M@cer schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:34:
Wat maakt het uit, als die prikken maar gezet worden... Die paar mensen die het op deze manier doen, wat maakt het uit op miljoenen prikken. 99,5% van de mensen zal het gewoon via de normale weg doen..
Soms vraag ik me af waarom er altijd maar gezocht wordt naar problemen en zaken waar we over kunnen zeuren? Er is maar 1 prioriteit en dat is dat de prikken in de armen komen.
Natuurlijk had het mooi geweest als alles perfect dichtgetimmerd zou zijn, maar dan hadden we waarschijnlijk nog later begonnen met het daadwerkelijk prikken en hadden er wel weer andere problemen naar boven gekomen.
In principe ben ik het me je eens hoor.
Maar aan de andere kant... als de uitnodigingen zo knullig zijn zou je bijna zeggen waarom dan nog uitnodigingen versturen
Even serieus: het hoeft echt niet moeilijk te zijn. Maar het is altijd zo dat een ICT project icm overheid al standaard extra moeilijkheden geeft.
Er is nu een systeem waar je met digid kan inloggen en op basis van geboortejaar kan je een afspraak inplannen. Prima. Je hebt geen uitnodiging nodig hierbij. Op locatie checken ze dan met je ID of je geboortejaar klopt en je kan door. Opzich prima.
Maar omdat de strategie was om ook groepen zorgmedewerkers en nog andere groepen voorrang te geven, zijn er uitnodigingen gemaakt. Werkgevers konden die sturen naar medewerkers maar sommige hebben die ook gewoon online gezet en iedereen kon die downloaden. Dat is dom, maar als de controle op locatie goed is dan is dat niet zo erg. Echter is de controle alleen of de naam overeen komt. Dat is dus makkelijk te vervalsen.
Hoe dan ?
Degene die een persoonlijke uitnodiging krijgen moeten daarbij ook een unieke code (eventueel QR) krijgen. Die kan dan bij het maken van de afspraak en op locatie gecontroleerd worden. Komt die niet overeen met je ID, dan heb je het vervalst. Komt het wel overeen, kan je door.