TheVivaldi schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 23:11:
[...]
Fijn dat iemand eens een keer het woord "vooralsnog" gebruikt! Even voor de duidelijkheid: ik ben voor vaccinatie en krijg woensdag ook mijn tweede, maar ik word er een beetje moe van dat veel pro-vaxxers maar blijven roepen hoe ongelooflijk veilig het wel niet is omdat de statistieken dat totnutoe zeggen. Maar ik heb zoiets van: wees dan wel eerlijk en zeg er ook bij dat de langetermijnseffecten helemaal niet bekend zijn in plaats van je alleen te baseren op de huidige statistieken. Maar ja, helaas wil dat maar niet bij ze doordringen. Daarom ook dat ik blij ben dat jij het woord "vooralsnog" gebruikt!
Sorry, ik moest dit even van me afschrijven.

(en nogmaals: ik ben dus ook zeker wel voor vaccinatie)
Langetermijnseffectien zijn mogelijk na vaccinatie, echter is het nog nooit voorgekomen dat die bijwerkingen zich later dan 6 weken na vaccinatie zich openbaarden. Nadelige bijwerkingen komen namelijk óf door de bestanddelen in de vaccins zelf, die je lichaam na een paar dagen afbreekt, óf ze komen door de immuunreactie van het lichaam, welke enkele weken kan duren. Na die tijd blijft er niks achter in het lichaam. Er is dus geen mechanisme bekend waardoor maanden of jaren later nog problemen kunnen ontstaan. Uitzondering hierop is Antibody-Dependent Enhancement, wat bij bijvoorbeeld Dengue voor kan komen, maar dat is bij SARS-CoV-2 in ieder geval niet aan de orde. En áls dat wel zo zou zijn, dan zou het bij "natuurlijke" infectie ook gebeuren. En dat gebeurt niet.
De vectorvaccins (AstraZeneca, Janssen, Sputnik) zijn gebaseerd op een technologie die al enkele tientallen jaren gebruikt wordt. Naast een aantal zeer zeldzame bijwerkingen zoals bijv. de trombose met trombocytopenie is niet bekend dat ze langdurige schade kunnen veroorzaken. Ook werken ze op een vergelijkbare manier als de mRNA-vaccins, ware het niet dat het mRNA voor de productie van de spike-eiwitten via een kleine omweg worden geproduceerd, namelijk eerst DNA inbrengen in de cel, wat wordt omgezet naar mRNA en vervolgens daarvan wordt het spike-eiwit geproduceerd.
De mRNA-vaccins zijn weliswaar relatief nieuw en nog nooit op zo'n schaal ingezet, echter is het belangrijk te bedenken dat onze cellen helemaal bol staan van de messenger-RNA als onderdeel van onze normale biologische processen. Het lichaam is dus goed bekend met mRNA en dit wordt na vertaling tot eiwit gelijk opgeruimd. Het blijft maar een paar uren in onze cellen. Het wordt niet steeds gekopieerd en ook geen onderdeel van ons genoom o.i.d.
Het is ook enorm belangrijk je te realiseren dat eender welk nadelige bijwerking van de vaccins dan ook, ook voorkomen bij de virusinfectie, omdat het virus zich vermenigvuldigt door mRNA te gebruiken. ELK virus doet dit. Via een aantal verschillende manieren, maar elk virus wat er bestaat, vermenigvuldigt zich door uiteindelijk mRNA te produceren en deze door de geïnfecteerde cel te laten vertalen naar eiwitten.
Dus het maakt niet uit welke argumenten er gebruikt wordt om kanttekeningen te plaatsen bij de veiligheid van mRNA of vectorvaccins op de lange termijn, al die argumenten zijn óók van toepassing op de "natuurlijke" infectie. Het virus gebruikt mRNA, het virus veroorzaakt trombose, hartspierontsteking, etc en doet dit vele malen vaker dan welk vaccin dan ook...
Ten opzichte van een minuscule kans op een bijwerking waar niet eens bekend van is hoe die bijwerking dan überhaupt zou moeten kunnen ontstaan, en de relatief gezien forse kans op een vervelend verloop van een infectie, mét een (bekende!) kans op langdurige gezondheidsschade (long covid) of zelfs de dood, als je die twee tegen elkaar opweegt, dan is de keuze toch enorm simpel?
Waarom een minuscule kans op een of andere onbekende bijwerking vrezen als je precies weet welke risico's je loopt als je je niet laat vaccineren?