Richard-I5 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:19:
[...]
@
Sjoerdvt ik weet niet of ik je helemaal goed begrijp hier. Zeg je nu dat kijkend naar prijs / kwaliteit dat de Hyundai Glass Coat een goede optie is?
Kun je aangeven wat volgens jou het verschil tussen de glass coating van Hyundai en die van jou is? In termen als onderhoud en uitstraling?
Ik ben zelf een jaar geleden verhuist en sindsdien staat mijn auto buiten (voorheen in de garage). Ik ben nu zelf ook een coating aan het overwegen maar ben nog zoekende.
Ik heb e.e.a. even gecheckt. Op mijn Kona Electric is destijds voor 375 EUR "Diamond Brite" aangebracht door de dealer, voorzover ik kan zien is dat geen glass coating. Maar volgens de site "een diamand harde protectie laag en sealer". Het had zeker effect maar niet te vergelijken met de glass coating die ik nu heb, het was schijnbaar destijds ook niet toe te passen op de kunststof delen en ramen van de Kona.
De huidige glass coating op de I5 is maar liefst 4x duurder.... moest ik ook even meerdere keren van slikken. Diamond Brite was overigens niet aan te brengen op de matte lak van de I5 vlgs de dealer. Maar die had er sowieso geen verstand van, beweerde stellig dat op deze matte lak geen enkele coating mocht

Weer het bekende verhaal van een dealer die er geen verstand van heeft, zo heb ik nog wel wat aardige anekdotes.
Gezien alle ervaringen die ik heb gelezen met matte lak (ook bij andere merken) was een goede glass coating voor mij essentieel. Prijsverschillen lopen van 700 eur tot 1.500 eur. Nu heb ik wel enigszins voordeel dat ik de I5 op mijn eigen BV kan rijden waardoor ik ook een BTW voordeel heb. Werkelijke kosten daardoor 1.250 EUR. Tot nu toe ben ik zeer tevreden en ervaar het kwalitatief een stuk beter dan de eerdere Diamond Brite behandeling op de Kona Electric.
EDIT In termen van kwaliteit en uitstraling....... Kwaliteit, de 1e (hand)wasbeurt was echt een makkie en de auto zag eruit alsof hij door de dealer was gepoetst. Direct na het wassen weer motregen en het water parelt er echt af. Vandaag ook weer in de regen gereden en de auto en ramen blijven echt nog schoon. Dat effect had Diamond Brite niet. Op de lange duur kan ik meer zeggen over de verschillen maar verwacht er veel van, met name voor vogelpoep, insecten, hardnekkig vuil etc.
Uitstraling is niet helemaal vergelijkbaar met de Kona. Die had de donkerrode metallic lak met zwart dak en spiegels. Totaal onvergelijkbaar met Matte Gravity Gold. De Kona heb ik alleen maar door de wasstraat gehaald, de I5 wil ik met de hand blijven doen. Dat zal het vergelijk op langere termijn ook moeilijk maken.
[
Voor 17% gewijzigd door
Sjoerdvt op 17-11-2021 18:33
]