alles kan off-topic
Door op andere landen te leunen hebben we die afhankelijkheid laten ontstaan inderdaad. True, true. Al heel lang. Voor veel andere produkten ook natuurlijk. Voor wat medicijnproduktie betreft zie ik wél een bewustzijn ontstaan; zoals er uberhaupt een bewustzijn aan het ontstaan is over de opkomst en afhankelijkheid van China en India daarin. Er is de laatste jaren vaak sprake van medicijntekortten geweest in Europa (en in Nederland natuurlijk extra, door onze scherpe prijsonderhandelingen). In Nederland ziet men wel in dat we iets van Europese produktie moeten gaan terugbrengen. Maar de urgentie is nog groeiende in Europa en nog vrij vers. Er wordt nu onderzoek naar gedaan in de Europese commissie. In september komen daar de resultaten van die als basis moeten gaan dienen voor maatregelen. Dit gaat nog jaren duren denk ik, voordat daar echt iets mee gebeurd.Ankona schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:29:
In Europa heb je allemaal landen waarin de regering het niet aan de eigen bevolking (kiezers) kan verkopen om extra investeringen te doen in zaken waarvoor je ook op andere landen kunt leunen. Dat zie je al jaren op het gebied van defensie en nu in de farmacie.
Nee? Als het om het uitbreiden van Europese vaccinproductiecapaciteit gaat is het niet mogelijk om landen, op dit moment, met elkaar mee te kunnen krijgen? We zullen zien... Ik blijf i.i.g hopen
Welke productie? Van corona vaccins nu? Tegen de tijd dat die fabrieken er staan is het probleem voorbij. Voor de toekomstige pandemie? Dan moet je nu fabrieken neerzetten die niks gaan doen tot we weer een pandemie hebben, en dan hopen dat ze de juiste soort vaccins kunnen maken?Tierelier schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:20:
Ik hoop ontzettend dat Europa grote fabrieken bouwt om voortaan zelf de productie voor eigen markt op zich te kunnen nemen.
Onder de streep lijkt het mij sowieso een goed idee om niet te afhankelijk te zijn van het buitenland voor je medicijnen. Maar gewoon wat grote fabrieken bouwen is een heel stuk makkelijker gezegd, dan op een nuttige manier gedaan.
Als je in de veronderstelling bent dat corona helemaal weggaat is dat inderdaad zo. Mocht het net als de griep zijn en ieder jaar met een andere mutant aan komen zetten waar tegen de huidige vaccins niks of weinig doen en waarbij het ziekteverloop ongeveer gelijk is aan het huidige, is eigen productie misschien wel handig.Sissors schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:40:
[...]
Welke productie? Van corona vaccins nu? Tegen de tijd dat die fabrieken er staan is het probleem voorbij. Voor de toekomstige pandemie? Dan moet je nu fabrieken neerzetten die niks gaan doen tot we weer een pandemie hebben, en dan hopen dat ze de juiste soort vaccins kunnen maken?
Onder de streep lijkt het mij sowieso een goed idee om niet te afhankelijk te zijn van het buitenland voor je medicijnen. Maar gewoon wat grote fabrieken bouwen is een heel stuk makkelijker gezegd, dan op een nuttige manier gedaan.
Dat betekent, stam + t .
Dat zou wél mooi zijn natuurlijk. Maar dit virus gaat niet meer weg volgens mij. Er blijven waarschijnlijk continu vaccins nodig.Sissors schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:40:
[...]
Welke productie? Van corona vaccins nu? Tegen de tijd dat die fabrieken er staan is het probleem voorbij...
Ja daarnaast, ook nog eens voor de toekomst. Dit gaat sowieso nog wel eens gebeuren, volgens virologen.Sissors schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:40:
[...]
Voor de toekomstige pandemie? Dan moet je nu fabrieken neerzetten die niks gaan doen tot we weer een pandemie hebben, en dan hopen dat ze de juiste soort vaccins kunnen maken?
Puur mijn mening natuurlijk, want het is allemaal onmogelijk te voorspellen allemaal... Misschien heeft het virus qua mutaties nu wel alles gedaan waar het toe in staat is zo'n beetje. Het zou kunnen. Who knows
[ Voor 6% gewijzigd door Tierelier op 10-03-2021 15:05 ]
De Mexicaanse griep is toch ook maar 1 keer geweest met een grote vaccinatie campagne voor de risico en gerelateerde groepen. Ik heb iig nooit gehoord dat mensen daar jaarlijks een vaccinatie voor moesten halen omdat het terugkwam.
De mexicaanse griep gaat nog steeds rond toch?jongetje schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:26:
Ik vraag me af waarom het zo is dat het nooit weggaat?
De Mexicaanse griep is toch ook maar 1 keer geweest met een grote vaccinatie campagne voor de risico en gerelateerde groepen. Ik heb iig nooit gehoord dat mensen daar jaarlijks een vaccinatie voor moesten halen omdat het terugkwam.
Wikipedia: Mexicaanse griep
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
De forecast is nu doorgeschoven naar 18 April, maar Janssen is daar nog niet in opgenomen:PEBKAC schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:57:
[...]
Ik dacht dat Janssen begin April zou worden geleverd, maar dat zou inderdaad een hoop verklaren
https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties
PSN
Ik heb zelf het debat niet gevolgd, maar is dit inderdaad zo?
Ik zie er nergens iets over staan in de media.
https://twitter.com/LeonieSazias/status/1369670214439342080
Ik zou dan wel blij zijn, mijn vrouw moet over 2 weken. Zorg, geen risicogroep.Rzaan schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:43:
Leonie Sazias claimt op Twitter dat Hugo de Jonge gezegd heeft dat partners bij de GGD samen gevaccineerd kunnen worden. Ook als ze niet uit hetzelfde geboortejaar zijn, en in verschillende groepen vallen. Bijvoorbeeld 79 en 73.
Ik heb zelf het debat niet gevolgd, maar is dit inderdaad zo?
Ik zie er nergens iets over staan in de media.
https://twitter.com/LeonieSazias/status/1369670214439342080
Ik verwacht dat het alleen voor de ouderen geldt als het zo is. Het enige probleem is dat je zeker weet bij elke uitspraak van de Jonge is dat die uitspraak niet klopt.codex schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:59:
[...]
Ik zou dan wel blij zijn, mijn vrouw moet over 2 weken. Zorg, geen risicogroep.
Misschien teveel onzekerheid en daarom niet is opgenomen?YakuzA schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:26:
[...]
De forecast is nu doorgeschoven naar 18 April, maar Janssen is daar nog niet in opgenomen:
https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties
Zolang een vaccin niet is goedgekeurd lijkt het me logisch dat deze nog niet opgenomen is.PEBKAC schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:42:
[...]
Misschien teveel onzekerheid en daarom niet is opgenomen?
*knip* iets constructiever graagjongetje schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:54:
[...]
Zolang een vaccin niet is goedgekeurd lijkt het me logisch dat deze nog niet opgenomen is.
[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 11-03-2021 12:40 ]
Het ligt ook een beetje aan hoe goed ter been ze zijn. Voor mijn oom en tante is het een flink stressvolle onderneming om naar centrum Utrecht te reizen. En nu heb ik er geen probleem mee om ze 4 keer heen en weer te rijden, maar ik kan mij voorstellen dat het voor een aantal van die groep wel fijn is dat het te combineren valt en dus het aantal reizen te halveren.vanaalten schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:44:
Mijn ouders (~77 en ~80 jaar oud) waren juist wel blij dat ze niet tegelijkertijd aan de beurt waren. Als iemand last heeft van bijverschijnselen is het toch fijn als de ander gewoon de zorgtaken op zich kan nemen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Ik hoorde gister wel van mijn vader dat hij volgende week zaterdag bij de huisarts wordt gevaccineerd met AstraZeneca. Maar hij is pas 65 jaar. Wellicht risicogroep dan door wat medische historie, alhoewel hij nu gewoon top fit is.Rzaan schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:42:
Heeft er al iemand gehoord van een kennis of familielid van 75 - 80 jaar, dat deze nog deze week of volgende week haar of zijn 1ste vaccin gaat krijgen?
Ik ben het overzicht een beetje kwijt.
Welke regio is dat? Er is nog weinig informatie te vinden over de stand van vaccinatie onder de groep 64/65, buiten dat ze er al weer even geleden mee begonnen zijn in Zeeland en LimburgVidaR-9 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:54:
[...]
Ik hoorde gister wel van mijn vader dat hij volgende week zaterdag bij de huisarts wordt gevaccineerd met AstraZeneca. Maar hij is pas 65 jaar. Wellicht risicogroep dan door wat medische historie, alhoewel hij nu gewoon top fit is.
[ Voor 7% gewijzigd door Woy op 11-03-2021 12:03 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Gelderland, meer specifiek: BetuweWoy schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:03:
[...]
Welke regio is dat? Er is nog weinig informatie te vinden over de stand van vaccinatie onder de groep 64/65, buiten dat ze er al weer even geleden mee begonnen zijn in Zeeland en Limburg
Goed om te horen dat ze al wat noordelijker zijn. Dan is er een grote kans dat mijn moeder ook vlug opgeroepen word. Voor mijn gevoel gaat het wel langzaam met deze groep, maar dat komt natuurlijk grotendeels doordat de leveringen van astrazeneca niet heel erg soepel lopen.
Bron: https://us20.campaign-arc...ebe2afe1329&id=f6f3d446e3
Maar misschien zoek ik niet goed genoeg.
Serieus, wanneer gaan ze die cowboys eens een keer fatsoenlijk aanpakken? Echt schandalig hoe onbetrouwbaar die lui zijn.
Inderdaad, je hoopt toch dat de EU daar ieder geval sancties tegen onderneemt. Maar het blijft natuurlijk wel lastig, want op dit moment zijn we toch ook een beetje afhankelijk van ze.MikeyMan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 07:31:
AstraZeneca levert EU volgens document nog eens 10 miljoen minder doses https://www.nu.nl/coronav...miljoen-minder-doses.html (via @NUnl)
Serieus, wanneer gaan ze die cowboys eens een keer fatsoenlijk aanpakken? Echt schandalig hoe onbetrouwbaar die lui zijn.
Beslaglegging, exportverbod. Mijn zegen hebben ze.Woy schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 07:40:
[...]
Inderdaad, je hoopt toch dat de EU daar ieder geval sancties tegen onderneemt. Maar het blijft natuurlijk wel lastig, want op dit moment zijn we toch ook een beetje afhankelijk van ze.
Probleem is dat dat ook je relatie met de landen waar heen geëxporteerd wordt onder druk zet. Voor andere vaccins zijn we daar ook weer afhankelijk van, dus het is ook niet heel verstandig om daar te hard in te gaan.MikeyMan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 07:52:
[...]
Beslaglegging, exportverbod. Mijn zegen hebben ze.
Ik zou eerder kijken naar financiële sancties voor astrazeneca bij niet leveren.
Mja, dan moet je alle getallen eerst op een rijtje hebben: hoeveel produceert AZ binnen de EU? En hoeveel krijgen we vooralsnog totaal wel geleverd? Dan pas weet je of de harde aanpak zorgt voor netto meer of minder vaccins dan we nu krijgen. En als we slechter af zijn, dan is de harde aanpak wellicht niet de meest verstandige - dan misschien beter met zachte druk, slikken als je niet krijgt wat je wil en na de crisis achteraf straffen.MikeyMan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 07:52:
[...]
Mjah, met de huidige aantallen is het sowieso mosterd na de maaltijd. Zoek het dan maar ff uit met je vaccin.vanaalten schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:00:
[...]
Mja, dan moet je alle getallen eerst op een rijtje hebben: hoeveel produceert AZ binnen de EU? En hoeveel krijgen we vooralsnog totaal wel geleverd? Dan pas weet je of de harde aanpak zorgt voor netto meer of minder vaccins dan we nu krijgen. En als we slechter af zijn, dan is de harde aanpak wellicht niet de meest verstandige - dan misschien beter met zachte druk, slikken als je niet krijgt wat je wil en na de crisis achteraf straffen.
Internationale betrekkingen zijn wel een punt natuurlijk, zoals @Woy aangeeft.
Zie daar met Janssen ook nog wel wat spanningen ontstaan.
Snap niet echt waarom mijn moeder nog steeds geen uitnodiging heeft ontvangen wat dat betreft. Ze is 70+ en zit in een risico-groep (diabetes, bloeddruk, had hartproblemen)vanaalten schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:44:
Mijn ouders (~77 en ~80 jaar oud) waren juist wel blij dat ze niet tegelijkertijd aan de beurt waren. Als iemand last heeft van bijverschijnselen is het toch fijn als de ander gewoon de zorgtaken op zich kan nemen.
Dit dus.
Het is al eerder uitgelegd.... de EU heeft gewoon een slecht contract gesloten.MikeyMan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 07:52:
[...]
In a nutshell komt het erop neer dat elke hapering bij AZ als eerste ten koste gaat van de leveringen aan de EU.
Dat kun je AZ niet verwijten, je moet je pijlen op Brussel richten. Waarom denk je dat de EU niets onderneemt behalve een beetje schreeuwen voor de bühne? Ze hebben geen poot om op te staan.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ja, dat was een punt in het eerdere stadium.alexbl69 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:19:
[...]
Het is al eerder uitgelegd.... de EU heeft gewoon een slecht contract gesloten.
In a nutshell komt het erop neer dat elke hapering bij AZ als eerste ten koste gaat van de leveringen aan de EU.
Dat kun je AZ niet verwijten, je moet je pijlen op Brussel richten. Waarom denk je dat de EU niets onderneemt behalve een beetje schreeuwen voor de bühne? Ze hebben geen poot om op te staan.
Vervelende is nu dat ze vorige maand nog eens toezeggen 50mil te leveren, en het nu vervoglend 40mil wordt.
Volgens mij kijken ze in de hogere leeftijden niet naar risicogroepen maar werken ze die af van oud naar jong.FunkyTrip schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:16:
[...]
Snap niet echt waarom mijn moeder nog steeds geen uitnodiging heeft ontvangen wat dat betreft. Ze is 70+ en zit in een risico-groep (diabetes, bloeddruk, had hartproblemen)
Maar misschien heeft ze kans op voorrang als ze via haar arts navraag doet ? Geen idee hoor... niet geschoten is altijd mis
Ik dacht dat dat inmiddels was achterhaald. Net zoals het niet waar bleek te zijn dat het VK eerder had besteld dan de EU, Dat lijkt ook niet zo te zijn en de EU had gewoon een contract van een eerdere datum dan het VK.
Nu heb ik niet die contracten doorgeakkerd maar ik meen me dat te herinneren van toen de contracten openbaar werden
Ik moet je de bron schuldig blijven, maar staat voglens mij ergens in dit topic. Volgens mij was er discussie over 'inspanningsverplichting' vs 'leveringsverplichting'.Indoubt schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:31:
@alexbl69 @MikeyMan Was het een slecht contract met AZ?
Ik dacht dat dat inmiddels was achterhaald. Net zoals het niet waar bleek te zijn dat het VK eerder had besteld dan de EU, Dat lijkt ook niet zo te zijn en de EU had gewoon een contract van een eerdere datum dan het VK.
Nu heb ik niet die contracten doorgeakkerd maar ik meen me dat te herinneren van toen de contracten openbaar werden
Kan het zo 1, 2, 3 ook niet terug vinden (hoewel ik er zelf flink wat over gepost heb), maar het is een week of drie geleden aan bod gekomen inderdaad.Indoubt schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:31:
@alexbl69 @MikeyMan Was het een slecht contract met AZ?
Grootste boosdoener is dat de term 'best reasonable effort' volgens het Engelse recht (basis van alle AZ contracten behalve de EU) een leververplichting is, terwijl het in Belgisch recht (basis voor AZ-EU contract) enkel een leverinspanning is. Op dat eerste kan AZ juridisch worden aangepakt, op dat tweede niet. Vandaar dat elke hapering bij AZ enkel consequenties voor leveringen aan de EU heeft.
De contracten met het VK en anderen waren er wel degelijk (veel) eerder. Er is inderdaad een versie met een datum later dan het eerste contract met de EU, maar de reden daarvoor is niet duidelijk. Wellicht dat door het contract met de EU de andere opnieuw moesten worden getekend, geen idee.
Als er vals spel was gespeeld door AZ zou de EU het spel echt wel harder gaan spelen, al is het al om het gezicht jegens de eigen bevolking te redden. Uit het feit dat dat niet gebeurt kun je afleiden dat de contracten gewoon 'kloppen'.
@alexbl69 Ja, daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik herinner me dat toen het VK contract ook openbaar werd gemaakt dat het van een dag later was dan het EU contract maar ik heb het zelf niet gezien.
Mogelijk heb je gelijk over het feit dat een clausule in het Engels recht een ander gewicht heeft als in het Belgisch recht. Er zijn wat clausules die mij te binnen schieten waarbij dat zo is. Overigens hoeft dat niet te betekenen dat, in het geval van een eventuele rechtszaak, de rechter daar geen korte metten mee maakt. Vaak worden internationale contracten anders beoordeelt als lokale/nationale. Denk dan aan de "time is of the essence" clausules etc. Die worden ook indien het geen Engels recht is vaak wel zo behandelt, zelfs als het een contract is tussen een NL partij en een Duitse partij. Je wordt geacht te weten als contractpartij wat de clausule inhoud.
Dat de EU veel minder luid is, ook voor de eigen buhne is wel een feit.Of ze om die reden minder gelijk hebben, daarvan ben ik minder zeker. Zie het verschil bij de onderhandelingen over de Brexit tussen uitspraken van het VK en van de EU.
Maar zelfs als de EU een punt heeft is het mogelijk nog niet afdwingbaar. Als er niks is dan is er ook niks te halen. Recht hebben betekent niet altijd dat je ook kunt krijgen wat je wil.
We gaan het zien, ik verwacht dat er nog wel een staartje komt
[ Voor 72% gewijzigd door Indoubt op 12-03-2021 09:54 ]
Dat was zo ongeveer de discussie ja. Ik vind dat overigens weinig interessant verder. Het punt blijft dat AZ faalt met produceren. En dan niet alleen kortdurend tijdens de opstartfase, maar nu al maanden lang. Of ze daar nu wel of niet juridisch gedoe mee krijgen, vind ik minder relevant. Die vaccins zijn simpelweg niet geproduceerd, en of dat nu op het bordje van de EU komt of niet, het feit blijft dat AZ herhaaldelijk niet doet wat ze beloven en op geen enkele wijze een betrouwbare partner zijn.MikeyMan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:34:
[...]
Ik moet je de bron schuldig blijven, maar staat voglens mij ergens in dit topic. Volgens mij was er discussie over 'inspanningsverplichting' vs 'leveringsverplichting'.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
[ Voor 68% gewijzigd door ZieMaar! op 12-03-2021 10:36 ]
Als je naar de vaccinatiestrategie-afbeelding kijkt op bijvoorbeeld Rijksoverheid of de site Coronabeeld, dan zie je dat mobiele ouderen geprikt worden van oud naar jong. Met uitzondering van 60-64 omdat zij met AZ en door de huisartsen geprikt worden.FunkyTrip schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:16:
[...]
Snap niet echt waarom mijn moeder nog steeds geen uitnodiging heeft ontvangen wat dat betreft. Ze is 70+ en zit in een risico-groep (diabetes, bloeddruk, had hartproblemen)
Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen hoog-risico, laag-risico of geen risico.
Zoals ik er tegenaan kijk, kost het meer moeite om elk mogelijk geval van hoog-risico eruit te lichten en apart te vaccineren, dan om deze persoon gewoon mee te nemen in het traject. De moeite en inzet van menskracht zijn hoog, het rendement in tijdswinst is laag.
Dat is natuurlijk wel vervelend voor jouw moeder. Maar nu kijken ze gewoon naar de GBA en sturen op bouwjaar een uitnodiging. Dan blijven ze redelijk op stoom met prikken.
[ Voor 4% gewijzigd door Tierelier op 12-03-2021 10:02 ]
Ja op zich kan ik mij daar wel wat bij voorstellen. Als hier in europa vorige week 30 miljoen shots van het Janssen vacine klaar lagen en die naar andere landen gestuurd zouden worden omdat er nog niet goedgekeurd was zouden we hier ook de poppen aan het dansen hebben.Tierelier schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:00:
En dan lezen dat er zo'n 30 miljoen doses beschikbaar zijn in de VS (wordt NU in flesjes gestopt). Zij gebruiken het nog niet. De VS wil er op blijven "zitten"
Wat dat betreft laat de wereld op dit moment wel weer goed zien dat het iedereen voor zichzelf is, en daarna weer naar anderen kijken.
Woy schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:03:
[...]
Als hier in europa vorige week 30 miljoen shots van het Janssen vacine klaar lagen en die naar andere landen gestuurd zouden worden omdat er nog niet goedgekeurd was zouden we hier ook de poppen aan het dansen hebben.
Het zou mij met die gekke Amerikanen ook niets verbazen als er nog gedonder gaat komen met de leveringen van Jansen.. Toch wordt niet álles voor het coronavaccin in Leiden gedaan.
De ontwikkeling en productie van het vaccin gebeuren in Nederland. Afgelopen zomer werd in Leiden al een extra fabriek gebouwd voor als het vaccin klaar was voor de grote markt. Maar als de vaccins klaar zijn, worden ze eerst naar de VS verscheept om daar gebotteld te worden. Daarna kan het vaccin weer terug worden verscheept naar Europa.
Ja het zou mij ook niet verbazen als daar nog gezeik van komt. Wat dat betreft heb ik wel het gevoel dat het beter is dat Biden daar nu aan de macht is. Niet dat die niet besluiten kan nemen om dingen te blokkeren, maar het is ieder geval een iets betrouwbaardere onderhandelingspartner. Voordeel is ook wel dat we wel hier de vaccins maken, dus als ze de gebottelde vaccins niet meer deze kant op willen sturen, sturen wij de ongebottelde vaccin's niet meer die kant op.Alfisti schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:20:
[...]
[...]
Het zou mij met die gekke Amerikanen ook niets verbazen als er nog gedonder gaat komen met de leveringen van Jansen.
Van de NOS:
Saillant is dat AstraZeneca-topman Soriot nog op 25 februari aan het Europees Parlement 40 miljoen doses toezegde, maar dat uit het document blijkt dat het bedrijf een dag eerder al schatte maximaal 34 miljoen doses te kunnen leveren. AstraZeneca wilde tegenover Reuters niet reageren.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja daar lijkt het inderdaad wel op. En mogelijk staan ze juridisch dan wel in hun recht, het toont wel aan dat het dan niet echt een betrouwbare partner is. Wat mij betreft mag dat ook wel wat invloed hebben op eventuele toekomstige subsidie beoordelingen e.d.Gonadan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:45:
Wat AstraZeneca betreft heb ik het gevoel dat het met name die directeur is die er continu een potje van maakt en zich er simpelweg steeds uit probeert te bluffen.
Van de NOS:
[...]
Ten minste, als ik afspraken maak met bedrijven ga ik in eerste instantie uit van de intentie die je uitspreekt, dat probeer je zo goed mogelijk in een contract vast te leggen. Als je onenigheid hebt omdat de intentie niet duidelijk was kun je terugvallen op het contract, maar als er zo overduidelijk tegen de intentie gewerkt wordt zou ik de volgende keer niet meer zomaar een overeenkomst met ze sluiten.
Nou snap ik dat dat op europees niveau wel wat complexer ligt, maar het is geen goed signaal als het alleen nog maar draait om wie de beste juristen heeft.
Biden heeft nog flink wat goed te maken na 4 jaar gevuld Trump debacles en gekkigheid, dus verwacht vanuit hun richting de EU eigenlijk geen barrières.Alfisti schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:20:
[...]
[...]
Het zou mij met die gekke Amerikanen ook niets verbazen als er nog gedonder gaat komen met de leveringen van Jansen.
PSN
Ja, laat ik het even verduidelijken. Het is niet zozeer dat ik denk dat de geproduceerde aantallen goed/slecht zijn, het is de onbetrouwbaarheid van AZ mbt het inschatten/communiceren van de leveringen. Uiteraard kan de productie tegenvallen, maar het constante gepingpong mbt aantallen, dat is wat mij betreft geen acceptabele manier van communiceren over een periode van meerdere maanden.JvS schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:54:
Op zich valt in biotech productie "maanden" nog steeds wel onder opstartfase. Ik geloof trouwens dat het Halix is dat faalt.
Edit: wat @Gonadan een paar posts terug zegt, is daar eigenlijk het beste voorbeeld van.
[ Voor 6% gewijzigd door RoD op 12-03-2021 11:09 ]
Maar in momenten van crisis moet je niet te veel conflicten zoeken.
Dus alle suggesties van sancties en zulks meer in the right time & right moment.
Nu J&J is goedgekeurd door de EMA, wat is het volgende vaccin dat ter goedkeuring wordt aangeboden?
Ik zou inzetten op Novavax of Sputnik.Rzaan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:18:
Wellicht dat AZ er een potje van maakt (duh)
Dus alle suggesties van sancties en zulks meer in the right time & right moment.
Nu J&J is goedgekeurd door de EMA, wat is het volgende vaccin dat ter goedkeuring wordt aangeboden?
Curevac is volgens mij nog iets achter in de testfase (als ik het me goed herinner)
https://www.ema.europa.eu...er-rolling-review-section
Je wil ook niet dat de farmaceuten in een volgende pandemie op hun handen blijven zitten omdat ze de vorige keer slechte ervaringen met de politiek kant van de zaak hadden.Rzaan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:18:
Wellicht dat AZ er een potje van maakt (duh)
De hier nu bekende Twitteraar YorickB doet mee aan de fase-3 test van CureVac. Die heeft een tijdje terug al zijn tweede prik gekregen (placebo of echt vaccin). Een snelle zoektocht op Twitter kom ik ook nog iemand tegen die hem vandaag krijgt. Dus ze zitten nog midden in fase-3.Plenkske schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:23:
[...]
Ik zou inzetten op Novavax of Sputnik.
Curevac is volgens mij nog iets achter in de testfase (als ik het me goed herinner)
https://www.ema.europa.eu...er-rolling-review-section
Spoetnik wordt bekeken door de EMA, maar uiteindelijk moet de fabrikant ook daadwerkelijk om een vergunning vragen om toegelaten te worden. Het bedrijf achter Spoetnik is dat voorlopig niet van plan. Dat is onderdeel van de Russische vaccin politiek, ze willen gevraagd worden en niet dat zij moeten vragen. Elk land dat wanhopig is dat is er weer eentje. Zie ook het handjevol landen in de EU die naar Spoetnik kijken.Plenkske schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:23:
Ik zou inzetten op Novavax of Sputnik.
Onderschat Biden niet. Hij mag wel een ander geluid laten horen, maar in sommige opzichten is hij net zo protectionistisch als Trump was. Wordt hooguit wat mooier verpakt dan onder Trump. Biden heeft in de VS al wetgeving geactiveerd om productie van vaccins af te dwingen en onder toezicht van de overheid. Dit geeft hem ook volledige controle over eventuele export. Wat dat betreft is niemand automatisch je vriend als het op vaccins aankomt.YakuzA schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:59:
Biden heeft nog flink wat goed te maken na 4 jaar gevuld Trump debacles en gekkigheid, dus verwacht vanuit hun richting de EU eigenlijk geen barrières.
Meer fabrikanten hebben het lastig, alleen AstraZeneca heeft dan als complicerende factor dat ze al in een pr clusterfuck zaten. In de getallen van de EMA staan ze er treurig bij als je het vergelijkt met Pfizer en Moderna qua werking. Dan die ruzie met de EU over de leveringen en nu die potentiële trombose gevallen. Zonder al deze voorvallen was tegenvallende leveringen niet vreemd, maar op deze manier stapelt het zich op.RoD schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:09:
Ja, laat ik het even verduidelijken. Het is niet zozeer dat ik denk dat de geproduceerde aantallen goed/slecht zijn, het is de onbetrouwbaarheid van AZ mbt het inschatten/communiceren van de leveringen.
In Zwitserland en Frankrijk lieten mensen hun afspraak om te vaccineren al schieten als ze te horen kregen dat AstraZeneca gebruikt zou worden. In Nederland krijgen we geen keuze welk merk je krijgt, maar eigenlijk zouden mensen wel die keuze moeten krijgen. Enerzijds omdat het je eigen lichaam is en anderzijds dat mogelijk de bereidheid ook groeit als mensen vrije keuze krijgen. Misschien wil iemand nu wel vaccineren, maar heeft liever geen AstraZeneca en denkt dan "laat maar".
Het AZ vaccin is nog niet eens goedgekeurd in Zwitserland.CMD-Snake schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:57:
[...]
In Zwitserland en Frankrijk lieten mensen hun afspraak om te vaccineren al schieten als ze te horen kregen dat AstraZeneca gebruikt zou worden.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Krijgen mensen in andere landen wel een keuze ?CMD-Snake schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:57:
In Zwitserland en Frankrijk lieten mensen hun afspraak om te vaccineren al schieten als ze te horen kregen dat AstraZeneca gebruikt zou worden. In Nederland krijgen we geen keuze welk merk je krijgt, maar eigenlijk zouden mensen wel die keuze moeten krijgen. Enerzijds omdat het je eigen lichaam is en anderzijds dat mogelijk de bereidheid ook groeit als mensen vrije keuze krijgen. Misschien wil iemand nu wel vaccineren, maar heeft liever geen AstraZeneca en denkt dan "laat maar".
Als je nu de afspraak niet maakt of niet op komt dagen, is het volgens mij een kwestie van wachten totdat je opnieuw uitgenodigt wordt (of een afpsraak maakt). Dat laatste doen ze volgens mij wel namelijk, dacht ik ooit gehoort te hebben van De Jonge. Is ook wel nodig omdat je wellicht om medische redenen een bepaalde periode geen vaccin kan halen, en later wel.
Die vrije keuze kan denk ik pas zodra vaccins volop beschikbaar zijn. Nu is dat nog niet.
Als dan later in het jaar het aanbod heel groot is, alsnog het vaccin halen wat hoog op je verlanglijstje staat bij een particuliere partij.
[ Voor 10% gewijzigd door IJzerlijm op 12-03-2021 12:07 ]
And to think they once said that computers would take away jobs.
In Duitsland was dit al een serieus probleem omdat heel veel mensen het AZ vaccin niet wilde hebben.IJzerlijm schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:07:
Geweldig, na de ideologische weigeraars, degenen met daadwerkelijke medische redenen nu de vaccin puristen die alleen accepteren wat ze als goed genoeg voor hen beschouwen. Zo rekken we de lockdown wel tot kerst.
Gauw ophalen die rotzooiPlenkske schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:17:
[...]
In Duitsland was dit al een serieus probleem omdat heel veel mensen het AZ vaccin niet wilde hebben.
Het wordt wel gebruikt in Zwitserland. Zwitserland heeft hun voorraad AstraZeneca al voorzichtig in de verkoop gezet.Rannasha schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:02:
Het AZ vaccin is nog niet eens goedgekeurd in Zwitserland.
In Frankrijk wel. Je moet op een website je afspraak boeken en bij je tijdvak staat ook welk vaccin gebruikt wordt. De afspraken waar AstraZeneca aan gekoppeld is blijven over en veel mensen kiezen voor Pfizer/Moderna tijdvakken.Plenkske schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:02:
Krijgen mensen in andere landen wel een keuze ?
Je ziet toch dat het lastig blijft.Die vrije keuze kan denk ik pas zodra vaccins volop beschikbaar zijn. Nu is dat nog niet.
De reputatie van AstraZeneca heeft klappen opgelopen en het is maar de vraag hoe snel die te herstellen is. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Vooral nu de link met trombose gevallen zal dat vertrouwen nog meer schaden, een handjevol landen heeft nu publiekelijk daarom AstraZeneca tijdelijk uit het aanbod gehaald. Dit als bonus op de lagere effectiviteit zoals de EMA dit publiceerde. Zie het zo, het zijn allemaal pizza's. Alleen krijgt pepperoni erop, de ander kaas en nog eentje ananas. Mag je raden wie de pizza ananas is geworden.IJzerlijm schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:07:
de vaccin puristen die alleen accepteren wat ze als goed genoeg voor hen beschouwen.
In zake medicatie wordt vertrouwen gevraagd van mensen, velen zullen weinig idee hebben van wat ze precies slikken of gespoten krijgen in dit geval. Je leunt op een groot deel dus op vertrouwen als iemand zegt dat het goed is. Een houding van "bek dicht en prikken" zal nogal averechts uitpakken denk ik. Je jaagt mensen die mogelijk van goede wil zijn tegen je in het harnas. De botte bijl manier gaat denk ik eerder ervoor zorgen dat alles langer duur.
Mensen hebben overigens altijd merkvoorkeuren. De een draagt alleen Calvin Klein onderbroeken, een ander wil alleen een Opel rijden en de volgende wil enkel vla van Campina hebben. Als overheid kan je misschien maar beter meebewegen in de hoop meer medewerking te winnen. Uiteindelijk is het doel dat die vaccinatiegraad zo hoog mogelijk wordt.
Allemaal leuk en aardig dat die Fransen dat doen, maar dan gaat het dus nog langer voor ze duren voordat iedereen gevaccineerd is. En daarom snap ik dat we hier geen keuze hebben vooralsnog.CMD-Snake schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:22:
In Frankrijk wel. Je moet op een website je afspraak boeken en bij je tijdvak staat ook welk vaccin gebruikt wordt. De afspraken waar AstraZeneca aan gekoppeld is blijven over en veel mensen kiezen voor Pfizer/Moderna tijdvakken.
[...]
Je ziet toch dat het lastig blijft.
De reputatie van AstraZeneca heeft klappen opgelopen en het is maar de vraag hoe snel die te herstellen is. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Ik snap best dat de reputatie van AZ klappen heeft gekregen en ik snap ook als mensen zeggen "ik hoef het niet" (is namelijk je eigen vrije keuze bij elk vaccin).
Maar dan moeten we dus wel accepteren dat het vaccineren van iedereen langer gaat duren.
Ergens in 2023 ben je dan aan de beurt denk ik.Rzaan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:05:
Je kunt ook het vaccin nemen dat je aangeboden wordt.
Als dan later in het jaar het aanbod heel groot is, alsnog het vaccin halen wat hoog op je verlanglijstje staat bij een particuliere partij.
Zodra onze westerse landen met de bergen doekoe geweest zijn worden alle overgebleven, door ons bestelde vaccins richting afrika/ zuid-amerika/ andere minder bedeelde landen gestuurd.
PSN
Stellen dat er een link is, is al voor de feiten uitlopen.CMD-Snake schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:22:
[...]
Vooral nu de link met trombose gevallen zal dat vertrouwen nog meer schaden, een handjevol landen heeft nu publiekelijk daarom AstraZeneca tijdelijk uit het aanbod gehaald. Dit als bonus op de lagere effectiviteit zoals de EMA dit publiceerde. Zie het zo, het zijn allemaal pizza's. Alleen krijgt pepperoni erop, de ander kaas en nog eentje ananas. Mag je raden wie de pizza ananas is geworden.
Voorlopig gaat er onderzocht worden of er een link is.
PSN
Nee, dat wordt het niet. Want het is nog niet goedgekeurd. Op 3 Februari heeft Swissmedic (de Zwitserse equivalent van de EMA) voor het laatst een bericht uitgebracht over het AZ vaccin: https://www.swissmedic.ch...itere-daten-verlangt.html
Hierin zeggen ze dat er nog onvoldoende data is en dat er wordt gewacht op de uitkomsten van onderzoeken in noord en zuid Amerika:
Hier is een recenter Reuters artikel dat praat over de mogelijke verkoop van de AZ vaccins door Zwitserland. In dit artikel wordt ook bevestigd dat het vaccin in Zwitserland nog niet is goedgekeurd.To obtain a conclusive assessment, the applicant will among other things have to submit additional efficacy data from a Phase III trial under way in North and South America, and these will have to be analysed. As soon as the results have been received, a temporary authorisation according to the rolling procedure could be issued at very short notice.
Op de website van de BAG (Zwitserse equivalent van het RIVM) staat duidelijk dat er op dit moment slechts 2 vaccins goedgekeurd zijn (Pfizer/BioNTech & Moderna) en dat
het AZ vaccin nog in het goedkeuringsproces zit.
Het artikel van de NOS dat je aanhaalt waarin wordt gesuggereerd dat het vaccin hier al wordt gebruikt, is niet correct.
[ Voor 38% gewijzigd door Rannasha op 12-03-2021 13:07 ]
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Ik denk het niet.YakuzA schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:48:
[...]
Ergens in 2023 ben je dan aan de beurt denk ik.
Zodra onze westerse landen met de bergen doekoe geweest zijn worden alle overgebleven, door ons bestelde vaccins richting afrika/ zuid-amerika/ andere minder bedeelde landen gestuurd.
Als de Pfizers van deze wereld op een gegeven moment hun zogenaamd morele plicht hebben gedaan, dan gaat het denk ook al heel snel de particuliere markt op.
Er bestaan nu al mogelijkheden om in sommige landen als toerist een vaccin te krijgen, las ik.
Of in ieder geval zeer binnenkort.
Dus ik denk dat einde dit jaar dit ook in de EU het geval zal zijn, dat je - indien je maar betaald - een prik naar keuze kunt halen.
Die voorbeelden met toeristen of VIP's zijn geen miljoenen mensen heRzaan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:56:
[...]
Ik denk het niet.
Als de Pfizers van deze wereld op een gegeven moment hun zogenaamd morele plicht hebben gedaan, dan gaat het denk ook al heel snel de particuliere markt op.
Er bestaan nu al mogelijkheden om in sommige landen als toerist een vaccin te krijgen, las ik.
Dus ik denk dat einde dit jaar dit ook in de EU het geval zal zijn, dat je - indien je maar betaald - een prik naar keuze kunt halen.
Als het goed is zijn de Pfizers van deze wereld ook nog wel even bezig met produceren en leveren aan de rest van de wereld, deels via het Covax-programma.
Dat zou ook de prioriteit moeten zijn lijkt me, voordat we op grote schaal "toch nog even bijprikken met het vaccin van je keuze" in gaan voeren.
Ja, de golfstaten proberen dat, daar krijg je de shots ook van de overheid, niet van een private partij.Rzaan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 13:56:
[...]
PSN
Ditmaal is Zuid Holland de klos, die provincie wordt even uitgesteld.
Gelderland, Utrecht en Flevoland lijken door te gaan met de vaccinatie van 63/64 jarigen.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Je zou je bijna afvragen hoe die mensen dat doen met een willekeurig medicijn. De huisarts bepaalt de "stofnaam" en daarna is het toch echt de verzekeraar met de apotheker die bepalen wat je krijgt. Over het algemeen hoor je daar weinig gedoe over.IJzerlijm schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:07:
Geweldig, na de ideologische weigeraars, degenen met daadwerkelijke medische redenen nu de vaccin puristen die alleen accepteren wat ze als goed genoeg voor hen beschouwen. Zo rekken we de lockdown wel tot kerst.
Mij mogen ze ieder goedgekeurd vaccin inspuiten, liever vandaag dan morgen.
Het zou je verbazen hoeveel mensen er zijn die klagen indien je generiek voorschrijft in plaats van een gerichte dure merknaam voor een medicijn.ninjazx9r98 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 19:50:
[...]
Je zou je bijna afvragen hoe die mensen dat doen met een willekeurig medicijn. De huisarts bepaalt de "stofnaam" en daarna is het toch echt de verzekeraar met de apotheker die bepalen wat je krijgt. Over het algemeen hoor je daar weinig gedoe over.
Mij mogen ze ieder goedgekeurd vaccin inspuiten, liever vandaag dan morgen.
Overigens kun je als arts er wel voor kiezen om niet generiek voor te schrijven, maar expliciet te duiden als merknaam met toevoeging medische noodzaak. De zorgverzekeraar kan dan een ander preferentiebeleid hebben, maar apotheker en zorgverzekeraar mogen niet wisselen, het zoals de arts voorgeschreven medicijn moet vergoed worden. Het preferentiebeleid is dan niet van toepassing.
Wil niet zeggen dat dit altijd goed gaat, maar de regelgeving is dat hier niet van geweken zou moeten worden.
Verder eens. Het AstraZeneca vaccin is ook gewoon een prima, doeltreffend vaccin. Sommigen laten zich te veel sturen door emotie. Dat is zonde. Want dit zorgt er voor dat er een nodeloze vertraging ontstaat in de duur tot afdoende vaccinatiegraad onder de bevolking voor een succesvolle openstelling van de maatschappij.
Sowieso slim dat ze beginnen met de drukst bevolkte gebieden ook!mesa57 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:51:
Weer minder Astra Zenica vaccin geleverd aan NL
Ditmaal is Zuid Holland de klos, die provincie wordt even uitgesteld.
Gelderland, Utrecht en Flevoland lijken door te gaan met de vaccinatie van 63/64 jarigen.
Ja, beetje jammer dit. Ik snap dat het vaccineren niet optimaal gaat, onder andere omdat er gewoon te weinig vaccins zijn maar het lijkt wel alsof we fout op fout stapelen.MikeyMan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:22:
[...]
Sowieso slim dat ze beginnen met de drukst bevolkte gebieden ook!
Als de vaccins op het kritieke pad liggen dan doe je daar alles aan maar je zorgt er tevens voor dat al het andere niet in een keer kritisch wordt.
Dit zijn echt hele basic dingen, elke halfwas projectmanager die niet volkomen retarded is weet dit.
Nu gaan we weer vaccineren in een gebied waar het relatief rustig is en de brandhaarden laten we nog even verder woekeren. gemiste kans nr zoveel
Velen leiden onder de pandemie en de consequenties van de maatregelen en dan gaan we zo onzorgvuldig om met hetgene wat ons eruit moet helpen.
psychodude schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:13:
[...]
Het zou je verbazen hoeveel mensen er zijn die klagen indien je generiek voorschrijft in plaats van een gerichte dure merknaam voor een medicijn.
[offtopic]Overigens kun je als arts er wel voor kiezen om niet generiek voor te schrijven, maar expliciet te duiden als merknaam met toevoeging medische noodzaak. De zorgverzekeraar kan dan een ander preferentiebeleid hebben, maar apotheker en zorgverzekeraar mogen niet wisselen, het zoals de arts voorgeschreven medicijn moet vergoed worden. Het preferentiebeleid is dan niet van toepassing.
Verbaast me inderdaad en had ik echt niet verwacht. Komt misschien ook omdat ik vertrouwen heb in artsen, het ook nooit gehoord heb in m'n omgeving en het niet eens in me op zou komen om daar over te beginnen.
In ieder geval weer wat geleerd
Per direct sputnik al enige alternatief aanbieden. Probleem opgelost.Plenkske schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:17:
[...]
In Duitsland was dit al een serieus probleem omdat heel veel mensen het AZ vaccin niet wilde hebben.
@TommyGun opmerkelijk, wist niet dat ze reguliere zorg al deden? In de ziekenhuizen gebeurt er nog niets na de eerste tray in januari.
[ Voor 19% gewijzigd door ijdod op 12-03-2021 22:38 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
In DE zijn er al 1,35 miljoen AZ prikken gezet, ‘heel veel die het niet willen’ is wel wat relatiefPlenkske schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:17:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 12-03-2021 22:49 ]
PSN
Schijnbaar is het probleem dan opgelost ?YakuzA schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:44:
[...]
In DE zijn er al 1,35 miljoen AZ prikken gezet, ‘heel veel die het niet willen’ is wel wat relatief
Dit was 2 maart: https://nos.nl/artikel/23...t-met-vaccins-zitten.html
De "front linie" is al grootendeels geweest toch? Er was juist een hoop gedoe over (intern) dat men nu pas aan de beurt is bij de praktijken (huisartsen zelf uitgezonderd).ijdod schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:34:
[...]
@TommyGun opmerkelijk, wist niet dat ze reguliere zorg al deden? In de ziekenhuizen gebeurt er nog niets na de eerste tray in januari.
(Even Googlen)
Hm lees nu inderdaad dat het met name om personeel ging van de IC's en SeH.
Bericht uit januari:
https://www.rijnstate.nl/...rd-tegen-het-coronavirus/
Van gisteren:
https://www.gelderlander....t-allemaal-niet~a9d95b60/
Maar goed, vaak komen huisartsenpraktijken/posten (net als ambulancepersoneel) als eerste in aanraking met patiënten dus erg vreemd is het niet dat ze aan de beurt zijn.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Maarten van Rossem wacht uitnodiging niet af en maakt prikafspraak - https://nos.nl/l/2372406#UPDATE-container-51696069
Schiet tussen de palen en je scoort!
Het is ook nog eens een verschrikkelijke hypocriet:xzaz schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:30:
Het bericht van Maarten van Rossum is nou wat mis is met die generatie, ze gaan over lijken. Wacht gewoon op de brief.
Maarten van Rossem wacht uitnodiging niet af en maakt prikafspraak - https://nos.nl/l/2372406#UPDATE-container-51696069
Maar kennelijk is het dan toch daadwerkelijk gaan halen van die vaccinatie kennelijk weer niet beschamend. Ipv daarvan af te zien... als je hem dan toch laat zetten, maar de mogelijkheid wel beschamend noemt, kan ik dat niet anders dan als 'hypocriet' omschrijven....Het feit dat hij nu zelf een afspraak kan inplannen zonder een uitnodiging te hebben ontvangen, noemt de historicus ontzettend ‘beschamend’.
De GGD is er ook niet bepaald blij mee overigens:
Aldus Van Rossem regelt zelf coronaprik, GGD woest: ‘Schandalig dat hij voordringt’Een woordvoerder van koepelorganisatie GGD Ghor noemt de actie van Van Rossem schandalig. ,,Wacht gewoon op je beurt, er is een volgorde”, zegt ze, gevraagd naar een reactie. ,,Die volgorde is bepaald door het ministerie van Volksgezondheid en daar hebben we ons aan te houden.”
Virussen? Scan ze hier!
Zou me niet verbazen als dit ook deels politiek gemotiveerd is, alle beetjes helpen als je Rutte en de Jonge weer denkt te kunnen afkraken, terwijl de werkelijke oorzaak van enige chaos gewoon bij hem zelf ligt in dit geval. (zeker omdat het ook nog wel eens een aardige mate van overschreeuwen kan zijn, omdat zijn leeftijdscategorie al wordt opgeroepen)xzaz schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:30:
Het bericht van Maarten van Rossum is nou wat mis is met die generatie, ze gaan over lijken. Wacht gewoon op de brief.
[ Voor 10% gewijzigd door gekkie op 13-03-2021 10:18 ]
Zoals @wildhagen al zegt... niks mis met zoiets aan de kaak te stellen als je alleen een afspraak weet te maken.gekkie schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:17:
[...]
Zou me niet verbazen als dit ook deels politiek gemotiveerd is, alle beetjes helpen als je Rutte en de Jonge weer denkt te kunnen afkraken, terwijl de werkelijke oorzaak van enige chaos gewoon bij hem zelf ligt in dit geval. (zeker omdat het ook nog wel eens een aardige mate van overschreeuwen kan zijn, omdat zijn leeftijdscategorie al wordt opgeroepen)
Maar eerst (onterecht) je vaccin halen om je vervolgens te gaan beklagen is best onbeschoft. Boomerwashing of zo.
Oplossing zou kunnen zijn dat men bij het maken van een afspraak niet alleen geboortejaar en dus leeftijd gaat controleren maar dan ook nog eens moet controleren of er een brief verstuurd is en ook nog eens wanneer om te voorkomen dat de volgende azijnpisser kan gaan roeptoeteren dat je een afspraak kan maken terwijl de brief onderweg is.
Vooral lekker mensen oproepen om te blijven bellen zonder brief als je je zin niet krijgt waarna je een paar dagen later kunt klagen dat men zo slecht bereikbaar is als zo'n oproep massaal gehoor krijgt.
Ik zou zeggen cancellen die afspraak die er nu staat
En het bericht over de Hotelschool in Maastricht geeft aan wat er mis is met die generatie?xzaz schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:30:
Van de 180 eerstejaarsstudenten die hebben deelgenomen aan een introductieweek zijn er 166 getest en 103 blijken besmet. De overige 14 hebben zich niet laten testen.
https://www.1limburg.nl/c...elschool-103-besmettingen
[ Voor 30% gewijzigd door ninjazx9r98 op 13-03-2021 11:43 . Reden: Hotelschool toegevoegd ]
Het geeft ook aan dat er heel veel gewoon niet goed geregeld is. Dat De Jonge het dan gaat hebben over "dat de meeste mensen deugen" op Twitter, is gewoon beneden alle peil, hij is verantwoordelijk voor de hele corona-aanpak waar van alles aan mankeert maar dat zelf niet wil zien. Deed De Jonge maar eens wat meer "Ikke, ikke, ikke" en naar zichzelf en zijn tekortkomingen kijken, in plaats van anderen de schuld geven van wat hij zelf verknalt.xzaz schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:30:
Ik ben het niet eens met wat Van Rossem gedaan heeft, maar als de overheid de deur zo open laat staan is het wachten tot er iemand doorheen loopt. En waarschijnlijk is Van Rossem niet de enige, maar hij roept het ten minste eerlijk van de daken dat hij aan het voordringen is.
Van Rossem wil al tijden heel graag snel een prik, iig heeft hij het daar al vaak over gehad de afgelopen maanden in zijn podcast.
Ik zou het schokkender vinden wanneer hij zijn spuitje al weken geleden gekregen had ipv nu tijdens de batch van zijn leeftijd
Wellicht is hij nu vrij vlot met zijn afspraak omdat hij preventief is gaan rondbellen voordat de brief op de deurmat viel. Pro actief een afspraak maken ipv afwachten tot je ook daadwerkelijk mag scheelt misschien een paar dagen.
Ook dat gezeur over "niet, wel, niet, wel" slaat nergens op, indien hij gelijk door kon stomen was 1 belletje voldoende geweest, blijkbaar zit ergens toch nog een rem die voordringen wat tegengaat.
Laten die boomers het maar lekker samen uitvechten en verontwaardigd ingezonden brieven sturen naar de krant, kunnen ze zich weer eens ouderwets lekker afreageren
Hij had al maanden kritiek op de uitrol van de vaccinaties, nu heeft hij aandacht gekregen voor het punt wat hij wilde maken, een steek onder water naar de minister en zelf een prikje toe, missie geslaagd.
[ Voor 9% gewijzigd door PalingDrone op 13-03-2021 12:24 ]
Maar hij is helemaal niet aan het voordringen. Zijn leeftijdsgroep is aan de beurt en met een simpele controle bouwjaar versus toegestane bouwjaren heeft hij een afspraak kunnen maken.Transportman schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:02:
[...]
Het geeft ook aan dat er heel veel gewoon niet goed geregeld is. Dat De Jonge het dan gaat hebben over "dat de meeste mensen deugen" op Twitter, is gewoon beneden alle peil, hij is verantwoordelijk voor de hele corona-aanpak waar van alles aan mankeert maar dat zelf niet wil zien. Deed De Jonge maar eens wat meer "Ikke, ikke, ikke" en naar zichzelf en zijn tekortkomingen kijken, in plaats van anderen de schuld geven van wat hij zelf verknalt.
Ik ben het niet eens met wat Van Rossem gedaan heeft, maar als de overheid de deur zo open laat staan is het wachten tot er iemand doorheen loopt. En waarschijnlijk is Van Rossem niet de enige, maar hij roept het ten minste eerlijk van de daken dat hij aan het voordringen is.
Hij heeft alleen de brief nog niet, big deal.
Het verhaal had anders geweest als hij eind 20 was maar hij is 77, geboortejaar 1943 en valt gewoon in de groep 1941 - 1946 die uitgenodigd wordt sinds één week. De uitnodigingen worden in twee weken verstuurd en hij heeft binnen die twee weken gebeld.
Nogmaals, big deal.
De ene callcenter-agent zal vragen "hebt u al een uitnodiging ontvangen?" en bij een "nee" zeggen dat ze later maar moeten terugbellen na ontvangst van de uitnodiging. De andere callcenter-agent zal direct naar het bsn vragen en dat controleren, omdat diegene geen zin heeft in een vermoeiend gesprek over een uitndoging, waar de bejaarde beller misschien moeilijk iets van begrijpt. Vragen naar het bsn om direct zelf te controleren is een stuk minder vermoeiend.
Er kan dus heel goed sprake zijn van een hele logische gang van zaken. Maar Van Rossem is liever uit op sensatie en trekt direct zijn eigen conclusies.
[ Voor 4% gewijzigd door Soccer98 op 13-03-2021 12:49 ]
Welke loophole en welke verbeteringen? Zijn leeftijdsgroep is aan de beurt en hij belt binnen de twee weken die men uitgetrokken heeft voor het uitnodigen van mensen.Soccer98 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:48:
Het is wellicht niet netjes van Van Rossem, maar hij toont hiermee wel aan dat er nu ook nog genoeg te verbeteren valt aan de structuur. Als ik zo lees hoe dat ook in zijn werking gaat, dan vind ik de logica ook een beetje gek. Kan Hugo op Twitter wel lopen klagen, maar het zou hem als minister sieren te kijken naar wat er mis gaat, want blijkbaar kan iets wat Van Rossem doet gewoon. Pak die loophole dan aan.
Will je dan echt weet ik veel wat voor systeem optuigen met checks en dubbelchecks, allerlei koppelingen naar allerlei administraties om die enkeling er tussenuit te kunnen halen?
Er is geen loophole behalve in het hoofd van van Rossem die er eentje gevonden denkt te hebben.
Wil je dit voorkomen dan moet je naar een systeem waarin je kunt controleren of de brief aangemaakt is, verstuurd is, aangekomen kan zijn. Vervolgens moet de brief een uniek kenmerk hebben om te voorkomen dat mensen info gaan delen. Dit moet dan allemaal beschikbaar zijn voor de medewerker aan de telefoon.
Prachtig systeem, kan niet wachten op de discussies over onder andere privacy en geldverspilling die we zouden krijgen als Hugo zo'n systeem zou introduceren.
Hugo moet het beter doen , maar zit gewoon met de erfenis van het systeem. Om het dan nu ineens naar ieders volle tevredenheid te regelen gaat niet lukken.
Zat voorbeelden van mensen die net wel of net niet in een categorie passen en wel of niet een vaccin hebben gehad. Of voor een tweede prik ineens een kilometer of 20 verderop moesten zijn. Zie er maar weer te komen.
En nog zat van dat soort grotendeels logistieke problemen. Dat is niet nu ontstaan dat was al zo , maar kon binnen de perken blijven. Omdat er geen crisis was , nu zoals met alles worden de pijnpunten van ons efficiency denken en risico beleid erg zichtbaar.
Nogmaals Hugo en consorten moet het beter doen , maar de verwachting van sommigen is wel wat te hoog. We hebben gewoon een fragiel systeem opgetuigd met zijn allen.
Kennelijk is de AZ productie door Halix nog niet goedgekeurd door de EMA en wordt er daardoor niet geleverd vanuit Nederland. Het probleem zou niet in het proces van de EMA zitten maar simpelweg veroorzaakt worden doordat AZ geen of veel te laat goedkeuring heeft aangevraagd en de benodigde data voor goedkeuring niet is aangeleverd
Ik ben toch malle pietje niet!
'Verknalt'?Transportman schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:02:
Het geeft ook aan dat er heel veel gewoon niet goed geregeld is. Dat De Jonge het dan gaat hebben over "dat de meeste mensen deugen" op Twitter, is gewoon beneden alle peil, hij is verantwoordelijk voor de hele corona-aanpak waar van alles aan mankeert maar dat zelf niet wil zien. Deed De Jonge maar eens wat meer "Ikke, ikke, ikke" en naar zichzelf en zijn tekortkomingen kijken, in plaats van anderen de schuld geven van wat hij zelf verknalt.
Er is in no time een hele organisatie opgetuigd met duizenden mensen.
Ja, dan gaat er her en der wel eens wat fout.
Elk systeem valt te omzeilen als je ter kwader trouw bent.
Zoals @ninjazx9r98 al aangaf zou er best iets georganiseerd kunnen worden dat volledig dichtgetimmerd zit, maar dan zijn we maanden verder en staat Nederland in brand 'want privacy'.
Van Rossem is gewoonweg vervelend bezig. Kan goed zijn dat hij aan de beurt is, of bijna, maar hij hij heeft gewoon een paar keer gebeld en toen kreeg hij een medewerker aan de telefoon die wellicht wat minder sterk in zijn schoenen staat, of die denkt 'ach, die oude morsige dwaas is toch bijna aan de beurt: ik plan hem wel in'.
Hugo is niet mijn politieke vriend, maar ik zie nog eigenlijk nergens waar de organisatie dusdanig blundert dat ik hoofdschuddend thuis zit.
Willen ze überhaupt wel leveren? Ik begrijp er niks van dat de VS en het VK zo voor liggen met vaccineren, niets exporteren en de EU achterloopt en ondertussen wel 34 miljoen vaccins geëxporteerd heeft.The Legend schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:14:
https://www.ft.com/conten...50-4de1-9cbc-31becd2ae0a8
Kennelijk is de AZ productie door Halix nog niet goedgekeurd door de EMA en wordt er daardoor niet geleverd vanuit Nederland. Het probleem zou niet in het proces van de EMA zitten maar simpelweg veroorzaakt worden doordat AZ geen of veel te laat goedkeuring heeft aangevraagd en de benodigde data voor goedkeuring niet is aangeleverd
The UK was the main recipient of EU-manufactured vaccines, receiving approximately 9.1 million doses.
Eens. Opstarten van de vaccinatiecampagne kon beter, maar is uiteindelijk muggenziften. Het enige wat écht uitmaakt is de hoeveelheid geleverde vaccins, en daarvan is Hugo de Jonge compleet afhankelijk van de EU en het blijkbaar onwelwillende AstraZeneca.CornermanNL schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:32:
Hugo kan het simpelweg nooit goed doen , de snelheid van uitleveren van vaccins is te laag , het systeem te rigide en ga zo maar door.
Hugo moet het beter doen , maar zit gewoon met de erfenis van het systeem. Om het dan nu ineens naar ieders volle tevredenheid te regelen gaat niet lukken.
Zat voorbeelden van mensen die net wel of net niet in een categorie passen en wel of niet een vaccin hebben gehad. Of voor een tweede prik ineens een kilometer of 20 verderop moesten zijn. Zie er maar weer te komen.
En nog zat van dat soort grotendeels logistieke problemen. Dat is niet nu ontstaan dat was al zo , maar kon binnen de perken blijven. Omdat er geen crisis was , nu zoals met alles worden de pijnpunten van ons efficiency denken en risico beleid erg zichtbaar.
Nogmaals Hugo en consorten moet het beter doen , maar de verwachting van sommigen is wel wat te hoog. We hebben gewoon een fragiel systeem opgetuigd met zijn allen.
[ Voor 46% gewijzigd door MarcoC op 13-03-2021 15:03 ]
Een beetje verontwaardigd van zich aftweeten en de schuld bij van Rossem leggen gaat hem anders beter af dan het personeel simpelweg werkinstructies laten volgen, hij kan wel hoog van de toren blazen dat van Rossem voordringt maar met bijvoorbeeld een verificatiecode op de brief valt er niet eens voor te dringen.CornermanNL schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:32:
Hugo kan het simpelweg nooit goed doen , de snelheid van uitleveren van vaccins is te laag , het systeem te rigide en ga zo maar door.
Geef van Rossem in deze groot gelijk, lekker makkelijk om zo'n ouwe brombeer die creatief met het gammele systeem omgaat af te serveren als oorzaak dat de uitzendkrachten nu ladingen telefoontjes krijgen van ander boomers die ook haast hebben met hun prik. Shoot the messenger.
En vooral geen terechte kritiek mogen hebben op het gepruts en gefaal van zijn ministerie. Wil je een grote logistieke operatie goed uitvoeren dan moet je dat lekker aan het leger overlaten, die hebben daar verstand van, niet GGD ambtenaren en een lading ad-hoc ingehuurd personeel wat na een jaar nadenken nog steeds blunder op blunder weet te stapelen.
De Jonge had beter zijn mond gehouden ipv anderen de maat te nemen en dit te tweeten:
Blijkbaar weet hij zelf ook niet hoe het precies werkt want hij geeft hiermee aan dat van Rossem daadwerkelijk kon voordringen.
Dit topic is bedoeld om de uitrol van de coronavaccins te bespreken, de strategie, het beleid, de voortgang end dergelijke. Het subforum COR valt onder het AWM beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid. Dus ook hier onderbouw je je posts waar nodig met bronnen.
Allerlei persoonlijke updates mogen hier: De Covid kroeg. In dit topic horen ze dus niet thuis en worden ze ook gewoon weggehaald.