Afgelopen vrijdag hebben we onze Ioniq 5 lounge 73kwh Gravity gold opgehaald in Leeuwarden, met de hele familie in de trein (3,5 uur). We rijden graag elektrisch dus die trein is ook prima
Onze huidige (vorige) auto is een Leaf 2 dus we rijden al een tijdje met een EV. Om 13 uur waren we in Leeuwarden en om 15 uur waren we onderweg naar huis.
Nog even stoppen in Heerenveen dachten we voor een broodje. Toen we wilden vertrekken stopte ik mijn Samsung nog even in de USB poort, ik kreeg een melding over Android auto dat ik die niet kon instellen, prima dacht ik. Toen ik wilde wegrijden ging de auto niet meer in de R of D. Van alles geprobeerd maar niets lukte. Ik had op dit forum gelezen dat je de startknop 10 sec moest indrukken of uitstappen op slot en weer instappen. Maar helaas niets werkte, na een half uur werd mijn vrouw een beetje zenuwachtig, dus ging ik maar eens bellen met de mobility service. 'nee meneer u staat nog niet in ons systeem bel maar even met de dealer', helaas had de dealer aangegeven dat hij om 3 uur zou sluiten vanwege oudjaar. Dus ik kreeg het nummer van een dealer in Amsterdam. Uiteraard word je eerst door iedereen voor dom uitgemaakt, je trapt de rem niet in, je duwt niet hard genoeg op de startknop, je draait niet goed aan de knop. Maar goed na een tijdje wist de dealer het ook niet meer. Ik moest maar weer naar de mobility service bellen. Ik heb toen eerst toch mijn dealer even geprobeerd en jawel er was nog iemand. Hetzelfde riedeltje afgelopen maar hij wist het ook niet dus alweer het advies om de mobility service te bellen.
Bij de mobility service kreeg ik iemand anders aan de lijn en die zei gewoon dat het niet kon wat ik vertelde en dat het toch echt aan mij ligt.....
Uiteindelijk kreeg ik hem zover om iemand te sturen. Mijn vrouw ging inmiddels met 1 van de kinderen naar het station in Heerenveen dat er tenminste nog iemand thuis zou komen waar onze hond alleen zat, ze kon nog net de laatste trein halen, ze dacht dat ik niet meer thuis zou komen. Ik ben toen de auto uit gegaan en even rond gaan lopen met de kinderen. Na een half uur ongeveer kreeg ik een bericht van mijn vrouw dat de trein eraan kwam en ze vertrokken. Ik dacht toen nog 1 keer de auto te proberen en wat schetst mijn verbazing, hij deed het weer

Snel mijn vrouw opgepikt op het station en naar huis vertrokken. De navigatie deed het de hele weg niet, ik denk dat er iets is misgegaan met de navigatie of Android auto waardoor de auto de kluts kwijt was. Onderweg nog even 'getankt' bij Ionity Sevenum, van 20% naar 80% in ongeveer 20 minuten met een max vermogen van 145kw, daar was ik niet ontevreden over maar bij lange na niet de snelheid die beloofd wordt.
Ik ben wel benieuwd wat er nu mis is gegaan en ik hoop het niet nog eens mee te maken. Waar ik onderweg wel gek van werd was het scherm dat ik moest stoppen voor koffie, iedere 20km opnieuw.
Wat betreft het verbruik ben ik wel tevreden, gisteren met 60%, geschatte range 255km, vertrokken voor een rit van 45km (van 30 zone tot snelweg), bij aankomst had ik 51% over met een geschatte range van 218km.