Maar we houden daarentegen weer veel Pfizer/Moderna over. Even los van de mogelijke leveringsproblemen heb ik het dan over, het maakt toch eigenlijk weinig uit wie welk vaccin krijgt? Qua hoeveelheden zou AZ initieel meer kunnen leveren en Pfizer/Moderna op termijn meer.
Maar er wordt ook gesproken met Pfizer om de productie op te hogen, dus ik hoop (maar meer dan hopen is het niet) dat die alsnog het gat op kunnen vullen. En ik zit ook echt te hopen op positieve resultaten van JnJ...
J&J heb ik geen idee van, daar kan ik niets over zeggen. Pfizer lijkt bezig te zijn aan het opschroeven van de productie en je zal over niet al te lange tijd ook minder afnemers krijgen, als Israël en de UK genoeg geleverd hebben gekregen zal het eenvoudiger zijn om vaccins te krijgen.
Volgens mij is het allerbelangrijkste van dit moment dat we onze gezonde 70+, mensen met groot risico en zorgpersoneel gevaccineerd krijgen. Dat is met Pfizer/Moderna op relatief korte termijn mogelijk, al het andere is dan bonus denk ik. Als we bovenstaande groepen hebben gehad is de druk van de zorg en kunnen we ontzettend veel versoepelen, dat de rest van Nederland dan pas in het najaar aan de beurt is is een minder groot probleem.