• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06:47

Rzaan

Altijd zoekende

De uitzondering misschien is het Yellow Fever - Gele Koorts stempel.
Maar die wordt ook in het boekje gezet zonder dat iemand checkt of het wel jouw boekje is bijvoorbeeld.
Waarmee ik maar wil zeggen dat het hele boekje op vertrouwen gebaseerd is.

Niemand (of bijna niemand) zal voorwenden dat hij/zij een prik heeft gekregen tegen Gele Koorts.

Bij de corona-vaccins zijn er echter zoveel mensen die er nog geen hebben en ook geen willen.
Als deze mensen toch willen reizen zullen ze wellicht eerder overgaan tot nep-stickers of photo-shop printjes.
Niet allemaal, maar de drempel is lager.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-01 10:58
Indoubt schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 22:42:
[...]

Vandaag geprikt en mijn gele boekje is gewoon ingevuld met stempel van de GGD, sticker van de fabrikant en handtekening van de GGD arts.

Niets moeilijks aan en zo gebeurt. Ik heb er niet eens om hoeven vragen. Ik had het boekje in mijn hand en ze vroegen er zelf om.

Er zijn al verschillende landen die het gele boekje als bewijs accepteren
Ik wordt hier echt moedeloos van. Die GGD is organisatorisch een bak ellende.
Zelf kreeg ik gister dus een zwartwit printje met daar een registratiekaart op in het Nederlands met daarboven een Engels en Nederlands tekst met uitleg dat dit mijn bewijs is. Op de kaart was mijn naam, datum en batchnummer getypt.

Mijn schoonvader krijgt een gedrukte registratiekaart met daarop handgeschreven de naam, een stempel met de datum en de sticker van het vaccin.

En jij krijgt het dus in het gele boekje.

Zo weet een ander land toch ook niet meer wat waarheid is. Hoe ga ik met mijn zwart printje in godsnaam een douane overtuigen dat het een officieel bewijs is terwijl andere Nederlanders een gedrukte (dik papier) kaart hebben met sticker of het gele boekje.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
crimby schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:00:
[...]

Zelf kreeg ik gister dus een zwartwit printje met daar een registratiekaart op in het Nederlands met daarboven een Engels en Nederlands tekst met uitleg dat dit mijn bewijs is. Op de kaart was mijn naam, datum en batchnummer getypt.

Mijn schoonvader krijgt een gedrukte registratiekaart met daarop handgeschreven de naam, een stempel met de datum en de sticker van het vaccin.

Zo weet een ander land toch ook niet meer wat waarheid is. Hoe ga ik met mijn zwart printje in godsnaam een douane overtuigen dat het een officieel bewijs is terwijl andere Nederlanders een gedrukte (dik papier) kaart hebben met sticker of het gele boekje.
Het printje is een registratiekaart, geen bewijs... Zie RIVM website..

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:29
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:53:
[...]
Een paar posts hierboven staat dat je er kennelijk ook zelf vaccinaties in mag zetten. Of dat klopt weet ik niet, maar dat geeft wel wat aan over de betrouwbaarheid van dit boekje.
In de meeste landen wordt het gewoon geaccepteerd en kijken ze naar de vaccinaties waar een stempel bij staat. Je mag er dus inderdaad zelf ook iets bijschrijven, maar mijn ervaring is dat als er iets in staat zonder stempel, deze niet wordt geaccepteerd.
Ik moet zeggen dat ik er, tot een week geleden, nooit van het gele boekje gehoord had trouwens. Maar ik reis ook weinig buiten Europa, dus dat zal er wel mee te maken hebben.
Het wordt inderdaad vooral gebruikt als je naar landen reist waar vaccinaties zeer sterk worden aangeraden.

[removed]

• crimby
99ruud99 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:02:
[...]

Het printje is een registratiekaart, geen bewijs... Zie RIVM website..
Potato potato (typen is niet handig haha)

Er zijn landen die het bewijs/kaart/noem het iets van de GGD accepteren als bewijs:

https://www.rtlnieuws.nl/...dse-toeristen-toe-met-ggd

Hoe gaan die het onderscheidt herkennen?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

redwing schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:03:
[...]

In de meeste landen wordt het gewoon geaccepteerd en kijken ze naar de vaccinaties waar een stempel bij staat. Je mag er dus inderdaad zelf ook iets bijschrijven, maar mijn ervaring is dat als er iets in staat zonder stempel, deze niet wordt geaccepteerd.
Waar en wanneer ben jij ooit aan de grens gevraagd om je Gele Boekje te laten zien?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Je hecht er mijns inziens veel te veel waarde aan.
De 3 uitingsvormen die je noemt, zijn allemaal niets meer of minder dan 'reminders'.
Geen bewijzen.

• crimby
Rzaan schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:11:
[...]

Je hecht er mijns inziens veel te veel waarde aan.
De 3 uitingsvormen die je noemt, zijn allemaal niets meer of minder dan 'reminders'.
Geen bewijzen.
Nja zie mijn vorige post. Er zijn dus landen die ons certificaat wél accepteren. Maar wij hebben basically 3 versies ervan. Hoe dan ook vind ik het belachelijk dat dit niet GGD breed geregeld is en dat we het allemaal op ons eigen maniertje doen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dat laatste klopt. Ik begrijp ook niet dat de GGD niet één lijn trekt.
Mensen moeten nog 15 minuten wachten. Alle tijd om mensen een fatsoenlijke print met stempel te geven en voor wie dat wil een extra stempel ik het Gele Boekje.
Maar wat doe je dan met mensen die geen Geel Boekje hebben?

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-01 16:56

Indoubt

Always be indoubt until sure

Rzaan schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:08:
[...]

Waar en wanneer ben jij ooit aan de grens gevraagd om je Gele Boekje te laten zien?
Tja, waar ben je ooit gevraagd om je corona vaccinatiebewijs te laten zien? Waarschijnlijk nooit toch?

Mij is wel eerder om het gele boekje gevraagd maar ik ben ook wel op wat vreemde plekjes op de wereld geweest

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb de hele wereld over gevlogen. En ben nog nooit (dat ik me kan herinneren) om het Gele Boekje gevraagd.
Ook niet in Angola of Zimbabwe.

Wel in een ziekenhuis omdat ze benieuwd waren wat voor vaccins ik had.
Maar aan de grens... nog nooit.
Ook niet in Pakistan waar Polio-vaccin verplicht schijnt te zijn.

Mensen kennen veel te veel waarde toe aan dit boekje (als grensdocument).
Als reminder en om aan een arts te kunnen laten zien, voldoet het echter uitstekend.

Het verschil blijft echter dat niemand (of bijna niemand) een Gele Koorts stempel zal vervalsen omdat men in zijn algemeenheid liever niet naar een gebied gaat met Gele Koorts zonder inenting.
Maar als je een vaccin-weigeraar bent en je wilt toch op vakantie, dan is een stickertje snel gemaakt. Dit plak je vervolgens in een boekje dat je online kunt kopen en waar je zelf moet invullen wie je bent. Het Gele Boekje is schijnveiligheid.

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-01 17:18
99ruud99 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 06:18:
Mensen, even wat achtergrond over het gele boekje, gezien ik heleboel verwarring hierover zie.

In het begin werd gestempeld, daarna niet meer omdat er veel mis ging. (Elk vaccin moet andere stempel, dus veel werk).
Sinds gistermiddag MAG er weer gestempeld worden. Betekend niet dat dit een garantie geeft.

Wat wel bekend is:
Het papier dat je mee krijgt is een registratiekaart, geen vaccinatie bewijs.
De stempel is geen bewijs voor corona, het is puur en alleen voor je eigen administratie (Ondanks dat 90% me hiervoor gaat afschieten, wil best discussie in pm aangaan).
Vanaf +-21 juni komt de corona checker app van het RIVM online. HIEROP inloggen met je DigiD is WEL een vaccinatie bewijs.
Al jaren is het geen probleem het gele vaccinatie boekje om te kunnen reizen in gebieden waar een vaccinatie verplicht is.

En nu bij de pandemie doen we moeilijk.

