• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Drardollan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:50:
Ze brengen mogelijk het grove geschut in stelling om op het juiste moment Nederland te gaan informeren.
Ik hoor Foppe de Haan en Erica Terpstra in radiospotjes. misschien heb je gelijk en zijn dat niet genoeg zwaargewichten om mensen te overtuigen.

Maar ja, omdat we geen jongeren (nog) vaccineren hoef je ook nog geen rapper boef (:r) of een youtuber (:r) in te schakelen. We hebben gezien wat er met Famke Louise gebeurde. Daar is ook wat poen naartoe geschoven en die kwam ook niet verder dan #ikdoenietmeermee en later een enkele selfie met Gommers.

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:48
Agent47 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:42:
[...]

Wat is jongere groep? Moet ik dan mensen van 20-30 zien? Of 40-50?
de uitzonderingen qua jeugd die ik heb gezien is de jongste 19 en zwanger geweest. Was wel naar. Snel naar de academie ermee. De jongste overledene bij ons was 28 (risicogroep)

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:53
hoevenpe schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:47:
@ConQuestador hoe oud was je schoonmaakster? dat maakt nogal wat uit...
55ish, en tikkeltje stevig.. Perfecte kandidaat voor corona dus

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:32
RodeStabilo schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:53:
[...]

Ik hoor Foppe de Haan en Erica Terpstra in radiospotjes. misschien heb je gelijk en zijn dat niet genoeg zwaargewichten om mensen te overtuigen.
Vooral voor ouderen ;) Je ziet ook af en toe een poster. Maar ik denk dat de groep 60+ weinig drive nodig heeft om te gaan vaccineren, het overgrote deel zal zo snel mogelijk gaan. In mijn eigen omgeving (n=1) ken ik niemand van 60+ die twijfelt.

Voor mijn gevoel loopt de huidige campagne vooral om het een beetje levend te houden, af en toe een radiospotje en her en der een postertje.
Maar ja, omdat we geen jongeren (nog) vaccineren hoef je ook nog geen rapper boef (:r) of een youtuber (:r) in te schakelen. We hebben gezien wat er met Famke Louise gebeurde. Daar is ook wat poen naartoe geschoven en die kwam ook niet verder dan #ikdoenietmeermee en later een enkele selfie met Gommers.
Klopt. Ik denk dat we straks een stortvloed krijgen van die "influencers" en andere moderne middelen. Dat wij van die oudjes zijn die dat niet snappen is evident aan ouder worden. Onze ouders snapte onze liefde voor muziekstijl X en kledingstijl Y ook niet. Maar omdat het in de BreakOut* (* vul evt. blad naar keuze uit je tijd in) stond vonden we het vet tof cool stoer gaaf en wreed!

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Nox schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:52:
[...]

Kans dat ik dus overlijd is fors kleiner, voor mijn gevoel. Ik heb er controle over, als ik altijd heel voorzichtig ben en niet de dingen doe die mij vroeger afgeleerd zijn (staan op een bureaustoel, rennen met een schaar, aan electra knutselen etc.) dan valt dat weer enorm mee... Met een vaccin is dat compleet anders. Je neemt die spuit en je gooit een muntje op. Valt ie x keer achter elkaar op munt dan is het bad luck en over en uit. Je kan niet het vaccin 'voorzichtiger' nemen dan anderen.
Als je alleen naar jezelf kijkt is dat inderdaad een redenering. Je brengt de kans dat je een ander besmet of een nieuwe variant produceert ook terug met een vaccin en dat zou eigenlijk al genoeg moeten zijn.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11-2025
Nox schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:52:
[...]

Ter info; dit ben ik niet:
[Afbeelding]
(extern plaatje van mannen die domme dingen doen tijdens klussen in huis)

Kans dat ik dus overlijd is fors kleiner, voor mijn gevoel. Ik heb er controle over, als ik altijd heel voorzichtig ben en niet de dingen doe die mij vroeger afgeleerd zijn (staan op een bureaustoel, rennen met een schaar, aan electra knutselen etc.) dan valt dat weer enorm mee... Met een vaccin is dat compleet anders. Je neemt die spuit en je gooit een muntje op. Valt ie x keer achter elkaar op munt dan is het bad luck en over en uit. Je kan niet het vaccin 'voorzichtiger' nemen dan anderen.
Voor je gevoel inderdaad. Niet volgens de statistieken.

Hier een pdf over 55+-ers met ongevallen in sanitaire ruimtes. 110 doden per jaar... Je hoeft geen gevaarlijke domme dingen in huis te doen om een ongeluk te krijgen.

http://www.antislip-vloer..._in_sanitaire_ruimten.pdf

Volgens het CBS 143 doden per jaar die jonger dan 60 waren, in 2018.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...jks-13-doden-door-een-val

Je huis is een deathtrap, maakt niet uit hoe voorzichtig je bent. De kans op overlijden is in huis vele malen groter dan op ernstige bijwerkingen door het AZ vaccin.

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 16:05
Eli3l schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:10:
Je huis is een deathtrap, maakt niet uit hoe voorzichtig je bent. De kans op overlijden is in huis vele malen groter dan op ernstige bijwerkingen door het AZ vaccin.
Ik snap de vergelijking maar hij klopt natuurlijk niet echt. Je hebt een huis nodig om te leven, gezonde jonge mensen hebben de keuze om de vaccine te nemen. Waarom risico nemen als het niet nodig is?

Schiet tussen de palen en je scoort!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Robkazoe schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:13:
[...]

Ben zelf nog even gaan zoeken en kwam op deze pagina uit:
https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties
Pfizer levert 488.000 per week. Moderna levert om de week tussen de 100.000 en 150.000 (dat schommelt een beetje). Laten we even uitgaan van 75.000 per week. Dus dat zou (natte vingerwerk) 563.000 vaccins zijn die je kunt gebruiken op 60-.

Dan zou je met de huidige week tot en met de week van 1 juli 12 weken aan leveringen krijgen. Dat zouden dan 6.756.000 vaccins zijn.

Kijkend naar de bevolking tussen 20 en 60 jaar: klik.
Kom ik op een totaal van 9,118M bewoners (ik heb alleen de duizendtallen uit de bron hierboven gebruikt). Vallen natuurlijk nog wat mensen af die al een prik gehad hebben omdat ze zorgpersoneel, chronisch ziek of atleet zijn. Even kort door de bocht, dat gaan we dus niet halen.

9,118M / 563.000 vaccins per week = Ruim 16 weken hebben wij nodig om de voorraad aan te houden. Dat zou eind juli zijn dat we klaar zijn met alle mensen van 20-60 een prik te geven met Pfizer of Moderna.
In die CDC call werd wel netjes gecommuniceerd dat de prikstop vooral was om behandelend artsen te informeren over de te gebruiken behandelingen bij bijwerkingen. Valide argument wellicht, en geeft hoop op opstart voor lagere leeftijdsgroepen.

60 is m.i. niet houdbaar en onnodig.

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:40

codex

Geen OpenAI agent :)

nu.nl/coronavirus/6127850/rivm-heeft-tot-eind-mei-alle-astrazeneca-vaccins-nodig-voor-zestigplussers.html

Wat ik mij afvraag, waarom gaan ze niet 65+ prikken met AstraZeneca in plaats van Pfizer? Voor zover mij bekend is kan er toch 65+ geprikt worden, na de eerste twijfels die er waren?

Lijkt mij niet logisch als je veel Pfizer nodig hebt voor de leeftijdsklasses <60.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Uniciteit schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:16:
Dan komen we weer terug bij het begin: in juli vorig jaar had de EU al de optie tot 100 extra miljoen Pfizer-vaccins. De EU heeft gewacht. Niet 1 maand. Niet 2 maanden. Maar bijna een half jaar! Tegelijkertijd spreken ze uit "we zijn dichtbij een deal, maar hebben geen haast" wat voor andere landen het startsein "als we nu snel tekenen, zijn we voor de EU en krijgen we ook eerder dan de EU geleverd".
Wat ik mij dan afvraag is waarom het zo lang duurde. Was er daadwerkelijk geen haast of ging het om geld? Mijn gevoel zegt eerder het laatste en dan vind ik het ook niet gek om zomaar blind alles te accepteren.
Wellicht had het een stuk sneller gekund, maar ik heb ook geen zicht op hoe deal zich inhoudelijk ontwikkeld heeft en of de EU door dat wachten een stuk gunstiger uit kwam.

Het zou mij ook niets verbazen als in de toekomst allerlei verontwaardiging en onderzoeken naar boven komen over de hoeveelheid geld die naar de farmaceuten gegaan is en wat die daarmee verdiend hebben.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:30
xzaz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:14:
[...]

Ik snap de vergelijking maar hij klopt natuurlijk niet echt. Je hebt een huis nodig om te leven, gezonde jonge mensen hebben de keuze om de vaccine te nemen. Waarom risico nemen als het niet nodig is?
Omdat het risico op doodgaan door Corona groter is en omdat je wil dat het leven weer wat normaler kan worden?

• xzaz
giantgiantus schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:18:
[...]

Omdat het risico op doodgaan door Corona groter is en omdat je wil dat het leven weer wat normaler kan worden?
Is dat zo? Voor jonge gezonde mensen?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

xzaz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:19:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcpwE0wSdC5PknTenbr6we2SQdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lm7SDQO4rA7RDfXtogvedrIy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qj44FPvlkqB5HDie9aURFrWR0ec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uEyVcWHKTgGOAybFpXsWsoO3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTlE1VpwXZtjFq1Qx2YhpAXX8KI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2w0FYoTDB9kFtgkr4FQ1gd3C.jpg?f=fotoalbum_large

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

codex schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:15:
nu.nl/coronavirus/6127850/rivm-heeft-tot-eind-mei-alle-astrazeneca-vaccins-nodig-voor-zestigplussers.html

Wat ik mij afvraag, waarom gaan ze niet 65+ prikken met AstraZeneca in plaats van Pfizer? Voor zover mij bekend is kan er toch 65+ geprikt worden, na de eerste twijfels die er waren?

Lijkt mij niet logisch als je veel Pfizer nodig hebt voor de leeftijdsklasses <60.
Omdat de effectiviteit van AZ bij hogere leeftijd minder is. Combineer dat met het hogere risico, en je hebt een ander plaatje.

• giantgiantus
xzaz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:19:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M83OaExfs9ck3OrGfhizsF4YQJ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0IoqKceQQYegX5f4ZcnVquSp.png?f=fotoalbum_large

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11-2025
xzaz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:14:
[...]

Omdat ook de risicos van de ziekte groter zijn die van het vaccin...

• xzaz
Dat is dus zo; maar het is natuurlijk geen het één of het ander. Ik bedoel; je kan de prik halen, thuis komen en van de trap vallen en dood gaan.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

xzaz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:23:
[...]

Dat is dus zo; maar het is natuurlijk geen het één of het ander. Ik bedoel; je kan de prik halen, thuis komen en van de trap vallen en dood gaan.
Je kan ook onderweg naar de vaccinatie locatie een fietsongeval krijgen. En nu? :?

• giantgiantus
xzaz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:23:
[...]

Als je je zorgen maakt over vaccins zou ik in gesprek gaan met je huisarts. Als je gewoon probeert te trollen is het beetje jammer. Succes met de vaccins!

• xzaz
MikeyMan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:27:
[...]

Je kan ook onderweg naar de vaccinatie locatie een fietsongeval krijgen. En nu? :?
Dat je het risico van een fietsongeval niet of of is. Je kan de risico's naast elkaar leggen en zeggen; kijk met fietsen neem je zoveel risico en met vaccineren zoveel. Is dat acceptabel. Volgens mij zijn we het eens.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:54
@MikeyMan wat leuk is aan de grafiek die je toont is dat er een onderlinge afhankelijkheid zit tussen de waardes van de grafiek en de keuzes die we maken op basis van die waardes. Soort terugkoppel-loop.
De opbrengst van het vaccin is het hoogst bij een hoge besmettingskans. Vaccinatie van de groep > 30 (of 50 of 60) er voor zorgt dat de kans ook voor de groep < 30 verkleint. Daarmee verkleint dus ook de opbrengst van het vaccin in verhouding tot de risico's voor die groep < 30. Waarmee het best eens een goede keuze kan zijn om die groep < 30 helemaal niet te vaccineren.
Ligt er zeker aan hoeveel effect het vaccineren > 30 heeft op de R-waarde, maar als die gunstig is, dan is de kans op Corona < 30 + ernstige gevolgen heel erg klein geworden.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De voorzitter van de gezondheidsraad heeft vanochtend de presentatie gegeven

Ik vond dit wel een interessant plaatje, het risico op sterfte wanneer wij helemaal zouden stoppen met het vaccinatieprogramma.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/DZxQ0Ctb/screenshot-152.png

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-01 16:45
Wolly schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:50:

Ik vond dit wel een interessant plaatje, het risico op sterfte wanneer wij helemaal zouden stoppen met het vaccinatieprogramma.
[Afbeelding]
Er stelde ook een kamerlid de vraag waarom nog vaccineren onder de 50, maar het enige juiste antwoord is dat we dit virus willen kwijt raken en niet meer willen laten rond gaan.

Ik vond het verhaal van die Gezondheidsraad meneer 100% meevallen.

Ze hadden de vaccinate chef bij de GGD harder moeten aanpakken over rest-doses.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:35

Nox

Noxiuz

Eli3l schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:10:
[...]

Voor je gevoel inderdaad. Niet volgens de statistieken.

Hier een pdf over 55+-ers met ongevallen in sanitaire ruimtes. 110 doden per jaar... Je hoeft geen gevaarlijke domme dingen in huis te doen om een ongeluk te krijgen.

http://www.antislip-vloer..._in_sanitaire_ruimten.pdf

Volgens het CBS 143 doden per jaar die jonger dan 60 waren, in 2018.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...jks-13-doden-door-een-val

Tuurlijk, die kans is er. Maar je kan in je douche een anti-slip vloer leggen en een douchemat voor tijdens het afdrogen. Er zijn tal van adviezen om dat risico uit te sluiten maar het is voor het vaccin (nog) niet mogelijk. En inderdaad, het is gevoel. En dat is vaccinatiebereidheid ook, een gevoel.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:08
blissard schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:38:
@MikeyMan wat leuk is aan de grafiek die je toont is dat er een onderlinge afhankelijkheid zit tussen de waardes van de grafiek en de keuzes die we maken op basis van die waardes. Soort terugkoppel-loop.
De opbrengst van het vaccin is het hoogst bij een hoge besmettingskans. Vaccinatie van de groep > 30 (of 50 of 60) er voor zorgt dat de kans ook voor de groep < 30 verkleint. Daarmee verkleint dus ook de opbrengst van het vaccin in verhouding tot de risico's voor die groep < 30. Waarmee het best eens een goede keuze kan zijn om die groep < 30 helemaal niet te vaccineren.
Ligt er zeker aan hoeveel effect het vaccineren > 30 heeft op de R-waarde, maar als die gunstig is, dan is de kans op Corona < 30 + ernstige gevolgen heel erg klein geworden.
De gepresenteerde cijfers gaan over het AstraZeneca vaccin met het verhoogde trombose risico. Andere vaccins (BioNTech, Moderna) hebben voor zover we nu weten een lager risicoprofiel waardoor dit ook ten alle tijden positief uitvalt voor < 30.

• giantgiantus
loekf2 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:56:
[...]

Er stelde ook een kamerlid de vraag waarom nog vaccineren onder de 50, maar het enige juiste antwoord is dat we dit virus willen kwijt raken en niet meer willen laten rond gaan.

Want? Gaat om heel beperkte hoeveelheid vaccins. Voelt behoorlijk spijkers op laag water zoeken en heeft geen echte impact op de vaccinatie strategie of snelheid.

• blissard
DutchCommando schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:59:
[...]

De gepresenteerde cijfers gaan over het AstraZeneca vaccin met het verhoogde trombose risico. Andere vaccins (BioNTech, Moderna) hebben voor zover we nu weten een lager risicoprofiel waardoor dit ook ten alle tijden positief uitvalt voor < 30.
Dit geloof ik dus niet. Als iedereen > 30 gevaccineerd is, dan is er groepsimmuniteit en komt Corona dus (vrijwel) niet meer voor. De kans dat dan ( risico bijwerkingen > Corona risico’s ) is juist heel erg groot.
Maar wel afhankelijk van het aantal gevallen ernstige bijwerkingen per vaccin en de behaalde vaccinatiegraad.

• Drardollan
Wolly schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:50:

[Afbeelding]
Het is jammer dat deze grafiek geen rekening houdt met doden die zullen vallen als de zorg overbelast raakt. Want het is leuk dat er maar een klein deel aan Corona overlijdt, omdat ze ziekenhuizen bezig houden missen we andere belangrijke diagnoses die dodelijk zijn (ik denk dan met name aan mensen met kanker die te laat de diagnose krijgen).

Indirect is er dus sprake van meer sterfgevallen per 100.000 mensen.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
loekf2 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:56:
[...]

Het kabinet heeft bij het uitvoeren van het advies van de gezondheidsraad wel 1 gigantische steek laten vallen, of de gezondheidsraad was hier niet duidelijk genoeg over. En dat is dat het advies om te stoppen met AZ <60 gebaseerd is op het feit dat deze groep een andere vaccin krijgt. Zoals men dus vanochtend vertelde, zal de overweging anders worden indien deze groep geen vaccinatie krijgt of er grote vertraging oploopt.

Dat is de crux in de alsmaar falende communicatie van De Jonge. Er is nu een beeld geschetst dat AZ gevaarlijk is, en je meer kans het op een bijwerking daarvan dan van Corona. Daarmee heb je AZ nu compleet buitenspel gezet. Als er namelijk GEEN andere vaccins beschikbaar waren, dan was dit advies er ook niet gekomen en was er wél doorgeprikt.

Nu als kers op de taart lijkt Janssen dezelfde bijwerkingen te hebben, welke we toevallig in enorme hoeveelheden hebben ingekocht. Nu zit het kabinet dan met een enorm probleem. Want je moet nu 17 miljoen mensen gaan uitleggen dat de bijwerking in geval van AZ onacceptabel was, en in geval van Janssen wel, om de simpele reden dat je anders teveel vertraging oploopt. Dan moet de gezondheidsraad vervolgens ook AZ weer evalueren en concluderen dat we deze dan toch ook maar moeten gaan inzetten voor <60, omdat je ze anders niet kunt vaccineren.

Erg dom om niet extreem voorzichting te zijn met het beperken van vaccinatie bij bepaalde groepen omdat er, zeker met vaccins, een grote mate van gevoel en vertrouwen bij komt kijken.

• Nox

Nox

Noxiuz

Drardollan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:12:
[...]

Het is jammer dat deze grafiek geen rekening houdt met doden die zullen vallen als de zorg overbelast raakt. Want het is leuk dat er maar een klein deel aan Corona overlijdt, omdat ze ziekenhuizen bezig houden missen we andere belangrijke diagnoses die dodelijk zijn (ik denk dan met name aan mensen met kanker die te laat de diagnose krijgen).

En de long-covid is ook niet meegerekend alsmede de sterfgevallen aan corona die bij een overbelaste zorg niet behandeld kunnen worden. Maargoed, ik hoop dat Janssen in ieder geval door kan gaan en AZ ook bij een grotere groep kan (al zou het 50+ zijn incl 65+), scheelt toch een slok op een borrel, 6 weken :) Volgende week uitslag hierover als het goed is. Ook goed als Janssen door kan gaan voor derdewereldlanden, daar is dit vaccin uitstekend geschikt voor. Een shot uit de normale koelkast, veel makkelijker ga je het niet krijgen volgens mij. Als we de wereld laten dooretteren met dit kan je donder op bliksem rekenen op mutaties.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:48
[...]

Er loopt een onderzoek naar de nevenschade door de uitgestelde coronazorg
https://nos.nl/nieuwsuur/...gen-uitgestelde-zorg.html

Daar zal waarschijnlijk een hele hoop ellende uit gaan komen schat ik zo in.

• Drardollan
LZ86 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:26:
[...]

Er loopt een onderzoek naar de nevenschade door de uitgestelde coronazorg
https://nos.nl/nieuwsuur/...gen-uitgestelde-zorg.html

Daar zal waarschijnlijk een hele hoop ellende uit gaan komen schat ik zo in.
Het zou mij niets verbazen.

Er zijn natuurlijk operaties en diagnoses die zo spannend niet zijn. Iemand die een jaar langer met een versleten knie moet lopen heeft wellicht wat pijn en het is een vervelende situatie, maar dood ga je daar niet van.

Het probleem is dat er veel minder tijd en aandacht is geweest voor andere wel ernstige ziektes. Een deel is vorig jaar tussen juni en oktober wel wat ingelopen, toen was de Corona druk op de zorg wat minder. Maar een groot deel zal gemist of te laat ontdekt zijn. En het is voor die mensen maar te hopen dat dit goed uitpakt, niet alles is direct dodelijk gelukkig.

Maar ik ben ook heel bang dat we daar nog wel een grote schok van gaan krijgen. En voor de reguliere zorg verwacht ik ook nog minstens 2 jaar problemen voordat we weer op niveau februari 2020 zijn door alle uitgestelde zorg.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-02 22:11
Drardollan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:59:
[...]

Er zitten echter een paar problemen in die gedachte, problemen waar we hier op Tweakers (en op Twitter ook door diverse bekende Twitteraars) veel te makkelijk over denken.

Allereerst, het zou jouw moeder/vader/oma/opa/kind/partner/andere dierbare maar zijn.
Dit is een drogreden, namelijk een beroep op emotie. En zelfs als dat niet mee laat wegen, is er nog altijd het punt dat de coronaslachtoffers ook je moeder/vader/oma/opa/kind/partner/andere dierbare maar zullen zijn.

Ook de rest van je argumenten geven mij niet het gevoel dat je een sterke casus maakt waarom er 'te makkelijk' over gedacht zou worden. Of het droppen van AZ (en mogelijk Janssen) op termijn vanuit psychologisch aspect beter is... ik durf het niet te zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door ijdod op 15-04-2021 13:40 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Drardollan
Voor de mensen met familie en vrienden uit geboortejaar 1952, goed nieuws! Er kunnen nu afspraken gemaakt worden. Kom op mensen, schouders eronder!

• Drardollan
ijdod schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:32:
[...]

Dit is een drogreden, namelijk een beroep op emotie. En zelfs als dat niet mee laat wegen, is er nog altijd het punt dat de coronaslachtoffers ook je moeder/vader/oma/opa/kind/partner/andere dierbare maar zullen zijn.
Het hele leven bestaat uit emotie. En voor de mensen op GoT speelt dat een stuk minder, de meeste zijn rationeler dan gemiddeld.

Het is heel simpel voor veel mensen, beslissingen worden puur genomen op basis emotie. En dan is de emotie dat je eraan kan overlijden overheersend, want dat is het meest enge scenario wat blijft hangen. Aangewakkerd door wantrouwen in de overheid en het plaatje is compleet.
Voor veel mensen is de kans op Corona, en dan ook nog op een ernstige versie, veel kleiner dan de kans op doodgaan door een vaccin. Slaat nergens op, tegen elke statistiek in. Maar zo werkt het menselijk brein nu eenmaal.
Ook de rest van je argumenten geven mij niet het gevoel dat je een sterke casus maakt waarom er 'te makkelijk' over gedacht zou worden. Of het droppen van AZ (en mogelijk Janssen) op termijn vanuit psychologisch aspect beter is... ik durf het niet te zeggen.
Ik ook niet. Het is slechts mijn visie en mening. Achteraf kunnen we dat pas concluderen.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-02 21:27
Drardollan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:43:
Voor de mensen met familie en vrienden uit geboortejaar 1952, goed nieuws! Er kunnen nu afspraken gemaakt worden. Kom op mensen, schouders eronder!
Ik wilde het ook net plaatsen, heb wel wat familie in dat geboortejaar :)
En ik zag dat de eerste mogelijkheid hier in de buurt as.zondag al is. Gaat snel dus !

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ehh?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxEs-fVVvcaYdQfhpqftLiuDTJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mJwxVptT41u609sReqANIOjh.png?f=fotoalbum_large

• Plenkske
CTRL + F5 ? Bij mij staat echt 1952
En hier voor de volledigheid:
https://www.rivm.nl/nieuw...igd-voor-coronavaccinatie

• Drardollan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpDP4TxBqBrmf8bgbKNSlhyRH50=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fJ4FyUFZEc1DVtOubqH2qHyP.png?f=user_large

en dan doorklikken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mv7IAkDLqfuKmg2afXLHk1WCoLc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6CYddKSvrdu7kxiIK5fKGN7k.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Drardollan op 15-04-2021 13:53 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:51:
[...]

CTRL + F5 ? Bij mij staat echt 1952
En hier voor de volledigheid:
Weird; was een nieuwe browser, maar hij staat er inderdaad.
Nice; mijn laatste tante kan daarmee gevaccineerd worden :)

• loekf2
t14wo schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:19:
[...]

Het kabinet heeft bij het uitvoeren van het advies van de gezondheidsraad wel 1 gigantische steek laten vallen, of de gezondheidsraad was hier niet duidelijk genoeg over. En dat is dat het advies om te stoppen met AZ <60 gebaseerd is op het feit dat deze groep een andere vaccin krijgt. Zoals men dus vanochtend vertelde, zal de overweging anders worden indien deze groep geen vaccinatie krijgt of er grote vertraging oploopt.

Dat is de crux in de alsmaar falende communicatie van De Jonge. Er is nu een beeld geschetst dat AZ gevaarlijk is, en je meer kans het op een bijwerking daarvan dan van Corona. Daarmee heb je AZ nu compleet buitenspel gezet. Als er namelijk GEEN andere vaccins beschikbaar waren, dan was dit advies er ook niet gekomen en was er wél doorgeprikt.

Nu als kers op de taart lijkt Janssen dezelfde bijwerkingen te hebben, welke we toevallig in enorme hoeveelheden hebben ingekocht. Nu zit het kabinet dan met een enorm probleem. Want je moet nu 17 miljoen mensen gaan uitleggen dat de bijwerking in geval van AZ onacceptabel was, en in geval van Janssen wel, om de simpele reden dat je anders teveel vertraging oploopt. Dan moet de gezondheidsraad vervolgens ook AZ weer evalueren en concluderen dat we deze dan toch ook maar moeten gaan inzetten voor <60, omdat je ze anders niet kunt vaccineren.

Erg dom om niet extreem voorzichting te zijn met het beperken van vaccinatie bij bepaalde groepen omdat er, zeker met vaccins, een grote mate van gevoel en vertrouwen bij komt kijken.
Klopt.

Weet niet of deze link hier al gepost was:

https://arstechnica.com/s...-of-jj-astrazeneca-drama/

en deze:

https://arstechnica.com/s...perts-wait-for-more-data/

Het lijkt dat het vector virus in zeldzame gevallen de oorzaak *kan* zijn, en dus niet het vaccin. Althans dat is mijn interpretatie.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Wolly
  • Niet online
[...]

Uit de grafiek kan je wel afleiden dat je als jongere die een vaccin neemt dit niet zozeer voor je eigen overleving iets doet.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

loekf2 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:15:
[...]

Het lijkt dat het vector virus in zeldzame gevallen de oorzaak *kan* zijn, en dus niet het vaccin. Althans dat is mijn interpretatie.
Wel vreemd dat dit dan bij zowel AZ als J&J voorkomt, gezien ze beiden andere vector virussen gebruiken. En deze worden volgens mij ook voor andere vaccins gebruikt?

• Plenkske
Volgens mij was dit plaatje nog niet geplaatst hier.
Uit de presentaties van vanochtend.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EzAB0AbWYAEHugp?format=jpg&name=large

Ik vond hem wel interessant. Dit is dus alleen GGD en geeft aan hoeveel ze de komende tijd gaan vaccineren, en hoeveel er nog in te plannen is. Huidige week = 15.
Overgrote deel is Pfizer maar ook AZ wordt gebruikt.

Logisch ook, want AZ is nu nog veel gebruikt door huisartsen en in week 17 komt er weer een grote levering van AZ aan:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EzAXfU8WUAIItvy?format=jpg&name=medium

• blissard
Ik heb ook even gekeken hoeveel dagen / jaarschijf we nu kwijt zijn. Valt me niet tegen:

Per 5-jaarschijf hebben we zo'n ruime 1 miljoen inwoners -> 200.000 / jaarschijf
70% laat zich vaccineren (mijn aanname) -> 140.000
We zetten 150.000 prikken per dag -> zeg 80.000 gevaccineerden
Komen we op iedere 2 dagen een nieuwe jaarschijf

Ligt er natuurlijk aan of we het tempo kunnen volhouden als we AZ / JJ en weet ik wat niet gaan gebruiken onder de 60.

https://opendata.cbs.nl/s...7461BEV/table?fromstatweb

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Plenkske schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:17:
Volgens mij was dit plaatje nog niet geplaatst hier.
Uit de presentaties van vanochtend.

[Afbeelding]

Ik vond hem wel interessant. Dit is dus alleen GGD en geeft aan hoeveel ze de komende tijd gaan vaccineren, en hoeveel er nog in te plannen is. Huidige week = 15.
Overgrote deel is Pfizer maar ook AZ wordt gebruikt.

Logisch ook, want AZ is nu nog veel gebruikt door huisartsen en in week 17 komt er weer een grote levering van AZ aan:
[Afbeelding]
Wel bijzonder dat die aantallen redelijk afwijken van de geplande leveringen op het vaccinatie dashboard:

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• loekf2
MikeyMan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:16:
[...]

Wel vreemd dat dit dan bij zowel AZ als J&J voorkomt, gezien ze beiden andere vector virussen gebruiken. En deze worden volgens mij ook voor andere vaccins gebruikt?
AZ gebruikt een verkoudheidsvirus van apen, J&J van mensen. Beide zijn adenovirussen. Dacht dat hetzelfde virus door J&J ook gebruikt is voor een Ebola vaccin, maar die is veel minder gezet dan dit COVID vaccin.

Deze passage is wel interessant in dat Arstechnica artikel:
Researchers had noted years before that several adenoviruses can bind to platelets and activate them. In animal studies using adenoviral vectors for gene transfers, researchers had even seen the vectors trigger platelet activation and low platelet levels. That said, the small batch of adenovirus vectors delivered in a vaccine shot is unlikely to stick around and cause significant platelet activation seen in patients one or two weeks after their vaccination. But, researchers still say it’s possible that the interaction between the adenovirus vector and platelets, or PF4 specifically, could play some role in the unusual cases.
Dus ja er kan een verband zijn, maar de hoeveelheid virus (vector virus) dat je krijgt zou niet tot zo'n extreme immuum respsonse moeten leiden.

Ik vind de CDC en FDA in de US wel actiever om te zoeken naar behandel methodes voor J&J. AZ is in de US nog steeds niet uitgerold. EMA lijkt passiever, maar kan het mis hebben.

• Plenkske
YakuzA schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:25:
[...]

Wel bijzonder dat die aantallen redelijk afwijken van de geplande leveringen op het vaccinatie dashboard:
Voornamelijk die van week 18 die in deze tabel nog niet helemaal ingevuld is en op het dashboard wel.

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:56
YakuzA schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:25:
[...]

Die wijkt zelfs af als je naar de pdf van het rivm gaat waar de leveringen ook op staan:

https://www.rivm.nl/sites...13_04_2021_versie%202.pdf

(pagina 3)

PDF geeft over 5m doses geleverd, dashboard 4.3m

VWS is gewoon niet up to date of ze hebben stagiaires die het werk doen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Mr.Joker op 15-04-2021 14:33 ]

• loekf2
Mr.Joker schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:32:
[...]

Die wijkt zelfs af als je naar de pdf van het rivm gaat waar de leveringen ook op staan:

(pagina 3)

Ehhh... ja ?

Als ik snel reken met die draaischijven en vaccin leveringen + afspraken zie ik een oproep voor bouwjaar 1968 (= ik) echt niet gebeuren in mei.

• Plenkske
Mr.Joker schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:32:
[...]

(pagina 3)

PDF geeft over 5m doses geleverd, dashboard 4.3m

gecontroleerde is het toverwoord op het dashboard.
En een klein deel is naar de eilanden gegaan. En 1% spillage staat bij het dashboard erbij.

Maar wij hadden het eigenlijk over de toekomstige leveringen, niet in het verleden.

• Plenkske
loekf2 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:34:
[...]

Ehhh... ja ?

Als ik snel reken met die draaischijven en vaccin leveringen + afspraken zie ik een oproep voor bouwjaar 1968 (= ik) echt niet gebeuren in mei.
Dat ligt dus vooral aan de leveringen, niet aan hoeveel de GGD bv. kan prikken per week. Toch ?
En je moet rekening houden met het feit dat de vaccins die nu gebruikt worden 2 prikken nodig hebben. Als je dus uitgaat van 200k mensen per jaartal, dan heb je 400k doses nodig als iedeeen zich laat vaccineren. Je maakt meteen 2 afspraken zodra je aan de beurt bent.

• Drardollan
blissard schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:21:
[...]

Ik heb ook even gekeken hoeveel dagen / jaarschijf we nu kwijt zijn. Valt me niet tegen:

Per 5-jaarschijf hebben we zo'n ruime 1 miljoen inwoners -> 200.000 / jaarschijf
70% laat zich vaccineren (mijn aanname) -> 140.000
We zetten 150.000 prikken per dag -> zeg 80.000 gevaccineerden
Komen we op iedere 2 dagen een nieuwe jaarschijf

Ligt er natuurlijk aan of we het tempo kunnen volhouden als we AZ / JJ en weet ik wat niet gaan gebruiken onder de 60.

https://opendata.cbs.nl/s...7461BEV/table?fromstatweb
Netjes uitgerekend, dank :)

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

loekf2 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:34:
[...]

Ehhh... ja ?

Als er in in de rest van mei door geleverd wordt met hoog tempo, met in 1 week (3-9 mei) al 1,6 miljoen dosissen, waarvan 700k Janssen 1-shot geleverd worden, gaat het wel aardig in de buurt komen?

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 15-04-2021 14:50 ]

PSN

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:39

pro_6or

amateur_60r

Wolly schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:15:
[...]

Uit de grafiek kan je wel afleiden dat je als jongere die een vaccin neemt dit niet zozeer voor je eigen overleving iets doet.
Maar wel voor eigen "niet zo ziek worden". Er zitten ook tienduizenden mensen met langlopende (eeuwige?) gezondheidsschade. Je kunt als jongere ook nog steeds puur uit eigen belang kiezen voor vaccinatie.

een treffende spreuk

• Wolly
  • Niet online
pro_6or schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:06:
[...]

Maar wel voor eigen "niet zo ziek worden". Er zitten ook tienduizenden mensen met langlopende (eeuwige?) gezondheidsschade. Je kunt als jongere ook nog steeds puur uit eigen belang kiezen voor vaccinatie.
Aangezien een vaccin bescherming biedt tegen ernstige vormen van covid aan jou de vraag: Beschermt een vaccin tegen long-covid? Treedt long-covid ook op bij mildere vormen van covid?

• Plenkske
Gisteren +117k

Iedere 0,5 seconden krijgt iemand een prik
Dit is een schatting. Deze schatting is gemaakt met het gemiddelde van 103.712 prikken per dag tussen 8.00 en 20.00 uur in de afgelopen zeven dagen.

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:39

pro_6or

amateur_60r

Wolly schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:09:
[...]

Aangezien een vaccin bescherming biedt tegen ernstige vormen van covid aan jou de vraag: Beschermt een vaccin tegen long-covid? Treedt long-covid ook op bij mildere vormen van covid?
Dat weet ik niet, maar ik ga er zelf wel van uit dat hoe minder kans op (ernstig) ziek hoe minder kans op bijverschijnselen. IK hoop echt dat we het straks massaal de kop indrukken en ga me zeker laten vaccineren.

een treffende spreuk

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:09:
[...]

Treedt long-covid ook op bij mildere vormen van covid?
Juist bij mensen die niet in het ziekenhuis belanden.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - RTX5060Ti - 16GB RAM

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Om @ZieMaar! het werk te besparen reageer ik hier even ;-)
t_captain schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:02:
[...]

Op dit moment hebben we nog genoeg klanten voor AZ. We moeten wel gaan kijken hoe we die situatie in stand gaan houden op iets langere termijn.
Wordt spannend deze week wat EMA gaat beslissen. Ik hoop (en daardoor verwacht ik het misschien ook wel) dat de ratio zal zegevieren en AZ en Jansen wordt vrijgegeven, wellicht met een paar uitsluitingen aangaande bepaalde groepen zodra er een gemene deler (of meerdere delers) gevonden worden in de trombose incidenten. Het gaat anders echt meer levens kosten dan als we het vaccineren blijvend stoppen zoals Denemarken doet. Nadeel is dat er zo weinig incidenten zijn dat die dataset ook weer te klein is waarschijnlijk om echt iets structureels te kunnen vinden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
YakuzA schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:46:
[...]

Als er in in de rest van mei door geleverd wordt met hoog tempo, met in 1 week (3-9 mei) al 1,6 miljoen dosissen, waarvan 700k Janssen 1-shot geleverd worden, gaat het wel aardig in de buurt komen?
Waar heb je deze getallen vandaan? Want die 700k Janssen staan niet in de getallen die naar de tweede kamer gestuurd zijn eergisteren.

https://www.rijksoverheid...d-van-zakenbrief-covid-19

In week 18 staan geen Janssen leveringen. De week daarvoor en daarna staan er 136k en 158k gepland. Week 17 inderdaad wel ruim 1.2 miljoen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:46
pro_6or schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:33:
[...]

Dat weet ik niet, maar ik ga er zelf wel van uit dat hoe minder kans op (ernstig) ziek hoe minder kans op bijverschijnselen. IK hoop echt dat we het straks massaal de kop indrukken en ga me zeker laten vaccineren.
Ken iemand die eind vorig jaar positief getest werd en er soepeltjes doorheen ging. Heel wat grappen moeten aanhoren over zijn immuniteit en dat hij van het gezeik af is. Iets van een ruime maand later begonnen de vermoeidheidsklachten en hij is naar schatting al een ruim twee maanden uit de running.
De grapjes zijn in ieder geval opgehouden en hebben plaats gemaakt voor ontzag/verbazing dat je er zo door getroffen kunt worden.

• codex

codex

Ik vraag mij af of er onderhandeld wordt met Pfizer over meer leveringen aankomend kwartaal dan de beloofde 50 miljoen extra en of dat überhaupt mogelijk is. Is dit echt de maximale capaciteit of is het een kwestie van onderhandelen?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Woy schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:36:
[...]

Waar heb je deze getallen vandaan? Want die 700k Janssen staan niet in de getallen die naar de tweede kamer gestuurd zijn eergisteren.

https://www.rijksoverheid...d-van-zakenbrief-covid-19

In week 18 staan geen Janssen leveringen. De week daarvoor en daarna staan er 136k en 158k gepland. Week 17 inderdaad wel ruim 1.2 miljoen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gak8gsoHRQHz-FtYX5TS72t7NM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CdrViuyEcHx9hruGc0S5Hq8V.png?f=fotoalbum_large

PSN

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Vreemd dat dat zover afwijkt van de informatie die aan de 2e kamer verstrekt is op dezelfde datum. De rest van de getallen lijkt wel redelijk overeen te komen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Woy schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:48:
[...]

Vreemd dat dat zover afwijkt van de informatie die aan de 2e kamer verstrekt is op dezelfde datum. De rest van de getallen lijkt wel redelijk overeen te komen.
De 2e kamer kan beter op het dashboard kijken ipv de officiele kamer briefing te lezen idd ;)

Zowel de kamer brief als deze RIVM data zijn van de 13e, dus wel raar dat voor die week de kamerbrief niet compleet is idd.

PSN

• Bandicoot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 15:43
Begin volgende week ontvangen de eerste mensen uit de volgende leeftijdsgroep een uitnodiging voor een coronavaccinatie van het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu . Het gaat om mensen die geboren zijn in 1952. De uitnodigingen vallen vanaf dinsdag op de mat. In totaal gaat het om ongeveer 200.000 mensen. Zij krijgen het vaccin van BioNTech/Pfizer toegediend.
Dat is eerder dan gepland, dat geeft de burger moed.

PVOutput: VO18

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
YakuzA schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:49:
[...]

De 2e kamer kan beter op het dashboard kijken ipv de officiele kamer briefing te lezen idd ;)

Zowel de kamer brief als deze RIVM data zijn van de 13e, dus wel raar dat voor die week de kamerbrief niet compleet is idd.
Het kan ook nog zijn dat er een fout in de gegevens van het dashboard zit natuurlijk ;) Planning is ieder geval Q2 om 3 miljoen vaccins te leveren. En op het moment is de levering van Janssen natuurlijk sowieso nog niet echt zeker.

• smartje74
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
codex schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:38:
Ik vraag mij af of er onderhandeld wordt met Pfizer over meer leveringen aankomend kwartaal dan de beloofde 50 miljoen extra en of dat überhaupt mogelijk is. Is dit echt de maximale capaciteit of is het een kwestie van onderhandelen?
Ik moet het even opzoeken maar ik had ergens gelezen dat Pfizer nog steeds bezig is de capaciteit uit te breiden. Wie weet dus wat er nog komen gaat. Wel Chapeau voor B/P voor de leveringen tot nu toe.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

smartje74 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:57:
[...]

Ik moet het even opzoeken maar ik had ergens gelezen dat Pfizer nog steeds bezig is de capaciteit uit te breiden. Wie weet dus wat er nog komen gaat. Wel Chapeau voor B/P voor de leveringen tot nu toe.
De rampup in Maart was de laatste die ik gezien had:
https://www.biopharma-rep...tion-to-2.5-billion-doses

PSN

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En via de site al te boeken.

• smartje74
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
MikeyMan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 17:10:
[...]

En via de site al te boeken.
Klopt, net gedaan voor mijn moeder uit 1952. As. dinsdag 1e prik ingepland.

• xzaz
In de verpleeghuiszorg is 8 april misschien de eerste dag sinds 11 maart 2020 de eerste dag dat er geen dode is gemeld die aan corona overleden is.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

xzaz schreef op donderdag 15 april 2021 @ 17:32:
In de verpleeghuiszorg is 8 april misschien de eerste dag sinds 11 maart 2020 de eerste dag dat er geen dode is gemeld die aan corona overleden is.
Dat zou fijn zijn. Waar ik heel blij van werd was het nieuws dat er weer bezoek en contact is toegestaan in steeds meer verpleeghuizen. Zit je al dan niet (licht) dementerend in zo een tehuis en dan al dat gedoe. Ik hoop dat nooit mee te maken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-02 16:28
Vanmorgen maar eens weer gebeld met huisarts, schijnt dat er gisteravond weer een nieuwe richtlijn komt en dat ik me maar bij de ggd moest melden. Schijnt weer een nieuwe uitnodiging voor te komen...

Ze werden er daar een beetje horendol van......

Nou maar kijken of er een (nieuwe) uitnodiging in de brievenbus ligt een dezer dagen....
Drardollan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:38:
[...]

Dat is ook gewoon ontzettend balen. Met een beetje pech niet de eerste afspraak die afgezegd is. Hoop dat ze je snel inplannen met Pfizer/Moderna.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:34

Rzaan

Altijd zoekende

Als ik naar de cijfers kijk, worden er echt serieus best veel mensen gevaccineerd de laatste tijd.
Het is dat de cijfers voor Nederland op OurWorldInData niet van dezelfde datum zijn, maar Nederland doet niet veel onder voor de buurlanden.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:29

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Rzaan schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:43:
Als ik naar de cijfers kijk, worden er echt serieus best veel mensen gevaccineerd de laatste tijd.
Het is dat de cijfers voor Nederland op OurWorldInData niet van dezelfde datum zijn, maar Nederland doet niet veel onder voor de buurlanden.
Daar is het zijn van een klein landje met een extreem goede infrastructuur wel weer handig voor. áls we dan eindelijk op gang zijn, gaat het snel. Jammer dat toch niet een paar weekjes sneller waren geweest en niet in de massa hysterie m.b.t. AstraZenica waren meegegaan, dan hadden we echt voorop gelopen.

Dit dus.

• Drardollan
joppe113 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:38:
Vanmorgen maar eens weer gebeld met huisarts, schijnt dat er gisteravond weer een nieuwe richtlijn komt en dat ik me maar bij de ggd moest melden. Schijnt weer een nieuwe uitnodiging voor te komen...

Nou maar kijken of er een (nieuwe) uitnodiging in de brievenbus ligt een dezer dagen....

[...]
Balen. Zeker omdat je gewoon graag wil. Jammer genoeg zijn onze systemen in Nederland zo dat zolang het goed gaat er niets aan de hand is, maar als je om een of andere reden tegen een probleem aanloopt dan zit je gelijk lekker in de penarie :{

Succes met oplossen!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:50
joppe113 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:38:

[...]
Ik vermoed dat je de nieuwe mogelijkheid bedoelt die huisartsen gisteren gekregen hebben. Die mogen nu patiënten die volgens hen een verhoogd risico hebben, toch een verwijsbrief sturen om te laten vaccineren bij de GGD. Dus als je niet valt onder de eisen van het RIVM, dan kan een huisarts je toch doorverwijzen, omdat hij/zij wél je medisch dossier kent.

Ik sta nu 42 minuten in de wacht bij de GGD... 8)7

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• joppe113
Welk nummer gebruik jij daarvoor?
Cass Casey schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:03:
[...]

Ik vermoed dat je de nieuwe mogelijkheid bedoelt die huisartsen gisteren gekregen hebben. Die mogen nu patiënten die volgens hen een verhoogd risico hebben, toch een verwijsbrief sturen om te laten vaccineren bij de GGD. Dus als je niet valt onder de eisen van het RIVM, dan kan een huisarts je toch doorverwijzen, omdat hij/zij wél je medisch dossier kent.

Ik sta nu 42 minuten in de wacht bij de GGD... 8)7

• Cass Casey
joppe113 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:03:
Welk nummer gebruik jij daarvoor?

[...]
088-2202772

• joppe113
ah, je moet een code invullen. Maar even afwachten wanneer die brief bij mij op de mat valt...

• Cass Casey
joppe113 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:09:
ah, je moet een code invullen. Maar even afwachten wanneer die brief bij mij op de mat valt...

[...]
Moet je even je huisarts vragen. Ik heb gisteren de HA gebeld en vanochtend had ik de brief.

• joppe113
Die van mij waren vanmorgen nog in opperste staat van verwaring.....brief zal 1 dezer dagen wel op de mat vallen dan....
Cass Casey schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:10:
[...]

Moet je even je huisarts vragen. Ik heb gisteren de HA gebeld en vanochtend had ik de brief.

• Cass Casey
joppe113 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:11:
Die van mij waren vanmorgen nog in opperste staat van verwaring.....brief zal 1 dezer dagen wel op de mat vallen dan....

[...]
Ik weet niet of we nu langs elkaar heen praten of niet, maar nogmaals:
- de nieuwe richtlijn is gistermiddag in gegaan
- de huisartsen hebben hiervoor twee voorbeeldbrieven van de GGD's ontvangen
- de huisarts kan op basis van jouw medisch dossier toch een verwijzing opstellen
- de huisarts moet dus wel actief op de hoogte zijn van jouw dossier en je op de lijst van ontvangers zetten
- de brieven worden door de huisartsen aan je gestuurd. De GGD speelt hierbij geen rol.
- alleen afwachten is hoogstwaarschijnlijk niet voldoende, tenzij de huisarts dus je actief al op de lijst heeft gezet
- om zeker te zijn, bel je je huisarts om te vragen of je op die lijst staat of toegevoegd kan worden
- weet de huisarts niet waar het over gaat, dan kan hij/zij bellen met de artsenlijn van de GGD. Voor Rotterdam-Rijnmond is dat 010-4339898, maar daar kan een huisarts buiten de regio misschien ook wel naar toe bellen.

Succes!

• joppe113
Ik snapte je volledig hoor, ik had eerder ook een uitnodiging via de huisarts voor astra, maar die werd gecanceld. Waarschijnlijk zal vandaag of morgen de nieuwe brief wel op de mat liggen.

Maar bedankt voor je heldere uitleg, waardeer ik !
Cass Casey schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:18:
[...]

Ik weet niet of we nu langs elkaar heen praten of niet, maar nogmaals:
- de nieuwe richtlijn is gistermiddag in gegaan
- de huisartsen hebben hiervoor twee voorbeeldbrieven van de GGD's ontvangen
- de huisarts kan op basis van jouw medisch dossier toch een verwijzing opstellen
- de huisarts moet dus wel actief op de hoogte zijn van jouw dossier en je op de lijst van ontvangers zetten
- de brieven worden door de huisartsen aan je gestuurd. De GGD speelt hierbij geen rol.
- alleen afwachten is hoogstwaarschijnlijk niet voldoende, tenzij de huisarts dus je actief al op de lijst heeft gezet
- om zeker te zijn, bel je je huisarts om te vragen of je op die lijst staat of toegevoegd kan worden
- weet de huisarts niet waar het over gaat, dan kan hij/zij bellen met de artsenlijn van de GGD. Voor Rotterdam-Rijnmond is dat 010-4339898, maar daar kan een huisarts buiten de regio misschien ook wel naar toe bellen.

Succes!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:01
Pfizer gaat Nederland versneld veel extra vaccins leveren
Nederland heeft op korte termijn een flinke meevaller met de leveringen van het Pfizer-vaccin. De farmaceut laat aan de NOS weten vanaf eind april wekelijks tussen de 144.000 en 230.000 vaccins versneld te gaan leveren.

Deze aantallen komen bovenop de half miljoen vaccins per week die al op de planning stonden. De versnelling betekent dat er bijvoorbeeld in de week van 26 april bijna 700.000 dosis van het vaccin worden geleverd in plaats van 500.000.

In de week van 31 mei en daarna gaat het om wekelijks 1 miljoen dosis in plaats van 800.000. Van het vaccin zijn twee dosis nodig voor de beste bescherming tegen het coronavirus.
https://nos.nl/liveblog/2...everen-aan-nederland.html

Dat is voor de personen uit de kwetsbare groep wel goed nieuws zeg.

Mijn vader zit toevallig in de groep waarvan gisteren bekend werd dat deze naar voren is gehaald en m'n moeder zit in één van de leeftijdsgroepen daar vlak achter.

Nu maar hopen dat de rest van de vaccins ook lekker door blijven komen, en wordt AZ misschien ook weer gebruikt, dan kunnen we medio juni/juli misschien toch allemaal wel een eerste prik hebben. :D

(misschien droom ik, maar klinkt toch als een best aardige droom :+ )

[ Voor 11% gewijzigd door TIGER1125 op 16-04-2021 13:06 ]

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:00

ultimateharry

Team Slayer:-)

TIGER1125 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:57:
[...]

https://nos.nl/liveblog/2...everen-aan-nederland.html

Dat is voor de personen uit de kwetsbare groep wel goed nieuws zeg.

Mijn vader zit toevallig in de groep waarvan gisteren bekend werd dat deze naar voren is gehaald en m'n moeder zit in één van de leeftijdsgroepen daar vlak achter.

Nu maar hopen dat de rest van de vaccins ook lekker door blijven komen, en wordt AZ misschien ook weer gebruikt, kan gaan worden dan kunnen we medio juni/juli misschien toch allemaal wel een eerste prik hebben. :D
Yep, Pfizer is tot nu toe echt een voorbeeld van "underpromise, overdeliver". Het lukt ze blijkbaar om de productie op te schalen. Super goed nieuws gezien de perikelen rond AZ en Janssen.

Mijn moeder heeft ook net de afspraak voor haar eerste prik gemaakt.

Gaat ze geen windeieren leggen, zie bijvoorbeeld de initiatieven van de Europese Commissie voor nieuwe bestellingen voor 2022 / 2023, maar ze maken het tot nu toe dan ook waar (heel effectief vaccin, veilig en leveringszeker).

• Plenkske
ultimateharry schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:08:
(heel effectief vaccin, veilig en leveringszeker).
En ze waren ook nog de eerste goedgekeurde in veel landen. Erg knap allemaal wat ze daar presteren (en gepresteerd hebben).

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Rzaan schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:43:
Als je wil vergelijken kun je goed die link van de ecdc gebruiken (behalve op een mobiele foon daarop ziet ie er niet uit)
https://qap.ecdc.europa.e...e-tracker.html#uptake-tab

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 16-04-2021 13:31 ]

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ultimateharry schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:08:
[...]
Yep, Pfizer is tot nu toe echt een voorbeeld van "underpromise, overdeliver". Het lukt ze blijkbaar om de productie op te schalen. Super goed nieuws gezien de perikelen rond AZ en Janssen.

Mijn moeder heeft ook net de afspraak voor haar eerste prik gemaakt.

Gaat ze geen windeieren leggen, zie bijvoorbeeld de initiatieven van de Europese Commissie voor nieuwe bestellingen voor 2022 / 2023, maar ze maken het tot nu toe dan ook waar (heel effectief vaccin, veilig en leveringszeker).
Van mRNA schijnt vooral de batch zekerheid heel hoog te zijn.
Waar bij de traditionele vaccins nog bij het ‘brouwen’ dingen fout kunnen gaan waardoor een batch niet goed is, schijnen ze daar veel minder last van te hebben.

Ik weet de diepere details verder ook niet van moet ik zeggen.

PSN

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Als je die volgt lijken alleen Malta, Finland, Estland en Hongarije (als absolute koploper) op Nederland voor.
Als we dit vol weten te houden, ga ik vast mijn vakantie boeken!

• codex

codex

YakuzA schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:34:
[...]

Van mRNA schijnt vooral de batch zekerheid heel hoog te zijn.
Waar bij de traditionele vaccins nog bij het ‘brouwen’ dingen fout kunnen gaan waardoor een batch niet goed is, schijnen ze daar veel minder last van te hebben.

Ik weet de diepere details verder ook niet van moet ik zeggen.
Voor de vector vaccins heb je virus nodig, voor mRNA niet. Uiteraard is het kweken van virus iets wat kan fluctueren.

Voor zover ik weet is dit de oorzaak.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

In het topic over de werking kan @RoD jullie hier vast de goede uitleg over geven.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

codex schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:36:
[...]

Voor de vector vaccins heb je virus nodig, voor mRNA. Uiteraard is het kweken van virus iets wat kan fluctueren.

Voor zover ik weet is dit de oorzaak.
Ja zoiets idd.
Verder misschien meer een vraag voor @RoD voor in het ontwikkelingstopic :)

PSN

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:43
wel goed nieuws inderdaad, heeft De Jonge toch weer goed geregeld ;)

• Nox

Nox

Noxiuz

YakuzA schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:30:
[...]

Als je wil vergelijken kun je goed die link van de ecdc gebruiken (behalve op een mobiele foon daarop ziet ie er niet uit)
https://qap.ecdc.europa.e...e-tracker.html#uptake-tab
Jammer dat je niet de data 'prikken per miljoen inwoners' kan gebruiken en sorteren op hoog-laag ook niet kan. Toch wel jammer.

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - RTX5060Ti - 16GB RAM

• Drardollan
TIGER1125 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:57:
[...]

Nu maar hopen dat de rest van de vaccins ook lekker door blijven komen, en wordt AZ misschien ook weer gebruikt, dan kunnen we medio juni/juli misschien toch allemaal wel een eerste prik hebben. :D [i]
Yorick heeft net op Twitter laten zien dat we ook zonder AZ en J&J de 1 juli gaan halen dankzij deze extra leveringen van Pfizer.

Ik roep het al even, en ik val dus in herhaling sorry, maar dump AZ voor <60 en J&J niet eens de leveringen aannemen en de huidige voorraad lekker in de chemisch afval bak.

• Drardollan
Rzaan schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:35:
Als je die volgt lijken alleen Malta, Finland, Estland en Hongarije (als absolute koploper) op Nederland voor.
Als we dit vol weten te houden, ga ik vast mijn vakantie boeken!
Ik wil niet te vroeg gaan juichen. Maar het zou mij niet verbazen als wij heel veel landen uiteindelijk de pas afsnijden en fikse kosten bespaard blijken te hebben aan het eind van de rit. Elke keer als wij als land weggezet worden als "traag" of "slecht geregeld" blijkt het enkele maanden later dat onze strategie helemaal zo slecht niet was.

Overigens hoeven we wat mij betreft geen koploper te zijn, middenmoot is prima. We zijn toch ook afhankelijk van andere landen voor we buiten onze landsgrenzen mogen komen.

Pagina: 1 ... 43 ... 101 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om de uitrol van de coronavaccins te bespreken, de strategie, het beleid, de voortgang end dergelijke. Het subforum COR valt onder het AWM beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid. Dus ook hier onderbouw je je posts waar nodig met bronnen.

Allerlei persoonlijke updates mogen hier: De Covid kroeg. In dit topic horen ze dus niet thuis en worden ze ook gewoon weggehaald.