Het artikel dat je linkt gaat over immuniteit als gevolg van het doormaken van de infectie. Er bestaat geen grootschalige natuurlijke immuniteit tegen ziektes die men nog niet heeft gehad. Anders zaten we nu ook niet in deze ellende.
Soms is de griep echter een stuk agressiever zoals in
2017/2018. Toen waren er naar schatting 900.000 besmettingen, 340.000 mensen die contact opnamen met hun huisarts, zo'n 16.000 personen werden opgenomen in het ziekenhuis en er overleden bijna 10.000 mensen. Dat alles had als gevolg dat ziekenhuizen overbelast raakten en geplande operaties uitgesteld werden. Ja, Covid19 is dodelijker, maar de griep kan ook aardig huishouden en vergelijkbare nare situaties veroorzaken, zelfs met vaccins en kruisimmuniteit.
Op het hoogtepunt van de griepgolf in 2018 lagen er 350 mensen met griep op de IC. Regionaal kregen ziekenhuizen problemen, doordat er geen sprake was van patiëntenspreiding. Nu houden we al bijna een jaar 1,5 meter afstand, hebben we een landelijk coördinatiecentrum patiëntenspreiding, en toch raakt de zorg overbelast.
Hoe vaak gaan we die vergelijking ‘in 2018 was het ook heel erg’ nu nog maken

[...]
Nogmaals: een vaccinatie zorgt er niet magisch voor dat een virus verdwijnt.
Niet magisch, maar een voldoende hoge vaccinatiegraad is precies wat een virus doet verdwijnen.
Je lichaam kan zich dankzij een vaccinatie beter wapenen tegen een virus, maar het kan ook zo zijn dat je lichaam dat van nature al kan. Volgens Oxford-onderzoeker John Bell is het goed mogelijk dat een groot deel van bevolking die natuurlijke immuniteit heeft.
Wat wil je hier nu mee zeggen? Dat tot nu toe steeds net de verkeerde mensen het virus hebben gehad en dat het probleem vanzelf verdwijnt? De ziekenhuisopnames bewijzen toch iedere golf weer dat er teveel mensen tegelijk te ziek worden.
In de afgelopen 9 maanden heb ik contact gehad met minstens 2.000 mensen, waaronder Covid19-patiënten. Ik woonde (tijdelijk) thuis toen mijn moeder Covid19 had. Die heeft eerst 2 dagen snotterend doorgebracht waarna de klachten erger werden en ze op ons verzoek in quarantaine ging. Kort daarna ben ik kortstondig verkouden geweest. Mijn vriendin werkt in de zorg en heeft gewerkt met Covid19-patiënten. Mijn schoonmoeder ook (en die is ook ziek geweest). De kans dat ik Covid19 gehad is gewoon zeer aannemelijk en aangezien ik in die 9 maanden niet echt ziek ben geweest los van een lichte verkoudheid durf ik er wel op te gokken dat mijn natuurlijke immuniteit prima zijn werk doet. Om die reden zie ik een vaccinatie voor mijzelf dus niet als noodzakelijk.
Je hebt het virus al gehad, denk je, en bent daarmee immuun (net als via het vaccin), denk je. Als er echt sluitend bewijs was dat jou immuniteit hetzelfde is als na een vaccinatie, dan kan ik het me nog voorstellen. Maar zolang dat er niet is breng je m.i. nog steeds de gezondheid van anderen in gevaar door niet te vaccineren.
Waar ik overigens wel benieuwd naar ben is of men hier het vaccineren verplicht zou willen stellen en of er consequenties zouden moeten zijn voor de weigeraars.
Nee, verplichten is m.i. niet mogelijk en ook niet wenselijk. Zolang voldoende mensen zich maar laten vaccineren kunnen de mensen op Urk en in Staphorst hun snor nog drukken.