Toon posts:

Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Pagina: 1 ... 89 90 91 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:08
MarcoC schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:42:
[...]
Het risico van scenario 2 is onder alle leeftijdsgroepen groter dan van scenario 1. Er is geen enkele logische reden om een onnodig groot risico te lopen. Prima, mag iedereen zelf weten, maar wees je dan aub bewust dat je een keuze maakt op basis van emotionele gronden en niet op basis van de ratio.
Klopt helemaal maar uiteindelijk gaat het erom wat je zelf een acceptabel risico vindt. Aangezien ik en mijn vrouw al een besmetting hebben doorgemaakt (ik 2 dagen grieperig, zij 2 weken geen smaak en reuk) acht ik het risico laag genoeg om geen vaccin te halen. Net als dat ik nog nooit een reisverzekering heb gehad en jarenlang geen tandarsverzekering heb gehad om maar iets te noemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 00:37
Punkbuster schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:47:
[...]

Het zal zeker stijgen, maar de ziekenhuizen krijg je niet meer vol met de restjes ongevaccineerde.
Deze zelfde redenatie wordt gebruikt om te rechtvaardigen waarom mensen niet stemmen. "Wat maakt 1 stem nou uit". Elke stem telt. Elke vaccinatie telt. Sterker nog, bij vaccinaties tellen de laatste vaccinaties steeds zwaarder. Elke keer dat het aantal ongevaccineerden halveert, halveert het potentiële aantal ziekenhuisonames ook. Dus van 0% naar 50% heeft evenveel effect als van 80% naar 90%.

[Voor 24% gewijzigd door MarcoC op 28-07-2021 10:50]

• Punkbuster
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 21:51
MarcoC schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:49:
[...]
Deze zelfde redenatie wordt gebruikt om te rechtvaardigen waarom mensen niet stemmen. "Wat maakt 1 stem nou uit". Elke stem telt. Elke vaccinatie telt.
Dat ligt aan je doelstelling, wat proberen te bereiken met vaccineren. Ziekenhuizen niet in de code zwart? of corona uitroeien, met alleen vaccineren red je het laatste niet. (met de 2 prikken die nu worden gegeven dan he )

[Voor 5% gewijzigd door Punkbuster op 28-07-2021 10:58]

Intel Core i7 8700K | ASRock Z370M-ITX/ac | Corsair Vengeance LPX 3200Mhz | MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RFdeGroot
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 17-09 14:58
MikeyMan schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:35:
[...]

Die logica zou ik volgen; als strategie 3 niet alsnog zoveel mensen zouden zijn wereldwijkd.
Daarmee komt het in feite neer op hetzelfde als iedereen vaccineren.
Dat is echt onzin, het is heel duidelijk te zien in de cijfers wat de risico groepen zijn.
Als je die vaccineert is er volgens mij niet zoveel meer aan de hand hoor.

Als je verder gezond bent (en dus niet in een risicogroep valt) is de kans dat je überhaupt flink ziek word van een Covid infectie heel erg klein.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 09:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RFdeGroot schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:45:
[...]

Dank voor je reactie. Ik heb alleen de voorzitter van de stichting gehoord in een aantal podcasts en kwam zo op hun website terecht, ook die website lees ik met een kritisch oog en zal er eens induiken wie er verder lid zijn van die stichting.

Zo kan het ook, gewoon het gesprek aangaan.
Hier kunnen veel mensen wat van leren, het enige waar ik wat moeite mee heb is 'followers', ik probeer geen follower te zijn van wie dan ook en we zouden misschien met zijn allen wat minder in hokjes moeten denken.

Het is niet alleen maar voor of tegen, zwart of wit.
Wat zeg je hiermee nu eigenlijk?

Op basis van je eigen beperkte onderzoek, en wellicht het feit dat de boodschap je aanstaat, besluit je dat ze een punt hebben? En dan is het aan anderen -die wellicht wel hebben gekeken hoe de vork in de steel zit- wel dat ze je gaan overtuigen van het tegendeel? Ik snap de logica hier niet helemaal geloof ik...
RFdeGroot schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:54:
[...]

Dat is echt onzin, het is heel duidelijk te zien in de cijfers wat de risico groepen zijn.

Als je verder gezond bent (en dus niet in een risicogroep valt) is de kans dat je überhaupt flink ziek word van een Covid infectie heel erg klein.
Punt is; je hebt het niet over een kleine groep. Alleen in Nederland heb je het al over 3-5 miljoen mensen.
Daarmee kun je moeilijk het punt maken dat je hiermee niet genoeg mensen vaccineert voor escape varianten.

[Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 28-07-2021 10:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RFdeGroot
MikeyMan schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:55:
[...]

Wat zeg je hiermee nu eigenlijk?

Op basis van je eigen beperkte onderzoek, en wellicht het feit dat de boodschap je aanstaat, besluit je dat ze een punt hebben? En dan is het aan anderen -die wellicht wel hebben gekeken hoe de vork in de steel zit- wel dat ze je gaan overtuigen van het tegendeel? Ik snap de logica hier niet helemaal geloof ik...

[...]

Punt is; je hebt het niet over een kleine groep. Alleen in Nederland heb je het al over 3-5 miljoen mensen.
Daarmee kun je moeilijk het punt maken dat je hiermee niet genoeg mensen vaccineert voor escape varianten.
Nee hoor, niemand hoeft iemand anders te overtuigen. Het is alleen niet zo simpel als dat mensen het doen voorkomen en vaccinatie als een soort heilige graal zien waarmee alles opgelost is en dat allemaal zonder een enkel risico te lopen... ik weet niet hoor, maar als iets te mooi klinkt om waar te zijn heb ik toch echt geleerd dat je juist dan moet uitkijken.

Betreft je 2e reactie, daar stip je een belangrijk punt aan. Zouden we daar niet op moeten focussen? Hoe kan het eigenlijk dat de gemiddelde Nederlander zo'n slechte gezondheid heeft?
Maar nee, daar is geen Quick fix voor natuurlijk. We wachten liever tot mensen ziek worden om ze vervolgens op te lappen met allerlei medicatie in plaats van dat we proberen te voorkomen dat ze überhaupt ziek worden.

Er werd op een gegeven moment bekend dat Vitamine D3 slikken een goede manier is om je te wapenen tegen het Covid virus.
Nou, dan heb ik wel een idee hoor wat de Albert Heijn zou moeten uitdelen in plaats van die stomme voetbalplaatjes om maar een klein voorbeeld te noemen.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 05:34
RFdeGroot schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:54:
[...]

De cijfers laten juist zien dat dat niet opgaat.

Wederom komen we in de situatie dat ziekenhuizen patienten weer moeten gaan verspreiden... en dat is denk ik ook steeds het (asociale) punt.

Leuk dat mensen vinden dat ze geen vaccinatie nodig hebben, want het risico is toch klein. Maar ondertussen lopen de ziekenhuizen vol met deze ongevaccineerden, komt weer de normale zorg in het geding en voor je het weet word andere zorg weer naar achteren geschoven. Met als resultaat dat bvb een kankergroei niet gezien word omdat het halfjaarlijkse onderzoek een keer is overgeslagen omdat de ziekenhuizen het te druk hebben.

Ja, ik vind het dus asociaal als je een vaccinatie weigert zonder medische redenen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RFdeGroot schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:07:
[...]

Nee hoor, niemand hoeft iemand anders te overtuigen. Het is alleen niet zo simpel als dat mensen het doen voorkomen en vaccinatie als een soort heilige graal zien waarmee alles opgelost is en dat allemaal zonder een enkel risico te lopen... ik weet niet hoor, maar als iets te mooi klinkt om waar te zijn heb ik toch echt geleerd dat je juist dan moet uitkijken.

Betreft je 2e reactie, daar stip je een belangrijk punt aan. Zouden we daar niet op moeten focussen? Hoe kan het eigenlijk dat de gemiddelde Nederlander zo'n slechte gezondheid heeft?
Maar nee, daar is geen Quick fix voor natuurlijk. We wachten liever tot mensen ziek worden om ze vervolgens op te lappen met allerlei medicatie in plaats van dat we proberen te voorkomen dat ze überhaupt ziek worden.

Er werd op een gegeven moment bekend dat Vitamine D3 slikken een goede manier is om je te wapenen tegen het Covid virus.
Nou, dan heb ik wel een idee hoor wat de Albert Heijn zou moeten uitdelen in plaats van die stomme voetbalplaatjes om maar een klein voorbeeld te noemen.
Volgens mij is leeftijd nog steeds de grootste risicofactor.
Als ik de VN mag geloven zijn er wereldwijd 703 miljoen mensen boven de 65:
https://www.un.org/en/dev...Ageing2019-Highlights.pdf

Dat zijn er m.i. al best een hoop. Kun je nog discussieren of het 55, 60 of 65 moet zijn. Maar als je het hebt over voedingsbodem voor een escape variant is dit al een behoorlijk aantal.

Dan de overige risicofactoren; deels zal dit te voorkomen zijn geweest. Maar dat is ten eerste niet snel gerealiseerd, en ten tweede in veel gevallen ook niet meer te herstellen.

Dus hoewel het op zich een prima discussie is om te voeren, heeft het weinig effect op de verdere pandemie.

[Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 28-07-2021 11:26]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Kraanwater
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18-09 21:07
Devian schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:16:
[...]

De cijfers laten juist zien dat dat niet opgaat.

Wederom komen we in de situatie dat ziekenhuizen patienten weer moeten gaan verspreiden... en dat is denk ik ook steeds het (asociale) punt.

Leuk dat mensen vinden dat ze geen vaccinatie nodig hebben, want het risico is toch klein. Maar ondertussen lopen de ziekenhuizen vol met deze ongevaccineerden, komt weer de normale zorg in het geding en voor je het weet word andere zorg weer naar achteren geschoven. Met als resultaat dat bvb een kankergroei niet gezien word omdat het halfjaarlijkse onderzoek een keer is overgeslagen omdat de ziekenhuizen het te druk hebben.

Ja, ik vind het dus asociaal als je een vaccinatie weigert zonder medische redenen.
Waar baseer je dat laatste op? Die krantenberichten van de NOS en het AD waren gebaseerd op een belletje rond de ziekenhuizen en dus totaal niet representatief. Als ik de sage rapporten lees uit Engeland is daar een totaal anders beeld zichtbaar. We moeten eens ophouden met dan verdeel en Heers gedoe en mensen zelf laten overwegen om het vaccin wel of niet te nemen. Als onze overheid het allemaal doet om de zorg te beschermen waarom gaat er dan miljarden naar testen voor toegang en het preventief testen van mensen in teststraten maar niet naar de zorg?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RFdeGroot
Devian schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:16:
[...]

Maar ondertussen lopen de ziekenhuizen vol met deze ongevaccineerden, komt weer de normale zorg in het geding en voor je het weet word andere zorg weer naar achteren geschoven. Met als resultaat dat bvb een kankergroei niet gezien word omdat het halfjaarlijkse onderzoek een keer is overgeslagen omdat de ziekenhuizen het te druk hebben.
En waar baseer jij deze 'waarheid' op? Dat dit inderdaad allemaal ongevaccineerden zijn?
In een land als Ijsland is de vaccinatiegraad boven de 80%, toch zien ze daar dezelfde ontwikkelingen qua besmettingen en ziekenhuisopnames als bijvoorbeeld in Nederland.

• IJzerlijm
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Kraanwater schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:24:
[...]

Waar baseer je dat laatste op? Die krantenberichten van de NOS en het AD waren gebaseerd op een belletje rond de ziekenhuizen en dus totaal niet representatief.
315 van de 370 ziekenhuizen is een flinke groep. Voor zover ik weet zijn er geen cijfers die iets anders aantonen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Kraanwater
IJzerlijm schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:41:
[...]

315 van de 370 ziekenhuizen is een flinke groep. Voor zover ik weet zijn er geen cijfers die iets anders aantonen.
Die data is niet onderbouwd. Het enige wat ze hebben gedaan is wat ziekenhuizen gebeld. Lees de Sage rapporten uit Engeland, daar komen hele andere cijfers naar voren.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Kraanwater schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:48:
[...]

Die data is niet onderbouwd. Het enige wat ze hebben gedaan is wat ziekenhuizen gebeld. Lees de Sage rapporten uit Engeland, daar komen hele andere cijfers naar voren.
Welk rapport is dat ? Sage is een club die zich voornamelijk met modellen bezig houdt en niet real time ziekenhuis cijfers levert, dat doet de NHS.

• Kraanwater
IJzerlijm schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:54:
[...]

Welk rapport is dat ? Sage is een club die zich voornamelijk met modellen bezig houdt en niet real time ziekenhuis cijfers levert, dat doet de NHS.
Sorry ik dacht dat het sage heette, er komen ook zoveel termen langs: https://assets.publishing...Technical_Briefing_19.pdf

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
IJzerlijm schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:41:
[...]

370 patiënten, geen ziekenhuizen.

• BlackMonkey
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 18-09 10:48
Kraanwater schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:01:
[...]

Sorry ik dacht dat het sage heette, er komen ook zoveel termen langs: https://assets.publishing...Technical_Briefing_19.pdf
Als je zelf iemand om een onderbouwing van cijfers vraagt, kan je neem ik aan zelf ook even uitlichten wat je hier in ziet? Er staan "andere" cijfers in maar wat je probeert aan te tonen is mij onduidelijk. Overigens zijn dergelijke rapporten hier ook gewoon eerder voorbij gekomen en besproken.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• codex
  • Registratie: januari 2005
  • Nu online
Best wel heftig om te zien wat een strijd er is en welke houding mensen aannemen. Als mensen zich niet laten vaccineren, dan moete ze dat lekker doen. Vroeg of laat lopen ze dan tegen een besmetting op en is hetzelfde resultaat bereikt. Een deel van de bevolking zou je nooit overtuigen, uiteindelijk blijkt het iemand zijn goed recht om het niet/wel te doen.

Ik heb een kennis die door psychische problemen niks vertrouwd en dus zich ook niet laat vaccineren, ik zeg hem wel dat ik het niet snap en daar anders over denk, maar ik beschouw hem niet als een ebola patiënt. Ondanks zijn vaccinatiestatus is hij gewoon welkom, hij moet alleen niet verwachten dat ik rekening hou met zijn risico besmet te raken.

• Kevinp
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online
giantgiantus schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:39:
[...]

Ja blijft allemaal apart. Zonder enige onderbouwing valt me op dat mensen die zich ook van te voren zorgen maken over vaccins veel last hebben van allemaal zeer exotische bijwerkingen en dagen lang moe zijn etc. Maar in mijn bubble waar een vaccin helemaal geen vraag is (iedereen doet het) zijn er amper bijwerkingen anders dan een dagje minder lekker.

Overigens vraag ik me wel af wie je hebt gesproken. Ik was zowel op een kleine als een grote lokatie (1e en 2e prik) en niemand had er gesprekjes met elkaar.
Klopt, maar toevallig ging de EHBO zelf wat vragen stellen. En dat kreeg ik mee. Ik weet niet of de locatie klein of groot is, er stonden 8 balies (3 open).

Overigens is het hier ook zo dat iedereen die ik ken zich laat vaccineren. Hoewel er best veel zijn die het doen omdat het qua reizen en festivals (mogelijk) makkelijker is. Dus in feite niet bang zijn geweest om Corona te krijgen, maar ook geen angst voor de vaccinatie.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: april 2000
codex schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:06:
Best wel heftig om te zien wat een strijd er is en welke houding mensen aannemen. Als mensen zich niet laten vaccineren, dan moete ze dat lekker doen. Vroeg of laat lopen ze dan tegen een besmetting op en is hetzelfde resultaat bereikt. Een deel van de bevolking zou je nooit overtuigen, uiteindelijk blijkt het iemand zijn goed recht om het niet/wel te doen.

Ik heb een kennis die door psychische problemen niks vertrouwd en dus zich ook niet laat vaccineren, ik zeg hem wel dat ik het niet snap en daar anders over denk, maar ik beschouw hem niet als een ebola patiënt. Ondanks zijn vaccinatiestatus is hij gewoon welkom, hij moet alleen niet verwachten dat ik rekening hou met zijn risico besmet te raken.
Het vervelende is alleen dat sommige mensen geen keus hebben en zich niet kunnen laten vaccineren. Die mensen zijn afhankelijk van de rest van de maatschappij. In mijn optiek laat je je dan ook niet vaccineren voor jezelf maar voor het collectief.
giantgiantus schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:39:
[...]

Ja blijft allemaal apart. Zonder enige onderbouwing valt me op dat mensen die zich ook van te voren zorgen maken over vaccins veel last hebben van allemaal zeer exotische bijwerkingen en dagen lang moe zijn etc. Maar in mijn bubble waar een vaccin helemaal geen vraag is (iedereen doet het) zijn er amper bijwerkingen anders dan een dagje minder lekker.

Overigens vraag ik me wel af wie je hebt gesproken. Ik was zowel op een kleine als een grote lokatie (1e en 2e prik) en niemand had er gesprekjes met elkaar.
Ik kreeg zaterdag mijn tweede vaccinatie (en ben in februari besmet geweest met Covid) en was er zondag hondsberoerd van. Heb 24 uur in bed gelegen met koorts van rond de 39.5. De dag daarna was ik ook amper wat waard. Ik was een stuk zieker dan ik destijds van Covid was.

En toch zou ik het zo weer doen :) Ik ben ontzettend blij dat ik nu volledig gevaccineerd ben en dat dat in onze samenleving zo makkelijk kan. Ik ken meerdere mensen die zich niet willen laten vaccineren, en dat ik beroerd in bed lag is voor hen koren op de molen ("zie je nou wel, dat kan toch nooit goed zijn"). Bloedirritant vind ik dat.

[Voor 36% gewijzigd door posttoast op 28-07-2021 14:35]

omniscale.nl

• Kevinp
  • Nu online
posttoast schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:28:
[...]

Het vervelende is alleen dat sommige mensen geen keus hebben en zich niet kunnen laten vaccineren. Die mensen zijn afhankelijk van de rest van de maatschappij. In mijn optiek laat je je dan ook niet vaccineren voor jezelf maar voor het collectief.
Daar kan je natuurlijk wel heel lullig over zijn.

Ik ken in beide gevallen de percentages niet, en er zijn zoveel uitzonderingen dus het is heel lastig.

Maar als je 1000 mensen hebt die zich niet kunnen laten inenten en uiteindelijk 2000 hebt die door de grote campagne ernstige bijwerkingen hebben is de vraag of "het voor het collectief" nog wel terecht is.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• posttoast
Kevinp schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:31:
[...]

Ik ken in beide gevallen de percentages niet, en er zijn zoveel uitzonderingen dus het is heel lastig.

Maar als je 1000 mensen hebt die zich niet kunnen laten inenten en uiteindelijk 2000 hebt die door de grote campagne ernstige bijwerkingen hebben is de vraag of "het voor het collectief" nog wel terecht is.
Ik ken de percentages ook niet, maar ik weet ook niet wat jij onder "ernstige bijwerkingen" verstaat. Zoals gezegd: ik ben met liefde nog een paar dagen goed naar de klote door het vaccin als ik daarmee anderen (en ook mezelf) bescherm.

omniscale.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 05:25
Kevinp schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:31:
[...]

En wat nou als je 100.000 mensen hebt die zich niet kunnen laten vaccineren en de grote campagne uiteindelijk voor 50 gevallen van ernstige bijwerkingen zorgt?
Als je dan toch met willekeurige cijfers aan het goochelen bent...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RamonK
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13-09 22:28
BlackMonkey schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:48:
[...]

Als je zelf iemand om een onderbouwing van cijfers vraagt, kan je neem ik aan zelf ook even uitlichten wat je hier in ziet? Er staan "andere" cijfers in maar wat je probeert aan te tonen is mij onduidelijk. Overigens zijn dergelijke rapporten hier ook gewoon eerder voorbij gekomen en besproken.
Vermoedelijk gaat dit om tabel 5, aangezien dit de enige tabel/grafiek is waar een onderscheid wordt gemaakt tussen gevaccineerd/ongevaccineerd.

Echter is dit, naar mijn mening, een moeilijk te lezen tabel waar door de onderzoekers niet direct commentaar op wordt gegeven. Het is dus gevaarlijk om hier conclusies uit te trekken. Ondanks dit ga ik het als leek toch proberen ;)

Mijn eerste stelling is dat >= 21 na de eerste dosis en 2 dosissen geldt als gevaccineerd. <21 dagen na de eerste dosis en ongevaccineerd neem ik beide als ongevaccineerd (unlinked is buiten beschouwing gelaten). Hiermee kan je bepalen wat de ratio van ziekenhuisopnames (sterfte ratio) is voor deze categorieën:
  • Totaal - 1.78% (0.22%)
  • Vaccinated - 2.06% (0.46%)
  • Unvaccinated - 1.65% (0.12%)
Dit lijkt erop te duiden dat het zelfs beter is om niet gevaccineerd te zijn, voor zowel opname in het ziekenhuis als sterfte. Echter moeten hier een aantal belangrijke kanttekeningen bij geplaatst worden.

Bovenstaande resultaten worden veroorzaakt door de scheve leeftijdsverdeling tussen de gevaccineerde en ongevaccineerde groepen. Ga je hiervoor corrigeren door te kijken naar 50+ en <50 dan zijn de resultaten heel anders.

50+
  • Totaal - 6.37% (1.93%)
  • Vaccinated - 4.78% (1.48%)
  • Unvaccinated - 18.36% (5.33%)
<50
  • Totaal - 1.24% (0.02%)
  • Vaccinated - 0.88% (0.02%)
  • Unvaccinated - 1.36% (0.03%)
Na dit gedaan te hebben is het opeens duidelijk dat voor beide leeftijdsgroepen de hospitalisatie ratio lager is voor de groep met vaccin.

Verder is in bovenstaande data niet meegenomen dat het waarschijnlijker is dat gevaccineerden geen symptonen vertonen tov mensen zonder vaccin. Deze zullen zich dus ook minder laten testen, waardoor de echte hospitalisatie ratio voor gevaccineerden nog lager licht (relatief tot de ongevaccineerde groep). Als we dit zouden doortrekken naar Nederland dan versterkt deze data de conclusie van Devian alleen maar, in plaats van dat dit andere dingen laat zien.

Disclaimer: Deze analyse is gemaakt door een leek dus waarschijnlijk zijn er dingen over het hoofd gezien/niet perfect. Ik heb m'n best gedaan en sta open voor verbeteringen :)

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Wolly schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:35:
[...]

370 patiënten, geen ziekenhuizen.
Ah, ik zie inderdaad dat ik dat fout had gelezen. De NOS heeft het over 'overweldigende meerderheid' maar dat is geen duidelijke term. Ook zijn er volgens de het corona dashboard maar 272 mensen opgenomen in die tijd.

Bij de cijfers uit VK kom ik op een significant effect van vaccinatie behalve bij bescherming tegen overlijden bij 50-minners.

50- ongevaccineerd: 119063 besmettingen, 0,93% opnames (meer dan 1 dag) in het ziekenhuis en 0,03% overleden
50- 2 maal gevaccineerd: 15346 besmettingen, 0,67% opnames en ook 0,03% overleden

50+ ongevaccineerd: 2337 besmettingen, 8,39% opnames en 5,61% overleden
50+ 2 maal gevaccineerd: 13427 besmettingen, 2,76% opnames, 1,64% overleden

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Kevinp schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:36:
[...]

Ik heb gisteren mijn 2e vaccinatie gehad. Maar ik ben toch geschokt wat ik in die 15 minuten wachttijd allemaal hoorde. Of ik had pech, maar mensen die medicijnen tegen jeuk hebben gekregen. Dagen lang ziek op bed gelegen. Een vriend van mij heeft zenuwpijn, waarschijnlijk door het vaccin. Zijn vriendin onstekingsbultjes/vocht ophoping (ook een bijwerking).

Je kan zeggen dat is niet erg. Maar ik denk vooral dat er veel bijwerkingen zijn die niet/nauwelijks gemeld worden of zo mild zijn dat mensen het prima vinden.
Ik heb nergens last van gehad (nou ja de prikplek zelf was een tikje gevoelig ongeveer een dag lang). Het is anekdotische een beetje zoals verstandskiezen trekken, iedereen heeft horrorverhalen maar uiteindelijk valt het bijna altijd mee.

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Nu online
IJzerlijm schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:52:
[...]

50+ ongevaccineerd: 2337 besmettingen, 8,39% opnames en 5,61% overleden
50+ 2 maal gevaccineerd: 13427 besmettingen, 2,76% opnames, 1,64% overleden
2337 besmettingen bij de ongevaccineerden tegen 13427 bij de (volledig) gevaccineerden is niet echt gunstig te noemen. Als je uitgaat van 90% vaccinatiegraad dan heb je 36% bescherming tegen besmetting door vaccinatie. Beter dan niks, maar wel een beetje matig. Bij 95% vaccinatiegraad kom je uit op 69% bescherming maar ik denk dat dat te ruimhartig is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22:00
Tom-Z schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:02:
[...]

2337 besmettingen bij de ongevaccineerden tegen 13427 bij de (volledig) gevaccineerden is niet echt gunstig te noemen. Als je uitgaat van 90% vaccinatiegraad dan heb je 36% bescherming tegen besmetting door vaccinatie. Beter dan niks, maar wel een beetje matig. Bij 95% vaccinatiegraad kom je uit op 69% bescherming maar ik denk dat dat te ruimhartig is.
Maar dat wisten we toch al, dat de inenting ongeveer 66% beschermt tegen ziek worden bij de Delta-variant?

Dat was volgens mij sowieso al de score van Janssen bij de Alpha-variant

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Nu online
rik86 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:10:
[...]

Maar dat wisten we toch al, dat de inenting ongeveer 66% beschermt tegen ziek worden bij de Delta-variant?
36 is toch wel echt minder dan 66.

't is een beetje moeilijk omdat de data over de periode Februari-Juli gaat, en het is dus een beetje gokken met welke vaccinatiegraad je moet rekenen. De deltavariant is pas sinds midden-mei significant aanwezig, maar de vijftigers (50-54) zitten nu op 82% en de 85-plussers op 94%. Ik denk dat die 90% een aardig optimistische inschatting is dus dan komt de effectiviteit vrij laag uit.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
RFdeGroot schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:06:
[...]

En waar baseer jij op dat het onzin is? Heb jij de expertise om dat allemaal te beoordelen?
Ja, die expertise heb ik. Het gaat ook niet om meningen, maar om wetenschappelijke kennis en argumenten. En dan blijft er van dat verhaal niets over.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 18-09 18:29
RFdeGroot schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:06:
[...]
En waar baseer jij op dat het onzin is? Heb jij de expertise om dat allemaal te beoordelen?
Ja, dat heeft RoD en dat had je ook geweten als je hier regelmatig mee leest :P
Een afwijkende mening of kritische noot die mensen niet aanstaat word al snel als 'onzin' bestempeld heb ik het idee. Stel je voor dat je een dat je achteraf denkt dat je misschien kritischer had moeten zijn, dat is natuurlijk een naar gevoel, dus steken we liever onze kop in het zand.
Laten we dit eens omdraaien, iedere keer als er aangegeven wordt dat er klinkklare onzin wordt verkondigt, komt er als tegencommentaar dat elke kritische noot als 'onzin' wordt afgedaan. Als je wat langer in dit topic zit zul je echter wel merken dat een kritische noot heel erg welkom is en daar ook serieus mee om wordt gegaan. Alleen dan moet het wel met enige onderbouwing komen. En dat is iets dat nogal vaak mist en op serieuze argumenten waarom het onzin is wordt ook vaak niet ingegaan
Hier wordt het artsencollectief afgedaan als een groep mensen die met angstzaaien op geld uit zijn.. heel vreemde redenatie vind ik dat als je bedenkt dat het een stichting is waarvan veel leden het risico nemen hun eigen carrière in de medische wereld kapot te maken alleen maar omdat ze denken dat het belangrijk is dat ook de keerzijde van deze experimentele vaccins worden belicht en daarbij het volledige verhaal wordt verteld. Dat er wel degelijk onzekerheden zijn, risico's waar vaccinfabrikanten zelf bang voor waren maar waarvan onze lieve overheid gezegd heeft 'die nemen wij wel op ons' Jullie treft geen blaam als straks de halve wereldbevolking aan vage auto immuun ziektes lijdt of andere ellende.
Ik schat dat er heel veel tussen zitten die echt wel een goede kritische noot willen geven en daar ook serieus mee bezig zijn. Helaas is dat echter niet terug te zien in de meeste artikelen die door de groep wordt uitgegeven. Veelal zijn die nl. van bedenkelijk nivo. Zoals wat je hier benoemt met je auto immuun ziektes voor de halve wereldbevolking. Het risico dat her en der iemand zoiets krijgt is best aanwezig, zeker in de eerste maanden. Maar de kans dat zoiets zou gaan gebeuren voor de halve wereldbevolking is simpelweg nihil.
Niemand zegt dat dat is wat er gaat gebeuren, maar ik denk dat het ieder zijn goed recht is om de voors en tegens tegen elkaar af te wegen.
Dat er hier gedaan wordt alsof er totaal geen 'tegens' zijn is mijns inzien oogkleppen gedrag.
Wie zegt dat er geen 'tegens' zijn? Zoals ik hierboven al een paar keer aangegeven heb kijk je dan niet genoeg in dit topic. Er zijn genoeg 'tegens', alleen zijn er nog veel meer 'voors'. En die 'tegens' mogen best benoemd worden, heel veel zijn er hier ook al voorbij gekomen. Maar zolang de 'voors' ruim in de meerderheid zijn blijft de conclusie dat vaccineren gewoon de beste optie is.
Tot slot realiseer ook ik me natuurlijk dat goede bronnen vinden tegenwoordig een hele uitdaging is, veel tegengeluiden worden zonder pardon verwijderd van YouTube, Facebook etc. Wie bepaalt daarvan eigenlijk wat wel en niet waar is? Wat moet worden verwijderd en wat wel gecommuniceerd mag worden. Heeft YouTube ook een leger aan virologen in dienst? Lijkt me niet.
Dat is heel simpel, de dingen die worden verwijdert zijn heel simpel als onwaar te bestempelen (vaccins werken niet, hebben meer nadelen dan voordelen etc.). En ja, ga er maar wel van uit dat een YouTube wel zorgt voor experts die bepalen wat wel/niet kan. Misschien niet altijd gelijk als iets wordt verwijdert, maar zeker daarna wordt dat goed gecontroleerd.
Ik beweer ook nergens dat ik ineens viroloog of covid-expert ben. Het enige wat ik probeer is niet alleen af te gaan op de mooie praatjes van een minister de Jonge of zomaar aanneem dat de NOS of RIVM altijd het volledige plaatje vertellen.
Ik vind juist dat strooien van random cijfers met besmettingsaantallen en vorm van angstzaaien en probeer dit in perspectief te zien, dat is iets wat volgens mij veel te weinig mensen doen.
Als je dan zelf de goede cijfers bij elkaar haalt en er genoeg van weet om er een conclusie uit te trekken is dat prima. Ik moet zeggen dat ik die kennis vaak niet heb. Wat ik wel doe is specifieke punten goed uitzoeken en kijken of ze al dan niet kloppen. En als je dan al heel snel ziet dat de basis van een verhaal niet klopt, is het verhaal voor mij onzin. En jammer genoeg is dat nogal vaak bij het collectief waar we het hier over hebben.

Maar als je een specifiek artikel hebt waar je het over wilt hebben kunnen we best nog een keer uitleggen wat er nu niet aan klopt. Heel vaak zijn hun artikelen nl gebaseerd op een waarheid die daarna doorgetrokken wordt terwijl dat gewoon niet klopt.

[removed]

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Tom-Z schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:21:
[...]

36 is toch wel echt minder dan 66.

't is een beetje moeilijk omdat de data over de periode Februari-Juli gaat, en het is dus een beetje gokken met welke vaccinatiegraad je moet rekenen. De deltavariant is pas sinds midden-mei significant aanwezig, maar de vijftigers (50-54) zitten nu op 82% en de 85-plussers op 94%. Ik denk dat die 90% een aardig optimistische inschatting is dus dan komt de effectiviteit vrij laag uit.
Met andere woorden, je hebt niet genoeg data om een conclusie te trekken.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23:18

Grouchy

meep meep

Zag zojuist dat het Minnesota department of Health de breakthrough cases tracked van gevaccineerde mensen, wel interessant om daarvan resultaten te zien:

Welke vaccins hadden mensen met breakthrough cases in Minnesota?

1.626.557 MN kreeg Pfizer - 2.074 doorbraken (0,13%)
1.125.919 MN kreeg Moderna - 976 doorbraken (0,08%)
266.975 MN zijn J&J - 813 doorbraken (0,30%)

*Alle data komt van het MN Dept. of Health

De gegevens lijken erop te wijzen dat mRNA-vaccins veel effectiever zijn dan de conventionele vaccins.

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 07:59

CurlyMo

www.pilight.org

PolarBear schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:01:
[...]
iedereen heeft horrorverhalen en dan blijkt het toch erger te zijn geweest
Ik hield er een riante kaakontsteking aan over :+

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• GeeEs
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 08:08
:o Voelde corona voor de meesten maar als een flinke kaakontsteking... Dan was het voor iedereen meteen duidelijk dat ze besmet waren, daar wil je namelijk heel snel vanaf!
Het probleem is dat corona in de meeste gevallen relatief mild verloopt en de helft geen idee heeft dat ze besmet zijn (geweest).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarcoC
Grouchy schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:00:
Zag zojuist dat het Minnesota department of Health de breakthrough cases tracked van gevaccineerde mensen, wel interessant om daarvan resultaten te zien:

De gegevens lijken erop te wijzen dat mRNA-vaccins veel effectiever zijn dan de conventionele vaccins.
J&J is geen mRNA maar ook geen conventioneel vaccin. Het verschil in effectiviteit zal waarschijnlijk met name komen omdat het maar J&J-vaccin maar 1 dosis is. Er is voor zover ik weet niks speciaals aan het vaccin dat 1 dosis rechtvaardigt tov andere vaccins, anders dan dat ze een fase 3-onderzoek met 1 dosis hebben aangedurfd.

[Voor 3% gewijzigd door MarcoC op 28-07-2021 20:15]

• BlackMonkey
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 18-09 10:48
RamonK schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:45:
[...]
Als we dit zouden doortrekken naar Nederland dan versterkt deze data de conclusie van Devian alleen maar, in plaats van dat dit andere dingen laat zien.
Mooie uiteenzetting. Dat is inderdaad de interpretatie die ik er ook aan geef. Daarom is het een beetje bijzonder dat iemand die zelf naar een bron vraagt zijn eigen "inzichten" niet toelicht.

@Tom-Z, geen idee waarom mijn naam bij je quote staat. Maar de inhoud is van @IJzerlijm.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Tom-Z schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:02:
[...]

Het is inderdaad minder dan bij eerdere varianten. Je hebt nog wel wat extra gegevens nodig om precies te weten wat de bescherming is, bijvoorbeeld hoeveel van de positief getesten zijn getest n.a.v. symptomen of hoeveel uit contactonderzoek komen zonder symptomen. Besmet worden voorkomt het vaccin uiteindelijk niet, het zorgt ervoor dat de afweer reactie die je hebt efficienter is. Als je afweer systeem te zwak is ga je alsnog zeer ziek worden. En als inderdaad, zoals nu vermoed wordt, de Delta variant ook bij een gevaccineerd iemand nog een besmettelijke periode oplevert kom je uit bij veel minder bescherming voor de totale bevolking, gevaccineerd of niet.

Waar ik heel benieuwd naar ben is of die hoge virus uitstoot bij gevaccineerden met Delta alleen bij de eerste besmetting daarmee is of zo blijft bij de onvermijdelijke tweede, derde enzo als endemisch virus. Je zou verwachten dat je lichaam de respons kan bijstellen naar de nieuwe variant, het proces dat die respons ontwikkelt blijft actief.

• Cid Highwind
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 03-09 13:35

Is er daar ook een differentiatie gemaakt tussen wie welk vaccin krijgt? Er kunnen immers nog andere factoren een rol spelen wanneer men bijvoorbeeld bevolkingsgroepen die iets gemeen hebben Janssen heeft gegeven. Zonder additionele informatie die dat uitsluit zijn het enkel getallen ter speculatie, niet ter conclusie. Maar daarom niet minder interessant :)

• Grouchy
  • Laatst online: 23:18

Grouchy

meep meep

Cid Highwind schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:19:
[...]

Is er daar ook een differentiatie gemaakt tussen wie welk vaccin krijgt? Er kunnen immers nog andere factoren een rol spelen wanneer men bijvoorbeeld bevolkingsgroepen die iets gemeen hebben Janssen heeft gegeven. Zonder additionele informatie die dat uitsluit zijn het enkel getallen ter speculatie, niet ter conclusie. Maar daarom niet minder interessant :)
Hadden de meeste mensen zelf in de hand, je opende een kaart en dan kan je zien wat ze op voorraad hadden. Walmart in Eden Prairie had bijvoorbeeld Pfizer vaccins, CVS had weer Moderna en Pfizer die dag en die in Bloomington had J&J die dag. En de Walgreens had dan weer bijvoorbeeld zoveel Moderna en zoveel J&J beschikbaar die dag.

Plus nog wat nieuwe data:

Hospitalization and Death Detail with Breakthru cases in Minnesota.
Cases: 3,886
Hospitalizations: 417
Deaths: 53
Median age of hospitalization: 73
Median age of death: 77

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Worden mensen (gevaccineerd/niet (geheel) gevaccineerd) op dezelfde wijze getest? Ik heb wel eens gelezen dat ze in de USA voor gevaccineerden een lagere Ct waarde aanhouden bij PCR tests?

• Sorcerer8472
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:23

Sorcerer8472

Mens sana?

Cid Highwind schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:19:
[...]

En hoe lang geleden is welk vaccin gegeven, dat speelt ook nog mee. En beter nog: bij het verwerken van die gegevens heb je de verdeling nodig en weet je niet per se genoeg met de gemiddelde getallen.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
Metro2002 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:47:
[...]
Klopt helemaal maar uiteindelijk gaat het erom wat je zelf een acceptabel risico vindt.
Naarmate de vaccinatiegraad toeneemt, behoor je tot een steeds kleiner wordende minderheid en gaan ze straks steeds gekkere maatregelen nemen. Ik begrijp je helemaal en hoef dat vaccin zelf ook niet, maar begin mij wel te realiseren dat we straks geen kant meer op kunnen.

Straks vind je niet eens meer een baan zonder vaccinatie en is het ook reden voor ontslag. Kijk maar naar de VS momenteel. Google stelt zijn personeel nu simpelweg voor een soort ultimatum.

Aan de ene kant moet het afgelopen zijn met thuiswerken in oktober, aan de andere kant is een vaccinatie verplicht gesteld om terug te keren naar kantoor ;w

En steeds meer bedrijven formuleren een dergelijk beleid daar... it's a wonderful world, isn't it?

Als ongevaccineerde doe je zometeen niet meer mee.

Voor mij persoonlijk voelt dat best kut om het zo maar te zeggen, omdat ik nog steeds bepaalde ambities heb en van alles wil doen (hoe zinloos die dromen wellicht ook zijn op mijn 40ste, ik zit waarschijnlijk gewoon waar ik hoor te zitten... iets met een plafond enzo 8)7 ).

Maar toch. Een paria worden, voelt echt naar.

Ik merk dat mijn principes niet zo heel sterk zijn, of niet sterk genoeg.

Wel maak ik mij nog steeds zorgen om eventuele bijwerkingen van het vaccin. Autoimmuunziektes / aandoeningen komen veel voor in mijn familie en ik zit niet bepaald te wachten op een opvlamming van het een of ander.

Neef van een vriend van mij heeft bijvoorbeeld psoriasis dat redelijk onder controle was. Tot zijn vaccinatie dan... zit nu helemaal onder en kan daardoor niet meer werken.

Jonge gast van 30...

Even a broken clock is right twice a day.

• Metro2002
Lethalis schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:44:
[...]

Ik laat me niet dwingen, ik heb die keuze gemaakt en als ik straks nergens meer heen kan of nog erger, kost het me mijn baan dan is dat maar zo.

In de VS is het overigens in sommige staten in die zin verplicht dat je als ongevaccineerde met een mondkapje op moet als je op je werk bent en gevaccineerden niet. Je leest ook verhalen van verplegend personeel dat simpelweg naar een ander ziekenhuis is overgestapt vanwege een vaccinatieplicht in het ziekenhuis waar ze werkten.

We kunnen alleen maar hopen dat het hier niet zo ver komt en anders gaan we een nare tijd tegemoet.

[Voor 32% gewijzigd door Metro2002 op 29-07-2021 11:05]

• MarcoC
[...]

Naarmate de vaccinatiegraad toeneemt, behoor je tot een steeds kleiner wordende minderheid en gaan ze straks steeds gekkere maatregelen nemen. Ik begrijp je helemaal en hoef dat vaccin zelf ook niet, maar begin mij wel te realiseren dat we straks geen kant meer op kunnen.

Straks vind je niet eens meer een baan zonder vaccinatie en is het ook reden voor ontslag. Kijk maar naar de VS momenteel. Google stelt zijn personeel nu simpelweg voor een soort ultimatum.

Aan de ene kant moet het afgelopen zijn met thuiswerken in oktober, aan de andere kant is een vaccinatie verplicht gesteld om terug te keren naar kantoor ;w

En steeds meer bedrijven formuleren een dergelijk beleid daar... it's a wonderful world, isn't it?

Voor mij persoonlijk voelt dat best kut om het zo maar te zeggen, omdat ik nog steeds bepaalde ambities heb en van alles wil doen (hoe zinloos die dromen wellicht ook zijn op mijn 40ste, ik zit waarschijnlijk gewoon waar ik hoor te zitten... iets met een plafond enzo 8)7 ).

Wel maak ik mij nog steeds zorgen om eventuele bijwerkingen van het vaccin. Autoimmuunziektes / aandoeningen komen veel voor in mijn familie en ik zit niet bepaald te wachten op een opvlamming van het een of ander.

Neef van een vriend van mij heeft bijvoorbeeld psoriasis dat redelijk onder controle was. Tot zijn vaccinatie dan... zit nu helemaal onder en kan daardoor niet meer werken.

Jonge gast van 30...
Als je auto-immuunziektes hebt moet je specifiek medisch advies vragen voor welk vaccin dan ook.

• Lethalis
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:02:
[...]
Ik laat me niet dwingen, ik heb die keuze gemaakt en als ik straks nergens meer heen kan of nog erger, kost het me mijn baan dan is dat maar zo.
En wat moet mijn gezin dan? Op straat leven?

Dat ik niet naar het restaurant mag ofzo, interesseert me geen bal, maar er moet wel geld binnen blijven komen en een hypotheek betaald worden.

Daar is voor mij de grens ergens. Als dat in gevaar komt... want dat is immers iets waarvoor ik mijn gezondheid altijd al op het spel heb gezet. Ondanks stress en overspannenheid blijven werken etc. Omdat je nou eenmaal door moet. Nog liever dood dan dakloos. Beetje dat idee.

Dan wordt dat vaccin steeds minder boeiend op den duur.

Maar goed... hopelijk komt het niet zo ver. Alleen dat sprankje hoop dooft de laatste tijd wel uit.

• yousql
  • Laatst online: 18-09 16:57
Zijn er meer mensen die weken na de 2de vacinatie een herinnerings brief van GGD edit: Rijksinstituut voor volksgezondheid en milieu hebben gekregen? Het betreft in mijn geval Pfizer.

[Voor 21% gewijzigd door yousql op 29-07-2021 11:17]

• Metro2002
Lethalis schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:14:
[...]

Dat ik niet naar het restaurant mag ofzo, interesseert me geen bal, maar er moet wel geld binnen blijven komen en een hypotheek betaald worden.
Spaargeld, online werken, ander land opzoeken? Geen idee.

• Lethalis
  • Niet online
MarcoC schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:10:
[...]

Als je auto-immuunziektes hebt moet je specifiek medisch advies vragen voor welk vaccin dan ook.
Mja leg dat aan die kennis van mij uit... arts zag er geen risico in.

• Lethalis
  • Niet online
Metro2002 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:16:
[...]
Spaargeld, online werken, ander land opzoeken? Geen idee.
Ja precies, geen idee dus :P

Met mijn Duitse paspoort mag ik vooral naar een land dat nog veel strenger / gekker op dit gebied is dan Nederland. Komen in het Duitse nieuws ook van die mooie termen voor, zoals "Durchimpfen!' :+

Spaargeld is in 6 maanden op zonder inkomen (okee met WW duurt dat een stuk langer). Online werken klinkt leuk in theorie, maar is lastig in de praktijk.

Het blijft erg jammer dat het zover moet komen. Ik ben ook benieuwd of het allemaal echt doorgezet wordt, maar ik merk wel dat we op een slippery slope zitten. De discussies verharden, de tweedeling neemt toe.

Heb gisteren ook mijn 3e brief van de overheid gehad om mij te laten vaccineren. Okee, de eerste was een foutje van de huisarts, maar toch. Ze spammen me aardig zo.

• giantgiantus
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 08:25
Lethalis schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:14:
[...]

Daar is voor mij de grens ergens. Als dat in gevaar komt... want dat is immers iets waarvoor ik mijn gezondheid altijd al op het spel heb gezet. Ondanks stress en overspannenheid blijven werken etc. Omdat je nou eenmaal door moet. Nog liever dood dan dakloos. Beetje dat idee.

Dan wordt dat vaccin steeds minder boeiend op den duur.

Maar goed... hopelijk komt het niet zo ver. Alleen dat sprankje hoop dooft de laatste tijd wel uit.
Waarom maak je het jezelf zo moeilijk? Neem gewoon dat prikje (is echt niet eng) en ga weer leven. Je moet in het leven zoveel waar je wellicht geen zijn in hebt. Deal with it.

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 18-09 10:51

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Jonge gast van 30...
Eens, ik pak de tijd die ik heb om te zien hoe de situatie zicht ontvouwd. De beperking die met deze keuze komen accepteer ik en zie ik als investering om een gewogen besluit te nemen. Mocht het leven onmogelijk worden dan kan ik de prik altijd nog nemen. Ik ben heel erg benieuwd hoe de herfst en winter periode gaat verlopen en of boosters aan de orde komen.

Mijn moeder heeft sinds haar vaccinatie ineens rare rode vlekken op haar been terwijl ze hier nooit last van had. De huisarts heeft er geen verklaring voor en ze wordt nu afgescheept met zalfjes.

Ik denk overigens wel dat de mensen die zich nog niet hebben laten prikken dat ook niet heel snel zullen doen tenzij daar extreme maatregelen tegenover staan.

[Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 29-07-2021 12:16]

All-Electric

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

Lethalis schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:24:
[...]

Mja leg dat aan die kennis van mij uit... arts zag er geen risico in.
Is er ook niet echt waarschijnlijk. Psoriasis is vrij onvoorspelbaar. EN procenten van de mensen in de westerse wereld heeft het. Als dit echt een structureel iets was dta veroorzaakt wordt door vaccins, was dat wel duidelijk geworden. Stress speelt bijvoorbeeld ook een hele grote rol.

Om tegenove je anakdote een andere te zetten. Ik heb ook psoriasis en dat is ook onder controle. Heb nergens meer last van gekregen na vaccineren.

Het is lastig als je anekdotes die je gezichtspunt bevestigen als bewijs ziet en de rest (mijn anekdote, gezondheidswetenschap) niet...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: februari 2016
  • Nu online
Metro2002 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:02:
Je leest ook verhalen van verplegend personeel dat simpelweg naar een ander ziekenhuis is overgestapt vanwege een vaccinatieplicht in het ziekenhuis waar ze werkten.
Dat vind ik een vreemd verhaal. Als je in een ziekenhuis werkt dan heb je regelmatig met vaccinaties te maken of in elk geval kennis tot vaccineren. Ik mis dan ook het argument voor vertrek.

Heb jij een bron?

In Nederland zien we nu ook veel verschuivingen van personeel maar dat komt omdat we bezig zijn met afschalen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Metro2002
DevWouter schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:20:
[...]

Dat vind ik een vreemd verhaal. Als je in een ziekenhuis werkt dan heb je regelmatig met vaccinaties te maken of in elk geval kennis tot vaccineren. Ik mis dan ook het argument voor vertrek.

Heb jij een bron?
Dit ging over de VS, daar gebeurt het in meerdere ziekenhuizen en verpleegtehuizen zoals bv hier .

[Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 31-07-2021 21:07]

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 08:31

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Metro2002 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 21:07:
[...]
Dit ging over de VS, daar gebeurt het in meerdere ziekenhuizen en verpleegtehuizen zoals bv hier .
Terecht ontslagen ivm vaccin weigering dus?
In the June 12 ruling, U.S. District Judge Lynn Hughes of Houston deemed lead plaintiff Jennifer Bridges' contention that the vaccines are "experimental and dangerous" to be false and otherwise irrelevant. He also found that her likening the vaccination requirement to the Nazis' forced medical experimentation on concentration camp captives during the Holocaust to be "reprehensible."
Zie daar niks over
Je leest ook verhalen van verplegend personeel dat simpelweg naar een ander ziekenhuis is overgestapt vanwege een vaccinatieplicht

[Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 31-07-2021 22:07]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• DevWouter
  • Nu online
Metro2002 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 21:07:
[...]

Bedankt voor het delen. Het argument staat er ook in (en daar ging het mij om) en het verbaasd me ook dat die medewerkers geen gebruik hebben gemaakt van de interne expertise, maar gezien de argumentatie lijkt het niet alsof ze voor objectieve reden vatbaar zijn (ongeacht de oorzaak van de escalatie).

Vreemd land dat Amerika 🤷‍♂️

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• benchMarc
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 21:48
giantgiantus schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:03:
[...]

Waarom maak je het jezelf zo moeilijk? Neem gewoon dat prikje (is echt niet eng) en ga weer leven. Je moet in het leven zoveel waar je wellicht geen zijn in hebt. Deal with it.
Tuurlijk, de weg van de minste weerstand, waar 95% van de mensen voor zwicht. Schijt aan principes, toch? Als de overheid je tot iets dwingt, gewoon doen. Laat ze maar het Chinamodel implementeren, het volk staat toch niet op. Ik vind dat veel mensen wel heel makkelijk over hoe belangrijk keuzevrijheid is heen stappen. We hebben het hier niet over een virus waardoor de populatie met 10% krimpt. Tuurlijk heeft het een aardige impact op de samenleving, maar voor mij persoonlijk staat dat niet in verhouding tot hoe ver men nu lijkt te gaan met het inperken van vrijheden van ongevaccineerden. Mensen zijn totaal geschift geworden. Maar ik weet wel wat het is: evenals religie, de hoop die mensen nu hebben na 1,5 jaar corona-ellende. Men is t beu en het vaccin wordt voorgespiegeld als oplossing en alle ongevaccineerden zijn het kwaad. Verdeel en heers.

Als straks rond november de besmettingen flink op gaan lopen (ook onder gevaccineerden) dan is het vast de schuld van de ongevaccineerden, en niet dat het virus dusdanig muteert naar vormen waar het vaccin niet genoeg grip meer op heeft.

Het hele vaccineren is een dogma geworden en ik houd mijn hart vast voor aankomende winter.

• _the_crow_
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 05-09 17:54

_the_crow_

Rare vogel

benchMarc schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:11:
Tuurlijk, de weg van de minste weerstand, waar 95% van de mensen voor zwicht. Schijt aan principes, toch? Als de overheid je tot iets dwingt, gewoon doen. Laat ze maar het Chinamodel implementeren, het volk staat toch niet op. Ik vind dat veel mensen wel heel makkelijk over hoe belangrijk keuzevrijheid is heen stappen. We hebben het hier niet over een virus waardoor de populatie met 10% krimpt. Tuurlijk heeft het een aardige impact op de samenleving, maar voor mij persoonlijk staat dat niet in verhouding tot hoe ver men nu lijkt te gaan met het inperken van vrijheden van ongevaccineerden. Mensen zijn totaal geschift geworden. Maar ik weet wel wat het is: evenals religie, de hoop die mensen nu hebben na 1,5 jaar corona-ellende. Men is t beu en het vaccin wordt voorgespiegeld als oplossing en alle ongevaccineerden zijn het kwaad. Verdeel en heers.

Als straks rond november de besmettingen flink op gaan lopen (ook onder gevaccineerden) dan is het vast de schuld van de ongevaccineerden, en niet dat het virus dusdanig muteert naar vormen waar het vaccin niet genoeg grip meer op heeft.

Het hele vaccineren is een dogma geworden en ik houd mijn hart vast voor aankomende winter.
Ik zou slechts onder zeer strenge voorwaarden willen tornen aan de vrijwilligheid van vaccinaties. Wellicht als mensen bij bosjes neervallen bij wijze van spreken. Overigens kan je je dan afvragen of mensen dan zich niet sowieso vrijwillig laten vaccineren.

Waar ik wel moeite mee heb is de basis waarop veel mensen besluiten om geen vaccinatie te nemen. Er worden allerlei gekke verhalen op internet geslingerd door mensen die geen flauw benul hebben hoe je een wetenschappelijk artikel moet lezen. De wetenschap is (grotendeels) een zegen voor de mensheid. Dat voor meerdere onderwerpen, waaronder corona, in twijfel trekken is onwenselijk. Overigens ligt hier dan dus ook een rol voor de wetenschap en de overheid om dit goed te communiceren. Daar schort het ook zeker aan.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Dracula
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 18-09 12:32
*knip* dit soort oneliners mogen achterwege blijven, daar is niets constructiefs aan

[Voor 67% gewijzigd door ZieMaar! op 01-08-2021 15:01]

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22:36

Lekker!

• Dracula
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 18-09 12:32
Hmz, kennelijk had ik de bron niet vermeld bij mijn post, foutje bedankt… :X

[Voor 17% gewijzigd door Dracula op 01-08-2021 15:25]

• Punkbuster
Dracula schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 15:18:
Hmz, kennelijk had ik de bron niet vermeld bij mijn post, foutje bedankt… :X
3e prik komt er gewoon aan, het was ook nooit de bedoeling om klaar te zijn met 2 keer prikken. Het wordt gewoon een yearly subscription. (Griepprik)

Intel Core i7 8700K | ASRock Z370M-ITX/ac | Corsair Vengeance LPX 3200Mhz | MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G

• user109731
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Ik vraag me af hoe groot die groep is. Wel fijn dat het sneller kan nu.

• YakuzA

YakuzA

Punkbuster schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:02:
[...]

3e prik komt er gewoon aan, het was ook nooit de bedoeling om klaar te zijn met 2 keer prikken. Het wordt gewoon een yearly subscription. (Griepprik)
3e, 4e en 5e zijn al maanden geleden ingekocht.

Het enige wat we niet weten of ze gebruikt gaan worden en/of voor welke doelgroep.

Verder is vergelijken met de griepprik nog steeds zinloos omdat het een compleet ander virus type is dan de verschillende influenza varianten.

PSN

• Nox
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:28

Nox

Noxiuz

Punkbuster schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:02:
[...]

Als we allemaal met een 3e en 4e prikje de komende 2-3 jaar corona zo goed als non-existent kunnen houden prima toch. Heeft de rest v.d. wereld ook tijd om de bevolking immuniteit op te laten bouwen, zijn we er daarna hopelijk zo goed als vanaf :) Met 3e en 4e waarschijnlijk modificaties op o.a. delta/lambda/yolo variant :+

[Voor 7% gewijzigd door Nox op 02-08-2021 09:40]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

YakuzA schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:53:
[...]

3e, 4e en 5e zijn al maanden geleden ingekocht.

Het enige wat we niet weten of ze gebruikt gaan worden en/of voor welke doelgroep.

Verder is vergelijken met de griepprik nog steeds zinloos omdat het een compleet ander virus type is dan de verschillende influenza varianten.
Als we het verloop van de crisis analyseren waarbij de doellijnen steeds verplaatst worden dan is er een zeer grote kans dat die prikken gewoon gebruikt gaan worden, als jij volgend jaar een groenvinkje wilt hebben dan je heb je de 3e (en wellicht 4e) gewoon nodig.

All-Electric

• redwing
revolution-nl schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:51:
[...]

Als we het verloop van de crisis analyseren waarbij de doellijnen steeds verplaatst worden dan is er een zeer grote kans dat die prikken gewoon gebruikt gaan worden, als jij volgend jaar een groenvinkje wilt hebben dan je heb je de 3e (en wellicht 4e) gewoon nodig.
Zolang nieuwe varianten het spel veranderen zou het nogal raar zijn als de doelpalen precies hetzelfde zouden blijven. En feitelijk veranderen de doelpalen niet eens, alleen de manier om er te komen. De doelpalen zijn nl. nog altijd om corona onder controle houden en de ziekenhuizen niet te vol te laten lopen.

[removed]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

redwing schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:12:
[...]

Zolang nieuwe varianten het spel veranderen zou het nogal raar zijn als de doellijnen precies hetzelfde zouden blijven. En feitelijk veranderen de doellijnen niet eens, alleen de manier om er te komen. De doellijnen zijn nl. nog altijd om corona onder controle houden en de ziekenhuizen niet te vol te laten lopen.
Wanneer virussen muteren worden ze minder agressief, wanneer de overheid zou sturen op de ziekenhuis capaciteit dan zou men niet zo panisch doen over het aantal besmetting (lees: positieve PCR tests).

In de ziekenhuizen is er niets aan de hand. De hele crisis pakt men de KPI die ze op dat moment het beste uitkomt.

Van IC opname, naar ziekenhuis opname, van dode naar besmetting, van variant A naar variant B, van angst porno model X naar angst porno model Y.

Van geen handen meer schudden naar "flatten the curve" naar een gezondheidspaspoort en een jaarlijkse vaccinatie. Het is maar voor twee weken, dansen met jansen, na vaccinatie kunnen we terug naar normaal _O-

Stop maar eens met testen, zet de TV uit.. leef je leven.

https://www.destentor.nl/...e-eten-veel-vis~a967d751/

[Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 02-08-2021 10:20]

All-Electric

• Motrax
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik ben dit nog niet in het nieuws tegengekomen: net gebeld met de Jansen priklijn. Ze gaan er mee stoppen, in ieder geval na 14 augustus, mogelijk eerder. Reden: geen flauw idee, de mevrouw van de GGD was zeer gemotiveerd in haar werk :+

Regels zijn regels, ik mag pas na 8 weken gevaccineerd worden omdat ik corona heb gehad, dus ik ga het Janssen vaccin missen.

Alle ingesproken bandjes blijven verwijzen naar mRNA-vaccin en betere effectiviteit van de mRNA-vaccins.

Waar deze pagina: https://www.rijksoverheid...-vaccinatie-hoe-werkt-dat een genuanceert beeld geeft, ervaarde ik de ingesproken teksten als sturend naar een mRNA-vaccin.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• eamelink
  • Nu online

eamelink

Droptikkels

Tsja, snap ik wel. Het vaccineren is eind van de maand zo'n beetje klaar. De bezemwagen zal nog wel een tijdje rondrijden voor de voorkomende gevallen. Dan is het logistiek onhandig om met veel verschillende vaccins te blijven werken.

• YakuzA

YakuzA

revolution-nl schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:18:
[...]
Wanneer virussen muteren worden ze minder agressief,
Je betoog beginnen met een opmerking die 100% overduidelijk objectief de plank mis slaat is wel wat jammer.

PSN

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

YakuzA schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:34:
[...]

Je betoog beginnen met een opmerking die 100% overduidelijk objectief de plank mis slaat is wel wat jammer.
Bij een mutatie is een virus over het algemeen besmettelijker maar is de impact bij besmetting een stuk lager.
Wanneer de impact lager is dan is de besmetting ansich ook in mindere mate een probleem.

All-Electric

• YakuzA

YakuzA

revolution-nl schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:40:
[...]
Bij een mutatie is een virus over het algemeen besmettelijker maar is de impact bij besmetting een stuk lager.
Wanneer de impact lager is dan is de besmetting ansich ook in mindere mate een probleem.
Nope, de mutaties zijn gewoon willekeurig, dus dat mutaties over het algemeen besmettelijker zijn is nergens op gebaseerd.

Uit die vele willekeurige mutaties kan idd een besmettelijkere variant ontstaan, die uiteindelijk de overhand krijgt omdat de mindere besmettelijke varianten worden verdrongen en zo de prevalente variant wordt.

Mutaties op het vlak van impact bij besmetting zijn ook willekeurig, het blijft dus gewoon een roulette of die prevalente variant meer of minder ziekenhuis opnames verzorgd.

[Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 02-08-2021 11:05]

PSN

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

YakuzA schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:04:
[...]

Nope, de mutaties zijn gewoon willekeurig, dus dat mutaties over het algemeen besmettelijker zijn is nergens op gebaseerd.

Uit die vele willekeurige mutaties kan idd een besmettelijkere variant ontstaan, die uiteindelijk de overhand krijgt omdat de mindere besmettelijke varianten worden verdrongen en zo de prevalente variant wordt.

Mutaties op het vlak van impact bij besmetting zijn ook willekeurig, het blijft dus gewoon een roulette of die prevalente variant meer of minder ziekenhuis opnames verzorgd.
*knip* jij poneert een stelling, die moet jij zelf (goed) onderbouwen. Graag toevoegen aan je originele post

[Voor 8% gewijzigd door ZieMaar! op 02-08-2021 12:24]

All-Electric

• redwing
revolution-nl schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:18:
[...]
Wanneer virussen muteren worden ze minder agressief, wanneer de overheid zou sturen op de ziekenhuis capaciteit dan zou men niet zo panisch doen over het aantal besmetting (lees: positieve PCR tests).
Tja, alleen jammer dat het er niet op lijkt dat de delta variant daadwerkelijk minder agressief is. Helaas voor jou zijn we nog niet op het punt dat corona gemuteerd is tot iets vergelijkbaar met de griep.
In de ziekenhuizen is er niets aan de hand. De hele crisis pakt men de KPI die ze op dat moment het beste uitkomt.
De stijging die we nu zien is van 1 weekend vrij laten en daarna weer sluiten. We zaten binnen iets meer dan een week aan een vertienvoudiging van het aantal besmettingen. Waren we dus lekker vrolijk door blijven feesten waren die stijgingen ook gewoon doorgegaan en hadden we nu niet aan de 2k besmettingen gezeten maar aan een veelvoud daarvan. Met de korte piek die we hebben gehad zien we nu al een aardige stijging (momenteel rond de 200), maar die vergeet je even? We vertienvoudigden het aantal besmettingen in een week, en met een vervijfvouding van het aantal IC bezoeken zouden we al weer vol zitten. Ooit aan gedacht om dat soort cijfers te combineren en iets langer na te denken over waar we zouden zijn geweest als we gewoon door waren gegaan?

Dit is echt typisch een geval van niet verder kijken dan je neus lang is. Een piek onstaan door 1 weekend zorgt voor een ziekenhuisbezetting van bijna 200, maar laten we lekker alles vrij laten en denken dat het meevalt......
Van IC opname, naar ziekenhuis opname, van dode naar besmetting, van variant A naar variant B, van angst porno model X naar angst porno model Y.

Van geen handen meer schudden naar "flatten the curve" naar een gezondheidspaspoort en een jaarlijkse vaccinatie. Het is maar voor twee weken, dansen met jansen, na vaccinatie kunnen we terug naar normaal _O-

Stop maar eens met testen, zet de TV uit.. leef je leven.

https://www.destentor.nl/...e-eten-veel-vis~a967d751/
We hebben gezien wat 1 weekje vrijlaten doet. Maar in plaats van even na te denken wat het voor impact zou hebben gehad als we gewoon door waren gegaan, kijken we naar wat er gebeurt is omdat we niet door zijn gegaan, concluderen we dat alles ok is en we dus lekker alles vrij moeten laten.

Oftewel denk eens even wat verder wat dingen voor gevolgen hebben. Door je kop in het zand te steken gaat het virus niet weg. En ook die ziekenhuizen houd je niet leeg door niet meer te testen.

Helaas voor jou, maar dit virus is nogal hardnekkig en gaat niet verdwijnen door er niet aan te denken. Gewoon 100% door gaan met je leven zit er nu nog niet in, tenzij je zonder zorg verder wil (wat natuurlijk ook niet echt normaal te noemen is). Al met al is misschien eens slim om te kijken naar wat mogelijk is en wat minder naar wat je wil. Want uiteindelijk wil iedereen van de maatregelen af (inclusief de regering), maar hebben we met een heel duidelijk test laten zien dat we daar helaas nog niet zijn.

[removed]

• redwing
YakuzA schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:04:
[...]

Aangezien het om klachten van de luchtwegen gaat is de kans dat het virus besmettelijker wordt het grootst als die hoger in de luchtwegen plaats vindt. En dat gaat gecombineert met minder aggresiviteit. Dus ondanks dat het virus inderdaad willekeurig muteert is de kans groot dat meer besmettelijkheid samen gaat met minder ernstige klachten. Maar een gegeven is dat niet, zeker niet in het huidige stadium, dus het blijft inderdaad een roulette.

[removed]

• Emgeebee
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 01:24
revolution-nl schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:51:
[...]
De doellijnen worden niet verplaatst, de doellijnen verplaatsen. Dit is imo een cruciaal verschil dat echt duidelijk gemaakt moet worden aan al die hardnekkige antivaxxers. Het is niet beleid wat voor een virusmutatie zorgt.

• DevWouter
  • Nu online
offtopic:
@revolution-nl en @Emgeebee: Het zijn doelpalen ("moving the goal post"), niet doellijnen. Ik onthou het door dat men lijnen moet trekken met zo'n kalkwagen ;)

• Laguna
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 00:04

Laguna

Connaisseur

Emgeebee schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:46:
[...]

De doellijnen worden niet verplaatst, de doellijnen verplaatsen. Dit is imo een cruciaal verschil dat echt duidelijk gemaakt moet worden aan al die hardnekkige antivaxxers. Het is niet beleid wat voor een virusmutatie zorgt.
Het zijn ook niet per definitie antivaxxers die voor een mutatie zorgen. Een ongewenste mutatie kan bij iedereen met een slecht werkend immuunsysteem optreden, of je nou gevaccineerd bent of niet.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 00:17
redwing schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:22:
[...]

De stijging die we nu zien is van 1 weekend vrij laten en daarna weer sluiten.
Dit is volgens mij niet waar. De R waarde was ook voor het weekendje “dansen met Janssen” al gestegen. Het weekendje was volgens mij 3 juli en de RIVM geeft al de week daarvoor een R waarde van ruim 2 op.
Het dansen zal niet geholpen hebben, maar het was niet de enige oorzaak.

We zijn straks een week of 6 en zo’n 3 miljoen gevaccineerden verder. Hopelijk kunnen we dan het voorbeeld van de UK volgens en alles open gooien met dalende besmettingen.

[Voor 26% gewijzigd door blissard op 02-08-2021 18:26]

• Famous
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18-09 20:23

Famous

R 400+

user109731 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:05:
[Embed]
Ik vraag me af hoe groot die groep is. Wel fijn dat het sneller kan nu.
Ik had vorige week donderdag gebeld of ik toch niet eerder kon (afspraak 5 aug). Kon absoluut niet :+

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

• redwing
blissard schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:15:
[...]
Dit is volgens mij niet waar. De R waarde was ook voor het weekendje “dansen met Janssen” al gestegen. Het weekendje was volgens mij 3 juli en de RIVM geeft al de week daarvoor een R waarde van ruim 2 op.
Het dansen zal niet geholpen hebben, maar het was niet de enige oorzaak.
We zijn nu terug naar iets wat vrijer is dan net voor dat weekendje. Dus misschien zat ervoor een licht stijging, maar dat weekend zorgde toch wel voor de echte klappers. Waarbij dat weekend vooraf al bekend was en mensen dus ook al vooraf feestjes gingen houden.
We zijn straks een week of 6 en zo’n 3 miljoen gevaccineerden verder. Hopelijk kunnen we dan het voorbeeld van de UK volgens en alles open gooien met dalende besmettingen.
Yup, en waarschijnlijk gaat dat ook wel goed. De regering was gewoon weer eens veel te vroeg, ondanks dat alle vaccinatie-cijfers al lieten zien dat we pas tegen augustus echt meer zouden kunnen (wat festivals betreft)

[removed]

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 17-09 21:28
Motrax schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:19:
Ik ben dit nog niet in het nieuws tegengekomen: net gebeld met de Jansen priklijn. Ze gaan er mee stoppen, in ieder geval na 14 augustus, mogelijk eerder. Reden: geen flauw idee, de mevrouw van de GGD was zeer gemotiveerd in haar werk :+
Interessant, ik zag vandaag dat de "inwerktijd" van Janssen naar vier weken gaat:
Wie na 14 augustus een inenting met het Janssen-vaccin krijgt, moet daarna vier weken wachten totdat die te zien is in de CoronaCheck-app. Dan zijn die mensen pas volledig gevaccineerd, heeft demissionair premier Rutte gezegd. Het middel heeft volgens hem "iets meer inwerktijd nodig". Nu is de wachttijd nog twee weken.
Per dezelfde datum dus. Daarmee is Janssen amper nog sneller dan de mRNA vaccins: 4 weken versus 3 (wachttijd voor tweede prik) + 2 (inwerktijd na tweede prik) weken voor Pfizer (Moderna is uit mijn hoofd 4+2). Het enige voordeel dat nog overblijft is dan nog dat je maar 1 prik nodig hebt, en dat is eigenlijk alleen interessant voor mensen waarbij de logistiek van twee prikken lastig is, zoals zeelui, daklozen, etc. Wellicht dat dat meespeelt in de beslissing om het uit te faseren.

• blissard
NMH schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:52:
[...]

Interessant, ik zag vandaag dat de "inwerktijd" van Janssen naar vier weken gaat:

[...]

Per dezelfde datum dus. Daarmee is Janssen amper nog sneller dan de mRNA vaccins: 4 weken versus 3 (wachttijd voor tweede prik) + 2 (inwerktijd na tweede prik) weken voor Pfizer (Moderna is uit mijn hoofd 4+2). Het enige voordeel dat nog overblijft is dan nog dat je maar 1 prik nodig hebt, en dat is eigenlijk alleen interessant voor mensen waarbij de logistiek van twee prikken lastig is, zoals zeelui, daklozen, etc. Wellicht dat dat meespeelt in de beslissing om het uit te faseren.
In Nederland op dit moment inderdaad wel. Janssen is daarnaast echter ook makkelijker te bewaren en goedkoper. Dat zijn natuurlijk ook nog erg belangrijke voordelen. Ik denk dat Pfizer een prachtig product heeft, maar ik zou het ook logisch vinden als we voor het vervolg (3e, 4e, 5e prikken) voor Janssen kiezen. Goedkoper, makkelijker voor laagdrempelig vaccineren bij huisartsen e.d. en lokaal gebrouwen.
En dit was vóór de recente Pfizer pricehike. https://www.rtlnieuws.nl/...ting-prijs-kosten-duurste
Ik heb zelf 2x Moderna mogen krijgen, mijn vrouw was met 1x Janssen klaar. Scheelt toch 28 euro.

[Voor 11% gewijzigd door blissard op 02-08-2021 22:11]

• ijdod
  • Nu online
Valt mij dat weer op dat Jansen +4 pas ingaat als we er eigenlijk al klaar mee zijn. Dat had eigenlijk altijd al het geval moeten zijn. J+2 sloeg nergens op naast een dubbele Pfizer/Moderna+2

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• blissard
ijdod schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:23:
Valt mij dat weer op dat Jansen +4 pas ingaat als we er eigenlijk al klaar mee zijn. Dat had eigenlijk altijd al het geval moeten zijn. J+2 sloeg nergens op naast een dubbele Pfizer/Moderna+2
De J+2 zal gebaseerd zijn op het onderzoek dat Janssen heeft uitgevoerd en dus de bijsluiter. Dan zou J+2 dus voldoende hebben gewerkt. Dat J+4 beter is, wil niet zeggen dat dat vereist wordt. Kan wel zijn dat de trials niet zijn gedaan met de Delta variant en dat de eis daardoor is gewijzigd.

• Shabbaman
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 08:14

Shabbaman

Got love?

ijdod schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:23:
als we er eigenlijk al klaar mee zijn
Wat dat betreft is het overheidsbeleid wel consistent.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• Plenkske
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 18-09 19:29
blissard schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:23:
[...]

De J+2 zal gebaseerd zijn op het onderzoek dat Janssen heeft uitgevoerd en dus de bijsluiter. Dan zou J+2 dus voldoende hebben gewerkt. Dat J+4 beter is, wil niet zeggen dat dat vereist wordt. Kan wel zijn dat de trials niet zijn gedaan met de Delta variant en dat de eis daardoor is gewijzigd.
Die twee weken heb ik altijd al vreemd gevonden.
Het was eind februari al bekend (na laatste testfase) dat de max effectiviteit na 28 dagen was. Ja, het begint wel bij twee weken maar dat is bij elk vaccin (1e prik) zo.

https://nos.nl/collectie/...en-we-achterstand-inhalen

• blissard
Plenkske schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:40:
[...]

Die twee weken heb ik altijd al vreemd gevonden.
Het was eind februari al bekend (na laatste testfase) dat de max effectiviteit na 28 dagen was. Ja, het begint wel bij twee weken maar dat is bij elk vaccin (1e prik) zo.

https://nos.nl/collectie/...en-we-achterstand-inhalen
Waarschijnlijk is de werkelijke max. effectiviteit nog later. Dat is bij AZ in ieder geval ook zo. Als het na 2 weken voldoende is (volgens de toelatende instanties) dan is het wat mij betreft logisch om dat te hanteren. Dat het over meer tijd nog effectiever wordt is dan mooi meegenomen. Goed genoeg moet ook een keer voldoende zijn, anders blijf je optimaliseren.

• Plenkske
blissard schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:18:
[...]

Waarschijnlijk is de werkelijke max. effectiviteit nog later. Dat is bij AZ in ieder geval ook zo. Als het na 2 weken voldoende is (volgens de toelatende instanties) dan is het wat mij betreft logisch om dat te hanteren. Dat het over meer tijd nog effectiever wordt is dan mooi meegenomen. Goed genoeg moet ook een keer voldoende zijn, anders blijf je optimaliseren.
Nou, het vreemde eraan vind ik vooral dat bij Janssen je na 2 weken volledig gevaccineerd wordt gezien (op dit moment nog). Terwijl dat niet gebeurt bij de andere vaccins. Als je zegt voldoende werking na 2 weken, dan is dat bij de andere vaccins ook na de eerste prik.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:21:
[...]

Nou, het vreemde eraan vind ik vooral dat bij Janssen je na 2 weken volledig gevaccineerd wordt gezien (op dit moment nog). Terwijl dat niet gebeurt bij de andere vaccins. Als je zegt voldoende werking na 2 weken, dan is dat bij de andere vaccins ook na de eerste prik.
Ik heb zelfs 8 weken langs zien komen voor Janssen. Maar kan het zo snel niet terug vinden.

Blijf het sowieso een beetje apart vinden. Hoeveel verschilt de werking van de vaccins als je er maar 1 toedient? Is Janssen nog steeds minder als je er eenzelfde regime met twee prikken op nahoudt als bij Pfizer en Moderna.

Dat zijn nou de dingen waarom een vaccin normaal gesproken wat langer onderweg is ;)

• Plenkske
MikeyMan schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:22:
[...]

Ik heb zelfs 8 weken langs zien komen voor Janssen. Maar kan het zo snel niet terug vinden.

Blijf het sowieso een beetje apart vinden. Hoeveel verschilt de werking van de vaccins als je er maar 1 toedient? Is Janssen nog steeds minder als je er eenzelfde regime met twee prikken op nahoudt als bij Pfizer en Moderna.

Dat zijn nou de dingen waarom een vaccin normaal gesproken wat langer onderweg is ;)
Volgens mij zijn ze dat bij Janssen nog wel aan het onderzoeken.
Toch snap ik de inzet van ze wel. 1 prik is makkelijk qua administratie en in zijn geheel goedkoper natuurlijk.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:24:
[...]

Volgens mij zijn ze dat bij Janssen nog wel aan het onderzoeken.
Toch snap ik de inzet van ze wel. 1 prik is makkelijk qua administratie en in zijn geheel goedkoper natuurlijk.
Goedkoper komt Janssen niet goed uit natuurlijk ;)

Maar snap wel dat ze erop ingezet hebben. Los van goedkoper heb je een kortere doorlooptijd.
Iedereen heeft moeten gokken op 1 of 2 vaccins. En dat kun je niet zomaar even over doen.

• ijdod
  • Nu online
blissard schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:23:
[...]

Het punt is dat dit ook aan te voeren is voor Pfizer en Moderna. En dat dit beleid is wat beoogt risico's te minimaliseren. gechargeerd komt het neer dat je het 'zesje' van Jansen + 2 weken doormag maar de Pfizer eerst van een 8 een 9 moet maken door het 2e shot en nog eens 2 weken.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Plenkske
MikeyMan schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:25:
[...]

Goedkoper komt Janssen niet goed uit natuurlijk ;)

Maar snap wel dat ze erop ingezet hebben. Los van goedkoper heb je een kortere doorlooptijd.
Iedereen heeft moeten gokken op 1 of 2 vaccins. En dat kun je niet zomaar even over doen.
Ligt eraan hoeveel meer ze er verkopen ;)

• Apache4u
  • Niet online
Dus ook Dld gaat een 3e prik geven aan mensen in de risicogroepen en aan mensen met Janssen.
Nederland gaat in het najaar bekijken of dit hier ook nodig is. Ik vraag me dan af waar Dld deze strategie op baseert en waarom Nld deze conclusie nu nog niet onderschrijft. Is het volledige willekeur van Dld? Ik heb de wetenschap in Dld over het algemeen hoog zitten en ook het Robert Koch Instituut lijkt me meer dan capabel. Ik begrijp niet goed waarom Nld niet gewoon volgt. Dit wordt straks misschien wederom een kwestie van achter de feiten aanlopen, zoals wel vaker de afgelopen 1.5 jaar.

Dat betekent, stam + t .

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 07:59

CurlyMo

www.pilight.org

Apache4u schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:15:
Ik begrijp niet goed waarom Nld niet gewoon volgt. Dit wordt straks misschien wederom een kwestie van achter de feiten aanlopen, zoals wel vaker de afgelopen 1.5 jaar.
Ik hoop heel erg dat de reden is dat we massaal vaccinaties gaan doneren aan Covax, maar dat zal ijdele hoop zijn.

Als mij de 3de vaccinatie aangeboden wordt weiger ik totdat we wereldwijd een hogere vaccinatie graad hebben weten te bereiken.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 17-09 21:28
blissard schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:00:
In Nederland op dit moment inderdaad wel. Janssen is daarnaast echter ook makkelijker te bewaren en goedkoper. Dat zijn natuurlijk ook nog erg belangrijke voordelen.
Klopt, voor minder ontwikkelde (en veelal warmere) landen is dat een belangrijk voordeel. Maar ik had het in dit geval specifiek over Nederland. :)
Ik denk dat Pfizer een prachtig product heeft, maar ik zou het ook logisch vinden als we voor het vervolg (3e, 4e, 5e prikken) voor Janssen kiezen. Goedkoper, [...]
Zou wel goed binnen de zuinige Hollandse mentaliteit passen. ;) Toch zou het niet mijn voorkeur hebben om meerdere redenen. Ten eerste zijn de mRNA vaccins wat effectiever, en zeker met de delta-variant die nu rondtrekt kunnen we alle beetjes gebruiken om de epidemie onder controle te houden. Daarnaast geeft Janssen wat meer bijwerkingen (al is dat een luxe-probleem, maar als we de keuze hebben, why not). En tot slot zou het denk ik handig zijn om de Janssen prikken in te zetten om te vaccineren in ontwikkelingslanden vanwege de makkelijkere opslag er van (koelkast versus (super)vriezer).
[...] makkelijker voor laagdrempelig vaccineren bij huisartsen [...]
Wel interessant dat je dit punt noemt. Voordat het hele vaccinatiecircus begon leek de huisarts me ook de aantrekkelijke optie; dicht bij huis, kleinschalig, etc. Maar juist dat laatste maakt de huisarts minder flexibel en laagdrempelig; de huisarts krijgt een keer een doos vaccins om zijn patienten te vaccineren en houdt dan een vaccinatie(mid)dag. Bij veel huisartsen was dat een "nu of nooit" propositie; kon je niet op dat moment, dan moest je afwachten of en wanneer er een tweede ronde kwam (en de GGD weigerde in het begin mensen die voor de huisarts bestemd waren). Dat is een groot probleem voor mensen die op dat moment echt niet kunnen, bijvoorbeeld omdat ze in het buitenland zitten voor het werk of om medische redenen op dat moment niet geprikt kunnen worden. Maar de huisarts kan moelijk anders, omdat vaccineren voor hem/haar een "bijbaantje" is. Er moet een locatie geregeld worden om te prikken, vaccins zijn beperkt houdbaar en als je een flacon aanbreekt moet je hem opmaken of de rest weggooien. Dan is het dus niet haalbaar om meneer Jansen vanmiddag te prikken, mevrouw Pietersen morgen en het echtpaar De Jong over twee weken. Bij de GGD heb je door de schaal die flexibiliteit juist wel; op de centrale locatie is er elke dag verse aanvoer en genoeg aanloop om er op los te prikken. Dan kan iedereen dus op een voor hem of haar geschikt moment.

• Deathchant
  • Laatst online: 21:45

Deathchant

Don't intend. Do!

CurlyMo schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:58:
[...]

Ik hoop heel erg dat de reden is dat we massaal vaccinaties gaan doneren aan Covax, maar dat zal ijdele hoop zijn.

Als mij de 3de vaccinatie aangeboden wordt weiger ik totdat we wereldwijd een hogere vaccinatie graad hebben weten te bereiken.
Het zou mij dus helemaal niks verbazen, gezien de aangekondigde prijsstijgingen van Moderna en Pfizer, dat we straks allemaal zelf moeten betalen voor die 3e prik.
Maar wat heeft het voor zin om te weigeren eigenlijk? Je krijgt waarschijnlijk nóg meer antistoffen en ben je nóg beter/effectiever beschermd dan met 2 shots. Alleen daarom zou je het toch eigenlijk moeten overwegen, niet?

Canon: 6D | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

• blissard
@NMH ik vond de keuze van de huisarts voor de massa vaccinatie ook geen goed idee. Dat kan de GGD veel beter. Voor de beperkte risicogroep die nu mogelijk voor 3e prikken in aanmerking gaat komen, lijkt me de huisarts wel geschikt. Dat is imho vergelijkbaar met de griepprik. Dat ging altijd prima.
Door de makkelijke houdbaarheid van het Janssen vaccin is dit voor een huisarts ook eenvoudig te organiseren. Geen gedoe met hele dozen tegelijk ontdooien meer. Een koelkast volstaat.
Daarnaast is er geen strikte periode tussen prikken meer nodig. Dat maakt het ook eenvoudiger te organiseren.
Voor de risicogroep is de B/R afweging van het Janssen vaccin ook uitstekend. Enige bijwerkingen waren bij jongeren en die waren in aantallen nog beperkter dan bij AZ.
Daarnaast lijkt me 1 extra prik Janssen effectiever dan 1 extra Pfizer (waar je er normaliter al 2 van nodig hebt). Maar dat is niet gebaseerd op enig onderzoek.
Als laatste hoop ik dat de strikte registratie er weer af kan. Dat was voor huisartsen een extra belasting. Die coronapass moet binnen afzienbare tijd toch weer verdwijnen. Kunnen we dat mooi laten samenvallen.
Pagina: 1 ... 89 90 91 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om de uitrol van de coronavaccins te bespreken, de strategie, het beleid, de voortgang end dergelijke. Het subforum COR valt onder het AWM beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid. Dus ook hier onderbouw je je posts waar nodig met bronnen.

Allerlei persoonlijke updates mogen hier: De Covid kroeg. In dit topic horen ze dus niet thuis en worden ze ook gewoon weggehaald.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee