Voorlopig, op basis van alle gelekte informatie die we nu hebben lijkt het daar echter wel op. Ik hoor/zie namelijk nergens dat er in de UK sprake is van leveringen van kleinere aantallen. Kijk het is natuurlijk heel simpel, als die aanvoer/levering/productie problemen er zijn, zou er over de hele linie sprake moeten zijn een lager aantal eindproducten en zou het zo moeten zijn dat de UK dus ook minder vaccin moeten krijgen.
Zoals het nu lijkt, en let op ik zeg lijkt
(omdat we gewoonweg niet alle informatie hebben van beide kanten), zet AZ volledig in om te voldoen aan zijn leveringsafspraak met de UK en dat de tekorten voor de rekening van andere klanten komen. 40 tot 60 procent minder vaccin kunnen leveren, kan niet zonder gevolgen blijven voor je andere klanten tenzij je er voor kiest om het af te wentelen op andere klanten.
Inhoudelijk kennen we het
nog contract niet, hetgeen waar AZ zich achter verstopt klinkt als een hele grote misser van de EU contractueel gezien. Maar het kan ook zijn dat AZ de gebruikte passage zo verdraait en het in haar eigen voordeel uit probeert te leggen.
De vraag die bij mij op dit moment overigens speelt is dat AZ zegt 2 maanden achter te lopen, terwijl ze eigenlijk al maanden hebben gehad om vooruit te produceren, want de EU stond daar garant voor en heeft daar ook voor betaald. Dat horen we dan "nu" ongeveer anderhalve maand voordat er ca. 100 miljoen units geleverd zouden moeten worden.
[
Voor 20% gewijzigd door
TIGER1125 op 27-01-2021 18:38
]