Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdvt
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-04 12:08
bilgy_no1 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 21:49:
[...]

Dat is top!

Worden de aanwijzingen van de APRB route ook doorgegeven aan het HUD?

Zo nee, kun je makkelijk schakelen tussen ABRP via AA/AC en de ingebouwde navigatie?
ABRP gebruik je via Android Auto of apple carplay. Niets daarvan gaat helaas naar de HUD. Dus schakelen is ook niet echt super chill. Android Auto of Apple Carplay verbreken, naar standaard nav en vice versa. T kan wel maar is meer dan 1 swipe of druk op de knop qua handelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjoerdvt schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 23:40:
[...]

ABRP gebruik je via Android Auto of apple carplay. Niets daarvan gaat helaas naar de HUD. Dus schakelen is ook niet echt super chill. Android Auto of Apple Carplay verbreken, naar standaard nav en vice versa. T kan wel maar is meer dan 1 swipe of druk op de knop qua handelingen.
Thanks. Ik geloof dat bij VW de instructies van andere navi apps via Android Auto wel in de cockpit komen, maar niet in het HUD. Bij Hyundai komt er dus helemaal niets door.

Maar stel dat ik reisdoel invoer in het ingebouwde systeem en in AA op het scherm via ABRP de boel in de gaten houd. Staan dan in het HUD wel de aanwijzingen van het ingebouwde systeem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Amersfoort schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:14:
[...]

De link verwijst helaas niet naar een pdf, maar mogelijk bestaat deze op dit moment niet.
Hier heb je wel een video die een aantal knoppen uitlegt. Een aantal functies van lang drukken wist ik niet.

[YouTube: Touchscreen Controls _ IONIQ 5 _ Hyundai.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJTe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-01-2024
mdeiman schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 22:09:
[...]

Nu ervaring met de Vredestein Quatrac Pro Onder de Ioniq 5. Heerlijk stil. Aanrader met en lange levensduur.
Geen gewissel.
Wij overwegen ook deze banden. Heb jij de 19 of de 20 inch banden? En waarom dan? En welke velgen heb je dan evt. genomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdvt
HJTe schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:23:
[...]

Wij overwegen ook deze banden. Heb jij de 19 of de 20 inch banden? En waarom dan? En welke velgen heb je dan evt. genomen?
Ik heb de quatrac's op de 20 inch velg laten zetten (de standaard aflevering velg met zwarte binnencirkel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdvt
bilgy_no1 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 23:54:
[...]

Thanks. Ik geloof dat bij VW de instructies van andere navi apps via Android Auto wel in de cockpit komen, maar niet in het HUD. Bij Hyundai komt er dus helemaal niets door.

Maar stel dat ik reisdoel invoer in het ingebouwde systeem en in AA op het scherm via ABRP de boel in de gaten houd. Staan dan in het HUD wel de aanwijzingen van het ingebouwde systeem?
Was het maar zo'n feest! Activering AA/AC schakelt per definitie volledig de onboard navigatie uit. Dus ook dan weer niets op HUD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdvt
ZuinigeRijder schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:33:
[...]

Hier heb je wel een video die een aantal knoppen uitlegt. Een aantal functies van lang drukken wist ik niet.

[YouTube: Touchscreen Controls _ IONIQ 5 _ Hyundai.]
Goede tip, zaten voor mij ook nieuwe dingen bij. Denk dat ik nu standaard alle knoppen een x lang ga indrukken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-09 21:49

de ioniq5 rapidgate?!??!?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revo37
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-09 08:16
Sjoerdvt schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:18:
[...]

Yep, live data in ABRP! Rechtsonderin zie je het actuele accu percentage(dalen) en ook het verwachte percentage bij aankomst. Soms enige vertraging omdat het via diverse servers in de cloud continue geactualiseerd wordt. Maar werkt prima![Afbeelding]
Gaaf, hoe krijg je dit aan de praat? Ik verwacht binnenkort mijn Ioniq 5, en zou dan ook graag hier gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdvt
revo37 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:29:
[...]

Gaaf, hoe krijg je dit aan de praat? Ik verwacht binnenkort mijn Ioniq 5, en zou dan ook graag hier gebruik van maken.
Tronity account aanmaken en je i5 koppelen. Tronity account kan je eenvoudig in ABRP koppelen. Kwestie van een vinkje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Had hem ook net gekeken. Ik denk dat Björn de oude laadstrategie van andere auto's toepast, wat voor de Ioniq 5 niet geschikt lijkt.

Bij andere auto's moet je tot onder 10% rijden om de maximale laadsnelheid te halen. De Ioniq 5 haalt dat ook als je bijv. bij 30% of zelfs hoger inplugt. Dus beter gewoon 10-20% rijden, laden tot 80-90% en het temperatuur management zijn werk laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjoerdvt schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:16:
[...]

Was het maar zo'n feest! Activering AA/AC schakelt per definitie volledig de onboard navigatie uit. Dus ook dan weer niets op HUD.
Aaargh.... Idiotie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
Sjoerdvt schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:24:
[...]

Tronity account aanmaken en je i5 koppelen. Tronity account kan je eenvoudig in ABRP koppelen. Kwestie van een vinkje.
Dank. Ik kan alleen niet vinden wat Tronity is? Ook Google geeft me weinig resultaten als ik daarop zoek. Neem aan dat je hiervoor ook ABRP premium nodig hebt?

Edit: Heb het inmiddels wel gevonden, om de een of andere reden ging Google Play Store automatisch op Trinity zoeken ipv Tronity

[ Voor 14% gewijzigd door revo37 op 10-10-2021 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
revo37 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:46:
[...]

Dank. Ik kan alleen niet vinden wat Tronity is? Ook Google geeft me weinig resultaten als ik daarop zoek. Neem aan dat je hiervoor ook ABRP premium nodig hebt?

Edit: Heb het inmiddels wel gevonden, om de een of andere reden ging Google Play Store automatisch op Trinity zoeken ipv Tronity
Je kunt ook EVNotify gebruiken. Dat is gratis. Alleen moet je dan wel met een OBD dongle werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-09 21:49
bilgy_no1 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:43:
[...]

Had hem ook net gekeken. Ik denk dat Björn de oude laadstrategie van andere auto's toepast, wat voor de Ioniq 5 niet geschikt lijkt.

Bij andere auto's moet je tot onder 10% rijden om de maximale laadsnelheid te halen. De Ioniq 5 haalt dat ook als je bijv. bij 30% of zelfs hoger inplugt. Dus beter gewoon 10-20% rijden, laden tot 80-90% en het temperatuur management zijn werk laten doen.
dat zou toch eerlijk gezegd niet uit moeten maken, als de temperatuur management gebeuren zn ding correct deed?

bjorn kwam toch ook altijd ergens tussen 8-30% aan?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
bilgy_no1 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:36:
[...]

Je kunt ook EVNotify gebruiken. Dat is gratis. Alleen moet je dan wel met een OBD dongle werken.
Wat voor dongle is een goede dan? En die kun je ergens makkelijk in je auto connecten dus?
Dit wordt mijn eerste EV, dus niet zo veel verstand van haha. Kan ook niet vinden op Google waar je zo'n dongle connect voor een ioniq 5

Acties:
  • +3 Henk 'm!
revo37 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:30:
[...]

Wat voor dongle is een goede dan? En die kun je ergens makkelijk in je auto connecten dus?
Dit wordt mijn eerste EV, dus niet zo veel verstand van haha. Kan ook niet vinden op Google waar je zo'n dongle connect voor een ioniq 5
De OBDII dongel kun je linksonder het stuur insteken. Ik heb een Konnwei KW902 die via Bluetooth met de telefoon verbonden wordt.

Hier een post van mij met wat je onder een Android telefoon kunt uitlezen.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/bmm0yvxuea2lowa/Screenshot_Overview.png?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/g13sim0dodzis3n/Screenshot_Charging.png?raw=1

Voor Apple/IOS moet je een andere dongle gebruiken, ik geloof VGate iCar Pro met bluetooth of OBDLink LX. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Coasterfreak schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:14:
[...]

dat zou toch eerlijk gezegd niet uit moeten maken, als de temperatuur management gebeuren zn ding correct deed?

bjorn kwam toch ook altijd ergens tussen 8-30% aan?
Maar hij laadt steeds niet zover op als ik het goed heb gezien. Het zijn steeds naar kleine stukjes en dan plugt hij al vrij snel weer uit. Dat is bij bijna alle EVs de beste strategie, omdat daar de laadsnelheid piekt tussen 10-30% alleen maar afneemt.

De Ioniq 5 begint juist rustiger aan en gaat pas bij 30% echt los op 220 kW. Björn probeerde zoveel mogelijk op die 220 kW te rijden en plugt dus vaak uit vlak nadat de laadsnelheid weer daalt. Dan is de batterij dus op zijn warmst en dat verklaart het beperkte vermogen op dat moment.

Bij diverse laadvideos zie je ook dat het accupakket richting het einde van het laden actief gekoeld wordt. Wellicht dat dit nu tijdens het rijden moet gebeuren wat extra verbruik oplevert.

Maar goed, ik vermoed dat een laadstrategie met gewoon doorladen tot 80% resulteert in minder stops en dat de stops daarvoor maar iets langer hoeven te duren. Iedere stop is ook weer een paar minuten vertraging aan afrit/parkeren/inpluggen/uitpluggen/oprit waardoor het voordeel van iets sneller laden alweer teniet wordt gedaan.

Zelfs met zijn gemiddelde verbruik van 275 Wh/km zou hij aan 4-5 laadstop genoeg moeten hebben. Dan kom je met gemiddeld 120 km/h rijden en 5 x 20 minuten laden op precies 10 uur uit.

Maar goed, er blijkt maar weer: matige efficiëntie is de Achilleshiel van de Ioniq 5. Zelfs met dit teleurstellende resultaat is ie net zo snel als de ID.4 (en die had dan betere omstandigheden). Maar het laadvermogen van de Ioniq 5 met de efficiëntie van een Model Y zou nog heel veel schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 10:03

mdeiman

Projet 45

Sjoerdvt schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:13:
[...]

Ik heb de quatrac's op de 20 inch velg laten zetten (de standaard aflevering velg met zwarte binnencirkel)
+1
Bevalt uitstekend.

Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
revo37 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 17:30:
[...]

Iedere auto heeft tegenwoordig een ODB II poort, niet alleen EVs. Er zijn diverse apps om de gegevens daarvan uit te lezen met een Bluetooth dongle. Car Scanner is een bekende en voor Torque Pro heeft @ZuinigeRijder een profiel voor de Ioniq 5 gemaakt.

Alleen vziw hebben alleen EV Notify en Tronity een verbinding naar ABRP voor live data in het calculeren van de optimale route met laadpauzes.

EV Notify is gratis en vereist een OBD II dongle. Ik lees ook dat de twee apps op aparte devices zouden moeten draaien. Wat best onhandig is.

Bij Tronity staat dat er geen hardware dongle nodig is. Dat zou handig zijn, maar kost dus ook wat. Geen idee hoe dat werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revo37
bilgy_no1 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:07:
[...]
Alleen vziw hebben alleen EV Notify en Tronity een verbinding naar ABRP voor live data in het calculeren van de optimale route met laadpauzes.

EV Notify is gratis en vereist een OBD II dongle. Ik lees ook dat de twee apps op aparte devices zouden moeten draaien. Wat best onhandig is.

Bij Tronity staat dat er geen hardware dongle nodig is. Dat zou handig zijn, maar kost dus ook wat. Geen idee hoe dat werkt.
https://abetterrouteplanner.com/compare/livedata/

Volgens de site van ABRP werkt het nog niet voor een IONIQ 5 met EVNotify.
Wil me vast een beetje voorbereiden voor als ik eindelijk de mijne krijg, dat ik dan niet nog alles uit moet gaan zoeken. Ik ga me verder verdiepen in beide opties, dank voor de suggesties!

P.S. Wat ik op internet lees zou EVNotify en ABRP op 1 android telefoon gewoon moeten werken, dus geen dubbel device nodig

[ Voor 6% gewijzigd door revo37 op 10-10-2021 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:30

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

[...]

Iedere auto heeft tegenwoordig een ODB II poort, niet alleen EVs. Er zijn diverse apps om de gegevens daarvan uit te lezen met een Bluetooth dongle. Car Scanner is een bekende en voor Torque Pro heeft @ZuinigeRijder een profiel voor de Ioniq 5 gemaakt.

Werkt Tronity buiten je telefoon om? Oftewel: moet het actief draaien? Ik heb een iPhone en apps op de achtergrond laten draaien is niet helemaal tof bij een iPhone :|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoerdvt
de meester01 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:32:
[...]

Werkt Tronity buiten je telefoon om? Oftewel: moet het actief draaien? Ik heb een iPhone en apps op de achtergrond laten draaien is niet helemaal tof bij een iPhone :|
Werkt via api van ABRP naar Tronity servers, die weer met Hyundai servers contact zoeken. Vandaar af en toe ook vertraging. Maar ABRP aan is voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjoerdvt op 10-10-2021 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdvt
Mij ook, dijk van een wegligging en idd best stil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hunter3315nl
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-06 17:39
DeKoetsier schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:24:
Ik wil een autoverzekering afsluiten voor de IONIQ 5 en vroeg me af welke klasse beveiliging het is. Ik geloof, als ik de manual lees, dat dit gelijk staat aan niveau 2.

[...]

Kan iemand dit bevestigen?
Klasse 4, via BL heb je een autovolgsysteem

[ Voor 7% gewijzigd door hunter3315nl op 10-10-2021 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdvt
IK heb een vraag aan de i5 rijders. Ik heb de auto sinds een paar dagen als opvolger van de Kona electric. De HDA in die auto beviel mij altijd erg goed. Met LKA aan was de auto erg stabiel en het stuurwiel bij een rechte weg idem. Zat nagenoeg geen beweging in. Met de i5 is nu mijn ervaring met HDA 2 dat de LKA bloednerveus is. Continue stuurreacties bij een rechte weg en lijn, totaal niet comfortabel en deze ervaring staat haaks op die van de Kona LKA. Die was minder geavanceerd en probeerde niet continue het exacte midden tussen de witte strepen te houden maar dat was geen enkel probleem. Maar deze voortdurende stuurcorrecties in de I5 en het wiebelende stuur verpesten echt de ervaring en zo hoeft het voor mij niet. Nu hoop ik eigenlijk dat het bij mij een storing is. Ik kan het mij ook niet van de demo P45 herinneren. Wat zijn jullie ervaringen met LKA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-09 11:20

MicheldeGoey

Project 45

Sjoerdvt schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 23:51:
IK heb een vraag aan de i5 rijders.
....
Wat zijn jullie ervaringen met LKA?
Het systeem stond standaard ingeschakeld. Ik heb het uitgezet. Dat 'gestuiter' tussen de lijnen van rijstroken irriteert me mateloos. Ik kan het nu inschakelen op het stuur op wegen waar de rijstroken breder zijn, daar werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-09-2023
MicheldeGoey schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 01:15:
[...]

Het systeem stond standaard ingeschakeld. Ik heb het uitgezet. Dat 'gestuiter' tussen de lijnen van rijstroken irriteert me mateloos. Ik kan het nu inschakelen op het stuur op wegen waar de rijstroken breder zijn, daar werkt het wel.
Op de snelweg werkt het bij mij prima. Op de overige wegen schakel ik het uit omdat wij in NL vaak fietsstroken hebben langs de weg of stippellijnen etc. Daar werkt het niet goed.

9900 Wp, L/W WP, Gasloos, Ioniq 5 P45, Zappi v2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kor952
  • Laatst online: 30-04-2024

kor952

Ioniq 5 Project 45

Volgens mij heb je drie 'stuur' systemen op de i5 het trapezium symbool is vlgs mij het Lane Keep Assist, het stuurwieltje symbool, benaming ben ik even kwijt (dat is het Lane Following Assist, toch even opgezocht) en HDA2 die laatste is het nauwkeurigst, inderdaad is het stuur af en toe wat zenuwachtig maar de uitslag is minimaal en hij blijft keurig binnen de lijnen, als HDA2 zichzelf uitschakelt omdat je de snelweg verlaat houd je het stuurwiel symbool over wat ineens soms grove ingrepen kan doen, dat zet ik meestal uit door kort op de knop links/onder (aan de rechterkant van het stuurwiel) te drukken.
De LKA is minder subtiel probeert je binnen de lijnen te houden piept regelmatig en als je niet binnen de lijnen blijft probeert ie met een ruk aan je stuur te corrigeren. Ik snap dat velen dit niet prettig vinden, maar het helpt mij op te letten...het is uit te schakelen door langer op dezelfde toets, zie hierboven, te drukken.
Nog even over de HDA(2) flauwe bochten doet ie prima en samen met de Smart Cruise Control rijdt dat doorgaans heerlijk (bv. file en of spits rijden gaat heel ontspannen) maar bochten van afritten en bv. de bocht van A2 naar A9 kan ie niet aan, begint met veel te snel in te sturen en glijdt vervolgens aan de andere kant de bocht uit. Niet leuk maar houd je wel scherp. :+

[ Voor 13% gewijzigd door kor952 op 11-10-2021 10:49 ]

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!
revo37 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:30:
[...]

https://abetterrouteplanner.com/compare/livedata/

Volgens de site van ABRP werkt het nog niet voor een IONIQ 5 met EVNotify.
Wil me vast een beetje voorbereiden voor als ik eindelijk de mijne krijg, dat ik dan niet nog alles uit moet gaan zoeken. Ik ga me verder verdiepen in beide opties, dank voor de suggesties!

P.S. Wat ik op internet lees zou EVNotify en ABRP op 1 android telefoon gewoon moeten werken, dus geen dubbel device nodig
Aha, dat had ik nog niet gecheckt. Dan is Tronity the way to go.

Ik zit in hetzelfde schuitje... Ik vind zelf de oplossing met Tronity wel elegant. Geen gedoe met een dongle. Ik dacht er eerst aan om ABRP via Android Auto op het scherm te hebben, maar ik denk toch dat ik het fijner vind om het apart op de telefoon te draaien als je niet parallel de interne navigatie kunt gebruiken (met HUD).

Maar het allerbeste zou zijn als Hyundai een goede laad-planning in de interne navigatie via een update uitbrengt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Op YT zijn een paar filmpjes te zien hoe je EVNotify met ABRP aan de praat kunt krijgen het is mij uiteindelijk ook gelukt maar vraag me niet hoe, ben er dagen mee bezig geweest en uiteindelijk is het gelukt.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Als ik zie hoe de Thule dakdragers worden gemonteerd op een Ioniq (non-5), dan zou ik verwachten dat een dakdrager ook geen probleem is met een Ioniq 5 met panoramadak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrK6YI_u9dKMsY34wa_46nM8Qhs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XBb4uqKXyFn8Nkdw82tb1Jjj.jpg?f=fotoalbum_medium

Kan iemand dat bevestigen cq. ontkrachten?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revo37
bilgy_no1 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:47:
[...]

Aha, dat had ik nog niet gecheckt. Dan is Tronity the way to go.

Ik zit in hetzelfde schuitje... Ik vind zelf de oplossing met Tronity wel elegant. Geen gedoe met een dongle. Ik dacht er eerst aan om ABRP via Android Auto op het scherm te hebben, maar ik denk toch dat ik het fijner vind om het apart op de telefoon te draaien als je niet parallel de interne navigatie kunt gebruiken (met HUD).

Maar het allerbeste zou zijn als Hyundai een goede laad-planning in de interne navigatie via een update uitbrengt.
Zoals Kor52 aangeeft zijn er inderdaad filmpjes op YouTube om het met EVNotify aan de praat te krijgen. Truc is om het profiel van een Kona te kiezen en dan alles in een later stadium terug te zitten met gegevens van een Ioniq 5.
YouTube: Hyundai Ioniq 5 How to A better Route Planer EVNotify SoC übertragen...

Geluk bij een ongeluk dat ik geen HUD heb. Dus dan ook niet het probleem dat Android auto daar niet mee communiceert. Wel erg jammer voor allen die dat wel gebruiken, toch raar dat ze de interne navigatie dan zo slecht voor elkaar hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Joris748 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:18:
Als ik zie hoe de Thule dakdragers worden gemonteerd op een Ioniq (non-5), dan zou ik verwachten dat een dakdrager ook geen probleem is met een Ioniq 5 met panoramadak.

[Afbeelding]

Kan iemand dat bevestigen cq. ontkrachten?
Tot nu toe heb ik geen foto's gezien van dakdragers op een Ioniq5 met solar of panorama dak, die missen nl. de 'groef' zoals hier op de Ioniq te zien is, die is nl ook op de Ioniq5 zonder solar of panorama dak aanwezig.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
kor952 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:56:
[...]

Tot nu toe heb ik geen foto's gezien van dakdragers op een Ioniq5 met solar of panorama dak, die missen nl. de 'groef' zoals hier op de Ioniq te zien is, die is nl ook op de Ioniq5 zonder solar of panorama dak aanwezig.
Ik heb de vraag maar even rechtstreeks bij Thule neergelegd. Zodra ik een antwoord heb, post ik hem hier.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kor952 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:56:
[...]

Die dakdragers op dat plaatje staan niet in de groef. Ze rusten met de rubberen voeten op de buitenste rand van het dak. Ze worden vastgeklemd met de plaatjes die onder het portier de zijkant van het dak 'vastgrijpen'. Het ontbreken van die groef is dus geen probleem.

Die groef is ook gewoon opgevuld met een rubber strip en die haal je er niet uit voor het monteren van de dakdragers. EDIT: Bij Yakima zijn er verschillende voeten verkrijgbaar voor verschillende auto's. De uitvoering met panorama of zonnedak moet waarschijnlijk een vlakke voet hebben itt wat je in het fotootje ziet.

Mijn dealer heeft gezegd dat het gewoon kan, met het advies om het dak op de plaats van de voeten goed schoon te maken (en de rubber voeten ook vrij te houden van zand etc.) om lakschade te voorkomen.

Zie paar posts terug.

[ Voor 9% gewijzigd door bilgy_no1 op 11-10-2021 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

@bilgy_no1 Ik weet dat de dakdrager niet in de groef staan maar bij een solar of panorama dak zit daar geen rubber maar werkelijke een groef het staal naast het glas staat nl. wel erg schuin en op de foto's van een Ioniq5 met dakdrager kan ik niet goed zien of hij alleen maar draagt op de schuine zijde.
@Joris748 Ik heb een maand of wat geleden bij Yakima NL geïnformeerd maar die konden nog geen duidelijkheid geven.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kor952 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:28:
@bilgy_no1 Ik weet dat de dakdrager niet in de groef staan maar bij een solar of panorama dak zit daar geen rubber maar werkelijke een groef het staal naast het glas staat nl. wel erg schuin en op de foto's van een Ioniq5 met dakdrager kan ik niet goed zien of hij alleen maar draagt op de schuine zijde.
@Joris748 Ik heb een maand of wat geleden bij Yakima NL geïnformeerd maar die konden nog geen duidelijkheid geven.
Het best is uiteraard om van de leverancier te horen wat je moet hebben. Maar ik zie geen reden waarom het niet zou kunnen werken. Voor een Model 3 kun je zelfs dakdragers krijgen met zuignappen op het glazen dak. Dat zou ik niet snel op de zonnecellen doen, maar dat dak moet veel gewicht kunnen dragen ivm de veiligheid.

Zie ook mijn later toegevoegde opmerking over de verschillende voeten die Yakima levert:

Yakima SmartFoot Technology

Yakima SmartFoot™ is een bevestigingssysteem dat als geen ander naadloos op je voertuig aansluit. De elegante Yakima SmartFoot-bevestigingssets zijn de basis voor je drager en zijn snel en eenvoudig te installeren.

Yakima SmartFoot-bevestigingssets voor dakdragers zijn speciaal ontwikkeld voor het merk en model van je voertuig, zodat het precies en veilig past.

En Yakima SmartFoot is echt modulair — Als je een drager op een ander voertuig van vergelijkbare grootte wil monteren, hoef je alleen maar een nieuwe Yakima SmartFoot-bevestigingsset te kopen en je kunt het overzetten— het is niet nodig om een geheel nieuw rek te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luft
revo37 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 10:20:
[...]

Zoals Kor52 aangeeft zijn er inderdaad filmpjes op YouTube om het met EVNotify aan de praat te krijgen. Truc is om het profiel van een Kona te kiezen en dan alles in een later stadium terug te zitten met gegevens van een Ioniq 5.
YouTube: Hyundai Ioniq 5 How to A better Route Planer EVNotify SoC übertragen...

