Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2
Acties:
  • 2.394.022 views

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:52
Matched: kanaalunit
MotorBeast schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:58:
[...]

Ook een warmtepomp L/W. Wat heb je nodig om fatsoenlijk en zuinig een L/W te laten draaien? Zoveel afgiftevermogen om bij liefst max 30 graden je woning warm te krijgen/houden. Eerste waar ze op hameren als je L/W wil. Lees toevallig net dit in L/W koevlaas2 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Wat is jouw enige afgifte met L/L (ook een warmtepomp toch?) ? Een heel klein "lullig" luchtsleufje (binnenunit) ergens in je woonkamer waarmee jij alle hoeken van je kamer op 20/21 graden wil hebben. Als jij dus de boel gaat knijpen heb je geen lage temperaturen meer nodig om de boel op te warmen/warm te houden maar hoge. Hoe hoger de temperatuur die de binnenunit vraagt, hoe lager de COP, hoe hoger het verbruik.

Tip: koop een IR Thermometer en meet de uitblaas temperaturen maar eens onder min of meer gelijke omstandigheden (wel redelijk koud buiten aub) en laat hem eerst normaal draaien en knijp hem dan maar eens op stille modus. Wel lekker warme lucht als je hem dan knijpt en je staat ervoor. :+
Jij en anderen bedankt voor de toelichting d:)b Ik reageerde op basis van deze berichten:
MarkV6 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:21:
[...]

Met dilemma zit ik ook. Op auto is de uitblaas temperatuur 40º en schakelt hij iedere 15 minuten in en uit als ik
de fan in handmatig low zet dan gaat hij mooi door met een uitblaas van 32º
Dat is ook als het veel kouder is. Wat is nu wijsheid? Ik heb dagen met de ene of andere mode wel eens vergeleken maar is moeilijk iets over het verbruik te concluderen, iedere dag is zowiezo anders.
MarkV6 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:37:
[...]

Ja wel dus het vermogen loopt veel te hoog op. Het is bij mij net even anders omdat het een kanaalunit is. Opvallend is dat hij in koel mode wel goed regelt.
Afgelopen winter heeft hij altijd op fan low gestaan, nu heeft hij nog niet aangestaan. Het zou meer energie kunnen kosten maar het zal niet veel uitmaken als je dat 2 dagen na elkaar vergelijkt.
In de low stand is de uitblaas lucht 8º lager dat lijkt me beter.
Maar ik begrijp dat meestal de uitblaastemperatuur juist hoger wordt op de lage stand. Jullie doen alsof dat heel logisch is, maar voor een nieuwkomer als ik is het allerminst logisch. De binnenunit stuurt de buitenunit; het zou in mijn ogen logischer zijn als een lage blaasstand juist minder vermogen v.d. buitenunit zou vragen. De software had evengoed zo geprogrammeerd kunnen zijn. In plaats daarvan moet je om zuinig op te warmen het setpoint in kleine stapjes handmatig verhogen. Vreemd :-(

Verwijderd

Ik zit in een A-label woning met 2 verdiepingen en een zolder erboven met houten vloer. Op de begane grond gaat volgend jaar de vloer eruit voor vloerverwarming maar we willen boven zo nodig los kunnen bijwarmen maar ook koelen - dus een aircosysteem.

Adviseur kwam met een oplossing om een kanaalunit op de zolder te plaatsen met 3 uitblaasroosters (1 voor iedere slaapkamer) en een aanzuigrooster op de overloop.

Lijkt mij wel erg mooi, omdat je dan ook alleen roosters in de kamers hebt. Uiteraard wel ten koste van echt regeling per kamer, maar het zal toch voornamelijk op de hele verdieping stabiele temp zijn.

https://www.vakhandeljans...split-inverter-warmtepomp

Potentiele leverancier heeft goed uitgelegd over grootte van roosters, hoe minimalisatie van geluid gaat werken enzovoort.

Maarrrrr... Ik kom de kanaalunits niet zo veel tegen hier - misschien is het hier toevallig erg passend door houten zoldervloer waarboven die kan en gemak van kunnen zagen voor roosters.

Als er hier ervaringsdeskundigen zijn- waar moet je bij een kanaalunit nou specifiek extra op letten?

Check: Gladde buizen, voldoende kier onder deuren, buizen met geluids- en temperatuursisolatie, plaats en balans roosters, regelbare roosters om kamers te balanceren, ...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2022 21:04 ]

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Verwijderd schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:48:

Maarrrrr... Ik kom de kanaalunits niet zo veel tegen hier - misschien is het hier toevallig erg passend door houten zoldervloer waarboven die kan en gemak van kunnen zagen voor roosters.

Als er hier ervaringsdeskundigen zijn- waar moet je bij een kanaalunit nou specifiek extra op letten?
Mijn buurman heeft dat en is er enthousiast over, laat er wel magneetventielen inzetten dan kun je per kamer regelen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:52
JDx schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:10:
[...]

Met enige afstand ;)

Maar idd, die plek waar de unit van RConsole hangt is alles behalve optimaal.

Aangezien de leidingen er al liggen zou ik hem linksboven de lichtschakelaar hangen, bijna tegen het plafond.

[Afbeelding]
Dat geeft wel het nadeel van de condenspomp. Zou je er geen brede koof omheen kunnen bouwen, zodat je een soort kanaalunit krijgt?

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 15:51
Even input op de TS en dan het stukje over de kanaalunit / Airzone Easyzone:
Wil/kan je geen binnenunit in elke kamer hangen? Overweeg dan de kanaalairco. Deze worden langzaamaan vaker aan consumenten aangeboden. Zo heeft Daikin bijvoorbeeld een systeem met Airzone
Dit is niet iets van Daikin, maar Easyzone is een product van Airzone wat voor heel veel kanaalunits gebruikt kan worden. De basis is gelijk en de behuizing wordt aangepast zodat het op de unit past.

Onderaan de site https://www.airzonecontro...ntrol-solutions/easyzone/ kun je een merk en type invullen om te kijken wat geschikt is voor je kanaalunit.

Wel zet Daikin dit bijna al een "eigen" product op de markt waardoor ik eerst ook dacht dat het van Daikin zelf was, maar Airzone is dus een losse partij.

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 15:51
Ik heb enige tijd geleden hier meegeschreven toen we een aantal offertes hadden lopen.

Qua feedback kwam toen een kanaalunit naar voren als optie voor ons huis (kom ik zo op). En toevallig kwam de laatste partij die een offerte maakte daar ook mee.

Qua huis:
Bouwjaar 2007
Beneden: +- 100m2, bestaat uit:
- Hal
- Slaapkamer (= kantoor)
- Badkamer
- Bijkeuken
- Keuken + Woonkamer

Hier wilden we het kantoor en de woonkamer/keuken kunnen koelen en verwarmen met een airco.

Boven: +- 100m2
- 4x slaapkamer
- Hal
- Badkamer
Hier wilden we de 4 slaapkamers kunnen koelen en verwarmen met een airco. En in de basis ging het dan om verwarmen van 2 slaapkamers in de winter en koelen van 2-4 in de zomer.

Bergzolder +- 100m2 vloeroppervlakte, met erg schuine vlakken door het dak.

Voordeel van de kanaalunit was dat we de leidingen netjes op 1 plek naar buiten kwamen ipv dat we aan 2 kanten leidingen zichtbaar hadden over de gevel. Wel merkte ik dat de leverancier nog weinig/geen ervaring had met een kanaalunit icm het afregelen per ruimte. Met hulp van dit topic heb ik toen zelf de Airzone Easyzone aangedragen en die is geplaatst. In het originele idee zou je handmatig de kleppen moeten verstellen of wilde men werken met afsluiters die je met een kastje kon bedienen maar welke nooit gekoppeld werden aan de airco zelf.

Tijdens de installatie en levering ging er een aantal keer wat mis, een buitenunit bleek verkeerd omdat de leidingen te lang werden en uiteindelijk draait dit nu:

Boven/zolder:
* Toshiba RAV-RM1101BTP binnendeel kanaalmodel
* Toshiba RAV-GM1101AT8P buitendeel kanaalmodel
* Airzone Easyzone IAQ Standard Toshiba 5x200 03L - AZEZ8TOSST03L5
(plenum)

Beneden:
* Toshiba RAS-B10J2KVSG (binnendeel kantoor)
* Toshiba RAS-B16N4KVRG (binnendeel woongedeelte)
* Toshiba RAS-3M18U2AVG (buitendeel multi split)

Beneden draait het best goed en lijkt de unit ook redelijk stabiel te draaien zonder rare pieken.
Boven werkt het op zich ook goed, maar bij de kanaalunit heb je dus 1 aanvoer en 1 uitvoer per ruimte waar je nog iets kunt regelen. Als ik deze aardig dicht draai gaat het redelijk, maar wanneer ik dat niet doe lijkt de unit steeds vol gas te draaien, uit te gaan, vol gas, uit, etc etc. Je ziet dat ook in de temperatuur terug want of het is +1 graad of -1 tov de ingestelde temperatuur wanneer je in de zomer koelt.
En nu het kouder is en we boven 2 slaapkamers willen verwarmen lijk ik een beetje hetzelfde te zien: de unit op de bovenverdieping geeft of vol gas of draait heel rustig.

Met de installatie is/was er dus wat geschoven ivm leveringsproblemen en het bleek dat de koelleidingen te lang zouden worden voor de eerst bestelde unit.

Maar eigenlijk vraag ik mij nu af of we onderaan de streep nu niet een unit hebben voor de bovenverdieping hebben die te groot is. Ik kan wel iets regelen in het easyzone systeem maar qua verbruik en hoe hard er verwarmd wordt lijkt ik niet goed te kunnen afregelen.

Er ligt nog wel een standaard Toshiba bedienunit bij als slave maar ik weet niet wat ik daar nog eventueel mee kan en mag aanpassen als die als slave draait.

Op zich kan ik ook zeker de installateur benaderen maar omdat die ook nog niet veel Easyzone installaties hebben draaien wilde ik ook hier even extra info inwinnen.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:35
arie-verdetti schreef op woensdag 23 november 2022 @ 23:12:
Over twee weken hoor je iedereen weer piepen al die mensen die op 50m2 een 3.5 hebben.

Ook een 5 kw kan heel prima terugmoduleren. Uiteraard in verhouding
Maargoed daar heb je ook een 50 m2 woonkamer voor.

En dan niet te spreken over de defrost bij de 3.5
MMmm..

even míjn ervaring met een MHI 3.5 ZS-X:

Omdat ik bezig ben met van het gas af in fases, was dit de éérste die hing (in de woonkamer) van ca 45m2.
Deze heeft een "doorloop" naar de eet-keuken van ca 30m2 (hier kwam later een 2.5 unit bij).

De woonkamer deur lieten we open om de warme lucht via hal, vide naar de bovenkamers te krijgen (kamers totaal ca 100m2).
Het huis heeft een centraal circulatie /verversings systeem, dus de warme lucht uit de woonkamer gaat óók (zei het weinig) door het hele huis.

ná de installatie van deze éne 3.5 zijn we gaan testen /afwachten:
Woonkamer 20.5°C
eetkeuken 19.5°C (OOK tijdens de vorst dagen! al moest de 3.5 harder werken en 2x DEFROST gezien).

gang/hal/vide ca 18°C
en bovenverdieping kamers ca 16.5°C (dus puur op de circulatie lucht!)

Géén idee hoe dit wonderstukje dit doet bij óók nog eens een mild verbruik
(iets van 14kWh gezien op een VORST dag 24/7 setting!

Moet eerlijk toegeven dat de woning GOED geisoleerd is... maar toch... zóveel m3? uit een 3.5? unit?

De 2.5 in de keuken draait nu óók mee, en beide nu nauwelijks hoorbaar (niet eerlijk, stuk warmer buiten nu)

Van het voorjaar ruk ik de CV-vloerverwarming er uit die nu staat te niksen, en dan moet ik op een-of-andere manier een "kanaalunit" 3,5?? op mijn ventilatie /circulatie systeem zien te freubelen....
Heb er ALLE vertrouwen in, gezien de resultaten van de 3.5.

en natuurlijk niet vergeten...

HARTELIJK DANK!! aan de Tweakers die hun input gaven op mijn vragen _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
en hún ervaringen deelde waardoor ik met gerust hart deze setup durfde te gaan gebruiken. d:)b d:)b

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Verwijderd

Aniki schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:28:
Ik heb een offerte gehad voor het koelen en verwarmen van twee slaapkamers (tweede verdieping met plat dak) van beiden rond de 8m2.

SRK 35ZS-W, 3.5 kW, uitgebreid met een extra module en afstandsbediening
Totaalprijs inclusief installatie: €5000

Nu denk ik dat hier een paar problemen mee zijn.

1. de prijs lijkt me veel te hoog. De aannemer (geen verstand van airco) heeft een aircoman die deze Airco aanraadt, maar ik denk dat ze onderling een prijs gaan afspreken. Er is gerekend met 2K installatie en 3K voor de units zelf.

2. Ik denk dat de voorgestelde units te zwaar zijn voor deze kleine kamers. In de zomer wordt het erg warm, in de winter niet heel koud.

3. Ik wil in de toekomst in de woonkamer nog een unit plaatsen. Hoewel me wordt verteld dat dit type uitbreidbaar is, klopt dat volgens mij niet. Er kunnen naar mijn weten maar 2 binnenunits op.

Dan zou je uitkomen op een MXZ-3F54VF3, die kan er 3 hebben. Maar is dat wenselijk?

Hoor graag jullie ideen!
Dat betaal ik voor een MHI 5kW kanaalunit met uitgangen op 3 slaapkamers. Dat is in de regel een hoop meer werk, dus lijkt me idd duur.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:27
Aniki schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 21:38:
[...]

Dan klopt het sowieso niet wat ze zeggen. Er moeten met die srk dus sowieso twee buitenunits geplaatst worden. En mochten we dan tzt de woonkamer ook willen dan moeten er dus drie op het dak.

Wat is er precies op tegen om drie units aan te sluiten op een buitenunit? Prijs van de scm40 tov 50 verschilt niet zoveel.

Nog iets anders, er wordt me verteld dat de binnenunits deels worden ingebouwd (de kamers worden nog gemaakt). Is dat überhaupt mogelijk?

Nog iets anders, hoeveel werk is het extra om airco in bestaande kamers aan te leggen? Lees dat er afvoer moet zijn voor condens etc. Deze kamers zijn nu in aanbouw en dan lijkt het handig om het gelijk aan te leggen? Aan de andere kant als er zo slecht wordt geadviseerd en het zo duur is, ga ik liever ever goed nadenken over airco in het hele huis icm zonnepanelen ipv nu halfslachtig in twee kleine zolderkamers 🤔
Je hebt beneden een totaal andere warmtevraag dan boven. Met een losse unit voor beneden heb je een efficienter systeem met een lager minimaal vermogen - draait dus een stuk rustiger. Indien er ooit uitval is, heb je niet gelijk in 3 ruimtes geen verwarming meer.

Airco in bestaande kamers aanleggen is amper extra werk - de meeste mensen in dit topic hebben niks anders gedaan. Inbouw kan alleen met een plafond- of kanaalunit - ze kunnen natuurlijk wel de leidingen wegwerken. Condensafvoer moet je wel rekening mee houden, maar dat kan ook over de muur onder natuurlijk afschat. Dus dat ligt maar net aan de plaatsing van de binnenunits.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Aniki
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-09-2025
GermanPivo schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:21:
[...]

Je hebt beneden een totaal andere warmtevraag dan boven. Met een losse unit voor beneden heb je een efficienter systeem met een lager minimaal vermogen - draait dus een stuk rustiger. Indien er ooit uitval is, heb je niet gelijk in 3 ruimtes geen verwarming meer.

Airco in bestaande kamers aanleggen is amper extra werk - de meeste mensen in dit topic hebben niks anders gedaan. Inbouw kan alleen met een plafond- of kanaalunit - ze kunnen natuurlijk wel de leidingen wegwerken. Condensafvoer moet je wel rekening mee houden, maar dat kan ook over de muur onder natuurlijk afschat. Dus dat ligt maar net aan de plaatsing van de binnenunits.
Heeft hier dan iedereen condensafvoer over de muren? Wat ik daarvan begrijp is dat dat naar afvoer/riool moet. Bovenop de aansluiting van de unit zelf en stroom lijken me dat nogal wat kabels en leidingen?

Een wandunit inbouwen is dus onzin.

• Aniki
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-09-2025
GermanPivo schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:21:
[...]

Is het mogelijk om met 1 binnenunit 2 ruimtes te koelen/verwarmen. Het gaat hier om een ruimte van 2x8m2 gescheiden door een simpel binnenwandje.

Daarnaast hebben we een WTW die nu niet aangesloten gaat worden op de nieuwe ruimtes.

Wat is wijsheid? Een single split op kamer 1 en een WTW uitblaas in kamer 2? In de zomer zal dit niet genoeg koelen denk ik. Verwarmen is geen probleem want dit is 2e verdieping met plat dak.

Kan de single unit op een of andere manier 2 ruimtes bedienen? Lijkt me overkill om 2x single split te installeren voor twee kleine slaapkamers :?

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-02 13:41
illya89 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:14:
Wie verwarmd er hier nog enkel met lucht lucht en wat is jullie dagverbruik en wat schatten jullie in december?

Ik twijfel soms, gewoon meer zonnepanelen of de ramen vervangen. Zonnepanelen lijkt mij goedkoper :D
Dat heb ik ook weekdagen ca 6kWh voor alleen avond 5.5 uur en weekend 10-15 kWh voor de hele dag 12 uur.
Zonnepanelen helpen nog 2 jaar daarna mag ik het in de zomer voor 5 cent leveren en in de winter voor 92 cent terugkopen.

Ik heb de Brink B8 vervangen door een Daikin 7.2Kw kanaalunit. Ik heb nu het pendelen er uit kunnen halen door het maxvermogen te limiteren op 40%. Dus kennelijk is 3Kw genoeg.
Niet dat ik tegen pendelen ben maar met een half uur aan en half uur uit zijn de temperatuur wisselingen te groot.

[ Voor 20% gewijzigd door MarkV6 op 02-12-2022 09:34 ]

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

• illya89
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:40
MarkV6 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:29:
[...]

Dat heb ik ook weekdagen ca 6kWh voor alleen avond 5.5 uur en weekend 10-15 kWh voor de hele dag 12 uur.
Zonnepanelen helpen nog 2 jaar daarna mag ik het in de zomer voor 5 cent leveren en in de winter voor 92 cent terugkopen.

Ik heb de Brink B8 vervangen door een Daikin 7.2Kw kanaalunit. Ik heb nu het pendelen er uit kunnen halen door het maxvermogen te limiteren op 40%. Dus kennelijk is 3Kw genoeg.
Niet dat ik tegen pendelen ben maar met een half uur aan en half uur uit zijn de temperatuur wisselingen te groot.
7,2.. die zal wel blazen maar die staat in een geluidsgeisoleerde ruimte ofzo?

Verwijderd

LED-Maniak schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:47:
Paar weekjes geduld nog, dan heb ik een module beschikbaar met draadloze sensor(zonder dat je hoeft te knutselen, gewoon plug en play). Ga er donderdag de eerste uitgebreide tests mee doen. :) Ook geen interne(domotics, etc) of externe cloud voor nodig trouwens.

Als dat allemaal draait is de volgende stap een mooi bedieningspaneel met kleurenscherm.

Wordt mooier en goedkoper dan dat standaard mitsubishi ding. :)
Interesse voor MHI hier - hoop ook te integreren met Homey. Is overigens een single split kanaalunit FDUM50.

• maximoei
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-05 15:53
Ben ook aan het rondkijken voor een lucht/lucht warmtepomp, om precies te zijn naar een (single split) kanaalunit. Het valt me op dat de SCOP/SEER van dat type vaak 20-30% slechter is dan het wandmodel-broertje uit dezelfde serie/generatie. Daarnaast zijn ze ook nog duurder.

Zoekend in de historie zijn er ook niet heel veel ervaringen gedeeld van kanaalunits. Is dit een geval van 'het is nou eenmaal zo' - of mis ik iets?

Voorbeeld: https://innovations.mitsu...-2022-2023-FL-MEB-web.pdf
Mitsubishi wandunit SEER/SCOP: 8,5/4,6 (MSZ-LN50VG2/MUZ-LN50VG2)
Mitsubishi kanaalunit SEER/SCOP: 5,5/4,2 (SEZ-M50DA2/SUZ-M50VA)

[ Voor 4% gewijzigd door maximoei op 10-12-2022 13:58 ]

Verwijderd

Hier is van de week de Airco voor boven opgeleverd. Die is met name ter ondersteuning van vloerverwarming die volgend jaar op de begane grond komt alswel voor koelen in de zomer. Wellicht heeft iemand iets aan deze uitwerking, en natuurlijk zijn suggesties voor optimalisatie altijd welkom.

Het gaat om een MHI SRC50ZSX-W2 met FDUM50VH kanaalunit:
https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201425980
Helaas presteert die volgens Eurovent 15% minder op verwarming dan de ZSX-S, maar die draait op R410 en de W2 op R32.

De situatie: We hebben 2 woonlagen en een dichte overloop van hout. De airco staat op de overloop, met uitblaasroosters naar de 3 slaapkamers (Rood) die gebalanceerd zijn met een stelklep in de buizen en een grote inlaat in de hal (Groen). Bediening zit in de grote slaapkamer (Blauw).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJvwTmv-K77VYhKY7cqXpIBWlKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ARZqZZ2rK6Ouw41OuFfxGd0M.jpg?f=fotoalbum_large

De buitenunit hangt aan de muur naast de grote slaapkamer, boven het garagedak zodat eventueel geluid over de tuinen heen gaat. Ik zie nog geen ijspegels na 2 koude dagen draaien :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XM0oJ83ld3i6RuyYkvIthzS5zU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGLGJzjeFpyEsOxreXFh13Na.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbPFWMkJRWlSuZKLhE9GDmPZpPY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djftgtoUU4KwxoGBCRvXall4.jpg?f=fotoalbum_tile

De unit staat op de overloop, met geisoleerde buizen voor aan en afvoer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPJBq8mPJqr0b5rov0L1-2tHO6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SesXNrNjVr0KfWZR8yqRPIT7.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzDJgOUmUtOriP2XKQD4vZ_dyuM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwcJ6Ch83e4vOckwuMuNFRT2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcUy-LMhgO1_jiIcpeaJwjpuGzo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6eetlEn0VPfoZWSiXSINzmDr.jpg?f=fotoalbum_tile

Voor het aanvoerkanaal heeft hij een custom houten omkisting gemaakt omdat het anders niet paste met het rooster in de hal en het schuine dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7F9Q2cVSuu_bj86Yxsa-sOVFes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W39gp4RIEED00NhRm1I8nuph.jpg?f=fotoalbum_large

Rooster in de hal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJzSasbMHaQZVGQHSJsJ3h9YmVQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLJGephjAmcBcWjKp6ut0tHr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRTtcaTj40qv0kcaixGdAwPpLkM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQSCLTw8r1x955eTgvX5eflb.jpg?f=fotoalbum_tile

Roosters in de kamers / bediening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NyG7___tc8w4DtUBuH-E3KvD3RE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwaHUbog5Bk1A9Tm4gT9fnAh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZ_CRWGFQeTMLkhMIvXbSh04ua8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9z9FWnwPhrcaKBn0DICtTURu.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik ben nog aan het experimenteren met verschillende instellingen en gebruik. Tot nu toe heb ik het idee dat hij het zuinigst loopt als alles op automatisch staat in combinatie met het gesloten houden van alle deuren naar de overloop. Daardoor wordt de koudste lucht onder de deuren door uit de slaapkamers gezogen en zijn de kamers altijd comfortabel.

Doordat het aanzuigrooster ook in het plafond zit, lijkt het niet een geweldige optie om te proberen de hele verdieping op stabiele temperatuur te houden omdat hij dan de warmste lucht iedere keer direct blijft aanzuigen uit de kamers. (We kunnen hem wel altijd max laten blazen om te mixen, maar ik heb het idee dat hij op auto meer efficient draait)

Hij lijkt ook nog steeds (misschien door de kou nu) eigenlijk alleen te wisselen tussen uit en ca. 1kW gebruik. Ik zou het liever helemaal stabiel zien - en ook lager. Installateurscode heb ik, maar ben nog niet echt door al die menus gegaan. Als iemand hier zo op kan lepelen aan welke knoppen te draaien dan is het helemaal top _/-\o_

• Hespy
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-11-2024
maximoei schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:56:
Ben ook aan het rondkijken voor een lucht/lucht warmtepomp, om precies te zijn naar een (single split) kanaalunit. Het valt me op dat de SCOP/SEER van dat type vaak 20-30% slechter is dan het wandmodel-broertje uit dezelfde serie/generatie. Daarnaast zijn ze ook nog duurder.

Zoekend in de historie zijn er ook niet heel veel ervaringen gedeeld van kanaalunits. Is dit een geval van 'het is nou eenmaal zo' - of mis ik iets?

Voorbeeld: https://innovations.mitsu...-2022-2023-FL-MEB-web.pdf
Mitsubishi wandunit SEER/SCOP: 8,5/4,6 (MSZ-LN50VG2/MUZ-LN50VG2)
Mitsubishi kanaalunit SEER/SCOP: 5,5/4,2 (SEZ-M50DA2/SUZ-M50VA)
De ventilator van de binnengroep heeft veel hoger vermogen nodig om de druk op te bouwen in de kanalen, die verbruik ook nogal (veel) in vergelijking met het mini motortje van een wandmodel.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:44
Gisteren zelf 21 kWh gebruikt voor de woonkamer op 21 graden continu. Zat zelf op zolder, voor het eerst met de electrische kachel aan (want de warmhoudplaat van het bureau was nu niet meer genoeg, koude voeten). Die heeft in die 9 uur, 17kWh verbruikt. En het was nog koud op zolder.

Blijft een bijzonder en efficiënt stukje techniek toch die airco's.

Wij zijn nog steeds zeer tevreden. Vooral omdat we geen last hebben van het geluid van de binnenunit (hangt vrij ver weg, dus kan op stand 2 en op 3 ook niet echt een ramp), geen last hebben van koudeval, bij defrosts geen verschil merken in gevoelstemperatuur, en het juist wel een hele fijne warmte vinden. Fijner dan CV (want op 60 graden straalt dat ook niet heel veel warmte uit, plus dat er een bank half voor staat waardoor je de straling nooit direct op je hebt).

Erg afhankelijk van je huis natuurlijk. En snap dat het niet voor iedereen is. Maar voor ons is het ideaal. En met een prijsverschil waarbij electra 5,25x goedkoper is dan gas is verwarmen met de CV hier nooit goedkoper.

Enige is de bovenverdieping en dan vooral de badkamer. Eigenlijk wil ik nog een (de)centrale ventilatie want die is er nu niet (alleen afzuiging van toilet, badkamer niet eens....) Maar centraal aanleggen vanaf nieuw is volgens mij stervende duur (zeker met keiharde betonnen tussenvloeren en muren) met WTW.

En airco voor de bovenverdieping betekend 3 slaapkamers en een zolderunit (want centraal ophangen kan hier eigenlijk niet kwa ruimte volgens mij). Dus dat zou ook een flinke investering zijn. Plus de plaatsing is lastiger met afvoer van condens en wil eigenlijk geen pompjes... Misschien een kanaalunit maar geen idee hoe we dat mooi kunnen wegwerken.

Maar hebben nog even de tijd om er over na te denken gelukkig.... Maar wel lastige keuzes.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:25

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Leuk om alle ervaringen te lezen!

Ik gebruik een 5kW LG lucht-lucht systeem met kanaalunit indirect op m'n luchtverwarming (met relais schakelt die bij warmte/kou van de lucht-lucht unit) en daar kan ik ons vrijstaande huis van 200m2 net op temp houden bij vorst en mist rond het vriespunt. Ik vroeg mij af, als ik de buitenunit zou vervangen voor een iets zwaarder model of de binnenunit dan ook per se vervangen moet worden. Realiseer mij dat ik eigenlijk de specs moet opzoeken en dan moet kijken, maar toch.

Er is ook nog een gasverwarming dus dit was vooral een experiment voor voor- en najaar, maar dit werkt al een aantal jaar zo goed dat ik eigenlijk wel 100% op stroom wil kunnen verwarmen - ooit.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:44
StormRider schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:44:
[...]

Ik kan bij helemaal vinden in je post. Wij verwarmen met een 5KW ZSX op 50M2. Ook hier is de ervaring tot 5 graden super! Daaronder wordt het erg onrustig in huis met windstromen en droge lucht. Rustig een boek lezen wordt moeilijk. Onderstaande heeft ons erg veel geholpen.

Bij dagen waarbij het kouder is dan -3
Airco 24/7 aanlaten. In de nacht op 18 graden of 19 graden ECO. Op een gegeven moment neemt de massa in de woonkamer de warmte op. Het systeem voelt in de ochtend aanzienlijk comfortabeler aan. Dit kost ons per dag zon 2.5/3KW meer. Maarja, zoveel dagen is het niet zo koud in NL.
Ventilatie overdag

Mijn idee: infrarood paneel ophangen voor de momenten dat het erg koud is. Dan kan de airco op 18 graden en is de COP toch erg laag. Dmv 400watt boven de bank lekker bijverwarmen. Waar een airco de lucht verwarment doet een IR paneel dat voornamelijk met massa toch? Voelt als een interessant combi.
Alleen de massa waar die boven hangt natuurlijk. Dus als je hem boven de bank hangt, zal dat vooral de bank zijn. Maar dat zal geen zoden aan de dijk zetten want 400 watt blijft 400 watt. En een deel daarvan zal in het paneel blijven zitten. Dat is ook massa, maar niet zoveel als je hoopt denk ik.

Verder is een IR prima natuurlijk voor lokale verwarming. doe het nu op dit moment op zolder (werkkamer).

mijn conclusie na deze koude dagen (Noord Nederland, dus kouder dan hier was het in NL eigenlijk niet):
  • 24/7 verwarmen scheelt voor ons nauwelijks, omdat we onregelmatige diensten hebben en dus relatief veel thuis zijn overdag. Het is wel comfortabeler.
  • Slaapkamers worden best koud. 14 graden op een gegeven moment. Kwa slapen etc eigenlijk geen last van. Kinderen ook geen problemen mee gehad (geen klacht gehoord).
  • CV kort aangehad om de slaapkamers wat op te warmen. Maar dat helpt ook weinig, want de massa is nog koud. Dus hetzelfde effect als een airco: Binnen no-time is het weer afgekoeld.
  • 1 dag (tussen -9 en -3) op de werkkamer/zolder een electrisch kacheltje op de laagste stand aangehad om de beentjes warm te houden. In 8 uur bijna net zoveel verbruik als de airco in 24 uur. En de zolder was nog niet warm O-) Maarja, dat klopt ook wel, want cop 1 vs cop ~3, en de massa beneden is warm, op zolder niet. Wel aangenaam maar een IR paneel voor de voeten is waarschijnlijk zuiniger en goedkoper (over 2 jaar zeker als we een nieuw energiecontract moeten).
  • de unit buiten is onhoorbaar binnen. Buiten heeft niemand er last van, op iemand die met de hond wandelt misschien. Maar ik kies voor milieu boven geluidsoverlast (en ik vind dit echt geen overlast want het is echt niet luid, en je loopt er minimaal 5 meter vanaf)
  • Binnengeluid hoor ik niet eens. Alleen defrosts denk ik "He! een defrost!". Maar dat is ook omdat ik er op let, niet dat het onaangenaam is binnen. Miss Waah merkt er uberhaupt niets van. Die komt er eigenlijk niet aan.
Verwarmingstactiek:
  • 24/7, geen verlaging. Lekker laten pruttelen op lage wattage ipv opstoken
  • Slaapkamers lekker koud laten
Geplande investeringen (op prio)
  1. Vloerverwarming
  2. warmtepaneel voeten zolder/kantoor
  3. (de)centrale ventilatie (die is er nu niet)
  4. Airco bovenverdieping (voor de zomer koelen, maar ook verwarmen wanneer wenselijk)
  5. .....
  6. .....
  7. Warmtepompboiler
Hoe die airco gaat worden, goede vraag. We hebben niet zoveel ruimte in de hal, dus 1 airco op de trap is lastig... en daarmee pak je de zolder ook niet mee. Misschien dat er iets kan met WTW (de)centrale ventilatie om de warmte te verdelen. Of misschien dat we ergens (plafond overloop of op zolder?) een kanaalunit kunnen plaatsen. Maar met de betonnen vloeren hier zijn beide opties vrij ingewikkeld en prijzig en permanent....

[ Voor 9% gewijzigd door Waah op 19-12-2022 11:02 ]

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-02 13:41
In dit 3e seizoen van verwarmen met lucht/lucht heb ik nog niet zo een slechte week als afgelopen week gehad.
Gemiddeld 20 minuten verwarmen en 20 minuten ontdooien. Ik was er ook zeker van dat mijn 7.2kW unit overkill is maar nu was dat maar net genoeg. Als hij maar de helft van de tijd aan staat heb je dus in feite een 3.5kW verwarming.
Voor deze kou met hoge vochtigheid of storing heb ik toch een backup mogelijkheid nodig.
Ik heb geen gas en de compressor is al 2x stuk geweest. Ik vond op YT heel veel over 'Chinese diesel heater' Die zet je buiten en hete lucht blaast hij naar binnen.
Nog mooier zou zijn om de lucht in de kanaalunit bij te blazen maar daar er lucht van 90º uit komt smelt de ventilator nog. En die stinkende diesel hou je liever buiten.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:15:
Hier is van de week de Airco voor boven opgeleverd. Die is met name ter ondersteuning van vloerverwarming die volgend jaar op de begane grond komt alswel voor koelen in de zomer. Wellicht heeft iemand iets aan deze uitwerking, en natuurlijk zijn suggesties voor optimalisatie altijd welkom.

Het gaat om een MHI SRC50ZSX-W2 met FDUM50VH kanaalunit:
https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201425980
Helaas presteert die volgens Eurovent 15% minder op verwarming dan de ZSX-S, maar die draait op R410 en de W2 op R32.

De situatie: We hebben 2 woonlagen en een dichte overloop van hout. De airco staat op de overloop, met uitblaasroosters naar de 3 slaapkamers (Rood) die gebalanceerd zijn met een stelklep in de buizen en een grote inlaat in de hal (Groen). Bediening zit in de grote slaapkamer (Blauw).
[Afbeelding]

De buitenunit hangt aan de muur naast de grote slaapkamer, boven het garagedak zodat eventueel geluid over de tuinen heen gaat. Ik zie nog geen ijspegels na 2 koude dagen draaien :P
[Afbeelding][Afbeelding]

De unit staat op de overloop, met geisoleerde buizen voor aan en afvoer:
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Voor het aanvoerkanaal heeft hij een custom houten omkisting gemaakt omdat het anders niet paste met het rooster in de hal en het schuine dak.
[Afbeelding]

Rooster in de hal:
[Afbeelding][Afbeelding]

Roosters in de kamers / bediening:
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik ben nog aan het experimenteren met verschillende instellingen en gebruik. Tot nu toe heb ik het idee dat hij het zuinigst loopt als alles op automatisch staat in combinatie met het gesloten houden van alle deuren naar de overloop. Daardoor wordt de koudste lucht onder de deuren door uit de slaapkamers gezogen en zijn de kamers altijd comfortabel.

Doordat het aanzuigrooster ook in het plafond zit, lijkt het niet een geweldige optie om te proberen de hele verdieping op stabiele temperatuur te houden omdat hij dan de warmste lucht iedere keer direct blijft aanzuigen uit de kamers. (We kunnen hem wel altijd max laten blazen om te mixen, maar ik heb het idee dat hij op auto meer efficient draait)

Hij lijkt ook nog steeds (misschien door de kou nu) eigenlijk alleen te wisselen tussen uit en ca. 1kW gebruik. Ik zou het liever helemaal stabiel zien - en ook lager. Installateurscode heb ik, maar ben nog niet echt door al die menus gegaan. Als iemand hier zo op kan lepelen aan welke knoppen te draaien dan is het helemaal top _/-\o_
Zoals in mijn post hierboven uitgelegd, heb ik een kanaalunit laten plaatsen. Die zuigt uit de gang aan en blaast naar 3 kamers uit.

Nu wil ik als volgende stap eigenlijk frisse lucht inbrengen - kan ik gewoon een ventilatie-WTW er tussen zetten met invoer van buiten, die wisselt met de huidige aanzuiging van de airco?

Of denk ik te simpel? Ik meen ook ergens een PDF gezien te hebben met een MHI uitbreiding die dit regelt, maar ik kan het niet meer vinden :/

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:27
Glashelder schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:57:
[...]

Nou in de VS hebben ze vaak dit soort units.

[Afbeelding]

En die installaties zie je niet vaak in ons landje. Dit soort units zijn doorgaans verbonden aan grote installaties op zolder zodat het hele huis geventileerd en gekoeld kan worden. Daarbij heb je dus niet zoals wat je hier vaak ziet, een split per ruimte hangen, maar gewoon èèn mega unit op zolder :)
Of ook vaak onder de vloer trouwens. Verder is het eigenlijk gewoon een soort kanaalunit.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-05 13:20
Geen matches
Na eerder wat ideetjes gespuid te hebben op dit topic wordt het nu eindelijk wat concreter en is de bouw gestart. Hoogste tijd dus om concrete beslissingen te gaan nemen. Ik ben afgestapt van mijn eerdere idee om een kanaal-unit te gaan gebruiken en ga nu toch voor een Daikin 3:1 split. Ik heb mijn idee zoals in de topic warning genoemd netjes in een eigen topic geplaatst.

Ben benieuwd naar de mening van de ervaringsdeskundigen en andere experts hier (no pun intended O-) )
Pagina: 1 2

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in MHI instellingen topic