Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 18:50
Woy schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:43:
[...]

Dat vaccin heeft wel veel hogere effectiviteit tegen een zwaar ziekteverloop. De effectiviteit die genoemd is gaat alleen over het totaal niet krijgen van Covid. Voor die persoon voegt het dus enorm veel toe om gevaccineerd te worden.
Natuurlijk voegt het veel toe om gevaccineerd te worden. Iets is beter dan niets, en een lichter verloop is natuurlijk mooi. Om de serieusheid voor deze persoon aan te geven; deze persoon komt nu al maanden niet buiten en is een jaar of 2 terug opgenomen vanwege een ander virus...mogelijk griep. Een relatief licht verloop of een 'medium' verloop van corona kan voor zo iemand alsnog wel heel heftig zijn.
YakuzA schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:45:
[...]

25 jan is geen week geleden, die tussenstand is van na 4 dagen ;)

Je gevolgtrekking over de 60% slaat ook de plank lichtelijk mis:
https://nos.nl/l/2366702
hij zegt ook niet over een week, hij zegt deze week. De week loopt doorgaans van maandag tot en met zondag. Volgens sommigen zelfs van zondag tot en met zaterdag. Maar goed, we zullen zien waar ie op staat als er op coronabeeld.nl staat "AANTAL PRIKKEN T/M 31 JANUARI". Ik zou verrast zijn als er in 2 dagen opeens 120.000 prikken gezet zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door marteltor op 31-01-2021 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 08:38
De vraag die ik mij stel is, hoeveel vaccinaties zijn er nu terecht gekomen bij de groep die de gezondheidsraad heeft benoemd. Dus de oudste inwoners van Nederland.

Ik ga mij steeds meer ergeren aan voordringende door de doelgroepen die essentieel zijn voor de continuïteit van onze maatschappij. Ik begrijp best wat hun rol en bijdrage bij het functioneren van de maatschappij is. Maar het gaat bij die groepen niet om het voorkomen van de dood.

Inderdaad kun je je afvragen wat de levensverwachting van een 100 jarige is, maar als we eens uitgaan van het advies van de gezondheidsraad moeten we die grens stellen vanaf 60 jaar (of was dat 55 jaar?). Daar zou volgens mij alle beschikbare capaciteit naar toe moeten.

Helemaal in de situatie dat de hoeveelheid beschikbaar komende vacins beperkt is. Maar het politiek gelobby en geschreeuw bij de praatprogramma’s zorgen er voor dat het moment dat de beoogde doelgroep steeds later gevaccineerd word.

In de kern gaat het dan om continuïteit versus overleven. Als je het zo abstract stelt dan kun je je misschien terecht afvragen of we niet 1 persoon moeten opofferen voor het laten rijden van de trein of de scholen opendoen of de ME vaccineren. Maar telkens worden dat soort zaken gepresenteerd als dat alle scholen dicht blijven of alle treinen niet rijden of dat alle politieagenten niet inzetbaar zijn. Maar het percentage uitval agv covid is natuurlijk maar heel beperkt en echt niet meer dan 10% en dat levert hooguit wat problemen en zorgen bij het management op om de roosters vol te krijgen.
Terwijl als je 40.000 leerraren vaccineert je eigenlijk wel kan becijferen dat er een fors aantal ouderen extra overlijden agv covid.

Kortom: ik vind dat het voordringen door doelgroepen direct gestopt moet worden en alle beschikbare vaccins ingezet moeten worden zoals de gezondheidsraad dat adviseert.

Ik ben wel benieuwd wie het hier mee eens is en wie het daarmee oneens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ik vermoed dat ergens in de ambtelijke molen de uitspraak 'deze week hebben we 200.000 mensen gevaccineerd' als in 'deze week wordt de 200 duizendste vaccinatie gedaan sinds 6 januari' is veranderd in 'in deze week vaccineren we 200.000 mensen'.

Het eerste is namelijk een schandalig bewijs van onvermogen, dat we er drie weken over gedaan hebben om de helft te doen dat de Britten in een dag doen. Bij de tweede kan je een verhaal ophangen dat er wat onverwachte tegenslagen waren maar nu echt de remmen los gaan.

En Hugo ziet een mooi hoog cijfer en tweet het de wereld in zonder iets meer na te denken of het wel klopt.

[ Voor 9% gewijzigd door IJzerlijm op 31-01-2021 11:22 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
marteltor schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:54:
[...]

Natuurlijk voegt het veel toe om gevaccineerd te worden. Iets is beter dan niets, en een lichter verloop is natuurlijk mooi. Om de serieusheid voor deze persoon aan te geven; deze persoon komt nu al maanden niet buiten en is een jaar of 2 terug opgenomen vanwege een ander virus...mogelijk griep. Een relatief licht verloop of een 'medium' verloop van corona kan voor zo iemand alsnog wel heel heftig zijn.
Ik stel nergens de ernst ter discussie, ik reageer alleen op het feit dat hij dus erg blij mag zijn dat hij gevaccineerd kan worden, en niet zoals ik uit jouw reactie proef dat het waardeloos is. Natuurlijk is de overal situatie waardeloos, en er zijn echt wel dingen die beter kunnen gaan, maar het is ook wel wat waar om op de dingen te focussen die wel positief zijn. Natuurlijk had de overheid ook liever iedereen morgen een vaccin gegeven die 100% effectief was. Maar een vaccin dat voor >60% corona voorkomt, en bijna volledig een ernstig verloop voorkomt vind ik een erg positief punt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-09 16:42

Rzaan

Altijd zoekende

royaljoop schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:00:
Ik ben het daar mee oneens.
De gezondheidsraad zou in mijn ogen alleen advies moeten geven over wat wellicht het meeste doden voorkomt of wat de zorg het meeste ontlast. Maar wellicht zorgt hun strategie wel voor een vloedgolf aan domme kinderen. Of voor een niet te behappen aantal werkelozen. Ik zeg niet dat het zo is, maar hebben zijn daar voldoende inzicht in? En ook al hebben ze dat inzicht, dan nog kun je als bestuurders anders beslissen omdat je andere prioriteiten stelt.
Ik ben bijvoorbeeld van mening dat ME'ers die nu winkels en stadcentra moeten verdedigen tegen relschoppende mafkezen op dit moment belangrijker zijn dan het gegeven dat een 85-jarige een maand langer binnen moet blijven. Dus waarom zouden we hen niet laten 'voordringen'?
Het is maar welke afweging je als samenleving maakt.
60 KM per uur op de snelweg voorkomt ook een aantal doden per jaar, maar het duurt zo godvergeten lang voordat je dan ergens bent.

Dat mensen daar voor lobbyen is ook niks mis mee.
Dat hoort nu eenmaal bij een democratie.
Protesteren, lobbyen, petities, het hoort er allemaal bij in een volwassen samenleving.
Voor mij zouden leerkrachten ook een stapje hoger op de ladder mogen komen. Nog boven mijzelf (18-60 met medische aandoening, val ik volgens mij onder).
Omdat ik het van belang vindt dat die mensen goed beschermd worden die onze kinderen (heb er zelf geen) mede opvoeden. En dat die snel weer met minder angst aan de slag kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 08:38
@Rzaan
Ik begrijp denk ik wat je bedoelt en dan ben ik het misschien niet eens mee oneens.
Maar hoeveel ME-ers zouden nu agv van besmetting tijdelijk niet kunnen werken 5,8 of 10% en zou dat de veiligheid in gevaar brengen en zouden er niet genoeg voetbal supporters zijn.

Idem onderwijs, denk je echt dat het onderwijs instort al een paar docenten besmet worden? denk je echt dat we straks domme mensen hebben?
En als dat zo is, kunnen we toch ook ze nog een paar maanden extra laten studeren. Je moet tegenwoordig toch al een live time leren. Bovendien leren we tijdens deze crisis meer dan we wellicht nu beseffen. Hoeveel veranderen en vaardigheden hebben we nu tijdens deze crisis (is dat eigenlijk wel het juiste woord) erbij geleerd.
Als ik het probeer te kwantificieren wat je zegt, dan denk ik niet dat het feitelijk juist is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik kan het ook niet kwantificeren, maar het is ook maar waar je als mens meer belang aan hecht.
Kinderen leren op school veel meer dan taal, rekenen en geschiedenis. Het voedt ze ook op tot sociale wezens. Het is nog maar de vraag of die achterstand ingehaald kan worden.

Is wellicht ook een filosofisch andere instelling.
Zo vind ik bijvoorbeeld ook dat we ons als samenleving te veel blindstaren op het coute que coute in leven houden van zeer oude en fragiele mensen.
Niet dat we iedereen maar moeten laten sterven, maar er zit ergens een grens. Waar precies weet ik ook niet, maar het is niet vreemd om die steeds weer te bediscussiëren als samenleving.
Door de lobby van sommige groeperingen is ook mijn denken over euthanasie en abortus bijvoorbeeld gewijzigd.
Deze pandemie is helemaal nieuw in de moderne tijd, en dan zoeken we met z'n allen naar grenzen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:22
marteltor schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:34:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het wordt een drukke dag vandaag qua vaccinaties. :*)
Of...zou de minister 6 dagen terug volledige nonsense hebben getwitterd? :? :F

Verder heeft m'n opa van 94 te horen gekregen dat hij nog 2 maanden (!) moet wachten op z'n prik omdat hij thuis geprikt moet worden.

En een ander familielid in de dertig qua leeftijd met zeer ernstige (aangeboren) hart- en longproblemen krijgt een vaccin met 60% effectiviteit.

Ik vind het gepruts van de hoogste rang.
Dan liggen er nog ongeveer een half miljoen in de vriezer. Erg snel gaat het niet... Zelfs met de 2e spuit achter de hand houden zijn er veel op reserve.
De komende weken zullen er veel bijkomen (zullen er een miljoen zijn tot half februari) dus te hopen dat ze toch wat sneller kunnen gaan vaccineren.

(cijfers doorgerekend op basis van wat in belgie beschikbaar is, dit in verhouding tot het aantal inwoners)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:44
De overheid heeft meerdere taken: kwetsbare groepen beschermen is er zo een, maar ook: een veilige werkomgeving bieden waar mogelijk.

Zeker als je aan ziekenhuispersoneel of politie vraagt om zich dagelijks in een potentieel onveilige situatie te begeven (t.o.v. /me, die sinds begin maart vorig jaar zich voor werk praktisch full-time alleen opgesloten zit), dan mag daar best een inspanning van de overheid tegenover staan om de werkomgeving relatief veilig te maken - en dus daar vaccinaties mogelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Woy schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:07:
[...]

We hadden een vaccin instituut, die is echter door de regering onder leiding van de VVD verkocht

Wikipedia: Nederlands Vaccin Instituut
En het NVI produceerde ongeveer geen reet aan vaccins en ontwikkelde ook niet echt ultrahard veel bruikbare nieuwe middelen. Het was vroeger trouwens RIV(M) productie, toen is productie commericeel geworden als "SVM" en was onderzoek onderdeel van het RIVM gebleven. in 2003 (ik liep toen stage bij vaccin research RIVM, Cecile van Els nu bekende Nederlander was mijn stagebeleider :P) is het weer samengevoegd tot het NVI. En de NVI tijd waren niet bepaald de gloriedagen.

- Bilthoven Biologicals en maken nu wel veel vaccins (polio met name. Ze zijn eigendom van Serum Insititute of India, die enorm veel AZ vaccin maakt)
- Intravacc, eigendom van de NL staat (want lukt niet om te verkopen en in coronatijd van de markt gehaald :o). Hier hebben ze volgens mij drie kandidaatvaccins gemaakt. Maar daar hoor je niet zoveel meer van.

Overheid die producten ontwikkelt is nou niet echt de sleutel tot succes en garantie.
Nox schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:02:
[...]

Goh, wat verrassend van een regering die voornamelijk uit geloofsovertuigingen handelt :+

Maar wat had zo'n instituut nu voor nut gehad? Een gelijke functie aan de EMA deels? En dan inclusief productie en mogelijk ontwikkeling? Als het zelf op ambtelijke wijze een vaccin gaat ontwikkelen is het waarschijnlijk vanwege de bureaucratie toch wel veel te laat... Als je het mij vraagt goed voor de reisvaccinatie en griepprikken, maar ik vraag me af of het dan de kracht heeft van een pfizer/biontech/astrazeneca die nu heel snel vaccins hebben.
Nee, NVI ontwikkelde vaccins (labs, wetenschappelijk werk) en produceert vaccins (alleen deden ze dat dus niet echt goed, pas sinds ze als bbio verder gaan heb je het over tientallen miljoenen dosis per jaar, nu opschalend naar honderden miljoenen dosis, maar allemaal dankzij investeringen van Poonawalla Serum Group India dus).
xzaz schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:42:
[...]

Mijn vraag ging waarom wij als Nederland geen vaccine ontwikkelen, niet één of ander bedrijf wat onder de Amerikaanse vlag valt en vanwege belastingvoordelen nog steeds in Nederland zit.
Dat doen we wel. RIVM, NVI en nu Intravacc ontwikkelen wel degelijk vaccins.

En zo pedant over de rol van NL'se bedrijven doen slaat nergens op. Het is gewoon het plaftorm dat door Crucell is ontwikkeld, door NL'se wetenschappers, in en bedrijf dat voor het leeuwendeel nog hetzelfde is. Alleen de supply chain is wel echt anders (die integreert JnJ graag met de grote, goed werkende supply chain).

Maar de fabriek in Leiden is van die supply chain ook al een van de meest succesvolle van het netwerk. Dat is de oude 'centocor' fabriek waar ook voor ongeveer 8-10miljard per jaar aan antilichamen geproduceerd wordt. Er is in Leiden echt enorm veel kennis over ontwikkeling van vaccins, maar de Nederlandse productieplant is ook leidend in kwaliteit en outputoptimalisatie in het JNJ netwerk van productiefaciliteiten.

Er zijn zeker belastingvoordelen voor in NL ontwikkelde producten (want dat zijn ze vaak!), maar dat is zeker niet de enige reden dat het allemaal in Leiden zit. Iets meer respect voor onze eigen rol mag wel.

En iets minder vertrouwen op de overheid om effectief en snel een vaccin te ontwikkelen zou ook gezond zijn denk ik. Hier heb je de snelheid van commercie voor nodig. Commercie is alleen niet de heilige graag (zie wat AZ nu doet). Dus wel goede contracten afsluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 31-01-2021 13:04 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
JvS schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:58:
[...]
En iets minder vertrouwen op de overheid om effectief en snel een vaccin te ontwikkelen zou ook gezond zijn denk ik. Hier heb je de snelheid van commercie voor nodig. Commercie is alleen niet de heilige graag (zie wat AZ nu doet). Dus wel goede contracten afsluiten.
Dat is een beetje het punt, volledig in handen van de overheid is niet ideaal, maar volledig in handen van commerciële partijen ook niet, immers is het ook goed om in dingen die niet direct commercieel aantrekkelijk zijn te investeren. Het blijft lastig om daar een goede tussenweg in te vinden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:26

defiant

Moderator General Chat
Het probleem is dat de balans tussen investeringen en opbrengst in combinatie met publiek/privaat imho verstoort is. Zie ook:
‘Wereld niet voorbereid op toekomstige pandemie’
’s Werelds grootste farmaceutische bedrijven zijn slecht voorbereid op toekomstige pandemieën. En daarmee de wereld, die voor de ontwikkeling van geneesmiddelen van hen afhankelijk is. Voor slechts zes van de zestien infectieziekten met een groot pandemie-risico werken de bedrijven aan een geneesmiddel. Verreweg de meeste van die geneesmiddelen in ontwikkeling, zoals vaccins, zijn bedoeld voor het bedwingen van de huidige Covid-19-pandemie.
AMF-directeur Jayasree Iyer: „Dat is heel zorgelijk.” Juist nu, in de coronacrisis, zouden bedrijven en overheden die hen ondersteunen beter moeten weten. Vanuit gezondheidsperspectief is het beter infectieziekten in de kiem te smoren, voordat ze de wereld in een crisis storten. Het zakelijke perspectief is echter dat opbrengsten aanzienlijk groter zijn als bijvoorbeeld miljarden mensen gevaccineerd moet worden, en grote investeringen dus minder risicovol.
Covid heeft volgens Iyer laten zien dat de pandemiebestrijding rust op een „fragiel systeem”, waarin niet alleen de arme landen tot nu toe heel weinig vaccins hebben gekregen, maar „alle landen afhankelijk blijken te zijn van een paar grote bedrijven.” WHO-baas Tedros waarschuwde onlangs voor een dreigende „catastrofale morele mislukking”, omdat de rijke landen de arme landen naar achteren duwen in de rij voor de nog schaarse vaccins.
De patentstrijd rond de coronavaccins is daarmee overigens niet voorbij, denkt Iyer. Landen hebben de wettelijke mogelijkheid in geval van nood bedrijven te dwingen hun kennis te delen met een zogeheten dwanglicentie. „De inzet van dwanglicenties is op termijn onvermijdelijk”, zegt Iyer: „Bedrijven zijn conservatief in de omgang met het intellectuele eigendom. Binnen enkele maanden zullen de meesten van ons zijn gevaccineerd, terwijl de rest van de wereld nog vecht met de pandemie. Dat leidt tot frustraties. Als er dan nog geen overeenkomsten zijn voor het delen van kennis, komen de dwanglicenties op tafel.”
Er is dus vanuit puur zakelijk perspectief geen business case te maken omtrent preventie van pandemieën, aangezien het lucratiever is om na uitbraak met vaccin ontwikkeling en uitrol te beginnen. Wat voor een problemen en maatschappelijke en economische schade dat oplevert ondervinden we nu. Dat is geen scenario waar de z.g.n. vrije markt een oplossing voor zal bieden, waarbij er dus overheid het e.o.a. zullen moeten gaan reguleren of financieren.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 12:03

ultimateharry

Team Slayer:-)

defiant schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:45:
Het probleem is dat de balans tussen investeringen en opbrengst in combinatie met publiek/privaat imho verstoort is. Zie ook:
‘Wereld niet voorbereid op toekomstige pandemie’

[...]

[...]

[...]

[...]

Er is dus vanuit puur zakelijk perspectief geen business case te maken omtrent preventie van pandemieën, aangezien het lucratiever is om na uitbraak met vaccin ontwikkeling en uitrol te beginnen. Wat voor een problemen en maatschappelijke en economische schade dat oplevert ondervinden we nu. Dat is geen scenario waar de z.g.n. vrije markt een oplossing voor zal bieden, waarbij er dus overheid het e.o.a. zullen moeten gaan reguleren of financieren.
Yep, dit werkt inderdaad niet.
Zelfs vanuit de verzekeringsbranche was men er wel mee bezig, maar werkte deze markt niet in de huidige vorm: https://www.wired.com/sto...llout-pandemic-insurance/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
De vraag die ik mij stel is, hoeveel vaccinaties zijn er nu terecht gekomen bij de groep die de gezondheidsraad heeft benoemd. Dus de oudste inwoners van Nederland.
Wat zitten mensen toch steeds met die ouderen en vaccineren; ik zie dat op Twitter ook heel veel voorbij komen?

