“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Dat staat zo niet in de data helaas.Drardollan schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:13:
[...]
Is dat zo?
Meer 60-64 dan 70-110 (geen idee of 110 de oudste is).?
Dat had ik niet door, dat klinkt wel indrukwekkend.
Ach. Ik vind het toch goed nieuws
Snap ik, maar dan klopt @alexbl69 zijn berekening/aanname toch niet?Woy schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:15:
[...]
Het is natuurlijk niet alleen 60-64, maar ook zorgmedewerkers, en een klein aantal uit de risico categorie
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Maar waarom denk je dan dat er meer onder 70 is gevaccineerd dan erboven?
Dat staat wel in de data:Drardollan schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:28:
[...]
Maar waarom denk je dan dat er meer onder 70 is gevaccineerd dan erboven?
/f/image/qdIh6bHZeOltVCFng94P35ff.png?f=fotoalbum_large)
<70 is niet alleen 60-64.
DuidelijkMikeyMan schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:28:
[...]
Dat staat wel in de data:
[Afbeelding]
<70 is niet alleen 60-64.
Ik mis alleen wat kolomnamen, ik kan het niet zo goed duiden
M'n scherm is helaas niet groter. Komt van:Drardollan schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:32:
[...]
Duidelijk
Ik mis alleen wat kolomnamen, ik kan het niet zo goed duiden
https://www.rivm.nl/covid...jfers-vaccinatieprogramma
Geef je rekening, stuur ik een tientjeMikeyMan schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:36:
[...]
M'n scherm is helaas niet groter. Komt van:
https://www.rivm.nl/covid...jfers-vaccinatieprogramma
We hadden natuurlijk al de problemen met AZ (zowel het vaccin, het bedrijf als de leveringen), maar het stilleggen van het J&J-vaccin is natuurlijk wel een nieuwe tegenslag. Daarvoor was er al discussie over hoe de EU heeft misgegrepen bij de Pfizer/BioNTech en Moderna vaccins, waardoor we bijvoorbeeld flink zijn gaan achterlopen op de VS. Nog niet gesproken over hoe de aankoop van CureVac vaccins is aangelopen...
Niet dat de EU er iets aan kan doen dat het prikken met AZ en J&J wordt gepauzeerd, maar in de VS zeggen ze nu mooi "oh, je prikafspraak blijft staan, dan krijg je gewoon Pfizer" - en dat had in de EU ook gekund als er niet fout op fout op fout was gemaakt.
En ik vermoed dat er binnen het Nederlandse kabinet de afgelopen maanden misschien hier en daar toch ook wel gevloekt is en men flink baalt dat Nederland het eigen initiatief om vaccins aan te kopen vorig jaar heeft overgedragen aan de EU...
[ Voor 3% gewijzigd door Uniciteit op 13-04-2021 22:45 ]
Exportmaatregelen zijn de orde van de dag, iets waar de EU naief geen rekening mee hield.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Iets met een defensie act... Zouden we hier ook moeten hebben.ijdod schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:56:
@Uniciteit Gezien de geopolitieke spelletjes die daar gespeeld worden, denk ik wel dat je zo reeel moet zijn dat het geen garantie was dat we er dan anders voor zouden hebben gestaan qua vaccins.
Exportmaatregelen zijn de orde van de dag, iets waar de EU naief geen rekening mee hield.
Heeft natuurlijk ook invloed, maar...MikeyMan schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 23:02:
[...]
Iets met een defensie act... Zouden we hier ook moeten hebben.
Ik heb het niet zo zeer over (mogelijke) exportbeperkingen. Er zijn bijv. al zat berichten geweest hoe de EU niet goed of snel genoeg heeft gehandeld. Bijv. hoe de EU in juli 2020 al een deal kon sluiten voor 100 miljoen Pfizer vaccins, maar tot december heeft gewacht. Gevolg: achteraan aansluiten in de wachtrij. Of bijvoorbeeld hoe, door traag handelen, de EU bijna de kans op CureVac vaccins was kwijtgeraakt.ijdod schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:56:
@Uniciteit Gezien de geopolitieke spelletjes die daar gespeeld worden, denk ik wel dat je zo reeel moet zijn dat het geen garantie was dat we er dan anders voor zouden hebben gestaan qua vaccins.
Of, uit hetzelfde artikel, hoe Europa in het openbaar uitspreekt dat ze geen haast hebben met het sluiten van deals, maar dat ze wel heel dichtbij zijn bij het voltooien van een deal - waarna de EU het meerdere malen ziet gebeuren dat andere landen direct op dat nieuws handelen, zodat de handtekening van de EU steeds een paar dagen later wordt gezet. (En waardoor de EU dus ook pas later leveringen ontvangt).
Natuurlijk ligt de schuld niet 100% bij de EU, maar zij zijn wel voor een groot deel verantwoordelijk voor de vaccinleveringen... en daar zijn grote fouten gemaakt. Gaten in contracten. De laatste eurocent korting eruit persen (zoals in Engeland wordt gezegd: penny wise, pound foolish). Opties op extra leveringen niet gebruiken of pas heel laat. De 'koele kikker' uithangen door uit te spreken het rustig aan te doen met het onderteken van contracten (en dus tegelijk aan andere landen aangeven: "als je nu toeslaat, ben je ons voor, want wij tekenen toch pas volgende week woensdag").
In de VS is nu 37% van de bevolking gevaccineerd - dat is 47% van alle 18+'ers! Als de EU eerder had gehandeld - of zelfs alleen de extra opties had genomen toen dat werd aangeboden - dan zouden we nu in de EU de VS veel beter bijbenen.
Ik zeg ook niet dat Nederland het gegarandeerd beter had gedaan dan de EU, maar we stonden in Q2 2020 in ieder geval al wel in de startblokken en waren bereid de portemonnee te trekken om vooraan te staan.
Sorry maar dit is in mijn ogen een sprookje. Het gaat niet om geld. Macht. Engeland houd zijn vaccins en de US net zo. Wij als Europa moeten minder afhankelijk worden want dit waren onze beste twee vrienden. Israël heeft als proeftuin en met machtige mensen in de US (en een kleine bevolking) de dans ontsprongen.Uniciteit schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 23:24:
[...]
Heeft natuurlijk ook invloed, maar...
[...]
Ik heb het niet zo zeer over (mogelijke) exportbeperkingen. Er zijn bijv. al zat berichten geweest hoe de EU niet goed of snel genoeg heeft gehandeld. Bijv. hoe de EU in juli 2020 al een deal kon sluiten voor 100 miljoen Pfizer vaccins, maar tot december heeft gewacht. Gevolg: achteraan aansluiten in de wachtrij. Of bijvoorbeeld hoe, door traag handelen, de EU bijna de kans op CureVac vaccins was kwijtgeraakt.
Of, uit hetzelfde artikel, hoe Europa in het openbaar uitspreekt dat ze geen haast hebben met het sluiten van deals, maar dat ze wel heel dichtbij zijn bij het voltooien van een deal - waarna de EU het meerdere malen ziet gebeuren dat andere landen direct op dat nieuws handelen, zodat de handtekening van de EU steeds een paar dagen later wordt gezet. (En waardoor de EU dus ook pas later leveringen ontvangt).
Natuurlijk ligt de schuld niet 100% bij de EU, maar zij zijn wel voor een groot deel verantwoordelijk voor de vaccinleveringen... en daar zijn grote fouten gemaakt. Gaten in contracten. De laatste eurocent korting eruit persen (zoals in Engeland wordt gezegd: penny wise, pound foolish). Opties op extra leveringen niet gebruiken of pas heel laat. De 'koele kikker' uithangen door uit te spreken het rustig aan te doen met het onderteken van contracten (en dus tegelijk aan andere landen aangeven: "als je nu toeslaat, ben je ons voor, want wij tekenen toch pas volgende week woensdag").
In de VS is nu 37% van de bevolking gevaccineerd - dat is 47% van alle 18+'ers! Als de EU eerder had gehandeld - of zelfs alleen de extra opties had genomen toen dat werd aangeboden - dan zouden we nu in de EU de VS veel beter bijbenen.
Ik zeg ook niet dat Nederland het gegarandeerd beter had gedaan dan de EU, maar we stonden in Q2 2020 in ieder geval al wel in de startblokken en waren bereid de portemonnee te trekken om vooraan te staan.
En pas nadat wij klaar zijn komen nog machtelozere landen aan de beurt. Of denk je dat wij “onze” vaccins zouden verkopen aan Mozambique als ze ons flink meer bieden dan ze hebben gekost? Nul procent kans. -100 procent zelfs.
Natuurlijk niet. Geld is maar een middel, het gaat hier om macht. Eigen volk eerst. Een pandemie is helaas een smerige reality check. Ik ben nog wat zwartgalliger geworden door dit hele gebeuren. Hoera.
een treffende spreuk
Dat er in sommige gevallen export beperkingen zijn is inderdaad algemeen bekend. Maar dat zal nooit 100% zijn... anders zouden we ook nu überhaupt nog geen vaccins hebben in Nederland.pro_6or schreef op woensdag 14 april 2021 @ 00:08:
[...]
Sorry maar dit is in mijn ogen een sprookje.
(...)
Als er beter door de EU was gehandeld zouden we denk ik dus wél meer vaccins hebben ontvangen van Pfizer/BioNTech, AstraZeneca en Moderna. Niet dat het er dan per se meer zouden zijn dan wat de VS en het VK hadden, maar we zouden ook niet zo extreem achterlopen als we nu doen. Misschien dat de VS dan op 'slechts 40%' zou zitten i.p.v. 47%.
Ik snap dat je cynisch bent door de huidige situatie in de wereld. Je geeft het zelf ook al aan dat je zwartgalliger bent geworden... maar er is al veel geschreven door journalisten over hoe de EU dit tot dusver heeft aangepakt. Iets betwisten is één ding, maar het is wel erg makkelijk om een gesprek over mogelijk falend handelen door de EU opzij te schuiven door het een sprookje te noemen
Maar je reageert ook niet goed. Net als ik gebruik je zelf in je eerste zin zo’n enorme dooddoener dat ook jij helaas Facebook niveau niet of nauwelijks ontstijgt (bedankt heh). Natuurlijk krijgen we hier in de eerste wereld niet niks, 0% zoals in sommige andere delen van de wereld min of meer wél het geval is. Maar daar hebben wij op onze beurt dan weer schijt aan want ook wij willen eerst zelf uit deze zelfde schijt.Uniciteit schreef op woensdag 14 april 2021 @ 00:59:
[...]
Dat er in sommige gevallen export beperkingen zijn is inderdaad algemeen bekend. Maar dat zal nooit 100% zijn... anders zouden we ook nu überhaupt nog geen vaccins hebben in Nederland.
Als er beter door de EU was gehandeld zouden we denk ik dus wél meer vaccins hebben ontvangen van Pfizer/BioNTech, AstraZeneca en Moderna. Niet dat het er dan per se meer zouden zijn dan wat de VS en het VK hadden, maar we zouden ook niet zo extreem achterlopen als we nu doen. Misschien dat de VS dan op 'slechts 40%' zou zitten i.p.v. 47%.
Ik snap dat je cynisch bent door de huidige situatie in de wereld. Je geeft het zelf ook al aan dat je zwartgalliger bent geworden... maar er is al veel geschreven door journalisten over hoe de EU dit tot dusver heeft aangepakt. Iets betwisten is één ding, maar het is wel erg makkelijk om een gesprek over mogelijk falend handelen door de EU opzij te schuiven door het een sprookje te noemenZulke one liners halen een discussie compleet onder uit, waardoor ik of iemand anders nooit goed zal kunnen reageren - zulke dingen zien we op Facebook bijvoorbeeld vaak zat.
Als de VS en de UK alles zouden hebben gehouden (buiten dat dat onmogelijk is omdat ook hier in Europa deel van de keten is gehuisvest) dan zouden de bommenwerpers wellicht al in de lucht hebben gehangen. Dat natuurlijk niet maar dat is per direct einde NATO of toch zeker de vriendschapsrelatie.
Het is in mijn ogen weldegelijk puur een machtsvraagstuk. Geld, afspraken. Allemaal onderhavig aan de wil van de haves, niet van de have nots. Daar heb ik geen enkele illusie over en ik vind dat het zulke termen weldegelijk rechtvaardigd.
Ik bezie het als een reality check. Dit is net als wanneer je zelf heel hard hulp van een vriend nodig hebt, die dan toch liever eerst iets voor zichzelf gaat doen. Dat kan een keer gebeuren maar op een gegeven moment ben je wel vriend af.
[ Voor 5% gewijzigd door pro_6or op 14-04-2021 01:26 ]
een treffende spreuk
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Kreeg je dan wel een griepprik? Die krijg ik wel elk jaar met astma en nog een chronische ziekte.alienfruit schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:36:
Vandaag nogmaals contact opgenomen met de NHS maar val niet in de risicogroep. Blijkbaar jaarlijks longontsteking hebben waarvoor je antibiotica nodig hebt of naar het ziekenhuis moet is niet erg genoeg. Gelukkig gaan ze nu beginnen aan de eind 40ers
Het is elke keer hetzelfde riedeltje... de Europese samenwerking loopt uit op een sof, maar de oplossing ervoor is dan steevast nog meer Europese samenwerking.pro_6or schreef op woensdag 14 april 2021 @ 00:08:
[...]
Sorry maar dit is in mijn ogen een sprookje. Het gaat niet om geld. Macht. Engeland houd zijn vaccins en de US net zo. Wij als Europa moeten minder afhankelijk worden want dit waren onze beste twee vrienden. Israël heeft als proeftuin en met machtige mensen in de US (en een kleine bevolking) de dans ontsprongen.
Kunnen we nu niet een keer concluderen dat het voor sommige zaken wellicht beter is om ze juist NIET Europees aan te pakken?
Snap best dat het kip en ei is. De Europese traagheid komt omdat al die tientallen landen hun eigen wensenpakket hebben, en voordat alles neuzen enigszins dezelfde kant op staan de rest van de (westerse) wereld hun vaccins al veilig hebben gesteld.
En ja, dit zou in theorie op te lossen zijn door alle nationale bevoegdheden naar Brussel over te hevelen zodat ze zonder al deze ballast aan de slag zouden kunnen.
Maar de praktijk is dat dit niet het geval is en ook niet zal gebeuren. Daar is simpelweg te weinig draagvlak voor. Dan was het beter geweest dat Nederland begin vorig jaar die realiteit had ingezien en daar naar had gehandeld.
De posities die we toen hadden hadden we nooit op moeten geven. Het Europese proces had daar best parallel aan kunnen lopen en dan had je in de loop van de tijd nog kunnen beslissen wat te doen. Nu hebben we alles opgegeven, Brussel de bevoegdheid gegeven en zijn we achterover gaan leunen.
Gevolg: we lopen helemaal achteraan, slaan een modderfiguur in vergelijking tot het VK dat - oh ironie - juist dankzij de Brexit aan deze totaalfaal ontsnapt, en moeten we oppassen dat de verhoudingen binnen de Unie geen verdere schade oplopen omdat allerlei landen nu alsnog hun eigen wegen gaan zoeken.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dat zal nooit gebeuren, de 'ever closer union' moet door. Geef als EU in ieder geval toe dat de Britten dit een stuk voortvarende aangepakt hebben, daar zaten ze gisteren alweer in de pub.alexbl69 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 07:39:
Kunnen we nu niet een keer concluderen dat het voor sommige zaken wellicht beter is om ze juist NIET Europees aan te pakken?
Ondertussen wil Frankrijk af van de 'verouderde' begrotingsregels, de rekening komt weer bij de zuinige noordelijke landen met hun goed gevulde pensioenpotten te liggen. Iemand nog verbaasd?
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
💉Vaccinatiedag 98, De Hugo-maakt-een-correctie editie.
— Yorick (@YorickB) 14 april 2021
Aantal gisteren gezet:
+116.466
Totaal (geschat):
3.900.464
7-daags gemiddelde: +96.557 per dag.
--> Ik zal de correctie duiden 🧵https://t.co/hkiBKCZWGW pic.twitter.com/lp293SxQCE
Stukje duiding van de inhaalslag voor de liefhebbers.
Mag ik dat verhaal zo kort samenvatten?MikeyMan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:08:
[Embed]
Het klopte dus wat HdJ zei en we gaan bepaalde doelstellingen halen? (voorlopig)
Vind de huidige definitie van BMI ook achterhaald. Ons BMI wordt steeds hoger, dus laten we de schaalverdeling aanpassen aan de 'moderne tijd'. Vanaf nu geldt een BMI tot 35 als gezond. En Eureka, plotseling heeft bijna iedereen een gezond gewichthoevenpe schreef op woensdag 14 april 2021 @ 07:47:
[...]
Ondertussen wil Frankrijk af van de 'verouderde' begrotingsregels, de rekening komt weer bij de zuinige noordelijke landen met hun goed gevulde pensioenpotten te liggen. Iemand nog verbaasd?
Geen gezeik, iedereen rijk.
of die zijn doelstellingen haalt weet ik niet.wat ik wel weet dat mijn zoon al een jaar niet naar de dagbesteding kanRodeStabilo schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:10:
[...]
Mag ik dat verhaal zo kort samenvatten?
Het klopte dus wat HdJ zei en we gaan bepaalde doelstellingen halen? (voorlopig)
iedereen is gevaccineerd op de dagbesteding behalve hij de reden!! omdat die nog thuis woont wordt er moedeloos van vooral voor mijn zoon
Ja daar zit de crux. Probleem gaat pas ontstaan als we met de 60 minners aan de slag moeten lijkt me.RodeStabilo schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:10:
[...]
