Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed).

Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste
Acties:

• xzaz
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
Plenkske schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:34:
[...]

Daarom hoop ik dat ze die goed gaan benutten.
En met de huidige informatie is dat nog een grote onbekende.
Vandaar dat ik die vragen daarover ook wel goed vond, maar de reacties erg jammer.
Omdat er gewoon heel weinig bekend is nog. Bij de levering (van het tweede vaccine) werden de voorwaarden nog gewijzigd zoals ik begreep; tja daar is geen beleid op te maken.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Plenkske
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online
xzaz schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:34:
[...]

Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker hoeven de huisartsen niet opgeschaald geworden?
Dat zeg/bedoel ik ook niet.
Opschalen moet de GGD gaan doen.
Huisartsen moeten zich kunnen voorbereiden op uitnodigingen, locaties, mensen die de vaccins zetten etc. (net als bij de griepprik) . Ik weet niet of ze die kans of "go" al hebben.

• xzaz
  • Nu online
Plenkske schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:35:
[...]

Dat zeg/bedoel ik ook niet.
Opschalen moet de GGD gaan doen.
Huisartsen moeten zich kunnen voorbereiden op uitnodigingen, locaties, mensen die de vaccins zetten etc. (net als bij de griepprik) . Ik weet niet of ze die kans of "go" al hebben.
Dat loopt allemaal al, de opschaling vindt over 2 dagen en de 18de al plaats.

• Plenkske
  • Nu online
xzaz schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:36:
[...]

Dat loopt allemaal al, de opschaling vindt over 2 dagen en de 18de al plaats.
De opschaling waar jij nu op doelt is de 60k per week die ze vanaf de 18de kunnen.
Als er dalijk meer vaccins beschikbaar zijn moeten ze er ook veel meer per week kunnen zetten. Over die opschaling heb ik het.

• xzaz
  • Nu online
Plenkske schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:37:
[...]

De opschaling waar jij nu op doelt is de 60k per week die ze vanaf de 18de kunnen.
Als er dalijk meer vaccins beschikbaar zijn moeten ze er ook veel meer per week kunnen zetten. Over die opschaling heb ik het.
Ah, dat is dacht ik wel aan de orde geweest.
Alleen de levering van vaccins is beperkend voor de snelheid van vaccinatie.

• Plenkske
  • Nu online
We gaan het meemaken.
We hopen allemaal dat er, zodra de vaccins beschikbaar zijn, ze ook snel ingezet worden.
Daarom vind ik het wel terecht dat men kritisch is hierover.

• DoeEensGek
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12:58
Plenkske schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:34:
[...]

Daarom hoop ik dat ze die goed gaan benutten.
En met de huidige informatie is dat nog een grote onbekende.
Vandaar dat ik die vragen daarover ook wel goed vond, maar de reacties erg jammer.
Dat is mijn grootste angst! Den Haag is helaas een kuil voor slangen en je krijgt van de kronkelige antwoorden die overal omheen gaan en alles ontwijken. Aantal maanden geleden is hier de griepprik corona-proof uitgedeeld en zag ik met eigen ogen hoe prima georganiseerd de huisartsen in mijn regio het voor elkaar kregen. Stop gelijk voordat dit een politieke discussie wordt.

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
Plenkske schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:43:
We gaan het meemaken.
We hopen allemaal dat er, zodra de vaccins beschikbaar zijn, ze ook snel ingezet worden.
Zeker moet men kritisch blijven op het verloop hiervan. Maar van de andere kant krijg ik zelf bij deze actie tot op heden wel het beeld dat men alles onder controle heeft en dat het gestructureerd verloopt. Ik heb er dus op zich vertrouwen in dat dit goed gaat komen zodra we fatsoenlijke hoeveelheden geleverd krijgen van de diverse fabrikanten. De aantallen vaccins die we nu krijgen is helaas nog schrapen en gaat op macro niveau weinig verschil maken in het verloop van de epidemie.

Ik irriteer me eigenlijk vooral aan de eeuwige discussies om voorrang die de diverse groepen willen naar aanleiding van de voorrang van het personeel in de acute zorg. Die voorrang was wat mij betreft logisch, volkomen terecht en ook erg van belang om de zorgcapaciteit waar het nu juist al knelt niet nog verder te laten afnemen. Maar dit moet niet betekenen dat vervolgens allerlei groepen denken voorrang te kunnen claimen.

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 09:01

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

We gaan het meemaken.
Ik zal iig blij zijn als vanaf 25 januari de 2e prikken ronde bezig is en mensen niet meer hoeven te discussiëren over het bewaren van die 2e prik.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Rudios
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 25-01 21:38

Rudios

Lost in space?

Vaccinproductie Johnson & Johnson vertraagd

De Amerikaanse farmaceut Johnson & Johnson (J&J) heeft te maken met onverwachte vertragingen bij de productie van zijn coronavaccin. Daardoor kan het bedrijf mogelijk niet voldoen aan de beloofde leveringen aan de Amerikaanse overheid dit voorjaar, aldus The New York Times. Het vaccin van J&J werd ontwikkeld door dochterbedrijf Janssen in Leiden.
Aldus de Trouw.

Vraag me af of dit dan alleen geldt voor de Amerikaanse markt? Zou de productie in Leiden dan voor Europa dan wel op schema liggen?

Whole lot of stars ***

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Rudios schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:06:
[...]

Aldus de Trouw.

Vraag me af of dit dan alleen geldt voor de Amerikaanse markt? Zou de productie in Leiden dan voor Europa dan wel op schema liggen?
Dat hangt helemaal af van wat precies de problemen zijn. Dat zou ik wel graag willen weten.

• RoD
  • Niet online

RoD

Goed verhaal van Pfizer zonet bij Eenvandaag. Uitleg over waarom er 5, 6 of zelfs 7 gevulde spuiten uit een falcon gehaald kunnen worden. In het kort, je kan er met goed getrainde mensen prima 7 dosissen uit halen, mits je de juiste spuiten gebruikt. Dus de ziekenhuizen zeggen, gewoon doen.

RIVM is tegen, want je moet heel nauwkeurig werken, etc. Nogal een matig argument, wat mij betreft moet je gewoon gebruiken wat je hebt. Ziekenhuizen kunnen prima zelf bepalen wat ze wel en niet verantwoord kunnen doen, dat hoeft verder geen invloed te hebben op wat de GGD-prikkers doen. Als een ziekenhuisapotheek meent dat ze zeven ipv zes dosissen uit een flacon kunnen halen, dan moet je dat wmb aannemen, want die mensen zijn er voor opgeleid. RIVM wijst wmb teveel naar richtlijnen maar moet hier gewoon naar de praktijk kijken.

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 12:00
We gaan het meemaken.
Was een tijdje terug in het nieuws dat het zomaar weken kan duren (zie mijn eerdere reactie), geen idee of dat nog steeds de actuele status is.
RoD schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:31:
Goed verhaal van Pfizer zonet bij Eenvandaag. Uitleg over waarom er 5, 6 of zelfs 7 gevulde spuiten uit een falcon gehaald kunnen worden. In het kort, je kan er met goed getrainde mensen prima 7 dosissen uit halen, mits je de juiste spuiten gebruikt. Dus de ziekenhuizen zeggen, gewoon doen.

RIVM is tegen, want je moet heel nauwkeurig werken, etc. Nogal een matig argument, wat mij betreft moet je gewoon gebruiken wat je hebt. Ziekenhuizen kunnen prima zelf bepalen wat ze wel en niet verantwoord kunnen doen, dat hoeft verder geen invloed te hebben op wat de GGD-prikkers doen. Als een ziekenhuisapotheek meent dat ze zeven ipv zes dosissen uit een flacon kunnen halen, dan moet je dat wmb aannemen, want die mensen zijn er voor opgeleid. RIVM wijst wmb teveel naar richtlijnen maar moet hier gewoon naar de praktijk kijken.
Als ze er betrouwbaar genoeg 6 uit kunnen halen moeten ze dat zeker doen, maar als 7 kantje boord is moeten ze dat niet doen, want dat betekent ook dat je de 2e keer er 7 uit moet halen.

• Adlermann
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online
Plenkske schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:24:
Net in die briefing werd min of meer de vraag gesteld wat er op dit moment al wordt voorbereid voor de periode dat er meer vaccins beschikbaar komen: in hogere aantallen en met AZ erbij. Het antwoord daarop was erg politiek, de strekking was namelijk "er worden al uitnodigingen verstuurd, we lopen op schema, bottleneck nu is beschikbaarheid vaccins". Die bottleneck kan over een maand al weg zijn.

