Wat is je bron? Wil die plaatjes ook even bekijken.MikeyMan schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:52:
[...]
Ook hier maar dan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Totaal onzinnige beslissing
Niet alleen de risicogroepen stonden voor AstraZeneca opgesteld. Ook de PGB-zorgverleners en ander zorgpersoneel zouden AstraZeneca krijgen. Waaronder ik 19 april. Ik mag toch hopen dat deze groep nu gewoon omgezet wordt naar Pfizer en dat reeds bestaande afspraken blijven staan......!RoD schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:11:
[...]
Ik heb je reactie even naar het juiste topic verplaatst. Het loopt vandaag wat door elkaar, wat natuurlijk begrijpelijk is
Hoe dan ook, Ik hoorde Hugo de Jonge net zeggen dat het geen invloed gaat hebben op de strategie om vanaf begin mei de risicogroepen een prik te hebben gegeven. Daarmee zegt hij dus niets over de niet-risicogroepen (dus iedereen een prik vanaf juli). Ik vermoed zomaar dat dat deel achterwege is gebleven omdat dat niet meer haalbaar is.
[quote]Plenkske schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:29:
[...]
Dat ging maar over een deel van een extra levering van Pfizer. Een bonus zegmaar. Dus nee niet 30% van de voorraad, het is 30% van een eenmalige extra levering.
[/quote
Is die 10miljoen al geleverd? En zo nee, dan kunnen we het toch substituerend voor AZ, wat ze zelf besteld hebben en de Pfizer zelf houden?
[...]
Dat ging maar over een deel van een extra levering van Pfizer. Een bonus zegmaar. Dus nee niet 30% van de voorraad, het is 30% van een eenmalige extra levering.
[/quote
Is die 10miljoen al geleverd? En zo nee, dan kunnen we het toch substituerend voor AZ, wat ze zelf besteld hebben en de Pfizer zelf houden?
American Express vraagbaak
Geen idee of dat bekend is.Stinger_Ventura schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:38:
[...]
[/quote
Voor NL zijn het dus rond de 60k Pfizer vaccins die naar andere EU landen gaat.Stinger_Ventura schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:38:
[...]
[/quote
Dat is echt 3x niks!!!???
[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 08-04-2021 20:42 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Volgens het coronadashboard zijn het er 612.000 van 4 april t/m 25 april. Dat is nog veel maar iets minder.psychodude schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:16:
[...]
Écht. Niet te geloven gewoon.
In de komende 3 weken stonden er circa 900k prikken met AZ binnen de verwachting. Indien dit wegvalt is het een aderlating van zo'n 40% van de verwacht te zetten vaccins in deze weken.
Zelfs voor wat betreft de tweede prik zal het mij niet verbazen dat veel nu toch wel zullen gaan zeggen, laat maar, ik wacht wel op Pfizer.
Juli klaar kunnen we langzamerhand lijkt het dan ook echt wel gaan vergeten. En het is maar te hopen dat het vaccin van Jansen geen zeldzame bijwerking gaat laten zien... dan zijn we straks al helemaal tot 2022 bezig.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
De contracten die de EU heeft gesloten waren opengesteld voor alle lidstaten, maar het was aan iedere lidstaat zelf om te kiezen of ze mee zouden doen en zo ja in welke mate. De meeste landen doen overal volledig aan mee, maar sommige armere lidstaten in oost-Europa hebben er voor gekozen om minder BioNTech/Pfizer in te kopen om zo meer te leunen op het goedkopere AZ vaccin. Die zitten dus nu in de knel nu AZ zo spectaculair gefaald heeft met het leveren.YakuzA schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:29:
[...]
Ik heb geen idee waar je het over hebt.
EU breed is er ingekocht en dat wordt naar rato verdeeld.
We hebben voor iedereen ongeveer 5 spuiten gekocht in de EU, dus snap niet waarom je post vol met !!! En ??? Staat.
De prikken die over zijn gaan via COVAX door naar de rest van de wereld.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Uit een tweet van Marc Bontengiantgiantus schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:34:
[...]
Wat is je bron? Wil die plaatjes ook even bekijken.
https://mobile.twitter.co...89283?ref_src=twsrc%5Etfw
Staat een overzicht op CoronaBeeld.NL.giantgiantus schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:59:
Zijn er ook ge-update plaatjes hoeveel prikken we binnen gaan krijgen in Nederland?
Zal bij het volgende debat wel weer een ge-update overzicht komen vanuit het rivm.
Zie net dat alle AZ afspraken worden geannuleerd. Hoe kúnnen ze dit doen. Al die mensen die na maanden isolatie of met gevaar voor besmetting hun werk aan het doen zijn, zijn hun perspectief op betere tijden weer kwijt.
En natuurlijk blijft de vraag, wanneer dan wel een vaccin, helemaal onbeantwoord. Bedankt Hugo!
En natuurlijk blijft de vraag, wanneer dan wel een vaccin, helemaal onbeantwoord. Bedankt Hugo!
Ja hij doet het echt expres. In z’n eentje.RadioAir schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:32:
Zie net dat alle AZ afspraken worden geannuleerd. Hoe kúnnen ze dit doen. Al die mensen die na maanden isolatie of met gevaar voor besmetting hun werk aan het doen zijn, zijn hun perspectief op betere tijden weer kwijt.
Vraagt geen advies aan een Gezondheidsraad. Hij doet maar die Hugo.
Gekke Hugo stond vannochtend op en had van ik stop met dit VaccinMikeyMan schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:36:
[...]
Ja hij doet het echt expres. In z’n eentje.
Naja, kwestie van wat je als 3 weken telt. Het is nu 8 april. 25 april is 17 dagen. 2 mei 24. 2 mei was geplanned 1.321.524, trekken we daar dus de 578.540 vanaf die gezet zijn resteert de rest.henkzelf schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:40:
[...]
Volgens het coronadashboard zijn het er 612.000 van 4 april t/m 25 april. Dat is nog veel maar iets minder.
Moet overigens zeggen dat mijn vorige getal niet klopte though daarmee, ongeveer 750k. Op de smartphone bleef 28 maart en 8 april verspringen. Per abuis hiermee gerekend met de cijfers van 28 maart lijkt het.
Het exacte getal doet er verder ook weer niet heel veel toe. Het belangrijkste is dat we het hebben over ontzettend veel vaccins van AstraZeneca die op basis van een zeer slecht afgewogen risk-benefit analysis in zekere zin over de schutting gegooid wordt.
Een deel van de kandidaten zal namelijk sowieso te horen krijgen dat de vaccinatie niet doorgaat. Waaronder een diversiteit aan zorgmedewerkers die op de planning stond. Voor mensen die qua leeftijd misschien nog wel in aanmerking komt, zal het vertrouwen in dit vaccin inmiddels ook toch zeker niet onbeschadigd gebleven zijn. Waarbij het te hopen is dat het aandeel dat zal afzien van vaccinatie hopelijk mee zal vallen. Maar ik kan het ook zeer goed begrijpen indien mensen van 60 - 70 die zich zelf goed voelen en in de veronderstelling zijn "ach, die IC opname overkomt mij toch niet", toch besluiten af te zien.
Het lijkt me niet gek als er helemaal gestopt wordt met vaccineren van de echt nog jonge mensen. Denk aan 30- of 40- en dat alleen mensen die op wat voor manier dan ook risico lopen nog gevaccineerd worden.
Als de vaccinatieplanning hierdoor vertraging oploopt heb je eigenlijk alleen nog een maanden langer durende coronasamenleving, puur omdat de mensen voor wie het onderaan de streep bijzonder weinig boeit niet gevaccineerd zijn. Klinkt als waanzin.
Als de vaccinatieplanning hierdoor vertraging oploopt heb je eigenlijk alleen nog een maanden langer durende coronasamenleving, puur omdat de mensen voor wie het onderaan de streep bijzonder weinig boeit niet gevaccineerd zijn. Klinkt als waanzin.
De ene is beleid, de ander de grondwet, zeg maar. Het staat de wetgever vrij aan de veilige kant van de grens te blijven.LankHoar schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:26:
[...]
Ik was verbaasd toen ik het nieuws hierover hoorde. Zo'n twee weken geleden hoorde ik juist nog precies het tegenovergestelde, dat de EU Parliamentary Assembly had besloten dat het COVID-19 vaccin niet alleen niet verplicht gesteld mag worden, maar ook dat niet-gevaccineerden geen negatieve gevolgen mochten ondervinden. Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen deze twee berichten?
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Nee natuurlijk niet. Maar je kan wel aangeven wanneer de groepen die aan de beurt waren, dan ingehaald gaan worden. GGD zegt we cancelen alles, maar het is niet duidelijk wanneer die doelgroep dan wel wat krijgt. Er komen toch elke week meer vaccins, waarom niet gewoon Pfizer geven ipv AZ...MikeyMan schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:36:
[...]
Ja hij doet het echt expres. In z’n eentje.
Ja das top voor de mutaties ook.Soccer98 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:45:
Het lijkt me niet gek als er helemaal gestopt wordt met vaccineren van de echt nog jonge mensen. Denk aan 30- of 40- en dat alleen mensen die op wat voor manier dan ook risico lopen nog gevaccineerd worden.
We komen op het moment nog steeds niet echt om in de vaccins, dus ik snap wel dat het allemaal nog niet helemaal bekend is.RadioAir schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:49:
[...]
Nee natuurlijk niet. Maar je kan wel aangeven wanneer de groepen die aan de beurt waren, dan ingehaald gaan worden. GGD zegt we cancelen alles, maar het is niet duidelijk wanneer die doelgroep dan wel wat krijgt. Er komen toch elke week meer vaccins, waarom niet gewoon Pfizer geven ipv AZ...
Ik wil niet graag het griepvirus erbij halen om de ernst van Corona te bagatelliseren, maar dat virus muteert sneller dan Corona en daarbij wordt ook enkel de risicogroep gevaccineerd. Ik vraag me af waarom bij Corona per se iedereen ingeënt moet worden, zeker nu de kans groter is dat we nog langer in deze ellende zitten. Maar ik laat me graag overtuigen waarom ik onzin zou verkondigen.
[ Voor 23% gewijzigd door Soccer98 op 08-04-2021 21:56 ]
@Soccer98 Omdat griep minder besmettelijk is, en minder dodelijk. Daarbij is er met de griep sowieso al een hogere mate van immuniteit onder de bevolking om meerdere redenen. *mogelijk* dat Corona met een aantal jaar ook die kant op gaat, maar op korte termijn zal dat nog niet het geval zijn. Er zit overigens best wat tijd tussen de mutaties bij griep, het is niet dat men in september besluit wat met in oktober aan vaccins gaat uitrollen.
Consequentie is dan dus dat je, net als met de andere ziekten waar we massaal tegen ingeënt worden, breed moeten inzetten op immuniteit door vaccinatie. (en hele verhaal wat daar bij komt kijken).
Consequentie is dan dus dat je, net als met de andere ziekten waar we massaal tegen ingeënt worden, breed moeten inzetten op immuniteit door vaccinatie. (en hele verhaal wat daar bij komt kijken).
[ Voor 12% gewijzigd door ijdod op 08-04-2021 22:15 ]
En al is het 1 op 50k. Dat is nog steeds maar 400 op 20 miljoen mensen met BIJWERKINGENRoD schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:00:
[...]
Dat is niet wat de EMA zegt. Die heeft het over de 1:100.000 of 1:150.000.
Edit: overigens weten we ook dat mensen zich niet altijd goed aan de regels houden. Elke dag worden er weer duizenden mensen besmet en de IC's liggen net zo vol als een jaar geleden. De praktijk is dus dat corona nog heel erg veel medisch leed veroorzaakt dat bijna met 100% voorkomen kan worden door vaccins.
Inderdaad, en er komt ook nog bij dat het bij vroege detectie waarschijnlijk behandelbaar is. (met IVIg)FreakNL schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:36:
[...]
En al is het 1 op 50k. Dat is nog steeds maar 400 op 20 miljoen mensen met BIJWERKINGEN
Ik zou me werkelijk waar kapot schamen als "we" dat van plan zouden zijn. Als er een verzoek zou komen is het een ander verhaal maar om ons afdankertje dan maar elders te dumpen en zelf het in onze ogen betere spul hier te houden zou imho echt een grof schandaal zijn.Stinger_Ventura schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:38:
[ Voor 5% gewijzigd door ninjazx9r98 op 08-04-2021 22:51 ]
Och... Er zullen vast landen zijn die niet zo'n achterlijke afweging maken en wel gewoon die vaccins toedienen.ninjazx9r98 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:48:
[...]
Ik zou me werkelijk waar kapot schamen als "we" dat van plan zouden zijn. Als er een verzoek zou komen is het een ander verhaal maar om ons afdankertje dan maar elders te dumpen zou imho echt een grof schandaal zijn.
Prima maar dan maken ze zelf de keuze. Pfizer achterhouden en in plaats daarvan iets sturen wat je zelf niet veilig genoeg acht dat zou wat mij betreft een grof schandaal zijn.MikeyMan schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:50:
[...]
Och... Er zullen vast landen zijn die niet zo'n achterlijke afweging maken en wel gewoon die vaccins toedienen.
Precies, ik zou ook in april of mei geprikt worden maar dat gaat nu natuurlijk niet door. Echt ingehouden woede hier. Zo'n waardeloos besluit waar vele vele vele meer mensen last van gaan krijgen die besmet gaan raken met covid door deze onbegrijpelijke actie.RadioAir schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:36:
[...]
Niet alleen de risicogroepen stonden voor AstraZeneca opgesteld. Ook de PGB-zorgverleners en ander zorgpersoneel zouden AstraZeneca krijgen. Waaronder ik 19 april. Ik mag toch hopen dat deze groep nu gewoon omgezet wordt naar Pfizer en dat reeds bestaande afspraken blijven staan......!
Ik snap er helemaal niets meer van maar begrijp steeds meer dat mensen het bijltje er bij neergooien en gewoon weer gaan leven. Afgelopen week/twee weken weer aanzienlijk drukker op het werk bijvoorbeeld. Mensen die zeggen het zal allemaal wel, het duurt te lang. En die mensen snappen ook niets van de vaccinatiecampagne en stoppen met AZ.
Gaat lekker dit
Do { Ping } while ( LOL )
Ik geef die mensen nog geen gelijk, maar ik snap heel goed waarom ze de adviezen van een onbetrouwbare overheid in het nakomen van afspraken in de wind gaan gooien. En je zal zien dat Hugo en co de komende weken helemaal happy zullen zijn als het aantal prikken omhoog gaat of er weer grotere batches komen. Ze vergeten alleen dan even de mensen die al een afspraak hadden staan en die feitelijk achteraan in de rij mogen aansluiten als ze toevallig vrij jong zijn. Ziedend wordt je er van.
Goed, dit blijft een semantische discussie, maar een clinical trial die wel 7 tot 10x korter heeft geduurd dan normaal zorgt er wel voor dat eventuele onvoorziende effecten op de lange termijn nog niet aan het licht zijn gekomen. Die eventuele zaken hebben wel een grotere kans aan het licht bij een langere (standaard) clinical trialperiode. Dan kun je zeggen dat het risico laag is, maar de schade kan groot zijn mocht er toch later iets de kop op steken. Door die afwijking van de normale procedure vind ik het deels experimenteel.RoD schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:48:
[...]
Het is dan ook niet experimenteel.
Niet alle bijwerkingen worden gezien in klinische onderzoeken, en komen pas naar buiten als het vaccin/medicijn op de markt is. Zo ook hier. Dit zou nooit zijn gedetecteerd in klinische onderzoeken want te zeldzaam. Het heeft dus niets te maken met "experimenteel" zijn. De vaccins voldoen aan de eisen mbt effectiviteit/veiligheid, en ook na deze vondst blijft dat zo, zoals beoordeeld door de EMA.
Nou, dat is harstikke mooi. Dan toon je dit soort cijfers op het nieuws en laat je dus mensen zelf die afweging maken. Heel erg veel ouderen laten zich al vrijwillig vaccineren. Eenmaal die troep immuun dan neemt het aantal ziekenhuisopnames en doden ook drastisch af. Maar laat mensen zelf beslissen, that's all. Groepsimmuniteit krijgen we vanzelf wel, en alle viruspandemiën van de afgelopen 150 jaar waren sowieso zelf na maximaal iets meer dan 2 jaar klaar.Omdat je ziekenhuisopnames en dood wil voorkomen. Ook bij jonge mensen, en daarnaast is groepsimmuniteit wel degelijk belangrijk: dit vat het wel aardig samen: MikeyMan in "Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed)."
De benefit-risk is gewoon keihard positief. Vaccineren dus.
Dat doet er niet toe wat de cijfers statistisch gezien zijn. Voor sommige mensen zijn anekdotes wel relevant. De kans dat jij dood gaat door parachutespringen is ook minimaal, toch zijn er mensen die het leuk lijkt maar die kans niet willen lopen. Ook irrationele angst kan een belangrijke drijfveer voor mensen zijn. Er zijn dusdanig veel mensen die zich wel willen laten vaccineren dat je van die druk in de ziekenhuizen snel genoeg af bent wanneer meer dan de helft van de bevolking, en vooral vrijwel alle ouderen zich hebben laten vaccineren.Oef... we doen het maar even puntsgewijs:
- Anekdotes zijn weinig relevant. Kijk naar de grote getallen en je ziet dat de benefit-risk positief is, in alle leeftijdsgroepen (zie hierboven). Alleen in de leeftijdsgroep 20-29 bij laag risico op exposure is het mogelijk negatief. Maar zelfs dat is twijfelachtig. Zie link hierboven.
- Familiaire trombose is niet relevant en geen risicofactor, heeft hier niets mee te maken.
- Als je niet allergisch bent voor een van de bestandsdelen van het vaccin hoef je ook geen anafylactische reactie te verwachten. Dit is ook extreem zeldzaam.
Ik heb niks tegen vaccins in het algemeen, maar wel tegen de kwestie dat ik niet zelf mag beslissen wat er in mijn lijf geinjecteerd wordt.
Nogmaals, het gaat om de druk op de zorg die eraf moet, en dat wordt bereikt door alle ouderen en risicogroepen te vaccineren. De groepsimmuniteit komt dan vanzelf wel.
Krijgen die vele vele mensen last van het besluit uit je eerste alinea of vooral van het besluit uit je tweede alinea?Shadow_Agent schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:56:
[...]
Precies, ik zou ook in april of mei geprikt worden maar dat gaat nu natuurlijk niet door. Echt ingehouden woede hier. Zo'n waardeloos besluit waar vele vele vele meer mensen last van gaan krijgen die besmet gaan raken met covid door deze onbegrijpelijke actie.
Ik snap er helemaal niets meer van maar begrijp steeds meer dat mensen het bijltje er bij neergooien en gewoon weer gaan leven. Afgelopen week/twee weken weer aanzienlijk drukker op het werk bijvoorbeeld. Mensen die zeggen het zal allemaal wel, het duurt te lang. En die mensen snappen ook niets van de vaccinatiecampagne en stoppen met AZ.
Gaat lekker dit
Ik snap het besluit om te stoppen ook niet en zou me zo laten vaccineren met AZ maar realiseer me ook dat je door het bijltje erbij neer te gooien de verkeerde treft. De mensen die het besluit genomen hebben tref je niet door het bijltje erbij neer te gooien, daar tref je juist die vele vele meer mensen mee.
En zo wordt de levering van J&J alvast gehalveerd. Begint goed.
Bron?Enai schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 00:10:
En zo wordt de levering van J&J alvast gehalveerd. Begint goed.
In België krijgen ze waarschijnlijk maandag al J&J leveringen. Zijn er nog niet veel, maar een enkele prik en elke kleine beetjes helpen
https://www.hln.be/binnen...k-wel-vervroegd~a289a43d/
België krijgt het volgende:
/f/image/RWc8K6Fu8uJUEtCCzlerTlmf.png?f=fotoalbum_large)
Als we het naar inwoneraantal omrekenen krijgen we er volgende week ongeveer 56k J&J en 2 weken later bijna 100k. Duurt wel een week ongeveer voordat ze weg geprikt worden.
[ Voor 36% gewijzigd door Mr.Joker op 09-04-2021 00:44 ]
Wel, het ziet ernaar uit dat ik erin getrapt ben:
Nu, gebaseerd op je tabel levert J&J wel degelijk een stuk minder dan beloofd. Wat een warrige communicatie weeral...Volgens minister van Welzijn Wouter Beke levert Janssen Pharmaceutica in april een goede 50.000 vaccins. Volgende week zijn er dat 20.800 in de week van 26 april nog eens 36.100.
Correctie 20:30 uur: in een eerdere versie van dit bericht stond dat de levering van 50.000 vaccins maar de helft was van wat oorspronkelijk voorzien was, maar dat klopt niet.
[ Voor 9% gewijzigd door Enai op 09-04-2021 01:24 ]
Ik dacht dat J&J voornamelijk meer ging leveren tegen het midden/einde van Q2... Die leveringen waren sowieso niet evenredig verdeeld over het kwartaal.Enai schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 01:23:
[...]
Wel, het ziet ernaar uit dat ik erin getrapt ben:
[...]
Nu, gebaseerd op je tabel levert J&J wel degelijk een stuk minder dan beloofd. Wat een warrige communicatie weeral...
Europa ligt op vlak van griepvaccinatie achter. Afgelopen jaren zien we in ieder geval al een stijgende lijn in vaccinatie onder ook mensen die in aanraking komt met kwetsbare patiënten in beroepsmatige sfeer.Soccer98 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:55:
[...]
Ik wil niet graag het griepvirus erbij halen om de ernst van Corona te bagatelliseren, maar dat virus muteert sneller dan Corona en daarbij wordt ook enkel de risicogroep gevaccineerd. Ik vraag me af waarom bij Corona per se iedereen ingeënt moet worden, zeker nu de kans groter is dat we nog langer in deze ellende zitten. Maar ik laat me graag overtuigen waarom ik onzin zou verkondigen.
In de VS bijvoorbeeld is toediening van het influenza vaccin onder een bredere populatie al veel gebruikelijker. In het 2019 - 2020 seizoen was dit al 48.4% onder alle volwassenen en bijna 2/3 van alle kinderen ouder dan 6 maanden. In totaal is 51.8% van de bevolking gevaccineerd geweest.
En dat cijfer stijgt al jaren nagelang beschikbare dosis oploopt.
Oftewel, ook voor het griepvirus is er wel degelijk een zekere behoefte aan grootschalige vaccinatie, in ieder geval binnen delen van de wereld.
In Nederland wordt griep natuurlijk al snel afgedaan als iets onschuldigs door velen, omdat griep lang niet voor iedereen gelijk staat aan een influenza infectie. Maar we hebben eigenlijk allen wel een indicatie om ons te laten vaccineren. Ouders / grootouders die kwetsbaar zijn, kinderen die een belangrijke rol in transmissie spelen en op sommige leeftijden ook zelf kwetsbaar zijn. Economische schade door arbeidsuitval. En naja, laten we wel wezen, het eigen welbevinden. Er zijn betere dingen om te ervaren in het leven dan een influenza infectie.
Kijken we 20 - 30 jaar van nu, dan verwacht ik persoonlijk dat het helemaal zo gek niet is om te verwachten dat zo'n 80 - 90% van de bevolking zich jaarlijks zal laten vaccineren tegen influenza.
Verwijderd
Je moet je bij elke communicatie vanuit Den Haag bewust zijn van het feit dat je eigenlijk gewoon naar een Ster spotje zit te kijken/luisteren. Ze liegen niet, maar draaien om de waarheid heen.Shadow_Agent schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:56:
[...]
Precies, ik zou ook in april of mei geprikt worden maar dat gaat nu natuurlijk niet door. Echt ingehouden woede hier. Zo'n waardeloos besluit waar vele vele vele meer mensen last van gaan krijgen die besmet gaan raken met covid door deze onbegrijpelijke actie.
Gaat lekker dit
Ze hebben het nu over de risico's voor "gezonde jonge vrouwen" en dat we er daar inmiddels zo'n 400.000 van gevaccineerd hebben met AZ. Dat alleen strookt al helemaal niet met het verhaal in de campagne. Gisteren zat Hugo nog bij 538 mooie verhaaltjes te vertellen over hoe belangrijk het wel was dat de vaccinatie gedaan wordt op leeftijd. Maar dat is helemaal niet het hele verhaal. Dat doen ze misschien "in grote lijnen", maar de leeftijdgroep 65 tot 75 is tot nu toe gewoon helemaal overgeslagen. Mensen onder de 65 buiten risicogroepen worden momenteel al gevaccineerd, terwijl de groep 65 tot 75 nog niet eens uitgenodigd is. Die mogen nu zeker de restvoorraad AZ op gaan maken. Mijn moeder heeft in het verleden al eens een longembolie gehad. Ik ga er vanuit dat ze snel de uitnodiging voor vaccinatie gaat krijgen nu en ik weet eigenlijk gewoon al zeker dat ze gaan proberen om bij haar AZ te "dumpen". Dat gaan we dus niet doen. Dan maar geen vaccinatie. Maar dan ook geen maatregelen meer. Ach, in juli is toch iedereen voorzien van z'n eerste prik..... waarschijnlij..... als alles loopt zoals gepland. Ik geloof er echt geen barst van.
De mensen onder de 60, die nu al gevaccineerd zijn met AZ, zijn dus mensen uit risicogroepen. Het is geen zorgpersoneel, want die zijn allemaal al lang geprikt. En dan hebben we het nu dus over een zeldzame bijwerking bij hoofdzakelijk mensen die dus al ziek zijn.
Mijn vrouw valt in een risicogroep en we hebben er inmiddels al absoluut geen vertrouwen meer in dat ze ook maar binnen een maand uitgenodigd gaat worden. Het zou eerst maart zijn, toen werd het april en nu zeggen ze mei.... Maarja, ze zeiden maart en dat ging niet door. Toen zeiden ze april en dat ging ook niet door. Dan begin ik toch te twijfelen of mei (volgende maand!) wél doorgaat.
De uitvoering loopt toch structureel anders dan het verkooppraatje.
En stel dat je daarmee 2000 sterfgevallen en 50 000 ziekenhuis opnames en langdurige revalidaties kunt voorkomen. Echt onacceptabel die bijwerkingen! Hou dan maar liever de hele maatschappij nog een paar maanden extra op slot. (hoeveel eigenlijk, die vaccins zouden juist de oplossing zijn... dus eigenlijk tot in het oneindige)FreakNL schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:36:
[...]
En al is het 1 op 50k. Dat is nog steeds maar 400 op 20 miljoen mensen met BIJWERKINGEN
[bron voor de cijfers is mijn dikke duim, maar ik denk dat ze laag zijn in vergelijking met de werkelijkheid]
Ik voel eigenlijk wel voor die verplichte vaccinaties zoals nu mag van het Europese Hof. Tempo omhoog graag.
(En als je 100 000 mensen een glas water geeft zul je de week erna ook wel bij een enkeling iets vreemds waarnemen)
[ Voor 14% gewijzigd door Ankona op 09-04-2021 07:49 ]
alles kan off-topic
Tsja, dit is echt al láng bekend bij iedereen die er enige interesse in heeft; immers AZ werd eerst niet gebruikt voor mensen boven de 65. Dus Moderna en Pfizer werden gebruikt voor oud naar jong, en AZ voor oud naar jong onder de 65. Dus de 65 tot 75 groep is dan later aan de beurt.Verwijderd schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 07:35:
op leeftijd. Maar dat is helemaal niet het hele verhaal. Dat doen ze misschien "in grote lijnen", maar de leeftijdgroep 65 tot 75 is tot nu toe gewoon helemaal overgeslagen. Mensen onder de 65 buiten risicogroepen worden momenteel al gevaccineerd, terwijl de groep 65 tot 75 nog niet eens uitgenodigd is.
Voor de mensen die anno April 2021 via '538' nog ingelicht moeten worden over de vaccinatievolgorde, denk ik dat De Jonge er inderdaad goed aan doet om het niet te ingewikkeld te maken.
Onverstandig om zo met de gezondheid van je moeder om te gaan. Ik hoop dat ze dat soort dingen ook met haar huisarts bespreekt en niet alleen met jou.Die mogen nu zeker de restvoorraad AZ op gaan maken. Mijn moeder heeft in het verleden al eens een longembolie gehad. Ik ga er vanuit dat ze snel de uitnodiging voor vaccinatie gaat krijgen nu en ik weet eigenlijk gewoon al zeker dat ze gaan proberen om bij haar AZ te "dumpen". Dat gaan we dus niet doen. Dan maar geen vaccinatie. Maar dan ook geen maatregelen meer.
Klopt, maar het is de vraag of alles altijd netjes gerapporteerd wordt aan de EMA. Ik denk bijvoorbeeld aan GB. Hoe dan ook de NL-cijfers zijn 400.000 vaccinaties met AZ en 8 gevallen gemeld met Trombose!RoD schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:00:
[...]
Dat is niet wat de EMA zegt. Die heeft het over de 1:100.000 of 1:150.000.
Edit: overigens weten we ook dat mensen zich niet altijd goed aan de regels houden. Elke dag worden er weer duizenden mensen besmet en de IC's liggen net zo vol als een jaar geleden. De praktijk is dus dat corona nog heel erg veel medisch leed veroorzaakt dat bijna met 100% voorkomen kan worden door vaccins.
de mijne was op 3 april de eerste en de tweede 19 juni nieuwe datum onbekendRadioAir schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:36:
[...]
Niet alleen de risicogroepen stonden voor AstraZeneca opgesteld. Ook de PGB-zorgverleners en ander zorgpersoneel zouden AstraZeneca krijgen. Waaronder ik 19 april. Ik mag toch hopen dat deze groep nu gewoon omgezet wordt naar Pfizer en dat reeds bestaande afspraken blijven staan......!
maar goed als ze eerst de bestaande afspraken gaan doen krijg ik het ergens in augustus?
Dit dus....Ankona schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 07:47:
[...]
(En als je 100 000 mensen een glas water geeft zul je de week erna ook wel bij een enkeling iets vreemds waarnemen)
We zijn zo verslaafd geraakt aan veiligheid dat we liever doodgaan dan risico lopen
Gisteravond heel cultureel (zat met m'n vriendin op bank
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Voor mij was een eye opener een item op NPO Radio 1 denk ik. EU gelooft heilig in de vrije markt, ook met het kopen en produceren van vaccins. Dat werkt dus niet. Ze hadden net als in de US (waar Pfizer vaccins letterlijk tegen de plinten aanklotsten) mee moeten betalen aan het snel opschalen van productie. Ze hebben natuurlijk wel bijgedragen aan de R&D, maar met de idiote supply chains (produceren hier, in flesjes doen daar) moet je er boven op zitten als overheid.alexbl69 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:01:
[...]
Dit dus....
We zijn zo verslaafd geraakt aan veiligheid dat we liever doodgaan dan risico lopen.
Gisteravond heel cultureel (zat met m'n vriendin op bank) Beau gekeken. Reportage over hoe het er nu aan toe gaat in het VK en de VS. Nou, mag voor de rust in de EU hopen dat die beelden niet teveel aandacht krijgen want dan hebben we binnen no-time een volksopstand.
Ondanks dat de VS mijlen ver voorloopt zie je daar nog wel clusters opduiken, zoals nu in Michigan.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Dat is ook weer een beetje kort door de bocht. Toen vorig jaar onze minister een investering deed door vaccins die nog in ontwikkeling waren en waar nog geen zekerheid over was was de wereld ook te klein. Zonde van het geld etc.loekf2 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:12:
[...]
Voor mij was een eye opener een item op NPO Radio 1 denk ik. EU gelooft heilig in de vrije markt, ook met het kopen en produceren van vaccins. Dat werkt dus niet. Ze hadden net als in de US (waar Pfizer vaccins letterlijk tegen de plinten aanklotsten) mee moeten betalen aan het snel opschalen van productie. Ze hebben natuurlijk wel bijgedragen aan de R&D, maar met de idiote supply chains (produceren hier, in flesjes doen daar) moet je er boven op zitten als overheid.
Ondanks dat de VS mijlen ver voorloopt zie je daar nog wel clusters opduiken, zoals nu in Michigan.
Wij kunnen op geen enkele manier tegen onzekerheid. Of het nu om investeren gaat of om het afwegen van risico's. Liever de zekerheid van het corona risico dan de onzekerheid van een veel kleiner vaccinatie risico. Liever wachten tot die vaccins goedgekeurd en bewezen effectief zijn en dan pas bestellen dan vooraf investeren.
Daarom lopen wij nu gigantisch achter en mogen we hopen dat komende winter de boel weer een beetje leefbaar gaat worden. (Waar de regering het idee vandaan haalt dat iedereen op 1 juli minimaal zijn eerste prik gehad heeft weet ik niet, de planning was dat in Q3 de massa aan de beurt is en de realiteit is dat er meer tegenslagen dan meevallers zijn mbt de planning)
alles kan off-topic
Maakt toch allemaal geen zak uit. Als de US klaar is dan blijven er meer dosis Pfizer over en kunnen we dus meer verwachten in andere landen. Het maakt geen bal uit welk land er als eerste klaar is, uiteindelijk moeten er gewoon X aantal prikken in wereldwijd.loekf2 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:12:
[...]
Voor mij was een eye opener een item op NPO Radio 1 denk ik. EU gelooft heilig in de vrije markt, ook met het kopen en produceren van vaccins. Dat werkt dus niet. Ze hadden net als in de US (waar Pfizer vaccins letterlijk tegen de plinten aanklotsten) mee moeten betalen aan het snel opschalen van productie. Ze hebben natuurlijk wel bijgedragen aan de R&D, maar met de idiote supply chains (produceren hier, in flesjes doen daar) moet je er boven op zitten als overheid.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Verwijderd
Nee, daar doet hij zeker niet goed aan. Dit ondermijnt namelijk het vertrouwen en daarmee ook de bereidheid tot het meewerken aan zijn plannen. Ook mensen die tijdens het werk 538 aan hebben staan (blijkbaar vond De Jonge ze belangrijk genoeg om daar een verhaal te doen) zijn niet gek hoor. Die hebben ook heel goed door dat zijn verhaal niet overeenkomt met wat ze om hen heen zien gebeuren. Een versimpelde weergave is gewoon "onvolledig informeren". Hugo zou zijn collega's er op aanspreken en misschien zelfs wel moties gaan steunen.....eamelink schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 07:48:
[...]
Tsja, dit is echt al láng bekend bij iedereen die er enige interesse in heeft; immers AZ werd eerst niet gebruikt voor mensen boven de 65. Dus Moderna en Pfizer werden gebruikt voor oud naar jong, en AZ voor oud naar jong onder de 65. Dus de 65 tot 75 groep is dan later aan de beurt.
Voor de mensen die anno April 2021 via '538' nog ingelicht moeten worden over de vaccinatievolgorde, denk ik dat De Jonge er inderdaad goed aan doet om het niet te ingewikkeld te maken.
[...]
Onverstandig om zo met de gezondheid van je moeder om te gaan. Ik hoop dat ze dat soort dingen ook met haar huisarts bespreekt en niet alleen met jou.
AZ begint een beetje het kankergezwel onder de vaccinaties te worden. Kon eerst beter maar niet toegediend worden bij mensen boven de 65. Nu ook maar beter niet meer bij mensen onder de 60. Nou.... dan zijn we min of meer klaar met AZ natuurlijk. Of is de "beter maar niet boven de 65" nu ineens niet meer van toepassing? En waarom dan ineens niet meer? Of kunnen we het vaccin daar wel proberen te slijten, omdat die mensen wat makkelijker onder druk te zetten zijn vanwege hun "enorme risico" bij een COVID besmetting. Dan wordt het dus een spelletje Russisch Roulette.
Natuurlijk gaat mijn moeder dit overleggen met de huisarts. Maar je mag zelf ook gerust blijven nadenken natuurlijk. Ze heeft in het verleden al eens problemen gehad die erg dicht bij de problemen met AZ liggen. Dan is 1+1 nog altijd 2 natuurlijk. We gaan zeker niet blind varen op statistiek bij een vaccin wat tot nu toe selectief toegediend is. Natuurlijk zijn er 0 problemen bekend in de doelgroep 65+, want die kregen het vaccin niet. Zoals de vlag er nu bij hangt, zal de huisarts met een héél goed onderbouwd verhaal moeten komen om het vertrouwen te kunnen herstellen. Want dat vertrouwens is nu 0.
En als ze dan achteraan aan moet sluiten, so be it. Ondertussen gaat de vaccinatie gewoon door en in juli, als iedereen de eerste prik heeft gehad, is het risico ook voor een ongevaccineerde persoon enorm laag natuurlijk. Dan kan moeders probleemloos weer bij de hele familie op beozek of op een terrasje een kop koffie drinken, museumpjes bezoeken, winkelen..... Pa kan wel met AZ gevaccineerd worden, want 70+ en man.
Tot nu toe werken onze eigen maatregelen uitstekend. Toen de scholen weer open gingen, hadden we heel snel door dat dit hem niet ging worden. Gewoon enkel gebaseerd op gedrag van mensen rond de school. Toen gingen hier de cijfers in de regio omhoog en hadden we heel snel de eerste besmetting (een leerkracht) te pakken. Vanaf dat moment gaat onze dochter niet meer naar school. Een week later volgde weer een besmetting (ondersteunend personeel) en toen ging het los. Besmetting in 1 klas volgde binnen dagen, tweede besmetting (in de klas van onze dochter) 2 dagen later. 3 dagen later school dicht: situatie oncontroleerbaar uit de hand gelopen. Blij dat we toen niet naar De Jonge geluisterd hebben en zelf een weloverwogen keuze gemaakt hebben.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2021 08:53 ]
Wat ik me vooral afvraag: spreek je nu namens je moeder, of namens jezelf? Zijn deze standpunten jouw standpunten, of die van je moeder?Verwijderd schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:45:
[...]
Natuurlijk gaat mijn moeder dit overleggen met de huisarts. Maar je mag zelf ook gerust blijven nadenken natuurlijk. Ze heeft in het verleden al eens problemen gehad die erg dicht bij de problemen met AZ liggen. Dan is 1+1 nog altijd 2 natuurlijk. We gaan zeker niet blind varen op statistiek bij een vaccin wat tot nu toe selectief toegediend is. Natuurlijk zijn er 0 problemen bekend in de doelgroep 65+, want die kregen het vaccin niet. Zoals de vlag er nu bij hangt, zal de huisarts met een héél goed onderbouwd verhaal moeten komen om het vertrouwen te kunnen herstellen. Want dat vertrouwens is nu 0.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Maar die mRNA vaccins waren ook eng, nooit eerder gebruikt en nu zonder fatsoenlijke tests opeens ingezet..... Nu zijn ze ineens de heilige graal en liggen de meer traditionele AZ en Janssen vaccins onder vuur.
Het is toch wat als de mensen die zich op Facebook informeren zich ermee gaan bemoeien.
Het is toch wat als de mensen die zich op Facebook informeren zich ermee gaan bemoeien.
alles kan off-topic
Verwijderd
We zijn het eens, dus beide. Ik praat mét mijn moeder, niet tegen mijn moeder.ralpje schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:52:
[...]
Wat ik me vooral afvraag: spreek je nu namens je moeder, of namens jezelf? Zijn deze standpunten jouw standpunten, of die van je moeder?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2021 08:56 ]
Ik vind dit echt een compleet overtrokken reactie, ik zal uitleggen waarom ik dat vind.Shadow_Agent schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:56:
[...]
Gaat lekker dit
Er gaat iets mis met AZ, zo veel mag toch ondertussen wel duidelijk zijn. Het is volkomen logisch dat AZ stilgelegd is voor een deel, we zijn daar niet het enige land in. Zelfs landen die hiervoor gewoon doorgingen zoals België en de UK zetten ondertussen hun vraagtekens bij de risico's en hebben het gebruik (drastisch) ingeperkt.
Ter informatie, we prikken AZ gewoon in de groep 60+ op dit moment. Tevens hebben we geleerd van de vorige stop, nu wordt er per dag gekeken en niet meer voor langere tijd stilgelegd.
Het is niet dat AZ volledig afgeschreven is of onveilig is. Dat is niet de situatie en zo wordt het ook niet behandeld door de EMA/CBG/onze overheid. De situatie is echter dat er gekeken moet worden waar AZ wel veilig ingezet kan worden. En als dat bepaald is, dan moet de strategie hierop aangepast worden.
Ondertussen lopen Pfizer en Moderna gewoon door zoals gepland en krijgen we daar steeds meer van binnen. Dat is prettig, de verschillende vaccins staan los van elkaar en de strategie is zodanig dat een (tijdelijke) stop van het ene vaccin geen gevolgen heeft voor andere vaccins.
De overheid is op dit moment, samen met allemaal knappe koppen, bezig om te kijken waar we AZ wel in kunnen zetten. In de eerste instantie is het besluit al genomen om 60+ gewoon door te laten lopen. De komende dagen zal er een nieuwe strategie komen voor AZ. Dit kan alle kanten op, van volledig stoppen tot onder de 60 enkel mannen tot misschien wel op eigen verzoek van mensen die het risico aanvaardbaar vinden. Niets is zeker, behalve dat er teveel complicaties optreden bij vrouwen tussen de 25 en 65.
Die "ingehouden woede" en "opruiende praatjes" op het werk vind ik misplaatst. Iedereen kan bedenken dat we zo min mogelijk risico's nemen en de veiligheid van de bevolking serieus nemen. Dat jij als persoon dan een maandje later gevaccineerd wordt (mogelijk, helemaal niet zeker dat het zo is!) is vervelend voor jou. Maar op het totaal en voor de gehele maatschappij is dat niet ter zake doend. Voor de maatschappij zijn er maar 2 doelen: 1 - iedereen zo snel mogelijk vaccineren en 2 - iedereen vaccineren met een zo veilig mogelijk vaccin. Of dat nu klaar is op 1 mei, 1 juni of 1 juli is echt peanuts op de zeg 14 maanden dat we nu in deze shit zitten.
Op dit moment is er veel te doen rondom de vaccins, en ik kan niet anders dan concluderen dat de media er ook hard aan meewerkt om deze situatie te versterken. Zoals altijd verkoopt angst zaaien en de chocoladeletters met enge dingen over AZ vullen alle kranten.
Die kranten laten echter, bewust of onbewust, niet zien dat vaccinaties bijzonder goed werken. De sterfte neemt al tijden af en het 7-daags gemiddelde is ondertussen onder de 20 gekomen en daalt nog steeds. Dit is volledig te danken aan het feit dat de mensen die overleden aan Corona, ruwweg de groep 80+, ondertussen minstens 1 keer en veelal 2 keer geprikt is.
Ik begrijp de frustratie dat het voor het gevoel lang duurt en de effecten uit lijken te blijven. Ziekenhuizen steeds voller is nu eenmaal geen positief signaal. Dit zelfde beeld heb je in alle landen gezien, in Israël bijvoorbeeld zag je alles nog oplopen terwijl er al 50% van de bevolking een prik had gehad. Dit is logisch, de cijfers zijn vertraagd. Je komt pas een X aantal dagen na besmetting in het ziekenhuis en een vaccin werkt pas effectief na Y aantal dagen.
Als we dadelijk 60+ gehad hebben, de ziekenhuizen eindelijk leegstromen, de leveringen van Pfizer/Moderna/Janssen groter worden dan zal je merken dat AZ er voor ons niet meer toe doet en we de huidige situatie snel vergeten zijn. De noodzaak om dan nog in een moordend tempo 18-50 te vaccineren zal afnemen, we komen dan in rustiger vaarwater. Het doet er dan echt niet meer toe of jij en ik, een groep die weinig risico loopt en amper in de ziekenhuizen komt, op 1 juli of 1 augustus de prik hebben gehad.
Laat ik duidelijk zijn dat ik mij niet enkel "irriteer" aan jouw reactie, ik zie en hoor deze reactie regelmatig (niet specifiek op GoT). Men denkt blijkbaar dat we AZ tegenhouden omdat de overheid ons graag dood wil maken en de zorg wil overbelasten. Iedereen lijkt te vergeten dat de algehele gezondheid van de bevolking een probleem heeft als een vaccin niet veilig blijkt te zijn. We komen elke dag meer te weten over de problemen met AZ, waar het eerst nog volkomen veilig was is er nu ook bij de EMA een andere houding. Ik ben niet verrast als er de komende weken nog veel meer problemen opduiken die landen eerder genegeerd hebben omdat de enige strategie was: "zo snel mogelijk die prikken de arm in, lekker belangrijk wat de gevolgen zijn. Snel snel snel!!".
Zoals ik dat begreep dat hem dat ook behoorlijk in het geloof van fair play op die markt. Dat terwijl de VS en het VK gewoon eigen leveringen expliciet voorop stelden, niet alleen in het contract met de leveranciers maar ook op andere niveau's. Als ik zie hoe men opereert geloof ik er niet zo in dat als we eerder in bv de Helix fabriek waren ingestapt dat we dan nu meer vaccins hadden gehad. (los dat dit dan AZ zou zijn geweest)loekf2 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:12:
[...]
Zover ik het weet gaan alle 2e prikken met AZ gewoon door.bie100 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:00:
[...]
de mijne was op 3 april de eerste en de tweede 19 juni nieuwe datum onbekend
maar goed als ze eerst de bestaande afspraken gaan doen krijg ik het ergens in augustus?
Sorry, maar dit klopt totaal niet. De trial heeft niet 7-10 keer korter geduurd dan normaal. Er is geen "afwijking van de normale procedure", en dit heeft niets met onvoorziene lange-termijneffecten te maken. Wat we bij AZ zien is nadrukkelijk een korte-termijneffect.benchMarc schreef op donderdag 8 april 2021 @ 23:57:
[...]
Goed, dit blijft een semantische discussie, maar een clinical trial die wel 7 tot 10x korter heeft geduurd dan normaal zorgt er wel voor dat eventuele onvoorziende effecten op de lange termijn nog niet aan het licht zijn gekomen. Die eventuele zaken hebben wel een grotere kans aan het licht bij een langere (standaard) clinical trialperiode. Dan kun je zeggen dat het risico laag is, maar de schade kan groot zijn mocht er toch later iets de kop op steken. Door die afwijking van de normale procedure vind ik het deels experimenteel.
Bij het goedkeuringsproces is een gangbare conditionale marketing approval-procedure gevolgd met post-marketing verplichtingen voor de indiener. Dat mag je wat mij betreft best "experimenteel" noemen, maar dat is weinig zinvol. Dan zijn namelijk heel veel goedgekeurde medicijnen experimenteel.
Mensen mogen al zelf beslissen en dit verandert naar mijn weten niet.Nou, dat is harstikke mooi. Dan toon je dit soort cijfers op het nieuws en laat je dus mensen zelf die afweging maken. Heel erg veel ouderen laten zich al vrijwillig vaccineren. Eenmaal die troep immuun dan neemt het aantal ziekenhuisopnames en doden ook drastisch af. Maar laat mensen zelf beslissen, that's all. Groepsimmuniteit krijgen we vanzelf wel, en alle viruspandemiën van de afgelopen 150 jaar waren sowieso zelf na maximaal iets meer dan 2 jaar klaar.
Dat ben ik met je eens. Maar de beschikbare kennis moet wel op een eerlijke en genuanceerde manier worden gerapporteerd. Risicocommunicatie is overigens een vak apart.Dat doet er niet toe wat de cijfers statistisch gezien zijn. Voor sommige mensen zijn anekdotes wel relevant. De kans dat jij dood gaat door parachutespringen is ook minimaal, toch zijn er mensen die het leuk lijkt maar die kans niet willen lopen. Ook irrationele angst kan een belangrijke drijfveer voor mensen zijn. Er zijn dusdanig veel mensen die zich wel willen laten vaccineren dat je van die druk in de ziekenhuizen snel genoeg af bent wanneer meer dan de helft van de bevolking, en vooral vrijwel alle ouderen zich hebben laten vaccineren.
Ik heb niks tegen vaccins in het algemeen, maar wel tegen de kwestie dat ik niet zelf mag beslissen wat er in mijn lijf geinjecteerd wordt.
Nogmaals, het gaat om de druk op de zorg die eraf moet, en dat wordt bereikt door alle ouderen en risicogroepen te vaccineren. De groepsimmuniteit komt dan vanzelf wel.
Verwijderd
Dat zal verschillen. In het geval van mijn ouders zullen we er niet rijk van worden. Die gaan hooguit weer wat meer diesel in de camper gooien (deels in Duitsland, want daar gaan ze graag heen), nieuwe fietsen hebben ze al, huis is inmiddels volledig gerenoveerd, musemjaarkaart.... ja, ze zullen zo nu en dan wel weer ergens wat gaan eten of drinken natuurlijk (ook weer deels in Duitsland). Maar ik heb niet de indruk dat ze ineens kapitalen gaan uitgeven. Die behoefte hebben ze helemaal niet. Dat je een jaar geen kop koffie kon drinken op een terrasje, wil niet zeggen dat je nu ineens 5 koppen koffie gaat nemen om de schade in te halen.Verwijderd schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:53:
Ik ben blij dat NL straks weer opbloeit door de uitgave van pensioengeld
Appelpunt met slagroom toch wel dan? Overigens schets je een mooi beeld van de flexibiliteit en weerbaarheid van (sommige) boomers: niet zeuren maar doorleven zoals het wel kan.Verwijderd schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:15:
[...]
Dat zal verschillen. In het geval van mijn ouders zullen we er niet rijk van worden. Die gaan hooguit weer wat meer diesel in de camper gooien (deels in Duitsland, want daar gaan ze graag heen), nieuwe fietsen hebben ze al, huis is inmiddels volledig gerenoveerd, musemjaarkaart.... ja, ze zullen zo nu en dan wel weer ergens wat gaan eten of drinken natuurlijk (ook weer deels in Duitsland). Maar ik heb niet de indruk dat ze ineens kapitalen gaan uitgeven. Die behoefte hebben ze helemaal niet. Dat je een jaar geen kop koffie kon drinken op een terrasje, wil niet zeggen dat je nu ineens 5 koppen koffie gaat nemen om de schade in te halen.Ook de kledingbranche krijgt de deksel op de neus, want ma had het afgelopen jaar volop tijd om met haar hobby bezig te zijn: kleding maken. Pa verveelde zich natuurlijk ook, dus de lijst met klusjes is geslonken tot het punt dat we daarin nu zelfs een voordeel van COVID zijn gaan zien. Ze zullen de eerste keer op een terras waarschijnlijk een appelpunt erbij nemen om het vieren. Nou, kassa.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Als je boven de 18 niet vaccineert en het lekker laat rondgaan 'want de oudjes zijn gevaccineerd' moet je niet raar opkijken als er een gevaarlijkere variant opduikt. Dat kan je de pas afsnijden door via vaccinaties ook bij niet kwetsbaren het aantal generaties dat een virus in iemand kan groeien veel lager te maken als ze voor het eerst besmet worden.
Dit nog even los van de aanzienlijke aantallen die lange klachten hebben en de zorg zullen belasten.
Dit nog even los van de aanzienlijke aantallen die lange klachten hebben en de zorg zullen belasten.
[ Voor 12% gewijzigd door IJzerlijm op 09-04-2021 09:23 ]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Dan zetten we mijn ouders daar tegenover. Die zijn al druk bezig met plannen om geld over de balk te smijten. Na 14 maanden binnen gaan ze straks weer genieten. Er wordt nu al gesproken over etentjes buiten de deur, barbecues met de hele familie (waarbij er geen Aldi of Lidl vlees gehaald wordt), vakantie in binnen en buitenland en niet onbelangrijk: geld uitgeven tijdens het wandelen. Ze wandelen graag en nemen dan geregeld een kopje koffie met wat lekkers erbij. Niet elke keer, want je moet het niet overdrijven vonden ze. Nu wordt er al gezegd dat ze per wandeling 2x zoiets gaan doen om de horeca te steunen en er lekker van te genieten. Want wie weet ben je er volgende week niet meer.Verwijderd schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:15:
[...]
Dat zal verschillen. In het geval van mijn ouders zullen we er niet rijk van worden. Die gaan hooguit weer wat meer diesel in de camper gooien (deels in Duitsland, want daar gaan ze graag heen), nieuwe fietsen hebben ze al, huis is inmiddels volledig gerenoveerd, musemjaarkaart.... ja, ze zullen zo nu en dan wel weer ergens wat gaan eten of drinken natuurlijk (ook weer deels in Duitsland). Maar ik heb niet de indruk dat ze ineens kapitalen gaan uitgeven. Die behoefte hebben ze helemaal niet. Dat je een jaar geen kop koffie kon drinken op een terrasje, wil niet zeggen dat je nu ineens 5 koppen koffie gaat nemen om de schade in te halen.Ook de kledingbranche krijgt de deksel op de neus, want ma had het afgelopen jaar volop tijd om met haar hobby bezig te zijn: kleding maken. Pa verveelde zich natuurlijk ook, dus de lijst met klusjes is geslonken tot het punt dat we daarin nu zelfs een voordeel van COVID zijn gaan zien. Ze zullen de eerste keer op een terras waarschijnlijk een appelpunt erbij nemen om het vieren. Nou, kassa.
Ik ben nog steeds verbaasd over de brakke communicatie strategie van de overheid:
Vanaf Q3 kunnen we dus pas massaal vaccineren. Tot Juli is het moeizaam. Het statement van "begin juli" is dus complete BS.
Zie ook de animatie met hoeveel vaccins er geleverd worden.
Ben wel benieuwd of we AZ nu maar ook aan 70+ gaan geven. Tot nu toe is dat Pfizer.
Wat betekent het besluit om te stoppen met AstraZeneca bij 60-minners voor de vaccinatiestrategie en het tempo? De vertraging zal waarschijnlijk niet van lange duur zijn. “In kwartaal drie komen we om in de vaccins.” #Nieuwsuur pic.twitter.com/NQX1iQsCJw
— Nieuwsuur (@Nieuwsuur) 8 april 2021
Vanaf Q3 kunnen we dus pas massaal vaccineren. Tot Juli is het moeizaam. Het statement van "begin juli" is dus complete BS.
Zie ook de animatie met hoeveel vaccins er geleverd worden.
Ben wel benieuwd of we AZ nu maar ook aan 70+ gaan geven. Tot nu toe is dat Pfizer.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Inmiddels bijna 600.000royaljoop schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 07:55:
[...]
Klopt, maar het is de vraag of alles altijd netjes gerapporteerd wordt aan de EMA. Ik denk bijvoorbeeld aan GB. Hoe dan ook de NL-cijfers zijn 400.000 vaccinaties met AZ en 8 gevallen gemeld met Trombose!
Onderraportage is inderdaad, in het algemeen, een probleem bij pharmacovigilance. Bij Covid is dat echter nu wel anders, gezien de aandacht die er voor is. Je zag het ook toen er voor het eerst meldingen naar buiten kwamen over bloedproppen, toen schoot het aantal meldingen daarna omhoog. Inmiddels zijn alle artsen met een DHPC (direct healthcare provider communication) op de hoogte gesteld van waar ze op moeten letten. Dus ik ben inmiddels niet zo bang meer voor onderraportage.
Overigens hebben ze ook in GB een groot aantal meldingen gerapporteerd.
Met als verschil dat GB wel onder de 60 met AZ prikt, en de leeftijd op 30-jaar heeft gezet.RoD schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:21:
[...]
Inmiddels bijna 600.000
Onderraportage is inderdaad, in het algemeen, een probleem bij pharmacovigilance. Bij Covid is dat echter nu wel anders, gezien de aandacht die er voor is. Je zag het ook toen er voor het eerst meldingen naar buiten kwamen over bloedproppen, toen schoot het aantal meldingen daarna omhoog. Inmiddels zijn alle artsen met een DHPC (direct healthcare provider communication) op de hoogte gesteld van waar ze op moeten letten. Dus ik ben inmiddels niet zo bang meer voor onderraportage.
Die 60-jaar lijkt wat meer landen in de EU doen, dus wat betreft wijken we niet af.
Ik vond de stelling begin juli iedereen een eerste prik sowieso wat optimistisch, al is dat nog steeds haalbaar hoor. Het is niet dat we 100% van de bevolking doen, er werd vanaf het begin al uitgegaan van mensen die een prik willen hebben, geschat wordt dat dat ongeveer 85% van de 18+ groep is.loekf2 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:21:
Zolang er geen officiële goedkeuring is voor die leeftijden zal dat niet gebeuren. Ik heb geen idee hoever een eventuele goedkeuring voor die leeftijden is overigens.Ben wel benieuwd of we AZ nu maar ook aan 70+ gaan geven. Tot nu toe is dat Pfizer.
Ja, dat komt dus omdat GB de cijfers op een rij heeft gezet, en aangetoond heeft dat in de groep 20-29 jarigen, met low exposure risk, de benefit-risk van het vaccin negatief lijkt te zijn. Dat is waarschijnlijk niet zo als je alles meeweegt, maar het zit bij elkaar in de buurt. Dan snap ik dat je zegt, we nemen dat hele kleine risico voor die groep niet omdat we niet heel erg zeker zijn dat er een positieve benefit-risk is. Die groep krijgt dan een ander vaccin.loekf2 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:23:
[...]
Met als verschil dat GB wel onder de 60 met AZ prikt, en de leeftijd op 30-jaar heeft gezet.
Die 60-jaar lijkt wat meer landen in de EU doen, dus wat betreft wijken we niet af.
Dat is goed onderbouwd medisch beleid. Goed te volgen, met mooie plaatjes die inzichtelijk maken wat de afwegingen zijn. Daar ontbreekt het in Nederland volledig aan.
Alle landen rapporteren ondertussen een serieus aantal meldingen.RoD schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:21:
[...]
Inmiddels bijna 600.000
Dat is niet zo gek natuurlijk, de problemen treden tussen de 10 en 14 dagen op na vaccinatie en in de eerste instantie zijn ze niet herkend als zodanig. Net als Corona in China de eerste maand niet herkent werd als nieuwe ziekte, pas toen het aantal ziekenhuis/IC opnames zodanig toenam dat dit buiten het normale patroon kwam ging men verder kijken.
Ik verwacht dat de eerste mensen die AZ hebben gehad en complicaties hebben gehad niet meegenomen zijn in de tellingen. Vervolgens is er de 2e groep waarvan we nu pas rapportages ontvangen, door die 10-14 dagen.
De komende weken zal het aantal meldingen nog serieus stijgen verwacht ik, zeker nu er beter op gelet wordt cq. we weten dat dit voor kan komen.
Ik denk dat wat jij beschrijft al is gebeurd na de eerste stop. Bij de persconferentie had de EMA een behoorlijk groter aantal cases. Maar we zullen zien bij de volgende update van de EMA, hoe de vlag er dan bij hangt.Drardollan schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:27:
[...]
Alle landen rapporteren ondertussen een serieus aantal meldingen.
Dat is niet zo gek natuurlijk, de problemen treden tussen de 10 en 14 dagen op na vaccinatie en in de eerste instantie zijn ze niet herkend als zodanig. Net als Corona in China de eerste maand niet herkent werd als nieuwe ziekte, pas toen het aantal ziekenhuis/IC opnames zodanig toenam dat dit buiten het normale patroon kwam ging men verder kijken.
Ik verwacht dat de eerste mensen die AZ hebben gehad en complicaties hebben gehad niet meegenomen zijn in de tellingen. Vervolgens is er de 2e groep waarvan we nu pas rapportages ontvangen, door die 10-14 dagen.
De komende weken zal het aantal meldingen nog serieus stijgen verwacht ik, zeker nu er beter op gelet wordt cq. we weten dat dit voor kan komen.
Sjonge jonge wat leven we toch in een selfie maatschappij. Gisteren bij het NOS journaal kwam ene Judith Honig aam het woord. Ze had als alleenstaande moeder met diabetes1 eindelijk een prikafspraak. Ze was ingepland omdat er vaccin over zou blijven. Die werd natuurlijk afgezegd: tranen.
Voordringen noem ik dat. Een diabetes1 patient heeft mits goed ingesteld een even groot risico als een ander om covid in ernstige vorm te krijgen bron https://www.diabetesfonds...elde-vragen-en-antwoorden.
En de 5 personen die ik ken die eerder geprikt werden werden allemaal gebeld en moesten direct komen. Niks geen brief met planning.
In nieuwsuur werd het geval nog even aangehaald, "wat vervelend voor deze vrouw etc". De voorzitter van de gezondheidsraad legde desgevraagd ook nog even fijntjes uit dat boven de 60 jaar de nood groter is en een een heel grote groep mensen is die een groot risico loopt.
Voordringen noem ik dat. Een diabetes1 patient heeft mits goed ingesteld een even groot risico als een ander om covid in ernstige vorm te krijgen bron https://www.diabetesfonds...elde-vragen-en-antwoorden.
En de 5 personen die ik ken die eerder geprikt werden werden allemaal gebeld en moesten direct komen. Niks geen brief met planning.
In nieuwsuur werd het geval nog even aangehaald, "wat vervelend voor deze vrouw etc". De voorzitter van de gezondheidsraad legde desgevraagd ook nog even fijntjes uit dat boven de 60 jaar de nood groter is en een een heel grote groep mensen is die een groot risico loopt.
Analoog komt weer helemaal terug
Verwijderd
Ik ben blij dat het sarcasme in mn post je ontging. Niet iedereen is gelukkig zo zwartgallig als ikVerwijderd schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:15:
[...]
(persoonlijk :mijn uitgavenpatroon gaat NL ook niet redden hoor)
Dat is ook wat ik bedoeldeRoD schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:28:
[...]
Ik denk dat wat jij beschrijft al is gebeurd na de eerste stop. Bij de persconferentie had de EMA een behoorlijk groter aantal cases. Maar we zullen zien bij de volgende update van de EMA, hoe de vlag er dan bij hangt.
De volgende persco van de EMA verwacht ik nog meer cases eigenlijk.
Vergeet niet dat de UK minstens een maand voorloopt op de EU. Veel eerder begonnen met prikken, veel meer prikken gezet en veel meer data beschikbaar.RoD schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:26:
[...]
Ja, dat komt dus omdat GB de cijfers op een rij heeft gezet, en aangetoond heeft dat in de groep 20-29 jarigen, met low exposure risk, de benefit-risk van het vaccin negatief lijkt te zijn. Dat is waarschijnlijk niet zo als je alles meeweegt, maar het zit bij elkaar in de buurt. Dan snap ik dat je zegt, we nemen dat hele kleine risico voor die groep niet omdat we niet heel erg zeker zijn dat er een positieve benefit-risk is. Die groep krijgt dan een ander vaccin.
Dat is goed onderbouwd medisch beleid. Goed te volgen, met mooie plaatjes die inzichtelijk maken wat de afwegingen zijn. Daar ontbreekt het in Nederland volledig aan.
zou kunnen maar ik heb de eerste ook niet gehad 2 april ging het op holdDrardollan schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:10:
[...]
Zover ik het weet gaan alle 2e prikken met AZ gewoon door.
Hangt er vanaf wat de vaccinatiebereidheid is. Nu is dat volgens het dashboard 76%, dat zou in theorie genoeg moeten zijn om in juli toch die eerste prik te kunnen zetten. Maar ik vind het nog steeds wel zuur dat het pas juli is, kan ik de zomervakantie haast afschrijven. Maarja, de regering betaalt liever 700 miljoen aan sneltests dan vaccinatie wat de uitweg is.loekf2 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:21:
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Overigens zou ik, als ik de overheid was, nu keihard werken om die 60+ en risicogroepen voor elkaar te krijgen. En daarna zou ik stoppen met het oproepen van geboortejaren en zorgen dat er een aanmeldsite komt waar iedereen op kan inschrijven van 18-59 jaar. En dat je dan kan kiezen voor welk vaccin je wil krijgen. Dan kan iedereen voor zich de afweging maken of hij of zij het risico wil lopen en wanneer ze aan de beurt zijn.
Uiteindelijk gaat het er, als 60+ en risicogroepen gedaan zijn, niet meer om bij welke groep de prikken gezet worden maar dat er prikken gezet worden om de groep te gaan beschermen. Of dat nu iemand van 21 of 59 is, lekker belangrijk.
Op deze manier zou je een heel stuk administratieve rompslomp eruit kunnen halen.
Uiteindelijk gaat het er, als 60+ en risicogroepen gedaan zijn, niet meer om bij welke groep de prikken gezet worden maar dat er prikken gezet worden om de groep te gaan beschermen. Of dat nu iemand van 21 of 59 is, lekker belangrijk.
Op deze manier zou je een heel stuk administratieve rompslomp eruit kunnen halen.
En waarom kan je de zomervakantie afschrijven dan? Ik ga gewoon op zomervakantie, met of zonder prik.TheRicolaa10 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:37:
[...]
Hangt er vanaf wat de vaccinatiebereidheid is. Nu is dat volgens het dashboard 76%, dat zou in theorie genoeg moeten zijn om in juli toch die eerste prik te kunnen zetten. Maar ik vind het nog steeds wel zuur dat het pas juli is, kan ik de zomervakantie haast afschrijven. Maarja, de regering betaalt liever 700 miljoen aan sneltests dan vaccinatie wat de uitweg is.
Dat had ik niet begrepen, sorry. Dacht dat je de eerste wel gehad hadbie100 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:35:
[...]
zou kunnen maar ik heb de eerste ook niet gehad 2 april ging het op hold
Maar diezelfde data is ook beschikbaar voor de EMA, hebben ze zelf in de persconferentie aangegeven. De data is in de statistische analyse gepooled.Drardollan schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:33:
[...]
Vergeet niet dat de UK minstens een maand voorloopt op de EU. Veel eerder begonnen met prikken, veel meer prikken gezet en veel meer data beschikbaar.
Dan nog hebben ze een maand nodig om er wat mee te doen zoals die mooie plaatjes in de UK. Ze zijn niet zo snel heRoD schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:39:
[...]
Maar diezelfde data is ook beschikbaar voor de EMA, hebben ze zelf in de persconferentie aangegeven. De data is in de statistische analyse gepooled.
Omdat ik zonder een eerste prik niet naar het buitenland ga. Meer voor mijn gemoedstoestand en omdat ik van dichtbij gezien heb wat covid kan aanrichten.Drardollan schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:38:
[...]
En waarom kan je de zomervakantie afschrijven dan? Ik ga gewoon op zomervakantie, met of zonder prik.
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Dit is wel schrijnend om te lezen, dat moet ik eerlijk toegeven. Waarom kan dit in Nederland niet?
Lijkt mij een meer dan prima situatie die heel makkelijk uit te voeren is.
Bron: AD blog.08:21
Belgen die jonger dan 56 zijn maar toch ingeënt willen worden met het AstraZeneca-vaccin kunnen dat expliciet aangeven, melden Belgische media. Het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid schrijft dat alle personen onder de 56 die nu een prikafspraak hebben staan, gebeld moeten worden. 'De persoon in kwestie mag nog altijd beslissen om zijn/haar slot te behouden', leest het. Wie de afspraak wil laten doorgaan, zal mogelijk eerst een document moeten ondertekenen waarin staat dat hij of zij op de hoogte is van het tijdelijke verbod.
Mijn punt is, we kunnen gewoon die data van de UK zelf gebruiken en daar beleid op maken. Er is geen reden om aan te nemen dat Britten (ondanks dat het eilandbewoners zijnDrardollan schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:42:
[...]
Dan nog hebben ze een maand nodig om er wat mee te doen zoals die mooie plaatjes in de UK. Ze zijn niet zo snel he
We kunnen dus gewoon gebruik maken van het feit dat de Britten voorlopen. Overigens doet de EMA dat ook gewoon. Het is de Gezondheidsraad die daar tegenin gaat.
Eigen keuze dus. Want ook al heb je een prik, dan nog weet je in zijn geheel niet of dat buitenland jou wel wil hebben.TheRicolaa10 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:44:
[...]
Omdat ik zonder een eerste prik niet naar het buitenland ga. Meer voor mijn gemoedstoestand en omdat ik van dichtbij gezien heb wat covid kan aanrichten.
Je kan er ook voor kiezen om een vakantie in eigen land te boeken. Het belangrijkste zal zijn dat je er lekker uit bent. In Nederland heb je meer dan zat mooie plekken om heen te gaan, dat is veilig en tegen de tijd dat je op zomervakantie gaat zal het grootste deel van de maatschappij wel weer open zijn (was vorig jaar ook zonder vaccinaties en veel minder via de natuurlijke weg immuun geraakte mensen). En nog een voordeel, als je dan net een oproep voor een prik zou krijgen dan kan je dat gewoon op in de buurt van je vakantieadres regelen.
Ik vind het niet handig om je zinnen op het buitenland te zetten, veel te onzeker allemaal. Als de zomervakantie zo belangrijk voor je is (wat ik snap, voor mij is die ook erg belangrijk!) dan kies je toch voor een veilige optie.
[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 09-04-2021 09:48 ]
Alhoewel het goed voor de vaccinatiestrategie zou zijn, vind ik het eigenlijk niet kunnen. Als je als gezondheidsorgaan zegt dat je onder een bepaalde leeftijd niet mag prikken vanwege de risico's, dan moet je dat wmb ook zo handhaven. Nu zeg je eigenlijk "we vinden het niet veilig, maar als jij het risico wil nemen, prima". De gezondheidsautoriteiten hebben de verantwoordelijkheid om alleen medicijnen toe te laten waarvan de benefit-risk positief is, en als dat niet zo is, moet je het niet onderhands gaan aanbieden.Drardollan schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:44:
Dit is wel schrijnend om te lezen, dat moet ik eerlijk toegeven. Waarom kan dit in Nederland niet?
[...]
Bron: AD blog.
Uiteraard dit even los van het feit dat wmb er sowieso geprikt had moeten worden.
Je zou het kunnen limiteren tot bijvoorbeeld mannen. Daarvoor lijkt het vaccin vooralsnog niet problematisch. En het dan een eigen keuze te maken. Dan heb je de voordelen van beide kanten. Priksnelheid blijft hoog en het is een eigen keuze, terwijl je niet buiten de lijntjes kleurt met betrekking tot de toelating/goedkeuring.RoD schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:48:
[...]
Alhoewel het goed voor de vaccinatiestrategie zou zijn, vind ik het eigenlijk niet kunnen. Als je als gezondheidsorgaan zegt dat je onder een bepaalde leeftijd niet mag prikken vanwege de risico's, dan moet je dat wmb ook zo handhaven. Nu zeg je eigenlijk "we vinden het niet veilig, maar als jij het risico wil nemen, prima". De gezondheidsautoriteiten hebben de verantwoordelijkheid om alleen medicijnen toe te laten waarvan de benefit-risk positief is, en als dat niet zo is, moet je het niet onderhands gaan aanbieden.
Uiteraard dit even los van het feit dat wmb er sowieso geprikt had moeten worden.
Een gemiddelde clinical trial periode duurt normaal 10-15 jaar. Dit is er in nog geen jaar tijd doorheen gefietst. Gezien de situatie hebben ze het proces moeten versnellen. De producenten schrijven ook de verantwoordelijkheid van zich af.RoD schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:11:
[...]
Sorry, maar dit klopt totaal niet. De trial heeft niet 7-10 keer korter geduurd dan normaal. Er is geen "afwijking van de normale procedure", en dit heeft niets met onvoorziene lange-termijneffecten te maken. Wat we bij AZ zien is nadrukkelijk een korte-termijneffect.
Bij het goedkeuringsproces is een gangbare conditionale marketing approval-procedure gevolgd met post-marketing verplichtingen voor de indiener. Dat mag je wat mij betreft best "experimenteel" noemen, maar dat is weinig zinvol. Dan zijn namelijk heel veel goedgekeurde medicijnen experimenteel.
Dat dit een kortetermijneffect is geweest bij AZ doet niets af aan het feit dat eventuele langetermijneffecten bij zowel AZ als de andere producenten niet worden opgepikt in zo'n korte clinical trial.
Dat is nu nog zo, maar met de uitspraak die nu recent gedaan is door het europees hof voor de rechten van de mens kunnen landen het wel degelijk gaan verplichten.Mensen mogen al zelf beslissen en dit verandert naar mijn weten niet.
Gaan we echt de complot kant op hier? Nee toch? Daar gaan we toch niet intrappen?
[ Voor 31% gewijzigd door Drardollan op 09-04-2021 09:54 ]
Welke complotkant? Zeg ik iets dat niet klopt? Zo ja, toon dat aan. Ad hominems zijn hier niet toegestaan.Drardollan schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:53:
Gaan we echt de complot kant op hier? Nee toch? Daar gaan we toch niet intrappen?
We moeten vertrouwen op de deskundigen, toch?MikeyMan schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:52:
[...]
Ook hier maar dan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Totaal onzinnige beslissing
Ik heb niet meer de hoop om jou nog met rationele argumenten over te halen, maar voor de overige lezers:Verwijderd schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:45:
AZ begint een beetje het kankergezwel onder de vaccinaties te worden. Kon eerst beter maar niet toegediend worden bij mensen boven de 65 ... Of is de "beter maar niet boven de 65" nu ineens niet meer van toepassing?
De fase 3 testgroep van Astra Zeneca bevatte nauwelijks ouderen. Daardoor konden ze effectiviteit in de groep 65+ niet goed aantonen. Pfizer en Moderna waren wél bewezen effectief bij die leeftijdsgroep. Daarom werd geadviseerd om AZ te gebruiken voor jongeren, en Pfizer en Moderna voor ouderen. Inmiddels is aangetoond dat AZ ook uitstekend werkt voor ouderen, dus kan het nu wél aan 65+ gegeven worden.
Helaas niet zo alu-hoedje-waardig.
Dat had ik nog niet meegekregen. Weet je toevallig of er al concrete plannen zijn voor een goedkeuring zodat we dit ook snel kunnen doen? We kunnen Pfizer/Moderna nu beter gebruiken voor de groep 18-59 dan voor 65-75.eamelink schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:01:
[...]
Inmiddels is aangetoond dat AZ ook uitstekend werkt voor ouderen, dus kan het nu wél aan 65+ gegeven worden.
Toch knap hoe de terughoudendheid van Oxford/AZ om duizenden oudjes een experimenteel vaccin te geven waar ze dood aan zouden kunnen gaan in de pers is veranderd naar incompetentie alsof al die onderzoekers niet wisten van het bestaan van ouderen.eamelink schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:01:
[...]
Ik heb niet meer de hoop om jou nog met rationele argumenten over te halen, maar voor de overige lezers:
De fase 3 testgroep van Astra Zeneca bevatte nauwelijks ouderen. Daardoor konden ze effectiviteit in de groep 65+ niet goed aantonen. Pfizer en Moderna waren wél bewezen effectief bij die leeftijdsgroep. Daarom werd geadviseerd om AZ te gebruiken voor jongeren, en Pfizer en Moderna voor ouderen. Inmiddels is aangetoond dat AZ ook uitstekend werkt voor ouderen, dus kan het nu wél aan 65+ gegeven worden.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Ik baseer mij op je argumenten, dan is het geen moeilijk woord en geen probleem.benchMarc schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:56:
[...]
Welke complotkant? Zeg ik iets dat niet klopt? Zo ja, toon dat aan. Ad hominems zijn hier niet toegestaan.
Argumenten over de snelheid van ontwikkeling en verantwoordelijkheid zijn al zovaak gedebunked. Ik ga er geen letter aan verspillen verder.
Over de "pers" en "journalisten" in Nederland kan je kranten volschrijven. Laten we het erop houden dat zolang een Thijs vd Brink van ons betaald geld mensen als Maurice de H. uitnodigt om zijn leugens, misleiding en bedrog te verspreiden ik er weinig vertrouwen meer in hebIJzerlijm schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:03:
[...]
Toch knap hoe de terughoudendheid van Oxford/AZ om duizenden oudjes een experimenteel vaccin te geven waar ze dood aan zouden kunnen gaan in de pers is veranderd naar incompetentie alsof al die onderzoekers niet wisten van het bestaan van ouderen.
Dat is mooi, maar je kunt niet om het feit heen dat eventuele langetermijneffecten wel meer kans hebben aan het licht te komen dan bij zo'n korte clinical trialperiode. Het risico is laag, maar wel aanwezig. Ik vind het prima dat het vaccin er is, en nuttig voor hen die een groot risico lopen wanneer ze besmet worden door corona, maar gezien de vele onzekerheden mbt het vaccin (dat zag je ook in het begin wel: we weten niet hoe lang het effectief is, of het tegen mutaties werkt, of je nog anderen kunt besmetten, eventuele bijwerkingen zoals nu bloedproppen waren ook niet gevonden in de testfase) vind ik niet dat je zoiets moet gaan verplichten. Dat die deur nu wel open staat vind ik schokkend ja. Is dat zo raar? Is dat complotgekkie?Drardollan schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:07:
[...]
Ik baseer mij op je argumenten, dan is het geen moeilijk woord en geen probleem.
Argumenten over de snelheid van ontwikkeling en verantwoordelijkheid zijn al zovaak gedebunked. Ik ga er geen letter aan verspillen verder.
Maar het is duidelijk dat de benefit-risk positief is. Ze zijn puur gestopt voor de kleine kans dat er iets door vaccineren gebeurt. Dit vind ik ook het grote probleem van de gezondheidsraad, die zouden puur naar de statistiek moeten kijken. En dan zie je dat wat de Engelsen doen precies overeenkomt met die statistieken. Dus onder de 30 niet, daarboven is de benefit-risk sterk positief.RoD schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:48:
[...]
Alhoewel het goed voor de vaccinatiestrategie zou zijn, vind ik het eigenlijk niet kunnen. Als je als gezondheidsorgaan zegt dat je onder een bepaalde leeftijd niet mag prikken vanwege de risico's, dan moet je dat wmb ook zo handhaven. Nu zeg je eigenlijk "we vinden het niet veilig, maar als jij het risico wil nemen, prima". De gezondheidsautoriteiten hebben de verantwoordelijkheid om alleen medicijnen toe te laten waarvan de benefit-risk positief is, en als dat niet zo is, moet je het niet onderhands gaan aanbieden.
En aangezien er wel gestopt wordt terwijl de benefit-risk positief is, is wat mij betreft wat de Belgen doen een goede tussenoplossing.
[removed]
Op basis van wat we weten van de deze vaccins is het niet laag, maar nagenoeg nihil (het is niet het eerste vaccin wat we ontwikkelen). Aan de andere kant weet je ook niet wat een Corona besmetting met je doet op lange termijn. Er zijn verhalen te over van mensen die meer dan 6 maanden later nog steeds serieuze klachten hebben, we weten beiden niet hoe die mensen er over 10 jaar bijzitten.benchMarc schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:11:
[...]
Dat is mooi, maar je kunt niet om het feit heen dat eventuele langetermijneffecten wel meer kans hebben aan het licht te komen dan bij zo'n korte clinical trialperiode. Het risico is laag, maar wel aanwezig.
Op basis van de kennis van de vaccins die we al tientallen jaren ontwikkelen, testen en verbeteren kan je aannemen dat dit een veel kleiner risico vormt in de toekomst dan dat een onbekend en agressief virus zal doen. Lees maar eens wat over bijvoorbeeld polio, dan zie je wat de lange termijn effecten van een virus kunnen zijn.
Dat bepaalde vaccins ook bij mutaties werkt is al lang en breed bekend, en dit was ook gewoon verwacht en meegenomen in alle studies. Het kan dat er ooit een mutatie opduikt waartegen ze minder of niet werken, klopt. Als de mazelen zich ineens muteert dan hebben we ook een probleem, vergelijkbare situatie.Ik vind het prima dat het vaccin er is, en nuttig voor hen die een groot risico lopen wanneer ze besmet worden door corona, maar gezien de vele onzekerheden mbt het vaccin (dat zag je ook in het begin wel: we weten niet hoe lang het effectief is, of het tegen mutaties werkt, of je nog anderen kunt besmetten, eventuele bijwerkingen zoals nu bloedproppen waren ook niet gevonden in de testfase)
Over andere besmette bestonden al theorieën en werd actief onderzoek naar gedaan. Ondertussen is duidelijk dat je andere amper tot niet besmet.
In de testfases zijn ook gewoon bloedproppen gevonden, niets nieuws onder de zon. Is ook nooit een geheim van gemaakt.
Ja, dat is complotdenken. Er wordt niets verplicht. Vandaag niet, morgen niet en volgende week ook niet.vind ik niet dat je zoiets moet gaan verplichten. Dat die deur nu wel open staat vind ik schokkend ja. Is dat zo raar? Is dat complotgekkie?
Het kan wel zo zijn dat specifieke commerciële organisaties voorwaarden stellen. Dat is niet nieuw. 20 jaar geleden mocht ik in de meeste discotheken waar ik kwam ook geen voetbalshirt en/of sportschoenen aan. Het is dan aan jezelf om af te wegen wat je wil, wil je naar binnen dan moet je andere kleren en schoenen aantrekken. Of je gaat op zoek naar een plek waar de eis niet geldt.
[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 09-04-2021 10:30 ]
Medicijnen die ze snel op de markt willen hebben, worden op precies dezelfde manier getest. Er zijn hier wel een paar dingen parallel gedaan die normaal sequentieel gaan. Dat heeft vooral een wat groter risico voor de mensen die bij de testen betrokken zijn, maar niet voor de uitkomst. De bijwerkingen die hier nu gezien worden, worden normaal gesproken ook pas gevonden nadat het uitgerold is. De reden is dat de kans zo klein is dat je het pas ziet als je het medicijn/vaccin aan honderduizenden mensen hebt toegediend. En dat doe je bij normale testen niet.benchMarc schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:52:
[...]
Een gemiddelde clinical trial periode duurt normaal 10-15 jaar. Dit is er in nog geen jaar tijd doorheen gefietst. Gezien de situatie hebben ze het proces moeten versnellen. De producenten schrijven ook de verantwoordelijkheid van zich af.
Dat dit een kortetermijneffect is geweest bij AZ doet niets af aan het feit dat eventuele langetermijneffecten bij zowel AZ als de andere producenten niet worden opgepikt in zo'n korte clinical trial.
Er is dus niets experimenteels aan, dit vaccin is gewoon goedgekeurd. Voor langetermijneffecten geldt trouwens hetzelfde, er wordt een risico-afweging gemaakt en aan de hand daarvan gekeken wat er nodig is. Voor een vaccin als dit is de langetermijnsrisico zo goed als nihil, dus daarvoor hoeft het niet extra lang te worden getest. En ook dat is standaardprotocol voor vaccins/medicijnen
[removed]
Je hoeft mij niet te vertellen hoe lang een ontwikkeltraject duurt, ik zit er middenin.benchMarc schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:52:
[...]
Een gemiddelde clinical trial periode duurt normaal 10-15 jaar. Dit is er in nog geen jaar tijd doorheen gefietst. Gezien de situatie hebben ze het proces moeten versnellen. De producenten schrijven ook de verantwoordelijkheid van zich af.
Het punt is dat langetermijnseffecten niet worden verwacht, omdat je een vaccin eenmalig toedient. Het is dus anders dan medicatie die je chronisch slikt. Dat er eventueel, wederom heel zeldzaam, langetermijnseffecten kunnen zijn klopt, maar daarom is er ook een risk management plan afgesproken met de fabrikant.Dat dit een kortetermijneffect is geweest bij AZ doet niets af aan het feit dat eventuele langetermijneffecten bij zowel AZ als de andere producenten niet worden opgepikt in zo'n korte clinical trial.
Maar ook dat is weer volgens de gangbare procedure.
Weet je waarom trials normaalgesproken zo lang duren? Dat is niet omdat het daadwerkelijke onderzoek zoveel tijd vergt, maar juist alles wat er tussenin zit. De trials hebben meerdere fases en onder normale omstandigheden moet je voor iedere fase opnieuw een heel riedeltje administratieve handelingen uitvoeren: Paper schrijven (peer review kan erg lang duren), financiering aanvragen voor de volgende stap, goedkeuring aanvragen voor de volgende stap. En bij al deze zaken komt jouw dossier lekker onderop een grote stapel waar slechts langzaam doorheen gewerkt wordt.benchMarc schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:52:
[...]
Een gemiddelde clinical trial periode duurt normaal 10-15 jaar. Dit is er in nog geen jaar tijd doorheen gefietst. Gezien de situatie hebben ze het proces moeten versnellen.
Vanwege de urgentie, ging dat voor de covid-vaccins fors anders. Financiering was ruim beschikbaar en dikwijls vantevoren al toegezegd en allerlei administratieve processen werden naar de voorkant van de rij verplaatst en direct opgepakt in plaats van maandenlang stof te laten verzamelen.
Daarnaast is het recruteren van vrijwilligers ook veel makkelijker en sneller gegaan dan normaal. Hoe lang denk je dat het normaal duurt om tienduizenden vrijwilligers (met een degelijke spreiding onder de bevolking) te recruteren en te screenen? Dankzij covid-19 was er aan vrijwilligers geen tekort.
Dit is specifiek voor de VS. Een van de redenen waarom het goedkeuringsproces in de EU meer tijd nodig heeft, is omdat de "conditional market approval" (EU) wel verantwoordelijkheid vereist, waar de "emergency use authorization" (VS) dat niet doet.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Verwijderd
Dat gaat misschien ook niet lukken. Ik denk ook niet dat het heel nuttig is om iedereen individueel te proberen te overtuigen.eamelink schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:01:
[...]
Ik heb niet meer de hoop om jou nog met rationele argumenten over te halen, maar voor de overige lezers:
Helaas niet zo alu-hoedje-waardig.
Dit is het nadeel van steeds veranderdende verhaaltjes. Dan haak ik af. Het is gewoon het zoveelste verhaaltje. Waarom zou dit verhaaltje nu wel langer dan een paar maanden houdbaar zijn? Ik geef eerlijk toe, dat een structureel gebrek aan vertrouwen in veel politici (iets met schade en schande) aan mijn kant zeker niet meehelpt. Dingen worden gezegd en verwachtingen worden gewekt om jou een bepaalde richting in te duwen, niet om jou "de hele waarheid" te geven. Het doel is om jou dermate te beïnvloeden, dat jij gaat doen wat ze willen.
Ik trap misschien in 1 leugen (waarvan ze dan zelf vinden dat het geen leugen was, omdat ze het echt heel goed verpakt hadden) en als een echte ezel trap ik misschien nog in de 2e ook. Maar je volgende verhaal geloof ik echt niet meer. Dan is het vertrouwen weg en dan is er heel veel "goeds" nodig om dat ook maar een beetje te herstellen. Zo werkt dat nou eenmaal met vertrouwen. Het is snel weg en het duurt lang om het te herstellen.
(Dat is ook de reden dat ik nooit aan de avondklok gedaan heb. Ik vond het een totaal ongeloofwaardig verhaal met een zware marketing campagne. Nu niet heel boeiend meer omdat hij pas om 22:00 uur ingaat. Maar als het zo uitkomt, ga ik nog steeds gewoon na 22:00 uur even een luchtje scheppen. In de praktijk zal dat waarschijnlijk alleen niet gebeuren, waar dat wel incidenteel gebeurde toen hij om 21:00 uur inging.)
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2021 11:06 ]
Is wel een beetje raar ja. Er wordt extreem zorgvuldig gehandeld (veel te zorgvuldig met al die gekke pauzes) en gewikt en gewogen door mensen die hier iets van weten. Waar jij het idee vandaan haalt dat de mening van mensen die er niets van weten er echt toe doet blijft mij een raadsel.benchMarc schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:11:
[...]
Dat is mooi, maar je kunt niet om het feit heen dat eventuele langetermijneffecten wel meer kans hebben aan het licht te komen dan bij zo'n korte clinical trialperiode. Het risico is laag, maar wel aanwezig. Ik vind het prima dat het vaccin er is, en nuttig voor hen die een groot risico lopen wanneer ze besmet worden door corona, maar gezien de vele onzekerheden mbt het vaccin (dat zag je ook in het begin wel: we weten niet hoe lang het effectief is, of het tegen mutaties werkt, of je nog anderen kunt besmetten, eventuele bijwerkingen zoals nu bloedproppen waren ook niet gevonden in de testfase) vind ik niet dat je zoiets moet gaan verplichten. Dat die deur nu wel open staat vind ik schokkend ja. Is dat zo raar? Is dat complotgekkie?
Plus dat werkelijk waar alles on hold is gezet om Covid voorrang te geven. Een groot deel van het ontwikkeltraject bestaat uit wachten. De tijd dat er prikken in armen gaan is relatief gezien vrij kort. Omdat dit voor elke stakeholder topprioriteit, konden zaken veel sneller worden gedaan. Een klein voorbeeld: waar je normaal tussen een half jaar en een jaar nodig hebt om een clinical trial volledig op te zetten, kan dit nu in een period van dagen/weken. Contracten worden razendsnel getekend, en de ethische review wordt aanzienlijk sneller gedaan omdat de autoriteiten alle andere trials links laten liggen en zich volledig focussen op de review van de Covid-trials.redwing schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:27:
[...]
Medicijnen die ze snel op de markt willen hebben, worden op precies dezelfde manier getest. Er zijn hier wel een paar dingen parallel gedaan die normaal sequentieel gaan.
Nee hoor, de data wordt nog steeds op dezelfde manier beoordeeld, en de beslissingsprocessen om naar de volgende stap in de ontwikkeling te gaan, zijn niet anders.Dat heeft vooral een wat groter risico voor de mensen die bij de testen betrokken zijn, maar niet voor de uitkomst.
Overigens is de ontwikkeling om verschilende stappen in het onderzoek steeds meer te integreren en samen te voegen iets dat je over de gehele linie ziet. Niet alleen bij Covid.
Weet je wat het probleem is. Je snapt niet hoe kennis en wetenschap werkt. Er zijn geen leugens, er is onzekerheid. Ik snap dat onzekerheid heel lastig is voor best wat mensen. Maar als je omgeven wordt door onzekerheid kan je beter op experts afgaan dan op je eigen onderbuik.Verwijderd schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:31:
[...]
Dat gaat misschien ook niet lukken. Ik denk ook niet dat het heel nuttig is om iedereen individueel te proberen te overtuigen.
Dit is het nadeel van steeds veranderdende verhaaltjes. Dan haak ik af. Het is gewoon het zoveelste verhaaltje. Waarom zou dit verhaaltje nu wel langer dan een paar maanden houdbaar zijn? Ik geef eerlijk toe, dat een structureel gebrek aan vertrouwen in veel politici (iets met schade en schande) aan mijn kant zeker niet meehelpt. Dingen worden gezegd en verwachtingen worden gewekt om jou een bepaalde richting in te duwen, niet om jou "de hele waarheid" te geven. Het doel is om jou dermate te beïnvloeden, dat jij gaat doen wat ze willen.
Ik trap misschien in 1 leugen (waarvan ze dan zelf vinden dat het geen leugen was, omdat ze het echt heel goed verpakt hadden) en als een echte ezel trap ik misschien nog in de 2e ook. Maar je volgende verhaal geloof ik echt niet meer. Dan is het vertrouwen weg en dan is er heel veel "goeds" nodig om dat ook maar een beetje te herstellen. Zo werkt dat nou eenmaal met vertrouwen. Het is snel weg en het duurt lang om het te herstellen.
Deze onzekerheid bestaat met alle medicijnen en vaccins. En toch neem je die (ook bv bij je geboorte) zonder problemen en resulteren ze in een situatie dat onze levensverwachting enorm gestegen is.
[ Voor 6% gewijzigd door giantgiantus op 09-04-2021 10:43 ]
Let op:
Dit topic is bedoeld om de uitrol van de coronavaccins te bespreken, de strategie, het beleid, de voortgang end dergelijke. Het subforum COR valt onder het AWM beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid. Dus ook hier onderbouw je je posts waar nodig met bronnen.
Allerlei persoonlijke updates mogen hier: De Covid kroeg. In dit topic horen ze dus niet thuis en worden ze ook gewoon weggehaald.
Dit topic is bedoeld om de uitrol van de coronavaccins te bespreken, de strategie, het beleid, de voortgang end dergelijke. Het subforum COR valt onder het AWM beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid. Dus ook hier onderbouw je je posts waar nodig met bronnen.
Allerlei persoonlijke updates mogen hier: De Covid kroeg. In dit topic horen ze dus niet thuis en worden ze ook gewoon weggehaald.