Toon posts:

Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Pagina: 1 ... 91 92 93 Laatste
Acties:

• martwoutnl
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 29-11 17:41
YakuzA schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:43:
user109731 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 10"

60- zonder complicaties is, zoals aangegeven, nog geen beslissing over genomen of die in NL boosters gaan krijgen.
60- in risicogroepen heb ik ook nog niets over gelezen. Die gingen bij de eerste ronde ook eerder met eerst toen nog met AZ.
Dan zullen er wel weer anti-pillenslikkers komen.
Als ze al gillen over dat het vaccin experimenteel is dan helemaal hierover. Hij is nog niet formeel goedgekeurd maar heeft nu een soort pre-groen als ik https://www.telegraaf.nl/...op-beoordeling-pil-pfizer goed begrijp. Wel een dure pil trouwens: https://www.nu.nl/coronav...s-de-stand-van-zaken.html

• enverlin
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Ik ben ook <60, opzich prima gezond met Janssen gevaccineerd in mei 2021 en ik lees nu her en der dat het vaccine nog maar zo'n 20% effectief is.
Dat is niet bepaald hoog. Pfizer en Moderna hangen zo rond de 50 - 60%.

Zijn er publieke cijfers bekend van de mensen die nu positief testen én een vaccinatie hebben, welke vaccinatie dat is?

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:46

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

codex schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:28:
[...]

Portugal is ook weer aan het oplopen, de Emiraten is een beter voorbeeld. Van alle landen de hoogste vaccinatiegraad, ik denk dat het wel een indicatie is van de vaccinatiegraad die je nodig hebt om het virus compleet de kop in te drukken.
De Emiraten is misschien niet echt een beter voorbeeld, alle slaven arbeiders uit India en Bangladesh etc worden niet gevaccineerd, maar alle toeristen die vakantie + prikkie geboekt hebben worden vast meegeteld.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• BlackMonkey
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 02:54
enverlin schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:48:
Ik ben ook <60, opzich prima gezond met Janssen gevaccineerd in mei 2021 en ik lees nu her en der dat het vaccine nog maar zo'n 20% effectief is.
Dat is niet bepaald hoog. Pfizer en Moderna hangen zo rond de 50 - 60%.

Zijn er publieke cijfers bekend van de mensen die nu positief testen én een vaccinatie hebben, welke vaccinatie dat is?
Bekijk even deze post: Tourniquet in "Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins"
Dat specifieke onderzoek is op zijn minst vrij bijzonder te noemen en past ook niet helemaal in lijn met andere onderzoeken. Geen acute reden tot paniek dus. Wel heeft Hugo een spoedadvies voor boosters aangevraagd. Hiervan is al bekend dat je na Janssen beter een mRNA booster kan krijgen.

Je andere vraag, die specifieke cijfers heb ik nog niet van het RIVM gezien. Intern houden ze dit volgens mij wel bij als ze kijken naar effectiviteit van de vaccins.

• aaaido
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 29-11 10:58
Stel corona blijft nog wel een tijdje onder ons (misschien wel voor langere tijd). Vaccineren is dan een onderdeel van de oplossing zodat je minder ziek wordt, echter je zal ook met een vaccinatie altijd besmettelijk blijven. Daarbij kan het virus muteren wat ook weer tot nieuwe problemen kan leiden. Dan is testen toch gewoon de oplossing (je hebt wellicht verschillende vormen van 1g)?

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
aaaido schreef op maandag 22 november 2021 @ 20:32:
Stel corona blijft nog wel een tijdje onder ons (misschien wel voor langere tijd). Vaccineren is dan een onderdeel van de oplossing zodat je minder ziek wordt, echter je zal ook met een vaccinatie altijd besmettelijk blijven. Daarbij kan het virus muteren wat ook weer tot nieuwe problemen kan leiden. Dan is testen toch gewoon de oplossing (je hebt wellicht verschillende vormen van 1g)?
Dit is allemaal wat te simpel gesteld. Als je je vaccineert ben je wel degelijk minder besmettelijk. We weten ook dat de booster heel erg goed werkt (afwachten in hoeverre het iets extra's doet met de besmettelijkheid tov 2 prikken en hoe lang de bescherming precies duurt).

Mutatie blijft een potentieel probleem, maar tot nu toe hebben we in twee jaar corona nog geen echte mutaties gehad die voor vaccin-escape zorgen. Ze zijn overigens ook redelijk makkelijk aan te passen. Alhoewel het een risico blijft, moeten we het dus ook een beetje nuanceren.

Testen is ook niet ideaal. Want dat is een momentopname, en hoewel de geldigheid nu 24 uur is, blijf je besmet kunnen worden in de tussentijd. Bovendien vermindert het de incentive om te gaan vaccineren, wat weer een negatieve invloed heeft. En het virus blijft dan dus gewoon rondgaan, want je gaat niet alle activiteiten buitenshuis van een verplichte test voorzien.

Kortom, dit is allemaal veel te gemakkelijk gesteld. Er zijn dan ook geen gemakkelijke oplossingen.

• aaaido
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 29-11 10:58
RoD schreef op maandag 22 november 2021 @ 21:42:
[...]

Dit is allemaal wat te simpel gesteld. Als je je vaccineert ben je wel degelijk minder besmettelijk. We weten ook dat de booster heel erg goed werkt (afwachten in hoeverre het iets extra's doet met de besmettelijkheid tov 2 prikken en hoe lang de bescherming precies duurt).

Mutatie blijft een potentieel probleem, maar tot nu toe hebben we in twee jaar corona nog geen echte mutaties gehad die voor vaccin-escape zorgen. Ze zijn overigens ook redelijk makkelijk aan te passen. Alhoewel het een risico blijft, moeten we het dus ook een beetje nuanceren.

Testen is ook niet ideaal. Want dat is een momentopname, en hoewel de geldigheid nu 24 uur is, blijf je besmet kunnen worden in de tussentijd. Bovendien vermindert het de incentive om te gaan vaccineren, wat weer een negatieve invloed heeft. En het virus blijft dan dus gewoon rondgaan, want je gaat niet alle activiteiten buitenshuis van een verplichte test voorzien.

Kortom, dit is allemaal veel te gemakkelijk gesteld. Er zijn dan ook geen gemakkelijke oplossingen.
Je bent inderdaad minder besmettelijk maar dus nog wel besmettelijk. Overigens zal je altijd een groep houden die zich niet gaat laten vaccineren.

Overigens ben ik voor vaccineren daar het een positieve bijdrage levert om minder ziek te worden (en bijv op de IC te geraken).

Het meer testen zie ik echter wel als onderdeel van of een (tussen) oplossing. Bijvoorbeeld elke maandag een zelf of pcrtest voordat je naar werk gaat (hierin zijn meerdere vormen mogelijk). Het gaat er uiteindelijk om dat je besmettelijkheid en dus het r getal laag wil houden.

Tenslotte hoop ik dat onderzoek nieuwe inzichten gaat brengen over de aanpak van corona. Misschien is er over een jaar wel een pil waarmee je de grootste klachten kan verminderen. Ook hier zijn vele opties mogelijk.

Corona zie ik iig niet snel weg gaan. Dan kan je er maar beter mee leren leven en beleid op maken waarmee je kan leven met corona..

• JtjeWtje
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 00:50
snaggyheadshot schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:19:
Iemand enig idee waarom de vaccin leveringen niet meer worden bijgehouden op het dashboard? Ben wel eens benieuwd wat er op de plank ligt. Tevens snap ik niet zo goed waarom de planning qua boosterprikken voor 60+ uitgestreken wordt over januari/februari als we weer richting het voorjaar gaan. Derhalve ben ik eens benieuwd of het wederom aan de voorraad ligt.
*knip* ongefundeerde verdachtmakingen willen we hier niet zien. Bij vragen, stuur een DM. Reacties op moderatie in de dit topic worden verwijderd.

[Voor 52% gewijzigd door ZieMaar! op 23-11-2021 14:02]

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:39

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Graag ontopic blijven én niet reageren op complottheorieën of aanverwante zaken, da’s zonde van je tijd ;)

• user109731
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
FT heeft een artikel over covid in Europa. Dit is het effect van boosters in de UK, je ziet onder ouderen het aantal opnames snel afnemen:

https://pbs.twimg.com/media/FE8PTc8UUAAY_FI?format=jpg&name=small

Ook in België neemt het aantal gevallen onder ouderen af, terwijl ze in Nederland gelijk op gaan:

• martwoutnl
Onderwijspersoneel wil volgens https://dvhn.nl/extra/Ond...ministeries-27216519.html voorrang bij booster.

• The Zep Man
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
Vooral deprimerend om te zien hoe traag Nederland reageert. :'(
Gezien hoe snel besmettingen stijgen onder en via de jeugd, kan ik dit dringend beroep begrijpen.

[Voor 40% gewijzigd door The Zep Man op 24-11-2021 11:10]

Over T.net Plus verbergen
Het leed dat Plus heet

• martwoutnl
The Zep Man schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:09:
Gezien hoe snel besmettingen stijgen onder en via de jeugd, kan ik dit dringend beroep begrijpen.
Persoonlijk zou ik nu voorrang geven aan 60+ ongeacht waar ze eventueel nog werken. Eventueel verlaag je tot 50+ maar niet voorrang puur en alleen omdat iemand docent is.

• The Zep Man
  • Nu online
martwoutnl schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:15:
Persoonlijk zou ik nu voorrang geven aan 60+ ongeacht waar ze eventueel nog werken. Eventueel verlaag je tot 50+ maar niet voorrang puur en alleen omdat iemand docent is.
Ik schreef dat ik het beroep begrijp, niet of daaraan gehoor gegeven moet worden. Dat laat ik over aan experts.

Mijn dringend beroep is om boosteren zo snel mogelijk te doen, en een vaccinatieprogramma op te zetten voor regelmatige boosters. Dan hoeft het niet elke keer een politiek punt te worden, en weet de bevolking ook meer waaraan het toe is.

[Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 24-11-2021 11:19]

Het leed dat Plus heet

• Blackouts
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:54
martwoutnl schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:15:
[...]

Boosteren zal helpen ziekenhuisopnames te voorkomen. Een docent heeft niet per se meer kans om in het ziekenhuis te komen, tenzij hij/zij 50+ is. Natuurlijk is het lastig als de juf van 30 jaar oud besmet raakt en daardoor in quarantaine moet, maar daar gaat een extra vaccinatie niet tegen helpen is de afgelopen maanden
al gebleken.
Ze vragen dus letterlijk voorrang op mensen die wel een verhoogd risico hebben op ziekenhuisopname. 8)7

Boosteren dus gewoon op basis van leeftijd en niet op basis van beroep.

[Voor 33% gewijzigd door Blackouts op 24-11-2021 11:27]

• giantgiantus
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 23:57
Blackouts schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:23:
[...]

Boosteren zal helpen ziekenhuisopnames te voorkomen. Een docent heeft niet per se meer kans om in het ziekenhuis te komen, tenzij hij/zij 50+ is. Natuurlijk is het lastig als de juf van 30 jaar oud besmet raakt en daardoor in quarantaine moet, maar daar gaat een extra vaccinatie niet tegen helpen is de afgelopen maanden
al gebleken.

Boosteren dus gewoon op basis van leeftijd en niet op basis van beroep.
Als je Israël ziet helpen boosters ook enorm tegen besmetting zou ik zeggen.

• Rzaan
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 20:06
Terecht.
Agenten, brandweerlieden ook sneller.

• martwoutnl
Europese gezondheidsraad wil snel booster vanaf 40 of ouder: https://www.telegraaf.nl/...ampaign=seeding-telegraaf

En ze roepen de landen op snel maatregelen te nemen i.v.m. de besmettingen.

Edit: Sluit me aan bij de ECDC. Heel snel die boosters breed beschikbaar stellen. En niet pas in januari eens met 60+ starten.

[Voor 17% gewijzigd door martwoutnl op 24-11-2021 11:46]

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:51
Rzaan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:40:
[...]

Terecht.
Agenten, brandweerlieden ook sneller.
En zorgpersoneel en die en die en die... gaan we weer...

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 23:58
martwoutnl schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:44:
Europese gezondheidsraad wil snel booster vanaf 40 of ouder: https://www.telegraaf.nl/...ampaign=seeding-telegraaf

En ze roepen de landen op snel maatregelen te nemen i.v.m. de besmettingen.

Edit: Sluit me aan bij de ECDC. Heel snel die boosters breed beschikbaar stellen. En niet pas in januari eens met 60+ starten.
Ik denk dat er even goed gekeken moet worden naar de risico groepen. Bijvoorbeeld de mensen die Astra hebben gehad want dat biedt bijna geen bescherming meer. Daarna zorg, geinstitutioneerden, ouderen etc.

Morgen ga ik met mijn schoonouders de prikstraat in (87 en 93). Dus het is wel echt begonnen nu.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bert pit schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:12:
[...]

Ik denk dat er even goed gekeken moet worden naar de risico groepen. Bijvoorbeeld de mensen die Astra hebben gehad want dat biedt bijna geen bescherming meer. Daarna zorg, geinstitutioneerden, ouderen etc.

Morgen ga ik met mijn schoonouders de prikstraat in (87 en 93). Dus het is wel echt begonnen nu.
Tegen wat? Laten we het wel een beetje secuur formuleren alsjeblieft.

• The Zep Man
  • Nu online
bert pit schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:12:
Vergeet niet de mensen met Janssen. Dit zijn vaak jongere mensen, die als groep vaker en breder contact hebben met anderen (werk, vermaak, ...). Daar zou je ook veel kunnen winnen qua verlagen van besmettingscijfers.
Als Nederland op tijd had gereageerd, dan waren je schoonouders al twee maanden eerder 'geboosterd'. Maar dat is de ideale situatie. Uiteraard is het goed dat ze morgen aan de beurt zijn. :)

Het leed dat Plus heet

• YakuzA

YakuzA

The Zep Man schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:23:
[...]
Als Nederland op tijd had gereageerd, dan waren je schoonouders al twee maanden eerder 'geboosterd'. Maar dat is de ideale situatie. Uiteraard is het goed dat ze morgen aan de beurt zijn. :)
Ik denk dat het kabinet te lang de oren naar de luidruchtige minderheid heeft laten hangen en te voorzichtig is geweest richting de booster planning omdat ze weer teveel naar 'maatschappelijk draagvlak' zochten.

Zodra je boosters gaat prikken komt de hele stortvloed los van mensen die 0 prikken hebben gehad en dan hun mening moeten ventileren over een eventuele 3e prik.

PSN

• The Zep Man
  • Nu online
YakuzA schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:28:
Zodra je boosters gaat prikken komt de hele stortvloed los van mensen die 0 prikken hebben gehad en dan hun mening moeten ventileren over een eventuele 3e prik.
Dat ga je sowieso niet vermijden.

Als het werkelijk politieke redenen zijn om het uit te stellen, dan zou dat niet best zijn. Ik hou het eerder op onbekwaamheid dan kwaadaardigheid. Never attribute to malice, etc, etc.

Maatschappelijk draagvlak onder de al gevaccineerden zal waarschijnlijk hoog zijn. En dat kleine luide groepje dat zich nog niet heeft laten vaccineren? Die zal echt niet zomaar minder luid worden, wat je ook doet. :P

Het moge duidelijk zijn dat ik met 'luide groepje dat zich niet heeft laten vaccineren' en dergelijke uitspraken, niet de mensen bedoel die zich om legitieme medische redenen niet kunnen laten vaccineren. Voor die groep is het juist nog belangrijker dat anderen zich wel laten vaccineren.

[Voor 35% gewijzigd door The Zep Man op 24-11-2021 15:32]

Het leed dat Plus heet

• user109731
  • Niet online
We gaan van ~85+ naar ~82+:

• FunkyTrip
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:07

FunkyTrip

Funky vidi vici!

user109731 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 08:38:
Ook in België neemt het aantal gevallen onder ouderen af, terwijl ze in Nederland gelijk op gaan:
[Afbeelding]
Wat dat betreft kleeft er toch wel wat bloed aan de handjes van Rutte. Too little too late. Het verhaal van ons kikkerlandje. Telkens weer.
Zachte heelmeesters zegt men wel eens. Ik denk dat de politiek verbaasd zal zijn hoeveel steun ze zouden hebben gehad als er telkens ontzettend streng doch helder was opgetreden. Kijk naar NZE of AUS e.d. Door altijd maar aan te modderen en nooit durven door te pakken weet het volk niet meer waar het aan toe is.

[Voor 20% gewijzigd door FunkyTrip op 25-11-2021 11:15]

Dit dus.

• Rzaan
Mijn moeder (86) woont in omgeving Eindhoven en was gisteren toevallig in de buurt van de priklocatie.
Die staat nu nog op een ruime parkeerplaats aan de zuidkant van de stad waar een groot sportcomplex ligt.
Het is hooguit 3 minuten vanaf afrit 33 (Waalre) van de snelweg A2/A67.
De priklocatie verhuist naar de binnenstad op 7 december. Veel moeilijker te bereiken.

Ze liep gewoon naar binnen en vroeg om een boosterprik.
Ze had alleen haar rijbewijs bij zich en geen brief o.i.d.
Na een beetje gezoek wie ze was, kreeg ze een prik en was happy to go.

Het was totaal niet druk en je kunt dus nog gewoon terecht zonder afspraak (haar leeftijd in ieder geval wel)

Opa en oma in de auto en gaan!

• Nox
  • Laatst online: 05:01

Nox

Noxiuz

FunkyTrip schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:12:
[...]

Wat dat betreft kleeft er toch wel wat bloed aan de handjes van Rutte. Too little too late. Het verhaal van ons kikkerlandje. Telkens weer.
Zachte heelmeesters zegt men wel eens. Ik denk dat de politiek verbaasd zal zijn hoeveel steun ze zouden hebben gehad als er telkens ontzettend streng doch helder was opgetreden. Kijk naar NZE of AUS e.d. Door altijd maar aan te modderen en nooit durven door te pakken weet het volk niet meer waar het aan toe is.
Lekker makkelijk om te verwijzen naar eilanden met een factor 20 lagere bevolkingsdichtheid tegenover een dichtbevolkt handelsland als Nederland midden in het continent met veel landsgrenzen. :F :F

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• RobbertC
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 29-11 18:45
Rzaan schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:15:
Mijn moeder (86) woont in omgeving Eindhoven en was gisteren toevallig in de buurt van de priklocatie.
Die staat nu nog op een ruime parkeerplaats aan de zuidkant van de stad waar een groot sportcomplex ligt.
Het is hooguit 3 minuten vanaf afrit 33 (Waalre) van de snelweg A2/A67.
De priklocatie verhuist naar de binnenstad op 7 december. Veel moeilijker te bereiken.
Mijn moeder is juist hartstikke blij met het beursgebouw als nieuwe priklocatie. Dan kan ze met de bus (en een buslijn die ze goed kent) ipv dat ze iemand moet vragen om mee te rijden. Beter zou zijn om ze allebei open te houden, dan is het voor mensen zonder auto en juist met auto allebei makkelijk, maar in Nederland hebben we het liever zo efficient mogelijk ipv dat we iedereen zo snel en makkelijk mogelijk een prik geven…

• IJzerlijm
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Zoals altijd komt Nederland een paar maanden na de rest van de wereld tot precies dezelfde conclusie: gewoon iedereen boven de 18 een booster prik geven.

https://nos.nl/artikel/24...boven-de-18-ouderen-eerst

Nu nog een zorgvuldige uitrol op poten zetten (met drie keer een groep voortrekken) en over een maand of wat zien we de effecten.

[Voor 5% gewijzigd door IJzerlijm op 25-11-2021 13:17]

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Shabbaman
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 06:55

Shabbaman

Got love?

Rzaan schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:15:
Er zal wel een reden voor zijn. Even speculeren: misschien dat een priklocatie dichter bij huis voor sommige groepen ongevaccineerden aantrekkelijker is? Zo'n buitenwijk naast de snelweg is natuurlijk erg veel moeite. Voor het vaccineren van grote groepen lijkt het me dan niet echt handig, wellicht verwacht de GGD dat ook niet meer te doen. Al zou je met het hierboven aangehaalde nieuws van Gezondheidsraad en dit bericht van de Europese Commissie toch hopen dat we nog steeds makkelijk 200k prikken per dag kunnen zetten.

https://nos.nl/artikel/24...tie-anders-geen-coronapas

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• himlims_
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

IJzerlijm schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:17:
Zoals altijd komt Nederland een paar maanden na de rest van de wereld tot precies dezelfde conclusie: gewoon iedereen boven de 18 een booster prik geven.

https://nos.nl/artikel/24...boven-de-18-ouderen-eerst

Nu nog een zorgvuldige uitrol op poten zetten (met drie keer een groep voortrekken) en over een maand of wat zien we de effecten.
oprecht de vraag; waarom?!

allemaal 2x prik gehad; 85% gevaccineerd; veranderd niets
allemaal een 3e prik gaan halen ..... gaat zo'n booster 'het probleem' ineens oplossen? nee natuurlijk niet

heb me netjes aan de spelregels gehouden afgelopen periode - maar nu die steeds weer wijzigen, en we onderaan de streep geen positief effect zien. Wat gaat zo'n booster shot nu veranderen?

zolang de zorg niet opgeschaald wordt, blijft men maar sukkelen met huidig beleid.

vandaag werd dit op werk vrij uitgebreid en open besproken, binnen mijn sociale kringen en werk moet ik de eerste nog horen die een boostershot gaat halen.wat een aanfluiting dit allemaal.

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
RootGamer.com ☆ LINUX GAMES
🔧 Steam
RootGamer_com · Æ Origin HollandHards · Ʊplay HollandHards

• Adlermann
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 29-11 19:05
himlims_ schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:10:
[...]

allemaal een 3e prik gaan halen ..... gaat zo'n booster 'het probleem' ineens oplossen? nee natuurlijk niet

heb me netjes aan de spelregels gehouden afgelopen periode - maar nu die steeds weer wijzigen, en we onderaan de streep geen positief effect zien. Wat gaat zo'n booster shot nu veranderen?

zolang de zorg niet opgeschaald wordt, blijft men maar sukkelen met huidig beleid.

vandaag werd dit op werk vrij uitgebreid en open besproken, binnen mijn sociale kringen en werk moet ik de eerste nog horen die een boostershot gaat halen.wat een aanfluiting dit allemaal.
Je moet het ook niet zien als het oplossen van het probleem ,maar een schakel in het mitigeren. Er is geen one solution fits all op dit moment. Maar boosteren van ouderen zal de druk laagbrengen, van jongeren doet het wat aan de transmissie (hoeveel is nog maar de vraag uiteraard).

De zorg opschalen, prima maar dat duurt gewoon 4 jaar. Daar heb je de aankomende jaren dus helemaal niks aan. Waarom 4 jaar? Een verpleegkundige opleiding is 4 jaar. Daarna 2 jaar specialisatie. Dat is in een niet optimaal ontworpen scenario 6 jaar. Als ik dit probleem als een afhankelijkheidsgraaf zie kun je nog wel wat optimaliseren:
je gaat bestaande verpleegkundigen opleiden tot ic-verpleegkundige. Dat is 2 jaar. Maar dat zorgt dus voor een gat in de reguliere zorg. Dus mogelijk niet ideaal.

Dat gat kun je aanvullen met nieuwe medewerkers, maar dat duurt 4 jaar. Dit kan wel wat gelijktijdig. Maar tussen 2-en 4 jaar ben je sowieso wel kwijt.

Daarbij moet er ook at gedaan worden aan de uitstroom, want dat is het ergste op dit moment. Maar als de uitstroom vooral komt door werkdruk. Dan kan dat pas echt opgelost worden met meer personeel (beetje kip-ei wel). Maar mogelijk zal meer salaris mensen lang genoeg motiveren om het vol te houden zoals @LZ86 suggeerde.

(Dit is trouwens niet zoveel anders als een bedrijfsprocesoptimalisatie :P )

Mijn observaties over het onderwijs gaan vooral over het hbo dan het wo. De rest zal ik dan expliciet benoemen als ik dat bedoel :)

• RoD
  • Niet online

RoD

himlims_ schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:10:
[...]

Heel simpel, de boostershot gaat voorkomen dat mensen in het ziekenhuis komen en dood gaan, de benefit van de booster is kraakhelder, zie ook het andere vaccin-topic. Ook omdat de bescherming van de huidige twee prikken terugloopt. Vraag is nog wat het op zaken zoals transmissie gaat doen, maar daar zullen we later achter komen.

• RoD
  • Niet online

RoD

Even een crosspost, omdat het ook hier relevant is: de EMA heeft net Pfizer voor 5-11 jarigen goedgekeurd RoD in "Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins"

Een van de belangrijkste ingrediënten voor de Gezondheidsraad om tot een advies voor inzetbaarheid te komen. Dat lijkt me nu de volgende stap, en ik ben heel benieuwd wat de Gezondheidsraad vindt, want de daadwerkelijke benefit voor deze groep is niet meteen heel helder.

• Sorcerer8472
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 29-11 14:33

Sorcerer8472

Mens sana?

RoD schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:21:
[...]

Heel simpel, de boostershot gaat voorkomen dat mensen in het ziekenhuis komen en dood gaan, de benefit van de booster is kraakhelder, zie ook het andere vaccin-topic. Ook omdat de bescherming van de huidige twee prikken terugloopt. Vraag is nog wat het op zaken zoals transmissie gaat doen, maar daar zullen we later achter komen.
Daarop toevoegend dat nu met name mensen met onderliggend lijden in het ziekenhuis terechtkomen.
En daar ook nog eens op toevoegend dat het nou eenmaal is zoals het is, en dat (bepaalde?) vaccins bij bepaalde mensen(?) uitgewerkt raken na een tijdje.

Ga er maar vanuit dat je je booster straks nodig hebt om te reizen. De mijne haal ik wel zo laat mogelijk want waarschijnlijk is hij niet zo noodzakelijk als je gewoon gezond bent, en het gaat allemaal ten koste van vaccinvoorraad voor de derde wereld :(

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

[...]

maar we hebben zojuist gehele bevolking gevaccineerd (die niet eens een risico groep vormen <55jr)

met of zonder vaccin/booster; die mensen komen nauwelijks op de IC of gaan dood. En die semi-verplichting wordt steeds meer realiteit.

heb het spelletje meegespeeld; ik heb die 2x vaccin laten zetten; maar daar blijft het ook bij.

Vind maar raar dat je als gezond persoon, waarvan bewezen is dat kans <0,-heelweinig is om in ziekenhuis te belanden. Dat hoor ik nu van veel meer mensen en collega's om mij heen: "die booster komt er bij mij niet in"

en onderaan de streept maakt het namelijk toch geen fuck uit of je wel of niet gevaccineerd bent; IC/ziekenhuis blijft onderbezet. Corona blijft.

* himlims_ doet niet meer mee met het circus

[Voor 13% gewijzigd door himlims_ op 25-11-2021 14:36]

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
🔧 Steam

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Niet online

PalingDrone

Spookburger

RoD schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:23:
Even een crosspost, omdat het ook hier relevant is: de EMA heeft net Pfizer voor 5-11 jarigen goedgekeurd RoD in "Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins"

Een van de belangrijkste ingrediënten voor de Gezondheidsraad om tot een advies voor inzetbaarheid te komen. Dat lijkt me nu de volgende stap, en ik ben heel benieuwd wat de Gezondheidsraad vindt, want de daadwerkelijke benefit voor deze groep is niet meteen heel helder.
Voor die groep zelf misschien niet maar als rondrennend virusreservoir wat als een soort veenbrand de boel blijft ontsteken lijkt mij het nut toch wel relevant.
Ziekenhuisopnames in die groep is ook niet het probleem maar misschien moeten we eens af van dat sturen op zorgcapaciteit en gewoon gaan proberen de virusoverdracht wat te remmen.
De bron (zo veel mogelijk) aanpakken ipv het managen van de gevolgen van al die besmettingen.

• RoD
  • Niet online

RoD

himlims_ schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:34:
[...]

maar we hebben zojuist gehele bevolking gevaccineerd (die niet eens een risico groep vormen <55jr)

met of zonder vaccin/booster; die mensen komen nauwelijks op de IC of gaan dood. En die semi-verplichting wordt steeds meer realiteit.

heb het spelletje meegespeeld; ik heb die 2x vaccin laten zetten; maar daar blijft het ook bij.

Vind maar raar dat je als gezond persoon, waarvan bewezen is dat kans <0,-heelweinig is om in ziekenhuis te belanden. Dat hoor ik nu van veel meer mensen en collega's om mij heen: "die booster komt er bij mij niet in"

en onderaan de streept maakt het namelijk toch geen fuck uit of je wel of niet gevaccineerd bent; IC/ziekenhuis blijft onderbezet. Corona blijft.

* himlims_ doet niet meer mee met het circus
Tsja, niet echt een rationeel argument. We zien dat de bescherming van de vaccins over tijd afneemt, en dat de booster een forse, letterlijk, boost geeft aan de bescherming. Maar die wil je dan ineens niet halen.

Moet je zelf weten, maar het is een irrationele, emotionele beslissing die niet gestaafd is op basis van de beschikbare medische kennis.

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Sorcerer8472 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:27:
Ga er maar vanuit dat je je booster straks nodig hebt om te reizen. De mijne haal ik wel zo laat mogelijk want waarschijnlijk is hij niet zo noodzakelijk als je gewoon gezond bent, en het gaat allemaal ten koste van vaccinvoorraad voor de derde wereld :(
Zeker, de Europese Commissie raadt het nu al aan, en dan zullen de meeste lidstaten dat overnemen (of zoals Oostenrijk nu doet zelfs strenger zijn). Als je in juni je tweede prik hebt gehad zit een late skivakantie er dus al niet meer in.

• RoD
  • Niet online

RoD

Hier is trouwens het advies van de Gezondheidsraad over de boosterprik van 18-60 jaar: https://www.gezondheidsra...rsonen-van-18-tot-60-jaar

Weer een duidelijk, helder uitgelegd stuk.

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 23:58
MikeyMan schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:21:
[...]

Tegen wat? Laten we het wel een beetje secuur formuleren alsjeblieft.
Ja, had ik niet in de gaten, nu zie ik het ook, goed dat je er op wijst. Het betreft relatieve risico op infectie. De hele artikel staat hier: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3949410 Met verwijzingen naar de study et cetera.

Het betreft een Zweeds onderzoek naar de werking van de gebruikte vaccins. Hierin zijn gegevens van meer dan anderhalf miljoen Zweden gebruikt. Conclusie: na 4 tot 6 maanden vermindert de werking van de vaccins tot 48%. Astra zit nog veel lager, Moderna zit hoger echter wordt niet meer gebruikt wegens mogelijke bijwerkingen. ''The effectiveness against severe illness seems to remain high through 9 months, although not for men, older frail individuals, and individuals with comorbidities. This strengthens the evidence-based rationale for administration of a third booster dose.''

• RoD
  • Niet online

RoD

PalingDrone schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:35:
[...]

Voor die groep zelf misschien niet maar als rondrennend virusreservoir wat als een soort veenbrand de boel blijft ontsteken lijkt mij het nut toch wel relevant.
Ziekenhuisopnames in die groep is ook niet het probleem maar misschien moeten we eens af van dat sturen op zorgcapaciteit en gewoon gaan proberen de virusoverdracht wat te remmen.
De bron (zo veel mogelijk) aanpakken ipv het managen van de gevolgen van al die besmettingen.
Dat is maatschappelijke relevantie. Die is er zeker, maar de EMA bepaalt geen benefit-risk op basis van maatschappelijke relevantie. Het gaat daar om het individu.

Daarom ben ik benieuwd naar de precieze argumentatie. Ik geloof dat het CHMP-overleg nog gaande is momenteel.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

RoD schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:48:
[...]

Tsja, niet echt een rationeel argument. We zien dat de bescherming van de vaccins over tijd afneemt, en dat de booster een forse, letterlijk, boost geeft aan de bescherming. Maar die wil je dan ineens niet halen.

Moet je zelf weten, maar het is een irrationele, emotionele beslissing die niet gestaafd is op basis van de beschikbare medische kennis.
klopt - geen medisch achtergrond, maar wel baas over eigen body. Afnemen effect, boosters is nooit over gesproken; afspraak was 2x prikken 70% groepsimmuniteit en we kunnen weer buiten knikkeren. Met die kennis heb ik meegedaan aan de prikronden.

Inmiddels speelt dit virus nu 2jr (!!!) rond, en als we er allemaal zo ongelofelijk ziek van worden, waren we bij bosjes neergevallen. Dat is dus niet het geval. Het is voornamelijk voor mensen >55jr en met medische onderliggende klachten een risico.

Nu moet ik (en vele andere) weer een vaccin booster vanwege onkunde van de overheid; afschalen zorg.

die initele prik heeft niet gebracht wat men op hoopte, en een 3e prik gaat ook geen verlichting geven. Dus voor mij logische conclusie om geen extra boosters te nemen; ik ben niet ziek, wordt niet ziek van corona, ga niet in ziekenhuis komen. Na anderhalf jaar bloodgesteld te zijn aan een -dodelijk virus- zijn 'we' allemaal nog kip lekker.

waarom dan extra vaccineren? (van gezonde mensen waarvan bewezen is dat zijn niet/nauwelijks aanspraak moeten maken op zorg?!)

ben me goed van bewust dat dit een zeer onpopulaire opinie is op tweakers

[Voor 17% gewijzigd door himlims_ op 25-11-2021 15:05]

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
🔧 Steam

• Skyaero
  • Niet online
[...]

We blijven ook maar steeds om de paarse olifant in de porceleinkast draaien. Het zijn niet de gevaccineerden die zorgen voor de druk op de zorg. Het is de kleine groep ongevaccineerden die voor de enorme druk zorgt.

https://www.rtlnieuws.nl/...den-met-corona-ziekenhuis

Van de gevaccineerden liggen er 49% x 2134 = 1046 in het ziekenhuis. Stel nu dat 100% van de mensen gevaccineerd waren geweest, dan hadden er 1046 * 100% / 85% = 1230 mensen in het ziekenhuis gelegen.

Dat zijn er nog steeds veel, maar ruim 900 minder dan nu. Reken daar nog eens bij dat het met name ouderen zijn die in het ziekenhuis belanden en de vaccinatiegraad onder ouderen hoger liggen, dan wordt het verschil nog groter.

Daarbij verspreiden ongevaccineerden het virus ook nog eens sneller. Minder infecties is ook minder ziekenhuisopnamen.

We kunnen roepen over boostershots (begrijp me niet verkeerd, ik denk dat boostershots een prima idee is, ik haal hem t.z.t wel), de 15% van de Nederlanders die niet gevaccineerd zijn, zijn op dit moment het werkelijke probleem.

• RoD
  • Niet online

RoD

himlims_ schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:58:
[...]

klopt - geen medisch achtergrond, maar wel baas over eigen body. Afnemen effect, boosters is nooit over gesproken; afspraak was 2x prikken 70% groepsimmuniteit en we kunnen weer buiten knikkeren.

Nu moet ik (en vele andere) weer een vaccin booster vanwege onkunde van de overheid; afschalen zorg.

die initele prik heeft niet gebracht wat men op hoopte, en een 3e prik gaat ook geen verlichting geven. Dus voor mij logische conclusie om geen extra boosters te nemen; ik ben niet ziek, wordt niet ziek van corona, ga niet in ziekenhuis komen. Na anderhalf jaar bloodgesteld te zijn aan een -dodelijk virus- zijn 'we' allemaal nog kip lekker.

waarom dan extra vaccineren? (van gezonde mensen <55jr waarvan bewezen is dat zijn niet/nauwelijks aanspraak moetne maken op zorg?!)

ben me goed van bewust dat dit een zeer onpopulaire opinie is op tweakers
Je bent onbekend met het fenomeen wetenschap? Er is snel gevaccineerd omdat het vaccin veilig en effectief voor elke leeftijdsgroep, maar het was altijd al de vraag hoe lang het zou beschermen. Daar beginnen we nu, zo langzamerhand, een beetje achter te komen. Het neemt dus langzaam af over de tijd, en een booster blijkt heel erg effectief te zijn. Over een half jaar weten we weer meer, en weten we of de booster voldoende was, en of er vaker geprikt moet worden, en zo ja voor wie.

Dat de overheid steken laat vallen is waar, maar dat wil niet zeggen dat er dan ook iets mis is met de onderliggende medische wetenschap. De beslissing om ook niet-ouderen te boosteren is gewoon solide, ik heb hierboven het rapport van de Gezondheidsraad al aangehaald, daarin kan je de overwegingen vrij duidelijk lezen. Het vaccin beschermt nog goed <60 jaar, maar er zijn duidelijke tekenen dat de effectiviteit afneemt over tijd, en ook <60 jaar loopt dan risico, waarbij een booster aanvullende bescherming kan bieden.

Ik snap niet wat er dan zo lastig is aan gewoon nog een prikje halen. Let wel, ik zit er ook totáál niet op te wachten, en ben er eigenlijk gewoon klaar mee. Maar het is wel gewoon een simpel prikje, that's it.

• RoD
  • Niet online

RoD

Skyaero schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:06:
[...]

We blijven ook maar steeds om de paarse olifant in de porceleinkast draaien. Het zijn niet de gevaccineerden die zorgen voor de druk op de zorgen. Het is de kleine groep ongevaccineerden die voor de enorme druk zorgt.

Van de gevaccineerden liggen er 49% x 2134 = 1046 in het ziekenhuis. Stel nu dat 100% van de mensen gevaccineerd waren geweest, dan hadden er 1046 * 100% / 85% = 1230 mensen in het ziekenhuis gelegen.

Dat zijn er nog steeds veel, maar ruim 900 minder dan nu. Reken daar nog eens bij dat het met name ouderen zijn die in het ziekenhuis belanden en de vaccinatiegraad onder ouderen hoger liggen, dan wordt het verschil nog groter.

Daarbij verspreiden ongevaccineerden het virus ook nog eens sneller. Minder infecties is ook minder ziekenhuisopnamen.

We kunnen roepen over boostershots (begrijp me niet verkeerd, ik denk dat boostershots een prima idee is, ik haal hem t.z.t wel), de 15% van de Nederlanders die niet gevaccineerd zijn, zijn op dit moment het werkelijke probleem.
We moeten niet verzanden in whataboutism. We moeten én iets aan de zorg doen (ik heb overigens geen idee wat, niet mijn expertise), én we moeten ongevaccineerden een prik geven, én we moeten een booster geven. We hoeven er geen wedstrijdje "welke maatregel is het belangrijkst" van te maken. We moeten het allemaal doen, om verschillende redenen.

• BlackMonkey
RoD schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:48:
[...]

Ik heb na aanleiding van @himlims_ zijn betoog gelijk de zorgverzekering opgezegd. Ben zelf gezond, heb geen aanleiding om zorg nodig te hebben en het maakt toch niet uit voor hoe ziek ik word. Het wordt ook nog is elk jaar duurder, ze willen steeds meer! /s :+

Alle rationaliteit gaat al de deur uit zodra je het een spel noemt. De "oprechte" vraag (doordrongen van sentiment) staat letterlijk verwoord in het artikel. Je kan je afvragen of je niet ergens een grens moet trekken tot waar je gaat maar dat maakt een booster zelf, de wetenschap erachter, niet anders.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

RoD schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:06:
[...]

Je bent onbekend met het fenomeen wetenschap? Er is snel gevaccineerd omdat het vaccin veilig en effectief voor elke leeftijdsgroep, maar het was altijd al de vraag hoe lang het zou beschermen.
dat is mijn punt juist; 85% is gevaccineerd, en 'de situatie' is compleet onveranderd.

we zijn gezonden mensen, die praktisch geen beroep doen op de medische wereld bij besmetting, aan het vaccineren. Prima; initieel wordt je er ook minder ziek van.

Maar diezelfde wetenschap heeft ons ook geleerd dat mensen <55jr niet/nauwelijks in het ziekenhuis gaan komen bij besmetting.

Ben je gevaccineerd kun je nog steeds mensen besmetten
ben je niet gevaccineerd kun je nog steeds mensen besmetten

ben je <55jr en gevaccineerd is de kans dat je in ziekenhuis komt zeer beperkt
ben je <55jr en niet gevaccineerd is de kans dat je in ziekenhuis komt zeer beperkt

daarom ga ik ook geen booster nemen; dat veranderd niets - voor niemand!

we zijn nu miljarden aan het verdampen voor maskertjes, covid steun bedrijfen en zzp; steek die euro's in de zorg. (jah ik weet een volleerd IC medewerker heb je niet met 2jr opgeleid) maar je hebt ook niet overal IC personeel nodig om de druk op de IC mederwerks af te nemen.

je kunt prima thuiszorg personeel inzetten, curcus/training hoe je met bepaalde apparatuur kunt omgaan. Hoe je iemand bewust en bekwaam maakt om bepaalde handelingen te verrichten (die extra handjes zorgen er voor dat het IC personeel minder druk heeft met neven taken)

[Voor 20% gewijzigd door himlims_ op 25-11-2021 15:14]

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
🔧 Steam

• RoD
  • Niet online

RoD

himlims_ schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:11:
[...]

dat is mijn punt juist; 85% is gevaccineerd, en 'de situatie' is compleet onveranderd.

we zijn gezonden mensen, die praktisch geen beroep doen op de medische wereld bij besmetting, aan het vaccineren. Prima; initieel wordt je er ook minder ziek van.

Maar diezelfde wetenschap heeft ons ook geleerd dat mensen <55jr niet/nauwelijks in het ziekenhuis gaan komen bij besmetting.

Ben je gevaccineerd kun je nog steeds mensen besmetten
ben je niet gevaccineerd kun je nog steeds mensen besmetten

ben je <55jr en gevaccineerd is de kans dat je in ziekenhuis komt zeer beperkt
ben je <55jr en niet gevaccineerd is de kans dat je in ziekenhuis komt zeer beperkt

daarom ga ik ook geen booster nemen; dat veranderd niets - voor niemand!
Dit is gewoon volkomen onjuist. Je doet net alsof er geen verschil is tussen vaccinatie en niet-vaccinatie als het gaat om besmettelijkheid/transmissie en ziekenhuisopname, en dat is onzin. Graag stoppen met dit soort desinformatie te verspreiden. Ik wil best met je meegaan als je zegt dat het vaccin is verkocht als het middel om uit de crisis is te komen en dat dit tegenvalt, maar bij foute medische informatie trekken we echt de grens.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

RoD schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:15:
[...]

Je doet net alsof er geen verschil is tussen vaccinatie en niet-vaccinatie als het gaat om besmettelijkheid/transmissie en ziekenhuisopname, en dat is onzin.
volledig correcte conclusie; https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/sterfte
zie de kanttekening: leeftijd en medische klachten

ik zeg niet dat het geen effect of geen nut heeft voor 'iedereen' er is zeker positief effect bij vaccineren
(van bepaalde leeftijdsgroepen!)

daaruit (link hierboven) blijkt dat er in totaal ~20.000 mensen zijn overleden aan corona (triest), maar als je verder op de pagina kijkt zie je ook de verdeling van leeftijd ..... juist !!! <55jr (mits 'gezonden/geen medische klachten) is de kans dat je in ziekenhuis komt en beroep op de zorg doet zeeeer klein <1%

(en dat was oa. de initiele piek - toen werdt er nog niet eens gevaccineerd)

[Voor 17% gewijzigd door himlims_ op 25-11-2021 15:23]

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
🔧 Steam

• The Legend
  • Laatst online: 23:27
himlims_ schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:18:
[...]

volledig correcte conclusie; https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/sterfte

ik zeg niet dat het geen effect of geen nut heeft voor 'iedereen' er is zeker positief effect bij vaccineren
(van bepaalde leeftijdsgroepen!)

daaruit blijkt dat er in totaal ~20.000 mensen zijn overleden aan corona (triest), maar als je verder op de pagina kijkt zie je ook de verdeling van leeftijd ..... juist !!! <55jr (mits 'gezonden/geen medische klachten) is de kans dat je in ziekenhuis komt en beroep op de zorg doet zeeeer klein <1%
Het effect van de booster is in de kern precies hetzelfde effect als de 1e vaccinatie. Waarom heb je die wel gehaald dan? Alleen omdat ‘ze’ zeiden dat je daarna weer buiten kon spelen?

Ik ben toch malle pietje niet!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

The Legend schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:23:
[...]

Het effect van de booster is in de kern precies hetzelfde effect als de 1e vaccinatie. Waarom heb je die wel gehaald dan? Alleen omdat ‘ze’ zeiden dat je daarna weer buiten kon spelen?
precies; initieel had ik de indruk voor het collectief te doen; dat was het verhaaltje ook. (en later bleek die prik ook handig ivm familie bezoek buitenland)

met de kennis van nu, had ik dat achteraf niet gedaan. maar goed 'het was nodig voor de samenleving'. cijfers en statistieken waren nog redelijk beperkt.

[Voor 4% gewijzigd door himlims_ op 25-11-2021 15:26]

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
🔧 Steam

• martwoutnl
[...]

daaruit (link hierboven) blijkt dat er in totaal ~20.000 mensen zijn overleden aan corona (triest), maar als je verder op de pagina kijkt zie je ook de verdeling van leeftijd ..... juist !!! <55jr (mits 'gezonden/geen medische klachten) is de kans dat je in ziekenhuis komt en beroep op de zorg doet zeeeer klein <1%
Er zijn al genoeg verhalen geweest van mensen die onder de 55 jaar waren, niet gevaccineerd en kerngezond. Maar ze lagen wel weken in het ziekenhuis. Die 1% is wel wat groter. Zie bijvoorbeeld het verhaal van Sandy via https://www.facebook.com/...epje-d/10227229054850804/ Ongevaccineerd in het ziekenhuis begint nu al bij 50 of ouder.

• Skyaero
  • Niet online
RoD schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:07:
[...]

We moeten niet verzanden in whataboutism. We moeten én iets aan de zorg doen (ik heb overigens geen idee wat, niet mijn expertise), én we moeten ongevaccineerden een prik geven, én we moeten een booster geven. We hoeven er geen wedstrijdje "welke maatregel is het belangrijkst" van te maken. We moeten het allemaal doen, om verschillende redenen.
Het is zo makkelijk om dingen als whataboutism weg te zetten (en dus weer de olifant in de kamer niet te hoeven benoemen).

Feit is, 15% van de mensen (de ongevaccineerden) kunnen binnen 1 tot 2 maanden gevaccineerd worden, waarmee de instroom in ziekenhuizen daarna met tenminste 40% afneemt.

We kunnen 85% (de gevaccineerden) een boostershot geven. Dat zal een maand of 9 duren voordat iedereen zo ver is en zal, wat zal het zijn 10%, misschien 20% reductie in ziekenhuisinstroom geven.

We kunnen de zorg gaan opschalen. De opleiding duurt vier jaar, maar voordat je het aantal bedden in de zorg hebt kunnen verdubbelen ben je 10 jaar verder. Als je uberhaupt al de mensen kunt vinden.

Maar laten we het laagst hangende fruit dat op zeer korte termijn geplukt kan worden en ook nog direct in grote hoeveelheden, wegzetten als 'whataboutism'.

Je doet nu precies hetzelfde wat het OMT en de Nederlandse politiek doen: niet de confrontatie aan durven te gaan met die paarse Olifant door te doen alsof die er niet is. In landen waar de vaccinatiegraad lager is en deze olifant dus nog heel wat groter is (Oostenrijk, Italie) heeft men dat inmiddels gerealiseerd en wordt er op de olifant geschoten.

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

ik zeg niet dat het geen effect of geen nut heeft voor 'iedereen' er is zeker baad bij vaccineren, van bepaalde leeftijdsgroepen!

daaruit blijkt dat er in totaal ~20.000 mensen zijn overleden aan corona (triest), maar als je verder op de pagina kijkt zie je ook de verdeling van leeftijd ..... juist !!! <55jr (mits 'gezonden/geen medische klachten) is de kans dat je in ziekenhuis komt en beroep op de zorg doet zeeeer klein <1%
Ga je nou serieus linken naar "sterfte" om iets over ziekenhuisopnames te zeggen, terwijl op diezelfde pagina gewoon data te vinden is over ziekenhuisopnames? Kom op zeg. In de voor groepsgrootte gecorrigeerde cijfers was 12,9% van de opnames in de leeftijdsgroep <60 jaar in de laatste week waarbij de cijfers volledig zijn.

Daarnaast zegt dit niets over transmissies, maar ik wil je wel even op weg helpen: https://www.rivm.nl/en/ne...s-by-63-for-delta-variant

• RoD
  • Niet online

RoD

Skyaero schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:30:
[...]

Het is zo makkelijk om dingen als whataboutism weg te zetten (en dus weer de olifant in de kamer niet te hoeven benoemen.

Feit is, 15% van de mensen (de ongevaccineerden) kunnen binnen 1 tot 2 maanden gevaccineerd worden, waarmee de instroom in ziekenhuizen daarna met tenminste 40% afneemt.

We kunnen 85% (de gevaccineerden) een boostershot geven. Dat zal een maand of 9 duren voordat iedereen zo ver is en zal, wat zal het zijn 10%, misschien 20% reductie in ziekenhuisinstroom geven.

We kunnen de zorg gaan opschalen. De opleiding duurt vier jaar, maar voordat je het aantal bedden in de zorg hebt kunnen verdubbelen ben je 10 jaar verder.

Maar laten we het laagst hangende fruit dat op zeer korte termijn geplukt kan worden en ook nog direct in grote hoeveelheden, wegzetten als 'whataboutism'.

Je doet nu precies hetzelfde wat het OMT en de Nederlandse politiek doen: niet de confrontatie aan durven te gaan met die paarse Olifant door te doen alsof die er niet is. In landen waar de vaccinatiegraad lager is en deze olifant dus nog heel wat groter is (Oostenrijk, Italie) heeft men dat inmiddels gerealiseerd en wordt er op de olifant geschoten.
Mijn enige punt is dat het niet of/of is en tegen over elkaar gezet moet worden, dat is alles. Ik ben er juist helemaal voor om de paarse olifant aan te pakken, maar we moeten daarbij óók gewoon boosteren.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Skyaero schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:30:
[...]

we zijn nu miljarden aan het verdampen voor maskertjes, covid steun bedrijfen en zzp; steek die euro's in de zorg. (jah ik weet een volleerd IC medewerker heb je niet met 2jr opgeleid) maar je hebt ook niet overal IC personeel nodig om de druk op de IC medewerkster af te nemen.

je kunt prima thuiszorg personeel inzetten, curcus/training hoe je met bepaalde apparatuur kunt omgaan. Hoe je iemand bewust en bekwaam maakt om bepaalde handelingen te verrichten (die extra handjes zorgen er voor dat het IC personeel minder druk heeft met neven taken)

^- dat dus :) buitenland hebben diverse landen laten zien dat je ook op kort termijn middels (om/-bij)scholing ook de druk kunt verlagen op de zorg. Zodat reguliere zorg door kan blijven draaien.

*knip* dat kan beter in de betreffende topics

[Voor 36% gewijzigd door ZieMaar! op 25-11-2021 17:36]

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
🔧 Steam

• BlackMonkey
himlims_ schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:39:
^- dat dus :) buitenland hebben diverse landen laten zien dat je ook op kort termijn middels (om/-bij)scholing ook de druk kunt verlagen op de zorg. Zodat reguliere zorg door kan blijven draaien.
Heb je een bron dat we dat expliciet niet doen in Nederland? Dergelijke maatregelen kunnen maar voor een vrij beperkte verlichting zorgen. Ze halen hooguit tijdelijk een beetje stoom van de ketel. Maar ik ben benieuwd waar in het buitenland ze de huidige graal hebben gevonden dat ondanks het aantal besmettingen de reguliere zorg kan blijven doordraaien. Waarbij ik natuurlijk wel doel op vergelijkbare situaties. Dus niet een land dat ook gewoon laag in de cijfers zit of veel strengere maatregelen heeft.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

BlackMonkey schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:10:
[...]

Heb je een bron dat we dat expliciet niet doen in Nederland? Dergelijke maatregelen kunnen maar voor een vrij beperkte verlichting zorgen. Ze halen hooguit tijdelijk een beetje stoom van de ketel. Maar ik ben benieuwd waar in het buitenland ze de huidige graal hebben gevonden dat ondanks het aantal besmettingen de reguliere zorg kan blijven doordraaien. Waarbij ik natuurlijk wel doel op vergelijkbare situaties. Dus niet een land dat ook gewoon laag in de cijfers zit of veel strengere maatregelen heeft.
https://www.tweedekamer.n...n/details?date=17-11-2021

dit tenenkrommend debat; wordt door minister zelf (meerdere malen!) gezegd dat nederland dat niet doet, wel gaan we kijken wat er eventueel kan gaan gebeurten in de toekomst .....

lekker met boosters uitstellen ... zolang dit niet aangepakt wordt, blijft corona fijn muteren, wij bij prikken en zitten we in 2025 in de 29ste lockdown

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
🔧 Steam

• YakuzA

YakuzA

himlims_ schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:39:
[...]
[i]we zijn nu miljarden aan het verdampen voor maskertjes, covid steun bedrijfen en zzp; steek die euro's in de zorg. (jah ik weet een volleerd IC medewerker heb je niet met 2jr opgeleid) maar je hebt ook niet overal IC personeel nodig om de druk op de IC medewerkster af te nemen.
Als er blindelings meer geld in de zorg gepompt wordt, is het enige gevolg dat alle managers salarisverhoging krijgen?

PSN

• BlackMonkey
himlims_ schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:26:
[...]

dit tenenkrommend debat; wordt door minister zelf (meerdere malen!) gezegd dat nederland dat niet doet, wel gaan we kijken wat er eventueel kan gaan gebeurten in de toekomst .....
Zou je iets specifieker kunnen zijn dan deze vrij algemene link naar de debatten van die dag? Ik kan het namelijk niet vinden. Maar ik zal alleen al blij zijn met een voorbeeld uit het buitenland waar dit een structurele oplossing is.
lekker met boosters uitstellen ... zolang dit niet aangepakt wordt, blijft corona fijn muteren, wij bij prikken en zitten we in 2025 in de 29ste lockdown
Zonder massale vaccinatie gebeurd dat sowieso. Dus het is een drogreden om te zeggen dat we daarom maar geen boosters moeten doen. Het verschil is alleen dat het risico een stuk lager is als iedereen een booster krijgt i.p.v. een booster in de vorm van een besmetting.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

himlims_ schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:26:
[...]

De kern van zorgcapaciteit is sowieso iets wat moet worden aangepakt. Helaas wil onze leidende partij daar niet echt aan maar ja, democratie he.

En ja, blijven doorprikken. Hoe dom het ook klinkt en hoe "circus" jij het ook vindt. Helaas is de situatie gewoon kut. Kun je beter accepteren. Het niet accepteren van de kutheid der realiteit zorgt ervoor dat de realiteit nog kutter wordt namelijk.

• Rzaan
klopt - geen medisch achtergrond, maar wel baas over eigen body. Afnemen effect, boosters is nooit over gesproken; afspraak was 2x prikken 70% groepsimmuniteit en we kunnen weer buiten knikkeren. Met die kennis heb ik meegedaan aan de prikronden.
Los van de discussie in zijn algemeenheid, vind ik dit toch wel een wonderlijke stellingname.

Hoe kun je nou spreken van een 'afspraak' bij een problematiek die zo complex is?
Dus als niet alles in het leven uitkomt zoals men van te voren denkt, doe jij niet meer mee?

• user109731
  • Niet online

Goed nieuws! Nu snel opschalen :)

edit: hier meer informatie: https://www.rijksoverheid...-van-het-jaar-een-booster

Klinkt alsof ze het nu dan eindelijk serieus gaan oppakken.

[Voor 52% gewijzigd door user109731 op 26-11-2021 22:01]

• YakuzA

YakuzA

user109731 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:48:
[Twitter]
Goed nieuws! Nu snel opschalen :)

edit: hier meer informatie: https://www.rijksoverheid...-van-het-jaar-een-booster

Klinkt alsof ze het nu dan eindelijk serieus gaan oppakken.
Ik zou zeggen: gooi de website open voor alle 60+ en prikken maar :)

PSN

• wimpie007
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 02:17
Skyaero schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:06:
[...]

We blijven ook maar steeds om de paarse olifant in de porceleinkast draaien. Het zijn niet de gevaccineerden die zorgen voor de druk op de zorg. Het is de kleine groep ongevaccineerden die voor de enorme druk zorgt.

*knip* offtopic, onjuist en allang gedebunkte informatie. Lees even iets beter voor je post, de ts van het algemene topic is een goed begin

[Voor 26% gewijzigd door ZieMaar! op 27-11-2021 08:46]

• gambieter
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Ik krijg nu het beeld van een dreinend kind die met beide vuisten op de grond slaat met een "je had het beloofd !?!?!!!"

Omstandigheden veranderen. En die belofte is nooit gemaakt. Blijkbaar wil je niet dat er ooit een einde aan Covid komt.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:09

ericplan

5180 Wp PV

Vrienden van ons hebben Corona gehad en daarom maar één vaccinatie gekregen. Ergens las ik dat ze nu zondermeer een tweede prik kunnen halen bij de GGD. Ik kan alleen niet meer vinden waar ik dat heb gelezen. Iemand?

ZonPHP PVOutput

• hoevenpe
  • Nu online
gambieter schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 00:45:
Omstandigheden veranderen. En die belofte is nooit gemaakt. Blijkbaar wil je niet dat er ooit een einde aan Covid komt.
Er komt geen 'einde aan Covid', dat is nou juist de meest schadelijke worst die de samenleving keer op keer is voorgehouden.

Het moment dat mensen beseffen dat het niet 'nog één keer door de zure appel heen is' zal het draagvlak voor maatregelen eroderen. Het is niet voor niets dat Mark en Hugo ons keer op keer 'drie weken' voorhouden, dat is nog overzichtelijk ook al voel je instinctief dat deze regels tot maart zullen blijven.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:26

CurlyMo

www.pilight.org

[...]
<55jr (mits 'gezonden/geen medische klachten) is de kans dat je in ziekenhuis komt en beroep op de zorg doet zeeeer klein <1%
1% van 8.088.000 mensen (18 < x < 55) zijn gewoon erg veel mensen. Ook 0.1% kans zijn nog steeds teveel mensen.

Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/...olking/bevolkingspiramide

[Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 27-11-2021 15:27]

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• BlackMonkey
ericplan schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:08:
Vrienden van ons hebben Corona gehad en daarom maar één vaccinatie gekregen. Ergens las ik dat ze nu zondermeer een tweede prik kunnen halen bij de GGD. Ik kan alleen niet meer vinden waar ik dat heb gelezen. Iemand?
De GGD heeft daar nooit echt een punt van gemaakt. Beter nog, je moest specifiek je tweede afspraak afzeggen. Dus gewoon even de afsprakenlijn bellen en het lijkt mij geen probleem. Het lijkt mij dat je ook gewoon een inloop locatie moet kunnen inlopen. Maar ook dat kan de GGD aan de telefoon wel vertellen.

Toch was ik net even verbaasd. Je kan online geen afspraak meer maken voor je eerste of tweede prik. Enkel voor de booster. In het kader van laagdrempeligheid weer is flink onhandig.

• henkzelf
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 22:01
BlackMonkey schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:47:
[...]

De GGD heeft daar nooit echt een punt van gemaakt. Beter nog, je moest specifiek je tweede afspraak afzeggen. Dus gewoon even de afsprakenlijn bellen en het lijkt mij geen probleem. Het lijkt mij dat je ook gewoon een inloop locatie moet kunnen inlopen. Maar ook dat kan de GGD aan de telefoon wel vertellen.

Toch was ik net even verbaasd. Je kan online geen afspraak meer maken voor je eerste of tweede prik. Enkel voor de booster. In het kader van laagdrempeligheid weer is flink onhandig.
Afspraken voor een reguliere vaccinatie kunt u alleen telefonisch maken via 0800-7070. Best wel laagdrempelig als de wachtrij niet te lang is.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Sint-Michielsgestel

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

BlackMonkey schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:47:
[...]

Je eerste reactie was ook die van mij. Maar later las ik ergens dat je zo die tweede prik kon halen. Alleen dat kan ik niet meer vinden.

Er zijn overal in A’dam inlooplocaties zonder afspraak, je kan er zo terecht.

ZonPHP PVOutput

• BlackMonkey
henkzelf schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:52:
[...]

Afspraken voor een reguliere vaccinatie kunt u alleen telefonisch maken via 0800-7070. Best wel laagdrempelig als de wachtrij niet te lang is.
Ware het niet dat de grootste groep die nog geprikt moeten worden jongeren zijn. Precies de generatie die veel last heeft van belangst. Ik begrijp dat het voor de oudere garde een wat lastig concept is, maar het is een vrij serieus probleem. Die groep is echter wel redelijk digitaal vaardig dus een online afspraak is voor die groep drempelverlagend.
ericplan schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:54:
[...]

Je eerste reactie was ook die van mij. Maar later las ik ergens dat je zo die tweede prik kon halen. Alleen dat kan ik niet meer vinden.

Er zijn overal in A’dam inlooplocaties zonder afspraak, je kan er zo terecht.
Gezien het nooit een echt probleem is geweest is het wat lastig om een artikel te vinden. Misschien helpt dit:
Iedereen van 12 jaar en ouder kan nu zonder afspraak binnenlopen voor de 1e of 2e prik. Dit kan bij een van de vaccinatielocaties in de stad, of bij de mobiele prikteams in de buurt.

Komt u voor uw 1e prik? U kunt zelf kiezen welk vaccin u wilt: Janssen of BioNTech/Pfizer.
Heeft u al 1 prik gehad met BioNTech/Pfizer? Dan kunt u nu zonder afspraak uw 2e prik halen. Dit kan op alle locaties. Let er wel op dat er minimaal 21 dagen tussen de 1e en 2e prik moet zitten.
Heeft u al 1 prik gehad met Moderna? Dan kunt u zonder afspraak uw 2e prik halen op de RAI. Hier moet er minimaal 28 dagen tussen de 1e en 2e prik zitten.
Neem uw identiteitsbewijs en een mondkapje mee, en trek kleding aan waarbij u gemakkelijk uw bovenarm kunt ontbloten.
Via GGD Amsterdam.

• henkzelf
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 22:01
BlackMonkey schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:02:
[...]

Ware het niet dat de grootste groep die nog geprikt moeten worden jongeren zijn. Precies de generatie die veel last heeft van belangst. Ik begrijp dat het voor de oudere garde een wat lastig concept is, maar het is een vrij serieus probleem. Die groep is echter wel redelijk digitaal vaardig dus een online afspraak is voor die groep drempelverlagend.

[...]
Belangst. Weer wat geleerd vandaag. Wat komt hierna, binnenloop-zonder-afspraak angst? Want een digitaal vaardige kan vast wel opzoeken waar dat kan. Is niet tegen jou hoor maar mijn bek viel even open.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Sint-Michielsgestel

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

ericplan schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:08:
Volgens mij kon dit sowieso al. Sowieso slim om te doen omdat je wellicht als je internationaal wil reizen straks sowieso 3 prikken nodig hebt en besmetting + vaccinatie sowieso al niet overal wordt gevaccineerd.

Niet relevant als je alleen in NL blijft natuurlijk :+

• Mfpower
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Mfpower

In dubio

henkzelf schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:34:
[...]

Belangst. Weer wat geleerd vandaag. Wat komt hierna, binnenloop-zonder-afspraak angst? Want een digitaal vaardige kan vast wel opzoeken waar dat kan. Is niet tegen jou hoor maar mijn bek viel even open.
Toen ik nog docent was op het hbo heb ik veel stages begeleid. Dit was echt een ding, sommige jongeren op stage hadden nog maar een paar keer in hun leven een telefoongesprek gevoerd en dan nog met hun moeder. Een klant of collega bellen is dan een onoverkomelijk drempel cq vaardigheid die expliciet moet worden aangeleerd tijdens de stage. (Met vragen als: wat zeg je dan als er opgenomen wordt etc)

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

"De afspraak was 2x prikken"? :D

Alsof een virus zich aan een afspraak houdt. Worst case krijgen we er nu een nieuwe variant voor waarmee we Code Zwart Gat krijgen in de zorg en de vaccins het allemaal niet meer goed genoeg doen en er echt heel veel mensen doodgaan.

Ik weet niet hoe jouw wereldbeeld werkt, maar in de praktijk probeert men er het beste van te maken met imperfecte middelen die nog steeds beter zijn dan geen middelen. Dus gewoon nemen die prik, ook al weten we vandaag nog niet of die prik überhaupt werkt tegen omikron.

Want wie weet hebben we straks ook nog 2 prikken nodig tegen omikron. Ja, weer meuk in je lichaam spuiten, maar da's nog steeds gezonder dan hartstikke doodgaan of langdurige schade oplopen van een virus (een virus is immers ook meuk die ongewild je lichaam binnendringt).

De wereld is niet zo maakbaar als veel mensen denken. Juist weerstand tegen dit soort zaken geeft ons minder grip op de werkelijke maakbaarheid ervan.

• Apache4u
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Mijn ervaring van vandaag.
Nadat ik afgelopen donderdag redelijk pissig werd van het verhaal dat mensen die met Janssen gevaccineerd waren op jaartal, dus zonder keuze, nog geen booster zouden krijgen maar gewoon met de jaartallen mee zouden lopen had ik voor vandaag een retourtje Wenen geboekt. Ik (bouwjaar 1976) wil gewoon optimaal beschermd zijn. Zo goed mogelijk dus. Ik snap dat de kans op ziekenhuisopname of erger nog steeds heel klein is, dankzij Janssen, maar ik wil de kans op ziek worden zo klein mogelijk maken. Ziek is voor een zelfstandige omzetverlies. En dat loopt dan al snel in de duizenden Euro's.
Kortom, vanmorgen om 7 uur in de auto en om 8 uur op Schiphol. Grote vraag die ik had was natuurlijk of ze, ondanks dat ik online een afspraak had kunnen maken bij het vaccinatiecentrum in Wenen, me zouden accepteren als niet ingezetene van Oostenrijk. Om 9.55 vertrok de vlucht. Het vliegtuig was redelijk leeg. Om me heen kijkend zat ik bij mezelf te denken of ik de enige was die dit tripje met dit doel aan het maken was of dat er nog andere "gekkies" in het vliegtuig zaten. Ik kon niemand ontdekken ;) .
Aangekomen op het vliegveld in Wenen een Uber besteld en op naar het vaccinatiecentrum en hopelijk op naar de booster. Het vaccinatiecentrum was groots opgezet in het "Austria Center Vienna" (https://www.acv.at/de). Bij aankomst moet je eerst, net als in NL, een vragenlijst invullen. Dat had ik thuis al gedaan dus die sloeg ik over. Dan kom je aan bij heel veel rijen bureau's met achter ieder bureau een "intaker". Daar ga je zitten en moet je je identificeren. Geen Oostenrijks BSN was geen probleem en een Nederlandse ID kaart volstaat. Daar wordt ook gevraagd naar eerdere covid vaccinaties en het vaccinatie-bewijs. De internationale QR-code die je in je NL Corona app genereert volstaat. Er wordt je gevraagd welke booster je wilt (de keuze is reuze: moderna, pfizer of nog een Janssen). Ik koos voor Pfizer. Daarna worden er wat stempeltjes gezet, krijgt je formulier een barcode opgeplakt, krijg je je vaccinatiekaart en volgnummer.
Op naar de volgende hal.
Daar staan heel veel artsen aan staan tafels en word je naar een beschikbare arts gestuurd. De checkt nogmaals je vragenlijst en stelt wat specifieke vragen over eventuele alergien en de bijwerkingen die je bij je eerdere vaccinatie ervaren hebt (in mijn geval, geen). Ook die zet weer wat stempeltjes op je formulier met barcode en vaccinatiekaart. Daarna vertelt ie je nog dat Pfizer na Janssen off-label is en daar moet je dan ook voor tekenen. Zo gezegd, zo gedaan. Vervolgens wordt je doorgestuurd naar de volgende hal.
Daar staan allerlei hokjes zoals in NL en word je bij het snelst beschikbare hokje neergezet om te wachten. Dat duurde in mijn geval geen minuut. Daarbinnen zat een alleraardigst Oostenrijks vrouwtje van een jaar of 65. Ik checkte nog even door haar in mijn beste Duits te vragen "Das is Pfizer, ja?" .. Om er zeker van te zijn dat ik niet nogmaals Janssen zou krijgen.. Ze antwoordde met een glimlach "Nein, nein, dieses hier ist Sputnik!". Ik kon wel lachen om die ad-remme reactie. Daarna begon ze iets serieuzer uit te leggen hoe en wat. Ze had door dat mijn Duits niet het beste is en deed dat langzaam en duidelijk. Ze sprak zelf geen Engels.
Ze vertelde me dat ik na vaccinatie een dag geen alcohol mocht drinken en 3 dagen niet mocht sporten. Dat had de arts me ook al verteld. Prima dus.
Vervolgens werd de prik gezet. Ze hield het papier met mijn gegevens en barcode achter, Ik kreeg zelf alleen het vaccinatie-"pasje" mee waar de dokter dus allerlei stempels en een sticker op heeft geplakt. Ik ben benieuwd of/hoe de GGD dat gaat importeren. Na het prikken moest ik 15 minuten in een grote wachtruimte plaatsnemen. Toen weer naar buiten om daar een taxi terug naar het vliegveld te pakken.
Daar zit in nu. In de Austria Airlines business lounge, waar niet gegeten en gedronken mag worden. Als enige zit ik er trouwens. Je mag wel eten/drinken mee naar buiten de lounge nemen om het daar te nuttigen. Dit land is in lockdown en zo ook de airline lounges.
Anyway, ik ben enorm blij dat ik het gedaan heb en het was een aparte ervaring. De vlucht terug is om 17.30 dus ben nog redelijk op tijd thuis ook. Zo, nu het forum eens even bijlezen.

Dat betekent, stam + t .

• YakuzA

YakuzA

Apache4u schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:14:
Nadat ik afgelopen donderdag redelijk pissig werd van het verhaal dat mensen die met Janssen gevaccineerd waren op jaartal, dus zonder keuze, nog geen booster zouden krijgen maar gewoon met de jaartallen mee zouden lopen had ik voor vandaag een retourtje Wenen geboekt. Ik (bouwjaar 1976) wil gewoon optimaal beschermd zijn. Zo goed mogelijk dus. Ik snap dat de kans op ziekenhuisopname of erger nog steeds heel klein is, dankzij Janssen, maar ik wil de kans op ziek worden zo klein mogelijk maken. Ziek is voor een zelfstandige omzetverlies. En dat loopt dan al snel in de duizenden Euro's.
Kortom, vanmorgen om 7 uur in de auto en om 8 uur op Schiphol. Grote vraag die ik had was natuurlijk of ze, ondanks dat ik online een afspraak had kunnen maken bij het vaccinatiecentrum in Wenen, me zouden accepteren als niet ingezetene van Oostenrijk. Om 9.55 vertrok de vlucht. Het vliegtuig was redelijk leeg. Om me heen kijkend zat ik bij mezelf te denken of ik de enige was die dit tripje met dit doel aan het maken was of dat er nog andere "gekkies" in het vliegtuig zaten. Ik kon niemand ontdekken ;) .
Aangekomen op het vliegveld in Wenen een Uber besteld en op naar het vaccinatiecentrum en hopelijk op naar de booster. Het vaccinatiecentrum was groots opgezet in het "Austria Center Vienna" (https://www.acv.at/de). Bij aankomst moet je eerst, net als in NL, een vragenlijst invullen. Dat had ik thuis al gedaan dus die sloeg ik over. Dan kom je aan bij heel veel rijen bureau's met achter ieder bureau een "intaker". Daar ga je zitten en moet je je identificeren. Geen Oostenrijks BSN was geen probleem en een Nederlandse ID kaart volstaat. Daar wordt ook gevraagd naar eerdere covid vaccinaties en het vaccinatie-bewijs. De internationale QR-code die je in je NL Corona app genereert volstaat. Er wordt je gevraagd welke booster je wilt (de keuze is reuze: moderna, pfizer of nog een Janssen). Ik koos voor Pfizer. Daarna worden er wat stempeltjes gezet, krijgt je formulier een barcode opgeplakt, krijg je je vaccinatiekaart en volgnummer.
Op naar de volgende hal.
Daar staan heel veel artsen aan staan tafels en word je naar een beschikbare arts gestuurd. De checkt nogmaals je vragenlijst en stelt wat specifieke vragen over eventuele alergien en de bijwerkingen die je bij je eerdere vaccinatie ervaren hebt (in mijn geval, geen). Ook die zet weer wat stempeltjes op je formulier met barcode en vaccinatiekaart. Daarna vertelt ie je nog dat Pfizer na Janssen off-label is en daar moet je dan ook voor tekenen. Zo gezegd, zo gedaan. Vervolgens wordt je doorgestuurd naar de volgende hal.
Daar staan allerlei hokjes zoals in NL en word je bij het snelst beschikbare hokje neergezet om te wachten. Dat duurde in mijn geval geen minuut. Daarbinnen zat een alleraardigst Oostenrijks vrouwtje van een jaar of 65. Ik checkte nog even door haar in mijn beste Duits te vragen "Das is Pfizer, ja?" .. Om er zeker van te zijn dat ik niet nogmaals Janssen zou krijgen.. Ze antwoordde met een glimlach "Nein, nein, dieses hier ist Sputnik!". Ik kon wel lachen om die ad-remme reactie. Daarna begon ze iets serieuzer uit te leggen hoe en wat. Ze had door dat mijn Duits niet het beste is en deed dat langzaam en duidelijk. Ze sprak zelf geen Engels.
Ze vertelde me dat ik na vaccinatie een dag geen alcohol mocht drinken en 3 dagen niet mocht sporten. Dat had de arts me ook al verteld. Prima dus.
Vervolgens werd de prik gezet. Ze hield het papier met mijn gegevens en barcode achter, Ik kreeg zelf alleen het vaccinatie-"pasje" mee waar de dokter dus allerlei stempels en een sticker op heeft geplakt. Ik ben benieuwd of/hoe de GGD dat gaat importeren. Na het prikken moest ik 15 minuten in een grote wachtruimte plaatsnemen. Toen weer naar buiten om daar een taxi terug naar het vliegveld te pakken.
Daar zit in nu. In de Austria Airlines business lounge, waar niet gegeten en gedronken mag worden. Als enige zit ik er trouwens. Je mag wel eten/drinken mee naar buiten de lounge nemen om het daar te nuttigen. Dit land is in lockdown en zo ook de airline lounges.
Anyway, ik ben enorm blij dat ik het gedaan heb en het was een aparte ervaring. De vlucht terug is om 17.30 dus ben nog redelijk op tijd thuis ook. Zo, nu het forum eens even bijlezen.
En binnenkort dus een tripje naar de GGD in Utrecht (dacht ik) om je prik te importeren in NL?

PSN

• martwoutnl
Nadat ik afgelopen donderdag redelijk pissig werd van het verhaal dat mensen die met Janssen gevaccineerd waren op jaartal, dus zonder keuze, nog geen booster zouden krijgen maar gewoon met de jaartallen mee zouden lopen had ik voor vandaag een retourtje Wenen geboekt.
Ik ben benieuwd of je deze prik in Nederland in het systeem krijgt. Kan je het vervolg van dit avontuur nog laten weten. Moest je trouwens nog testen voor je vlucht? Ik dacht dat Oostenrijk strenger was geworden.

[Voor 7% gewijzigd door martwoutnl op 28-11-2021 15:36]

• Apache4u
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:34:
[...]

En binnenkort dus een tripje naar de GGD in Utrecht (dacht ik) om je prik te importeren in NL?
Ja, ik zal maandag eens bellen hoe dat zit. Het ging mij hoofdzakelijk om de bescherming. Maar inderdaad, secundair is het ook zo dat ik zakelijk, na 3 januari, in Oostenrijk vrij weinig meer kan doen als die booster niet geregistreerd kan worden.
martwoutnl schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:35:
[...]

Ik ben benieuwd of je deze prik in Nederland in het systeem krijgt. Kan je het vervolg van dit avontuur nog laten weten. Moest je trouwens nog testen voor je vlucht? Ik dacht dat Oostenrijk strenger was geworden.
Ik laat je het vervolg weten, zal morgen eens bellen. Toen Zwitserland in navolging van de UK gisterenavond ook opeens een PCR test ging eisen voor inkomende reizigers kneep ik hem wel even. Als Oostenrijk ook zou volgen binnen 12 uur zou ik geen tijd meer hebben om dat te kunnen doen. Gelukkig was dit niet het geval. Je internationale QR code is nog afdoende om naar Oostenrijk te vliegen.

Dat betekent, stam + t .

• RoD
  • Niet online

RoD

Even getwijfeld waar ik dit zou plaatsen, maar ik denk dat het toch hier het beste past: Sterftecijfer in verpleeghuizen weer net zo hoog als in de tweede golf
Het percentage sterfgevallen in de verpleeghuizen is weer net zo hoog als in de tweede coronagolf in november vorig jaar, voor de vaccinaties. Dat zegt hoogleraar ouderengeneeskunde Cees Hertogh. Uit de meest recente data blijkt dat zo'n 22 procent van de gevaccineerde bewoners na een besmetting overlijdt. De afnemende effectiviteit van de vaccins, vooral bij ouderen, is hier een van de oorzaken van.

Ook de kwetsbaarheid van de verpleeghuisbewoners en de eigenschappen van de deltavariant spelen volgens de hoogleraar een rol. "Die is niet alleen besmettelijker dan eerdere varianten, maar kent bij kwetsbare ouderen mogelijk ook vaker een fatale afloop."
We zijn dus, ondanks de focus op klinische effectiviteit, véél te laat. Alhoewel de cijfers van het RIVM er eigenlijk nog wel prima uitzagen, toont de realiteit dat deze groep dus gewoon te laat de booster krijgt. En dat is toch wel jammer.
In Belgische verpleeghuizen werd eind september al begonnen met het toedienen van de boosters. Daar is inmiddels een duidelijke kentering in het aantal besmettingen te zien.

Toch is het te makkelijk om te zeggen dat we in Nederland te laat zijn, zegt de hoogleraar. "De ontwikkelingen gaan razendsnel. De manier waarop we naar die boosters kijken is gekanteld. Aanvankelijk werd gedacht dat we ze alleen nodig hadden om een ernstig ziekteverloop te voorkomen. Omdat vaccins op termijn wat minder effectief worden, zeker bij ouderen. Inmiddels willen we ze dus ook gebruiken om het aantal besmettingen terug te dringen."
Te makkelijk... tsja, dat kun je volgens mij toch niet zeggen als de sterfte weer terug is op het "oude niveau". De data is er inderdaad nog niet zo lang, maar er is niet bepaald voortvarend gehandeld. Het heeft ook niets te maken met "gebruiken om het aantal besmettingen terug te dringen" als een kwart van je verpleeghuishbewoners aan het overlijden is na besmetting.

En in datzelfde bericht weer geluiden over de slechte registratie.. WTF zeg, na 2 jaar corona, REGEL het nou eens |:(

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
RoD schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:19:

We zijn dus, ondanks de focus op klinische effectiviteit, véél te laat. Alhoewel de cijfers van het RIVM er eigenlijk nog wel prima uitzagen, toont de realiteit dat deze groep dus gewoon te laat de booster krijgt. En dat is toch wel jammer.
De vraag is natuurlijk waarom wij te laat zijn. De signalen uit het buitenland waren er langer al maar hier werd stoicijns volgehouden als ware wij een speciaal soort vaccin hadden wat anders reageerde als in het buitenland.

Zou dat te maken hebben met de hyperfocus om ongevaccineerde mensen naar de prikstraat te bewegen? Of is het zo vertraagd omdat de overheidsorganen hier (soms) tergend traag lijken samen te werken?

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Wolly schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:26:
[...]

De vraag is natuurlijk waarom wij te laat zijn. De signalen uit het buitenland waren er langer al maar hier werd stoicijns volgehouden als ware wij een speciaal soort vaccin hadden wat anders reageerde als in het buitenland.

Zou dat te maken hebben met de hyperfocus om ongevaccineerde mensen naar de prikstraat te bewegen? Of is het zo vertraagd omdat de overheidsorganen hier (soms) tergend traag lijken samen te werken?
Iedereen is doodsbang om gezien te worden dat dingen worden overhaast en zo de vaccinatiebereidheid daalt. En dan ook nog alle privacy regels waar je aan moet voldoen, de vaccinatiestatus van een persoon is strikt vertrouwelijk.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• horizon1978
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 29-11 15:59
[...]

Het is inderdaad zo dat studies in Israel in de zomermaanden al aangaf dat er boosters nodig waren. Toen werd hier (en ook in andere Europese landen) nog verkondigd dat vaccin goed werkte, ook na x maanden.

En dat heeft inderdaad met je tweede punt te maken. Ze zullen gedacht hebben dat als ze gaan melden dat vaccins minder effectief worden tegenstanders gaan zeggen: zie je wel

ofzo

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Moeilijk te zeggen, maar gevoelsmatig heb ik het idee dat we in NL terughoudend zijn om vooral het draagvlak hoog te houden (we willen geen onnodige prik geven), terwijl men in het buitenland meer het voorzorgsprincipe hanteert. Ik kan de late start overigens wel redelijk volgen, als je de cijfers van het RIVM erbij pakt mbt teruglopende effectiviteit. Maar nu blijkt toch, althans voor deze groep, dat het gewoon te laat is.

En ja, dat is dan achteraf gereageerd, maar er zijn mensen overleden.

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

We konden ook structureel een miljoen prikken per week zetten, en in dat tempo heb je iedereen die een booster wil ook snel een booster gegeven. Dat hoeft niet tot in juni te duren.

• user109731
  • Niet online
De meeste andere Europese landen besloten begin oktober ouderen een booster te geven, wij begin november. Ik postte 9 oktober een overzicht van andere landen en "Ik hoop dat wij op tijd hier mee beginnen voor de ouderen en ons niet laten verrassen." :/ Daar zijn weken verspeeld helaas.

Ook de rapportage kan zoveel beter. Bijna elk ander land heeft een dashboard waar elke dag het aantal (booster)prikken wordt bijgehouden, wij zijn overgegaan tot wekelijks of twee keer per week een update. Hier erger ik me al maanden aan.

Goed, hopelijk gaan we de komende weken dan eindelijk veel prikken zetten :)

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 05:49
Op naar de volgende hal.
Mag ik vragen wat dit "grapje" je gekost heeft?
Misschien wel een serieuze optie om de wintersport te redden (als hij door de GGD overgenomen word)

Overigens zie ik staan dat het niet voor toeristen is.
Alleen als je in oostenrijk werkt en woont.

• Apache4u
  • Niet online
FRANQ schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:13:
[...]

Mag ik vragen wat dit "grapje" je gekost heeft?
Misschien wel een serieuze optie om de wintersport te redden (als hij door de GGD overgenomen word)

Tja, de voornaamste kosten zijn je vliegticket. Dat kun je zo gek maken als je zelf wilt. (economy, wijzigen toegestaan, business class etc. etc).
Daarnaast was ik ongeveer 80 euro kwijt voor een Uber, op en neer van VIE naar de vaccinatielocatie. Maar je kunt ook een bus nemen geloof ik (daar heb ik verder niet naar gekeken). En het parkeren op Schiphol P1, 45 euro. De vaccinatie zelf kost je niets. Daar voelde ik me wel een beetje schuldig over omdat ik er graag voor betaal en dat niet op kosten van de Oostenrijkse belastingbetaler wilde doen. Maar ik heb het voor mezelf "goedgepraat" dat Austrian Airlines dankzij mij meer omzet genereert en dus meer belasting betaalt. Zelfde met de taxichauffeurs en broodjes verkopers ;)

Dat betekent, stam + t .

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23:02
RoD schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:19:
Even getwijfeld waar ik dit zou plaatsen, maar ik denk dat het toch hier het beste past: Sterftecijfer in verpleeghuizen weer net zo hoog als in de tweede golf
[...]
Op zich was het tijdstip van de beslissing (het enige waar dat gremium verantwoordelijk voor is) nog wel op tijd. Maarja, dan zit tie er nog niet in. En dat is inderdaad vrij spijtig, het is te hopen dat men er voor volgend jaar van leert om het optimaal vooruit te plannen wat onafhankelijk van gemeten effectiviteit. Met als uitzondering als corona overal spontaan de wereld uit is. Ons niet nog een keer laten verleiden door het idee dat het wel weg / onder controle is in / na de zomer.
(maar eerlijk gezegd begin ik er een hard hoofd in te krijgen met hoe zaken verdeeld en geregeld zijn en kennelijk kwaliteit van onze ambtenaren om in een crisis wat proactiever te handelen)

[Voor 8% gewijzigd door gekkie op 29-11-2021 10:37]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Wanneer ingezet wordt op combinatie met de griepprik is volgend jaar wel wat tijdwinst te halen. De huisartsen prikken in korte tijd heel veel mensen.
Technisch schijnt het mixen van griep- en coronavaccin geen probleem te geven.

ZonPHP PVOutput

• Nox
  • Laatst online: 05:01

Nox

Noxiuz

ericplan schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:48:
Wanneer ingezet wordt op combinatie met de griepprik is volgend jaar wel wat tijdwinst te halen. De huisartsen prikken in korte tijd heel veel mensen.
Technisch schijnt het mixen van griep- en coronavaccin geen probleem te geven.
Zolang er nog 15 minuten wachttijd aan de prik zit is het wel wat lastiger. Het is beter om de vaccins naar verpleeghuizen te sturen. Daar zijn ook verpleegkundigen die kunnen prikken (wordt volgens mij ook wel gedaan).

Overigens, mijn ma werkt in de zorg en wil die booster ook wel hebben. De GGD heeft een inloop-mogelijkheid hier, volgens mij gaan die je echt niet weigeren dus zal de GGD haar gewoon de booster geven? Via haar werk duurt het nog een paar weken en ze was zelf in februari al 2x gevaccineerd. Mijn pa zit nogal in een risicogroep en had jansen dus die stuur ik ook liever vandaag dan morgen gewoon langs.

Zelf ben ik relatief vroeg geprikt voor mijn leeftijd ivm spillage en wat vrijwilligerswerk op de vaccinatielocatie, halverwege 19 mei uit mijn hoofd zat de tweede er al in, dus ik mag hem medisch gezien al hebben. Al ben ik niet zo'n aso die met een goede 30 jaar oud al zal aansluiten maar ik denk dat ik gewoon even langs rij uit werk over een paar weken zodra ze volop aan het prikken zijn. (of ik meld me weer als vrijwilliger, maar dan moet wel de spreekwoordelijke pleuris uitbreken, het begon te veel op fulltime werk te lijken dus ben er mee gestopt. Men had de kans om netjes betaald personeel aan te nemen daarna maar is de ehbo'ers letterlijk aan het werk gaan zetten om boekjes te stempelen, schoonmaakwerkzaamheden en politie-taken uit te voeren over dat mondkapjes af 'moesten', ik zit er voor om mensen in de gaten te houden en wat hulp/zorg te bieden, voor de overige taken nemen ze maar personeel aan :X)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Nox Ik denk niet dat die 15 minuten wachttijd een blijvertje is.

ZonPHP PVOutput

• martwoutnl
FRANQ schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:13:
Volgens https://www.ad.nl/buitenl...gewoon-proberen~a06358db/ zou het voor iedereen zijn die daar even verblijft.

• BlackMonkey
Nox schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:01:
Zolang er nog 15 minuten wachttijd aan de prik zit is het wel wat lastiger. Het is beter om de vaccins naar verpleeghuizen te sturen. Daar zijn ook verpleegkundigen die kunnen prikken (wordt volgens mij ook wel gedaan).
Dat gebeurd nu ook :) Ken er meerdere waar ze nu aan het prikken zijn. Sowieso lijkt het buiten de GGD om flink op gang te komen (ziekenhuizen, verpleeghuizen, risico).

@RoD als je wat ervaring hebt met verpleeghuizen is die administratie totaal geen verrassing. Dat is zonder pandemie al een chaos. Meerdere artsen, organisaties die gemixt in 1 gebouw zitten, zorggroepen met een eigen systeem, apotheken die enkel een deel van de medicatie leveren. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ze moeten gewoon andere brondata gebruiken. De database van het RIVM is vrij gedetailleerd en ze gebruiken die meen ik ook al om het aantal gevaccineerden te bepalen onder de positieve tests. Maar zolang het RIVM geen leiding daarin neemt zal een hoogleraar die data niet krijgen. Dan ben je dus afhankelijk van al deze losse systemen.

Overigens is NL nu een soort controlegroep geworden voor de boosters. Hoewel de uitkomst wat definitief is (dood) lijkt mij dat klinisch wel wat toevoegen. Maar dat kan jij beter beoordelen ;)
ericplan schreef op maandag 29 november 2021 @ 11:46:
@Nox Ik denk niet dat die 15 minuten wachttijd een blijvertje is.
Gezien het niet nutteloos is gebleken, lijkt mij het sterk dat ze die afschaffen.

• Apache4u
  • Niet online
Even een updateje.. zojuist de GGD aan de lijn gehad omdat ik toch wilde weten of ik die Oostenrijkse booster hier bij kon laten schrijven. Hier werken ze echter niet aan mee. Tot nu toe schrijven ze alleen boosters bij die door henzelf of NL ziekenhuizen gezet zijn. Dat lag ook wel redelijk in de lijn der verwachting bij mij. Dus mochten mensen die Oostenrijk-route proberen om een ski-tripje te kunnen maken, dat gaat hem niet worden via de GGD.
Opties die je misschien kunt proberen is iets via de huisarts regelen (geen idee) of de omgekeerd weg bewandelen. je NL vaccinatie in de Oostenrijkse QR app laten zeten en vervolgens je Oostenrijkse vaccinatie daar in terugvinden (geen idee of dit kan).
Anyway, voor mij nu teveel moeite.. Hoofddoel was niet een ski-vakantie of iets dergelijks maar betere bescherming. Ik zal tegen 3 januari nog eens kijken hoe het zit bij de GGD.

Dat betekent, stam + t .

• RoD
  • Niet online

RoD

BlackMonkey schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:20:

Overigens is NL nu een soort controlegroep geworden voor de boosters. Hoewel de uitkomst wat definitief is (dood) lijkt mij dat klinisch wel wat toevoegen. Maar dat kan jij beter beoordelen ;)
Ja dat zie je nu al gebeuren. Als randomized clinical trial-fetisjist is het natuurlijk niet afdoende, maar de effecten (vergelijk eens met Israël en België) zijn wel heel helder.

De officiële real world-onderzoeken moeten we nog even afwachten, maar het lijkt er sterk op dat we de boostereffectiviteit zoals in de trials gerapporteerd (~90%) wel gaan halen. Het zal de komende maanden duidelijk worden, maar ik ben benieuwd naar de data.
Pagina: 1 ... 91 92 93 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om de uitrol van de coronavaccins te bespreken, de strategie, het beleid, de voortgang end dergelijke. Het subforum COR valt onder het AWM beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid. Dus ook hier onderbouw je je posts waar nodig met bronnen.

Allerlei persoonlijke updates mogen hier: De Covid kroeg. In dit topic horen ze dus niet thuis en worden ze ook gewoon weggehaald.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee