En het NVI produceerde ongeveer geen reet aan vaccins en ontwikkelde ook niet echt ultrahard veel bruikbare nieuwe middelen. Het was vroeger trouwens RIV(M) productie, toen is productie commericeel geworden als "SVM" en was onderzoek onderdeel van het RIVM gebleven. in 2003 (ik liep toen stage bij vaccin research RIVM, Cecile van Els nu bekende Nederlander was mijn stagebeleider

) is het weer samengevoegd tot het NVI. En de NVI tijd waren niet bepaald de gloriedagen.
- Bilthoven Biologicals en maken nu wel veel vaccins (polio met name. Ze zijn eigendom van Serum Insititute of India, die enorm veel AZ vaccin maakt)
- Intravacc, eigendom van de NL staat (want lukt niet om te verkopen en in coronatijd van de markt gehaald

). Hier hebben ze volgens mij drie kandidaatvaccins gemaakt. Maar daar hoor je niet zoveel meer van.
Overheid die producten ontwikkelt is nou niet echt de sleutel tot succes en garantie.
Nox schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:02:
[...]
Goh, wat verrassend van een regering die voornamelijk uit geloofsovertuigingen handelt
Maar wat had zo'n instituut nu voor nut gehad? Een gelijke functie aan de EMA deels? En dan inclusief productie en mogelijk ontwikkeling? Als het zelf op ambtelijke wijze een vaccin gaat ontwikkelen is het waarschijnlijk vanwege de bureaucratie toch wel veel te laat... Als je het mij vraagt goed voor de reisvaccinatie en griepprikken, maar ik vraag me af of het dan de kracht heeft van een pfizer/biontech/astrazeneca die nu heel snel vaccins hebben.
Nee, NVI ontwikkelde vaccins (labs, wetenschappelijk werk) en produceert vaccins (alleen deden ze dat dus niet echt goed, pas sinds ze als bbio verder gaan heb je het over tientallen miljoenen dosis per jaar, nu opschalend naar honderden miljoenen dosis, maar allemaal dankzij investeringen van Poonawalla Serum Group India dus).
xzaz schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:42:
[...]
Mijn vraag ging waarom wij als Nederland geen vaccine ontwikkelen, niet één of ander bedrijf wat onder de Amerikaanse vlag valt en vanwege belastingvoordelen nog steeds in Nederland zit.
Dat doen we wel. RIVM, NVI en nu Intravacc ontwikkelen wel degelijk vaccins.
En zo pedant over de rol van NL'se bedrijven doen slaat nergens op. Het is gewoon het plaftorm dat door Crucell is ontwikkeld, door NL'se wetenschappers, in en bedrijf dat voor het leeuwendeel nog hetzelfde is. Alleen de supply chain is wel echt anders (die integreert JnJ graag met de grote, goed werkende supply chain).
Maar de fabriek in Leiden is van die supply chain ook al een van de meest succesvolle van het netwerk. Dat is de oude 'centocor' fabriek waar ook voor ongeveer 8-10miljard per jaar aan antilichamen geproduceerd wordt. Er is in Leiden echt enorm veel kennis over ontwikkeling van vaccins, maar de Nederlandse productieplant is ook leidend in kwaliteit en outputoptimalisatie in het JNJ netwerk van productiefaciliteiten.
Er zijn zeker belastingvoordelen voor in NL ontwikkelde producten (want dat zijn ze vaak!), maar dat is zeker niet de enige reden dat het allemaal in Leiden zit. Iets meer respect voor onze eigen rol mag wel.
En iets minder vertrouwen op de overheid om effectief en snel een vaccin te ontwikkelen zou ook gezond zijn denk ik. Hier heb je de snelheid van commercie voor nodig. Commercie is alleen niet de heilige graag (zie wat AZ nu doet). Dus wel goede contracten afsluiten.
[
Voor 5% gewijzigd door
JvS op 31-01-2021 13:04
]