Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
MikeyMan schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:12:
[...]

Ja, let wel; dit is volgens mij alleen de GGD's.
Als de huisartsen gaan prikken vallen die hier misschien weer buiten?
Ik vermoed dat het inderdaad buiten deze cijfers valt, omdat dit via de ziekenhuizen gaat? Maar omdat de bulk via de GGD gaat (toch?), vermoed ik dat we het grotere beeld van de vaccinatiecampagne wel in deze cijfers terug moeten zien.

[ Voor 4% gewijzigd door RoD op 22-01-2021 16:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:54
Ja en daar hebben we dan voorlopig deze voor: https://coronabeeld.nl/
en het wekelijks RIVM overzicht.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
RoD schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:13:
[...]

Ik vermoed dat het inderdaad buiten deze cijfers valt, omdat dit via de ziekenhuizen gaat? Maar omdat de bulk via de GGD gaat (toch?), vermoed ik dat we het grotere beeld van de vaccinatiecampagne wel in deze cijfers terug moeten zien.
RIVM geeft een wekelijkse update op dinsdag, daar zit dan alles in (als het goed is).
Alleen GGD doet nu dagelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

En hier staat hij elke dag van alles bij elkaar =>
https://ourworldindata.or...r_hundred&pickerSort=desc

als we dan toch met lijstjes bezig zijn :+

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 22-01-2021 17:36 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:58
Rzaan schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:52:
[...]

Er zijn ook veel clubs die in het begin van de competitie hoog in het linkerrijtje staan, maar tegen het einde moeten vechten tegen degradatie.
Of ploegen met na 3 wedstrijden nog steeds 0 punten, maar dan ineens los gaan en de top in de nek gaan hijgen.
:) dat kan. Of we zijn de Willem II van Europa. In ieder geval volgt na 3 wedstrijden met 0 punten en een doelsaldo van 0 een stevig gesprek met de coach. En als hij dan aangeeft dat hij weliswaar geen punten scoort, maar wel heel zorgvuldig voetbalt en zich keurig aan de regels houdt, dan vrees ik toch voor zijn carrière. (Maar misschien is voetbal ook gewoon niet de beste analogie. :)

[ Voor 4% gewijzigd door blissard op 22-01-2021 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
BoB_HenK schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:16:
[...]

Hè verrassend, een lijsttrekker die in verkiezingstijd maar wat blaat en overduidelijk geen idee heeft waar het over gaat :+

Wat betreft de laatste in het draadje: Het tekort aan gekwalificeerd personeel. Wat voor kwalificaties zijn dit, valt dit uberhaupt nog te verhelpen in de periode van een maand of 6?
Het is een vaker gehoord narratief, "ga gewoon volle bak prikken!!"

Maar hij geeft, mij in elk geval, een goed beeld van de huidige stand van zaken en mogelijkheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Astrazeneca kan dus max 40% van de beloofde vaccins leveren in Q1. Sowieso afwachten of de goedkeuring uberhaupt komt.. maar zoveelste faal van AZ. De hoop op een echt snelle vaccinatie kan de prullenbak in.

https://www.nu.nl/coronav...cins-dan-afgesproken.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:02

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Krijgen die Duitsers nog gelijk ook met dat gauw extra Pfizer harken. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
Nou daar zijn we mooi klaar mee. Zou de grootste leverancier in Q1 moeten zijn, en na Pfizer in Q2. Zoveelste faal inderdaad. Met Janssen kunnen we dalijk misschien nog wel meer mensen vaccineren.

[ Voor 7% gewijzigd door Plenkske op 22-01-2021 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Alles wat je nu besteld krijg je pas in Q3/Q4. Ik verwacht dat J&J nog wel met iets goeds op de proppen komt. Dat is een gerenormeerde farmaceut met ervaring (itt tot AZ/Oxford)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:37:
Alles wat je nu besteld krijg je pas in Q3/Q4. Ik verwacht dat J&J nog wel met iets goeds op de proppen komt. Dat is een gerenormeerde farmaceut met ervaring (itt tot AZ/Oxford)
Alles is toch al in bestelling of bedoel je als ze extra's bij andere inkopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
AZ had toch al heel veel op de plank liggen wat ze gelijk kunnen rondsturen als de goedkeuring er is?
Of valt dat buiten deze levering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:37:
AZ is een grote farmaceut. Het gestuntel nu betekent niet dat het geen gerenommeerde farmaceut zou zijn, want dat zijn ze wel.

Daarom valt ook met name de communicatie zo tegen, mbt hun activiteiten omtrent het coronavaccin. Oxford is gewoon een academische partij. Leuk voor de eerste fase, maar niet voor latere fase (en dat is ook de reden dat ze met een partij als AZ in zee gaan).

Verder heb ik mijn hoop gevestigd op het ophogen van de productiecapaciteit. De EU is daar mee bezig en dat heb je natuurlijk niet binnen een paar weken geregeld, maar hopelijk wel voor de zomer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@RoD linksom of rechtsom, 60(!!!!)% minder (!!!!) Leveren dan gepland, en dan ook nog maanden later dan verwacht getuigt niet van een solide proces. Resultaten uit het verleden enzo....

Dat je 10% naast je voorspelling zit, soit... Maar fucking 60%? Hoe dan?

Grootste domper van het moment als ik eerlijk ben, aangezien dit wel een serieuze deuk in de planning slaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
RoD schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:08:
[...]

Verder heb ik mijn hoop gevestigd op het ophogen van de productiecapaciteit. De EU is daar mee bezig en dat heb je natuurlijk niet binnen een paar weken geregeld, maar hopelijk wel voor de zomer.
Gaat het om het ophogen van die capaciteit van een bepaalde farmaceut of in het algemeen?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

MikeyMan schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:17:
@RoD linksom of rechtsom, 60(!!!!)% minder (!!!!) Leveren dan gepland, en dan ook nog maanden later dan verwacht getuigt niet van een solide proces. Resultaten uit het verleden enzo....

Grootste domper van het moment als ik eerlijk ben, aangezien dit wel een serieuze deuk in de planning slaat...
Ja, dat is gewoon ruk, daar zijn geen andere woorden voor. Misschien had ik ook moeten zeggen: AZ was voorheen een gerenommeerde farmaceut. Sinds het coronagebeuren zijn ze een beetje in de war (meest in het oog springende voorbeeld: een CEO die roept dat ze de "magische formule" hebben gevonden, maar verder geen enkele context geeft en weken later nog niets aan aanvullende gegevens heeft aangeleverd), en dat doet best pijn aan de ogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Apache4u schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:17:
[...]

Gaat het om het ophogen van die capaciteit van een bepaalde farmaceut of in het algemeen?
In het algemeen, maar dan vooral Pfizer/Moderna op dit moment. En dan is het nog wachten op wat J&J gaat doen. We verwachten nog altijd de resultaten van de fase 3 aan het einde van deze maand, en hopelijk komt het een en ander dan in een stroomversnelling (maar dat is voornamelijk hopen, op dit moment. We weten echt nog helemaal niets van de fase 3).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Soccer98 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:01:
AZ had toch al heel veel op de plank liggen wat ze gelijk kunnen rondsturen als de goedkeuring er is?
Of valt dat buiten deze levering?
Nee... de grondstof zou klaar staan.. alleen nog "even" afvullen. Daar zit dan even 60% minder capaciteit. (zogenaamd een contractor die niet kan leveren). Ze hebben gewoon met niks de aakjes op orde.
RoD schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:08:
[...]

AZ is een grote farmaceut. Het gestuntel nu betekent niet dat het geen gerenommeerde farmaceut zou zijn, want dat zijn ze wel.

Daarom valt ook met name de communicatie zo tegen, mbt hun activiteiten omtrent het coronavaccin. Oxford is gewoon een academische partij. Leuk voor de eerste fase, maar niet voor latere fase (en dat is ook de reden dat ze met een partij als AZ in zee gaan).

Grote farmaceut klopt... maar 0.0 ervaring met vaccins. Ernstig gefaald in de studies (door de FDA teruggefloten). Eerst maar zien of de EMA de studie voldoende gaat vinden.
Plenkske schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:00:
[...]

Alles is toch al in bestelling of bedoel je als ze extra's bij andere inkopen ?
Duitsand heeft nog extra bijbesteld.. Die worden alleen pas geleverd na de huidige leveringen (dus Q3/Q4), echt eerwaarde heeft dat niet aangezien we tegen die tijd veel andere opties hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Oei, 1,4 miljoen minder mensen gevaccineerd in Q1... dat is wel een flinke domper. Ben benieuwd in hoeverre dit nu finaal is, of dat het misschien toch nog weer (deels) goed op de rit kan komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:34

ZieMaar!

Moderator General Chat
We hebben natuurlijk geen zicht op de contracten, maar ik kan me voorstellen dat misschien het productieverlies niet alleen ten koste van de eu gaat (zoals het niet lijkt), maar ook ten koste van andere landen, zodat de schade voor de eu toch minder dan 60 procent is. Mijn verwachting is dat de uiteindelijke schade lager is en dat het laatste woord hier niet over gezegd is. Maar goed, dat is dan puur mijn onderbuik die spreekt.

Een tegenvaller is het hoe dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

MikeyMan schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:17:

Tja, als je een nieuwe grotere fabriek hebt gepland die toch twee maanden later start door allerlei onvoorziene omstandigheden, dan kan zoiets gebeuren. Deze operatie van "geen product" naar > "1.000.000.000 dosissen produceren" in anderhalft - twee jaar tijd is nogal een bijzondere. Betekent zeker niet dat het productieproces an sich niet solide is.

Ben het er wel mee eens dat het een enorme tegenslag is :(.

Poonawalla Serum Group heeft de PR in elk geval wel lekker voor elkaar (maken ook AZ) en zij zijn echt enorm qua capaciteit. Dit is de CEO, vind het wel mooi hoe hij als een glamourboy de media opzoekt (instagram in dit geval). Dit is eeen vrachtwagen vol covishield (AZ product in licentie met locale naam)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WE5N0P3h1GqqbMf-Ru_BburOPy4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UUBsX3lXlhF7X6pNRyQ0UaeZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door JvS op 23-01-2021 08:45 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:59

ultimateharry

Team Slayer:-)

ZieMaar! schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 08:38:
We hebben natuurlijk geen zicht op de contracten, maar ik kan me voorstellen dat misschien het productieverlies niet alleen ten koste van de eu gaat (zoals het niet lijkt), maar ook ten koste van andere landen, zodat de schade voor de eu toch minder dan 60 procent is. Mijn verwachting is dat de uiteindelijke schade lager is en dat het laatste woord hier niet over gezegd is. Maar goed, dat is dan puur mijn onderbuik die spreekt.

Een tegenvaller is het hoe dan ook.
In dit artikel gaat het specifiek over 31 mio in plaats van 80 mio voor de EU in Q1.
Dus het lijkt er op dat dit daadwerkelijk zo'n 60% minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
Wat ik even niet snap. In elk bericht lees ik nu 920k ipv 2,3 miljoen. Maar in elke tabel stonden toch 4,5 miljoen doses van AZ voor Q1 ? Dat verschil is dus veel groter.

Edit:
Laat maar. Verschil tussen doses en mensen... Het is dus vaccin voor 920k mensen ipv 2,3 miljoen mensen. Niet in ieder bericht is dit even duidelijk.

[ Voor 42% gewijzigd door Plenkske op 23-01-2021 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
ultimateharry schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:03:
[...]

In dit artikel gaat het specifiek over 31 mio in plaats van 80 mio voor de EU in Q1.
Dus het lijkt er op dat dit daadwerkelijk zo'n 60% minder is.
Dat klopt. Mijn punt is meer dat ik me afvraag of die contracten inderdaad zo zijn opgesteld dat de EU 60% minder krijgt, terwijl bijvoorbeeld de UK nog gewoon 100% krijgt. Maw, zijn de problemen van een fabriek dan terecht voor rekening van 1 afnemer, in plaats van alle afnemers? Wellicht dat dat binnen afspraken zo is, maar ik kan me ook voorstellen dat dat niet zo is en daarmee het laatste woord hierover nog niet gezegd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

ZieMaar! schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 09:40:
[...]

Dat klopt. Mijn punt is meer dat ik me afvraag of die contracten inderdaad zo zijn opgesteld dat de EU 60% minder krijgt, terwijl bijvoorbeeld de UK nog gewoon 100% krijgt. Maw, zijn de problemen van een fabriek dan terecht voor rekening van 1 afnemer, in plaats van alle afnemers? Wellicht dat dat binnen afspraken zo is, maar ik kan me ook voorstellen dat dat niet zo is en daarmee het laatste woord hierover nog niet gezegd is.
De EU heeft het AZ vaccin nog niet goedgekeurd, ik vraag me af of je dan produktietoezeggingen kan afdwingen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
En het kan zijn dat ze de partijen die al vorig jaar veel hebben geïnvesteerd met de grootste prioriteit helpen. Ik neem aan dat in geval van AZ / Oxford het verenigd koninkrijk veel heeft gefinancierd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

blissard schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:44:
En het kan zijn dat ze de partijen die al vorig jaar veel hebben geïnvesteerd met de grootste prioriteit helpen. Ik neem aan dat in geval van AZ / Oxford het verenigd koninkrijk veel heeft gefinancierd.
Ik kan geen nieuws over funding vanuit de UK terug vinden.
Wel 1 miljard van de VS en 1 miljard van bill Gates Foundation.
Van de VS was vast gecombineerd met levering.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
YakuzA schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:56:
[...]

Ik kan geen nieuws over funding vanuit de UK terug vinden.
Wel 1 miljard van de VS en 1 miljard van bill Gates Foundation.
Van de VS was vast gecombineerd met levering.
Niet veel, maar toch zo’n 100 miljoen euro https://www.gov.uk/govern...oxfordastrazeneca-vaccine
The government has previously announced funding for the Oxford University/AstraZeneca vaccine including:

£2.6 million announced on 23 March 2020
£20 million announced on 21 April 2020
£65.5 million announced on 17 May 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Voor het perspectief - en op een bierviltje, want we weten nog niet genoeg - Als AZ structureel maar 30% blijft leveren en we dus meer afhankelijk zijn van andere leveranciers, schuift de '60% gevaccineerd' datum ruwweg van eind mei naar eind juni, en de '100% gevaccineerd' datum van eind juli naar eind augustus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

eamelink schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 22:34:
Voor het perspectief - en op een bierviltje, want we weten nog niet genoeg - Als AZ structureel maar 30% blijft leveren en we dus meer afhankelijk zijn van andere leveranciers, schuift de '60% gevaccineerd' datum ruwweg van eind mei naar eind juni, en de '100% gevaccineerd' datum van eind juli naar eind augustus.
We zullen het zien als er meer bekend wordt.
Vooralsnog gaf AZ aan dat het in Q1 minder werd, maar in Q2 mogelijk meer.
Zonder exacte nummers te noemen.

Die gelekte 60% is vast om wat druk bij AZ te leggen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 23:46:
[...]

We zullen het zien als er meer bekend wordt.
Vooralsnog gaf AZ aan dat het in Q1 minder werd, maar in Q2 mogelijk meer.
Zonder exacte nummers te noemen.

Die gelekte 60% is vast om wat druk bij AZ te leggen.
Nou, dan wachten we gewoon even af tot AZ met nieuws komt. Gelukkig zijn ze qua informatievoorziening wel altijd betrouwbaar :+

Serieuzer, we wisten al dat de EU in gesprek zou gaan met fabrikanten om de productie te verhogen (nog voordat deze problemen bekend werden), dus wellicht valt er nog een mouw aan te passen. Ik sluit overigens ook niet uit dat er met wat ellebogenwerk andere landen de pineut worden van de druk van de EU. Daar hebben ze bij Covax ook al over geklaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Hij kwam ook op FOK voorbij, maar hier had ik hem nog niet gezien.
60% daling van ziekenhuisopnames na de 1ste prik in Israel.

https://www.timesofisrael...__twitter_impression=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:51
blissard schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:47:
Hij kwam ook op FOK voorbij, maar hier had ik hem nog niet gezien.
60% daling van ziekenhuisopnames na de 1ste prik in Israel.

https://www.timesofisrael...__twitter_impression=true
Klein detail: onder gevaccineerden. Al loopt dat wel rap op daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Brussel kwaad op AstraZeneca: 'Ruim de tijd gehad voor productie'
Artikel geeft een beetje aan op welke argumenten de EU het gaat gooien met AZ. Zoals al viel te verwachten verwijzen ze naar de investering die ze hebben gedaan in de productie, en dat ze daar nu toch wel wat te weinig van terugzien.

Ik denk ook dat ze een goed punt hebben, AZ heeft veel langer dan Pfizer/Moderna de tijd gehad om de productie op te voeren, maar toch horen we, net voordat de goedkeuring komt, dat er maar liefst 60% minder geleverd kan worden. Dat is ook niet iets dat je pas nu aan zag komen, lijkt mij. Als je gebrekkige opbrengsten hebt, dan weet je dat al eerder.

Ben benieuwd wat er uit de gesprekken komt en of de EU de druk weet op te voeren bij AZ om alsnog meer te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RoD schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:43:
Artikel geeft een beetje aan op welke argumenten de EU het gaat gooien met AZ. Zoals al viel te verwachten verwijzen ze naar de investering die ze hebben gedaan in de productie, en dat ze daar nu toch wel wat te weinig van terugzien.

Ik denk ook dat ze een goed punt hebben, AZ heeft veel langer dan Pfizer/Moderna de tijd gehad om de productie op te voeren, maar toch horen we, net voordat de goedkeuring komt, dat er maar liefst 60% minder geleverd kan worden. Dat is ook niet iets dat je pas nu aan zag komen, lijkt mij. Als je gebrekkige opbrengsten hebt, dan weet je dat al eerder.

Ben benieuwd wat er uit de gesprekken komt en of de EU de druk weet op te voeren bij AZ om alsnog meer te leveren.
In het artikel staat een hoop verontwaardiging en aannames maar nergens dat ook daadwerkelijk schriftelijk is afgesproken.

Dus wellicht dat de lidstaten kwaad moeten worden op Brussel omdat er geen 100% dichtgetimmerd contract ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Wolly schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:01:
[...]

In het artikel staat een hoop verontwaardiging en aannames maar nergens dat ook daadwerkelijk schriftelijk is afgesproken.

Dus wellicht dat de lidstaten kwaad moeten worden op Brussel omdat er geen 100% dichtgetimmerd contract ligt?
Dat weten wij natuurlijk niet :) Het zal (hopelijk) blijken uit hoe de gesprekken met AZ vorderen, en wellicht dat AZ zich ook nog over de zaak zal uitspreken. Als de klachten van de EU niet kloppen, dan zal AZ het waarschijnlijk wel publiekelijk recht willen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Laatst online: 14:31

NMH

Moderator General Chat

In het begin was ik nog redelijk positief over AZ, maar zo langzamerhand begint dat beeld toch wat te kantelen. Eerst was er die blunder waardoor mensen maar een halve dosis kregen in de trial, toen bleek het vaccin minder bescherming te bieden dan Pfizer en Moderna, toen kwamen er berichten dat ze gingen kijken of het beter werkt als je het combineert met het Russische Sputnik vaccin, daarna riep de topman eind december dat ze een nieuwe "winning formula" hadden en nu blijkt dat problemen zijn met de productie.

Het is op zijn best rommelig en roept op zijn slechtst vragen op over hoe goed dat spul nou eigenlijk werkt en hoe goed ze hun zaakjes voor elkaar hebben daar. Straks hebben ze meer beloofd dan ze waar kunnen maken, wat behoorlijk vervelend zou zijn aangezien dit de grootste vaccinleverancier is in de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 21:56
vraag me af of je als Nederland nu nog andere opties hebt, ander vaccin er bij, of meer van een ander. Of is bijsturing nu niet meer mogelijk. Heb je zegmaar op het verkeerde paard gewed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:38

Wat ik weer bijzonder vindt van het hele verhaal, hoezo is dit "een donderslag bij heldere hemel", aldus de Jonge? Heeft er nou werkelijk helemaal niemand binnen de EU die er mee van doen heeft dagelijks contact met AZ in de trant van: hoeveel heb je gisteren geproduceerd en hoeveel ga je vandaag doen?

Ik snap best dat een bedrijf tegen productieproblemen aan kan lopen, maar er is geen excuus dat dit als een verassing kan komen voor mensen als de Jonge en consorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

NMH schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:52:
[...]

In het begin was ik nog redelijk positief over AZ, maar zo langzamerhand begint dat beeld toch wat te kantelen. Eerst was er die blunder waardoor mensen maar een halve dosis kregen in de trial, toen bleek het vaccin minder bescherming te bieden dan Pfizer en Moderna, toen kwamen er berichten dat ze gingen kijken of het beter werkt als je het combineert met het Russische Sputnik vaccin, daarna riep de topman eind december dat ze een nieuwe "winning formula" hadden en nu blijkt dat problemen zijn met de productie.

Het is op zijn best rommelig en roept op zijn slechtst vragen op over hoe goed dat spul nou eigenlijk werkt en hoe goed ze hun zaakjes voor elkaar hebben daar. Straks hebben ze meer beloofd dan ze waar kunnen maken, wat behoorlijk vervelend zou zijn aangezien dit de grootste vaccinleverancier is in de planning.
Het is inderdaad beschamend. Het enige waar ze (waarschijnlijk) weinig aan kunnen doen is de effectiviteit. Dat is onderzoek. Maar je vraagt je wel af waarom ze niet de juiste dosis hebben kunnen selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

renegrunn schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:57:
[...]

Wat ik weer bijzonder vindt van het hele verhaal, hoezo is dit "een donderslag bij heldere hemel", aldus de Jonge? Heeft er nou werkelijk helemaal niemand binnen de EU die er mee van doen heeft dagelijks contact met AZ in de trant van: hoeveel heb je gisteren geproduceerd en hoeveel ga je vandaag doen?

Ik snap best dat een bedrijf tegen productieproblemen aan kan lopen, maar er is geen excuus dat dit als een verassing kan komen voor mensen als de Jonge en consorten.
Het is mogelijk als AZ de EU niet eerder op de hoogte heeft gesteld. De vraag is dan, waarom heeft AZ dit niet eerder gecommuniceerd (en dan is de EU terecht boos).

Hoe dan ook, ergens wordt hier geblunderd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
joppe113 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:56:
vraag me af of je als Nederland nu nog andere opties hebt, ander vaccin er bij, of meer van een ander. Of is bijsturing nu niet meer mogelijk. Heb je zegmaar op het verkeerde paard gewed?
Voor Nederland maakt dit niet zo uit. Als we de adviezen van de gezondheidsraad volgen hebben we voldoende vaccin om met een maand of twee de risicogroep te vaccineren. Dan zijn we ondertussen het "corona-seizoen" uit en is het allemaal niet meer zo spannend.
Het is voor Hugo ook wel fijn. Nu ligt het tenminste niet meer aan hem. Hij kan het nu alleen nog verprutsen door nog meer lobbygroepjes voor te trekken bij vaccineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
RoD schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:02:
[...]

Het is mogelijk als AZ de EU niet eerder op de hoogte heeft gesteld. De vraag is dan, waarom heeft AZ dit niet eerder gecommuniceerd (en dan is de EU terecht boos).

Hoe dan ook, ergens wordt hier geblunderd :)
Precies de afwachtende houding van de EU waar ik voor vrees en op doelde. De EU staat als investeerder hier niet aan de zijlijn in mijn ogen. Ik zou verwachten dat mensen die er mee te maken hebben DAGELIJKS een call hebben met AZ over de stand van zaken.

Waarom? Zodat je tijdig kan ingrijpen waar mogelijk, je plan aanpassen etc etc...

[ Voor 6% gewijzigd door renegrunn op 25-01-2021 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

renegrunn schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:06:
[...]

Precies de afwachtende houding van de EU waar ik voor vrees en op doelde. De EU staat als investeerder hier niet aan de zijlijn in mijn ogen. Ik zou verwachten dat mensen die er mee te maken hebben DAGELIJKS een call hebben met AZ over de stand van zaken.

Waarom? Zodat je tijdig kan ingrijpen waar mogelijk, je plan aanpassen etc etc...
Waar ik op doelde is dat AZ mogelijk net gedaan heeft alsof er geen problemen waren en het dus daadwerkelijk als een donderslag bij heldere hemel kwam. Gezien de communicatie van AZ, is dit niet onmogelijk.

Maar het is hoe dan ook dubieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
RoD schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:10:
[...]

Waar ik op doelde is dat AZ mogelijk net gedaan heeft alsof er geen problemen waren en het dus daadwerkelijk als een donderslag bij heldere hemel kwam. Gezien de communicatie van AZ, is dit niet onmogelijk.

Maar het is hoe dan ook dubieus.
Ja ik begrijp je wel, maar dat zou betekenen dat ze gesjoemeld hebben met data? Mijn punt is, als investeerder neem je geen genoegen met "ja hoor, alles gaat goed". Je wilt cijfers zien. Dagelijks.

En eens, heel dubieus wat hier gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
joppe113 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:56:
Natuurlijk is bijsturing mogelijk, zo heeft Hongarije besloten om het vaccin uit Rusland te gaan gebruiken.

Ook was er vorige week het bericht dat de EU in gesprek was met nog eens 5 bedrijven (waaronder de Russen) voor leveranties van vaccins. Gezien de tijdlijn zal er toen dus wel wat gerommeld hebben in het AZ verhaal.

Gezien de nijpende situatie waarin we nu verkeren zal alleen wel de hoofdprijs gerekend worden denk ik 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

renegrunn schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:14:
[...]

Ja ik begrijp je wel, maar dat zou betekenen dat ze gesjoemeld hebben met data? Mijn punt is, als investeerder neem je geen genoegen met "ja hoor, alles gaat goed". Je wilt cijfers zien. Dagelijks.

En eens, heel dubieus wat hier gebeurt.
Tsja, je kan altijd zeggen dat men nu pas de rapporten heeft over de tegenvallende opbrengsten. Je kan het altijd op een bepaalde manier spinnen.

We zullen waarschijnlijk meer weten zodra de gesprekken vandaag plaats hebben gevonden. Dit is natuurlijk voor zowel EU als AZ een PR-dingetje, dus er zal nog wel eea naar buiten komen over wat er precies is voorgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Wolly schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:15:
[...]

Natuurlijk is bijsturing mogelijk, zo heeft Hongarije besloten om het vaccin uit Rusland te gaan gebruiken.

Ook was er vorige week het bericht dat de EU in gesprek was met nog eens 5 bedrijven (waaronder de Russen) voor leveranties van vaccins. Gezien de tijdlijn zal er toen dus wel wat gerommeld hebben in het AZ verhaal.

Gezien de nijpende situatie waarin we nu verkeren zal alleen wel de hoofdprijs gerekend worden denk ik 8)
Ze kunnen wel met de Russen in gesprek gaan, maar de manier waarop de Russen er nu mee omgaan, gaat het nooit goedgekeurd worden door de EMA. Er is geen data, en wat er wel over bekend is, is dubieus.

Dat wil niet zeggen dat het vaccin niet goed zou werken of onveilig is, maar de Russen zullen echt uit een ander vaatje moeten tappen om hier op de markt te kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
RoD schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:30:
[...]

Ze kunnen wel met de Russen in gesprek gaan, maar de manier waarop de Russen er nu mee omgaan, gaat het nooit goedgekeurd worden door de EMA. Er is geen data, en wat er wel over bekend is, is dubieus.

Dat wil niet zeggen dat het vaccin niet goed zou werken of onveilig is, maar de Russen zullen echt uit een ander vaatje moeten tappen om hier op de markt te kunnen komen.
De EMA is momenteel bezig met de review van dat Russische vaccin, de beoordeling komt naar verwachting in februari.

Ik neem aan dat zowel de EMA als de ontwikkelaar hierbij constructief het gesprek aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@Wolly Het zou wel een heel bijzondere situatie zijn als we er voor kiezen om een Russisch vaccin toe te passen omdat onze Europese partners door onprofessioneel rommelwerk onvoldoende kunnen leveren.
Ik schat zo in dat dat nog wel een relletje zal opleveren.
Daarnaast vrees ik ook voor de vaccinatiebereidheid als we (deels) zouden overschakelen op Sputnik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:24

Standeman

Prutser 1e klasse

Wolly schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:36:
[...]

De EMA is momenteel bezig met de review van dat Russische vaccin, de beoordeling komt naar verwachting in februari.

Ik neem aan dat zowel de EMA als de ontwikkelaar hierbij constructief het gesprek aangaan.
Er is een aanvraag en er zijn documenten geleverd. Maar ze zijn niet bezig met een review.
But the EMA noted in a statement that "currently Sputnik V is not undergoing a rolling review."
https://www.themoscowtime...registration-in-eu-a72674

Ze zijn dus aan het kijken of ze aan een review kunnen beginnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 25-01-2021 15:50 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
blissard schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:02:
[...]

Voor Nederland maakt dit niet zo uit. Als we de adviezen van de gezondheidsraad volgen hebben we voldoende vaccin om met een maand of twee de risicogroep te vaccineren. Dan zijn we ondertussen het "corona-seizoen" uit en is het allemaal niet meer zo spannend.
Het is voor Hugo ook wel fijn. Nu ligt het tenminste niet meer aan hem. Hij kan het nu alleen nog verprutsen door nog meer lobbygroepjes voor te trekken bij vaccineren.
Precies, als we die risicogroep maar kunnen vaccineren is het op zich niet zo spannend als de groep gezonde mensen tussen 18 en 60 pas in Q3 of Q4 aan de beurt zou zijn.

Het is dan alleen wel te hopen dat je straks niet gevaccineerd moet zijn om te mogen reizen terwijl het nog helemaal niet mogelijk is om gevaccineerd te worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Op zich hoop ik dat het niet al te veel effect gaat hebben op de noodzaak van maatregelen. het vaccineren van de 60- groep voelt toch een beetje als puntjes op de 'i' maar dat is wellicht te optimistisch gedacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTxEFoBvKBdwDxb5j-GLetJn_mQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QGik2Emmq2928wvZiz6gr0V6.png?f=fotoalbum_large
Pak je de plaat erbij dan zou het niet per se een grote invloed hoeven hebben.

Kan Pfizer nu niet eigenlijk meer leveren dan ze gedacht hadden? Of hebben ze dat juist gauw ingedekt door te zeggen dat ze altijd al 6 doses per flesje bedacht hadden?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Laatst online: 02-07 21:43
Duitsland is de lachende derde door een paar weken geleden buiten de EU om extra Pfizer - en Modernavaccins te bestellen. Die komen volgens mij wel relatief laat, maar voor het einde van het jaar zijn ze gedekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Wolly schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:36:
[...]

Dat ligt een stuk genuanceerder, zoals @Standeman ook al aangeeft:
The EMA confirmed that a meeting with the Russian vaccine's developer took place Tuesday "to discuss their development plan and their further engagement with the agency."
Dat is dus nog helemaal in het beginstadium. Normaal doe je dit zo rond je fase 1-studies.
Jahoor, dat gaat gewoon op basis van wetenschap en de richtlijnen, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
blissard schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:41:
@Wolly Het zou wel een heel bijzondere situatie zijn als we er voor kiezen om een Russisch vaccin toe te passen omdat onze Europese partners door onprofessioneel rommelwerk onvoldoende kunnen leveren.
Ik schat zo in dat dat nog wel een relletje zal opleveren.
Daarnaast vrees ik ook voor de vaccinatiebereidheid als we (deels) zouden overschakelen op Sputnik.
Bijzondere tijden vragen om bijzondere maatregelen. Het zou zonde zijn om vanuit polititeke overwegingen (Rusland: blegh) een goed middel te weigeren.

Mits het inderdaad een goed middel blijkt te zijn uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Standeman schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:47:
[...]

Er is een aanvraag en er zijn documenten geleverd. Maar ze zijn niet bezig met een review.

[...]

https://www.themoscowtime...registration-in-eu-a72674

Ze zijn dus aan het kijken of ze aan een review kunnen beginnen.
Ik baseerde mij op het NRC artikel. Maar het lijkt er inderdaad op dat een echte review nog niet is begonnen (hoe je dan aan een beoordeling in februari denkt te komen is mij een raadsel :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Gonadan schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:53:
Op zich hoop ik dat het niet al te veel effect gaat hebben op de noodzaak van maatregelen. het vaccineren van de 60- groep voelt toch een beetje als puntjes op de 'i' maar dat is wellicht te optimistisch gedacht.

[Afbeelding]
Pak je de plaat erbij dan zou het niet per se een grote invloed hoeven hebben.

Kan Pfizer nu niet eigenlijk meer leveren dan ze gedacht hadden? Of hebben ze dat juist gauw ingedekt door te zeggen dat ze altijd al 6 doses per flesje bedacht hadden?
Dat heeft Pfizer inderdaad netjes vastgelegd als zijnde leveringen in dosis. Dus als de lidstaten nu afspreken 6 doses uit één flacon te halen, dan sluist Pfizer de "extra" flacons gewoon door naar een andere markt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joppe113
Ik zou zeggen, laten we ons dan snel op die markt begeven.
Jeroenneman schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:57:
[...]

Dat heeft Pfizer inderdaad netjes vastgelegd als zijnde leveringen in dosis. Dus als de lidstaten nu afspreken 6 doses uit één flacon te halen, dan sluist Pfizer de "extra" flacons gewoon door naar een andere markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000

Standeman

Prutser 1e klasse

Wolly schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:56:
[...]

Ik baseerde mij op het NRC artikel. Maar het lijkt er inderdaad op dat een echte review nog niet is begonnen (hoe je dan aan een beoordeling in februari denkt te komen is mij een raadsel :? )
Denk dat Flóri Hofman even een goed gesprek met z'n redacteur moet hebben :p

Alhoewel als je de tweet bekijkt, snap ik de verwarring wel, maar van een journalist mag je verwachten dat die verder kijkt dan z'n neus lang is.

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 25-01-2021 16:03 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:06
Er gaan blijkbaar geruchten dat AstraZeneca alleen voor -55 word goedgekeurd wegens te weinig data voor ouderen. Dat zou wel grote gevolgen kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

jip_86 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:01:
Er gaan blijkbaar geruchten dat AstraZeneca alleen voor -55 word goedgekeurd wegens te weinig data voor ouderen. Dat zou wel grote gevolgen kunnen hebben.
[Twitter]
Dat linkje zit achter een betaalmuur, maar zonder concreet bewijs, zou me dit heel, heel erg verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Jeroenneman schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:57:
Dat klopt inderdaad, maar ik vraag mij af of ze dan nu meer doses hebben dan verwacht of dat er überhaupt geen 'extra' doses zijn. Pfizer heeft namelijk aangegeven dat ze altijd al verwachtten dat er zes doses uit een flesje konden, dus in hoeverre kan je dan spreken van een onverwachte grotere productie?

Als dat namelijk wel het geval is biedt dat wellicht mogelijkheden tot het kopen van grotere hoeveelheden. Wellicht is dat voor Covax zelfs gunstig, aangezien dan eerder meer AZ die kant op kan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Merck, niet bepaald een kleine jongen als het gaat om vaccins, stopt met de ontwikkeling van hun vaccins na teleurstellende resultaten in fase 1.

https://www.npr.org/secti...andidates?t=1611587511551

edit: deze zat niet in de Nederlandse planning en bestellingen en heeft geen invloed, misschien zelfs een positieve als Merck hun capaciteit nu kunnen inzetten voor een ander vaccin.

[ Voor 23% gewijzigd door IJzerlijm op 25-01-2021 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
RoD schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:59:
[...]

Het is inderdaad beschamend. Het enige waar ze (waarschijnlijk) weinig aan kunnen doen is de effectiviteit. Dat is onderzoek. Maar je vraagt je wel af waarom ze niet de juiste dosis hebben kunnen selecteren.
Dat is op zich nog wel een interessant verhaal. Oxford en een Italiaans bedrijf hebben allebei gemeten hoe geconcentreerd de oplossing was en kwamen tot verschillende resultaten. Volgens de Oxford meting was het spul geoncentreerder, dus hebben ze de hoeveelheden dienovereenkomstig verlaagd. Alleen deugde die meting niet, dus kregen de proefpersonen te weinig werkzame stof:
The shipment, batch K.0011, had undergone the Italian company’s quality check using an established genetic test - quantitative PCR, or qPCR - to determine viral matter per milliliter. Oxford ran its own analysis for good measure. The university had been using a different method known as spectrophotometry, which measures viral material in liquids based on how much ultraviolet light the viral matter absorbs. Oxford’s measurement showed that the batch was more potent than the Italian manufacturer had found, the documents show. Oxford trusted its own result and wanted to remain consistent with a measuring tool it had used throughout an earlier trial phase. So it asked Britain’s drugs regulator for permission to reduce the volume of vaccine injected into trial participants from the K.0011 batch. Permission was granted.
[...]
The documents published in The Lancet confirm that the error lay with the Oxford researchers. A common emulsifier, polysorbate 80, used in vaccines to facilitate mixing, had interfered with the ultraviolet-light meter that measures the quantity of viral material, according to the documents. As a result, the vaccine’s viral concentration was overstated and Oxford ended up administering half doses of vaccine, believing they were full doses.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

NMH schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:20:
[...]

Dat is op zich nog wel een interessant verhaal. Oxford en een Italiaans bedrijf hebben allebei gemeten hoe geconcentreerd de oplossing was en kwamen tot verschillende resultaten. Volgens de Oxford meting was het spul geoncentreerder, dus hebben ze de hoeveelheden dienovereenkomstig verlaagd. Alleen deugde die meting niet, dus kregen de proefpersonen te weinig werkzame stof:

[...]
Dat was de reden dat het fout is gegaan bij de dosering bij een subgroep in de fase 2, inderdaad. De vraag waarom voor de fase 3 op basis van de beschikbare data niet de beste dosis is gekozen, is daarmee echter niet beantwoord.

Het is alleen nog een voorbeeld van hoe verbijsterend AZ hiermee om is gegaan. Een doseerfout is normaal gesproken een doodzonde. Hier is iedereen in rep en roer als één patiënt de verkeerde dosis krijgt, en hier heeft een hele batch de verkeerde dosis gekregen... gelukkig was het een onderdosering.

Nog verbazingwekkender is dat AZ vervolgens in een persbericht doet alsof z'n neus bloedt en ook doodleuk de effectiviteitsdata wil poolen met het andere dosing regime. Maargoed, die discussie hebben we hier in het verleden ook al gevoerd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

IJzerlijm schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:13:
Merck, niet bepaald een kleine jongen als het gaat om vaccins, stopt met de ontwikkeling van hun vaccins na teleurstellende resultaten in fase 1.

https://www.npr.org/secti...andidates?t=1611587511551

edit: deze zat niet in de Nederlandse planning en bestellingen en heeft geen invloed, misschien zelfs een positieve als Merck hun capaciteit nu kunnen inzetten voor een ander vaccin.
Dat snap ik op zich wel. Als je nu nog een fase 1 opnieuw moet gaan doen is de kans klein dat je nog een vaccin gaat ontwikkelen waarvan je de kosten eruit gaat halen. Kan je je inderdaad beter weer richten op andere zaken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Gonadan schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:07:
[...]

Dat snap ik op zich wel. Als je nu nog een fase 1 opnieuw moet gaan doen is de kans klein dat je nog een vaccin gaat ontwikkelen waarvan je de kosten eruit gaat halen. Kan je je inderdaad beter weer richten op andere zaken.
De voornaamste reden om ermee te stoppen is niet het opnieuw doen van een fase 1, maar simpelweg omdat de aanwijzingen dat het vaccin te werkt, mager is. Het liefst kill je je medicijnen zo snel mogelijk, want de kosten van de ontwikkeling nemen exponentieel toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Update over AZ na gesprek:
EU kritisch op trage levering AstraZeneca, wil inzicht in productiecijfers

Volgens Eurocommissaris Kyriakides van Gezondheid heeft AstraZeneca vandaag onvoldoende opheldering gegeven over de tragere levering van vaccins. Daarom zal er later vandaag opnieuw overlegd worden met het bedrijf.

Volgens Brussel-correspondent Thomas Spekschoor wil Kyriakides precies van AstraZeneca weten hoeveel doses vaccin er op dit moment zijn geproduceerd en hoeveel er ook daadwerkelijk geleverd zijn en aan wie.
Met andere woorden, de EU wil weten of zij nu gekort worden ten faveure van andere landen (UK?), terwijl zij geld in de productie hebben gestopt. Impliciet is het wel een beetje een beschuldiging (zoals de verslaggever van de NOS ook aangeeft) en dit relletje zal nog wel een staartje krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Het lijkt me terecht dat de EU hier heel, heel stevig ingaat. De journalist suggereert inderdaad dat de EU betaald heeft, zodat het VK (oa) sneller vaccins kon krijgen. Dat gaat dan nog wel een staartje krijgen en daarmee zou het me niet verbazen als er toch meer dan 40% geleverd gaat worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

ZieMaar! schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:23:
Het lijkt me terecht dat de EU hier heel, heel stevig ingaat. De journalist suggereert inderdaad dat de EU betaald heeft, zodat het VK (oa) sneller vaccins kon krijgen. Dat gaat dan nog wel een staartje krijgen en daarmee zou het me niet verbazen als er toch meer dan 40% geleverd gaat worden...
Ja, maar we moeten ook niet teveel op de zaken vooruitlopen. Dit is een interpretatie van een verslaggever op basis van uitspraken van de EU. We hebben geen inzichten in wat de precieze productie is, wat de precieze afspraken/contracten/investeringen waren, en wat de EU al in een eerder stadium wel/niet wist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De clusterfuck die Astra Zeneca heet gaat maar door...

https://app.handelsblatt....-ZlN59ZfVrXFqxjsRlocd-ap6

Lijkt zeer beperkt werkzaam bij ouderen, met 8% effectiviteit.

Wat overigens wellicht te verwachten was met deze klassieke variant.
Maar lijkt ook op dit vlak enigszins tegen te vallen dus.

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 25-01-2021 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:46:

Ah, zie nu dat het hier al gepost is, ik heb diezelfde link zojuist in dat andere vaccin-topic gepost. Blijkbaar lezen we dezelfde bronnen ;-). Ik snap nu ook de berichten beter dat de EMA dit vaccin alleen voor 55- wil goedkeuren.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Apache4u schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:20:
[...]

Ah, zie nu dat het hier al gepost is, ik heb diezelfde link zojuist in dat andere vaccin-topic gepost. Blijkbaar lezen we dezelfde bronnen ;-). Ik snap nu ook de berichten beter dat de EMA dit vaccin alleen voor 55- wil goedkeuren.
Ja das niet zo gek idd. Hadden die geen 50% minimale eis?

Gelukkig zijn we wendbaar in de uitvoering ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:59

ultimateharry

Team Slayer:-)

ZieMaar! schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:23:
Net vertelt Brussel-correspondent Sander van der Hoorn in Nieuwsuur dat de Europese Commissie dreigt met de export licence voor AZ. Zou defacto een curatele betekenen op de productie in België.
Dus ze gaan er zeker stevig in, met deze EC wil je geen ruzie krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ultimateharry schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:01:
[...]

Net vertelt Brussel-correspondent Sander van der Hoorn in Nieuwsuur dat de Europese Commissie dreigt met de export licence voor AZ. Zou defacto een curatele betekenen op de productie in België.
Dus ze gaan er zeker stevig in, met deze EC wil je geen ruzie krijgen.
Weet niet of ze in de UK ook een fabriek hebben, maar lijkt me voer voor een brexit rel. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018

Ik kan het bericht moeilijk op waarde schatten, maar als het zo is dan is dat toch geen probleem? Moderna en Pfizer voor 50 plus en AZ voor 50 min.

Of denk ik dan te simpel?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Drardollan schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:41:
[...]

Ik kan het bericht moeilijk op waarde schatten, maar als het zo is dan is dat toch geen probleem? Moderna en Pfizer voor 50 plus en AZ voor 50 min.

In principe wel, ware het niet dat we dan toch nog wel een paar miljoen (oid) vaccins tekort komen.

Maar er wordt ook gesproken met Pfizer om de productie op te hogen, dus ik hoop (maar meer dan hopen is het niet) dat die alsnog het gat op kunnen vullen. En ik zit ook echt te hopen op positieve resultaten van JnJ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:41:
[...]

Ja in een situatie zonder tijdsdruk en schaarste wel. Maar je wilt zo snel mogelijk de kwetsbaren vaccineren, en dat moet dus met de minder beschikbare vaccins.

Dacht dat er nog wat mRNA vaccins op de rol stonden, maar die zijn sowieso later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

De Britten vaccineren toch ook ouderen met AZ? Dan komen er binnenkort vanzelf ingeente bejaarden in het ziekenhuis daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
Het zou inderdaad vooral voor het "ouderen eerst" idee vervelend zijn. Het zal dan door elkaar gaan lopen. Maar met die doses voor 920k mensen van AZ in Q1, leveren ze minder dan Pfizer. Al zal het door de EC druk wsl wel meer wordrn. Q2 is ook afwachten. Pfizer levert er dan ook heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 11:00
jip_86 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:01:
[Twitter]
Wat een sukkels. Dat ze dat niet beter checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:06
RoD schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:05:
[...]

Dat linkje zit achter een betaalmuur, maar zonder concreet bewijs, zou me dit heel, heel erg verbazen.
Incognito werkte het hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
RoD schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:47:
[...]

In principe wel, ware het niet dat we dan toch nog wel een paar miljoen (oid) vaccins tekort komen.
Maar we houden daarentegen weer veel Pfizer/Moderna over. Even los van de mogelijke leveringsproblemen heb ik het dan over, het maakt toch eigenlijk weinig uit wie welk vaccin krijgt? Qua hoeveelheden zou AZ initieel meer kunnen leveren en Pfizer/Moderna op termijn meer.
Maar er wordt ook gesproken met Pfizer om de productie op te hogen, dus ik hoop (maar meer dan hopen is het niet) dat die alsnog het gat op kunnen vullen. En ik zit ook echt te hopen op positieve resultaten van JnJ...
J&J heb ik geen idee van, daar kan ik niets over zeggen. Pfizer lijkt bezig te zijn aan het opschroeven van de productie en je zal over niet al te lange tijd ook minder afnemers krijgen, als Israël en de UK genoeg geleverd hebben gekregen zal het eenvoudiger zijn om vaccins te krijgen.

Volgens mij is het allerbelangrijkste van dit moment dat we onze gezonde 70+, mensen met groot risico en zorgpersoneel gevaccineerd krijgen. Dat is met Pfizer/Moderna op relatief korte termijn mogelijk, al het andere is dan bonus denk ik. Als we bovenstaande groepen hebben gehad is de druk van de zorg en kunnen we ontzettend veel versoepelen, dat de rest van Nederland dan pas in het najaar aan de beurt is is een minder groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:02
Drardollan schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:13:
[...]

Maar we houden daarentegen weer veel Pfizer/Moderna over. Even los van de mogelijke leveringsproblemen heb ik het dan over, het maakt toch eigenlijk weinig uit wie welk vaccin krijgt? Qua hoeveelheden zou AZ initieel meer kunnen leveren en Pfizer/Moderna op termijn meer.

[...]

J&J heb ik geen idee van, daar kan ik niets over zeggen. Pfizer lijkt bezig te zijn aan het opschroeven van de productie en je zal over niet al te lange tijd ook minder afnemers krijgen, als Israël en de UK genoeg geleverd hebben gekregen zal het eenvoudiger zijn om vaccins te krijgen.

Volgens mij is het allerbelangrijkste van dit moment dat we onze gezonde 70+, mensen met groot risico en zorgpersoneel gevaccineerd krijgen. Dat is met Pfizer/Moderna op relatief korte termijn mogelijk, al het andere is dan bonus denk ik. Als we bovenstaande groepen hebben gehad is de druk van de zorg en kunnen we ontzettend veel versoepelen, dat de rest van Nederland dan pas in het najaar aan de beurt is is een minder groot probleem.
Gedeeltelijk wel ja. Echter is de onvoorspelbaarheid van het verloop van corona en de gevolgen van mensen die ziek worden, ook jongere mensen, soms zo grimmig dat het wel gokken is met de gezondheid van mensen.

Wa betreft het AZ vaccin, ik weet niet zo goed of ik die wel zou willen ontvangen na al deze onprofessionele acties.

[ Voor 4% gewijzigd door Dracula op 26-01-2021 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
Overigens ontkent AZ dit gewoon....
jaaoie17 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:11:
[...]

Wat een sukkels. Dat ze dat niet beter checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:27
Dracula schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:22:
[...]

Gedeeltelijk wel ja. Echter is de onvoorspelbaarheid van het verloop van corona en de gevolgen van mensen die ziek worden, ook jongere mensen, soms zo grimmig dat het wel gokken is met de gezondheid van mensen.

Wa betreft het AZ vaccin, ik weet niet zo goed of ik die wel zou willen ontvangen na al deze onprofessionele acties.
Onprofessioneel of niet, als de EMA het goedkeurt (als dan niet voor bepaalde leeftijdsgroepen), dan kun je er vanuit gaan dat het goed is. Juist dat de EMA er kennelijk nu zo scherp op is geeft mij vertrouwen in hun handelen. Dat AZ niet echt als een solide organisatie overkomt ben ik wel met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Dracula schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:22:
[...]

We weten wel dat jonge mensen relatief een milder ziekteverloop hebben en relatief gezien minder zorg nodig hebben. Uiteraard uitzonderingen daargelaten. Als we het door de vaccins voor elkaar krijgen dat een grote groep geen zorg meer nodig heeft, dan is de zorg wel weer beschikbaar voor die enkele jongere gevallen die wel zorg nodig hebben.

Het is een lastige kwestie, maar ik heb wel het idee dat we onze prioriteiten ondertussen redelijk goed hebben staan.
Ik zou die om andere redenen liever niet ontvangen. Ik ben niet zo te spreken over de techniek en mogelijkheid dat een booster niet werkt. Mij spreekt de mRNA techniek meer aan. Maar ik denk niet dat we een keuze hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

autje schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:47:
[...]

Onprofessioneel of niet, als de EMA het goedkeurt (als dan niet voor bepaalde leeftijdsgroepen), dan kun je er vanuit gaan dat het goed is. Juist dat de EMA er kennelijk nu zo scherp op is geeft mij vertrouwen in hun handelen. Dat AZ niet echt als een solide organisatie overkomt ben ik wel met je eens.
Je kan er wel van uit gaan dat de EMA iets anders zal goedkeuren dan de Britten. Als ze nu weer precies hetzelfde advies geven maar een maand, en duizenden doden later komt dat niet goed over. Een toevallig lek naar de Duitse pers over een rampzalig lage effectiviteit helpt de twijfel te zaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:27
IJzerlijm schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:53:
[...]

Je kan er wel van uit gaan dat de EMA iets anders zal goedkeuren dan de Britten. Als ze nu weer precies hetzelfde advies geven maar een maand, en duizenden doden later komt dat niet goed over. Een toevallig lek naar de Duitse pers over een rampzalig lage effectiviteit helpt de twijfel te zaaien.
Als ze daadwerkelijk alleen goedkeuren voor 'onder 55', dan heeft Boris Johnson wat uit te leggen...

Het is wel interessant om naar de besmettingscijfers van ouderen in de UK te kijken: gaan die voor gevaccineerden significant omlaag of niet? Nu nog te vroeg om te zeggen, maar wel iets om in de gaten te houden. Als daaruit blijkt dat het alsnog werkt op oudjes, dan kun je alsnog overschakelen. Maar dan moeten we denk ik nog een paar weken wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

IJzerlijm schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:53:
[...]

De Britten hebben niets goedgekeurd, maar het slechts met een noodbevel losgelaten voor gebruik.

Daarnaast zijn de wetenschappers van de EMA echt niet bezig met dit soort politieke spelletjes. Dat lijkt me meer iets voor politici, maar het is wel de vraag wie er dit soort informatie lekt.

Sowieso kan dat geen wetenschapper zijn, want die gaat niet roepen dat iets voor 8% werkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Het zet wel ineens in een ander licht waarom Isreal zo ver is. Er wordt al druk gesuggereerd dat wat slimme mensen daar deze doses van AZ hebben gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Drardollan schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:13:
Ik zou niet zeggen dat we over hebben. Als dit diagram nog accuraat is:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2021/01/06/704750/1920x1080a.jpg
Bron: nos.nl
en we alleen Pfizer en Moderna voor de 60-plussers kunnen gebruiken, dan wordt het Q3 voor we daarmee klaar zijn, uitgaande van 4.3 miljoen 60-plussers. (Q2 als we geluk hebben en Janssen en Curevac ook werken voor ouderen.) En dan reken ik de vaccins die we al hebben gebruikt voor 60-minners nog niet mee.

De Britten hebben kennelijk geen last van de productieproblemen:
De Britse minister voor Vaccinontwikkeling Zahawi is ervan overtuigd dat de vaccinproducent AstraZeneca zijn contracten met het Verenigd Koninkrijk nakomt. "Ik heb er alle vertrouwen in dat AstraZeneca en Pfizer de hoeveelheden leveren die we nodig hebben om onze doelen voor half februari te halen, en ook voor de periode daarna."
[...]
Het is niet hardop gezegd, maar het wordt niet uitgesloten dat de farmaceut vaccins heeft verkocht aan landen die er meer voor betalen.
Als dat klopt zie ik zo twee opties; of ze kunnen inderdaad minder produceren dan verwacht en snijden nu in de leveringen aan de afnemer die het minst betaalt, of ze hebben opzettelijk meer verkocht dan ze waar konden maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
NMH schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:22:
[...]

Nope. Sanofi komt pas in Q4. maar met ons huidige geluk zal dat nog wel eens uitgesteld worden.
Over het vaccin van de Franse producent Sanofi is minister De Jonge ook te optimistisch in zijn brief, al heeft dat op korte termijn minder gevolgen. De minister ging ervan uit dat Sanofi van juli tot en met september 5,85 miljoen doses van zijn vaccin aan Nederland kan leveren. Maar het bedrijf zelf zegt tegen de NOS dat het ervan uitgaat dat dat op zijn vroegst in oktober zal zijn.
Geen verrassing

Dat Sanofi in het derde kwartaal van dit jaar nog niet klaar is met het vaccin zou voor het ministerie geen verrassing moeten zijn. Het bedrijf kondigde half december aan dat de eerste resultaten van testen met het vaccin geen goede resultaten gaven, waardoor er vertraging bij de ontwikkeling ervan ontstond.
Blijkt toch dat al die vaccins veel te snel ontwikkeld zijn. De ene heeft productieproblemen en/of testresultaten blijken niet te kloppen. Daarna zijn er twijfels over werking op mutanten.

Begin steeds meer te vrezen dat 2021 een verloren jaar gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Mijn gok is dat AZ gegokt heeft dat de toelating in die lastige EU wel eens later zou kunnen worden. Ondertussen de voorraden voor meer verkocht aan makkelijke klanten en nu een tegenslag heeft in de productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Ik ben benieuwd of het AZ vaccin even goed tegen mutanten beschermt als de mRNA vaccins. Als dat ook nog eens tegen valt is het denk ik snel afgelopen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
NMH schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:22:
[...]

Is een oude. Pfizer gaat namelijk meer leveren. Curevac wordt op zijn vroegst Q3.
Janssen lijkt Q2 wel te gaan halen.
RodeStabilo schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:27:
Blijkt toch dat al die vaccins veel te snel ontwikkeld zijn. De ene heeft productieproblemen en/of testresultaten blijken niet te kloppen. Daarna zijn er twijfels over werking op mutanten.
Tot nu toe is het (van de meeste veelbelovende vaccins) alleen het AZ/Oxford vaccin dat met problemen kampt.
Vanaf het begin hebben die alleen maar positieve berichten verspreid, maar sinds de eerste resultaten binnen zijn gekomen is het dramatisch met ze.
Ik ben erg benieuwd wat de EMA vrijdag gaat zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Plenkske schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:39:
Is een oude. Pfizer gaat namelijk meer leveren.
Ah, dat is tenminste goed nieuws. Thanks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Er zijn nu 2 vaccins goedgekeurd en die werken, waarom kunnen die andere labs niet ook gewoon dit vaccin gaan produceren ipv hun eigen variant eerst nog door de keuring proberen te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ernemmer schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:55:
Er zijn nu 2 vaccins goedgekeurd en die werken, waarom kunnen die andere labs niet ook gewoon dit vaccin gaan produceren ipv hun eigen variant eerst nog door de keuring proberen te krijgen?
Dat suggereert een samenwerking die we nog nooit eerder gezien hebben. Niet dat het niet kan, want dit zijn buitengewone tijden, maar dat zal niet zonder het nodige gesteggel gebeuren.

De EU heeft nu de druk er behoorlijk op gezet, er zal hier nog wel het een en ander uit komen.
Pagina: 1 ... 12 ... 101 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om de uitrol van de coronavaccins te bespreken, de strategie, het beleid, de voortgang end dergelijke. Het subforum COR valt onder het AWM beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid. Dus ook hier onderbouw je je posts waar nodig met bronnen.

Allerlei persoonlijke updates mogen hier: De Covid kroeg. In dit topic horen ze dus niet thuis en worden ze ook gewoon weggehaald.