En ben je verplicht om een QR code te tonen en verplichtingen voor een smartphone. De QR is naar mij mening veel meer fraude gevoelig dan een boekje.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

De GGD bestaat niet. Er zijn 25 zelfstandige GGD’s die allemaal in een eigen veiligheidsregio hun taken uitvoeren. Ook het takenpakket kan per regio verschillen omdat de GGD’s voor de gemeentes werken. Niet raar dus dat ze ook niet allemaal dezelfde regels hanteren.

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04:47
Rzaan schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:58:
Ik heb de hele wereld over gevlogen. En ben nog nooit (dat ik me kan herinneren) om het Gele Boekje gevraagd.
Ook niet in Angola of Zimbabwe.
In (Brits) Guyana hebben ze ons er naar gevraagd aan de grens. Gelukkig drie dagen eerder in Paramaribo een vaccinatie gele koorts laten zetten voor €3 per stuk. Inderdaad Zimbabwe niet. Zambia, Namibië, Botswana etc ook allemaal niet.

Lekker!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:34
downtime schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:15:
[...]

De GGD bestaat niet. Er zijn 25 zelfstandige GGD’s die allemaal in een eigen veiligheidsregio hun taken uitvoeren. Ook het takenpakket kan per regio verschillen omdat de GGD’s voor de gemeentes werken. Niet raar dus dat ze ook niet allemaal dezelfde regels hanteren.
Een falende overheid is de oorzaak hiervan. Dit moet je veel centraler aanpakken.

Los daarvan hadden ze een jaar de tijd om erover na te denken en imo gewoon het gele boekje als bewijs moeten nemen. Dus gele boekje mee en daarin stempelen. Heb je geen geel boekje dan krijg je er eentje met stempel. Simpeler kon niet.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Napsju schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:18:
[...]

In (Brits) Guyana hebben ze ons er naar gevraagd aan de grens. Gelukkig drie dagen eerder in Paramaribo een vaccinatie gele koorts laten zetten voor €3 per stuk.
Hiermee geef je meteen aan dat je je er allemaal niet te veel van voor moet stellen.
Een Yellow Fever vaccinatie die je 3 dagen van tevoren krijgt, heeft niet zo veel zin (als deze zou kunnen hebben) 10 dagen van tevoren is wel het minimum.
Niemand aan de grens heeft dus naar de datum gekeken, maar alleen of je een stempel had.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Evertt schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:13:
[...]

Al jaren is het geen probleem het gele vaccinatie boekje om te kunnen reizen in gebieden waar een vaccinatie verplicht is.

En nu bij de pandemie doen we moeilijk.

En ben je verplicht om een QR code te tonen en verplichtingen voor een smartphone. De QR is naar mij mening veel meer fraude gevoelig dan een boekje.
Er zijn dus nauwelijks landen waar vaccinatie verplicht is.
Maar belangrijker: Mensen die naar die gebieden gaan willen zich meestal graag laten vaccineren.

Maar in deze wappie-wereld zijn er honderdduizenden die wel willen reizen maar geen vaccin willen.
Dan is zo'n Geel Boekje niet het juiste document.
Nu kun je zeggen 'alles beter dan niets' of 'vervalsen mag niet', maar dat is naïef.
Boekje bestel je online, stickers koop je bij Bruna, printer heeft altijd wel iemand.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

AMARONE schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:19:
[...]

Een falende overheid is de oorzaak hiervan. Dit moet je veel centraler aanpakken.

Los daarvan hadden ze een jaar de tijd om erover na te denken en imo gewoon het gele boekje als bewijs moeten nemen. Dus gele boekje mee en daarin stempelen. Heb je geen geel boekje dan krijg je er eentje met stempel. Simpeler kon niet.
Weet je wel hoe simpel het is om een stempel te laten maken?
En die vervolgens te zetten in een boekje dat je gewoon kunt kopen?
Wat bewijst zo'n boekje nou?

• redwing
Rzaan schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:08:
[...]
Het wordt meestal niet als reisdocument gebruikt, maar b.v. in Amerika en Z-Korea heb ik hem wel nodig gehad als vaccinatiebewijs toen ik daar woonde. Alleen aangezien er momenteel geen landen zijn die mensen weigeren vanwege vaccinaties zal hij daar zelden worden gebruikt. Alhoewel ook daarvan ik moet zeggen dat ik wel eens een vaccinatiebewijs heb moeten laten zien in de wat minder bekende landen.

[removed]

• redwing
Rzaan schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:35:
[...]
Weet je wel hoe simpel het is om een stempel te laten maken?
En die vervolgens te zetten in een boekje dat je gewoon kunt kopen?
Wat bewijst zo'n boekje nou?
En jij denkt dat er straks een waterdicht systeem komt? Je kunt al makkelijk een vaccinatie krijgen door wat te bluffen, dus ik zie echt geen systeem komen waar niet omheen te werken valt.

[removed]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Zuid Korea was ik ook.
Vroegen ze nergens om, maar wat ik me wel herinner is dat daar nog voor Polio gevaccineerd wordt volgens mij.
Of in ieder geval daar gestationeerde US troepen.

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:40
AMARONE schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:19:
[...]

Alsjeblieft niet. De ene regio is de andere niet. Juist daarom is het opgesplitst en is alles (veel) geregeld in de wet Veiligheidsregio’s. Daarbij: als je er één organisatie van maakt, verlies je de flexibiliteit die de VR’s nu hebben.

Dus nee. Verdiep je er even in, voordat je gaat roeptoeteren.

Overigens zijn er natuurlijk landelijke overlegorganen en overkoepelende organisaties zoals IFV.

[ Voor 8% gewijzigd door Cass Casey op 21-05-2021 13:55 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

redwing schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:52:
[...]

En jij denkt dat er straks een waterdicht systeem komt? Je kunt al makkelijk een vaccinatie krijgen door wat te bluffen, dus ik zie echt geen systeem komen waar niet omheen te werken valt.
Ik zie zo'n systeem nog niet komen, nee.
Maar denk ook dat dit één van de eerste keren is dat je een vaccinatie-bewijs nodig hebt om te reizen EN sommige mensen niet gevaccineerd willen worden.
Bij alle vorige vaccinatie-verplichtingen (zoals Gele Koorts) willen de meeste mensen het vaccin ook.

Ik heb de oplossing ook niet, maar om nou het Gele Boekje als oplossing te zien is weer wat anders.
Zal toch nog wel ergens een tussenweg zijn te vinden tussen supersafe en supersimpel te vervalsen.

• redwing
Rzaan schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:55:
[...]
Ik zie zo'n systeem nog niet komen, nee.
Maar denk ook dat dit één van de eerste keren is dat je een vaccinatie-bewijs nodig hebt om te reizen EN sommige mensen niet gevaccineerd willen worden.
Bij alle vorige vaccinatie-verplichtingen (zoals Gele Koorts) willen de meeste mensen het vaccin ook.
Ook toen had je mensen die het vaccin niet wilden. Die heb je nu eenmaal altijd. En voor hoe lang is dit nu echt nodig? Zodra wereldwijd voldoende mensen zijn gevaccineerd heeft het helemaal geen nut meer.
Ik heb de oplossing ook niet, maar om nou het Gele Boekje als oplossing te zien is weer wat anders.
Zal toch nog wel ergens een tussenweg zijn te vinden tussen supersafe en supersimpel te vervalsen.
Tja, het is wel een oplossing die er nu al is. En je kunt als het nodig is natuurlijk altijd iets toevoegen, maar tot nu toe was het bij veel GGDs simpelweg verboden om dat boekje in te vullen. En vooral dat stuk vind ik erg raar.

[removed]

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-01 06:17
redwing schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:42:
[...]

Ook toen had je mensen die het vaccin niet wilden. Die heb je nu eenmaal altijd. En voor hoe lang is dit nu echt nodig? Zodra wereldwijd voldoende mensen zijn gevaccineerd heeft het helemaal geen nut meer.

[...]
1. Je bent nog wel een paar jaar verder voordat we zo ver zijn. En dan nog ben je er niet, Corona moet ook muteren naar een minder dodelijk variant, anders blijf je een hoge vaccinatiegrens houden.
2. De eerst komende decennia gaan we bij de eerste de beste griezelige griepmutant preventief vol erin, trauma is gigantisch. Dat is logisch, maar het is niet te verwachten dat we dit registratie systeem gaan opdoeken.

Het is een ingrijpende actie die tot mijn afgrijzen veel teveel steun vindt. We vinden het blijkbaar niet zo spannend dat we expliciet rechten gaan hangen aan de gezondheid van de burgers en vertrouwen erop dat dit wel overwaait.

Dat is echter helemaal niet zo waarschijnlijk.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

redwing schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:42:
[...]

[...]

Tja, het is wel een oplossing die er nu al is. En je kunt als het nodig is natuurlijk altijd iets toevoegen, maar tot nu toe was het bij veel GGDs simpelweg verboden om dat boekje in te vullen. En vooral dat stuk vind ik erg raar.
Er zullen vast mensen zijn geweest die ook het Gele Koorts vaccin liever niet wilden. Maar het vraagt nogal wat om een stempel the laten maken van het Ministerie van Volksgezondheid om zo makkelijker je reis te kunnen maken. Bij Corona is dat wel wat anders. Er zijn honderdduizenden Nederlanders die al geen vaccin willen.

Dat de GGD de boekjes niet invult, is absurd. Had gewoon iemand kunnen zitten met een stempelkussen achter een tafeltje en rammen maar. Niks mis mee.
Want hebben is hebben.

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:11

s3n

Zie voor een update over 1967-1968. Aardige om te volgens sowieso:

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

roffeltjes schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:51:
Het is een ingrijpende actie die tot mijn afgrijzen veel teveel steun vindt. We vinden het blijkbaar niet zo spannend dat we expliciet rechten gaan hangen aan de gezondheid van de burgers en vertrouwen erop dat dit wel overwaait.

Dat is echter helemaal niet zo waarschijnlijk.
Ik snap niet helemaal waar je op doelt.
Kun je dit wat toelichten?

• roffeltjes
Rzaan schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:59:
[...]

Ik snap niet helemaal waar je op doelt.
Kun je dit wat toelichten?
Het is toch evident... we gaan rechten hangen aan of iemand al dan niet gevaccineerd is en we gaan dat bijhouden in een internationaal uitwisselbaar systeem. Dat is een unicum, een ethische grens die we onder het mom van de crisis soepeltjes gaan nemen.

Dat is wel reden om te reflecteren en om na te denken over de ongetwijfeld minder prettige consequenties die aan dit soort systemen hangen.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

s3n schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:59:
Zie voor een update over 1967-1968. Aardige om te volgens sowieso:
[Twitter]
Lijkt me nog niet heel officieel.

Elect a clown, expect a circus.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

roffeltjes schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:03:
[...]

Het is toch evident... we gaan rechten hangen aan of iemand al dan niet gevaccineerd is en we gaan dat bijhouden in een internationaal uitwisselbaar systeem. Dat is een unicum, een ethische grens die we onder het mom van de crisis soepeltjes gaan nemen.

Dat is wel reden om te reflecteren en om na te denken over de ongetwijfeld minder prettige consequenties die aan dit soort systemen hangen.
Nee, het was niet evident waar je op doelde, anders vroeg ik het niet.

Je visie, daar heb ik wel mijn gedachten over, maar volgens mij horen die niet in dit topic thuis.
Dit gaat meer om de praktische kant en zaken van de registratie.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

roffeltjes schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:03:
[...]

Het is eerder een unicum dat we 70 jaar niet te maken hebben gehad met beperkingen uit het oogpunt van verspreiding van ziektes tegen te gaan.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• roffeltjes
Rzaan schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:09:
[...]

Nee, het was niet evident waar je op doelde, anders vroeg ik het niet.

Je visie, daar heb ik wel mijn gedachten over, maar volgens mij horen die niet in dit topic thuis.
Dit gaat meer om de praktische kant en zaken van de registratie.
Ik zie nochtans de woorden beleid en strategie in de topic, dus dit gaat juist om meer dan de praktische kant.
IJzerlijm schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:14:
[...]
Het is eerder een unicum dat we 70 jaar niet te maken hebben gehad met beperkingen uit het oogpunt van verspreiding van ziektes tegen te gaan.
Dat is natuurlijk niet toevallig, juist de vaccinatie techniek heeft ons hierin geholpen (net als betere voeding en hygiene waarschijnlijk wel zal hebben geleid tot een betere weerstand/lagere mortaliteit).

Aan de andere kant hebben we nu dus ook ongekende registratie en surveillance mogelijkheden, dat is op zichzelf al een potente combinatie, maar nu gaan we er medische data ingieten waarbij we dus rechten hangen aan een persoon.

Het is niet onlogisch, maar er worden nu wel heel snel knopen doorgehakt waarbij we een kant opgaan die we voor heel goede redenen nog niet eerder zijn opgegaan.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:34
Cass Casey schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:54:
[...]

Alsjeblieft niet. De ene regio is de andere niet. Juist daarom is het opgesplitst en is alles (veel) geregeld in de wet Veiligheidsregio’s. Daarbij: als je er één organisatie van maakt, verlies je de flexibiliteit die de VR’s nu hebben.

Overigens zijn er natuurlijk landelijke overlegorganen en overkoepelende organisaties zoals IFV.
Dat werkt bij een crisis echt heel goed. Prima voor het normaal maar in een crisis zoals dit heb ik liever ee nsterke centrale aansturing (liefst met militaire precisie ala Israel )

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Woy schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:31:
[...]

Laatste 2 weken was dinsdag ( 11 en 4 mei ) de week daarvoor op woensdag, maar dat was volgens mij omdat de 27ste natuurlijk een feestdag was.
@Woy De leverings grafieken op het dashboard zijn eindelijk geupdate:
https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties

Wel heel erg laat deze keer.
Juni lijkt constant 1,6M/week te worden qua levering.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 21-05-2021 18:24 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-01 22:57
Cass Casey schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:54:
[...]

Er staat me bij dat er wel zo'n landelijke overkoepelende organisatie was, maar dat die is opgedoekt. Kost geld, en incidenten zijn toch nooit landelijk...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
YakuzA schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 18:23:
[...]

@Woy De leverings grafieken op het dashboard zijn eindelijk geupdate:
https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties

Wel heel erg laat deze keer.
Juni lijkt constant 1,6M/week te worden qua levering.
Ik hoop vooral dat Janssen inderdaad gaat leveren wat er nu gepland staat. Tot nu toe is dat helaas elke keer nog tegen gevallen. Laten we hopen dat dat opstart problemen waren, en het geneuzel met die fabriek in Amerika hier niet te veel impact heeft

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Woy schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 18:32:
[...]

Ik hoop vooral dat Janssen inderdaad gaat leveren wat er nu gepland staat. Tot nu toe is dat helaas elke keer nog tegen gevallen. Laten we hopen dat dat opstart problemen waren, en het geneuzel met die fabriek in Amerika hier niet te veel impact heeft
Aangezien ze in de VS de vaccins niet meer kwijt kunnen zal dat geen beperking meer zijn nu als het goed is.

PSN

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:17
Woy schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 18:32:
Ik hoop vooral dat Janssen inderdaad gaat leveren wat er nu gepland staat.
Is dat nog wel nodig? Pfizer is veel beter en ruim beschikbaar.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
YakuzA schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 18:34:
[...]

Aangezien ze in de VS de vaccins niet meer kwijt kunnen zal dat geen beperking meer zijn nu als het goed is.
Toch loopt het nog niet soepel, want deze week is er ook minder dan de helft van het geplande aantal geleverd.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
hoevenpe schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 18:35:
[...]

Is dat nog wel nodig? Pfizer is veel beter en ruim beschikbaar.
Met alleen de miljoen Pfizer per week redden we begin juli iedereen een eerste prik ieder geval niet. Het idee van maar 1 prik staat mij persoonlijk ook nog wel aan ;)

• blissard
  • Laatst online: 11:20
Woy schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 18:39:
[...]

Met alleen de miljoen Pfizer per week redden we begin juli iedereen een eerste prik ieder geval niet. Het idee van maar 1 prik staat mij persoonlijk ook nog wel aan ;)
Die ene prik heeft ook mijn voorkeur. Ben ik er gelijk vanaf.
Maakt ook de “gooi die vaccinatielijnen maar open” een stuk makkelijker. Veel minder geregel met 2e prikken en makkelijk te bewaren.

[ Voor 16% gewijzigd door blissard op 21-05-2021 23:14 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:44:
Moet zeggen dat ik toch blij ben dat we nog even gewacht hebben met een afspraak maken tot we de uitnodiging voor mijn vrouw binnen hadden. Maandag de huisarts gebeld, vandaag de uitnodiging in de bus, over iets meer dan een week de eerste prik, hier gewoon in onze woonplaats.

Wat mij betreft boven verwachting. Mag ook best een keer gezegd worden.
Om nog even kort terug te komen op bovenstaande: bellen met de huisarts heeft de situatie voor ons niet veranderd. We hebben afgelopen week nog even contact gehad met de assistente die verantwoordelijk is voor het doorgeven van gegevens voor de vaccinaties. Die had nog helemaal niets gedaan met de vraag van mijn vrouw. Nouja, niets, alleen gecontroleerd of haar naam inderdaad niet op de lijst stond. Dat stond hij dus wel. Ze belde nog even om door te geven dat ze mijn vrouw ging aanmelden voor de veegronde, zodat ze een nieuwe uitnodiging zou krijgen. Maar.... de dag daarvoor hadden we de uitnodiging dus ontvangen en de afspraken al gepland.

Bij de huisarts waren ze op z'n zachtst gezegd niet heel blij met het grote verschil in ontvangstdatum van de uitnodigingen (ruim 2,5 week verschil binnen de patienten van dezelfde praktijk). Mensen spreken elkaar en dat heeft heel veel telefoontjes van bezorgde patiënten opgeleverd. Het gaat op een gegeven moment als een lopend vuurtje, net als de tips "om gewoon maar afspraken te gaan maken". Na een kleine 2 weken zijn die er bijna allemaal wel van overtuigd dat er iets helemaal mis is gegaan en gaan dus allemaal bellen.

Het is mij in ieder geval wel duidelijk dat de huisarts hier geen enkele rol heeft gespeeld. Die heeft zijn werk gewoon gedaan, en goed.

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:34

vliegnerd

Nintendo fan.

1967 en 1968 vanaf nu online open!

EDIT; op Twitter wordt gesproken over 1 afspraak: Janssen vaccin.

EDIT 2 : Janssen bevestigd door RIVM: https://twitter.com/rivm/status/1395995017475502095?s=21

[ Voor 82% gewijzigd door vliegnerd op 22-05-2021 08:52 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:56
Hopelijk ook Janssen voor 69/70 hierna. Daar val ik namelijk in.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-01 16:56

Indoubt

Always be indoubt until sure

vliegnerd schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 08:21:
1967 en 1968 vanaf nu online open!

EDIT; op Twitter wordt gesproken over 1 afspraak: Janssen vaccin.

EDIT 2 : Janssen bevestigd door RIVM: https://twitter.com/rivm/status/1395995017475502095?s=21
Klopt, naar aanleiding van je bericht heb ik direct iemand geïnformeerd die uit 1968 is. Die heeft zich onmiddellijk aangemeld en krijgt Janssen. Afspraak is ook lekker vlot.

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:29
1968, de Janssen generation ;-)

Volgende week vrijdag 9u gaat ie er in. Checkte toevallig m'n Twitter tijdlijn toen ik wakker werd vanmorgen.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

autje schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:00:
Hopelijk ook Janssen voor 69/70 hierna. Daar val ik namelijk in.
Er wordt begin juni 400k Janssen en 1M Pfizer geleverd. Van de Pfizer is zeg 1/3 voor tweede prikken. Dus 600k Pfizer vs 400k Janssen(ongeveer)

De kans op Janssen lijkt dus ongeveer 40%.

Best mooie kans.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ah, ze bepalen dus gewoon per jaargang welk vaccin je krijgt blijkbaar. Verstandig, dat maakt het qua planning en stuk makkelijker lijkt mij.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:52

Agent47

I always close my contracts.

M’n moeder heeft 3,5 week geleden Janssen gekregen (werkt in de zorg) Ze heeft hem dus al, ze is 1 avond een beetje wazig geweest.

Heeft ze vandaag alsnog een brief gekregen vanuit het RIVM. Ze valt wel in die leeftijdsgroep maar het lijkt erop dat de registratie toch niet helemaal goed gaat. Wat ik denk is dat ze een x aantal prikken hebben gegeven aan de zorginstelling en dat ze dan niet registreren wie de prikken gehad heeft.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Er wordt sowieso niet erg goed geregistreerd wie welke prik krijgt.
Maar dat maakt ook niet veel uit.
Behalve dat er veel dubbele brieven e.d. verstuurd worden. Dat kost geld.

Maar zolang men dagelijks het maximaal aantal prikken zet en we steeds dichter bij de beoogde vaccinatiegraad komen, gaat het goed. Op dat vlak dan.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Woy schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:45:
Ah, ze bepalen dus gewoon per jaargang welk vaccin je krijgt blijkbaar. Verstandig, dat maakt het qua planning en stuk makkelijker lijkt mij.
Dat valt dus enigszins tegen. Zo worden bij een aantal artsenpraktijken in Gelderland de jaargangen 1960 en 1959 (die met Astra Zenica geprikt gaan worden) nu pas opgeroepen om in juni hun eerste prik te komen halen. De tweede krijgen ze dan eind augustus pas.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Maar voor die specifieke jaargangen gold al vanaf een vroeg stadium een uitzondering.
Dus dat is niet goed te vergelijken met de huidige situatie waarin klaarblijkelijk ook J&J aan bod komt.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Yaksa schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 11:07:
[...]

Dat valt dus enigszins tegen. Zo worden bij een aantal artsenpraktijken in Gelderland de jaargangen 1960 en 1959 (die met Astra Zenica geprikt gaan worden) nu pas opgeroepen om in juni hun eerste prik te komen halen. De tweede krijgen ze dan eind augustus pas.
Zoals @Rzaan opmerkt was die groep inderdaad altijd al een losse groep, met een toegewezen vaccin. Voor sommigen lijkt dat niet even soepel gelopen te zijn. Maar voor de 60- groep was nog niet echt duidelijk hoe de verdeling van type vaccins zou zijn. Dit lijkt er op te wijzen dat ze gewoon per jaartal en vaccin toewijzen. Lijkt mij ieder geval een eenvoudige manier. Elke manier waarbij mensen niet kunnen kiezen gaat geheid boze mensen opleveren, maar dit zorgt ieder geval dat je niet allemaal willekeur bij het plannen via de telefoon krijgt. Ik vermoed dat nadat iedereen een eerste kans gehad heeft alsnog wel een soort vrije keuze komt.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Woy schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 11:58:
[...]

Zoals @Rzaan opmerkt was die groep inderdaad altijd al een losse groep, met een toegewezen vaccin. Voor sommigen lijkt dat niet even soepel gelopen te zijn. Maar voor de 60- groep was nog niet echt duidelijk hoe de verdeling van type vaccins zou zijn. Dit lijkt er op te wijzen dat ze gewoon per jaartal en vaccin toewijzen. Lijkt mij ieder geval een eenvoudige manier. Elke manier waarbij mensen niet kunnen kiezen gaat geheid boze mensen opleveren, maar dit zorgt ieder geval dat je niet allemaal willekeur bij het plannen via de telefoon krijgt. Ik vermoed dat nadat iedereen een eerste kans gehad heeft alsnog wel een soort vrije keuze komt.
Als je per jaartal een vaccin selecteert, is het idd ook bij het maken van de afspraak al direct duidelijk welke het wordt.

PSN

• blissard
vliegnerd schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:27:
[...]

Er wordt begin juni 400k Janssen en 1M Pfizer geleverd. Van de Pfizer is zeg 1/3 voor tweede prikken. Dus 600k Pfizer vs 400k Janssen(ongeveer)

De kans op Janssen lijkt dus ongeveer 40%.

Best mooie kans.
Zeker mooie kans. Ik hoop voor mezelf ook op Janssen.
Ik denk dat er ook nog een kans is dat ze toch nog een leeftijds-splitsing gaan maken om zo jongeren vaker met Pfizer (/moderna) te vaccineren (om de kans op ernstige bijwerkingen in die groep te verkleinen). Dan neemt de kans op Jansen voor ouderen (kuch) nog verder toe.

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:45
Rzaan schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:57:

Maar zolang men dagelijks het maximaal aantal prikken zet en we steeds dichter bij de beoogde vaccinatiegraad komen, gaat het goed. Op dat vlak dan.
Hier ook twee keer een uitnodiging.

Afgelopen dinsdag de uitnodiging gehad op medische indicatie. Meteen online een afspraak gemaakt, echter pas op 11 juni voor de eerste prik in Purmerend en de tweede op 16 juli. Ik kon wel een week eerder terecht in Middenmeer maar dat kwam me qua tijdstip/werk niet uit. In de bevestiging via mail staat ook niet duidelijk welk vaccin ik precies zal krijgen. Er staat Pfizer of Moderna. Ik heb nog niemand gehoord die Moderna heeft gekregen. Maakt ook niet zo veel uit denk ik aangezien beide vaccins zo'n beetje aan elkaar gelijk zijn.

Twee dagen later kreeg ik echter een tweede uitnodiging, blijkbaar nu op leeftijd (ben van bouwjaar '65) want er stond niets over medische indicatie bij.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-01 22:45
Agent47 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:47:
M’n moeder heeft 3,5 week geleden Janssen gekregen (werkt in de zorg) Ze heeft hem dus al, ze is 1 avond een beetje wazig geweest.

Heeft ze vandaag alsnog een brief gekregen vanuit het RIVM. Ze valt wel in die leeftijdsgroep maar het lijkt erop dat de registratie toch niet helemaal goed gaat. Wat ik denk is dat ze een x aantal prikken hebben gegeven aan de zorginstelling en dat ze dan niet registreren wie de prikken gehad heeft.
De zorgverlener (huisdokter, GGD of instelling) zou de vaccinatie moeten registreren en het decentraal medisch dossier moeten vullen. Hiermee zou een dubbele oproep voorkomen moeten worden.

Daarnaast kunnen de gegevens worden geregistreerd (na toestemming) in een centraal systeem. Wordt de toestemming niet verleend door de gevaccineerde, dan mist er bij het RIVM informatie over bijvoorbeeld het effect van een vaccin. Maar zover ik het begrijp wordt dat systeem niet gebruikt voor het registreren van oproepen.

Analoog komt weer helemaal terug

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

blissard schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:03:
[...]

Zeker mooie kans. Ik hoop voor mezelf ook op Janssen.
Ik denk dat er ook nog een kans is dat ze toch nog een leeftijds-splitsing gaan maken om zo jongeren vaker met Pfizer (/moderna) te vaccineren (om de kans op ernstige bijwerkingen in die groep te verkleinen). Dan neemt de kans op Jansen voor ouderen (kuch) nog verder toe.
Grappig, laten we het hopen want als mid-dertiger wil ik liever het een betere beschermd zijn (en dat bijdrage aan de samenleving) dan klaar zijn met een enkele prik.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:45
DevWouter schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:45:
[...]
Grappig, laten we het hopen want als mid-dertiger wil ik liever het een betere beschermd zijn (en dat bijdrage aan de samenleving) dan klaar zijn met een enkele prik.
Eens.
AZ en Janssen zitten qua effectiviteit op 60 67% waar Pfizer en Moderna rond de 95% zitten. Geef mij dan maar twee prikken van één van die laatste twee (liefst Pfizer).

• blissard
Tranquility schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:57:
[...]

Eens.
AZ en Janssen zitten qua effectiviteit op 60% waar Pfizer en Moderna rond de 95% zitten. Geef mij dan maar twee prikken van één van die laatste twee (liefst Pfizer).
67% , maar verder wel correct. Ik ben alleen geen risico groep, dus ook zonder vaccin was het risico voor mij al laag. Ik haal dat vaccin vooral voor anderen. Als het RIVM het daarvoor geschikt acht, dan vind ik het ook prima.
Scheelt me ook een boel gehannes rond de zomervakantie.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:32

ZieMaar!

Moderator General Chat
De vraag is a) of die verschillen nu echt nog zo groot zijn (zie bijv https://www.parool.nl/ned...rken-als-pfizer~b6f3517f/, de verschillen na 1 prik zijn heel klein) en b) of je die extra effectiviteit nodig hebt en c) of dat dan langer wachten waard is (op individueel én groepsniveau).

Ik weet de antwoorden niet, maar ik vraag me af of het nou echt veel uitmaakt...

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:45
[...]

Eens.
AZ en Janssen zitten qua effectiviteit op 60% waar Pfizer en Moderna rond de 95% zitten. Geef mij dan maar twee prikken van één van die laatste twee (liefst Pfizer).
Alle vaccinaties die nu beschikbaar zijn voorkomen voor 100% ziekenhuisopname. Dat lijkt me veruit het belangrijkste :)

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

ZieMaar! schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:04:
De vraag is
a) of die verschillen nu echt nog zo groot zijn (zie bijv https://www.parool.nl/ned...rken-als-pfizer~b6f3517f/, de verschillen na 1 prik zijn heel klein)
Dat is een beetje appels en peren vergelijken. Het artikel gaat over het verschil AZ en Pfizer en niet Janssen. Verder gaat het over een halve kuur.
b) of je die extra effectiviteit nodig hebt
Het percentage is vooral kans dat het vaccin aanslaat. Als een vaccin 75% effectief is en je vaccineert de complete bevolking dan heeft een kwart geen (of in mindere mate) bescherming tegen het virus.

Is je doel het uitroeien van het virus dan moet je een bepaalde percentage van je groep immunien zijn. Is maar 50% gevaccineerd met het 75% vaccin (en er is geen natuurlijke immunitiet) dan is je groepsimmunitiet waarschijnlijk 37,5%. (let op: Deze berekening is erg versimpeld)
c) of dat dan langer wachten waard is (op individueel én groepsniveau).
Dat is afhankelijk van waar we waarde aan hechten. Is de gezondheid het hoogste goed dan is het wachten absoluut waard, maar gezien de meeste mensen een mix van prioriteiten heeft kan je aan de knoppen draaien.

Overigens mag bij mij elk vaccin er ingespoten worden hoewel ik een zeer sterke voorkeur. Liever een minder effectief vaccin dan geen vaccin.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• DevWouter
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Mediacj schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:20:
[...]

Alle vaccinaties die nu beschikbaar zijn voorkomen voor 100% ziekenhuisopname. Dat lijkt me veruit het belangrijkste :)
Kan je die 100% toelichten? Want het klinkt wel erg zwart-wit en als iemand "100%" zegt dan weet ik dat men 100% er naast zit ;)

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:35
[...]

Eens.
Feek News

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:45
DevWouter schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:38:
[...]
Kan je die 100% toelichten? Want het klinkt wel erg zwart-wit en als iemand "100%" zegt dan weet ik dat men 100% er naast zit ;)
Ja 100% is nogal stellig :) maar het zal niet veel schelen:

https://edition.cnn.com/2...-prevent-death/index.html
citaat:
Drug giant AstraZeneca said Monday its vaccine, developed with Britain's Oxford University, showed about 79% efficacy in preventing symptomatic disease. No one who got the vaccine ended up in the hospital with a coronavirus infection.

https://www.nrc.nl/nieuws...welk-bedrijf-ook-a4040590

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

DevWouter schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:45:
[...]
De efficacy van Janssen en Pfizer tegen de Engelse en SA varianten lijken uit de resultaten ongeveer gelijk te zijn.

PSN

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-01 18:02
loekf2 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:27:
1968, de Janssen generation ;-)

Volgende week vrijdag 9u gaat ie er in. Checkte toevallig m'n Twitter tijdlijn toen ik wakker werd vanmorgen.
Ook toevallig. Ik krijg vrijdag om 09.05 de 2e Pfizer.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:47
[...]

Eens.
AZ zit mogelijk op 85% tot 90% volgens het laatste onderzoek uit de UK.

Kan dus wel meevallen. Ook na een eerste prik doet het niet onder voor pfizer.

En tevens; als er vaak gesproken wordt over effectiviteit gaat het om milde klachten. Voor zware klachten/opnames/dood doen ze het allemaal vergelijkbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Adlermann op 22-05-2021 14:27 ]

• roffeltjes
blissard schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:03:
[...]

67% , maar verder wel correct. Ik ben alleen geen risico groep, dus ook zonder vaccin was het risico voor mij al laag. Ik haal dat vaccin vooral voor anderen. Als het RIVM het daarvoor geschikt acht, dan vind ik het ook prima.
Scheelt me ook een boel gehannes rond de zomervakantie.
Het is niet helemaal een duidelijke vergelijking want volgens mij was er wel wat verschil in tijd en locatie tussen de Moderna/Pfizer trials en die van A-Z.

Ik prefereer ook Pfizer. al was het maar dat er toch wel erg veel gezeik was met de producent (los van wie gelijk heeft, pfizer levert op tijd, dus die verdient ons vertrouwen), maar de effectiviteit verschillen zijn volgens mij niet zo groot als "65-95"suggereren, ik begreep dat de vaccins na verloop van tijd elkaar niet zo gek veel ontlopen.

Maar ik geef direct toe dat ik die discussie al een paar maanden niet meer volg, dus misschien doe ik hier iets te laconiek over.

• blissard
roffeltjes schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:20:
[...]

Het is niet helemaal een duidelijke vergelijking want volgens mij was er wel wat verschil in tijd en locatie tussen de Moderna/Pfizer trials en die van A-Z.

Ik prefereer ook Pfizer. al was het maar dat er toch wel erg veel gezeik was met de producent (los van wie gelijk heeft, pfizer levert op tijd, dus die verdient ons vertrouwen), maar de effectiviteit verschillen zijn volgens mij niet zo groot als "65-95"suggereren, ik begreep dat de vaccins na verloop van tijd elkaar niet zo gek veel ontlopen.

Maar ik geef direct toe dat ik die discussie al een paar maanden niet meer volg, dus misschien doe ik hier iets te laconiek over.
Volgens mij heb je gelijk, maar het RIVM heeft nog steeds 67 - 95 op de site staan. Maar zoals al heel vaak herhaalt, de meeste studies lijken er op te wijzen dat de verschillen niet zo groot zijn.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:06
Hier staan de percentages per vaccin: https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/covid19-vaccins

Effectiviteit van de COVID-19-vaccins
Vaccins van Pfizer/BioNTech (Comirnaty) en Moderna

Deze vaccins van zijn meer dan 90% effectief in het voorkomen van ziekte door het coronavirus. Dit betekent dat er in een groep gevaccineerde mensen 90% minder mensen coronaklachten krijgen dan in een (even grote) groep mensen die niet gevaccineerd is. Uit de onderzoeken blijkt dat mensen die na een vaccinatie toch corona kregen, minder ernstig ziek werden.

Vaccin van AstraZeneca

Het vaccin is 60-80% effectief in het voorkomen van ziekte door coronavirus. Dit betekent dat er in een groep gevaccineerde mensen 60-80% minder mensen coronaklachten krijgen dan in een (even grote) groep mensen die niet gevaccineerd is. Het vaccin beschermt vooral goed tegen ernstige ziekte. Onder gevaccineerde mensen zijn er 90% minder ziekenhuisopnames dan onder niet gevaccineerde mensen.

Na een advies van de Gezondheidsraad is besloten dat mensen vanaf 60 jaar, geboren in 1960 of eerder, veilig een prik met AstraZeneca kunnen krijgen. Mensen onder de 60 jaar ontvangen een ander vaccin.

Vaccin van Janssen

Het vaccin is 66% effectief in het voorkomen van ziekte door het coronavirus. Dit betekent dat er in een groep gevaccineerde mensen 66% minder mensen coronaklachten krijgen dan in een (even grote) groep mensen die niet gevaccineerd is. Ook beschermt het vaccin 85% van de gevaccineerde mensen tegen ernstige ziekte door het coronavirus.

Het vaccin is goedgekeurd voor mensen vanaf 18 jaar.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Zojuist heeft mijn vrouw een afspraak gemaakt.
Eerst online getracht.
Zoekgebied was zeer ruim qua postcodes.
De eerstvolgende mogelijkheid was 1 juni.

Toen toch maar even gebeld en een alleraardigste en duidelijke medewerkster aan de lijn.
Wederom aangegeven dat het alles binnen een uur van onze woonplaats in orde was.
Ik had gedacht dat ze misschien op tijd kon kijken en dan bijvoorbeeld zou zeggen "Maandag zou u terecht kunnen in Haarlem. Is dat wat?"
Maar ze kunnen dus niet zoeken op tijd. Wel op lokatie.
Dat heeft ze met alle geduld gedaan en nu dus overmorgen, maandag de 24ste naar Beverwijk.
De 2de op 28 juni, zelfde plek.

2 dingen die me opvielen:
- Ze kwam ook met een mogelijkheid dat de 1ste prik in Purmerend was, en de 2de in Koog aan de Zaan.
- Online zag ik dat bij sommige locaties de tijd tussen de 1ste en de 2de prik niet gelijk is.
In Amsterdam (dacht lokatie NDSM) zat er 6 weken tussen.

• Fisico
  • Laatst online: 17-01 22:19

Fisico

by Fabian

Rzaan schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:57:

Het kost zeker geld, maar dat kost eruit filteren ook. En dan is er nog een kans op fouten. Die paar euro per brief maken op de miljarden die wij erin pompen ook niet echt uit. Her en der lopen de wachttijden op dus ik denk dat ze redelijk maximaal aan het prikken zijn. In Utrecht vond ik het vandaag in ieder geval lekker doorlopen en vol ogen.
Tranquility schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:30:
[...]
Er staat Pfizer of Moderna. Ik heb nog niemand gehoord die Moderna heeft gekregen. Maakt ook niet zo veel uit denk ik aangezien beide vaccins zo'n beetje aan elkaar gelijk zijn.
In Utrecht deden ze vandaag Moderna en gisteren was het Pfizer. Zolang het bij de tweede prik ook maar goed gaat, dan vind ik het allemaal best.
Rzaan schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:14:
Ik had gedacht dat ze misschien op tijd kon kijken en dan bijvoorbeeld zou zeggen "Maandag zou u terecht kunnen in Haarlem. Is dat wat?"
Ik denk dat ze het bewust erg op locaties in de buurt hebben toegespitst. Lekker makkelijk en overzichtelijk voor iedereen die digitaal inlogt. Ook voor de tijd aan de telefoon is het denk ik makkelijk als er niet teveel te kiezen valt. Want het zoeken naar de meest optimale locatie en tijd kost gewoon ook weer tijd. Het is nu even niet kiezen maar plannen en prikken. Bij het maken van mijn afspraak was het moment door de jongen aan de telefoon al geclaimd omdat hij dacht dat ik zo snel mogelijk in de Jaarbeurs zou willen.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-01 17:18
Ik snap niet waarom een groep bij de huisarts moet laten prikken. De huisarts is nu mij ogen ook niet voor om grote groepen te vaccineren.
Er zijn nog steeds groepen niet gevaccineerd omdat de HA geen tijd voor heeft. En de registratie lukt ook niet altijd.

Vaccinatie gewoon bij 1 organisatie laten.
Als het niet anders kan de HA.

Laat de HA hun eigen werk doen. Ze krijgen elke jaar weer meer taken omdat de zorgverzekeraars dit willen.

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-01 11:46

TNW

Val onder een risicogroep en vorige week vrijdag brief ontvangen. Deze vrijdag richting de parking bij de Jaarbeurs gegaan want daar moest ik volgens brief zijn. Een vriendelijke verkeersbegeleider wees mij de juiste weg. Ik moest richting Holland Casino, Sowetobrug over en rechts richting ingang. Vrij weinig plek om fiets te parkeren maar echt druk was het nog niet.

Binnen langs een stuk of 3 "checkpoints" met controle op ingevulde vragenlijst. Bij de laatste werd ID gecontroleerd en alvast een registratiebewijs gegeven. Daarna doorlopen naar rij voor de prikhokjes. Daar aangekomen waren er even geen vaccins dus werden deze via portofoon besteld. Prik erin, pleister er op, uitgeprinte afspraak voor 2e prik kreeg ik gelijk mee. Daarna doorgelopen naar een wachtzone voor evt. acute bijwerkingen. Ik moest daar een kwartier wachten.

Aangezien ik zelf een portofoon mee had heb ik bij het wachten eens gekeken op welke frequentie men zat. Dat bleken twee vlak naast elkaar liggende frequenties te zijn. Niet super slim want bij harde spraak "spetter" je dan over naar het kanaal erboven en/of eronder. Ik was eerst in verwarring of al die GGD'ers nu op freq X of Y zaten 🤨 Buiten sprak ik een Rode Kruis medewerker die ook last van storing had.

Binnen een beveiliger aangeschoten om dit aan te geven. Deze raakte wat in de war want begreep niet waarom iemand die geen personeel was met een porto rondliep. Zendamateurregistratie laten zien hielp ook niet echt. Gelukkig leek hij mij te geloven en een opgeroepen coördinator snapte mijn uitleg wel en zou het doorgeven.

100m verderop nog wat naar het verkeer geluisterd maar het was alleen maar oproepen om vaccins te halen en assistentie, AVG technisch leek het wel conform 😋

De hele operatie leek goed en snel te verlopen maar mijn schatting was dat het op 25% van topcapaciteit zat. Wat er bij grote drukte gebeurt weet ik niet maar gekras uit porto's zal toenemen als men die freqs zo laat 😋

Trouwens Moderna gekregen. Dag erna behoorlijk pijn in spieren. Geen drama maar niet echt comfortabel.

Weblog | Straling!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Evertt schreef op zondag 23 mei 2021 @ 00:22:
Ik snap niet waarom een groep bij de huisarts moet laten prikken. De huisarts is nu mij ogen ook niet voor om grote groepen te vaccineren.
Er zijn nog steeds groepen niet gevaccineerd omdat de HA geen tijd voor heeft. En de registratie lukt ook niet altijd.

Laat de HA hun eigen werk doen. Ze krijgen elke jaar weer meer taken omdat de zorgverzekeraars dit willen.
Waarom niet?
De huisartsen waren de enigen die jaarlijks 7 miljoen griep vaccins erin jassen en dus die ervaring al hadden.

Ze hebben nu idd wel aangetoond dat ze hier niet geschikt voor zijn.

PSN

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17-01 22:45

Ik begrijp het ook niet, is het soms voor de omzet?

"Geen tijd" dat klopt niet hoor. Ik ken drie huisartsen en die hebben allemaal nog heel weinig patiënten over de vloer, in vergelijking met voor de crisis.

Ik vermoed dat het lastig is om een relatief kleine groep patiënten tegelijk uit te nodigen en te matchen met die hoeveelheid vaccin. Bovendien werkt een huisarts normaal gesproken voor wat betreft het patiënt contact grotendeels reactief (je belt zelf voor een afspraak) en dat moet nu proactief. Dan kom je er achter dat je niet het juiste telefoonnummer hebt of mail adres. Of dat mensen hun telefoon niet beantwoorden.

Analoog komt weer helemaal terug

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:02

Dennis1812

Amateur prutser

TNW schreef op zondag 23 mei 2021 @ 05:31:
Val onder een risicogroep en vorige week vrijdag brief ontvangen. Deze vrijdag richting de parking bij de Jaarbeurs gegaan want daar moest ik volgens brief zijn. Een vriendelijke verkeersbegeleider wees mij de juiste weg. Ik moest richting Holland Casino, Sowetobrug over en rechts richting ingang. Vrij weinig plek om fiets te parkeren maar echt druk was het nog niet.

Binnen langs een stuk of 3 "checkpoints" met controle op ingevulde vragenlijst. Bij de laatste werd ID gecontroleerd en alvast een registratiebewijs gegeven. Daarna doorlopen naar rij voor de prikhokjes. Daar aangekomen waren er even geen vaccins dus werden deze via portofoon besteld. Prik erin, pleister er op, uitgeprinte afspraak voor 2e prik kreeg ik gelijk mee. Daarna doorgelopen naar een wachtzone voor evt. acute bijwerkingen. Ik moest daar een kwartier wachten.

Aangezien ik zelf een portofoon mee had heb ik bij het wachten eens gekeken op welke frequentie men zat. Dat bleken twee vlak naast elkaar liggende frequenties te zijn. Niet super slim want bij harde spraak "spetter" je dan over naar het kanaal erboven en/of eronder. Ik was eerst in verwarring of al die GGD'ers nu op freq X of Y zaten 🤨 Buiten sprak ik een Rode Kruis medewerker die ook last van storing had.

Binnen een beveiliger aangeschoten om dit aan te geven. Deze raakte wat in de war want begreep niet waarom iemand die geen personeel was met een porto rondliep. Zendamateurregistratie laten zien hielp ook niet echt. Gelukkig leek hij mij te geloven en een opgeroepen coördinator snapte mijn uitleg wel en zou het doorgeven.

100m verderop nog wat naar het verkeer geluisterd maar het was alleen maar oproepen om vaccins te halen en assistentie, AVG technisch leek het wel conform 😋

De hele operatie leek goed en snel te verlopen maar mijn schatting was dat het op 25% van topcapaciteit zat. Wat er bij grote drukte gebeurt weet ik niet maar gekras uit porto's zal toenemen als men die freqs zo laat 😋

Trouwens Moderna gekregen. Dag erna behoorlijk pijn in spieren. Geen drama maar niet echt comfortabel.
De keren dat ik daar werk zijn er wel diverse kanalen in gebruik.
1 voor de beveiliging + EHBO
1 voor de prikkers/optrekkers/artsen
1 voor verkeersregelaars.
Heb geen last van storingen o.i.d. wel een andere locatie dan waar jij was.
Uiteraard geen privacy gevoelige data over portofoons, al lijkt mij dat best logisch. En zou ik ook even raar kijken als een bezoeker met een porto gaat zwaaien.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:06
YakuzA schreef op zondag 23 mei 2021 @ 07:53:
[...]

Waarom niet?
De huisartsen waren de enigen die jaarlijks 7 miljoen griep vaccins erin jassen en dus die ervaring al hadden.

Ze hebben nu idd wel aangetoond dat ze hier niet geschikt voor zijn.
Hun staande systeem voor de griepprik (hier drie dagen doorprikken op een centrale hal in grove tijdsblokken via achternaam op alfabet) werd natuurlijk volledig doorkruist door de van overheidswegE opgelegde volgorde. De implementatie daarvan is ergens volledig onderschat (maar ik weet niet of dat nou meer aan de overheid / RIVM te wijten is of aan de huisartsen).

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Dit kreeg ik doorgestuurd. Vaccinatie tijdstippen (rond Gouda) heel vroeg in de ochtend en laat op avond. (Zeg maar gerust: In de nacht)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/702PsdBI2lTljrgsKN891UIgEXk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T9itwjmkXtqUSGMF8RsB0s0o.jpg?f=user_large

Zou dit kloppen? Of een hoax? Ik dacht dat ze van 8 tot 20 prikken.

[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 23-05-2021 19:31 ]

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb gisteren zitten zoeken naar geschikte plekken.
Zulke extreme tijden heb ik niet gezien. Dus denk dat iemand je loopt te fucken.

• vickypollard
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-01 11:24
Wat zou het motief zijn om dit te faken?

• Plenkske
  • Laatst online: 17-01 10:14
vickypollard schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:00:
Wat zou het motief zijn om dit te faken?
Poging om mensen te laten denken "ik ga het niet eens proberen" ?
Of gewoon voor wat negativiteit zorgen.
Zou het anders ook niet weten.

• marteltor
  • Laatst online: 10:56
TNW schreef op zondag 23 mei 2021 @ 05:31:
Aangezien ik zelf een portofoon mee had heb ik bij het wachten eens gekeken op welke frequentie men zat.
portofoon mee naar vaccinatie. Only at tweakers *O* B)

• vickypollard
Plenkske schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:01:
[...]

Poging om mensen te laten denken "ik ga het niet eens proberen" ?
Of gewoon voor wat negativiteit zorgen.
Zou het anders ook niet weten.
Ah ik had nog niet heel goed gekeken en alleen 23:30 gezien en toen dacht ik: da's best prima als je dan nog langs wilt komen. Maar 4 uur 's nachts slaat natuurlijk nergens op.

Andere theorie: er is iets met timezones

• marteltor
  • Laatst online: 10:56
Ff gecheckt: ik krijg in Gouda gewoon een fatsoenlijk tijdstip hoor.

Overigens wel apart dat er op dit moment nog plek is op 26 mei. Op het screenshot hierboven zelfs 23 mei. Harlingen morgen 08.35 uur ook nog plek. Krijg de indruk dat ze het beter open kunnen gooien voor TM 1975

[ Voor 63% gewijzigd door marteltor op 23-05-2021 20:09 ]

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:53
De huisartsen hebben wekenlang nauwelijks AstraZeneca ontvangen. Je ziet in de leveringen op het coronadashboard dat AZ echt een zooitje is. Huisartsen kunnen niet prikken wat er niet is!

• Fisico
  • Laatst online: 17-01 22:19

Fisico

by Fabian

marteltor schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:04:
Ff gecheckt: ik krijg in Gouda gewoon een fatsoenlijk tijdstip hoor.

Overigens wel apart dat er op dit moment nog plek is op 26 mei. Op het screenshot hierboven zelfs 23 mei. Harlingen morgen 08.35 uur ook nog plek. Krijg de indruk dat ze het beter open kunnen gooien voor TM 1975
Dat kan ook het tijdslot zijn van iemand die afmeldt. Zo kwam ik er ook een dagje eerder tussen dan de telefoniste dacht. Geen idee of het open gooien helpt. Zelf zou ik zeggen iedereen die wil kan dan, maar je zal zien dat de eerste prik dan medio juni is en dat mensen dan bij nader inzien toch niet kunnen. Zoals Hugo in het begin al aangaf, het gaat erom hoe snel je als land op een bepaald niveau komt en niet wie het eerste begin of is.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• akerssies
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:21
marteltor schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:02:
[...]
portofoon mee naar vaccinatie. Only at tweakers *O* B)
https://forum.fok.nl/topic/1209056 ... Zou het? :+ :+ :+

• ijdod
Opschalen kan ook. Als ze een extra prikstraat openen op een locatie komen er slots bij.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik had net een call met de sportgroep. Ik ben de oudste met 41, de andere 15 zijn eind 30 of 40. Wat schetst mijn verbazing: Iedereen is gevaccineerd, zonder uitzondering. De laatste was afgelopen donderdag.

Sommige via de "griepprik" route. Anderen hadden hun huisarts gevraagd om die status. Sommige (als ik) hadden het "restvaccin" gekregen. De laatste 3 hadden contacten bij GGD en zo de prik gekregen. Het lijkt dat assertiviteit nogal beloond word deze periode.

• Arrne
  • Laatst online: 09:33
Ik vind dat, zachtjes uitgedrukt, nogal een rare gang van zaken.

• vickypollard
PWM schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:59:
Ik had net een call met de sportgroep. Ik ben de oudste met 41, de andere 15 zijn eind 30 of 40. Wat schetst mijn verbazing: Iedereen is gevaccineerd, zonder uitzondering. De laatste was afgelopen donderdag.

Sommige via de "griepprik" route. Anderen hadden hun huisarts gevraagd om die status. Sommige (als ik) hadden het "restvaccin" gekregen. De laatste 3 hadden contacten bij GGD en zo de prik gekregen. Het lijkt dat assertiviteit nogal beloond word deze periode.
Nogal onbeschoft van ze

• hoevenpe
  • Laatst online: 12:17
Het lijkt dat assertiviteit nogal beloond word deze periode.
Je klinkt verbaasd?

Jouw omgeving kent waarschijnlijk de ingangen, weet precies wanneer welk jaartal aan de beurt is. Iedereen uit de 'griepprik' groep kon al weken een afspraak maken ook al was de brief nog niet bezorgd, zou dat eerder anticiperen willen noemen.

Tel daarbij op dat onder lager opgeleiden en migranten de vaccinatiebehoefte veel lager ligt, die mensen zijn wel meegenomen in de planning. Daarom gaat het nu met de jaartallen ook best wel rap.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Robkazoe

Grappig, ik heb ondertussen hetzelfde met mijn vriendengroep. Van de 9 man, zijn er 4 gevaccineerd vanwege de jaarlijkse griepprik uitnodiging. De 5e komt er ook aan. Zijn vrouw werkt in het ziekenhuis en daar hebben ze nog een zooitje Moderna en Janssen over. Mag blijkbaar niet meer teruggestuurd worden dus wordt nu opgemaakt aan familieleden van medewerkers van het ziekenhuis. En we zijn allemaal halverwege de 30.

Op zich goed natuurlijk dat er mensen geprikt worden maar ben stiekem wel een klein beetje jaloers en baal dan wel dat we nog een kleine 20 bouwjaren moeten voordat ik zelf een keer aan de beurt ben. Aan de andere kant, als zometeen 30-ers en 40-ers gevaccineerd gaan worden, zullen er dus een hele hoop "tussenuit" vallen omdat die al geprikt dus dan zou er als het goed is een goede stroomversnelling aan moeten komen.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-01 22:39
Robkazoe schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:49:
[...]

Grappig, ik heb ondertussen hetzelfde met mijn vriendengroep. Van de 9 man, zijn er 4 gevaccineerd vanwege de jaarlijkse griepprik uitnodiging. De 5e komt er ook aan. Zijn vrouw werkt in het ziekenhuis en daar hebben ze nog een zooitje Moderna en Janssen over. Mag blijkbaar niet meer teruggestuurd worden dus wordt nu opgemaakt aan familieleden van medewerkers van het ziekenhuis. En we zijn allemaal halverwege de 30.

Op zich goed natuurlijk dat er mensen geprikt worden maar ben stiekem wel een klein beetje jaloers en baal dan wel dat we nog een kleine 20 bouwjaren moeten voordat ik zelf een keer aan de beurt ben. Aan de andere kant, als zometeen 30-ers en 40-ers gevaccineerd gaan worden, zullen er dus een hele hoop "tussenuit" vallen omdat die al geprikt dus dan zou er als het goed is een goede stroomversnelling aan moeten komen.
Zijn er zoveel mensen in jouw omgeving met gebreken dan? Ik ken eigenlijk best weinig mensen die griepprik krijgen.

• ijdod
Het helpt niet dat de 'griepprik' groep geen homogene groep is. Het varieert van mensen die objectief een hoger risico lopen tot mensen die om allerlei arbitraire redenen ooit op die lijst terecht zijn gekomen.

Wat ook een puntje gaat zijn van latere analyse is de verdeelsleutel voor vaccins aan de ziekenhuizen. Daar zijn aantallen geleverd die niet altijd in verhouding lijken met de benodigde aantallen, met als gevolg forse verschillen tussen de ziekenhuis, waarbij ze bij de een de vaccins niet kwijt kunnen en bij de andere niet eens daadwerkelijk alle handen aan het bed kunnen vaccineren.

[ Voor 50% gewijzigd door ijdod op 24-05-2021 13:59 ]

• Robkazoe
giantgiantus schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:50:
[...]

Zijn er zoveel mensen in jouw omgeving met gebreken dan? Ik ken eigenlijk best weinig mensen die griepprik krijgen.
Nou dat viel mij dus ook een beetje tegen dat zoveel mensen op de griepprik lijst staan. Nu lijkt het net alsof mijn vriendengroep uit allemaal ziek/zwak/misselijke mensen bestaat maar dat is absoluut niet het geval. Van twee wist ik niet eens dat ze op de lijst stonden. Van de andere twee wist ik het wel. Eén daarvan haalt jaarlijks ook altijd zijn griepprik op want die heeft simpelweg een zwakkere gezondheid. De ander heeft ooit een ongeluk gehad maar is (zo goed als) helemaal hersteld. Haalt tegenwoordig geen griepprik meer want hersteld maar heeft dus wel de eerste prik van Pfizer gescoord want handig.
Pagina: 1 ... 60 ... 101 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om de uitrol van de coronavaccins te bespreken, de strategie, het beleid, de voortgang end dergelijke. Het subforum COR valt onder het AWM beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid. Dus ook hier onderbouw je je posts waar nodig met bronnen.

Allerlei persoonlijke updates mogen hier: De Covid kroeg. In dit topic horen ze dus niet thuis en worden ze ook gewoon weggehaald.