Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Prima, stuur ze maar op zou ik zeggen. Hoeft niets voor betaald te worden. Als wij klaar zijn met AZ in 60+ dan mogen ze wat mij betreft al onze leveringen zo hebben.Nox schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:29:
[...]
Ik denk dat een paar gouverneurs in Brazilië die J&J en AZ maar al te graag aannemen. Is ook in ons belang ten slotte, als wij daar op vakantie willen en geen mutaties als souvenir wensen
In de grafiek staat nog J&J genoemd, maar ik heb daar geen vertrouwen in. De komende tijd zal Pfizer wel nog verder opgeschroeft worden en we hoeven lang niet bij de 18 te zijn voor we veel open kunnen doen. De noodzaak voor J&J is wat mij betreft volledig weg.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Als je op "mobile version" klikt kun je dat welNox schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:19:
[...]
Jammer dat je niet de data 'prikken per miljoen inwoners' kan gebruiken en sorteren op hoog-laag ook niet kan. Toch wel jammer.
Dan kun je sorteren op percentage bijvoorbeeld, wat hetzelfde is al prikken per miljoen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Of de site van onze zuiderburen gebruiken. Op een site met overzichten zoals hier:YakuzA schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:35:
[...]
Als je op "mobile version" klikt kun je dat wel
Dan kun je sorteren op percentage bijvoorbeeld, wat hetzelfde is al prikken per miljoen.
[Afbeelding]
https://www.hln.be/wetens...-het-buitenland~a1761406/
Maar die gebruikt dus weer als bron OWID. waarvan bekend is dat die achterlopen en waar origineel over geklaagd wordtTonkey schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:09:
[...]
Of de site van onze zuiderburen gebruiken. Op een site met overzichten zoals hier:
https://www.hln.be/wetens...-het-buitenland~a1761406/
Kaart: Het Laatste Nieuws Bron: OurWorldinData
Als ik naar de cijfers kijk, worden er echt serieus best veel mensen gevaccineerd de laatste tijd.
Het is dat de cijfers voor Nederland op OurWorldInData niet van dezelfde datum zijn, maar Nederland doet niet veel onder voor de buurlanden.
[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 16-04-2021 15:23 ]
PSN
Nee dat is uptake first dose. Als we de interval tussen Prik1 en Prik2 kort houden zet je misschien veel prikken maar sta je in dit lijstje halverwege te bungelen.YakuzA schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:35:
[...]
Als je op "mobile version" klikt kun je dat wel
[Afbeelding]
Als je AZ en JJ wel gebruikt kan je 6 weken eerder (schatting van ergens) klaar zijn. Dat is misschien wel 3 weken eerder de kroeg openDrardollan schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:32:
[...]
Prima, stuur ze maar op zou ik zeggen. Hoeft niets voor betaald te worden. Als wij klaar zijn met AZ in 60+ dan mogen ze wat mij betreft al onze leveringen zo hebben.
In de grafiek staat nog J&J genoemd, maar ik heb daar geen vertrouwen in. De komende tijd zal Pfizer wel nog verder opgeschroeft worden en we hoeven lang niet bij de 18 te zijn voor we veel open kunnen doen. De noodzaak voor J&J is wat mij betreft volledig weg.
[ Voor 37% gewijzigd door Nox op 16-04-2021 15:29 ]
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ik zie de noodzaak van 3 of 6 weken eerder klaar zijn niet zo. Als we dadelijk aankomen bij de groep <50 en een vaccinatiedekking van rond de 50% bereikt hebben dan is de snelheid niet zo belangrijk meer.Nox schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:26:
[...]
Als je AZ en JJ wel gebruikt kan je 6 weken eerder (schatting van ergens) klaar zijn. Dat is misschien wel 3 weken eerder de kroeg openMe gusta. Dus AZ gebruiken waar mogelijk en idem voor JJ.
En dan vind ik het persoonlijk belangrijker dat we mensen niet onnodig blootstellen aan een risico op trombose, al zou het maar 1 dode schelen. Tevens denk ik dat we beter kunnen zorgen dat men zich wil blijven vaccineren. AZ en J&J zijn ondertussen besmet en zal resulteren in een hoop afzeggingen cq. niet reageren op een oproep.
No problem! Hoop dat je snel aan de beurt bent.joppe113 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:26:
Ik snapte je volledig hoor, ik had eerder ook een uitnodiging via de huisarts voor astra, maar die werd gecanceld. Waarschijnlijk zal vandaag of morgen de nieuwe brief wel op de mat liggen.
Maar bedankt voor je heldere uitleg, waardeer ik !
[...]
Ik heb me nu toch een bizar verhaal!
Goed, dus gisterochtend belde ik de GGD om te vragen of ik eerder aan de beurt kon zijn, omdat ik op meerdere vlakken een verhoogd risico had. Maar helaas: RIVM richtlijnen golden, dus afwachten maar.
Twee uur later word ik door dezelfde dame teruggebeld. Ze had nét een nieuwe update/richtlijn op het bureau gekregen en ze had gelukkig mijn telefoonnummer gekrabbeld op een kladbriefje en zodoende. Advies: bel de huisarts en hij kan je doorverwijzen. Dit was om 14:22 uur.
Vanochtend om ca. 11:00 uur had ik de brief op de deurmat. Eerste keer bellen met GGD: te veel wachtende, dus verbinding verbroken. Even later (11:21 uur) weer gebeld en in de wachtrij gekomen. Tot 13:50 moeten luisteren naar twee irritante muziekjes en elke 10 seconden een dame die zei dat ik zo snel mogelijk geholpen zou worden. Jullie mogen uitrekenen hoe vaak ik dat gehoord heb.
Om 13:50 dus contact. Vragenlijst doorgenomen en de dame ging zoeken naar de eerste mogelijkheid. Dat zou zijn in Gouda op vrijdag.... (ik ging al bladeren naar vrijdagen in mei) ...16 april.
Ik: "Dat is vandaag!"
- Oh ja, dat gaat niet meer lukken
-- Ohhhh ja wel hoor! Hoe laat?
- Om 14:10 (het was op dat moment 13:55) en helaas is dat de enige mogelijkheid.
-- Nou, als we nú afronden, spring ik in de auto en dan haal ik 't wel.
En reken maar dat ik 't gehaald heb. Overigens hanteren ze niet echt tijdsloten op de vaccinatielocatie, maar dat terzijde. Anyway: om ca. 14:20 had ik mijn eerste vaccinatie in de arm zitten! Pas toen ik weer thuis was, kwam de afspraakbevestiging binnen. Tweede prik op 21 mei.
Hieperdepiep en taart voor iedereen!
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Edit: fout gelezen, ze gaan enkel van 18+ uitYakuzA schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:22:
[...]
Maar die gebruikt dus weer als bron OWID. waarvan bekend is dat die achterlopen en waar origineel over geklaagd wordt
[...]
[...]
[ Voor 18% gewijzigd door Tonkey op 16-04-2021 15:38 ]
Lees het even opnieuw, hij (en ook het ministerie) rekent nog steeds met AZ en J&J.Drardollan schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:23:
[...]
Yorick heeft net op Twitter laten zien dat we ook zonder AZ en J&J de 1 juli gaan halen dankzij deze extra leveringen van Pfizer.
[Twitter]
Ik roep het al even, en ik val dus in herhaling sorry, maar dump AZ voor <60 en J&J niet eens de leveringen aannemen en de huidige voorraad lekker in de chemisch afval bak.
Ik moest ook een paar keer lezen/kijken maar het is dus echt met en niet zonder.
Misschien. Maar 1 dode door trombose moet je wel afzetten tegen een heleboel doden door corona. Als je zegt dat vrouwen onder de 30 die ook nog de pil slikken en heel veel vliegen iets anders krijgen dan heb je misschien een punt.Drardollan schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:33:
[...]
Ik zie de noodzaak van 3 of 6 weken eerder klaar zijn niet zo. Als we dadelijk aankomen bij de groep <50 en een vaccinatiedekking van rond de 50% bereikt hebben dan is de snelheid niet zo belangrijk meer.
En dan vind ik het persoonlijk belangrijker dat we mensen niet onnodig blootstellen aan een risico op trombose, al zou het maar 1 dode schelen. Tevens denk ik dat we beter kunnen zorgen dat men zich wil blijven vaccineren. AZ en J&J zijn ondertussen besmet en zal resulteren in een hoop afzeggingen cq. niet reageren op een oproep.
Naar mijn mening zijn we wat te makkelijk gestopt met AZ met heel veel meer doden tot gevolg.
Dat klopt, dat had ik gezien.Plenkske schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:40:
[...]
Lees het even opnieuw, hij (en ook het ministerie) rekent nog steeds met AZ en J&J.
Ik moest ook een paar keer lezen/kijken maar het is dus echt met en niet zonder.
AZ in de >60 groep is prima.
J&J maakt zo weinig verschil en het is zo onbelangrijk om 2 weken eerder klaar te zijn dat ik de mogelijke zieken en doden door J&J niet op vind wegen tegen die winst. En de vaccinatiebereidheid die eronder te lijden heeft.
Ik zou echt de keuze maken om J&J weg te doen. AZ stoppen na >60. Mogelijk wel op eigen initiatief, daar heb ik geen moeite mee.
Cass Casey schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:34:
[...]
No problem! Hoop dat je snel aan de beurt bent.
Ik heb me nu toch een bizar verhaal!
Goed, dus gisterochtend belde ik de GGD om te vragen of ik eerder aan de beurt kon zijn, omdat ik op meerdere vlakken een verhoogd risico had. Maar helaas: RIVM richtlijnen golden, dus afwachten maar.
Twee uur later word ik door dezelfde dame teruggebeld. Ze had nét een nieuwe update/richtlijn op het bureau gekregen en ze had gelukkig mijn telefoonnummer gekrabbeld op een kladbriefje en zodoende. Advies: bel de huisarts en hij kan je doorverwijzen. Dit was om 14:22 uur.
Vanochtend om ca. 11:00 uur had ik de brief op de deurmat. Eerste keer bellen met GGD: te veel wachtende, dus verbinding verbroken. Even later (11:21 uur) weer gebeld en in de wachtrij gekomen. Tot 13:50 moeten luisteren naar twee irritante muziekjes en elke 10 seconden een dame die zei dat ik zo snel mogelijk geholpen zou worden. Jullie mogen uitrekenen hoe vaak ik dat gehoord heb.
Om 13:50 dus contact. Vragenlijst doorgenomen en de dame ging zoeken naar de eerste mogelijkheid. Dat zou zijn in Gouda op vrijdag.... (ik ging al bladeren naar vrijdagen in mei) ...16 april.
Ik: "Dat is vandaag!"
- Oh ja, dat gaat niet meer lukken
-- Ohhhh ja wel hoor! Hoe laat?
- Om 14:10 (het was op dat moment 13:55) en helaas is dat de enige mogelijkheid.
-- Nou, als we nú afronden, spring ik in de auto en dan haal ik 't wel.
En reken maar dat ik 't gehaald heb. Overigens hanteren ze niet echt tijdsloten op de vaccinatielocatie, maar dat terzijde. Anyway: om ca. 14:20 had ik mijn eerste vaccinatie in de arm zitten! Pas toen ik weer thuis was, kwam de afspraakbevestiging binnen. Tweede prik op 21 mei.
Hieperdepiep en taart voor iedereen!
Onder de <60 is het aantal doden door Corona laag. Als de dekking van de vaccinaties omhoog gaat, daalt ook het aantal besmettingen en dus het risico op overlijdens in de groep <60 ook.Indoubt schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:46:
[...]
Misschien. Maar 1 dode door trombose moet je wel afzetten tegen een heleboel doden door corona. Als je zegt dat vrouwen onder de 30 die ook nog de pil slikken en heel veel vliegen iets anders krijgen dan heb je misschien een punt.
Naar mijn mening zijn we wat te makkelijk gestopt met AZ met heel veel meer doden tot gevolg.
En ik denk graag wat verder, als we elke 2 weken een zwaar zieke of dode door J&J in het nieuws krijgen dan lopen we vele malen meer schade op. Als een te grote groep zich niet laat vaccineren kost dit ook onnodig het leven aan mensen.
Overigens is het aantal doden echt heel hard afgenomen, ik denk dat als je berekent hoeveel doden de stop voor AZ <60 kost dat je het nog niet op 2 handen kunt tellen.
De tijdlijn tot 'aankomen bij de groep <50' en 'vaccinatiedekking van rond de 50%' kan korter, hoe eerder hoe beter als je het mij vraagt. 3 weken eerder, zeg 2000 besmettingen per dag rond die tijd, is 400 doden (1%) door corona. Moeilijk om dan 1 trombosegeval daarvoor op te offeren in algemeen belang. Als je AZ/JJ weigert wacht je gewoon een paar weken tot er pfizer/moderna/curevac voor je beschikbaar is. Wil je graag een vaccin en neem je de gok: eerder zuipen!Drardollan schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:33:
[...]
Ik zie de noodzaak van 3 of 6 weken eerder klaar zijn niet zo. Als we dadelijk aankomen bij de groep <50 en een vaccinatiedekking van rond de 50% bereikt hebben dan is de snelheid niet zo belangrijk meer.
Overigens, sidenote, eerder zuipen voor iedereen. Ik hoef niet zo zeer zo'n paspoort/pas/database, laten we zorgen dat corona heel het land uit raakt en als heel het land weer open kunnen.
[ Voor 7% gewijzigd door Nox op 16-04-2021 16:08 ]
Helaas hebben we andere varianten die dodelijker kunnen zijn (P1 in Brazilie is er mogelijk een van). Als je de bevolking eerder hebt gevaccineerd en er is gedeeltelijke bescherming tegen geeft mij dat een goed gevoel.Drardollan schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:52:
[...]
Onder de <60 is het aantal doden door Corona laag. Als de dekking van de vaccinaties omhoog gaat, daalt ook het aantal besmettingen en dus het risico op overlijdens in de groep <60 ook.
En ik denk graag wat verder, als we elke 2 weken een zwaar zieke of dode door J&J in het nieuws krijgen dan lopen we vele malen meer schade op. Als een te grote groep zich niet laat vaccineren kost dit ook onnodig het leven aan mensen.
Overigens is het aantal doden echt heel hard afgenomen, ik denk dat als je berekent hoeveel doden de stop voor AZ <60 kost dat je het nog niet op 2 handen kunt tellen.
Het aantal doden is wel heel erg hoog ingeschat. De meeste doden zijn in de groep >60, en die hebben we dadelijk gehad. In de groep <60 zijn we ook druk met de kwetsbaren. Sterfte zal dus al fors afnemen.Nox schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:06:
[...]
De tijdlijn tot 'aankomen bij de groep <50' en 'vaccinatiedekking van rond de 50%' kan korter, hoe eerder hoe beter als je het mij vraagt. 3 weken eerder, zeg 2000 besmettingen per dag rond die tijd, is 400 doden (1%) door corona. Moeilijk om dan 1 trombosegeval daarvoor op te offeren in algemeen belang.
Maar het is niet 1 trombosegeval wat overlijdt. Als je vaccinatiebereidheid teveel daalt dan kost het meer doden.
En waarschijnlijk verrast Pfizer ons over 2 weken weer met nog grotere leveringen
Het is alleen jammer dat AZ en J&J nu net niet het beste helpen tegen die varianten. Juist Pfizer/Moderna zijn tegen die varianten de oplossing. Overigens is dat dodelijker maar heel sterk de vraag, dat werd ook over andere varianten gezegd en tot op heden blijkt dat niet waar.Nox schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:09:
[...]
Helaas hebben we andere varianten die dodelijker kunnen zijn (P1 in Brazilie is er mogelijk een van). Als je de bevolking eerder hebt gevaccineerd en er is gedeeltelijke bescherming tegen geeft mij dat een goed gevoel.
Maar dan ga je dus door met prikken van vaccins met een twijfelachtig trackrecord wat door veel mensen gewantrouwd wordt en dan levert het ook nog eens niet de bescherming die je wenst.
Ik vind dat juist een minder goed gevoel.
Bron voor mindere bescherming: https://www.tijd.be/polit...t-knock-out/10279503.html
[ Voor 9% gewijzigd door Drardollan op 17-04-2021 11:13 ]
Maar voor iedereen die wel wil weten hoe het eruit ziet zonder Janssen, hierbij:
Zonder J&J moeten we billen knijpen om begin juli te halen. Want je komt gewoon 3 miljoen vaccins tekort.
— Yorick (@YorickB) 16 april 2021
Probleem is vooral dat dat allemaal eerste prikken zijn;
Dus ik denk dat het ministerie daarom zegt: 6 weken vertraging als J&J er niet is.https://t.co/jnuv0sXm5H pic.twitter.com/hvSFY5mG6k
Ik besef mij dat N=1, maar ik hoor in mijn omgeving iedereen zeggen dat ze prima gevaccineerd willen worden maar als het AZ of J&J is dat ze er dan geen behoefte aan hebben. Dan wachten ze wel. Maar we weten dat van uitstel afstel komt, zeker als de getallen straks stukken beter zijn.Nox schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:13:
Nu kijken we naar doden, maar we moeten daar ook nog een nulletje achter zetten voor long-covid patienten. Vaccinatiebereidheid door 2 vaccins met een zeer zeldzame heftige bijwerking met optie tot wachten tot ander vaccin zal niet echt een probleem vormen denk ik. Als je hoort van AZ/JJ en de bijwerking weet je waarschijnlijk ook wel dat Pfizer/Moderna/Curevac dit probleem niet hebben.
Ik denk dat je niet moet onderschatten wat de berichtgeving doet met mensen. Ook weer N=1, schoonvader kreeg van de week vaccinatie. Net ervoor in het nieuws dat die meneer dood was neergevallen op het parkeerterrein na de Pfizer prik. Schoonvader zat direct boven op de kast, vol in de twijfel of hij wel zou gaan. En dat was dus Pfizer, een vaccin wat iedereen als veilig ziet.
Dit kan je afschuiven op de media, en dat is zeker deels terecht. Maar dat soort berichten wil je gewoon niet, de lijn is al erg dun voor velen. Kijk hoeveel wappies er opgestaan zijn in Nederland in de afgelopen paar maanden, ook mensen die je mogelijk hoog had zitten en waar je het absoluut niet van verwachtte.
Je moet een beetje oppassen dat je GoT niet als maatstaf neemt. Hier zitten gemiddeld toch net de wat slimmere mensen uit de samenleving. We zijn gewend rationeel en logisch na te denken. Jij en ik snappen dat het risico klein is, maar snapt Hendrik Jan de Kraanmachinist dat ook? Of zit die al snel in de twijfel? Niet omdat Hendrik Jan een slechte vent is of een wappie, maar omdat hij al genoeg heeft meegemaakt in zijn leven om de overheid niet helemaal meer te vertrouwen en elke keer leest dat vaccin X in opspraak is.
Ik geloof niet dat het 6 weken is inderdaad. Want dat zie ik ook niet terug in zijn grafieken.Plenkske schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:19:
Uit bovenstaande berichten begrijp ik dat @Drardollan niet zo veel geeft om die 6 weken eerder.
Maar voor iedereen die wel wil weten hoe het eruit ziet zonder Janssen, hierbij:
[Twitter]
Ik ben er van overtuigd dat het meer schade toebrengt dan oplost. Ik geloof niet dat er 3 miljoen mensen onder de 60 een J&J vaccin nemen. Het zou mij al verbazen als het er een miljoen zouden zijn, ik denk dat ik dan aan de zeer ruimte kant zit.
De grafieken laten zien dat we ook zonder J&J juli halen. Wellicht 2 of 3 weken later. Maar dat loop je zo in als Pfizer volgende week weer meer blijkt te kunnen gaan leveren.
Voor mij is en blijft die grens van 1 juli niet zo belangrijk. Ik ben er echt van overtuigd dat zoveel mensen prikken met een goed werkend vaccin als Pfizer of Moderna op de langere termijn veel en veel meer oplevert.
Ehm, ja... Zijn er dan echt nog personen in NL te vinden die geloven dat elke volwassene die dat wil half juli een prik gehaald kan hebben?Plenkske schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:19:
Uit bovenstaande berichten begrijp ik dat @Drardollan niet zo veel geeft om die 6 weken eerder.
