chrvdbos schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:10:
[...]
Sorry hoor en met alle respect, maar het verhaal van de windmolens is een groot sprookje waar alle nadelen handig worden weggewerkt door het zgn groene wensdenken.
Ik weet het is off topic, maar hernieuwbare energiebronnen in een vraag gestuurde markt is een gotspe.
Dat moet ik toch even kwijt.
Geen leverzekerheid, onbalans in het netwerk, niet passend in het systeem, alleen rendabel met oneindige subsidie, vreselijk voor landschap en omwonenden, ga zo maar door.
Als we echt voldoende CO2 arme energie willen, is de nucleaire optie de enige die op termijn kan werken.
OK dan moet ik ook even wat kwijt...

Hierna ga ik er in deze thread niet meer op in...
Om te beginnen: ik ben hartstikke voor kernenergie; probleem is alleen dat de investeringen gigantisch zijn en er (althans in NL) geen bedrijven zijn die het willen oppakken.
Fossiele energie wordt op wereldwijde schaal nog veel meer gesubsidieerd dan alle duurzame energie bij elkaar. Deels indirect: doordat de schade als gevolg van klimaatverandering en luchtvervuiling op de maatschappij wordt afgewenteld. Deels direct met belastingkortingen voor exploratie, prijssubsidies, vrijstelling kerosine, exportsubsidies, etc. In NL is dit in totaal zo'n €4,5 miljard per jaar (2020) volgens het kabinet, maar daarbij is een aantal grote posten nog niet eens meegerekend. Doe je dat wel, dan komt het totaal tot wel 4x zoveel als wat het kabinet heeft becijferd: ruim €17 miljard aan subsidies voor fossiele brandstoffen in 2019. Per jaar en dus alleen in Nederland! Zie hier:
https://www.mejudice.nl/a...andstoffen-ongekend-groot
De wisselvalligheid van duurzame bronnen is prima te organiseren. Deels met opslag, deels met overcapaciteit van zon+wind, deels door interconnecties met andere streken (bijv. waterkracht uit Noorwegen, Alpen; PV Oost/West), aanbodgestuurd energieverbruik (Zie Hyundai smart charge app, Jedlix) etc.
En dat duurzame energie op subsidies draait is ook allang achterhaald. In heel veel streken is PV+batterijopslag al goedkoper dan kolen verbranden. Als nou ook nog eens alle subsidies op fossiele brandstoffen wordt afgeschaft zijn per direct alle duurzame technologieën goedkoper (en nucleair ook waarschijnlijk).
En het voordeel van windmolens vind ik dat ze weer makkelijk te verwijderen zijn. Stel dat we nu voor de komende 20 jaar even heel veel windmolens neerzetten, dan kunnen we die weghalen wanneer we in 2040 een paar extra nucleaire centrales hebben. De CO2 die we in die tussentijd uitstoten kunnen we helaas niet zo makkelijk verwijderen. Ik kijk liever 20 jaar tegen een paar windmolens aan dan dat we over 60 jaar klimaatvluchteling worden en massaal naar Duitsland moeten emigreren.
Maar goed... nu weer on-topic.