Vaccineer eerst de mensen die MET de ouderen werken; zodat de besmettingen niet kunnen worden overgedragen. De gezondheidsraad is zoals de naam het zegt ook maar een raad en als je kijkt wie daarin aangesloten is en welke leeftijd deze mensen hebben snap ik het advies van ouderen wel.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:11
xzaz schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:37:
[...]

Wat zitten mensen toch steeds met die ouderen en vaccineren; ik zie dat op Twitter ook heel veel voorbij komen?

Vaccineer eerst de mensen die MET de ouderen werken; zodat de besmettingen niet kunnen worden overgedragen. De gezondheidsraad is zoals de naam het zegt ook maar een raad en als je kijkt wie daarin aangesloten is en welke leeftijd deze mensen hebben snap ik het advies van ouderen wel.
Alleen is de effectiviteit van vaccins voor het voorkomen van overdracht niet bestudeerd. Zeer waarschijnlijk is er een positief effect, maar het is niet onderzocht, en helaas/gelukkig kijkt de Gezondheidsraad naar wat wel onderzocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Wat vinden we hiervan:
Hoofd intensive care UMCG: 'Vaccineer oudere mannen met overgewicht eerder tegen corona'

Ik vind het lastig om dit te toesten of dit een beetje valide is, wellicht zijn er mensen in dit topic die dat wel kunnen?

[ Voor 20% gewijzigd door Turdie op 31-01-2021 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Transportman schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:53:
[...]

Alleen is de effectiviteit van vaccins voor het voorkomen van overdracht niet bestudeerd.
Die is wel bestudeerd alleen was er geen genoeg data van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
xzaz schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:02:
[...]

Die is wel bestudeerd alleen was er geen genoeg data van.
Daar loopt nu toch een groot onderzoek voor? Dat hoorde die beoordelaar van het CBG vorige week zeggen in persconferentie over de toelating van AstraZeneca vaccin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Turdie schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:05:
[...]

Daar loopt nu toch een groot onderzoek voor? Dat hoorde die beoordelaar van het CBG vorige week zeggen in persconferentie over de toelating van AstraZeneca vaccin.
Dat klopt, er loopt nu een groot onderzoek naar. Zo hier en daar lees ik ook dat wetenschappers het ethisch niet verantwoordelijk vonden om het te testen en daarmee eigenlijk nooit getest kan worden.

[ Voor 18% gewijzigd door xzaz op 31-01-2021 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
xzaz schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:06:
[...]

Dat klopt, er loopt nu een groot onderzoek naar.
In Israël is dit soort onderzoek al wel opgestart. Deze week kwamen de eerste resultaten naar buiten en daaruit blijkt dat de besmettelijkheid inderdaad afneemt. In een groep van 200.000 gevaccineerde Israëliërs testte 33 procent minder positief op corona dan in de even grote controlegroep.

Beide groepen bestonden uit mensen die een test nodig hadden, omdat ze klachten hadden of omdat ze in contact waren geweest met een besmet persoon. Het effect trad op na twee weken en is mogelijk groter als de gevaccineerden ook de tweede prik met het Pfizer-vaccin hebben gekregen.

https://www.rtvnoord.nl/n...n-vaccinatie-tegen-corona

[ Voor 6% gewijzigd door Turdie op 31-01-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:47
Vandaag met m'n vrouw naar Huizen geweest voor de eerste vaccinatie. Ze zit in het staartje van de mensen werkzaam in de zorg die een afspraak hebben kunnen maken.
Bij aankomst verkeersregelaars die direct vragen om een mondkapje op te doen voor je de parkeergarage in rijdt. Iedereen doet dat uiteraard maar bij het inrijden van de garage zie je velen dat ding alweer af doen. Korte uitleg waar je moet zijn en dat je max vijf minuten voor je tijdstip naar binnen mag. In de parkeergarage twee trappenhuizen, één voor omhoog en de andere omlaag. Een klein deel van de mensen gaat naar het andere trappenhuis als ze bij de verkeerde aankomen maar de meeste negeren het gewoon en gebruiken die waar ze op dat moment staan. Op het terrein is het éénrichtingsverkeer, linksom naar de achterkant van het gebouw waar de ingang is en bij vertrek het rondje afmaken. De meeste doen dat, een deel gaat gewoon tegen het "verkeer" in terug.

Heb zelf het rondje gebouw afgemaakt en ben gaan wachten in de auto die in de garage stond. Bij binnenkomst in het gebouw moest ze vertellen of ze één van de vragen op de gezondheidsverklaring met je had beantwoord. In verband met een nsaid allergie was dat zo en moest er gepraat worden met een arts. Verklaring van de huisarts laten zien, na beantwoorden van wat vragen mocht de prik gezet worden onder toezicht van een arts ivm de allergie en moest ze een half uur onder toezicht blijven in plaats van een kwartier.
Na de injectie wachten in een ruimte waar alle mensen met extra wachttijd heen moesten. Die ruimte was redelijk gevuld met mensen, stoelen op twee meter van elkaar en een arts die rondjes loopt en iedereen elke vijf minuten vraagt hoe het gaat. Naast de arts ook rode kruis medewerkers in deze ruimte en het half uur wordt voor je bijgehouden.

Geen echte klachten na de injectie, wel een beetje rugpijn en een metaalachtige smaak zei ze net.

Ze heeft ook wat papieren mee die ik nog niet gelezen heb en een verzoek om over ik meen twee weken iets in te vullen op een website. Heb ook ergens gelezen dat deze locatie gebruikt zal gaan worden voor grootschalig vaccineren en dat men nu als het ware proef draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ninjazx9r98 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:57:
Vandaag met m'n vrouw naar Huizen geweest voor de eerste vaccinatie. Ze zit in het staartje van de mensen werkzaam in de zorg die een afspraak hebben kunnen maken.
Bij aankomst verkeersregelaars die direct vragen om een mondkapje op te doen voor je de parkeergarage in rijdt. Iedereen doet dat uiteraard maar bij het inrijden van de garage zie je velen dat ding alweer af doen. Korte uitleg waar je moet zijn en dat je max vijf minuten voor je tijdstip naar binnen mag. In de parkeergarage twee trappenhuizen, één voor omhoog en de andere omlaag. Een klein deel van de mensen gaat naar het andere trappenhuis als ze bij de verkeerde aankomen maar de meeste negeren het gewoon en gebruiken die waar ze op dat moment staan. Op het terrein is het éénrichtingsverkeer, linksom naar de achterkant van het gebouw waar de ingang is en bij vertrek het rondje afmaken. De meeste doen dat, een deel gaat gewoon tegen het "verkeer" in terug.
En dit waren dus hoofdzakelijk mensen die in de zorg werken? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
MikeyMan schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:58:
[...]

En dit waren dus hoofdzakelijk mensen die in de zorg werken? :X
Denk het wel en het gaat van van jong tot oud en alles er tussenin. Met het huidige aantal bezoekers, kon ik mooi zien vanuit de auto, loopt het allemaal wel los en heb je een kleine/minimale kans op tegenliggers in het trappenhuis maar bij massaal vaccineren zou dat niet zo lekker lopen. Ik zal niet de enige zijn die het ziet en ik neem aan dat dit soort zaken meeneemt in een evaluatie en het later meer gestroomlijnd zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
Turdie schreef op zondag 31 januari 2021 @ 17:01:
Wat vinden we hiervan:
Hoofd intensive care UMCG: 'Vaccineer oudere mannen met overgewicht eerder tegen corona'

Ik vind het lastig om dit te toesten of dit een beetje valide is, wellicht zijn er mensen in dit topic die dat wel kunnen?
Ik hoorde Kuipers er deze week ook al over bij Jinek. Hoe hij ervan overtuigd was dat het grote probleem ligt bij leeftijd 50 tot 70, mannen met overgewicht. Dat als we die vaccineren, de grote druk afneemt bij de zorg. Waar we het immers nagenoeg allemaal voor doen. En dat dat ook relatief snel gedaan zou kunnen worden. Ik kon me er wel in vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DeKoetsier schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:06:
[...]

Ik hoorde Kuipers er deze week ook al over bij Jinek. Hoe hij ervan overtuigd was dat het grote probleem ligt bij leeftijd 50 tot 70, mannen met overgewicht. Dat als we die vaccineren, de grote druk afneemt bij de zorg. Waar we het immers nagenoeg allemaal voor doen. En dat dat ook relatief snel gedaan zou kunnen worden. Ik kon me er wel in vinden.
Ja en dan gaan we een week later de jongeren vaccineren zodat ze naar school kunnen. En weer een week later de leraren omdat ze les moeten geven. En dan switchen we naar vrouwen van tussen de 50 en 60...

Er is op zich nagedacht over het vaccinatie plan. Constant wijzigen zorgt alleen maar voor meer vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
MikeyMan schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:09:
[...]

Ja en dan gaan we een week later de jongeren vaccineren zodat ze naar school kunnen. En weer een week later de leraren omdat ze les moeten geven. En dan switchen we naar vrouwen van tussen de 50 en 60...

Er is op zich nagedacht over het vaccinatie plan. Constant wijzigen zorgt alleen maar voor meer vertraging.
Iets met voortschrijdend inzicht. Ik geloof immers dat de doelgroepen die jij opnoemt, niet het overgrote deel van de bedden in de zorg opslokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DeKoetsier schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:10:
[...]

Iets met voortschrijdend inzicht. Ik geloof immers dat de doelgroepen die jij opnoemt, niet het overgrote deel van de bedden in de zorg opslokt.
De groepen An sich waren het punt niet. Gaat erom dat je niet kunt blijven switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
[...]

Heeft hij het er ook nog over gehad hoe je die selectie zou kunnen/willen maken? Gewicht is nergens centraal geregistreerd dus moeten mensen zichzelf gaan melden, moet je het controleren/verifieren en moet je iets met mogelijke discussie bij mensen die op het randje zitten door een afwijkende weegschaal thuis en dergelijke.
Klinkt mij een beetje als luchtfietserij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
ninjazx9r98 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:25:
[...]

Heeft hij het er ook nog over gehad hoe je die selectie zou kunnen/willen maken? Gewicht is nergens centraal geregistreerd dus moeten mensen zichzelf gaan melden, moet je het controleren/verifieren en moet je iets met mogelijke discussie bij mensen die op het randje zitten door een afwijkende weegschaal thuis en dergelijke.
Klinkt mij een beetje als luchtfietserij.
Volgens mij was het voorstel om alle mannen tussen de 50 en 70 te vaccineren, dat zijn er in Nederland zo'n 100.000,die zou je wel in twee weken moet kunnen vacinneren

[ Voor 4% gewijzigd door Turdie op 31-01-2021 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:57

NMH

Moderator General Chat

Ik ga mij steeds meer ergeren aan voordringende door de doelgroepen die essentieel zijn voor de continuïteit van onze maatschappij. Ik begrijp best wat hun rol en bijdrage bij het functioneren van de maatschappij is. Maar het gaat bij die groepen niet om het voorkomen van de dood.

Inderdaad kun je je afvragen wat de levensverwachting van een 100 jarige is, maar als we eens uitgaan van het advies van de gezondheidsraad moeten we die grens stellen vanaf 60 jaar (of was dat 55 jaar?). Daar zou volgens mij alle beschikbare capaciteit naar toe moeten.

Helemaal in de situatie dat de hoeveelheid beschikbaar komende vacins beperkt is. Maar het politiek gelobby en geschreeuw bij de praatprogramma’s zorgen er voor dat het moment dat de beoogde doelgroep steeds later gevaccineerd word.

In de kern gaat het dan om continuïteit versus overleven. Als je het zo abstract stelt dan kun je je misschien terecht afvragen of we niet 1 persoon moeten opofferen voor het laten rijden van de trein of de scholen opendoen of de ME vaccineren. Maar telkens worden dat soort zaken gepresenteerd als dat alle scholen dicht blijven of alle treinen niet rijden of dat alle politieagenten niet inzetbaar zijn. Maar het percentage uitval agv covid is natuurlijk maar heel beperkt en echt niet meer dan 10% en dat levert hooguit wat problemen en zorgen bij het management op om de roosters vol te krijgen.
Terwijl als je 40.000 leerraren vaccineert je eigenlijk wel kan becijferen dat er een fors aantal ouderen extra overlijden agv covid.

Kortom: ik vind dat het voordringen door doelgroepen direct gestopt moet worden en alle beschikbare vaccins ingezet moeten worden zoals de gezondheidsraad dat adviseert.

Daar kan ik het vrijwel geheel mee eens zijn, met de kanttekening dat ik vind dat we het nu maar zoveel mogelijk moeten doen met het vaccinatieschema zoals het nu is, omdat verdere veranderingen nog waarschijnlijk nog meer vertraging gaan opleveren, zoals @MikeyMan ook zegt. Bijkomend voordeel van de kwetsbaren zo snel mogelijk vaccineren is ook dat de druk op de zorg dan zo snel mogelijk afneemt, zodat daar weer lucht en ruimte ontstaat voor "planbare" zorg. Iedere prik voor een niet-risicogroeper vertraagt dat proces onnodig. Bovendien is het hek natuurlijk van de dam als je bijvoorbeeld de politie voorrang geeft omdat die geen afstand kunnen houden; dan willen de leraren, tandartsen, fysiotherapeuten, kappers, pedicures, schoonheidsspecialistes, serveersters etc. natuurlijk ook, en die kun je dan ook niet met goed fatsoen weigeren. Vervolgens houd je miljoenen vaccins af van degenen die ze het meest nodig hebben en wordt het vaccinatieschema helemaal een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
MikeyMan schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:21:
[...]

De groepen An sich waren het punt niet. Gaat erom dat je niet kunt blijven switchen.
Maar blijven switchen an sich klinkt inderdaad onhandig. Maar stel dat een dergelijk inzicht veel efficiënter is, moet je het ook niet negeren omdat je 'niet wil switchen'. Ik hoop dat het goed onderzocht wordt en de juiste conclusies eruit getrokken worden. Het klinkt mij in ieder geval niet gek in de oren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Turdie schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:29:
[...]

Volgens mij was het voorstel om alle mannen tussen de 50 en 70 te vaccineren, dat zijn er in Nederland zo'n 100.000,die zou je wel in twee weken moet kunnen vacinneren
Daar mist op z'n minst één nul en dan nog een keer maal twee. Dat getal zou kunnen kloppen in combinatie met overgewicht (ook dan lijkt het weinig) maar zo weinig mannen tussen de 50 en 70 lijkt me heel sterk.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...rouwen-per-leeftijdsgroep
Dit is 2018 maar daar zit je grofweg op 2,2 miljoen mannen tussen de 50 en 70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
ninjazx9r98 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:54:
[...]

Daar mist op z'n minst één nul en dan nog een keer maal twee. Dat getal zou kunnen kloppen in combinatie met overgewicht (ook dan lijkt het weinig) maar zo weinig mannen tussen de 50 en 70 lijkt me heel sterk.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...rouwen-per-leeftijdsgroep
Dit is 2018 maar daar zit je grofweg op 2,2 miljoen mannen tussen de 50 en 70.
Dat zijn inderdaad alle mannen in die leeftijdscategorie. Niet alle mannen hebben overgewicht tegenwoordig, dus al een flinke deductie. Daar is best een bepaalde maatvoering aan te koppelen.

[ Voor 3% gewijzigd door DeKoetsier op 31-01-2021 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
DeKoetsier schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:56:
[...]

Dat zijn inderdaad alle mannen in die leeftijdscategorie. Niet alle mannen hebben overgewicht tegenwoordig, dus al een flinke deductie. Daar is best een bepaalde maatvoering aan te koppelen.
Grofweg 50% van de mensen heeft matig of ernstig overgewicht. Eén miljoen dus van 50 tot 70 jaar.
Van die één miljoen is dan weer geen centrale administratie. Je moet dus bij één miljoen mensen iets van selectie en controle op gewicht doen. Leeftijd lijkt me veel eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

We denken bij overgewicht al meteen aan dikkerds, maar ik zou de deelnemers aan dit forum willen uitnodigen om eens zo'n online BMI-test te doen.
Velen zullen verbaast zijn hoe ze zullen scoren.

Als blijkt dat het grote deel van de ziekenhuisklanten en IC-patienten mannen zijn, zou je wel op mannen alleen kunnen selecteren. Die gegevens staan gewoon in de GBA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Napo schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:53:
[...]

Of men neemt de connotaties niet mee die bij de nummers worden meegegeven. Zoals te zien is op het coronadashboard.

[...]

Hoewel de historie van de Jonge niet het volste vertrouwen geeft lijkt het me verstandig dat je eerst afwacht wat de cijfers gaan zijn eer de pek en veren uit de stal wordt gehaald.
https://www.ad.nl/politie...t-nu-toe-gemeld~a38804ed/

"Daardoor hebben tot en met vandaag plots 346.790 mensen het vaccin in hun arm gekregen. Eerder vanmiddag stond nog op de coronawebsite van de overheid dat er tot en met gisteren 226.298 prikken waren gezet. Een verschil van maar liefst 120.492 mensen."

*knip* dit wordt gewoon goed uitgelegd in de bron. Dit soort verdachtmakingen zul je dus beter moeten onderbouwen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzrsZIVA5yjCK0lroXPmDxAp47g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FpTt9jBrypXi1kL4d8uF0kH7.jpg?f=fotoalbum_large

In ieder geval positief dat het getal flink hoger uitvalt nu.

[ Voor 18% gewijzigd door ZieMaar! op 31-01-2021 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Rzaan schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:06:
We denken bij overgewicht al meteen aan dikkerds, maar ik zou de deelnemers aan dit forum willen uitnodigen om eens zo'n online BMI-test te doen.
Velen zullen verbaast zijn hoe ze zullen scoren.

Als blijkt dat het grote deel van de ziekenhuisklanten en IC-patienten mannen zijn, zou je wel op mannen alleen kunnen selecteren. Die gegevens staan gewoon in de GBA.
*knip* zullen we het bij het beleid in Nederland houden? Wie welk BMI hier op het forum heeft is verder niet zo interessant...Ik haal de vergelijkbare posts dus ook even weg.

[ Voor 21% gewijzigd door ZieMaar! op 31-01-2021 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JvS schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:58:
[...]

- Intravacc, eigendom van de NL staat (want lukt niet om te verkopen en in coronatijd van de markt gehaald :o). Hier hebben ze volgens mij drie kandidaatvaccins gemaakt. Maar daar hoor je niet zoveel meer van.
Intravacc wordt wel degelijk geprivatiseerd.
Zie Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:16
*knip* liever een TR dan op de man reageren

Het is logisch, Hugo wist dit al. Je kan terecht opmerken dat de communicatie vanuit de overheid weer eens faalt, maar dat maakt het nog geen fake news of andere wappie theorie.

