Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:42:
[...]

Alles is gelimiteerd door het aantal vaccins op voorraad.
Alles op voorraad in NL is al ingepland om te prikken.

Lijkt me een heel slecht idee wat je voorstelt.
Misschien de planning van die 150k mensen naar voren halen dan? Waarom nog een week wachten om die prik te zetten. Als de capaciteit er echt was, had iedereen morgen die prik kunnen hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 27-01-2021 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:11
wowly schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:52:
Mbt dat VK vs EU. In NL zal aan het einde van de zomer iedereen gevaccineerd zijn, net zoals in de VK. Met of zonder AZ. En ik kan wel raden voor welke prijs de EU dat voor elkaar heeft gekregen...
Eerst zien, dan geloven, zoals het hele proces nu loopt heb ik er een hard hoofd in dat het eind zomer klaar is, er komt met enige regelmaat weer een tegenvaller uit de hoge hoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:54
Transportman schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:59:
[...]

Eerst zien, dan geloven, zoals het hele proces nu loopt heb ik er een hard hoofd in dat het eind zomer klaar is, er komt met enige regelmaat weer een tegenvaller uit de hoge hoed.
ja dat heb ik ook wel, echter alle begin is moeilijk, als het eenmaal loopt gaat het vaak beter dan verwacht. je zal zien dat die AZ rel straks een storm in een glas wat bleek te zijn. Ik heb begrepen dat de bioreactoren te weinig produceren. Tsja en zonder voldoende materiaal om een vaccin te bouwen kun je eenmaal niet meer leveren. Maar als die dingen eenmaal lopen gaat het vaak vlot.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:55
YakuzA schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:02:
[...]

_O-
Impliciet aannemen dat onze Hugo dat allemaal beter kan dan onze EU onderhandelaars. (en niet nog grotere oogkleppen op kosten heeft)

Denk dat als NL zelf onderhandeld had we alles pas na de leveringen aan Zuid-Afrika hadden gekregen.
De EU heeft een steunfonds van €750 miljard opgezet om de economische klappen ten gevolge van Corona op te vangen. Dat is €1680 per inwoner van de EU.

Is het dan zo'n zinloze investering om een paar tientjes (kosten vaccin variëren van €1,78 tot €14,68) extra uit te trekken om te zorgen dat de bevolking tijdig gevaccineerd wordt en de economische schade te beperken?

Nee dus, dat is een uitermate zinvolle investering.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
Herman schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:38:
Of zou de EU toch haar spierballen kunnen laten zien door zo'n fabriek onder curatele te zetten of het EU-deel van het bedrijf te nationaliseren? >:)
Ja, dat is handig. Wordt je als EU voor de WTO gesleept waar je vervolgens dik verliest.

Ben je naast eerst je slagkracht ook nog eens je internationale geloofwaardigheid kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ook in dit draadje zijn de onderbuikgevoelens niet meer weg te denken.

Niet voor het een of ander, maar in de EU is enorm veel geld te verdienen voor farmaceuten, om maar niet te spreken over de ontwikkelingskracht die het heeft. Als AZ zich nu de toorn van de EU op de hals haalt heeft dat enorme gevolgen voor hen. Patenten werken alleen maar omdat de EU toestaat dat deze mogen worden gehandhaafd. Met een streep worden die patenten openbaar gemaakt in de EU als AZ zich niet wat coöperatiever gaat opstellen. Zie maar eens toestemming van de EU voor een of ander te krijgen. Ik garandeer je dat AZ onderaan het stapeltje van de aanvragen komt te liggen. En als ze niet oppassen per ongeluk in het vuilnisbakje ernaast belanden.
Het lijkt mij bijzonder onverstandig om aan patenten te gaan rommelen als je zelf je afspraken niet goed op papier hebt gezet. Wat denk je dat dat doet met de betrouwbaarheid van de EU als partner? Je mag dan wellicht sterk overkomen op je bevolking, populistisch wellicht, maar vertrouwen komt te paard en gaat te voet.
Nee als je afspraken houd met een bepaalde intentie, en je gaat vervolgens de kantjes ervanaf lopen (zoals BioNpfizer bijna deed met hun hoeveelheden per flacon) dan heb je een slechte aann een organisatie als de EU.
Dat moet nog blijken.
Mbt dat VK vs EU. In NL zal aan het einde van de zomer iedereen gevaccineerd zijn, net zoals in de VK. Met of zonder AZ. En ik kan wel raden voor welke prijs de EU dat voor elkaar heeft gekregen...
Het gaat er niet om dat EU en UK op hetzelfde moment klaar zijn, het gaat juist om de weg ernaartoe. Door vanaf december al miljoenen mensen te vaccineren in de gevaarlijke periode beschermt het VK zoveel mogelijk mensen, wij hebben tot nu toe iets van 150k mensen een prik gegeven? Zodra wij de massale inentingen op de rit hebben loopt de winterperiode misschien alweer op zijn einde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:40
Wolly schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:24:
Zodra wij de massale inentingen op de rit hebben loopt de winterperiode misschien alweer op zijn einde.
Oh, dat is al een zekerheid hoor: pas in Q2 zouden de massale inentingen moeten gaan starten.

https://nos.nl/collectie/...t-als-de-planning-uitkomt

Maar ik denk dat we daar in het gunstigste geval dus nog een kwartaal aan kunnen toevoegen, gezien de huidige ontwikkelingen.

Maar ben ook zooo nieuwsgierig wat er nou echt heeft gespeeld achter de schermen rondom AZ en wat er nou precies in de contracten staat.

Edit, ondertussen: https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-50636556

Welles! Nietes! Welles!

[ Voor 12% gewijzigd door renegrunn op 27-01-2021 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:06
Drardollan schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:11:
[...]

AZ speelt vooral mooi weer in de UK, daar leveren ze alles volgens afspraak.

Maar goed, lekker doen. Na deze hele crisis gaat dit ongetwijfeld nog een staartje krijgen. AZ speelt met vuur, nu zal de EU nog lieve koekjes bakken maar na de Corona wordt dit een ander verhaal. Ik ga niet gek opkijken als AZ het heel lastig gaat krijgen in de toekomst binnen de EU.
Corporate bedrijven vertrekken dan gewoon en dan is het :w met je kennis etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

Ik ben overigens benieuwd of er genoeg mankracht is om te vaccineren. Er is divers verplegend personeel opgeroepen welk gekwalificeerd is te vaccineren. Doktersassistentes, verpleegkundigen, personeel in operatiekamers e.d..

Hoorde gisteren dat als je wilt vaccineren dat dat prima is. Echter 1 eis: je moet minimaal 24 uur aan de slag kunnen. Als je dan parttime al 3 dagen werkt bijvoorbeeld en kinderen hebt was het antwoord op het verzoek om bijvoorbeeld 1 of 2 dagen te werken: "Nee dat kan niet, als u het toch wilt dient u uw baan op te zeggen".

Ik snap dat je niet wilt dat lui voor 4 uurtjes komen, maar het kan vrolijker worden gemeld met degelijke verklaring en men zou soepeler moeten zijn als blijkt dat je straks toch graag die 2 of 3 avondjes per week nog wat krachten hebt. Het is geen rocket science en een paar uur vaccins zetten kan enorm schelen.

Anderzijds zou het voor de werkgevers handig zijn om personeel wat gemist kan worden omdat er momenteel operaties niet doorgaan gewoon toestemming te geven c.q. onbetaald verlof oid zodat ze kunnen vaccineren.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:42
@Nox Blijkbaar is er op dit moment nog genoeg personeel te vinden zodat ze liever hebben dat er iemand 24uur komt werken dan een veelvoud aan 8 of 16uurs krachten.
Met de mexicaansegriep in 2009 was er ook genoeg personeel te vinden om alle priklocaties te voorzien van genoeg personeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
alexbl69 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:50:
Dan hadden we het sociaal aan kunnen pakken. Fors inkopen, en wat we over hebben schenken aan de armste landen.
Dat noem ik nu niet echt sociaal om eerlijk te zijn. Het idee was juist samen inkopen en eerlijk verdelen. Als je dan daarbuiten zelf toch nog meer gaat harken is dat niet echt integer. Je doet mee of je doet niet mee.
En om dan je restjes maar van de hand te doen aan landen die überhaupt niet mee kunnen in dat ellebogen klinkt misschien leuk, maar is meer je geweten schoon praten. Als je echt sociaal doet zorg je dat zij net zo hard mee kunnen met ons schema.
Lijkt een beetje op de bewering dat meedoen aan de staatsloterij een goed doel is terwijl je dat in beginsel voor jezelf doet. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

alexbl69 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:10:
[...]

Ja, dat is handig. Wordt je als EU voor de WTO gesleept waar je vervolgens dik verliest.
Je bedoelt: Waar een jurist zijn loopbaan van universiteit tot pensioen aan deze ene zaak kan spenderen voordat er uiteindelijk een definitieve uitspraak ligt.
Ben je naast eerst je slagkracht ook nog eens je internationale geloofwaardigheid kwijt.
De EU hoeft alleen maar geloofwaardig te zijn voor de lidstaten en de burgers. De rest van de wereld heeft geen andere keuze dan zaken te doen met de grootste economie in de wereld. Of denk je dat een grote farmaceut de EU links kan laten liggen?
Waarom denk je dat bedrijven zaken doen met de VS of China? Omdat ze daar altijd zo braaf binnen de lijntjes kleuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

jip_86 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:50:
[...]

Corporate bedrijven vertrekken dan gewoon en dan is het :w met je kennis etc.
Waarheen? Denk je dat de Uk, US of China betrouwbaarder zijn? Als AZ echt de boel heeft geflest dan zijn er genoeg manieren om ze het 10x terug te laten betalen. Genoeg manieren... veroordelen voor machtsmisbruik is nummer 1. Met evt dreigen met aanpak bestuurders. (die zitten neit graag tussen 4 muurtjes) Of als straf kan je enkele medicijnpatenten generiek verklaren etc.
Denk dat het niet zover zal komen... maar echt power genoeg, daar zijn we niet uniek in.
alexbl69 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:10:
[...]

Want? EU (kan) een heel erg sterk machtsblok zijn. De WTO's rug zo flexibel als een rubberen slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Dus AstraZeneca heeft het geld van de EU in de VK gestoken?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Hij beweert heel stellig dat er deze week 200 duizend vaccinaties gaan worden gedaan, voorlopig zitten we nog steeds rond de 10 duizend per dag. Vandaag 11698 meer dan gisteren.

Het zal wel weer pech zijn als de 100k niet gehaald wordt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
IJzerlijm schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:19:
[...]

Hij beweert heel stellig dat er deze week 200 duizend vaccinaties gaan worden gedaan, voorlopig zitten we nog steeds rond de 10 duizend per dag. Vandaag 11698 meer dan gisteren.

Het zal wel weer pech zijn als de 100k niet gehaald wordt.
Ik heb het filmpje niet bekeken, maar betreft de aantallen:
- 10k per dag is alleen door GGD
- ziekenhuizen (groep acute zorg) beginnen met tweede prik dus die zullen vrij snel die 40k gaan zetten (eerste ronde was 1 week ongeveer)
- zorginstellingen is nog vaag hoe snel dat gaat

Dus ja, 200k zal lastig worden of de GGD moet ineens snel opschalen. Maar 100-120k is wel haalbaar.
Uiteraard zitten daar dan wel al een deel mensen bij met de tweede dosis.

Zie: https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties

[ Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 27-01-2021 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Plenkske schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:23:
[...]

Ik heb het filmpje niet bekeken, maar betreft de aantallen:
- 10k per dag is alleen door GGD
- ziekenhuizen (groep acute zorg) beginnen met tweede prik dus die zullen vrij snel die 40k gaan zetten (eerste ronde was 1 week ongeveer)
- zorginstellingen is nog vaag hoe snel dat gaat

Dus ja, 200k zal lastig worden of de GGD moet ineens snel opschalen. Maar 100-120k is wel haalbaar.
Uiteraard zitten daar dan wel al een deel mensen bij met de tweede dosis.

Zie: https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties
De cijfers en de geinterviewde zijn van het RIVM en niet de GGD. Om 1:04 zegt hij letterlijk "deze week 200 duizend vaccinaties, indrukwekkend' alsof het al gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
IJzerlijm schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:26:
[...]

De cijfers en de geinterviewde zijn van het RIVM en niet de GGD. Om 1:04 zegt hij letterlijk "deze week 200 duizend vaccinaties, indrukwekkend' alsof het al gebeurd is.
Bedoelt hij daarmee niet het totaal tot nu toe ? Of echt deze week nieuwe ?
Indrukwekkend is het sowieso niet, daar ben ik het mee eens.

Ik maakte overigens de verdeling omdat jij het had over "rond de 10 duizend per dag", maar dat is dus alleen de GGD. Er zijn intussen meerdere instanties aan het prikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
Ook in dit draadje zijn de onderbuikgevoelens niet meer weg te denken.

Niet voor het een of ander, maar in de EU is enorm veel geld te verdienen voor farmaceuten, om maar niet te spreken over de ontwikkelingskracht die het heeft. Als AZ zich nu de toorn van de EU op de hals haalt heeft dat enorme gevolgen voor hen. Patenten werken alleen maar omdat de EU toestaat dat deze mogen worden gehandhaafd. Met een streep worden die patenten openbaar gemaakt in de EU als AZ zich niet wat coöperatiever gaat opstellen. Zie maar eens toestemming van de EU voor een of ander te krijgen. Ik garandeer je dat AZ onderaan het stapeltje van de aanvragen komt te liggen. En als ze niet oppassen per ongeluk in het vuilnisbakje ernaast belanden.
Grappig. Je klaagt over het aanwezig zijn van onderbuikgevoelens en houdt dan een pleidooi voor machtsmisbruik door de EU om haar zin door te drukken.

Hoe dit afloopt staat of valt met de inhoud van de contracten. Als de EU bij de opstelling daarvan heeft zitten pitten hebben ze geen poot om op te staan. Dan zou de EU die zich voorstaat op afspraken nakomen en haar o zo hoge standaarden andere partijen botweg moeten gaan chanteren. Zie je dat (succesvol) gebeuren?

Ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:38
jongetje schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:15:
@Nox Blijkbaar is er op dit moment nog genoeg personeel te vinden zodat ze liever hebben dat er iemand 24uur komt werken dan een veelvoud aan 8 of 16uurs krachten.
Met de mexicaansegriep in 2009 was er ook genoeg personeel te vinden om alle priklocaties te voorzien van genoeg personeel.
De inenting voor de Mexicaanse griep werd dan ook geleid door het leger en niet door de GGD. Dat werd als een oorloogs situatie behandeld. Dit hele vaccinatie beleid is gewoon een drama.

https://nos.nl/nieuwsuur/...ren-als-eerste-klaar.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

alexbl69 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:29:
[...]

Grappig. Je klaagt over het aanwezig zijn van onderbuikgevoelens en houdt dan een pleidooi voor machtsmisbruik door de EU om haar zin door te drukken.
Ik neem aan dat zijn punt is dat het heel onwaarschijnlijk is dat AZ europa "piepelt" omdat europa veel meer macht en middelen heeft dan AZ... En dat weten ze ook wel.

Ik kan het me ook niet echt voorstellen dat ze sneaky doen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pak de popcorn er maar bij:

[ Voor 65% gewijzigd door MikeyMan op 27-01-2021 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
alexbl69 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:29:
[...]

Hoe dit afloopt staat of valt met de inhoud van de contracten. Als de EU bij de opstelling daarvan heeft zitten pitten hebben ze geen poot om op te staan. Dan zou de EU die zich voorstaat op afspraken nakomen en haar o zo hoge standaarden andere partijen botweg moeten gaan chanteren. Zie je dat (succesvol) gebeuren?

Ik niet.
Nee dat denk ik niet. Uiteindelijk is dit (net als zoveel) gewoon puur een machtsspelletje. EU en AZ hebben blijkbaar afspraken en nu is EU erg ontevreden. De vraag is, hebben ze genoeg macht (middels contract of andere routes) om AZ te bewegen af te wijken van wat ze doen?

Ik vind het dan weer grappig dat er mensen zijn die denken dat we het zonder de EU beter hadden gehad :+ Alsof we dan een vuist hadden kunnen maken. AZ had dan net zo goed lekker aan het VK geleverd (Want groter/rijker/sterker dan wij in ons eentje). Dus dit is echt niet een kwestie van "gooi er 300 miljoen extra achteraan als NL en je bent binnen", dat is gewoon echt niet het geval.

Er is gewoonweg te weinig materiaal beschikbaar, wat natuurlijk ook wel te verwachten was. Dus diegenen met de grootste mond/meeste macht/minste principes zullen wat eerder spullen krijgen dan de rest. De arme landen zijn natuurlijk als laatst. Wij zitten blijkbaar niet helemaal vooraan in de trein maar in de tweede of derde wagon.... Dus ja, ga maar uit van Q3 of Q4 echt veel mensen gevacineerd. }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Het boeit eigenlijk totaal niet waar het vaccin gemaakt wordt en waar het dan heen gaat. Tenzij dit specifiek in contracten wordt afgesproken.
Alles gaat dus om de afspraken in de contracten.

En het lijkt mij heel sterk dat de UK alle vaccins volgens afspraak krijgt "want die waren eerder met goedkeuren", om vervolgens minder aan EU te geven "want we hebben in België productieproblemen".

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 18:33
Plenkske schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:16:
[...]
En het lijkt mij heel sterk dat de UK alle vaccins volgens afspraak krijgt "want die waren eerder met goedkeuren", om vervolgens minder aan EU te geven "want we hebben in België productieproblemen".
Voorlopig, op basis van alle gelekte informatie die we nu hebben lijkt het daar echter wel op. Ik hoor/zie namelijk nergens dat er in de UK sprake is van leveringen van kleinere aantallen. Kijk het is natuurlijk heel simpel, als die aanvoer/levering/productie problemen er zijn, zou er over de hele linie sprake moeten zijn een lager aantal eindproducten en zou het zo moeten zijn dat de UK dus ook minder vaccin moeten krijgen.

Zoals het nu lijkt, en let op ik zeg lijkt (omdat we gewoonweg niet alle informatie hebben van beide kanten), zet AZ volledig in om te voldoen aan zijn leveringsafspraak met de UK en dat de tekorten voor de rekening van andere klanten komen. 40 tot 60 procent minder vaccin kunnen leveren, kan niet zonder gevolgen blijven voor je andere klanten tenzij je er voor kiest om het af te wentelen op andere klanten.

Inhoudelijk kennen we het nog contract niet, hetgeen waar AZ zich achter verstopt klinkt als een hele grote misser van de EU contractueel gezien. Maar het kan ook zijn dat AZ de gebruikte passage zo verdraait en het in haar eigen voordeel uit probeert te leggen.

De vraag die bij mij op dit moment overigens speelt is dat AZ zegt 2 maanden achter te lopen, terwijl ze eigenlijk al maanden hebben gehad om vooruit te produceren, want de EU stond daar garant voor en heeft daar ook voor betaald. Dat horen we dan "nu" ongeveer anderhalve maand voordat er ca. 100 miljoen units geleverd zouden moeten worden.

[ Voor 20% gewijzigd door TIGER1125 op 27-01-2021 18:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:56
Ik vind het vrij bizar dat er zo weinig kritiek is op de snelheid van onze vaccinatie beleid.
Ja we kampen met leverings problemen, maar de verhouding tussen vaccins die gebruikt zijn en de vaccins in de opslag is bizar.
Als de EU de leveringsproblemen fixed, kampen we nog steeds met onze trage vaccinatie tempo.
Alleen Bulgarije is langzamer, we zijn gewoon het lachertje van de EU. En de snelheid van vaccinatie heeft gewoon gevolgen voor het aantal doden en de economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:18
Ik meende toch ooit te hebben gelezen dat één van de veronderstelde redenen voor AZ om deze vaccins te gaan produceren (tegen kostprijs) was om hun imago op te poetsen. Goed op weg zou ik zo zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@gekkie als ze vanaf nu zich beperken tot Israël en UK zitten ze gebeiteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 18:18
MikeyMan schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:53:
@gekkie als ze vanaf nu zich beperken tot Israël en UK zitten ze gebeiteld...
Naja het lastige met die hele pharma toestand is dat je ze best lastig een hak kunt zetten zonder dat het invloed heeft op je iegen burgers. En theoretisch is het het goedkoopste vaccin en theoretisch willen wij ook graag dat de rest van de wereld wordt ingeënt omdat dat ook in ons voordeel is, maar dat doe je natuurlijk ook het liefste met de goedkoopste optie. Wat dat betreft hebben ze best een aardige positie, ook om het niet fraai te spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
TIGER1125 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:31:
[...]
Inhoudelijk kennen we het nog contract niet, hetgeen waar AZ zich achter verstopt klinkt als een hele grote misser van de EU contractueel gezien. Maar het kan ook zijn dat AZ de gebruikte passage zo verdraait en het in haar eigen voordeel uit probeert te leggen.
Dat het contract tussen de EU en AZ niet waterdicht is lijkt me evident. Het contract wijkt blijkbaar af van de andere die AZ gesloten heeft, want ik heb nog niks gehoord over conflicten tussen andere contracten en AZ.

Als het contract wel waterdicht zou zijn was er A) waarschijnlijk überhaupt geen conflict en B.) indien er wel een conflict was had de EU veel overtuigender 'contract is contract' geroepen.

In plaats daarvan zegt de verantwoordelijk EU-commissaris enkel "AstraZeneca needs to deliver on its commitments in our agreement" (AZ moet de inzet die we overeen zijn gekomen naleven).

Haar reactie op de uitspraak van de AZ-CEO dat AZ enkel had toegezegd haar best te doen noemt ze incorrect en onacceptabel.

Dat klinkt niet als een partij die over een waterdicht contract beschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tom-Z schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:48:
@Wolly In het protocol staat dat mensen die "immunosuppressive therapy [...] e.g. for cancer" ontvangen zijn uitgesloten. Waarom zou dat daar als voorbeeld genoemd worden als kanker op zich al een reden voor uitsluiting zou zijn? In de bron die jij hebt aangehaald staat dat kanker een reden kan zijn waardoor je immunocompromised kan zijn, maar dat wil niet zeggen dat iedereen met kanker immunocompromised is. Op jouw lijstje staat ook HIV maar dat valt voor het paper duidelijk niet (per se) onder immunocompromised.
Vandaag is aangekondigd dat het AvL ziekenhuis een onderzoek gaat doen naar de respons van kankerpatienten op vaccins.

Dit stukje bevestigt eigenlijk wel wat ik al dacht, mensen met kanker zijn buiten het onderzoek gehouden. Dit zegt internist-oncoloog John Haanen die het onderzoek leidt.
In de grote studies naar de werking van de vaccins zijn patiënten met kanker juist buiten het onderzoek gehouden. “We hebben dus helemaal geen inzicht in hoe deze kwetsbare patiënten gaan reageren op het vaccin.”
Snel onderzoek AvL naar respons kankerpatiënten op vaccins

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:39:
[...]

Vandaag is aangekondigd dat het AvL ziekenhuis een onderzoek gaat doen naar de respons van kankerpatienten op vaccins.

Dit stukje bevestigt eigenlijk wel wat ik al dacht, mensen met kanker zijn buiten het onderzoek gehouden. Dit zegt internist-oncoloog John Haanen die het onderzoek leidt.

[...]

Snel onderzoek AvL naar respons kankerpatiënten op vaccins
Is dat zo gek dan? Je wilt toch een redelijk homogene testgroep hebben lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:38
MikeyMan schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:42:
[...]

Is dat zo gek dan? Je wilt toch een redelijk homogene testgroep hebben lijkt me?
Nee. Je wilt een zo divers mogelijk groep. Met genoeg deelnemers per variatie binnen die groep. Als je enkel met gezonde slanke mannen tussen 18 en 75 test mis je erg veel data die van belang is voor de veiligheid van je vaccin.

Als ze mensen met kanker hebben uitgesloten. Wat van astma patiënten of hart patiënten. Zijn die ook niet meegenomen in de test groep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dank voor de link; leuk interview. Voor degenen die geen zin hebben te kijken; het bevestigt wat we al vermoedden:

- Geen enkele reden dat Nederland het slechter doet dan andere landen, anders dan dat we het gewoon heel slecht geregeld hebben door blijkbaar maar één strategie te hebben die uitging van AZ als eerste.
- Geen gevoel voor urgentie of het belang van snel wegprikken van de voorraad.
- Programmadirecteur vaccinatie Van Delden heeft op hoofdlijnen geen gevoel voor het aantal vaccins op voorraad.
- Er wordt momenteel puur gericht op het versnellen van het vaccineren en het rustig aan inlopen. Plan is om ietsje sneller te vaccineren dan er geleverd wordt; dus over een aantal weken zal de voorraad geslonken zijn tot de minimale voorraad die je wilt hebben, en die is een week aan leveringen.
- Deze week worden er 200k vaccins gezet, dus er wordt wel flink versneld deze week.

Teleurstellend dus. Heel erg veel extra doden, zieken en sores, omdat er alleen een plan was voor een AstraZeneca dat als eerste zou leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
eamelink schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:51:
[...]
Teleurstellend dus. Heel erg veel extra doden, zieken en sores, omdat er alleen een plan was voor een AstraZeneca dat als eerste zou leveren.
Nederland had als één van de eersten het AZ vaccin besteld, maar die positie is opgegeven toen we de bevoegdheid voor de inkoop aan de EU overdroegen. De EU heeft vervolgens met AZ onderhandeld en uiteindelijk een deal gesloten, maar mocht toen achter in de (inmiddels lange) rij aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Is dit wat de *NOS* nu verklaart, omdat we het minste prikken hebben we het meeste over.

Max Verstappen die in ronde 4 uitvalt heeft ook de meeste brandstof over, veel meer dan de rest.

[ Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 28-01-2021 08:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ze hebben nog gewoon voorraad voor de 2e prik. Ze kunnen niet doorprikken maar procentueel al meer mensen dan in NL geprikt. Nog steeds een betere situatie dan Nederland dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Ik snap ook niet waarom ze na het inenten van de zorgmedewerkers niet eerst gaan inzetten op de groep mensen welke juist op de IC beland.
Dit zijn veelal (70+%) mannen tussen de 55 en 70 jaar met een BMI van 25+ (overgewicht) dit is de helft of meer van deze mannen in deze leeftijdsgroep.
Als je deze eerst gaat enten dan verlicht je de druk op de ziekenhuizen al gigantisch, dan kun je hierna de andere kwetsbare en ouderen gaan inenten.
We zullen toch iets moeten doen met wegvallende vaccins en erg beperkte leveringen.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
cvs79 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:35:
[...]

Nee. Je wilt een zo divers mogelijk groep. Met genoeg deelnemers per variatie binnen die groep. Als je enkel met gezonde slanke mannen tussen 18 en 75 test mis je erg veel data die van belang is voor de veiligheid van je vaccin.

Als ze mensen met kanker hebben uitgesloten. Wat van astma patiënten of hart patiënten. Zijn die ook niet meegenomen in de test groep?
Ja, in je fase 3 wil je een heterogene groep, want je wil een breed beeld krijgen van je effectiviteit. Maar, je wil ook dat het veilig is, dus worden vaak mensen met comorbiditeiten uitgesloten. Je wil niet dat mensen die al ziek zijn, het laatste zetje krijgen door een onveilig vaccin. Dus het is gebruikelijk om kankerpatiënten uit te sluiten, en om diezelfde reden dus bijvoorbeeld hartpatiënten ook.

Wat er precies in de exclusiecriteria staat weet ik niet, maar dat deze informatie nog post-marketing verzameld moet worden is niet gek, en zeker niet aangezien de vaccins allemaal een conditional approval krijgen, waarbij de fabrikant dus aanvullende data moet vergaren terwijl het op de markt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
fast-server schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:36:
Ik snap ook niet waarom ze na het inenten van de zorgmedewerkers niet eerst gaan inzetten op de groep mensen welke juist op de IC beland.
Dit zijn veelal (70+%) mannen tussen de 55 en 70 jaar met een BMI van 25+ (overgewicht) dit is de helft of meer van deze mannen in deze leeftijdsgroep.
Als je deze eerst gaat enten dan verlicht je de druk op de ziekenhuizen al gigantisch, dan kun je hierna de andere kwetsbare en ouderen gaan inenten.
We zullen toch iets moeten doen met wegvallende vaccins en erg beperkte leveringen.
Een groot praktisch probleem is alvast dat leeftijd (of eigenlijk de geboortedatum) een veld in het bevolkingsregister is; BMI is dat niet. Dus je gaat ze niet kunnen selecteren, tenzij je eerst die hele groep wil gaan wegen. ;)

Daarnaast is druk op de ziekenhuizen natuurlijk een groot probleem, maar veel ouderen overlijden ook "rechtstreeks" in het verpleeghuis waar ze verblijven, zonder in het ziekenhuis opgenomen te worden. Nou zou je heel kil kunnen stellen dat we daar dan ook geen last van hebben, maar het is wel humaan om hen ook zo snel mogelijk te beschermen. Dus de van oud tot jong strategie is zo gek nog niet. :) (Op de uitvoering is dan wel weer een hoop af te dingen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Ja en nee...

Er zijn iets van 1 miljoen mannen in Nederland tussen de 55 en 70 jaar één zeventiende deel, door deze allemaal eerst te enten haal je wel meer als 70% van de IC druk af (Covid gerelateerd) en ook van niet IC afdelingen waardoor je ook weer meer andere mensen kan helpen welke nu niet geholpen worden (al dan niet corona)

Er overlijden nu ook heel veel mensen door Covid terwijl deze zelf geen Covid hebben of hebben gehad omdat er bijvoorbeeld geen capaciteit is om huidkanker weg te snijden waardoor dit naar de hersenen kan gaan en hierdoor overlijden.

Zelf denk ik dat het toch echt belangrijk is om eerst te zorgen dat de ziekenhuizen weer ademruimte krijgen en dat andere urgente zorg ook weer opgeschaald kan worden.

Bedoel bekijk het eens vanuit de andere kant, hoop mensen denken nu mijn dierbare gaat dood aan ziekte x (buiten eigen schuld, normaal behandelbaar) terwijl het ziekenhuis vol ligt met volgevreten corona patiënten (en die krijgen prioriteit)

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

fast-server schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:01:
Ja en nee...

Er zijn iets van 1 miljoen mannen in Nederland tussen de 55 en 70 jaar één zeventiende deel, door deze allemaal eerst te enten haal je wel meer als 70% van de IC druk af (Covid gerelateerd) en ook van niet IC afdelingen waardoor je ook weer meer andere mensen kan helpen welke nu niet geholpen worden (al dan niet corona)

Er overlijden nu ook heel veel mensen door Covid terwijl deze zelf geen Covid hebben of hebben gehad omdat er bijvoorbeeld geen capaciteit is om huidkanker weg te snijden waardoor dit naar de hersenen kan gaan en hierdoor overlijden.

Zelf denk ik dat het toch echt belangrijk is om eerst te zorgen dat de ziekenhuizen weer ademruimte krijgen en dat andere urgente zorg ook weer opgeschaald kan worden.

Bedoel bekijk het eens vanuit de andere kant, hoop mensen denken nu mijn dierbare gaat dood aan ziekte x (buiten eigen schuld, normaal behandelbaar) terwijl het ziekenhuis vol ligt met volgevreten corona patiënten (en die krijgen prioriteit)
Vervelende aan die strategie is alleen wel dat je in de groep die niet in de ziekenhuizen terecht gaat komen (>75) nog steeds een enorme stijging hebt.

@RoD Dat bedoelde ik eigenlijk; wel heterogeen m.b.t. ''normale" eigenschappen. Maar allerlei wisselwerkingen met andere aandoeningen en/of behandelingen lijkt me niet echt wenselijk.

Zijn ze daar nu overigens gewoon mee door aan het testen? Jongeren, zwangeren, zieken, kwetsbaren etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Behalve dan dat alle urgente zorg, dus ook de kankerbehandelingen, gewoon doorgaan momenteel.

Vriendin van me in de UK heeft eergisteren het AZ vaccin gekregen samen met al haar collega's. Die zijn er allemaal een goede twee dagen ziek van geweest. Dan hoop ik stiekem dat ik de Pfizer mag krijgen over een paar maanden :p

Vandaag gaan schoonopa (93) en - oma (90) voor de eerste Pfizerprik, mijn vrouw voor de tweede. Langzaamaan is er licht aan de horizon. Nu onze ouders nog (60+ en risicogroep), dat zal dus maart/april zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:37
NMH schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:46:
[...]

Een groot praktisch probleem is alvast dat leeftijd (of eigenlijk de geboortedatum) een veld in het bevolkingsregister is; BMI is dat niet. Dus je gaat ze niet kunnen selecteren, tenzij je eerst die hele groep wil gaan wegen. ;)

Daarnaast is druk op de ziekenhuizen natuurlijk een groot probleem, maar veel ouderen overlijden ook "rechtstreeks" in het verpleeghuis waar ze verblijven, zonder in het ziekenhuis opgenomen te worden. Nou zou je heel kil kunnen stellen dat we daar dan ook geen last van hebben, maar het is wel humaan om hen ook zo snel mogelijk te beschermen. Dus de van oud tot jong strategie is zo gek nog niet. :) (Op de uitvoering is dan wel weer een hoop af te dingen.)
Van jong kun je dan weer zeggen dat die degenen zijn die het virus het meest verspreiden, dus als je die inent krijg je ook de druk eraf.

Voor zo'n beetje elke groep is wel wat te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:00
autje schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:07:
[...]

Van jong kun je dan weer zeggen dat die degenen zijn die het virus het meest verspreiden, dus als je die inent krijg je ook de druk eraf.

Voor zo'n beetje elke groep is wel wat te zeggen.
Ik zou kijken naar het percentage mensen dat hinder ondervindt van het virus tov de grootte van de bevolkingsgroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

MikeyMan schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:05:
[...]

Vervelende aan die strategie is alleen wel dat je in de groep die niet in de ziekenhuizen terecht gaat komen (>75) nog steeds een enorme stijging hebt.

@RoD Dat bedoelde ik eigenlijk; wel heterogeen m.b.t. ''normale" eigenschappen. Maar allerlei wisselwerkingen met andere aandoeningen en/of behandelingen lijkt me niet echt wenselijk.

Zijn ze daar nu overigens gewoon mee door aan het testen? Jongeren, zwangeren, zieken, kwetsbaren etc?
Ja, er zijn verscheidene post-marketing conditions waar de fabrikant aan moet voldoen. Dat is wel op te zoeken, maar ik meen dat ze onder meer onderzoek moeten doen naar zwangeren en jongeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Russel88 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 18:36:
Ik vind het vrij bizar dat er zo weinig kritiek is op de snelheid van onze vaccinatie beleid.
Er is zeker wel kritiek, alleen het bereik ervan is beperkt. Voor een groter bereik van kritiek is er steeds meer een moreel component nodig waar mensen emotioneel voor en tegen kunnen reageren. Kijk op (sociale) media (maar ook hier) welke onderwerpen het hardste lopen en de meeste aandacht krijgen.

Dat terwijl veel van de problemen waar mensen moreel en emotioneel op reageren juist het gevolg zijn van kwalitatief slecht beleid, wat dus vaak ondergesneeuwd wordt. D.w.z. een beter vaccinatiebeleid zorgt voor een grotere kans op minder tot geen lockdowns/avondklokken in de toekomst en de daarop volgende problemen. Hetzelfde geld voor de kwaliteit van het beleid omtrent de communicatie over regels ter verspreiding van het virus.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 12:38

Empathy

Extreme Audio

'Geef vaccin AstraZeneca alleen aan mensen onder de 65'
Het vaccin van AstraZeneca moet alleen worden gegeven aan mensen jonger dan 65 jaar. Dat is het advies van vaccinatiecomité STIKO van het Duitse Robert Koch Instituut, de tegenhanger van het Nederlandse RIVM. Er is te weinig informatie om goed te kunnen beoordelen hoe effectief het vaccin is bij 65-plussers.

Eerder had het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) al gesuggereerd dat het met het advies zou komen om het vaccin alleen aan jongere mensen te geven. Het AstraZeneca-vaccin wordt naar verwachting morgen door de EMA goedgekeurd. Maandag ontkende de fabrikant overigens nog dat het vaccin niet goed werkt bij mensen van 65 jaar en ouder.

https://nos.nl/liveblog/2...n-mensen-onder-de-65.html
Die planning kan nu helemaal de prullenbak in lijkt me..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Empathy schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:15:
[...]

Lijkt nog mee te vallen, maar het wordt er niet makkelijker op.
Ze wilde bepaalde groepen zorgmedewerkers ook deels inenten met AZ, en dat kan natuurlijk nog steeds maar dan moeten ze wel op de leeftijd gaan letten.

De grootste groepen waar AZ bij ingezet zou worden waren al jonger dan 65.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 21:56
Hoezo, de grootste groep in Nederland die gepland staat voor dit vaccin is onder de 65....
Empathy schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:15:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:08
Plenkske schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:20:
[...]

Lijkt nog mee te vallen, maar het wordt er niet makkelijker op.
Ze wilde bepaalde groepen zorgmedewerkers ook deels inenten met AZ, en dat kan natuurlijk nog steeds maar dan moeten ze wel op de leeftijd gaan letten.

De grootste groepen waar AZ bij ingezet zou worden waren al jonger dan 65.
Die hele planning kan al de prullenbak in sinds de start. Er is zoveel gewijzigd en aan andere groepen voorrang verleent dat wij, medewerkers ghz pas ergens in maart als het goed is onze vaccinatie krijgen. Terwijl de bedoeling was om al in januari te starten.

Add me op Stadia: Gloogle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Laatst online: 02-07 21:43
Het zou voor de jongere groep (65-) gunstiger zijn, want die kunnen dan eerder gepland aan de AZ. Dat scheelt ook wat, want het lijkt me dat die groep toch wat meer aandeel in verspreiding heeft dan de echt oudere mensen den de ricisogroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
Soccer98 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:56:
Het zou voor de jongere groep (65-) gunstiger zijn, want die kunnen dan eerder gepland aan de AZ. Dat scheelt ook wat, want het lijkt me dat die groep toch wat meer aandeel in verspreiding heeft dan de echt oudere mensen den de ricisogroep.
Vooropgesteld dat er AZ is natuurlijk...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xzaz
Vrouw per ongeluk gevaccineerd in plaats van getest

Een vrouw uit Lansingerland werd opgeroepen om zich te laten testen, maar kreeg per ongeluk het Pfizer-vaccin toegediend. Personeel van de GGD-locatie bij Rotterdam The Hague Airport controleerde de gegevens van de vrouw niet goed, schrijft de regionale omroep Rijnmond. Daardoor belandde ze in de prikstraat en niet in de teststraat.

Volgens de GGD Rotterdam-Rijnmond had de vrouw haar afspraakbevestiging niet goed gelezen. Ze was er zelf van overtuigd dat ze gevaccineerd moest worden. Toen ze bij de testlocatie arriveerde, hoefde ze haar afspraakbevestiging voor de test niet te laten zien. Daardoor kwam ze in de verkeerde hal terecht.

Ook daar ging het mis. Omdat de computersystemen traag werkten, stuurde de baliemedewerker de vrouw alvast door om tijd te winnen. Na de vaccinatie zou alles worden verwerkt. Direct na de prik werd de fout opgemerkt. Een arts controleerde de vrouw. Volgens de dienst gaat het goed met haar. Ze krijgt binnenkort het tweede vaccin.
Tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Haha, best leuk om te proberen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
xzaz schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:21:
[...]
. Omdat de computersystemen traag werkten, stuurde de baliemedewerker de vrouw alvast door om tijd te winnen. Na de vaccinatie zou alles worden verwerkt.
De volgende (IT/processen) faal dient zich alweer aan }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joppe113
Scherper advies EMA: tweede prik Pfizer na 3 weken Bron NOS

Toch weer sleutelen aan onze strategie denk ik nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:16
joppe113 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:36:

Ik las het ook net en kwam er speciaal voor naar dit topic.

Ik denk dus van niet, hoewel we plannen hadden om op te rekken naar 6 weken hebben we nog steeds heel conservatief de 2e prik op voorraad gehouden. Dit betekent dat er weinig veranderd voor ons. Ik denk dat het heel goed is dat we niet, zoals bijvoorbeeld Denemarken, vol gas alles erin hebben geduwd. Die 3 weken is er duidelijk niet voor niets, als de levering stokt dan ben je als land echt het haasje.

Misschien eindelijk iets positiefs over het vaccinatiebeleid in Nederland ;)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske

Ik vind dit wel goed, gewoon doen zoals de fabrikant het getest heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• autje

De strategie die we al hadden. Maar ja, iedereen vond het te traag gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Drardollan schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:39:
[...]

Ik las het ook net en kwam er speciaal voor naar dit topic.

Ik denk dus van niet, hoewel we plannen hadden om op te rekken naar 6 weken hebben we nog steeds heel conservatief de 2e prik op voorraad gehouden. Dit betekent dat er weinig veranderd voor ons. Ik denk dat het heel goed is dat we niet, zoals bijvoorbeeld Denemarken, vol gas alles erin hebben geduwd. Die 3 weken is er duidelijk niet voor niets, als de levering stokt dan ben je als land echt het haasje.

Misschien eindelijk iets positiefs over het vaccinatiebeleid in Nederland ;)
Volgens mij werd vorige week bekend dat de overheid / het RIVM wilde overstappen van 3 naar 5-6 weken.
En ze waren al bezig om te kijken waar ze de hiermee vrijgekomen vaccins dan gingen inzetten. Dus er werden al plannen gemaakt. Die plannen kunnen nu de prullenbak in, als ze tenminste het EMA volgen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joppe113
Mag hopen dat ze die volgen! Beter langzaam goed dan Snel maar niet optimaal.
Plenkske schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:41:
[...]

Volgens mij werd vorige week bekend dat de overheid / het RIVM wilde overstappen van 3 naar 5-6 weken.
En ze waren al bezig om te kijken waar ze de hiermee vrijgekomen vaccins dan gingen inzetten. Dus er werden al plannen gemaakt. Die plannen kunnen nu de prullenbak in, als ze tenminste het EMA volgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Plenkske schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:41:
[...]

Gelukkig loopt de huidige strategie en heeft het geen consequenties. Het is niet dat ze alles omgegooid hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
autje schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:39:
[...]

Hoho, niet iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Drardollan schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:39:
Ik denk dus van niet, hoewel we plannen hadden om op te rekken naar 6 weken hebben we nog steeds heel conservatief de 2e prik op voorraad gehouden.
Daar zijn we, in ieder geval deels, ook alweer van afgestapt:
Het principe dat er voor iedere eerste prik automatisch een tweede op voorraad ligt, is losgelaten. Het ministerie van Volksgezondheid heeft besloten om alle beschikbare Moderna-vaccins direct in te zetten. Daarbij wordt het risico genomen dat de tweede dosis niet tijdig voorradig is.
Tenzij dat beleid inmiddels alweer her-herzien is, het verandert met de dag geloof ik. :)
Plenkske schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:39:
Ik vind dit wel goed, gewoon doen zoals de fabrikant het getest heeft.
Amen. De snelheid van vaccineren in Nederland is blamerend als je het vergelijkt met de rest van de EU, maar ik ben niet zo'n voorstander van op zo'n manier de randjes opzoeken. Misschien kan het geen kwaad, maar het blijft een gok. En dat zou ik op dit dossier liever niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
Dit nieuwe advies is voor Pfizer, weet niet of de andere wel langer mag worden uitgesteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Voor hele korte termijn is het geen issue, want er liggen honderdduizenden extra vaccins in de vriezer (naast de tweehonderdduizend die klaar liggen als tweede prik).

Voor de middellange termijn was het plan aldus Van Delden om één week aan leveringen op voorraad te houden. Daarbij vermoed ik dat ze erop gerekend hadden dat als er dan bijvoorbeeld een hikje in de leveringen van twee weken is, het geen groot probleem is; dan zijn er alleen wat mensen die de tweede prik na vier weken krijgen in plaats van drie.

Ik kan me voorstellen dat met dit aangescherpte advies er iets meer in voorraad gehouden wordt (misschien twee weken aan leveringen?), om iets grotere leverings-hikjes op te kunnen vangen zonder de tweede prik uit te hoeven stellen. Een en ander hangt natuurlijk ook af van de risico's op leveringshikjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
joppe113 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:50:
Dit nieuwe advies is voor Pfizer, weet niet of de andere wel langer mag worden uitgesteld
Aangezien Pfizer en Moderna zowat identiek zijn mag je wel aannemen dat dit voor beiden geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
Zolangzamerhand kan je niks meer zo maar aannemen, maar je zult gelijk hebben.
Drardollan schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:53:
[...]

Aangezien Pfizer en Moderna zowat identiek zijn mag je wel aannemen dat dit voor beiden geldt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
NMH schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:48:
[...]

Daar zijn we, in ieder geval deels, ook alweer van afgestapt:

Tenzij dat beleid inmiddels alweer her-herzien is, het verandert met de dag geloof ik. :)
Wie het weet mag het zeggen ;)

Maar als ik naar de voorraad kijk op Coronabeeld.nl dan lijkt het erop of we er niet alles doorheen gejaagd hebben.
Amen. De snelheid van vaccineren in Nederland is blamerend als je het vergelijkt met de rest van de EU, maar ik ben niet zo'n voorstander van op zo'n manier de randjes opzoeken. Misschien kan het geen kwaad, maar het blijft een gok. En dat zou ik op dit dossier liever niet doen.
Gokken met mensenlevens is niet heel handig en koren op de molen van de wappies.

Ik ben serieus al vanaf dag 1 voorstander van het NL beleid. Secuur en verantwoord vaccineren zal het altijd winnen van snelheid. Ik voorspel, en sla dit gerust op, dat wij tegen de zomer bij de beste jongetjes van de klas horen dankzij ons beleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
joppe113 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:54:
Zolangzamerhand kan je niks meer zo maar aannemen, maar je zult gelijk hebben.

[...]
Dat ben ik zeker met je eens, aannames zijn doodeng en vaak verkeerd is gebleken.

Deze durf ik wel aan omdat ik mij enigszins ingelezen heb en heb begrepen dat het met name de hulpstoffen zijn die verschillen. Daardoor is het Moderna vaccin iets langer houdbaar op hogere temperatuur als ik het goed begrepen heb.
In de basis werken ze hetzelfde. "Het vaccin van Pfizer heeft dezelfde bouwtekening als dat van Moderna", zegt hoogleraar vaccinologie Cécile van Els van het RIVM.
https://www.rtlnieuws.nl/...erna-effectief-90-procent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
[...]

Bij Moderna wordt de tweede prik volgens mij na 1 maand gezet, maar pin me er niet op vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Plenkske schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:57:
[...]

Bij Moderna wordt de tweede prik volgens mij na 1 maand gezet, maar pin me er niet op vast.
Ik pin je er wel op vast!

Want je hebt gelijk:
Van beide vaccins heb je twee prikken nodig voordat je beschermd bent. Tussen die prikken moeten enkele weken tijd zitten. "Het schema is wel anders: bij Moderna zit hier een tijd van vier weken tussen twee prikjes, bij Pfizer drie."
https://www.rtlnieuws.nl/...erna-effectief-90-procent

:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Is het gek dat ik AZ al afgeschreven heb? Al dat geknoei daar, wat mij betreft sturen lekker alles naar de UK en storten ze ons geld terug. Zoek het maar uit met je halfbakken vaccin en organisatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Zo, gelukkig heeft de EMA nu korte metten gemaakt het dat bizarre plan om tegen advies van de fabrikant in de boel op te gaan rekken.

Laat die andere landen de gok maar nemen dat het niet goed uitvalt. Kijk maar naar AZ. Die Britten hebben wat aan hun bevolking uit te leggen zodra dat EMA advies finaal is en het amper bljkt te werken op 65+

Ik ben het geheel met @Drardollan eens. Dat gejank dat het in NL zo langzaam gaat slaat nergens op. Haastige spoed is zelfden goed. Ik heb liever dat het secuur gebeurt dan afraffelen en er later achterkomen dat het niet goed is geweest.

[ Voor 26% gewijzigd door LZ86 op 28-01-2021 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Drardollan schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:01:
Is het gek dat ik AZ al afgeschreven heb? Al dat geknoei daar, wat mij betreft sturen lekker alles naar de UK en storten ze ons geld terug. Zoek het maar uit met je halfbakken vaccin en organisatie.
Ik schrijf ze niet af omdat het vaccin kan nog steeds goed genoeg kan zijn.
Dat alle communicatie eromheen slecht is ben ik het zeker mee eens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Het zijn beide mRNA vaccins die coderen voor spike eiwit, maar ik zou niet zeggen dat je dat zomaar kan aannemen. Er kan veel verschil zitten in dosering, in de vetbolletjes waarin het mRNA zit, wat weer impact kan hebben op de opname door cellen en ....

Dit is een hele gevaarlijke aanname in elk geval! Al moet ik toegeven dat van alle vaccinsoorten de mRNA vaccins wel het meest op elkaar lijken.
Drardollan schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:01:
Nah, liever 4m mensen in Q1 injecteren met AZ dan die mensen niet injecteren hoor.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
Plenkske schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:16:
[...]

Dan is het dus op basis van de interim data die ergens in november/december gepubliceerd is.
EMA heeft als het goed is al veel meer data ontvangen. Maar we zullen het morgen wel horen.
Vind het wel een beetje toevallig dat een dag nadat blijkt dat de EU achter het net vist voor wat betreft de initiële leveringen van AZ dat vaccin hier plotseling volledig wordt afgebrand in de pers.

Gebeurt dit in het VK en de VS ook of 'toevallig' alleen in de EU? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LZ86 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:10:
Zo, gelukkig heeft de EMA nu korte metten gemaakt het dat bizarre plan om tegen advies van de fabrikant in de boel op te gaan rekken.

Laat die andere landen de gok maar nemen dat het niet goed uitvalt. Kijk maar naar AZ. Die Britten hebben wat aan hun bevolking uit te leggen zodra dat EMA advies finaal is en het amper bljkt te werken op 65+

Ik ben het geheel met @Drardollan eens. Dat gejank dat het in NL zo langzaam gaat slaat nergens op. Haastige spoed is zelfden goed. Ik heb liever dat het secuur gebeurt dan afraffelen en er later achterkomen dat het niet goed is geweest.
Vraag is wel of ze de aangepaste strategie dan nu weer aan gaan passen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
alexbl69 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:26:
[...]

Vind het wel een beetje toevallig dat een dag nadat blijkt dat de EU achter het net vist voor wat betreft de initiële leveringen van AZ dat vaccin hier plotseling volledig wordt afgebrand in de pers.

Was al gaande sinds die rare uitspraken van de CEO toen ze met dat rare dosis regime kwamen.

Er is al langer vanalles mis bij AZ, de communicatie is bar slecht en lijkt alleen slechter te worden. Niet echt vertrouwen wekkend bij twijfelaars en wappies.

En heel eerlijk, ik heb al pfizer gehad. Maar ik zou dat AZ vaccin ook niet zomaar nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
alexbl69 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:26:
[...]

AZ is in de VS nog niet eens goedgekeurd omdat de aanvraag nog niet is ingediend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Modbreak:Aangezien de discussie wat gefragmenteerd raakte, heb ik wat berichten over de effectiviteit van AZ naar het andere topic verhuisd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
Tot blijkt dat we in Nederland zowel traag als onnauwkeurig hebben gewerkt. Voorlopig is er geen indicatie dat er grote dingen mis gaan in vrijwel alle andere landen en zijn we in Nederland wel aantoonbaar traag. En die traagheid kost gewoon mensenlevens. (Zoals eerder uitgerekend in dit topic) Dat zou alleen acceptabel zijn als de snelheid van andere landen ook mensenlevens kost. Voorlopig lijkt dat er vooral niet op.

[ Voor 10% gewijzigd door blissard op 28-01-2021 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
Och als de ema hem goedkeurt dan is hij veilig lijkt me

quote]LZ86 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:29:
[...]

Was al gaande sinds die rare uitspraken van de CEO toen ze met dat rare dosis regime kwamen.

Er is al langer vanalles mis bij AZ, de communicatie is bar slecht en lijkt alleen slechter te worden. Niet echt vertrouwen wekkend bij twijfelaars en wappies.

En heel eerlijk, ik heb al pfizer gehad. Maar ik zou dat AZ vaccin ook niet zomaar nemen.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
LZ86 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:10:
De EMA wel, maar onze regering is nog niet overtuigd:
Het kabinet houdt voorlopig vast aan het besluit om mensen die het vaccin van Pfizer/Biontech krijgen pas na 6 weken een tweede prik te geven. Dat laat het ministerie van Volksgezondheid weten.

Wel vraagt het ministerie aan de Gezondheidsraad om zich op de kortst mogelijk termijn uit te laten over het advies van het Europese Medicijn Agentschap EMA. Dat zei vandaag dat de tweede prik na uiterlijk drie weken gegeven moet worden.
Op zich ben ik het volledig eens met dat zorgvuldigheid belangrijker is dan snelheid. (Daarom ben ik ook geen voorstander van het oprekken van de termijn tussen beide prikken.) Maar feit is wel dat we in Nederland op Bulgarije na helemaal onderaan het lijstje bungelen qua snelheid, dus je zou zeggen dat we het in Nederland niet helemaal optimaal aangevlogen hebben. Ik ben dan weer geen voorstander van nu het hele schema weer omgooien zoals de huisartsen net voorstelden in 1vandaag; dat lijkt me juist voor meer vertraging zorgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

"Snel" versus "zorgvuldig" is een tegenstelling die er helemaal niet is. Het gaat nu zorgvuldig maar langzaam en het had zorgvuldig en snel moeten gaan.

Van alles wat er deze crisis is gebeurd het afgelopen jaar, was dit veruit het meest planbare deel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arrne
  • Laatst online: 19-09 18:31
autje schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:39:
[...]

Ook als je wel gewoon voorraad bewaart voor die tweede prik had het aanzienlijk sneller kunnen gaan dan nu.
Volgens mij hebben we nu genoeg vooraad liggen om iedereen die de eerste prik gehad heeft ook een 2e, 3e en 4e prik te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Arrne schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:18:
[...]

Ook als je wel gewoon voorraad bewaart voor die tweede prik had het aanzienlijk sneller kunnen gaan dan nu.
Volgens mij hebben we nu genoeg vooraad liggen om iedereen die de eerste prik gehad heeft ook een 2e, 3e en 4e prik te geven.
Misschien kun je in de GGD database checken of dat echt zo is. Die staat toch voor iedereen open :)
200k 1e prik gehad + alles voor komende weken ingepland denk ik niet dat je dat haalt iig.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Arrne schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:18:
[...]

Ik denk dat de voorraad waarvoor nog geen afspraak is ingepland niet zo heel groot is. Vrijwel alle shots zijn al aan een persoon toegewezen. Sommige hadden al in een arm kunnen zitten wellicht, maar we kiezen er hier voor om er steady een aantal per dag te doen in plaats van in één dag een heleboel en dan 6 dagen duimendraaien. Maakt niet heel veel verschil, naar mijn mening.

Daarnaast telt een vaccinatie voor mij pas als iemand beide shots gehad heeft (en ook het liefst volgens advies op de bijsluiter qua tussenliggende tijd). Iedereen heel snel een eerste shot geven en daarmee hoog op een ranglijst van statistiekfreaks komen kan ik ook, maar het zegt mij niet zo veel.

Daarnaast zeggen al die lijntjes in al die grafieken niet zoveel als je ze niet tegen het licht van de hoeveelheid geleverde shots per land houdt. Natuurlijk staat Israël sky-high, maar die hebben dan ook al heel veel vaccines geleverd gekregen. Wij niet. Is dat de 'fout' van Nederland? Misschien deels, maar Nederland stond met een paar andere landen vooraan om vaccins te kopen, en toen begon de EU te mokken. Europese politiek helpt Nederland niet in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

autje schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 07:13:
[...]
Daarnaast zeggen al die lijntjes in al die grafieken niet zoveel als je ze niet tegen het licht van de hoeveelheid geleverde shots per land houdt. Natuurlijk staat Israël sky-high, maar die hebben dan ook al heel veel vaccines geleverd gekregen. Wij niet. Is dat de 'fout' van Nederland? Misschien deels, maar Nederland stond met een paar andere landen vooraan om vaccins te kopen, en toen begon de EU te mokken. Europese politiek helpt Nederland niet in deze.
Dat heeft meer met de goedkeuringsdatum te maken dan met de contracten.
Pas vanaf dat een vaccin is toegelaten, kan het worden geleverd in een land.
Israël/UK waren eerder met hun (nood)toelating, waardoor die dus eerder geleverd konden krijgen en beginnen met inenten.

Ik denk ook dat de illusie, dat als NL zelf wat aangekloot had qua zelf bestellen, het beter was geweest dan nu niet op zal gaan, maar dat blijft glazen bol staren.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
autje schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 07:13:
[...]

Ik denk dat de voorraad waarvoor nog geen afspraak is ingepland niet zo heel groot is. Vrijwel alle shots zijn al aan een persoon toegewezen. Sommige hadden al in een arm kunnen zitten wellicht, maar we kiezen er hier voor om er steady een aantal per dag te doen in plaats van in één dag een heleboel en dan 6 dagen duimendraaien. Maakt niet heel veel verschil, naar mijn mening.

Daarnaast telt een vaccinatie voor mij pas als iemand beide shots gehad heeft (en ook het liefst volgens advies op de bijsluiter qua tussenliggende tijd). Iedereen heel snel een eerste shot geven en daarmee hoog op een ranglijst van statistiekfreaks komen kan ik ook, maar het zegt mij niet zo veel.

Maar als we alleen naar de Europese lijntjes kijken, die allemaal onder het EU contract vallen, dan loopt Nederland nog steeds achter (bron). Absoluut gezien liggen we maar 1-2% achter en zal dat aan het eind nauwelijks uit gaan maken, want de hele EU krijgt verhoudingsgewijs ongeveer dezelfde hoeveelheid vaccincs en zal redelijk gelijk op moeten kunnen lopen. Het probleem is alleen dat relatief gezien er nu landen al 2 tot 3 keer zo ver zijn op dit moment (wat met de tijd wel minder zal worden omdat we absoluut gezien hetzelfde kunnen doen als de andere landen), en voor de beeldvorming is dat momenteel gewoon heel slecht. Vaccineren wordt als de weg vooruit gepresenteerd, maar er lijkt nu we het kunnen doen een soort urgentie te missen om door te pakken, en dat gebrek aan urgentie hebben we helaas al vaker gezien (BCO, teststrategie).

Nu kan je landen natuurlijk slecht vergelijken, wie prikt alles op en kan als er een levering uitvalt zonder komen te zitten, wie rekt de termijn tussen eerste en tweede prik op? En dat we dus achter liggen is misschien wel uit te leggen, maar dat maakt het niet opeens goed.

Dat we in Nederland ondanks advies van fabrikant en de EMA toch vast blijven houden aan een langere periode tussen de eerste en tweede prik in afwachting van het advies van de Gezondheidsraad (terwijl dat advies waarschijnlijk een hoog copy/paste-gehalte van de EMA zou moeten hebben) geeft mij het idee dat er teveel mensen en organisaties ermee bezig zijn. Dat de Gezondheidsraad ieder advies en dergelijke moet vertalen naar de Nederlandse situatie en daar een paar dagen voor nodig hebt, het geeft mij continu het beeld dat er onvoldoende gevoel van urgentie is om zaken snel op te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Misschien gaan we toch nog Sputnik V ingespoten krijgen ergens de komende maanden:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
Als Sputnik zou worden goedgekeurd door de EMA e.d. zie ik niet in waarom dat niet zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Ik blijf het ook bizar vinden dat we niet, als Nederland, zelf een vaccine kunnen ontwikkelen. Of denk ik nou te moeilijk?

[ Voor 3% gewijzigd door xzaz op 29-01-2021 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

joppe113 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:01:
Als Sputnik zou worden goedgekeurd door de EMA e.d. zie ik niet in waarom dat niet zou kunnen.
We kijken wellicht wat negatief naar Rusland en dat is in sommige opzichten ook wel terecht (bijvoorbeeld het neerslaan/niet toestaan van oppositie en de rol van Putin daarin) maar ik geloof ook niet dat ze bewust hun burgers zouden inspuiten met iets wat niet goed zou zijn.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
xzaz schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:04:
Ik blijf het ook bizar vinden dat we niet, als Nederland, zelf een vaccine kunnen ontwikkelen. Of denk ik nou te moeilijk?
We hadden een vaccin instituut, die is echter door de regering onder leiding van de VVD verkocht

Wikipedia: Nederlands Vaccin Instituut

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Transportman schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:11:
[...]

Maar als we alleen naar de Europese lijntjes kijken, die allemaal onder het EU contract vallen, dan loopt Nederland nog steeds achter (bron). Absoluut gezien liggen we maar 1-2% achter en zal dat aan het eind nauwelijks uit gaan maken, want de hele EU krijgt verhoudingsgewijs ongeveer dezelfde hoeveelheid vaccincs en zal redelijk gelijk op moeten kunnen lopen. Het probleem is alleen dat relatief gezien er nu landen al 2 tot 3 keer zo ver zijn op dit moment (wat met de tijd wel minder zal worden omdat we absoluut gezien hetzelfde kunnen doen als de andere landen), en voor de beeldvorming is dat momenteel gewoon heel slecht. Vaccineren wordt als de weg vooruit gepresenteerd, maar er lijkt nu we het kunnen doen een soort urgentie te missen om door te pakken, en dat gebrek aan urgentie hebben we helaas al vaker gezien (BCO, teststrategie).

Nu kan je landen natuurlijk slecht vergelijken, wie prikt alles op en kan als er een levering uitvalt zonder komen te zitten, wie rekt de termijn tussen eerste en tweede prik op? En dat we dus achter liggen is misschien wel uit te leggen, maar dat maakt het niet opeens goed.

Dat we in Nederland ondanks advies van fabrikant en de EMA toch vast blijven houden aan een langere periode tussen de eerste en tweede prik in afwachting van het advies van de Gezondheidsraad (terwijl dat advies waarschijnlijk een hoog copy/paste-gehalte van de EMA zou moeten hebben) geeft mij het idee dat er teveel mensen en organisaties ermee bezig zijn. Dat de Gezondheidsraad ieder advies en dergelijke moet vertalen naar de Nederlandse situatie en daar een paar dagen voor nodig hebt, het geeft mij continu het beeld dat er onvoldoende gevoel van urgentie is om zaken snel op te pakken.
Het is echt nog veel te vroeg om te praten over vaccinatiesnelheid. Er komen steeds meer signalen naar buiten dat men in andere landen door de voorraad heen is, en die kunnen straks dus niet meer prikken tot de nieuwe voorraad komt. Ook staart men zich blind op de 1e prik, terwijl we pas zinvolle vergelijkingen kunnen maken als men ook de 2e prik heeft; Het VK heeft straks een gigantisch probleem mochten ze niet op tijd genoeg vaccins hebben om de 2e prik te geven.

Het is een beetje als een chique 5-gangen diner, waarbij sommige gasten gulzig schrokken en iedere gang in één keer naar binnen werken, terwijl iemand anders rustig z'n tijd neemt om te kauwen. Het is niet alsof de schrokkers eerder hun maaltijd op hebben. Uiteindelijk krijgt ieder EU-land evenveel vaccins per capita; zolang de voorraad zich niet te veel opstapelt de komende maanden, is er niets aan de hand.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Woy schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:07:
[...]

We hadden een vaccin instituut, die is echter door de regering onder leiding van de VVD verkocht

Wikipedia: Nederlands Vaccin Instituut
De vaccinproductie was verlieslijdend en is door de Nederlandse overheid verkocht aan het Serum Institute of India (SII).[3] Het opereert nu onder de naam Bilthoven Biologicals.[4] Volgens Ben van der Zeijst, voormalig wetenschappelijk directeur van het instituut en hoogleraar vaccins en vaccinaties heeft de Nederlandse overheid hierdoor minder kennis en mogelijkheden voor de ontwikkeling van vaccins bij epidemiëen.[5] Het Instituut voor Translationele Vaccinologie (Intravacc), de voormalige onderzoeksafdeling van de NVI zou in 2019 verkocht worden maar dat werd door de coronacrisis in Nederland geannuleerd.[6]
Dat is wel pijnlijk om te lezen; stukje kortzichtige inzicht.

Pagina: 1 ... 14 ... 101 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om de uitrol van de coronavaccins te bespreken, de strategie, het beleid, de voortgang end dergelijke. Het subforum COR valt onder het AWM beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid. Dus ook hier onderbouw je je posts waar nodig met bronnen.

Allerlei persoonlijke updates mogen hier: De Covid kroeg. In dit topic horen ze dus niet thuis en worden ze ook gewoon weggehaald.