PeMo1965 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:37:
Hallo allemaal, ik heb al sinds half maart een Enyaq IV80 in bestelling staan, maar je raadt het al, die gaat niet meer op tijd komen vanwege de bijtelling. Mijn wagenparkbeheerder heeft bij de leasemaatschappij een optie genomen op een Ionic 5 LR style die al op kenteken 2021 staat. Deze is ruim 7000 euro goedkoper dan de Enyaq en zover ik kan zien even groot. Ga ik hier gelukkig mee worden? Zijn er al eigenaren die de RWD LR Style hebben en die wat nuttige info hebben over de voor- en nadelen? Maandag moet ik beslissen. Op zo’n korte termijn switchen valt niet mee als je al 9 maanden bezig bent met een andere auto
De Enyaq is wel een stukje groter qua bagage: 585 liter vs iets van 500 boven de dubbele bodem in de I5. Als het een RWD is komt daar nog 57 liter bij in de frunk, daar kun je de kabels en andere auto troepjes opbergen, zodat de koffer ook echt vrij is.
Dit is echter de ruimte tot de bovenrand van de achterbank. Daarboven is de Enyaq echt nog een stuk ruimer door de minder afgevlakte vorm.
Met de banken plat is de Enyaq dan ook iets van 100 liter ruimer. Wel heeft de I5 de mogelijkheid om de achterbank naar voren te schuiven om extra laadruimte te creëren. Dit gaat wel ten koste van de beenruimte achter, maar ik kan er dan met 1,80 meter nog wel prima zitten.
Verder hangt het erg van de opties af die je had uitgekozen bij de Enyaq in hoeverre het vergelijkbaar is qua luxe. Ik vind de Style al erg compleet uitgevoerd met bijv de Highway Driving Assist (Lane Follow, filerijden). Dat is bij de Enyaq een dure optie.
Voor lange afstanden is de Enyaq iets zuiniger en komt ie dus iets verder. Dit maakt de I5 dan weer ruimschoots goed door veel sneller te laden. Zelfs in de winter (batterij laadt minder snel als deze koud is) is de I5 nog sneller dan de MEB auto's. En er komt een batterij voorverwarming optie voor de I5. Ik weet niet of dat ook voor de Style zonder warmtepomp en batterijverwarming gaat werken.
Ik had zelf eerst een ID.4 in bestelling, maar toen die erg vertraagd was (en zonder duidelijke levertermijn) ben ik overgestapt naar de Ioniq 5 (Lounge). Bevalt prima en de eerste lange reis verliep prima qua laden. Geen moment echt op de auto hoeven wachten die was klaar voordat wij allemaal hadden geplast, wat hadden gegeten etc.
Weet dat er een aantal mogelijke issues zijn, maar degene waa hier het meest over wordt gesproken gaat over het gedrag van de HDA2. Ik weet niet of dat ook bij de HDA1 van de Style speelt.
Maar goed, mooiste is als je nog even een proefrit kunt maken. En een lease is per definitie tijdelijk, plus het belastingvoordeel... En dan nog goedkoper... Klinkt logisch om het te doen.
[
Voor 3% gewijzigd door
bilgy_no1 op 25-12-2021 20:48
]