Verder vond ik het opvallend dat ik niets gehoord heb over de huisartsen, terwijl die volgens de strategie een groot deel van de bevolking moeten gaan vaccineren. Wordt daar uberhaupt al iets voorbereid ?

Met de huidige bekende informatie zie ik het dus wel gebeuren dat het dalijk erg langzaam op stoom komt. Terwijl de opslag in Oss lekker vol ligt.
Ik heb vandaag met mijn huisarts gesproken. In principe kan hij in feb beginnen met vaccineren met risicogroepen 18-65, mits AZ goedgekeurd wordt. Tevens zit ik in de voorhoede daar bij hem in die groep. Elke huisarts pakt de meest zieke mensen uit z'n populatie van patienten. Dat zal dus per HA iets verschillen. Zodra hij AZ heeft, word ik gevaccineerd. Dus wmb hoe eerder die goedkeuring des te beter :)

Maar ok, dat kan natuurlijk ook weer veranderen. De strategie lijkt nog wat fine tuning te krijgen.

Mijn observaties over het onderwijs gaan vooral over het hbo dan het wo. De rest zal ik dan expliciet benoemen als ik dat bedoel :)

• RoD
  • Niet online

RoD

Transportman schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:52:

Als ze er betrouwbaar genoeg 6 uit kunnen halen moeten ze dat zeker doen, maar als 7 kantje boord is moeten ze dat niet doen, want dat betekent ook dat je de 2e keer er 7 uit moet halen.
Zeven is kantje boord, maar het kan door vloeistof van twee vaccins te poolen. Dat kan niet zomaar, maar een beetje ziekenhuisapotheek kan dat wel. In een sporthal met massavaccinatie, kan dat niet. Ik vind dat je dan het ziekenhuis gewoon z'n gang moet laten gaan, en in het geval van de sporthal, laat je ze er gewoon 6 uit halen.

• DutchCommando
  • Registratie: november 2000
Ik vond de EenVandaag uitzending wel grappig.

Ze rekenden zelf voor dat 7 niet kan: 0,06 ml rest in de normale, 0,01 in hun versie. 0,05 * 6 = 0,30. Maar voor de 7e injectie heb je 0,31 nodig (immers 0,01 rest). En daarnaast natuurlijk ook voor de andere 6, dus 0,31 * 7 = 2,17 ml. Dat is 0,07 ml te veel.

• RoD
  • Niet online

RoD

DutchCommando schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:17:
Ik vond de EenVandaag uitzending wel grappig.

Ze rekenden zelf voor dat 7 niet kan: 0,06 ml rest in de normale, 0,01 in hun versie. 0,05 * 6 = 0,30. Maar voor de 7e injectie heb je 0,31 nodig (immers 0,01 rest). En daarnaast natuurlijk ook voor de andere 6, dus 0,31 * 7 = 2,17 ml. Dat is 0,07 ml te veel.
Je hebt 2,17 mL nodig, maar volgens mij zit er 2,25mL uiteindelijk in de flacon: 0,45mL vaccin + 1,8mL verdunningsoplossing (NaCl). Zie ook https://www.fda.gov/media/144413/download en https://www.ema.europa.eu...uropean-commission_en.pdf

[Voor 11% gewijzigd door RoD op 13-01-2021 19:28]

• DutchCommando
  • Registratie: november 2000
RoD schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:24:
[...]

Je hebt 2,17 mL nodig, maar volgens mij zit er 2,25mL uiteindelijk in de flacon: 0,45mL vaccin + 1,8mL verdunningsoplossing (NaCl). Zie ook https://www.fda.gov/media/144413/download
Ah. Interessant. In de uitzending hadden ze het over 2,1 mL in de flacon.

• RoD
  • Niet online

RoD

Rudios schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:06:
[...]

Aldus de Trouw.

Nog even hierover. De NOS meldt net op z'n liveblog dat de Janssen-vaccins nog gewoon in april komen, zoals ze eerder ook al aangaven. Over een aantal weken hopen ze iets te kunnen zeggen over de effectiviteit, dus een indiening bij de EMA komt dan ook dichtbij.

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 11:08
Rzaan schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:53:
Stel je haalt er 5 doses uit, en er zit net geen hele doses meer als restant in het flesje.
Mogen ze dan dit restant bij een ander restant gooien om weer een volledige dosis te hebben?
Niet volgens de instructies die ik gezien heb.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
*knip* verplaatst en even ontdaan van de wat cynische ondertoon

[Voor 100% gewijzigd door ZieMaar! op 14-01-2021 10:26]

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12:09
ijdod schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:43:
[...]

Niet volgens de instructies die ik gezien heb.
Mja, Pfizer geeft ook aan in datzelfde document dat er drie weken tussen de twee shots moet zitten - en diverse landen overwegen om dat advies niet op te volgen. :X

Ik ben geen expert op dit gebied. Technisch gezien lijkt mij dat er niets mis is met restjes in potjes samenvoegen voor een extra shot, maar dat het vooral logistiek/procedureel onhandig is: je wordt geacht bij te houden of de inhoud van een flesje minder dan zes uur oud is na verdunnen. Ga je samenvoegen, dan moet je dus bij de combinatie uitgaan van de oudste tijd. Dat is een extra kans op fouten.

Sowieso denk ik dat het verstandig is om vooral geen creatieve variaties aan te brengen. 1 set instructies, eenvoudig uit te voeren, goed beschreven en daar vooral niet van afwijken. Alles wat je toevoegt kan technisch correct zijn, maar vergroot de kans op menselijke fouten.

• Montaner
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 12:49
vanaalten schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:42:
[...]

Mja, Pfizer geeft ook aan in datzelfde document dat er drie weken tussen de twee shots moet zitten - en diverse landen overwegen om dat advies niet op te volgen. :X

Ik ben geen expert op dit gebied. Technisch gezien lijkt mij dat er niets mis is met restjes in potjes samenvoegen voor een extra shot, maar dat het vooral logistiek/procedureel onhandig is: je wordt geacht bij te houden of de inhoud van een flesje minder dan zes uur oud is na verdunnen. Ga je samenvoegen, dan moet je dus bij de combinatie uitgaan van de oudste tijd. Dat is een extra kans op fouten.

Sowieso denk ik dat het verstandig is om vooral geen creatieve variaties aan te brengen. 1 set instructies, eenvoudig uit te voeren, goed beschreven en daar vooral niet van afwijken. Alles wat je toevoegt kan technisch correct zijn, maar vergroot de kans op menselijke fouten.
Dat lijkt mij nog wel het eenvoudigste. Je helpt het track&trace systeem om zeep en weet echter niet meer welke batch mogelijk een bijwerking heeft veroorzaakt en kan dus ook niet meer terugleiden naar productie en alle logistieke zaken daar tussenin. Althans, niet met 100% zekerheid omdat het 1 van de 2 kan zijn.

• DoeEensGek
  • Registratie: maart 2009
blissard schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:55:
[mbr]*knip* verplaatst en even ontdaan van de wat cynische ondertoon[/mbr]
[Afbeelding]
Uk staat zo hoog omdat ze eerder zijn begonnen, een voorsprong, andere landen hebben gewacht op een positieve keuring door EMA. Maar kans is groot dat ze snel ingehaald worden door de landen met minder inwoners. ;)

• pro_6or
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 25-01 23:42

pro_6or

amateur_60r

P_de_B schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 07:51:
[...]

Dat is zo. Tegelijkertijd heeft hij in zijn lobby er alles aan gedaan om 'zijn' personeel als eerste te krijgen, staan medewerkers in de ouderenzorg ineens weer achteraan en daarna komt hij met zijn alternatieve plan. Die hele vaccinatiestrategie maakt me wel wat cynisch, terwijl ik dat nooit was.
Nou, ik ben niet werkelijk veranderd qua gevoel, zicht op ons allen. Ik was in de 1e golf wel teleurgesteld over het leegroven van de supermarkten. Dat heeft me wel doen inzien dat we niet sociaal zijn. Dat was een grote deceptie. Maar ik had al een steeds minder hoge pet van ons op. Misschien is dat ook wel niet reeel. Of we worden gewoon allemaal teleurgestelde oude lullen. Waldorf en staedler.

een treffende spreuk

• blissard
  • Nu online
Drardollan schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:21:
[...]

Woensdag gaan we beginnen met 30.000 zorgmedewerkers. Ongeveer 0,18 procent van Nederland (uitgaande van 17 miljoen). Dat duurt zeker geen maand voor er hier 0,3 procent de eerste prik heeft gehad.
Ik wilde je hier nog even gelijk geven. De mijlpaal van 0,3 % wordt vandaag of morgen behaald.

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Nu online
blissard schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:18:
[...]

Ik wilde je hier nog even gelijk geven. De mijlpaal van 0,3 % wordt vandaag of morgen behaald.
Wat attent O+ Dank je wel!

• Plenkske
  • Nu online
blissard schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:18:
[...]

Kleine toevoeging hierop: dat % gaat natuurlijk over de eerste dosis.
Nog niemand heeft de tweede gehad, in Nederland.

En zo is dat ook bij de "ourworldindata" site, volgens mij tellen ze alleen nog het aantal gegeven doses.
Misschien komen er nog wel grafieken bij die weergeven hoeveel de tweede hebben gehad.

Het wordt dan wel iets lastiger bijhouden als er dalijk een vaccin is (Janssen) die maar 1 dosis nodig heeft.
Die kunnen ze uiteraard toevoegen, maar het moet dan wel bekend zijn in de openbare data.... dat is per land anders.

(@Drardollan ter info)

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

https://www.nu.nl/coronav...everingen-van-pfizer.html

Pfizer gaat tzt de hoeveelheid leveringen aanpassen doordat er zes ipv vijf doses uit een flesje gehaald kunnen worden...

Told you so... :+

• blissard
  • Nu online
Plenkske schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:34:
[...]

Kleine toevoeging hierop: dat % gaat natuurlijk over de eerste dosis.
Nog niemand heeft de tweede gehad, in Nederland.

En zo is dat ook bij de "ourworldindata" site, volgens mij tellen ze alleen nog het aantal gegeven doses.
Misschien komen er nog wel grafieken bij die weergeven hoeveel de tweede hebben gehad.

Het wordt dan wel iets lastiger bijhouden als er dalijk een vaccin is (Janssen) die maar 1 dosis nodig heeft.
Die kunnen ze uiteraard toevoegen, maar het moet dan wel bekend zijn in de openbare data.... dat is per land anders.

(@Drardollan ter info)
Klopt. Je zou de eerste prik van pfizer bijvoorbeeld voor 70% mee kunnen tellen. (omdat dat de ingeschatte opbrengst van de eerste prik is) Wordt er wel nauwkeuriger, maar niet perse duidelijker van denk ik.
Er zit ook nog een nuance in de gevaccineerde groep. Het vaccineren van ouderen valt (qua tempo) in Duitsland erg tegen. Het levert echter waarschijnlijk het meest op (qua belasting van de zorg). Die zou je ook hoger kunnen waarderen dan de vaccinatie van niet-risicogroepen.

• Plenkske
  • Nu online
MikeyMan schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:43:
https://www.nu.nl/coronav...everingen-van-pfizer.html

Pfizer gaat tzt de hoeveelheid leveringen aanpassen doordat er zes ipv vijf doses uit een flesje gehaald kunnen worden...

Told you so... :+
Lijkt me een logisch gevolg.
Maakt ook niet uit verder, iedereen wint in deze want ze kunnen met dezelfde productie meer dosis maken :)

• Plenkske
  • Nu online
blissard schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:58:
[...]

Klopt. Je zou de eerste prik van pfizer bijvoorbeeld voor 70% mee kunnen tellen. (omdat dat de ingeschatte opbrengst van de eerste prik is) Wordt er wel nauwkeuriger, maar niet perse duidelijker van denk ik.
Er zit ook nog een nuance in de gevaccineerde groep. Het vaccineren van ouderen valt (qua tempo) in Duitsland erg tegen. Het levert echter waarschijnlijk het meest op (qua belasting van de zorg). Die zou je ook hoger kunnen waarderen dan de vaccinatie van niet-risicogroepen.
Je zou zo ver kunnen gaan, maar wordt het inderdaad niet makkelijker op. Misschien in andere grafieken, maar in principe is in het beginsel het belangrijkste hoeveel % van de bevolking is volledig gevaccineerd. Samen met de coronacijfers kunnen ze dan zien of groepsimmuniteit bereikt wordt.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 13:58:
[...]

Lijkt me een logisch gevolg.
Maakt ook niet uit verder, iedereen wint in deze want ze kunnen met dezelfde productie meer dosis maken :)
Nouja, de vraag is wat er met de extra doses gebeurt. Het valt niet uit te sluiten dat die elders weggezet worden, als Pfizer zich aan de contracten houdt. Maargoed, uiteindelijk nog steeds van wereldwijd belang natuurlijk.

• RoD
  • Niet online

RoD

Montaner schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:48:
[...]

Dat lijkt mij nog wel het eenvoudigste. Je helpt het track&trace systeem om zeep en weet echter niet meer welke batch mogelijk een bijwerking heeft veroorzaakt en kan dus ook niet meer terugleiden naar productie en alle logistieke zaken daar tussenin. Althans, niet met 100% zekerheid omdat het 1 van de 2 kan zijn.
Die potjes zullen allemaal uit dezelfde batch komen.

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 11:08
Denk ook dat het een praktisch issue is. Ik kan me voorstellen dat het samenvoegen van resten in deze potjes (indien wenselijk/mogelijk) in een ziekenhuisapotheek en ander verhaal is dan in het veld bij een vaccinatiepunt.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12:09
ijdod schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:46:
Denk ook dat het een praktisch issue is. Ik kan me voorstellen dat het samenvoegen van resten in deze potjes (indien wenselijk/mogelijk) in een ziekenhuisapotheek en ander verhaal is dan in het veld bij een vaccinatiepunt.
Dat inderdaad ook. De inhoud is steriel - en enkel als je correct en zorgvuldig de restjes gaat samenvoegen gaat het samengevoegde ook steriel zijn. Voor je het weet gaat iemand een trechter uit een gootsteenkastje pakken om de boel makkelijk over te gieten.

Daarnaast staat in de instructies van Pfizer, bij het aanlengen van het spul, "Do not shake". Onderstreept dus. Kan het zijn dat het spul door heftig mechanisch bewegen in kwaliteit achteruit gaat? Zo ja, dan pleit dat ook niet voor het overgieten en mengen van restjes.

• RoD
  • Niet online

RoD

ijdod schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 15:46:
Klopt ja. Daarom zijn die instructies van het RIVM ook prima. Maar zoals ik eerder al aangaf, wat mij betreft moet het RIVM de ziekenhuizen gewoon hun gang laten gaan en 7 dosissen uit een potje laten trekken. Die hoef je niet te vertellen wat wel en niet kan. En dan inderdaad in de sporthal gewoon 6 uit een flacon halen.

• Apache4u
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
blissard schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:55:
[mbr]*knip* verplaatst en even ontdaan van de wat cynische ondertoon[/mbr]
[Afbeelding]
Ik dacht dat alle vaccins binnen de EU naar rato van bevolkingsgrootte werden verdeeld? Hoe kan het dan dat bepaalde landen veel meer geënt hebben dan wij terwijl hier alles gebruikt is en er dus niks op voorraad ligt?

Dat betekent, stam + t .

• Plenkske
  • Nu online
Apache4u schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:12:
[...]

Ik dacht dat alle vaccins binnen de EU naar rato van bevolkingsgrootte werden verdeeld? Hoe kan het dan dat bepaalde landen veel meer geënt hebben dan wij terwijl hier alles gebruikt is en er dus niks op voorraad ligt?
Ja klopt.
Not sure if sarcastic, maar hier zijn vooral nog alle afspraken ingeplant. Het echt vaccineren van die voorraad duurt nog weken.

• Uthog
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 11:45
Apache4u schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:12:
[...]

Omdat die zelf ingekocht hebben bij de fabrikant, als Nederland dat ook had gedaan waren wij al veel verder geweest. Het zal nu wel goedkoper zijn geweest.

• Arrne
  • Laatst online: 11:31
Nederland was juist al heel vroeg zelfstandig aan het inkopen (met een klein groepje andere landen), maar toen ging de EU moeilijk doen. Toen heeft de EU een inkoopprogramma opgezet en hebben die landen zich daar bij aangesloten. Ik vermoed dat we anders al wel meer vaccins zouden hebben inmiddels.

Ik denk dat de EU ook ergens de regie in wilde nemen, want voor de rest hebben ze maar bar weinig in te brengen in de hele coronacrisis.

• Arrne
  • Laatst online: 11:31
Nu stellen de huisartsen trouwens een ultimatum omdat ze vaccins van Pfizer willen. Ik dacht dat dat juist niet kon vanwege de vriezers. :?

• IJzerlijm
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Arrne schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:24:
Nederland was juist al heel vroeg zelfstandig aan het inkopen (met een klein groepje andere landen), maar toen ging de EU moeilijk doen. Toen heeft de EU een inkoopprogramma opgezet en hebben die landen zich daar bij aangesloten. Ik vermoed dat we anders al wel meer vaccins zouden hebben inmiddels.

Ik denk dat de EU ook ergens de regie in wilde nemen, want voor de rest hebben ze maar bar weinig in te brengen in de hele coronacrisis.
En dan heeft het Franse Sanofi mogelijk het nakijken als ze inderdaad dit jaar niet hun vaccin rond krijgen, nu kan niet de hele Nederlandse bevolking worden gevaccineerd met alleen Duitse en Engelse vaccins.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• YakuzA

YakuzA

IJzerlijm schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:29:
[...]

En dan heeft het Franse Sanofi mogelijk het nakijken als ze inderdaad dit jaar niet hun vaccin rond krijgen, nu kan niet de hele Nederlandse bevolking worden gevaccineerd met alleen Duitse en Engelse vaccins.
Nog op tijd voor half Afrika en zuid Amerika.

PSN

• YakuzA

YakuzA

Uthog schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:57:
[...]

Omdat die zelf ingekocht hebben bij de fabrikant, als Nederland dat ook had gedaan waren wij al veel verder geweest. Het zal nu wel goedkoper zijn geweest.
Nee, nee en ja.

PSN

• Uthog
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 11:45
Ben wel benieuwd hoe het kan dat Israël zoveel meer heeft dan dat wij hebben?
Wat ik begrepen heb is dat de EU ook ingekocht heeft voor andere arme landen, zodat ook zij vaccins hebben.

• NMH
  • Registratie: oktober 2015
  • Nu online
Arrne schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:26:
Nu stellen de huisartsen trouwens een ultimatum omdat ze vaccins van Pfizer willen. Ik dacht dat dat juist niet kon vanwege de vriezers. :?
Ze willen zelf geprikt worden, dit is niet voor hun patienten. :) Zij kunnen eventueel ook wel even bij de GGD langs voor een prik.

Ik vind het wel een rare zaak trouwens. Als De Jonge inderdaad zijn afspraken niet nakomt is dat uiteraard niet netjes, maar ik vind deze manier van eisen ook uitermate lomp. Het is niet of we spul over hebben, we moeten nou eenmaal even de schaarste verdelen en dat betekent dat het spul naar degenen toe moet die het het hardst nodig hebben.

• YakuzA

YakuzA

Uthog schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:38:
[...]

Ben wel benieuwd hoe het kan dat Israël zoveel meer heeft dan dat wij hebben?
Wat ik begrepen heb is dat de EU ook ingekocht heeft voor andere arme landen, zodat ook zij vaccins hebben.
Israël is geen EU.
Die zijn eerder begonnen met vaccineren, nog in de tijd dat er minder landen waren om te leveren.
Nu wereldwijd geleverd wordt zal het tempo daar ook wel teruglopen.

Alle restanten van de EU worden idd doorverdeeld via Covax.
Aangezien de EU driedubbel heeft ingekocht mag dat ook wel.

PSN

• ik222
  • Niet online
NMH schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:41:
[...]

Ze willen zelf geprikt worden, dit is niet voor hun patienten. :) Zij kunnen eventueel ook wel even bij de GGD langs voor een prik.

Ik vind het wel een rare zaak trouwens. Als De Jonge inderdaad zijn afspraken niet nakomt is dat uiteraard niet netjes, maar ik vind deze manier van eisen ook uitermate lomp. Het is niet of we spul over hebben, we moeten nou eenmaal even de schaarste verdelen en dat betekent dat het spul naar degenen toe moet die het het hardst nodig hebben.
Juist huisartsen zouden beter moeten weten. Ik vind het echt stuitend zoals ze dit via de media proberen af te dwingen met zelfs ook nog wat verkapte dreigementen erin om bewust de boel te gaan saboteren.

• renegrunn
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 12:51
Hugo de Jonge afgelopen dinsdag: maandag 18 januari zal er worden gestart met het vaccineren van ouderen binnen woonzorgcentra.

Werkelijkheid: nope. Althans, niet overal, maar waar men er wel rekening mee hield, dan wel plannen voor aan het maken was.
https://www.dvhn.nl/drent...ag-nog-niet-26353777.html

Mijn zusje werkt als hoofd verpleging woonzorgcentra in die regio, vandaag hele dag aan de telefoon gehangen om meer info te krijgen. Men weet van niks, wat ze wel weten dat maandag niet gestart gaat worden.

[Voor 3% gewijzigd door renegrunn op 15-01-2021 12:09]

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Nu online
renegrunn schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:46:
Hugo de Jonge afgelopen dinsdag: maandag 18 januari zal er worden gestart met het vaccineren.

Werkelijkheid: nope. Althans, niet overal, maar waar men er wel rekening mee hield, dan wel plannen voor aan het maken was.

Mijn zusje werkt als hoofd verpleging woonzorgcentra in die regio, vandaag hele dag aan de telefoon gehangen om meer info te krijgen. Men weet van niks, wat ze wel weten dat maandag niet gestart gaat worden.
*knip* dit soort rants voegt niets toe en halen we dus weg

[Voor 10% gewijzigd door ZieMaar! op 15-01-2021 13:03]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NMH schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:41:
[...]

Vond de boodschap van gisteren bij Op1 in ieder geval een hoog 'ja maar hunnie' gehalte hebben.

Volgens mij was trouwens ook al duidelijk dat er begonnen zou worden met de grotere instellingen?

[Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 14-01-2021 21:57]

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Nu online
renegrunn schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 21:46:
Hugo de Jonge afgelopen dinsdag: maandag 18 januari zal er worden gestart met het vaccineren.

De NOS bericht daar toch anders over:
2 uur geleden
Vaccinatie verpleeghuispersoneel in heel Nederland begonnen

Personeel van verpleeghuizen in het hele land kan worden gevaccineerd tegen het coronavirus. Ook de laatste 19 van de 25 vaccinatielocaties zijn vandaag opengegaan.

Een van de locaties is op een parkeerterrein in Schiphol. Ook bijvoorbeeld in het Arnhemse sportcentrum Papendal, op het terrein van de universiteit in Enschede en in het Maastrichtse evenementencomplex MECC kunnen medewerkers van verpleeghuizen terecht voor een prik.

Verpleeghuispersoneel is de groep mensen bij wie de massale vaccinatiecampagne in Nederland vorige week begon. Het is de bedoeling dat de komende weken meer dan 200.000 medewerkers van verpleeghuizen worden ingeënt. Het animo voor de prikken is groot: veel verpleeghuispersoneel staat op een wachtlijst.
Bron: https://nos.nl/liveblog/2...erpleeghuispersoneel.html

Het klopt dat wat Hugo heeft gezegd niet klopt, we zijn 3 dagen eerder open/begonnen. Overigens vind ik het een slechte zaak om 1 voorbeeld / locatie eruit te halen en breed uit te meten. Iets wat de media maar wat graag doet, helaas.

Overigens is het wel spannend dat na deze vaccinaties maar de vraag is hoe snel we verder kunnen. Met deze 200.000 prikken hebben ze ongeveer onze hele voorraad erdoorheen. Al heb ik dan geen rekening gehouden met het feit dat er 6 ipv 5 vaccins uit een flesje komen en is er op dit moment onbekend of de geplande leveringen ook daadwerkelijk geleverd of bevestigd zijn.

[Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 15-01-2021 10:11]

• renegrunn
Drardollan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:10:
[...]

De NOS bericht daar toch anders over:

[...]

Bron: https://nos.nl/liveblog/2...erpleeghuispersoneel.html

Het klopt dat wat Hugo heeft gezegd niet klopt, we zijn 3 dagen eerder open/begonnen. Overigens vind ik het een slechte zaak om 1 voorbeeld / locatie eruit te halen en breed uit te meten. Iets wat de media maar wat graag doet, helaas.

