) is dat de twee ‘bekken’ niet parallel lopen. Als je iets klemt, en zeker met lijm ertussen, kan dat ervoor zorgen dat je ‘drift’ krijgt.

Ik heb best veel van die ecotools dingen en als je met bovenstaande even rekening houdt zijn het topdingen. Redelijk goedkoop en sterk zat.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
Pixeltje schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:27:
[...]

Het grootste nadeel van de ecotools eenhandsklemmen (maar eerlijkheid gebied te zeggen dat veel andere merken er ook last van hebben) is dat de twee ‘bekken’ niet parallel lopen. Als je iets klemt, en zeker met lijm ertussen, kan dat ervoor zorgen dat je ‘drift’ krijgt.

Ik heb best veel van die ecotools dingen en als je met bovenstaande even rekening houdt zijn het topdingen. Redelijk goedkoop en sterk zat.
Ja, dat klopt. Hebben idd ook meer eenhandsklemmen last van. Heb daarom ook wat schroefklemmen voor die situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:24
Snelletomaat schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:22:

top dat je nog wat gevonden hebt (y)
... Fijn dat de 14.4V accu's van de oude machine er ook nog onder passen.
....
ik wist niet dat er merken waren die dit deden! is panasonic de enige daar in?
puur uit nieuwschierigheid, is die nieuwe machine met de oude accu alsnog krachtiger dan de oude machine? (verwacht het eigenlijk wel)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Framoes schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:35:
[...]

Ja, dat klopt. Hebben idd ook meer eenhandsklemmen last van. Heb daarom ook wat schroefklemmen voor die situaties.
Sowieso zou ik niet zonder schroefklemmen willen. Als je wat grotere overspanningen hebt (of dieptes), of gewoon wat meer kracht wil zetten, kom je daarop uit. Die kliklamps vond ik best prijzig maar gebruik ik heel vaak om ff een jig vast te zetten, of dingen vast te zetten aan mijn werktafel, of even een balkje te klemmen... maar voor serieuze lijmwerken gebruik ik er of veel, of schroefklemmen.

Ik ken 2 tips voor drijvende onderdelen:

- Beetje keukenzout op je lijm smeren, dan drijft de boel stukken minder.
- Draadnageltje inslaan op je lijmvlak (gewoon 1.5 of 1.8mm oid) . Strak afknippen met een zijkniptang 'op' het hout (zo strak mogelijk dus), doe dit 2x. Dan zie je dat er een heel klein stukje altijd uitsteekt. Als je hier goed op drukt druk je deze in het andere deel van je lijmverbinding waardoor deze niet kan gaan drijven.

En klaar is bob de bouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:18
Iemand ervaring met de compatibele accu's voor makita?
Bij combitool kosten ze bijna de helft vergeleken originele accu's. Zit er voldoende pit in, of gewoon niet doen?

Ik zoek eigenlijk een nieuwe multitool, maar zie dat de actie van een gratis accu de 31e is afgelopen helaas.. Wat de nieuwe actie is, dat is mij nog onduidelijk.

[ Voor 33% gewijzigd door LED-Maniak op 04-04-2022 00:14 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-07 12:41

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

LED-Maniak schreef op maandag 4 april 2022 @ 00:11:
Bij combitool kosten ze bijna de helft vergeleken originele accu's. Zit er voldoende pit in, of gewoon niet doen?

Ik zoek eigenlijk een nieuwe multitool, maar zie dat de actie van een gratis accu de 31e is afgelopen helaas.. Wat de nieuwe actie is, dat is mij nog onduidelijk.
Het is hier al vaker besproken, je hebt het "budget" kamp die zegt prima, en je hebt de mensen zoals ik die zeggen verkeerde zuinigheid om niet originele accu's te nemen. Dus zeg maar welke versie je wilt horen.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-07 13:10

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Raymond schreef op zondag 3 april 2022 @ 19:27:
Ik heb de f-style stalen klemmen van ecotools en gebruik ze bijna dagelijks, maar zeker meerdere keren per week.
(20, 40 en 60cm varianten). Klemmen goed en geen verschil met Bessey, waarvan ik er nog een paar heb via krijgertjes/lenen.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjjorntjje
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-07 13:57

De cadeauwinkel actie van Makita is verlengd, dus bij aankoop van 2 actie machines die samen 30 punten opleveren krijg je een gratis accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:00

Wat @rockhopper ook zegt, er zullen mensen voor en tegen zijn. Ik zweer bij origineel Makita.

De huidige actie is breek-, boor- en combihamers (LXT/CXT) en alle XGT (40V) machines. Dus helaas geen multitools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Ik heb vorig jaar met black friday 4 Bessey eenhands snelspan lijmklemmen gekocht. Dat zijn echt hele fijne dingen. Ik heb 2 wat grotere (ezs 300/80) en 2 multifunctionele die zowel als lijmklem en als railklem (makita/festool) te gebruiken is (ezr15-6set). Ze waren destijds goedkoper dan de eerder linkte Irwin actie set van Toolstation.

De koppen kan je omdraaien en/of aan het andere eind zetten, zodat ze ook als spreidklem te gebruiken zijn. Je kan er ook ruim voldoende kracht mee zetten.
Ik heb ook wat Bessey F klemmen, maar de eenhands snelspan klemmen zijn mijn go-to.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:57

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Step5 schreef op zondag 3 april 2022 @ 23:17:
[...]

top dat je nog wat gevonden hebt (y)

[...]

ik wist niet dat er merken waren die dit deden! is panasonic de enige daar in?
puur uit nieuwschierigheid, is die nieuwe machine met de oude accu alsnog krachtiger dan de oude machine? (verwacht het eigenlijk wel)
Makita doet dat met 14.4V en 18V waarbij sommige 18V machines beide accu's passen en werken.

Iets anders maar een soortgelijk idee is van Hitachi/Hikoki/Metabo HTP met multivolt waarbij de accu's 18 of 36 volt kunnen leveren en dus op zowel 18 en 36 volt machines passen. DeWalt heeft Flexvolt-accu's die op 20/60 volt machine passen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

breagor schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:10:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De LS1019L is besteld oOo
Zelfs een 'gratis' onderstel er bij, maar die gaat voorlopig op zolder staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb ik, maar kan niet zeggen hoe lang ze het uithouden. Heb ze op een pricewatch unsorted: Makita DTW1002Z 18V Li-Ion accu slagmoersleutel body - 1... gebruikt voor 10 seconden ofzo. Heb de deze https://www.amazon.de/gp/product/B08QJCKX7H en deze https://www.amazon.de/gp/product/B0946TD7JS (en originele)

[ Voor 20% gewijzigd door Damic op 04-04-2022 20:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes

Ik loop daar persoonlijk met een grote boog omheen. De accucellen van die bij Combitools zullen wel prima zijn. Dat kan bij bijv Ali express nog wel eens anders zijn. Is je accu met een schroefmachine binnen een half uur leeg.

Maar het is vooral een risico met opladen en zwaarder gebruik zoals cirkelzagen. De nep-accu's hebben namelijk geen chip die communiceert met de machines, waardoor ze niet stoppen bij overbelasting of diepontlading.

En ik heb ook wel gehoord van accu's die in brand vlogen op de lader omdat ze beroerd in elkaar zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Wat is een goed merk rolmaat? Of heeft iemand een aanrader?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:18:
Sola maakt goed spul. Heb zelf de Sola Popular 8M, zeer stevig.

[ Voor 9% gewijzigd door Navi op 04-04-2022 22:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Raymond in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

Sola big-t voort als het nauwkeurig moet. Milwaukee voor als het lomp moet.
Stanley duolock of hema huismerk voor als het praktisch moet :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• akatar
De meesten zijn wel goed, als je maar dezelfde gebruikt voor meten en afzagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Waar ik mij aan erger bij mijn huidige onbekende rolmaten is de losse clip/haak/ding aan het begin, waar je vaak ook de eerste 1-2cm onleesbaar is.
Had al wat Sola waterpassen in mijn mandje zitten, daar komt de big t bij denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:30

Echt niet.

Gewoon niet.

In de recente geschiedenis heb ik een paar verschillende rolmaten van Stanley regelmatig gebruikt:
- de metallic Powerlock rolmaten: op zich heel prima.
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fd1hg7qb8v7wj0r.cloudfront.net%2Fm%2F1a07d7976a320ce2%2FZoom--SH4127-_STANLEY-ROLBANDMAAT-POWERLOCK-8-MT.jpg&f=1&nofb=1
- de geel-zwart plastic Tylon rolmaten: iets goedkoper dan de vorige, maar vond deze het prettigst.
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fcdn.zilvercms.nl%2Fhttp%3A%2F%2Fhaxo.zilvercdn.nl%2Fuploads%2Fproduct%2Fimages%2F0-30-657_2-5.JPG&f=1&nofb=1
- de FATMAX blade armor rolmaten: degelijk ding, kan je langer uitschuiven voordat deze doorknikt. Is dan wel duurder en zwaarder.
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.Tr6rnrBDD5fi0BWB8XeFoQHaGZ%26pid%3DApi&f=1

[ Voor 32% gewijzigd door Echt niet. op 04-04-2022 22:53 . Reden: Plaatjes toegevoegd ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Martinusz schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:43:
Waar ik mij aan erger bij mijn huidige onbekende rolmaten is de losse clip/haak/ding aan het begin
Da's een feature, geen fout :)
Schuift in bij binnendiameter meten, schuift uit bij buitendiameter meten, zodat je metingen blijven kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hier hultafors talmeter fan. Robuust. En klopt goed met mijn starrett combinatiehaak qua ijking.

Sola is ook prima, ik heb niets met Stanley (als in het merk dus ook geen ervaring met hun rolmaten)

[ Voor 35% gewijzigd door Boudewijn op 04-04-2022 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Talmeter is een heel specifiek ding en zeker geen prettige rolmaat voor alledaags gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:18
Heb hier een paar stanley liggen.. Onder de 5 euro voor 5 meter. Rollen perfect.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raymond schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:02:
Talmeter is een heel specifiek ding en zeker geen prettige rolmaat voor alledaags gebruik.
Mwa ik heb de drie meter versie en ik vind hem eigenlijk wel prima voor algemeen gebruik. Stevig ding.

De 5 meter versie is te lomp.

Kun je me uitleggen waarom je het zo'n specifiek en onprettig ding vindt?

Ik gebruik het krasdeel regelmatig, en ook de binnenmaat-meting. Verder is het een vrij stevig/stijf lint, dat vind ik fijn. Ding is niet licht, maar dat boeit me minder.

[ Voor 27% gewijzigd door Boudewijn op 04-04-2022 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik heb er diversen, rolmaten vallen in de categorie "aftekenpotlood, mesjes en meetgereedschap dat altijd kwijtraakt". Maar er steken er twee bovenuit voor mij: een promat simpele 5m (19mm) die in de koffer standaard meegaat, 2e exemplaar in de auto en een milwaukee 5m magnetic (24mm) lomp, zeer robuust magnetisch en je kan deze aan zowel de onder als de bovenkant aflezen. De tweede is ook wat beter leesbaar.
Geen ervaring met sola, maar ik denk dat ik er eens eentje ga halen als een oud exemplaar weer permanent door iemand geleend wordt.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
Ik ben enorm blij met mijn Lufkin rolmaat van 5m. Ik heb ik een paar geel/zwarte rolmaten van Stanley van 3m. Die zijn wel ok, maar niet zo fijn als de Lufkin. De Lufkin is echt mijn go to rolmaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Boudewijn schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:13:
Kun je me uitleggen waarom je het zo'n specifiek en onprettig ding vindt?
De bediening is heel zwaar/stroef. Je kan de rolband niet makkelijk uittrekken, omdat het lipje overlapt met het aftekenkrasding. En dat lipje is ook nog eens irritant scherp.

Voor de specifieke situaties die jij beschrijft is het ding prima (daar issie voor bedacht), maar om gewoon ff wat te meten werkt hij simpelweg niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raymond schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:44:
[...]

De bediening is heel zwaar/stroef. Je kan de rolband niet makkelijk uittrekken, omdat het lipje overlapt met het aftekenkrasding. En dat lipje is ook nog eens irritant scherp.

Voor de specifieke situaties die jij beschrijft is het ding prima (daar issie voor bedacht), maar om gewoon ff wat te meten werkt hij simpelweg niet fijn.
Ja daar geef ik je eigenlijk wel gelijk in, ik merk het alleen niet meer. Ben gewoon dat ding gewend, en het lipje is ook wel iets minder scherp geworden denk ik zo.

Vind hem dus wel prima, zeker ook omdat ik best vaak binnenmaten meet (niet alleen thuis maar ook bij klusjes bij vrienden en dergelijke, echt allerlei random dingen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Stanley Fatmax met chromen buitenkant. Ik werk er in de bouw/renovatie dagelijks mee en ze houden het elke keer ruim 2 jaar uit. Dat is incl soms mee in de regen werken en wel eens van een steiger laten vallen.
Nivado schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:32:
[...]

Ik ben enorm blij met mijn Lufkin rolmaat van 5m. Ik heb ik een paar geel/zwarte rolmaten van Stanley van 3m. Die zijn wel ok, maar niet zo fijn als de Lufkin. De Lufkin is echt mijn go to rolmaat.
Dat is goed om te horen, zit elke keer met een schuin oog naar Lufkin te kijken voor als m'n huidige rolmaat er mee ophoudt.
Raymond schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:44:
[...]

Hier ben ik het wel mee eens. Het is een handige rolmaat voor specifieke dingen, maar onpraktisch voor dagelijks gebruik. En de prijs maakt weer dat hij te duur is als een extra rolmaat die je weinig gebruikt.

Ik betaalde +-€50 voor de 6m terwijl de betere 8m rolmaten ongeveer €30-€35 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die grote talmeter is inderdaad echt lomp, dat ben ik wel met jullie eens. hebben jullie wel eens de drie meter versie geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Dank allen voor de rolmaat suggesties zover :) heb nog ff de tijd (bijna jarig :) ) om een keuze te maken.

Kwam gisteren tot de ontdekking dat ik al een Sola waterpas 40cm had liggen, maar ik denk dat ik nog een langere erbij wil, met meteen aftekenhulp erbij, zoiets als de Sola mark-it 80cm, lijkt mij erg praktisch :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zo, net nog ff een bosch d-tect 120 gekocht voor ~160€ bij amazon 8) .
Nieuwbouwhuis in aantocht waarbij ik veel in vloeren en muren ga frezen/boren. Dan is dat geld wel okay als je een potentiële clusterfuck kunt voorkomen.

[ Voor 53% gewijzigd door Boudewijn op 05-04-2022 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Boudewijn schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:01:
Nieuwbouwhuis in aantocht waarbij ik veel in vloeren en muren ga frezen/boren. Dan is dat geld wel okay als je een potentiële clusterfuck kunt voorkomen.
Mooi speelgoed, heb je toevallig nog een extra 12V lader nodig? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Boudewijn schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:01:
Ha, dat dacht ik ook, maar de mijne ligt na 2-3 pogingen tot gebruik gewoon te verstoffen want dat onding piept te pas en te onpas de boel gewoon constant bij elkaar :+ Maar misschien is dat user error en gaat het bij jou beter :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Slonzo schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:42:
[...]
Ha, dat dacht ik ook, maar de mijne ligt na 2-3 pogingen tot gebruik gewoon te verstoffen want dat onding piept te pas en te onpas de boel gewoon constant bij elkaar :+ Maar misschien is dat user error en gaat het bij jou beter :>
Je hebt drie verschillende standen, dus het helpt als je de juiste kiest. Maar ik ben het met je eens dat het niet altijd super duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

rockhopper schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:59:
Je hebt drie verschillende standen, dus het helpt als je de juiste kiest. Maar ik ben het met je eens dat het niet altijd super duidelijk is.
Dat helpt soms inderdaad, maar voor bvb. snelbouwsteen moet je 'm in `universeel` gebruiken en dan werkt het gewoon niet lekker bij mij. Of als je bvb. van bovenaf door tegels > zandcement > isolatie > kanaalplaat moet, ben je verplicht van de `beton` stand te gebruiken (is best geschikt + de enige met 12cm detectie ipv 6cm) maar dan gaat 'ie hier gewoon quasi overal af...

En laat mijn huis nu net alle bovenstaande elementen bevatten :+

Soms werkt het wel eens goed (denk ik), maar door z'n wispelturige gedrag heb ik er geen vertrouwen in, en dan ga ik de boel weer in twijfel trekken... Je weet niet of 't klopt tot je begint te boren :P Dan kan je 'm evengoed niet gebruiken.

Heeft me gelukkig 'maar' 150 euri gekost bij een Amazon deal, voor de volle mep zou ik erg lopen balen.

[ Voor 7% gewijzigd door Slonzo op 05-04-2022 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:55

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik ben erg tevreden over mijn nieuwe milwoukee rolmaat (tooltation). Lekker grote cijfers en blijft goed hangen

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-07 09:45
Ik heb sinds een tijdje een invalzaag (Bosch GKT55) die ik laatste tijd actief gebruik i.v.m. verbouwing. Met het bijgeleverde zaagblad heb ik een 5-10 tal planken laminaat in de lengte gezaagd, en daarna een aantal platen. Wat me opvalt is dat het zaagblad erg begint te roken. Het is net alsof de zaag wringt in het hout. Ik heb een OSB plaat als 'zaagtafel', waar ik +-2 mm in zaag. Ik dacht eerst dat het daar misschien door kwam, maar ook het zagen langs deze plaat biedt geen oplossing. Op bepaalde stukken gaat de zaag wel lekker door het hout.

Hebben jullie tips/ideeën wat er fout kan gaan? Ik heb gekeken of de zaag 'recht' staat (voor en achter op 0 grd kanteling ) en dat is het geval.

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

TheCrius schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:21:
Ik heb sinds een tijdje een invalzaag (Bosch GKT55) die ik laatste tijd actief gebruik i.v.m. verbouwing. Met het bijgeleverde zaagblad heb ik een 5-10 tal planken laminaat in de lengte gezaagd, en daarna een aantal platen. Wat me opvalt is dat het zaagblad erg begint te roken.
Je blad is gewoon bot, dat snijdt niet meer.
De toplaag van laminaat is echt kneiterhard, een paar planken is genoeg om de snee van je blad te halen.

Meteen ook de reden dat iedereen je hier zal aanraden om gewoon een hoop 'wegwerp' laminaatbladen te kopen voor een wip/decoupeerzaag ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
Ik heb sinds een tijdje een invalzaag (Bosch GKT55) die ik laatste tijd actief gebruik i.v.m. verbouwing. Met het bijgeleverde zaagblad heb ik een 5-10 tal planken laminaat in de lengte gezaagd, en daarna een aantal platen. Wat me opvalt is dat het zaagblad erg begint te roken. Het is net alsof de zaag wringt in het hout. Ik heb een OSB plaat als 'zaagtafel', waar ik +-2 mm in zaag. Ik dacht eerst dat het daar misschien door kwam, maar ook het zagen langs deze plaat biedt geen oplossing. Op bepaalde stukken gaat de zaag wel lekker door het hout.

Hebben jullie tips/ideeën wat er fout kan gaan? Ik heb gekeken of de zaag 'recht' staat (voor en achter op 0 grd kanteling ) en dat is het geval.
Het laminaat heeft je zaag bod gemaakt, je blad laten slijpen of een nieuwe bestellen.
Voor laminaat zijn speciale zaagbladen te verkrijgen, hier zijn meesten wel tevreden over de ecotools bladen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Laatst online: 22:32
Slonzo schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:29:
[...]
Meteen ook de reden dat iedereen je hier zal aanraden om gewoon een hoop 'wegwerp' laminaatbladen te kopen voor een wip/decoupeerzaag ;)
Ik heb voor deze toepassing dan ook de beste ervaring met vlak-daktand zagen. Let er wel op dat als je een ecotools blad gebruikt met je Bosch geleiderail, dat je dan naderhand de splinterrand van je geleiderail moet vervangen als je terug wilt naar je Bosch blad (die waarschijnlijk dunner is dan de ecotools bladen).

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:58

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Helaas een klassieke fout wat hierbvoven al gezegd wordt, laminaat is killing voor je standaardblad.

Ik heb helaas met een paar planken een kneiterduur Mafell-blad verkloot |:( |:( |:(

@Jeweetje tipt al even om bij Ecotools.nl te kijken, die verkopen relatief goedkope maar prima zaagbladen, zaker als je niet 8 uur per dag als pro bezig bent een goede keuze.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:11

rally

Deyterra Consultancy

Slonzo schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:42:
[...]

Ik heb hier de “grote broer” van, de DTECT 200 C en die werkt echt uitstekend.
Belangrijk is inderdaad wel dat je de juiste ondergrond selecteerd *en* voldoende calibiratieruimte laat (dus je moet eerst 10-15 meter van de muur scannen waar niets in zit).
Heeft me al een behoorlijk aantal malen geholpen om grote problemen te voorkomen.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
Fraggert schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:48:
[...]

Helaas een klassieke fout wat hierbvoven al gezegd wordt, laminaat is killing voor je standaardblad.

Ik heb helaas met een paar planken een kneiterduur Mafell-blad verkloot |:( |:( |:(

@Jeweetje tipt al even om bij Ecotools.nl te kijken, die verkopen relatief goedkope maar prima zaagbladen, zaker als je niet 8 uur per dag als pro bezig bent een goede keuze.
Ondanks dat de oorzaak waarschijnlijk het laminaat is: het blad kán wel (te) scheef staan. Hier veroorzaakte dat aangebrande zaagsnedes met een Makita.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:45
bonzz.netninja schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:13:
[...]

Ik ben erg tevreden over mijn nieuwe milwoukee rolmaat (tooltation). Lekker grote cijfers en blijft goed hangen
Is dat de STUD? Die vind ik heel prettig werken. Blijft ook 3 meter uit zonder te knikken en inderdaad heel goed afleesbaar. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

rally schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:55:
[...]
Ik heb hier de “grote broer” van, de DTECT 200 C en die werkt echt uitstekend.
Belangrijk is inderdaad wel dat je de juiste ondergrond selecteerd *en* voldoende calibiratieruimte laat (dus je moet eerst 10-15 meter van de muur scannen waar niets in zit).
Heeft me al een behoorlijk aantal malen geholpen om grote problemen te voorkomen.
Ik geloof je meteen, maar gezien de prijs (viervoud) en de frequentie waarin ik zoiets nodig heb kan ik het niet voor mezelf verantwoorden om zoiets te halen. Dat calibreren herken ik wel, dat moet bij de kleine broer ook. Helaas weet je soms op plaatsen niet goed wat er allemaal achter zit of kan zitten en kan je ook niet precies achterhalen wat de achtergrond is. Maar voor mijn gebruik is het redelijk gereedschap, zoals gezegd de amazon prijs van de kleine is acceptabel. Voor de volle mep zou ik 'm ook laten liggen. Gelukkig kan ik de accu ook in ander gereedschap gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:11

rally

Deyterra Consultancy

rockhopper schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:01:
[...]

