• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

TommyGun schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:09:
[...]

Er stond best een rij op het moment dat ik aan kwam, dus animo genoeg (en blijkbaar dus ook genoeg geplande afspraken die niet door gaan).
Ik was wel benieuwd, komt je 2e prik dan ook uit een spillage list oproep over een paar weken?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-12 00:17

TommyGun

Stik er maar in!

YakuzA schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:16:
[...]

Ik was wel benieuwd, komt je 2e prik dan ook uit een spillage list oproep over een paar weken?
Die wordt wel ingepland hoor ik (zal eind juni zijn voor mij) :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:27
TommyGun schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:09:
[...]

Er stond best een rij op het moment dat ik aan kwam, dus animo genoeg (en blijkbaar dus ook genoeg geplande afspraken die niet door gaan).
Best wel bijzonder dat er zoveel anders weggedaan moet worden, dat zou dan toch gewoon in de koeling/vriezer dagen goed moeten blijven? Als het een paar mensen zijn om een paar potjes leeg te maken kan ik het wel voorstellen, maar dat zouden met wat planning toch niet meer dan 10 a 20 prikken moeten zijn?

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-12 00:17

TommyGun

Stik er maar in!

jongetje schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:04:
[...]

Best wel bijzonder dat er zoveel anders weggedaan moet worden, dat zou dan toch gewoon in de koeling/vriezer dagen goed moeten blijven? Als het een paar mensen zijn om een paar potjes leeg te maken kan ik het wel voorstellen, maar dat zouden met wat planning toch niet meer dan 10 a 20 prikken moeten zijn?
Eenmaal aangebroken niet meer natuurlijk.

Meer dan 10/20 mensen waren het ook niet als ik het zo inschat hoor.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:44

Dennis1812

Amateur prutser

En als het er 20 zijn, keer 7, keer aantal locaties in heel Nederland.
Best veel dan ineens en zonde.

Goed dat het opgeprikt wordt.
Beter alles wegprikken dan weggooien.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Bandicoot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:15
https://www.nu.nl/coronav...ie-nog-maar-een-prik.html
Nederlanders die in het afgelopen half jaar positief zijn getest op het coronavirus, kunnen vanaf vrijdag bij het maken van een vaccinatieafspraak laten weten dat zij maar één vaccindosis nodig hebben, meldt het RIVM vrijdag.

PVOutput: VO18

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-12 12:03

pro_6or

amateur_60r

Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 23:56:
[...]

Je weet weinig van de onderliggende kwalen... Feit is dat het sterven aan covid voor gezonde jonge mensen echt zeldzaam is. Dit ook.. Maar het is wel de wet van de grote getallen. Als nu 5% is ingeënt (zal lager zijn bij jongeren) dan betekent het dat je toch 200 man in Duitsland doodprikt. Risico vs baten beginnen twijfelachtig te worden.
Maar wanneer je niet gevaccineerd wordt krijg je vroeger of later uiteindelijk altijd corona. Moet je dan niet toch het percentage gevaar van cornona zelf afwegen tegen percentage gevaar corona vaccinatie.

Of hebben we het over niet vaccineren met AZ zeg maar. Of iig geen "jonge" vrouwen. Het is goed dat het goed wordt onderzocht in bv DLD.

een treffende spreuk

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:32
@pro_6or is dat zo? Geldt een immuunsysteem wat het aankan als ‘het krijgen’?

(Los van de conclusie verder)

[ Voor 16% gewijzigd door ijdod op 02-04-2021 12:08 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

ijdod schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:07:
@pro_6or is dat zo? Geldt een immuunsysteem wat het aankan als ‘het krijgen’?

(Los van de conclusie verder)
eeuh? Ik bedoel te zeggen dat wanneer je geen vaccinatie neemt je onherroepelijk uiteindelijk altijd nog corona zelf op zult lopen. dus het risico van vaccineren mag, moet je misschien wel, vergelijken met het risico van corona op persoonlijke basis.

een treffende spreuk

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-12 11:51
Het is weer zover :
De levering van AstraZeneca vaccins die voor de 2e ronde Limburg gepland staat, is door de producent naar beneden gecorrigeerd en komt mogelijk later.

De vaccinvoorraad is nu niet voldoende om Limburg binnenkort te beleveren. Dit hebben wij zojuist vernomen

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:40
pro_6or schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:12:
[...]

eeuh? Ik bedoel te zeggen dat wanneer je geen vaccinatie neemt je onherroepelijk uiteindelijk altijd nog corona zelf op zult lopen. dus het risico van vaccineren mag, moet je misschien wel, vergelijken met het risico van corona op persoonlijke basis.
Wat ijdod bedoelt is: wat is "oplopen"? Dat je besmet wordt, dat je ziek wordt, dat je besmettelijk bent? Want veel mensen worden wel besmet, maar worden niet ziek. Hebben ze het dan opgelopen?

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

blissard schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:09:
[...]

Wat ijdod bedoelt is: wat is "oplopen"? Dat je besmet wordt, dat je ziek wordt, dat je besmettelijk bent? Want veel mensen worden wel besmet, maar worden niet ziek. Hebben ze het dan opgelopen?
Ja.

Zodra je het oploopt is er volgens mij maar 10% die volledig a symptomatisch verloopt overigens. Je krijgt een keer corona wanneer je je niet laat vaccineren. de kans dat je dan (erg) ziek wordt is voor iemand onder de 50 erg klein, de kans dat je een langdurige periode last hebt is al wat groter, maar m.i. is die kans de kans die je af moet zetten tegen een ernstige bijwerking van vaccineren. Volgens mij is die kans in dat 2e geval echt enorm veel kleiner.

een treffende spreuk

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
blissard schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:09:
[...]

Als je besmet wordt, betekent het dat je het virus bij je draagt en het zich in je lichaam kan repliceren. Dat je er dan niet ziek van wordt omdat je immuunsysteem adequaat genoeg ingrijpt, dat doet dan niet per se ter zake. Als je het virus draagt kan je het nog steeds met spreken/hoesten verspreiden, al is de kleinere viral load waarschijnlijk wel van invloed op hoe besmettelijk je bent.

Dusja, er niet ziek van worden is dan niet het beste criterium.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:07
België neem ik aan?

Net in het nieuws dat we mogelijk de eerste overleden vrouw hebben dankzij AZ. Ik zeg mogelijk, aangezien er geen bewijs is dat dit zo is.

Persoonlijk ben ik er echt wel klaar mee, geef mij maar Pfizer. Desnoods wacht ik wel een paar weekjes langer.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-12 11:51
Nee, nederlands Limburg. Daar kregen de huisartsen een paar dagen geleden het bericht dat ze met de 2e prik konden beginnen. Maar dat gaat dus niet door.

• Drardollan
mesa57 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:40:
[...]

Nee, nederlands Limburg. Daar kregen de huisartsen een paar dagen geleden het bericht dat ze met de 2e prik konden beginnen. Maar dat gaat dus niet door.
Ah, dan begreep ik het verkeerd. Dank voor de aanvulling.

1 van de redenen waarom ze, wat mij betreft, AZ mogen houden. Stuur ze maar lekker naar de UK zou ik zeggen.

• ijdod
@pro_6or Ik bedoelde inderdaad de vraag zoals @blissard Het vertaalt.

@RoD Daar was ik naar op zoek. Is een erg efficient immuun systeem daarin dan anders dan een met een vaccin getriggert immuunsysteem?

(voor de goede orde: oprechte interesse, ik zie daar niet iets in om beleid op te voeren)

• RoD
  • Niet online

RoD

ijdod schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:04:
@pro_6or Ik bedoelde inderdaad de vraag zoals @blissard Het vertaalt.

@RoD Daar was ik naar op zoek. Is een erg efficient immuun systeem daarin dan anders dan een met een vaccin getriggert immuunsysteem?
Nouja, een door het vaccin getriggerd immuunsysteem is in feite voorbereid, en dus nóg efficiënter. Zo efficiënt dat het infectie kan voorkomen. Dat wil dus zeggen dat het virus dat je binnenkrijgt dusdanig snel wordt weggewerkt dat het niet de kans krijgt om zich te nestelen en zich te reproduceren om vervolgens het virus verder te verspreiden. Dat kan een "gewoon efficiënt" immuunssysteem overigens ook, maar die kans is kleiner.

Wat je nu dus globaal genomen ziet is dat door vaccinatie het gemiddelde immuunsysteem zoveel beter wordt dat je 90 procent van de infecties voorkomt. En dat betekent dus in feit dat die 90 procent negatief blijven na blootstelling aan het virus, wat dus aangeeft dat het virus zich niet heeft genesteld in het lichaam. En daarmee neemt als gevolg de besmettelijkheid evenredig af.

Ik weet overigens niet heel zeker of dit nu je vraag beantwoordt.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:54

Indoubt

Always be indoubt until sure

Drardollan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:46:
[...]

Ah, dan begreep ik het verkeerd. Dank voor de aanvulling.

1 van de redenen waarom ze, wat mij betreft, AZ mogen houden. Stuur ze maar lekker naar de UK zou ik zeggen.
Liever niet, hou dat AZ maar hier want ik wil em wel. De kans op trombose is dusdanig gering dat het bijna verwaarloosbaar is. 5 mensen of zo op 400.000 priken. Als ik nu gebeld zou worden zit ik over 3 minuten in de auto om de prik te halen.

Dan maak ik me nog steeds heel veel meer zorgen om corona op te lopen.

Ben wel man, dan is de kans nog lager als hierboven gemeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Indoubt op 02-04-2021 15:19 ]

• Drardollan
Indoubt schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:18:
[...]

Liever niet, hou dat AZ maar hier want ik wil em wel. De kans op trombose is dusdanig gering dat het bijna verwaarloosbaar is. 5 mensen of zo op 400.000 priken. Als ik nu gebeld zou worden zit ik over 3 minuten in de auto om de prik te halen.

Dan maak ik me nog steeds heel veel meer zorgen om corona op te lopen.

Ben wel man, dan is de kans nog lager als hierboven gemeld.
Ik ook man, met dus minder risico.

Ik vind 5 mensen op 400.000, waarvan 1 dood niet gering. Ook al weet ik dat een link mogelijk niet bestaat.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

RoD schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:12:
[...]

Nouja, een door het vaccin getriggerd immuunsysteem is in feite voorbereid, en dus nóg efficiënter. Zo efficiënt dat het infectie kan voorkomen. Dat wil dus zeggen dat het virus dat je binnenkrijgt dusdanig snel wordt weggewerkt dat het niet de kans krijgt om zich te nestelen en zich te reproduceren om vervolgens het virus verder te verspreiden. Dat kan een "gewoon efficiënt" immuunssysteem overigens ook, maar die kans is kleiner.

Wat je nu dus globaal genomen ziet is dat door vaccinatie het gemiddelde immuunsysteem zoveel beter wordt dat je 90 procent van de infecties voorkomt. En dat betekent dus in feit dat die 90 procent negatief blijven na blootstelling aan het virus, wat dus aangeeft dat het virus zich niet heeft genesteld in het lichaam. En daarmee neemt als gevolg de besmettelijkheid evenredig af.

Ik weet overigens niet heel zeker of dit nu je vraag beantwoordt.
;) ik ook nog steeds niet!

Ik vraag me wel nu iets anders af, stel je bent gevaccineerd en komt in aanraking met iemand die virus versrpeidt en je krijgt ook daadwerkelijk onbeschadigd covid RNA binnen. je immuunsysteem heeft dan 90% kans het af te weren. Wordt je immuunsysteem dan door dit "train" moment nog beter, efficienter voor een volgende keer?

En bij 90%, betekend dit dan dat je na gemiddeld 10 contact momenten alsnog symptomatisch (ziek) zult worden? Of wordt je na elke afgeweerde, verslagen besmetting steeds beter in afweren en wordt je er nooit / bijna nooit meer ziek van?

een treffende spreuk

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Drardollan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:24:
[...]

Ik vind 5 mensen op 400.000, waarvan 1 dood niet gering. Ook al weet ik dat een link mogelijk niet bestaat.
laat ze het maar goed onderzoeken, dat loopt. Ik zou mezelf nog steeds wel met AZ laten vaccineren (Man en onder de 50).

Zoals ik probeerde te zeggen krijg je zonder vaccineren onherroepelijk covid-19 en dan is de kans nog heel wat minder gering dat het slechte gevolgen voor je heeft. Of voor mensen in je omgeving.

een treffende spreuk

• RoD
  • Niet online

RoD

pro_6or schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:26:
[...]

;) ik ook nog steeds niet!

Ik vraag me wel nu iets anders af, stel je bent gevaccineerd en komt in aanraking met iemand die virus versrpeidt en je krijgt ook daadwerkelijk onbeschadigd covid RNA binnen. je immuunsysteem heeft dan 90% kans het af te weren. Wordt je immuunsysteem dan door dit "train" moment nog beter, efficienter voor een volgende keer?
Weten we niet, maar misschien wel. We geven twee vaccinaties om het immuunsysteem nogmaals te "herinneren" aan het virus, waarmee de immuunreactie nog veel sterker wordt. Of na die vaccinaties een exposure aan het virus nog een zinnige bijdrage levert aan je immuunreactie is niet bekend, maar in theorie zou het kunnen. Overigens is een vaccinatie beter geschikt om je immuunresponse te versterken, want een vaccinatie is daarvoor gemaakt, terwijl het virus juist pogingen doet om je immuunsysteem te omzeilen.

Wat we wel weten is dat bij mensen die al besmet zijn geweest, één vaccinatie waarschijnlijk voldoende is, en daar is dus nu dat nieuwe beleid ook op ingesteld. Nouja, dat en het feit dat er eigenlijk te weinig vaccins zijn.
En bij 90%, betekend dit dan dat je na gemiddeld 10 contact momenten alsnog symptomatisch (ziek) zult worden? Of wordt je na elke afgeweerde, verslagen besmetting steeds beter in afweren en wordt je er nooit / bijna nooit meer ziek van?
Nee, zo moet je het niet zien. Van de 10 mensen die gevaccineerd zijn, blootgesteld zijn aan het virus, en normaal gesproken er besmet mee zouden zijn geraakt, wordt dat nu bij 9 van die 10 mensen voorkomen. Het heeft niets te maken met herhaalde exposure.

Als je het virus eenmaal hebt "verslagen" is de kans enorm klein dat je er een tweede keer wel ziek van wordt. Je immuunsysteem is immers paraat en weet wat het moet doen. Al is ook dat nooit 100% uitgesloten.

• Drardollan
86.478 vandaag *O*

• ijdod
[...]
Ik vind 5 mensen op 400.000, waarvan 1 dood niet gering.
Dit soort getallen hebben meer duiding nodig. Welke aantallen hebben andere aandoeningen? Of zelfs deze aandoeningen in de populatie zonder AZ? AZ ligt nu onder het vergrootglas.

• Drardollan
ijdod schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:53:
[...]

Dit soort getallen hebben meer duiding nodig. Welke aantallen hebben andere aandoeningen? Of zelfs deze aandoeningen in de populatie zonder AZ? AZ ligt nu onder het vergrootglas.
Dat is zeker.

Maar voor mij is het voldoende, samen met alle andere AZ perikelen, om de voorkeur te hebben voor een ander vaccin. Moet kijken hoe het loopt, maar als ik op enige manier de keuze heb dan kies ik niet voor AZ.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:25
[...]

Door Corona hebben er daarvan zo'n 55k langdurige bijwerkingen (langer dan 3 maanden). Het aantal doden ligt aan de leeftijd maar is in alle groepen minstens even hoog. Wel heb je het dan over onderliggende oorzaken, maar die zijn bij dit ook niet uitgesloten.

Dus hoezo is dat niet gering? Met afwachten is je risico nog steeds groter. Het blijft een onderbuikgevoel en is dus geen rationele keuze. (Maar zoals al eerder gezegd, als je weet hoe de mens dit soort dingen bekijkt wel een logische ;) )

[removed]

• ijdod
@Drardollan Ik zou willen weten of we datzelfde beeld niet ook bij andere vaccins zien...

• Drardollan
ijdod schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:58:
@Drardollan Ik zou willen weten of we datzelfde beeld niet ook bij andere vaccins zien...
Pfizer is minstens zo vaak geprikt, en daar hoor je niets van. Vanuit geen enkel land. Ik kan mij niet voorstellen dat bijvoorbeeld UK die 50/50 geprikt heeft en alles onder een vergrootglas heeft liggen dan geen meldingen maakt.

Sowieso is bekend dat Pfizer minder of minder zware bijwerkingen heeft. En dan doel ik op hoofdpijn, wat koorts en dat soort dingen, niet op ernstige zaken.

Eigenlijk komt er enkel slecht nieuws uit de AZ hoek, vanuit Pfizer hoor je enkel positieve signalen. Dat zegt toch wel iets.

• Drardollan
redwing schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:57:
[...]

Door Corona hebben er daarvan zo'n 55k langdurige bijwerkingen (langer dan 3 maanden). Het aantal doden ligt aan de leeftijd maar is in alle groepen minstens even hoog. Wel heb je het dan over onderliggende oorzaken, maar die zijn bij dit ook niet uitgesloten.

Dus hoezo is dat niet gering? Met afwachten is je risico nog steeds groter. Het blijft een onderbuikgevoel en is dus geen rationele keuze. (Maar zoals al eerder gezegd, als je weet hoe de mens dit soort dingen bekijkt wel een logische ;) )
Vandaar dat ik ook zeg dat ik als ik de keuze heb ik voor Pfizer kies. Ook al betekent dat wellicht 1 of 2 weken langer wachten. Niet als ik dan 3 maanden langer moet wachten.

Voor Corona zelf ben ik niet bang, dat houd ik al 13 maanden vol. Die 2 maanden meer of minder zullen het verschil niet meer maken, zeker niet als we zometeen gaan dalen omdat de vaccinaties en natuurlijke immuniteit de overhand gaan krijgen.

• Drardollan
Overigens weet ik niet wat er in de rest van Nederland gaande is, mijn vader heeft net gebeld voor een afspraak en kan aanstaande maandag al terecht voor de eerste prik.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:03
Drardollan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:12:
Overigens weet ik niet wat er in de rest van Nederland gaande is, mijn vader heeft net gebeld voor een afspraak en kan aanstaande maandag al terecht voor de eerste prik.
In mijn stukje van NL heb ik vanmiddag gebeld en kan ik de 6e april terecht voor mijn 1e Pfizer; op de dag waarop voor mij de uitnodiging in principe op de mat zou vallen.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:54

Indoubt

Always be indoubt until sure

Drardollan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:09:
[...]

Pfizer is minstens zo vaak geprikt, en daar hoor je niets van. Vanuit geen enkel land. Ik kan mij niet voorstellen dat bijvoorbeeld UK die 50/50 geprikt heeft en alles onder een vergrootglas heeft liggen dan geen meldingen maakt.

Sowieso is bekend dat Pfizer minder of minder zware bijwerkingen heeft. En dan doel ik op hoofdpijn, wat koorts en dat soort dingen, niet op ernstige zaken.

Eigenlijk komt er enkel slecht nieuws uit de AZ hoek, vanuit Pfizer hoor je enkel positieve signalen. Dat zegt toch wel iets.
Eh, zeer heftige alergische reactie (waaronder bioshock) komt ruim 4 keer zo veel voor bij Pfizer als bij AZ als ik me niet vergis. Staat gewoon op de site van Lareb als ik me niet vergis.

Je mag voorkeur hebben voor wat je graag wil, dat maakt mij verder niet uit. Geen van de vaccins is heilig of 100,00% veilig. Voor mij is het goed genoeg in ieder geval.

edit: site van Lareb voor wie het wil nalezen: https://www.lareb.nl/pages/update-van-bijwerkingen

[ Voor 5% gewijzigd door Indoubt op 02-04-2021 16:17 ]

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:56
Gaat goed met opschalen vandaag 86.478 prikken gezet :)

• ijdod
[...]

Ik heb het niet bijgehouden, ik had het beeld dat juist Pfizer qua 'standaard' bijwerkingen zwaarder was?

Anyway, ik denk dat je niet moet onderschatten dat AZ aangeschoten wild is, en de media van sappige verhalen houdt. Dus wat mij betreft zegt dat (nog) niets.

[ Voor 0% gewijzigd door ijdod op 02-04-2021 16:22 . Reden: typo ]

• Drardollan
henkzelf schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:15:
[...]

In mijn stukje van NL heb ik vanmiddag gebeld en kan ik de 6e april terecht voor mijn 1e Pfizer; op de dag waarop voor mij de uitnodiging in principe op de mat zou vallen.
Hier dus zelfs de dag voor de uitnodiging (die wordt ook dinsdag verwacht). Echt supersnel ineens.

• redwing
[...]

Tja, ik blijf toch wel het idee hebben dat er ook bewust moeilijk wordt gedaan over AZ. Zeker als ik dit soort artikels lees :
Volgens de meest recente cijfers van Lareb zijn er van alle vaccins tot nu toe 6426 meldingen van bijwerkingen binnengekomen. Verreweg de meeste van deze meldingen, bijna 5800, kwamen na inenting met het vaccin van Pfizer/BioNTech. ‘Slechts’ 159 meldingen gingen over het vaccin van AstraZeneca.
En zo zijn er soortgelijke dingen te vinden over trombose-verschijnselen en Pfizer. Aan de andere kant zijn de 'normale' bijwerkingen van Pfizer inderdaad minder, maar de allergische reakties juist weer meer. Al met al heb ik ook het idee dat de focus van media op AZ heel erg meespeelt. En aangezien daarmee de publieke opinie ook gestuurd wordt volgen daar weer akties zoals in Duitsland uit welke het geheel versterken.

[removed]

• redwing
Drardollan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:11:
[...]

Vandaar dat ik ook zeg dat ik als ik de keuze heb ik voor Pfizer kies. Ook al betekent dat wellicht 1 of 2 weken langer wachten. Niet als ik dan 3 maanden langer moet wachten.

Voor Corona zelf ben ik niet bang, dat houd ik al 13 maanden vol. Die 2 maanden meer of minder zullen het verschil niet meer maken, zeker niet als we zometeen gaan dalen omdat de vaccinaties en natuurlijke immuniteit de overhand gaan krijgen.
Snap ik, maar als je naar de cijfers kijkt is er geen enkele reden waarom AZ slechter/anders zou zijn. Maar gezien alle media-meldingen snap ik wel dat dit speelt. Ik ben zelf wat dat betreft misschien juist weer een beetje te nuchter. Ik kan prima naar de getalletjes kijken en daaruit een keuze maken :P

[removed]

• Drardollan
redwing schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:19:
[...]

Tja, ik blijf toch wel het idee hebben dat er ook bewust moeilijk wordt gedaan over AZ. Zeker als ik dit soort artikels lees :

[...]

En zo zijn er soortgelijke dingen te vinden over trombose-verschijnselen en Pfizer. Aan de andere kant zijn de 'normale' bijwerkingen van Pfizer inderdaad minder. Al met al heb ik ook het idee dat de focus van media op AZ heel erg meespeelt. En aangezien daarmee de publieke opinie ook gestuurd wordt volgen daar weer akties zoals in Duitsland uit welke het geheel versterken.
Eens, ze zijn zoals je zegt @ijdod terecht opmerkt toch ook een soort van aangeschoten wild. En alle perikelen eromheen (levering problemen en naamswijziging) maken het niet beter.

Gelukkig gaat Pfizer steeds meer leveren, en leveren die ook stabiel en conform afspraak. Dat geeft sowieso lucht.

• redwing
Drardollan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:20:
[...]

Eens, ze zijn zoals je zegt @ijdod terecht opmerkt toch ook een soort van aangeschoten wild. En alle perikelen eromheen (levering problemen en naamswijziging) maken het niet beter.

Gelukkig gaat Pfizer steeds meer leveren, en leveren die ook stabiel en conform afspraak. Dat geeft sowieso lucht.
Dat laatste is wat mij betreft vooral de reden waarom ik AZ minder leuk vind. Maar dat gaat meer om hoe het bedrijf bezig is en niet het vaccin zelf.

[removed]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wordt er nu al op goed geluk naar de GGD gebeld in de hoop dat er plek is? :?

• henkzelf
MikeyMan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:22:
Nee hoor. RIVM geeft dat (inmiddels) zelf aan:
In totaal gaat het om ruim 950.000 mensen. Zij krijgen het vaccin van BioNTech/Pfizer toegediend. Mensen uit de geboortejaren 1947 en 1948 die nog geen uitnodiging hebben ontvangen kunnen al wel vast een online afspraak inplannen via www.coronavaccinatie-afspraak.nl. Voor de mensen in de overige geboortejaren (1949, 1950, 1951) geldt dat zij een afspraak kunnen maken zodra zij de uitnodiging hebben ontvangen.

https://www.rivm.nl/nieuw...igd-voor-coronavaccinatie

[ Voor 0% gewijzigd door henkzelf op 02-04-2021 16:24 . Reden: typo ]

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• Drardollan
MikeyMan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:22:
Door wie?

• Drardollan
redwing schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:21:
[...]

Dat laatste is wat mij betreft vooral de reden waarom ik AZ minder leuk vind. Maar dat gaat meer om hoe het bedrijf bezig is en niet het vaccin zelf.
We zullen zien. Ondertussen vind er topoverleg plaats over AZ.

Mijn voorspelling: AZ enkel nog 55+ vanaf maandag.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Misschien las ik het verkeerd, dacht hier te zien dat er gebeld was en het lukte.

Maar ik ben pas 30 jaargangen later aan de beurt dus :P

• alexbl69
  • Laatst online: 16:46
Is bijna een gunstig bericht nu de koelkasten uitpuilen :).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Drardollan
MikeyMan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:29:
Misschien las ik het verkeerd, dacht hier te zien dat er gebeld was en het lukte.

Maar ik ben pas 30 jaargangen later aan de beurt dus :P
Er wordt opgeroepen om juist nu te bellen met geboortejaar 1947 en 1948 om de drukte volgende week voor te zijn als de uitnodigingen op de mat vallen. Dus dat is heel bewust gecommuniceerd door de overheid/GGD en wordt gehoor aan gegeven. En dat is mooi, want iedereen die nu belt en snel terecht kan zorgt ervoor dat de mensen straks ook sneller aan de beurt zijn.

Ik vind het prima opgelost op deze manier, zo spreid je eenvoudig wat drukte.

Nu nog een soort van reservelijst systeem optuigen en dan kunnen we nog harder doorgaan. Heb al wel diverse mensen gehoord die al een vaccin hebben gehad omdat ze iemand bij een priklokatie kende en op die manier bericht kregen dat ze konden komen. Daar zou gewoon per priklokatie een inschrijflijst voor moeten komen.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-12 22:52
Drardollan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:20:
[...]

Maar dan moet je er wel bij zeggen dat je liever een ander vaccin neemt omdat AZ slecht leverbaar was en mogelijk de boel aardig verkloot heeft met leveringen aan de EU. Want als je dit trombose verhaal even buiten beschouwing laat, is er dan nog een reden voor jou om het niet te nemen (of op z'n minst een andere te prefereren)? Ben ik dan wel oprecht benieuwd naar, want op dit moment kan mij echt niks schelen hoe de naam van een bedrijf is als het vaccin bewezen werkt en veilig is, of op z'n minst niet minder veilig dan een ander.

Verwijderd

En je kon er ook op wachten... Ook Nederland stoot met Az te prikken bij mensen tot 60 jaar

• Drardollan
Verwijderd schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:50:
En je kon er ook op wachten... Ook Nederland stoot met Az te prikken bij mensen tot 60 jaar
Drardollan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:29:
[...]

Mijn voorspelling: AZ enkel nog 55+ vanaf maandag.
Staatslot kopen? :)

• Drardollan
The Realone schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:42:
[...]

Maar dan moet je er wel bij zeggen dat je liever een ander vaccin neemt omdat AZ slecht leverbaar was en mogelijk de boel aardig verkloot heeft met leveringen aan de EU. Want als je dit trombose verhaal even buiten beschouwing laat, is er dan nog een reden voor jou om het niet te nemen (of op z'n minst een andere te prefereren)? Ben ik dan wel oprecht benieuwd naar, want op dit moment kan mij echt niks schelen hoe de naam van een bedrijf is als het vaccin bewezen werkt en veilig is, of op z'n minst niet minder veilig dan een ander.
Ja, voor mij is het een optelsom waarom ik het liever niet heb. Maar zoals ik aangegeven heb, als ik geen keuze heb dan neem ik hem gewoon.

Voor mij zijn dit de redenen, gesplitst in feiten en onderbuik. Enkele feiten voeden ook de onderbuik, maar schaar ik onder feiten omdat het controleerbaar zo is :)

Feiten:
1. Het hele gedoe rondom leveringen en beloftes
2. Onverklaarbare en plotselinge naamswijziging
3. Sterk verminderde werking tegen Zuid-Afrikaanse variant
4. Verminderde werking tegen Britse variant
5. Relatief veel bijwerkingen (hoofdpijn, koorts)
6. Diverse landen stilgelegd of deels stilgelegd onder bepaalde leeftijd

Onderbuik:
1. Trombose verhaal

Al met al een aardig lijstje wat met name feiten zijn.

En als ik dan de feiten van Pfizer opsom:
1. Leveringen en beloftes worden nagekomen, meer dan zelfs (eerdere en grotere leveringen)
2. Bevestigde werking tegen Zuid-Afrikaanse variant
3. Bevestigde werking tegen Britse variant
4. Bijwerkingen milder
5. Nergens omstreden / stilgelegd of beperkt

En onderbuik:
1. Geen enkel negatief commentaar, dat voelt goed en betrouwbaar

Over Moderna en Janssen kan ik niets zeggen. Moderna is maar marginaal geleverd en Janssen nog niet geleverd.

Op basis van wat ik nu weet zou Pfizer prefereren. Indien mogelijk.

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:37
En daar gaat AZ weer "on hold", nu voor 60 min.

Oorzaak is toch bekend ? Feitelijk een zelfde reactie van het lichaam als op het echte virus in extreme gevallen (bloedstolsels). Schijnen ook behandelingen tegen te zijn. Probleem is natuurlijk dat je er op tijd bij moet zijn en het treed pas op na > 1 week.

Heel benieuwd of Jansen & Jansen dit niet heeft. Ook dat vaccin is op basis van een "vector" ipv de RNA methode (lichaam maakt eerst soort virus aan, afweer reageert erop).

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Drardollan
loekf2 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:56:
En daar gaat AZ weer "on hold"

Oorzaak is toch bekend ? Feitelijk een zelfde reactie van het lichaam als op het echte virus in extreme gevallen (bloedstolsels). Schijnen ook behandelingen tegen te zijn. Probleem is natuurlijk dat je er op tijd bij moet zijn en het treed pas op na > 1 week.
Een beetje vergelijkbaar met de Spaanse Griep begin 20e eeuw had. Die sloeg vooral toe bij jonge mensen omdat het immuunsysteem op hol sloeg, ouderen hadden daar minder last van omdat die een trager immuunsysteem hebben.
Heel benieuwd of Jansen & Jansen dit niet heeft. Ook dat vaccin is op basis van een "vector" ipv de RNA methode (lichaam maakt eerst soort virus aan, afweer reageert erop).
Dat is afwachten, eerst maar eens een 20 miljoen prikken met Janssen (het is Janssen of Johnsson & Johnsson als ik het goed heb?).

• loekf2
Drardollan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:58:
[...]

Een beetje vergelijkbaar met de Spaanse Griep begin 20e eeuw had. Die sloeg vooral toe bij jonge mensen omdat het immuunsysteem op hol sloeg, ouderen hadden daar minder last van omdat die een trager immuunsysteem hebben.

[...]

Dat is afwachten, eerst maar eens een 20 miljoen prikken met Janssen (het is Janssen of Johnsson & Johnsson als ik het goed heb?).
Jansen is de NL tak in Leiden, die ook feitelijk het vaccin gemaakt hebben.

Europa is goed bezig. Geloof dat amerikanen bijna alleen maar Pfizer prikken. Dat is een Amerikaans bedrijf, maar vaccin kwam uit Duitsland. Maar Big Pharma is overwegend Amerikaans.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Drardollan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:58:
[...]

In de VS zijn inmiddels al 3,5 miljoen mensen met het J&J vaccin geprikt.

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

loekf2 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:01:
[...]

Europa is goed bezig. Geloof dat amerikanen bijna alleen maar Pfizer prikken. Dat is een Amerikaans bedrijf, maar vaccin kwam uit Duitsland. Maar Big Pharma is overwegend Amerikaans.
VS heeft 70 miljoen moderna, 80 miljoen pfizer en 3,5 miljoen J&J geprikt.
https://ourworldindata.or...manufacturer?country=~USA

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 02-04-2021 17:03 ]

PSN

• Drardollan
loekf2 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:01:
[...]

Weet ik, maar je noemde het Janssen & Janssen. En dat is niet correct dacht ik :)

• Drardollan
YakuzA schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:02:
[...]

In de VS zijn inmiddels al 3,5 miljoen mensen met het J&J vaccin geprikt.
Een mooi begin. Dat vind ik 1 van de voordelen dat we iets trager zijn dan andere landen, dat brengt problemen met zich mee maar geeft ook de kans om heel even de kat uit de boom te kijken :)

• Drardollan
YakuzA schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:03:
[...]

VS heeft 70 miljoen moderna, 80 miljoen pfizer en 3,5 miljoen J&J geprikt.
https://ourworldindata.or...manufacturer?country=~USA
Bijzonder eigenlijk, Moderna is hier amper geleverd/beschikbaar.

Goed nieuws als de USA snel klaar is, blijft er meer voor ons over van Pfizer, Moderna en J&J.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Drardollan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:04:
[...]

Een mooi begin. Dat vind ik 1 van de voordelen dat we iets trager zijn dan andere landen, dat brengt problemen met zich mee maar geeft ook de kans om heel even de kat uit de boom te kijken :)
Klopt, maar daarom is het ook raar dat dit bij de 10 miljoen AZ prikken in de UK niet is geconstateerd.

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Drardollan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:05:
[...]

Bijzonder eigenlijk, Moderna is hier amper geleverd/beschikbaar.

Goed nieuws als de USA snel klaar is, blijft er meer voor ons over van Pfizer, Moderna en J&J.
Moderna is amper besteld, dus dan is het ook beperkt beschikbaar idd:
YakuzA in "Coronavaccinatie: de uitrol (beleid, strategie ed)."

PSN

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:05:
[...]

Klopt, maar daarom is het ook raar dat dit bij de 10 miljoen AZ prikken in de UK niet is geconstateerd.
Ook in de UK zijn er cases: https://www.reuters.com/a...vaccine-use-idUSKBN2BO6Y0

• Drardollan
YakuzA schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:05:
[...]

Ik zou moeten gissen naar de oorzaak, kan er niets zinnigs over zeggen. Wellicht minder goed bekeken, batches die aangepast zijn, andere leeftijden en zo zijn er nog wel meer opties.

Maar ook vanuit de UK komen langzaam meer slechtere berichten met betrekking tot AZ.

• Drardollan
YakuzA schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:06:
[...]

Yep, geen idee waarom.

Maar uiteindelijk maakt het niet uit, nu is er een run op elk vaccin. Over enkele weken zijn veel landen een stuk verder gevorderd en zal de vraag wat afnemen.

• R0w!N
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:13
https://nos.nl/artikel/23...r-mensen-tot-60-jaar.html

AZ blijft toch min of meer een zorgenkindje. Ik snap persoonlijk niet dat NL continue zelf de onderzoeken wil doen. Zoals oorzaken zijn bekend, conclusie is dat de voordelen opwegen tegen de nadelen.
Helaas moeten we deze trieste gebeurtenissen accepteren, echter denk ik voor het vertrouwen van vaccineren hier toch wederom flink een deuk oploopt.

• Drardollan
R0w!N schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:09:
https://nos.nl/artikel/23...r-mensen-tot-60-jaar.html

AZ blijft toch min of meer een zorgenkindje. Ik snap persoonlijk niet dat NL continue zelf de onderzoeken wil doen. Zoals oorzaken zijn bekend, conclusie is dat de voordelen opwegen tegen de nadelen.
Helaas moeten we deze trieste gebeurtenissen accepteren, echter denk ik voor het vertrouwen van vaccineren hier toch wederom flink een deuk oploopt.
Ik denk dat we hiermee juist het algemene vertrouwen in de vaccins omhoog duwen. We laten keer op keer zien dat we mogelijke problemen serieus nemen en schromen niet om op de rem te trappen danwel ons beleid aan te passen.

• Drardollan
YakuzA schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:10:
[...]

Ja, dat ze er waren wist ik idd, maar die constatering kwam pas ver nadat er in de EU gestopt werd met prikken.
Dus tot die tijd is er daar niks over gealarmeerd/gedaan in de UK?
Het duurt altijd even voor iets opvalt.

Kijk maar naar Corona, toen dat startte eind 2019 dacht men ook dat het een simpele longontsteking was. Pas toen het los ging, ging men verder kijken in Wuhan en bleek er meer aan de hand te zijn.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005

Onbekend

...

Drardollan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:10:
[...]

Ik denk dat we hiermee juist het algemene vertrouwen in de vaccins omhoog duwen. We laten keer op keer zien dat we mogelijke problemen serieus nemen en schromen niet om op de rem te trappen danwel ons beleid aan te passen.
Je kan het ook andersom zien:
Ondanks allerlei verhalen over bijwerkingen die kunnen lijden tot de dood, negeert Nederland dat volledig en doet net of er niets aan de hand is.
Je ziet al dat mensen steeds kritischer worden op de beperkingsmaatregelen die genomen worden, en er komt nog bij dat in de afgelopen week in de politiek het e.e.a. is verzwegen en gelogen. Dit laatste heeft weliswaar niet direct met het vaccin of virus te maken, maar helpt zeker niet mee in het algemene vertrouwen tussen "Den Haag" en de bevolking.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-12 09:26
Verwijderd schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:50:
Inderdaad, ik wordt hier zo moe van. Als er in de UK en US miljoenen prikken gezet zijn waar er blijkbaar niet noemenswaardige aantallen bijwerkingen zijn, dan kunnen wij toch gewoon doorprikken?

En 1 geval op de 100.000 vind ik een dusdanig kleine kans, daar moet je als overheid niet de boel voor gaan stil leggen.
Je moet het in perspectief blijven zien, dus als je 100 doden kunt voorkomen te koste van 1 willekeurig overlijdensgeval, dan moet je doorgaan met prikken. (zo zou de overheid erin moeten staan, want zij kan de menselijke factor eruit filteren.)

Verwijderd

gustaveau schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:55:
[...]

Inderdaad, ik wordt hier zo moe van. Als er in de UK en US miljoenen prikken gezet zijn waar er blijkbaar niet noemenswaardige aantallen bijwerkingen zijn, dan kunnen wij toch gewoon doorprikken?

En 1 geval op de 100.000 vind ik een dusdanig kleine kans, daar moet je als overheid niet de boel voor gaan stil leggen.
Je moet het in perspectief blijven zien, dus als je 100 doden kunt voorkomen te koste van 1 willekeurig overlijdensgeval, dan moet je doorgaan met prikken. (zo zou de overheid erin moeten staan, want zij kan de menselijke factor eruit filteren.)
Afweging van belangen. Voor een gezonde jonge vrouw is de kans op overlijden door corona niet hoger dan 1 op 100.000. Ik begrijp het daarom wel. Een reden om het (versneld) aan 65+ te gaan geven.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gustaveau schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:55:
[...]

Nou, dat perspectief is wel belangrijk om daar per leeftijdscategorie een weging in te maken.

Fictieve getallen:
70+ : 1:100.000 kans op bijwerkingen, 1:20:000 kans op corona problemen ==> Lekker vaccineren met AZ
50-70: 1:50.000 kans op bijwerkingen 1:40.000 kans op corona problemen ==> Doe maar AZ
30-50: 1:30.000 kans op bijwerkingen 1:200.000 kans op corona problemen ==> Doe maar geen AZ

• loekf2
Verwijderd schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:58:
[...]

Afweging van belangen. Voor een gezonde jonge vrouw is de kans op overlijden door corona niet hoger dan 1 op 100.000. Ik begrijp het daarom wel. Een reden om het (versneld) aan 65+ te gaan geven.
Ja, maar doen we dat ook ? Heb het idee dat we nou 60 min stoppen met AZ (dat zijn zorgmedewekers en risico groepen), maar niet snel schakelen. Kortom we schuiven met z'n allen weer paar weken op. Zo halen we de herfst wel.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:00:
[...]

Nou, dat perspectief is wel belangrijk om daar per leeftijdscategorie een weging in te maken.

Fictieve getallen:
70+ : 1:100.000 kans op bijwerkingen, 1:20:000 kans op corona problemen ==> Lekker vaccineren met AZ
50-70: 1:50.000 kans op bijwerkingen 1:40.000 kans op corona problemen ==> Doe maar AZ
30-50: 1:30.000 kans op bijwerkingen 1:200.000 kans op corona problemen ==> Doe maar geen AZ
Ik denk dat je die getallen nog door 2 kunt delen aangezien het alleen vrouwen betreft die sterven aan trombose met dat bloedplaatjes verhaal?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:05:
[...]

Ik denk dat je die getallen nog door 2 kunt delen aangezien het alleen vrouwen betreft die sterven aan trombose met dat bloedplaatjes verhaal?
Hence het 'fictieve getallen' ;)

• loekf2
MikeyMan schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:06:
[...]

Hence het 'fictieve getallen' ;)
En kan er nog een genetische invloed zijn ? Vind het vaag dat ze in de UK op veel meer prikken relatief veel minder trombose gevallen hebben.

• honey
  • Laatst online: 17-12 06:29
Het grappige is dat ze in de VS hetzelfde hadden, maar dan met een mRNA vaccin. Dit krijg je als je bestuurders laat beslissen over het vaccinatiebeleid. Paniek, meteen reageren en totaal onvermogen om te kunnen wegen. Het is jammer dat het vertrouwen er niet beter op wordt.

Met de Engelse variant is toch een vaccinatiegraad nodig van ruim 70%.

• gustaveau
Het aparte is dus dat we die paniekreactie overal op het vasteland van Europa terugzien, maar dat dit in de UK en US zo goed als niet heeft plaatsgevonden.
Natuurlijk zijn er daar ook mensen met (heftige) bijwerkingen geweest, of zelfs sterfgevallen, maar niet buiten de verwachtingen dus gaan ze daar gewoon door.

We moeten ons in NL ook goed realiseren dat pauzeren van de vaccinaties waarschijnlijk meer levens kost, dan dat ene leven dat we proberen te redden!
(hoewel ik me goed besef dat je dit heel moeilijk kunt meten natuurlijk)

• blissard
@gustaveau misschien dat we hier (in veel Europese landen) toch onvoldoende doordrongen zijn van de ernst van de situatie. Blijkbaar is in veel andere landen duidelijk dat je de luxe niet hebt om gewoon even voor de zekerheid te stoppen met vaccineren. Dat zie je ook in de manier waarop we met de snelheid van vaccineren omgaan. Een vertraging van een paar weken is geen probleem en een miljoen vaccins in de vriezer ook niet.

[ Voor 5% gewijzigd door blissard op 02-04-2021 18:41 ]

• henkzelf
YakuzA schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:06:
[...]

Op het 23 maart vaccinatie-schema (te zien bij Yorick op coronabeeld.nl) staan toch 14,2 miljoen dosis t/m Q4.

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-12 22:00
Heeft iemand een idee wat er gebeurt met de voorrang groepen die al een afspraak hebben bij de GGD, zouden die, mocht AZ gecanceld worden, dan alsnog met een ander vaccin geprikt worden waardoor de rest verder opschuift?

Voor mij persoonlijk is het simpel, geen vaccinatie medio april betekent exit blijf thuis. Heb verdorie al een jaar in onvrijwillige zelfopsluiting moeten zitten ivm mijn vrouw die halverwege April de eerste moderna krijgt, genoeg is genoeg.

• gustaveau
blissard schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:39:
@gustaveau misschien dat we hier (in veel Europese landen) toch onvoldoende doordrongen zijn van de ernst van de situatie. Blijkbaar is in veel andere landen duidelijk dat je de luxe niet hebt om gewoon even voor de zekerheid te stoppen met vaccineren. Dat zie je ook in de manier waarop we met de snelheid van vaccineren omgaan. Een vertraging van een paar weken is geen probleem en een miljoen vaccins in de vriezer ook niet.
Het formeren van een nieuw kabinet, en wie wat heeft gezegd over 1 persoon is natuurlijk veel belangrijker dan druk op de ketel houden m.b.t vaccinaties....

Normaal gesproken zou je zeggen, tijd om de straat op te gaan en te demonstreren tegen die laks- en traagheid!
Maar wat was daar ook alweer mee....?

• RoD
  • Niet online

RoD

gustaveau schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:30:
Het aparte is dus dat we die paniekreactie overal op het vasteland van Europa terugzien, maar dat dit in de UK en US zo goed als niet heeft plaatsgevonden.
Natuurlijk zijn er daar ook mensen met (heftige) bijwerkingen geweest, of zelfs sterfgevallen, maar niet buiten de verwachtingen dus gaan ze daar gewoon door.

We moeten ons in NL ook goed realiseren dat pauzeren van de vaccinaties waarschijnlijk meer levens kost, dan dat ene leven dat we proberen te redden!
(hoewel ik me goed besef dat je dit heel moeilijk kunt meten natuurlijk)
Nouja, het is vrij goed te meten. We weten al vrij goed hoeveel mensen er dood gaan aan Covid, hoe effectief de vaccins zijn, en dat kun je goed tegenover het risico op trombose zetten. De EMA heeft al aangegeven dat de benefit-risk sowieso positief is (pending nieuwe cases).

• RoD
  • Niet online

RoD

honey schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:16:
Het grappige is dat ze in de VS hetzelfde hadden, maar dan met een mRNA vaccin. Dit krijg je als je bestuurders laat beslissen over het vaccinatiebeleid. Paniek, meteen reageren en totaal onvermogen om te kunnen wegen. Het is jammer dat het vertrouwen er niet beter op wordt.

Met de Engelse variant is toch een vaccinatiegraad nodig van ruim 70%.
Bestuurders beslissen weliswaar, maar laten zich leiden door de adviezen van de medische instituten. In ons geval de Gezondheidsraad en het CBG.

• honey
RoD schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 19:45:
[...]

Bestuurders beslissen weliswaar, maar laten zich leiden door de adviezen van de medische instituten. In ons geval de Gezondheidsraad en het CBG.
Adviseren wel, maar ze volgen adviezen lang niet altijd op. Zeer frustrerend om als inhoudelijk deskundige te worden 'overruled' door bestuurders.

... en, nu ik het er toch over heb, ook zeer frustrerend om dingen te doen enkel voor de bühne.

• RoD
  • Niet online

RoD

honey schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 19:57:
[...]

Adviseren wel, maar ze volgen adviezen lang niet altijd op. Zeer frustrerend om als inhoudelijk deskundige te worden 'overruled' door bestuurders.

... en, nu ik het er toch over heb, ook zeer frustrerend om dingen te doen enkel voor de bühne.
Welk advies is er omtrent de vaccinaties niet opgevolgd dan? Volgens mij is altijd vrij goed de lijn van de Gezondheidsraad/CBG gevolgd. Behalve toen er in het begin van de vaccinatiecampagne eerst de ziekenhuismedewerkers werden ingeënt.

Verwijderd

Wolly schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:05:
[...]

Dat kan ook een volledig gebaissed zijn natuurlijk. De meeste mensen onder de 60 die gevaccineerd zijn, werken in de zorg... En laten vrouwen daar nu juist heel zwaar overtegenwoordigd zijn. Ook bij mannen is trombose gezien btw.. Niet uitsluitend een vrouwen aangelegenheid.

• honey
RoD schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 19:59:
[...]

Welk advies is er omtrent de vaccinaties niet opgevolgd dan? Volgens mij is altijd vrij goed de lijn van de Gezondheidsraad/CBG gevolgd. Behalve toen er in het begin van de vaccinatiecampagne eerst de ziekenhuismedewerkers werden ingeënt.
Ik weet zo niet welke adviezen specifiek over het vaccineren niet opgevolgd zijn, maar ik weet wel dat adviezen in het algemeen van deskundigen regelmatig genegeerd worden. Dat is gewoon hoe de werkelijkheid is. Elke professional in de publieke gezondheidszorg kan dat beamen.

Voorbeeld: Al sinds de zomer werd door gebruikers en ook artsen infectieziektebestrijding aangegeven dat CoronIT te open is en onveilig. Er werd bestuurlijk niks mee gedaan.
Ik moet de eerste deskundige nog horen die AZ onveilig vind.

[ Voor 9% gewijzigd door honey op 02-04-2021 20:49 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

honey schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:47:
[...]

Ik weet zo niet welke adviezen specifiek over het vaccineren niet opgevolgd zijn, maar ik weet wel dat adviezen in het algemeen van deskundigen regelmatig genegeerd worden. Dat is gewoon hoe de werkelijkheid is. Elke professional in de publieke gezondheidszorg kan dat beamen.

Voorbeeld: Al sinds de zomer werd door gebruikers en ook artsen infectieziektebestrijding aangegeven dat CoronIT te open is en onveilig. Er werd bestuurlijk niks mee gedaan.
Vaccinatiestraten worden geopend op locaties waar het organisatorisch niet handig is, maar bestuurlijk wordt het geëist, omdat regionale bestuurders (gemeenten) dat willen.
Ik moet de eerste deskundige nog horen die AZ onveilig vind.
Ok, ik snap je punt. Ik had het echter alleen over medisch-inhoudelijke zaken omtrent de vaccinaties. :) En de eerste pauze is dus gedaan op basis van het CBG, en deze huidige pauzering is op basis van de adviezen van de Gezondheidsraad én CBG gedaan. Dus in die zin wordt de beslissing wel gestaafd door de deskundigen.

Dat is echter wat anders dan het vaccin onveilig vinden. De pauzering is uit voorzorg, en wordt gedaan ondanks dat het CBG ook beaamt dat de benefit-risk voorlopig nog gewoon positief is.

Maar, ik denk zeker dat de publieke opinie / geloofwaardigheid erin meespeelt. Een van de taken van het CBG is ook het vertrouwen van het publiek in de bewaking van de medicijnveiligheid bewaren. Of deze beslissingen daarmee helpen, weet ik overigens niet. Al is zaken niet transparant communiceren ook niet per se de beste oplossing...

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:12:
[...]

Dat kan ook een volledig gebaissed zijn natuurlijk. De meeste mensen onder de 60 die gevaccineerd zijn, werken in de zorg... En laten vrouwen daar nu juist heel zwaar overtegenwoordigd zijn. Ook bij mannen is trombose gezien btw.. Niet uitsluitend een vrouwen aangelegenheid.
Zou kunnen, ik ging uit van hetgeen Lareb meldde nl. vijf vrouwen met trombose icm verlaagd aantal bloedplaatjes.

• honey
RoD schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:52:
[...]

Ok, ik snap je punt. Ik had het echter alleen over medisch-inhoudelijke zaken omtrent de vaccinaties. :) En de eerste pauze is dus gedaan op basis van het CBG, en deze huidige pauzering is op basis van de adviezen van de Gezondheidsraad én CBG gedaan. Dus in die zin wordt de beslissing wel gestaafd door de deskundigen.

Dat is echter wat anders dan het vaccin onveilig vinden. De pauzering is uit voorzorg, en wordt gedaan ondanks dat het CBG ook beaamt dat de benefit-risk voorlopig nog gewoon positief is.

Maar, ik denk zeker dat de publieke opinie / geloofwaardigheid erin meespeelt. Een van de taken van het CBG is ook het vertrouwen van het publiek in de bewaking van de medicijnveiligheid bewaren. Of deze beslissingen daarmee helpen, weet ik overigens niet. Al is zaken niet transparant communiceren ook niet per se de beste oplossing...
Je laatste opmerking speelt zeker een grote rol. Inhoudsdeskundigen hebben maar een hele beperkte stem in het geheel. Het zijn vooral bestuurlijke beslissingen.

Het is alleen frustrerend dat het weer langer gaat duren. GGD'en staan ook al maanden klaar en draaien op 10-20% van de capaciteit. Het had al klaar kunnen zijn.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

honey schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:28:
[...]
Je laatste opmerking speelt zeker een grote rol. Inhoudsdeskundigen hebben maar een hele beperkte stem in het geheel. Het zijn vooral bestuurlijke beslissingen.

Het is alleen frustrerend dat het weer langer gaat duren. GGD'en staan ook al maanden klaar en draaien op 10-20% van de capaciteit. Het had al klaar kunnen zijn.
Het OMT zit vol met inhoudsdeskundigen toch?
Die hebben een flinke stem in het geheel.

PSN

• honey
YakuzA schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:46:
[...]

Het OMT zit vol met inhoudsdeskundigen op hun eigen gebied. Het zijn niet allemaal virologen bijv. Nu weet ik niet precies hoe het daar gaat, dus ik kan daar niks over zeggen, behalve dat er vaak felle discussies en meningsverschillen kunnen zijn.

We hebben ook allemaal gezien dat het OMT andere adviezen geeft dan de overheid uiteindelijk heeft doorgezet. Op zich is dat geen probleem, er zijn ook andere belangen dan alleen het medische. Het is alleen dat het best frustrerend is hoe het vaccinatieprogramma gaat.

Alle vaccins doen exact hetzelfde. In de VS hadden ze exact deze discussie met het Pfizer of Moderna vaccin (een mRNA vaccin). Alle vaccins presenteren het spike-eiwit aan ons immuunsysteem waarop we antistoffen maken. Niks meer, niks minder. Het doormaken van COVID-19 is vele malen ernstiger (ik heb er veel gezien), er is al zeer veel gevaccineerd zonder grote problemen, en thrombo-embolische aandoeningen komen altijd voor, met name bij jonge vrouwen. Ik vind het niet helemaal handig dat bestuurders elke keer in de paniek schieten. Als ik al niet gevaccineerd was, zou ik zonder aarzelen AZ nemen, liefst vandaag nog.

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:46:
[...]

Niet op het gebied van veiligheidsbewaking en het inzetten van de vaccins. Daar gaan respectievelijk het CBG en de Gezondheidsraad over.

• blissard
Het vaccineren met AZ door de GGD is blijkbaar volledig stopgezet. https://www.leidschdagblad.nl/cnt/DMF20210403_75476014
Omdat de opgeroepen 60+ groep te klein is en ze geen vaccins willen verspillen.

[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 03-04-2021 10:19 ]

• henkzelf
honey schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:28:
[...]

Verwachte leveringen t/m morgen: 3,2 miljoen (alle soorten tot nu toe twee prikken per persoon)
Nodig voor "klaar": 70% van 17,4 miljoen maal ca 80% participatie is: 19,5 miljoen.
Dus nee, het had niet al lang klaar kunnen zijn.

• honey
henkzelf schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:20:
[...]

Verwachte leveringen t/m morgen: 3,2 miljoen (alle soorten tot nu toe twee prikken per persoon)
Nodig voor "klaar": 70% van 17,4 miljoen maal ca 80% participatie is: 19,5 miljoen.
Dus nee, het had niet al lang klaar kunnen zijn.
Het had al klaar kunnen zijn, als er een betere inkoop was en een betere verdeling door alle personen met een bewezen COVID-19 infectie (kun je zo uit CoronIT trekken) achter aan te laten sluiten (er is waarschijnlijk nog voldoende immuniteit) of minstens 6 maanden na infectie pas te vaccineren.

De media heeft een grote invloed op de beeldvorming. Steeds lees je dat 'ze (GGD) niet klaar zijn', terwijl ze al maanden klaar zijn en vooral duimen moeten draaien omdat er geen vaccin is. Er is te veel bestuurlijke bemoeienis. Iedereen moet er iets van vinden en elke keer gaat dat ten koste van efficiëntie.

[ Voor 6% gewijzigd door honey op 03-04-2021 10:55 ]

• henkzelf
Ja, maar na deskundig advies is het besluit (om de 2e prik uit te stellen als je de afgelopen xxx weken corona hebt gehad) ook pas deze week genomen en ijlings als slotvraag aan het afspraken-belscript toegevoegd (eigen waarneming gisteren).
Over het een halfjaar uitstellen van de 1e prik bij positief geteste personen is nog geen advies of besluit.

Dus... achteraf ja, maar zorgvuldigheid is (voor mij) ook belangrijk.

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:47
blissard schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:19:
Het vaccineren met AZ door de GGD is blijkbaar volledig stopgezet. https://www.leidschdagblad.nl/cnt/DMF20210403_75476014
Omdat de opgeroepen 60+ groep te klein is en ze geen vaccins willen verspillen.
Groep 60+ is te klein, dus stoppen ze maar met vaccineren? Maar geen vaccins willen verspillen? Huh.

• honey
Pukson schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:09:
[...]

Groep 60+ is te klein, dus stoppen ze maar met vaccineren? Maar geen vaccins willen verspillen? Huh.
Je haalt meerdere vaccinaties uit één flacon. Als je te weinig mensen hebt om te vaccineren moet je de rest weggooien. Ze blijven gewoon liggen totdat ze gebruikt worden. Maar, dat zou maar één flacon zijn.
Ik denk dat logistiek ook een rol speelt. Ik heb verhalen gehoord dat op een hele dag maar 20 mensen ingepland zijn op één locatie.

• XVI
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

XVI

honey schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:20:
[...]

Je haalt meerdere vaccinaties uit één flacon. Als je te weinig mensen hebt om te vaccineren moet je de rest weggooien. Ze blijven gewoon liggen totdat ze gebruikt worden. Maar, dat zou maar één flacon zijn.
Ik denk dat logistiek ook een rol speelt. Ik heb verhalen gehoord dat op een hele dag maar 20 mensen ingepland zijn op één locatie.
Ik vind het een wankel verhaal. Ze zeggen ook dat er eigenlijk helemaal geen voorraad is.
En je kunt toch alle voorraad die er wel is naar één of twee GGD's sturen? Denk dat een hoop mensen graag iets verder zouden reizen. Dit begint toch langzaamaan als damage control te klinken.
Pagina: 1 ... 33 ... 101 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om de uitrol van de coronavaccins te bespreken, de strategie, het beleid, de voortgang end dergelijke. Het subforum COR valt onder het AWM beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid. Dus ook hier onderbouw je je posts waar nodig met bronnen.

Allerlei persoonlijke updates mogen hier: De Covid kroeg. In dit topic horen ze dus niet thuis en worden ze ook gewoon weggehaald.