Toon posts:

Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed).

Pagina: 1 ... 88 ... 91 Laatste
Acties:

• Westlandmb
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 19-09 21:58
Sammy_tukker schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:26:
Zonet voor de tweede keer gevaccineerd: op de bonnefooi naar de vaccinatie gereden eigenlijk was ik pas volgende week aan de beurt maar ik had geluk er was een vaccin over: ze waren eigenlijk wel blij met me, nu hoefden ze dat niet weg te gooien, en ik weet zeker dat ik in Frankrijk het terras op mag :)
Thanks voor de tip... Zit met het zelfde probleem, morgen maar eens informeren bij de vaccinatie wat mogelijk is eind vd dag.

• JanvdVeer
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17-09 16:05
Westlandmb schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:43:
[...]

Thanks voor de tip... Zit met het zelfde probleem, morgen maar eens informeren bij de vaccinatie wat mogelijk is eind vd dag.
Ik ambieer hetzelfde. Tot hoe laat zijn vaccinatiecentra open? Kan het online niet terug vinden. Ik vermoed 2000 uur, maar kan het nergens verifiëren.

• Katseviool
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 09:48
JanvdVeer schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:29:
[...]

Ik ambieer hetzelfde. Tot hoe laat zijn vaccinatiecentra open? Kan het online niet terug vinden. Ik vermoed 2000 uur, maar kan het nergens verifiëren.
Ligt aan de locatie. In Amsterdam alles 20:00 maar in bijvoorbeeld Friesland niet overal:
https://www.ggdfryslan.nl...ie/praktische-informatie/

Check even lokale GGD site of hun socials :)

• Westlandmb
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 19-09 21:58
JanvdVeer schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:29:
[...]

Hier wisselend per vaccinatie plek.
Vandaag even geïnformeerd, maar ze werken hier met wachtlijsten. Ik sta nu op de wachtlijst als er een vaccinatie over is, helaas mocht ik dus vandaag nog niet. Maar de kans is groot dat ik tussen morgen een zondag gebeld wordt. Nu dus maar afwachten.......

Acties:
  • +3Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
De leveringen zijn weer bijgewerkt. Vooral Moderna is omhoog gegaan, komende vier weken leveren ze gemiddeld 300.000 per week, samen met de 720.000+ van Pfizer en dan nog plukjes Janssen, krijgen we toch de komende vier weken 4.000.000 vaccins binnen. Gezien onze prik snelheid van iets meer dan 1.000.000 per week klopt dat best mooi :)

• MarcoC
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 17:05
geenstijl schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:14:
De leveringen zijn weer bijgewerkt. Vooral Moderna is omhoog gegaan, komende vier weken leveren ze gemiddeld 300.000 per week, samen met de 720.000+ van Pfizer en dan nog plukjes Janssen, krijgen we toch de komende vier weken 4.000.000 vaccins binnen. Gezien onze prik snelheid van iets meer dan 1.000.000 per week klopt dat best mooi :)
Heel veel hebben we er echter ook weer niet aan, aangezien er nu slechts 20% eerste prikken gezet worden.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 17:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MarcoC schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 23:20:
[...]

Heel veel hebben we er echter ook weer niet aan, aangezien er nu slechts 20% eerste prikken gezet worden.
Tempo is IDD omlaag naar 125k per dag.

• autje
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16:25
[...]

Tweede prikken zijn toch ook belangrijk (ik zou zelfs willen stellen: belangrijker). Tenzij je bedoelt dat er te veel mensen overblijven die helemaal geen prik gaan halen, daar ben ik het mee eens.

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

De bottleneck lijkt nu verschoven te zijn van vaccin voorraad tekort naar mensen tekort om te prikken iig.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Plenkske
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 16:39
MikeyMan schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 06:40:
[...]

Tempo is IDD omlaag naar 125k per dag.
Wel iets meer he.

Iedere minuut krijgen 221 mensen een prik.
Dit is een schatting. Deze schatting is gemaakt met het gemiddelde van 159.289 prikken per dag in de laatste zeven dagen waarvan het aantal gezette prikken bekend is.

en

Geplande prikken deze week
1.011.754
Aantal prikken dat Nederland verwacht te zetten van 19 tot en met 25 juli. Het echte aantal kan anders zijn, bijvoorbeeld doordat mensen hun afspraak afzeggen of door problemen met de leveringen van vaccins.

Dus ~145k per dag wordt het deze week.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:48:
[...]

Wel iets meer he.

Iedere minuut krijgen 221 mensen een prik.
Dit is een schatting. Deze schatting is gemaakt met het gemiddelde van 159.289 prikken per dag in de laatste zeven dagen waarvan het aantal gezette prikken bekend is.

en

Geplande prikken deze week
1.011.754
Aantal prikken dat Nederland verwacht te zetten van 19 tot en met 25 juli. Het echte aantal kan anders zijn, bijvoorbeeld doordat mensen hun afspraak afzeggen of door problemen met de leveringen van vaccins.

Dus ~145k per dag wordt het deze week.
Het is best wel een neergaande trend:

• MarcoC
autje schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 06:43:
[...]

Tweede prikken zijn toch ook belangrijk (ik zou zelfs willen stellen: belangrijker). Tenzij je bedoelt dat er te veel mensen overblijven die helemaal geen prik gaan halen, daar ben ik het mee eens.
Die zijn extreem belangrijk, maar er was geen noodzaak voor extra leveringen om tweede prikken doorgang te kunnen laten vinden. De extra leveringen van Moderna zullen vooral nuttig zijn voor mensen die nog geen vaccinatie gehad hebben of eventueel een booster nodig hebben (hierover heeft de Gezondheidsraad nog niets geadviseerd en de vraag is of het überhaupt nu al nodig is).

• MarcoC
MikeyMan schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:52:
[...]

Het is best wel een neergaande trend:

[Embed]

[Afbeelding]
Sinds begin mei was ca. 60% van alle prikken een 1e prik. Nu bijna iedereen die het wil een 1e prik heeft gehad, valt het te verwachten dat het tempo met ongeveer 40% zal dalen. Ik vermoed dat het 7-daags gemiddelde op korte termijn zal dalen naar ca. 120k per dag, dan stabiel blijft en rond eind augustus langzaam de daling inzet richting 0.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15:02
MarcoC schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:59:
[...]
Die zijn extreem belangrijk, maar er was geen noodzaak voor extra leveringen om tweede prikken doorgang te kunnen laten vinden. De extra leveringen van Moderna zullen vooral nuttig zijn voor mensen die nog geen vaccinatie gehad hebben of eventueel een booster nodig hebben (hierover heeft de Gezondheidsraad nog niets geadviseerd en de vraag is of het überhaupt nu al nodig is).
Ik denk het wel. Er zijn ~600-700K mensen met Janssen gevaccineerd, inclusief mijzelf. Ik had al een vieze smaak m'n mond toen ik half mei een afspraak (bouw jaar 1968) kon maken voor mijn vaccinatie en mijn bouwjaar de gelukkige was voor Janssen. Week nadat ik gevaccineerd werd kon je ineens kiezen.

Toch berichten dat Janssen minder goed tegen de Delta variant beschermt. Zal waarschijnlijk te maken hebben met het soort anti-lichamen dat vaccins opwekken.

Dus ik verwacht/hoop dat ze Janssen gevaccineerden een shot mRNA in de komende 1-2 maanden gaan geven. Anders voel ik me vet genaaid.

[Voor 5% gewijzigd door loekf2 op 21-07-2021 09:05]

iMac 27" 2019 | Mac mini (M1, 2020) | iPhone 12 Pro 256GB | iPad Pro 11" 256GB | AW Series 6 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Onkyo TX-NR686 | Shield TV | PS5/PS VR | XSX | Nest Audio | Netatmo | Hue | Harmony Elite | FRITZ!Box 7590 (XS4ALL)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MarcoC schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:02:
[...]
Sinds begin mei was ca. 60% van alle prikken een 1e prik. Nu bijna iedereen die het wil een 1e prik heeft gehad, valt het te verwachten dat het tempo met ongeveer 40% zal dalen. Ik vermoed dat het 7-daags gemiddelde op korte termijn zal dalen naar ca. 120k per dag, dan stabiel blijft en rond eind augustus langzaam de daling inzet richting 0.
Ja, iknow, maar er had m.i. eerder opgeschaald mogen worden met de tweede prikken. I.e. eerder de tussenperiode verkorten.

• MarcoC
loekf2 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:03:
[...]

Ik denk het wel. Er zijn ~600-700K mensen met Janssen gevaccineerd, inclusief mijzelf. Ik had al een vieze smaak m'n mond toen ik half mei een afspraak (bouw jaar 1968) kon maken voor mijn vaccinatie en mijn bouwjaar de gelukkige was voor Janssen. Week nadat ik gevaccineerd werd kon je ineens kiezen.

Toch berichten dat Janssen minder goed tegen de Delta variant beschermt. Zal waarschijnlijk te maken hebben met het soort anti-lichamen dat vaccins opwekken.

Dus ik verwacht/hoop dat ze Janssen gevaccineerden een shot mRNA in de komende 1-2 maanden gaan geven. Anders voel ik me vet genaaid.
Daar had ik even geen rekening mee gehouden, daar heb je gelijk in. Lijkt me wel binnen de lijn der verwachting liggen dat dit gaat gebeuren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: februari 2011
  • Niet online
Ik kreeg net van de GGD te horen dat ze van plan zijn vanaf 26 juli (komende maandag) het vervroegen van afspraken toe te staan.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Dennis1812
  • Laatst online: 17:21

Dennis1812

Amateur prutser

https://www.rtlnieuws.nl/...sen-ggd-evenement-haarlem

Die al voorbij gekomen hier?
Ik vind het echt bizar wat voor stunts er gedaan worden eigenlijk momenteel.
Hier dansen en blind dates. Buitenland worden er miljoenen in loterijen gestopt.
Come on.. haal die prik en verwacht er geen levenspartner of miljoen voor terug.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 17:37
Enige tijd geleden noemde ik Janssen een inferieur vaccin (ten opzichte van Pfizer/Moderna, op zichzelf is het niet een heel slecht vaccin als je niet anders hebt). Mijn glazen bol werkte erg goed blijkt.
Het Janssen-vaccin, waarvoor slechts één prik wordt gebruikt, produceert volgens de studie, die nog niet gepubliceerd is in een wetenschappelijk tijdschrift, relatief weinig antistoffen tegen de deltavariant. Onderzoekers van de universiteit van New York concludeerden dat het middel ongeveer vijf keer minder beschermende antistoffen produceert tegen deze mutant dan tegen het niet-gemuteerde longvirus.
https://www.telegraaf.nl/...ectief-tegen-deltavariant

Dit kan ons wel eens keihard onderuit halen straks met de open onderwijsinstellingen, de honderdduizenden prikken met Janssen die gezet zijn om te kunnen dansen kan je wel als waardeloos gaan beschouwen zolang er geen 2e prik met Pfizer of Moderna is geweest.

Er komt naar mijn verwachting dus wederom een mega operatie aan om iedereen voor die 2e prik op een vaccinatielocatie te krijgen. Het is maar te hopen dat iedereen daar gehoor aan gaat geven.

[Voor 14% gewijzigd door Drardollan op 21-07-2021 12:34]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Drardollan ligt het aan het vaccin of aan het feit dat er voor 1 prik gekozen is? ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 17:37
MikeyMan schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:37:
@Drardollan ligt het aan het vaccin of aan het feit dat er voor 1 prik gekozen is? ;)
Dat ligt aan het vaccin of beter gezegd de fabrikant, want 1 prik is wat de fabrikant aangeeft. Het is niet dat de EMA bedacht heeft dat 1 prik van een willekeurig middel wel voldoende zal zijn.

Alles in mij schreeuwt dat Janssen maar half werk was / is. Waarmee ik niet zeg dat het niet voldoende getest of onderzocht is, maar vooral dat er te snel is besloten dat "dit hem zo wel is". Let op, dit schreeuwen is een onderbuikgevoel.

Maar we kunnen ons gelukkig prijzen, Pfizer/Moderna levert stabiel en snel. We zijn nu al op het punt dat we bonus prikken kunnen zetten tussen bij 12-17 en een vrije inloop kunnen hanteren. Dat zijn duidelijke tekenen dat er voldoende voorraad is ondertussen. Je ziet sinds deze week zelfs de levering al afnemen en stabiel gepland op iets meer dan 700k per week komen. De vriezers zullen zich op korte termijn goed gaan vullen zo te zien.

Qua beleid, en daar gaat het hier toch om, zou ik als de wiedeweerga iedereen met Janssen (en wellicht ook AZ) inboeken voor een Pfizer/Moderna boostertje.

[Voor 9% gewijzigd door Drardollan op 21-07-2021 12:45]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:42:
[...]

Dat ligt aan het vaccin of beter gezegd de fabrikant, want 1 prik is wat de fabrikant aangeeft. Het is niet dat de EMA bedacht heeft dat 1 prik van een willekeurig middel wel voldoende zal zijn.

Alles in mij schreeuwt dat Janssen maar half werk was / is. Waarmee ik niet zeg dat het niet voldoende getest of onderzocht is, maar vooral dat er te snel is besloten dat "dit hem zo wel is". Let op, dit schreeuwen is een onderbuikgevoel.

Maar we kunnen ons gelukkig prijzen, Pfizer/Moderna levert stabiel en snel. We zijn nu al op het punt dat we bonus prikken kunnen zetten tussen bij 12-17 en een vrije inloop kunnen hanteren. Dat zijn duidelijke tekenen dat er voldoende voorraad is ondertussen. Je ziet sinds deze week zelfs de levering al afnemen en stabiel gepland op iets meer dan 700k per week komen. De vriezers zullen zich op korte termijn goed gaan vullen zo te zien.

Qua beleid, en daar gaat het hier toch om, zou ik als de wiedeweerga iedereen met Janssen (en wellicht ook AZ) inboeken voor een Pfizer/Moderna boostertje.
Ik zie het een beetje anders.
Gok zomaar dat als Pfizer en moderna de ballen op 1 prik hadden gezet, hadden hun cijfers er wellicht hetzelfde uit gezien.

Geluk bij een ongeluk dus.
Nog een prik erin en gaan met die banaan.
Vind Janssen daarmee niet direct een slecht product.

• TheRicolaa10
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 14:55
[...]

Als we zoveel voorraad hebben, waarom kan ik dan mijn 2e prik niet vervroegen? Het is dat ik nog niet in die 3 weken marge val anders was ik afgelopen weekend naar Amsterdam gereden.

DJI Phantom 4 Pro | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 17:09

Rukapul

Moderator General Chat
Het ligt voor de hand dat Janssen gevaccineerden als eerste voor een mRNA booster in aanmerking komen. Zeker als tzt toch nog vaccins op voorraad zijn.
TheRicolaa10 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:13:
[...]

Als we zoveel voorraad hebben, waarom kan ik dan mijn 2e prik niet vervroegen? Het is dat ik nog niet in die 3 weken marge val anders was ik afgelopen weekend naar Amsterdam gereden.
Wellicht om overbelasting van de callcenters te voorkomen als honderdduizenden in deze vakantie werken nog snel een shot willen terwijl er per saldo maar een beperkte hoeveelheid vrije slots zijn. Dan zijn de nadelen groter dan de voordelen.

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De website lijkt nu ook te zijn geupdate met de 1e/2e prik verdeling van afgelopen week:
https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties

+/- 860k 2e prikken (of jansen) gezet vorige week :)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• MarcoC
YakuzA schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:23:
De website lijkt nu ook te zijn geupdate met de 1e/2e prik verdeling van afgelopen week:
https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties

+/- 860k 2e prikken (of jansen) gezet vorige week :)
740k Pfizer en 120k Moderna ongeveer :) .

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 11:04
Ik stel voor om dat nog niet te doen. De studie schijnt wel erg klein te zijn.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: juli 2016
  • Niet online
loekf2 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:03:
[...]

Het gaat over een nog niet gecontroleerd bloedonderzoek bij slechts 10 personen.
Lees het hele bewuste artikel, er staat ook:
The conclusions are at odds with those from smaller studies published by Johnson & Johnson earlier this month suggesting that a single dose of the vaccine is effective against the variant even eight months after inoculation.
https://www.nytimes.com/2...ohnson-vaccine-delta.html

En nog belangrijker:
But federal health officials do not recommend second doses.
Kortom: nog volstrekt onduidelijk.

EDIT: En Janssen heeft nu ook gereageerd:
Janssen weerspreekt conclusies over verminderde bescherming bij delta
Janssen spreekt de conclusie van onderzoekers tegen dat het Janssen-vaccin minder effectief is tegen de deltavariant. Volgens de farmaceut is de studie onvolledig omdat maar een deel van de immuunrespons die opgewekt wordt door het vaccin, door de onderzoekers onder de loep is genomen. "Dit is niet het hele plaatje", zegt een woordvoerder van Janssen tegen de NOS. "Het onderzoek kijkt maar naar een stuk van de afweerreactie. Maar de afweer bestaat uit verschillende elementen en die optelsom bepaalt hoe sterk de afweer in totaal is." ...

"Op basis van de voorlopige onderzoeksresultaten ziet de effectiviteit van het vaccin tegen delta er goed uit", zegt de woordvoerder.
https://nos.nl/liveblog/2...na-risiconiveaus-verhoogd

[Voor 40% gewijzigd door CR2032 op 21-07-2021 18:40]

• loekf2
  • Laatst online: 15:02
CR2032 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:21:
[...]

Het gaat over een nog niet gecontroleerd bloedonderzoek bij slechts 10 personen.
Lees het hele bewuste artikel, er staat ook:

[...]

https://www.nytimes.com/2...ohnson-vaccine-delta.html

En nog belangrijker:

[...]

Kortom: nog volstrekt onduidelijk.

EDIT: En Janssen heeft nu ook gereageerd:

[...]

https://nos.nl/liveblog/2...na-risiconiveaus-verhoogd
Ik zou zeggen geef die clikbait journo's bij alle kranten dan ff snel een trap in de ....

(zucht)

iMac 27" 2019 | Mac mini (M1, 2020) | iPhone 12 Pro 256GB | iPad Pro 11" 256GB | AW Series 6 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Onkyo TX-NR686 | Shield TV | PS5/PS VR | XSX | Nest Audio | Netatmo | Hue | Harmony Elite | FRITZ!Box 7590 (XS4ALL)

• Mel33
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23-09 22:30
Waarom ik bang ben voor vaccinatie??

Nee ik ben alleen bang voor ‘deze vaccinatie.’
Deze is nieuw en ik ken het niet en het is nog niet zo door en door gekend als malaria vaccin bijv.

Ik geloof de mensen van nu gewoon niet meer
Het is heel anders dan vroeger was, waar alles veel beter werd getest en je mensen nog op hun woord kunt vertrouwen.
Vroeger had je geen prijs op een leven, nu hebben we een waarde. Dat soort ethiek is nu de zorg in geslopen. En die Hippocrates wordt steeds minder belangrijk.

Als ik gedwongen wordt, prima! maar dan nemen ze ook de verantwoordelijkheid van alle kosten voor mijn herstel of begrafenis op zich.

Blijf van mij af met je gedoe.
Dan maar geen feestjes, we spreken elkaar wel weer over 5 jaar ofzo. Daag
Dit is een quote van een buurt jongere.
Ik heb hier gewoon geen goed antwoord op, hij heeft ook gewoon gelijk vind ik. Hij zet mij ook aan het denken, met de gedachte ‘waar zijn we in mee bezig’.

Het vaccin is ook heel erg nieuw, en we weten helemaal nog niet of het wel werkt tegen het overbrengen van covid naar de anderen.
Waarom zou hij gedwongen moeten worden als het nog zo onduidelijk is?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Mel33 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:15:
[...]

Ik heb hier gewoon geen goed antwoord op, hij heeft ook gewoon gelijk vind ik. Hij zet mij ook aan het denken, met de gedachte ‘waar zijn we in mee bezig’.
Tsja, volgens mij heb je aan één zin genoeg om dit samen te vatten:
Ik geloof de mensen van nu gewoon niet meer
Dit of een variatie hierop zie je continu, helaas.
Het vaccin is ook heel erg nieuw en we weten helemaal nog niet of het wel werkt tegen het overbrengen van covid naar de anderen.
Het is niet "zo onduidelijk". Er zijn details die we niet weten, maar de belangrijkste informatie is kraakhelder: het vaccin is veilig en redt levens. Punt. Dan kunnen we het nog hebben over de mate waarin gevaccineerden bijdragen aan de verspreiding, maar waarom zou je je daar als leek per se mee bezig moeten houden?

Maar, als je niet weet wat je moet geloven, dan heeft het ook weinig zin om er uitleg over te geven. Ik weet ook niet wat je daar tegen kan doen.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

[...]
Deze is nieuw en ik ken het niet en het is nog niet zo door en door gekend als malaria vaccin bijv.
Het zou grappig zijn als het niet zo triest is...

Wat betreft de twee malaria vaccin's
Uit klinisch onderzoek blijkt dat RTS,S het beste werkt bij kinderen tussen de vijf en zeventien maanden. In deze groep daalde het aantal gevallen van malaria met 45 procent.
(...)
Het RTS,S-vaccin is in klinische studies onderzocht tussen 2009 en 2014 in zeven Afrikaanse landen ten zuiden van de Sahara.
(...)
In totaal ontvingen 6537 kinderen drie doses vaccin op maand 0,1 en 2 of driemaal het placebovaccin.
https://www.scientias.nl/...ste-malariavaccin-testen/
Een nieuw vaccin tegen de dodelijke ziekte malaria blijkt voor 77 procent effectief.
(...)
Het nieuwe vaccin is getest op een groep van 450 kinderen in Burkina Faso en werd niet alleen veilig, maar ook 'hoogst effectief' bevonden in de 12 maanden na vaccinatie.
(...)
De eerste onderzoeken naar dit vaccin begonnen in 2019, nog voor het coronavirus uitbrak.
https://www.rtlnieuws.nl/...onderzoekers-spreken-over

Het Janssen vaccin
A total of 44.325 individuals were randomised in parallel in a 1:1 ratio to receive an intramuscular injection of COVID-19 Vaccine Janssen or placebo. A total of 21.895 adults received COVID-19 Vaccine Janssen and 21.888 adults received placebo. Participants were followed for a median of 58 days (range: 1-124 days) after vaccination.
https://www.ema.europa.eu...roduct-information_en.pdf

Het Pfizer vaccin
Data demonstrate vaccine was well tolerated across all populations with over 43,000 participants enrolled; no serious safety concerns observed; the only Grade 3 adverse event greater than 2% in frequency was fatigue at 3.8% and headache at 2.0%
https://www.pfizer.com/ne...-3-study-covid-19-vaccine

Ik denk dus dat het malaria vaccin niet het beste voorbeeld was ;)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16:01
In Israël neemt de effectiviteit van de Pfizer/Moderna vaccins enorm af na een paar maanden. Mensen die in Januari zijn geprikt zijn steeds minder resistent. De roep om een booster zwelt daar aan.

Het is wat de wappies al zeiden hè... je moet je straks gewoon elke 6 maanden laten prikken.

• autje
[...]

Het vaccin is ook heel erg nieuw, en we weten helemaal nog niet of het wel werkt tegen het overbrengen van covid naar de anderen.
Ik vond dit wel een mooie zin:
Als ik gedwongen wordt, prima! maar dan nemen ze ook de verantwoordelijkheid van alle kosten voor mijn herstel of begrafenis op zich.
Gezien de geringe kans dat zoiets gaat gebeuren zou ik als kabinet dat risico wel durven nemen (met de disclaimer dat 'herstel' niet slaat op die paar dagen dat je je beroerd kan voelen direct na vaccinatie).

Verder een tekenend verhaal juist voor deze tijd. Ik vind ook dat niemand (direct) gedwongen moet worden, maar er is niets onduidelijk natuurlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• autje
Dennis schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 01:43:
Het is wat de wappies al zeiden hè... je moet je straks gewoon elke 6 maanden laten prikken.
En het probleem daarmee zou zijn?

Overigens, dit probleem blijkt tot nu toe niet in andere landen, dus er lijkt een verschil te zijn in Israel.

• Dennis
autje schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 07:19:
En het probleem daarmee zou zijn?
Het probleem daarmee is dat daarmee de vaccinatiebewijzen dus permanent zijn. Dat gaat dus nooit meer weg.
Overigens, dit probleem blijkt tot nu toe niet in andere landen, dus er lijkt een verschil te zijn in Israel.
Euhm, misschien omdat Israël als eerste land grootschalig ging vaccineren en andere landen dit dus nog niet kúnnen onderzoeken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• autje
Dennis schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:54:
[...]

Het probleem daarmee is dat daarmee de vaccinatiebewijzen dus permanent zijn. Dat gaat dus nooit meer weg.

[...]

Euhm, misschien omdat Israël als eerste land grootschalig ging vaccineren en andere landen dit dus nog niet kúnnen onderzoeken?
Ondertussen staan de Pfizers van deze wereld ook niet stil, en ze zullen gaan werken aan een vaccin wat wel langdurig bescherming biedt. Tot die tijd zul je misschien regelmatig op herhaling moeten. Maar wat wil je dan? Weer terug naar maatregelen en problemen met veel besmettingen en opnames? Ik zie het probleem niet om één keer per jaar of zelfs half jaar een prik te halen. So be it. Liever dat dan deze ellende herbeleven.

Dat laatste is wel een goed punt. Maar even afwachten dus wat voor beeld we hier gaan zien.

• Dennis
autje schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:02:
Ondertussen staan de Pfizers van deze wereld ook niet stil, en ze zullen gaan werken aan een vaccin wat wel langdurig bescherming biedt.
Dat komt er niet. Voor de griep moet de risicogroep ook jaarlijks op herhaling en dat zal hiervoor niet anders worden. Wat laat jou denken dat het nu wel zou lukken?
Tot die tijd zul je misschien regelmatig op herhaling moeten. Maar wat wil je dan?
Gewoon, stoppen met alles en accepteren dat risico's bij het leven horen. En mensen die dat willen kunnen gewoon een prik halen.
Weer terug naar maatregelen en problemen met veel besmettingen en opnames? Ik zie het probleem niet om één keer per jaar of zelfs half jaar een prik te halen. So be it. Liever dat dan deze ellende herbeleven.\
Dat is een keuze die de politiek maakt. En de politiek zijn jij en ik. Als je geen lockdowns meer wil en een ander corona-beleid wil moet je op een andere partij stemmen.
Dat laatste is wel een goed punt. Maar even afwachten dus wat voor beeld we hier gaan zien.
Nou wat denk je van hetzelfde als in Israël? Of denk je dat eenzelfde vaccin daar anders werkt dan hier?

• autje
Dennis schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:07:
[...]

Dat komt er niet. Voor de griep moet de risicogroep ook jaarlijks op herhaling en dat zal hiervoor niet anders worden. Wat laat jou denken dat het nu wel zou lukken?

[...]

Gewoon, stoppen met alles en accepteren dat risico's bij het leven horen. En mensen die dat willen kunnen gewoon een prik halen.

[...]

Dat is een keuze die de politiek maakt. En de politiek zijn jij en ik. Als je geen lockdowns meer wil en een ander corona-beleid wil moet je op een andere partij stemmen.

[...]

Nou wat denk je van hetzelfde als in Israël? Of denk je dat eenzelfde vaccin daar anders werkt dan hier?
Er is natuurlijk wel incentive om een vaccin te maken wat langdurig beschermt, omdat het hier de hele wereldbevolking betreft, niet slechts een kleine subset.

Ik snap deze zin niet: "En mensen die dat willen kunnen gewoon een prik halen." Wat is dan je probleem? Als mensen ieder half jaar een prik willen halen, laat ze. Als jij dat niet wilt, ook goed. Het kan zijn dat daar consequenties aan komen te hangen, dat is aan het kabinet. Als die consequenties er komen, dan neem jij die mee in je overwegingen om wel of niet ieder half jaar een prik te gaan halen, en de beslissing blijft dus bij jou liggen. Als je het niet eens bent met die consequenties, dan mag je inderdaad op een partij stemmen die niet die consequenties eraan verbindt, en als je geluk hebt mogen die het beleid gaan bepalen.

Ik wil geen lockdowns meer, en het pad daar naartoe is voor mij vaccinatie, desnoods ieder half jaar. Dat is mijn keuze. Jij mag een andere keuze hebben, daar heb ik geen problemen mee.

Voor de goede orde en alle duidelijkheid: ik ben een voorstander van het verbinden van consequenties aan niet vaccineren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 22-09 21:57

Metalfreak

Hoije woh!

DutchCommando schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:44:
[...]

Ik stel voor om dat nog niet te doen. De studie schijnt wel erg klein te zijn.

[Twitter]
Ik begrijp dat het Erasmus MC hiermee ook een proef gaat opstellen. Een vriendin van me gaat eraan meedoen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dennis
autje schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:15:
Er is natuurlijk wel incentive om een vaccin te maken wat langdurig beschermt, omdat het hier de hele wereldbevolking betreft, niet slechts een kleine subset.
Dat is mijn punt. Dat is wat mij betreft iets dat we gecreëerd hebben, omdat ook voor Corona geldt dat het voornamelijk huishoudt in een risicogroep: mensen die ouder zijn en/of onderliggende aandoeningen hebben. Heb je wel eens gekeken hoeveel mensen aan Corona zijn overleden in Nederland tot en met pakweg 40 jaar? Dat zijn er zo weinig dat je statistisch aannemelijk zou kunnen maken dat die mensen waarschijnlijk onderliggende aandoeningen hadden.

En over je incentive... wat denk je dat een farmaceut liever heeft? Een vaccin wat in één keer werkt of een zekerheid dat de komende vijf jaar de hele wereldbevolking halfjaarlijks met hun product moet worden ingespoten? En waar ze dus goed geld aan verdienen? Ik hoop dat je niet naïef bent over de rol van de farmaceuten. Heb je gekeken naar de contractuele voorwaarden? Heb je gekeken naar de grote prijsverschillen? Heb je gekeken naar hoe ze betaald werden en hoe dat direct in fiscale belastingconstructies werd gezet? Wat zou je ervan vinden als straks een volgend vaccin ernstige bijwerkingen veroorzaakt die weer te onderdrukken zijn met nóg een vaccin?
Ik snap deze zin niet: "En mensen die dat willen kunnen gewoon een prik halen." Wat is dan je probleem? Als mensen ieder half jaar een prik willen halen, laat ze. Als jij dat niet wilt, ook goed. Het kan zijn dat daar consequenties aan komen te hangen, dat is aan het kabinet. Als die consequenties er komen, dan neem jij die mee in je overwegingen om wel of niet ieder half jaar een prik te gaan halen, en de beslissing blijft dus bij jou liggen. Als je het niet eens bent met die consequenties, dan mag je inderdaad op een partij stemmen die niet die consequenties eraan verbindt, en als je geluk hebt mogen die het beleid gaan bepalen.

Ik wil geen lockdowns meer, en het pad daar naartoe is voor mij vaccinatie, desnoods ieder half jaar. Dat is mijn keuze. Jij mag een andere keuze hebben, daar heb ik geen problemen mee.

Voor de goede orde en alle duidelijkheid: ik ben een voorstander van het verbinden van consequenties aan niet vaccineren.
Goed dat je het duidelijk benoemt :).

Als vaccineren zou helpen om én circulatie van het virus te stoppen én om dus ook mutaties te voorkomen, dan zou ik voor je standpunt nog enigszins begrip kunnen hebben. Maar dat is beide niet zo (dat begint nu immers duidelijk te worden).

Tot nu toe lijkt het vaccin vooral te voorkomen dat je ernstig ziek wordt. Dan is het wat mij betreft meer een individuele keuze die iedereen zelf moet maken. De risicogroepen zijn ingeënt dus de ziekenhuiscapaciteit zou geen probleem meer moeten vormen. En als dat toch wél zo blijkt te zijn zijn de vaccins dus niet effectief.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14:07

BazzH

Kei-goed...

RoD schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:19:
[...]

Tsja, volgens mij heb je aan één zin genoeg om dit samen te vatten:

[...]

Dit of een variatie hierop zie je continu, helaas.

[...]
Volgens mij is dat ook een groeiend probleem. De afgelopen jaren VVD (lees: hoge concentratie integrietisissues, structurele selectieve geheugenproblemen en gebrek aan zelfreflectie) hebben dit probleem fors vergroot. Ik zeg niet dat het een "VVD only" dingetje is, maar ze zijn er wel veruit het beste in (en trekken hun "partners" in de coalitie erin mee).

Ik merk het bij mezelf ook: dat vertrouwen is er gewoon niet meer. Ik trek mijn eigen plan en laat me daar steeds minder bij beïnvloeden door wat ze in Den Haag allemaal voor "mooie praatjes" houden. Dat is namelijk ook wat het zijn: praatjes. Den Haag is een aanzienlijk deel van "het volk" al kwijt. En dat deel is nog steeds groeiende. Dat gaat nog een dingetje worden in de toekomst, want op een gegeven moment zit je met een volksvertegenwoordiging die door een heel grote groep inwoners niet erkend wordt als "hun vertegenwoordiging". De kloof wordt steeds groter. De vraag is alleen nog "wanneer" het klapt, niet "of".

En dat zie je dus ook terug in deze context.

Think smart........ Act stupid........

• RoD
  • Niet online

RoD

BazzH schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:31:
[...]

Volgens mij is dat ook een groeiend probleem. De afgelopen jaren VVD (lees: hoge concentratie integrietisissues, structurele selectieve geheugenproblemen en gebrek aan zelfreflectie) hebben dit probleem fors vergroot. Ik zeg niet dat het een "VVD only" dingetje is, maar ze zijn er wel veruit het beste in (en trekken hun "partners" in de coalitie erin mee).

Ik merk het bij mezelf ook: dat vertrouwen is er gewoon niet meer. Ik trek mijn eigen plan en laat me daar steeds minder bij beïnvloeden door wat ze in Den Haag allemaal voor "mooie praatjes" houden. Dat is namelijk ook wat het zijn: praatjes. Den Haag is een aanzienlijk deel van "het volk" al kwijt. En dat deel is nog steeds groeiende. Dat gaat nog een dingetje worden in de toekomst, want op een gegeven moment zit je met een volksvertegenwoordiging die door een heel grote groep inwoners niet erkend wordt als "hun vertegenwoordiging". De kloof wordt steeds groter. De vraag is alleen nog "wanneer" het klapt, niet "of".

En dat zie je dus ook terug in deze context.
En dat begrijp ik heel goed, en daarom kijk ik persoonlijk vooral of de politici braaf de adviezen van de experts/wetenschappers blijven volgen. Een politicus ansich neem ik namelijk op dit gebied totaal niet serieus, dus zie ik graag dat hij de experts blijft napraten ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14:07

BazzH

Kei-goed...

RoD schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:33:
[...]

En dat begrijp ik heel goed, en daarom kijk ik persoonlijk vooral of de politici braaf de adviezen van de experts/wetenschappers blijven volgen. Een politicus ansich neem ik namelijk op dit gebied totaal niet serieus, dus zie ik graag dat hij de experts blijft napraten ;)
En dat is dus precies wat ze op key-moments NIET doen. De horeca-ondernemers tegemoetkomen was op enig moment écht belangrijker dan de mening van die "lastige" experts. Maar dat lullen we wel weer recht. :)

Think smart........ Act stupid........

Acties:
  • +1Henk 'm!

• autje
Vaccineren stopt zeker de circulatie van het virus, omdat een gevaccineerde weliswaar besmet kan raken en ook anderen weer kan besmetten, maar de kansen zijn een stuk kleiner. En nee, daar worden asymptomatische besmettingen niet meegenomen, maar asymptomatische besmetting vereist wel specialere condities (een disco bijvoorbeeld).

Het enige punt is dat de vaccinatiegraad hoog genoeg moet zijn. Dat moeten we dus aan het eind van deze vaccinatierit bekijken, maar ik vrees dat het niet hoog genoeg gaat zijn. Als je dan nog met een grote groep blijft zitten die niet gevaccineerd is, dan kunnen die wel minder risico lopen, maar een klein beetje van heel veel is toch best nog wel veel. Genoeg om bijvoorbeeld weer reguliere zorg te laten afschalen, zoals je nu al ziet gebeuren na de Dansen met Janssen-piek.

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Nu online
Dennis schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:23:
[...]

Als vaccineren zou helpen om én circulatie van het virus te stoppen én om dus ook mutaties te voorkomen, dan zou ik voor je standpunt nog enigszins begrip kunnen hebben. Maar dat is beide niet zo (dat begint nu immers duidelijk te worden).
Waaruit begint dat duidelijk te worden dan? Volgens de gezondheidsraad lijkt het dat de vaccins ook in zekere mate transmissie van het virus voorkomen, maar dat er ook nog veel onduidelijk is. Als dat inmiddels duidelijker is zou ik daar wel graag bronnen van zien.

• Dennis
Tom-Z schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:57:
Waaruit begint dat duidelijk te worden dan? Volgens de gezondheidsraad lijkt het dat de vaccins ook in zekere mate transmissie van het virus voorkomen, maar dat er ook nog veel onduidelijk is. Als dat inmiddels duidelijker is zou ik daar wel graag bronnen van zien.
https://www.volkskrant.nl...-gevaccineerden~b800c3e1/

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Nu online
Metalfreak schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:15:
[...]
Ik begrijp dat het Erasmus MC hiermee ook een proef gaat opstellen. Een vriendin van me gaat eraan meedoen.
Als ik het me goed herinner uit de krant zijn het een aantal ziekenhuizen die hier in samenwerken en zou resultaat pas ergens richting oktober te verwachten zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarcoC
Aan jouw conclusie ligt een foutieve aanname ten grondslag, namelijk dat transmissie een binair iets is. Dat is onjuist.

• gekkie
  • Nu online
Daar staat dat er OOK gevaccineerde mensen nog ziek kunnen worden. Kortom het is duidelijk dat het niet 100% overdracht voorkomt, eigenlijk iets dat we al wisten, maar het lijkt er tevens op dat de overdracht bij deze variant nog iets hoger ligt dan eerder verwacht werd.

Daar staat dus in mijn optiek geen onderbouwing voor:
Jij stelt daar dat het absoluut niet zou helpen en daar biedt dat artikel dus geen ondersteuning voor.

• Dennis
MarcoC schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:11:
Aan jouw conclusie ligt een foutieve aanname ten grondslag, namelijk dat transmissie een binair iets is. Dat is onjuist.
Ik weet heus wel dat dat niet zo is, maar zie dit artikel: https://www.ad.nl/binnenl...meer-overdragen~a7cadeb1/

En ja, de kop is misleidend want verderop in het artikel wordt die ontkracht en genuanceerd. Maar dan nog blijft de vraag of het onderzoek waar daaraan wordt gerefereerd überhaupt wel klopt.

Het is echt grappig dat nu met de Delta-variant eigenlijk precies gebeurt waar een Jona Walk (https://www.gelderlander....elijk-toch-niet~ad9fbcb5/) en een Geert vanden Bossche (https://37b32f5a-6ed9-4d6...a4465988c37adec9cd1dc.pdf) voor waarschuwden.

• Dennis
gekkie schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:13:
Jij stelt daar dat het absoluut niet zou helpen en daar biedt dat artikel dus geen ondersteuning voor.
Na vaccinatie kun je het virus nog steeds overdragen, dus stopt het het rondgaan van het virus niet. Hooguit vermindert het. Dus ik heb daar volgens mij wel degelijk gelijk :).

Mijn punt is: stel dat vaccinatie het compleet zou stoppen. 100%. Dán zou het geoorloofd kunnen zijn wat mij betreft om mensen meer te dwingen te vaccineren. Maar het stopt het dus niet en sterker nog: het zou weleens contra-productief kunnen zijn. Dat was mijn punt :).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MarcoC
Dennis schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:26:
[...]

Ik weet heus wel dat dat niet zo is, maar zie dit artikel: https://www.ad.nl/binnenl...meer-overdragen~a7cadeb1/

En ja, de kop is misleidend want verderop in het artikel wordt die ontkracht en genuanceerd. Maar dan nog blijft de vraag of het onderzoek waar daaraan wordt gerefereerd überhaupt wel klopt.

Het is echt grappig dat nu met de Delta-variant eigenlijk precies gebeurt waar een Jona Walk (https://www.gelderlander....elijk-toch-niet~ad9fbcb5/) en een Geert vanden Bossche (https://37b32f5a-6ed9-4d6...a4465988c37adec9cd1dc.pdf) voor waarschuwden.
Als je weet dat het niet zo is, waarom doe je dan alsof het wel zo is? Jij zegt nu: het vaccin beschermt niet in 100% van de gevallen tegen transmissie, dus het vaccin is niet effectief in het tegengaan van transmissie. Dat is simpelweg een onjuiste bewering. Zeker bij een hoge vaccinatiegraad betekent een reductie van 50% in transmissie dat je in groepen waarin iedereen gevaccineerd is driekwart van de besmettingen kunt voorkomen (1-(0,5*0,5)). Alleen al vanwege het reducerende effect op transmissie bespaar je dan dus al driekwart van de ziekenhuisopnames.

[Voor 4% gewijzigd door MarcoC op 23-07-2021 11:30]

• gekkie
  • Nu online
Dennis schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:28:
[...]
Na vaccinatie kun je het virus nog steeds overdragen, dus stopt het het rondgaan van het virus niet. Hooguit
vermindert het. Dus ik heb daar volgens mij wel degelijk gelijk :).
Dat was niet wat je stelde, je stelde dat het de circulatie niet zou voorkomen.

Maar goed het vermindert het dus en afhankelijk van hoeveel het het vermindert in combinatie met de vaccinatiegraad zal bepalen of het de circulatie wel of niet zal voorkomen danwel in welke mate (mazzelen circuleert bijvb ook nog, maar op een dusdanig laag pitje dat de meeste mensen ook niet gevaccineerden daar geen last van hebben).

Maar we zitten nog steeds volop in de opbouw van de vaccinatiegraad en er zijn waarschijnlijk ook nog mogelijkheden om de werking nog wat te verhogen bij delen van de gevaccineerden.

Daarnaast kunnen vaccinatie met een beperkte overdracht nog best aardig circulatie tegen gaan als beide zijden van een potentiële overdracht gevaccineerd zijn. De al besmette omdat er minder of geen virusdeeltjes uitgestoten worden door een milder verloop. De potentiële ontvanger omdat die er minder vatbaar voor is.

Uiteindelijk is voor een uitdovende circulatie een R < 1 nodig voor een wat langere tijd.
100% overdracht voorkomen in alle gevallen is dus niet noodzakelijk.
Mijn punt is: stel dat vaccinatie het compleet zou stoppen. 100%. Dán zou het geoorloofd kunnen zijn wat mij betreft om mensen meer te dwingen te vaccineren. Maar het stopt het dus niet en sterker nog: het zou weleens contra-productief kunnen zijn. Dat was mijn punt :).
Ik zie niet in waarom het niet geoorloofd zou kunnen zijn met de huidige mate van het voorkomen van ernstige ziekte en zorgbelasting in combinatie met het potentieel (maar geen garantie) van het als nog laten uitdoven van de circulatie. Die ik voor als nog beter inschat dan als men zich niet laat vaccineren.

• Dennis
MarcoC schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:28:
Als je weet dat het niet zo is, waarom doe je dan alsof het wel zo is? Jij zegt nu: het vaccin beschermt niet in 100% van de gevallen tegen transmissie, dus het vaccin is niet effectief in het tegengaan van transmissie. Dat is simpelweg een onjuiste bewering. Zeker bij een hoge vaccinatiegraad betekent een reductie van 50% in transmissie dat je in groepen waarin iedereen gevaccineerd is driekwart van de besmettingen kunt voorkomen (1-(0,5*0,5)). Alleen al vanwege het reducerende effect op transmissie bespaar je dan dus al driekwart van de ziekenhuisopnames.
Wat je zegt klopt, maar ik heb dat volgens mij niet beweerd. Mijn punt is dat als het tegengaan niet 100% is, ik eventuele maatregelen als vaccinatiepaspoorten etc. niet proportioneel vindt. Zelfs niet als het 50% zou zijn. Dat het helpt snap ik, maar dit is mijn standpunt over proportionaliteit. Mag je wat van vinden natuurlijk :).

Maar weten we nu al precies hoeveel het daadwerkelijk helpt? Want wie denk je dat een grotere kans op verspreiding hebben: mensen die niet gevaccineerd zijn, besmet raken, symptomen krijgen en besmettelijk zijn en omdat ze dat weten voorzichtig zijn in contacten of mensen die wel gevaccineerd zijn, besmet raken, geen symptomen krijgen en omdat ze het niet weten gewoon alles doen en laten wat ze anders ook zouden doen?

• Dennis
gekkie schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:40:
Die ik voor als nog beter inschat dan als men zich niet laat vaccineren.
Laten we die schatting dan eerst onderzocht hebben voordat we een groep (ongevaccineerden) straks categorisch van delen van de samenleving uit gaan sluiten.

• MarcoC
Dennis schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:41:
[...]

Wat je zegt klopt, maar ik heb dat volgens mij niet beweerd. Mijn punt is dat als het tegengaan niet 100% is, ik eventuele maatregelen als vaccinatiepaspoorten etc. niet proportioneel vindt. Zelfs niet als het 50% zou zijn. Dat het helpt snap ik, maar dit is mijn standpunt over proportionaliteit. Mag je wat van vinden natuurlijk :).
Discussie over proportionaliteit is valide, maar dan moet je wel van tevoren vastleggen wat jij proportioneel vindt. Anders blijven we achter onze eigen staarten aanrennen. Wat vind jij proportioneel? 100%? 50%? 30%? Tell me.

• gekkie
  • Nu online
Dennis schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:41:
[...]
Laten we die schatting dan eerst onderzocht hebben voordat we een groep (ongevaccineerden) straks categorisch van delen van de samenleving uit gaan sluiten.
Daar is men druk doende mee, evenals met vaccineren van diegene die wel willen en het resultaat zal afhangen van wat daar het eindresultaat van is in de praktijk (en schattingen van wat eventuele opties zoals boosters en/of mrna vaccinatie voor Janssen en AZ gevaccineerden en eventuele behandelingen of medicijnen nog kunnen opleveren).
Kortom je zou ook kunnen stellen dat er tot nog toe kosten nog moeite worden gespaard voor mensen die zich (nog) niet (kunnen) hebben laten vaccineren.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Dennis schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 01:43:
In Israël neemt de effectiviteit van de Pfizer/Moderna vaccins enorm af na een paar maanden. Mensen die in Januari zijn geprikt zijn steeds minder resistent. De roep om een booster zwelt daar aan.

Link voor deze bewering? Oh nee wacht, die is er niet.
https://www.timesofisrael...third-covid-booster-shot/
Last week, Israel began administering third vaccine doses to people with weakened immune systems, including organ transplant recipients and those with autoimmune diseases. Cancer patients are also sometimes immunocompromised.
[...]
Experts are warning Israelis against interpreting the decision as a sign that vaccines aren’t working, or as a signal that Israel wants boosters for everyone.
https://www.ynetnews.com/health_science/article/bytq34n0u
In addition, protection from severe illness has also recorded a sharp drop of up to 60% among those who were inoculated in the early stages of the vaccine rollout.

However, most people who had been vaccinated at the early stage of the vaccine drive appear to be over the age of 65 and findings may not reflect the vaccine's efficacy among those in other age groups.

Ministry officials deemed the findings disturbing but claimed those were only preliminary analyses of very raw data. It was not yet clear whether the results were linked to an apparent erosion of the vaccine's protection against the virus or greater resistance of the Delta variant to the inoculation.
Dennis schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:23:
[...]

Dat is mijn punt. Dat is wat mij betreft iets dat we gecreëerd hebben, omdat ook voor Corona geldt dat het voornamelijk huishoudt in een risicogroep: mensen die ouder zijn en/of onderliggende aandoeningen hebben. Heb je wel eens gekeken hoeveel mensen aan Corona zijn overleden in Nederland tot en met pakweg 40 jaar? Dat zijn er zo weinig dat je statistisch aannemelijk zou kunnen maken dat die mensen waarschijnlijk onderliggende aandoeningen hadden.

En over je incentive... wat denk je dat een farmaceut liever heeft? Een vaccin wat in één keer werkt of een zekerheid dat de komende vijf jaar de hele wereldbevolking halfjaarlijks met hun product moet worden ingespoten? En waar ze dus goed geld aan verdienen? Ik hoop dat je niet naïef bent over de rol van de farmaceuten. Heb je gekeken naar de contractuele voorwaarden? Heb je gekeken naar de grote prijsverschillen? Heb je gekeken naar hoe ze betaald werden en hoe dat direct in fiscale belastingconstructies werd gezet? Wat zou je ervan vinden als straks een volgend vaccin ernstige bijwerkingen veroorzaakt die weer te onderdrukken zijn met nóg een vaccin?
Het is allemaal erg makkelijk roepen met suggestieve semi-retorische vragen, maar enige onderbouwing ontbreekt. Je blijft steken op Pizzagate-niveau.

[Voor 28% gewijzigd door Cocytus op 23-07-2021 13:28]

• Dennis
Hier iets meer informatie: https://www.haaretz.com/i...-to-40-percent-1.10021477

En ja, ik begrijp de nuance van wat in het artikel staat. Maar de vaccinaties waren juist bedoeld om de zwakkeren te beschermen toch? Dus als de effectiviteit daar enorm daalt, vind ik dat de vaccins niet waarmaken wat beloofd is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Dennis schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:51:
[...]

Hier iets meer informatie: https://www.haaretz.com/i...-to-40-percent-1.10021477

En ja, ik begrijp de nuance van wat in het artikel staat. Maar de vaccinaties waren juist bedoeld om de zwakkeren te beschermen toch? Dus als de effectiviteit daar enorm daalt, vind ik dat de vaccins niet waarmaken wat beloofd is.
Waar in dit artikel is de aanzwellende roep om booster shots? Het eindigt nota bene met "There are no plans to give booster shots to the general population, after experts said they did not think it was necessary."

En verder uit dit artikel:
Notably, the data might be skewed because a significant portion of the coronavirus tests in Israel were conducted in hot spots and among the elderly, while a small number of tests was carried out among the young and vaccinated population.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Ze beschermen de zwakkeren ook. Daarnaast gaat het hier specifiek om mensen met een zwak immuunssysteem, ofwel een subgroep. Daar werken de vaccins per definitie minder omdat je eigen lichaam een reactie op gang moet brengen om de vaccins te laten werken. Als je immuunsysteem dus minder werkt, dan heb je ook minder effect van de vaccins, en is het logisch dat je vaker moet vaccineren. Als gezegd heeft dat niets met de algemene populatie te maken, of bijvoorbeeld voor mensen die om een andere reden verhoogd risico (bijvoorbeeld obesitas, cardiovasculaire aandoeningen).

En zelfs al zouden zwakkeren elke 6 maanden moeten prikken, dat lijkt me een hele, hele, hele kleine prijs om te betalen om de reële kans dat ze aan Covid komen te overlijden, te ontlopen.

• gekkie
  • Nu online
[...]

Ik denk dat je de nuance van dit artikel volledig mist, welke effectiviteit zou er wellicht gedaald zijn ?

Wat hebben vaccins dan wel de makers ervan precies "beloofd" ?
ik neem aan dat je dit vrij precies kunt duiden, aangezien je al stelt dat het niet waargemaakt wordt)

En dat een klein deel van de zwakkeren ook niet afdoende beschermd wordt door vaccins was al bekend en is ook volkomen logisch als je in ogenschouw neemt hoe vaccins werken (als je immuunsysteem bijna niet werkt dan helpt een vaccin jou ook niet op een directe wijze, hou je over dat vaccins die andere nemen jou wel zouden kunnen helpen, maar goed daar proberen helaas net iets te veel mensen allerlei uitvluchten voor te vinden, maar daar richt die "kritische" blik van hun zich dan weer niet op.

• user109731
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Mogelijk kan Moderna binnenkort ook (net als Pfizer) voor jongeren gebruikt worden:
European agency is 1st to approve Moderna jab for children

LONDON (AP) — The European Medicines Agency has recommended approving Moderna’s COVID-19 vaccine for children aged 12 to 17, the first time the shot has been authorized for people under 18.

In a decision on Friday, the EU drug regulator said research in more than 3,700 children aged 12 to 17 showed that the Moderna vaccine — already given the OK for adults across Europe — produced a comparable antibody response.

Until now, the vaccine made by Pfizer and its German partner BioNTech has been the only option for children in North America and Europe.

The U.S. Food and Drug Administration is currently considering whether to extend the use of the Moderna vaccine for children under 18.

With global vaccine supplies still tight, much of the world still is struggling to immunize adults. U.S. and European regulators do caution that both the Moderna and Pfizer vaccines appear linked to an extremely rare reaction in teens and young adults — chest pain and heart inflammation.

• tha_crazy
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16:53

tha_crazy

Mafketel

Zomaar een vraag.
Op het moment heb ik mijn 1e shot gehad, en 3 augustus krijg ik mijn 2e.

Stel dat je in deze periode corona krijgt, moet je dan de 2e prik uitstellen of kan dit geen kwaad?

Ben het eigenlijk nergens tegengekomen, en kan het ook zo gauw niet vinden..

Nvm. Beter zoeken.

[Voor 5% gewijzigd door tha_crazy op 23-07-2021 18:36]

• CR2032
  • Niet online
user109731 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:44:
Mogelijk kan Moderna binnenkort ook (net als Pfizer) voor jongeren gebruikt worden:

[...]
Dat was te verwachten.

In Amerika zijn ze al veel verder met de plannen met als doel om iedereen vanaf een half jaar oud te gaan vaccineren. Al zal dat in fasen gaan volgens Dr. Fauci.

Goede zaak. Het is volgens mij ook de enige manier om de pandemie te stoppen en levensgevaarlijke COVID mutanten te voorkomen.

https://edition.cnn.com/2...own-hall-cnntv/index.html

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

CR2032 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:59:
[...]
Goede zaak. Het is volgens mij ook de enige manier om de pandemie te stoppen en levensgevaarlijke COVID mutanten te voorkomen.
Volgens mij begint dit toch echt bij 18+ in de rest van de wereld vaccineren i.p.v. 0.5+ in de USA.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

CurlyMo schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 23:10:
[...]

Volgens mij begint dit toch echt bij 18+ in de rest van de wereld vaccineren i.p.v. 0.5+ in de USA.
Dit dus. En alhoewel ik zelf wel gevaccineerd ben zal ik toch echt 2x na gaan denken of ik mijn dochter van 4 wel zal vaccineren. Het is immers (totaal) niet te vergelijken met de bewezen goede vaccins uit het Rijksvaccinatieprogramma.

Bovendien is het op een gegeven moment ook wel klaar: we hebben lockdowns gehad, quarantaines en hier in Nederland zitten we straks op zo'n 85% vaccinatiegraad, dus als dat allemaal niet zou helpen moeten we ons er maar bij neerleggen dat we gewoon moeten zien te leven met corona. De meest kwetsbaren zijn beschermd (door middel van vaccins), en het streven naar 0 besmettingen is gewoon een utopie: dat gaat gewoon niet meer gebeuren.

Volvotips.com

• user109731
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Mooi plaatje van de ECDC Vaccine Tracker:

Week 23-27 hebben we heel veel eerste prikken gezet, vanaf week 28 is het vooral nog tweede prikken voor die groep. Nog drie weken en dan heeft het grootste deel van hen de tweede prik gehad en kan de GGD verder afschalen :)

• vliegnerd
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 16:36

vliegnerd

Nintendo fan.

user109731 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:44:
Mooi plaatje van de ECDC Vaccine Tracker:

[Afbeelding]

Week 23-27 hebben we heel veel eerste prikken gezet, vanaf week 28 is het vooral nog tweede prikken voor die groep. Nog drie weken en dan heeft het grootste deel van hen de tweede prik gehad en kan de GGD verder afschalen :)
Mooi overzicht!

Maar dit is toch HEEL slecht nieuws? Alleen de 60+ers zitten boven de 80% eerste prik en de rest er nog onder, soms heel ver er onder.

Als we niet nog heel veel eerste prikken gaan zitten blijven we onder de 80% vaccinatiegraad.
En er zijn dan ook nog eens 15% van de risicogroep 60+ ongeprikt. (700k of meer mensen)

Dat klinkt niet als “goed nieuws” maar eerder als “overbelaste zorg incoming”

Ik hoop dat ik een rekenfout maak, maar de vaccinatiegraad in NL baart me zorgen. De 89% vaccinatiebereidheid van coronadashboard lijkt mij een niet representatieve steekproef.

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23-09 23:36
vliegnerd schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:55:
[...]

Mooi overzicht!

Maar dit is toch HEEL slecht nieuws? Alleen de 60+ers zitten boven de 80% eerste prik en de rest er nog onder, soms heel ver er onder.

Als we niet nog heel veel eerste prikken gaan zitten blijven we onder de 80% vaccinatiegraad.
En er zijn dan ook nog eens 15% van de risicogroep 60+ ongeprikt. (700k of meer mensen)

Dat klinkt niet als “goed nieuws” maar eerder als “overbelaste zorg incoming”

Ik hoop dat ik een rekenfout maak, maar de vaccinatiegraad in NL baart me zorgen. De 89% vaccinatiebereidheid van coronadashboard lijkt mij een niet representatieve steekproef.
Hoe kom je bij je cijfers?
In de bron die je quote staat notabene dat 83.5% van Nederland al minimaal 1 prik heeft gehad.

TheS4ndm4n#1919

• vliegnerd
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 16:36

vliegnerd

Nintendo fan.

RocketKoen schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:21:
[...]

Hoe kom je bij je cijfers?
In de bron die je quote staat notabene dat 83.5% van Nederland al minimaal 1 prik heeft gehad.
Coronabeeld.nl van Yorick Blijenberg geeft per cohort de eerste en tweede prik percentages.

83.5% is “16 jaar en ouder” of 18+. Als je de kinderen meeneemt is het ongeveer 70%.

Ik hoop dat die 89% gaat uitkomen, maar ik zie het niet. De vaccinatiebereidheid van 40- lijkt in een steekproef veel groter dan daadwerkelijk prikken in arm.

EDIT: ik zie overigens dat de 50+ers in wk27 ook boven de 80% eerste prik zaten.

[Voor 6% gewijzigd door vliegnerd op 24-07-2021 14:06]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 15:29

Laten we hopen dat ons donkerrood van de besmettingscijfers weer groen gaat worden door het donkergroen van de vaccinaties :)

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Bart-Willem schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 23:47:
[...]

Dit dus. En alhoewel ik zelf wel gevaccineerd ben zal ik toch echt 2x na gaan denken of ik mijn dochter van 4 wel zal vaccineren. Het is immers (totaal) niet te vergelijken met de bewezen goede vaccins uit het Rijksvaccinatieprogramma.

Bovendien is het op een gegeven moment ook wel klaar: we hebben lockdowns gehad, quarantaines en hier in Nederland zitten we straks op zo'n 85% vaccinatiegraad, dus als dat allemaal niet zou helpen moeten we ons er maar bij neerleggen dat we gewoon moeten zien te leven met corona. De meest kwetsbaren zijn beschermd (door middel van vaccins), en het streven naar 0 besmettingen is gewoon een utopie: dat gaat gewoon niet meer gebeuren.
Het gaat niet alleen om Nederland. Je kunt je niet erbij neerleggen, het COVID virus kan dan eventueel muteren naar veel verschrikkelijker mutant.
Eentje waar Delta een lachtertje bij is en de huidige vaccins dan niet meer werken. Dan kun je je eigen helemaal voor de kop slaan dat je te slap beleid hebt gevoerd nu je nog de kans hebt om het te smoren.

Vandaar iedereen een prik en vooral de arme landen niet vergeten.
Wereldwijd een verplichte prik voor iedereen na 6 maanden oud wanneer het wetenschappelijk is aangetoond dat dit veilig genoeg is. Direct onderdeel maken van het Rijksvaccinatieprogramma.

Iedereen die zich niet wil laten vaccineren de eventuele COVID zorgkosten verplicht zelf laten betalen.
Moet je zien hoe snel dan de vaccinatiegraad hier dan hard gaat stijgen. Want dat is ook typisch Nederlands, wanneer het eigen geld gaat kosten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MarcoC
Mr_Blobby schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 14:14:
[Afbeelding]

Laten we hopen dat ons donkerrood van de besmettingscijfers weer groen gaat worden door het donkergroen van de vaccinaties :)
Nederland doet het eigenlijk nog een stuk beter dan op dit kaartje. Volgens de laatste gegevens van ECDC staat Nederland op 11,75 miljoen eerste doses, terwijl volgens het RIVM we vorige week zondag al op 11,93 miljoen zaten. Dat zou nu al 12,2 miljoen eerste doses moeten zijn (mijn schatting) wat neerkomt op een uptake van 70% en niet 67%. Andere landen geven hun cijfers sneller door waardoor Nederland altijd kunstmatig lager staat dan nodig in dit soort kaartjes en lijstjes (desondanks nog steeds wel hoog).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 22-09 13:03

mindcre8r

The Baka Crow..

CR2032 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:34:
[...]

Het gaat niet alleen om Nederland. Je kunt je niet erbij neerleggen, het COVID virus kan dan eventueel muteren naar veel verschrikkelijker mutant.
Eentje waar Delta een lachtertje bij is en de huidige vaccins dan niet meer werken. Dan kun je je eigen helemaal voor de kop slaan dat je te slap beleid hebt gevoerd nu je nog de kans hebt om het te smoren.
Is hier wetenschappelijk bewijs voor? er is wel bewijs dat er gevaccineerden ziek raken van covid en het ook nog kunnen doorgeven. kan het niet zo zijn dat hier dan een sterkere mutant uit komt die juist door de vaccinatie sterker is geworden? honest question.

Tameguchi kitten ja ney o

• Slurf1
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 16:54

Er zit dus toch een heel klein beetje ruimte om bestaande 2e afspraken te vervroegen.

[Voor 4% gewijzigd door Slurf1 op 26-07-2021 09:23]

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Slurf1 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:15:
[Twitter]
Er zit dus toch een heel klein beetje ruimte om bestaande 2e afspraken te vervroegen.
Wanneer daar een zwaarwegende reden voor is zoals bijv. de start van het nieuwe schooljaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tom-Z
  • Nu online
CurlyMo schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:59:
[...]

Wanneer daar een zwaarwegende reden voor is zoals bijv. de start van het nieuwe schooljaar.
Nee, wanneer er te weinig animo is en er anders toch vaccins op de plank blijven liggen.
mindcre8r schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:39:
[...]

Is hier wetenschappelijk bewijs voor? er is wel bewijs dat er gevaccineerden ziek raken van covid en het ook nog kunnen doorgeven. kan het niet zo zijn dat hier dan een sterkere mutant uit komt die juist door de vaccinatie sterker is geworden? honest question.
Wat bedoel je precies met "sterker"?

Mutaties zijn een kansproces. Ieder virusdeeltje dat een ziek persoon aanmaakt is nét weer een beetje anders dan het vorige. Daar kan - geheel per toeval - een virus uitkomen dat besmettelijker is. Als dat gebeurt zal uiteindelijk dié mutant de dominante streng worden omdat hij zich sneller verspreid dan de anderen. Of iemand gevaccineerd is heeft geen invloed op dit mutatieproces, maar het heeft natuurlijk wel invloed op welke mutanten kansrijk zijn en welke niet.
Door te vaccineren creëer je selectiedruk voor varianten die bij gevaccineerde mensen besmettelijker zijn. Je kan je voorstellen dat als er per toeval een mutant ontstaat die besmettelijker is voor gevaccineerden, maar niemand is gevaccineerd, dat die mutant dan geen voordeel heeft en uit zal sterven. Als je wél een boel gevaccineerden hebt zal zo'n virus het natuurlijk heel goed doen en snel dominant worden. Anderzijds is het zo dat als je niet vaccineert, je dan selectiedruk creëert voor varianten die besmettelijker zijn voor mensen met natuurlijke immuniteit.
Er is geen enkele reden waarom vaccineren een "sterkere" (als je daarmee bedoelt: dodelijker) variant zou doen ontstaan. Het enige wat bij natuurlijke selectie uitmaakt is hoe besmettelijk zo'n virus is. Een besmettelijker virus zal áltijd de selectie-race winnen. Het enige verschil dat vaccineren maakt is dat je mutanten kan krijgen die specifiek vaccin-immuniteit doorbreken i.p.v. natuurlijke immuniteit. Maar dat lijkt me lood om oud ijzer.

De beste manier om het ontstaan van gevaarlijkere mutanten te voorkomen is door de circulatie van het virus zo veel mogelijk in te dammen. Ieder virusdeeltje dat een besmet persoon aanmaakt heeft kans om nét dié gevaarlijke mutant te zijn. Je schrijft dat "gevaccineerden ziek raken van covid en het ook nog kunnen doorgeven". Wat belangrijk is, is dat de kans daarop lager is en dat gevaccineerden (als ze tóch ziek worden) ook minder virusdeeltjes aanmaken én minder lang ziek zijn.

Het allerslechtste dat je kunt doen is de helft van de bevolking vaccineren. Dan heb je én een grote groep onbeschermden waarin het virus ongeremd kan rondgaan waarin mutaties kunnen ontstaan, én een grote groep gevacineerden die klaar staan om áls er een eventuele vaccin-resistente mutant ontstaat die met open armen te ontvangen.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Tom-Z schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:04:
[...]

Nee, wanneer er te weinig animo is en er anders toch vaccins op de plank blijven liggen.
Waarom dan alleen gericht op jongeren?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tom-Z
  • Nu online
CurlyMo schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:18:
[...]

Waarom dan alleen gericht op jongeren?
Volgens het persbericht omdat het toevallig administratief handig was en we niet voor iedereen genoeg hebben:
De jongeren van 12 tot en met 17 jaar hebben allemaal BioNTech/ Pfizer gehad als eerste prik. Daarom wordt met de jongere groep gestart. De groep van boven de 18 jaar is deels met Moderna en deels met Pfizer geprikt. Het is lastiger in de uitvoering om bij uitnodigingen een onderscheid te maken tussen de twee vaccins. Wanneer er voldoende vaccins beschikbaar komen, wordt er gestart met de versnelling van de groep boven de 18 jaar

• Plenkske

Het gaat hier om tweede prikken. Deze jongeren hebben de eerste dus al gehad. Heeft dan dus niks met animo (voor die mensen) te maken.

Of heb je het over animo in het algemeen, dat daardoor tweede prikken eerder beschikbaar zijn voor de mensen die daar nog op wachten ?
Alleen maar goed dat ze dan wat schuiven als daar de mogelijkheid voor is.

• Tom-Z
  • Nu online
Plenkske schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:26:
[...]

Of heb je het over animo in het algemeen, dat daardoor tweede prikken eerder beschikbaar zijn voor de mensen die daar nog op wachten ?
Alleen maar goed dat ze dan wat schuiven als daar de mogelijkheid voor is.
Dit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
mindcre8r schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:39:
[...]

Ja, dat kun je zo zelf vinden op de sites zoals RIVM en de Amerikaanse CDC.gov
Gevaccineerd of niet gevaccineerd, wanneer er een killer mutant opstaat waar de vaccins niet tegenop kunnen is iedereen het haasje. Daarom is het zo belangrijk dat iedereen snel wordt gevaccineerd en het het virus gaat uitdoven.
Unvaccinated populations, of whatever size, are the breeding ground where the virus will eventually generate some form of mutation that will probably be a problem for us.
Unvaccinated could be breeding ground for Covid variants, US officials fear
https://www.theguardian.c...navirus-covid-variants-us

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarcoC
CR2032 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:47:
[...]

Ja, dat kun je zo zelf vinden op de sites zoals RIVM en de Amerikaanse CDC.gov
Gevaccineerd of niet gevaccineerd, wanneer er een killer mutant opstaat waar de vaccins niet tegenop kunnen is iedereen het haasje. Daarom is het zo belangrijk dat iedereen snel wordt gevaccineerd en het het virus gaat uitdoven.
Dit klinkt wel angstaanjagender dan de werkelijkheid volgens mij. Het spikeproteïne wat de vaccins als doelwit hebben is essentieel voor het virus om zich te kunnen binden. Het virus kan daarom niet teveel muteren. In meer of mindere mate zullen de vaccins daarom waarschijnlijk altijd een bepaalde effectiviteit hebben.

• Family Guy
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 06-09 19:47

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Plus, het virus zal muteren richting een lichtere ziekte-variant zodat het zich kan verspreiden.
Over een x-aantal jaar zal het vooral een keelontsteking-achtige ziekte worden i.p.v. longen.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 17:14
En dat geldt natuurlijk voor elk virus dat al jarenlang rond gaat, zoals een dosis griep- en verkoudheidsvarianten welke ook regelmatig vrij massaal rondgaan wereldwijd. Die kunnen ook muteren naar een killervariant wat ook nog niet is gebeurd.

Als straks iedereen die gevaccineerd is gaan we een soort van beslisboom in

1. is de vaccinatiegraad hoog genoeg om de R-waarde onder de 1 te houden zonder maatregelen?
2. zo nee, verspreid 't virus zich dan in zo'n beperkte mate/snelheid dat de zorg het gewoon nog aankan (incl. reguliere zorgverlening)
3. zo nee, wat dan?

Vaccinatieplicht?
Maatregelen voor al dan niet alleen ongevaccineerden?
Accepteren dat de zorg overbelast raakt? En welke zorg leveren we dan niet meer?

• Plenkske
Family Guy schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:55:
Plus, het virus zal muteren richting een lichtere ziekte-variant zodat het zich kan verspreiden.
Over een x-aantal jaar zal het vooral een keelontsteking-achtige ziekte worden i.p.v. longen.
Dat laatste lijkt nu al te gebeuren bij de volledig gevaccineerden. Als ze dan besmet raken en klachten hebben is het zoiets als een verkoudheid of lichte griep.

• mindcre8r

mindcre8r

The Baka Crow..

[...]

[...]

Wat bedoel je precies met "sterker"?

Mutaties zijn een kansproces. Ieder virusdeeltje dat een ziek persoon aanmaakt is nét weer een beetje anders dan het vorige. Daar kan - geheel per toeval - een virus uitkomen dat besmettelijker is. Als dat gebeurt zal uiteindelijk dié mutant de dominante streng worden omdat hij zich sneller verspreid dan de anderen. Of iemand gevaccineerd is heeft geen invloed op dit mutatieproces, maar het heeft natuurlijk wel invloed op welke mutanten kansrijk zijn en welke niet.
Door te vaccineren creëer je selectiedruk voor varianten die bij gevaccineerde mensen besmettelijker zijn. Je kan je voorstellen dat als er per toeval een mutant ontstaat die besmettelijker is voor gevaccineerden, maar niemand is gevaccineerd, dat die mutant dan geen voordeel heeft en uit zal sterven. Als je wél een boel gevaccineerden hebt zal zo'n virus het natuurlijk heel goed doen en snel dominant worden. Anderzijds is het zo dat als je niet vaccineert, je dan selectiedruk creëert voor varianten die besmettelijker zijn voor mensen met natuurlijke immuniteit.
Er is geen enkele reden waarom vaccineren een "sterkere" (als je daarmee bedoelt: dodelijker) variant zou doen ontstaan. Het enige wat bij natuurlijke selectie uitmaakt is hoe besmettelijk zo'n virus is. Een besmettelijker virus zal áltijd de selectie-race winnen. Het enige verschil dat vaccineren maakt is dat je mutanten kan krijgen die specifiek vaccin-immuniteit doorbreken i.p.v. natuurlijke immuniteit. Maar dat lijkt me lood om oud ijzer.

De beste manier om het ontstaan van gevaarlijkere mutanten te voorkomen is door de circulatie van het virus zo veel mogelijk in te dammen. Ieder virusdeeltje dat een besmet persoon aanmaakt heeft kans om nét dié gevaarlijke mutant te zijn. Je schrijft dat "gevaccineerden ziek raken van covid en het ook nog kunnen doorgeven". Wat belangrijk is, is dat de kans daarop lager is en dat gevaccineerden (als ze tóch ziek worden) ook minder virusdeeltjes aanmaken én minder lang ziek zijn.

Het allerslechtste dat je kunt doen is de helft van de bevolking vaccineren. Dan heb je én een grote groep onbeschermden waarin het virus ongeremd kan rondgaan waarin mutaties kunnen ontstaan, én een grote groep gevacineerden die klaar staan om áls er een eventuele vaccin-resistente mutant ontstaat die met open armen te ontvangen.
Ik bedoelde met sterker een variant waarbij de vaccins niet tot nauwelijks effect hebben. Bedankt voor je goede uitleg. We komen nooit tot een 100% dekking in een land als je internationaal reizen etc blijft toestaan. So whats next best to do ?

• CR2032
  • Niet online
MarcoC schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:52:
[...]

Dit klinkt wel angstaanjagender dan de werkelijkheid volgens mij. Het spikeproteïne wat de vaccins als doelwit hebben is essentieel voor het virus om zich te kunnen binden. Het virus kan daarom niet teveel muteren. In meer of mindere mate zullen de vaccins daarom waarschijnlijk altijd een bepaalde effectiviteit hebben.
Helaas heb je geen gelijk en zijn hiervoor geen garanties. Zoek maar eens op de term 'escape mutant'.
Conclusions
There is now clear evidence of the changing antigenicity of the SARS-CoV-2 spike protein and of the amino acid changes that affect antibody neutralization. Spike amino acid substitutions and deletions that impact neutralizing antibodies are present at significant frequencies in the global virus population, and there is emerging evidence of variants exhibiting resistance to antibody-mediated immunity elicited by vaccines.
https://www.nature.com/articles/s41579-021-00573-0

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16:27
[...]

Wereldwijd een verplichte prik voor iedereen na 6 maanden oud wanneer het wetenschappelijk is aangetoond dat dit veilig genoeg is. Direct onderdeel maken van het Rijksvaccinatieprogramma.

Iedereen die zich niet wil laten vaccineren de eventuele COVID zorgkosten verplicht zelf laten betalen.
Moet je zien hoe snel dan de vaccinatiegraad hier dan hard gaat stijgen. Want dat is ook typisch Nederlands, wanneer het eigen geld gaat kosten.
Ah, nice. Een dictatorschap, lijkt mij heel gaaf :+.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tom-Z
  • Nu online
mindcre8r schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:22:
[...]

Ik bedoelde met sterker een variant waarbij de vaccins niet tot nauwelijks effect hebben. Bedankt voor je goede uitleg. We komen nooit tot een 100% dekking in een land als je internationaal reizen etc blijft toestaan. So whats next best to do ?
Het leuke van groepsimmuniteit is dat je helemaal geen 100% dekking nodig hebt om 100% bescherming te halen. Je kan je voorstellen dat als jij de énige in Nederland bent die niet immuun is, dat de kans dat jij dan ooit besmet raakt nagenoeg nul is. Dat effect treedt al veel eerder op. Voor de huidige delta-variant wordt geschat dat de R rond 5 ligt, dus 1 persoon besmet 5 anderen. Als dan minstens 80% van de bevolking immuun is, kan het virus zich niet meer verspreiden (want 1 persoon besmet dan 5 anderen, maar als daarvan 80%, dus 4 van de 5, immuun zijn, heb je nog maar gemiddeld minder dan 1 nieuwe besmetting).
Dat wil niet zeggen dat je met 80% vaccinatiegraad er bent, want de vaccins zijn niet 100% effectief. Tegen ziekte zijn Pfizer en Moderna wel zeer effectief (>90%) dus zou je met 90% vaccinatiegraad er zijn (90% x 90% = 81%) maar helaas is de bescherming tegen besmettelijk zijn lager dan dat en juist dát heb je nodig om groepsimmuniteit te bereiken. Ik denk dat niemand nu kan voorspellen welke met vaccinatiegraad we groepsimmuniteit kunnen bereiken (en of dat überhaupt met de huidige vaccins kan). Wel is het zo dat ook natuurlijke besmettingen helpen met het opbouwen van immuniteit, dus ook als het niet helemaal met vaccinaties lukt kunnen we in de buurt komen. Maar dat is allemaal afhankelijk van hoe goed de vaccins precies zijn, hoe lang de bescherming aanhoudt, hoe goed natuurlijke ziekte beschermt tegen nieuwe besmettingen, hoe lang dié bescherming weer aanhoudt, enz...

Onze huidige strategie (en ik denk dat dat prima is) is min-of-meer zoveel mogelijk prikken en dan op termijn kijken waar we staan. Het wordt dan erg spannend of, zodra iedereen die dat wil (of moet?) geprikt is, er nog extra maatregelen nodig zijn. We zijn nu op het punt dat eigenlijk alles kan behalve het opengooien van de nachthoreca, maar dat ging vooral mis omdat er in die doelgroep nog nauwelijks geprikt was. Ik ben heel benieuwd of over een maand (of twee) als ook de jongeren volledig zijn ingeënt de nachthoreca open kan. Dan komt het najaar (zonder gunstig seizoenseffect) en dan wordt het ook weer spannend. Of er ooit een vaccinresistentie variant komt kan niemand voorspellen (nou ja, het is bijna een zekerheid dat die er komt, maar hoé resistent is nog maar de vraag) maar door veel te vaccineren en indien nodig andere maatregelen te nemen kunnen we dat wel zo veel mogelijk vertragen en in de tussentijd hopelijk betere vaccins en/of behandelingen ontwikkelen.
Eerdere pandemieën (zoals de Spaanse griep, 1918-1920) zijn ook "gewoon" voorbij gegaan, zonder dat er vaccinaties waren. Dat heeft alleen heel veel mensenlevens gekost. Doordat we nu vaccinaties hebben, gaat deze pandemie waarschijnlijk sneller en met minder slachtoffers voorbij.
Khayma schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:16:
[...]

Ah, nice. Een dictatorschap, lijkt mij heel gaaf :+.
Even los van wat ik van dat voorstel vind, als een meerderheid van de Nederlanders dat wil is dat gewoon democratisch hoor. Een democratisch gekozen regering die dingen doet die jij niet leuk vindt is nog steeds democratisch.

• RFdeGroot
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 09:56
Tom-Z schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:22:
Even los van wat ik van dat voorstel vind, als een meerderheid van de Nederlanders dat wil is dat gewoon democratisch hoor. Een democratisch gekozen regering die dingen doet die jij niet leuk vindt is nog steeds democratisch.
Tja, het kan zijn dat een regering democratisch gekozen is maar als deze vervolgens nieuwe wetten gaan doorvoeren (die er nog niet waren op het moment van kiezen) om dergelijke maatregelen te kunnen nemen vraag ik me af hoe democratisch dat allemaal is.

Ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen zouden kiezen voor inperking van vrijheid in welke vorm dan ook. Verplicht stellen van wat dan ook, dus ook als het gaat om dergelijke zaken als vaccinaties die, hoe je het ook went of keert, nog in experimentele fase zitten.

Dat een regering die democratisch gekozen is vervolgens zomaar zijn gang kan gaan lijkt me dan ook een zeer kwalijke ontwikkeling.
Hoe kan het nu dat iedereen het blijkbaar ineens normaal vind dat er zomaar nieuwe wetten worden ingevoerd / bestaande wetten aangepast zonder ook maar enige vorm van referendum?

• Montoya200x
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
en dat gevaccineerden (als ze tóch ziek worden) ook minder virusdeeltjes aanmaken.
Die conclusie mag je alleen maken voor de varianten, die tijdens je aangehaalde onderzoek, in de populatie actief waren.
From December 14, 2020, to April 10, 2021, the participants completed weekly SARS-CoV-2 testing by providing mid-turbinate nasal swabs for qualitative and quantitative reverse-transcriptase–polymerase-chain-reaction (RT-PCR) analysis.
Delta was tijdens die periode nog niet dominant, dus ben benieuwd wat daar nu de officiele onderzoeksresultaten van zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

[...]

Doe mij zo'n glazen bol! Met mutaties weet je niets zeker: 33% kans dat het erger wordt, 33% kans dat het minder erg wordt en 33% dat het hetzelfde blijft.

Met een vaccinatiegraad van 85% (nu al 83,5% dat tenminste 1 prik heeft gehad en dat loopt alleen nog maar op) zitten we in Nederland wel goed lijkt me. En daar zullen veel landen jaloers op zijn (zeker als je bijvoorbeeld Frankrijk bekijkt, waar men niet zo'n haast heeft om het vaccin te halen en straks met een soort-van-vaccinatieplicht zitten). Dus als een panische ook jonge kinderen (tot 12 jaar) "verplichten" te prikken gaat te ver, zeker als niet duidelijk is wat dat vaccin op de lange termijn bij opgroeiende kinderen doet (voor volwassenen is het immers ook onbekend, maar je wil opgroeiende kinderen geen eventuele ellende aandoen). Als je zo bang bent voor mutaties dan zou je juist vol in moeten zetten op landen met een lage vaccinatiegraad want dat worden (of zijn) de bron van mutaties, en niet de kinderopvang, basisschool of kleuterschool.

Als je echt van mening bent dat er hier een vaccinatieplicht moet komen voor kinderen vanaf 6 maanden dan zit er echt een steekje bij je los imho.

Volvotips.com

• Tom-Z
  • Nu online
RFdeGroot schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:56:
[...]

Hoe kan het nu dat iedereen het blijkbaar ineens normaal vind dat er zomaar nieuwe wetten worden ingevoerd / bestaande wetten aangepast zonder ook maar enige vorm van referendum?
Zo werkt het hier in Nederland al eeuwen 8)7 Even afgezien van de drie raadgevende referenda (Oekraïne, Grondwet EU en de Wiv) is hier nog nooit een referendum geweest over welke wet dan ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RFdeGroot
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 09:56
Tom-Z schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:41:
[...]

Zo werkt het hier in Nederland al eeuwen 8)7 Even afgezien van de drie raadgevende referenda (Oekraïne, Grondwet EU en de Wiv) is hier nog nooit een referendum geweest over welke wet dan ook.
Dat kan zijn, maar dat praat het nog niet goed. Zeker niet als het gaat om wetten zoals ze nu in Frankrijk en Griekenland gaan/willen invoeren.

Wellicht ten overvloede, maar ik ben van mening dat iedereen zich vrij zou moeten voelen om zelf te kiezen wat ze wel en niet in hun eigen lichaam laten spuiten.
Dat is waar het hier om gaat, verschillende landen bevinden zich wat mij betreft op een hellend vlak als het gaat om keuzevrijheid en dat zou volgens mij niemand moeten willen.

Vooralsnog zegt Nederland gelukkig dat deze verplichting er niet gaat komen, maar van medische apartheid zitten we niet ver meer af.
Daarnaast veroorzaakt het huidig beleid een grootschalige polarisatie wat misschien nog wel kwalijker en gevaarlijker is als dat hele virus.
Dat zijn zaken waar ik moeite mee heb maar er lijken maar weinig mensen die dit ook zo zien onder het mom van ja ach, die vaccinatie heb ik toch al gehad .. of geloven dat die vaccinatie een soort van heilige graal is. Maar dat is niet waar het mij hier om gaat, vrijheidsbeperking in welke vorm dan ook is een kwalijke zaak!

• mindcre8r

mindcre8r

The Baka Crow..

wijken de antistoffen van gevaccineerden af van ongevaccineerden om de sleutel tot een killer-vaccin te vinden eventueel? en heb je ze dan niet juist allebei nodig?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MarcoC
RFdeGroot schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:53:
[...]

Dat kan zijn, maar dat praat het nog niet goed. Zeker niet als het gaat om wetten zoals ze nu in Frankrijk en Griekenland gaan/willen invoeren.

Wellicht ten overvloede, maar ik ben van mening dat iedereen zich vrij zou moeten voelen om zelf te kiezen wat ze wel en niet in hun eigen lichaam laten spuiten.
Dat is waar het hier om gaat, verschillende landen bevinden zich wat mij betreft op een hellend vlak als het gaat om keuzevrijheid en dat zou volgens mij niemand moeten willen.

Vooralsnog zegt Nederland gelukkig dat deze verplichting er niet gaat komen, maar van medische apartheid zitten we niet ver meer af.
Daarnaast veroorzaakt het huidig beleid een grootschalige polarisatie wat misschien nog wel kwalijker en gevaarlijker is als dat hele virus.
Dat zijn zaken waar ik moeite mee heb maar er lijken maar weinig mensen die dit ook zo zien onder het mom van ja ach, die vaccinatie heb ik toch al gehad .. of geloven dat die vaccinatie een soort van heilige graal is. Maar dat is niet waar het mij hier om gaat, vrijheidsbeperking in welke vorm dan ook is een kwalijke zaak!
Natuurlijk zou iedereen zelf mogen bepalen wat ze wel en niet in hun lichaam laten spuiten. Alleen zou ook niet iedereen vrij moeten zijn om te gaan en staan zonder onnodig grote gezondheidsrisico's te lopen (met name risicogroepen en ouderen)? Deze vrijheden botsen soms met elkaar. Niet voor niks mag je niet meer roken op de werkvloer en in de horeca, een gevolg van dezelfde afweging. Het is mij wat te simplistisch om te zeggen dat je geen verwachtingen mag stellen aan de vaccinatiestatus van een invididu.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 15:29
RFdeGroot schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:53:
[...]

Wat vind je dan van de uitspraak van Macron (vertaald):
"If tomorrow you contaminate your father, your mother or myself, I am a victim of your freedom when you had the opportunity to have something to protect you and me. And in the name of your freedom, you may have a severe form (of the virus) and you will arrive at this hospital. It is all these staff who will have to take care of you and maybe give up taking someone else (...) That's not freedom, it's called irresponsibility, selfishness,"he also attacked." (bron)

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Pagina: 1 ... 88 ... 91 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om de uitrol van de coronavaccins te bespreken, de strategie, het beleid, de voortgang end dergelijke. Het subforum COR valt onder het AWM beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid. Dus ook hier onderbouw je je posts waar nodig met bronnen.

Allerlei persoonlijke updates mogen hier: De Covid kroeg. In dit topic horen ze dus niet thuis en worden ze ook gewoon weggehaald.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee