L-VIS schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:13:
Een vraagje hier. Is er iemand die de overstap (vast wel) heeft gedaan van C-segment station naar de Ioniq 5 en een gezinnetje heeft? Ik was van het weekend even proefrijden en op papier is de bagageruimte net zo groot als mijn huidige Megane. Echte hij lijkt veel kleiner? Ik had geen meetlint bij me dus even provisorisch de ruimte op gemeten en hij lijkt breder en dieper te zijn maar minder hoog... Vraag is dus een beetje, hoe zijn de ervaringen met van jullie die uit een Golf / Megane / Focus komen, past er ongeveer net zoveel in of minder? Er is natuurlijk nog een Frooth (Frunk) en een hoop kleine opberg vakjes, maar voor de vakantie ofzo neem je toch liever tassen of koffers mee.
Ik kom ook van een Mégane station en wat je schrijft klopt: breder en dieper, maar minder hoog. Bovendien is de achterruit wat platter en kun je dus niet tot helemaal achterin recht omhoog stapelen.
Wat helpt is:
- Het bagagescherm weghalen. Deze is erg laag geplaatst, zodat het op de bovenrand van de stoelen aansluit wanneer deze in de uiterste stand naar achteren zijn geklapt. Als je de achterbank in een wat normalere positie hebt kun je het scherm weghalen en win je zo 10+ cm aan hoogte.
- De achterbank kun je een flink stuk naar voren schuiven. Dan ontstaat er sowieso een diepere bagageruimte en bovendien een flinke ruimte tussen de achterbank en de laadvloer waar je ook nog eea in kwijt kunt. Dit gaat wel ten koste van de beenruimte, dus als je zelf lang bent en je hebt achterin 2 pubers van 1,80 dan wordt het iets krapper.
- Frunk van 57 liter (bij RWD; bij AWD is het maar 24 liter): hier kunnen de autotroepjes in (incl. laadkabels), zodat je de kofferruimte ook echt vrij houdt. In de Megane had ik altijd zo'n kofferbak tasje staan.
- Ruimte onder de laadvloer. Vooral bij de uitvoeringen zonder Bose is dat nog best bruikbaar. In de uitvoering met Bose is dit heel onhandig geplaatst en heb je hier weinig aan.
- Verschuifbare middenconsole. Deze kan een eind naar achteren en dan past er makkelijk een tas/koffertje. Bijvoorbeeld met de mondvoorraad voor onder weg, zodat je die lekker bij de hand hebt.
- Ruimte in de middenconsole: onder de armleuning past ook nog een handtas.
Ik heb nu twee volbepakte trips gemaakt:
- 1x wintersport met vrouw en zoontje (5): smalste deel van de achterbank plat voor de ski's. Overige bagage in de kofferruimte, met de achterbank iets naar voren. Dit ging prima, maar omdat er geen skiluik is moet je met 4 personen wintersport de ski's op het dak gaan doen (geen verschil met Megane).
- 1x naar ons tweede huis met een vierde persoon (volwassen) erbij. Nu moesten we ook nog wat spullen verslepen en hadden we dus meer mee dan de gebruikelijke bagage en kratten met boodschappen. Was wel proppen, maar uiteindelijk zat iedereen nog comfortabel.
Nu de vergelijking met de Megane:
Het gevoel is dat het iets meer proppen is, maar de vergelijking is niet helemaal eerlijk. We hebben nu namelijk een 12V koelbox (formaat max handbagage koffer) die we in de Megane nog niet hadden. Uitendelijk denk ik dus ongeveer net zoveel, of zelfs iets meer.
Met de bank helemaal naar voren is de beenruimte vergelijkbaar met de Megane. Met de bank naar achteren geschoven is de beenruimte veel groter.
Geen middentunnel, en de auto is breder. Dus tussen twee achterpassagiers in kun je makkelijker iets kwijt.
De mountainbike achterin leggen was altijd een gedoe met de Megane, maar gaat veel makkelijker met de Ioniq 5, dankzij de breedte en de diepte.
Ik heb ook diverse tripjes naar de bouwmarkt gemaakt en met de achterbanken plat heb ik het gevoel dat er flink meer ruimte is dan in de Megane Station.
Al met al ben ik verbaasd hoeveel er uiteindelijk in de auto past. Kijk ook eens naar de 'Banana Box Test' van Björn Nyland: de Ioniq 5 is een van de ruimste in zijn klasse. Nu is dit geen gestandaardiseerde test, maar hij slikt bijvoorbeeld meer dan de Enyaq. Dat is echter wel met de achterbank naar voren geschoven. Dus als je grotere kinderen hebt (en dus de beenruimte achterin nodig hebt) is de achterbak van de Enyaq wel ruimer.
Maar kijk en ervaar het vooral zelf bij de dealer. Rijd er naartoe met je kofferbak vol lege koffers en kijk dan of je die spullen ook makkelijk genoeg kwijt kunt in de Ioniq 5 (met/zonder bank naar voren te schuiven).