kor952 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:23:
Als we nu eens allemaal een briefje of mailtje naar de importeur sturen (klantenservice@hyundai-motor.nl) waarin we onze grootste irritaties, na x maanden in de auto gereden te hebben, kenbaar maken. Voor mij staan er twee dingen boven aan de lijst nl. de verlichting, dim-licht is ver onder de maat op natte donkere wegen is de belijning nauwelijks zichtbaar en als tweede het irritante nerveuze stuurgedrag wanneer HDA2 actief is. Er zijn vast wel kleine andere zaken maar die willen me even niet te binnen schieten, en ik vind bovengenoemde zaken verreweg het belangrijkst.
Hi
KorRonald,
Ik vind dit een goed idee. Vraag is of we dit allemaal individueel moeten doen, of dat het helpt om het gezamenlijk te doen (misschien wel allebei). Die importeur gaat een standaard antwoord instellen dat je het maar met je dealer moet oppakken...
Misschien werkt het als we dit met een paar NL autovloggers zoals Ronald Tameling gaan regelen...
Ik zou willen toevoegen aan de lijst:
- Misleidende getallen over de beschikbare kofferruimte. Er is, vanaf het begin aangegeven 527 liter. Dit blijkt nu alleen te gelden voor de non-Bose versies. Andere versies hebben 499 liter. Dit betekent dat de ruimte onder de bodem wordt meegeteld en er dus feitelijk boven de bodem maar iets van 460 liter beschikbaar is. Dit is een enorme afwijking tov de geadverteerde waarde. In plaats van bijna gelijk aan de ID.4 (wat voor mij een serieuze koop afweging was) is het maar net ietsje meer dan de e-Niro.
- De plaatsing van de Subwoofer in ruimte onder de vloer is werkelijk idioot. Dit maakt de hele ruimte daar onbruikbaar. Waarom niet iets meer naar voren geplaatst (tegen de achterbank aan), zodat in ieder geval het bruikbare deel toegankelijk is? Maar waarom lukt het bij de EV6 wel om dit helemaal weg te werken en bij de Ioniq 5 niet?
- Automatische handgrepen zijn gecancelled voor de Lounge, terwijl deze in heel veel andere landen gewoon nog worden geleverd. Dit moet worden gecompenseerd op een nette manier. Maar daarnaast zijn de handmatige hangrepen onvindbaar in het donker en ook op de tast lastig te openen. Kan er niet een welkomstlampje ergens worden ingebouwd (in de spiegel bijv. gekoppeld aan het automatisch uitklappen en inklappen) dat de zichtbaarheid vergroot?
- trillende onderdelen in de achterdeuren, soms links, soms rechts. Heb nog niet kunnen achterhalen welke onderdelen precies trillen en wat er aan te doen is.
- Wisserloze achterruit werkt niet, ook niet met RainX erop. Dit is niet acceptabel en moet via een recall worden gefixt (ander ontwerp van de spoiler wellicht).
- Routeplanning met automatisch berekende laadstops. Ga eens in een Tesla rijden om te zien hoe dat hoort te werken...
- Het nog niet beschikbaar zijn van de trekhaken (zeer mondjesmaat), terwijl de auto al ruim een half jaar op de markt is en er direct bij alle bestellingen duidelijk is of er een trekhaak moet worden gemonteerd (ze kunnen moeilijk zijn overvallen door de hoeveelheid bestelde trekhaken).
- Verlichting zou volgens de dealer meebewegen, maar doet dat niet. Lichtopbrengst is inderdaad matig voor een auto in deze klasse.
- EDIT: hoe kon ik hem vergeten? De Automatische Tailgate werkt voor geen meter: inconsistent en met een enorm hoge fail rate.
Naast dus de HDA2 die je ook noemt. Ik heb nog niet op de originele 20" wielen/banden gereden. Kan dus zijn dat ik daar ook trillingsproblemen mee krijg, maar dat weet ik pas in maart/april.
Ik vind het verder idioot dat de ontwerpers deze auto niet aerodynamischer hebben gemaakt. Ze hebben duidelijk vorm boven functie gesteld en dat merk je echt op de snelweg. Cd 0,288 is misschien laag voor een fossiele SUV, maar is gewoon hoog in vergelijking met andere auto's in deze klasse zoals de Enyaq (0,257) en de Model Y (0,23). Dit resulteert in een onnodig hoog verbruik op langere stukken snelweg en hogere snelheid. En dat met allerlei noodgrepen zoals de verzonken handgrepen (zie boven) en de geen achterruitwisser (zie ook boven). Maar zelfs de ID.4 heeft met gewone handgrepen en een achterruitwisser een Cd van 0,28. En dan opschepperige filmpjes maken over aerodynamica...
[
Voor 19% gewijzigd door
bilgy_no1 op 14-01-2022 08:47
]