En toch wil je niet op de vragen ingaan, ik bewonder je behulpzaamheid in deze.
Ja dat mag, maar dat he niet begrijpt dat 1% kans op ziekenhuisopname per burger ontzettend hoog is, toont aan hoe jij erin zit.
Waar komt die 1% kans op ziekenhuisopname vandaan? Bedoel je niet 1% kans op ziekte met symptonen?
Neem eens afstand, lees de posts en doe er je voordeel mee in plaats van jezelf zo vreselijk te benadelen.
Het is lastig om er je voordeel mee te als je antwoorden als 'konijn of haas' krijgt wanneer je zaken van een andere kant bekijkt, hierbij zelfs aangevend dat je niet zeker bent van je interpretatie en open staat voor suggesties (die vervolgens, op een uitzondering na, niet komen).
Ergens blijk ik dus de mist in te zijn gegaan door het woordje
reduction in Absolute Risk Reduction. Vertaald naar het Nederlands is het namelijk Absoluut Risico en kan je "reduction" niet vertalen naar "minder kans".
Zoals het
artikel ook aangeeft is het belangrijk om dit getal ook te weten voor het nemen van een beslissing.
Om te weten hoe hoog het risico is, moet iemand niet alleen weten hoeveel keer hoger of lager het risico is (het relatieve risico), maar ook wat het absolute risico is. In populair-wetenschappelijke artikelen, bijvoorbeeld in de wetenschappelijke bijlage van de kranten, en in advertenties van de farmaceutische industrie wordt vaak het relatieve risico gemeld. Dit is meestal een hoog getal en daardoor lijkt het effect groter. Voor het nemen van een beslissing om wel of niet te behandelen, is het absolute risico belangrijk.
Het FDA zit er schijnbaar ook zo in:
“Provide absolute risks, not just relative risks. Patients are unduly influenced when risk information is presented using a relative risk approach; this can result in suboptimal decisions. Thus, an absolute risk format should be used.”
Bron1,
bron2
Op basis van dat
Lancet artikel kan je kan dus zeggen dat je als individu, met 1,2% als ARR tot 1,2 procentpunt (@
eamelink 
) minder risico loopt op covidvirus-gerelateerde ziekte met symptonen bij inname van een vaccin.
Verder wil ik iedereen aanraden om de
EPARS te lezen, deze zijn zeer goed leesbaar en erg informatief.