[Twitter]
Zeker met de constante af/aan/af/aan met AZ en nu ook uitgestelde leveringen/prikstop op J&J kan ik me niet voorstellen dat we ook maar in de buurt kunnen komen. Net zoals de avondklok en andere versoepelingen wekelijks uitgesteld worden, ik zie het gewoon niet gebeuren dat er van een beetje leuke zomer nog iets terechtkomt zo
De grafieken gaan over leveringen, vanaf de start.Drardollan schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:24:
[...]
Ik geloof niet dat het 6 weken is inderdaad. Want dat zie ik ook niet terug in zijn grafieken.
Ik ben er van overtuigd dat het meer schade toebrengt dan oplost. Ik geloof niet dat er 3 miljoen mensen onder de 60 een J&J vaccin nemen. Het zou mij al verbazen als het er een miljoen zouden zijn, ik denk dat ik dan aan de zeer ruimte kant zit.
De grafieken laten zien dat we ook zonder J&J juli halen. Wellicht 2 of 3 weken later. Maar dat loop je zo in als Pfizer volgende week weer meer blijkt te kunnen gaan leveren.
Voor mij is en blijft die grens van 1 juli niet zo belangrijk. Ik ben er echt van overtuigd dat zoveel mensen prikken met een goed werkend vaccin als Pfizer of Moderna op de langere termijn veel en veel meer oplevert.
Janssen is de enige zonder tweede prik, maw 1x prikken en je bent "volledig gevaccineerd".
Janssen zou er 3 miljoen leveren in Q2 en dat zijn meteen 3 miljoen volledig gevaccineerden. Je hebt 6 miljoen andere vaccins hiervoor nodig.
Volgens mij gaat de overheid uit van 11-12 miljoen mensen die zich willen vaccineren (en 18+ zijn). Dan heb je dus 22-24 miljoen vaccins nodig.
Het is lastig te zien op de grafiek maar het lijkt wel te kloppen dat dit dan 6 weken later is, dat ze geleverd zijn.
Verder ga je er dan vanuit dat AstraZeneca volledig gebruikt wordt (en levert), wat onzeker al dan niet onmogelijk is met de huidige (alleen 60+) aanpak.
Voor mij zelf is de 1 juli grens ook niet zo boeiend, maar ik ben wel van mening zo snel mogelijk. En als het risico van Janssen erg klein is (zoals het nu lijkt) dan vind ik dat ze er gewoon mee moeten doorgaan.
edit:
Overigens is volgens mij bij die 1 juli grens gezegt "iedereen een eerste prik"
Dan wordt de berekening wel iets lastiger, want elk vaccin heeft een andere interval. Een deel van de mensen hebben dan voor 1 juli al een tweede gehad (omdat die al veel eerder hun eerste kregen). En een ander deel heeft dan voor 1 juli de eerste, of nog net niet.
[ Voor 9% gewijzigd door Plenkske op 16-04-2021 16:59 ]
Voor mijzelf is het wel duidelijk, geen AZ en J&J. Pfizer/Moderna of niets.
[ Voor 21% gewijzigd door Drardollan op 16-04-2021 17:28 ]
Dus zo rationeel denk je zelf ook niet.Drardollan schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:24:
Ik help het je hopen dat er 3 miljoen mensen J&J willen na al deze berichten. Het is maar goed dat het omtrent AZ relatief stil is de laatste week.
Voor mijzelf is het wel duidelijk, geen AZ en J&J. Pfizer/Moderna of niets.
Het is misschien maar goed dat dat test-circus er komt en dat je na gevaccineerd bent ook mag,Plenkske schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:47:
Overigens is volgens mij bij die 1 juli grens gezegt "iedereen een eerste prik"
Dan wordt de berekening wel iets lastiger, want elk vaccin heeft een andere interval. Een deel van de mensen hebben dan voor 1 juli al een tweede gehad (omdat die al veel eerder hun eerste kregen). En een ander deel heeft dan voor 1 juli de eerste, of nog net niet.
want het wordt nu wel aan de late kant, dat ik verwacht dat als dat er niet was geweest er best een aantal zou kunnen zijn dat vakantie prioriteit zou geven boven een vaccinatie, dat ze dan opeens voor een groot deel pas eind augustus / begin september zouden willen.
https://nos.nl/l/2376902#UPDATE-container-52485165
🤞🏻
PSN
Artikel van Reuters
|| Vierkant voor Wiskunde ||
https://www.ad.nl/binnenl...nd-in-zijn-ogen~a0fd9b83/Ziekenhuis deelt longscan van man die AstraZeneca weigerde en corona kreeg: ‘Wanhoop stond in zijn ogen’
Ziekenhuis Zuyderland heeft vandaag de longfoto gedeeld van een patiënt die met corona werd opgenomen in Sittard, nadat hij eerder ‘na alle commotie in de media’ had afgezien van het AstraZeneca-vaccin. Het ziekenhuis stelt in een toelichting dat het de stap genomen heeft om een ‘krachtig signaal’ af te geven tegen ‘halfslachtig zwalkbeleid'.
En dat is nummer 1.
Voor mij komt wel Pfizer/Moderna beschikbaar. Van de 4 opties die er zijn, zijn dat de beste. Weinig tot geen bijwerkingen en effectief tegen alle bekende varianten.
Ik vind dat zeer rationeel. Het beste kiezen op basis van de kennis die ik nu heb.
Als de eerste kans op dat vaccin dalijk ergens in september is terwijl je in juni/juli al aan de beurt had kunnen zijn is dat toch zo rationeel niet.Drardollan schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 20:41:
[...]
Voor mij komt wel Pfizer/Moderna beschikbaar. Van de 4 opties die er zijn, zijn dat de beste. Weinig tot geen bijwerkingen en effectief tegen alle bekende varianten.
Ik vind dat zeer rationeel. Het beste kiezen op basis van de kennis die ik nu heb.
Maar dat doe je niet. Je kiest "alleen Pfizer of Moderna, anders niets". Terwijl in afwezigheid van die vaccins AZ of JJ het meest rationele is.Drardollan schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 20:41:
[...]
Prima om hoog van de toren te blazen hoor, maar rationeel allesbehalve. Eerder roeptoeterend.
Die blijven de rest van hun leven thuis in een stoel zitten?
Snap ik helemaal gezien het risico op ernstig letsel bij deelname aan het (eender welk) verkeer. (1 op 1000 dacht ik)
Je bent rationeel of niet, je kan niet voorzichtig genoeg zijn.
1 op een 1.000.000 van AZ is natuurlijk ook niet te onderschatten.
Oh wacht, de meeste ongelukken gebeuren thuis
Nee, 1 dode door trombose op 1.000.000 vaccinaties moet je afzetten tegen 100 mensen die dagelijks een ernstige trombose kregen ver voor Corona bestond.Indoubt schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:46:
Misschien. Maar 1 dode door trombose moet je wel afzetten tegen een heleboel doden door corona.
De levensstijl is alleen maar slechter geworden sinds 2016.
Dagelijkse trombosecijfers anno 2021 liggen op 11 patiënten per uur (264 per dag).
Dat is even simpel gesteld een dagelijks risico van 17.000.000/264, ofwel 1 op 64.394 voor van jong tot oud.
Gewoon om eens over na te denken hoe hypocriet de rationele mens denkt als hij vindt dat 1 op 1.000.000 (wat ruim 15 keer kleiner is) een onaanvaardbaar risico is.
En dan hebben we het maar even niet over of dat éne geval na vaccinatie niet ook opgetreden had omdat de persoon ook in de statistische groep van 4100 personen zit die van dat miljoen gevaccineerden ook zonder vaccin trombose had gekregen.
[ Voor 57% gewijzigd door Teijgetje op 17-04-2021 00:48 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
OMT-lid: 'VWS heeft te weinig kennis en gezag'
Bij pandemieën zou er een onafhankelijk adviseur van de minister van Volksgezondheid moeten zijn, vindt hoofd bestrijding algemene infectieziekten van de GGD Amsterdam Anja Schreijer. "Zo'n chief medical officer kan keuzes bewaken en adviseren vanuit inhoud. Die weet hoe de hazen lopen", zegt ze in het Nederlands Dagblad.
Volgens arts maatschappij en gezondheid en OMT-lid Schreijer ontbreekt het in Den Haag aan kennis en gezag, "ondanks de beste bedoelingen". Zelf zou ze haar "hand er wel voor willen opsteken".
Een voorbeeld is het pauzeren van AstraZeneca-vaccinaties. "Ik snap dat je schrikt van verontrustende berichten over bijwerkingen, maar als je dan zoiets doet, ben je in paniek. Je doorkruist roekeloos het vaccinatiebeleid, waardoor de golf voortduurt en mogelijk meer mensen overlijden dan de zeldzame gevallen die door bijwerkingen aan het licht zijn gekomen."
Schreijer wijst erop dat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd in 2015 heeft gezegd dat de verdediging tegen pandemieën kwetsbaar was, en dat er sindsdien flink is bezuinigd op preventie en publieke gezondheidszorg. "Hier geldt echt: voorkomen is beter en goedkoper dan genezen."
https://nos.nl/liveblog/2...inig-kennis-en-gezag.html'Kabinetten-Rutte hebben gevaar infectieziekten zwaar onderschat'
Met uitgebreide waarschuwingen dat de GGD's niet klaar zouden zijn voor een pandemie, is niets gedaan. Dat meldt het AD na een onderzoek waarvoor het ruim honderd bronnen raadpleegde, maar de dienst zelf niet aan mee wilde werken.
Al jaren wordt in rapporten gewaarschuwd dat onder meer draaiboeken ondermaats zijn en opschaling "niet verzekerd", terwijl omstandigheden die pandemieën veroorzaken "steeds nadrukkelijker aanwezig zijn". In 2015 hadden 21 van de 25 GGD's onvoldoende artsen en/of verpleegkundigen infectieziektebestrijding, maar met een rapport daarover werd niets gedaan.
Meerdere (ex-)directeuren van GGD's zeggen tegen de krant dat het gevaar van infectieziekten door de kabinetten-Rutte zwaar is onderschat. "Bewindslieden vonden onze waarschuwingen belachelijk", verklaart Paul van der Velpen, die 22 jaar directeur van drie GGD's was. "'Infectieziekten zijn voorbij', zei een bewindsman me letterlijk".
Volgens oud-topambtenaren worden de problemen onder meer veroorzaakt doordat GGD's eind jaren 80 zijn ondergebracht bij gemeenten, "zonder duidelijke eisen en zonder budget".
Het ministerie van Volksgezondheid reageert in het AD dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid na de crisis "alle aspecten van de aanpak en ieders rol hierin" zal evalueren.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Die 2 maanden red ik ook nog wel. Zeker als er steeds meer bescherming in de bevolking komt. 2 maanden wachten is het mij wel waard om een mRNA vaccin te krijgen.MikeyMan schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:59:
[...]
Als de eerste kans op dat vaccin dalijk ergens in september is terwijl je in juni/juli al aan de beurt had kunnen zijn is dat toch zo rationeel niet.
Overigens is 2 maanden wel de grens, als ik langer moet wachten dan gaan er andere factoren meespelen (wat dus ontzettend rationeel denken is).
[ Voor 14% gewijzigd door Drardollan op 17-04-2021 11:33 ]
Maar wel een feit, en met mij zijn er velen verwacht ik. Absoluut overtuigt van het nut van vaccinatie, maar niet tegen elke prijs.Emgeebee schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 23:43:
[...]
Maar dat doe je niet. Je kiest "alleen Pfizer of Moderna, anders niets". Terwijl in afwezigheid van die vaccins AZ of JJ het meest rationele is.
Prima om hoog van de toren te blazen hoor, maar rationeel allesbehalve. Eerder roeptoeterend.
Het zou anders zijn als Pfizer/Moderna pas een jaar later beschikbaar is. 3 tot 6 weken is voor mij een zeer redelijke periode om te wachten op 1 van de 2 beste vaccins die we hebben. Kwaliteit boven kwantiteit bij mij.
Overigens ben ik die persoonlijke aanvallen spuugzat. Ik zal het dus heel duidelijk opschrijven, dan weet eenieder hoe het zit:
Ik kies heel bewust voor Pfizer/Moderna, de beste vaccins met de minste bijwerkingen. Tenzij ik langer dan 2 maanden moet wachten, dan accepteer ik AZ.
En iedereen die iets anders kiest, moet dat lekker doen. Dat heet vrijheid. En het is een bijzonder rationele keuze van mij, ik heb er uitermate goed en rustig over nagedacht.
[ Voor 26% gewijzigd door Drardollan op 17-04-2021 11:24 ]
Het is je eigen, rationele, keus om AZ te nemen. Net als het een eigen, rationele, keus is om een voorkeur te hebben voor Pfizer/Moderna. Het woord rationeel betekent dat je ergens rustig en goed over nadenkt. Rationeel betekent niet dat je geen vaccinatie neemt.Teijgetje schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 00:23:
En al die rationele mensen?
Die blijven de rest van hun leven thuis in een stoel zitten?
Snap ik helemaal gezien het risico op ernstig letsel bij deelname aan het (eender welk) verkeer. (1 op 1000 dacht ik)
Je bent rationeel of niet, je kan niet voorzichtig genoeg zijn.
1 op een 1.000.000 van AZ is natuurlijk ook niet te onderschatten.
Oh wacht, de meeste ongelukken gebeuren thuis
Even advocaat van de duivel maar de vaccinatie moet je wel "optellen" bij dit reeds bestaande risicoTeijgetje schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 00:23:
[...]
Nee, 1 dode door trombose op 1.000.000 vaccinaties moet je afzetten tegen 100 mensen die dagelijks een ernstige trombose kregen ver voor Corona bestond.
De levensstijl is alleen maar slechter geworden sinds 2016.
Dagelijkse trombosecijfers anno 2021 liggen op 11 patiënten per uur (264 per dag).
Dat is even simpel gesteld een dagelijks risico van 17.000.000/264, ofwel 1 op 64.394 voor van jong tot oud.
Gewoon om eens over na te denken hoe hypocriet de rationele mens denkt als hij vindt dat 1 op 1.000.000 (wat ruim 15 keer kleiner is) een onaanvaardbaar risico is.
En dan hebben we het maar even niet over of dat éne geval na vaccinatie niet ook opgetreden had omdat de persoon ook in de statistische groep van 4100 personen zit die van dat miljoen gevaccineerden ook zonder vaccin trombose had gekregen.
Het is niet dat je dit risico inruilt tegen die van de vaccinatie. Na vaccinatie kan je het oplopen omdat je 1 van de 4100 bent of omdat je gevaccineerd bent. Daarvoor was je 1 van de 4100 en verder niet.
Waarom zo de focus op trombose? In mijn geval is dat juist hetgeen ik niet meeneem in mijn overwegingen. Trombose is slechts 1 bekende bijwerking, en dan ook nog eens de meest zeldzame.
Kijk op zijn minst naar alle feiten:
https://www.lareb.nl/news...te-vaccinatie-astrazenecaErvaren bijwerkingen
Na AstraZeneca vaccinatie ervaart 61-67% van deze groep; hoofdpijn, spierpijn, vermoeidheid of algemeen niet lekker voelen. Na de Pfizer/BioNTech vaccinatie was dit 22-36%. Na de AstraZeneca vaccinatie heeft 39% koorts gehad. Bij het Pfizer/BioNTech vaccin was dit 5%. De koorts duurde meestal maar één of twee dagen.
Ervaren bekende bijwerkingen bij vrouwen van 21-65 jaar.
https://www.lareb.nl/pages/update-van-bijwerkingenDeze update betreft alle binnengekomen meldingen bij Bijwerkingencentrum Lareb van vermoede bijwerkingen bij coronavaccins en die door deskundigen bekeken zijn tot en met 11 april 2021.
De meldingen gaan over ongeveer 3,1 miljoen gegeven vaccins. Hierbij gaat het om ongeveer 2,3 miljoen vaccins van Pfizer/BioNTech (Comirnaty), 600.000 van AstraZeneca (Vaxzevria) en 200.000 van Moderna.*
We tonen één keer per twee weken een update van de gemelde bijwerkingen. Los van de aantallen zijn er niet elke week nieuwe inzichten. Als er in de tussentijd wel nieuwe inzichten zijn, zullen we vanzelfsprekend daarover berichten.
* Naar schatting gebaseerd op Coronadashboard.rijksoverheid.nl
Aantal meldingen
In totaal betreft het nu 33.585 meldingen met 197.652 vermoede bijwerkingen. Hiervan gaan 17.032 meldingen over het vaccin van AstraZeneca (Vaxzevria), 13.793 meldingen over het vaccin van Pfizer/BioNTech (Comirnaty) en 2.654 meldingen over het vaccin van Moderna. Bij 106 meldingen was het type vaccin niet ingevuld.
Pfizer: 13.793 meldingen op 2.300.000 vaccins = 0,6 procent
Moderna: 2.654 meldingen op 200.000 vaccins = 1,33 procent
AZ: 17.032 meldingen op 600.000 vaccins = 2,84 procent
Deze berichten laten heel duidelijk en feitelijk de verschillen zien in de bijwerkingen. AZ verliest het op alles qua bijwerkingen en heeft als bonus de trombose kans én mindere bescherming tegen sommige varianten. Voor mij is het als het B-merk in de supermarkt, het is niet slecht of smakeloos, maar het is het net niet. Ik smeer dan liever Calvé op mijn boterham. Tenzij er geen Calvé is, dan is ‘Helaes Pindakaas’ (dit is een echt merk) ook goed.
[ Voor 105% gewijzigd door Drardollan op 17-04-2021 11:53 ]
Pfizer Aantal meldingen met een ernstige bijwerking 447
AZ Aantal meldingen met een ernstige bijwerking 169
Een bijwerking is ernstig, als deze heeft geleid tot opname in het ziekenhuis, levensbedreigend was of overlijden. Ook blijvende invaliditeit en aangeboren afwijkingen noemen we ernstig.
Of een bijwerking ernstig is, hangt af van de situatie. Bijvoorbeeld: een allergische reactie met alleen huiduitslag is meestal niet ernstig. Ook al jeukt het heel erg. Een allergische reactie met huiduitslag, zwellingen en benauwdheid kan wel ernstig zijn als behandeling in het ziekenhuis nodig is.
Nog steeds meer relatief voor AZ maar veel minder verschil dan de factor 4 in totale meldingen.
[ Voor 71% gewijzigd door IJzerlijm op 17-04-2021 12:11 ]
And to think they once said that computers would take away jobs.
https://www.telegraaf.nl/...gen-schrikken-er-niet-vanToch willen we het liefst een Pfizerprik!
Bij het ’EenVandaag Opiniepanel’ - bestaande uit 50.000 mensen - komt naar voren dat Pfizer en Moderna de populairste vaccins zijn. Van degenen die nog niet gevaccineerd zijn is 98 procent bereid een prik te laten zetten met Pfizer en 93 procent met Moderna. Van de ondervraagden wil 21 procent niet met AstraZeneca worden ingeënt.
De schade is al aangericht, minstens 1 op de 5 wil geen AZ. Als er geen verdere negatieve berichtgeving komt, dan kan de schade mogelijk tot deze omvang beperkt blijven.
Toch is er nog een enorm aantal mensen wat hem wel wil dus. Geef mij maar AZ hoor.Drardollan schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 14:40:
[...]
https://www.telegraaf.nl/...gen-schrikken-er-niet-van
De schade is al aangericht, minstens 1 op de 5 wil geen AZ. Als er geen verdere negatieve berichtgeving komt, dan kan de schade mogelijk tot deze omvang beperkt blijven.
Goed, dus nu is het ineens 2 maanden of langer wachten, dan toch wel AZ. Terwijl je daarvoor dit zei:Drardollan schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 11:18:
[...]
Overigens ben ik die persoonlijke aanvallen spuugzat. Ik zal het dus heel duidelijk opschrijven, dan weet eenieder hoe het zit:
Ik kies heel bewust voor Pfizer/Moderna, de beste vaccins met de minste bijwerkingen. Tenzij ik langer dan 2 maanden moet wachten, dan accepteer ik AZ.
Ironisch als je de definitie van rationeel er even bijpakt:Voor mijzelf is het wel duidelijk, geen AZ en J&J. Pfizer/Moderna of niets.
Dus eerst A zeggen en vervolgens B, lijkt me niet bepaald consequent.Alles wat verband houdt met of gebaseerd is op de gave van de mens om consequent te kunnen redeneren.
Overigens is het helemaal geen persoonlijke aanval, het wel of niet rationeel denken en dit uitstippen hoort in elke discussie thuis. Helaas doen we het te weinig, "want iedereen mag toch een mening hebben".
The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026
Slip of the tongue. Waarvoor 1000 maal excuses. Als je terug leest zal je zien dat ik consequent heb aangegeven Pfizer/Moderna te prefereren en enkel bij serieuze wachttijd AZ te accepteren.Emgeebee schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 16:53:
[...]
Goed, dus nu is het ineens 2 maanden of langer wachten, dan toch wel AZ. Terwijl je daarvoor dit zei:
Consequent is iets anders dan rationeel. Maar zoals gezegd, slip of the tongue. Ik heb er geen actieve herinnering aan.Ironisch als je de definitie van rationeel er even bijpakt:
[...]
Dus eerst A zeggen en vervolgens B, lijkt me niet bepaald consequent.
Het zou fijn zijn als het een keuze zou worden op korte termijn.TrailBlazer schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 14:58:
[...]
Toch is er nog een enorm aantal mensen wat hem wel wil dus. Geef mij maar AZ hoor.
4 op de 5 willen hem wel, gelukkig is dat de meerderheid. Maar ik blijf mij ernstig zorgen maken, een volgend bericht in de media kan zomaar betekenen dat er nog eens 20 procent niet meer wil.
Drardollan schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:32:
[...]
Prima, stuur ze maar op zou ik zeggen. Hoeft niets voor betaald te worden. Als wij klaar zijn met AZ in 60+ dan mogen ze wat mij betreft al onze leveringen zo hebben.
Netjes. Zit je in de groep 60+? Of zijn we ineens met AZ ook weer <60 aan het doen?joppe113 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 17:51:
Ik heb net gebeld, geen wachttijd, werd gelijk opgenomen. 5 Mei de eerste!
[...]
Vanmiddag las ik dat er honderden wachtenden waren aan de telefoon bij de GGD, wat natuurlijk heel goed nieuws is (meer afspraken is meer prikken is sneller uit deze shit). Maar daar had jij gelukkig geen last van dan
Drardollan schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 17:55:
[...]
Netjes. Zit je in de groep 60+? Of zijn we ineens met AZ ook weer <60 aan het doen?
Vanmiddag las ik dat er honderden wachtenden waren aan de telefoon bij de GGD, wat natuurlijk heel goed nieuws is (meer afspraken is meer prikken is sneller uit deze shit). Maar daar had jij gelukkig geen last van dan
Waarom moet je bellen? Er kan toch gewoon online een afspraak gemaakt worden?RadioAir schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 17:16:
Ik mag schijnbaar vanaf morgen bellen. Ben benieuwd hoe groot de wachttijd is aangezien 23.000 andere zorgverleners morgen vermoedelijk hetzelfde gaan doen...
quote]jongetje schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 18:06:
[...]
Waarom moet je bellen? Er kan toch gewoon online een afspraak gemaakt worden?
[/quote]
Geen AZ, dat verklaartjoppe113 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 18:02:
Nee, op uitnodiging huisarts. Astra was eerder afgezegd.
[...]
Goed om te zien dat die omschakeling nu ook van de grond komt!
Officieel moet ik wachten op de SMS dat ik weer mag bellen, maar toen ik vrijdag stiekem belde vertelde de dame aan de telefoon mij dat ik vanaf zondag mocht bellen. Eigenlijk moet de GGD mij bellen, maar daar ga ik niet op zitten wachten. Elke dag zonder eerste prik is een dag teveel, zou eigenlijk maandag met AZ geprikt worden. Heb alle GGD's opgezocht waar ik binnen een uur kan zijn, dus hopelijk is er nog ergens een gaatje.jongetje schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 18:06:
[...]
Waarom moet je bellen? Er kan toch gewoon online een afspraak gemaakt worden?
Via de website kan het niet als zorgverlener, alleen als je op basis van leeftijd in aanmerking komt.
https://www.zuyderland.nl...pen-brief-van-zuyderland/
Wat ik begrepen heb gaat het op afspraak en gedurende de dag druppelde het gestaag door met mensen die hun vaccinatie kwamen halen.
Druk kan ik het niet noemen, zeker niet wanneer je het vergelijkt met de laatste pneumokokken/griepprik, toen stonden er aan het begin van een tijdslot hele rijen mensen.
Volgens mij is er ook geen ruimte om een kwartier te zitten dus neem aan dat het met Janssen of AZ was en zo van bovenaf gezien liep het soepel door en was het vrij rustig.
Morgen doen ze nog een ronde en neem aan dat dan de groepspraktijk patiënten grotendeels gevaccineerd zijn, of iig het deel wat AZ of Janssen zou krijgen.
Ik had eerst de gedachte dat het niet door zou gaan wegens het hele wel/niet/wel/niet gebeuren omtrent deze vaccins maar vandaag bleek dus dat er gewoon geprikt is, als ik een schatting moet maken dan zijn er vandaag een goeie 100 tot maximaal 150 man/vrouw/x langs geweest.
Dat is door zijn eigen toch-maar-niet/toch-maar-wel/toch-maar niet-beleid zo ontstaan.
Lanceer dan een uitgebreide voorlichtingscampagne omtrent de risico`s, of luister wel eens naar deskundigen die het uitleggen en door willen vaccineren juist omdat de risico`s eigenlijk minimaal zijn.
Zoals @Drardollan hoofdpijn, spierpijn en koorts als ernstige bijwerkingen ziet, en zich afvraagt waarom ik alleen Trombose aanhaal (daar ging die enkele persoon dood aan terwijl 1:1000 op jaarbasis te maken krijgt met trombose) vraag ik me af hoe hij tegenover een driewekelijks ernstig ziekbed staat (klant 49 jr onlangs), ipv hoofdpijn, spierpijn of koorts (de tekenen dat je lichaam antilichamen aanmaakt en de vaccinatie dus doet wat het moet doen)?
Dus ipv lezen over koorts(verhoging), spierpijn en hoofdpijn en dat als reden aanvoeren dat je liever Pfizer hebt.
Zou je dan niet verder lezen bij hetzelfde door jou gequote Lareb?
Dus vooral blijven verdedigen dat je eerder niet zo stellig was omtrent weigering van AZ/JJ, en aanvoeren dat je je dat ook niet kan herinneren, want dat dat Pfizer wel binnen twee maanden moest zijn.Tot nu toe zijn er 225 meldingen van overlijden na coronavaccinatie. De meeste meldingen gingen over het vaccin van Pfizer/BioNTech (Comirnaty)(150 na de eerste vaccinatie en 40 na de tweede vaccinatie). Dit is het meest gebruikte coronavaccin en tevens het vaccin dat vooral in de ouderenpopulatie gebruikt wordt. Bij 22 meldingen betrof het het vaccin van Moderna (16 na de eerste vaccinatie en 8 na de tweede vaccinatie) en bij 9 meldingen het vaccin van AstraZeneca (Vaxzevria).
Bijwerkingencentrum Lareb ontving 73 meldingen met klachten die passen bij een heftige allergische reactie, waarvan 48 bij het vaccin van Pfizer/BioNTech (Comirnaty), 18 bij het vaccin van AstraZeneca (Vaxzevria) en 7 bij het vaccin van Moderna.
Dus je neemt liever dat bekende risico op overlijden/ernstige bijwerkingen met Pfizer, ipv hoofdpijn met AZ?
Als je vandaag het AD had gelezen over het drama GGD, en dat daar al jaren voor gewaarschuwd werd, terwijl HdJ "boos" wordt op diezelfde GGD omdat hij ze opdracht gaf tot, en ze dat niet lukt, kun je toch haast niet anders dan tot de conclusie komen, na een jaar fiasco`s, dan dat er een grote mate van incompetentie en inzicht heerst aan de top, ondanks alle goede bedoelingen.
En daar komt nu de roep om zelf te kunnen kiezen voor een gratis vaccin dat nog schaars is bij, de volgende chaos in dit beleid komt langzaam van de grond, want dat zal vast opgenomen worden om hun falend beleid en daardoor afnemende vaccinatiebereidwilligheid wat op te krikken.
Waarom blijft het kabinet het wiel steeds opnieuw proberen uit te vinden?
Net zoals ik vandaag hoorde dat bv een RAI, nadat ze aangewezen werden als testlocatie, aanbood om de hele logistiek te verzorgen, want al mensen in dienst daarvoor en dat was gesneden koek met duizenden dagelijkse bezoekers voor beurzen, te horen kreeg dat de GGD dit zelf logistiek op ging lossen qua aankomst, parkeren, verloop, wachten, vertrek etc.
Of haast een miljard geven aan een vage stichting om testlabs te doen en vervolgens zeggen dat mensen wel zelf hun tests moeten gaan betalen in de komende testmaatschappij? In Engeland krijg je maandelijks twee tests gratis. Maar ja, dat is dan ook al weer haast open.
[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 17-04-2021 21:07 ]
Zullen we stoppen met voor anderen denken en woorden in de mond leggen. Of quote mij anders even dat ik dat als ernstige bijwerkingen classificeer.Teijgetje schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:03:
Zoals @Drardollan hoofdpijn, spierpijn en koorts als ernstige bijwerkingen ziet, en zich afvraagt waarom ik alleen Trombose aanhaal (daar ging die enkele persoon dood aan terwijl 1:1000 op jaarbasis te maken krijgt met trombose)
Wederom, zullen we stoppen met voor anderen denken? Ik raad je aan om de topics even terug te lezen, ik ben (helaas) ervaringsdeskundige en weet precies wat Corona met een mens doet. Ik heb nog dagelijks te maken met de gevolgen.vraag ik me af hoe hij tegenover een driewekelijks ernstig ziekbed staat (klant 49 jr onlangs), ipv hoofdpijn, spierpijn of koorts (de tekenen dat je lichaam antilichamen aanmaakt en de vaccinatie dus doet wat het moet doen)?
Dus ipv lezen over koorts(verhoging), spierpijn en hoofdpijn en dat als reden aanvoeren dat je liever Pfizer hebt.
Nogmaals, teruglezen. Teruglezen. Teruglezen.Dus vooral blijven verdedigen dat je eerder niet zo stellig was omtrent weigering van AZ/JJ, en aanvoeren dat je je dat ook niet kan herinneren, want dat dat Pfizer wel binnen twee maanden moest zijn.
Dus je neemt liever dat bekende risico op overlijden/ernstige bijwerkingen met Pfizer, ipv hoofdpijn met AZ?
Het herinneren was een grappige verwijzing naar Rutte.
Maar ik zal het nogmaals herhalen, wellicht dat je het dan begrijpt:
Ik prefereer Pfizer/Moderna, tenzij ik langer dan 2 maanden moet wachten. Dan accepteer ik AZ.
Ik zou het waarderen als je mij in mijn waarde zou laten in mijn keuze. We leven in een vrij land. Bedankt.
[ Voor 23% gewijzigd door Drardollan op 17-04-2021 21:36 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Drardollan op 17-04-2021 21:15 ]
Saillant detail: het gaat niet om trombose, het gaat om de combinatie van trombose en lage bloedplaatjes, voor zover in jip-en-janneke-taal. Jammer dat mensen schijnbaar zulke verkeerde informatie krijgen of heel selectief zijnTeijgetje schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:03:
Het meest ongelofelijke is dat door het zwabberbeleid van het kabinet, en de bangmakerij door aan/af/aan/af-beleid omtrent AZ vaccinaties, en de uitgebreide rapportage door de media, De Jonge dan durft te zeggen "Jammer dat deze man zich liet leiden door angst".
Dat is door zijn eigen toch-maar-niet/toch-maar-wel/toch-maar niet-beleid zo ontstaan.
Lanceer dan een uitgebreide voorlichtingscampagne omtrent de risico`s, of luister wel eens naar deskundigen die het uitleggen en door willen vaccineren juist omdat de risico`s eigenlijk minimaal zijn.
Zoals @Drardollan hoofdpijn, spierpijn en koorts als ernstige bijwerkingen ziet, en zich afvraagt waarom ik alleen Trombose aanhaal (daar ging die enkele persoon dood aan terwijl 1:1000 op jaarbasis te maken krijgt met trombose) vraag ik me af hoe hij tegenover een driewekelijks ernstig ziekbed staat (klant 49 jr onlangs), ipv hoofdpijn, spierpijn of koorts (de tekenen dat je lichaam antilichamen aanmaakt en de vaccinatie dus doet wat het moet doen)?
[...]
Dus vooral blijven verdedigen dat je eerder niet zo stellig was omtrent weigering van AZ/JJ, en aanvoeren dat je je dat ook niet kan herinneren, want dat dat Pfizer wel binnen twee maanden moest zijn.
Dus je neemt liever dat bekende risico op overlijden/ernstige bijwerkingen met Pfizer, ipv hoofdpijn met AZ?![]()
Als je vandaag het AD had gelezen over het drama GGD, en dat daar al jaren voor gewaarschuwd werd, terwijl HdJ "boos" wordt op diezelfde GGD omdat hij ze opdracht gaf tot, en ze dat niet lukt, kun je toch haast niet anders dan tot de conclusie komen, na een jaar fiasco`s, dan dat er een grote mate van incompetentie en inzicht heerst aan de top, ondanks alle goede bedoelingen.
En daar komt nu de roep om zelf te kunnen kiezen voor een gratis vaccin dat nog schaars is bij, de volgende chaos in dit beleid komt langzaam van de grond, want dat zal vast opgenomen worden om hun falend beleid en daardoor afnemende vaccinatiebereidwilligheid wat op te krikken.
Waarom blijft het kabinet het wiel steeds opnieuw proberen uit te vinden?
Net zoals ik vandaag hoorde dat bv een RAI, nadat ze aangewezen werden als testlocatie, aanbood om de hele logistiek te verzorgen, want al mensen in dienst daarvoor en dat was gesneden koek met duizenden dagelijkse bezoekers voor beurzen, te horen kreeg dat de GGD dit zelf logistiek op ging lossen qua aankomst, parkeren, verloop, wachten, vertrek etc.
Of haast een miljard geven aan een vage stichting om testlabs te doen en vervolgens zeggen dat mensen wel zelf hun tests moeten gaan betalen in de komende testmaatschappij? In Engeland krijg je maandelijks twee tests gratis. Maar ja, dat is dan ook al weer haast open.
Opgehangen en gelijk opnieuw gebeld, kwartier in de wacht en deze dame dacht buiten het script en tikte gewoon mijn BSN in. Gelijk melding in beeld dat mijn eerdere afspraken geannuleerd waren en dat ik toch een afspraak kon maken nu. Het kan dus wel...
Afspraken voor Pfizer worden momenteel gepland met minimaal vijf weken er tussen.
Het is nogal verbazingwekkend hoeveel fouten voorkomen hadden kunnen worden. Nieuwsuur concludeert daarnaast dat er onnodige doden cq. coronagevallen zijn gevallen onder kwetsbare groepen door het prioriteren van bijvoorbeeld de huisartsen boven deze eerder genoemde groep.
[ Voor 22% gewijzigd door ijdod op 18-04-2021 10:33 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
En we moeten zeker niet vergeten dat het lekker makkelijk is om achteraf een nog nooit vertoonde mega operatie af te kraken. Lekker makkelijk scoren over de rug van anderen.CMD-Snake schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:09:
Nieuwsuur duikt in het haperende vaccinatieprogramma:
[YouTube: Reconstructie: zo verschoven ouderen alsnóg naar achter in de vaccinatierij]
Het is nogal verbazingwekkend hoeveel fouten voorkomen hadden kunnen worden. Nieuwsuur concludeert daarnaast dat er onnodige doden cq. coronagevallen zijn gevallen onder kwetsbare groepen door het prioriteren van bijvoorbeeld de huisartsen boven deze eerder genoemde groep.
De Mexicaanse griep was ook zo'n grote operatie, die lukte wel. Daarnaast heeft het RIVM willens en weten meermaals dus hulp afgeslagen die mogelijk een flink verschil kon maken bij het distribueren van het Pfizer vaccin. Ook de diverse groepen die voorrang bedongen hadden gestopt kunnen worden.Drardollan schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:40:
En we moeten zeker niet vergeten dat het lekker makkelijk is om achteraf een nog nooit vertoonde mega operatie af te kraken. Lekker makkelijk scoren over de rug van anderen.
Gebrek aan leveringen kunnen ze weinig aan doen, maar er is genoeg gebeurt waarvan je in het moment al kon weten hoe dat zou uitpakken.
Ja jij wist het vooraf allemaal beter.CMD-Snake schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:46:
[...]
De Mexicaanse griep was ook zo'n grote operatie, die lukte wel. Daarnaast heeft het RIVM willens en weten meermaals dus hulp afgeslagen die mogelijk een flink verschil kon maken bij het distribueren van het Pfizer vaccin. Ook de diverse groepen die voorrang bedongen hadden gestopt kunnen worden.
Gebrek aan leveringen kunnen ze weinig aan doen, maar er is genoeg gebeurt waarvan je in het moment al kon weten hoe dat zou uitpakken.
De Mexicaanse Griep lukte wel??? Dweil mij op hoor. Als er iets een aanfluiting was....CMD-Snake schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:46:
[...]
De Mexicaanse griep was ook zo'n grote operatie, die lukte wel. Daarnaast heeft het RIVM willens en weten meermaals dus hulp afgeslagen die mogelijk een flink verschil kon maken bij het distribueren van het Pfizer vaccin. Ook de diverse groepen die voorrang bedongen hadden gestopt kunnen worden.
Maar ben blij dat jij en de mensen van Nieuwsuur het wel begrijpen. Ik weet zeker dat Nederland Nieuwsuur nu super dankbaar is voor hun niet aflatende inzet door onder ander al maanden kritiek te leveren. Ik weet zeker dat dit vele levens gescheeld heeft en we er als maatschappij hierdoor een stuk beter voor staan! Bedankt journalisten, waar zouden we zijn zonder jullie onvermoeibare inzet!
[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 18-04-2021 10:56 ]
Ik ben blij. Nog een paar weekjes en dan is hij dus relatief safe voor zwaar ziek worden. Moeder, van 1952 en dus in de van 60 up prikmcategorie is voor 5 mei ingepland. Konden ze gewoon online doen. Ze is ook mee geweest met Pap, einde dag, maar kon er niet bij. Proberen kan je altijd.
Ook lijken we de geplande kromme toch te volgen, ik was bang dat we steeds verder achter zouden komen.
[ Voor 14% gewijzigd door pro_6or op 18-04-2021 11:42 ]
een treffende spreuk
Edit: provincie Noord-Holland
[ Voor 14% gewijzigd door Patox op 18-04-2021 13:18 ]
Dat is op zich redelijk volgens planning. Het scheelt een beetje per regio hoe ver ze zijn met de groep 60-64. In de zuidelijke provincies zijn ze nu reeds 2 maanden bezig met deze groep.Patox schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:49:
Mijn vader (1960) gaat vandaag voor de eerste AZ prik. Lijkt mij ook sneller dan de dashboards?
Het hangt dan waarschijnlijk ook nog af van de vaccinatie bereidheid in de omgeving.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Bij ons ook inderdaad. Het lijkt een loterij. De ene medewerker weet al wel dat zorg weer mag met ingang van vandaag, de volgende niet. Enige advies dat lijkt te werken is opnieuw bellen.RadioAir schreef op zondag 18 april 2021 @ 09:33:
Vanaf vanmorgen mogen zorgverleners weer bellen. Kreeg 8.00 direct iemand aan de telefoon maar die wilde mij niet helpen want ik was te jong. Navraag laten doen maar nee kon echt niet. Ik moest een nieuwe uitnodiging krijgen. Ook verwijzen naar website GGD Zuid-Limburg hielp niet.
Opgehangen en gelijk opnieuw gebeld, kwartier in de wacht en deze dame dacht buiten het script en tikte gewoon mijn BSN in. Gelijk melding in beeld dat mijn eerdere afspraken geannuleerd waren en dat ik toch een afspraak kon maken nu. Het kan dus wel...
Afspraken voor Pfizer worden momenteel gepland met minimaal vijf weken er tussen.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Ik ben best fan van nieuwsuur, maar dit item niet. Lekker makkelijk zo'n artikel schrijven dat zorgverleners rustig meer risico moeten lopen terwijl de werkelijkheid is dat het systeem op instorten staat met een mega verzuim. Het is kiezen tussen twee kwaden. Dan houdt je altijd een groep die het niet met die keus eens is, maar om dat zo groot te brengen dat huisartsen cliënten hebben vermoord ga mij te ver.CMD-Snake schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:09:
Nieuwsuur duikt in het haperende vaccinatieprogramma:
[YouTube: Reconstructie: zo verschoven ouderen alsnóg naar achter in de vaccinatierij]
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Bizar dat dit soort dingen continu gebeuren bij het callcenter. Het is niet dat het een keer om een incident gaat, maar structureel is er veel verschil wat er mogelijk is afhankelijk van wie je aan de telefoon krijgt. Dit soort dingen moeten ze ondertussen toch wel al de callcenter agenten kunnen communiceren op een duidelijke manier.P_de_B schreef op zondag 18 april 2021 @ 12:57:
[...]
Bij ons ook inderdaad. Het lijkt een loterij. De ene medewerker weet al wel dat zorg weer mag met ingang van vandaag, de volgende niet. Enige advies dat lijkt te werken is opnieuw bellen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Het was geen keuze. De gezondheidsraad had allang beslist dat de kwetsbaren voorrang zouden krijgen boven alle anderen. Totdat de LHV ging dreigen met het argument dat de huisartsen dan geen vaccinatie zouden uitvoeren. Dat lijkt meer op afpersing en het recht van de sterkste. Die oudjes hoor je toch niet klagen.P_de_B schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:01:
[...]
Ik ben best fan van nieuwsuur, maar dit item niet. Lekker makkelijk zo'n artikel schrijven dat zorgverleners rustig meer risico moeten lopen terwijl de werkelijkheid is dat het systeem op instorten staat met een mega verzuim. Het is kiezen tussen twee kwaden. Dan houdt je altijd een groep die het niet met die keus eens is, maar om dat zo groot te brengen dat huisartsen cliënten hebben vermoord ga mij te ver.
Dan doe je het Nieuwsuuritem toch wat tekort naar mijn mening.P_de_B schreef op zondag 18 april 2021 @ 13:01:
Ik ben best fan van nieuwsuur, maar dit item niet. Lekker makkelijk zo'n artikel schrijven dat zorgverleners rustig meer risico moeten lopen terwijl de werkelijkheid is dat het systeem op instorten staat met een mega verzuim. Het is kiezen tussen twee kwaden. Dan houdt je altijd een groep die het niet met die keus eens is, maar om dat zo groot te brengen dat huisartsen cliënten hebben vermoord ga mij te ver.
Daarnaast, en dit is een oprechte vraag, geen aanval: was de nood bij de huisartsen zo hoog dat het gerechtvaardigd was om ze nog voor de meest kwetsbare groep (de verpleeghuisbewoners) te vaccineren? Bij die keuze kun je er namelijk van uit gaan dat dat mensenlevens kost, dus dat zou eigenlijk alleen te rechtvaardigen zijn als de baten groter zijn dan de kosten.
Makkelijk praten achteraf, maar de voorrangsgroepen bestaan niet alleen uit huisartsen. Je zou anders ook kunnen stellen dat alle COVID overledenen voorkomen hadden kunnen worden als net die mensen die op de IC terecht kwamen gevaccineerd waren.
Als de zorg omvalt, is de schade groter voor de medemens.
Let wel, ik kan makkelijk praten als zorgverlener die een afspraak heeft staan 3 mei, iedereen heeft daarin natuurlijk een andere mening.
Je kan het ook andersom stellen. Fijn dat hij nog geen vaccin had, en daardoor symptomen ontwikkelde en dus stopte met werken. En dus minder patiënten kon besmetten.RadioAir schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:16:
Probleem zit hier ook meer in het feit dat de huisartsen beter Pfizer hadden kunnen krijgen. Onze huisarts heeft dus van iemand COVID gekregen en heeft ook patiënten besmet. Als hij besmettelijk was tijdens het vaccineren had elke gevaccineerde een heel groot probleem gehad, en dus ook de zorg.
Makkelijk praten achteraf, maar de voorrangsgroepen bestaan niet alleen uit huisartsen. Je zou anders ook kunnen stellen dat alle COVID overledenen voorkomen hadden kunnen worden als net die mensen die op de IC terecht kwamen gevaccineerd waren.
Als de zorg omvalt, is de schade groter voor de medemens.
Let wel, ik kan makkelijk praten als zorgverlener die een afspraak heeft staan 3 mei, iedereen heeft daarin natuurlijk een andere mening.
Is hij gevaccineerd en krijgt dus vrijwel geen symptomen maar is wel besmettelijk. Kan hij in potentie meer mensen besmetten.
Edit: zie dat ik je verhaal compleet verkeerd begreep, excuses. Maar laat bovenstaande staan, omdat ik ook zo soms denk haha.
[ Voor 5% gewijzigd door Pukson op 18-04-2021 20:36 ]
Natuurlijk laat ik je in je waarde over jouw keuze, en als je je bang hebt laten maken voor heparine-geïnduceerde trombocytopenie snap ik dat ook, alleen begin dan niet over rationeel en langer dan twee maanden.Drardollan schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:15:
Maar ik zal het nogmaals herhalen, wellicht dat je het dan begrijpt:
Ik prefereer Pfizer/Moderna, tenzij ik langer dan 2 maanden moet wachten. Dan accepteer ik AZ.
Ik zou het waarderen als je mij in mijn waarde zou laten in mijn keuze. We leven in een vrij land. Bedankt.
AZ geeft na de eerste vaccinatie 76% bescherming* voor drie maanden, de huidige termijn voor de 2e vaccinatie staat op 12 weken. De tweede geeft je daarna totaal ca 84% bescherming*.
Pfizer geeft na de eerste vaccinatie maar 52% bescherming*, wat na de tweede kan oplopen tot 94%*.
Dat, samen met een vier keer hoger sterftecijfer voor Pfizer, en het gegeven dat de tweede prik pas na drie maanden komt, en het feit dat "men" denkt na een vaccinatie al goed beschermd te zijn, en dus vindt meer te mogen want gevaccineerd, zou een rationeel mens tot een andere conclusie doen komen dan jij.
En die tweede prik komt dus een maand na jouw deadline.
Want dus ondanks de mindere bijwerkingen van Pfizer waar je je op beroept, en de uiteindelijke hogere bescherming, neem je jezelf drie maanden (haast 4*) in de maling, want met AZ ben je haast 50% meer beschermd dan met Pfizer na de eerste prik.
Die drie maanden (haast 4*) kan net genoeg zijn zodat iedereen een eerste prik heeft gehad (eind juli/half augustus) en Corona dus grotendeels ingedamd is.
* : de beschermingsgraad wordt pas na ca drie weken na de vaccinatie bereikt.
[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 18-04-2021 22:13 ]
Ze krijgt nu Pfizer.
Mijn vrouw heeft de uitnodiging net als ik gekregen omdat we zorgverleners zijn van onze gehandicapte zoon.
Ik heb 3 weken geleden nog Astrazeneca gehad.
We konden toen allebei tegelijk gevaccineerd worden maar mijn vrouw was zo slim om haar vaccinatie op een later tijdstip in te plannen. Dit omdat ze bang was dat wanneer we beide ziek van de vaccinatie zouden worden we een probleem zouden hebben.
Haar vooruitziende blik kwam uit want ik ben twee weken ziek geweest van de Astrazeneca.
Je kan wel als een simpel vogeltje blijven kwelen, maar je laat wederom zien dat je niet leest en er geen snars van begrepen hebt. Succes met je strijd, dit is mijn laatste reactie naar je.Teijgetje schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:00:
[...]
Natuurlijk laat ik je in je waarde over jouw keuze, en als je je bang hebt laten maken voor heparine-geïnduceerde trombocytopenie snap ik dat ook, alleen begin dan niet over rationeel en langer dan twee maanden.
[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 18-04-2021 22:36 ]
Hopelijk heeft ze geen last van bijwerkingen. Sowieso fijn om als vrouw <60 het veel betere Pfizer te krijgen.Artwido schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:23:
Mijn vrouw, heeft vandaag de nieuwe uitnodiging gekregen nadat twee weken geleden gestopt was met Astrazeneca.
Ze krijgt nu Pfizer.
Mijn vrouw heeft de uitnodiging net als ik gekregen omdat we zorgverleners zijn van onze gehandicapte zoon.
Ik heb 3 weken geleden nog Astrazeneca gehad.
We konden toen allebei tegelijk gevaccineerd worden maar mijn vrouw was zo slim om haar vaccinatie op een later tijdstip in te plannen. Dit omdat ze bang was dat wanneer we beide ziek van de vaccinatie zouden worden we een probleem zouden hebben.
Haar vooruitziende blik kwam uit want ik ben twee weken ziek geweest van de Astrazeneca.
De vooruitziende blik was inderdaad verstandig, al kon je dit niet weten. Hier thuis willen we het ook wat spreiden en niet dezelfde dag, puur om deze reden. Gelukkig zit er enkele jaren leeftijdsverschil tussen ons en heeft mijn partner al Corona gehad, ik verwacht en hoop dat mijn partner geen enkele bijwerking krijgt omdat het lichaam al op de hoogte is wat het moet doen.
De normale bijwerkingen van AZ zijn normaliter niet zo zwaar en langdurig, heb je net die pech. Maar naar ik hoop en aanneem geen blijvende problemen toch?
Het is wel zo dat ik waarschijnlijk geen tweede prik meer hoef te krijgen. Maar daar krijg ik nog officieel bericht over.
[ Voor 30% gewijzigd door Artwido op 18-04-2021 22:54 ]
Nee maar je snapt het niet. Rationeel een besluit nemen heeft niks met argumenten en feiten te maken, het gaat erom of je er goed en rustig over nagedacht hebt. Of zo. Ik heb het ook maar opgegeven.Teijgetje schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:00:
[...]
Natuurlijk laat ik je in je waarde over jouw keuze, en als je je bang hebt laten maken voor heparine-geïnduceerde trombocytopenie snap ik dat ook, alleen begin dan niet over rationeel en langer dan twee maanden.![]()
AZ geeft na de eerste vaccinatie 76% bescherming* voor drie maanden, de huidige termijn voor de 2e vaccinatie staat op 12 weken. De tweede geeft je daarna totaal ca 84% bescherming*.
Pfizer geeft na de eerste vaccinatie maar 52% bescherming*, wat na de tweede kan oplopen tot 94%*.
Dat, samen met een vier keer hoger sterftecijfer voor Pfizer, en het gegeven dat de tweede prik pas na drie maanden komt, en het feit dat "men" denkt na een vaccinatie al goed beschermd te zijn, en dus vindt meer te mogen want gevaccineerd, zou een rationeel mens tot een andere conclusie doen komen dan jij.
En die tweede prik komt dus een maand na jouw deadline.
Want dus ondanks de mindere bijwerkingen van Pfizer waar je je op beroept, en de uiteindelijke hogere bescherming, neem je jezelf drie maanden (haast 4*) in de maling, want met AZ ben je haast 50% meer beschermd dan met Pfizer na de eerste prik.
Die drie maanden (haast 4*) kan net genoeg zijn zodat iedereen een eerste prik heeft gehad (eind juli/half augustus) en Corona dus grotendeels ingedamd is.
* : de beschermingsgraad wordt pas na ca drie weken na de vaccinatie bereikt.
Pfizer tweede wordt na 5 weken gegeven. AZ na 12 weken.Teijgetje schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:00:
, en het gegeven dat de tweede prik pas na drie maanden komt,
Pfizer geeft enige bescherming 10-14 dagen na de eerste (per persoon anders) en de volledige bescherming is 7 dagen na de tweede. Zo kwam het althans uit de 3e testfase gegevens.
Je zou inhoudelijk zijn posts eens moeten lezen, dan kan je het op waarde schatten. Zijn idee is dat er voor Pfizer/Moderna een periode van 12weken wordt aangehouden voor de 2e prik (in de echte wereld is dit voor Pfizer 6 weken en Moderna 4 weken).Emgeebee schreef op zondag 18 april 2021 @ 23:27:
[...]
Nee maar je snapt het niet. Rationeel een besluit nemen heeft niks met argumenten en feiten te maken, het gaat erom of je er goed en rustig over nagedacht hebt. Of zo. Ik heb het ook maar opgegeven.
Tevens maakt hij een grote rekenfout met hoeveel effectiever AZ is na de eerste prik. Dit komt uit zijn eigen bron: https://www.newscientist....-en-de-mensen-om-je-heen/
AZ beschermt na de eerste prik helemaal geen 50% beter. Het verschil tussen 52 en 65 is 25%. AZ is dus 25% effectiever na de eerste prik.Dat weten we niet zeker. Volgens de klinische proeven is het Pfizer/BioNTech-vaccin 52 procent effectief na de eerste dosis, oplopend tot 95 procent na de tweede dosis. Het Oxford/AstraZeneca-vaccin is 65 procent effectief na één dosis, oplopend tot 70 à 90 procent.
[ Voor 33% gewijzigd door Drardollan op 19-04-2021 08:51 ]
Om het helemaal precies te houden:Plenkske schreef op maandag 19 april 2021 @ 07:31:
[...]
Pfizer tweede wordt na 5 weken gegeven. AZ na 12 weken.
Pfizer geeft enige bescherming 10-14 dagen na de eerste (per persoon anders) en de volledige bescherming is 7 dagen na de tweede. Zo kwam het althans uit de 3e testfase gegevens.
Pfizer staat nu op 6 weken (https://www.rijksoverheid...biontech-pfizer-comirnaty)
Moderna staat nu op 4 weken (https://www.rijksoverheid...ten-coronavaccins/moderna)
AZ staat nu op 12 weken (https://www.rijksoverheid...coronavaccins/astrazeneca)
Ja, dat staat daar. Echter heb ik nu in de praktijk van een stuk of 5 familieleden (ook recent geplande) gehoort dat hun tweede afspraak 5 weken later staat en niet 6, met Pfizer.Drardollan schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:45:
[...]
Om het helemaal precies te houden:
Pfizer staat nu op 6 weken (https://www.rijksoverheid...biontech-pfizer-comirnaty)
Moderna staat nu op 4 weken (https://www.rijksoverheid...ten-coronavaccins/moderna)
AZ staat nu op 12 weken (https://www.rijksoverheid...coronavaccins/astrazeneca)
N=1Plenkske schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:49:
[...]
Ja, dat staat daar. Echter heb ik nu in de praktijk van een stuk of 5 familieleden (ook recent geplande) gehoort dat hun tweede afspraak 5 weken later staat en niet 6, met Pfizer.
Kan goed zijn dat deze mensen of uit de overgangsperiode zijn, eerst was het 3 weken en dat is opgerekt naar 6 weken. Maar ik vermoed dat het komt omdat er 6 weken maximaal wordt aangehouden tussen de prikken en de GGD probeert deze ergens tussen week 5 en week 6 te plannen.
Volgens mij is het uiterlijk 6 weken. Bij mijn oom was het ieder geval 5,5 week. Er zit dus zeker wat variatie in, wat ook logisch is qua planningPlenkske schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:49:
[...]
Ja, dat staat daar. Echter heb ik nu in de praktijk van een stuk of 5 familieleden (ook recent geplande) gehoort dat hun tweede afspraak 5 weken later staat en niet 6, met Pfizer.
Mijn vader maakt afspraak voor 17-4-2021 (1948) (Alkmaar) en kon alleen nog kiezen als tijd 16:50 uur.
Moeder (1946) boekt gelijk ook haar afspraak en 17-4-2021 zat dus vol en kon gelukkig ergens anders wel terecht op 16-4-2021.
Beide hebben Pfizer gekregen en 2de prik staat ook over 5 weken gepland.
Wordt mijn vader zaterdag aan het eind van de ochtend door de GGD gebeld dat hij wel eerder mag komen. Het was zo rustig dat ze iedereen nu aan het bellen waren. Tijd maakte niet uit hij mocht komen wanneer het hem uitkwam.
Goede actie van de GGD maar begrijp dan werkelijk niet dat het dan ineens zo rustig is. Dan denk ik dat op sommige locaties het prikaantal wel verhoogd kan worden, of er zeggen heel veel mensen af.
Plenkske schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:49:
[...]
De GGD wordt steeds efficiënter / hebben meer capaciteit waardoor de prikken sneller gezet zijn. De GGD's zijn aan alle kanten aan het opschalen naar de >1 miljoen prikken per week. We hebben dit eerder dit jaar ook gehad overigens, de GGD loopt qua capaciteit voor op het aantal beschikbare vaccins.MikeOO schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:04:
Beide ouders 2 weken geleden een afspraak gemaakt via de website.
Mijn vader maakt afspraak voor 17-4-2021 (1948) (Alkmaar) en kon alleen nog kiezen als tijd 16:50 uur.
Moeder (1946) boekt gelijk ook haar afspraak en 17-4-2021 zat dus vol en kon gelukkig ergens anders wel terecht op 16-4-2021.
Beide hebben Pfizer gekregen en 2de prik staat ook over 5 weken gepland.
Wordt mijn vader zaterdag aan het eind van de ochtend door de GGD gebeld dat hij wel eerder mag komen. Het was zo rustig dat ze iedereen nu aan het bellen waren. Tijd maakte niet uit hij mocht komen wanneer het hem uitkwam.
Goede actie van de GGD maar begrijp dan werkelijk niet dat het dan ineens zo rustig is. Dan denk ik dat op sommige locaties het prikaantal wel verhoogd kan worden, of er zeggen heel veel mensen af.
Ik denk dus dat je niet kan zeggen dat de prikaantallen verhoogd kunnen worden, als er geen vaccins voorhanden zijn dan heeft dat helemaal geen zin.
En voor de rest, fijn dat ze de eerste prik gehad hebben en hard bezig zijn om de eerste bescherming op te bouwen!
[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 19-04-2021 09:31 ]
Eh, volgens wikipedia:Emgeebee schreef op zondag 18 april 2021 @ 23:27:
[...]
Nee maar je snapt het niet. Rationeel een besluit nemen heeft niks met argumenten en feiten te maken, het gaat erom of je er goed en rustig over nagedacht hebt. Of zo. Ik heb het ook maar opgegeven.
Ik denk dat je 'weloverwogen' bedoeld, dat lijkt mij meer te passen bij goed & rustig over nadenken.Rationaliteit in algemene zin is consistent handelen op basis van de rede. Hierbij vindt ideevorming en handelen plaats op basis van feiten met kennis van oorzaak en gevolg en zijn de te verwachten baten groter dan de verwachte kosten, maximalisatie van het verwachte nut of vooruitzicht.
Toevallig heb ik dit nagevraagd toen ik mijn afspraak maakte. Dat was gisteren, dus deze data komt niet uit de overgangsperiode.Drardollan schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:50:
[...]
N=1
Kan goed zijn dat deze mensen of uit de overgangsperiode zijn, eerst was het 3 weken en dat is opgerekt naar 6 weken. Maar ik vermoed dat het komt omdat er 6 weken maximaal wordt aangehouden tussen de prikken en de GGD probeert deze ergens tussen week 5 en week 6 te plannen.
Het afsprakensysteem staat nu zo ingesteld dat er minimaal 5 weken en maximaal 6 weken tussen de Pfizer dosissen zitten. Dat was overigens bij AZ eind maart ook het geval, toen was het tussen de 11 en 12 weken. Ik mocht dan ook mijn tweede afspraak rustig een paar dagen verzetten als dat beter uit kwam.
[ Voor 4% gewijzigd door RadioAir op 19-04-2021 10:20 ]
Dit topic is bedoeld om de uitrol van de coronavaccins te bespreken, de strategie, het beleid, de voortgang end dergelijke. Het subforum COR valt onder het AWM beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid. Dus ook hier onderbouw je je posts waar nodig met bronnen.
Allerlei persoonlijke updates mogen hier: De Covid kroeg. In dit topic horen ze dus niet thuis en worden ze ook gewoon weggehaald.