Richard-I5 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:54:
Eerder op de A50 (vanaf A15 richting Arnhem) wel gemerkt dat de auto wat haperend door de bochten over de Rijn navigeerde. Als in de HDA2 bleef werken, maar het stuur nam steeds 'happen' uit de bocht. Alsof de wagen lang een geometrisch object reeds ipv. vloeiend door de bocht.
Ja, dit herken ik wel. Wat ik zelf doe om het vloeiender te krijgen is dit:
- vb bocht naar links
- de auto stuurt de bocht in naar links
- als de auto een bepaalde 'weerstand' heeft bereikt wil hij weer iets naar de rechterkant van de baan uitlopen
- op dat moment geef ik lichte tegendruk naar links.
- Ik houd het stuur als het ware op zijn plaats door het zachtjes tegen de 'weerstand' aan te houden.
En zo ook bij rechtuit rijden om het 'zwabberen' tegen te gaan (hoewel ik zwabberen een te groot woord vind).
Dit kost nauwelijks kracht en is prima te doen met de handen op schoot en de duimen in de hoeken van het stuur. Zo krijg ik ook geen waarschuwing over handen aan het stuur, maar wel relaxt rijden.
Op de 80 en 50 km per uur wegen heeft de HDA2 het een stuk lastiger. Valt wel eens weg, rotondes kan de auto helemaal niets mee en vluchtheuvels zijn ook niet zijn ding.
Eens. Officieel is het buiten de snelweg niet HDA2 dat werkt, maar gewoon de Lane Follow Assistant.
Ik vind dat ie er snel de brui aan geeft als het maar een beetje op een bocht begint te lijken. Wat me er vooral aan stoort is dat hij midden in de bocht het stuur loslaat en dat je hier alleen maar heel subtiel voor wordt gewaarschuwd doordat het stuurwiel grijs wordt ipv groen. Overal word je voor gewaarschuwd met bliepjes en pingeltjes, maar niet voor: "ik stop halverwege de bocht met sturen, neem het even over"...
Aan de andere kant: het gebeurt zo frequent dat het totaal onwerkbaar zou zijn door continu gepiep. Gelukkig is het in de gaten te houden via de HUD, alleen heeft niet iedere versie die optie.
Voor mijzelf geen punt ik ben op dit moment vooral aan het uitzoeken waar de grens van de auto ligt. Zo ben ik ook nog op zoek naar een goede manier om tot stilstand te komen. Ik zat met 30 km per uur al bijna op een voorganger. Dan krijg je een rode driehoek met uitroepteken, die de hele HUD beslaat. Niet te missen en erg effectief kan ik je zeggen.
iPedal is in mijn ervaring helemaal niet intelligent (wat zo'n i meestal impliceert). Hij stopt niet voor een stoplicht, stoplijn of voorligger. Je moet echt zelf aanvoelen wanneer je los moet laten om op de juiste plek tot stilstand te komen.
De Smart Cruise Control stopt wel als je voorligger afremt. Je moet alleen we opletten als die nog net door groen gaat en je zelf moet remmen, want ook dit systeem herkent geen stoplichten.
Ik heb nu de recuperatie in Auto stand 1 staan en denk dat ik van daaruit verder ga verfijnen. Ik wil eigenlijk alles met de linker flipper kunnen doen. Maar regelmatig is de rem toch handiger en effectiever. Bovendien kan ik de rem goed doseren en daarmee de auto geleidelijk tot stilstand brengen. Ik heb nog veel te oefenen.
Je kunt ook de linker flipper ingedrukt houden om volledig tot stilstand te komen.
Zelf rijd ik meestal in SCC overigens.