Mag ik dat verhaal zo kort samenvatten?
Dat denk ik ook inderdaad. Ze hadden daarom AZ gewoon moeten geven tot 50 jaar.MikeyMan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:21:
[...]
Ja daar zit de crux. Probleem gaat pas ontstaan als we met de 60 minners aan de slag moeten lijkt me.
Mannen boven de 30, vrouwen boven de 50. Geen gelul.TrailBlazer schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:33:
[...]
Dat denk ik ook inderdaad. Ze hadden daarom AZ gewoon moeten geven tot 50 jaar.
Dat het hetzelfde riedeltje is komt omdat dit de essentie van het probleem is, en het valt jouw op omdat je dat niet in lijkt te willen zienalexbl69 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 07:39:
[...]
Het is elke keer hetzelfde riedeltje... de Europese samenwerking loopt uit op een sof, maar de oplossing ervoor is dan steevast nog meer Europese samenwerking.
Ja hoor, alleen zullen we het waarschijnlijk niet eens zijn WAT die zaken moeten zijn.Kunnen we nu niet een keer concluderen dat het voor sommige zaken wellicht beter is om ze juist NIET Europees aan te pakken?
(Wat overigens niet wil zeggen dat hier niets is foutgegaan. Ik ben alleen nogal cynisch dat we onze eerder ingetekende vaccins daadwerkelijk gehad zouden hebben. )
[ Voor 18% gewijzigd door ijdod op 14-04-2021 09:29 ]
Heb je de zinnen daarna ook gelezenijdod schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:24:
[...]
Dat het hetzelfde riedeltje is komt omdat dit de essentie van het probleem is, en het valt jouw op omdat je dat niet in lijkt te willen zien
Het zijn goede cijfers, ik hoop dat we dit een beetje volhouden.MikeyMan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 08:08:
[Embed]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Het enige aparte vind ik dat het zoveel gegok is waardoor je zulke grote correcties achteraf krijgt. Zoiets moet je toch wel beter kunnen loggen.Woy schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:03:
[...]
Het zijn goede cijfers, ik hoop dat we dit een beetje volhouden.
[removed]
Ik heb liever dat ze er een miljoen zetten dan een miljoen tellen.redwing schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:26:
[...]
Het enige aparte vind ik dat het zoveel gegok is waardoor je zulke grote correcties achteraf krijgt. Zoiets moet je toch wel beter kunnen loggen.
We zitten altijd lekker te bitchen op de administratieve druk bij o.a. de zorg. Nu doen ze het een keer pragmatisch is het weer niet goed
Ja, daar ben ik het wel mee eens. Zoals ik eerder in het topic ook zei ben ik verbaasd dat ze ook het verleden corrigeren. Ik had altijd het idee dat de schatting alleen voor de actuele stand was, en dat dat periodiek gecorrigeerd werd met daadwerkelijke rapportage.redwing schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:26:
[...]
Het enige aparte vind ik dat het zoveel gegok is waardoor je zulke grote correcties achteraf krijgt. Zoiets moet je toch wel beter kunnen loggen.
Ik zie dit inderdaad wel als een duidelijke reden voor meer Europa. In mijn ogen gaat het om macht, positie. Dat kun je als Europa zijnde op 2 manieren bereiken. Verdere eenheid, zodat je meer 1 machtsblok bent. Of zorgen niet afgnakelijk te zijn van anderen. cruciale productie weer terughalen naar europa en verdelen over de lidstaten.alexbl69 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 07:39:
[...]
Het is elke keer hetzelfde riedeltje... de Europese samenwerking loopt uit op een sof, maar de oplossing ervoor is dan steevast nog meer Europese samenwerking.
Snap best dat het kip en ei is. De Europese traagheid komt omdat al die tientallen landen hun eigen wensenpakket hebben, en voordat alles neuzen enigszins dezelfde kant op staan de rest van de (westerse) wereld hun vaccins al veilig hebben gesteld.
En ja, dit zou in theorie op te lossen zijn door alle nationale bevoegdheden naar Brussel over te hevelen zodat ze zonder al deze ballast aan de slag zouden kunnen.
Maar de praktijk is dat dit niet het geval is en ook niet zal gebeuren. Daar is simpelweg te weinig draagvlak voor. Dan was het beter geweest dat Nederland begin vorig jaar die realiteit had ingezien en daar naar had gehandeld.
De posities die we toen hadden hadden we nooit op moeten geven. Het Europese proces had daar best parallel aan kunnen lopen en dan had je in de loop van de tijd nog kunnen beslissen wat te doen. Nu hebben we alles opgegeven, Brussel de bevoegdheid gegeven en zijn we achterover gaan leunen.
Gevolg: we lopen helemaal achteraan, slaan een modderfiguur in vergelijking tot het VK dat - oh ironie - juist dankzij de Brexit aan deze totaalfaal ontsnapt, en moeten we oppassen dat de verhoudingen binnen de Unie geen verdere schade oplopen omdat allerlei landen nu alsnog hun eigen wegen gaan zoeken.
Nu is de timing van de brexit dan zeer ongelukkig geweest want UK was natuurlijk een EU member tot voor kort en dit was nu de ultieme mogelijkheid voor de brexiteers om toch nog iets "gunstigs" te bereiken.
een treffende spreuk
Ben het hier mee eens. In feite zou je opnieuw moeten beginnen, maar dit keer met een (kop-)groep die de rechtstatelijke en financiële regels wel respecteert. En dan all-in.pro_6or schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:46:
[...]
Ik zie dit inderdaad wel als een duidelijke reden voor meer Europa. In mijn ogen gaat het om macht, positie. Dat kun je als Europa zijnde op 2 manieren bereiken. Verdere eenheid, zodat je meer 1 machtsblok bent. Of zorgen niet afgnakelijk te zijn van anderen. cruciale productie weer terughalen naar europa en verdelen over de lidstaten.
Maar de huidige opzet begint steeds meer te knellen.
Interessante tabel. Ik was zelf benieuwd welk percentage van die bevolkingsgroepen nu eigenlijk een 1e dosis heeft ontvangen. Een bron met dezelfde leeftijdscategorieën heb ik gevonden op https://www.cbs.nl/nl-nl/...evolking/leeftijd/ouderen .Drardollan schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:38:
Voor het volledige beeld (voor wie dat fijn vindt):
[Afbeelding]
Deze is weliswaar van 1 jan 2020, dus voor corona toe sloeg.
Ik weet niet wat dat met de ouderen populatie heeft gedaan. Maar toch, daar kwam het volgende staatje uitrollen (ED = 1e dosis) :
| Groep | ED | CBS Totaal | Percentage ED |
| 90plus | 64485 | 156544 | 41,19% |
| 85 - 89 | 179811 | 256201 | 70,18% |
| 80 - 84 | 352780 | 436056 | 80,90% |
| 75 - 79 | 338048 | 633200 | 53,39% |
| 70 - 74 | 158008 | 941219 | 16,79% |
Dat betekent, stam + t .
Er is een verschil tussen administratieve druk en dingen loggen. Je houdt al bij wie je gevaccineerd hebt, hoe moeilijk kan het zijn om daar automatisch een getal uit te laten komen? En dat je een correctie over de afgelopen week krijgt vind ik niet raar, maar dit gaat wel heel ver terug.MikeyMan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:39:
[...]
Ik heb liever dat ze er een miljoen zetten dan een miljoen tellen.
We zitten altijd lekker te bitchen op de administratieve druk bij o.a. de zorg. Nu doen ze het een keer pragmatisch is het weer niet goed
Maar ja, automatisering en overheid werkt niet zo goed samen
[removed]
Ik neem aan dat je doelt op de exportbeperkingen? Dat is natuurlijk een directe reactie omdat je de suggestie wekte dat dát het probleem is.pro_6or schreef op woensdag 14 april 2021 @ 01:19:
[...]
Maar je reageert ook niet goed. Net als ik gebruik je zelf in je eerste zin zo’n enorme dooddoener dat ook jij helaas Facebook niveau niet of nauwelijks ontstijgt (bedankt heh). Natuurlijk krijgen we hier in de eerste wereld niet niks, 0% zoals in sommige andere delen van de wereld min of meer wél het geval is. Maar daar hebben wij op onze beurt dan weer schijt aan want ook wij willen eerst zelf uit deze zelfde schijt.
(...)
Ik snap je punt dat het draait om macht. Maar mijn eerste reactie ging om de aanpak tot dusver. Je wekt de suggestie dat Europa achterloopt omdat de EU geen macht zou hebben. Maar alleen bij AstraZeneca zijn er echt problemen waarvan er de indruk is dat er vaccins worden omgeleid naar het VK die bedoeld waren voor de EU.
Verder zien we dat bedrijven zich goed aan afspraken houden, waarvan Pfizer - nota bene Amerikaans! - door minister De Jonge zelfs het meest wordt genoemd als betrouwbaar.
Dan komen we weer terug bij het begin: in juli vorig jaar had de EU al de optie tot 100 extra miljoen Pfizer-vaccins. De EU heeft gewacht. Niet 1 maand. Niet 2 maanden. Maar bijna een half jaar! Tegelijkertijd spreken ze uit "we zijn dichtbij een deal, maar hebben geen haast" wat voor andere landen het startsein "als we nu snel tekenen, zijn we voor de EU en krijgen we ook eerder dan de EU geleverd".
En ja, misschien dat de VS wel had gezegd, "we romen toch wat af van die 100 miljoen d.m.v. export beperkingen"... maar dat is pure speculatie. Dat scenario hebben we nooit kunnen testen, omdat de EU in de voorbereiding al slecht heeft gehandeld... door niet bij te bestellen, door te wachten, door uit te spreken dat er geen haast is.
@alexbl69 heeft het een en ander al goed verwoord, maar ook hier ben ik het niet volledig met je eens. De EU is namelijk al een machtig blok in de wereld én heeft, in 2020, meerdere kansen gehad om productiecapaciteit hier naartoe te halen en in te kopen. Ook daar is verkeerd gehandeld (namelijk: door het niet en op zeer beperkte schaal te doen).pro_6or schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:46:
[...]
Ik zie dit inderdaad wel als een duidelijke reden voor meer Europa. In mijn ogen gaat het om macht, positie. Dat kun je als Europa zijnde op 2 manieren bereiken. Verdere eenheid, zodat je meer 1 machtsblok bent. Of zorgen niet afgnakelijk te zijn van anderen. cruciale productie weer terughalen naar europa en verdelen over de lidstaten.
Jouw punt is: "Europa moet machtiger worden, zodat ze dit kunnen doen". Maar ik zie het juist anders: ik denk dat de EU in de wereld al heel machtig is, waardoor ze dit al hadden kunnen doen - maar dat dit door verkeerd handelen niet is gedaan.
Mijn punt is dan ook: al was de EU morgen 1000x zo machtig als dat het vandaag is, dan nog zouden we morgen dezelfde problemen hebben als vandaag. Want je kunt wel 1000x zo machtig zijn, maar als je besluit vaccins níet te kopen, dan wordt er ook níet geleverd. Als je besluit om niet of maar beperkt productiecapaciteit hier naartoe te halen, dan blijft die capaciteit klein.
Om de macht van de EU te vergelijken met 'een persoon': jij zegt dat dhr. Europa straatarm is (=weinig macht) en steenrijk (=veel macht) moet worden. Als dhr. Europa vandaag straatarm is en morgen steenrijk dan kan hij in theorie wel een TV van €3000 kopen bij de MediaMarkt, maar als hij die keuze niet maakt dan staat hij alsnog met lege handen buiten.
We lijken het dus vooral niet eens te zijn over de startpositie waarin de EU zich bevindt. In mijn ogen is dhr. Europa overigens nu al niet machteloos (straatarm); hij heeft al €100 miljoen... en het argument wordt gemaakt dat hij pas met een miljard echt zijn slag kan slaan om een TV te kopen. Maar als hij het met €100 miljoen niet doet, waarom zou hij het dan wel met €1 miljard doen?
Ik denk dat je vanuit Brits oogpunt kunt zeggen dat de timing van de Brexit juist heel gunstig is geweest. We hebben het hier namelijk over een véél minder machtig blok dan de EU27 - maar zij hebben wel hun eigen strategie kunnen uitvoeren. Mét succes.Nu is de timing van de brexit dan zeer ongelukkig geweest want UK was natuurlijk een EU member tot voor kort en dit was nu de ultieme mogelijkheid voor de brexiteers om toch nog iets "gunstigs" te bereiken.
Overigens is de Britse strategie in mijn ogen ook niet 100% perfect hoor. Ze waren er snel bij om maarliefst 7 verschillende vaccins aan te kopen, maar er werd/wordt in hun aankoopstrategie bovengemiddeld zwaargegokt op AstraZeneca (100 miljoen vaccins). Initieel zijn er bijv. maar zeven miljoen Moderna vaccins besteld. Wat dat betreft zou het in 2020 - toen nog niet exact bekend was wanneer welk vaccin op de markt zou komen - verstandiger zijn geweest om bijv. het aantal AstraZeneca bestellingen met enkele tientallen miljoenen te verlagen en van Moderna met enkele tientallen miljoenen te verhogen. Achteraf gezien is het natuurlijk erg goed uitgepakt met AstraZeneca. Bij de overige 5 vaccins zit wel een goede spreiding: van ieder vaccin zijn er initieel tussen de 30 en 60 miljoen besteld.
mRNA / vector is wel een redelijk verschil; ik weet niet of dat zo makkelijk gaat. Maar als curevac (dit is ook mrna) erbij komt en blijkt dat de mrna vaccins toch echt de way to go zijn kan dat natuurlijk wel geregeld worden, de vraag is enkel hoe lang het duurt om de fabrieken een heel ander vaccin te laten produceren op een andere techniek en wie er flappen op tafel legt hiervoor. Met tijd en geld is heel veel mogelijkDrardollan schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:24:
[...]
Dat weet niemand. Hopelijk snel.
Mogelijk kan er een deal gemaakt worden om in de fabrieken van AZ en J&J een van de andere 2 te gaan produceren onder licentie?
Je hebt 2 doses nodig, en kunnen ontwikkelingslanden met zo weinig spillage prikken? Ik vrees van niet. Als we enkel van Moderna/Pfizer afhankelijk zijn verwacht ik wel 4-5 jaar bezig te zijn.Drardollan schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:33:
[...]
Laten we het afronden op 3 miljard per jaar en uitgaan van een groei in productie. Dat betekent dan binnen een jaar of 3.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Tot vorige week had het RIVM ook de vaccinatie percentages in grafiek voor 1e en 2e dosis staan.Apache4u schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:56:
[...]
Interessante tabel. Ik was zelf benieuwd welk percentage van die bevolkingsgroepen nu eigenlijk een 1e dosis heeft ontvangen. Een bron met dezelfde leeftijdscategorieën heb ik gevonden op https://www.cbs.nl/nl-nl/...evolking/leeftijd/ouderen .
Ik weet niet wat dat met de ouderen populatie heeft gedaan. Maar toch, daar kwam het volgende staatje uitrollen (ED = 1e dosis) :
Groep ED CBS Totaal Percentage ED 90plus 64485 156544 41,19% 85 - 89 179811 256201 70,18% 80 - 84 352780 436056 80,90% 75 - 79 338048 633200 53,39% 70 - 74 158008 941219 16,79%
Die staan vast nog wel in PDF vorm bij het RIVM.
in deze van 30 mrt staan ze nog iig
https://www.rivm.nl/sites...ederland_2021_03_30_0.pdf
RIVM heeft alleen de thuiswonenden erin staan, helemaal vergelijkbaar is het dus niet.
[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 14-04-2021 12:45 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
OK, we komen al wat dichter naar elkaar toe en bedankt voor je duidelijk verwoording. Ik denk dus dat het juist niet gaat om hoeveel geld Dhr. V. Europa te besteden heeft. We hebben genoeg geld voor die mooie flatscreen maar er worden er dit eerste halfjaar 2 gemaakt. Dat is al vierdubbel zo veel dan de normale vraag want normaal wordt er hooguit 1 flatscreen wereldwijd vervangen/gekocht per jaar. De opgeschaalde productie (met man en macht aan gewerkt) betekend dat er nu 1 in de US en 1 in de UK worden gemaakt en die staan beide te koop in de lokale winkels. De Heren A. merika en G. Britanje hebben helaas ook net allebei kortsluiting in hun TV's gehad (er was een wereldwijd stroom hickupje en alle TVs wereldwijd zijn ineens doorgebrand). Wie heeft nu die TV's te pakken?Uniciteit schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:16:
[...]
Ik neem aan dat je doelt op de exportbeperkingen? Dat is natuurlijk een directe reactie omdat je de suggestie wekte dat dát het probleem is.
Ik snap je punt dat het draait om macht. Maar mijn eerste reactie ging om de aanpak tot dusver. Je wekt de suggestie dat Europa achterloopt omdat de EU geen macht zou hebben. Maar alleen bij AstraZeneca zijn er echt problemen waarvan er de indruk is dat er vaccins worden omgeleid naar het VK die bedoeld waren voor de EU.
Verder zien we dat bedrijven zich goed aan afspraken houden, waarvan Pfizer - nota bene Amerikaans! - door minister De Jonge zelfs het meest wordt genoemd als betrouwbaar.
Dan komen we weer terug bij het begin: in juli vorig jaar had de EU al de optie tot 100 extra miljoen Pfizer-vaccins. De EU heeft gewacht. Niet 1 maand. Niet 2 maanden. Maar bijna een half jaar! Tegelijkertijd spreken ze uit "we zijn dichtbij een deal, maar hebben geen haast" wat voor andere landen het startsein "als we nu snel tekenen, zijn we voor de EU en krijgen we ook eerder dan de EU geleverd".
En ja, misschien dat de VS wel had gezegd, "we romen toch wat af van die 100 miljoen d.m.v. export beperkingen"... maar dat is pure speculatie. Dat scenario hebben we nooit kunnen testen, omdat de EU in de voorbereiding al slecht heeft gehandeld... door niet bij te bestellen, door te wachten, door uit te spreken dat er geen haast is.
[...]
@alexbl69 heeft het een en ander al goed verwoord, maar ook hier ben ik het niet volledig met je eens. De EU is namelijk al een machtig blok in de wereld én heeft, in 2020, meerdere kansen gehad om productiecapaciteit hier naartoe te halen en in te kopen. Ook daar is verkeerd gehandeld (namelijk: door het niet en op zeer beperkte schaal te doen).
Jouw punt is: "Europa moet machtiger worden, zodat ze dit kunnen doen". Maar ik zie het juist anders: ik denk dat de EU in de wereld al heel machtig is, waardoor ze dit al hadden kunnen doen - maar dat dit door verkeerd handelen niet is gedaan.
Mijn punt is dan ook: al was de EU morgen 1000x zo machtig als dat het vandaag is, dan nog zouden we morgen dezelfde problemen hebben als vandaag. Want je kunt wel 1000x zo machtig zijn, maar als je besluit vaccins níet te kopen, dan wordt er ook níet geleverd. Als je besluit om niet of maar beperkt productiecapaciteit hier naartoe te halen, dan blijft die capaciteit klein.
Om de macht van de EU te vergelijken met 'een persoon': jij zegt dat dhr. Europa straatarm is (=weinig macht) en steenrijk (=veel macht) moet worden. Als dhr. Europa vandaag straatarm is en morgen steenrijk dan kan hij in theorie wel een TV van €3000 kopen bij de MediaMarkt, maar als hij die keuze niet maakt dan staat hij alsnog met lege handen buiten.
We lijken het dus vooral niet eens te zijn over de startpositie waarin de EU zich bevindt. In mijn ogen is dhr. Europa overigens nu al niet machteloos (straatarm); hij heeft al €100 miljoen... en het argument wordt gemaakt dat hij pas met een miljard echt zijn slag kan slaan om een TV te kopen. Maar als hij het met €100 miljoen niet doet, waarom zou hij het dan wel met €1 miljard doen?
[...]
Ik denk dat je vanuit Brits oogpunt kunt zeggen dat de timing van de Brexit juist heel gunstig is geweest. We hebben het hier namelijk over een véél minder machtig blok dan de EU27 - maar zij hebben wel hun eigen strategie kunnen uitvoeren. Mét succes.
Overigens is de Britse strategie in mijn ogen ook niet 100% perfect hoor. Ze waren er snel bij om maarliefst 7 verschillende vaccins aan te kopen, maar er werd/wordt in hun aankoopstrategie bovengemiddeld zwaargegokt op AstraZeneca (100 miljoen vaccins). Initieel zijn er bijv. maar zeven miljoen Moderna vaccins besteld. Wat dat betreft zou het in 2020 - toen nog niet exact bekend was wanneer welk vaccin op de markt zou komen - verstandiger zijn geweest om bijv. het aantal AstraZeneca bestellingen met enkele tientallen miljoenen te verlagen en van Moderna met enkele tientallen miljoenen te verhogen. Achteraf gezien is het natuurlijk erg goed uitgepakt met AstraZeneca. Bij de overige 5 vaccins zit wel een goede spreiding: van ieder vaccin zijn er initieel tussen de 30 en 60 miljoen besteld.
Het lijkt er op dat metname Gerard Britanje al weer pubquizzen zit te kijken op de lokale zender.
Wat voor soort contract denk je dat deze heren hun TVs af had laten staan aan Victor Europa? We hadden nog wel gebeld met mediamarkt Coventry en ze hadden er een staan en zouden hem beschikbaar houden en nou is hij toch weg?!
Victor baalt nu heel erg, en wellicht is hij niet op de allerslimste manier aan het werk geweest. misschien had hij voor de lokale vestiging kunnen gaan slapen (ipv zitten te slapen waarvan sommige hem beschuldigen (het was ook een lange en koude nacht, kun je hem echt verwijten net tegen de ochtend te zijn weggedoezeld in zijn slaapzakje) of zich al black Friday battlend van 1 van de 2 tvs kunnen verzekeren maar persoonlijk schat ik die kans bijzonder laag in.
Victor krijgt nu TV 3 mondjesmaat geleverd maar ook Maarten Oosten (muv Rinus Israel) en Nordin Afrika, Zacharias Afrika etc. zitten op hun TV te wachten.
Maar dat zijn me een potje slaperds daar, die snappen er nog minder van dan Victor hoor.
Het is toch "gewoon" een capaciteits probleem? tegenwoordig draait alles (deels zeer terecht) om efficiency. Dan is het oerdom geen productie capaciteit stand by te houden voor een pandemie. Die heeft nu al triljarden gekost. Dit was met miljarden te voorkomen geweest en een echte bestaande meneer, ene B. Gates waarschuwde hier al jaren voor. Nu is het kalf dan verdronken.
Maar denk je dat de sloot gedempt gaat worden, houden we extra (wereldwijd geplaatste) productie capaciteit, kennis, kunde aan voor een volgende Pandemie?
Ik weet het antwoord zelf wel. Nee.
een treffende spreuk
En dit zijn vaccinaties voor alleen de thuiswonenden, dus alles wat niet thuiswonend is, bijv. in een verpleeghuis, is al-dan-niet op een andere manier gevaccineerd waardoor die percentages nog hoger zullen liggen.Apache4u schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:56:
[...]
Interessante tabel. Ik was zelf benieuwd welk percentage van die bevolkingsgroepen nu eigenlijk een 1e dosis heeft ontvangen. Een bron met dezelfde leeftijdscategorieën heb ik gevonden op https://www.cbs.nl/nl-nl/...evolking/leeftijd/ouderen .
Groep ED CBS Totaal Percentage ED 90plus 64485 156544 41,19% 85 - 89 179811 256201 70,18% 80 - 84 352780 436056 80,90% 75 - 79 338048 633200 53,39% 70 - 74 158008 941219 16,79%
Er woonden in 2019 ca. 115k mensen in een verpleeghuis.
In 2017 woonde 13% van de 80+ en 35% van de 90+-ers in een verpleeghuis volgens 't CBS.
[ Voor 5% gewijzigd door rik86 op 14-04-2021 12:58 ]
Demissionair minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge gaat de periode tussen de eerste en tweede prik van het Pfizer- of Moderna-vaccin voorlopig niet uitbreiden. De Gezondheidsraad oordeelde deze week dat een dergelijke beslissing zou kunnen leiden tot iets minder ziekenhuisopnames, maar De Jonge maakt zich vooral zorgen over de onrust en onduidelijkheid die zou ontstaan als honderdduizenden prikken afgezegd en opnieuw ingepland moeten worden.
PSN
Voorlopig worden die 35k prikken nog gedaan met Janssen toch?RadioAir schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:26:
Goed nieuws. Nu hopen dat de gemiste AZ-prikken voor de zorg met spoed ingehaald gaan worden met Pfizer of Moderna.
PSN
Dat hoor ik de laatste tijd vaak. Maar klopt die vergelijking? Kan iemand dat mij vertellen?RodeStabilo schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:47:
We zijn nog niet eens met J&J begonnen, maar de CDC roept in de VS op om er mee te pauzeren
U.S. Calls for Pause on Johnson & Johnson Vaccine After Clotting Cases'
Eigenlijk kon je hierop wachten. Maar vreemd vind ik het wel. 6 gevallen op hoeveel miljoen vaccinaties?
De kans dat je na een vliegreis trombose krijgt is veel groter, maar we stoppen niet met vliegen. Of bij anticonceptie bij vrouwen.
We see things as we are, not as they are
Wel wellicht als het om kansberekening gaat.
Maar dan kunnen ook andere voorbeelden gegeven worden, zoals staatsloterij, bliksem, afijn, je kent ze wel.
Ok, ik had al zo'n vermoeden. Had vluchtig gezocht, maar kon zo snel niets vinden over de vergeljiking (op dit forum).Rzaan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:51:
Is volgens mij al uitgelegd dat die vergelijking niet klopt. Tenminste niet de vergelijking tussen de soorten tromboses en vermindering bloedplaatjes.
Maar dan kunnen ook andere voorbeelden gegeven worden, zoals staatsloterij, bliksem, afijn, je kent ze wel.
We see things as we are, not as they are
Dit is inderdaad van groot belang! Hele groepen zorgmedewerkers (ik spreek nu over ziekenhuizen) zijn gewoon niet gevaccineerd. Ook medewerkers die bij hoestende en zieke patiënten poli's draaien zijn ongevaccineerd. Alleen SEH/IC/COVID cohort is voorzien mometneelRadioAir schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:26:
Goed nieuws. Nu hopen dat de gemiste AZ-prikken voor de zorg met spoed ingehaald gaan worden met Pfizer of Moderna.
Do { Ping } while ( LOL )
Dat de ziekenhuismedewerkers nog niet allemaal gevaccineerd zijn, is inderdaad wel iets dat snel ter hand moet worden genomen.
Het gaat dan inderdaad om kansberekening. De trombose die je bij de bijwerking krijgt is gemiddeld wel wat ernstiger (al kan "gewone" trombose ook zeer ernstig zijn).Rzaan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:51:
Is volgens mij al uitgelegd dat die vergelijking niet klopt. Tenminste niet de vergelijking tussen de soorten tromboses en vermindering bloedplaatjes.
https://m.bild.de/politik...-76062656.bildMobile.html
Edit:
Dus dat zijn 1,95 miljoen doses extra voor Nederland. Volgens de NOS is de levering naar voren gehaald, mooi nieuws
[ Voor 24% gewijzigd door TheRicolaa10 op 14-04-2021 14:06 ]
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - RTX5060Ti - 16GB RAM
Drardollan schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:58:
[...]
Die tijd is helaas geweest.
Nog even geduld, als de US klaar is met Pfizer/Moderna dan komt er een overschot op de markt.
Blijkbaar kan het dus toch: https://www.nu.nl/coronav...n-vaccins.html?redirect=1YakuzA schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:58:
[...]
Nee, je anekdotische voorbeeld gaat niet op. Israël was alleen mogelijk omdat ze toen nog niet aan andere landen leverden.
Alleen als Pfizer de productie verhoogd is het nog mogelijk om ergens kleine hoeveelheden eerder bij te sneaken.
Exact wat ik dus jou vertelde:jesse111 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:11:
[...]
[...]
Blijkbaar kan het dus toch: https://www.nu.nl/coronav...n-vaccins.html?redirect=1
Pfizer heeft namelijk de productie verhoogd ergens in maart.Alleen als Pfizer de productie verhoogd is het nog mogelijk om ergens kleine hoeveelheden eerder bij te sneaken.
PSN
Dus zo zie je maar dat als je betaalt ze prima de productie kunnen verhogen en dus meer en sneller vaccins kunnen leverenYakuzA schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:12:
[...]
Exact wat ik dus jou vertelde:
[...]
Pfizer heeft namelijk de productie verhoogd ergens in maart.
Precies conform mijn voorspelling, US gaat zo hard dat er al langzaam meer voor de EU beschikbaar komtjesse111 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:11:
[...]
[...]
Blijkbaar kan het dus toch: https://www.nu.nl/coronav...n-vaccins.html?redirect=1
Hoe kom je erbij dat daarvoor betaald is?jesse111 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:14:
[...]
Dus zo zie je maar dat als je betaalt ze prima de productie kunnen verhogen en dus meer en sneller vaccins kunnen leveren
Het zat allang in de planning dat ze gingen uitbreiden, en dat doen ze nog steeds.
Waarmee we al bijna op het niveau zijn dat we AZ en J&J buiten spel kunnen zetten. Gunstig.TheRicolaa10 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:59:
Pfizer gaat 50 miljoen doses extra leveren bovenop de 200 miljoen in Q2:
Edit:
Dus dat zijn 1,95 miljoen doses extra voor Nederland. Volgens de NOS is de levering naar voren gehaald, mooi nieuws
Geen idee, maar daar is wel geld aan te verdienen en ombouwen lijkt mij niet bijzonder lastig. Een steriele plek om ingrediënten samen te voegen en te bottelen, dat lijkt mij het belangrijkste.Nox schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:17:
[...]
mRNA / vector is wel een redelijk verschil; ik weet niet of dat zo makkelijk gaat. Maar als curevac (dit is ook mrna) erbij komt en blijkt dat de mrna vaccins toch echt de way to go zijn kan dat natuurlijk wel geregeld worden, de vraag is enkel hoe lang het duurt om de fabrieken een heel ander vaccin te laten produceren op een andere techniek en wie er flappen op tafel legt hiervoor. Met tijd en geld is heel veel mogelijk
Waarom? We hebben ondertussen al bijna genoeg onderweg staan om heel Nederland te vaccineren.Je hebt 2 doses nodig, en kunnen ontwikkelingslanden met zo weinig spillage prikken? Ik vrees van niet. Als we enkel van Moderna/Pfizer afhankelijk zijn verwacht ik wel 4-5 jaar bezig te zijn.
Ga er maar vanuit dat we het enkel met Pfizer/Moderna gaan doen als de groep 60+ klaar is.
Krijgen we ook nog curevac?Drardollan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:21:
[...]
Geen idee, maar daar is wel geld aan te verdienen en ombouwen lijkt mij niet bijzonder lastig. Een steriele plek om ingrediënten samen te voegen en te bottelen, dat lijkt mij het belangrijkste.
[...]
Waarom? We hebben ondertussen al bijna genoeg onderweg staan om heel Nederland te vaccineren.
Ga er maar vanuit dat we het enkel met Pfizer/Moderna gaan doen als de groep 60+ klaar is.
Denk voorlopig niet dat die goedgekeurd is voordat iedereen van 16+ in NL een 1e prik heeft gehad.
(hangt allemaal weer van Janssen af)
PSN
Nee, net als de trombose van de pil is dat geen goede vergelijking. Trombose komt vaak voor, maar voor AZ/J&J gaat het om een hele specifieke variant, niet de (oneerbiedig) standaard trombose. (spuit 11. Je kan niet eens meer fatsoenlijk GoT lezen zonder gestoord te worden door werkTutanRamon schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:43:
[...]
Dat hoor ik de laatste tijd vaak. Maar klopt die vergelijking? Kan iemand dat mij vertellen?
[ Voor 10% gewijzigd door ijdod op 14-04-2021 14:31 ]
Bij Nu.nl kwam dus met deze tevoorschijn:MikeyMan schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:52:
[...]
Ook hier maar dan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Totaal onzinnige beslissing

https://www.nu.nl/coronav...-jongere-mensen-niet.html
Ben wel benieuwd naar hoe er met de schalen gehannest is omdat beide grafieken hetzelfde zouden moeten zijn.
1 verschil is iig ICU vs sterfte.
[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 14-04-2021 14:36 ]
PSN
Over (extra) betaling wordt niks geschreven en zo te zien wordt er ook niet meer geleverd maar wordt er eerder geleverd. Je zou eventueel kunnen zeggen dat je op dit moment meer krijgt maar dan moet je ook zeggen dat je richting het einde minder krijgtjesse111 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:14:
[...]
Dus zo zie je maar dat als je betaalt ze prima de productie kunnen verhogen en dus meer en sneller vaccins kunnen leveren
En hopelijk betaald het zich de komende jaren ook nog enigszins terug door dat de winst hopelijk voor een aardig deel in verdere ontwikkelingen van wat je met m-rna technieken kunt doen wordt gestoken en ze daar nu ook de productiefaciliteiten al voor hebben gebouwd. Ook dat heb je bij AZ waarschijnlijk minder.Drardollan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:18:
[...]
Hoe kom je erbij dat daarvoor betaald is?
Het zat allang in de planning dat ze gingen uitbreiden, en dat doen ze nog steeds.
Top !TheRicolaa10 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:59:
Pfizer gaat 50 miljoen doses extra leveren bovenop de 200 miljoen in Q2:
Edit:
Even mijn (alleen mRNA) berekening erbij, aangepast:
We weten dat AZ nog steeds gebruikt wordt, en voor een deel al gebruikt is. Janssen is nog een vraagteken... ik hoop toch snel inzetbaar. Dan ziet het er toch uit dat in de zomermaanden iedereen gevaccineerd kan zijn (volledig).Plenkske schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:17:
Iedereen had natuurlijk gehoopt op een zomer waarbij iedereen 18+ tenminste één prik gehad zou kunnen hebben. Zonder AZ én Janssen gaat dat zeker niet lukken. Maar het zou mooi zijn als ze deze twee vaccins gaan toepassen op groepen die veilig geacht worden. Alleen mannen bijvoorbeeld.
Als je alleen de mRNA vaccins bekijkt dan zijn dit de verwachtte leveringen:
t/m Q2: 14,15 miljoen doses van Pfizer/Moderna (is dus 7,075 miljoen mensen)
in Q3: 15,8 miljoen doses van Pfizer/Moderna/CureVac (is dus 7,9 miljoen mensen)
in Q4: 14,1 miljoen doses van Pfizer/Moderna/CureVac (is dus 7,05 miljoen mensen)
We hebben iets van 14 miljoen mensen te vaccineren in Nederland, waarvan een deel sowieso niet wil.
Laten we het op 12 miljoen houden.
Dan ben je dus ergens in Q3 met alleen mRNA klaar. Als er genoeg voorraad is kan het aantal weken tussen twee prikken omlaag dus je bent eerder klaar.
Wat @Drardollan al aangeeft: het seizoen heeft invloed straks en ook gaat het al heel veel schelen als iedereen van 60+ is gevaccineerd en iedereen met een medische risicogroep. Dat is al bekent uit Israel en UK. En dat moment, samen met het seizoen, bereiken we al eerder. Vervolgens ga je gewoon door met de andere leeftijden...
Dus ik verwacht toch wel aanzienlijke versoepelingen in mei/juni.
Als aanvulling; op het dashboard kun je nu ook zien wat de verwachte levering is van de farmaceuten.Plenkske schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:56:
[...]
Top !
Even mijn (alleen mRNA) berekening erbij, aangepast:
[...]
We weten dat AZ nog steeds gebruikt wordt, en voor een deel al gebruikt is. Janssen is nog een vraagteken... ik hoop toch snel inzetbaar. Dan ziet het er toch uit dat in de zomermaanden iedereen gevaccineerd kan zijn (volledig).
[Twitter: https://twitter.com/jeroenvanleuken/status/1382309378821357569]
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - RTX5060Ti - 16GB RAM
Want dit gedoe blijft maar terugkomen met de niet mRNA vaccins met steeds "jongere vrouwen". Ik zit me serieus af te vragen of het niet tijd is om te zeggen dat 60+ alleen nog maar Astra of Janssen krijgt, we de groep vrouwen van 18 tot ergens richting de 60 in ieder geval een mRNA vaccin aanbieden, zeker omdat Pfizer goed kan leveren, en er dan gekeken gaat worden naar wat de beste oplossing is voor de mannen.
Schiet maar als ik iets mis in mijn idee, maar ik ben dit gedoe gewoon echt zat. Ik zou zo Astra, Janssen etc nemen met mijn 28. De kans dat ik aangereden word op weg naar vaccinatie is waarschijnlijk hoger. Ik maak me ook geen zorgen over autistisch worden, want dat ben ik toch al.
Ik besef me alleen wel heel goed dat uiteindelijk de oplossing moet komen uit groepsimmuniteit en dit gedoe helpt absoluut niet. Ik kan best The Lancet gaan lezen als het echt moet of onderscheid maken tussen goede en slechte bronnen, maar voor veel mensen is dat helaas niet zo vanzelfsprekend. Daar is ook niks mis mee, maar dan moet de aangeboden informatievoorziening wel deugen, en daar is geen sprake van op het moment. Het is heel veel paniek, weinig substantie.
Tweede is dat de geringe risicocijfers steeds worden gepresenteerd als zoveel gevallen op meer dan 100.000 of 1.000.000, maar er ook steeds bij gezegd word dat het jongere vrouwen betreft zonder dat ze dit uitsplitsen. Dat maakt het extra onduidelijk.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Hopelijk kan die vaccinatie met Janssen doorgaan, er komen er 1,15 miljoen van tussen nu en 9 mei. Dat zijn single-dose vaccinaties, dan heb je in een keer een heleboel mensen volledig gevaccineerd want we weten dat we die ook weg kunnen prikken als ook de huisartsen meedoen.TheRicolaa10 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:11:
[...]
Als aanvulling; op het dashboard kun je nu ook zien wat de verwachte levering zien van de farmaceuten.
[Twitter]
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Het dikgedrukte stuk: doen ze dat nu niet dan ? Of krijgen die toch ook nog Pfizer ?DaniëlWW2 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:12:
Iets anders dat ik me toch blijf afvragen. In Denemarken stoppen ze nu helemaal met Astra. Over die beslissing wil ik het alleen niet hebben, maar het roept bij mij wel de vraag op of het niet tijd is voor een omgedraaide strategie?
Want dit gedoe blijft maar terugkomen met de niet mRNA vaccins met steeds "jongere vrouwen". Ik zit me serieus af te vragen of het niet tijd is om te zeggen dat 60+ alleen nog maar Astra of Janssen krijgt, we de groep vrouwen van 18 tot ergens richting de 60 in ieder geval een mRNA vaccin aanbieden, zeker omdat Pfizer goed kan leveren, en er dan gekeken gaat worden naar wat de beste oplossing is voor de mannen.
Wat ik gisteren uit de persconferentie begreep is dat De Jonge wilde gaan kijken of vrijwillige toediening mogelijk gaat worden, maar dan wel pas als de AZ vaccins "over zijn". Dus niet meer inzetbaar in 60+, maar op voorraad blijven omdat de groep op is.
En de verwachting was in totaal 3 miljoen voor april/mei/juni.Nox schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:21:
[...]
Hopelijk kan die vaccinatie met Janssen doorgaan, er komen er 1,15 miljoen van tussen nu en 9 mei. Dat zijn single-dose vaccinaties, dan heb je in een keer een heleboel mensen volledig gevaccineerd want we weten dat we die ook weg kunnen prikken als ook de huisartsen meedoen.
Dashboard gaat niet verder dan 9 mei. Dus kan dat helaas niet zien, in de week van 2-9 mei staan er 950k ingepland overigensPlenkske schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:23:
[...]
En de verwachting was in totaal 3 miljoen voor april/mei/juni.
Vandaar mijn aanvullingNox schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:25:
[...]
Dashboard gaat niet verder dan 9 mei. Dus kan dat helaas niet zien, in de week van 2-9 mei staan er 950k ingepland overigens
edit:
@Nox is het niet t/m 9 mei in totaal 950k ? Als ik bij dat laatste blokje kijk staat er dat wel.
[ Voor 12% gewijzigd door Plenkske op 14-04-2021 15:28 ]
Onder de 60 krijg je op het moment niks tenzij je in de zorg werkt. Via de huisarts krijg je Astra en via GGD lokaties kan je volgens mij Astra, Pfizer of Moderna krijgen. Daar zou Janssen deze week bijgekomen moeten worden voor zowel huisartsen als GGD, maar dat ging ook niet door.Plenkske schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:23:
[...]
Het dikgedrukte stuk: doen ze dat nu niet dan ? Of krijgen die toch ook nog Pfizer ?
Wat ik gisteren uit de persconferentie begreep is dat De Jonge wilde gaan kijken of vrijwillige toediening mogelijk gaat worden, maar dan wel pas als de AZ vaccins "over zijn". Dus niet meer inzetbaar in 60+, maar op voorraad blijven omdat de groep op is.
Maar mij kan het niet veel schelen wat het is. Ik ben meer geïnteresseerd in dat mensen gevaccineerd worden zonder elke keer weer dit gedoe. En als dat betekend dat vrouwen in principe naar een GGD locatie moeten terwijl mannen ook bij de huisarts kunnen, het zei zo. Want elke weer dit gedoe helpt niemand. Die vaccins die binnen komen, moeten gewoon gezet worden.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
https://www.nu.nl/coronav...ns-niet-te-gebruiken.html
J&J vraagt om de reeds geleverde vaccins niet te gebruiken.
Dit daags nadat de gezondheidsraad zei "Prik maar door".
Dus volgens mij worden er nu voor de komende dagen weer een stapeltje afspraken gecanceld.
Farmaceut Johnson & Johnson vraagt landen geleverde Janssen-vaccins niet te gebruiken
Demissionair minister De Jonge (Volksgezondheid) liet dinsdag weten nog niet zo bezorgd te zijn om het Janssen-vaccin als om bijvoorbeeld het AstraZeneca-vaccin, waarvan Nederland vorige week stopte met het inenten van mensen onder de zestig.
Wel zei hij te hopen dat niet hoeft worden gestopt met het inenten van zestigminners. "Dat zou invloed hebben op het vaccinatieschema, dan hebben we met elkaar een probleem."
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Je hebt gelijk, desondanks toch nog een flink aantal. Ga je gelijk +5,x procent mee omhoog in de landelijke schaal.Plenkske schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:26:
[...]
Vandaar mijn aanvullingDat was de verwachting aan het begin van dit jaar en volgens mij is nog niet aangegeven dat dit niet gaat lukken.
edit:
@Nox is het niet t/m 9 mei in totaal 950k ? Als ik bij dat laatste blokje kijk staat er dat wel.
Het dikgedrukte stuk ging over 60+DaniëlWW2 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:31:
[...]
Onder de 60 krijg je op het moment niks tenzij je in de zorg werkt. Via de huisarts krijg je Astra en via GGD lokaties kan je volgens mij Astra, Pfizer of Moderna krijgen. Daar zou Janssen deze week bijgekomen moeten worden voor zowel huisartsen als GGD, maar dat ging ook niet door.
Maar mij kan het niet veel schelen wat het is. Ik ben meer geïnteresseerd in dat mensen gevaccineerd worden zonder elke keer weer dit gedoe. En als dat betekend dat vrouwen in principe naar een GGD locatie moeten terwijl mannen ook bij de huisarts kunnen, het zei zo. Want elke weer dit gedoe helpt niemand. Die vaccins die binnen komen, moeten gewoon gezet worden.
Maar eens hoor, het gaat gewoon om dat er snel doorgezet wordt en maakt mij verder ook niet uit hoe of wat.
Het lijkt er uit de cijfers wel op dat ze sinds 2 weken goed versnellen. Hopelijk zet dit door.
/f/image/XzVbFwmJd1BI1FcjQP92hD1h.png?f=fotoalbum_large)
Gaat wel hard zo ja.
20,7 miljoen vaccins vallen zo goeddeels weg t/m Q3.
[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 14-04-2021 15:38 ]
Voor deze levering Janssen valt het nog mee.MikeyMan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:33:
Dus volgens mij worden er nu voor de komende dagen weer een stapeltje afspraken gecanceld.
Zie: https://www.rivm.nl/nieuw...in-plaats-van-astrazeneca
Ze zouden naar GGZ en ziekenhuizen gaan. Dat staat dus even on hold.
Dat is wel erg voorbarig. Astra is al deels gebruikt en wordt nog steeds gebruikt, later wellicht op vrijwillige basis. Janssen is nog afwachten, hopelijk snel uitsluitsel.MikeyMan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:36:
[...]
[Afbeelding]
Gaat wel hard zo ja.
20,7 miljoen vaccins vallen zo goeddeels weg t/m Q3.
Precies dit dus. En uiteindelijk is er maar 1 groep waarvoor het AZ-vaccin ongeveer net zo gevaarlijk is als corona en dat zijn de vrouwen onder de 30 die weinig kans op besmetting hebben. Alle andere groepen hebben er alleen maar voordelen van. Gewoon prikken dus met die hap en dan AZ zoveel mogelijk aan de 60+ geven, maar als die gevaccineerd zijn gewoon met de lagere leeftijden doorgaan.DaniëlWW2 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:12:
Schiet maar als ik iets mis in mijn idee, maar ik ben dit gedoe gewoon echt zat. Ik zou zo Astra, Janssen etc nemen met mijn 28. De kans dat ik aangereden word op weg naar vaccinatie is waarschijnlijk hoger. Ik maak me ook geen zorgen over autistisch worden, want dat ben ik toch al.
[removed]
Veel meer kan ik er niet van maken. <60 houdt het voorlopig op, en zijn we volledig afhankelijk van Pfizer en Moderna. Boven de 60 is binnenkort klaar.Plenkske schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:39:
[...]
Dat is wel erg voorbarig. Astra is al deels gebruikt en wordt nog steeds gebruikt, later wellicht op vrijwillige basis. Janssen is nog afwachten, hopelijk snel uitsluitsel.
Dit loopt zonder wijziging in vaccinbeleid snel spaak.
Het is zeker een tegenslag en begin juli gaan we ongetwijfeld niet halen, maar ik hoop wel dat we die ziekenhuizen kunnen ontlasten.
Impliciet wist je die al uit het zwarte lijntje uit de andere grafiek.TheRicolaa10 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:11:
[...]
Als aanvulling; op het dashboard kun je nu ook zien wat de verwachte levering is van de farmaceuten.
[Twitter]
Maar meer mooie grafiekjes is altijd beter
PSN
Uit de data van Israel en UK kunnen we denk ik wel zien dat dit gaat lukken binnen een paar maanden.RoD schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:46:
Het is zeker een tegenslag en begin juli gaan we ongetwijfeld niet halen, maar ik hoop wel dat we die ziekenhuizen kunnen ontlasten.
Iedereen 1 prik begin juli geloof ik ook niet meer in.
Maar als je alleen al kijkt naar hoeveel mRNA vaccins we krijgen in Q2 en Q3, dan denk ik dat we in de zomer wel ergens klaar zijn hoor.
Das waar. In die zin komt het hoe dan ook wel goed (nare nieuwe varianten daargelaten), maar elke vertraging in het beschermen van de kwetsbare groepen zorgt dat we langer met stevige beperkingen zitten, dat is mijn voornaamste zorg.Plenkske schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:52:
[...]
Uit de data van Israel en UK kunnen we denk ik wel zien dat dit gaat lukken binnen een paar maanden.
Iedereen 1 prik begin juli geloof ik ook niet meer in.
Maar als je alleen al kijkt naar hoeveel mRNA vaccins we krijgen in Q2 en Q3, dan denk ik dat we in de zomer wel ergens klaar zijn hoor.
Zou kunnen maar hadden de fabrikanten de aansprakelijkheid niet al afgetikt?LZ86 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:05:
Amerikaans bedrijf, die zijn gewoon bang voor lawsuits.
Dat moet toch juridisch zo aan te passen zijn, dat dit niet hoeft?LZ86 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:05:
Amerikaans bedrijf, die zijn gewoon bang voor lawsuits.
Bovendien, we weten toch dat elke vaccin een bijwerking kan hebben? Hoe vangen andere fabrikanten dit dan op?
Wellicht in de EU, maar in de USA niet geloof ik. Die schijten in de broek voor mogelijke lawsuits voor bedrijf en wellicht ook persoonlijk als leidinggevenden binnen het bedrijf.smartje74 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:06:
[...]
Zou kunnen maar hadden de fabrikanten de aansprakelijkheid niet al afgetikt?
Amerikaanse bedrijven zijn over het algemeen belachelijk voorzichtig, begrijpelijk als je ziet waar ze al voor aangeklaagd worden en zowaar nog in verliezen ook (lui die hun hond drogen in de magno en dan raar kijken als die hond dood is)
Die hebben een deel van hun budget ingeruimd voor afkopen van zaken en legal battles.
[ Voor 6% gewijzigd door LZ86 op 14-04-2021 16:10 ]
Doet het altijd goed aan de borreltafel, maar laat dit nou net een Broodje Aap zijn.LZ86 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:09:
[...]
Amerikaanse bedrijven zijn over het algemeen belachelijk voorzichtig, begrijpelijk als je ziet waar ze al voor aangeklaagd worden en zowaar nog in verliezen ook (lui die hun hond drogen in de magno en dan raar kijken als die hond dood is)
Er zijn zat voorbeelden (mcdonalds die ontzettend veel geld moest betalen aan een vrouw die verbrand was omdat ze zelf hete koffie in d'r schoot had gemorst bijvoorbeeld, of die lui die boos waren dat een subwaybroodje een cm korter was dan wat er op het menu stond)Rzaan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:12:
[...]
Doet het altijd goed aan de borreltafel, maar laat dit nou net een Broodje Aap zijn.
Dat land is gek
[ Voor 10% gewijzigd door LZ86 op 14-04-2021 16:18 ]
Van deze zou je dat ook denken....Rzaan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:12:
[...]
Doet het altijd goed aan de borreltafel, maar laat dit nou net een Broodje Aap zijn.
De mevrouw bij McDonalds kreeg ook niet de 3 miljoen Dollar waar ze om vroeg.
In Nederland gebeurt overigens het tegenovergestelde.
Daar krijgt iemand een habbekrats als iemand daadwerkelijk zwaar verzaakt heeft of schade berokkend heeft aan anderen.
Maar terug naar J&J...
Ik denk niet dat enkel de angst voor een lawsuit de reden is dat ze dit advies geven.
Want waarom zouden Pfizer en AZ dit dan niet doen?
Ik gok omdat Pfizer geen problemen heeft en AZ geen onderneming is die gevestigd is in de VS.Rzaan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:24:
Het is prima om aan te geven dat de lawsuit cultuur in de VS op sommige vlakken is doorgeslagen, maar kom dan wel met voorbeelden die kloppen.
De mevrouw bij McDonalds kreeg ook niet de 3 miljoen Dollar waar ze om vroeg.
In Nederland gebeurt overigens het tegenovergestelde.
Daar krijgt iemand een habbekrats als iemand daadwerkelijk zwaar verzaakt heeft of schade berokkend heeft aan anderen.
Maar terug naar J&J...
Ik denk niet dat enkel de angst voor een lawsuit de reden is dat ze dit advies geven.
Want waarom zouden Pfizer en AZ dit dan niet doen?
Dit topic is bedoeld om de uitrol van de coronavaccins te bespreken, de strategie, het beleid, de voortgang end dergelijke. Het subforum COR valt onder het AWM beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid. Dus ook hier onderbouw je je posts waar nodig met bronnen.
Allerlei persoonlijke updates mogen hier: De Covid kroeg. In dit topic horen ze dus niet thuis en worden ze ook gewoon weggehaald.