[ Voor 26% gewijzigd door ZieMaar! op 31-01-2021 20:08 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Met betrekking tot de uitrol. Astrazenica gaat 40 Miljoen leveren i.p.v. 30 miljoen. Dit is nog altijd maar de helft van wat er beloofd was.

Heb ik nu goed begrepen dat ze zowel in Nederland als in Begie problemen hebben met de productie of is dat niet het geval.

Ik heb even naar het contract gekeken maar met al die zwarte gelakte stukken wordt ik er nog niet veel wijzer van. Benieuwd of dit nog verdere staartjes krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
marteltor schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:37:
[...]

"Daardoor hebben tot en met vandaag plots 346.790 mensen het vaccin in hun arm gekregen. Eerder vanmiddag stond nog op de coronawebsite van de overheid dat er tot en met gisteren 226.298 prikken waren gezet. Een verschil van maar liefst 120.492 mensen."
Bijzonder dat er nu zo gerekend wordt. Gaat dit ook in de andere landen zo? Op het dashboard hebben ze het nog over 'prikken gezet' terwijl AD meldt dat: 'Het cijfer is voortaan gebaseerd op de hoeveelheid vaccins die is afgeleverd bij priklocaties.' Wel misleidend als je het mij vraagt hoewel er een disclaimer bij staat.

Er zit nogal een tijd tussen een prik zetten en een levering. Ik weet nog een betere: vermeld het aantal uitgeslagen vaccins bij centraal magazijn in Oss. Zoveel zijn er onderweg om ingepland te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

*knip* dit soort verdachtmakingen zul je iets meer moeten onderbouwen

[ Voor 82% gewijzigd door ZieMaar! op 01-02-2021 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 23:35
Het is bijzonder dat het registratiesysteem niet vooraf goed op poten is gezet, maar de rekenkundige aanname die ten grondslag ligt aan het nieuwe getal is niet zo bijzonder. Ze gaan uit van de door het RIVM gedistribueerde vaccins. Alles wat gedistribueerd is, moet binnen 3 dagen worden gezet (vanwege de houdbaarheid). Het percentage ‘spillage’ is inmiddels vrij constant, dus het is niet zo dat er nu gigantisch gegoocheld wordt met cijfers. De vaccins die worden uitgezet, worden ook geprikt.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ben eigenlijk wel benieuwd welke telwijze ze in de rest van de EU gebruiken, voordat iedereen alweer de pek en veren tevoorschijn heeft gehaald.

[ Voor 27% gewijzigd door ZieMaar! op 01-02-2021 08:24 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vanaalten
Vanaf maart is er aan een vaccin gewerkt. Lang is er al geroepen dat vaccinatie een sleutelrol speelt in het oplossen van dit alles. Maandenlang weten we al dat er vaccins aankomen, vanaf december begon dat er definitief uit te zien. Sowieso al teleurstellend dat we niet voorbereid waren om meteen te gaan prikken, maar kom op... eind januari nog steeds sleutelen aan het plan 'wie nu eerst', dat is bizar. Je maakt mij niet wijs dat men niet al maandenlang weet dat mannen van 50-70 jaar met overgewicht een groot probleem vormen.

Uiteindelijk kan je vanuit verschillende punten naar de problematiek kijken:
  • Ziekenhuispersoneel en ander kritisch personeel eerst, want veilige werkomgeving garanderen?
  • de oudste mensen eerst, want die gaan het snelste dood bij een besmetting?
  • of mannen van 50-70 met overgewicht eerst, want die belasten de zorg het meest?
Op die manier kan je verschillende groepen prioriteit geven, elk met en ander argument en voor alles valt wat te zeggen. Vakbonden zullen voor het personeel vechten, ouderenbonden roepen om het hardst dat de ouderen als eerste moeten. Zou mij niet verbazen als de branchevereniging voor boekwinkels pleit om boekwinkelpersoneel voorrang te geven. En ja, iemand die over de IC capaciteit gaat pleit voor het verminderen van de druk op de IC, dus mannen van 50-70 met overgewicht vaccineren.

Uiteindelijk valt er voor elke groep wel wat te zeggen - en is het aan de politiek om alle adviezen te bundelen en een keuze te maken. En mocht er echt een goede reden zijn, echt een geldig verandering van inzicht zijn, dan moet je flexibel met de plannen zijn - maar in alle andere gevallen: keus maken en volle vaart vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
The Legend schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:32:
Alles wat gedistribueerd is, moet binnen 3 dagen worden gezet (vanwege de houdbaarheid). Het percentage ‘spillage’ is inmiddels vrij constant, dus het is niet zo dat er nu gigantisch gegoocheld wordt met cijfers. De vaccins die worden uitgezet, worden ook geprikt.
Weet je dit zeker? Worden de vaccins niet ingevroren vervoerd en daarna ontdooid wanneer nodig? Of heeft men deze supervriezers niet bij bv GGD? Er is nergens een voorraad aangelegd? Wellicht heb ik een iets te negatief beeld over het bijna Just-In-Time principe wat je dan moet hebben. Als ze wel bijna direct geprikt worden is het inderdaad geen groot issue :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

YakuzA schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:32:
[...]

Ben eigenlijk wel benieuwd welke telwijze ze in de rest van de EU gebruiken, voordat iedereen alweer de pek en veren tevoorschijn heeft gehaald.
De meeste landen hebben denk ik een centrale organisatie voor het hele land. Niet een Frankenstein van GGD's, ziekenhuizen, huisartsen, bedrijfsartsen en zorghuispersoneel met allemaal hun eigen stukje verantwoordelijkheid voor vaccinaties.

edit: Er zijn nu met de nieuwe berekening in 7 dagen 200.178 vaccinaties gezet. Wat een onvoorstelbaar goede voorspeller is Hugo de Jonge toch !

[ Voor 12% gewijzigd door IJzerlijm op 31-01-2021 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:15

Vuvuzela

My spire is forming

IJzerlijm schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:39:
[...]
edit: Er zijn nu met de nieuwe berekening in 7 dagen 200.178 vaccinaties gezet. Wat een onvoorstelbaar goede voorspeller is Hugo de Jonge toch !
1/3e van wat de UK de laatste 24 uur heeft geprikt. :X

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:19

Onbekend

...

Wat wordt eigenlijk verstaan onder "mobiele 90+ers"? Mensen die zelf naar een priklocatie kunnen komen d.m.v. een scootmobiel o.i.d.?
En weet iemand toevallig hoeveel procent dat is van alle 90+ers?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Tsja, whatever :)

Hugo heeft in de planning van de week de 200k gezien en dan wonderbaarlijk worden er ook 200k gedistribueerd en gezet, poe poe, wat een verrassing.

Snap niet dat mensen zich zo druk maken over wat bla bla op Twitter.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 31-01-2021 20:56 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 23:35
daandegoeiste schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:39:
[...]

Weet je dit zeker? Worden de vaccins niet ingevroren vervoerd en daarna ontdooid wanneer nodig? Of heeft men deze supervriezers niet bij bv GGD? Er is nergens een voorraad aangelegd? Wellicht heb ik een iets te negatief beeld over het bijna Just-In-Time principe wat je dan moet hebben. Als ze wel bijna direct geprikt worden is het inderdaad geen groot issue :)
Nee dat weet ik niet zeker, net zo min als dat ik niet zeker weet of ze niet stiekem op transport naar België gaan ;) Maar als we nu geen huisartsen, instellingsartsen en ziekenhuisapothekers horen roepen dat er helemaal geen vaccins geleverd worden, dan vind ik de aanname dat wat wordt geleverd ook binnen 3/4 dagen wordt geprikt niet zo raar.

Ik ga er ook nog steeds van uit dat, hoewel de nodige fouten zijn en worden gemaakt, er nog steeds heel veel dingen goed gaan bij het RIVM de GGD en zelfs bij Hugo de Jonge.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:48
DeKoetsier schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:10:
[...]

Maar mogelijk omvatten deze groepen wel de mensen die de zorg moeten leveren, en daarom niet ziek mogen worden. Of ze omvatten de kinderen van de mensen die de zorg moeten leveren, en als die kinderen ziek worden dan moeten die zorgmedewerkers ook thuis blijven en kunnen ze dus geen zorg leveren. Of ze omvatten de leerkrachten van de kinderen van de zorgmedewerkers... enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
migchiell schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:57:
[...]

Maar mogelijk omvatten deze groepen wel de mensen die de zorg moeten leveren, en daarom niet ziek mogen worden. Of ze omvatten de kinderen van de mensen die de zorg moeten leveren, en als die kinderen ziek worden dan moeten die zorgmedewerkers ook thuis blijven en kunnen ze dus geen zorg leveren. Of ze omvatten de leerkrachten van de kinderen van de zorgmedewerkers... enz.
Zo kan je van alles verzinnen. Ik sluit me verder aan bij de mening van @vanaalten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:26
In het topic warning staat coronabeeld.nl, waar op "in de vuilnisbak (spillage - 5%): 18.250" gemeld wordt. Weet iemand waar dit getal vandaan komt of op gebaseerd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Wat ik er over kan vinden (buiten vaccinatie campagnes in de Derde Wereld waar het verlies tot 50% is) wordt 5% verlies gezien als een realistisch aantal voor een grote campagne. Bij vaccins is het alles of niets, bij elke twijfel wordt het uit voorzorg weggegooid omdat je niet kan testen of het nog OK is.

Verlies door niet te gebruiken binnen de aangegeven tijd is wel iets dat niet zou moeten gebeuren, dan maar voorbijgangers inenten maar binnen het Nederlandse systeem is daar denk ik geen mogelijkheid voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
We hadden wat extra weken nodig, in vergelijking met onze EU partners, om het vaccinatie-registratie-systeem op orde te brengen en te kunnen beginnen met vaccineren.
Toch jammer dat ze de rapportage-module ondanks te extra weken alsnog vergeten zijn en er nu met schattingen en aannames moet worden gewerkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Apache4u op 31-01-2021 23:14 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:07
Apache4u schreef op zondag 31 januari 2021 @ 23:14:
We hadden wat extra weken nodig, in vergelijking met onze EU partners, om het vaccinatie-registratie-systeem op orde te brengen en te kunnen beginnen met vaccineren.
Toch jammer dat ze de rapportage-module ondanks te extra weken alsnog vergeten zijn en er nu met schattingen en aannames moet worden gewerkt.
Ach ja, die dikke -80 vriezers staan niet bij de prik locaties voor zover ik weet. Daar zullen de vaccins dus maar een paar dagen houdbaar zijn gok ik en dus binnen afzienbare tijd gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:55
[...]

Ik las vanwege verlate cijfers van vaccinaties uitgevoerd in ziekenhuizen.

Afijn, niet veel later... https://www.ad.nl/binnenl...onderrapportage~ab12bd07/

Hoe kan men van zoiets simpels zo’n onduidelijke puinhoop maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:19
renegrunn schreef op maandag 1 februari 2021 @ 00:09:
[...]

VWS die tot voor maart vorig jaar alles aan het decentraliseren waren, versplinterde zooi met losstaande GGDs en veiligheidsregio's, belangen van micro biologen en hun test lokaties, zorg die is ingericht op efficientie, niet praktisch denken, cowboy gedrag op de verkeerde momenten (lees software), wiel steeds opnieuw uitvinden etc.

Ik zie nog geen licht, we zitten nog steeds in een tunnel

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Financieel en operationeel directeur Sierk Poetting van BioNTech geeft in het Duitse blad Der Spiegel aan dat Europa mogelijk tientallen miljoenen doses coronavaccin tegemoet kan zien. Die zouden eerder kunnen worden geleverd dan verwacht door 'een aantal positieve ontwikkelingen in het productieproces'', aldus Poetting. Daardoor kunnen in het tweede kwartaal tot wel 75 miljoen doses eerder worden geleverd.

Wereldwijd belooft BioNTech een productiestijging van maar liefst 50 procent. ,,Om aan de toegenomen wereldwijde vraag te voldoen, zijn we van plan om in 2021 twee miljard doses van ons Covid 19-vaccin te produceren", aldus Poetting. ,,Om dit te bereiken, zullen wij onze eerder geplande productie van 1,3 miljard doses vaccin met meer dan 50 procent verhogen. Acties om de productiecapaciteit uit te breiden liggen op schema."
van AD Blog

AstraZenica kan wel inpakken straks, die zullen als eerste gedumpt worden als het een wél betrouwbare partij als Pfizer/Biontech de productie zo hard opgeschroefd heeft.

Sowieso prettige gedachte dat 1 van de 2 beste vaccins van dit moment in deze mate beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]
Dat heet nu 'druk van de bühne". We moesten en zouden zo snel mogelijk die spuiten erin zetten terwijl we wisten dat we daar nog niet klaar voor waren. Los van de discussie dat we er niet klaar voor waren (dat vind ik een andere discussie) kunnen we dit dus op het conto van schreeuwend Nederland schrijven. Identiek aan de situatie in de eerste golf waarbij de basisscholen nodeloos dicht werden gesmeten omdat er een stel schreeuwers hun zin doordreven.

Haastige spoed is zelden goed. En dit is het resultaat. En neem maar van mij aan, de komende 100 jaar ga je dit nog veelvuldig meemaken. Welkom in Nederland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

Dit is geheel off-topic hier

[ Voor 95% gewijzigd door Standeman op 01-02-2021 11:35 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:55
Drardollan schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:40:
[...]

Dat heet nu 'druk van de bühne". We moesten en zouden zo snel mogelijk die spuiten erin zetten terwijl we wisten dat we daar nog niet klaar voor waren. Los van de discussie dat we er niet klaar voor waren (dat vind ik een andere discussie) kunnen we dit dus op het conto van schreeuwend Nederland schrijven. Identiek aan de situatie in de eerste golf waarbij de basisscholen nodeloos dicht werden gesmeten omdat er een stel schreeuwers hun zin doordreven.

Haastige spoed is zelden goed. En dit is het resultaat. En neem maar van mij aan, de komende 100 jaar ga je dit nog veelvuldig meemaken. Welkom in Nederland :)
Ja wellicht. Maar het gaat hier simpelweg om de weergave van het aantal prikken gezet, lijkt mij geen rocket science.

Gebruik de term “nieuwe rekenmethode” eens in de context van de verkiezingsuitslag volgende maand... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Drardollan schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:27:
[...]

van AD Blog

AstraZenica kan wel inpakken straks, die zullen als eerste gedumpt worden als het een wél betrouwbare partij als Pfizer/Biontech de productie zo hard opgeschroefd heeft.

Sowieso prettige gedachte dat 1 van de 2 beste vaccins van dit moment in deze mate beschikbaar komt.
Hmm, afwachten - AZ is volgens mij wel aanzienlijk goedkoper dan Pfizer, dat zal ook meetellen bij de beslissingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
marteltor schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:37:
[...]

https://www.ad.nl/politie...t-nu-toe-gemeld~a38804ed/

[mbr]*knip* dit wordt gewoon goed uitgelegd in de bron. Dit soort verdachtmakingen zul je dus beter moeten onderbouwen[/]

[Afbeelding]

In ieder geval positief dat het getal flink hoger uitvalt nu.
Ik mocht van de mod niet zomaar schrijven dat Hugo fake news verspreidt. Terwijl het duidelijk is dat ze (de minister en het ministerie) zich in rare bochten wringen om het positief te doen lijken. Maar zie hier:
https://www.ad.nl/binnenl...e-apert-onjuist~ab12bd07/
Volgens de ziekenhuizen (die de zwarte piet toegespeeld kregen) is het niet juist wat Hugo en het ministerie schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
renegrunn schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:54:
[...]

Ja wellicht. Maar het gaat hier simpelweg om de weergave van het aantal prikken gezet, lijkt mij geen rocket science.
Dat is het ook niet, het is pijnlijk duidelijk geworden dat Nederland niet klaar is voor dit soort simpele taken. Hopelijk leren we daarvan in de toekomst.

Maar laten we niet net doen of het in andere landen zo professioneel geregeld is. In Engeland liep de Excel vast cq. vol en mistten ze tienduizenden meldingen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

"druk van de bühne" en incompetentie van een aantal mensen op sleutelposities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
vanaalten schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:54:
[...]

Hmm, afwachten - AZ is volgens mij wel aanzienlijk goedkoper dan Pfizer, dat zal ook meetellen bij de beslissingen.
Ik denk dat de kosten wel het laatste argument zal zijn voor Nederland. Of we nu 1 miljard aan vaccins uitgeven of 1 miljard aan de retail.

Ik denk zelf dat we AZ blijven gebruiken tot Pfizer/Moderna voldoende leverbaar is, dan is AZ denk ik snel uit de picture.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
[...]

Wat een omgekeerde wereld redenatie zeg. Die druk kwam omdat het een rommeltje was, niet omdat het allemaal zo goed geregeld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
dr.lowtune schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:56:
[...]

"druk van de bühne" en incompetentie van een aantal mensen op sleutelposities.
Tjsah, de beste stuurlui staan altijd aan wal. En dat bedoel ik niet persoonlijk richting jou.

We hebben in Nederland de afgelopen 20 jaar toch duidelijk gezien wat voor zooi het is op IT gebied bij de overheid. Alles moet goedkoper en middels inhuur, er is geen enkele vaste basis meer. Tevens hadden we tot 2020 een erg makkelijk leventje, een virus of andere ellende kenden we niet eens en waren we ook absoluut niet op voorbereid.

Laten we hopen dat we er nu eindelijk eens van leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
marteltor schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:59:
[...]

Wat een omgekeerde wereld redenatie zeg. Die druk kwam omdat het een rommeltje was, niet omdat het allemaal zo goed geregeld was.
Ik denk daar anders over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:48
Met z’n allen lekker klagen hoe slecht het wel niet gaat bij ons en dat Hugo de Jonge er niets van bakt terwijl we tot nu toe gewoon nog aan het vaccineren zijn, zijn er elders grote problemen. Zie bijvoorbeeld Frankrijk:

Empty halls, cancelled shots: France's COVID vaccine rollout falters

RIBECOURT-LA-TOUR, France (Reuters) - Renaud Georges was days from receiving his first coronavirus vaccine shot, an injection he hoped would allow him to hug his grandchildren for the first time in months. Then he received a text message informing him the appointment was cancelled.

[...]

Local officials blame the government for a chaotic vaccine deployment. They say it panicked after the campaign got off to a slow start and made the vaccine available to too many too quickly.
Bron: https://www.reuters.com/a...out-falters-idUSKBN29Y2OL

Oftewel zo slecht gaat het bij ons dus bij lange na niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Drardollan schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:00:
[...]

Tjsah, de beste stuurlui staan altijd aan wal. En dat bedoel ik niet persoonlijk richting jou.

We hebben in Nederland de afgelopen 20 jaar toch duidelijk gezien wat voor zooi het is op IT gebied bij de overheid. Alles moet goedkoper en middels inhuur, er is geen enkele vaste basis meer. Tevens hadden we tot 2020 een erg makkelijk leventje, een virus of andere ellende kenden we niet eens en waren we ook absoluut niet op voorbereid.

Laten we hopen dat we er nu eindelijk eens van leren.
No offense taken, ik zal ook niet beweren dat ik het beter kan, wel een stuk eerlijker ;)

Eerder is er al eens een voorbeeld gegeven door iemand: je hoeft zelf geen profvoetballer te zijn om het te zien als speler de bal verkeerd raakt. Gaan we hier van leren? Ik betwijfel het, het lerend vermogen van de mensheid is nu niet bepaald geweldig te noemen.

Het feit dat ziekenhuizen nu dit harde signaal afgeven dat De Jonge een loopje neemt me de cijfers en zijn track-record maken het tamelijk bizar dat hij hier mee mag doorgaan. Er moet onder die 17mio Nederlanders toch wel iemand te vinden zijn die het beter kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
dr.lowtune schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:07:
[...]

No offense taken, ik zal ook niet beweren dat ik het beter kan, wel een stuk eerlijker ;)

Eerder is er al eens een voorbeeld gegeven door iemand: je hoeft zelf geen profvoetballer te zijn om het te zien als speler de bal verkeerd raakt. Gaan we hier van leren? Ik betwijfel het, het lerend vermogen van de mensheid is nu niet bepaald geweldig te noemen.
Het lerend vermogen is prima, zolang er een crisis is. Daarna vergeten we het ook snel weer. Nu wordt er moord en brand geschreeuwd en moet alles beter, maar over 3 jaar zijn we Corona vergeten en als de GGD dan om 100 miljoen vraagt dan staan we op de banken dat het belachelijk veel geld is...

Ook is het zo dat, om bij de profvoetballer te blijven, een voetballer 99 goede ballen kan geven en bij die ene foute bal wordt hij volledig afgebrand.
Het feit dat ziekenhuizen nu dit harde signaal afgeven dat De Jonge een loopje neemt me de cijfers en zijn track-record maken het tamelijk bizar dat hij hier mee mag doorgaan. Er moet onder die 17mio Nederlanders toch wel iemand te vinden zijn die het beter kan regelen.
Ik vind het heel lastig om de ziekenhuizen op waarde te schatten. Ze maken daar ook meer dan voldoende fouten, ik noem een Ernst Kuipers die maar wat graag in de spotlight staat en praatjes houdt terwijl 1 van zijn belangrijkste taken (LCPS) jammerlijk faalde.

Ik vraag mij werkelijk af of je een beter iemand kan vinden. Er zijn 360 miljoen Amerikanen en de 'beste Amerikaan' was de afgelopen jaren een aanrander die alles bij elkaar loog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:11
marteltor schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:54:
[...]
Ik mocht van de mod niet zomaar schrijven dat Hugo fake news verspreidt. Terwijl het duidelijk is dat ze (de minister en het ministerie) zich in rare bochten wringen om het positief te doen lijken. Maar zie hier:
https://www.ad.nl/binnenl...e-apert-onjuist~ab12bd07/
Volgens de ziekenhuizen (die de zwarte piet toegespeeld kregen) is het niet juist wat Hugo en het ministerie schrijft.
Wat ik mis in het AD bericht is hoeveel er volgens LNAZ dan werkelijk gezet zijn.
Nou, hun laatste nieuwsbericht is van gister:

https://www.lnaz.nl/nieuw...-de-2de-keer-gevaccineerd

40.000 eerste prik
6.000 huisartsen (eerste)
13.500 tweede prik

= 59.500

Geschat op dashboard: 81.088 (https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties)
Verschil: 21.588

edit: als ze nou die schatting op het dashboard veranderen in "geleverd" dan is het wat mij betreft eerlijker en is de hele "situatie" opgelost.

Dan heb je dus een "geleverde vaccins" met GGD - ziekenhuizen - instellingen
En een "gezette vaccins" met ook GGD - ziekenhuizen - instellingen

edit2:
En dan is het hiermee nog steeds onduidelijk bij hoeveel het gaat om de tweede prik.
Van buitenaf lijkt het of dit hele systeem totaal niet ontworpen is. Ze zijn gewoon maar wat gaan maken en gaandeweg volgen er tig aanpassingen. Hoe moeilijk is het nou om hier een dag over na te denken ?

[ Voor 22% gewijzigd door Plenkske op 01-02-2021 09:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Miki schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:06:
Met z’n allen lekker klagen hoe slecht het wel niet gaat bij ons en dat Hugo de Jonge er niets van bakt terwijl we tot nu toe gewoon nog aan het vaccineren zijn, zijn er elders grote problemen. Zie bijvoorbeeld Frankrijk:

[...]

Dat zijn we wel. Beschouw het als het aflossen van een lening waar je rente op betaalt. Hoe eerder je aflost hoe minder rente je betaalt. Die rente die je niet betaalt genereert ook weer rente.
Nu betaal je in dit geval geen rente in geld maar levens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor

[...]

dat bericht betekent dat ze daar alle prikken hebben gezet die ze konden prikken, in tegenstelling tot bij ons waar we een enorme voorraad in de vriezer hebben liggen wachten. Dat er problemen in de levering zijn van Pfizer/Astra Zeneca is niet Hugo/franse_Hugo z'n schuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
marteltor schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:36:
[...]
dat bericht betekent dat ze daar alle prikken hebben gezet die ze konden prikken, in tegenstelling tot bij ons waar we een enorme voorraad in de vriezer hebben liggen wachten. Dat er problemen in de levering zijn van Pfizer/Astra Zeneca is niet Hugo/franse_Hugo z'n schuld.
Nee dat bericht betekent dat ze het niet goed hebben ingeschat en dat ze zich teveel hebben laten leiden door de publieke opinie. De vraag of mensen nu op tijd een tweede prik kunnen krijgen en wanneer is dan uitermate pijnlijk. Hier in Nederland kunnen we gewoon door blijven vaccineren en tegen de tijd dat de bevoorrading weer op orde komt kunnen we verder opschalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Miki schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:44:
[...]

Nee dat bericht betekent dat ze het niet goed hebben ingeschat en dat ze zich teveel hebben laten leiden door de publieke opinie. De vraag of mensen nu op tijd een tweede prik kunnen krijgen en wanneer is dan uitermate pijnlijk. Hier in Nederland kunnen we gewoon door blijven vaccineren en tegen de tijd dat de bevoorrading weer op orde komt kunnen we verder opschalen.
Volgens het artikel gaat het alleen over de 1e prik die nu voor 1/3 van de bevolking opgeschoven moet worden. Ze lopen daar dus precies tegen/net over de limiet van het aantal vaccins te spuiten. Precies zoals ik het in NL zou willen zien.
The shortages have led the northern Hauts-de-France region where the Georges live, the greater Paris area and at least one other region, which combined account for a third of France’s population, to postpone giving out first doses.

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 01-02-2021 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit is off-topic hier

[ Voor 94% gewijzigd door Standeman op 01-02-2021 11:36 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Klein beetje positief nieuw dan van Biontech Pfizer:

https://www.tijd.be/dossi...-aan-europa/10281112.html

Dat zijn wel aantallen. die zoden aan de dijk zetten.
Dat zou in Q2 voor NL 2,9 miljoen extra doses betekenen, uitgaande van 3,89% van de leveringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Simpel: door als partij die normaal alleen kaders schetst en de uitvoering aan marktpartijen overlaat, je nu opeens te bemoeien met de uitvoering. En natuurlijk door héél veel miscommunicatie, of beter gezegd gebrek aan communicatie. Volgens mij is de vaccinatie strategie wel 6x veranderd, en niet bij elke verandering werd elke partij ook meegenomen in de CC. Dus dan konden ze dat weer via het nieuws te horen krijgen.

In de regio Nijmegen hebben ze het uiteindelijk in december voor elkaar gekregen om een sneltestpaviljoen neer te zetten. Daar hebben ze dus bijna een jaar over gedaan, om op een lege parkeerplaats een grote tent neer te zetten. Commercieel werd er al maanden met sneltesten gewerkt, maar de GGD bleef het doen met testen die 48u kosten. Blijkbaar moest de drempel zo hoog mogelijk zijn voor mensen om zich te laten testen?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
MikeyMan schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:53:

Dat zou in Q2 voor NL 2,9 miljoen extra doses betekenen, uitgaande van 3,89% van de leveringen.
Heel fijn dit. Pfizer had al aangegeven dat ze voor het hele jaar wilden opschalen van 1,3 miljard naar 2 miljard dosissen, maar ze lijken zich nu ook daadwerkelijk hieraan te gaan houden. Blijkbaar zijn ze in België al klaar met opschalen en gaat het op de rest van de locaties ook voorspoedig.

Het lijkt erop dat Pfizer echt aan het doorpakken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:59:
[...]

Heel fijn dit. Pfizer had al aangegeven dat ze voor het hele jaar wilden opschalen van 1,3 miljard naar 2 miljard dosissen, maar ze lijken zich nu ook daadwerkelijk hieraan te gaan houden. Blijkbaar zijn ze in België al klaar met opschalen en gaat het op de rest van de locaties ook voorspoedig.

Ze zijn volgens mij ook nu samen aan het werken met Novartis. Novartis produceert al voor /heeft samenwerking Moderna, maar dara komt Pfizer nu ook bij. Ook een grote jogen die flink kan produceren. Het is natuurlijk ook een goedmijntje die ze nu in handen hebben.

Stiekem iets waar ik op gehoopt had... Dat ze sneller kunnen opschalen door samen te werken en beide de knikkers te verdelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2021 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:14:
[...]

Ze zijn volgens mij ook nu samen aan het werken met Novartis. Novartis produceert al voor /heeft samenwerking Moderna, maar dara komt Pfizer nu ook bij. Ook een grote jogen die flink kan produceren. Het is natuurlijk ook een goedmijntje die ze nu in handen hebben.

Stiekem iets waar ik op gehoopt had... Dat ze sneller kunnen opschalen door samen te werken en beide de knikkers te verdelen.
Inderdaad, daar heb ik ook wel vertrouwen in. En wellicht dat met het gedoe van AZ, Pfizer nog meer kansen ziet voor opschaling en extra leveringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
TrailBlazer schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:24:
Dat zijn we wel. Beschouw het als het aflossen van een lening waar je rente op betaalt. Hoe eerder je aflost hoe minder rente je betaalt. Die rente die je niet betaalt genereert ook weer rente.
Nu betaal je in dit geval geen rente in geld maar levens.
We hebben op dit moment toch gewoon negatieve rente?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

MikeyMan schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:53:

Dat is inderdaad wel goed nieuws. Geeft weer wat extra lucht.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

marteltor schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:59:
Die druk kwam met name omdat wij in Nederland geen symbolische prikken in december wilden plannen. De onduidelijkheid daarna heeft de beeldvorming inderdaad geen goed gedaan. Daarmee is het alleen maar erger geworden.
Terwijl het tempo van de komende weken/maanden gaat bepalen of de strategie goed werkt of niet, de eerste weken zijn in die zin meer om te oefenen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Gonadan schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:56:
[...]

Die druk kwam met name omdat wij in Nederland geen symbolische prikken in december wilden plannen.
Wilden of konden? Voor de politiek was het fotomomentje best belangrijk, dus ik denk niet dat het een kwestie van "willen" is geweest. Daarnaast is de symbolische prik niet zo belangrijk, maar het gaf wel een goede indicator van hoe wij organisatorisch ervoor stonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

RoD schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:09:
Wilden of konden? Voor de politiek was het fotomomentje best belangrijk, dus ik denk niet dat het een kwestie van "willen" is geweest. Daarnaast is de symbolische prik niet zo belangrijk, maar het gaf wel een goede indicator van hoe wij organisatorisch ervoor stonden.
Willen, want een doosje open trekken en voor de camera een prik zetten is niet zo'n punt. Je moet na die eerste prik alleen wel door pakken en daar was men nog niet echt klaar voor. Was je namelijk met een laag tempo gaan prikken had je net zo goed later kunnen beginnen en is het meer voor de bühne, wat je in sommige andere landen ook zag.
Ik ga niet beweren dat NL zo heel erg voorbereid was, maar de terminologie dat het 'zo een zootje' is vind ik wat overtrokken. Er zitten nu eenmaal grote verschillen in organisatie tussen landen en bij Nederland is heel veel gedecentraliseerd, dat schakelt nu eenmaal minder snel. Handig voor efficiënt bestuur, minder handig in een crisis.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:21

[...]

Engeland, het lichtend voorbeeld had 11% van de bevolking al de eerste shot gegeven. Slechts 1% heeft daadwerkelijk ook de 2e shot gehad.

Ik blijf erbij, natuurlijk hebben we wat opstart problemen gehad. Maar zo slecht is het bij ons niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

LZ86 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:52:
[...]

Engeland, het lichtend voorbeeld had 11% van de bevolking al de eerste shot gegeven. Slechts 1% heeft daadwerkelijk ook de 2e shot gehad.

Ik blijf erbij, natuurlijk hebben we wat opstart problemen gehad. Maar zo slecht is het bij ons niet.
De VS heeft er in 2 maanden trouwens al 29 miljoen prikken op zitten, dus als de vaccins echt beschikbaar zouden zijn, dan zouden we nog voor de Pasen van de maatregelen af kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:21
Wel fijn inderdaad dat Pfizer wel meer kan leveren. Die vangen mooi het AZ debacle op en ook nog met een beter product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Stoney3K schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:54:
De VS heeft er in 2 maanden trouwens al 29 miljoen prikken op zitten, dus als de vaccins echt beschikbaar zouden zijn, dan zouden we nog voor de Pasen van de maatregelen af kunnen zijn.
Aangenomen dat wij de prikcapaciteit van de VS hebben. Daarbij hoor ik net van Van Zelst of die Yorick dat ze er qua procedures een potje van maken daar en onnodige risico's nemen. Dan hebben zelfs zij liever de manier die hier gebeurt. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Gonadan schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:16:
[...]

Aangenomen dat wij de prikcapaciteit van de VS hebben. Daarbij hoor ik net van Van Zelst of die Yorick dat ze er qua procedures een potje van maken daar en onnodige risico's nemen. Dan hebben zelfs zij liever de manier die hier gebeurt. ;)
Ja, daar ben ik het zelf ook mee eens, in dit geval is het ook "haastige spoed is zelden goed", liever in september de grote versoepelingen doorvoeren en de massa betrouwbaar gevaccineerd hebben, dan het in mei doen en dan weer kans lopen op een mega-golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:47

pro_6or

amateur_60r

RoD schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:59:
[...]

Ik denk ook dat dat noodzaklijk is. Naar mijn idee moeten we die capciteit ook behouden, overal ter wereld. Niet alleen nu, nu we 7 miljard dosissen moeten produceren. maar mochten we over een paar maanden overnieuw moeten starten door mutaties (of omdat blijkt dat je jaarlijks een booster shot moet hebben) dan hebben we die capaciteit structureel nodig. Bovendien zal dit naar alle waarschijnlijkheid in de toekomst vaker gaan gebeuren. Een hondertal (zeg) van dit soort productie locaties (plus toeleverancier ketens) kunnen de hele wereld economie draaiende houden.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

Stoney3K schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:18:
[...]

Ja, daar ben ik het zelf ook mee eens, in dit geval is het ook "haastige spoed is zelden goed", liever in september de grote versoepelingen doorvoeren en de massa betrouwbaar gevaccineerd hebben, dan het in mei doen en dan weer kans lopen op een mega-golf.
Gelukkig hadden we hoogzomer bijna geen (thans, zo voelde ik het) ernstige maatregelen, alleen grote evenementen gingen niet door. Ik verwacht ook wel spoedig versoepelingen zodra de zwaksten gevaccineerd zijn. De rest die gewoon geen zin heeft covid op te lopen wacht dan maar op zijn vaccinatie :+ (Zoals ik dus).

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

[...]

Ik kan hier dus niets mee. Omdat het elders ook misgaat mogen we de vaccinatie aanpak in Nederland niet bekritiseren? Het ministerie van VWS is gewoonweg weer broddelwerk aan het opleveren onder de bezielende leiding van Hugo de Jonge. Werkelijk niets in deze pandemie gaat goed daar. Van persoonlijke beschermmiddelen, beschikbaarheid van testen, BCO, de corona app, routekaarten tot nu vaccinaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
PolarBear schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:32:
[...]

Ik kan hier dus niets mee. Omdat het elders ook misgaat mogen we de vaccinatie aanpak in Nederland niet bekritiseren? Het ministerie van VWS is gewoonweg weer broddelwerk aan het opleveren onder de bezielende leiding van Hugo de Jonge. Werkelijk niets in deze pandemie gaat goed daar. Van persoonlijke beschermmiddelen, beschikbaarheid van testen, BCO, de corona app, routekaarten tot nu vaccinaties.
Ik kan dus ook niets met posts zoals die van jou die alleen maar klagen over wat er al niet goed aan en dat met de nodige krachttermen. Dat is precies waarom ik er zo op ageer.
Je doet namelijk voorkomen of Nederland geheel uniek is in het niet goed kunnen handelen van deze pandemie terwijl ook de rest van de wereld tobt met diverse problemen. Onze maatschappij en onderliggende systemen met gepolderde maatschappelijke afspraken zijn niet ingericht om een pandemie van deze schaal te kunnen managen alsof het een eenvoudige crisis is die je met wat stroomschema’s af kunt handelen.
Het loopt in heel Europa en ver daarbuiten voor geen meter alleen doordat ieder land zijn eigen strategie heeft bepaald hebben ze verschillende problemen.

Het kan overigens wel maar dan is de vraag of je wel in zo’n land wilt wonen. Je komt dan tenslotte uit op een totalitair systeem waarin men alleen naar het groter geheel kijkt en alle in de weg staande raakvlakken als niet waardevol beschouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Gonadan schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:16:
[...]

Zoals injecties geven aan mensen die samen met vaccinatie medewerkers vast zitten in een sneeuwstorm om te voorkomen dat er zes stuks verspild worden...
Her en der valt ook te lezen dat de meeste mensen vriendelijk bedankt hebben voor het aanbod en dat ze best wat moeite hebben moeten doen om zes vrijwilligers te vinden.
Heb gisteren meegemaakt hoe zorgvuldig en gecontroleerd het gaat in Nederland, dan maar wat langzamer en gecontroleerd. M'n vrouw heeft net een vragenlijst ingevuld ivm de vaccinatie gisteren en de komende weken zal ze nog een paar keer een uitnodiging krijgen voor zo'n vragenlijst.
Pagina: 1 ... 16 ... 101 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om de uitrol van de coronavaccins te bespreken, de strategie, het beleid, de voortgang end dergelijke. Het subforum COR valt onder het AWM beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid. Dus ook hier onderbouw je je posts waar nodig met bronnen.

Allerlei persoonlijke updates mogen hier: De Covid kroeg. In dit topic horen ze dus niet thuis en worden ze ook gewoon weggehaald.