Geluk bij een ongeluk dat ik geen HUD heb. Dus dan ook niet het probleem dat Android auto daar niet mee communiceert. Wel erg jammer voor allen die dat wel gebruiken, toch raar dat ze de interne navigatie dan zo slecht voor elkaar hebben
De navigatie is gewoon prima, en in NL is er ook geen enkel probleem met afstanden tot laadstations oid. Lange afstanden naar het buitenland is een kwestie van plannen of op de navi kijken voor dichtstbijzijnde laadpaal. Als je bedoelt dat de interne navi geen laden planning kan dan heb je gelijk, maar of Hyundai het dan slecht voor elkaar heeft ? Ik heb tot nu toe geen enkele behoefte gehad om andere navi te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
[...]

gewoon kiezen dat evnotify niet gaat slapen op achtergrond.. anders killt android het in 30 min (of korter afhankelijk van telefoonprofiel)

zo kun je abrp op voorgrond en evnotify op achtergrond gebruiken op 1 toestel.

Terug naar bjorns vid: Rapidgaten met 10-14 graden is wel echt een vraagteken met active koeling. kwestie van voorflap openen tijdens het rijden (en laden), koude lucht naar binnen bij inlaat en warmte uitblazen.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Had Bjorn de auto wel in de winterstand staan? Volgens het boekje doet dat ' iets' met de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
hunter3315nl schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 22:56:
[...]

Klasse 4, via BL heb je een autovolgsysteem
Alleen niet gecertificeerd. Ook is BL niet het constante actieve autovolgsysteem bij een dienst die ze bedoelen. Daarnaast mist hij de hellingsdetectie.
Mijn dealer gaf aan dat ik klasse 1 moest aanvinken, ondanks dat hij eigenlijk 2 zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

Hier een detailfoto van de Yakima dakdragersteun op een Ioniq5 (van de Yakima site),
Als het er echt zo uitziet gaat dat met een Solar of Panoramadak niet goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzuAiC3TXh7ebxifF-yuib6y60o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WIUMHQJzWEPIaidzSoczi9H.jpg?f=fotoalbum_large

3000Wp op 't dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kor952 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:06:
Hier een detailfoto van de Yakima dakdragersteun op een Ioniq5 (van de Yakima site),
Als het er echt zo uitziet gaat dat met een Solar of Panoramadak niet goed.

[Afbeelding]
Maar er zijn dus verschillende voeten te krijgen, inclusief vlakke. Ik zie niet in waarom er daarvan geen zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12:27
bilgy_no1 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:55:
[...]

Maar er zijn dus verschillende voeten te krijgen, inclusief vlakke. Ik zie niet in waarom er daarvan geen zou werken.
Ook bij een vlakke voet drukt de drager dan half op het zonne/panoramadak, dat zou wel eens glasbreuk op kunnen leveren. Denk dat het in de praktijk wel mee zal vallen, maar het valt dan zeker niet onder garantie zullen we maar zeggen O-) zou het er zelf iig niet op gokken. tegen de tijd dat ik zowel de auto als de dakdragers geleverd heb gekregen zal ik wel wat plaatjes posten (tenzij iemand mij al voor is dan)

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

@Tiggy80 Ben wel benieuwd want ik zet de dragervoeten in ieder geval niet op het glas. Voeten die op het schuine stalen gedeelte rusten vind ik eventueel wel OK.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!
de meester01 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:45:
Had Bjorn de auto wel in de winterstand staan? Volgens het boekje doet dat ' iets' met de accu.
Ja, bij 5 graden onder nul. Dus in de praktijk alleen bij strenge vorst. Hyundai doet alleen dan de batterijen verwarmen. Ook na een snellaadpaal rijden zal de auto niet extra de batterijen verwarmen. Ik vind het prima zo, ik hoef in de winter geen vampire drain op korte stukken. En bij snelladen warmen de batterijen zichzelf sneller op dan dat je met hard rijden voor elkaar krijgt. Dus na verloop van tijd is de batterij vanzelf warm genoeg dan om sneller te laden.

[ Voor 6% gewijzigd door ZuinigeRijder op 11-10-2021 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

ZuinigeRijder schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:46:
[...]
Ja, bij 5 graden onder nul. Dus in de praktijk alleen bij strenge vorst. Hyundai doet alleen dan de batterijen verwarmen. Ook na een snellaadpaal rijden zal de auto niet extra de batterijen verwarmen. Ik vind het prima zo, ik hoef in de winter geen vampire drain op korte stukken. En bij snelladen warmen de batterijen zichzelf sneller op dan dat je met hard rijden voor elkaar krijgt. Dus na verloop van tijd is de batterij vanzelf warm genoeg dan om sneller te laden.
Het is ook niet iets dat mij boeit maar meer iets wat ik me afvraag. Het snelladen zal buiten de vakanties om nauwelijks voor komen. En dan kan ik mikken op aankomst met 10-15% in de accu. We wonen vrij centraal in NL en van de hele Randstad tot aan de verre Achterhoek en Twente zijn op een 100% lading te realiseren, zeker bij die gecastreerde snelheden op de snelweg (die we beter vlotweg kunnen noemen nu >:) ). Tsja en dan bij -15 zul je een keertje 5 minuten naast een laadpaal doorbrengen om even 70-80 km bij te pluggen.

Over koud weer: Mijn vrouw daarentegen verheugd zich mateloos op het concept van een standkachel/voorverwarmen en stuurwielverwarming. Dat laatste hebben we wel in mijn huidige auto maar het zit niet in die van haar nu :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tiggy80 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:33:
[...]

Ook bij een vlakke voet drukt de drager dan half op het zonne/panoramadak, dat zou wel eens glasbreuk op kunnen leveren. Denk dat het in de praktijk wel mee zal vallen, maar het valt dan zeker niet onder garantie zullen we maar zeggen O-) zou het er zelf iig niet op gokken. tegen de tijd dat ik zowel de auto als de dakdragers geleverd heb gekregen zal ik wel wat plaatjes posten (tenzij iemand mij al voor is dan)
Ik snap wat je bedoelt, maar dat hangt toch af van hoe je de afstand tussen de voeten instelt? Als de voeten iets verder uit elkaar staan rust het rubber helemaal op de metalen dakrand.

En dan nog: het maximale laadgewicht is 80 kg, oftwel 20 kg per voet. Dat wordt ook nog eens verdeeld over het oppervlakte van de voet, dus je hebt het over een paar kg per cm2. Het zou me niets verbazen als dat glas gewoon sterk genoeg is om op te staan; dat zal heel wat meer druk opleveren. Zoals gezegd: bij een Model 3 kun je met zuignappen op het panoramadak zelf dakdragers monteren. Het zou ook wel raar zijn als dat glas zo'n gewicht niet kon dragen.

Maar ik houd me uiteraard graag aanbevolen voor advies. Mocht er echt geen oplossing zijn dan gaat ie op de lijst van klachten richting Hyundai:

- (potentieel) geen automatische deurgrepen
- Kleinere kofferruimte dan geadverteerd
- Geen mogelijkheid voor dakdragers ondanks wat op grond van brochure mocht worden verwacht

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mart
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18-08-2023
Is een duimpje naar beneden afgeven ook mogelijk voor het gemiep en gepiep van de "IK" problemen buiten de wereldwijde problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hein66
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-06 18:19
Er is natuurlijk ook nog een alternatief voor de dakkoffer. In verband met de luchtweerstand denk ik eerder aan een trekhaak koffer. Dan verwacht ik dat de luchtweerstand een stuk minder is in vergelijking met een dakkoffer. Maar dan moet je natuurlijk wel een trekhaak hebben.

https://www.anwb.nl/auto/...eboxen-trekhaak-test-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit-GTi
  • Laatst online: 30-04-2023
ZuinigeRijder schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:46:
[...]

Is wel jammer dat we dit niet zelf kunnen regelen met een AAN, UIT of AUTO stand. Voor de normale gebruik is het totaal niet relevant maar bijv op vakanties zoals een wintersport lijkt het mij wel belangrijk met wat voor temp ik bij de laadpaal kom.
Als ik weet dat ik over X km's aan de laadpaal moet dan is het natuurlijk heel erg makkelijk om dan de accu te laten verwarmen (of afkoelen) zodat hij met ideale temp begint te laden. Hierdoor zou je dan optimaal gebruik maken van de enorm hoge laadsnelheid dat de ioniq 5 je biedt.

Trouwens is dit natuurlijk volledig afhankelijk van hoe snel de accu de ideale bedrijfstemp haalt bij het laden. Als dit binnen 1 min is dan is het natuurlijk niet relevant maar als hier 1 tot 5min in gaat zitten dan heeft dit procentueel natuurlijk wel heel veel impact op je laadtijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
Gerrit-GTi schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:35:
[...]

Is wel jammer dat we dit niet zelf kunnen regelen met een AAN, UIT of AUTO stand. Voor de normale gebruik is het totaal niet relevant maar bijv op vakanties zoals een wintersport lijkt het mij wel belangrijk met wat voor temp ik bij de laadpaal kom.
Als ik weet dat ik over X km's aan de laadpaal moet dan is het natuurlijk heel erg makkelijk om dan de accu te laten verwarmen (of afkoelen) zodat hij met ideale temp begint te laden. Hierdoor zou je dan optimaal gebruik maken van de enorm hoge laadsnelheid dat de ioniq 5 je biedt.

Trouwens is dit natuurlijk volledig afhankelijk van hoe snel de accu de ideale bedrijfstemp haalt bij het laden. Als dit binnen 1 min is dan is het natuurlijk niet relevant maar als hier 1 tot 5min in gaat zitten dan heeft dit procentueel natuurlijk wel heel veel impact op je laadtijd.
anderzijds, als je 5min aan de laadpaal aan het verwarmen bent, dan vraag ik mij af hoeveel energie je uit de accu zou trekken voor het voorverwarmen (waardoor je net niet je laadpaal red 8)7 )

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

Mart schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:47:
Is een duimpje naar beneden afgeven ook mogelijk voor het gemiep en gepiep van de "IK" problemen buiten de wereldwijde problemen?
Helemaal met je eens. Ik stel voor dat we voortaan alles aan jou voorleggen voor jouw oordeel of iets waardig is om te posten...
Een middelvinger omhoog zou ook handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit-GTi
Tiggy80 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:47:
[...]

anderzijds, als je 5min aan de laadpaal aan het verwarmen bent, dan vraag ik mij af hoeveel energie je uit de accu zou trekken voor het voorverwarmen (waardoor je net niet je laadpaal red 8)7 )
Is inderdaad een afweging. Geen idee wat het verbruik is voor verwarmen/afkoelen etc.
Aan de hand van de filmpjes van bijv een Bjorn zie je wel dat er zo'n 3 a 4 kWh tijdens het laden niet gebruikt lijkt te worden voor het daadwerkelijk laden van de accu. Althans zn app geeft een lagere kWh aan bij de accu dan dat de laadpaal toont.

Iemand enig idee hoeveel het conditioneren van de accu kost aan stroom? Kan me niet voorstellen dat dit heel veel is? Verwacht hooguit zo'n 5KM impact op je actieradius? Als het inderdaad zo'n lage impact heeft dan zou je dat binnen no time gecompenseerd hebben met je 200kWh+ laden direct wanneer je bij de paal staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

Gerrit-GTi schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:16:
[...]

Is inderdaad een afweging. Geen idee wat het verbruik is voor verwarmen/afkoelen etc.

Iemand enig idee hoeveel het conditioneren van de accu kost aan stroom?
Vanmorgen op pad bij 9 °C. Startte op 423 km en ik hoorde allerlei geblaas onder de auto, kleppen open. In no time prognose terug naar 403 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit-GTi
MicheldeGoey schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:44:
[...]

Vanmorgen op pad bij 9 °C. Startte op 423 km en ik hoorde allerlei geblaas onder de auto, kleppen open. In no time prognose terug naar 403 km.
8)7 daar gaat de theorie... :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hoe is jullie ervaring met het interieur van de Ioniq 5?

Ik heb deze week een proefrit gemaakt en het reed prima, de buitenkant ziet er onwijs gaaf uit, de techniek is mooi(laden, snelheid, camera's, dashboard, flexibiliteit van de achterbank), maar het interieur en de drive selector staan mij echt tegen. Het grote gat tussen de voorste stoelen, de handgrepen van de deur(half rond, terwijl de hele buitenkant geen ronding te vinden is), de knopjes van de ramen en spiegels, lampjes rond de speakers...

Misschien is het gewoon smaak, maar het interieur lijkt wel door een totaal ander team ontworpen te zijn dan de buitenkant...

[ Voor 11% gewijzigd door GloriX op 11-10-2021 18:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luft
GloriX schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:53:

Ik heb deze week een proefrit gemaakt en het reed prima, de buitenkant ziet er onwijs gaaf uit, de techniek is mooi(laden, snelheid, camera's, dashboard, flexibiliteit van de achterbank), maar het interieur en de drive selector staan mij echt tegen. Het grote gat tussen de voorste stoelen, de handgrepen van de deur(half rond, terwijl de hele buitenkant geen ronding te vinden is), de knopjes van de ramen en spiegels, lampjes rond de speakers...

Misschien is het gewoon smaak, maar het interieur lijkt wel door een totaal ander team ontworpen te zijn dan de buitenkant...
Vraag in de categorie waarom de één fan is van Ajax en de andere van Feyenoord.

Ps. : je geeft zelf het antwoord..😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gerrit-GTi schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:35:
[...]

Ik denk dat het wel meevalt. Wat ik aan laadcurve heb gezien zit ie heel kort tot 15% op 110 kW, springt dan naar zo'n 180 kW tot 30% en vanaf daar tot 50% op 220 kW. Dan zakt ie kort in (waarschijnlijk om te koelen) en heeft dan nog een heel stuk tot bijna 80% met 150-170 kW. En dat allemaal binnen 20 minuten. Het conditioneren zit daar gewoon al inbegrepen en ik denk niet dat voorverwarmen daar veel aan verandert. Maar het gaat wel ten koste van je bereik als je dat op de accu doet.

Puur ter indicatie: de MEB auto's hebben een batterijverwarmer van 6 kW. Met een half uur voorverwarmen is dat 3 kWh, oftewel 15-25 km op de snelweg. Er zijn ook slechte ervaringen in de kou als je met die auto's korte stukjes rijdt. De batterijverwarmer gaat dan steeds aan bij opstarten en is dan enorm aan het stoken, ook als je maar een paar minuten hoeft te rijden. Enorm verlies aan range daardoor.

Ik snap dus wel dat Hyundai het pas bij heel lage temperaturen doet en dan nog puur om de batterij te beschermen.

Het verschil dat je in de Björn filmpjes ziet tussen het afgegeven vermogen (op de laadpaal) en het opgenomen vermogen (via car scanner) is vooral het laadverlies. Dat is bij high power charging zo'n 15% en gaat op aan weerstand en het koelen van de lader en kabels. Of daar het koelen van de accu ook in zit weet ik niet, maar ik vermoed dat dit nog afgaat van het opgenomen vermogen.

[ Voor 9% gewijzigd door bilgy_no1 op 11-10-2021 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GloriX schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:53:

Ik denk dat dit ook echt een ander team is! Die gaan aan de slag met opgelegde specificaties en soms ook verplichte onderdelen van de afdeling inkoop.

Mij spreekt het interieur wel aan, maar ik snap goed wat je bedoelt met de 'metalen' onderdelen. Ik heb de indruk dat die raamschakelaars ook gewoon van de plank komen...

De ambient verlichting om de speakers kun je overigens veranderen van kleur en intensiteit.

Als de open ruimte voorin je niet ligt, maar de Tech verder wel, is wellicht de EV6 een betere keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door bilgy_no1 op 11-10-2021 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
wat ik mij net ineens afvroeg; watvoor geluidje maakt de Ioniq5 bij stapvoets rijden (VESS)? ik heb daar bij de proefrit helemaal niet aan gedacht natuurlijk. ik kan er zo snel ook niets over vinden op YT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
is dat het echt? aangezien het een animatie filmpje is..... tja het kan erger natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
Zit er standaard een Schuko thuislader én een laadkabel type 2 bij voor aan publieke laadpalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dvdj schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:27:
Zit er standaard een Schuko thuislader én een laadkabel type 2 bij voor aan publieke laadpalen?
Volgens de prijslijst zitten die er allebei al bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DNF1971
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 25-09-2023
bilgy_no1 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:39:
[...]

Volgens de prijslijst zitten die er allebei al bij.
Ja klopt, je krijgt er twee laadkabels bij. Eentje voor een normaal stopcontact en eentje voor een publieke (of privé) laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 10:41
Ik vind het wel leuk klinken, maar heb ik natuurlijk ook niet opgelet bij de proefrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkakoMinami
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:09
Moet zeggen dat het bijan vrijwel hetzelfde klinkt als het geluid wat de IONIQ Electric 38kWh maakt. En dit geluid hoor je als je in de auto zit eigenlijk niet, behalve als je je raampje open zet natuurlijk.

In de praktijk reageren mensen nog steeds niet op dit geluid als je aan komt rijden :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Reactie gekregen over de dakdragers.

Thule
Deze wagen is nog niet getest door ons team ingenieurs. Op dit moment kan ik dus nog geen aanbevelingen doen.
Een panoramadak is meestal geen probleem bij de montage, al kunnen sommige niet meer geopend worden na montage.
Yakima
I have referred your enquiry to our fitment team and they have advised there are 3 roof types. Steel, Glass and Solar roof. We have checked Steel and Solar only. The glass roof has only recently arrived in stock in Norway and we have our distributor in Norway checking to see if our existing fitting kits will work.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GloriX
  • Niet online
Luft schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:04:
[...]

Vraag in de categorie waarom de één fan is van Ajax en de andere van Feyenoord.

Ps. : je geeft zelf het antwoord..😂
Het is geen aanval, alleen een observatie dat ik het van buiten zo'n mooi auto vind en van binnen meh, ik dacht misschien hebben meer mensen maar is er goed aan te wennen.
bilgy_no1 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:29:
[...]

Ik denk dat dit ook echt een ander team is! Die gaan aan de slag met opgelegde specificaties en soms ook verplichte onderdelen van de afdeling inkoop.

Mij spreekt het interieur wel aan, maar ik snap goed wat je bedoelt met de 'metalen' onderdelen. Ik heb de indruk dat die raamschakelaars ook gewoon van de plank komen...

De ambient verlichting om de speakers kun je overigens veranderen van kleur en intensiteit.

Als de open ruimte voorin je niet ligt, maar de Tech verder wel, is wellicht de EV6 een betere keuze.
Ja, ook naar de EV6 gekeken, maar daar heb ik hetzelfde een beetje bij de plastic/metalen delen en maar dan vind ik de Ioniq 5 toch nog een tikkeltje mooier van buiten.

Misschien helpt een donkere interieur.

Vraag, is de kleur van de nav/schermen aan te passen naar een altijd donker thema, ipv het lichte/witte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

@Joris748 Dat klinkt vwb Yakima veel belovend, is dus al op een Solar dak getest, dus iedereen met een P45 kan een Yakima monteren.

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kor952

kor952

Ioniq 5 Project 45

@GloriX De kleur is aan te passen (thema kiezen in menu) en als je de laatste software hebt kun je het automatisch laten aanpassen op wit of zwart afhankelijk van de tijd, overdag wit en 's avonds zwart bv.

Ik vond overigens het lichte interieur na bijna 50 jaar VW, Audi en Mercedes een verademing....het kan verkeren.

[ Voor 21% gewijzigd door kor952 op 12-10-2021 11:29 ]

3000Wp op 't dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerrit-GTi
GloriX schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:10:
[...]

Het is geen aanval, alleen een observatie dat ik het van buiten zo'n mooi auto vind en van binnen meh, ik dacht misschien hebben meer mensen maar is er goed aan te wennen.

[...]

Ja, ook naar de EV6 gekeken, maar daar heb ik hetzelfde een beetje bij de plastic/metalen delen en maar dan vind ik de Ioniq 5 toch nog een tikkeltje mooier van buiten.

Misschien helpt een donkere interieur.

Vraag, is de kleur van de nav/schermen aan te passen naar een altijd donker thema, ipv het lichte/witte?
Het interieur is even wennen vooral als je voornamelijk auto's hebt gereden van de duitse merken.
Moet eerlijk zeggen dat ik het interieur ook niet geweldig vindt. Naar mijn smaak al aardig dicht tegen lelijk aan. Maar goed, ik vind dat ook de auto's uit de VAG groep de mooiste interieurs hebben.
Keuze voor de Ioniq was voor mij persoonlijk het super snel kunnen laden tov de concurrenten.

Wat betreft de schermen, ja die kunnen ook constant in de donkere modus. Ik heb hier op youtube een filmpje over gezien hoe je dat instelt. Ben hem ff kwijt maar kijk maar naar de vele interieur filmpjes en je komt het vanzelf tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

AkakoMinami schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:19:
[...]

Moet zeggen dat het bijan vrijwel hetzelfde klinkt als het geluid wat de IONIQ Electric 38kWh maakt. En dit geluid hoor je als je in de auto zit eigenlijk niet, behalve als je je raampje open zet natuurlijk.

In de praktijk reageren mensen nog steeds niet op dit geluid als je aan komt rijden :/
Dan doen we net zoals met de Toyota hybride van mijn vrouw als die in de Ninja-modus gaat: je sneakt op een parkeerplaats tot vlak achter iemand en dan een kort toetertje... trekken ze het handvat van hun winkelwagentje af van schrik >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Gerrit-GTi schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:17:
[...]

Het interieur is even wennen vooral als je voornamelijk auto's hebt gereden van de duitse merken.
Moet eerlijk zeggen dat ik het interieur ook niet geweldig vindt. Naar mijn smaak al aardig dicht tegen lelijk aan. Maar goed, ik vind dat ook de auto's uit de VAG groep de mooiste interieurs hebben.
Keuze voor de Ioniq was voor mij persoonlijk het super snel kunnen laden tov de concurrenten.
Het interieur is imo een mooie mix tussen (niet zo heel) minimalistisch en praktisch. Toch had ik graag nog wat directe knoppen voor stoelverwarming en ventilatie gehad zoals in de EV6. Wij zijn voor zwart 'leer' gegaan, dat witte/grijze heb je na 1 nieuwe spijkerbroek al spijt van. Zelfs in het zwart doet het ruimtelijk aan. De stoelen zitten ook prima, iets wat Nyland beaamt na 10 uur rijden.

Het snelladen gaf voor ons ook de doorslag. Het concept an sich sprak wel aan toen er auto's kwamen met een fatsoenlijk bereik. Maar met name mijn vrouw had zoiets van: ik ga toch geen € 50-55K bij een dealer achterlaten voor een auto waarbij ik een uur die accu vol sta te kijken als ik een keer onderweg moet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GloriX
  • Niet online
[...]

Wat betreft de schermen, ja die kunnen ook constant in de donkere modus. Ik heb hier op youtube een filmpje over gezien hoe je dat instelt. Ben hem ff kwijt maar kijk maar naar de vele interieur filmpjes en je komt het vanzelf tegen.
ja, precies. We rijden nu neen Skoda Octavia, heerlijk praktisch, sober, interieur met hier en daar een lampje en een klein beetje piano zwart. Maarja, ben blij da tik niet de enige ben en je er blijkbaar overheen kan zetten. :P

Goed om te lezen dat de schermen ook donkerder kunnen! Nu nog een wrap over de witte bezels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Grappig hoe persoonlijk het kan zijn. Ik vind het interieur van bijv. de ID.4 nou niet echt 'coherent'. Heel zwart/bruin interieur en dan opeens een paar witte delen erin (hoewel dat laatste een optie is) en dan het gebruik van pianozwart op plekken waar het echt snel lelijk en vies wordt. De Enyaq vond ik wel iets beter, maar overall erg traditioneel.

Het mooie van het Ioniq 5 interieur vind ik juist de hele andere aanpak. Heel ruimtelijk en relaxt. Heb wel voor de groen/lichte variant gekozen. Het rode stiksel geeft net wat meer sjeu en het donkere dashboard leek me beter tegen spiegelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit-GTi
bilgy_no1 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:57:
[...]

Grappig hoe persoonlijk het kan zijn. Ik vind het interieur van bijv. de ID.4 nou niet echt 'coherent'. Heel zwart/bruin interieur en dan opeens een paar witte delen erin (hoewel dat laatste een optie is) en dan het gebruik van pianozwart op plekken waar het echt snel lelijk en vies wordt. De Enyaq vond ik wel iets beter, maar overall erg traditioneel.

Het mooie van het Ioniq 5 interieur vind ik juist de hele andere aanpak. Heel ruimtelijk en relaxt. Heb wel voor de groen/lichte variant gekozen. Het rode stiksel geeft net wat meer sjeu en het donkere dashboard leek me beter tegen spiegelingen.
Tussen de EV's van VW en Skoda vond ik Skoda verre weg het mooiste. Zowel binnen als buiten. In de sportline uitvoering zelfs mooier dan de Ioniq. Maar dit heeft vooral te maken dat deze het meest traditioneel is qua uiterlijk en ook de grootste en voor ons bruikbaarste formaat kofferbak had.

Het uiterlijk van Ioniq vond ik wel leuk en lekker apart dus dat verzachte de compromis van bagageruimte voor het snel kunnen laden tijdens de vakanties/lange ritten. Ik ken mezelf, ik zou me mateloos ergeren aan het langer moeten laden van de Enyaq wetende dat er een snellere alternatief was 8)7 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:29
Even een vraag voor de mensen die al een Ioniq 5 rijden. Kunnen jullie via Instellingen - Voertuig - Rijmodus daar per rijmodus de standaard regeneratie instellen? En is het met de Ioniq 5 mogelijk om iPedal altijd actief te hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gerrit-GTi schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:15:
[...]

Tussen de EV's van VW en Skoda vond ik Skoda verre weg het mooiste. Zowel binnen als buiten. In de sportline uitvoering zelfs mooier dan de Ioniq. Maar dit heeft vooral te maken dat deze het meest traditioneel is qua uiterlijk en ook de grootste en voor ons bruikbaarste formaat kofferbak had.

Het uiterlijk van Ioniq vond ik wel leuk en lekker apart dus dat verzachte de compromis van bagageruimte voor het snel kunnen laden tijdens de vakanties/lange ritten. Ik ken mezelf, ik zou me mateloos ergeren aan het langer moeten laden van de Enyaq wetende dat er een snellere alternatief was 8)7 .
Ja, ook voor mij gaf het laden de doorslag, hoewel de Enyaq weer wat efficiënter is en een grotere batterij heeft. Plus ergens de belofte van een hogere pieksnelheid voor laden (mogelijk naar 170 kW), ook al zou dat in de praktijk maar een paar minuten schelen tov de huidige laadsnelheid.

De koffer is voor mij wel een belangrijke overweging. Daar is de Skoda beter, hoewel de Ioniq 5 ook veel kan verstouwen als je de achterbank wat naar voren schuift. Gelukkig heb ik 1 zoontje van 5, die heeft nog beenruimte zat met de bank helemaal naar voren. En zelf kon ik ook prima 'achter mezelf' zitten met de bank helemaal naar voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
bilgy_no1 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:33:
[...]

De koffer is voor mij wel een belangrijke overweging. Daar is de Skoda beter, hoewel de Ioniq 5 ook veel kan verstouwen als je de achterbank wat naar voren schuift. Gelukkig heb ik 1 zoontje van 5, die heeft nog beenruimte zat met de bank helemaal naar voren. En zelf kon ik ook prima 'achter mezelf' zitten met de bank helemaal naar voren.
Tot je de auto uit zet en de stoel automatisch alles wat achter je zit plat plet :')

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkakoMinami
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:09
Spiller schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:38:
[...]

Tot je de auto uit zet en de stoel automatisch alles wat achter je zit plat plet :')
Dit is toch alleen in de Lounge uitvoering bij de IONIQ 5 of heb ik dat mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit-GTi
bilgy_no1 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:33:
[...]

Ja, ook voor mij gaf het laden de doorslag, hoewel de Enyaq weer wat efficiënter is en een grotere batterij heeft. Plus ergens de belofte van een hogere pieksnelheid voor laden (mogelijk naar 170 kW), ook al zou dat in de praktijk maar een paar minuten schelen tov de huidige laadsnelheid.

De diepte van de kofferbak is goed vooral als de achterbank naar voren gaat (hier ook jonge kids). Ik mis alleen hoogte. Op vakantie moet de coolbox naast de bagage ook mee in de kofferbak. Aan de trekhaak hangt namelijk een klapcaravan waar vrijwel niks in mee kan.

Voorlopig is de planning om in NL te kijken wat een dakkoffer doet voor de range en als dat slecht uitpakt dan maar een hondenrek en de kofferbak tot het dak volladen. Dit is echt een last resort want rij liever met alles onder een klep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Ik heb vandaag contact gehad met een alarminbouwer die aangeeft dat er geen opties zijn om een klasse 2 alarm in te bouwen (of hogere klasse) omdat ze geen 2e startonderbreker kunnen plaatsen (geen software toegang).

Zijn er al mensen die wel een klasse 2 of hoger hebben?

Met certificaat?

Indien ja dan welk merk en waar gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiggy80
Gerrit-GTi schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:49:
[...]

De diepte van de kofferbak is goed vooral als de achterbank naar voren gaat (hier ook jonge kids). Ik mis alleen hoogte. Op vakantie moet de coolbox naast de bagage ook mee in de kofferbak. Aan de trekhaak hangt namelijk een klapcaravan waar vrijwel niks in mee kan.

Voorlopig is de planning om in NL te kijken wat een dakkoffer doet voor de range en als dat slecht uitpakt dan maar een hondenrek en de kofferbak tot het dak volladen. Dit is echt een last resort want rij liever met alles onder een klep :)
wellicht kun je die dakkoffer op de klapcaravan monteren? zit ie alweer in de luwte van de auto, kan best helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gerrit-GTi schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:49:
[...]

Ja, het scherm is heel laag. Ik ga er zelf vanuit dat ik die regelmatig los heb of helemaal eruit. Wat me een beetje verbaast over de kofferbak is dat ze de Bose subwoofer hebben ingebouwd op een heel onhandige plek. Hij zit daar echt in de weg, terwijl dit bij de EV6 op hetzelfde platform niet het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:24
de meester01 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:08:
Ik heb vandaag contact gehad met een alarminbouwer die aangeeft dat er geen opties zijn om een klasse 2 alarm in te bouwen (of hogere klasse) omdat ze geen 2e startonderbreker kunnen plaatsen (geen software toegang).

Zijn er al mensen die wel een klasse 2 of hoger hebben?

Met certificaat?

Indien ja dan welk merk en waar gedaan?
Misschien niet helemaal het antwoord wat je zoekt, maar voor de EV6 kun je bij (of via) de Kia dealer een alarm klasse 3 laten inbouwen. Is dit niet mogelijk voor de IONIQ 5 bij Hyundai?

https://webshop.kia.nl/ac.../ZKCVC046273&modelid=162/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Franciesco schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:07:
[...]

Misschien niet helemaal het antwoord wat je zoekt, maar voor de EV6 kun je bij (of via) de Kia dealer een alarm klasse 3 laten inbouwen. Is dit niet mogelijk voor de IONIQ 5 bij Hyundai?

https://webshop.kia.nl/ac.../ZKCVC046273&modelid=162/
Bedankt voor je tip.

Maar dat is een systeem met zo'n handzender. Maakt je keyless entry/go mooi nutteloos :/

Ik ga maar eens kijken wat de verzekering bij Hyundai me kost, net een offerte aanvraag gedaan. Probleem is dat de bulk vd schadevrije jaren op mijn andere zakelijke auto zit - 21 versus 3 jaar. Dat scheelt me € 500 per jaar.

Bij Hyundai hoef ik iig niet te kloten met aftermarket spullen. De ervaring is daarmee niet zo denderend. Ik zwerf wel eens op wat autofora en zulke alarmen geven best vaak gezeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
de meester01 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:20:
[...]

Bedankt voor je tip.

Maar dat is een systeem met zo'n handzender. Maakt je keyless entry/go mooi nutteloos :/

Ik ga maar eens kijken wat de verzekering bij Hyundai me kost, net een offerte aanvraag gedaan. Probleem is dat de bulk vd schadevrije jaren op mijn andere zakelijke auto zit - 21 versus 3 jaar. Dat scheelt me € 500 per jaar.

Bij Hyundai hoef ik iig niet te kloten met aftermarket spullen. De ervaring is daarmee niet zo denderend. Ik zwerf wel eens op wat autofora en zulke alarmen geven best vaak gezeur.
In de beschrijving van Kia staat:
Alarm klasse 3, bedienbaar via originele afstandsbediening. Met SCM goedkeuring en verplichte 2e autorisatiezender voor deactiveren.
Ik neem aan dat keyless entry dan ook gaat werken en dat de 2e autorisatiezender alleen als backup geleverd wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Er is een nu een Ioniq 5 gereserveerd (RWD, 73 kWh, Lounge, Gravity Gold Matte, Two-Tone Grijs interieur, 19" velgen). Hopelijk komen we eruit met de leasemaatschappij, zodat de (in april bestelde) ID.4 geannuleerd wordt en we deze Ioniq kunnen gaan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luft
GloriX schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:10:
[...]

[...]
Zo zag ik het ook niet, alleen dat we allemaal een andere smaak hebben. Daarom is elk vergelijk al moeilijk. Zo vindt ik juist Duitse auto’s ronduit dramatisch van binnen. Maar zoals gezegd: smaken verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Franciesco schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:15:
[...]

In de beschrijving van Kia staat:

[...]

Ik neem aan dat keyless entry dan ook gaat werken en dat de 2e autorisatiezender alleen als backup geleverd wordt?
Een autorisatie zender kan passief of actief zijn. Cobra heeft een soort van (passieve) rfid dongle maar Defa heeft dacht ik echt een zendertje met een 'uit' knop voor het alarm.

Ik heb een offerte aangevraagd bij Hyundai voor een casco dekking. Als die zonder extra alarm investering iets duurder is dan is het per saldo ws nog voordeliger en minder kans op storingen. Na 5 jaar vervalt de alarm eis doorgaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MB1962
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07-09 14:37
de meester01 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:27:
[...]

Een autorisatie zender kan passief of actief zijn. Cobra heeft een soort van (passieve) rfid dongle maar Defa heeft dacht ik echt een zendertje met een 'uit' knop voor het alarm.

Ik heb een offerte aangevraagd bij Hyundai voor een casco dekking. Als die zonder extra alarm investering iets duurder is dan is het per saldo ws nog voordeliger en minder kans op storingen. Na 5 jaar vervalt de alarm eis doorgaans.
In mijn offerte voor de Hyundai verzekering (Wettelijke Aansprakelijkheid + Excellent Volledig Casco) staat als alarmeis alleen startonderbreker. Voor zover ik weet is een startonderbreker al jaren standaard af fabriek ingebouwd.

Lounge AWD besteld eind juni '21, geleverd 8 januari '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Inderdaad: een startonderbreker is vanaf 1998 verplicht. :)

Er zijn meer verzekeraars die een verplichting voor alarmklasse 3 niet hebben. Inshared bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
Om het even duidelijk te hebben vanaf Hyundai NL zelf:
Beste heer Koetsier,

Hartelijk dank voor uw bericht.

De IONIQ 5 heeft een beveiligingssysteem dat vergelijkbaar is met een klasse 2 systeem. Wel is het zo dat geen enkele Hyundai een SCM gecertificeerd systeem heeft.

Mochten er verdere vragen zijn vernemen we het graag.

Met vriendelijke groet,

Klantenservice Hyundai

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 10:41
Ik meldde dit weekend aan vrienden dat ik een Ioniq 5 (58kWh) had besteld, maar dat het lang wachten is tot ie eindelijk geleverd wordt (ETA 27 dec.).

De reacties: "Mooie auto", maar meteen verbazing in de ogen... "hè? en ga je daar dan ook mee op vakantie?! En ga je met die auto ook op wintersport?!".

Ik vertelde dat ik op lange reizen met de ICE om de twee uur sowieso een korte stop maak, om even de benen te strekken, uit te rusten en mijn zoontje naar het toilet te sturen. Dat ik met de I5 in +/- 18 minuten weer tot 80% kan opladen. Én dat ik het gek vind dat ik mijn keuze voor het accupakket volledig zou moeten baseren slechts 5% van al mijn ritten, terwijl ik de rest van het jaar max 100-150km range nodig heb om naar werk, familie of vrienden toe te rijden. Ik kon ze er niet van overtuigen. Ze waren duidelijk nog niet klaar voor een elektrische auto, of in elk geval niet met een 58kWh accu pakket.

Die lange ritten zullen echt wel anders worden dan met een ICE, dat geloof ik wel. Maar toch zie ik er niet tegenop, ik heb er juist zin in! Hebben jullie ook soortgelijke reacties gekregen? En zijn er dingen waar ik me alvast op moet voorbereiden als ik straks een lange rit ga maken met de I5?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vielleicht
  • Laatst online: 31-10-2024
GoodPeople schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:39:
Ik meldde dit weekend aan vrienden dat ik een Ioniq 5 (58kWh) had besteld, maar dat het lang wachten is tot ie eindelijk geleverd wordt (ETA 27 dec.).

De reacties: "Mooie auto", maar meteen verbazing in de ogen... "hè? en ga je daar dan ook mee op vakantie?! En ga je met die auto ook op wintersport?!".

Ik vertelde dat ik op lange reizen met de ICE om de twee uur sowieso een korte stop maak, om even de benen te strekken, uit te rusten en mijn zoontje naar het toilet te sturen. Dat ik met de I5 in +/- 18 minuten weer tot 80% kan opladen. Én dat ik het gek vind dat ik mijn keuze voor het accupakket volledig zou moeten baseren slechts 5% van al mijn ritten, terwijl ik de rest van het jaar max 100-150km range nodig heb om naar werk, familie of vrienden toe te rijden. Ik kon ze er niet van overtuigen. Ze waren duidelijk nog niet klaar voor een elektrische auto, of in elk geval niet met een 58kWh accu pakket.

Die lange ritten zullen echt wel anders worden dan met een ICE, dat geloof ik wel. Maar toch zie ik er niet tegenop, ik heb er juist zin in! Hebben jullie ook soortgelijke reacties gekregen? En zijn er dingen waar ik me alvast op moet voorbereiden als ik straks een lange rit ga maken met de I5?
Volgens mij zijn dit precies de twee meningen die er in Nederland zijn. Aan de ene kant het volk dat zegt: "Elektrisch rijden doe je op de kermis" 8)7, en "Elektrische auto's zijn veel vervuilender dan ICE |:( ". En aan de andere kant het volk dat begrijpt dat er iets moet gebeuren als we de CO2 doelstellingen willen gaan halen. Het ene kamp kan de andere niet overtuigen, en andersom. Wen er maar aan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luft

Ik had ook een vergelijkbare reactie. Duitse vrienden waren vooral bang dat ze continu op zoek moesten naar een laadpaal omdat het bereik een probleem is. Stonden kortgeleden beide bij een tankstation, zij tanken en wij laden 😁. Wij waren na 10 minuten klaar en zij ook maar moesten nog binnen om af te rekenen etc. Wij naar ze toe waarom het zolang duurde 😂😂. De reactie was ongeloof: “Zijn jullie al klaar?” Ja hoor, accu weer 80% en bijna 400km bereik. Toch vonden ze dat te weinig bereik want je kan zomaar “leeg” komen te staan. Toen ik zei dat ik zojuist voor €10 geladen had was het ongeloof nog groter. Maar ze gaan toch geen elektrische auto kopen…. Accepteer maar dat veel mensen niet te overtuigen zijn. Alhoewel de hoge benzineprijzen en gasprijzen nu wel positief gaan helpen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerrit-GTi

Zelfde afweging gemaakt mbt de lange reizen. De bedoeling was om voor kleine accupakket te gaan ivm onze vakantie stop ritmes. Stoppen meestal ook elke 200 a 250km. Echter uiteindelijk toch voor de grote accupakket gekozen uit zekerheid omdat we met de vakantie ook wat aan de trekhaak hangen. Bij een 50% reductie van de actieradius zouden we nog steeds bij die 200 a 250km willen blijven.

Er zijn er nog genoeg die mentaal niet klaar zijn voor de switch naar EV en praten liever anderen na ipv zelf te gaan ondervinden. Ikzelf kan ook niet wachten om straks met de I5 op vakantie te gaan. Ervoor de route uitzoeken en plannen van paal tot paal.

Mijn enige "angst" nu nog is dat je van paal tot paal moet rijden en hoe zich dat vertaald in een navi die je graag van de snelweg afstuurt om file te ontwijken. Houdt bijv een ABRP rekening mee met live file info etc?
Of ben je gebonden aan de snelwegen en dus ook de files om van paal naar paal te kunnen rijden?
Pagina: 1 ... 31 ... 271 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic