• Naaldhak
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-05 15:33
Ik zou het fijn vinden als alle berijders die last hebben van trillingen of een falende HDA2 en gezwabber dat in elk geval melden bij Hyundai NL op facebook, door onder de mooie foto van de I5 even de ervaring te posten want dat ligt gevoelig daar en ze reageren direct. Hier kijken ze niet volgens mij en praten we alleen tegen elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HJ92
  • Laatst online: 17-07-2023
Op het Duitse forum is bevestigd vanuit een dealer dat het lijkt te liggen aan foute kalibratie van de camera, wat het zigzaggen veroorzaakt.
Dus ik laat dat in januari opnieuw doen door de dealer, kijken of dat werkt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Volgens mij probeert Hyundai je aan alle kanten te helpen maar ik blijf je toon wat zuur vinden (ook op FB). wat is je verwachting, dat Hyundai alles binnen 24 uur oplost/ Ja natuurlijk is het balen dat het niet werkt zoals je wilt maar bij dit soort model introducties kan er natuurlijk altijd een exemplaar tussen zitten waarbij 1 of meerdere functies niet goed werken. Je zegt zelf een maandag ochtend model, tja, je kan pech hebben.

Jammer dat je iedereen aanspoort om onder een post van Hyundai op Facebook te gaan klagen, je hoort ook van je collega forummers dat het in de basis gewoon kan werken dus er zal heus een oplossing voor komen. En als het je echt niet zint is je toch al aangeboden de koop te ontbinden? Doe dat dan fijn en koop een Enyaq, een Mach-E oid. Ook die modellen kennen meer dan genoeg opstartprobleempjes.

volgens mij zijn er een paar gekende problemen:

- Cold gate (komt een update voor)
- ventilatie/kachel (bekend probleem dat ze ook op gaan lossen)
- Trillingen (meestal veroorzaakt door hoogteslag in de banden)
- HDA, dit is natuurlijk een bekend probleem waarvoor nu een oplossing lijkt te bestaan (kalibratie). Als dat het is zou het gewoon moeten werken zoals het hoort en zoals het nu ook werkt bij vele Ioniq 5 rijders

• HJ92
https://photos.app.goo.gl/UwkYuWvkDZkDJA6eA

Even geprobeerd wat zichtbaar te maken

• Naaldhak
Markprinsen schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:31:
Volgens mij probeert Hyundai je aan alle kanten te helpen maar ik blijf je toon wat zuur vinden (ook op FB). wat is je verwachting, dat Hyundai alles binnen 24 uur oplost/ Ja natuurlijk is het balen dat het niet werkt zoals je wilt maar bij dit soort model introducties kan er natuurlijk altijd een exemplaar tussen zitten waarbij 1 of meerdere functies niet goed werken. Je zegt zelf een maandag ochtend model, tja, je kan pech hebben.

Jammer dat je iedereen aanspoort om onder een post van Hyundai op Facebook te gaan klagen, je hoort ook van je collega forummers dat het in de basis gewoon kan werken dus er zal heus een oplossing voor komen. En als het je echt niet zint is je toch al aangeboden de koop te ontbinden? Doe dat dan fijn en koop een Enyaq, een Mach-E oid. Ook die modellen kennen meer dan genoeg opstartprobleempjes.

- HDA, dit is natuurlijk een bekend probleem waarvoor nu een oplossing lijkt te bestaan (kalibratie). Als dat het is zou het gewoon moeten werken zoals het hoort en zoals het nu ook werkt bij vele Ioniq 5 rijders
Wat een onzin, de dealer had dat al lang gedaan natuurlijk, wie zegt dat het alleen maar calibratie is.??? en ik ben niet enige met dit probleem lees eens goed in dit forum. Waarom zouden we niet een normaal functionerende auto mogen eisen volgens jou ?? Natuurlijk ben ik zuur man als ik een auto krijg waarbij de achterklep er al scheef in stond bij de aflevering en de auto heftig trilde en de HDA2 gevaarlijk voelt, ik heb geen lease maatschappij achter me staan en vindt dat ik en vele anderen een fatsoenlijk product mogen verwachten. Overigens de banden waren vervormd en op internationale fora is het een bekend probleem. Als zaken oplosbaar zijn houd ik de auto maar als ze dat niet zijn lever ik hem in, dat jij voor mij al een Enyaq reserveert is mooi maar ik had voor deze gekozen en wel net zo een goed exemplaar als jij rijd.

[ Voor 7% gewijzigd door Naaldhak op 23-12-2021 09:51 ]

• HJ92

• Naaldhak
Ja precies zo dus dat is een goed bewijs.

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
Filmpjes zien eruit als wat ik ook ervaar (veel te veel stuurcorrecties). Dit vind ik ook zeer irritant tijdens het licht vasthouden van het stuur en ik hoop ook dat het opgelost kan worden.
Echter ervaar ik niet dat de auto hierdoor zwabbert (en mijn mede reizigers ervaren dit dus ook niet).

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:21

MicheldeGoey

Project 45

Naaldhak schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:20:
[...]
...het blijft raar dat met name de P45 series geen problemen hebben met de HDA2. Ik zie YouTube video' s met voorbeeldige rij assistentie en geen gezwabber.
Mijn P45 is anders een heuse flipperkast. Het systeem is onbruikbaar.

Overigens heb ik stiekem wel geconcludeerd dat de P45 wat zorgvuldiger lijkt te zijn gebouwd, het waren de eerste exemplaren en de vaandeldragers voor alle tests.

Edit.
Zojuist een afspraak gemaakt met mijn garage. Er staat nog een update open en de camera's worden gekalibreerd.

Ik ga ervan uit dat het een software-issue moet zijn omdat Hyundai het in andere modellen wel voor elkaar heeft.

[ Voor 36% gewijzigd door MicheldeGoey op 23-12-2021 10:30 ]

• HJ92
https://photos.app.goo.gl/vvPW3Xs2ALMbvjfC6

Hier zie je wellicht dat hij ook niet in het midden centreert maar veel te veel tegen de middenlijn zit.

De ene keer is het storender dan de andere keer maar de auto gaat wel heen en weer en dat zeggen mijn gasten wel;)..
Geeft gewoon een wat onveilig en zenuwachtig gevoel.
Hopelijk is het na kalibratie van de camera beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBam
  • Laatst online: 12-12-2024
rreevvss schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:28:
De winter is gestart. Hoe is het rijbereik nu van de i5?
De 58kW versie haalt afgelopen week ongeveer 290-300km.

Woon-werk van 65km enkele reis, grootste deel snelweg met een snelheid van gemiddeld 110 op de snelweg.
Binnentemperatuur 19 graden, en afgelopen dagen elke ochtend de voorverwarmstand aan, niet aan de paal staand. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-06 14:36

"Even" een koop ontbinden is niet zo gemakkelijk.
Feit is (en ik spreek uit eigen werkervaring), dat klachten in veel gevallen slecht aankomen bij een producent. Hetzij in aantal, hetzij qua omschrijving. Tevens is er vaak weinig aan de hand als er maar 1 klacht binnenkomt.
Hoe meer klachten er zijn cq. hoe meer men dit als klacht binnen krijgt, des te meer prioriteit men er als producent aan hangt.

Dus zo raar is het niet om op te roepen eventuele problemen te melden.
Achterover zitten en wachten geeft iig geen signaal aan de producent.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

Tussen de 380 en 390 km op een 90% lading.

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:11

cooper_s1

MINI's rule

Even een vraagje, in principe moet je toch je handen aan het stuur houden?
In mijn Seat Ateca (net opgehaald door de LM ivm de Lounge die eraan komt) die ook een LKA heeft
gebeurde exact hetzelfde als je geen handen aan het stuur hield. Gaat ping pongen zeg maar.
En waarschuwen dat je je hand(en) aan het stuur houdt.
Is het systeem niet gewoon zo ingeregeld dat het ervan uit gaat dat je je hand(en) aan het stuur houdt?
Dat geeft een lichte tegendruk iig en zorgt dat het soepel rijdt. Zo werkte het in de Ateca ook.
De Ateca ging ook nog verder dat na de 1ste waarschuwing om je handen aan het stuur te houden
een 2de, veel luidere, waarschuwing gaf, daarna na een tijdje zelfs een tikje op de rem (echt héél kort) en daarna probeerde de auto rustig te stoppen...
Dat om te zorgen dat als je flauw gevallen was oid of bewusteloos geraakt was om een of andere reden de auto zelf veilig stopt. Zou de Ioniq 5 dat ook hebben?

• Stephan1337
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-03 19:53
Wel interesant om te lezen dat aantal dealers het probleem niet herkennen...

De Hyundai dealer in Arnhem is volledig op de hoogte van het gezwabber. Als je een auto gaat testrijden wordt, de auto 'voor gereden' en wordt het HDA systeem alvast voor je uitgeschakeld.

Als je vervolgens toelichting vraagt waarom dit systeem uitgezet wordt tijdens de rit, wordt vermeld dat dit de rijervaring mogelijk negatief kan beinvloeden. Als je geen ervaring hebt met laneassist kan dit vervelend zijn... Er wordt niks verteld over dat het systeem gewoon niet goed werkt.

Sales > Service :) ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
HJ92 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:00:

Hier zie je wellicht dat hij ook niet in het midden centreert maar veel te veel tegen de middenlijn zit.

De ene keer is het storender dan de andere keer maar de auto gaat wel heen en weer en dat zeggen mijn gasten wel;)..
Geeft gewoon een wat onveilig en zenuwachtig gevoel.
Hopelijk is het na kalibratie van de camera beter.
Dank voor het posten van deze video's. Dat maakt het veel helderder waar we het over hebben.

Dit is namelijk precies wat ik ook heb. Alleen ik duid het als een 'nerveus systeem' en anderen als zwabberen of flipperen. Onder dat laatste versta ik echter 'heen en weer kaatsen tussen de lijnen' en dat is hier niet aan de orde.

Dus mensen als bijv. @MicheldeGoey kunnen aangeven of dit filmpje ook laat zien wat zij ervaren dan hebben we iets meer duidelijkheid. Als dit het namelijk niet is, maar er ook echt wordt geflipperd, is er namelijk sprake van twee verschillende problemen.

Wat ondertussen wel helpt is om het stuur wat steviger vast te houden en iets tegendruk te geven (sowieso zul je van Hyundai de feedback krijgen dat je te allen tijde de handen aan het stuur moet houden...). Dan rijdt het wel iets rustiger. Ook merkte ik op de Franse Autoroute bij 140 km/h dat het systeem wat rustiger werd. Maar dat is natuurlijk geen oplossing in Nederland...

Hoe dan ook, wat hier te zien is, voldoet niet aan wat je mag verwachten van zo'n systeem. En heel goed dus om dit te melden bij Hyundai. Ik doe alleen niets op Facebook, dus erg irritant dat ze alleen daar hun feedback ophalen. De route via de dealer levert in mijn ervaring met de handgrepen weinig op bij Hyundai. Wellicht moeten we Carmaniac nog maar eens activeren op dit onderwerp.

Als we via Linkedin rechtstreeks bij de Nederlandse CEO terecht kunnen, dan gebruik ik die route ook graag. Niet alleen voor dit onderwerp, maar ook voor de ontbrekende handgrepen, roze uitgeslagen panelen, irritante resonantie in de portier rechtsachter, ontbrekende navigatie met laadstop planning, kleinere koffer dan geadverteerd, etc. Dit brengt het merk Hyundai namelijk ernstige schade toe, en ik zal voor een volgende auto niet snel weer een Hyundai kiezen als deze zaken niet snel en goed worden opgelost.

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

@bilgy_no1
Bij mij gedraagt het stuur zich zoals in het filmpje van @HJ92, geen moment in rust.
Inmiddels lijkt het na enkele updates slechter geworden. Vijf maanden geleden kon ik de auto zelfstandig afritten laten nemen. Bij een poging vorige week, schakelde het systeem midden in de bocht plotseling uit en moest ik snel de vangrail vermijden.

Net een afspraak gemaakt met de garage o.a. voor kalibreren van de camera's.
Ik heb er vertrouwen in dat het uiteindelijk wordt opgelost.

• revo37
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-06 21:13
Ik heb de vorige infotainment update nog niet gedaan, maar zie dat er al weer een nieuwe is. Weet iemand of je ze dan beiden moet doen of volstaat de nieuwe?

• Sjoerdvt
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-04 12:08
mdeiman schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:52:
[...]

Huh? Waarom zou je dit zo willen doen? Je hoeft toch alleen maar even het P knopje in te drukken?
Dan heb ik verder nergens last van.
Helaas werkt dit niet bij iedereen zo en veroorzaakt de fietsdrager bij achteruitrijden een noodstop.

• Sjoerdvt
kor952 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:31:
[...]

Ik denk van wel omdat bij versie 211112 het zwabberen heel duidelijk merkbaar was en bij versie 211117 was het wel heel erg rustig, en nu is het stuur weer iets onrustiger (niet het weggedrag) maar niet zo erg als de versie uit maart die er origineel op zat.
Die ervaring heb ik in het geheel niet bij de verschillende infotainment software versies. Sterker nog; het zijn bijna dagkoersen (ongeacht de software versie). Soms werkt het zoals het zou moeten maar meestal is het zwabberen. Wat bijzonder is; op hetzelfde stuk weg kunnen de ervaringen bij mij echt per dag verschillen.

• Gerrit-GTi
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 30-04-2023
Sjoerdvt schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:30:
Hierbij de tip voor de I5 rijders met trekhaak, fietsdrager en de irritante emergency break bij het achteruitrijden.
Je kunt de emergency break uitzetten.[Afbeelding]
[Afbeelding]
begrijp ik je bericht nou goed? Moet je een van de veiligheid features uitschakelen om dit te voorkomen?
Lijkt me een tijdelijke oplossing toch? Want als de trekhaak niet in gebruik is wil je dat wel weer aan hebben lijkt me?

Hopelijk is dit een work-a-round in afwachting van een fix via de dealer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gerrit-GTi schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:18:
[...]

begrijp ik je bericht nou goed? Moet je een van de veiligheid features uitschakelen om dit te voorkomen?
Lijkt me een tijdelijke oplossing toch? Want als de trekhaak niet in gebruik is wil je dat wel weer aan hebben lijkt me?

Gewoon de parkeersensors uitzetten na starten wanneer er iets aan de trekhaak hangt. En dat kan makkelijk. Kort op de P knop drukken onder het infotainment en daarna langer dan 2 seconden, dan zijn de parkeersensoren uit tot de volgende start O-) Maar dan moet je er wel aan denken.....anders wordt je er wel aan herinnerd :+

• HJ92
cooper_s1 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:40:
[...]

Even een vraagje, in principe moet je toch je handen aan het stuur houden?
In mijn Seat Ateca (net opgehaald door de LM ivm de Lounge die eraan komt) die ook een LKA heeft
gebeurde exact hetzelfde als je geen handen aan het stuur hield. Gaat ping pongen zeg maar.
En waarschuwen dat je je hand(en) aan het stuur houdt.
Is het systeem niet gewoon zo ingeregeld dat het ervan uit gaat dat je je hand(en) aan het stuur houdt?
Dat geeft een lichte tegendruk iig en zorgt dat het soepel rijdt. Zo werkte het in de Ateca ook.
De Ateca ging ook nog verder dat na de 1ste waarschuwing om je handen aan het stuur te houden
een 2de, veel luidere, waarschuwing gaf, daarna na een tijdje zelfs een tikje op de rem (echt héél kort) en daarna probeerde de auto rustig te stoppen...
Dat om te zorgen dat als je flauw gevallen was oid of bewusteloos geraakt was om een of andere reden de auto zelf veilig stopt. Zou de Ioniq 5 dat ook hebben?
Nee, je kunt theoretisch gezien een aantal seconden zonder handen aan stuur rijden. Daarna geeft hij een pop-up handen aan het stuur en na weer een aantal seconden komt er geluid bij. Daarna schakelt het systeem uit.
Veiligste is uiteraard handen aan stuur houden. Het blijven (voorlopig) hulpmiddelen.
Maar het zenuwachtige sturen waarover we spreken heeft hier niet mee te maken.

• Sjoerdvt
bilgy_no1 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:31:
[...]

De auto kan nog helemaal niet automatisch afritten nemen. Dan is het niet zo gek dat het mis gaat.

In bepaalde bochten laat de auto het sturen regelmatig afslaan. Het stuursymbool wordt dan grijs ipv groen. Dat ondsrvind ik bij sommige afritten en klaverblad, maar vooral binnen de bebouwde kom. Erg irritant en ook gevaarlijk, want in deze situatie is er juist ping (voor zowat alles een ping, maar niet als ie stopt met sturen...).

Maar dat is wat anders dan het "nerveuze stuur" of "flipperkast" effect. En gezien bovenstaande voorbeeld is mij nog steeds niet duidelijk of er nu sprake is van technische verschillen tussen de auto's, of verschillende verwachtingen/belevingen van de bestuurders, of een combinatie van beide.

Begrijp me niet verkeerd, in beide gevallen klopt het niet. Ook het nerveuze stuur rijdt niet altijd aangenaam en moet worden verbeterd. Als het echt zwabberen wordt is het gevaarlijk en nog urgenter.

Zoals gezegd, in mijn geval duid ik het meer als nerveus en kan ik het in toom houden door het stuur wat lichte tegendruk te geven.

