Nox schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:20:
[...]
Ligt er aan welke definitie van inferieur je aanhoudt. Het kan 'minder goed' zijn of 'beneden peil'. Daar zit nogal wat tussen

Ze zijn minder goed maar werken wel degelijk nog steeds om ernstige ziekte te voorkomen en de ernstige bijwerkingen kennen een heel klein risico.
Daar zit nogal wat tussen, ik zou het "veel minder goed" noemen. AZ is ongeveer 30% minder effectief dan Pfizer/Moderna en heeft serieus meer bijwerkingen.
Vergelijk het met een auto die je kan krijgen, kies je dan de Dacia Sandero die direct beschikbaar is of de Volkswagen Polo waar je 3 maanden op moet wachten?
Beiden brengen je van A naar B, je zit droog en met wat geluk krijg je de radio afgestemd op de radiozender die je prefereert. De Dacia schakelt echter vervelender, veert minder goed en de banden die vanuit de fabriek geleverd worden hebben een 30% kortere levensduur dan die van VW.
Moet je snel van A naar B en zijn de randvoorwaarden minder belangrijk, dan kies je de Dacia. Wil je jaren plezierig rondrijden met een bepaalde mate van comfort en geeft het niet dat je even moet wachten dan kies je de VW.
Zo zie ik het ook met de vaccins. AZ was top om mee te starten, in de UK plukken ze daar de vruchten van. Wij zijn helaas te laat gestart om er serieus profijt van te hebben, we hebben simpelweg de boot gemist met de trage opstart. Toen wij begonnen met vaccineren begon Pfizer al goed op stoom te komen.
Ik denk dat je ondertussen beter kan kiezen voor een kwalitatief beter vaccin wat beter beschermd en minder bijwerkingen geeft dan kiezen voor de mindere variant. Als ik naar de dagelijkse cijfers kijk dan lijkt alles erop te wijzen dat we de daling voorlopig ingezet hebben, de noodzaak om enkel op de snelheid te focussen neemt met de dag af.
Ik verwacht dat ook Janssen over niet al te lange tijd aan de kant wordt gezet. In andere landen is dit zelfs al het geval. Voor nu wegen de voordelen (1 prik, betrouwbare leveringen en een voldoende bescherming) nog op tegen de nadelen (bloedklonters, minder bescherming dan Pfizer/Moderna), maar ik verwacht eerlijk gezegd dat die voordelen over enkele weken geen voordelen meer zijn. En ik sta daar niet alleen in, de EU heeft niet voor niets al zijn geld op Pfizer gezet (extra order voor 1,8 miljard vaccins).