Ik geloof je meteen, maar gezien de prijs (viervoud) en de frequentie waarin ik zoiets nodig heb kan ik het niet voor mezelf verantwoorden om zoiets te halen. Dat calibreren herken ik wel, dat moet bij de kleine broer ook. Helaas weet je soms op plaatsen niet goed wat er allemaal achter zit of kan zitten en kan je ook niet precies achterhalen wat de achtergrond is. Maar voor mijn gebruik is het redelijk gereedschap, zoals gezegd de amazon prijs van de kleine is acceptabel. Voor de volle mep zou ik 'm ook laten liggen. Gelukkig kan ik de accu ook in ander gereedschap gebruiken.
Het was niet de bedoeling om de 200 te adviseren. Alleen dat de 120 een prima apparaat is, maar je moet hem wel goed gebruiken. Voor incidenteel gebruik is de 120 prrrrrima.

Hiervoor heb ik een Bosch Groen detector gehad en de 120 is stukken beter.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dragonhaertt schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 10:42:
[...]

Mooi speelgoed, heb je toevallig nog een extra 12V lader nodig? :+
Ik heb de versie op batterijen genomen... Dus zonder accu . Wil niet een tweede ecosysteem introduceren thuis, of mis ik heel veel voordelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

rally schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:12:
[...]

Het was niet de bedoeling om de 200 te adviseren. Alleen dat de 120 een prima apparaat is, maar je moet hem wel goed gebruiken. Voor incidenteel gebruik is de 120 prrrrrima.

Ja de groene schijnt drama te zijn en de gms (oid???) Is ook niet best. Dan is die d-tect de goedkoopste met okay resultaten. Ook ik heb een beperkt budget, dus een 500€ unit moet heel grote meerwaarde hebben. Ik steek die bespaarde munten dan liever in een potje waar "Erika 85' op staat ofzo ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
Boudewijn schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:11:
[...]

Ik heb de versie op batterijen genomen... Dus zonder accu . Wil niet een tweede ecosysteem introduceren thuis, of mis ik heel veel voordelen?
De 12 volt accu boor en slagschroef machines zijn anders heerlijke apparaten die licht van gewicht en toch krachtig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Boudewijn schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:11:
[...]

Nee, denk het niet. Tenzij je wél meer 12V tools wil kopen.
Ik heb nu ook een 12v-35 FC erbij, en wil in de toekomst misschien wat meer handzame tools erbij voor het fijne/kleine werk. Daarom heb ik besloten om wél in een tweede platform te investeren.

De vriendin hier breekt haar pols als ze de 18V makita boor gebruikt. :/

Wat betreft de D-tect 120, werkt prima in mijn muren! Ik kan met gemak elektriciteitsleidingen volgen. Verder heb ik hem nog niet veel gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door dragonhaertt op 05-04-2022 15:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• akatar
Martinusz schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:59:
Dank allen voor de rolmaat suggesties zover :) heb nog ff de tijd (bijna jarig :) ) om een keuze te maken.

Kwam gisteren tot de ontdekking dat ik al een Sola waterpas 40cm had liggen, maar ik denk dat ik nog een langere erbij wil, met meteen aftekenhulp erbij, zoiets als de Sola mark-it 80cm, lijkt mij erg praktisch :)
voor inbouwdozen gebruik ik deze:
https://www.toolmax.nl/st...tbv-inbouwdozen-43cm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
rally schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:12:
[...]

Ik heb zelf de 150, wist niet eens dat er een 200 versie was.
Pagina: 1 ... 96 ... 256 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).