Het systeem is niet bedoeld om heel licht twee vingers tegen het stuur aan te houden. In dat geval wordt het heftiger en krijg je heel snel de waarschuwing "handen aan het stuur".

Als je uit een Tesla komt snap ik dat je andere verwachtingen hebt...
Ik kom uit een Hyundai Kona Electric. Dus dat is mijn referentiekader, werkte daar perfect. En het zwabberen van de I5 is gewoonweg belachelijk en soms ronduit gevaarlijk, met name de rare stuurcorrecties in flauwe bochten.
Wat verder opvalt is dat het groene stuurtje veel minder snel ook de B wegen belijning pakt. Soms zelf niet de snelweg belijning, ook dit deed de Kona stukken beter, inclusief het langer vasthouden van autosteer in bochten. Op de I5 is de combinatie hardware/software voor deze functie alles behalve volwassen.
Of er zit idd een productiefout in, want het blijft merkwaardig dat voornamelijk P45 rijders dit probleem schijnbaar niet hebben.

• Gerrit-GTi
ZuinigeRijder schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:21:
[...]

Gewoon de parkeersensors uitzetten na starten wanneer er iets aan de trekhaak hangt. En dat kan makkelijk. Kort op de P knop drukken onder het infotainment en daarna langer dan 2 seconden, dan zijn de parkeersensoren uit tot de volgende start O-) Maar dan moet je er wel aan denken.....anders wordt je er wel aan herinnerd :+
Nee precies dat stukje "dan moet je er wel aan denken" :F

Bij de personen die hier geen last van hebben regelt de auto (software) dit zelf?

• HJ92
MBam schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:05:
[...]

De 58kW versie haalt afgelopen week ongeveer 290-300km.

Woon-werk van 65km enkele reis, grootste deel snelweg met een snelheid van gemiddeld 110 op de snelweg.
Binnentemperatuur 19 graden, en afgelopen dagen elke ochtend de voorverwarmstand aan, niet aan de paal staand. ;)
Dat vind ik een knappe prestatie. Ik rijd woon-werk 84km per dag.
Daarin rij ik klein stukje snelweg, voornamelijk provinciale wegen.
Verbruik nu in de achterliggende dagen zo'n 15% per enkele rit, dus 30% per dag.
Zo'n 23Kwh per 100 km.
Omgerekend zou ik dus met 100% zo'n 310 Kilometer kunnen rijden.
En dat met een 73Kwh Lounge RWD

• kor952
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

Sjoerdvt schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:18:
[...]

Die ervaring heb ik in het geheel niet bij de verschillende infotainment software versies. Sterker nog; het zijn bijna dagkoersen (ongeacht de software versie). Soms werkt het zoals het zou moeten maar meestal is het zwabberen. Wat bijzonder is; op hetzelfde stuk weg kunnen de ervaringen bij mij echt per dag verschillen.
Omdat het iedere keer anders is heb ik het aan de verschillende software versies opgehangen, mijn ervaring komt redelijk over één met de filmpjes die hier gepost zijn. Ik heb ook wel gehad dat de slinger beweging nog veel erger was als in deze filmpjes ik moest echt voorkomen dat ie een halve meter over de strepen ging, zo wel links als rechts. Ondanks ik zelf niets doe op FB zal ik een proberen met de account van mijn vrouw daar ook een reactie achter te laten. En voor alle duidelijkheid ik heb een P45.

3000Wp op 't dak

• Sjoerdvt
Gerrit-GTi schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:18:
[...]

Klopt, alhoewel de importeur in Australië zegt dat dit de definitieve workaround is. Maar ja, de kennis van importeurs schat ik niet echt hoger in dan die bij de dealers.
Schijnbaar doet het probleem zicht niet voor bij aanhangers, dat heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd.

• Sjoerdvt
HJ92 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:25:
[...]

Verbruik nu in de achterliggende dagen zo'n 15% per enkele rit, dus 30% per dag.
Zo'n 23Kwh per 100 km.
Dat is ook precies mijn bereik in de winter. (ook RWD lounge met 20 inch)

• Sjoerdvt
kor952 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:26:
[...]

Omdat het iedere keer anders is heb ik het aan de verschillende software versies opgehangen, mijn ervaring komt redelijk over één met de filmpjes die hier gepost zijn. Ik heb ook wel gehad dat de slinger beweging nog veel erger was als in deze filmpjes ik moest echt voorkomen dat ie een halve meter over de strepen ging, zo wel links als rechts. Ondanks ik zelf niets doe op FB zal ik een proberen met de account van mijn vrouw daar ook een reactie achter te laten.
Okay, goed te horen dat het bij jou dus ook een soort "dagkoersen" zijn.
Vrij recent op de A12 duurde het zelfs 10 minuten voordat het systeem überhaupt naar een groen stuurtje wilde, bleef maar grijs....
Allemaal klachten die ik in de Kona dus met lane assist en autosteer in 3 jaar nooit heb gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revo37
  • Laatst online: 16-06 21:13
amw82 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:55:
[...]

Filmpjes zien eruit als wat ik ook ervaar (veel te veel stuurcorrecties). Dit vind ik ook zeer irritant tijdens het licht vasthouden van het stuur en ik hoop ook dat het opgelost kan worden.
Echter ervaar ik niet dat de auto hierdoor zwabbert (en mijn mede reizigers ervaren dit dus ook niet).
Zo zit ik er ook in. Veel lichte stuurcorrecties, maar ik ervaar ook geen geslinger/gezwabber in de baan. Inderdaad wel dat de auto soms veel links/rechts van de baan aanhoudt in plaats van het midden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdvt
[quote]HJ92 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:00:

Die ervaring heb ik alleen bij dubbele midden belijning. En... eerlijk is eerlijk, dat probleem had de Kona electric ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Markprinsen
Naaldhak schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:47:
[...]

Wat een onzin, de dealer had dat al lang gedaan natuurlijk, wie zegt dat het alleen maar calibratie is.??? en ik ben niet enige met dit probleem lees eens goed in dit forum. Waarom zouden we niet een normaal functionerende auto mogen eisen volgens jou ?? Natuurlijk ben ik zuur man als ik een auto krijg waarbij de achterklep er al scheef in stond bij de aflevering en de auto heftig trilde en de HDA2 gevaarlijk voelt, ik heb geen lease maatschappij achter me staan en vindt dat ik en vele anderen een fatsoenlijk product mogen verwachten. Overigens de banden waren vervormd en op internationale fora is het een bekend probleem. Als zaken oplosbaar zijn houd ik de auto maar als ze dat niet zijn lever ik hem in, dat jij voor mij al een Enyaq reserveert is mooi maar ik had voor deze gekozen en wel net zo een goed exemplaar als jij rijd.
Ik zeg ook niet dat je de enige bent. Inmiddels zijn er honderden/duizenden Ioniq's uitgeleverd en wordt mondjesmaat door dealers het probleem onderkend. Het is schijnbaar een platform breed probleem (E-GMP) want EV6 eigenaren hebben het ook soms. Je hebt de auto zelf sinds eind november. Ik vraag me dan af of het reëel is dat je binnen 3 weken een oplossing voor al je problemen mag verwachten.Je hebt al nieuwe banden gekregen om het trillen op te lossen en ik neem aan dat de klep er nu wel recht in hangt.

Ook voor Hyundai zijn dit wellicht nieuwe zaken waarvoor ze updates moeten schrijven en eventueel een terugroep actie etc. Ik hoor veel verhalen dat dealers meewerkend zijn (banden/velgen omwisselen tegen trillen, balanceren, etc.) maar een oplossing vergt tijd want dealers zelf zijn ook maar in afwachting van Hyundai NL of global.

HDA2 is een mooie optie maar ook uit te schakelen waarna je een fijn rijdende auto hebt (hoop ik dan). Ik zou lekker die functie even uitschakelen totdat er een goede update of oplossing komt en gewoon met je dealer of Hyundai NL in gesprek blijven. Maar of je de CEO van Hyundai NL op moet zoeken op LinkedIn om je probleem aan te kaarten?

Ik hoop dat je problemen snel opgelost zijn en je kan genieten van je Ioniq. De mijne is er nog niet (komt in het voorjaar) en ja, ook ik heb er hard voor gespaard en geen leasemaatschappij achter me staan.

• MBam
HJ92 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:25:
[...]

Zo'n 23Kwh per 100 km.
Vanochtend was de reis gemiddeld 19,8 kW/100km, maar ik had wel wind mee :)

• sayguy
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-06 00:08
Wat is jullie ervaring met het trillen van het stuur bij Lane Assist als je over de belijning heen rijdt?

Ik hoor de 'trilmotor' meer dan dat ik hem voel. Het trillen is bijna niet voelbaar. Ik heb het idee dat het onderdeel niet goed 'aangesloten' is of niet goed contact maakt, waardoor de overbrenging van het trillen niet wordt overgebracht op het stuur. Of hoort het juist heel subtiel aanwezig te zijn?

• kor952
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

Sorry hardstikke off topic maar.....Ik ben een complete newbie vwb FB maar waar kan ik de berichten/klachten vinden over de slechte HDA? Ik kom tot HyundaiNederland en dan onder 'meer' community maar vind daar niets over HDA.

[ Voor 24% gewijzigd door kor952 op 23-12-2021 12:37 ]

3000Wp op 't dak

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:22
Ik heb iets irritants. Als ik de achterklep open gaat deze 5/10x zelf weer dicht als hij net helemaal open is. Niet fijn als ik er net iets in aan het leggen ben. Meer mensen dit?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sayguy
  • Laatst online: 16-06 00:08
sayguy schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:37:
Met veel interesse dit forum al een tijdje aan het volgen en morgen gaan wij onze Lounge editie in Cyber Grey ophalen. Hier genoeg tips & tricks opgedaan om de komende tijd in de gaten te houden en te proberen.

Nu probeer ik zuinig te zijn op mijn spulletjes en zocht ik naar een screen protector voor het display. Ik zie in onze huidige auto ook al de nodige krasjes op de cockpit displays. Met name veroorzaakt door schoonmaakacties met een niet al te schoon schoonmaakdoekje.

Ik kwam op Amazon deze tegen:
Amazon.nl - LFOTPP Hyundai Ioniq 5 displaybeschermfolie

Amazon.nl - SHAOHAO Hyundai Ioniq 5 displaybeschermfolie

Heeft iemand toevallig hier al ervaring mee?
Voor de geïnteresseerden van een screenprotector:

Ik heb uiteindelijk deze besteld en gisteren geplaatst:
Amazon.nl - SHAOHAO Hyundai Ioniq 5 displaybeschermfolie

Hij past perfect en als je hem netjes plaatst, dan heb je ongeveer 1 á 2 mm vrij rondom de protector. Bij het schoonmaken van het scherm zag ik toch al wat lichte krassen ;( Dus ik ben blij dat het er nu op zit. Het plaatsen was toch wat priegelen, want het is toch wel een flinke lap om goed recht te plaatsen. Er worden 2 zuignapjes bij geleverd om het goed te positioneren. Uiteindelijk viel het eigenlijk wel mee.

Ik hebt nu wel een glimmend scherm, i.p.v. het matte. Het is een kwestie van smaak wat je mooi vindt, maar gelijk ook de maar: het spiegelt. Dit had ik wel verwacht en ik heb er geen last van. Het is alleen de vraag hoe dit kijkt als de zon erop staat. Mocht dit teveel belemmeren, dan gaat het er net zo snel weer van af :)

Op de foto's lijkt het wel veel meer te spiegelen, dan als je er recht voor zit. Don't mind the bubbles, die moet ik er nog uitwrijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcX3m_qnTuXSgEeFwQo6onrUrn4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFxe5NehaKzzNHLQGPSgtMDI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxXuuKrr_s3a1y9IomUdLCELoo4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UPL991pv9Y6ahhpBTZRUcpye.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pckt_R3lqVxIh5QcbPisuAdN_6U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2AwYWAqf92nbBMGwiLd6X3X.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5rC2UR87IdAq8ljOVMDWU7VfNk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQfu9F7ZEAXYhZkTmZ6IndYS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNFIY0lsBVYnMhBP8nudIWdxIGE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0KZEdZPa61la3yz2UQpFsl2x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qziuQoAMMbxildRqJl0gBYg10Iw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iaLH8eGvkI50m88RapsSn4UE.jpg?f=fotoalbum_tile

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-06 23:28
Sjoerdvt schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:24:
[...]

Ik kom uit een Hyundai Kona Electric. Dus dat is mijn referentiekader, werkte daar perfect. En het zwabberen van de I5 is gewoonweg belachelijk en soms ronduit gevaarlijk, met name de rare stuurcorrecties in flauwe bochten.
Wat verder opvalt is dat het groene stuurtje veel minder snel ook de B wegen belijning pakt. Soms zelf niet de snelweg belijning, ook dit deed de Kona stukken beter, inclusief het langer vasthouden van autosteer in bochten. Op de I5 is de combinatie hardware/software voor deze functie alles behalve volwassen.
Of er zit idd een productiefout in, want het blijft merkwaardig dat voornamelijk P45 rijders dit probleem schijnbaar niet hebben.
Ik heb niet het idee dat het aan de Project 45 ligt. Ik heb een Style en nauwelijks last van. Het lijkt ietjes meer met winterbanden, maar gewoon prima. Verschil tussen de banden lijkt mij aannemelijker.

• HJ92
chaoscontrol schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:38:
Ik heb iets irritants. Als ik de achterklep open gaat deze 5/10x zelf weer dicht als hij net helemaal open is. Niet fijn als ik er net iets in aan het leggen ben. Meer mensen dit?
Zelf ook paar keer gehad.
Oplossing is om niet met de sleutel de achterklep te openen maar met de knop achterop de achterklep.
Vind het ook vervelend maar liever zo dan vast komen te zitten ;)

• EV21
  • Laatst online: 16-10-2022
Ongeveer 330 km met een AWD 73Kw en 20 inch. Dit is inclusief voorverwarmen/ontdooien.

• Luft
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-09-2023
Tweakx schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:57:
[...]

Ik heb niet het idee dat het aan de Project 45 ligt. Ik heb een Style en nauwelijks last van. Het lijkt ietjes meer met winterbanden, maar gewoon prima. Verschil tussen de banden lijkt mij aannemelijker.
Hoeveel bar hebben jullie je banden ? Bij mij stonden ze op 2,7 bar maar heb ze verlaagd naar 2,5 wat volgens opgave is. Misschien ook van invloed ?

9900 Wp, L/W WP, Gasloos, Ioniq 5 P45, Zappi v2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s010706
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-06-2024

s010706

By

sayguy schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:26:
Wat is jullie ervaring met het trillen van het stuur bij Lane Assist als je over de belijning heen rijdt?

Ik hoor de 'trilmotor' meer dan dat ik hem voel. Het trillen is bijna niet voelbaar. Ik heb het idee dat het onderdeel niet goed 'aangesloten' is of niet goed contact maakt, waardoor de overbrenging van het trillen niet wordt overgebracht op het stuur. Of hoort het juist heel subtiel aanwezig te zijn?
Bij mij voelt dat ook zo.

Hi

• Sjoerdvt
Tweakx schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:57:
[...]

Okay, duidelijk. Begreep iets eerder van een P45 berijder dat hij het probleem ook heeft. Banden lijkt mij onwaarschijnlijk. Zo heb ik bijv. de Vredestein Quattro Pro, een all season band. Gelukkig geen enkel probleem met trillingen en onbalans zoals ik van vooral de 19 inch rijders hoor.

Toevoeging:
Betekent dit overigens dat jij niet het wiebelende stuur hebt zoals in de eerder geposte filmpjes vandaag?

[ Voor 9% gewijzigd door Sjoerdvt op 23-12-2021 13:07 ]

• Sjoerdvt
MicheldeGoey schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:09:
@bilgy_no1
Bij mij gedraagt het stuur zich zoals in het filmpje van @HJ92, geen moment in rust.
Inmiddels lijkt het na enkele updates slechter geworden. Vijf maanden geleden kon ik de auto zelfstandig afritten laten nemen. Bij een poging vorige week, schakelde het systeem midden in de bocht plotseling uit en moest ik snel de vangrail vermijden.

Net een afspraak gemaakt met de garage o.a. voor kalibreren van de camera's.
Ik heb er vertrouwen in dat het uiteindelijk wordt opgelost.
Wil je svp laten weten wat je ervaring is na het kalibreren, ben erg benieuwd!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:22
HJ92 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:57:
[...]

Zelf ook paar keer gehad.
Oplossing is om niet met de sleutel de achterklep te openen maar met de knop achterop de achterklep.
Vind het ook vervelend maar liever zo dan vast komen te zitten ;)
Ik gebruik enkel de knop op de klep zelf en bijna nooit de sleutel. :/

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvanmansom
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11:23
Sjoerdvt schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:24:
[...]

Ik heb een IONIQ 5 uit Juni 2021 - dus eerste serie na de P45. Ik heb geen referentiekader zoals de oud-Kona berijders, maar ik heb het gevoel dat het bij mij aardig goed werkt. Zal het in de vakantie wat uitgebreider testen - ik houd tot nog toe mijn stuur altijd nog vast.

• Naaldhak
Markprinsen schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:39:
[...]

Ik zeg ook niet dat je de enige bent. Inmiddels zijn er honderden/duizenden Ioniq's uitgeleverd en wordt mondjesmaat door dealers het probleem onderkend. Het is schijnbaar een platform breed probleem (E-GMP) want EV6 eigenaren hebben het ook soms. Je hebt de auto zelf sinds eind november. Ik vraag me dan af of het reëel is dat je binnen 3 weken een oplossing voor al je problemen mag verwachten.Je hebt al nieuwe banden gekregen om het trillen op te lossen en ik neem aan dat de klep er nu wel recht in hangt.

Ook voor Hyundai zijn dit wellicht nieuwe zaken waarvoor ze updates moeten schrijven en eventueel een terugroep actie etc. Ik hoor veel verhalen dat dealers meewerkend zijn (banden/velgen omwisselen tegen trillen, balanceren, etc.) maar een oplossing vergt tijd want dealers zelf zijn ook maar in afwachting van Hyundai NL of global.

HDA2 is een mooie optie maar ook uit te schakelen waarna je een fijn rijdende auto hebt (hoop ik dan). Ik zou lekker die functie even uitschakelen totdat er een goede update of oplossing komt en gewoon met je dealer of Hyundai NL in gesprek blijven. Maar of je de CEO van Hyundai NL op moet zoeken op LinkedIn om je probleem aan te kaarten?

Ik hoop dat je problemen snel opgelost zijn en je kan genieten van je Ioniq. De mijne is er nog niet (komt in het voorjaar) en ja, ook ik heb er hard voor gespaard en geen leasemaatschappij achter me staan.
Kijk ik deel mijn ervaring en die is nu niet goed, die banden heb ik nog niet, rijd op de wielen van een demo wagen, ik eis niet dat zaken binnen een paar weken worden opgelost. Wat ik wel wil is een commitment van Hyundai dat zaken normaal gaan werken, als er niet op wordt gereageerd ga ik harder pushen. Het " wat vervelend voor je " lost niets op. Dus als ze aangeven dat er een oploseing komt dan is dat afdoende en wacht ik af en zet elke rit die assitenten uit. Dat ik CEO die vraag stel is helemaal niet raar want het contact center van Hyundai reageert niet .

Dus je hebt helemaal geen Ioniq 5, je hebt dan wel een ongekende wijsheid en ervaring inmiddels. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Naaldhak op 23-12-2021 13:38 ]

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

Geinig, net m'n VIN nummer van de dealer gekregen en zie dan bij model year: 2022 model year,
Flush handle is zoals bij zovelen manual.

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:36

-CJ

Not remastered

Luft schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:02:
[...]

Hoeveel bar hebben jullie je banden ? Bij mij stonden ze op 2,7 bar maar heb ze verlaagd naar 2,5 wat volgens opgave is. Misschien ook van invloed ?
Mijn auto (19") is afgeleverd met 3,0 bar.

All I had to do was follow the damn train.

• Gerrit-GTi
cooper_s1 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:44:
Geinig, net m'n VIN nummer van de dealer gekregen en zie dan bij model year: 2022 model year,
Flush handle is zoals bij zovelen manual.
Ja heeft die van mij ook 8)7

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:58

HollovVpo1nt

I like gadgets

Zo, maandag is het dan eindelijk zo ver :D.
I**knip**gaat niet werken**|

Andere vraag:
Ik zit er aan te denken om mijn Gravity Gold te laten coaten voor bescherming. Ik hoop niet dat het tegen de forumregels is, maar als meerdere mensen het willen kunnen we wellicht een collectieve aanvraag ergens beleggen voor een korting. DM als je interesse hebt :).

[ Voor 61% gewijzigd door HollovVpo1nt op 23-12-2021 14:10 ]

• HJ92
chaoscontrol schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:17:
[...]

Ik gebruik enkel de knop op de klep zelf en bijna nooit de sleutel. :/
Ow dat is vreemd, dan lijkt de oorzaak toch ergens anders...

• ezi70
  • Niet online
Sjoerdvt schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:38:
[quote]HJ92 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:00:

Die ervaring heb ik alleen bij dubbele midden belijning. En... eerlijk is eerlijk, dat probleem had de Kona electric ook.
Mijn huidige Leaf 2.0 rijdt precies hetzelfde, continu lichte stuurcorrecties en vanuit de bestuurder gezien tegen de middellijn aan, dat vind ik geen zwabberen. Ik hoop wel dat het systeem is uit te schakelen aangezien ik er een hekel aan heb, ik rijd het liefst zonder die onzin aan mijn stuur, bij de Leaf staat het ook uit.

• art-core
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04 08:40

Wat is het probleem omtrent de ventilatie/kachel? Ik heb sinds enkele dagen een irritante brom/zoemend geluid wat start vanaf circa 15km/h en weer wegvalt onder die snelheid. Lijkt hier niet aan gerelateerd, maar wie weet.

• Markprinsen
Probleem is koude luchstromen

• amw82
  • Nu online
Ik merk juist meer dat het vlak na het starten veel te warm wordt (voor mijn gevoel, niet zelf gemeten). Daarna trekt het wel bij en wordt het gewoon normaal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bodioniq5
  • Laatst online: 27-04-2024
Leek op alle gebied, lees graag mee en ben afgelopen nacht naar Gerlos gereden, Ioniq 5 lounge RWD, longe range, winterset 19” Michelin vol bepakt, geen skikoffer, temp 20 gr C, buitentemp -2 tot -8, warm gezelschap in case mijn vrouw en mega-bagage voor kids en aanhang ( dat vliegt in…)
Prima reis, geen trillingen die ik wel heb op m’n 20” zomerset: m’n dealer zei al dat t over kon zijn… hij heeft gelijk gekregen. We spreken elkaar volgend jaar voor de zomer🤔., totale km nu 3200.
Thuis 100% vol vertrokken, 3 x 80-90% geladen en … arrivé
Een grote kater is er wel en die wil ik delen:
Een lompe old case Audi etron 55 staat naast me te laden (Ionity) en haal makkelijk 185 kw, en ik kom niet hoger dan 126, onze batterijen en auto alle twee warm en op 10% na leeg.
DAT IS M’N ENIGE FRUSTRATIE
Verder n heerlijke wagen en ik ben echt wel wat gewend
Genieten en met hulp van die-hards de wagen en software verder verbeteren,
Er wordt bakkie sneeuw voorspeld, ik zal dan fotoookes maken.
PS: niet 1 Ioniq5 tegen gekomen, wel veel kijkers🤓, was wel donker🙈

• Luft
-CJ schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:45:
[...]

Mijn auto (19") is afgeleverd met 3,0 bar.
Vindt dat vreemd, in de deuropening zit toch echt een sticker met max. 2,5 bar!

Tijdens het rijden loopt de druk nog 0,2 bar op, dan rijd je met 3,2 bar op ballonnen. Lijkt me niet goed.

Kunnen de trillers en zwabbers ook eens kijken naar de druk en eens verlagen om te voelen of dat wst brengt ?

[ Voor 13% gewijzigd door Luft op 23-12-2021 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Luft schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:41:
[...]

Vindt dat vreemd, in de deuropening zit toch echt een sticker met max. 2,5 bar!

Tijdens het rijden loopt de druk nog 0,2 bar op, dan rijd je met 3,2 bar op ballonnen. Lijkt me niet goed.

Kunnen de trillers en zwabbers ook eens kijken naar de druk en eens verlagen om te voelen of dat wst brengt ?
Het instructieboekje schrijft (pagina 83, 2-12):
Max Vóór 2.6 Bar, 260 kPa (38 psi)
Max Achter: 2.9 Bar, 290 kPa (42 psi)

Normale belasting Vóór en achter: 2.5 Bar, 250 kPa (36 psi)

Buitentemperatuur beïnvloedt de bandenspanning (ongeveer 7kPa (psi) per 7°C (12°F) verschil). Als er lagere temperaturen worden verwacht, is het toelaatbaar om de koude-bandenspanning te verhogen tot 20 kPa (3 psi) boven de specificatie. Als er extreme temperatuurveranderingen worden verwacht, moet u de bandenspanning controleren en daarop aanpassen.
Ik heb ze zelf trouwens ook op 2.7 Bar opgepompt :o

• Supreme1
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-02 20:04
Ik heb een vreemde vraag; in mijn achteruitkijkspiegel zie ik in het midden heel vaag een barcode en nummer :) Nou dacht ik eerst dat er misschien nog wat beschermfolie op zat maar dat lijkt niet het geval te zijn. Heb ik weer iets aparts of heeft iedere I5 dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naaldhak
HollovVpo1nt schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:59:
Zo, maandag is het dan eindelijk zo ver :D.
I**knip**gaat niet werken**|

Andere vraag:
Ik zit er aan te denken om mijn Gravity Gold te laten coaten voor bescherming. Ik hoop niet dat het tegen de forumregels is, maar als meerdere mensen het willen kunnen we wellicht een collectieve aanvraag ergens beleggen voor een korting. DM als je interesse hebt :).
Heb er oom wel interesse in heb ook een gravity gold

• Vielleicht
  • Laatst online: 31-10-2024
Supreme1 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:20:
Ik heb een vreemde vraag; in mijn achteruitkijkspiegel zie ik in het midden heel vaag een barcode en nummer :) Nou dacht ik eerst dat er misschien nog wat beschermfolie op zat maar dat lijkt niet het geval te zijn. Heb ik weer iets aparts of heeft iedere I5 dit?
Ja dat heb ik ook als de auto iets beslagen raakt. Er zit een residue van de lijm op oid. Volgens mij kun je dat er makkelijk af poetsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TOMm1e
  • Laatst online: 23-10-2024
sayguy schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:26:

Ik voel hem dan ook nauwelijks. Terwijl de Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA) inschakelt bij uitrijden van het parkeervak het stuur echt aanzienlijk heftigere trillingen doorgeeft. Lijkt alsof er twee afzonderlijke trilmotoren in het stuur verwerkt zitten. :?

• TOMm1e
  • Laatst online: 23-10-2024
chaoscontrol schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:38:
Ik heb dit probleem ook (zowel met openen op sleutels, als knop links naast stuurwiel en op achterklep)!
Auto is hiervoor al bij de dealer geweest, conclusie;
Camera is vuil. Hierdoor zou er een beveiliging in werking worden gezet omdat de klep dan nergens tegen aan stoot (weet niet of er u erhaupt een beveiliging als deze op zit). “De camera is nu schoon en probleem is opgelost”.
Onzin natuurlijk, probleem nog steeds aanwezig. Begin januari weer terug |:(

Evenals voor de trillingen en het gezwabber. Hiervan kreeg ik te horen dat ze “niets opmerkelijks was opgevallen tijdens een testrit door de monteur”.

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

Naaldhak schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:02:
[...]

Heb er oom wel interesse in heb ook een gravity gold
Interresant! Ik hoor het graag!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-06 19:01

mdeiman

Projet 45

MicheldeGoey schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:36:
[...]

Tussen de 380 en 390 km op een 90% lading.
Vandaag 300km P45 20" bij 100%.

Shit happens.

• HarryQ5
  • Laatst online: 24-12-2021
Ik ook sinds gister. Heel vreemd. Is er een update geweest ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-06 15:21
Mijn bereik wisselt tussen de 300 en 350. Ik rijd doorgaans 85 km snelweg (100 tot 130 kmh) en 15 km provinciaal. Vandaag reed ik niet zo heel bijzonder hard maar was 300 km krap.

Connect 73Kw + WP op 19 inch velgen. Ik verwarm de auto meestal in de ochtend voor.

Ik vind het maar lastig om achteraf goed inzicht te krijgen hoeveel het verbruik exact is geweest op een bepaald moment en welke factoren hier invloed op hadden.

Dat "zwabberen" heb ik overigens ook, maar ik dacht dat het zo hoorde. Mijn vriendin wordt er misselijk van.

[ Voor 4% gewijzigd door ckoopmanschap op 24-12-2021 09:48 . Reden: typo ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MBam
Tweakx schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:11:
[...]

Weet je toevallig of onderstaande ook voor de iCar Pro geldt? Op amazon staat er helaas niets over.

''First : A big fat security WARNING

All known OBD BLE dongles on the market have very limited security – they will happily accept Bluetooth connections from anyone at certain times. Lower quality dongles often allow pairing at any time. This means anyone passing by your car at the right time could potentially pair with your dongle and unlock the car with the right software. It has nothing to do with the ABRP app specifically. Do not leave the OBD dongle connected when you are not in the car!
''
What OBD BLE device should I get?
We cannot recommend any specific model, because the OBD dongle market is a jungle. Devices may not work for EV data, with certain phone models and potentially even with some car models. One hard requirement is that it uses BLE (Bluetooth Low Energy) for connection – not classic Bluetooth.

But since you are going to ask anyway:

The OBDLink CX is high quality and works with ABRP (with the latest firmware installed). It limits the window when it is available for pairing, making it slightly more secure. The manufacturer even claims “Safe to leave plugged in”.
The Maclean MCE 200 is inexpensive and works well for us (but not on all Android devices). It has no security whatsoever.
The Vgate iCar Pro BLE 4.0 also works fine on all devices we have tested it with. Still no security.
UniCarScan USCI-2000 has also been verified to work with ABRP. You can guess the security level.
If you find an OBD BLE device which actually has a physical pairing button or other somewhat secure way of only letting you connect to it, let us know.

Op de site van ABRP staat nu ook een link naar met installatieinstructies: https://iternio.com/index...on-for-live-vehicle-data/

Iets scrollen en dan heb je wat tips.

Edit:
Hoe doe je live data? in de ABRP app --> Voeg eigen voertuig toe --> ABRP OBD Connection --> LINK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
MBam schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:16:
[...]

What OBD BLE device should I get?
We cannot recommend any specific model, because the OBD dongle market is a jungle. Devices may not work for EV data, with certain phone models and potentially even with some car models. One hard requirement is that it uses BLE (Bluetooth Low Energy) for connection – not classic Bluetooth.

But since you are going to ask anyway:

The OBDLink CX is high quality and works with ABRP (with the latest firmware installed). It limits the window when it is available for pairing, making it slightly more secure. The manufacturer even claims “Safe to leave plugged in”.
The Maclean MCE 200 is inexpensive and works well for us (but not on all Android devices). It has no security whatsoever.
The Vgate iCar Pro BLE 4.0 also works fine on all devices we have tested it with. Still no security.
UniCarScan USCI-2000 has also been verified to work with ABRP. You can guess the security level.
If you find an OBD BLE device which actually has a physical pairing button or other somewhat secure way of only letting you connect to it, let us know.

Op de site van ABRP staat nu ook een link naar met installatieinstructies: https://iternio.com/index...on-for-live-vehicle-data/

Iets scrollen en dan heb je wat tips.
Top! Dank je wel. Ik heb overigens nog nooit gehoord dat deze apparaten actief worden gehackt om de auto te ontgrendelen. Gebeurt dit wel of is het vooral een theoretisch risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBam
Tweakx schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 11:21:
[...]

Top! Dank je wel. Ik heb overigens nog nooit gehoord dat deze apparaten actief worden gehackt om de auto te ontgrendelen. Gebeurt dit wel of is het vooral een theoretisch risico?
Geen idee, maar ik haal hem lekker eruit als ik hem niet nodig heb. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cvanmansom
  • Laatst online: 11:23
Ik heb vandaag even een testje gedaan met mijn HDA2 op verschillende snelheden en rijstroken. Over het algemeen heb ik niet de klachten ervaren die anderen hadden, op wat uitzonderingen na. Ik stap echter uit een ICE zonder HDA over in de IONIQ 5 en mijn verwachtingen kunnen hierdoor wat lager zijn.
Mijn ervaringen:
- Bij 80-84km/h op een provinciale tweebaansweg: Houdt netjes het midden van de strook aan, corrigeert af en toe, maar niet zoals in de videos.
- Bij 100-104 km/h op de snelweg: Eigenlijk vergelijkbaar met 80-84 km/h, hele lichte correcties - wel continue voor mijn gevoel en niet storend
- Bij 107-110 km/h op de rechterbaan op de snelweg: Hier kom ik in een situatie die volgens mij vergelijkbaar is met de video. Het is nog niet echt zwabberen, maar het stuur gaat flink heen en weer. Als ik het stuur tegendruk geef, is het minder storend.
- Bij 107-110 km/h op de linkerbaan op de snelweg: Beduidend meer correcties nog dan op de rechterbaan. Dit voelt als storend en ik vond dat ik het stuur stevig vast moest houden.

Hogere snelheden stond de situatie niet toe, maar als IT-er denk ik dat er nog wel wat aan de software verbeterd kan worden. Wat ik me daarbij afvraag is in hoeverre het systeem zelflerend is, dus leert van de kleine correcties / het tegenstuur dat je zelf geeft. Ik verwacht dat de software gaandeweg steeds beter zal worden; weet niet hoe het bij de Kona was bij de eerste release.
Ik heb gelijk ook even gelet op eventuele trillingen na het vervangen van de 20 inch zomerbanden door winterbanden, maar daar is gelukkig geen sprake van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCol
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-12-2024
[...]

Nog niet op grote schaal maar aangezien dit al bekend is sinds 2015 ongeveer komt het wel voor. En nog voor 2015 was autodiefstal via de OBD port (dan sloegen ze een raam in) al zo'n beetje de meest voorkomende manier om ondanks beveiligingen toch een auto zo mee te kunnen nemen.
Gelukkig is aan de autokant de beveiliging ook al opgeschroefd. Autofabrikanten gaan er meer en meer vanuit dat er een "gehackte" OBD dongle ingeplugd kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCol
[...]

Nog niet op grote schaal maar aangezien dit al bekend is sinds 2015 ongeveer komt het wel voor. En nog voor 2015 was autodiefstal via de OBD port (dan sloegen ze een raam in) al zo'n beetje de meest voorkomende manier om ondanks beveiligingen toch een auto zo mee te kunnen nemen.
Gelukkig is aan de autokant de beveiliging ook al opgeschroefd. Autofabrikanten gaan er meer en meer vanuit dat er een "gehackte" OBD dongle ingeplugd kan zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BCol
Eerste dag met ervaringen achter de rug. Wat een geweldige auto zeg. Ik had al geregeld dat bij aflevering de all-seasons er al onder zaten op de 19" (volgens mij Michelin). Ik twijfelde of ik een kleine trilling voelde of dat dit net een specifiek stuk wegdek was. Maar 1x opgevallen namelijk en in de kilometers erna niet meer.

Het zwabberen van de HDA is in heel erg lichte vorm aanwezig. Dusdanig weinig dat als je je hand op het stuur laat rusten (zoals het zou moeten wettelijk gezien) dat dit het zwabberen vrijwel opheft. Dit is trouwens al wel die ....17 software die er bij aflevering al op zat. Het zou zomaar eens de sensor kalibratie dan kunnen zijn als de ervaringen zo verschillen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4r1UzdGJ3lkJ8WdzoKoXRk4gWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOeVEFQeMJ8E7rIgRSHIffqm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ds9HlPwZ5vx7e8ohkpJ88MIHR1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68Dpc5NDw8cUuLwqaia4FM6u.jpg?f=fotoalbum_large

NB: Ik heb ook de High Beam Assist goed kunnen proberen. Mijn laatste ervaring daarmee was een Mercedes C-klasse uit 2011. Daarbij was het een kwestie van zelf ook alert blijven. Bij de Ioniq5 werkt het echt perfect!

[ Voor 6% gewijzigd door BCol op 24-12-2021 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
Vandaag nog eens een #coldgate test gedaan. Bedoeling was om te kijken of die bug met de wintermodus klopt. Want daar is al veel over geschreven maar nog maar weinig bevestiging van gezien. Ik had vantevoren Wintermodus NIET terug uit- en aangezet.

Buitentemp: 10°
SOC: 8%
Batterij min/max: 10/11°
Software: 211117
Rustig ritje van 10km vooraleer ik aankwam

Aangesloten wanneer auto in Ready stond zodat ik het scherm van Energieverbruik kon zien en dan specifiek voor de Accuverzorging. Bij de start direct 70kW zoals de vorige keer. Accuverzorging stond op 0,00kW. Kleppen vooraan waren dicht.

Prognose volgens auto: 30 min. naar 80%, 55 min. naar 100%.

Paar minuten later Wintermodus uit- en terug aangezet. Buiten gaan kijken en kleppen waren nog steeds dicht. Ik denk dat ik dan even contact uit- en aangezet heb, ofwel kwam het door het openen van de deur, maar ik was in ieder geval uit de Ready modus en ik kon er niet meer in ('Haal stekker uit de wagen om te starten'). Ik had dus geen zicht meer op de Accuverzorging... Dus eens je aan het laden bent, geraak je niet meer in de Ready modus. Je moet hem in Ready zetten vóór het laden, niet tijdens (zie ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic").

In EV Scanner stond Battery management op "1". Geen idee wat dat betekent, maar bij de vorige laadsessie stond dat ook al op "1", dus het uit- en aanzetten van de Wintermodus heeft hier geen invloed op gehad.

Ik hoorde wel ergens een ventilator blazen, interieurverwarming stond volledig uit.

Deze keer is het wel gestegen: bij 30% naar 120kW, bij 40% naar 140kW (min/max nu 22°/31°), bij 55% terug 120kW, bij 80% 90kW. Bij 89% werd de laadsessie onverwacht beëindigd. Ik heb DC nochtans ingesteld om tot 100% te laden.

Conclusies:
- Wintermodus bug: helaas niet duidelijk omdat ik uit de Ready modus gesukkeld ben en daardoor geen zicht meer had op de Accuverzorging. We blijven bijleren!
- Laden ging sneller dan de vorige keer (constant op 70kW). Temp was nu 10°, vorige keer 8°.
- Prognose van de auto naar 80% was heel accuraat (die prognose werd gegeven vóór ik de Wintermodus aan/uit gezet heb)
- de Taycan naast mij (geen gedeelde paal) die aangesloten werd op 1% deed het maar een beetje beter: start bij 110kW, dan naar 80kW, dan 150kW en dan lange tijd rond de 100kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdvt
ZuinigeRijder schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:53:
[...]

Het instructieboekje schrijft (pagina 83, 2-12):

[...]

Ik heb ze zelf trouwens ook op 2.7 Bar opgepompt :o
Ik rijd 2.8 bar rondom op 20 inch Vredestein quatrro pro. Geen enkel trilling of ander ongemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
lackaday schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:00:
[...]

Zal ik doen, volgende week mag hij mee op road trip naar Zuid Frankrijk. Fiets mee en een deel van de vakantie kamperen ín de IONIQ 5 (luchtbed achterin, gordijntjes voor de ramen, inductieplaatje+Waterkoker+nespresso mee 8). Zal zorgen wat ervaringen te delen!
Hoe gaat de roadtrip? 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdvt
ezi70 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 14:05:
[...]

Mijn huidige Leaf 2.0 rijdt precies hetzelfde, continu lichte stuurcorrecties en vanuit de bestuurder gezien tegen de middellijn aan, dat vind ik geen zwabberen. Ik hoop wel dat het systeem is uit te schakelen aangezien ik er een hekel aan heb, ik rijd het liefst zonder die onzin aan mijn stuur, bij de Leaf staat het ook uit.
Het systeem laat zich eenvoudig permanent uitschakelen. Alleen de hinderlijke piepjes bij het kruisen van de belijning zonder richtingaanwijzer gebruik moet telkens bij starten opnieuw uitgezet worden. Dat had de Kona ook alleen was het daar een "one click" knopje en hier moet je helaas een aantal seconden de knop op het stuurwiel ingedrukt houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
  • Nu online
Sjoerdvt schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:56:
[...]

Het systeem laat zich eenvoudig permanent uitschakelen. Alleen de hinderlijke piepjes bij het kruisen van de belijning zonder richtingaanwijzer gebruik moet telkens bij starten opnieuw uitgezet worden. Dat had de Kona ook alleen was het daar een "one click" knopje en hier moet je helaas een aantal seconden de knop op het stuurwiel ingedrukt houden
Die meldingen kan je ook gewoon standaard uitzetten bij bestuurdershulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdvt
amw82 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:17:
[...]

Die meldingen kan je ook gewoon standaard uitzetten bij bestuurdershulp.
Hoe dan? Ik heb het daar ook meerdere malen uitgezet maar bij opstarten staat de belijningen waarschuwing standaard weer aan en is de uitzetten via het stuur toch het snelste. Ik hoor het graag want het is best irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
  • Nu online
Sjoerdvt schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:20:
[...]

Hoe dan? Ik heb het daar ook meerdere malen uitgezet maar bij opstarten staat de belijningen waarschuwing standaard weer aan en is de uitzetten via het stuur toch het snelste. Ik hoor het graag want het is best irritant.
Uit m'n hoofd:
Instellingen - voertuig - bestuurdershulp - en dan heb je iets met volume meldingen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdvt
amw82 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:30:
[...]

Uit m'n hoofd:
Instellingen - voertuig - bestuurdershulp - en dan heb je iets met volume meldingen oid.
Ik weet waar je het bij instellingen kan uitzetten maar ik ben benieuwd hoe jij voorkomt dat het bij opnieuw starten weer automatisch aan staat.
Wanneer ik de auto start staat altijd rechtsboven aan in het hoofdscherm recht voor de bestuurder het pictogram "autootje met de 2 belijningsstrepen aan weerszijden" weer aan. Ook al is het in het menu op "uit" gezet. Hoe krijg jij het permanent uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sjoerdvt je kunt instellen dat deze alleen waarschuwt bij overschrijding lijnen en geen stuurcorrectie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdvt
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:18:
@Sjoerdvt je kunt instellen dat deze alleen waarschuwt bij overschrijding lijnen en geen stuurcorrectie doet.
Ja, ik ben dan waarschijnlijk onduidelijk geweest en/of had het commentaar verkeerd begrepen.
Ik dacht te begrijpen dat de waarschuwing ook uit kon _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-06 23:49
DOORBRAAK: After-market alarmsysteem klasse 3 voor Hyundai Ionic 5 leverbaar!

Ik heb op mijn huidige auto (Toyota RAV4 2019) een DEFA klasse 3 alarm en deze werkt zonder problemen.

Op het internet kon ik nergens vinden of het DEFA alarm (klasse 3) al beschikbaar is voor de Hyundai Ionic 5.
Ook heb ik enkele installateurs gebeld die mij vertelden dat zij nog geen technische info hierover hadden.

Dus heb ik vandaag met de producent in Noorwegen gebeld die mij vertelde dat op 7 december de installatie instructie is vrijgegeven (die hebben zij ook opgestuurd).

Ik heb deze informatie met de importeur in Nederland (Dometic) en 2 installateurs gedeeld.
Beide installateurs hebben inmiddels gereageerd en gemeld dat zij de installatie kunnen verzorgen.

Hyundai gaf een paar dagen geleden aan dat zij met een eigen alarmsysteem voor de Ionic 5 komen, maar konden niet vertellen wanneer.

Ik ben opgelucht omdat alle verzekeraars een klasse 3 alarm eisen.
Mijn auto wordt pas in april geleverd, maar deze informatie is van belang voor iedereen die binnenkort zijn Ionic 5 geleverd krijgt.

Laat mij even weten als je een DEFA alarm hebt laten installeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
  • Nu online
Sjoerdvt schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:32:
[...]

Ja, ik ben dan waarschijnlijk onduidelijk geweest en/of had het commentaar verkeerd begrepen.
Ik dacht te begrijpen dat de waarschuwing ook uit kon _O-
Als je met waarschuwing de ping bedoeld (wat ik uit je verhaal begreep), kan dat op die manier uit en blijft het ook uit. Je krijgt dan nog wel een melding in HUD en stuurcorrectie.
De LKA definitief uitzetten kan niet, iets met Europese regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdvt
amw82 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:53:
[...]

Als je met waarschuwing de ping bedoeld (wat ik uit je verhaal begreep), kan dat op die manier uit en blijft het ook uit. Je krijgt dan nog wel een melding in HUD en stuurcorrectie.
De LKA definitief uitzetten kan niet, iets met Europese regelgeving.
Ik meende idd te begrijpen dat de LKA definitief uit kon, was al te mooi om waar te zijn o<:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Laatst online: 08:56
CharlieBulldog schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:41:
Ik ben opgelucht omdat alle verzekeraars een klasse 3 alarm eisen.
Even zoeken op internet geeft mij de indruk dat auto's vanaf 70k aanvullend verzekerd moeten worden. Doordat de meeste Ioniq 5 auto's niet boven de 60k uitkomen, lijkt mij een aanvullende beveiliging niet vereist. Ik ben bij FBTO verzekerd (mijn huidige auto, want Ioniq 5 is nog niet geleverd), en daar is het volgende te lezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTriy848ITKHuBNmFtN2XF94Yxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnUnMMIojbr04mGXOpx4hZUe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
Amersfoort schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:17:
[...]

Even zoeken op internet geeft mij de indruk dat auto's vanaf 70k aanvullend verzekerd moeten worden. Doordat de meeste Ioniq 5 auto's niet boven de 60k uitkomen, lijkt mij een aanvullende beveiliging niet vereist. Ik ben bij FBTO verzekerd (mijn huidige auto, want Ioniq 5 is nog niet geleverd), en daar is het volgende te lezen:
[Afbeelding]
Ik bij Univé en ook geen extra eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CharlieBulldog
Ik heb de verzekering van FBTO bekeken en het klopt wat je stelt.
Maar...daar is de premie dan ook naar!
Voor mijn Hyundai Ionic 5 Lounge 73 kWh AWD met panoramadak kom ik uit op een premie van ruim
€ 96 per maand (keuze "eigen herstelbedrijf inschakelen bij schade).

Bij ASR en ANWB ligt dit tussen de € 50 en € 60 per maand....

Ik investeer dus graag € 700 voor het alarm (is ook extra veilig) en spaar zo heel veel premie uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CharlieBulldog
Ik heb de Univé verzekeringsvoorwaarden gelezen en die zien er goed uit.
Ik zal ze ook nog even benaderen; het schijnt wel eens voor te komen dat op de uiteindelijke polis soms wel iets staat over alarmeisen :?

En de premie is aantrekkelijk: in mijn geval ongeveer € 54.

Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

Luft schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:27:
[...]

Ik bij Univé en ook geen extra eisen.
Univé valt onder de verzekeringsmafia. Ik ken twee mensen die een gestolen auto niet vergoed kregen op basis van hele kleine lettertjes. Die club negeert hun zorgplicht en keert niet uit als puntje bij paaltje komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01
  • Laatst online: 19-06 20:38

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

CharlieBulldog schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:02:
Ik heb de Univé verzekeringsvoorwaarden gelezen en die zien er goed uit.
Ik zal ze ook nog even benaderen; het schijnt wel eens voor te komen dat op de uiteindelijke polis soms wel iets staat over alarmeisen :?

En de premie is aantrekkelijk: in mijn geval ongeveer € 54.

Dank voor de tip!
Ik betaal 7 tientjes per maand bij Hyundai maar ik hoef niet te investeren in aftermarket ellende en onderhoud en/of abonnementskosten. Met alleen de installatiekosten van een alarm ben je er vaak niet. Een tracker heeft doorgaans abbo kosten en een alarm moet je periodiek laten keuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Laatst online: 08:56
CharlieBulldog schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 16:46:
Ik heb de verzekering van FBTO bekeken en het klopt wat je stelt.
Maar...daar is de premie dan ook naar!
Voor mijn Hyundai Ionic 5 Lounge 73 kWh AWD met panoramadak kom ik uit op een premie van ruim
€ 96 per maand (keuze "eigen herstelbedrijf inschakelen bij schade).

Bij ASR en ANWB ligt dit tussen de € 50 en € 60 per maand....

Ik investeer dus graag € 700 voor het alarm (is ook extra veilig) en spaar zo heel veel premie uit!
Bij mij is het verschil tussen FBTO en ANWB maandelijks €15 als ik ANWB lid word (regio, leeftijd en schadevrije jaren afhankelijk). Als een inbouwalarm €700 kost, dan speel ik na ~4 jaar quitte. Overigens kan ik ANWB-voorwaarde over alarm niet vinden.

Algemene vraag aan huidige berijders: welke type Ioniq 5 heb je, met welke waarde, en wat kost de Casco verzekering maandelijks bij welke verzekeraar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Amersfoort schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:16:
[...]

Bij mij is het verschil tussen FBTO en ANWB maandelijks €15 als ik ANWB lid word (regio, leeftijd en schadevrije jaren afhankelijk). Als een inbouwalarm €700 kost, dan speel ik na ~4 jaar quitte. Overigens kan ik ANWB-voorwaarde over alarm niet vinden.

Algemene vraag aan huidige berijders: welke type Ioniq 5 heb je, met welke waarde, en wat kost de Casco verzekering maandelijks bij welke verzekeraar?
Bij de ANWB stellen ze die eis zeker, ik zat met beide auto's bij de anwb en ben daar nu weg ivm de aankoop van een IONIQ 5. Zo uit mijn hoofd is de grens 45.000. Ik zat daar net boven.

Edit: gevonden - Heeft je auto een cataloguswaarde van € 45.000,- of meer? Dan is de kans aanwezig dat jouw auto voorzien moet zijn van een alarmsysteem. Aan welke alarmeis jouw auto moet voldoen kun je vinden bij de “Aanvullende voorwaarden” (onder stap 4 Slotverklaring). Zolang je geen akkoord geeft, heb je in deze stap nog geen verzekering afgesloten.

https://www.anwb.nl/verze...ering/veelgestelde-vragen

[ Voor 27% gewijzigd door de meester01 op 24-12-2021 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CharlieBulldog
De Hyundai autoverzekering heeft een groot nadeel: als je auto gestolen wordt of total-loss raakt kun je via de nieuwwaarde regeling alleen een andere auto bij de Hyundai dealer kopen.
Als je dat niet wil krijg je dagwaarde vergoed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

CharlieBulldog schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:28:
De Hyundai autoverzekering heeft een groot nadeel: als je auto gestolen wordt of total-loss raakt kun je via de nieuwwaarde regeling alleen een andere auto bij de Hyundai dealer kopen.
Als je dat niet wil krijg je dagwaarde vergoed!
Dat klopt. Maar bij de andere verzekeringsmaatschappijen kreeg ik mijn auto op het moment van aankoop niet verzekerd zonder extra alarmsysteem

[ Voor 23% gewijzigd door de meester01 op 24-12-2021 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
Amersfoort schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 17:16:
[...]

Verzekering is niet zo simpel te vergelijken. In welke regio woon je, hoeveel schadevrij jaren, 3 jaar nieuwwaarde regeling, inzittende verzekering, pechhulp, vervangend vervoer, coöperatie, leeftijd, etc. Teveel verschillen om op te noemen.

Pagina: 1 ... 56 ... 264 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic