Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Miki schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:52:
[...]

Ik kan dus ook niets met posts zoals die van jou die alleen maar klagen over wat er al niet goed aan en dat met de nodige krachttermen. Dat is precies waarom ik er zo op ageer.
Nederland begon van de westerse landen zo een beetje als laatste met vaccineren in januari. We zouden het volgens Hugo de Jonge zorgvuldig doen en waren de IT systemen nog niet klaar. Prima.

Toen was er druk vanuit de samenleving dat het wel heel erg laat was. Hugo de Jonge vond dat vroege vaccineren maar symbolisch. Maar ging even later toch maar eerder zorgpersoneel vaccineren.

Ondertussen is het 1 februari en schatten we het aantal vaccinaties maar omdat de ziekenhuizen laat de data aanleveren. Alleen de ziekenhuizen ontkennen dat.

Van de beloofde zorgvuldigheid is niet zoveel gebleken. En dit is een patroon bij Hugo de Jonge, het boetekleed echt aantrekken en gewoon zeggen we hebben een fout gemaakt zit er niet in. En daar zou een merendeel van de Nederlanders echt wel begrip voor hebben.
Je doet namelijk voorkomen of Nederland geheel uniek is in het niet goed kunnen handelen van deze pandemie terwijl ook de rest van de wereld tobt met diverse problemen. Onze maatschappij en onderliggende systemen met gepolderde maatschappelijke afspraken zijn niet ingericht om een pandemie van deze schaal te kunnen managen alsof het een eenvoudige crisis is die je met wat stroomschema’s af kunt handelen.
Nee, maar de verantwoordelijk minister heeft ook bij alle grote dossiers in de crisis steken laten vallen keer op keer. Dezelfde opsomming die ik hiervoor maakte kan ik maken voor PBM, BCO, testen etc. Moeten we dat maar klakkeloos accepteren? Mogen we niet (forse) kritiek hebben? Ja fouten maken hoor erbij, maar verbetering is nauwelijks zichtbaar.
Het loopt in heel Europa en ver daarbuiten voor geen meter alleen doordat ieder land zijn eigen strategie heeft bepaald hebben ze verschillende problemen.
Tja, nogmaals als het ergens anders ook gaan mag je geen onderbouwde kritiek leveren?
Het kan overigens wel maar dan is de vraag of je wel in zo’n land wilt wonen. Je komt dan tenslotte uit op een totalitair systeem waarin men alleen naar het groter geheel kijkt en alle in de weg staande raakvlakken als niet waardevol beschouwd.
Dat is natuurlijk totale onzin. Je kan prima af met wat minder overleg en wat meer daadkracht op dit specifieke dossier werken zonder in een totalitair systeem te vervallen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
PolarBear schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:32:
[...]

Ik kan hier dus niets mee. Omdat het elders ook misgaat mogen we de vaccinatie aanpak in Nederland niet bekritiseren? Het ministerie van VWS is gewoonweg weer broddelwerk aan het opleveren onder de bezielende leiding van Hugo de Jonge. Werkelijk niets in deze pandemie gaat goed daar. Van persoonlijke beschermmiddelen, beschikbaarheid van testen, BCO, de corona app, routekaarten tot nu vaccinaties.
Sinds wanneer zet VWS de prikken? RIVM levert de vaccins uit, GGD/huisartsen/ziekenhuizen bepalen hoe ze dat gebruiken.

Ik begrijp nog steeds niet waar de kritiek van veel critici hier op gebaseerd is. Kom anders eens met een concreet stappenplan hoe het ook had gekund? Wat stel jij voor dat De Jonge had gedaan? Had hij de regie af moeten pakken van de GGD? De huisartsen buiten spel moeten zetten? En welke voordelen / risico's had dat met zich meegebracht?

De kritiek komt mij vaak over als niet verder kijken dan je neus lang is, en slechts een lege "Zwaai eens met je toverstafje en maak alles beter!" Ik vind het persoonlijk vooral slim dat we bestaande en geteste structuren/instituten gebruiken voor deze vaccinatie. En gezien de schaarste van vaccins vind ik het ook verstandig dat we rustig aan doen, en heel selectief de meest kwetsbare personen inenten. We hadden inderdaad ook a la Amerika willekeurige mensen kunnen prikken en binnen een week door onze voorraad kunnen branden. Of zoals Engeland alle vaccins gebruiken voor de 1e prik, en maar hopen & bidden dat er op tijd genoeg vaccins geleverd worden om ook die 2e prik te kunnen zetten (en misschien zelfs vals spelen, gezien de AZ affaire).

Hoe het er nu uitziet gaan we precies even veel prikken zetten per kwartaal als de rest van Europa. En ik wil niet weten hoeveel drama het had opgeleverd als HdJ als een cowboy had besloten om de GGD/huisartsen buiten spel te houden en zelf de regie had genomen over het prikken. Dan waren diezelfde critici nu keihard aan het zeuren dat hij gewoon de GGD had moeten vertrouwen 8)7

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je verwacht het niet....

[
De Jonge: Nieuwe vaccincijfers kloppen mogelijk toch niet

De nieuwe vaccincijfers van het ministerie van Volksgezondheid kloppen mogelijk toch niet. Dit weekeinde stelde het ministerie dat er meer mensen ingeënt zijn tegen corona dan gedacht. Dat zou blijken uit een nieuwe rekenmethode.

Daar komt demissionair zorgminister Hugo de Jonge nu op terug. Hij wil de cijfers verder onderzoeken. De vaccinaantallen in de langdurige zorg zijn wellicht dubbel meegeteld. ,,Als het LNAZ (Landelijk Netwerk Acute Zorg) zegt dat er iets niet klopt, dan zou dat zomaar kunnen”, zegt De Jonge.
https://www.ad.nl/politie...elijk-toch-niet~ab69599c/

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:36
Als ik zulke ambtenaren had, dan was ik allang naar een onbewoond eiland vertrokken (of zijn er hier die denken dat hij dit soort flaters allemaal zelf verzint?)

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
henkzelf schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:04:
Als ik zulke ambtenaren had, dan was ik allang naar een onbewoond eiland vertrokken (of zijn er hier die denken dat hij dit soort flaters allemaal zelf verzint?)
Nee, maar hij is wel eindverantwoordelijke en zou dus op de rem moeten trappen als er iets als dit gebeurt. Het is terecht dat De Jonge hier op aangekeken wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:55
Tsja dat zat er wel aan te komen als je het zover krijgt om diverse ziekenhuizen zondagavond over de zeik te krijgen...

Blij dat ik niet in zijn schoenen sta, maar man wat puinhoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:35
The Legend schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:55:
[...]

Nee dat weet ik niet zeker, net zo min als dat ik niet zeker weet of ze niet stiekem op transport naar België gaan ;) Maar als we nu geen huisartsen, instellingsartsen en ziekenhuisapothekers horen roepen dat er helemaal geen vaccins geleverd worden, dan vind ik de aanname dat wat wordt geleverd ook binnen 3/4 dagen wordt geprikt niet zo raar.

Ik ga er ook nog steeds van uit dat, hoewel de nodige fouten zijn en worden gemaakt, er nog steeds heel veel dingen goed gaan bij het RIVM de GGD en zelfs bij Hugo de Jonge.
There, I fixed it :F _O-

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

https://nos.nl/artikel/23...and-met-prik-vermoed.html

Ergens voelt dit toch ook een beetje als water naar de zee dragen. Als in; beetje zonde van de vaccins zo :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 18:50
MikeyMan schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:24:
https://nos.nl/artikel/23...and-met-prik-vermoed.html

Ergens voelt dit toch ook een beetje als water naar de zee dragen. Als in; beetje zonde van de vaccins zo :X
Het goede nieuws is dat er tenminste dus 1 oudere geprikt is.

Het verbaast me dat er geen motie van wantrouwen tegen Hugo is geweest nog. Tot op zekere hoogte kun je zeggen: er worden nou eenmaal fouten gemaakt. Maar dit is keer op keer en de minister lijkt zich er niks van aan te trekken. Ik denk we nu toch beter de pijn kunnen pakken en iemand neer kunnen zetten die orde op zaken kan stellen. Of het coronadossier afsplitsen van z'n portefeuille en het door iemand anders laten doen.

[ Voor 34% gewijzigd door marteltor op 01-02-2021 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:37
marteltor schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:34:
[...]

Het goede nieuws is dat er tenminste dus 1 oudere geprikt is.
Ik heb twee ooms die beide 85+ zijn, en die zijn volgende week aan de beurt. Allebei zelfstandig wonend. Dus er wordt echt wel geprikt, wees niet bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
autje schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:37:
[...]

Ik heb twee ooms die beide 85+ zijn, en die zijn volgende week aan de beurt. Allebei zelfstandig wonend. Dus er wordt echt wel geprikt, wees niet bang.
Nadruk op de woorden 'volgende week' ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

autje schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:37:
[...]

Ja maar toch... Hele ethische discussie natuurlijk, maar met een beetje pech geef je dat vaccin voor een paar weken of maanden. Halen misschien überhaupt het einde van de lockdown
nieteens. Does not compute... :X

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 01-02-2021 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
MikeyMan schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:53:
[...]

Ja maar toch... Hele ethische discussie natuurlijk, maar met een beetje pech geef je dat vaccin voor een paar weken of maanden. Does not compute... :X
Eens hoor, maar je kunt er over bezig blijven. Want eerder werden ook de leraren genoemd en dikke mannen van tussen 50-70. En als je het mij vraagt doe je als eerst mensen tussen 18-60 met onderliggend lijden zoals astma of ernstige hart- of longaandoeningen. Die mensen zouden de meeste levensjaren verliezen en lopen serieus risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 22:55
henkzelf schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:04:
Nee, maar hij is wel degene die het wereldkundig maakt en dus zelf verantwoordelijk is voor die cijfers.

Gezien alle commotie om de vaccinatiecijfers was het logischer en verstandiger geweest dat hij deze berekening/bewering van zijn ambtenaren 100 keer gecontroleerd had.

Dat is blijkbaar niet gebeurd, want hij krabbelt binnen 24 uur al weer terug. En dat is hem wel degelijk aan te rekenen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
alexbl69 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:05:
[...]

Nee, maar hij is wel degene die het wereldkundig maakt en dus zelf verantwoordelijk is voor die cijfers.

Gezien alle commotie om de vaccinatiecijfers was het logischer en verstandiger geweest dat hij deze berekening/bewering van zijn ambtenaren 100 keer gecontroleerd had.

Dat is blijkbaar niet gebeurd, want hij krabbelt binnen 24 uur al weer terug. En dat is hem wel degelijk aan te rekenen.
Als je het positief wilt heretiketteren dan is het goed om te zien dat hij zich zo druk maakt om zijn waardeloze cijfers, dat hij zelfs zijn rapport er voor wil vervalsen.
Maar het is tenminste duidelijk dat het leeft. Dat is het begin he. Van onbewust onbekwaam naar (hopelijk nu) bewust onbekwaam en dan zo tegen halverwege 2021 bewust bekwaam (en werkzoekende)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:47
blissard schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:44:
[...]

Als je het positief wilt heretiketteren dan is het goed om te zien dat hij zich zo druk maakt om zijn waardeloze cijfers, dat hij zelfs zijn rapport er voor wil vervalsen.
Maar het is tenminste duidelijk dat het leeft. Dat is het begin he. Van onbewust onbekwaam naar (hopelijk nu) bewust onbekwaam en dan zo tegen halverwege 2021 bewust bekwaam (en werkzoekende)
Nee natuurlijk niet, als je nu nog niet ontslagen bent als minister dan gaat dat ook niet meer gebeuren.

Natuurlijk is het geen makkelijke job,maar er is gewoon een totaal gebrek aan daadkracht bin het ministerie van VWS. De minister is totaal geen crisismanager, op de vraag een paar post eerder stel ik voor:

De minister had moeten aftreden OF een nummer twee aanwijzen die decennia ervaring heeft met crisissituaties en logistieke operaties. Voor mijn part een taskforce met 3 a 4 mensen, die de regie wat strakker aantrekken en de GGDs en RIVM aansturen.

Maar nee, we lijken ons niet eens te beseffen dat er wat moet gebeuren en kloten maar wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Fr33z schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:10:
[...]

De minister had moeten aftreden OF een nummer twee aanwijzen die decennia ervaring heeft met crisissituaties en logistieke operaties. Voor mijn part een taskforce met 3 a 4 mensen, die de regie wat strakker aantrekken en de GGDs en RIVM aansturen.
Tuurlijk. Een centraal sturingsorgaan had erg veel opgeleverd. Master of Vaccination (naast / onder de minister) met bijbehorend mandaat en euro's. Maar dit kan nog steeds he. Het is nog een jaar (op z'n best) dat we echt een punt achter Corona kunnen zetten. Een reorganisatie kan nog heel veel opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:47
blissard schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:51:
[...]

Tuurlijk. Een centraal sturingsorgaan had erg veel opgeleverd. Master of Vaccination (naast / onder de minister) met bijbehorend mandaat en euro's. Maar dit kan nog steeds he. Het is nog een jaar (op z'n best) dat we echt een punt achter Corona kunnen zetten. Een reorganisatie kan nog heel veel opleveren.
Ik snap alleen niet waarom er geen anderen in politiek Den Haag zijn die dit signaleren en er iets aan doen. Dat de minister het zelf niet doorheeft dat dit te veel voor hem is dat is 1 ding, maar waarom zegt Rutte niet: Hugo, je hebt je best gedaan maar het moet nu echt anders... Waarom kan deze blamage maar door blijven gaan? :-/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fr33z schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:07:
[...]

Ik snap alleen niet waarom er geen anderen in politiek Den Haag zijn die dit signaleren en er iets aan doen. Dat de minister het zelf niet doorheeft dat dit te veel voor hem is dat is 1 ding, maar waarom zegt Rutte niet: Hugo, je hebt je best gedaan maar het moet nu echt anders... Waarom kan deze blamage maar door blijven gaan? :-/
Het hele kabinet zou eigenlijk af moeten treden...

Oh wacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:11

codex

Geen OpenAI agent :)

[...]

Inderdaad, als 1 ding is gebleken is het dat De Jonge niet geschikt is voor deze rol. Op een bepaald punt moet je inderdaad een betere strateeg of team neer zetten. Ik denk dat er binnen defensie wel wat te vinden is.

Dit kan zo echt niet langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Het is zo triest dat we nu niet alleen het (op een na) minste prikken van Europa, maar ook onze administratie het slechtst op orde hebben. Volgens dit artikel verwacht de GGD over enkele weken een systeem te hebben waarin we kunnen bijhouden wie waar wanneer met welk vaccin is geprikt. https://www.volkskrant.nl...schien-ook-niet~b55d22cd/
Daar ga je met, "we doen het liever langzaam en zorgvuldig in plaats van snel en onnauwkeurig".

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik denk niet dat het door 1 persoon komt, de hele ambtelijke molen is gewoon niet geschikt om een crisis effectief te bestrijden.

Ze hadden beter defensie mandaat kunnen geven om de vaccinatie campagne te organiseren wat dat betreft. Maar goed uiteindelijk gaat het wel goedkomen hoor denk ik :) Binnen een paar weken zal het ook hier gewoon wachten op vaccins worden vrees ik.

[ Voor 26% gewijzigd door ik222 op 01-02-2021 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:48
ik222 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:22:
Ik denk niet dat het door 1 persoon komt, de hele ambtelijke molen is gewoon niet geschikt om een crisis effectief te bestrijden.

Ze hadden beter defensie mandaat kunnen geven om de vaccinatie campagne te organiseren wat dat betreft. Maar goed uiteindelijk gaat het wel goedkomen hoor denk ik :) Binnen een paar weken zal het ook hier gewoon wachten op vaccins worden vrees ik.
Met het eerste punt ben ik het met je eens, een minister is zo goed als het ambtenarenapparaat wat onder hem zit. Al die decentrale organisaties fietsen elkaar nu letterlijk in de wielen nu er landelijk samen gewerkt moet worden terwijl ze normaliter alleen op regio of wijkniveau opereren. Decentralisatie en toebedelen van kerntaken heeft ook zo zijn nadelen bij dit soort gebeurtenissen terwijl het voor het zorgstelsel efficiënt is vanwege het fijnmazige netwerk.
Ik vraag me alleen af of defensie hier wel een goede rol in zou kunnen spelen. Ze zijn niet getraind voor bugersituaties en meer toegespitst op conflicten. De GGD’s en de huisartsenposten zijn hier veel beter op ingericht al is het probleem dat dit nooit voor dit soort pandemieën is voorbereid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

Verkiezingen... De Jong werkt als een spatscherm voor Rutte. Zodra Rutte de regie pakt wordt hij de kop van Jut.

Wordt redelijk moedeloos van de manier waarop de besluiten genomen worden. Hoekstra die voordat het OMT bij elkaar komt al aangeeft wat volgens hem de uitkomst van het OMT-beraad dient te zijn. De besluiten van het OMT die al op straat liggen voordat de OMT leden zelf de definitieve versie hebben ontvangen. Tig OMT leden die direct hun media-vrindjes opzoeken om te ventileren met welke plannen ze het eigenlijk helemaal niet eens zijn....

De hele besluitvorming lijkt een totale chaos...

En wat ik niet begrijp is dat men niet wat meer informatie geeft over de verwachtingen voor de komende weken/maanden. Het feit dat je een volgende golf door de opkomende Britse variant bijna kunt voorspellen zal niet alleen hier maar toch ook bij de verantwoordelijken bekend zijn?

Wat gebeurt er als er morgen allerhande versoepelingen worden aangekondigd (inclusief een eventueel einde van de lock-down), en we volgende week of de week erop weer met stoom en kokend water naar niveautje über-streng moeten? Dat is toch een recipe for disaster?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 08:38
ik222 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:22:

Er wordt veel te veel invloed aan Hugo toegeschreven. Het is de ambtelijk top van RIVM dat hier keer op keer onvoldoende op acteerd. Sterker nog, ik denk dat er door de top extra in de schoenen van de minister wordt geschoven. Een bestuurder kan met een wrak geen race winnen. Denk ook aan maar alle bestuurder die op de belastingdienst mochten passen. Of bij justitie, wie was het bonnetje echt kwijt, en wie zit er nu voorin in de bus! Nee, de ambtelijke top speelt een veel belangrijkere rol dan dat de meeste hier denken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
royaljoop schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:43:
[...]
Er wordt veel te veel invloed aan Hugo toegeschreven. Het is de ambtelijk top van RIVM dat hier keer op keer onvoldoende op acteerd. Sterker nog, ik denk dat er door de top extra in de schoenen van de minister wordt geschoven. Een bestuurder kan met een wrak geen race winnen. Denk ook aan maar alle bestuurder die op de belastingdienst mochten passen. Of bij justitie, wie was het bonnetje nog echt kwijt, en wie zit er nu voorin in de bus! Nee, de ambtelijke top speelt een veel belangrijkere rol dan dat de meeste hier denken,
Dat is helemaal waar. Alleen heb ik daar als eenvoudig burger niets aan. De enige die momenteel werkelijk verantwoordelijk is, is Hugo. Hij is ook de enige met het mandaat om de uitvoering bij RIVM of GGD weg te halen en er een andere organisatie voor neer te zetten. Een mandaat dat we hem bij verkiezingen hebben gegeven, juist voor dit soort situaties. En ja, hij heeft nu eenmaal voor die baan gekozen. Waarschijnlijk met een heel ander beeld van de toekomst. Lijkt me verder een aardige vent, maar in de politiek werkt dit nu eenmaal zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
blissard schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:36:
[...]

Dat is helemaal waar. Alleen heb ik daar als eenvoudig burger niets aan. De enige die momenteel werkelijk verantwoordelijk is, is Hugo. Hij is ook de enige met het mandaat om de uitvoering bij RIVM of GGD weg te halen en er een andere organisatie voor neer te zetten. Een mandaat dat we hem bij verkiezingen hebben gegeven, juist voor dit soort situaties. En ja, hij heeft nu eenmaal voor die baan gekozen. Waarschijnlijk met een heel ander beeld van de toekomst. Lijkt me verder een aardige vent, maar in de politiek werkt dit nu eenmaal zo.
Zonder een wetswijziging kan Hugo de Jonge helemaal niets dus hoe je erbij komt dat je zomaar bevoegdheden kunt ontnemen van een organisatie is me een raadsel. Het enige wat hij kan doen is ingrijpen door de ambtelijke top te vervangen zonder kamerbemoeienis al kun je de donder opzeggen dat er dan kamervragen zullen komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 01-02-2021 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:47

pro_6or

amateur_60r

Vuvuzela schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:51:
[...]

1/3e van wat de UK de laatste 24 uur heeft geprikt. :X
Nu is de uk in tegenstelling tot wat haar naam doet vermoeden ook best wel een groot land.

Ik denk dat het toch metname zit in het niet voorhanden zijn van de vaccins. Ik snap ook niet waarom dat niet duidelijk wordt gecommuniceerd. Ik heb er wel vrede mee dat we geen 7 miljard vaccins uit de fabrieken kunnen worden gestampt in 3 maanden.

Ik hoop alleen wel dat de capaciteit die nu (hopelijk?!) wordt opgebouwd ook bestaan zal blijven voor volgende vaccinatie rondes, volgende virussen.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Miki schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:55:
[...]

Zonder een wetswijziging kan Hugo de Jonge helemaal niets dus hoe je erbij komt dat je zomaar bevoegdheden kunt ontnemen van een organisatie is me een raadsel. Het enige wat hij kan doen is ingrijpen door de ambtelijke top te vervangen zonder kamerbemoeienis al kun je de donder opzeggen dat er dan kamervragen zullen komen.
Ten tijde van de Mexicaanse griep in 2009 kon de minister de uitvoering van de vaccinatie bij defensie neerleggen. Ik neem aan dat hij dat nu ook kan / kon. Het zou mij een raadsel zijn als dat in de tussentijd veranderd zou zijn. https://www.volkskrant.nl...s-zelf-wil-doen~b8bcc3f5/
Overigens vragen ook kamerleden van het CDA zich dit af. https://www.tweedekamer.n...0van%20de%20pandemie.docx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
blissard schreef op maandag 1 februari 2021 @ 23:26:
[...]

Ten tijde van de Mexicaanse griep in 2009 kon de minister de uitvoering van de vaccinatie bij defensie neerleggen. Ik neem aan dat hij dat nu ook kan / kon. Het zou mij een raadsel zijn als dat in de tussentijd veranderd zou zijn. https://www.volkskrant.nl...s-zelf-wil-doen~b8bcc3f5/
Overigens vragen ook kamerleden van het CDA zich dit af. https://www.tweedekamer.n...0van%20de%20pandemie.docx
Je haalt nu dingen door elkaar of je hebt je woorden ongelukkig gekozen. Je kunt niet zomaar mandaat weghalen bij een ministerie of overheidsinstelling. De taken en bevoegdheden worden namelijk bij wet vastgelegd.
Waar je waarschijnlijk op aanstuurt is waarom Hugo de Jonge aan zijn collega Ank Bijleveld-Schouten van Defensie niet heeft gevraagd voor ondersteuning in het opzetten en/of verzorgen van vaccinaties. Interessante en tevens gelijk gevoelige politieke vraag. In de beantwoording van de vragen zul je een groot deel van je antwoorden vinden :)

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 01-02-2021 23:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:37
MikeyMan schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:53:
[...]

Ja maar toch... Hele ethische discussie natuurlijk, maar met een beetje pech geef je dat vaccin voor een paar weken of maanden. Halen misschien überhaupt het einde van de lockdown
nieteens. Does not compute... :X
Sure (al denk ik dat deze twee het wel halen), maar mijn opmerking was meer bedoeld als weerwoord op het gezeur dat er bijna niet geprikt wordt. Het gaat gewoon gestaag door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Miki schreef op maandag 1 februari 2021 @ 23:38:
[...]

Je haalt nu dingen door elkaar of je hebt je woorden ongelukkig gekozen. Je kunt niet zomaar mandaat weghalen bij een ministerie of overheidsinstelling. De taken en bevoegdheden worden namelijk bij wet vastgelegd.
Waar je waarschijnlijk op aanstuurt is waarom Hugo de Jonge aan zijn collega Ank Bijleveld-Schouten van Defensie niet heeft gevraagd voor ondersteuning in het opzetten en/of verzorgen van vaccinaties. Interessante en tevens gelijk gevoelige politieke vraag. In de beantwoording van de vragen zul je een groot deel van je antwoorden vinden :)
Ik bedoelde niet de verantwoordelijkheid voor de taak weg te halen bij VWS. Maar doelde op het mandaat om de uitvoering (van het pandemie-vaccinatie-programma) bij een andere partij (dan GGD, het RIVM had ik daarin niet moeten noemen inderdaad) te leggen. Ongetwijfeld hebben de GGD wettelijk omschreven taken en bevoegdheden. De GGD kreeg echter pas in december te horen dat zij een deel van het vaccinatieprogramma moesten gaan opzetten. Blijkbaar is die taak dus niet wettelijk vastgelegd. (Of in ieder geval niet tijdens een pandemie).
We zullen het horen inderdaad.

[ Voor 19% gewijzigd door blissard op 02-02-2021 07:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 08:38
[...]

Maar ik vind dat de GGD het ook allemaal opgedrongen wordt. De vaccinatie opdracht ging eerst naar de ARBOdiensten (daar zijn we niet voor), toen de huisartsen (die hadden het te druk) en toen kwam het weer bij de overbelaste GGD. Die terecht de handen meer dan vol had met het op orde brengen van het testen en alles wat daar bij komt kijken.

PS. het leger? ik denk niet dat er voldoende deskundige bezetting is om te vaccineren. Daarbij, gelet op de beschikbaarheid van het vaccin zelf, natuurlijk de vraag: Wat is nu precies de bottle neck in het proces?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
royaljoop schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 07:16:
[...]

Maar ik vind dat de GGD het ook allemaal opgedrongen wordt. De vaccinatie opdracht ging eerst naar de ARBOdiensten (daar zijn we niet voor), toen de huisartsen (die hadden het te druk) en toen kwam het weer bij de overbelaste GGD. Die terecht de handen meer dan vol had met het op orde brengen van het testen en alles wat daar bij komt kijken.

PS. het leger? ik denk niet dat er voldoende deskundige bezetting is om te vaccineren. Daarbij, gelet op de beschikbaarheid van het vaccin zelf, natuurlijk de vraag: Wat is nu precies de bottle neck in het proces?
Ik heb nu het idee dat de bottleneck zit bij de organisatie-capaciteit. Die tekortkoming zorgt er voor dat we trager zijn, het plan onduidelijk is en we de administratie niet op orde hebben. Dat het leger voldoende capaciteit heeft, hebben ze in 2009 aangetoond. Ze hebben ook dit keer aangeboden de uitvoering op te willen pakken. Dan had het, zoals jij inderdaad ook zegt, de GGD niet te laat opgedrongen hoeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Zou het kunnen dat er de afgelopen 10 jaar zoveel is bezuinigd op Defensie en dat ze itt 2009 nu niet meer deze taak zouden kunnen uitvoeren?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
blissard schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 07:27:
[...]

Ik heb nu het idee dat de bottleneck zit bij de organisatie-capaciteit. Die tekortkoming zorgt er voor dat we trager zijn, het plan onduidelijk is en we de administratie niet op orde hebben.
Waar haal je dit vandaan? Het is toch al sinds December duidelijk dat de bottleneck in Q1 het aantal geleverde vaccins zou zijn?

Ik denk dat sommige mensen hier royaal overschatten hoeveel vaccins we hebben t/m Q2. Dit is een heel andere situatie dan de Mexicaanse griep wat dat betreft.
[...]

Je geeft dus toe dat je niet zoveel interesse hebt in de (gecompliceerde) waarheid, maar vooral een spelletje wilt voor de politieke bühne en de onderbuik? Het maakt je niet uit dat HdJ aanvallen/afzetten geen verschil zal maken, zolang het volk maar iemand heeft om de schuld op af te schuiven?

Nogmaals: men vraagt hier voor een magische oplossing. Een rambo die binnen komt stormen, alles overhoop schiet, en alles plotseling beter maakt. Als minister de GGD buiten spel zetten tijdens een crisis is echt een waanzinnig slecht idee, ongeacht hoe incapabel men hier denkt dat de GGD's zijn. Evenzogoed is het een typisch populistisch sprookje om altijd maar het leger in te zetten als wondermiddel. Doet me denken aan zo'n mafketel op NuJij vroeger die bij letterlijk ieder nieuwsbericht een betoog hield om het leger in te zetten om het probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Cobb schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:21:
Zou het kunnen dat er de afgelopen 10 jaar zoveel is bezuinigd op Defensie en dat ze itt 2009 nu niet meer deze taak zouden kunnen uitvoeren?
Dat is dan in ieder geval niet wat ze zelf denken. Anders zouden ze dat denk ik niet aangeboden hebben het dit keer weer ook op te pakken. Maar wellicht hadden ze daar op het ministerie een ander beeld bij. Dat zal dan blijken uit de antwoorden op de kamervragen.
link0007 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:55:
[...]

Waar haal je dit vandaan? Het is toch al sinds December duidelijk dat de bottleneck in Q1 het aantal geleverde vaccins zou zijn?
Dat ligt er aan wat je als probleem definieert. Ik zie het doel als: binnen de ruimte van de geleverde vaccins, zo snel mogelijk en zo zorgvuldig mogelijk vaccineren. Maar als je het doel anders definieert, krijg je een andere bottleneck.

[ Voor 32% gewijzigd door blissard op 02-02-2021 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Cobb schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:21:
Dat is mogelijk. Je kan denk ik alleen niet de Mexicaanse griep vaccinaties vergelijken met de huidige situatie. Het vaccin toen was iets waar men al zeer vertrouwd mee was. Nu hebben we een nieuwe ziekte waar we nog steeds bitter weinig van snappen en een nieuw vaccin. Met nieuwe inzichten en verloop van de pandemie verandert continu de focus van de vaccinaties en voor geen enkele strategie staat 100% vast dat het de meest veilige en effectieve aanpak is. Wil je degenen met de hoogste kans op overlijden eerst, de grootste verspreiders, degenen die het meeste impact hebben als ze massaal ziek worden of de groep met de grootste kans op IC opname ?

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:08

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Sorry voor de off-topic:
link0007 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 08:55:
Doet me denken aan zo'n mafketel op NuJij vroeger die bij letterlijk ieder nieuwsbericht een betoog hield om het leger in te zetten om het probleem op te lossen.
Walter Fraans. Die doet dat nog steeds. Ik lig elke keer dubbel. Meestal onrealistische ideeën maar hij heeft tenminste nagedacht en denkt in 'oplossingen'. Je herkent ook meteen een tekst van hem. Zowel door de stijl als de inhoud. Het leger, drones, noem het maar op. Prachtig om te lezen. :)

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
IJzerlijm schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:05:
[...]

Dat is mogelijk. Je kan denk ik alleen niet de Mexicaanse griep vaccinaties vergelijken met de huidige situatie. Het vaccin toen was iets waar men al zeer vertrouwd mee was. Nu hebben we een nieuwe ziekte waar we nog steeds bitter weinig van snappen en een nieuw vaccin. Met nieuwe inzichten en verloop van de pandemie verandert continu de focus van de vaccinaties en voor geen enkele strategie staat 100% vast dat het de meest veilige en effectieve aanpak is. Wil je degenen met de hoogste kans op overlijden eerst, de grootste verspreiders, degenen die het meeste impact hebben als ze massaal ziek worden of de groep met de grootste kans op IC opname ?
En daarom ook juist de roep om de inzet van het leger. Die zijn eraan gewend om zich snel aan te passen aan veranderende omstandigheden. Dit in tegenstelling tot de bureaucratieën die het nu uit moeten voeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
blissard schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:04:
[...]

Dat ligt er aan wat je als probleem definieert. Ik zie het doel als: binnen de ruimte van de geleverde vaccins, zo snel mogelijk en zo zorgvuldig mogelijk vaccineren. Maar als je het doel anders definieert, krijg je een andere bottleneck.
Oké. Dus stel je brandt in één dag door alle vaccins van de maand heen. Wat ga je de rest van die maand doen met je tienduizenden prikkers, locaties, infrastructuur, etc.? En wat voor effect heeft die spoed op je spillage en gerichtheid (gaat het je lukken om zo snel de meest effectieve patiënten te vinden voor het vaccin? Zo ja, hoe dan?) En aan het eind van de maand, wat ben je er nu concreet mee opgeschoten? Je hebt evenveel prikken gezet, maar waarschijnlijk met méér overhead, méér spillage, en minder controle over je doelgroep. En als er iets fout gaat, gaat het waarschijnlijk ook behoorlijk fout want je kan niet meer bijsturen in zo'n gehaaste operatie.

Wederom: In hoeverre heeft jouw standpunt te maken met effectief / realistisch beleid, en in hoeverre wil jij een politiek toneelstukje en macho machtsvertoon van de overheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
royaljoop schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 07:16:
[...]
Daarbij, gelet op de beschikbaarheid van het vaccin zelf, natuurlijk de vraag: Wat is nu precies de bottle neck in het proces?
Ik heb dit nog steeds niet helder. Waar zit dit nou?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
link0007 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:57:
[...]

Oké. Dus stel je brandt in één dag door alle vaccins van de maand heen. Wat ga je de rest van die maand doen met je tienduizenden prikkers, locaties, infrastructuur, etc.? En wat voor effect heeft die spoed op je spillage en gerichtheid (gaat het je lukken om zo snel de meest effectieve patiënten te vinden voor het vaccin? Zo ja, hoe dan?) En aan het eind van de maand, wat ben je er nu concreet mee opgeschoten? Je hebt evenveel prikken gezet, maar waarschijnlijk met méér overhead, méér spillage, en minder controle over je doelgroep. En als er iets fout gaat, gaat het waarschijnlijk ook behoorlijk fout want je kan niet meer bijsturen in zo'n gehaaste operatie.

Wederom: In hoeverre heeft jouw standpunt te maken met effectief / realistisch beleid, en in hoeverre wil jij een politiek toneelstukje en macho machtsvertoon van de overheid?
Je doet zo veel aannames over wat ik vind, dat ik het moeilijk vind om er een reactie op te formuleren.
Zoals aangetoond in dit topic redt snel vaccineren (als in: zo snel mogelijk zo veel mogelijk vaccins prikken) mensenlevens. Het sommetje is wel terug te vinden.
Daarnaast moet dat nauwkeurig.
Dat het kan, kun je in de ons omliggende landen zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

blissard schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:48:
[...]

Je doet zo veel aannames over wat ik vind, dat ik het moeilijk vind om er een reactie op te formuleren.
Zoals aangetoond in dit topic redt snel vaccineren (als in: zo snel mogelijk zo veel mogelijk vaccins prikken) mensenlevens. Het sommetje is wel terug te vinden.
Daarnaast moet dat nauwkeurig.
Dat het kan, kun je in de ons omliggende landen zien.
Ik denk dat je dan verwijst naar de UK? Die zijn als enig omliggend land (sort of) zo snel mogelijk en zoveel mogelijk vaccins aan het prikken. Maar n=1, de UK heeft ook hele strenge maatregelen ingevoerd nadat het de spuigaten uitliep. Zij hebben ook andere vaccins en houden zich niet aan de voorschriften qua interval.

Veel andere landen wijken af van de interval, hebben te weinig vaccin en zitten sowieso maar op enkele procenten gevaccineerd, dus een duidelijk bewijs van 'het werkt' is moeilijk hard te maken. Evenals een bewijs dat wat we nu doen slecht is. Onze zorgmedewerkers hebben vziw nu allemaal al 1 of 2 prikken gehad, de ouderen worden nu gevaccineerd, het overgrote deel van wat we ontvangen hebben is weggeprikt en van grote schandalen/problemen heb ik nog niks gehoord. Geen gevallen waarbij een vijfvoudige dosis is ingespoten etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 02-02-2021 10:54 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:56
link0007 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:57:
[...]

Oké. Dus stel je brandt in één dag door alle vaccins van de maand heen. Wat ga je de rest van die maand doen met je tienduizenden prikkers, locaties, infrastructuur, etc.? En wat voor effect heeft die spoed op je spillage en gerichtheid (gaat het je lukken om zo snel de meest effectieve patiënten te vinden voor het vaccin? Zo ja, hoe dan?) En aan het eind van de maand, wat ben je er nu concreet mee opgeschoten?
Wat je ermee bereikt? Aantonen dat we heel veel mensen kunnen vaccineren, mochten we genoeg vaccins hebben.
Nu weten we helemaal niks. Ja we weten dat de overheid in z'n maag zit met de vaccinatie cijfers, dus we schatten het nu. Met 100.000 extra schattingen bungelen we nog steeds helemaal onderaan in de EU.

Het spijt me, maar ik en velen hebben absoluut geen vertrouwen erin dat Nederland goed kan opschalen mochten er voldoende vaccins voorradig zijn. Het zou fijn zijn, als de overheid bewijst dat ze dit wel kunnen, dat neemt veel zorgen weg bij de bevolking.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-09 16:42

Rzaan

Altijd zoekende

Misschien zijn er ook wel 'velen' die er wel vertrouwen in hebben?
"ik en velen' klinkt een beetje als het begin van een ingezonden stuk in de Telegraaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Rzaan schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:04:
[...]

Misschien zijn er ook wel 'velen' die er wel vertrouwen in hebben?
"ik en velen' klinkt een beetje als het begin van een ingezonden stuk in de Telegraaf.
Ik wil er ook vertrouwen in hebben.
Ik had er vertrouwen in dat de bron en contact onderzoek in orde zou zijn na de zomervakantie.
Ik had er vertrouwen in dat de test capaciteit in orde zou zijn na de zomervakantie.

Wat er beloofd werd is niet waar gemaakt. Het zou fijn zijn, als ze dit wel waar kunnen maken. Maar als ik de verhalen zo lees vrees ik het ergste. We weten niet eens hoeveel we gevaccineerd hebben. Ict systeem waarbij we de aantal vaccinaties exact kunnen tellen is pas over een aantal weken klaar.
Ik hoor dat iets te vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Eerder werd een hier door mij geplaatste opmerking over 'spillage' van vaccins afgedaan als onzin.
Welnu, er is wel degelijk sprake hiervan, getuige het eerste bericht dat nog bruikbare vaccins soms echt weggegooid worden.
Bron:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yaksa schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:10:
Eerder werd een hier door mij geplaatste opmerking over 'spillage' van vaccins afgedaan als onzin.
Welnu, er is wel degelijk sprake hiervan, getuige het eerste bericht dat nog bruikbare vaccins soms echt weggegooid worden.
Bron:
Dat was ook al bekend. Spillage was initieel ingeschat op 10% zelfs vziw.

Beetje selectieve verontwaardiging met een gebrek aan cijfers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Russel88 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:00:
[...]

Wat je ermee bereikt? Aantonen dat we heel veel mensen kunnen vaccineren, mochten we genoeg vaccins hebben.
Nu weten we helemaal niks. Ja we weten dat de overheid in z'n maag zit met de vaccinatie cijfers, dus we schatten het nu. Met 100.000 extra schattingen bungelen we nog steeds helemaal onderaan in de EU.

Het spijt me, maar ik en velen hebben absoluut geen vertrouwen erin dat Nederland goed kan opschalen mochten er voldoende vaccins voorradig zijn. Het zou fijn zijn, als de overheid bewijst dat ze dit wel kunnen, dat neemt veel zorgen weg bij de bevolking.
Maar het probleem is nooit geweest dat we niet sneller zouden kunnen prikken. Dat moet toch wel helder zijn? Er zijn prikkers genoeg, en een hoop vaccinatiecentra staan te popelen om open te kunnen (maar er zijn niet genoeg vaccins om dat te verantwoorden). Het probleem is dat we zó weinig leveringen krijgen, en dat de leveringen dusdanig onbetrouwbaar zijn, dat het volstrekt onverantwoord zou zijn om sneller te prikken.

Stel bijvoorbeeld we hadden op dag 1 alle 500k prikken in een arm gestopt. Iedereen een 1e dosis. En vervolgens was er een onverwachte vertraging, waardoor 200k niet op tijd de tweede prik kan krijgen. Dat is dan mooi kut, heb je voor niets half je eerste vaccinatieronde verpest. Ik zie dit eerlijk gezegd nog wel gebeuren in sommige landen om ons heen (zoals het VK), waar men inderdaad voor de bühne heeft geprikt.

[ Voor 4% gewijzigd door link0007 op 02-02-2021 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Russel88 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:08:
[...]

Ik had er vertrouwen in dat de bron en contact onderzoek in orde zou zijn na de zomervakantie.
Inmiddels redelijk op orde, behalve dat we er dusdanig veel besmettingen op na houden dat dit een keertje ophoudt.
Ik had er vertrouwen in dat de test capaciteit in orde zou zijn na de zomervakantie.
Inmiddels meer dan op orde, maar dan komt er geen hond.

Mes snijdt aan twee kanten he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

Standeman

Prutser 1e klasse

MikeyMan schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:12:
[...]

Dat was ook al bekend. Spillage was initieel ingeschat op 10% zelfs vziw.

Beetje selectieve verontwaardiging met een gebrek aan cijfers.
RIVM houdt rekening met 5%. Andere vaccins is standaard ~10%. (volgens het artikel)

Maar goed, 1 mantelzorger die geen vaccin kon krijgen terwijl er wel was is stom, maar niet significant. De genoemde tweet heeft het over een hele "berg". Dan weet je nog niets.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Standeman schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:17:
[...]

RIVM houdt rekening met 5%. Andere vaccins is standaard ~10%. (volgens het artikel)

Maar goed, 1 mantelzorger die geen vaccin kon krijgen terwijl er wel was is stom, maar niet significant. De genoemde tweet heeft het over een hele "berg". Dan weet je nog niets.
In een eerdere commissievergadering zag ik volgens mij hogere percentages staan. Maar denk dat dit inmiddels wat teruggebracht is.

De richtlijn zegt overigens:
Enige spillage aan het eind van de dag zal altijd optreden. Dit vaccin, wat anders zou worden weggegooid, kan aangeboden worden aan de professionals die het vaccin toedienen.
https://lci.rivm.nl/richtlijnen/covid-19-vaccinatie

Verspilling vaccins lager dan verwacht: ‘We hebben wat echt fantastische prikkers’
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20210129_92739286

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 02-02-2021 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
MikeyMan schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:15:
[...]

Inmiddels redelijk op orde, behalve dat we er dusdanig veel besmettingen op na houden dat dit een keertje ophoudt.

[...]

Inmiddels meer dan op orde, maar dan komt er geen hond.

Mes snijdt aan twee kanten he ;)
Dat het nu in orde is, is heel fijn. Maar dat had het veel eerder moeten zijn. Tijdens een pandemie met een exponentiele groei qua besmettingen is tijd een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:10:
Bron:
Klinkt ook alsof de instelling mogelijk te gulzig is geweest met bestellen. Hoeveel dosissen hadden ze wel niet over, als ze alle patiënten, én al het aanwezige personeel konden inenten? :X Had dat niet wat voorzichtiger gekund? Of je nu alles in één dag prikt, of verdeeld over twee prikmomenten, maakt medisch geen verschil, maar zorgt wel voor betere sturing. Het lijkt mij een taak van de instellingen om kans op spillage te minimaliseren.

En ja, spillage is altijd een ding. Niemand heeft ooit beweerd dat er geen vaccins verspild zouden worden. Wel dat sommige aanpakken meer spillage veroorzaken dan anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
link0007 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:15:
[...]

Maar het probleem is nooit geweest dat we niet sneller zouden kunnen prikken. Dat moet toch wel helder zijn? Er zijn prikkers genoeg, en een hoop vaccinatiecentra staan te popelen om open te kunnen (maar er zijn niet genoeg vaccins om dat te verantwoorden). Het probleem is dat we zó weinig leveringen krijgen, en dat de leveringen dusdanig onbetrouwbaar zijn, dat het volstrekt onverantwoord zou zijn om sneller te prikken.

Stel bijvoorbeeld we hadden op dag 1 alle 500k prikken in een arm gestopt. Iedereen een 1e dosis. En vervolgens was er een onverwachte vertraging, waardoor 200k niet op tijd de tweede prik kan krijgen. Dat is dan mooi kut, heb je voor niets half je eerste vaccinatieronde verpest. Ik zie dit eerlijk gezegd nog wel gebeuren in sommige landen om ons heen (zoals het VK), waar men inderdaad voor de bühne heeft geprikt.
Hoeveel vaccins zijn er al geprikt en hoeveel liggen er in de vriezer? De laatste keer dat ik de cijfers zag werd ik zwaar depressief. Ik snap dat je vaccins voor de 2e prik reserveert. Maar 1 of 2 weken geleden konden we de gevaccineerde rustig een 3e en 4e prik geven. Zoveel lagen er nog in de vriezer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

link0007 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:15:
[...]

Zoveel mogelijk mensen iets aan bescherming bieden is een keuze die goed te rechtvaardigen is. Als je 50% bescherming biedt tegenover 100% bereik je hetzelfde, zelfs iets meer omdat je meteen het voordeel hebt en niet pas na 3 weken. En de cijfers wijzen op 60% versus 95%.

Voor de bühne prikken zou met leidingwater zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Russel88 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:26:
[...]De laatste keer dat ik de cijfers zag werd ik zwaar depressief.
Misschien ligt daar een deel van jouw probleem.
Als ik naar de cijfers kijk, denk ik bijvoorbeeld: "Een verschil tussen 1.5% gevaccineerd en 3% gevaccineerd is erg klein. Dat halen we wel in."
Als het niet zo is en we over een maand met 10% zitten en de rest met 20%, dan wordt ik lichtelijk ongerust. Maar nog steeds niet depressief.

Ik kijk veel Duitse TV en als je ziet wat er daar allemaal mis gaat. Niet met vaccineren, maar mensen die ineens in totale armoede vervallen omdat bedrijven gesloten worden en mensen werkeloos. Nauwelijks een vangnet. Heeft Nederland het toch wat beter voor elkaar. Of de Bundersländer die totaal verschillende aanpakken hebben.
Als ik de sterftecijfers in het VK vergelijk met Nederland zijn die relatief volgens mij veel hoger. Dus daar gaat ook niet alles tof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Russel88 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:26:
[...]

Hoeveel vaccins zijn er al geprikt en hoeveel liggen er in de vriezer? De laatste keer dat ik de cijfers zag werd ik zwaar depressief. Ik snap dat je vaccins voor de 2e prik reserveert. Maar 1 of 2 weken geleden konden we de gevaccineerde rustig een 3e en 4e prik geven. Zoveel lagen er nog in de vriezer.
Veel informatie is er niet beschikbaar over de huidige voorraden en leveringen, volgens mij. Maar wat ik gelezen heb is dat er +-500k vaccins geleverd zijn aan Nederland in januari, en dat 350k daarvan uitgeleverd aan de priklocaties. Dat komt dus overeen met de reserveringen voor de 2e dosis, waarbij ook gezegd moet worden dat we zeker al bezig zijn met opschalen van vaccinatiesnelheid, nu steeds meer vaccins beschikbaar zijn. Ook komt de uitvoering tot nu toe overeen met de vaccinatie-roadmap die bekend gemaakt werd aan het begin van de vaccinatiecampagne. We zijn dus fundamenteel op schema.

De grootte van de leveringen zullen alleen maar toenemen, en ook kunnen we straks meer gebruik maken van de grote priklocaties wanneer de zorginstellingen gevaccineerd zijn. Dus ik kan me niet voorstellen dat opschalen echt het probleem gaat worden. Ik verwacht eerder nog meer tegenslagen qua leveringen; onze strategie is ontzettend afhankelijk van AstraZenica.

IMHO staren een boel mensen zich hier blind op vaccinatiesnelheid, met de onjuiste aanname dat we vaccins ten overvloede hebben / gaan krijgen. Terwijl het grotere probleem wellicht gaat zijn dat we juist nog meer leveringsproblemen gaan krijgen.

[ Voor 56% gewijzigd door link0007 op 02-02-2021 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Lees net bij het AD dat het vaccin van Johnson & Johnson in Nederland wordt gefabriceerd maar in de VS in flesjes wordt gedaan.

Het transport over en weer moet wel per vliegtuig gebeuren (anders zou het veel te lang duren), maar hoe kan dat dan in vredesnaam nog goedkoper zijn dan om het hier in de flesjes te doen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 21:56
Een fabriek daarvoor hier bouwen kost behoorlijk wat geld en heel veel tijd....
alexbl69 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:44:
Lees net bij het AD dat het vaccin van Johnson & Johnson in Nederland wordt gefabriceerd maar in de VS in flesjes wordt gedaan.

Het transport over en weer moet wel per vliegtuig gebeuren (anders zou het veel te lang duren), maar hoe kan dat dan in vredesnaam nog goedkoper zijn dan om het hier in de flesjes te doen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

link0007 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:25:
[...]

Klinkt ook alsof de instelling mogelijk te gulzig is geweest met bestellen. Hoeveel dosissen hadden ze wel niet over, als ze alle patiënten, én al het aanwezige personeel konden inenten? :X Had dat niet wat voorzichtiger gekund? Of je nu alles in één dag prikt, of verdeeld over twee prikmomenten, maakt medisch geen verschil, maar zorgt wel voor betere sturing. Het lijkt mij een taak van de instellingen om kans op spillage te minimaliseren.

En ja, spillage is altijd een ding. Niemand heeft ooit beweerd dat er geen vaccins verspild zouden worden. Wel dat sommige aanpakken meer spillage veroorzaken dan anderen.
uit het artikel:
Te veel bestellen noodzakelijk
Volgens de Twentse zorggroep Carintreggeland ontkomen vooral instellingen met meerdere locaties er niet aan om meer te bestellen dan nodig is, omdat de vaccins per zes in een ampul zitten. "Als er bijvoorbeeld 21 bewoners op een locatie zijn, dan moet je er toch 24 bestellen", aldus een woordvoerder. De zorggroep, die 22 verpleeghuizen heeft, bestelde daarom 1014 vaccins voor 953 cliënten. Daar bleven nog extra van over door ziekte en overlijden.

Uiteindelijk zijn 129 medewerkers ingeënt met de vaccins die overbleven. "Het gaat om medewerkers die op de wachtlijst van de GGD stonden om gevaccineerd te worden na de oproep begin januari", zegt de woordvoerder. Alle bestelde vaccins zijn hiermee gebruikt.
Als ze per 24 te bestellen zijn, en je moet er 953 inenten, had je er toch 960 kunnen bestellen? 40x24.
Hoe je dan door ziekte en overlijden alsnog 129 medewerkers inent en ook nog eens een 'berg' weggooit is mij een raadsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
link0007 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:40:
[...]

Veel informatie is er niet beschikbaar over de huidige voorraden en leveringen, volgens mij. Maar wat ik gelezen heb is dat er +-500k vaccins geleverd zijn aan Nederland in januari, en dat 350k daarvan uitgeleverd aan de priklocaties. Dat komt dus overeen met de reserveringen voor de 2e dosis, waarbij ook gezegd moet worden dat we zeker al bezig zijn met opschalen van vaccinatiesnelheid, nu steeds meer vaccins beschikbaar zijn. Ook komt de uitvoering tot nu toe overeen met de vaccinatie-roadmap die bekend gemaakt werd aan het begin van de vaccinatiecampagne. We zijn dus fundamenteel op schema.

De grootte van de leveringen zullen alleen maar toenemen, en ook kunnen we straks meer gebruik maken van de grote priklocaties wanneer de zorginstellingen gevaccineerd zijn. Dus ik kan me niet voorstellen dat opschalen echt het probleem gaat worden. Ik verwacht eerder nog meer tegenslagen qua leveringen; onze strategie is ontzettend afhankelijk van AstraZenica.

IMHO staren een boel mensen zich hier blind op vaccinatiesnelheid, met de onjuiste aanname dat we vaccins ten overvloede hebben / gaan krijgen. Terwijl het grotere probleem wellicht gaat zijn dat we juist nog meer leveringsproblemen gaan krijgen.
Volgens mij zouden er tot eind januari 833000 vaccins geleverd worden.

14 dagen na de eerste prik op 6 januari waren er 75k gezet.

Stand 19 januari:
Eerst wat cijfers: In de centrale vaccinopslaglocatie in Oss liggen nu zo'n 400.000 doses, met name vaccins van Pfizer-BioNtech, maar ook 13.000 doses van Moderna. Met de voorraad kunnen zo'n 200.000 mensen worden gevaccineerd. Zo'n 15 procent van de geleverde vaccins is inmiddels gebruikt.
Op 19 januari is ook de strategie losgelaten dat voor elke prik de 2e dosis op voorraad gehouden moest worden.

Pfizer levert 200k vaccins per week. Dus dat zijn er alweer 400.000 meer dan 19 januari.

Als er nu dus 343k zijn gezet terwijl er in totaal 75k + 400k + 400k = 875k zijn geleverd dan kan je wel zeggen dat de snelheid nu niet op orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:05:
[...]

uit het artikel:

[...]

Als ze per 24 te bestellen zijn, en je moet er 953 inenten, had je er toch 960 kunnen bestellen? 40x24.
Hoe je dan door ziekte en overlijden alsnog 129 medewerkers inent en ook nog eens een 'berg' weggooit is mij een raadsel.
"meerdere locaties " is het toverwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

MikeyMan schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:05:
[...]

uit het artikel:

[...]

Ik vermoed doordat ze er 6 in plaats van 5 uit halen. Als je er 1000 bestelt en er vervolgens 1200 uit kan halen red je het makkelijk en gooi je een deel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:07:
[...]

"meerdere locaties " is het toverwoord.
Meerdere locaties had de oplossing moeten zijn, niet het probleem |:(

@TrailBlazer Dat zou kunnen, maar dan nog moet je als zorgprofessional toch minder bestellen? Makkelijk klagen zo.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 02-02-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:13:
[...]

Meerdere locaties had de oplossing moeten zijn, niet het probleem |:(
Je begrijpt toch wel dat als je meer batches moet maken je ook meer verspilling hebt? Je kan moeilijk 500 bewoners op een rijtje zetten voor 1 prikbalie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
TrailBlazer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:08:
[...]

Ik vermoed doordat ze er 6 in plaats van 5 uit halen. Als je er 1000 bestelt en er vervolgens 1200 uit kan halen red je het makkelijk en gooi je een deel weg.
Maar dan mag je de claim van de producent (dat ze minder hoeven te leveren omdat er meer uitgehaald kunnen worden) dus tegenspreken?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wolly schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:06:
[...]

Volgens mij zouden er tot eind januari 833000 vaccins geleverd worden.

14 dagen na de eerste prik op 6 januari waren er 75k gezet.

Stand 19 januari:

[...]

Op 19 januari is ook de strategie losgelaten dat voor elke prik de 2e dosis op voorraad gehouden moest worden.

Pfizer levert 200k vaccins per week. Dus dat zijn er alweer 400.000 meer dan 19 januari.

Als er nu dus 343k zijn gezet terwijl er in totaal 75k + 400k + 400k = 875k zijn geleverd dan kan je wel zeggen dat de snelheid nu niet op orde is.
Volgens coronabeeld.nl zijn er 916k geleverd momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:00
TrailBlazer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:08:
[...]

Nee, je gooit dan geen deel weg. Je doet een oproiep wie er meer wil worden ingeent. Op werk van mijn vrouw ook gebeurt (ouderenzorg)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:17:
[...]

Je begrijpt toch wel dat als je meer batches moet maken je ook meer verspilling hebt? Je kan moeilijk 500 bewoners op een rijtje zetten voor 1 prikbalie.
Nee, maar je kan de meeste bewoners wel op de gang (in de deuropening) zetten en met een mobiele prikbalie langs hun heen lopen. Kunnen ze ook nog eens een praatje maken met de buurman/vrouw en hoeven ze niet allemaal naar 1 punt toe gebracht te worden om geprikt te worden.

Beetje lopende band werk van maken, dan gaat 't een stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:17:
[...]

Bij meerdere locaties van dezelfde instelling met waarschijnlijk grotendeels dezelfde artsen? Lijkt me niet voor de hand liggend. Dan rij je eerst naar locatie 1 en daarna naar locatie 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Ernemmer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:24:
[...]

Nee, maar je kan de meeste bewoners wel op de gang (in de deuropening) zetten en met een mobiele prikbalie langs hun heen lopen. Kunnen ze ook nog eens een praatje maken met de buurman/vrouw en hoeven ze niet allemaal naar 1 punt toe gebracht te worden om geprikt te worden.

Beetje lopende band werk van maken, dan gaat 't een stuk sneller.
Dan vergeet je gemakshalve maar even dat na elke prik er (verplicht) fysiek iemand vijftien minuten toezicht moet houden bij de ingeënte persoon vanwege de mogelijkheid op allergische reacties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:51:
[...]

Dan vergeet je gemakshalve maar even dat na elke prik er (verplicht) fysiek iemand vijftien minuten toezicht moet houden bij de ingeënte persoon vanwege de mogelijkheid op allergische reacties?
Nee hoor, dat kan ook met 1/2 personen op 10 bewoners die op de gang staan/zitten.

PS. dat wachten doen ze niet in alle landen, geen idee hoeveel mensen er een reactie op hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 02-02-2021 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Ernemmer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:53:
[...]

Nee hoor, dat kan ook met 1/2 personen op 10 bewoners die op de gang staan/zitten.

PS. dat wachten doen ze niet in alle landen, geen idee hoeveel mensen er een reactie op hebben.
Klopt, alleen zijn de meeste verzorgingstehuizen niet zodanig gebouwd dat de bewoners allemaal aan een inpandige lange rechte gang wonen.

En dat wachten is een voorschrift van de fabrikant en wel degelijk verplicht, dit staat ook in de bijsluiter.

[ Voor 11% gewijzigd door Yaksa op 02-02-2021 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:01:
[...]

Klopt, alleen zijn de meeste verzorgingstehuizen niet zodanig gebouwd dat de bewoners allemaal aan een inpandige lange rechte gang wonen.
Of dit in de meeste huizen zo is weet ik niet, maar de drie verzorgingshuizen waar ik ervaring mee heb, zijn het wel kleine appartementjes aan een lange gang. Daar zouden ze het dus wel gewoon kunnen toepassen.

Die 15 minuten is inderdaad wel een aanbeveling, maar niet verplicht en kan zoals ik al zei in een aantal gevallen vanaf de gang gedaan worden. Of misschien zijn er wel andere dingen op de markt die zoiets zouden kunnen detecteren/melden bij de verpleging in het huis.
Algemene aanbevelingen
Overgevoeligheid en anafylaxieVoorvallen van anafylaxie zijn gemeld. Medisch toezicht en een gepaste medische behandeling moeten altijd onmiddellijk beschikbaar zijn voor het geval dat zich een anafylactische reactie voordoet na de toediening van het vaccin.Na vaccinatie is een nauwlettende observatie gedurende ten minste 15 minuten aanbevolen. Een tweede dosis van het vaccin mag niet worden gegeven aan personen die anafylaxie ondervonden na de eerste dosis Comirnaty.
https://www.ema.europa.eu...roduct-information_nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Ernemmer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:21:
[...]

Die 15 minuten is inderdaad wel een aanbeveling, maar niet verplicht en kan zoals ik al zei in een aantal gevallen vanaf de gang gedaan worden. Of misschien zijn er wel andere dingen op de markt die zoiets zouden kunnen detecteren/melden bij de verpleging in het huis.
En daar gaan we weer: Het is geen verplichting, dus doen we het lekker anders.
Neem jij de verantwoordelijkheid op je mocht het toch fout gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:24:
[...]

En daar gaan we weer: Het is geen verplichting, dus doen we het lekker anders.
Neem jij de verantwoordelijkheid op je mocht het toch fout gaan?
Nee en daar ging de discussie niet over.
Ik zeg toezicht vanaf de gang en dat die 15 minuten niet in alle landen toegepast wordt. (wie in die landen de verantwoording neemt mag je zelf even uitzoeken)
Dat het niet overal op die manier zou kunnen, kan best kloppen. Op die plekken laat je dan een paar honderd ouderen met begeleiding op 1 dag samenkomen in 1 ruimte om te vaccineren.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 02-02-2021 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dan moet je afwegen wat schadelijker is, iedereen 15 minuten goed in de gaten houden en daardoor 20% minder per dag te prikken of dat niet doen voor maximaal vaccins in armen krijgen. Idealiter doe je allebei maar dat we niet in de ideale wereld leven moet nu toch wel duidelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Ernemmer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:28:
[...]

Nee en daar ging de discussie niet over.
Ik zeg toezicht vanaf de gang en dat die 15 minuten niet in alle landen toegepast wordt. (wie in die landen de verantwoording neemt mag je zelf even uitzoeken)
Dat het niet overal op die manier zou kunnen, kan best kloppen. Op die plekken laat je dan een paar honderd ouderen met begeleiding op 1 dag samenkomen in 1 ruimte om te vaccineren.
Hoe dan? Je zult ook nog zoveel als mogelijk 1,5 meter afstand in acht moeten houden. Mensen vergissen zich vaak hoeveel ruimte er dan werkelijk nodig is. Met een groep van 10 personen en 10 begeleiders heb je al een ruimte nodig van zo'n 20 bij 20 meter. Menige dagverblijfruimte is kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:37:
[...]

Hoe dan? Je zult ook nog zoveel als mogelijk 1,5 meter afstand in acht moeten houden. Mensen vergissen zich vaak hoeveel ruimte er dan werkelijk nodig is. Met een groep van 10 personen en 10 begeleiders heb je al een ruimte nodig van zo'n 20 bij 20 meter. Menige dagverblijfruimte is kleiner.
En daarom moet je het aan de deur doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
IJzerlijm schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:33:
Dan moet je afwegen wat schadelijker is, iedereen 15 minuten goed in de gaten houden en daardoor 20% minder per dag te prikken of dat niet doen voor maximaal vaccins in armen krijgen. Idealiter doe je allebei maar dat we niet in de ideale wereld leven moet nu toch wel duidelijk zijn.
En die schadeclaim die het verpleeghuis dan aan zijn broek krijgt omdat er onvoldoende toezicht was en dat er daardoor iemand is overleden ga jij betalen zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

IJzerlijm schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:33:
Tot er ergens een bejaarde ligt te stuiteren in zijn kamer.
Dan krijgt Hugo daar weer de schuld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Rzaan schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:40:
[...]

Tot er ergens een bejaarde ligt te stuiteren in zijn kamer.
Dan krijgt Hugo daar weer de schuld van.
Maar die zie je stuiteren op de gang aan zijn/haar voordeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ernemmer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:40:
[...]
De stelling was dat je mensen geen 15 minuten in de gaten hoefde te houden om het tempo er maar in te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Rzaan schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:42:
[...]

De stelling was dat je mensen geen 15 minuten in de gaten hoefde te houden om het tempo er maar in te houden.
Nee, dat was het niet, ik zei in de garen houden op de gang en daaronder in PS. dat ze niet in alle landen de mensen 15 minuten in de gaten houden.
Ernemmer in "Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed)."

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 02-02-2021 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Ernemmer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:40:
[...]

Dan ben je al te laat. Tegen die tijd is oma allang met haar hoofd op de punt van het dressoir met plastic rozen gevallen en heeft een schedelbasisfractuur opgelopen. De eerste de beste letseladvocaat sleept er zo een ton aan schadevergoeding uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:44:
[...]

Dan ben je al te laat. Tegen die tijd is oma allang met haar hoofd op de punt van het dressoir met plastic rozen gevallen en heeft een schedelbasisfractuur opgelopen. De eerste de beste letseladvocaat sleept er zo een ton aan schadevergoeding uit.
LOL, zet ze op een stoel dan, denk eens in oplossingen ipv problemen.

Maak ik ben wel weer klaar met deze discussie, goedemiddag.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 02-02-2021 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Niet vaccineren en de deur verzegelen!
Denk eens in oplossingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ernemmer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 13:43:
[...]

Nee, dat was het niet, ik zei in de garen houden op de gang en daaronder in PS. dat ze niet in alle landen de mensen 15 minuten in de gaten houden.
Ernemmer in "Coronavaccins: de uitrol (beleid, strategie ed)."
Ik reageerde helemaal niet op jou. Ik reageerde op een post van IJzerlijm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Modbreak:Kunnen we de discussie aub enigszins zinvol houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
België raadt mondkapjes op kantoor (ook tijdens het bellen) aan en in TV programma's.

Bron:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Pfizer heeft inmiddels 1,5 miljard dollar geïnvesteerd in de ontwikkeling van het COVID-19 vaccin.
Ze verwachten hiermee in 2021 een omzet te kunnen genereren van 15 miljard dollar.
Daar zullen de aandeelhouders wel blij mee zijn.
Bron:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Yaksa schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:02:
Pfizer heeft inmiddels 1,5 miljard dollar geïnvesteerd in de ontwikkeling van het COVID-19 vaccin.
Ze verwachten hiermee in 2021 een omzet te kunnen genereren van 15 miljard dollar.
Daar zullen de aandeelhouders wel blij mee zijn.
Bron:
15 miljard omzet ja ;) De marge zal gezond zijn natuurlijk, maar het is niet direct winst. En je moet toch eerst 1.5 miljard investeren, zonder dat je weet of het terugbetaalt.

Misschien verdienen ze wel helemaal niks:

https://www.thelancet.com...-6736(21)00191-4/fulltext

Kom maar door zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ineens 600 extra vaccins geleverd, GGD vraagt ouderen snel afspraak te maken
CULEMBORG - Bij de priklocatie voor het coronavaccin in Culemborg zijn onverwacht 600 Pfizer-vaccins extra geleverd. GGD Gelderland Zuid roept 85-plussers die een uitnodiging voor het vaccin kregen daarom op zo snel mogelijk een afspraak te maken.

“We vinden het zonde ze weer in te vriezen, dus we willen de prikken eigenlijk zo snel mogelijk zetten,” zegt Linda de Heer van de GGD. “De priklocatie aan de Bellweg in Culemborg wordt sowieso woensdag in gebruik genomen, er staan al afspraken. Maar we hebben nu onverwachts meer vaccins gekregen.”

Er zijn dus meer vaccinaties mogelijk dan eerder gepland. Ouderen van 85 jaar en ouder hebben een uitnodiging gehad. “In die uitnodiging staat een telefoonnummer waarmee ze een afspraak kunnen maken. Dus als er mensen zijn die woensdag of donderdag naar Culemborg kunnen komen of er in de buurt wonen en zich willen laten vaccineren, bel het landelijk afsprakencentrum,” besluit de Heer.
Moderna productinformatie
Eenmaal ontdooid, het vaccin niet opnieuw invriezen.
Om welk vaccin zou dit gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Er staat toch in dat het om het Pfizer-vaccin gaat? Die kun je overigens ook niet opnieuw invriezen, dus het is wel heel apart dat die mevrouw van de GGD dit zo zegt.

[ Voor 8% gewijzigd door RoD op 02-02-2021 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RoD schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:12:
[...]

Er staat toch in dat het om het Pfizer-vaccin gaat? Die kun je overigens ook niet opnieuw invriezen, dus het is wel heel apart dat die mevrouw van de GGD dit zo zegt.
Hmm inderdaad. Pfizer mag trouwens ook niet opnieuw ingevroren worden.
Wanneer het vaccin ontdooid is, mag het niet opnieuw worden ingevroren.
Productinformatie Pfizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Wolly schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:14:
[...]

Hmm inderdaad. Pfizer mag trouwens ook niet opnieuw ingevroren worden.

[...]

Productinformatie Pfizer
Dat zeg ik, maar misschien was ik net te snel met mijn ninja-edit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Nederland gaat nog minder op voorraad houden voor de tweede prik. Het vertrouwen moet nu wel heel groot zijn in de leveringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
PWM schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 15:11:
15 miljard omzet ja ;) De marge zal gezond zijn natuurlijk, maar het is niet direct winst. En je moet toch eerst 1.5 miljard investeren, zonder dat je weet of het terugbetaalt.
Nou, volgens mij zijn er aardig wat partijen die voor hen geïnvesteerd hebben. Lang niet alles kwam uit de eigen zak. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 17 ... 101 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om de uitrol van de coronavaccins te bespreken, de strategie, het beleid, de voortgang end dergelijke. Het subforum COR valt onder het AWM beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid. Dus ook hier onderbouw je je posts waar nodig met bronnen.

Allerlei persoonlijke updates mogen hier: De Covid kroeg. In dit topic horen ze dus niet thuis en worden ze ook gewoon weggehaald.