• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-11 23:51

Hachy

Laadpas Nerd

Tesla is linksachter. Maar het ontbreken van 800V gaat een groter probleem zijn vermoed ik.

/edit: Nuance: Voor de hoogste snelheid zullen Ioniq5 eigenaren mogelijk toch eerder voor Ionity kiezen.

[ Voor 37% gewijzigd door Hachy op 02-11-2021 10:01 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• revo37
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:23
Hachy schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:27:
Tesla is linksachter. Maar het ontbreken van 800V gaat een groter probleem zijn vermoed ik.
Maar de Superchargers hebben een A en B kant toch? Als in 1 laadstal kun je links en/of rechts parkeren? Dan zou het niet uitmaken of links achter of rechts achter is

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:25
Software update voor v2g is wel mooi. Als ik mijn chassisnummer check dan staat daar is dat mijn auto modeljaar 2022 is....

Overigens heeft Skoda de enyaq ook al opa aangepast met andere remmen waardoor het trekgewicht omhoog ging, dus de ev model ontwikkeling gaat niet alleen bij Hyundai erg snel

[ Voor 17% gewijzigd door Tiggy80 op 01-11-2021 19:30 ]

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik probeer nog even een paar jaar de kat uit de boom te kijken, want heb nu een plugin en rijdt dus al mooi goedkoop. Stroom over heb ik ook pas volgend jaar. Ik ga dan opnieuw BTW terugvragen. Samen met een zappi en v2g ideaal in de toekomst. 70kw kunnen we wel een paar dagen mee doen hier.

Nukezone FTW

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01:26

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

De HI5 kan 400V prima handelen, het zal langzamer gaan dan aan een 800V lader.

• Luft
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-09-2023
de meester01 schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:50:
[...]

De HI5 kan 400V prima handelen, het zal langzamer gaan dan aan een 800V lader.
Mij interesseert de prijs per kW meer dan 800v. Momenteel lopen de kW prijzen per aanbieder ver uiteen. Bij de Shell 0,37ct en bij buurman Fastned 0,66ct. De pleuris zou uitbreken als een dergelijk prijsverschil bij benzine normaal zou zijn.

9900 Wp, L/W WP, Gasloos, Ioniq 5 P45, Zappi v2

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Shell is helaas tijdelijk nog €0,35/kWh, geniet er nog maar even van :-) Fastned €0,59 en Tesla dus ook zoiets.

[ Voor 7% gewijzigd door Hachy op 01-11-2021 20:18 ]

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-11 12:27

MicheldeGoey

Project 45

Die 800V is een eigenschap van de auto, niet van het laadstation.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Ik bedoelde meer; het zal jammer zijn dat de Ioniq5 hier niet op maximale snelheid laden kan omdat een Supercharger niet meer dan 400V kan leveren.

Hachy schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:17:
Shell is helaas tijdelijk nog €0,35/kWh, geniet er nog maar even van :-) Fastned €0,59 en Tesla dus ook zoiets.
yep, maar met dat abonnement van Tesla voor €12,99 per maand betaal je dus veel minder: €0,24 - €0,28. Dat is maar iets meer dan wat je thuis betaalt. En vergeleken met €0,60 is dat verschil zo groot dat je het zelfs met één laadbeurt van 40 kWh per maand al bespaard hebt.

10-80% is ongeveer 50 kWh. Tegen €0,28 per kWh + €12,99 = €27 = gemiddeld €0,54 per kWh. Als je dus 1x een redelijk volle laadbeurt doet en alleen daarvoor het abonnement afsluit, ben je dus al per kWh goedkoper uit.

Als je 1x per week 50 kWh laadt (200 kWh per maand) kom je gemiddeld op €0,34 uit. Ter vergelijking: bij Fastned kom je met een abonnement uit op €0,41 per kWh incl. abonnement.

Je hoeft dus niet eens een echte veelgebruiker te zijn om hiervan te profiteren. En persoonlijk geef ik mijn geld liever aan Tesla dan aan Shell... Fastned vind ik overigens ook sympathieker dan Shell, gezien de pioniersrol die zij hebben gespeeld. Bijna waard om ze iets meer per kWh te betalen...

• Luft
bilgy_no1 schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:42:
[...]

yep, maar met dat abonnement van Tesla voor €12,99 per maand betaal je dus veel minder: €0,24 - €0,28. Dat is maar iets meer dan wat je thuis betaalt. En vergeleken met €0,60 is dat verschil zo groot dat je het zelfs met één laadbeurt van 40 kWh per maand al bespaard hebt.

10-80% is ongeveer 50 kWh. Tegen €0,28 per kWh + €12,99 = €27 = gemiddeld €0,54 per kWh. Als je dus 1x een redelijk volle laadbeurt doet en alleen daarvoor het abonnement afsluit, ben je dus al per kWh goedkoper uit.

Als je 1x per week 50 kWh laadt (200 kWh per maand) kom je gemiddeld op €0,34 uit. Ter vergelijking: bij Fastned kom je met een abonnement uit op €0,41 per kWh incl. abonnement.

Je hoeft dus niet eens een echte veelgebruiker te zijn om hiervan te profiteren. En persoonlijk geef ik mijn geld liever aan Tesla dan aan Shell... Fastned vind ik overigens ook sympathieker dan Shell, gezien de pioniersrol die zij hebben gespeeld. Bijna waard om ze iets meer per kWh te betalen...
Gelukkig laad ik vrijwel geheel thuis met overschot van de zonnepanelen. Ik heb dus niks aan een abonnement, tot nu toe 2 kleine ladingen bij een Snellader gedaan alleen maar om thuis te komen. Dan is 35ct per kW doorslaggevend.

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Dat is zeker waar, maar dat geldt wel op slechts 10 plekken in Nederland.

Fastned heeft meer dan 10x zoveel stations en is daardoor ook lastig met Tesla te vergelijken in deze opzet. Bovendien kan je met Fastned-stroom min of meer in Italië komen, dat lukt met die 10 SuC's in NL nog niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p-VYhvHCjLGae8aJtbwPD1pH1iE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sba0fX7pYJQui4RfsbUA0WKf.png?f=user_large

Wat ik veel interessanter vind, is dat het Tesla abonnement net als die van Fastned maandelijks opzegbaar is. Als de SuC's in het buitenland straks ook open gaan dan kan je dus bijvoorbeeld voor Frankrijk een maandje een abo nemen voor €12,99 en vervolgens heb je ineens een landelijk dekkend CCS netwerk daar voor een bescheiden kWh tarief.

Daar gaat Ionity serieus last van krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cF6QZS9buoG6hANo_LTHyl0Ukdw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0RLLugr4vL6GcJEz8F9PfHRF.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Hachy op 01-11-2021 21:58 ]

• Vermeer10
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:44
https://www.motor1.com/ne...i-ioniq-5-range-increase/

Zou mooi zijn als er 2 modules bij geplaatst kan worden

[ Voor 30% gewijzigd door Vermeer10 op 01-11-2021 22:11 ]

• de meester01

de meester01

bilgy_no1 schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:42:
[...]

Maar je kunt maar laden bij 10 Tesla suc's voor het abbo geld.

• Luft
Kom je nu bereik tekort ? Er komt wel zo’n 30kg gewicht erbij waarschijnlijk.

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-11 19:29

mdeiman

Projet 45

Hein66 schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:08:
[quote]ZuinigeRijder schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:34:
[...]
.
Trouwens, ik laad thuis met de bijgeleverde granny charger, overdag kan de zonnepanelen stroom dan voor een (groot) gedeelte in de accu. Mijn zonnepanelen leveren geen 11 kW namelijk :+

/quote]

Ik weet niet of je de ruimte ervoor hebt, maar Je kunt thuis ook een laadpaal op 1 phase nemen. Dan laadt de I5 met 16A of 3,7KW op. Zo ga ik het zelf doen.
Ik heb geen laadpaal, maar een campingstekker. Dat gaat dan ook met 3,7kW. Lekker hoor.

Shit happens.

• Vermeer10
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:44
Luft schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:23:
[...]

Kom je nu bereik tekort ? Er komt wel zo’n 30kg gewicht erbij waarschijnlijk.
Ik heb hem besteld.

Alle extra’s zijn welkom. Weet nog niet of ik te kort kom. Maar accu’s zullen ook langzaam afnemen.

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

Hachy schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:04:
Ik bedoelde meer; het zal jammer zijn dat de Ioniq5 hier niet op maximale snelheid laden kan omdat een Supercharger niet meer dan 400V kan leveren.
Hoe kom je daar nou bij? Het laadstation levert vermogen in kWh, het boordnet van de auto converteert dat naar 400 of 800 Volt.

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

MicheldeGoey schreef op maandag 1 november 2021 @ 23:48:
[...]

Hoe kom je daar nou bij? Het laadstation levert vermogen in kWh, het boordnet van de auto verwerkt dat op 400 of 800 Volt.
Een laadstation levert kW (vermogen) geen kWh (capaciteit). Om vermogen te berekenen doe je stroom keer spanning (U*I). Hoe hoger je spanning, hoe hoger het vermogen waarmee geladen kan worden. Zo ook voor amperage. Meestal zijn ze allebei beperkt ivm de interne systemen. Maar als een lader max 200V kan leveren (wat bij tesla's niet zo is, die doen volgens mij 480 volt (volgens wikipedia)), dan moet hij veel amperes leveren om met hetzelfde vermogen te laden en lang niet elke auto zal dat kunnen.

tldr; om op maximale snelheid te laden, zul je zowel hoog in voltage als amperage moeten zitten en als je op half voltage laad, kun je je maximale snelheid niet halen.

[ Voor 9% gewijzigd door Gropah op 02-11-2021 00:02 ]

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

@MicheldeGoey Zoals @Gropah hierboven perfect uitlegt is de beperkende factor altijd de zwakste schakel. De maximale DC laadsnelheid van een Ioniq wordt bereikt bij ongeveer 750V en 300A (750x300=225000) oftewel 225kW.

De Tesla SuC zal in theorie maximaal 250kW (480Vx520A) kunnen leveren echter waarschijnlijk zal de 400V omvormer in de Ioniq niet met die 520A uit de voeten kunnen en dus maximaal zo'n 480Vx300A halen (144kW) wat natuurlijk ook helemaal niet zo slecht is. Het is alleen wel minder dan die 225kW.

TL;DR, Als een snellader zoals de SuC geen 800V ondersteunt haal je bij de Ioniq5 en de EV6 etc het maximale vermogen niet.

Dit is overigens mijn theorie, ik ga het nog testen binnenkort ;-)

de meester01 schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:14:
[...]

Maar je kunt maar laden bij 10 Tesla suc's voor het abbo geld.
Op dit moment is dat inderdaad zo. Maar het is een pilot die pas 1 dag loopt. Het zal enige tijd duren om alle sites te updaten/aanpassen, maar ik ga er wel vanuit dat het verder uitrolt.

Voor nu is het inderdaad nog heel beperkt.

• Marcos45
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-07-2022
Yes, me happy. 1e week juli besteld en is nu vandaag binnen gekomen bij de dealer.
Lounge gravitatie gold met glazen dakje…

Zin in .

Vandaag krij ik mijn laadpaal geleverd

• WilliamGeluk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-11 21:47
Vanmiddag Tesla Supercharger Meerkerk getest icm de Ioniq 5

Vooraf netjes de Tesla app ingeregeld.

Helaas, na drie seconden laden werd de sessie verbroken.
Verschillende pogingen gedaan bij verschillende laders.
Tesla support gebeld, die konden op afstand niet zo 1-2-3 zien/uitlezen waar het nou precies misging.
Daar gingen ze intern nog verder naar kijken. Zal binnenkort nog eens een poging doen.

Had wel gelijk voldoende aanspraak van Tesla eigenaren. De eerste vraag was wel de mooiste namelijk 'Is dit ook een Tesla?' Er was alom waardering voor de vormgeving van de Ioniq 5

De laadpoort van een Tesla zit aan de bestuurderskant. Die bij de Ioniq aan de bijrijderskant.
De kabels zijn vrij kort. Je ontkomt er dan ook niet aan om in het 'verkeerde vak' te gaan staan zodat je eenvoudig kunt inpluggen. Daarmee hou je eigenlijk twee snelladers bezet.

Hyundai Ioniq 5 Project 45

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:18
Sinds vandaag ook lekker aan het crossen in de Ioniq5 en met die regen kon ik niet anders dan even kijken hoe slecht het nou is gesteld met het water wat op het achterraam blijft staan. Het viel mij reuze mee. Wat ik wel grappig vond (en wat in mijn vorige auto's niet kon), is dat je de achteruitrij camera kan aanzetten tijdens het rijden. Dus als je ECHT niks meer ziet door je raam, zet je de camera toch gewoon aan. :+

Inventaris - Koop mijn meuk!

• de meester01

de meester01

chaoscontrol schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:52:
Sinds vandaag ook lekker aan het crossen in de Ioniq5 en met die regen kon ik niet anders dan even kijken hoe slecht het nou is gesteld met het water wat op het achterraam blijft staan. Het viel mij reuze mee. Wat ik wel grappig vond (en wat in mijn vorige auto's niet kon), is dat je de achteruitrij camera kan aanzetten tijdens het rijden. Dus als je ECHT niks meer ziet door je raam, zet je de camera toch gewoon aan. :+
Ik begrijp dat verhaal ook niet zo goed. Ik rij alweer 12 jaar in sedans en....daar heb je heel verrassend ook geen achterruitenwisser. Ik ga na aflevering eens kijken naar zo'n rainX achtig product als het (mijn vrouw) stoort.
chaoscontrol schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 17:52:
Ja, in een aantal reviews is toch echt wel duidelijk dat het water slecht wegloopt. Zelfs bij hoge snelheid. Nou moet ik zeggen dat ik de achterruitwisser nauwelijk gebruik, maar het is soms toch wel fijn als je het even kunt wissen.

Ik heb de dealer gevraagd om bij de aflevering (applicatie van glass coating) ook het glas te laten behandelen. Ben wel benieuwd.

• Vielleicht
  • Laatst online: 25-09 14:29
de meester01 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 18:21:
[...]

Ik begrijp dat verhaal ook niet zo goed. Ik rij alweer 12 jaar in sedans en....daar heb je heel verrassend ook geen achterruitenwisser. Ik ga na aflevering eens kijken naar zo'n rainX achtig product als het (mijn vrouw) stoort.
De achterruitwisser van mijn Skoda is al een jaar zo gaar als wat, waardoor hij herrie maakt bij gebruik. Daarom gebruik ik hem weinig, dus ik voorzie ook weinig hinder.
Laat even weten hoe het product werkt. Ik lees hele wisselende berichten hierover.

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-11 23:25
chrvdbos schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:54:
[...]

Nummerborden lezen is natuurlijk wel afhankelijk van het buitenlicht en de afstand tot de desbetreffende auto maar met voor en achteruitspoelen kan ik de nummers behoorlijk in beeld krijgen en lezen.
Oke, dan zal hij met een update verbeterd zijn denk ik. Ik laat hem ook inbouwen! Bedankt

• de meester01

de meester01

Vielleicht schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:30:
[...]

De achterruitwisser van mijn Skoda is al een jaar zo gaar als wat, waardoor hij herrie maakt bij gebruik. Daarom gebruik ik hem weinig, dus ik voorzie ook weinig hinder.
Laat even weten hoe het product werkt. Ik lees hele wisselende berichten hierover.
Ik had dit goedje gevonden
https://elitecardetailing...learvision-smart-glass-2/

Hier krijg je een idee hoe het aangebracht wordt

Je kunt ook de G5 nemen, dat is zonder het polijsten maar G5 heeft een kortere 'levensduur'

• mystici5
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-11 15:40
mdeiman schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:10:
[...]

Nou, 'leer' is koud. En wat is het heerlijk als je instapt en je gaat op een warme stoel zitten. Tesla heeft wel die mogelijkheid.

Stuurverwarming kun je wel op afstand aanzetten.
Ik mis deze functie ook. Bij mijn vorige auto kon de stoelverwarming wel mee verwarmd worden. Dit is zeker prettig. Ik heb een melding gedaan bij Hyundai dat ik deze functie mis.
mystici5 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:21:
[...]

Ik mis deze functie ook. Bij mijn vorige auto kon de stoelverwarming wel mee verwarmd worden. Dit is zeker prettig. Ik heb een melding gedaan bij Hyundai dat ik deze functie mis.
Waar maak je hier melding van? Zou mooi zijn als er een forum is of iets dergelijks waar je ideeën kunt melden.

• Sjoerdvt
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-04 12:08
Vielleicht schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 22:30:
[...]

Bij mij is alles met glass coating behandeld (tm camera lenzen) bevalt op zichzelf goed. Achterruit na 3.000 km nog niet hoeven schoon maken en zelfs de ruitenwissers voor hoeven niet zo snel aan (auto is nog geen 1x gewassen). Maar wat het niet voorkomt is dat de achterruit wel steeds meer vieze plekken krijgt. Dus op den duur wordt het zicht toch slecht. Bij modderige wegen is het denk ik wel snel gedaan met het zicht. Lang verhaal kort, een ruitenwisser achter zou ook met glass coating wel degelijk nuttig zijn. Het duurt alleen door de coating langer voordat je achter echt slecht zicht krijgt. Op de voorruit heb je er denk ik nog het meeste plezier van. Die blijft tot op heden bijna vlekkeloos schoon.

• mystici5
  • Laatst online: 12-11 15:40
bilgy_no1 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:40:
[...]

Waar maak je hier melding van? Zou mooi zijn als er een forum is of iets dergelijks waar je ideeën kunt melden.
Middels de blue link app.
Er is dan onder klantenservice een e-mail adres waar je naar kan schrijven. Ik hoop dat er dan iets mee gebeurt 😁

• maax
  • Laatst online: 18:19
Goedemiddag, ik ben nieuw op dit forum en heb voor het eerst een EV in de lease gekocht (73 kWh lounge shooting star grey - besteld 22 okt, verwachte leverdatum 1 maart). Ik wil thuis een laadpaal laten plaatsen (ivm mijn zonnepanelen), maar kan evt. een expert op dit gebied mij adviseren welke laadpaal ik het beste kant aanschaffen? Bij voorbaat dank.
maax schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:01:
Goedemiddag, ik ben nieuw op dit forum en heb voor het eerst een EV in de lease gekocht (73 kWh lounge shooting star grey - besteld 22 okt, verwachte leverdatum 1 maart). Ik wil thuis een laadpaal laten plaatsen (ivm mijn zonnepanelen), maar kan evt. een expert op dit gebied mij adviseren welke laadpaal ik het beste kant aanschaffen? Bij voorbaat dank.
Hier is een speciaal topic voor: Het grote "thuis laden van je EV" topic.

De eerste post heeft een uitgebreide beschrijving van de mogelijkheden en vereisten. En er zitten daar een paar echte experts.

Verder vooral gefeliciteerd met je keuze!

[ Voor 3% gewijzigd door bilgy_no1 op 03-11-2021 16:08 ]

• maax
  • Laatst online: 18:19
bilgy_no1 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:08:
[...]

Hier is een speciaal topic voor: Het grote "thuis laden van je EV" topic.

De eerste post heeft een uitgebreide beschrijving van de mogelijkheden en vereisten. En er zitten daar een paar echte experts.

Verder vooral gefeliciteerd met je keuze!
Thxs, heb het één en ander gevonden en gelezen.

• de meester01

de meester01

Zijn er wellicht mensen die graag hun 19" willen upgraden naar 20" velgen? Ik zie het wel zitten om dat met gesloten beurs te regelen. Mijn auto krijg ik in de week na Sinterklaas afgeleverd. Regio Apeldoorn.

• WvanB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-09-2023
de meester01 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 00:06:
Zijn er wellicht mensen die graag hun 19" willen upgraden naar 20" velgen? Ik zie het wel zitten om dat met gesloten beurs te regelen. Mijn auto krijg ik in de week na Sinterklaas afgeleverd. Regio Apeldoorn.
Ik heb hier interesse in maar moet dit even overleggen met de leasemaatschappij. Heb zojuist gisteren namelijk mijn besteld AWD lounge met 20” omgezet naar een RWD voorraad auto met 19” welke ik laatste week november geleverd krijg.

Ik zal eens informeren wat hierin de mogelijkheden zijn

• kor952
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

kor952 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:34:
Heb sinds vandaag CMS C23 velgen met Michelin CrossClimate 2 banden onder mijn P45. Maten van de velg zijn 8x19" ET45 5x114,3 ML 67,2 maat van de banden 235/55 R19 XL 105H VOL (van Volvo), uhh ja ik weet dat het geen snelheids indicatie W is maar die is in deze maat bij de CC2 niet te krijgen en daar ik niet harder dan 120-130 kmh rijd leek me een indicatie H van 210 kmh meer dan genoeg.

[Afbeelding]
Ik had nogal een probleem met de TPMS sensoren, ze hadden eerst de Hamaton 1.5 gemonteerd, later de Hamaton 3.5 maar beide werden niet herkent door het TPMS systeem van de Ioniq 5, Nu zitten er sensoren van Huf op type 4050 en die werden binnen 5 km rijden herkent. Dus mocht je andere velgen monteren let op dat de nieuwe TPMS-sensoren wel matchen met het systeem de originele hebben het volgende nummer 52940-L1100, dit nummer wordt vaak genoemd bij een eventuele vervangingssensor. Er bestaat ook een kans dat niet iedere Ioniq 5 vanuit de fabriek met dezelfde sensoren is uitgerust. Dus beter eerste even vragen bij de dealer welke sensoren bij jouw auto zijn toegepast.

3000Wp op 't dak

• Codeaction
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-11 10:01
Ik heb vernomen van de dealer dat standaard er geen TPMS sensoren in de velgen verwerkt zijn, maar optioneel is. Waarbij de bandenspanning bepaald word door rotatie snelheid van de wielen met een referentie snelheid van de GPS. Om hier vervolgens de effectieve diameter van de band te bepalen en daarmee de bandenspanning. Dit leek me ook logisch, omdat het voertuig pas na een stukje te rijden de bandenspanning ook aangeeft.

If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.

• de meester01

de meester01

Codeaction schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:21:
Ik heb vernomen van de dealer dat standaard er geen TPMS sensoren in de velgen verwerkt zijn, maar optioneel is. Waarbij de bandenspanning bepaald word door rotatie snelheid van de wielen met een referentie snelheid van de GPS. Om hier vervolgens de effectieve diameter van de band te bepalen en daarmee de bandenspanning. Dit leek me ook logisch, omdat het voertuig pas na een stukje te rijden de bandenspanning ook aangeeft.
Dan mag je je afvragen hoe het met zijn vakkennis zit en hoelang de beste man al heeft zitten snurken. Vanaf november 2014 zijn TPMS systemen verplicht op nieuwe auto's 8)7

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

@Codeaction Welke verhaaltjes verteller is dit nu weer?

3000Wp op 't dak

• Codeaction
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-11 10:01
@de meester01 Als dit al zo lang verplicht is, dan lijkt me dit inderdaad niet te kloppen. 8)7
Typisch verhaal dan van de Dealer...

If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.

• de meester01

de meester01

Codeaction schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:32:
@de meester01 Als dit al zo lang verplicht is, dan lijkt me dit inderdaad niet te kloppen. 8)7
Ja inderdaad. Kletskoek. Toevallig dat we hier laatst zoiets aan de hand hadden. De 2014 Auris van mijn vrouw was aan het miepen dat de bandenspanning te laag was en na het oppompen maar voor het inleggen van D was de melding al weg.

Dus toen even gegoogled om de discussie over passief of actief systeem met mijn vrouw te winnen 8)

Verplicht bij nieuwe typegoedkeuringen vanaf nov 2012 en voor bestaande auto's verplicht vanaf november 2014.
Codeaction schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:32:
In het winterbanden aanbod van de officiële dealers zijn TPMS inbegrepen. Lijkt me heel raar dat ze dan in de standaard geleverde banden niet zouden zitten.

Vwb de verplichte systemen zijn indirecte systemen zoals de dealer beschrijft overigens wel toegestaan. Er zullen vast wel Hyundai auto's zijn die het op die manier doen. Dus het is ook weer geen complete kul.

[ Voor 3% gewijzigd door bilgy_no1 op 04-11-2021 11:38 ]

• de meester01

de meester01

bilgy_no1 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:37:
[...]

In het winterbanden aanbod van de officiële dealers zijn TPMS inbegrepen. Lijkt me heel raar dat ze dan in de standaard geleverde banden niet zouden zitten.

Vwb de verplichte systemen zijn indirecte systemen zoals de dealer beschrijft overigens wel toegestaan. Er zullen vast wel Hyundai auto's zijn die het op die manier doen. Dus het is ook weer geen complete kul.
Volgens mij is een passief systeem niet meer toegestaan vanaf 2014 maar moeten er echt systemen met sensoren aanwezig zijn. Er wordt gesproken over directe systemen. Nu zal niet elke fabrikant geld investeren in een fraai display met de individuele spanning per band maar volstaan met een 'lampje'

We hebben een reeks VAG auto's gehad in het verleden en enkelen hadden idd een passief systeem dat zijn info van de ABS sensoren kreeg qua omwentelingen.

[ Voor 10% gewijzigd door de meester01 op 04-11-2021 11:42 ]

de meester01 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:40:
[...]

Volgens mij is een passief systeem niet meer toegestaan vanaf 2014 maar moeten er echt systemen met sensoren aanwezig zijn. Er wordt gesproken over directe systemen. Nu zal niet elke fabrikant geld investeren in een fraai display met de individuele spanning per band maar volstaan met een 'lampje'

We hebben een reeks VAG auto's gehad in het verleden en enkelen hadden idd een passief systeem dat zijn info van de ABS sensoren kreeg qua omwentelingen.
Dit staat er op de website van Profile:
Vanaf 1 november 2014 dient elke nieuw verkochte auto door de fabrikant te zijn voorzien van een TPMS systeem. Toegestaan zijn zowel directe als indirecte systemen, zolang deze voldoen aan de eisen en voorwaarden van de Europese richtlijn ECE-R64.
Maar, zoals gezegd: de Ioniq 5 heeft directe sensoren. Als het een indirect systeem zou zijn gingen ze die sensoren niet monteren op de winterbanden sets.
Codeaction schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:21:
In de auto wordt de bandenspanning alleen aangegeven als je aan het rijden bent. Maar het uitlezen van de bandenspanning met OBDII dongle en b.v. Torque Pro geeft ook de bandenspanning aan, zonder gereden te hebben, net na start drukken. Dus blijkbaar is er ergens een geheugen van de laatste gemeten bandenspanning en ik neem aan dat dit het geheugen van de auto is O-)

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Mijn dealer belt mij spontaan dat er updates beschikbaar zijn, waarin ook het probleem is opgelost dat de auto niet in de P of R wil. Blij mee.

Komende maandag gaat HET gebeuren.

Ben benieuwd welke zaken verder precies verbeterd zijn. Zijn er al ergens details beschikbaar?

Shit happens.

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

mdeiman schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:02:
Mijn dealer belt mij spontaan dat er updates beschikbaar zijn, waarin ook het probleem is opgelost dat de auto niet in de P of R wil. Blij mee.

Komende maandag gaat HET gebeuren.

Ben benieuwd welke zaken verder precies verbeterd zijn. Zijn er al ergens details beschikbaar?
Maandag al?? Ik ben gisteren bij de dealer geweest voor een afspraak om de software te updaten.....kan 15 december terecht.... 8)7

3000Wp op 't dak

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Zie hier wat er gaat gebeuren....
https://www.goingelectric...ic.php?p=1701421#p1701421

3000Wp op 't dak

• jorismathijssen
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-11 19:19
Ik mag ook aansluiten in de wachtrij. Vandaag besteld. Levering week van 28 maart.

Beetje zuur maar het is nou eenmaal de situatie. Tot die tijd lekker meelezen :)
jorismathijssen schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:35:
Ik mag ook aansluiten in de wachtrij. Vandaag besteld. Levering week van 28 maart.

Beetje zuur maar het is nou eenmaal de situatie. Tot die tijd lekker meelezen :)
Ik heb op de dag af een half jaar geleden besteld en mag hem volgende week pas ophalen. De tijd vliegt voorbij en ik heb ondertussen wel iedere review op Youtube gekeken...

Maar gefeliciteerd met de keuze in elk geval. Welke versie heb je gekozen?

• bour12
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-11 16:54
Is dit geen oplossing een opblaasbare imperiaal verdeeld de kracht denk ik ook goed
https://www.amazon.nl/Han...niq&qid=1635091110&sr=8-4

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:25
bour12 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:57:
Is dit geen oplossing een opblaasbare imperiaal verdeeld de kracht denk ik ook goed
https://www.amazon.nl/Han...niq&qid=1635091110&sr=8-4
vind het idee wel grappig, maar wat met een stof/zandwolk (of zoals het voorbeeld fotootje met die surfplank op het dak waarbij het zand opdroogt)? die kussens liggen niet 100% stil..... wil niet weten wat er met je dak gebeurt dan :o

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• Schumpeter
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-09-2024
https://www.hyundai.com/nl/elektrisch/smartcharging.html

Hyundai heeft een nieuwe smart charging dienst gelanceerd voor connected modellen.

• Changie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:05
Hoelang is eigenlijk de laadkabel die bij deze auto zit? Dit ivm locatie wallcharger. Iemand die dit weet?

• revo37
  • Laatst online: 17:23
Changie schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:10:
Hoelang is eigenlijk de laadkabel die bij deze auto zit? Dit ivm locatie wallcharger. Iemand die dit weet?
Ik krijg hem geleverd met 5 meter laadkabel is me verteld
Tiggy80 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:15:
[...]

vind het idee wel grappig, maar wat met een stof/zandwolk (of zoals het voorbeeld fotootje met die surfplank op het dak waarbij het zand opdroogt)? die kussens liggen niet 100% stil..... wil niet weten wat er met je dak gebeurt dan :o
Ja, daar zou ik wel mee oppassen inderdaad. Ze verkopen er wel een 'anti-slip mat' bij. Dat zou ervoor moeten zorgen dat er geen zand direct tussen de kussens en het dak komt. Wel eerst even heel goed schoonmaken voor je ze erop legt... En aangezien het rubber is, moet je maar hopen dat er nooit iets van zand op de onderkant komt, want dat is onwijs lastig om rubber dan weer helemaal schoon te krijgen.

Maar een ander nadeel lijkt me de enorme drag die deze dingen zullen creëren.

• Sjoerdvt
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-04 12:08
Schumpeter schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:22:
https://www.hyundai.com/nl/elektrisch/smartcharging.html

Hyundai heeft een nieuwe smart charging dienst gelanceerd voor connected modellen.
Heb alles ingesteld in de app, ben benieuwd!

• Luft
Sjoerdvt schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:00:
[...]

Ik doe zelf allang “smart charging” met Zappi en zonnepanelen overschot. Gaat voor mij niets brengen… Ben wel benieuwd of het echt werkt zoals ze beweren!

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

Sjoerdvt schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:00:
[...]

Ik kom niet voorbij 'Pincode invoeren', dat scherm blijft hardnekkig staan. Pincode is correct, maar er gebeurt niets.

• hunter3315nl
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-06 17:39
Spiller schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:35:
Sta je dan in Spanje onderweg, wil de P45 niet meer snelladen. Elke sessie stopte na 0,06kWh met een error. 12V los gooien hielp niets. Een uur aan de AC gehangen om naar de dealer en een volgende lader te rijden, maar die kon helaas niks betekenen, dus ik rij nog rond met software uit maart. De monteur is op cursus in Madrid 400km verderop... Een uur later probleemloos een DC sessie gestart waar het bij 3 verschillende laders eerder niet lukte. Schiet mij maar lek, ik heb letterlijk de boot gemist :F

[Afbeelding]
In Duitsland, onderweg naar Polen, 3 verschillende HPC Ionity laders die weigeren.
Toen maar 50 kW DC lader gezocht in dorpje.
Op rekening 3x vermeld, wel contact niet laden, 0 euro

• hunter3315nl
mdeiman schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:14:
[...]

Bij mij rammelt er ook iets, maar dat is dan de gordel achter die tegen de zijkant aantikt. De gordel slinger ik even om de kopsteun en klaar.
Rammelt bij mij ook maar met lepel naar stoel opgelost.
Achter passagiers ff vragen bij uitstappen

• hunter3315nl
WilliamGeluk schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:36:
[...]

Bij een eerste servicebeurt kun je er wellicht naar laten kijken.

Laden doe ik doorgaans tot 90% en zo nu en dan tot 100%
Dat zou beter zijn voor de batterij was het advies bij mijn vorige EV.
Geen idee of dat nu nog van toepassing is.
In de Ioniq 5 handleiding heb ik enkel het advies kunnen vinden om de batterij tot 100% op te laden als je onder de 20% bent gekomen. Is er iemand die hier nog wat zinnigs over kan zeggen?

Ik heb een aantal weken geleden bij de Makro in Dordrecht iemand, die in mijn ogen in aanmerking zou kunnen komen voor de categorie 'gepensioneerden', uit een digital green project 45 zien stappen, wellicht was jij het :)
Nee, dat was ik, 7 oktober, rond 1500 uur, reeds 20 jaar met pensioen

• hunter3315nl
MicheldeGoey schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:22:
[...]

Ik had bij 'loting' de keuze tussen zwart en zilver, ik koos zwart, dus dat was ik niet.

Hopelijk komt er binnenkort weer een update voor de firmware. De kaartweergave reset telkens naar 2D-weergave, 3D blijft niet 'hangen'. Kleinigheden, maar toch.
Was bij mij hetzelfde maar opgelost door systeem te personaliseren.

• Changie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:05
Heeft iemand ook nog een tip voor een laadpas? Ik rijd prive. Is dan via vattenvall handig of maakt het eigenlijk niet uit?

• hunter3315nl
Hein66 schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:08:
[quote]ZuinigeRijder schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:34:
[...]

.
.
.

Trouwens, ik laad thuis met de bijgeleverde granny charger, overdag kan de zonnepanelen stroom dan voor een (groot) gedeelte in de accu. Mijn zonnepanelen leveren geen 11 kW namelijk :+
.
.

/quote]

Ik weet niet of je de ruimte ervoor hebt, maar Je kunt thuis ook een laadpaal op 1 phase nemen. Dan laadt de I5 met 16A of 3,7KW op. Zo ga ik het zelf doen.
Oma bij mij op 12A, laden ongeveer 30 uur, 10 tot 100%
Ook met Kona EV meestal thuis geladen, kon maar tot 10A.
Alles bij elkaar zo'n 40000km geladen waarvan 25000km thuis, met granny.

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Changie schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:28:
Heeft iemand ook nog een tip voor een laadpas? Ik rijd prive. Is dan via vattenvall handig of maakt het eigenlijk niet uit?
Ik woon in Amsterdam Zuidoost en alle AC-laders in de buurt zijn van Vattenvall, De kaart van Vattenvall is in deze situatie het voordeligst. Kost wel eenmalig 10 Euro.

[ Voor 3% gewijzigd door kor952 op 06-11-2021 11:47 ]

3000Wp op 't dak

Changie schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:28:
Hangt er ook vanaf hoe vaak je op straat en onderweg denkt te gaan laden; hoe vaak je in het buitenland bent etc. Helaas is het een janboel met al die apps en passen...

Alle opties staan vermeld bij laadpastop10.nl inclusief tarieven, starttarieven etc.

Het kan ook geen kwaad om een extra pas te nemen zonder abonnementskosten of aanschafkosten. Voor het geval er een storing is.

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

Vandaag mijn eerste laadsessie met een snellader, Fastnet 300 kW. De tweede poging lukte. Stopt er een ook zwarte Ioniq 5 naast me met nog glimmend zwarte wangen op de banden. Ook zijn eerste laadsessie. De man in de Kona kwam even wat foto's maken.
De sessie begon aarzelend, geleidelijk liep het op tot 130 kW. Van 35% tot 80% in 18 minuten. Een ervaring rijker en €18,52 armer. De moeite waard.
Die gozer in de Volvo stond er al toen ik aankwam en nog steeds toen ik wegreed.

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

hunter3315nl schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:21:
[...]

Was bij mij hetzelfde maar opgelost door systeem te personaliseren.
Hoe?

• Luft
bilgy_no1 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:50:
[...]

Hangt er ook vanaf hoe vaak je op straat en onderweg denkt te gaan laden; hoe vaak je in het buitenland bent etc. Helaas is het een janboel met al die apps en passen...

Alle opties staan vermeld bij laadpastop10.nl inclusief tarieven, starttarieven etc.

Het kan ook geen kwaad om een extra pas te nemen zonder abonnementskosten of aanschafkosten. Voor het geval er een storing is.
Heb laadpas van Shell en ANWB, daarmee dek je ongeveer alle providers. Simpel en zonder abo.

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

MicheldeGoey schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:43:
Vandaag mijn eerste laadsessie met een snellader, Fastnet 300 kW. De tweede poging lukte. Stopt er een ook zwarte Ioniq 5 naast me met nog glimmend zwarte wangen op de banden. Ook zijn eerste laadsessie. De man in de Kona kwam even wat foto's maken.
De sessie begon aarzelend, geleidelijk liep het op tot 130 kW. Van 35% tot 80% in 18 minuten. Een ervaring rijker en €18,52 armer. De moeite waard.
Die gozer in de Volvo stond er al toen ik aankwam en nog steeds toen ik wegreed.
Foto's ? :)

3000Wp op 't dak

• hessas
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-11 22:48
Vraagje,

Is het mogelijk, zoals tegenwoordig vaker bij EV, om een optie zoals stoel- of stuurverwarming achteraf alsnog "aan te zetten". Met andere woorden, is de hardware standaard ingebouwd en is het via software aan en uit te zetten, of dien je hiervoor daadwerkelijk andere stoelen of stuur in te plaatsen?

Heb een proefrit gemaakt met stuurverwarming en dat was zoooo fijn...

Alvast bedankt voor de reacties!

• de meester01

de meester01

hessas schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 23:08:
Vraagje,

Is het mogelijk, zoals tegenwoordig vaker bij EV, om een optie zoals stoel- of stuurverwarming achteraf alsnog "aan te zetten". Met andere woorden, is de hardware standaard ingebouwd en is het via software aan en uit te zetten, of dien je hiervoor daadwerkelijk andere stoelen of stuur in te plaatsen?

Heb een proefrit gemaakt met stuurverwarming en dat was zoooo fijn...

Alvast bedankt voor de reacties!
Ik heb nog niet eerder gehoord dat autofabrikanten zoiets aan de hardware kant doen met conveniece opties, wel voor zaken die betrekking hebben op software zoals carplay of adaptieve cruise control bij respectievelijk BMW en VW of FSD bij Tesla.

• BobTL
  • Laatst online: 17-03-2024
Mijn Ultimate RWD is bij dealer aangekomen echter deze is niet helemaal perfect.
1. Gat van deurgreep is gedeukt
2. Paneel van deur aan beiden kanten heeft verkeerde kleur.

Heeft iemand dit eerder gezien of gemeld? Wat zou een mogelijke oplossing kunnen zijn? De dealer zegt over het paneel dat het zo hoort en over het gedeukt gat dat ze niet weten wat ze er mee moeten.
Help!:(Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNuITjSna8OhmLknbpJuBu9j1cM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0b31dQU2reREXEJwiATU1J6L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_x5YP2OWmYRw18RFSK5k92TAMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oeruvArZyFEfXljLnWnzmRaM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door BobTL op 07-11-2021 04:51 ]

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:18

-CJ

Not remastered

BobTL schreef op zondag 7 november 2021 @ 04:49:
Mijn Ultimate RWD is bij dealer aangekomen echter deze is niet helemaal perfect.

Heeft iemand dit eerder gezien of gemeld? Wat zou een mogelijke oplossing kunnen zijn? De dealer zegt over het paneel dat het zo hoort en over het gedeukt gat dat ze niet weten wat ze er mee moeten.
Help!:([Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke interieurkleur heb je gekozen?

All I had to do was follow the damn train.

• lackaday
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11 22:57
de meester01 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 23:34:
[...]

Ik heb nog niet eerder gehoord dat autofabrikanten zoiets aan de hardware kant doen met conveniece opties, wel voor zaken die betrekking hebben op software zoals carplay of adaptieve cruise control bij respectievelijk BMW en VW of FSD bij Tesla.
Het kan een stuk verder gaan dan dat: https://www.theverge.com/...nd-range-model-s-x-60-60d

Dus kan me voorstellen dat Hyundai slechts één soort stuur gebruikt op alle exemplaren. Lijkt me echter sterk dat dat later te unlocken zal zijn.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:19
Ik zie best veel (in verhouding) matte Ioniq 5's langs komen. Is de lak van Hyundai beter of geven ze daar ook, net als bij Kia, een negatief advies over?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:19
MicheldeGoey schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:43:
Is nagenoeg even duur als benzine rijden toch?
45% is ongeveer 190 km range?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

BobTL schreef op zondag 7 november 2021 @ 04:49:

Help!:([Afbeelding]

[Afbeelding]
He balen zeg. Dat soort dingen wil je niet bij het ophalen.

Van dat paneel weet ik niet. Je zou even in de configurator kunnen kijken, maar die is vrij onduidelijk in details. Ik weet niet welke uitvoering Ultimate in NL is, maar dit ziet er inderdaad een beetje raar uit qua kleur.

Die deur... Lastig. Geen idee of ze dat kunnen uitdeuken, maar dan moet er ook weer worden gelakt en zit je met een gloednieuwe auto waar de deur al is hersteld. Alternatief is dat ze een nieuwe deur bestellen en kosteloos vervangen. Ze zouden het kunnen afkopen voor het bedrag dat een herstel hiervan zou kosten. Dan heb je het geld in de pocket en kun je later besluiten het alsnog te doen, of niet.

• BobTL
-CJ schreef op zondag 7 november 2021 @ 07:32:
[...]

Welke interieurkleur heb je gekozen?
Pebble grey, dus licht interieur zonder rode bies. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mt7IL-y-u9MBKilcMMQfmcgZY8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJGkE8aHjtcEP6Iz0KDA5da2.jpg?f=fotoalbum_large

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

Phusebox schreef op zondag 7 november 2021 @ 08:25:
[...]

Is nagenoeg even duur als benzine rijden toch?
45% is ongeveer 190 km range?
"Tanken langs de snelweg" is altijd duur. Het ging er mij om dat een keer gedaan te hebben. Nu weet ik hoe het werkt. Met mijn 11 kWh thuislader ben ik natuurlijk veel goedkoper uit.

• -CJ

-CJ

Not remastered

BobTL schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:40:
[...]

Pebble grey, dus licht interieur zonder rode bies. [Afbeelding]
Volgens mij heet dat hier Dark Grey/Light grey en in dat geval kloppen de deurpanelen met de (Nederlandse) configuratie.

Wat had je verwacht?

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

[...]

Da's goed balen zeg.
Neem aan dat deze foto van dezelfde wagen is als je eerdere post?
Om te beginnen zou ik er een 'proces verbaal' van laten opmaken die door beide partijen wordt ondertekend. Ook zou ik op zoek gaan naar bewijsmateriaal bijvoorbeeld foto's op internet die laten zien dat de kleur van de panelen niet klopt en dat de deuk niet hoort. Heb je een bevriende advocaat of een rechtsbijstandsverzekering kun je ook altijd mee 'dreigen' in een gesprek. Als laatste mogelijkheid de auto niet accepteren vanwege gebreken.

Sterkte!

3000Wp op 't dak

• de meester01

de meester01

lackaday schreef op zondag 7 november 2021 @ 07:47:
[...]

Het kan een stuk verder gaan dan dat: https://www.theverge.com/...nd-range-model-s-x-60-60d

Dus kan me voorstellen dat Hyundai slechts één soort stuur gebruikt op alle exemplaren. Lijkt me echter sterk dat dat later te unlocken zal zijn.
Tesla doet alles anders en vanuit VW zijn mensen gewend dat je achteraf dingen als bochtverlichting kunt activeren maar ik denk niet dat Hyundai duurdere stuurwielen monteert zonder dat ze daar later geld aan kunnen verdienen.

Maar mijn beperkte belevingswereld is natuurlijk geen maatstaf 8)

• BobTL
-CJ schreef op zondag 7 november 2021 @ 10:27:
[...]

Volgens mij heet dat hier Dark Grey/Light grey en in dat geval kloppen de deurpanelen met de (Nederlandse) configuratie.

Wat had je verwacht?
Een paneel dat dezelfde kleur had. In de brochure is dat duidelijk dezelfde kleur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfUYqLtt_OVhDkgEfclf18Kjykc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6LUvhFlYyQ9JmFMnSaQ0SFX4.jpg?f=user_large

• Trivola
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23-02-2024
BobTL schreef op zondag 7 november 2021 @ 11:50:
[...]

Een paneel dat dezelfde kleur had. In de brochure is dat duidelijk dezelfde kleur.
Hier een voorbeeld (echte foto/geen brochure) van hoe het eruit zou moeten zien. Op jouw eerdere foto lijkt het paneel lichtroze, ziet er inderdaad vreemd uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nm_14ctZeN7M-SRI2fakyYO0NFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1fS8bGnmFZ5zM4zx9o7inbUF.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://zerauto.nl/autote...1-retro-ruim-en-retegoed/

[ Voor 5% gewijzigd door Trivola op 07-11-2021 15:55 ]

• -CJ

-CJ

Not remastered

BobTL schreef op zondag 7 november 2021 @ 11:50:
[...]

[Afbeelding]
Ah, zag het in eerste instantie niet goed, nu je het zegt. Inderdaad niet netjes.

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Jan Treur schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 18:38:
[...]
Ik heb na ruim drie maanden van problemen en reparatie na reparatie net voor het eerst mijn bestelde P45 gekregen vorige week vrijdag. Vergeleken met de tijdelijke leenauto die ik eerder twee maanden had, lijkt deze onder vergelijkbare omstandigheden 10-20% meer stroom te gebruiken. En inderdaad werkt volgens dat plaatje van de 4 wielen en de accu de AWD constant, ook in Eco en Normaal. Zijn er anderen die dat ook hebben?
Deze story heeft deze week een vervolg gekregen. De auto is donderdag en vrijdag bij de dealer geweest waar 4 updates van systemen zijn uitgevoerd in de hoop dat dat e.e.a. zou oplossen. Helaas waren we gisteren na het ophalen van de auto teleurgesteld dat het probleem van de constante AWD niet opgelost was (en blijkbaar ook niet gecheckt na de update: de auto werd meegegeven zonder waarschuwing dat dit probleem nog niet opgelost was).

Echter, vandaag heeft mijn zoon Roy nu heel precies ontdekt waar het probleem zit. Hij heeft gevonden dat als je bij de instellingen de Aanhangermodus (die op Automatisch stond) op Uit zet, de AWD niet meer constant aan is. Dus blijkbaar zit het probleem in het foutief automatisch detecteren van een aanhanger. We kunnen dus nu het probleem handmatig oplossen, maar bij een daadwerkelijk aankoppelen van een aanhanger moeten we eraan denken om het handmatig weer op Automatisch in te stellen. Dus er blijft toch nog wel de vraag naar Hyundai over hoe dat Automatisch detecteren goed te krijgen is.

Zijn er anderen die met dit punt te maken hebben of hebben gehad? In het bijzonder, bij degenen met een trekhaak, staat de Aanhangermodus op Automatisch of op Uit? Werkt Automatisch wel goed of ook niet goed?

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

• wimtim
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-08 13:49
MicheldeGoey schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:41:
[...]

"Tanken langs de snelweg" is altijd duur. Het ging er mij om dat een keer gedaan te hebben. Nu weet ik hoe het werkt. Met mijn 11 kWh thuislader ben ik natuurlijk veel goedkoper uit.
Voor mij niet meer. Had net voor € 1250 mijn oude eenfase lader vervangen voor een nieuwe 3 fasen lader. helaas was ik klant bij Welkom Energie die vorige week failliet gegaan zijn. Ik betaal nu bij Eneco overdag € 0,493 per kwh en in de daluren ook nog € 0,419 per kwh. Bij openbare laders in de buurt kost het € 0,25 tot € 0,35 per kwh uur.
Daarom ben ik gisteren begonnen mijn auto openbaar te laden, terwijl ik een spiksplinternieuwe lader thuis heb!

Nu heb ik gewoon pech dat ik bij Welkom Energie was, maar ik denk dat het onvermijdelijk is dat in de nabije toekomst alle electriciteit fors duurder gaat worden, zowel thuis als aan de openbare laadpaal. gelukkig zijn degen die hun contract voor meerder jaren hebben afgesloten..........

• Luft
wimtim schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:19:
[...]

Voor mij niet meer. Had net voor € 1250 mijn oude eenfase lader vervangen voor een nieuwe 3 fasen lader. helaas was ik klant bij Welkom Energie die vorige week failliet gegaan zijn. Ik betaal nu bij Eneco overdag € 0,493 per kwh en in de daluren ook nog € 0,419 per kwh. Bij openbare laders in de buurt kost het € 0,25 tot € 0,35 per kwh uur.
Daarom ben ik gisteren begonnen mijn auto openbaar te laden, terwijl ik een spiksplinternieuwe lader thuis heb!

Nu heb ik gewoon pech dat ik bij Welkom Energie was, maar ik denk dat het onvermijdelijk is dat in de nabije toekomst alle electriciteit fors duurder gaat worden, zowel thuis als aan de openbare laadpaal. gelukkig zijn degen die hun contract voor meerder jaren hebben afgesloten..........
Ben ik blij dat ik met overschot zonnepanelen laad ! Dat kost mij maar afgerond €0,06 per kWH _/-\o_

wimtim schreef op zondag 7 november 2021 @ 13:19:
[...]

Holy crap wat een tarieven zeg... Ik zit nog goed tot 1 januari, maar dat zal daarna vast anders worden. Ik heb wel voor €5000 in een zonneproject, dus dat dempt het iets. Maar vanaf woensdag heb ik een warmtepomp en EV draaien... Ik denk dat ik op iets van 12000 - 14000 kWh uitkom afhankelijk van het weer en de gereden kilometers... In ieder geval even een reminder instellen om op 31 december heel warm te stoken en de auto op te laden...

• mdeiman

mdeiman

Projet 45

Jan Treur schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:24:
[...]

Deze story heeft deze week een vervolg gekregen. De auto is donderdag en vrijdag bij de dealer geweest waar 4 updates van systemen zijn uitgevoerd in de hoop dat dat e.e.a. zou oplossen. Helaas waren we gisteren na het ophalen van de auto teleurgesteld dat het probleem van de constante AWD niet opgelost was (en blijkbaar ook niet gecheckt na de update: de auto werd meegegeven zonder waarschuwing dat dit probleem nog niet opgelost was).

Echter, vandaag heeft mijn zoon Roy nu heel precies ontdekt waar het probleem zit. Hij heeft gevonden dat als je bij de instellingen de Aanhangermodus (die op Automatisch stond) op Uit zet, de AWD niet meer constant aan is. Dus blijkbaar zit het probleem in het foutief automatisch detecteren van een aanhanger. We kunnen dus nu het probleem handmatig oplossen, maar bij een daadwerkelijk aankoppelen van een aanhanger moeten we eraan denken om het handmatig weer op Automatisch in te stellen. Dus er blijft toch nog wel de vraag naar Hyundai over hoe dat Automatisch detecteren goed te krijgen is.

Zijn er anderen die met dit punt te maken hebben of hebben gehad? In het bijzonder, bij degenen met een trekhaak, staat de Aanhangermodus op Automatisch of op Uit? Werkt Automatisch wel goed of ook niet goed?
Thx. Bijzonder verhaal. Ik heb ook een trekhaak en ik heb de aanhangermodus op uit staan. Ik kan echter niet zien of AWD wel of niet actief is. Dat schermpje bij bandendruk heb ik al een tijd niet meer... 8)7

Morgen worden bij bij ook de 4 updates geïnstalleerd en kan ik er meer over vertellen als het schermpje hopelijk weer terug is.

Shit happens.

Jan Treur schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:24:
[...]

Jeetje, wat een pechverhaal. Komen ze je wel tegemoet? Hopelijk is het nu wel snel opgelost.

• de meester01

de meester01

bilgy_no1 schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:44:
[...]

Holy crap wat een tarieven zeg... Ik zit nog goed tot 1 januari, maar dat zal daarna vast anders worden. Ik heb wel voor €5000 in een zonneproject, dus dat dempt het iets. Maar vanaf woensdag heb ik een warmtepomp en EV draaien... Ik denk dat ik op iets van 12000 - 14000 kWh uitkom afhankelijk van het weer en de gereden kilometers... In ieder geval even een reminder instellen om op 31 december heel warm te stoken en de auto op te laden...
Je betaalt vanaf 10.000 kwh minder energiebelasting per kwh en iets meer ODE. Per saldo iets van 4 cent minder per kwh.

https://www.thebilldoctor...ting-wijzigingen-in-2021/

[ Voor 6% gewijzigd door de meester01 op 07-11-2021 14:50 ]

• Klinkcent
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-10 15:30
[...]

Dat is wel opmerkelijk. Die van mij heeft dat ook. Dezelfde roze tint in die deur panelen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5fyR2pNJFdqTPhpT_aCG9tF3XI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4cKlt0q0AbboUczLb6BR1wN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3CFpsZpKjhTGynaihIXCU0orTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fIpxqqgxyQFjUuuRE1cS70aR.jpg?f=fotoalbum_large

Dit lijkt mij ook niet te kloppen en heb de vraag alweer uit staan bij de dealer..

• Luft
de meester01 schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:49:
[...]

Je betaalt vanaf 10.000 kwh minder energiebelasting per kwh en iets meer ODE. Per saldo iets van 4 cent minder per kwh.

https://www.thebilldoctor...ting-wijzigingen-in-2021/
Hoeveel aardgas verstook je en hoeveel km rijd je per jaar ? Stel je verbruikt 1600m3 gas dan mag je verwachten dat je ongeveer 3200kW stroom verbruikt met warmtepomp. Per 1 kW rijd je 5km ver, rijd je 10.000km per jaar dan is je verbruik 2000kW. Dan is 12..000..14.000kW best wel veel.

[ Voor 26% gewijzigd door Luft op 07-11-2021 14:59 ]

Luft schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:57:
[...]

Hoeveel aardgas verstook je en hoeveel km rijd je per jaar ? Stel je verbruikt 1600m3 gas dan mag je verwachten dat je ongeveer 3200kW stroom verbruikt met warmtepomp. Per 1 kW rijd je 5km ver, rijd je 10.000km per jaar dan is je verbruik 2000kW. Dan is 12..000..14.000kW best wel veel.
Ja, ik ga ervan uit dat ik 30000-40000 km per jaar ga rijden. En inschatting qua wp komt wel in de buurt. We hebben geen gas meer (af laten sluiten), dus we koken ook elektrisch. Oh en met volledig thuiswerken verbruiken we ook voor de rest wat meer.
Pagina: 1 ... 36 ... 278 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic