Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tiggy80 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:48:
[...]

je bedoeld de verlichting in de (un)lock knoppen? die is volgens mij idd oranje, net als in de plafondunit. bij mij worden de panelen (als het goed is) woensdag vervangen, ik zal het van te voren even checken :+ blauwe lichtjes als de rest oranje is ziet er natuurlijk weer niet uit
Ja, precies die!

Nu vraag ik me alleen nog af of deze meekleuren met het ambient light en dat het op de basiskleur is ingesteld. Dat ga ik nog even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJ92
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-07-2023
Tweakx schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:59:
Ik heb een Style en daarom geen interieurverlichting. Kitje van Ali gekocht en wat aan kabelverwerking gedaan. Eigenlijk wel erg blij met het resultaat. Met app ook aanpasbaar qua kleur 8) .

[Afbeelding]
Heb inmiddels een setje in huis... maar waar heb je ze opgeplakt als ik vragen mag?
En hoe heb je de kabels netjes kunnen wegwerken?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-09 22:05
HJ92 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:25:
[...]

Heb inmiddels een setje in huis... maar waar heb je ze opgeplakt als ik vragen mag?
En hoe heb je de kabels netjes kunnen wegwerken?

Alvast bedankt!
Het is een beetje spelen met de kabels om ze onder de mat weg te stoppen. Gebruik ook vooral de verbinding tussen de linker en rechterhelft. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTz2FaEqC_pzMDPVcBPZw0tmMu0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GYAKQT3dopKTaOYKHtjH2P5d.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Tweakx op 24-01-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naaldhak
  • Laatst online: 20-08 14:27
ZuinigeRijder schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:40:
[...]

Omdat mogelijk de stuurbewegingen in deze versie minder zijn? Ik heb er trouwens niet echt last van, dus ik heb deze (1 dag beschikbaar januari) versie niet geïnstalleerd.
Ik draai hem ook maar de HDA2 is nog steeds niet goed hij blijft zoeken en zwabberen. Ook was de tijd vanmorgen verkeerd en dat werd opgelost toen ik de navi activeerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 16:29
Net bij de dealer de HDA2 laten kalibreren. Bleek niet meer te zijn dan software. Er waren drie software updates beschikbaar, voor de stuurkolom, LF of HDA en de ingebouwde kalibratiesoftware?
Op de terugweg naar huis direct getest, maar het groene stuurtje gaat weer helemaal de mist in. Echt een stuk slechter dan de afgelopen twee dagen met de januari update.
Ik heb de P45 dus misschien hebben recenter afgeleverde auto's deze software al. De 5 updates op de Duitse terugroepwebsite had ik al een paar maanden eerder laten installeren.
Willen we HDA/LFA vergelijken qua problemen met stuuruitslag/ zwabberen dan hebben we dus eigenlijk ook de softwareversie daarvan nodig. Dan kunnen we meer zeggen dan demo auto met band x werkte wel goed.

Helaas brengt de januari update ook een bug naar voren. Het welkomstscherm die je bij het starten altijd moet bevestigen wil niet meer weg. Ik kan heel vaak drukken, maar gaat niet weg, ook niet na een uur rijden.
De eerste twee dagen geen last gehad van de bug, dus misschien moet ik maar een reset proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-09 07:25
bilgy_no1 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:20:
[...]

Ja, precies die!

Nu vraag ik me alleen nog af of deze meekleuren met het ambient light en dat het op de basiskleur is ingesteld. Dat ga ik nog even checken.
Nee ze zijn blauwig, alleen het lock knopje is oranjeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfMMNo-ensDNi5NSuJQyzKb64Us=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uffPdp68PBXsNiEQP9n9gncE.jpg?f=fotoalbum_large

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJ92
Tweakx schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:38:
[...]

Het is een beetje spelen met de kabels om ze onder de mat weg te stoppen. Gebruik ook vooral de verbinding tussen de linker en rechterhelft. Zie foto.

[Afbeelding]
Thanks.
Heb je achter niks? Heb namelijk vier delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJ92
ditbenikecht schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:58:
Net bij de dealer de HDA2 laten kalibreren. Bleek niet meer te zijn dan software. Er waren drie software updates beschikbaar, voor de stuurkolom, LF of HDA en de ingebouwde kalibratiesoftware?
Op de terugweg naar huis direct getest, maar het groene stuurtje gaat weer helemaal de mist in. Echt een stuk slechter dan de afgelopen twee dagen met de januari update.
Ik heb de P45 dus misschien hebben recenter afgeleverde auto's deze software al. De 5 updates op de Duitse terugroepwebsite had ik al een paar maanden eerder laten installeren.
Willen we HDA/LFA vergelijken qua problemen met stuuruitslag/ zwabberen dan hebben we dus eigenlijk ook de softwareversie daarvan nodig. Dan kunnen we meer zeggen dan demo auto met band x werkte wel goed.

Helaas brengt de januari update ook een bug naar voren. Het welkomstscherm die je bij het starten altijd moet bevestigen wil niet meer weg. Ik kan heel vaak drukken, maar gaat niet weg, ook niet na een uur rijden.
De eerste twee dagen geen last gehad van de bug, dus misschien moet ik maar een reset proberen.
Jammer zeg.

Ik draai op de december versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-09 22:05
HJ92 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:16:
[...]

Thanks.
Heb je achter niks? Heb namelijk vier delen.
Jawel, eentje heb ik onder de middentunnel weggewerkt en de ander onder de stoel zelf. Ik ben op dit moment niet bij de auto, maar PM gerust als je nog verder hulp nodig hebt of wat foto's wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermeer10
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWNux-LTPCI9w5tf0S7KoGxR2ro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1Hf8Nu0jsOgsCC0PQooHe23.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een pech camera weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calvin.bored
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19-11-2022
Bedankt, is er nog een verschil met actieradius als je de style of lounge uitvoering hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanmansom
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-09 14:59

cvanmansom

IONIQ 5 Lounge RWD LR 20' MY22

Ik heb hetzelfde probleem gehad en draai nog gewoon de December-versie. Sowieso duurt het vaak tamelijk lang voordat ik het scherm kan Bevestigen, maar één keer ging het helemaal niet weg. Ik heb uiteindelijk de boel gereset om het te fixen. Daarbij ging helaas ook een deel van mijn instellingen verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 10:41
Ai, dat is balen? Zomaar ineens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vielleicht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 31-10-2024
bilgy_no1 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:23:
[...]

ja, maar jij hebt een P45, dus waarschijnlijk vanaf de zomer. Dan zitten er in die totale informatie dus ook veel zomer-kilometers lijkt me. Dat kun je niet echt vergelijken met de pure winter gegevens van anderen.
Volgens mij is de waarde onderin sinds de laatste tankbeurt, dus de laatste 300 tot 400 km. Het langdurig verbruik is de laatste 3000 km. Bij mijn weten wordt er geen gebruiksgegevens van langer opgeslagen.

Ik heb wel gemerkt dat de topsnelheid enorme invloed heeft. Normaal rijd ik 115/120 km/h, en dan kom ik uit op 22.5 kWh/100km. Vandaag eens een test gedaan door de ACC op 105 te zetten. Dan kom je dus gewoon uit op 20.5km/h :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermeer10
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:16
GoodPeople schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:11:
[...]

Ai, dat is balen? Zomaar ineens?
Yep, bij het inparkeren. Laat juist dan de camera best handig zijn.

Morgen nieuwe ronde nieuwe kansen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb ik ook een keer gehad, de volgende dag deed ie het gewoon weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdvt
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-04 12:08
Hahaaa, leuk gerijmd :*) Ik heb die melding helaas ongeveer 1x per week. Bijna altijd bij het uitschakelen van de auto en daarna is het altijd weer terug. Maar dus ook soms bij het achteruitrijden, best onhandig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeelezerT
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-01-2024
:(:)
Kan het zijn dat de trillingen die sommigen van jullie ervaren door de EPCU komen?

Zie deze post en evt. de hele draad over de oude Ioniq:

https://www.ioniqforum.co...anks-hyundai.34340/page-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJ92
MeelezerT schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:25:
Kan het zijn dat de trillingen die sommigen van jullie ervaren door de EPCU komen?

Dank voor het delen!
Even snel gekeken maar dat klinkt niet heel gek. Ben niet technisch maar zoiets zal ook in de Ioniq 5 aanwezig zijn. Hoop er de dealer over te bellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emcore
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-08 15:16
Vielleicht schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:14:
[...]

Volgens mij is de waarde onderin sinds de laatste tankbeurt, dus de laatste 300 tot 400 km. Het langdurig verbruik is de laatste 3000 km. Bij mijn weten wordt er geen gebruiksgegevens van langer opgeslagen.

Ik heb wel gemerkt dat de topsnelheid enorme invloed heeft. Normaal rijd ik 115/120 km/h, en dan kom ik uit op 22.5 kWh/100km. Vandaag eens een test gedaan door de ACC op 105 te zetten. Dan kom je dus gewoon uit op 20.5km/h :O
Wat ook echt veel scheelt is de verwarming. Ik heb sinds kort eigenlijk altijd de gewone verwarming uit, en dan stoelverwarming op 1 en stuurverwarming aan. Vooral bij korte stukken maakt dat heel veel uit, want als hij in een klap van 6 graden naar 18 graden moet verwarmen dan gaat hij volle bak aan de gang. Voor stukjes van (minder dan) 20 minuten is het dat niet waard heb ik gemerkt. En stoelverwarming op 1 is eigenlijk al voldoende voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vielleicht schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:14:
[...]

Dat van die 3000 limiet bij 'Totale informatie' lijkt me vreemd. Het verbruik staat bij de totale km stand die gelijk is aan wat rechtsonder staat. Dan is er vast een totale kWh teller die gewoon doortelt.

Maar snelheid is inderdaad een enorme factor in het verbruik. De luchtweerstand neemt volgens de formules toe met het kwadraat van de snelheid. Maar dat geldt voor alle auto's. Het helpt wel als de auto aërodynamischer is ontworpen (lage Cw waarde), wat helaas bij de Ioniq 5 niet zo is met een waarde van 0,288 vs bijv de Model Y met 0,23. Dat lijkt geen groot verschil, maar betekent zo'n 20% meer luchtweerstand.

Maar lang verhaal kort: rustig en niet hard rijden helpt enorm om het verbruik te drukken.

[ Voor 3% gewijzigd door bilgy_no1 op 25-01-2022 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
  • Laatst online: 02:15
MeelezerT schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:25:
:(:)

Voor de trillingen zou dit zeker een optie kunnen zijn, dus bedankt.
Echter voor de bonkige wegligging weet ik het nog zo niet, maar wie weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

Zo, gistermiddag weer eens een ghost-mode ervaring gehad. Stapte uit, blijkbaar de auto niet goed uitgezet of in ieder geval iets van de gangbare procedures niet goed gevolgd. Wilde de auto op slot doen via de sleutel, maar hij deed helemaal niks.

Weer terug in de auto.....helemaal niks. Er stond in de waarschuwingcirkel (die van "handen aan het stuur houden!") iets van "schakelblokkering" (o.i.d, want ik weet het niet meer helemaal zeker ).

Alles geprobeerd, maar ik kreeg de auto niet uit, kon niet herstarten of wat dan ook. Auto stond niet in "ready" modus, maar het rode accu-picto brandde op die plek. Ik ben 3 minuten bezig geweest en toen maar de motorkap open gemaakt en voor het eerst mijn sleutel 10 gebruikt die ik voor dat doeleinde daar heb liggen. De -/- pool van de accu losgemaakt, eventjes gewacht en weer opnieuw aangesloten. Probleem opgelost, zonder een enkele nawee, behalve dat de beide temperatuurindicaties niet brandden. Even kouder/warmer gezet en toen was dat ook opgelost.

Ga voor de zekerheid mijn vrouw toch ook maar even uitleggen hoe ze dit moet doen, want het is voor mij niet reproduceerbaar hoe het ontstaat en daardoor is het ook niet te voorkomen én kan het dus zomaar voorkomen. Dit is niet fijn, maar altijd beter dan Hyundai Assist te moeten bellen en dan maar wachten, wachten en wachten tot hun monteur exact hetzelfde doet. Dus: altijd een sleutel 10 in de Trunk!!!!

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:16
LuPo schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:06:
[...]

3 stuks besteld voor €5,37. Even op coupons klikken helpt blijkbaar. :)
En gisteren binnen gekregen. Hele fijne kapjes en het klapperen van de buitenste gordels is verholpen. :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vielleicht
bilgy_no1 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:15:
[...]

Dat van die 3000 limiet bij 'Totale informatie' lijkt me vreemd. Het verbruik staat bij de totale km stand die gelijk is aan wat rechtsonder staat. Dan is er vast een totale kWh teller die gewoon doortelt.

Maar snelheid is inderdaad een enorme factor in het verbruik. De luchtweerstand neemt volgens de formules toe met het kwadraat van de snelheid. Maar dat geldt voor alle auto's. Het helpt wel als de auto aërodynamischer is ontworpen (lage Cw waarde), wat helaas bij de Ioniq 5 niet zo is met een waarde van 0,288 vs bijv de Model Y met 0,23. Dat lijkt geen groot verschil, maar betekent zo'n 20% meer luchtweerstand.
Daarentegen is die Tesla gewoon lelijk :P

Bij mij staat er inmiddels ruim 4000 km op de teller, hoewel het langdurig verbruik bij mij berekend wordt over grofweg 3000 km. Mijn Skoda deed ook iets soortgelijks. Wat op zich ook logisch is, want je bekijkt wel het langdurig gemiddelde, maar wel over de recente kilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vielleicht schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:50:
[...]

Daarentegen is die Tesla gewoon lelijk :P
Tja het is een kwestie van smaak. Ik vind de Model 3 er een beetje kikkerachtig uitzien van de voorkant, maar de Model Y vind ik meer geslaagd. Toevallig stond ik vorige week even geparkeerd naast een Model Y en ik vind hem zeker niet lelijk.

Maar ook een Enyaq heeft bijvoorbeeld een Cw van 0,257, oftewel +/- 10% lagere weerstand dan de Ioniq 5. En die heeft gewone handgrepen en een achterruitwisser...
Bij mij staat er inmiddels ruim 4000 km op de teller, hoewel het langdurig verbruik bij mij berekend wordt over grofweg 3000 km. Mijn Skoda deed ook iets soortgelijks. Wat op zich ook logisch is, want je bekijkt wel het langdurig gemiddelde, maar wel over de recente kilometers.
Ik kan dit niet in de (engelstalige) handleiding vinden, maar die lijkt niet helemaal compleet op dit punt. Moet nog in de nederlandstalige handleiding kijken, maar dat ding ligt in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkakoMinami
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 16:09
Wat ik wel prettig vind aan het design van de IONIQ 5 is dat als je op de snelweg rijdt (80km/u+) en het regent je achterruit gewoon droog blijft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:35

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Daan_ schreef op maandag 24 januari 2022 @ 08:39:
Vraag m.b.t. Bluelink werkt deze alleen op NL netwerk? Woon zelf op de grens van NL/DE. Grenspaaltjes staan hier in de tuin ;-) hierdoor switchen wij geregeld tussen NL en DE mobiel netwerk. Als auto hier geparkeerd staat is deze niet te benaderen. Iemand idee hoe dit op te lossen/workaround.

De MB switched netjes tussen de netwerken en is bereikbaar. Had gehoopt dat de i5 dat ook zou doen.
Na een reset. Proces van aanmelden van de auto opnieuw doorlopen. Alles werkt nu.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeelezerT
AkakoMinami schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:09:
Wat ik wel prettig vind aan het design van de IONIQ 5 is dat als je op de snelweg rijdt (80km/u+) en het regent je achterruit gewoon droog blijft :)
De achterruit blijft ook redelijk goed bruikbaar als je na elke regenbui even de achterruitverwarming aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
AkakoMinami schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:09:
je moet alleen niet stoppen in de regen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijssgerb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 09:57
Achterruit insmeren met WD-40 en je hebt goed zicht bij regen. Daarbij tast het je lak niet aan.

You can call me Al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• portefam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:24
Ik vraag mij af of bij het rijden met een caravan (1500 kg) het noodzakelijk is om hulpveren achter te (laten) monteren? Iemand ervaring? Kogeldruk groter 85 kg.

[ Voor 8% gewijzigd door portefam op 25-01-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suffuhrt
  • Laatst online: 02-06-2023

Ik heb vandaag bij de dealer ook de laatste SW versie meegekregen. HDA is nu een stuk slechter dan hiervoor. Wat een klotesysteem zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 23:42

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Ik ga volgende week vrijdag naar de dealer voor een diagnose van de LFA. Fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
portefam schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:51:
Ik vraag mij af of bij het rijden met een caravan (1500 kg) het noodzakelijk is om hulpveren achter te (laten) monteren? Iemand ervaring? Kogeldruk groter 85 kg.
Mag de trekhaak wel meer dan 85kg hebben dan? Mij staat 75kg bij, maar ik kan het mis hebben. Denk dat je de caravan iets ander moet beladen zodat de kogel druk wat minder is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trietment
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-08-2024
suffuhrt schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:19:
[...]

Ik heb vandaag bij de dealer ook de laatste SW versie meegekregen. HDA is nu een stuk slechter dan hiervoor. Wat een klotesysteem zeg.
Ik had de dec versie erop staan. Super traag… duurt heel lang voordat je op bevestigen kan drukken. Dan blijft hij lang laden voordat ik ook maar iets kan doen.

Vandaar dat ik heel graag de versie er op wilde zetten van januari die ondertussen offline is gehaald.
Net een testrit gedaan. Systeem voelt heel snel aan nu. Na starten van de auto kan ik direct bevestigen drukken en zit ik in het menu zonder vertraging.
De HDA lijkt ook een stuk rustiger. Hoewel hij op sommige stukken nog steeds leek te slingeren.

Kortom, deze versie is wel een flinke vooruitgang voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanmansom
  • Laatst online: 12-09 14:59

cvanmansom

IONIQ 5 Lounge RWD LR 20' MY22

ijssgerb schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:43:
Achterruit insmeren met WD-40 en je hebt goed zicht bij regen. Daarbij tast het je lak niet aan.
Trekt dat niet juist heel veel vuil aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• portefam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:24
Tiggy80 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:49:
[...]

Mag de trekhaak wel meer dan 85kg hebben dan? Mij staat 75kg bij, maar ik kan het mis hebben. Denk dat je de caravan iets ander moet beladen zodat de kogel druk wat minder is
Jahoor, zowel de auto als de trekhaak mogen en kunnen beiden 100 kg aan. Althans de originele trekhaak van de Ioniq 5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 16:29
Vanochtend kreeg ik bij het starten een spontane fabrieksreset. Erg fijn om verblind te worden met het standaard witte scherm, en alle radio zenders kwijt te zijn en ook nog eens de bluetooth verbinding op het moment van vertrek.
Vraag mij af of het komt door de teruggeroepen januari update of de andere drie updates van gisteren.
De auto trilde ook meer (het geluid bij de gordelspanners was weer aanwezig). Ik heb de indruk dat ze wat lucht uit de banden hebben gehaald bij het balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GLK63
  • Laatst online: 05-06 12:30
PollenR schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:43:
Ik zie een veel posts over trillingen en bonkerig gedrag. Even input van mijn kant. Ik heb een 58kw RWD met 19” velgen. Zover ik nu gemerkt heb, zijn er geen trillingen. Komt misschien door de 19” velgen? Ik heb momenteel wel de winterbanden erop. Geen idee of dat nog verschil maakt.
Bij mij hetzelfde. Ca 2 weken met de zomersloffen gereden. Nu ca 4 weken met de winterstappers. Nu 3500 km gereden. Geen trillingen _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJ92
Stephan_haarlem schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:27:
[...]

Voor de trillingen zou dit zeker een optie kunnen zijn, dus bedankt.
Echter voor de bonkige wegligging weet ik het nog zo niet, maar wie weet :)
Heb je al reactie gehad op je mail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJ92
GLK63 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:23:
[...]

Bij mij hetzelfde. Ca 2 weken met de zomersloffen gereden. Nu ca 4 weken met de winterstappers. Nu 3500 km gereden. Geen trillingen _/-\o_ _/-\o_
Als ik de reacties samenvat lijkt de combinatie Ioniq 5 plus zomerbanden van Michelin geen goede combinatie te zijn ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 08:13

cooper_s1

MINI's rule

ditbenikecht schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:57:
Vanochtend kreeg ik bij het starten een spontane fabrieksreset. Erg fijn om verblind te worden met het standaard witte scherm, en alle radio zenders kwijt te zijn en ook nog eens de bluetooth verbinding op het moment van vertrek.
Vraag mij af of het komt door de teruggeroepen januari update of de andere drie updates van gisteren.
De auto trilde ook meer (het geluid bij de gordelspanners was weer aanwezig). Ik heb de indruk dat ze wat lucht uit de banden hebben gehaald bij het balanceren.
De andere 3 updates? Heb ik iets gemist qua updates?

Edit: My bad, ik zag het al welke updates... :>

[ Voor 3% gewijzigd door cooper_s1 op 25-01-2022 21:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeelezerT
Nog even een tip.

Heb dit koolstoffilter gekocht en laten plaatsen. Past perfect en wat een verademing. In de Ioniq 5 zit standaard een pollenfilter dat geen uitlaatgassen filtert. Deze vervangende koolstofvariant wel en dat merk je.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86aq30p60Q72ZgOdhHhD-j1-STw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IrRD8dnVHXV4Vu0zbDH7dddD.jpg?f=user_large

https://catalog.mann-filt...luftfilter/CUK%2023%20024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJ92
MeelezerT schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:44:
Nog even een tip.

Heb dit koolstoffilter gekocht en laten plaatsen. Past perfect en wat een verademing. In de Ioniq 5 zit standaard een pollenfilter dat geen uitlaatgassen filtert. Deze vervangende koolstofvariant wel en dat merk je.

[Afbeelding]

https://catalog.mann-filt...luftfilter/CUK%2023%20024
Waar kun je deze aanschaffen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeelezerT

Acties:
  • +3 Henk 'm!
er is ook een antiallergene variant die nog beter is:

https://www.winparts.nl/f...23-024-mann/p1435820.html

die andere van winparts is alleen actieve koolstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJ92
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:43:

Deze heb ik besteld inmiddels, dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
  • Laatst online: 02:15
HJ92 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:46:
[...]

Heb je al reactie gehad op je mail?
Nee heb nog niks gehoord, blijft dus nog afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezi70
  • Niet online
MeelezerT schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:44:
Nog even een tip.

Laten plaatsen? Kan je dat niet zelf doen of zit dat ding zo weggestopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdvt
  • Laatst online: 08-04 12:08
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:43:

Ik krijg deze melding op die link bij de kentekencheck

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_N8UbYomRVv24mq8PDC1TsCIqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/61iqxvxhOdwFilXsTieevInq.png?f=fotoalbum_large

Laat svp weten of hij uiteindelijk toch past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RambOo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ezi70 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:37:
[...]

Was ook wel benieuwd en bij de Ioniq non-5 lijkt eerst het handschoenenkastje te moeten worden verwijderd om bij het filter te kunnen (bron: YouTube). Echter als je de manual van deze bron mag geloven dan is het een stuk eenvoudiger bij de Ioniq 5 en slechts een kwestie van een klepje bij de trunk openmaken en het filter kan worden vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBU7HjN-1LU6-vONvWEY9Zd7S48=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ptuHECLzMxDNvk0OGTp7h2US.png?f=user_large

Disclaimer: niet in bezit van een Ioniq 5 dus kan het niet verifiëren ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:04
(jarig!)
Een vraagje hier. Is er iemand die de overstap (vast wel) heeft gedaan van C-segment station naar de Ioniq 5 en een gezinnetje heeft? Ik was van het weekend even proefrijden en op papier is de bagageruimte net zo groot als mijn huidige Megane. Echte hij lijkt veel kleiner? Ik had geen meetlint bij me dus even provisorisch de ruimte op gemeten en hij lijkt breder en dieper te zijn maar minder hoog... Vraag is dus een beetje, hoe zijn de ervaringen met van jullie die uit een Golf / Megane / Focus komen, past er ongeveer net zoveel in of minder? Er is natuurlijk nog een Frooth (Frunk) en een hoop kleine opberg vakjes, maar voor de vakantie ofzo neem je toch liever tassen of koffers mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sjoerdvt schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:31:
[...]

Ik krijg deze melding op die link bij de kentekencheck

[Afbeelding]

Laat svp weten of hij uiteindelijk toch past.
Volgens deze post wel (maar geen claims bij mij neerleggen :F )
Ik heb sinds afgelopen zaterdag de MANN FP 23 024 erin.
Ook de geuren van verbrandingsmotoren zijn niet waarneembaar.

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 26-01-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jbee81
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 09:52
L-VIS schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:13:
Een vraagje hier. Is er iemand die de overstap (vast wel) heeft gedaan van C-segment station naar de Ioniq 5 en een gezinnetje heeft? Ik was van het weekend even proefrijden en op papier is de bagageruimte net zo groot als mijn huidige Megane. Echte hij lijkt veel kleiner? Ik had geen meetlint bij me dus even provisorisch de ruimte op gemeten en hij lijkt breder en dieper te zijn maar minder hoog... Vraag is dus een beetje, hoe zijn de ervaringen met van jullie die uit een Golf / Megane / Focus komen, past er ongeveer net zoveel in of minder? Er is natuurlijk nog een Frooth (Frunk) en een hoop kleine opberg vakjes, maar voor de vakantie ofzo neem je toch liever tassen of koffers mee.
Ik kom vanaf een Golf station en helaas moet ik zeggen dat, naar mijn mening, achterin echt een stuk minder ruimte is. De aflopende daklijn en de subwoofer, die gigantisch is, helpen niet mee.
Je kunt wat spelen met de zitting achter waardoor je iets ruimte wint maar het is niet veel.
Ik ga een trekhaakkoffer bestellen om zo wat meer mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vielleicht
Ik kom van een Octavia Station. Een Octavia is qua ruimte achterin een groot zwart gat, dus ik wist dat ik in ging leveren. Als je de RWD versie neemt is de frunk toch wel aardig aan de maat. Ik heb mijn laadkabel erin liggen, zodat ik die niet meer achterin kwijt hoef. Tevens is de ruimte erg breed, en goed toegankelijk. Ook kun je de achterstoelen naar voren halen, en dat levert toch ook wel flink wat ruimte op.

Ik ben er nog niet mee op vakantie geweest, maar een paar ritten naar de gemeentewerf hebben er wel voor gezorgd dat ik mij over de ruimte geen zorgen meer maak. Ik heb een gezin met twee kleine kinderen en een hond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11-09 10:13
Ik kom van een oudere audi A4 avant. Op vakantie geen probleem. Omdat de Ioniq5 breder is, paste alles er toch in omdat het er anders inpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MT88
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23:04
Grootste nadeel is dat de achterbank niet in 3 delen neerklapbaar is, waardoor je geen 'ski luik' hebt en altijd een zitplaats moet opofferen bij echt lange items.

Andere vraag, iemand al ervaringen een fietsendrager op de achterklep? Trekhaak ligt nogal gevoelig bij de lease. Passen bijvoorbeeld de Yakima Fullback 3 of Thule OutWay Hanging 3 op de auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik kom ook van een Mégane station en wat je schrijft klopt: breder en dieper, maar minder hoog. Bovendien is de achterruit wat platter en kun je dus niet tot helemaal achterin recht omhoog stapelen.

Wat helpt is:
- Het bagagescherm weghalen. Deze is erg laag geplaatst, zodat het op de bovenrand van de stoelen aansluit wanneer deze in de uiterste stand naar achteren zijn geklapt. Als je de achterbank in een wat normalere positie hebt kun je het scherm weghalen en win je zo 10+ cm aan hoogte.
- De achterbank kun je een flink stuk naar voren schuiven. Dan ontstaat er sowieso een diepere bagageruimte en bovendien een flinke ruimte tussen de achterbank en de laadvloer waar je ook nog eea in kwijt kunt. Dit gaat wel ten koste van de beenruimte, dus als je zelf lang bent en je hebt achterin 2 pubers van 1,80 dan wordt het iets krapper.
- Frunk van 57 liter (bij RWD; bij AWD is het maar 24 liter): hier kunnen de autotroepjes in (incl. laadkabels), zodat je de kofferruimte ook echt vrij houdt. In de Megane had ik altijd zo'n kofferbak tasje staan.
- Ruimte onder de laadvloer. Vooral bij de uitvoeringen zonder Bose is dat nog best bruikbaar. In de uitvoering met Bose is dit heel onhandig geplaatst en heb je hier weinig aan.
- Verschuifbare middenconsole. Deze kan een eind naar achteren en dan past er makkelijk een tas/koffertje. Bijvoorbeeld met de mondvoorraad voor onder weg, zodat je die lekker bij de hand hebt.
- Ruimte in de middenconsole: onder de armleuning past ook nog een handtas.

Ik heb nu twee volbepakte trips gemaakt:
- 1x wintersport met vrouw en zoontje (5): smalste deel van de achterbank plat voor de ski's. Overige bagage in de kofferruimte, met de achterbank iets naar voren. Dit ging prima, maar omdat er geen skiluik is moet je met 4 personen wintersport de ski's op het dak gaan doen (geen verschil met Megane).
- 1x naar ons tweede huis met een vierde persoon (volwassen) erbij. Nu moesten we ook nog wat spullen verslepen en hadden we dus meer mee dan de gebruikelijke bagage en kratten met boodschappen. Was wel proppen, maar uiteindelijk zat iedereen nog comfortabel.

Nu de vergelijking met de Megane:
Het gevoel is dat het iets meer proppen is, maar de vergelijking is niet helemaal eerlijk. We hebben nu namelijk een 12V koelbox (formaat max handbagage koffer) die we in de Megane nog niet hadden. Uitendelijk denk ik dus ongeveer net zoveel, of zelfs iets meer.

Met de bank helemaal naar voren is de beenruimte vergelijkbaar met de Megane. Met de bank naar achteren geschoven is de beenruimte veel groter.

Geen middentunnel, en de auto is breder. Dus tussen twee achterpassagiers in kun je makkelijker iets kwijt.

De mountainbike achterin leggen was altijd een gedoe met de Megane, maar gaat veel makkelijker met de Ioniq 5, dankzij de breedte en de diepte.

Ik heb ook diverse tripjes naar de bouwmarkt gemaakt en met de achterbanken plat heb ik het gevoel dat er flink meer ruimte is dan in de Megane Station.

Al met al ben ik verbaasd hoeveel er uiteindelijk in de auto past. Kijk ook eens naar de 'Banana Box Test' van Björn Nyland: de Ioniq 5 is een van de ruimste in zijn klasse. Nu is dit geen gestandaardiseerde test, maar hij slikt bijvoorbeeld meer dan de Enyaq. Dat is echter wel met de achterbank naar voren geschoven. Dus als je grotere kinderen hebt (en dus de beenruimte achterin nodig hebt) is de achterbak van de Enyaq wel ruimer.

Maar kijk en ervaar het vooral zelf bij de dealer. Rijd er naartoe met je kofferbak vol lege koffers en kijk dan of je die spullen ook makkelijk genoeg kwijt kunt in de Ioniq 5 (met/zonder bank naar voren te schuiven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
  • Laatst online: 12-09 18:19
Ik kom vanuit Insignia sport tourer en wist dat ik minder ruimte heb. Ben er echter nog niet mee op vakantie oid geweest, dus die ervaring heb ik helaas nog niet voor je. Maar met de bank naar voren denk ik toch dat ik een eind kom, zeker aangezien er geen buggy mee mee hoeft.
Voordat ik op vakantie ga, staan er gelukkig nog een paar weekendjes op de planning. Mocht blijken dat ik ruimte te kort kom, kan ik altijd nog een bagagebox aanschaffen (aannemende dat mijn (wegklapbare) trekhaak tegen die tijd wel een keer geleverd is |:( )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBam
  • Laatst online: 12-12-2024
MT88 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 10:45:
Grootste nadeel is dat de achterbank niet in 3 delen neerklapbaar is, waardoor je geen 'ski luik' hebt en altijd een zitplaats moet opofferen bij echt lange items.

Andere vraag, iemand al ervaringen een fietsendrager op de achterklep? Trekhaak ligt nogal gevoelig bij de lease. Passen bijvoorbeeld de Yakima Fullback 3 of Thule OutWay Hanging 3 op de auto?
Een skiluik zou inderdaad nog een mooie plus zijn geweest. Mijn ski's van 1,90m passen namelijk wel gewoon achter de voorstoelen.

En als je een zitplaats achterin opoffert, dan is de ruimte enorm! Ik vervoerde 3 personen + bagage, 5 paar ski's, 3 snowboards en 3 paar skischoenen. Met nog steeds zicht door de achterruit. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vielleicht
MBam schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:02:
[...]
Met nog steeds zicht door de achterruit. _/-\o_
Geen last gehad van regen, begrijp ik? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBam
Vielleicht schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:04:
[...]

Geen last gehad van regen, begrijp ik? ;)
Weinig regen gehad inderdaad onderweg. Wel dikke mist in het Rhonedal waar de rijsystemen mij toch zeker hebben geholpen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeelezerT
ezi70 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:37:
[...]

Was voor goed afstellen dimlicht en vervanging roze panelen bij de dealer dus meteen even daar laten vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kor952
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

Voor wie geïnteresseerd is in de antwoorden van Hyundai Motor NL op mijn vragen betreffende de lichtopbrengst van de koplampen en de problemen met HDA2......

"De lichtopbrengst van de koplampen kunnen helaas niet worden aan gepast. De Hyundai-dealer kan wel controleren of deze voldoende is en vergelijkbaar is met andere IONIQ 5 modellen. Als dit gelijk is, dan kan dit helaas niet veranderd worden."

"Wat betreft de HDA2 functie hebben we reeds kwaliteitsmeldingen gedaan aan het ontwikkelcentrum (R&D) van Hyundai. We zijn gestart met een onderzoek vanwege meerdere meldingen. Wanneer en of er een oplossing komt, kunnen we helaas niet aangeven. Als er een oplossing komt, zullen de Hyundai-dealers hier over geformeerd worden."

Moet zeggen dat ik niet ontevreden ben over de antwoorden (behalve de taalfouten dan) hoop natuurlijk dat het HDA2 probleem opgelost wordt en ik heb inmiddels een afspraak staan met de dealer om de afstelling van mijn koplampen te controleren. Inmiddels rij ik met het draai-wieltje voor de koplampen op stand 3, dan heb ik nog enigszins het idee dat er wat licht voor de auto op straat schijnt.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
kor952 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:30:
Voor wie geïnteresseerd is in de antwoorden van Hyundai Motor NL op mijn vragen betreffende de lichtopbrengst van de koplampen en de problemen met HDA2......

"De lichtopbrengst van de koplampen kunnen helaas niet worden aan gepast. De Hyundai-dealer kan wel controleren of deze voldoende is en vergelijkbaar is met andere IONIQ 5 modellen. Als dit gelijk is, dan kan dit helaas niet veranderd worden."

"Wat betreft de HDA2 functie hebben we reeds kwaliteitsmeldingen gedaan aan het ontwikkelcentrum (R&D) van Hyundai. We zijn gestart met een onderzoek vanwege meerdere meldingen. Wanneer en of er een oplossing komt, kunnen we helaas niet aangeven. Als er een oplossing komt, zullen de Hyundai-dealers hier over geformeerd worden."

Moet zeggen dat ik niet ontevreden ben over de antwoorden (behalve de taalfouten dan) hoop natuurlijk dat het HDA2 probleem opgelost wordt en ik heb inmiddels een afspraak staan met de dealer om de afstelling van mijn koplampen te controleren. Inmiddels rij ik met het draai-wieltje voor de koplampen op stand 3, dan heb ik nog enigszins het idee dat er wat licht voor de auto op straat schijnt.
hopelijk kunnen ze snel wat fixen en komt die melding dan direct uit HMNL en niet via de dealer, want dan vrees ik dat ik de melding nooit te horen krijg, vandaag zouden de deurpanelen bij mij worden vervangen (tegelijk met de trekhaak montage); sorry die panelen zijn niet besteld........ :F :( vanmidddag bij het ophalen de vestingsmanager maar eens opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adder12
  • Laatst online: 06-09-2023
Kan iemand mij vertellen welk merk/type winterband de beste keuze is?
Maakt het daarbij nog uit of dat voor een AWD versie of de RWD versie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan1337
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-03 19:53
Adder12 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:37:
Dat is afhankelijk van jou wensen en eisen.
Moeten de banden beste prestatie hebben met betrekking tot het gebruik, of wil je een smooth driving experience hebben en zo min mogelijk bandenruis.

De twee eigenschappen die eigenlijk niet samen gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adder12
  • Laatst online: 06-09-2023
Stephan1337 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:41:
[...]

Dat is afhankelijk van jou wensen en eisen.
Moeten de banden beste prestatie hebben met betrekking tot het gebruik, of wil je een smooth driving experience hebben en zo min mogelijk bandenruis.

De twee eigenschappen die eigenlijk niet samen gaan. :)
Ik denk dat ik het liefst ga voor de 'smooth driving' variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnekamp
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-09 10:30
Ik ben op golfvakantie geweest. Er passen 3 koffers plus 3 golftassen achterin, zonder verplaatsen van de achterbank. Vooral de breedte maakt veel goed, er zijn niet veel auto's waar een golftas in de breedte in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:04
(jarig!)
Bedankt iedereen voor het delen van de ervaringen. Komt aardig overeen met wat ik dacht. We nemen idd steeds minder mee nu de kinderen wat groter worden, dus er is wel wat speling in ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeelezerT
kor952 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:30:

Ik had na het afstellen zodanig veel meer licht voor me op de weg dat ik de HUD feller moest zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-10-2024

jrk

IONIQ5 rijder

ik heb k heb 19" inch Good Year Vector 4Seasons Gen-3 SUV 235/55R19 105 W

geen winterband, maar all seasons dus. Géén problemen en geen gedoe met bandenwissels!

IONIQ5 rijder sinds 1-12-2021 | Connect+ | 73kwh | RWD | Shooting Star Grey (mat) | ....met inmiddels > 70.000 km op de teller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezi70
  • Niet online
Even bij de Adac kijken wat jij belangrijk vindt in een band.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• MBam
Net terug van Wintersport, hier wat bevindingen over de reis:

Overall: Het is goed te doen met de I5 op Wintersport, heerlijke reisauto met goed overzicht op de weg. Tevens is een kopje koffie terwijl je op de Autoroute rijdt een mooie plus. :)
- A Better Routeplanner is een mooie tool voor het plannen van lange reizen. Hij rekent wel redelijk conservatief dus dat is ook een goed gegeven.
- Noord-Frankrijk is de laadwoestijn. Na een stop in de Ardennen is de enige stop bij Metz in Hauconcourt. Deze stop zit op een groot parkeerterrein van de E.Leclerc. Dit is enerzijds leuk omdat je kan shoppen, maar er vindt wel vermenging in met mensen die komen shoppen. Heb hier niet hoeven wachten maar de 5 laadpalen waren hier bijna altijd wel bezet. Ter vergelijking: Tesla heeft hier 16-20 superchargers staan.
- Na Metz is Langres de eerste Ionity stop. Na Langres richting het zuiden zijn er veel opties wat plannen veel makkelijker maakt.
- Heen en terugweg heb ik gedaan met 6 laadstops (Peutie, Wellin, Hauconcourt, Langres, Macon, Abeau). Heb de 58 KW versie van de I5. Heel theoretisch zou 5 moeten kunnen maar dan moet je je snelheid significant aanpassen of dan kom je minder vol aan op eindbestemming. Vanuit de Franse alpen richting de randstad uiteindelijk gedaan in 13 uur.
- Heenweg: relatief rustig gereden. Bij elke stop tot 80% geladen wat er voor zorgde dat de volgende stop nog relatief veel in de accu zat (20-40%). Laadsnelheden maar tot 125KW. Latere stop tot 5% leeggereden en een warme accu. Vervolgens maximaal 175kW geraakt.
- Terugweg: andere strategie gehanteerd. Overal geladen tot 70-80%. Vervolgens lekker 130 rijden op de Autoroute. Verbruik richting de 29 kwh/100km maar overal wel lekker warme accu van 30 graden. Elke laadstop de max aangetikt (voor de 58kw versie) van 175KW. Bij de Fastned langs de A6 zelfs in 19 minuten 44 kW geladen, heel netjes als je het mij vraagt.
- Wat overal wel vermakelijk was: De gezichten van mensen te zien nadat je later aankwam met de I5 op een laadpunt, maar toch weer eerder vol was. :)

Tips:
- In geval van een overnachting voordat je de berg op gaat, 'even laden' op de ochtend valt vies tegen omdat de accu koud is.
- In het geval dat je kan laden bij je hotel/appartement in het hotel: ga niet tot 100% maar tot 90%. Bij 100% kan je niet meer regenereren en moet je opeens alles met de normale rem doen. Level3 naar beneden is veel comfortabeler en beter voor je remmen.
- Overdag rijden met een EV is velen malen relaxter dan 's nachts. Beter om dus vroeger te vertrekken. Overdag heb je namelijk nog wat te doen tijdens het laden. 's Avonds en 's Nachts ben je echt meer aan het wachten tot je weer door kan.
- Houd rekening dat een bergpas je zomaar 30% kost van je accu en dat er in de bergdorpen weinig openbare laadpunten zijn.
- Bij koud weer / mist, check je luchtinlaten in de voorgrill. Bij mij waren deze door ijs open blijven staan. Ook zat er rijp/ijs op de sensoren en de zijspiegels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUNkycCJAHc_ByQW9oCJyZaCVuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/alfLelMtrrreoLMwiB5U4pLs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJ92
MBam schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:53:
Net terug van Wintersport, hier wat bevindingen over de reis:

Overall: Het is goed te doen met de I5 op Wintersport, heerlijke reisauto met goed overzicht op de weg. Tevens is een kopje koffie terwijl je op de Autoroute rijdt een mooie plus. :)
- A Better Routeplanner is een mooie tool voor het plannen van lange reizen. Hij rekent wel redelijk conservatief dus dat is ook een goed gegeven.
- Noord-Frankrijk is de laadwoestijn. Na een stop in de Ardennen is de enige stop bij Metz in Hauconcourt. Deze stop zit op een groot parkeerterrein van de E.Leclerc. Dit is enerzijds leuk omdat je kan shoppen, maar er vindt wel vermenging in met mensen die komen shoppen. Heb hier niet hoeven wachten maar de 5 laadpalen waren hier bijna altijd wel bezet. Ter vergelijking: Tesla heeft hier 16-20 superchargers staan.
- Na Metz is Langres de eerste Ionity stop. Na Langres richting het zuiden zijn er veel opties wat plannen veel makkelijker maakt.
- Heen en terugweg heb ik gedaan met 6 laadstops (Peutie, Wellin, Hauconcourt, Langres, Macon, Abeau). Heb de 58 KW versie van de I5. Heel theoretisch zou 5 moeten kunnen maar dan moet je je snelheid significant aanpassen of dan kom je minder vol aan op eindbestemming. Vanuit de Franse alpen richting de randstad uiteindelijk gedaan in 13 uur.
- Heenweg: relatief rustig gereden. Bij elke stop tot 80% geladen wat er voor zorgde dat de volgende stop nog relatief veel in de accu zat (20-40%). Laadsnelheden maar tot 125KW. Latere stop tot 5% leeggereden en een warme accu. Vervolgens maximaal 175kW geraakt.
- Terugweg: andere strategie gehanteerd. Overal geladen tot 70-80%. Vervolgens lekker 130 rijden op de Autoroute. Verbruik richting de 29 kwh/100km maar overal wel lekker warme accu van 30 graden. Elke laadstop de max aangetikt (voor de 58kw versie) van 175KW. Bij de Fastned langs de A6 zelfs in 19 minuten 44 kW geladen, heel netjes als je het mij vraagt.
- Wat overal wel vermakelijk was: De gezichten van mensen te zien nadat je later aankwam met de I5 op een laadpunt, maar toch weer eerder vol was. :)

Tips:
- In geval van een overnachting voordat je de berg op gaat, 'even laden' op de ochtend valt vies tegen omdat de accu koud is.
- In het geval dat je kan laden bij je hotel/appartement in het hotel: ga niet tot 100% maar tot 90%. Bij 100% kan je niet meer regenereren en moet je opeens alles met de normale rem doen. Level3 naar beneden is veel comfortabeler en beter voor je remmen.
- Overdag rijden met een EV is velen malen relaxter dan 's nachts. Beter om dus vroeger te vertrekken. Overdag heb je namelijk nog wat te doen tijdens het laden. 's Avonds en 's Nachts ben je echt meer aan het wachten tot je weer door kan.
- Houd rekening dat een bergpas je zomaar 30% kost van je accu en dat er in de bergdorpen weinig openbare laadpunten zijn.
- Bij koud weer / mist, check je luchtinlaten in de voorgrill. Bij mij waren deze door ijs open blijven staan. Ook zat er rijp/ijs op de sensoren en de zijspiegels.

[Afbeelding]
Hoewel ik geen wintersport-fan ben, wel dank voor je uiteenzetting. Goed om te horen en weten!
Waar ik wel benieuwd naar ben, hoewel dat lastig te beantwoorden is wellicht:
Hoeveel laadstops zou je hebben op dezelfde route met de 73Kwh versie..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:35

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vorige week de auto ontvangen. Helaas waren beide sleutels beschadigd. Sleutels vervangen was prijzige aangelegenheid. Sleutels functioneren immers nog. Als compensatie voor ongemak mocht ik van de LM wat accessoires uitzoeken. Op zich net oplossing. Nu nog keuze maken wat het gaat worden...

Via Amazon leren hoesjes besteld voor de sleutels. De bruine van de week ontvangen en de zwarte moet nog geleverd worden. Persoonlijk vind ik het wel netjes uitzien zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWmJm_Z6E6qhJNJN1rPjjS7cBKI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KhvqzPqK3c6wu4LWRkc7ywed.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/didIoVnGlwRlgtM67d7X9ofCZP0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ie70XhmMgjZrOjK37XSX9sT8.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 12% gewijzigd door Daan_ op 26-01-2022 14:08 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBam
HJ92 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:58:
[...]
Hoewel ik geen wintersport-fan ben, wel dank voor je uiteenzetting. Goed om te horen en weten!
Waar ik wel benieuwd naar ben, hoewel dat lastig te beantwoorden is wellicht:
Hoeveel laadstops zou je hebben op dezelfde route met de 73Kwh versie..?
Als ik de A Better Routeplanner invul voor de 73 KW versie komen er ook 6 stops uit. Mede omdat je bovenop de berg graag met 50% wilt aankomen.

Wel zijn je laadstops iets minder lang, omdat je met een 58 KW versie soms naar 95% moet laden wat natuurlijk dan opeens lang duurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXS5-W13WPD6qH0Uia4GCkZMa_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4wE1GGpu58npLMvjWhWFXRj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJ92
MBam schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:04:
[...]

Als ik de A Better Routeplanner invul voor de 73 KW versie komen er ook 6 stops uit. Mede omdat je bovenop de berg graag met 50% wilt aankomen.

Wel zijn je laadstops iets minder lang, omdat je met een 58 KW versie soms naar 95% moet laden wat natuurlijk dan opeens lang duurt.

[Afbeelding]
Interessant, dank.
Heb inmiddels een ODB dongle besteld, lijkt me i.c.m. ABRP een mooie aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:35

-CJ

Not remastered

Daan_ schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:59:
Vorige week de auto ontvangen. Helaas waren beide sleutels beschadigd. Sleutels vervangen was prijzige aangelegenheid. Sleutels functioneren immers nog. Als compensatie voor ongemak mocht ik van de LM wat accessoires uitzoeken. Op zich net oplossing. Nu nog keuze maken wat het gaat worden...

Via Amazon leren hoesjes besteld voor de sleutels. De bruine van de week ontvangen en de zwarte moet nog geleverd worden. Persoonlijk vind ik het wel netjes uitzien zo.

[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi! Jammer alleen dat de knoppen niet helemaal kloppen voor de Ioniq 5 (knopje voor laadklep).

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MBam schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 14:04:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb het in december met 5 stops gedaan. Had even gepuzzeld en een iets andere route dan ABRP gedaan om Antwerpen en Brussel te vermijden.

Overigens was dat exclusief 1 laadsessie tijdens een overnachting bij Chambéry, maar dat had ik niet nodig gehad als ik de stop daarvoor verder had opgeladen. Dat was dan wel met aankomst van 10% geweest, maar er zijn laadpalen in dat dorp, dus prima.

Maar ik deel je conclusie over de reisauto. Prima te doen. De pauzes zijn voorbij voor je het door hebt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De resultaten van zomertest van de IONIQ 5 AWD met 19 inch (WLTP 460 km) in Noorwegen is hier terug te zien:

ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

In Noorwegen is de wintertest bezig m.b.t. bereik met temperaturen onder nul, maar nu 3 verschillende IONIQ 5 uitvoeringen:

code:
1
2
3
Hyundai Ioniq 5 2WD              WLTP 481 km/16,8 kWh 
Hyundai Ioniq 5 4WD (19-inch)    WLTP 460 km/17,7 kWh 
Hyundai Ioniq 5 4WD (20-inch)    WLTP 430 km/17,7 kWh

De eerste 2 hebben de 350 km gehaald en rijden nog, maar met de boordcomputer die nog 22 en 9 km aangeeft zal dit niet heel ver meer zijn.. Het lijkt erop dat de laatste gestopt is. Er staat: AFGELAST m 80 km rust, of dit is een verkeerde vertaling en de boordcomputer geeft nog 80 km restreikwijdte aan bij 300 km (Noors: TATT AV m 80 km rest). Frappant was dat op 250 km de boordcomputer met 20 inch nog 131 km (36%) aan gaf en de 19 inch 124 km (39%)

EDIT resultaat:
Hyundai Ioniq 5 4WD (19-inch) 369 km, -19,8% t.o.v. WLTP
Hyundai Ioniq 5 2WD:(19-inch) 408 km, -15,2% t.o.v. WLTP
Hyundai Ioniq 5 4WD (20-inch): niet uitgereden, reden niet bekend bij mij

[ Voor 19% gewijzigd door ZuinigeRijder op 27-01-2022 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:15:
De resultaten van zomertest van de IONIQ 5 AWD met 19 inch (WLTP 460 km) in Noorwegen is hier terug te zien:

In Noorwegen is de wintertest bezig m.b.t. bereik met temperaturen onder nul, maar nu 3 verschillende IONIQ 5 uitvoeringen:

code:
1
2
3

De eerste 2 hebben de 350 km gehaald en rijden nog, maar met de boordcomputer die nog 22 en 9 km aangeeft zal dit niet heel ver meer zijn.. Het lijkt erop dat de laatste gestopt is. Er staat: AFGELAST m 80 km rust, of dit is een verkeerde vertaling en de boordcomputer geeft nog 80 km restreikwijdte aan bij 300 km (Noors: TATT AV m 80 km rest). Frappant was dat op 250 km de boordcomputer met 20 inch nog 131 km (36%) aan gaf en de 19 inch 124 km (39%)

EDIT:
Hyundai Ioniq 5 4WD (19-inch) is gestopt: 369 km 18,8 kWh
Interessante test. De LR RWD is nog enigszins acceptabel met 408 km, 85% van de WLTP.

Bij de Enyaq is wat geks aan de hand: de AWD versie komt verder dan RWD. En de Model Y doet het ook erg goed met 88% van de WLTP in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 10:41
Bedankt voor de uiteenzetting @MBam! Ik ben de wintersport vakantie voor mijn 58KW versie aan het plannen. Vrijdag gaan we even kijken of we er met het hele reisgezelschap in passen (mezelf en vriendin + schoonouders + zoontje. Omdat de bank niet plat kan en onze skis en snowboards er niet in passen ga ik de towbox v1 + skihouder bestellen. Als we een beetje conservatief onze bagage inpakken (we hebben wasmachine en droger in appt), dan zou dit gewoon moeten passen als we de bank wat naar voren doen.

Ik zal na de vakantie ook verslag doen van de bevindingen - we gaan naar Oostenrijk, op die route zijn gelukkig wel wat meer snelladers als in Noord Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkcent
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-09 21:50
Ik heb een RWD versie met grote batterij en 19inch banden. Bij mij zitten ze er sinds ik de auto in december heb gekregen Continental WinterContact banden onder. Tot nu toe ervaar ik met ruim 3k op de teller helemaal geen trillingen. Ik ben ook erg te spreken over de banden!

https://www.autobandentes...d/winter/2021/205-55-r16/

Gezien de berichten hier op het forum kijk ik nog niet uit naar mijn Michelin primacy banden die er dit voorjaar onder worden gezet.. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superpioneer
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 31-05-2024
Klinkcent schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:14:
[...]

Ik heb een RWD versie met grote batterij en 19inch banden. Bij mij zitten ze er sinds ik de auto in december heb gekregen Continental WinterContact banden onder. Tot nu toe ervaar ik met ruim 3k op de teller helemaal geen trillingen. Ik ben ook erg te spreken over de banden!

https://www.autobandentes...d/winter/2021/205-55-r16/

Gezien de berichten hier op het forum kijk ik nog niet uit naar mijn Michelin primacy banden die er dit voorjaar onder worden gezet.. :F
Ik heb de orginele 19" Primacy banden eronder. Inmiddels 3500 km zonder trilling. Het kan dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Er zijn mij de afgelopen weken wat zaken opgevallen:

Groot licht assistent werkt niet. Gewoon niet, zelfs niet als de tegenligger op 30 meter genaderd is. Het 'auto' symbool gaat niet aan.

HUD: gaat elke keer terug naar de standaard mode, blijft niet in augmented reality mode na een herstart.

Herkennen jullie dit?

December software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
de meester01 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:31:

Groot licht assistent werkt niet. Gewoon niet, zelfs niet als de tegenligger op 30 meter genaderd is. Het 'auto' symbool gaat niet aan.
Heb je de verlichting op auto staan? HBA werkt niet als de verlichting op altijd aan staat... (😓)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Astronaut schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:35:
[...]

Heb je de verlichting op auto staan? HBA werkt niet als de verlichting op altijd aan staat... (😓)
Ik zag het net in een youtube tutorial 8)7

Thanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
HUD: gaat elke keer terug naar de standaard mode, blijft niet in augmented reality mode na een herstart.

Herkennen jullie dit?

December software.
Hier andersom: gaat van standaard telkens terug naar augmented. Ook december update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slvans
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 14:32
Diegene die naar Oostenrijk op wintersport gaan, nemen jullie sneeuwkettingen mee? Ik vind de sneeuwkettingen wel erg duur en heb bij mijn laatste auto (afgelopen vijf jaar) geen sneeuwkettingen gebruikt, daarvoor wel enkele keren. Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 10:03

mdeiman

Projet 45

slvans schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:28:
Diegene die naar Oostenrijk op wintersport gaan, nemen jullie sneeuwkettingen mee? Ik vind de sneeuwkettingen wel erg duur en heb bij mijn laatste auto (afgelopen vijf jaar) geen sneeuwkettingen gebruikt, daarvoor wel enkele keren. Hoe doen jullie dit?
Beetje (erg) off topic.

Blijft een keus hoeveel risico je wilt lopen. Is erg persoonlijk.

Zal natuurlijk net zo zijn dat als je ze een keer niet meeneemt, je ze net nodig hebt... :?

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PollenR
  • Laatst online: 19-11-2023

PollenR

RWD 58KW Lounge 19"

Tiggy80 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:38:
[...]

je moet alleen niet stoppen in de regen 8)7
Ik heb rain-x op de ruit gezet en dit helpt ook. Achterruit blijft behoorlijk schoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBam
Hangt er net af waar je in Oostenrijk zit. Als het een dorp is in een dal dan zal het wel loslopen. Ook wel eens gehad dat je voor het appartement nog 4 haardspelden van de hoofdweg moest. Iedereen kon toen mooi voor dat stukje kettingen omleggen.

Ik heb een tijd geleden een setje aangeschaft, maar hier mijn opsomming van destijds:
(1) Skoda (120 euro, levertijd maximaal 14 dagen, niet zelfspannend): https://shop.skoda.nl/aut...oda-sneeuwketting-19-inch
(2) Verigo S&G 280 SUV(150 euro, zou snel leverbaar moeten zijn, zelfspannend): https://www.sneeuwketting...-13-mm.-voor-zware-autos-
(3) Pewag (180 euro, 3 tot 7 werkdagen, zelfspannend): https://www.sneeuwkettingenstore.com/pewag-servo-suv-rsv-80a

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PollenR
  • Laatst online: 19-11-2023

PollenR

RWD 58KW Lounge 19"

Ik ben net naar Oostenrijk geweest en heb geen kettingen nodig gehad. Ons verblijf lag wel wat hoger en de laatste meters waren stijl en niet vrij gemaakt. Toch konden we gewoon naar boven rijden. De eigenaresse was verbaasd, omdat we geen AWD hadden.

58kw RWD. Banden: Dunlop wintersport 5 suv 19”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suffuhrt
ZuinigeRijder schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:15:

code:
1
2
3

EDIT:
Hyundai Ioniq 5 4WD (19-inch) is gestopt: 369 km 18,8 kWh
Nou ik doe vast iets fout, want mijn awd krijg ik niet onder de 21kw/100 in deze tijd. En dan rij ik rustig in eco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suffuhrt
Astronaut schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:35:
[...]

Bij mij wel hoor.
O ik lees verkeerd 🥸. Inderdaad staat ie op auto…….

[ Voor 10% gewijzigd door suffuhrt op 27-01-2022 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard-I5
  • Laatst online: 16-06 16:28
Er zijn mij de afgelopen weken wat zaken opgevallen:

Herkennen jullie dit?

December software.
Had ik ook een keer, toen stond de HUD op augmented, terwijl ik de dag daarvoor standaard had ingesteld. Ik heb de HUD toen weer op standaard gezet en het geheel opgeslagen onder geheugen optie 1 (alleen bij Lounge) van de bestuurder. Sindsdien staat deze altijd in standaard mode.
Dit alles met software van december.

Dus de HUD instellingen zijn gekoppeld aan de stoel instellingen.

Trotse eigenaar van: Ioniq 5 - Lounge, 19" RWD - 73 kWh, Mystic Olive Green - Teal/Light-gray

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 20:35
suffuhrt schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:53:
[...]

Nou ik doe vast iets fout, want mijn awd krijg ik niet onder de 21kw/100 in deze tijd. En dan rij ik rustig in eco.
Hou er rekening mee dat de snelheid in deze test een stuk lager ligt dan de gemiddelde nederlandse snelheid.
(in het overgrote deel van noorwegen mag je bijv. maar 80km/u)

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
Ik blijf me verbazen over het verbruik van de verwarming. Ik heb de warmtepomp. Ik rij regelmatig korte ritten van 20 min., heel rustig in Eco en nooit sneller dan 90 km/u, verwarming op 21° en Auto 1, buiten ongeveer 5°. Ik geraak in zo'n gevallen nooit onder de 20 kwh.

Gisteren bij wijze van test de Heater eens uit gezet. Ventilator nog aan gelaten om beslagen ruiten te voorkomen. Comfortabel is dat natuurlijk niet, maar resultaat: 15,8 kwh! Het is een RWD op 19 inch.

Ik probeer ook te kijken wat het verschil is qua verbruik tussen de verwarming op Eco modus en niet. Je moet telkens heel de menustructuur door om het aan/uit te zetten en naar het verbruiksscherm te gaan. Wetenschappelijk is het allemaal niet. Ik heb de indruk dat het rond de 0,3 kw scheelt. Soms iets meer, soms geen verschil. Qua comfort maakt het wat mij betreft niets uit: ook in Eco heb ik na een 10 à 20s al veel warme lucht. Dus geen idee wat het nut is van Eco op uit te zetten.
Pagina: 1 ... 71 ... 272 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic