Mijn ervaring van vandaag.
Nadat ik afgelopen donderdag redelijk pissig werd van het verhaal dat mensen die met Janssen gevaccineerd waren op jaartal, dus zonder keuze, nog geen booster zouden krijgen maar gewoon met de jaartallen mee zouden lopen had ik voor vandaag een retourtje Wenen geboekt. Ik (bouwjaar 1976) wil gewoon optimaal beschermd zijn. Zo goed mogelijk dus. Ik snap dat de kans op ziekenhuisopname of erger nog steeds heel klein is, dankzij Janssen, maar ik wil de kans op ziek worden zo klein mogelijk maken. Ziek is voor een zelfstandige omzetverlies. En dat loopt dan al snel in de duizenden Euro's.
Kortom, vanmorgen om 7 uur in de auto en om 8 uur op Schiphol. Grote vraag die ik had was natuurlijk of ze, ondanks dat ik online een afspraak had kunnen maken bij het vaccinatiecentrum in Wenen, me zouden accepteren als niet ingezetene van Oostenrijk. Om 9.55 vertrok de vlucht. Het vliegtuig was redelijk leeg. Om me heen kijkend zat ik bij mezelf te denken of ik de enige was die dit tripje met dit doel aan het maken was of dat er nog andere "gekkies" in het vliegtuig zaten. Ik kon niemand ontdekken

.
Aangekomen op het vliegveld in Wenen een Uber besteld en op naar het vaccinatiecentrum en hopelijk op naar de booster. Het vaccinatiecentrum was groots opgezet in het "Austria Center Vienna" (
https://www.acv.at/de). Bij aankomst moet je eerst, net als in NL, een vragenlijst invullen. Dat had ik thuis al gedaan dus die sloeg ik over. Dan kom je aan bij heel veel rijen bureau's met achter ieder bureau een "intaker". Daar ga je zitten en moet je je identificeren. Geen Oostenrijks BSN was geen probleem en een Nederlandse ID kaart volstaat. Daar wordt ook gevraagd naar eerdere covid vaccinaties en het vaccinatie-bewijs. De internationale QR-code die je in je NL Corona app genereert volstaat. Er wordt je gevraagd welke booster je wilt (de keuze is reuze: moderna, pfizer of nog een Janssen). Ik koos voor Pfizer. Daarna worden er wat stempeltjes gezet, krijgt je formulier een barcode opgeplakt, krijg je je vaccinatiekaart en volgnummer.
Op naar de volgende hal.
Daar staan heel veel artsen aan staan tafels en word je naar een beschikbare arts gestuurd. De checkt nogmaals je vragenlijst en stelt wat specifieke vragen over eventuele alergien en de bijwerkingen die je bij je eerdere vaccinatie ervaren hebt (in mijn geval, geen). Ook die zet weer wat stempeltjes op je formulier met barcode en vaccinatiekaart. Daarna vertelt ie je nog dat Pfizer na Janssen off-label is en daar moet je dan ook voor tekenen. Zo gezegd, zo gedaan. Vervolgens wordt je doorgestuurd naar de volgende hal.
Daar staan allerlei hokjes zoals in NL en word je bij het snelst beschikbare hokje neergezet om te wachten. Dat duurde in mijn geval geen minuut. Daarbinnen zat een alleraardigst Oostenrijks vrouwtje van een jaar of 65. Ik checkte nog even door haar in mijn beste Duits te vragen "Das is Pfizer, ja?" .. Om er zeker van te zijn dat ik niet nogmaals Janssen zou krijgen.. Ze antwoordde met een glimlach "Nein, nein, dieses hier ist Sputnik!". Ik kon wel lachen om die ad-remme reactie. Daarna begon ze iets serieuzer uit te leggen hoe en wat. Ze had door dat mijn Duits niet het beste is en deed dat langzaam en duidelijk. Ze sprak zelf geen Engels.
Ze vertelde me dat ik na vaccinatie een dag geen alcohol mocht drinken en 3 dagen niet mocht sporten. Dat had de arts me ook al verteld. Prima dus.
Vervolgens werd de prik gezet. Ze hield het papier met mijn gegevens en barcode achter, Ik kreeg zelf alleen het vaccinatie-"pasje" mee waar de dokter dus allerlei stempels en een sticker op heeft geplakt. Ik ben benieuwd of/hoe de GGD dat gaat importeren. Na het prikken moest ik 15 minuten in een grote wachtruimte plaatsnemen. Toen weer naar buiten om daar een taxi terug naar het vliegveld te pakken.
Daar zit in nu. In de Austria Airlines business lounge, waar niet gegeten en gedronken mag worden. Als enige zit ik er trouwens. Je mag wel eten/drinken mee naar buiten de lounge nemen om het daar te nuttigen. Dit land is in lockdown en zo ook de airline lounges.
Anyway, ik ben enorm blij dat ik het gedaan heb en het was een aparte ervaring. De vlucht terug is om 17.30 dus ben nog redelijk op tijd thuis ook. Zo, nu het forum eens even bijlezen.
Dat betekent, stam + t .