Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luft
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-09-2023
ZuinigeRijder schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:23:
@bilgy_no1 en @lictorian ik zou juist geen panoramadak willen. Het kan niet open en er komt veel meer warmte in de auto, ondanks het dunne beschermdoek wat open en dicht kan. Dan maar een stalen dak of zonnecellen, die houden beter de warmte tegen. Natuurlijk meer licht en ruimtelijker zo een panoramadak. Maar is natuurlijk heel persoonlijk.
En meer rij-/windgeluid....

9900 Wp, L/W WP, Gasloos, Ioniq 5 P45, Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dank aan jullie input...

@kor952
Het zijn precies de extra's die me niet veel kunnen boeien (AWD, duurdere lak), behalve misschien het solar roof. Maar die business case is voor de meerprijs niet echt rond te krijgen...

Daarnaast de nadelen van de kortere range (421 vs 451/481) en kleinere frunk. Als je de 57 Liter hierboven ziet, dan is dat iets wat echt wel handig is tegenover de 24 liter van P45/AWD modellen.

Een voordeel van de AWD zie ik wel bij gladde omstandigheden; de snellere acceleratie boeit me eigenlijk niet zo erg dat ik er meer voor zou willen betalen.

Maar ja, zoals @lictorian schrijft speelt ook de 12/16% bijtelling mee. Dat zou netto zo'n €80 per maand schelen, dus over 5 jaar genomen is de meerprijs ruim terugverdiend (geldt natuurlijk alleen als de AWD Lounge niet in 2020 op kenteken komt).

@ZuinigeRijder en @Luft ik verheugde me wel op dat panoramadak; anders had ik die niet als optie genomen. Maar dat was mede omdat het zonnedak geen optie is...

Zucht... nog even alles laten bezinken. Ik moet sowieso nog een aantal dingen zakelijk regelen, dus hij moet ook niet te vroeg gaan komen... En als ze nu al bij Suez liggen, dan zou me dat op een andere manier weer veel kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

Ik vraag me af of alle P45 auto's op het schip (Morning Star?) staan wat nu door het Suez kanaal vaart. Mocht het wel zo zijn heeft mijn dealer een probleem...heb nl afgesproken dat de auto pas na 19 Juli geleverd wordt, na mijn vakantie, omdat ik tijdens mijn vakantie een trekhaak nodig heb....

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09-2024
Wat is het probleem voor de dealer dan? Dat hij een Project 45 in de showroom heeft staan?

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Als hij hem publiekelijk toegankelijk maakt heeft hij een probleem met mij. Hij zal hem in de ‘opslag’ moeten houden tot na 19 Juli.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orange dream
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-06 22:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AosdIOWonjWwCU7T36gK6DmHWCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VzDvJEQxmNxdfLKXtVy1QmEn.png?f=fotoalbum_large

De optionele P 45 sticker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
Ik hoop wel dat in NL we een betere uitvoering krijgen. Zoals origineel op concept P45 zit !
(Links vooraan op bumper)

[ Voor 12% gewijzigd door Luft op 12-05-2021 16:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Vergelijking laadsnelheid snelladen Ioniq 5 met Tesla Model 3.
Conclusions
Our conclusion for today is that the 2021 Tesla Model 3 Long Range AWD offers great charging performance. Unfortunately, the peak charging power is not maintained too long.
...
The comparison with the Hyundai Ioniq 5 reveals that there is no match for the South Korean car either in terms of the average charging power and the range replenishing speed in 20-80% SOC window. If the Ioniq 5 charges quicker than Model 3, the range replenishing speed will be better also compared to one of its main competitors, the Model Y.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.motor1.com/images/custom/img-2021-tesla-model-3-lr-awd-v3-sc-dcfc-power-comparison-20210512.png

Afbeeldingslocatie: https://cdn.motor1.com/images/custom/img-2021-tesla-model-3-lr-awd-v3-sc-dcfc-soc-time-comparison-20210512.png

Afbeeldingslocatie: https://cdn.motor1.com/images/custom/img-2021-tesla-model-3-lr-awd-v3-sc-dcfc-c-rate-comparison-20210512.png

Afbeeldingslocatie: https://cdn.motor1.com/images/custom/img-2021-tesla-model-3-lr-awd-v3-sc-dcfc-range-replenishing-speed-comparison-20210512b.png

Nu maar wachten op de 1000 km challenge met TeslaBjorn

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Kijkje in de motorruimte van de Ioniq 5 met de frunk verwijderd en de onderkant voor en achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Op de Europese Hyundai site kun je sinds kort de PDF van de Michelin banden onderaan de pagina downloaden.

Michelin PILOT SPORT EV 255 45 R20 (B/B/B72dB)
Michelin PILOT SPORT 4 SUV 255 45 R20 (C/A/B72dB)
Michelin PRIMACY 4 235 55 R19 (A/B/B70dB)

Denk dat de Project45 met de Michelin Sport EV band geleverd gaat worden en deze is dus 10% zuiniger, 10% meer stijfheid in bochten, 20% minder waargenomen geluidsniveau en loopvlakprofiel dat langer meegaat t.o.v. de Sport 4 SUV band :9~

[ Voor 19% gewijzigd door ZuinigeRijder op 14-05-2021 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luft
Krijg je vandaag weer zo’n lullig mailtje van Hyundai NL. Met “nieuws”, man wat lopen die achter ! Ik zie liever een update in onze “community”, want dat was het grote voordeel en voorsprong die je hebt met de P45...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Misschien moeten ze zich op dit tweakers topic abonneren zodat ze op de hoogte zijn van het laatste nieuws :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luft
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:45:
Misschien moeten ze zich op dit tweakers topic abonneren zodat ze op de hoogte zijn van het laatste nieuws :+
Of nog beter, hier ons up to date houden 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Luft schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:56:
Of nog beter, hier ons up to date houden 😁
Ik verwacht toch minstens van Hyundai Nederland zo een filmpje van de aankomst van de eerste Ioniq 5 in de haven van Rotterdam, met natuurlijk mijn Digital Teal Green met zwart interieur als eerste :P

Ze komen aan in de Brittaniëhaven in Rotterdam. En wel havennummer 5230. En waarschijnlijk kun je op de openbare fotolocatie 22 het uitladen wel zien op 22 mei :)F

Zo ziet het eruit van boven.

[ Voor 43% gewijzigd door ZuinigeRijder op 14-05-2021 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lictorian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-08-2024
Ik zou graag van andere mensen hier willen horen wat voor levertijd zij hebben gekregen voor een 'normale productie' Ioniq 5 (dus niet de Project 45).
Ik had net namelijk contact met de dealer en de kon niets met zekerheid zeggen. Misschien november/december dit jaar voor enkele gelukkige, maar zou zomaar één jaar (!!!!) kunnen zijn vanwege de grote vraag en chiptekort.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-06 09:56
Had vandaag mijn dealer om een update gevraagd, die kwam met de volgende info vanuit Hyundai NL:

Terugkoppeling chassisnummer/ordernummer
Wij hebben van u reeds koopovereenkomsten/leasecontracten toegestuurd gekregen voor de reserveringen die zijn omgezet naar een order. Wij gaan na 1 mei nogmaals alle overeenkomsten doornemen om er zeker van te zijn dat de klant die een reservering heef geplaatst ook zeker de daadwerkelijke persoon is die op de overeenkomst staat. Wij verwachten u in de week van 17 tm 21 mei de terugkoppeling te kunnen geven over het chassisnummer/ordernummer die voor uw klant van toepassing is. De Project 45 zal dan ook regulier te volgen zijn in uw systemen waardoor u meer informatie verkrijgt over bijvoorbeeld de leveringsdatum.
Meer informatie hierover volgt dus op een later moment.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@WilliamGeluk ik snap niet dat dit zo lang moet duren. 1 mei waren de orderboeken gesloten, dus die check had al lang gebeurd kunnen zijn. De informatie is gewoon onder de maat :(

We kunnen het schip volgen wanneer die al uitgeladen is en weer vertrokken.

[ Voor 17% gewijzigd door ZuinigeRijder op 14-05-2021 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-06 09:56
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:00:
@WilliamGeluk ik snap niet dat dit zo lang moet duren. 1 mei waren de orderboeken gesloten, dus die check had al lang gebeurd kunnen zijn. De informatie is gewoon onder de maat :(

We kunnen het schip volgen wanneer die al uitgeladen is en weer vertrokken.
Ik vermoed dat de info die ik vandaag ontving geen vers van de pers info is.
Maar goed, blijkbaar zijn de systemen volgende week pas dusdanig bijgewerkt dat men er gerichte info uit kan halen. Geduld is een schone zaak...

Hyundai Ioniq 5 Project 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
De systemen van Hyundai NL lopen blijkbaar erg achter. Als je vandaag een mail van ze krijgt waarin men verheugd meld dat de prijzen bekend zijn en “ontdek nu de I5”, terwijl ze weten dat ik een P45 bezocht en bevestigt heb ! Dus die prijs was allang bekend. Kortom, waarom sturen ze reclame materiaal terwijl je al een I5 besteld heb ? Dat was allemaal al bekend vanaf 1 Mei.

Nou ja, we gaan het zien komende week...

[ Voor 9% gewijzigd door Luft op 14-05-2021 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revo37
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-06 13:11
lictorian schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:46:
Ik zou graag van andere mensen hier willen horen wat voor levertijd zij hebben gekregen voor een 'normale productie' Ioniq 5 (dus niet de Project 45).
Ik had net namelijk contact met de dealer en de kon niets met zekerheid zeggen. Misschien november/december dit jaar voor enkele gelukkige, maar zou zomaar één jaar (!!!!) kunnen zijn vanwege de grote vraag en chiptekort.
Tegen mij werd 1 week geleden gezegd dat het eind Q3 zou zijn door de dealer, die had het nagevraagd bij importeur. Ergens eind september dus, dit jaar er in rijden moest geen probleem worden. Order staat inmiddels uit via Wagenparkbeheer bij LM. Hoop dat het binnen 1 of 2 weken definitief besteld is bij de dealer, dan heb ik ook een levertijd hoop ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lictorian schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:46:
Ik heb vandaag de dealer gesproken. Die had het nog steeds over eind september/begin oktober als tijdlijn voor de reguliere serie. Heb wel anderhalve week geleden besteld, dus misschien is dat anders als je nu bestelt.

Hij zei ook dat ze echt wel minimaal een bepaald aantal dit jaar moeten kunnen leveren, omdat ze anders een flink probleem hebben met de CO2 vlootdoelstelling.

Er zijn overigens enkele Project 45 exemplaren die ze proberen te slijten, dus als je echt snel de auto wilt hebben is dat je wellicht nog een optie.

Heb zelf besloten te wachten op de RWD, ivm met het grotere bereik en de grotere frunk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
@lictorian midden oktober, 2 weken geleden besteld, België.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siteoptimo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-06 08:05
dvdj schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:06:
@lictorian midden oktober, 2 weken geleden besteld, België.
Ter info, toen ik naar een officiële dealer rond dezelfde periode ging (ook in België), zeiden ze mij dat ik pas kon bestellen vanaf mid mei en ten vroegste de levering vanaf november/december zou zijn. Blijkbaar hangt het ook dus nog wat af van dealership. Ofwel waren die van mij niet goed geïnformeerd.
Heb uiteindelijk voor een tweedehands full option Tesla model 3 long range rwd gekozen, volgende week op te halen. Minder dan 40k km, alle opties inclusief full self drive, minder dan 2 jaar met nog paar jaar fabrieksgarantie, voor 42k. 600km wplt range. Had geen zin om uiteindelijk bijna 3/4 jaar te wachten op een auto met minder range voor meer geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hunter3315nl
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:18
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 17:17:
[...]

Ik verwacht toch minstens van Hyundai Nederland zo een filmpje van de aankomst van de eerste Ioniq 5 in de haven van Rotterdam, met natuurlijk mijn Digital Teal Green met zwart interieur als eerste :P

[YouTube: Hyundai KONA Electric arriveert in Nederland]

Ze komen aan in de Brittaniëhaven in Rotterdam. En wel havennummer 5230. En waarschijnlijk kun je op de openbare fotolocatie 22 het uitladen wel zien op 22 mei :)F

Zo ziet het eruit van boven.
LIve binnenkomst Nieuwe Waterweg.
Met deze camera zag ik de Eukor binnenkomen met mijn Kona ev

https://webcam-hoekvanhol...meras/waterweg-ingang.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M.b.t. leveringen heb ik in deze post al gemeld dat de chip tekorten en problemen van leveringen van bepaalde onderdelen:
Volgens de autofabrikant-industrie heeft Hyundai Motor Company onlangs aan IONIQ 5-contractklanten aangekondigd dat als opties worden uitgesloten, de zendingen binnen deze maand zo snel mogelijk kunnen worden versneld.
En volgens dit recent bericht zijn de problemen nog lang niet over, dus denk dat er serieus vertragingen gaan komen afhankelijk van de gekozen trim.
De ambitieuze Ioniq 5 van Hyundai Motor kreeg een voorcontract voor 40.000 exemplaren, maar in de eerste maand werden slechts 114 exemplaren verzonden.
Sommigen voorspellen ook dat het tekort aan halfgeleiders voor de automobielsector tot volgend jaar zou kunnen aanhouden.
Daarom wordt verwacht dat productiestoringen in de gehele auto-industrie onvermijdelijk zijn.

Verwacht wordt dat de wereldwijde auto-industrie dit jaar de productie van ongeveer 3,4 miljoen voertuigen zal verminderen vanwege een tekort aan halfgeleiders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yec
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-05 16:27

yec

Weet iemand of we ergens in Nederland de Ioniq 5 kunnen bekijken? We willen hem graag bestellen, maar wil er eerst in zitten aangezien mijn vriendin behoorlijk klein is en niet even lekker zit in alle auto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
yec schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:34:
Weet iemand of we ergens in Nederland de Ioniq 5 kunnen bekijken? We willen hem graag bestellen, maar wil er eerst in zitten aangezien mijn vriendin behoorlijk klein is en niet even lekker zit in alle auto’s.
Nee, is niet mogelijk. Misschien juni/juli. Wat is klein ? Mijn vrouw is ook niet groot maar heeft al proef gezeten in Utrecht en dat was goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yec

yec

Luft schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:02:
[...]

Nee, is niet mogelijk. Misschien juni/juli. Wat is klein ? Mijn vrouw is ook niet groot maar heeft al proef gezeten in Utrecht en dat was goed
1,53. Juni is al over een paar weken, dus dat zou prima zijn. Zijn er nog slots over om de auto in 2021 te ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
Mijn vrouw us 1,63. Maar de koreaanse dames zijn ook niet groot in de vele video’s. Misschien kan je proefzitten bij een dealer als deze de eerste P45 in huis heeft. Of anders bij een van ons gelukkigen eigenaars 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
De Morning Lady (https://www.vesselfinder.com/nl/?imo=9445980) die ik woensdag nog langs 'mijn' NH kust zag varen (virtueel dan), heeft inmiddels gisteren op zijn minst 1 op het Noorse forum bevestigde Project 45 afgeladen in Noorwegen en is alweer doorgevaren naar Zweden; deze is wit.

Dit zijn wat beelden van Morning Lady daar (helaas niet van het uitladen van auto's) en quotes:
For the first time in modern time history a boat this big arrived to the port of Drammen Norway to unload over 700 cars.
EUKOR Morning Lady biggest ship passing Svelvik ever.
YouTube: Shipspotting Svelvik, EUKOR Morning Lady biggest ship passing Svelvi...
YouTube: Departure of The Morning Lady

[ Voor 59% gewijzigd door Jan Treur op 15-05-2021 16:36 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:42
Luft schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:02:
[...]

Kan je de auto in utrecht nog bekijken/ervaren? Of is dat al afgelopen? :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Jan Treur schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:27:
De Morning Lady (https://www.vesselfinder.com/nl/?imo=9445980) die ik woensdag nog langs 'mijn' NH kust zag varen (virtueel dan), heeft inmiddels gisteren op zijn minst 1 op het Noorse forum bevestigde Project 45 afgeladen in Noorwegen en is alweer doorgevaren naar Zweden; deze is wit.
Ik heb net even gekeken met de url hierboven en volgens mij is hij ook al weer weg uit Zweden.....Hoewel hij draait nu net weer naar het oosten.....richting de fjord waaraan Wallhamn licht.

[ Voor 8% gewijzigd door kor952 op 15-05-2021 16:00 ]

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze Morning Pilot is de eerste die aankomt in Rotterdam op 22 mei (vertrokken 23 april uit Ulsan).
De volgende mogelijkheid is de Grand Uranus, aankomst 5 juni (vertrokken 3 mei uit Ulsan).

Mijn gok is dat de eerste batch voor Nederland tenminste op de Morning Pilot staat. Maar nog niets van mijn dealer gehoord, terwijl deze afgelopen vrijdag meer zou kunnen opzoeken.

De andere schepen komen niet in Rotterdam aan.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luft
LuPo schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:53:
[...]

Nee, dat was een speciaal event in April voor project 45. Was alleen op uitnodiging van Hyundai. Hier te zien https://youtu.be/yQV8X0CeOII
Je zal moeten wachten tot dat er daadwerkelijk I5’s bij de dealer staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LuPo schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:53:
[...]

Volgens mij reist die box met de Ioniq 5 langs de dealers door heel Nederland. Misschien dat je via een dealer of Hyundai Nederland kunt navragen waar die nu staat en waar die nog allemaal naartoe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:01:
[...]
De Morning Pilot is de eerste die aankomt in Rotterdam op 22 mei (vertrokken 23 april uit Ulsan).
Die vaart inmiddels net voorbij Sicilie.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 10:15:
M.b.t. leveringen heb ik in deze post al gemeld dat de chip tekorten en problemen van leveringen van bepaalde onderdelen:

[...]

En volgens dit recent bericht zijn de problemen nog lang niet over, dus denk dat er serieus vertragingen gaan komen afhankelijk van de gekozen trim.

[...]

[...]

[...]
Daar staat echter tegenover dat Hyundai een serieus probleem heeft als ze niet voldoende EVs kunnen leveren en daardoor een enorme CO2 boete oplopen. Wellicht dat ze de EVs voor Europa dus prioriteit geven boven grote fossiele SUVs of zo.

In Nederland speelt nog de bijtelling mee. Niet voor 31-12 op kenteken zou zomaar tot veel gecancelde orders kunnen leiden.

Mijn dealer hield nog steeds die tijdlijn aan van eind september. Ergens ook wel logisch, want in die anderhalve week sinds bestellen is er niets nieuws gebeurd qua chiptekort. Dat was allang bekend. Maar hij was sowieso overtuigd van levering voor eind van het jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Dit zijn wat beelden van Morning Lady daar (helaas niet van het uitladen van auto's) en quotes:
Ik was nog net op tijd om een foto te maken :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yk5V1Lmd2IsKP3EdElyCpABolQs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6HGMvT7HLc1qFyrruwU8OKsE.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
Ah, toch nog iets! Dit lijkt geen Project 45: een wit dak en 19" wielen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
Jan Treur schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:13:
Ah, toch nog iets! Dit lijkt geen Project 45: een wit dak en 19" wielen...
Dat is toch gewoon bescherming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
Dak zou goed bescherming kunnen zijn inderdaad, maar de wielen zijn precies de 19" wielen van andere foto's van niet Project 45 types.

Ik denk dat er in deze tijd ook veel naar dealer showrooms gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan Treur op 15-05-2021 21:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luft
Al het witte is plastic folie als transportbescherming, vaak zijn er ook nog schuimrubber blokjes op deuren etc. Binnen is ook alles met plastic beschermd. 19” is geen project 45 helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:39
Ben wel erg benieuwd wanneer ze in de showrooms aankomen, ik heb nu een paar dealers gesproken om een proefrit te maken, maar ik hoor voornamelijk einde zomer, rond oktober pas, ze blijven er iig vrij wazig over.....uiteraard hoop ik eerder, want ik zou er graag 1 in het echt zien voor ik hem bestel; blijft toch een beste uitgave. dus mocht er iemand in omgeving almere zijn die er snel 1 heeft ;-) rijden hoeft niet, maar ik zou hem graag bekijken.

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luft
Hier zijn ze op de boot gezet (met beschermfolie) https://youtu.be/nlU9MUr6P-o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Weet iemand hoe de batterijen van de IONIQ5 worden gekoeld? Wij twijfelen tussen deze en de Ford Mustang Mach-E.

Ik heb zelf de indruk dat Hyundai verder is op EV gebied, ook al is de Ford ook een mooie wagen.

Koeling van Ford: MarcelGo in "Het grote Ford Mustang Mach-E & Leveringen Topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Luft schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:30:
Al het witte is plastic folie als transportbescherming, vaak zijn er ook nog schuimrubber blokjes op deuren etc. Binnen is ook alles met plastic beschermd. 19” is geen project 45 helaas...
Op het Duitse forum meldt iemand dat in Noorwegen er voor de Project 45 een keuze gemaakt kon worden tussen 19" en 20" wielen. Dan is die foto toch wel een Project 45.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
LuPo schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:14:
Weet iemand hoe de batterijen van de IONIQ5 worden gekoeld? Wij twijfelen tussen deze en de Ford Mustang Mach-E.

Ik heb zelf de indruk dat Hyundai verder is op EV gebied, ook al is de Ford ook een mooie wagen.

Koeling van Ford: MarcelGo in "Het grote Ford Mustang Mach-E & Leveringen Topic"
Bijna alle auto's hebben tegenwoordig wel vloeistofgekoelde batterijen (alleen de Nissan LEAF heeft dat niet vziw). De Ioniq 5 heeft dat dus ook.

Iets anders om op te letten is of de auto ook batterijverwarming heeft. Als de batterij namelijk te koud is kan het laadvermogen en het motorvermogen worden beperkt om de batterij te beschermen. Sommige auto's die dit niet hebben kunnen last krijgen van 'cold-gating' oftewel veel langzamer snelladen als de batterij te koud is.

De Ioniq 5 heeft batterijverwarming standaard vanaf Connect+, daarvoor kun je het als optie nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:39:

En wat afmetingen van de kofferruimte:
diepte mm 1016
breedte mm 1041
Hoogte (Stoel / plafond) mm 480 / 809
Hoogte achterklep mm 759
ik neem aan dat dit de breedte tussen de wielkasten is? vind ik nog wel wat tegenvallen aangezien de ioniq 5 breder is dan mijn huidige grand c4 picasso en die heeft als breedte 118 tussen de wielkasten :? wat doet hyundai met die 7cm aan elke kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
Tiggy80 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:56:
[...]

ik neem aan dat dit de breedte tussen de wielkasten is? vind ik nog wel wat tegenvallen aangezien de ioniq 5 breder is dan mijn huidige grand c4 picasso en die heeft als breedte 118 tussen de wielkasten :? wat doet hyundai met die 7cm aan elke kant?
Heeft jouw C4 ook 20” 255/45 wielen ? En extra geluidsisolatie?

[ Voor 3% gewijzigd door Luft op 16-05-2021 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Zie deze post met meer informatie over de maten, kun je het in de video zelf bekijken. De breedte is 132 cm en 102 cm tussen de wielen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Fully Charged: 5 verschillen tussen de Kona en Ioniq 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Dat is inderdaad de breedte tussen de wielkasten. Voordeel is wel dat de wielkasten heel laag zijn in de kofferruimte. En daar omheen is de ruimte veel breder: meer dan 130 cm.

Dat klopt dus wel weer met de bredere buitenmaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunter3315nl
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:18
Tiggy80 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:45:
Ben wel erg benieuwd wanneer ze in de showrooms aankomen, ik heb nu een paar dealers gesproken om een proefrit te maken, maar ik hoor voornamelijk einde zomer, rond oktober pas, ze blijven er iig vrij wazig over.....uiteraard hoop ik eerder, want ik zou er graag 1 in het echt zien voor ik hem bestel; blijft toch een beste uitgave. dus mocht er iemand in omgeving almere zijn die er snel 1 heeft ;-) rijden hoeft niet, maar ik zou hem graag bekijken.
Weer Hyundai/Kona fabrieken dicht, Engelstalig van Korean News,

https://koreajoongangdail...to/20210516170700484.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Ik had over de link heen gelezen, inderdaad; klinkt toch wel weer veelbelovend zo. overigens, de range ook als ik de rangetest van Asian petrolhead zie.

Die fabriekssluiting is niet best, maar helaas wel de realiteit van de laatste tijd....... het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hunter3315nl schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:31:
[...]

Weer Hyundai/Kona fabrieken dicht, Engelstalig van Korean News,

https://koreajoongangdail...to/20210516170700484.html
Dit artikel van vandaag geeft aan dat de binnenlandse markt pas 200 Ioniq 5 geleverd heeft gekregen en dat pas in september meer normale productie mogelijk is.
Vóór de lancering had Ionic 5 te kampen met verschillende productiebeperkingen, zoals de coördinatie van manuren (de hoeveelheid werk per persoon per uur) tussen arbeid en management, en tekorten in vraag en aanbod van halfgeleiders. Hyundai Mobis Vanwege de vertraging in de levering van aandrijfmotoren, werd ook de werking van Ulsan Plant 1, die Ionic 5 produceert van 7 tot 14 van vorige maand, stopgezet. Het is bekend dat het aantal verzonden Ioniq 5 tot nu toe slechts ongeveer 200 bedraagt, en er wordt gezegd dat normalisatie van de productie pas in september van dit jaar mogelijk zal zijn.
Daarnaast kondigde Hyundai Motor Company aan dat het schrappen van bepaalde opties in de Ioniq 5 het verzendschema van het voertuig zou kunnen versnellen.
Dus ik denk dat niet Project45 leveringen echt wel vertragingen gaan oplopen, zeker omdat er alle autofabrikanten last hebben van chip-tekorten. En in het algemeen zullen er leveringsproblemen komen bij auto's die nog geproduceerd moeten worden en waarin veel rij-assistenten in zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door ZuinigeRijder op 17-05-2021 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yec

yec

Tiggy80 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 08:34:
Ik had over de link heen gelezen, inderdaad; klinkt toch wel weer veelbelovend zo. overigens, de range ook als ik de rangetest van Asian petrolhead zie.
Wat is de range uit deze praktijk testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Hij kwam op 453km in een LR AWD bij een buiten temp van 18graden. de video laat helaas niet precies zien welke wegen ze hebben gereden, maar aangezien ze een hele dag onderweg zijn geweest (incl verschillende opnamestopjes) mag ik aan nemen dat het niet alleen snelweg is geweest.

Link YouTube: We drove the Hyundai IONIQ 5 until the END! – The Ultimate EV Car Ra...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tiggy80 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:36:
Hij kwam op 453km in een LR AWD bij een buiten temp van 18graden. de video laat helaas niet precies zien welke wegen ze hebben gereden, maar aangezien ze een hele dag onderweg zijn geweest (incl verschillende opnamestopjes) mag ik aan nemen dat het niet alleen snelweg is geweest.

Link YouTube: We drove the Hyundai IONIQ 5 until the END! – The Ultimate EV Car Ra...
Het is een bar slecht uitgevoerde range test, eerlijk gezegd. Vooral omdat er geen gemiddelde snelheid wordt gemeld en het een mix van verschillende wegen is. Daardoor geeft het geen voorspellende waarde van bijvoorbeeld het bereik op de snelweg, bv bij 130 km/h.

Ergens in de comments staat: we are driving around 90 km/h on the highway, but there was lots of traffic.

Maar goed, dit is de AWD versie met de brede banden, dus 453km niet zo gek. ID.Furkan kwam met de ID.4 bij die snelheid en temperatuur tot 463 km. Dat was echter wel pure snelweg over meer dan 400 km (A2 Amsterdam - Maastricht - Amsterdam) bij constante snelheid van 90 km/h (88 gemiddeld).

Voor meer range dus kiezen voor de 235mm brede banden en de RWD versie...

Desondanks, het snelle laden maakt het grote verschil. Twee uur rijden op gemiddeld 120 km/h en dan 18-25 minuten laden (afhankelijk van de lader) is prima. Dat impliceert dat je met 70% van de batterij zo'n 240 km moet halen. In de zomer zal dat wel lukken. Onder heel slechte omstandigheden zal je verbruik hoger liggen en kom je misschien 200 km ver bij die snelheid en dat accupercentage. Maar als je dan de snelheid wat verlaagt zit je weer goed.

Maar voor de echte range tests blijft het wachten op de meer precieze testers als Björn Nyland, Carmaniac etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:47
Ik heb eigenlijk wel nieuwsgierig naar jullie ervaring. Ik zie dat de IONIQ 5 een doorlopende vloer heeft tussen de rijders en passagierskant.

Ik vind dit persoonlijk geen fijne ontwikkeling. Ik merk namelijk dat ik in mijn huidige auto de middenconsole gebruik om mijn knie/onderbeen tegen te rusten. Met een doorlopende vloer lijkt me dit erg vermoeiend rijden op de lange stukken. Ik zie ook niet de meerwaarde van een doorlopende vloer. Maar misschien mis ik wat.

Iemand anders met hetzelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feni
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:37
aschja schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:16:
Ik heb eigenlijk wel nieuwsgierig naar jullie ervaring. Ik zie dat de IONIQ 5 een doorlopende vloer heeft tussen de rijders en passagierskant.

Ik vind dit persoonlijk geen fijne ontwikkeling. Ik merk namelijk dat ik in mijn huidige auto de middenconsole gebruik om mijn knie/onderbeen tegen te rusten. Met een doorlopende vloer lijkt me dit erg vermoeiend rijden op de lange stukken. Ik zie ook niet de meerwaarde van een doorlopende vloer. Maar misschien mis ik wat.

Er is een verschuifbare middenconsole, volgens mij kan je die prima naast je stoel zetten zodat je been er tegenaan rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdj
  • Niet online

Nut: ruimtegevoel en gemakkelijk aan de andere kant uitstappen als je krap parkeert.
Ik deel je mening wat betreft steun knie. Ik laat dat nu ook rusten tegen de middenconsole.
Feni schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:45:
[...]

Er is een verschuifbare middenconsole, volgens mij kan je die prima naast je stoel zetten zodat je been er tegenaan rust.
Nee, die gaat niet zo ver naar voor en naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Ik volg de buitenlands fora niet, maar aan iedereen die dat wel doet, is er al bekend hoeveel auto's er in Noorwegen zijn gelost en hoeveel er in Bremerhaven verwacht worden? Ben nl benieuwd of alle 3000 P45'ers al onderweg zijn of dat de productie daar van ook stagneert door het chip te kort.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimtim
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-01 12:25
Dit is heel persoonlijk. Zelf heb ik niet zo'n behoefte aan die steun en vind het juist prettig dat je daar een tas neer kunt zetten. Als je wel behoefte aan een middenconsole hebt, zou je voor de EV6 van KIA kunnen kiezen. Mij geeft dat echter een opgesloten gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb daar eerlijk gezegd niet zo over nagedacht, maar ik doe dat nu ook niet in de huidige auto. Een goede en fijne zithouding is uiteraard heel persoonlijk.

Het naar voor en achter verstellen van de middenconsole vind ik wel een beetje een gimmick*. Ik zie niet echt voor me dat ik dat vaak ga verschuiven als ik eenmaal een goede plek heb ingesteld. Wel heel top dat er een goede tas onder de console past. Mijn vrouw zit nu altijd te hannessen met haar handtas; zij gaat hier heel blij van worden...

Wat ik ook super vind is de verstelbare achterbank. Als je ziet hoeveel beenruimte er is, kan daar best wat vanaf zodat je voor meer kofferruimte kunt kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kor952 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:14:
Ik volg de buitenlands fora niet, maar aan iedereen die dat wel doet, is er al bekend hoeveel auto's er in Noorwegen zijn gelost en hoeveel er in Bremerhaven verwacht worden? Ben nl benieuwd of alle 3000 P45'ers al onderweg zijn of dat de productie daar van ook stagneert door het chip te kort.
De Morning Lady is 27 maart uit Ulsan vertrokken en zou volgens besteller in Noorwegen 100 Ioniq 5 aan boord hebben gehad. Deze komt niet in Nederland aan, wel in Duitsland. En volgens deze post zouden er in maart 50 proefstuks gemaakt worden en daarna 450 stuks. En in april 2600 stuks (eerst was de bedoeling 10.000 stuks). Hoeveel hiervan Project45 zijn is gissen.

Daarnaast is de Morning Pilot op 23 april vertrokken, dus de productie van laatste week van april zit er niet bij (van de 2600 stuks). Deze komt 22 mei in Rotterdam aan.

Laten we uitgaan van 450 + 3/4 * 2600 = 2400 stuks Project45. En dat is mogelijk positief gezien, omdat niet alleen maar Project45 gemaakt zullen zijn. Maar super positief gezien hebben ze misschien alle 3000 Project45 voor Europa al gemaakt, voordat de inschrijving op 19 april in Zuid Korea begonnen was. Wie zal het zeggen 8)7

De kans is dus groot dat ook eind/april en in mei nog Project45 gemaakt worden. Voor Nederland zouden er nog met de Grand Uranus (vertrek 3 mei uit Ulsan) kunnen komen (aankomst 5 juni).

En er is nog grote kans dat de 'laatste' Project45 exemplaren vertraging zullen hebben :o

Er is ook druk van de binnenlandse markt om te leveren en om subsidies binnen te halen. Ik weet niet in hoeverre het buitenland voorrang heeft. Allemaal koffiedik kijken :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
Ioniq5 en andere merken vergeleken in deze video https://youtu.be/FSp-yPl1-LM

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luft schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:22:
Ja, de Ioniq 5 heeft overall de eerste prijs behaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luft schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:22:
Grappig en nietszeggend tegelijk... De auto's waarmee wordt vergeleken zijn nou niet echt de grootste concurrenten. Ik zie zelfs een Twizzy staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:06
De P45 lijkt als eerste gemaakt, want grootste deel verkoop is naar Europa gegaan.

https://insideevs.com/new...-plugin-sales-april-2021/

[ Voor 35% gewijzigd door ditbenikecht op 17-05-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ditbenikecht schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:32:
De P45 lijkt als eerste gemaakt, want grootste deel verkoop is naar Europa gegaan.

https://insideevs.com/new...-plugin-sales-april-2021/
An interesting thing is that out of those 3,205 Ioniq 5, only 114 were for the South Korean market, which probably means that the first batch was sent to Europe to launch the car in both markets (domestic and European) at the same time. Volume customer car deliveries are just around the corner we guess.
Dit suggereert dat in maart/april alle 3000 Project45 gemaakt zijn. Maar dat is ook maar een inschatting van insideevs. Ik denk dat een gedeelte is geweest voor proefrijden voor de marktintroductie in Zuid Korea (de video's die we allemaal gezien hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
Long range RWD testrit:

https://youtu.be/bcVXckG29es

Persoonlijk vind ik al dat gezeur over reikwijdte grotendeels onzin, zeker met de redelijk korte afstanden in NL en overal laadpalen. Ik hoor nooit iemand over een ICE zeuren over te weinig reikwijdte als deze veel meer benzine verbruikt dan opgegeven 🤨 Sterker, vaak wordt er nog een grotere motor gekozen of laat men de skibox gewoon maanden op het dak etc...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimtim
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-01 12:25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

@wimtim Heb je inmiddels een link naar de template?

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
De Morning Lady is na Noorwegen en Zweden zojuist aangekomen in Bremerhaven (links):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rH2XpNC.jpg

Onze eigen Morning Pilot is nu net Gibraltar voorbij.

[ Voor 19% gewijzigd door Jan Treur op 17-05-2021 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luft schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:05:
Long range RWD testrit:

https://youtu.be/bcVXckG29es

Persoonlijk vind ik al dat gezeur over reikwijdte grotendeels onzin, zeker met de redelijk korte afstanden in NL en overal laadpalen. Ik hoor nooit iemand over een ICE zeuren over te weinig reikwijdte als deze veel meer benzine verbruikt dan opgegeven 🤨 Sterker, vaak wordt er nog een grotere motor gekozen of laat men de skibox gewoon maanden op het dak etc...
Even snel erdoor geskipped en aan het eind zie ik dat hij 462 km heeft gereden, met nog 56 km bereik op de GOM, oftewel 518 km totaal bereik. Hier lijkt echter geen snelweg bij te zitten. Ik zag tussendoor sporadisch de snelheid boven 80 km uitkomen. Over die 462 km deed hij dan ook 10h17m, oftewel gemiddeld iets van 45 km/h.

En ja, je punt over reëel bereik vs WLTP is wel terecht. Fossiele auto's worden ook op de WLTP getest en die halen ook nooit het opgegeven bereik.

Voor EVs is er ook een optimum. Het kan iets verschillen per persoon, maar voor mij ligt dat bij ongeveer 240 km in de winter op 70% van de batterij (10-80% laden). Dat is dan 2 uur met 120 km/h gemiddeld doorrijden op de snelweg tussen laadpauzes. De Ioniq 5 moet meestal wel redden in de LR RWD versie met de 19" wielen. Maar goed, ik rijd dan ook veel lange stukken snelweg naar België en Frankrijk, meerdere keren per maand (en dat is gelijk de reden om elektrisch te gaan rijden).

Meer batterij zou de auto alleen maar zwaarder en duurder maken. En met de laadsnelheid van deze auto zijn de laadpauzes toch niet echt korter te maken als je 30 km meer bereik hebt. Dat scheelt maar anderhalve minuut laden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luft
bilgy_no1 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:30:
[...]

Even snel erdoor geskipped en aan het eind zie ik dat hij 462 km heeft gereden, met nog 56 km bereik op de GOM, oftewel 518 km totaal bereik.
Je ziet dan vooral op Duitse video’s dat een EV afgekraakt wordt omdat bij constant 130kmh of nog hoger de reikwijdte niet gehaald wordt of dat het verbruik zo hoog is. Doe je dat met een plofmotor dan hoor je niemand daarover, alleen maar dat ze meer power verwacht hadden of andere onzin. Ook kiezen mensen voor een groter batterij zodat ze 30km meer reikwijdte hebben 🤪 of “kleden” de auto uit voor een paar extra kilometers. Dat heb ik ze nooit zien doen bij een plofmotor, “oh, doe maar een 1,1ltr ipv 1,6ltr motor want ik wil 30 km meer reikwijdte op 1 tank” 😱 Reikwijdte of zoals je wilt hoeveel kilometer je op 1 liter kan rijden is nooit een issue voor ons allemaal geweest. Nu is het ineens bijna het enige koopargument.

WLTP wordt voor elke auto hetzelfde gedaan, dus daarop kun je ze onderling vergelijken. Of dat in de praktijk wel of niet gehaald wordt doet er eigenlijk niet toe, het gaat om de vergelijking (houvast). Uiteraard is het goed als dat wel gebeurd !

Sorry, dit moest ik even kwijt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
Luft schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:07:
[...]
Reikwijdte of zoals je wilt hoeveel kilometer je op 1 liter kan rijden is nooit een issue voor ons allemaal geweest. Nu is het ineens bijna het enige koopargument

Je ziet dan vooral op Duitse video’s dat een EV
WLTP wordt voor elke auto hetzelfde gedaan, dus daarop kun je ze onderling vergelijken. Of dat in de praktijk wel of niet gehaald wordt doet er eigenlijk niet toe, het gaat om de vergelijking (houvast). Uiteraard is het goed als dat wel gebeur
Maar het is toch niet te vergelijken? Het gaat in veel gevallen van mensen over hoe praktisch het is. Lage actieradius zorgt dat je vaker moet stoppen, en aangezien je stop een stuk langer is dan even tanken is het wel degelijk anders. Vandaar dat actieradius/WLTP wel degelijk belangrijk is voor mensen.

[ Voor 10% gewijzigd door revo37 op 17-05-2021 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
revo37 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:32:
[...]

Maar het is toch niet te vergelijken? Het gaat in veel gevallen van mensen over hoe praktisch het is. Lage actieradius zorgt dat je vaker moet stoppen, en aangezien je stop een stuk langer is dan even tanken is het wel degelijk anders. Vandaar dat actieradius/WLTP wel degelijk belangrijk is voor mensen.
Ja, op zich uiteraard wel maar niet als het in de marge is. Natuurlijk is een bereik van 430km veel beter (of luxer) dan 200km. Dat geldt bij een plofmotor ook, een verbruik van 1:20 ipv 1:10 is altijd beter en welkom. Uiteindelijk ligt het aan de omstandigheden en de chauffeur zelf hoe realistisch het echte verbruik is tov de WLTP. Maar bij de I5 is het “tanken” maar 5..10 minuten om weer 100km te kunnen rijden, dat is net snel (of langzaam) als ouderwets tanken.

Maar goed, ik erger me aan het bijna enige koopargument wat gehanteerd wordt. Het zou om het totaalpakket moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luft schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:07:
[...]

Je ziet dan vooral op Duitse video’s dat een EV afgekraakt wordt omdat bij constant 130kmh of nog hoger de reikwijdte niet gehaald wordt of dat het verbruik zo hoog is. Doe je dat met een plofmotor dan hoor je niemand daarover, alleen maar dat ze meer power verwacht hadden of andere onzin. Ook kiezen mensen voor een groter batterij zodat ze 30km meer reikwijdte hebben 🤪 of “kleden” de auto uit voor een paar extra kilometers. Dat heb ik ze nooit zien doen bij een plofmotor, “oh, doe maar een 1,1ltr ipv 1,6ltr motor want ik wil 30 km meer reikwijdte op 1 tank” 😱 Reikwijdte of zoals je wilt hoeveel kilometer je op 1 liter kan rijden is nooit een issue voor ons allemaal geweest. Nu is het ineens bijna het enige koopargument.

WLTP wordt voor elke auto hetzelfde gedaan, dus daarop kun je ze onderling vergelijken. Of dat in de praktijk wel of niet gehaald wordt doet er eigenlijk niet toe, het gaat om de vergelijking (houvast). Uiteraard is het goed als dat wel gebeurd !

Sorry, dit moest ik even kwijt....
Ter verdediging van de Duitsers... het is een groot land, met nog best veel mensen die regelmatig ver moeten rijden en bovendien op sommige plekken geen snelheidslimiet... Maar los daarvan: ik zie ze niet klagen dat bij 130 km/h de WLTP niet wordt gehaald. Wel als het verbruik veel hoger is dan andere auto's.

En de reden voor range tests is om te weten wat een auto onder bepaalde omstandigheden kan. De WLTP zegt lang niet alles. Uiteraard is een enorm snelwegbereik voor de meeste mensen niet heel relevant op dagelijkse basis. Maar als je maar een auto hebt wil je ook weten of je er enigszins comfortabel mee op reis kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Luft schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:44:
[...]

Ja, op zich uiteraard wel maar niet als het in de marge is. Natuurlijk is een bereik van 430km veel beter (of luxer) dan 200km. Dat geldt bij een plofmotor ook, een verbruik van 1:20 ipv 1:10 is altijd beter en welkom. Uiteindelijk ligt het aan de omstandigheden en de chauffeur zelf hoe realistisch het echte verbruik is tov de WLTP. Maar bij de I5 is het “tanken” maar 5..10 minuten om weer 100km te kunnen rijden, dat is net snel (of langzaam) als ouderwets tanken.

Maar goed, ik erger me aan het bijna enige koopargument wat gehanteerd wordt. Het zou om het totaalpakket moeten gaan.
Opzich kan ik wel meegaan in je argument dat range niet alles is maar dat het totaal pakket telt, maar dat snelle laden van de ioniq 5 en ev6 is natuurlijk nu pas van toepassing (dure teslas even buiten beschouwing gelaten). daarbij, als ik mijn gewone tank vol gooi in 5 minuten, dan kan ik veeeel meer rijden dan 100km. dus daar is wel degelijk een verschil op langere ritten. ben het eens dat dat een situatie is die in het dagelijks rijden bijna nooit voor zal komen, maar dat heeft ook weer te maken met de range die deze autos hebben. de leaf die ik voor werk af en toe rij, heeft een bedroevende range en daar zou ik niet aan moeten denken om die prive te hebben: retourtje almere - papendrecht haalt ie net wel of net niet....

conclusie; fingers crossed dat de productie snel weer op gang komt, ik zie deze auto wel als een mijlpaal in het elektrisch rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
Tiggy80 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 07:34:
[...]

Opzich kan ik wel meegaan in je argument dat range niet alles is maar dat het totaal pakket telt, maar dat snelle laden van de ioniq 5 en ev6 is natuurlijk nu pas van toepassing (dure teslas even buiten beschouwing gelaten). daarbij, als ik mijn gewone tank vol gooi in 5 minuten, dan kan ik veeeel meer rijden dan 100km. dus daar is wel degelijk een verschil op langere ritten. ben het eens dat dat een situatie is die in het dagelijks rijden bijna nooit voor zal komen, maar dat heeft ook weer te maken met de range die deze autos hebben. de leaf die ik voor werk af en toe rij, heeft een bedroevende range en daar zou ik niet aan moeten denken om die prive te hebben: retourtje almere - papendrecht haalt ie net wel of net niet....

conclusie; fingers crossed dat de productie snel weer op gang komt, ik zie deze auto wel als een mijlpaal in het elektrisch rijden
Precies, dat is wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Net heeft mijn dealer gemaild naar aanleiding van mail van mij omtrent status update.
Zojuist Hyundai voor je gebeld met de vraag voor de status.
Zij kunnen niet meer duidelijkheid geven m.b.t. de status van de auto.

Mijn collega geeft aan dat de auto nog steeds rond Juni / Juli binnen gaan komen.

Ik heb het reserveringsnummer doorgegeven en intern gingen ze nakijken of er extra informatie beschikbaar is over de levering van uw nieuwe auto.

Hij gaf aan hier waarschijnlijk geen extra informatie over te kunnen overleggen.

Ik houd u op de hoogte zodra er bij ons meer bekend is.
Ik vermoed dat de "Morning Pilot" dan de meeste Ioniq 5 aan boord heeft, willen ze in juni nog kunnen leveren. En anders de volgende kans: "Grand Uranus".

Toch wel apart dat Hyundai Nederland geen informatie kan geven. Lijkt wel een lotto, net zoals om op de reserveringslijst te komen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
Luft schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:52:
[...]

Precies, dat is wat ik bedoel.
Misschien een aanname vanuit mij. Maar ik heb het idee dat jullie er vanuit gaan dat je in de geschreven situatie een eigen laadpaal op je eigen oprit hebt. Het merendeel van de mensen zal publiek moeten laden, en zal dus niet altijd zijn auto aan een laadpaal kunnen hangen. Dit is in mijn geval zo, ik kan dan wel altijd op kantoor laden. Maar ik zou wel graag meer dan 1x op en neer kunnen zonder te laden. Dus ja, dan is actieradius gewoon wel belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens dit bericht van 17 mei zouden nog niet alle 3000 Project45 auto's verzonden zijn :(
Het Europese verkoopplan van de IONIQ 5, oorspronkelijk gepland door Hyundai Motors, is in een doolhof vervallen. Het tekort aan wereldwijde vraag en aanbod van halfgeleiders in de automobielsector is een langdurig effect. De Ioniq 5 van Hyundai Motor, die kampt met een bergtop, heeft een maandelijkse productie van 10.000 eenheden, maar de werkelijke productie zal waarschijnlijk 2600 eenheden zijn. Hyundai Motor Company besloot om in het begin 3.000 eenheden in Europa te verkopen en maakte vooraf een reservering, maar het is moeilijk te voorspellen of de levering van voertuigen in de eerste helft van het jaar mogelijk zal zijn. Gaat het mis, dan bestaat de kans dat het voertuig in de tweede helft van het jaar wordt afgeleverd.
Op de 17e zei een functionaris van Hyundai Motor in een telefonisch interview met IT Shipbuilding: "Door het huidige probleem van vraag en aanbod van halfgeleiders is het moeilijk om uitsluitsel te geven over de verkoop van Ionik 5 in Europa in de eerste helft. 'Ik weet dat het er niet uit is gekomen.'
en
De verzending voor levering van de eerste 3.000 eenheden is nog in volle gang.
Dus het is maar te hopen dat Nederland in de eerste batch erbij zit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:37:
Volgens dit bericht van 17 mei zouden nog niet alle 3000 Project45 auto's verzonden zijn :(

[...]

[...]

en

[...]

Dus het is maar te hopen dat Nederland in de eerste batch erbij zit :?
Dat ik de auto later krijg vind ik nog daar aan toe maar ik vrees gezeur van de dealer over de afgesproken inruil prijs als hij echt maanden later geleverd gaat worden. Ik heb eerlijk gezegd niet de kleine lettertjes gelezen van het koop contract dat ik getekend heb dus ik ken de consequenties niet. 8)7

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Jammer overigens dat we het lossen in Bremerhaven niet op de webcam kunnen volgen, het schip ligt net in de verkeerde hoek (de camera zou iets naar links moeten kunnen draaien).

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kor952 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:03:
[...]

Dat ik de auto later krijg vind ik nog daar aan toe maar ik vrees gezeur van de dealer over de afgesproken inruil prijs als hij echt maanden later geleverd gaat worden. Ik heb eerlijk gezegd niet de kleine lettertjes gelezen van het koop contract dat ik getekend heb dus ik ken de consequenties niet. 8)7
In principe kom je met de dealer een levering overeen onder bepaalde voorwaarden en op een bepaald moment. Als de dealer (veel) later is met leveren heb je het recht de overeenkomst te ontbinden (nadat je de dealer eerst in gebreke hebt gesteld).

https://www.anwb.nl/jurid...-sluiten/leveringstermijn

In principe zal de dealer de verkoop niet willen verliezen en kun je dus wel eisen dat de overeengekomen inruilprijs gelijk blijft. De vertraging is jou immers niet aan te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

@bilgy_no1 Mooi, dat is goed te horen.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Aankomst en oplevering van het eerste IONIQ 5 Project 45 in Noorwegen met de Morning Lady

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ioniq 5 Long Range 2WD acceleratie test:

0-60 km/uur: 3.4 sec
0-80 km/uur: 5.1 sec (1.7 sec 60-80 km/uur)
0-100 km/uur: 7.1 sec (2.0 sec 80-100 km/uur)
0-120 km/uur: 9.5 sec (2.4 sec 100-120 km/uur)
0-140 km/uur: 12.6 sec (3.1 sec 120-140 km/uur)
0-160 km/uur: 17.3 sec (4.7 sec 140-160 km/uur)
0-180 km/uur: 24.1 sec (6.8 sec 160-180 km/uur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ionic 5 navigatie OTA draadloze update tijdens het rijden |:(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dvdj
  • Niet online
Ik stop nu met het afschuimen van het internet en wacht gewoon tot ZuinigeRijder het hier post. Een soort van automatische Ioniq 5 web scraper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Je kunt er ook een competitie van maken; misschien ben je net eerder...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Haha, misschien zoeken jullie via andere bronnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Treur
In Noorwegen zijn door de Morning Lady een paar honderd van de daar bestelde 1300 Project 45 afgezet:
https://bil24.no/ioniq-5-er-allerede-pa-plass-i-norge/.

Het schip vervoerde in totaal 6500 auto's.

[ Voor 16% gewijzigd door Jan Treur op 19-05-2021 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jan Treur schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 07:54:
In Noorwegen zijn door de Morning Lady een paar honderd van de daar bestelde 1300 Project 45 afgezet:
https://bil24.no/ioniq-5-er-allerede-pa-plass-i-norge/.

Het schip vervoerde in totaal 6500 auto's.
Bizar dat Noorwegen 1/3e van alle Europese Project 45 auto's krijgt toegewezen...

Je hoopt toch dat ze bij Hyundai-Kia wakker worden. Ze maken al een paar jaar zeer goed ontvangen EV's, en verkopen makkelijk iedere EV die ze produceren. Maar de doelstellingen zijn toch nog wel heel voorzichtig: 70.000 - 90.000 in het eerste jaar geloof ik. Ik ben ervan overtuigd dat als ze echt goed en snel opschalen, ze met de Ioniq 5 en EV6 een veelvoud kunnen verkopen. KOrtom, doorpakken en investeren in veel meer capaciteit.

Ter referentie: Tesla verkoopt dit jaar waarschijnlijk rond de 800.000-900.000 EV's en heeft naar verluidt al begin mei de hele capaciteit voor het tweede kwartaal uitverkocht. En volgend jaar met de nieuwe fabrieken in Texas en Duitsland wordt de capaciteit meer dan verdubbeld. De kopers willen dus graag overstappen, maar dan moeten de fabrikanten wel echt gaan leveren op veel grotere schaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@bilgy_no1 ik denk dat het chip-tekort roet in het eten gooit. Ze willen wel, maar komend jaar (laten we hopen niet nog langer) zal dit effect hebben op de autofabrikanten. Probleem is dat de chips niet door Zuid Korea zelf gemaakt worden.

[ Voor 16% gewijzigd door ZuinigeRijder op 19-05-2021 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:06:
@bilgy_no1 ik denk dat het chip-tekort roet in het eten gooit. Ze willen wel, maar komend jaar (laten we hopen niet nog langer) zal dit effect hebben op de autofabrikanten. Probleem is dat de chips niet door Zuid Korea zelf gemaakt worden.
Wellicht dat ze de plannen voorzichtig hebben ingestoken, ongetwijfeld ook ingegeven door de paniek van vorig jaar (wat het huidige chiptekort veroorzaakte). Maar als ze echt geloof en durf hadden getoond, hadden ze vorig jaar gewoon voldoende chips besteld om veel meer Ioniqs 5 te kunnen maken.

Ik proef veel meer een misplaatste behoedzaamheid om maar niet de bestaande fossiele business teveel te schaden. Maar precies dat soort overwegingen gaat fossiele fabrikanten de das om doen. Vanaf 2030 worden in veel landen geen nieuwe fossiele auto's meer toegelaten. Maar in het echt zou het wel eens veel sneller kunnen gaan. En als je rond 2025 nog niet op miljoenenschaal EVs kunt produceren ben je als fabrikant de sjaak.

Herbert Diess heeft bij VW ook het licht gezien, maar wordt ondervindt veel weerstand. Dat geldt volgens mij ook bij Hyundai, als ik hoor over vakbonden die niet willen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luft
bilgy_no1 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:03:
[...]

Wellicht dat ze de plannen voorzichtig hebben ingestoken, ongetwijfeld ook ingegeven door de paniek van vorig jaar (wat het huidige chiptekort veroorzaakte). Maar als ze echt geloof en durf hadden getoond, hadden ze vorig jaar gewoon voldoende chips besteld om veel meer Ioniqs 5 te kunnen maken.

Ik proef veel meer een misplaatste behoedzaamheid om maar niet de bestaande fossiele business teveel te schaden. Maar precies dat soort overwegingen gaat fossiele fabrikanten de das om doen. Vanaf 2030 worden in veel landen geen nieuwe fossiele auto's meer toegelaten. Maar in het echt zou het wel eens veel sneller kunnen gaan. En als je rond 2025 nog niet op miljoenenschaal EVs kunt produceren ben je als fabrikant de sjaak.

Herbert Diess heeft bij VW ook het licht gezien, maar wordt ondervindt veel weerstand. Dat geldt volgens mij ook bij Hyundai, als ik hoor over vakbonden die niet willen etc.
Het is niet direct de schuld van de autofabrikanten. Allen werken met zogenaamde “just in time” werkwijze. Dat houdt in dat de hele keten van toeleveranciers dat dus ook doet. Voorraden aanhouden kost vele miljoenen en dat doet de industrie niet meer. O.a gewone (web) winkels doen dat ook. Gaat er ergens iets fout in de keten dan heeft dat vaak grote gevolgen. Kortom, het is een heel complexe materie. Ik heb in mijn werk er erg veel mee te maken.

Pagina: 1 ... 10 ... 263 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic