Jedi_Pimp schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:07:
Huisartsenpraktijk uit Utrecht met een
pagina gewijd aan het helpen bij het maken van een keuze om je al dan niet te laten vaccineren. Wat mij betreft een duidelijk, nuchter en eerlijk verhaal. Zal vast weer een hoop negatieve reacties uitlokken omdat dit stukje niet blindelings de vaccinatie-bandwagon volgt. Ik kan het echter wel waarderen, huisartsen die hun discretionaire bevoegdheid ter harte nemen en patiënten voorzien van informatie op een nuchtere, pragmatische wijze. Dit geldt ook zeker voor de huisarts achter het initiatief
www.prullenbakvaccin.nl/
[...]
Het is uiteraard alleraardigst dat een huisarts duidelijkheid wenst te verschaffen, maar duidelijkheid verschaffen doe je niet door desinformatie te verspreiden. En dat is wat hier gebeurd. Daar hoeft overigens geen opzet in te zitten, maar het leest in ieder geval alsof de betreffende huisarts gewoonweg weinig ervaring heeft met medische wetenschap, statistiek en epidemiologie.
In het begin gaat het namelijk al fout, de effectiviteit van het vaccin staat namelijk helemaal niet ter discussie. Daarnaast staan hierin multipele onwaarheden, zoals dat vaccins geen ziekenhuisopnames en sterfte voorkomen. Dit zijn simpelweg feitelijke onjuistheden. Dit soort onjuistheden dragen helemaal niet bij aan het verschaffen van duidelijkheid.
De brief is opgesteld door Jan Vingerhoets, zoals in ieder geval staat aangegeven. Kijkende naar zijn CV wordt hierin ook geen wetenschappelijke ervaring beschreven. Ook geen publicaties te vinden op zijn naam als uiting van eigen wetenschappelijke activiteit. Dus opzettelijk misleiden dan wel simpelweg zelf de materie niet begrijpen wil ik in het midden laten, maar het is gewoonweg niet valide.
In het stukje veiligheid van vaccins herhaalt een enkel van deze onwaarheden zich weer.
Ten aanzien van zwangerschap is de informatie momenteel achterhaald. Natuurlijk niet goed te plaatsen wanneer exact deze brief is opgesteld, maar het zou net zijn om dit soort informatie wel aan te passen naar de laatste stand van zaken.
De informatie wordt regelmatig up to date gehouden.
Over de definitie van regelmatig valt mogelijkerwijs in ieder geval ook nog te discussiëren in ieder geval.
Het stukje voor wat betreft versnelde procedure, minder tijd om veiligheid en werkzaamheid te beoordelen is iets dat natuurlijk veel gehoord wordt. Maar ook dit is niet direct waar. Het is helemaal niet zo veel sneller als normaal. Er zijn met name veel dode wachtmomenten weg komen te vallen waarin er verder niets gedaan wordt omdat er nu prioriteit aangegeven wordt.
Eigen proefdieronderzoeken bijvoorbeeld. Tussen schrijven en wachten op eerste oordeel dier ethische goedkeuring heeft in het verleden 4 maanden gezeten. Na enkele kleine revisies nog eens 3 maanden op zich laten wachten. Dan moet je na goedkeuring bij het lokale dierexperimentele centrum je plan neerleggen, ook naar nog eens 2 maanden kunnen wachten op respons. Bestellen van benodigde materialen, grofweg een maand overheen gegaan. Bestellen van de proefdieren nadat alles aanwezig was voor het onderzoek. Ook hier circa een maand levertijd. Het experiment zelf duurde 5 weken. Analyse van de samples door diverse partijen waar we mee samen werkten, bij lage prioriteit voor enkele hierbij, heeft uiteindelijk ruim 12 maanden geduurd. Niet omdat de analyses twaalf maanden duren, nee dat kost gewoon een dag of 2 hoogstens. En dan zijn we er nog lang niet. Maar voor effectief 6 weken werk heb je ruim 2 jaar regulier nodig. Nu niet omdat het merendeel van die 2 jaar zinnig besteed wordt. Maar omdat het allemaal redelijk ineffectief kan verlopen.
Ja, met dat soort werkwijzen kom je natuurlijk wel aan ontwikkeltijden van 10 - 15 jaar voor een medicijn. Maar haal je alle tijd weg waarin eigenlijk niets gedaan is, dan zijn de huidige vaccins helemaal zo veel sneller niet eens.
Voor wat betreft een bepaalde 'druk' om je te laten vaccineren, dit kennen we binnen Nederland natuurlijk al. De hepatitis B vaccinatie binnen de gezondheidszorg. En hoewel de griepvaccinatie voor gezondheidszorgmedewerkers in Nederland nog niet 'verplicht' is, zal het mij niet verbazen om over enkele jaren het Amerikaanse model te zien waarin mensen die zich niet vaccineren 'the mask of shame' moeten dragen. Dit is natuurlijk een valide discussie punt, waar je van alles en nog wat van kunt vinden. Maar dan vind ik wel dat wil je mensen echt informeren, je meer moet uitweiden waarom dit goed of slecht is. Ook is enige nuancering wel op de plaats bij wat voor een soort beroepsgroepen het maatschappelijk wenselijk is en waar het beroepsmatig misschien minder logisch is.
Zo heb ik en mijn patiënten er niets aan als ik ze behandel voor kanker, hiermee de overleving doe verlengen, om ze vervolgens op te zadelen met COVID en mogelijk zelfs eerder dood te laten gaan. In dat kader heeft een vaccinatie naar mijn mening meerwaarde uit sociaal maatschappelijk oogpunt. Iemand die voor de zaak veel vliegbewegingen maakt, totaal niet met risicogroepen werkt, maar door de werkgever verplicht wordt om quarantine problematiek te omzeilen uit oogpunt van financieel gewin voor het bedrijf? (theoretisch, ik weet niet of dit momenteel [in NL] gebeurd) Ja, daar in vind ik dat de autonomie van de persoon geschonden zou worden.
En het feit dat ik deze brief dus niet kan onderschrijven heeft verder weinig te maken met blindelings de vaccinatie-bandwagon volgen. Het is prima om kritisch te zijn. Maar wil je je patiëntenbestand informeren, dan moet je er wel voor zorgen dat de informatieverstrekking correct is.
Jij beschrijft het als een duidelijk, nuchter en eerlijk verhaal. Maar dan ben ik persoonlijk eigenlijk wel benieuwd welke vragen die je had nu daadwerkelijk beantwoord zijn. Want met name op het punt waar het eindelijk om draait, 'hoe moet ik beslissen?', wordt wel erg op de oppervlakte gebleven. Er wordt ook maar niets dat maar enigszins lijkt op onderbouwde risk-benefit uitleg gedaan.