Overigens is het wel spannend dat na deze vaccinaties maar de vraag is hoe snel we verder kunnen. Met deze 200.000 prikken hebben ze ongeveer onze hele voorraad erdoorheen. Al heb ik dan geen rekening gehouden met het feit dat er 6 ipv 5 vaccins uit een flesje komen en is er op dit moment onbekend of de geplande leveringen ook daadwerkelijk geleverd of bevestigd zijn.
Euh, ik en het artikel hebben het over de bewoners zelf niet over het personeel. Dat is inderdaad gestart...

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 12:54

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb de reacties die ergens anders beter passen verplaatst. Wil iedereen verder gewoon de TR gebruiken en dat verder niet in het topic posten? Merci :)

• YakuzA

YakuzA

renegrunn schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:50:
[...]
Euh, ik en het artikel hebben het over de bewoners zelf niet over het personeel. Dat is inderdaad gestart...
Je eerste post was ook onduidelijk wat je precies bedoelde.
Als je die post leest en je komt bij de 18 januari opmerking aan
is de eerste gedachte: ja dat klopt, we vaccineren al sinds 4 januari.

[Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 15-01-2021 11:46]

PSN

• renegrunn
YakuzA schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:45:
[...]

Je eerste post was ook onduidelijk wat je precies bedoelde.
Als je die post leest en je komt bij de 18 januari opmerking aan
Originele post aangepast.

• GAIAjohan
  • Laatst online: 13:02
P_de_B schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:04:
[...]

ONZIN. Buurtzorg weet dondersgoed dat het niet de bedoeling was. GEEN wijkverpleegorganisatie heeft een GO gehad. Jij persoonlijk verwijt ik niets hoor, dat snap ik prima. Maar je werkgever wel. Die kamerbrief is onduidelijk, maar de communicatie rechtstreeks naar werkgevers niet.
Even hierop inhakend, er zijn blijkbaar meer wat minder correct bezig :
https://www.1limburg.nl/t...erkers-de-rij-voor-vaccin

Eigenlijk ongelofelijk..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling PVOutput

• P_de_B
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
GAIAjohan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:39:
[...]

Even hierop inhakend, er zijn blijkbaar meer wat minder correct bezig :
https://www.1limburg.nl/t...erkers-de-rij-voor-vaccin

Eigenlijk ongelofelijk..
Ja, het is echt triest. We zijn al dagen bezig om dit teruggedraaid te krijgen, maar de 'voordringers' doen er niets aan, VWS doet er niets aan, GGD doet er niets aan. We laten het gewoon gebeuren. En ondertussen:

https://www.rtvnoord.nl/n...m-Mogelijk-Britse-variant

https://www.rtvnoord.nl/n...de-loopt-op-naar-negentig

etc etc

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Rzaan
  • Registratie: mei 2018
  • Nu online
Doen ze er niets aan uit onwil of vanwege onkunde of een slecht functionerend systeem?
Of heeft het er mee te maken dat het om zulke kleine aantallen gaat dat het niet heel veel uitmaakt, of omdat ze anders overgebleven vaccins in de prullenbak moeten gooien?

• TrailBlazer
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Een wijkzorgmedewerker of een andere zorgmedewerker vind ik niet zo’n groot verschil. Zo’n wijkzorgmedewerker is misschien nog wel nuttiger omdat die bij veel mensen komt zonder corona maar wel risicogroep zijn.
Kantoormedewerkers in de zorg gaat nergens over natuurlijk.

Vrouwen kunnen twee dingen tegelijk.... zeuren en iets anders.

• Plenkske
  • Nu online
Iedereen wil het vaccin.
Als een werkgever je een uitnodiging stuurt dan maak je die afspraak zsm. Zou ik zelf ook doen.

Ik verwijt dus al dat personeel helemaal niets. De werkgevers maken gewoon de verkeerde selectie van personeel dat volgens de overheid voorrang heeft. Helaas moet hierdoor een extra check zitten bij de afsprakenlijn.

• P_de_B
  • Niet online
TrailBlazer schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:58:
Een wijkzorgmedewerker of een andere zorgmedewerker vind ik niet zo’n groot verschil. Zo’n wijkzorgmedewerker is misschien nog wel nuttiger omdat die bij veel mensen komt zonder corona maar wel risicogroep zijn.
Kantoormedewerkers in de zorg gaat nergens over natuurlijk.
Verspreidingsrisico in een woonzorgloctie is veel groter. Als je het eenmaal in je huis hebt kan het heel snel gaan. Op een locatie in groningen binnen een week van enkele naar 95 besmettingen en meer dan 70 personeelsleden. Dat gaat veel sneller dan in de wijk. Daarom is hiervoor gekozen en daarom is het zo kwalijk dat mensen voordringen.

• P_de_B
  • Niet online
Rzaan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 12:54:
Doen ze er niets aan uit onwil of vanwege onkunde of een slecht functionerend systeem?
Of heeft het er mee te maken dat het om zulke kleine aantallen gaat dat het niet heel veel uitmaakt, of omdat ze anders overgebleven vaccins in de prullenbak moeten gooien?
Politiek, belangen, ingewikkeld te herstellen, andere partijen schreeuwen ook. Take your pick

• mesa57
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 13:09
Ik denk dat de bijsluiter hier ook snel aangepast moet worden
Voor fragiele ouderen lijkt het vaccin toch een beetje link.
Bron: https://www.volkskrant.nl...social&utm_source=twitter

• RoD
  • Niet online

RoD

mesa57 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 15:43:
Ik denk dat de bijsluiter hier ook snel aangepast moet worden
Voor fragiele ouderen lijkt het vaccin toch een beetje link.
Bron: https://www.volkskrant.nl...social&utm_source=twitter
Dit verdient nader onderzoek inderdaad. Je moet oppassen meteen causale verbanden te trekken, omdat dit soort oude mensen natuurlijk wat sneller komt te overlijden dan een gemiddeld persoon. Dit soort oude mensen hebben maar weinig nodig om "over het randje" gedrukt te worden en te overlijden, dus er zijn een aantal redenen:

1. toeval
2. de omstandigheden rondom de vaccinatie (gedoe, spanning bij de persoon zelf, etc)
3. het vaccin

..en misschien nog een aantal zaken waar ik niet aan denk.

De theorie die in het artikel genoemd staat, namelijk dat de milde bijwerkingen bij die ouderen net dat laatste zetje hebben gegeven, is echter niet onaannemelijk. We weten immers dat het immuunsysteem geactiveerd wordt na toediening van het vaccin, en als het immuunsysteem aangezwengeld wordt, resulteert dat in een stressreactie in het lichaam. Normaal geen probleem, maar zou inderdaad dat laatste zetje kunnen zijn.

Maargoed, eerst maar even vervolgonderzoek afwachten.

• RoD
  • Niet online

RoD

https://nos.nl/artikel/23...lgen-nog-onduidelijk.html

Pfizer gaat de komende weken minder vaccins leveren, wegens het uitbreiden van hun fabriek in België. Daarna zouden er juist meer vaccins geleverd kunnen worden en zou het aantal geleverde vaccins zelfs omhoog kunnen van 2,2 naar 2,6 miljoen dosissen.

Nouja, we hopen het maar dat die laatste belofte uitkomt.

• pro_6or
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 25-01 23:42

pro_6or

amateur_60r

Plenkske schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:07:
Iedereen wil het vaccin.
Als een werkgever je een uitnodiging stuurt dan maak je die afspraak zsm. Zou ik zelf ook doen.

Ik verwijt dus al dat personeel helemaal niets. De werkgevers maken gewoon de verkeerde selectie van personeel dat volgens de overheid voorrang heeft. Helaas moet hierdoor een extra check zitten bij de afsprakenlijn.
Dat zou ik echt niet doen. Als ik zelf weet dat ik niet echt aan de beurt ben zou ik niet gaan. Mijn zus is dialyse verpleegkundige. Mensen komen s nachts (en overdag ook hoor) dialyseren, daar zitten ook mensen bij die Corona hebben. Ze vragen gewoon netjes als afdeling of ze evt gevaccineerd kunnen worden. Nee is nee.

een treffende spreuk

• RoD
  • Niet online

RoD

RoD schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:55:

Pfizer gaat de komende weken minder vaccins leveren, wegens het uitbreiden van hun fabriek in België. Daarna zouden er juist meer vaccins geleverd kunnen worden en zou het aantal geleverde vaccins zelfs omhoog kunnen van 2,2 naar 2,6 miljoen dosissen.

Hierop terugkomend, Financial Times meldt dat er in Noorwegen 18% minder wordt geleverd de komende weken. Wellicht is dit een indicatie voor wat Nederland te wachten staat. De totale productie van Pfizer moet omhoog van 1,3 miljard naar 2 miljard dit jaar.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@RoD wel een lastige dit. De eerste miljoen is misschien belangrijker dan de laatste miljoen?

• ik222
  • Niet online
RoD schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:12:
[...]

Hierop terugkomend, Financial Times meldt dat er in Noorwegen 18% minder wordt geleverd de komende weken. Wellicht is dit een indicatie voor wat Nederland te wachten staat. De totale productie van Pfizer moet omhoog van 1,3 miljard naar 2 miljard dit jaar.
Als het door de werkzaamheden aan de fabriek tijdelijk -18% is heft het 6 ipv 5 dosissen uit een flesje halen dat grotendeels al weer op. Dus dan zou de impact voor de roadmap op korte termijn wel te overzien zijn en zou je al vrij snel hier profijt van hebben.

Maar goed dan weten we weer een van de onderwerpen voor het komende kamerdebat in elk geval O-)

Dit soort dingen zullen we de komende tijd wel vaker horen, zowel positief als negatief denk ik.

• RoD
  • Niet online

RoD

MikeyMan schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:25:
@RoD wel een lastige dit. De eerste miljoen is misschien belangrijker dan de laatste miljoen?
Klopt, de eerste miljoen kwetsbaren zijn belangrijk dan de laatste miljoen niet-kwetsbaren vanuit het perspectief van gezondheidswinst. Maar ja, de productie wordt (als het daadwerkelijk de waarheid wordt) wel fors opgevoerd. We moeten ook niet vergeten dat de vaccinatie echt "af" moet, om het virus echt te stoppen (op incidentele uitbraken na). Ook om de kans op mutaties die vaccinatieresistentie opleveren, te verminderen.

Ik weet niet of de balans hier positief is. Pfizer denkt natuurlijk meer aan de lange termijn qua leveringen, vanuit bedrijfsperspectief.

• bie100
  • Registratie: september 2016
  • Nu online
misschien een stomme vraag maar zou het koningshuis ook voorrang hebben op deze vaccinatie?

• link0007
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 09:36
RoD schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:55:

Is dit bovenop de eerder aangekondigde vermindering van het aantal geleverde flesjes? (omdat we die extra spuit uit één flesje konden halen)

Zo ja, dan is het wel een zure tegenvaller met twee reducties tegelijkertijd.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• eamelink
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online

eamelink

Droptikkels

Het blijft een beetje teleurstellend dat we 400k vaccins hebben en er pas 55k mensen gevaccineerd zijn. Dat hadden er dus bijna 150k meer kunnen zijn, wat een kleine maar significante verbetering van de reproductiefactor had kunnen opleveren, of - met wat meer risico of je de tweede dosis op tijd in huis hebt - misschien wel meer dan 300k in totaal.

Maar het is wel fijn om te horen dat er qua productie ook nog wel verbeteringen omhoog in het vat zitten :)

[Voor 13% gewijzigd door eamelink op 15-01-2021 22:16]

• RoD
  • Niet online

RoD

link0007 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 21:58:
[...]

Is dit bovenop de eerder aangekondigde vermindering van het aantal geleverde flesjes? (omdat we die extra spuit uit één flesje konden halen)

Zo ja, dan is het wel een zure tegenvaller met twee reducties tegelijkertijd.
Ik weet het niet precies, maar ik geloof dat er werd gemeld dat eerst de bijsluiter moet worden aangepast. Pfizer gaf daarbij aan dat het gaat om het aantal geleverde dosissen, niet om het aantal geleverde flesjes (logisch eigenlijk wel). Als je dan kampt met een verminderde productie, kan je dat ten dele compenseren doordat je er nu meer uit een flesje kan halen. Dus ik denk dat het in die zin niet dubbelop gaat, wat er zijn bepaalde leveringsafspraken qua dosissen.

Maar dat zegt mijn boerenverstand, geen idee of het klopt.

• blissard
  • Nu online
RoD schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:28:
[...]

Ook om de kans op mutaties die vaccinatieresistentie opleveren, te verminderen.
Is vaccinatieresistentie echt een ding zoals het dit bij antibiotica is? Ik zou inschatten dat een virus ook gebruik zal maken van de niet-gevaccineerde groep mensen en niet zozeer van minder goed gevaccineerde mensen.

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Nu online
Documenten die vorige maand via een hack werden gestolen bij de Europese medicijnautoriteit EMA zijn online verschenen. Het gaat om rapporten over het BioNTech/Pfizer-vaccin en e-mails van EMA-medewerkers. De documenten lijken te zijn gelekt om twijfel over de vaccinontwikkeling te zaaien.

[...]

In online gezette e-mails die door de NOS zijn ingezien, valt te lezen dat de EMA zware druk heeft ervaren vanuit de Europese Commissie om vaccins zo snel mogelijk goed te keuren. Maar het is dus niet gezegd dat die passages kloppen.
https://nos.nl/artikel/23...line-is-mee-geknoeid.html

• YakuzA

YakuzA

De EMA zegt tegen de NOS dat er met 'een deel van de documenten is geknoeid'.
De documenten zijn geplaatst op een Russisch internetforum, ogenschijnlijk met de bedoeling twijfel over de vaccins te zaaien.
Een EMA-woordvoerder noemt druk op de organisatie over het toelaten van vaccins "logisch", maar zegt dat die druk niets af doet aan de betrouwbaarheid van het beoordelingsproces.

[Voor 35% gewijzigd door YakuzA op 16-01-2021 08:13]

PSN

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
RoD schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 20:28:
[...]
Ook om de kans op mutaties die vaccinatieresistentie opleveren, te verminderen.
Zoals ik het begreep:
Het slimme aan de RNA-vaccins zoals Pfizer is dat een eiwit dat het virus gebruikt om de cel binnen te dringen wordt nagemaakt.
Als een virus 'resistent' is tegen het vaccin, dus dat eiwit niet meer heeft, betekent het ook dat het niet meer met dit eiwit de cel binnen kan dringen (dus niet gevaarlijk).
Heel slim bedacht :)

Nu kan het dat er door mutatie een ander eiwit ontstaat om de cel binnen te dringen, dan hebben we een serieus probleem (alle gevaccineerden zijn daar niet tegen gevaccineerd, dus terug naar af). Ik weet niet eens of je het dan nog kan hebben over hetzelfde virus.

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'" -Isaac Asimov

• RoD
  • Niet online

RoD

blissard schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 23:18:
[...]

Is vaccinatieresistentie echt een ding zoals het dit bij antibiotica is? Ik zou inschatten dat een virus ook gebruik zal maken van de niet-gevaccineerde groep mensen en niet zozeer van minder goed gevaccineerde mensen.
Bij virussen is dit nog veel erger dan bij bacteriën: virussen zijn nog simpeler dan bacteriën, en worden veel meer gekopieerd, hebben nog minder "controlemechanismen", en muteren dus veel sneller.

Zoals @anandus zegt, is het voordeel bij het coronavirus dat het Spike-eiwit dat we targetten, redelijk goed geconserveerd blijft, waardoor ook bij veranderingen in het virus, de vaccins goed blijven werken. Echter, met zo'n grote wereldwijde verspreiding, waarbij het aantal aangemaakte virusdeeltjes niet eens meer in een getal is uit te drukken, blijft er een kans dat ondanks de geringe kans, er tóch een mutant opduikt waartegen het vaccin niet werkt. Die kans wordt straks alleen maar groter als een deel van de populatie is gevaccineerd, en er dus selectiedruk komt op het virus. Een gemuteerd virus dat toch gevaccineerde mensen kan besmetten is dan in het voordeel, en heeft dan dus grotere kans op verspreiding.

Daarbij nog de kanttekening in aanvulling op @anandus dat het virus niet per se het hele Spike-eiwit hoeft kwijt te raken om vaccinresistent te worden. Het gaat om de epitopen, ofwel de aangrijpingspunten van de antilichamen op het Spike-eiwit. Er zijn meerdere aangrijpingspunten, dus er moet nogal wat gebeuren om resistentie te ontwikkelen (en dus de grijpgrage "handjes" van onze antilichamen te ontlopen), maar het is niet uitgesloten.

• Rzaan
  • Registratie: mei 2018
  • Nu online
Ik krijg de link niet meer gevonden, maar de Telegraaf had een kop die iets aangaf zoals 'Vaccin werkt niet bij Braziliaanse mutant'.
Het artikel was alleen voor betalende klanten bedoeld dus kon het niet lezen. Ik kon ook geen soortgelijke berichten vinden in andere kranten. Wel dat er een Brazilaanse mutatie bestaat, maar niets over de werking (of de niet-werking) van het vaccin.

• YakuzA

YakuzA

Rzaan schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:45:
Ik krijg de link niet meer gevonden, maar de Telegraaf had een kop die iets aangaf zoals 'Vaccin werkt niet bij Braziliaanse mutant'.
Het artikel was alleen voor betalende klanten bedoeld dus kon het niet lezen. Ik kon ook geen soortgelijke berichten vinden in andere kranten. Wel dat er een Brazilaanse mutatie bestaat, maar niets over de werking (of de niet-werking) van het vaccin.
Het is idd nog niet bekend van de Braziliaanse variant, omdat daar nog geen onderzoek naar gedaan is vziw.

Wel een typische Telegraaf kop ;)

PSN

• blissard
  • Nu online
@RoD dat begrijp ik.
Ik vroeg me af of onvolledige vaccinatie van individuen (1 versus 2 prikken) de kans op het ontstaan van “resistente” mutaties vergroot. Of dat juist “meer” vaccinatie de kans op resistente virussen vergroot.
Naar mijn mening, en zoals ik ook van jou begrijp, het laatste. De (onvolledige) 1 versus 2 prikken spelen dus geen vergrotende rol bij de resistentie.

• RoD
  • Niet online

RoD

blissard schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 20:06:
@RoD dat begrijp ik.
Ik vroeg me af of onvolledige vaccinatie van individuen (1 versus 2 prikken) de kans op het ontstaan van “resistente” mutaties vergroot. Of dat juist “meer” vaccinatie de kans op resistente virussen vergroot.
Naar mijn mening, en zoals ik ook van jou begrijp, het laatste. De (onvolledige) 1 versus 2 prikken spelen dus geen vergrotende rol bij de resistentie.
Ik weet het niet 100% zeker, maar ik denk dat onvolledige vaccinatie niet per se veel bijdraagt aan de mutatiekans (lees: ontwikkeling van een vaccinresistente variant). Er is wereldwijd zo'n groot reservoir aan virus dat rondgaat (en dus muteerbaar is), dat de paar gevaccineerde individuen die wel een klein beetje antilichamen hebben, en daardoor in het lichaam dus aan selectie van vaccinresistente virussen doen, daar niet veel aan bijdragen.

Het is anders dan bij bacteriën, waar je door de toepassing van heel veel antiobiotica en incomplete kuren, je een grotere selectiedruk hebt binnen een enkel individu, ten opzichte van het "reservoir" in de gehele populatie. Het is in die zin een ander fenomeen.

Maar ik ben er niet heel zeker van, wellicht dat iemand met meer kennis van deze specifieke materie er nog wat over kan zeggen.

• Holk
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 11:48
1 shot geeft een bepaalde tijd een exposure van het Spike eiwit. In die korte periode moet je lichaam een reactie opwekken. Kort is goed voor de veiligheid maar te kort is niet lekker als je een robuuste reactie wil. Een tweede shot geeft dan dat extra zetje om die reactie en de aanmaak van de juiste immuunrespons op te wekken

Je lichaam denkt bij de eerste shot ‘wacht, ik zag iets wat niet goed was maar weet het niet zeker. Laat ik maar wat beter gaan opletten’ bij de tweede shot is het ‘ach zie je nou wel; aanpakken die zooi’

• Apache4u
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:49:
[...]

Het is idd nog niet bekend van de Braziliaanse variant, omdat daar nog geen onderzoek naar gedaan is vziw.

Wel een typische Telegraaf kop ;)
Ik zag daar op tv iets van voorbij komen.(heb het telegraaf artikel niet gelezen). Weet niet meer of het CNN of de NPO was. Waar het om ging was dat tijdens de eerste golf het virus flink huis gehouden had in stad Manaus. De schatting was dat 75% van de bevolking daar nu antistoffen bij zich draagt vanwege die ongecontroleerde uitbraak toen. Daarmee zou je in ieder geval enige mate van groepsimmuniteit verwachten. Dat lijkt er echter tijdens de huidige golf helemaal niet op. Wederom lopen de ziekenhuizen daar vol. De telegraaf concludeert dus blijkbaar dat deze variant zich niks aantrekt van antistoffen en dat de vaccins dus wel niet zullen werken. Er kunnen echter allerlei andere redenen zijn waarom daar nu weer zoveel infecties zijn. (Klopt die 75% bijvoorbeeld wel?)

Dat betekent, stam + t .

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 12:34

t_captain

Moderator General Chat
Dat is de angel van de Braziliaanse variant. Het lijkt me nuttig om reizen van en naar latijns-Amerika voor tenminste een jaar tot een minimum te beperken.

• Nox
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 10:02

Nox

Noxiuz

RoD schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:34:
[...]

Bij virussen is dit nog veel erger dan bij bacteriën: virussen zijn nog simpeler dan bacteriën, en worden veel meer gekopieerd, hebben nog minder "controlemechanismen", en muteren dus veel sneller.

Zoals @anandus zegt, is het voordeel bij het coronavirus dat het Spike-eiwit dat we targetten, redelijk goed geconserveerd blijft, waardoor ook bij veranderingen in het virus, de vaccins goed blijven werken. Echter, met zo'n grote wereldwijde verspreiding, waarbij het aantal aangemaakte virusdeeltjes niet eens meer in een getal is uit te drukken,
Het is pas echt veel als niet ieder virusdeeltje zijn eigen ipv6-adres kan hebben :9
blijft er een kans dat ondanks de geringe kans, er tóch een mutant opduikt waartegen het vaccin niet werkt. Die kans wordt straks alleen maar groter als een deel van de populatie is gevaccineerd, en er dus selectiedruk komt op het virus. Een gemuteerd virus dat toch gevaccineerde mensen kan besmetten is dan in het voordeel, en heeft dan dus grotere kans op verspreiding.

Daarbij nog de kanttekening in aanvulling op @anandus dat het virus niet per se het hele Spike-eiwit hoeft kwijt te raken om vaccinresistent te worden. Het gaat om de epitopen, ofwel de aangrijpingspunten van de antilichamen op het Spike-eiwit. Er zijn meerdere aangrijpingspunten, dus er moet nogal wat gebeuren om resistentie te ontwikkelen (en dus de grijpgrage "handjes" van onze antilichamen te ontlopen), maar het is niet uitgesloten.
Ik weet niet of dat echt zo die kant op kan gaan dat door de selectiedruk het virus een soort van verplicht moet muteren. In feite kan het virus zich ook bij een gevaccineerd persoon nog prima 'voortplanten' maar zal het vrij snel door het lichaam worden opgeruimd binnen 'no time' omdat de antilichamen er al zijn. Als ik het goed heb moet het virus dan toevallig dermate muteren dat het ongrijpbaar is voor het immuunsysteem van de host. Maarja, dat is natuurlijk niet uitgesloten. Het lijkt me lastig voor te stellen dat het virus zo vaak een mutatie doormaakt dat alle 'aangrijpingspunten' én wijzigen 'en werkzaam blijven én het virus besmettelijker wordt. Want dat gaat het virus nodig hebben om te 'overleven'.

Bij bacteriële resistentie; behandel je post-infectie de bacteriële infectie met bijvoorbeeld een antibioticum maar voer de je deze half uit krijg je de bacteriën die een soort 'verzwakte' ziekmaker hebben opgelopen maar niet helemaal dood zijn. Die bacteriën hebben dan mogelijkheid om later beter opgewassen te zijn tegen de ziekmaker. Bij virussen natuurlijk anders, die target je niet rechtstreeks maar vooralsnog zijn we bezig met bestrijding van symptomen/ziektebeelden van het virus en ruimt het lichaam het virus zelf wel op na een tijdje. Het virus kan dus geen resistentie opbouwen tegen een medicijn. Maar vaak kunnen vaccins een immuunreactie opwekken waarbij er ook meerdere mutaties van virussen worden aangevallen omdat ze sterk lijken op het virus waarvoor gevaccineerd is. Het is niet exact 100% hetzelfde waar het lichaam op gaat reageren. Ik weet de bron even niet, heb het ergens gelezen laatst.

Dan is vraag: muteert het virus sneller dan we het virus de wereld uit helpen door vaccinatie? En de mutatie kunnen we nog sneller terug pakken indien nodig, er is een kleine aanpassing nodig aan het vaccin welke we niet in een jaar maar slechts enkele maanden kunnen lanceren. De infrastructuur ervoor is er in ieder geval wel, het zal wel een taaie strijd worden dan :P

[Voor 8% gewijzigd door Nox op 17-01-2021 00:11]

Overlever van KampeerMeet 4.1
All your Acer belongs to /dev/null

• RoD
  • Niet online

RoD

Nox schreef op zondag 17 januari 2021 @ 00:08:
[...]

Het is pas echt veel als niet ieder virusdeeltje zijn eigen ipv6-adres kan hebben :9
Ga daar maar vanuit, alleen in het rioolwater in Rotterdam zijn al 2.4 x 10^14 virusdeeltjes gedetecteerd in slechts een week tijd. Ik heb net even gegoogled en zie dat er 3.4 x 10^38 ipv6-adressen zijn. Dus als je kijkt naar het aantal deeltjes wereldwijd, dan is dat getal nog duizelingwekkender veel groter.
Ik weet niet of dat echt zo die kant op kan gaan dat door de selectiedruk het virus een soort van verplicht moet muteren. In feite kan het virus zich ook bij een gevaccineerd persoon nog prima 'voortplanten' maar zal het vrij snel door het lichaam worden opgeruimd binnen 'no time' omdat de antilichamen er al zijn. Als ik het goed heb moet het virus dan toevallig dermate muteren dat het ongrijpbaar is voor het immuunsysteem van de host. Maarja, dat is natuurlijk niet uitgesloten. Het lijkt me lastig voor te stellen dat het virus zo vaak een mutatie doormaakt dat alle 'aangrijpingspunten' én wijzigen 'en werkzaam blijven én het virus besmettelijker wordt. Want dat gaat het virus nodig hebben om te 'overleven'.
Alles is kansberekening, want mutaties gebeuren willekeurig. De kans dat een virus allerlei gunstige mutaties ontwikkelt is heel, heel, heel erg klein. Helaas zijn het aantal virusdeeltjes dat wordt gekopieerd ook heel, heel, heel erg groot waardoor het alsnog een probleem kan vormen.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004

Gonadan

Admin Foto & Video
Even los van de daadkracht van ons kabinet, hoe liggen de mogelijkheden om ook in NL een groter deel van de dag te gaan vaccineren of zelfs 24/7 als dat nodig blijkt? Locatie is te regelen maar ik kan mij voorstellen dat personeel dan lastig is, als is prikken niet één van de meest uitdagende medische handelingen. Mij lijkt de juiste dosis eruit halen en het vaccin juist behandelen nog het lastigste in het traject.

Op dit moment hebben we überhaupt de vaccins nog niet voor zo'n tempo, maar wat als dat later wel zo is? Gaan we dan ook echt tempo maken met bijvoorbeeld AZ? Of zit dat er met onze leveringen überhaupt niet in?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

• ultimateharry
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 12:43

ultimateharry

Team Slayer:-)

Gonadan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:21:
Even los van de daadkracht van ons kabinet, hoe liggen de mogelijkheden om ook in NL een groter deel van de dag te gaan vaccineren of zelfs 24/7 als dat nodig blijkt? Locatie is te regelen maar ik kan mij voorstellen dat personeel dan lastig is, als is prikken niet één van de meest uitdagende medische handelingen. Mij lijkt de juiste dosis eruit halen en het vaccin juist behandelen nog het lastigste in het traject.

Op dit moment hebben we überhaupt de vaccins nog niet voor zo'n tempo, maar wat als dat later wel zo is? Gaan we dan ook echt tempo maken met bijvoorbeeld AZ? Of zit dat er met onze leveringen überhaupt niet in?
Tja, er zijn verschillende variabelen, "openingstijden per locatie" is er daar 1 van.
Op zich is het hebben van een voldoende aantal, voldoende grote en geografisch slim gepositioneerde locaties het belangrijkste. Of 24/7 daar heel veel aan toevoegt is maar de vraag. Misschien voor specifieke doelgroepen (ivm werk etc)?

Maar zoals nu de aantallen in de roadmap staan vanaf Q2 met AZ en J&J, moet er forse capaciteit opgetuigd worden ja.

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 13:05
Gonadan schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:21:

Ik denk dat dit er met de leveringen sowieso niet bij inzit/ nodig is, tenzij je maar op een heel beperkt aantal locaties gaat inenten.

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
Waarschijnlijk denken ze daar niet over na, komen er ineens een hoop vaccins en schakelen ze zo traag op dat we vaccins weg moeten gooien.

AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• ik222
  • Niet online
Ik zie dat 24/7 vaccineren vooral als iets politieks, een soort van laten zien dat je er alles aan doet. In de praktijk geloof ik niet dat het veel toevoegt om echt in de nacht door te gaan. Immers de opkomst in de nacht zal beperkt zijn en daarnaast heb je er ook niet minder personeel door nodig.

Dan kun je denk ik beter een paar extra grote locaties maken, dat kost net zoveel personeel maar met veel meer effect.

Ruime openingstijden, dus ook in de avond open is natuurlijk wel handig en zal ook wel gebeuren.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004

Gonadan

Admin Foto & Video
@Catch22
Wat cynisch gebracht, maar daar ben ik ook wel bang voor. Niet zozeer het weggooien maar wel dat een hoop ongebruikt is tot we ein-de-lijk weer opgeschaald zijn. Ik laat mij graag verrassen, maar ben niet meer zo naïef om er op te hopen dat het allemaal proactief geregeld wordt.
ultimateharry schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:45:
Tja, er zijn verschillende variabelen, "openingstijden per locatie" is er daar 1 van.
Op zich is het hebben van een voldoende aantal, voldoende grote en geografisch slim gepositioneerde locaties het belangrijkste. Of 24/7 daar heel veel aan toevoegt is maar de vraag. Misschien voor specifieke doelgroepen (ivm werk etc)?
Hoe sneller je kunt vaccineren hoe sneller de verspreiding ook ingedamd wordt. En dan ook hoe sneller je weer maatregelen kunt laten varen.
Zeker als de UK-variant daadwerkelijk een ommekeer van de trends gaat veroorzaken wil je niet tot een koe-in-kont-conclusie komen dat je misschien toch wat sneller had moeten werken.
Maar zoals nu de aantallen in de roadmap staan vanaf Q2 met AZ en J&J, moet er forse capaciteit opgetuigd worden ja.
Openingstijden per locatie is dan dus iets die je wel mag verruimen. Die heb je zelf in de hand.
Daarnaast heeft bijvoorbeeld de evenementenindustrie aangeboden om ook in te springen. Nu snap ik het als daar enige scepsis over heerst, maar bekijk het op z'n minst wel als optie. Wat van die partijen inhuren zou best wel een hoop extra ruimte en mogelijkheden kunnen bieden.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

• henkzelf
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 25-01 18:00
Catch22 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:03:
Waarschijnlijk denken ze daar niet over na, komen er ineens een hoop vaccins en schakelen ze zo traag op dat we vaccins weg moeten gooien.
Doemdenkertje?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Sint-Michielsgestel

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
Nou, laat ik het zo stellen, ik ben nog nooit positief verrast deze pandemie door de overheid

AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand nog iets langs zien komen mbt de levering snelheid de laatste dagen?

Laatste wat ik langs zag komen is een uitbreiding van de productiefaciliteiten in Puurs. Zou 10% meer productie opleveren in Q1. Maar erg lastig terug te vinden allemaal.

Overigens laat het vaccin van Janssen ook aardige resultaten zien:

https://www.telegraaf.nl/...ssen-lijkt-zeer-effectief

[Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 18-01-2021 21:16]

• blissard
  • Nu online
Catch22 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:20:
[...]

Nou, laat ik het zo stellen, ik ben nog nooit positief verrast deze pandemie door de overheid
In Hugo’s woorden: we zijn de best voorbereide en meest zorgvuldige vaccinatie campagne van Europa aan het uitvoeren.
Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True