Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik wil ze direct na levering inruilen voor 4-seizoenenbanden bij een lokale bandenboer. Dat deed ik ruim 5,5 jaar geleden al bij mijn huidige auto en dat bevalt prima.
Voor een offerte moet ik dan wel weten wat ik precies in te ruilen heb.
<John O`Mill>
[...]
Ja klopt, zeker als het veel geregend heeft. Het is niet zo dat je niets ziet, alleen het is een beetje wazig... De detectie van voertuigen waardoor je wordt ingehaald werkt wel gewoon.@Andre_FR2010 Wat betekent dat in de praktijk, dat vocht in de spiegels? Je bedoelt dan vocht in de camera?
Ja, dat is wat ik van de garage te horen kreeg toen ik langs ging met de klachten. Er schijnt een schrijven te zijn van de importeur hierover...En de importeur vind het acceptabel dat je daardoor tot 1 uur lang niet of met geen, slecht of vervormd beeld achteruit kan kijken?
@Andre_FR2010 Pas even je [quote] en [/quote] labels aan, zodat je antwoorden niet in het quoteblok vallen. Dat maakt het leesbaarder.
Wel een vreemde reactie. Lijkt me niet acceptabel. Moet hier nou eerst iets misgaan door slecht zicht in die ‘spiegels’, waarbij de bestuurder aansprakelijk gesteld word door de rechter, voordat je Hyundai kunt zeggen dat je dit niet acceptabel vind?
Als het mijn auto was zou ik Hyundai zwart op wit vragen of zij garant staan voor de gevolgen van het rijden met beperkt zicht naar achteren. Dan kunnen ze wel stellen dat jij als bestuurder te allen tijde aansprakelijk bent, maar ik vraag me af of de auto dan nog wel voldoet aan de wettelijke eisen. Is dat punt ergens uit te zoeken?
En een auto waarmee je het eerste uur na aanzetten niet kunt rijden voldoet gewoon niet aan de eisen die je daaraan mag stellen. Kortom: gewoon onacceptabel in mijn ogen.
<John O`Mill>
Ik heb dit nu wat langer geprobeerd en alle problematische bochten waarbij LKA+LFA aan stonden, zijn nu niet problematisch meer wanneer alleen LFA aan staat en hij stuur er soepel doorheen.Hippe Lip schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:55:
[...]
Conclusie: LKA uit; die werkt schokkerig. LFA graag aan, want die werkt vloeiend.
Probeer dat eens, @tomhier. Ben je dan van je onrustige besturing en dan slingeren af?
@ZuinigeRijder Wellicht goed om in de topic-start dit op te nemen? Zowel dat je naar dealer zou moeten gaan, als het uitzetten van de LKA om het (tijdelijk) op te lossen.
Het is niet toegestaan om met een barst in de buitenspiegel te rijden (APK afkeur), terwijl je daar doorgaans prima zicht mee hebt en als ik het zo lees beter zicht, dan met een wazige camera.Hippe Lip schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:00:
[...]
@Andre_FR2010 Pas even je [quote] en [/quote] labels aan, zodat je antwoorden niet in het quoteblok vallen. Dat maakt het leesbaarder.
Wel een vreemde reactie. Lijkt me niet acceptabel. Moet hier nou eerst iets misgaan door slecht zicht in die ‘spiegels’, waarbij de bestuurder aansprakelijk gesteld word door de rechter, voordat je Hyundai kunt zeggen dat je dit niet acceptabel vind?
Als het mijn auto was zou ik Hyundai zwart op wit vragen of zij garant staan voor de gevolgen van het rijden met beperkt zicht naar achteren. Dan kunnen ze wel stellen dat jij als bestuurder te allen tijde aansprakelijk bent, maar ik vraag me af of de auto dan nog wel voldoet aan de wettelijke eisen. Is dat punt ergens uit te zoeken?
En een auto waarmee je het eerste uur na aanzetten niet kunt rijden voldoet gewoon niet aan de eisen die je daaraan mag stellen. Kortom: gewoon onacceptabel in mijn ogen.
RDW:
- ...
- De spiegels moeten deugdelijk zijn bevestigd.
- Het spiegelglas van de verplichte spiegels mag geen verschijnselen van breuk vertonen en mag niet in ernstige mate zijn verweerd.
- In afwijking van het eerste, derde en vierde lid mogen verplichte spiegels zijn vervangen door goedwerkende cameramonitorsystemen. Indien spiegels vervangen zijn door cameramonitorsystemen, dan moeten deze systemen deugdelijk bevestigd zijn.
[ Voor 23% gewijzigd door nietwijk op 08-01-2025 15:15 ]
In de topic start stond er al iets over: Line Follow Assist (LFA) en Line Keep Assist (LKA) tijdelijk uitzettentomhier schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:37:
[...]
Ik heb dit nu wat langer geprobeerd en alle problematische bochten waarbij LKA+LFA aan stonden, zijn nu niet problematisch meer wanneer alleen LFA aan staat en hij stuur er soepel doorheen.
@ZuinigeRijder Wellicht goed om in de topic-start dit op te nemen? Zowel dat je naar dealer zou moeten gaan, als het uitzetten van de LKA om het (tijdelijk) op te lossen.
En volgende posts gaan daar ook over. Maar ik heb een extra link toegevoegd.
Je kunt de parkeerrem handmatig eraf halen nadat deze automatisch erop gezet is, zie handleidingBlackMesa schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:28:
Iemand wel eens gehad dat 2 dagen na wasbeurt (met de hand) de achterrem zo vast zat dat die met een grote klap los schoot en daarmee de halve remblokken mee trok? Veel herrie met remmen en met iPedal naar de garage. Mogelijk nog garantie, maar niet zeker. Ik rijd normaal level 2 en dan zouden de remmen toch regelmatig moeten werken? Vervelend is dat de automatische parkeerrem niet uitgeschakeld kan worden, want dan zou dat probleem niet optreden (ik sta altijd in carport). Iemand suggestie?
Druk op de EPB schakelaar terwijl u het rempedaal indrukt.
Zorg ervoor dat het waarschuwingslampje van de parkeerrem dooft.
Dat ie de halve remblok meeneemt herken ik niet, waar blijft die andere helft dan?BlackMesa schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:28:
Iemand wel eens gehad dat 2 dagen na wasbeurt (met de hand) de achterrem zo vast zat dat die met een grote klap los schoot en daarmee de halve remblokken mee trok? Veel herrie met remmen en met iPedal naar de garage. Mogelijk nog garantie, maar niet zeker. Ik rijd normaal level 2 en dan zouden de remmen toch regelmatig moeten werken? Vervelend is dat de automatische parkeerrem niet uitgeschakeld kan worden, want dan zou dat probleem niet optreden (ik sta altijd in carport). Iemand suggestie?
Maar ja, als de ijzeren schijf nat wordt gaat deze roesten en dan wil je remblok er aan vast blijven plakken. Dat is bij de meeste auto's. Ik had het gisteren na een combinatie van regen en wind. Je voelt het dan ook bij de eerste paar keer remmen. Daarna heb je de roest er af geremd en voel je het niet meer. Zet hem ff in regeneratiestand 0 en rem een paar keer stevig op plekken waar het kan. Dan kan je daarna weer naar een (hogere) regeneratiestand.
dank voor jullie snelle advies! Ik had gezocht in archief maar blijkbaar niet goed genoegnietwijk schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:36:
[...]
Dat ie de halve remblok meeneemt herken ik niet, waar blijft die andere helft dan?![]()
Maar ja, als de ijzeren schijf nat wordt gaat deze roesten en dan wil je remblok er aan vast blijven plakken. Dat is bij de meeste auto's. Ik had het gisteren na een combinatie van regen en wind. Je voelt het dan ook bij de eerste paar keer remmen. Daarna heb je de roest er af geremd en voel je het niet meer. Zet hem ff in regeneratiestand 0 en rem een paar keer stevig op plekken waar het kan. Dan kan je daarna weer naar een (hogere) regeneratiestand.
Zeker! Paar keer gehad dat alle 4 de remmen vastzaten en pas met bijna vol vermogen met luide knallen loskwamen en de auto uit de garage lanceerde.
Sindsdien zet ik standaard de parkeerrem uit voordat ik de auto uitzet.
@nietwijk Hmm, wel deugdelijk bevestigd, maar deugdelijk beeld is kennelijk geen vereiste…nietwijk schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:09:
[...]Ze mogen er wat mij betreft een regel aan toevoegen..."goedwerkende" cameramonitorsystemen kan je discussie over krijgen, maar als je de auto als consument gekocht hebt trekt de dealer altijd aan het kortste eind, mits je aanhoudt.
- In afwijking van het eerste, derde en vierde lid mogen verplichte spiegels zijn vervangen door goedwerkende cameramonitorsystemen. Indien spiegels vervangen zijn door cameramonitorsystemen, dan moeten deze systemen deugdelijk bevestigd zijn.
<John O`Mill>
Ik weet niet of je wazig beeld onder "goedwerkend camerasysteem" kan scharen...Hippe Lip schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:25:
[...]
@nietwijk Hmm, wel deugdelijk bevestigd, maar deugdelijk beeld is kennelijk geen vereiste…
Ik heb gisteren voor het eerst een waslijst aan meldingen gekregen dat de accu was vol geladen. Dit kreeg ik na een nieuwe 12V accu maar dat heeft er denk ik niets mee te maken. Wat er wel mee te maken heeft is dat ik toen de hoofdaccu was volgeladen, de smartcharging app openen en zag dat de laadsessie nog in afwachting was. Een minuut later zag ik de auto ontwaken en de laadlampjes bleven continue aanstaan.etmmvdp schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:31:
De dealer heeft recentelijk de ICCU software/hardware upgrade uitgevoerd. Ik merk dat de symptomen wat leidde tot een vervanging van de 12V accu 3 maanden geleden nog steeds optreden.
Die vervanging werd uitgevoerd omdat wanneer de auto lang aan de oma-lader hing, en de aandrijfaccu al vol was gemeld, er regelmatig, een melding kwam dat de aandrijfaccu vol geladen was.
Dat probleem was opgelost nadat de 12V accu vervangen werd.
Zie mijn vorige post hierover (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80268248).
Nu zie ik dus exact dezelfde symptomen: ieder uur een update dat de aandrijfaccu weer vol is, nadat de 12V opgeladen is volgens de12V accumonitor. Zie bijgevoegde screendumps.
Vraag is, zien jullie dit ook, is het een probleem, en wat is er nu precies opgelost met die laatste softwareupdate?
[Afbeelding]
[Afbeelding]:
Voortaan dus niet de smartcharging app openen als het laden al gereed is.
Je bedoelt het koolstof geactiveerde filter? Die is al bijna een jaar ~ 80 euro terwijl dat inderdaad eerst rond de 25 euro lag.MicheldeGoey schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:39:
Nou moe! Jaarlijkse vervanging van het interieurfilter. Een betere versie dan het standaardfilter. Vorige jaren €39,95, nu ineens €102,95. Da's nog eens inflatie! Bij de goedkoopste aanbieder gaan de alarmbellen af. Uiteindelijk besteld voor €73,95. Toch nog bijna het dubbele.
Waarom dat zo is, weet ik ook niet.
De 'premium' filters voor onze andere auto zijn nog steeds maar rond de 12 euro. Dus het is niet alsof de ruwe materialen opeens duurder zijn geworden.
Op Amazon nog voor rond de €25:FijneKnul schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:30:
[...]
Je bedoelt het koolstof geactiveerde filter? Die is al bijna een jaar ~ 80 euro terwijl dat inderdaad eerst rond de 25 euro lag.
Waarom dat zo is, weet ik ook niet.
De 'premium' filters voor onze andere auto zijn nog steeds maar rond de 12 euro. Dus het is niet alsof de ruwe materialen opeens duurder zijn geworden.
https://www.amazon.de/gp/...o_dt_b_asin_title_o02_s00
Dankjewel voor je link, maar wat je linkt is net iets anders. Jij linkt de CUK versie, en ik vermoed dat Micheal de FP versie heeft. (https://www.winparts.nl/f...23-024-mann/p1435820.html)dvdj schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:43:
[...]
Op Amazon nog voor rond de €25:
https://www.amazon.de/gp/...o_dt_b_asin_title_o02_s00
Volgens GPT is dit het verschil:
Het is dus maar net wat je wilt. (CUK is echt wel voldoende voor 99% van de personen.)Belangrijkste verschil:
De CUK-lijn richt zich primair op het filteren van stof, pollen, en geuren.
De FP-lijn gaat een stap verder door ook allergenen, bacteriën en schimmels actief te bestrijden, en biedt een verbeterde luchtkwaliteit.
Als je gevoelig bent voor allergieën of bacteriën, biedt de FP-lijn betere bescherming. Voor een basisluchtfiltering met geurabsorptie is de CUK-lijn voldoende.
Dat hele dure filter een hypoallergeen filter.MicheldeGoey schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:39:
Nou moe! Jaarlijkse vervanging van het interieurfilter. Een betere versie dan het standaardfilter. Vorige jaren €39,95, nu ineens €102,95. Da's nog eens inflatie! Bij de goedkoopste aanbieder gaan de alarmbellen af. Uiteindelijk besteld voor €73,95. Toch nog bijna het dubbele.
Op www.winparts.nl kun je voor iets meer dan € 30 nog steeds het koolstof/pollenfilter van Mann kopen (FP 23 024 Mann).
2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW
https://www.amazon.de/-/nl/gp/aw/d/B0D33ZFLS2 kosten rond de 22 euro
Als ik de link volg en de Ioniq 5 kies, geeft de site aan dat dit filter niet op onze auto past.pinquin21 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:41:
Ik had dit filter besteld
https://www.amazon.de/-/nl/gp/aw/d/B0D33ZFLS2 kosten rond de 22 euro
Sinds half december staat mijn Ioniq 5 van 31 december 2021 bij de dealer met een kapotte boordcomputer. De auto kan nog wel rijden, maar langzaam laden werkt niet meer.
Ik heb een leenauto meegekregen, een Kona EV met maximaal 200 km range deze dagen. Inmiddels begint dit toch wel vervelend te worden. Ik heb bij de dealer nagevraagd of ze minimaal een gelijkwaardige auto kunnen geven, maar zij geven aan dat dit vanuit Hyundai NL niet wordt vergoed en dat ze daardoor zelf niks kunnen.
Hyundai NL geeft wel een laadvergoeding van maximaal €10/dag bij snel laden.
Ik zag in het forum meerdere mensen met dit probleem en ook dat meerdere mensen de auto zeer lang zijn kwijt geweest. Ik zou graag wat meer druk uitoefenen op de dealer voor reparatie en indien het onderdeel nog langer in backorder staat wil ik minimaal een gelijkwaardige auto. Hoe zijn jullie hier mee om gegaan?
Waren gepakt en gezakt om naar Nice af te reizen. Auto van de 11 kW lader. Bij wegrijden harde knal en daarna de bekende meldingen en rijden met 30 km/u. Gebeurde vlakbij huis gelukkig.
Om 11:00 weer aan de koffie thuis. ANWB erbij. Auto uiteindelijk afgesleept.
Vervangend vervoer was er wel, maar zonder winterbanden en maar maximaal 3 dagen beschikbaar. Hyundai kon ook geen duidelijkheid geven of we de auto langer dan 3 dagen zouden mogen huren op eigen kosten.
De mobiliteitsgarantie van Hyundai was niet wat je er van verwacht en is echt minder goed dan die van andere merken.
Op vakantieg gegaan met de ZOE. Die Fransman rijdt al jaren betrouwbaar. Maar met de luchtgekoelde batterij vreet het ding stroom onder de 5 graden. Veel oplaadavomturen beleefd die twee weken, maar we zijn er prima gekomen.
Thuisgekomen stond de I5 bij de dealer. Batterij nog steeds 100% vol, hetgeen niet handig is voor de leversduur.
Levertijd ICCU onbekend zoals gewoonlijk. Na twee jaar heeft Hyundai het lek in de slechte toeleverketen nog steeds niet boven. Ik vermoed dat dit voor de tweedehandsmarkt van gebruikte I5's geen goede zaak wordt later.
Maar goed, de dealer Oostendorp heeft het vooralsnog heel goed opgelost met een leen I6,. En de accu van de I5 staat inmiddels op 60% omdat ze de verwarming een tijdje hebben aangezet.
En mijn I5 is niet de enige die bij hen stilstaat... Als dealer hebben ze het maar te regelen voor Hyundai..
Hyundai zal echt moeten verbeteren met hun mobiliteitsgarantie en beschikbaarheid van standaard onderdelen die in veel typen van KIA Hyundai gebruikt worden.
Ik overwoog nog een 3e I5 te kopen. Maar inmiddels heb ik twijfels.
Ligt er aan bij wie je de deal hebt gesloten. Heb je de auto prive gekocht, dan betreft het een consumentenkoop rechtstreeks bij de dealer en staan zij zwak. Betreft het lease, dan is de dealer geen contractpartner en moet je formeel gezien elders klagen.Niick7 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:58:
Goedemorgen allen,
Sinds half december staat mijn Ioniq 5 van 31 december 2021 bij de dealer met een kapotte boordcomputer. De auto kan nog wel rijden, maar langzaam laden werkt niet meer.
Ik heb een leenauto meegekregen, een Kona EV met maximaal 200 km range deze dagen. Inmiddels begint dit toch wel vervelend te worden. Ik heb bij de dealer nagevraagd of ze minimaal een gelijkwaardige auto kunnen geven, maar zij geven aan dat dit vanuit Hyundai NL niet wordt vergoed en dat ze daardoor zelf niks kunnen.
Hyundai NL geeft wel een laadvergoeding van maximaal €10/dag bij snel laden.
Ik zag in het forum meerdere mensen met dit probleem en ook dat meerdere mensen de auto zeer lang zijn kwijt geweest. Ik zou graag wat meer druk uitoefenen op de dealer voor reparatie en indien het onderdeel nog langer in backorder staat wil ik minimaal een gelijkwaardige auto. Hoe zijn jullie hier mee om gegaan?
Betreft het een consumentenkoop, dan kan je beginnen met een ingebrekestelling en geef je ze 14 dagen. Is het dan niet opgelost, dan zijn ze in verzuim. Als je dreigt de koop ongedaan te maken, dan komen ze echt wel met een oplossing.
Interessante observatie.ditbenikecht schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:51:
[...]
…
Voortaan dus niet de smartcharging app openen als het laden al gereed is.
Ik sluit het niet uit maar het is nogal een conclusie dat je de app niet zou moeten gebruiken als ie net aangaf dat de auto volgeladen is. Dit om te voorkomen dat de auto besturing bepaalt om de 12V accu ieder uur op te laden.
Ik za het de komende weken in de gaten houden.
Ik heb hetzelfde probleem en de dealer krijgt van Hyundai NL geen levertijd voor de ICCU (kan volgens hem wel weken duren). Hij gaf wel aan dat er ook een software update aankomt om dit probleem (opnieuw) proberen te tackelen. Wel via de LM een redelijke vervangende auto gekregen (Sean Leon Sportstourer, wel benzine☹️)hkiela schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:09:
Ook bij mij de ICCU defect. Is mijn tweede I5. Bij de eerste weinig problemen gehad. Deze I5 is net een jaar in bedrijf met 43k km.
Waren gepakt en gezakt om naar Nice af te reizen. Auto van de 11 kW lader. Bij wegrijden harde knal en daarna de bekende meldingen en rijden met 30 km/u. Gebeurde vlakbij huis gelukkig.
Om 11:00 weer aan de koffie thuis. ANWB erbij. Auto uiteindelijk afgesleept.
Vervangend vervoer was er wel, maar zonder winterbanden en maar maximaal 3 dagen beschikbaar. Hyundai kon ook geen duidelijkheid geven of we de auto langer dan 3 dagen zouden mogen huren op eigen kosten.
De mobiliteitsgarantie van Hyundai was niet wat je er van verwacht en is echt minder goed dan die van andere merken.
Op vakantieg gegaan met de ZOE. Die Fransman rijdt al jaren betrouwbaar. Maar met de luchtgekoelde batterij vreet het ding stroom onder de 5 graden. Veel oplaadavomturen beleefd die twee weken, maar we zijn er prima gekomen.
Thuisgekomen stond de I5 bij de dealer. Batterij nog steeds 100% vol, hetgeen niet handig is voor de leversduur.
Levertijd ICCU onbekend zoals gewoonlijk. Na twee jaar heeft Hyundai het lek in de slechte toeleverketen nog steeds niet boven. Ik vermoed dat dit voor de tweedehandsmarkt van gebruikte I5's geen goede zaak wordt later.
Maar goed, de dealer Oostendorp heeft het vooralsnog heel goed opgelost met een leen I6,. En de accu van de I5 staat inmiddels op 60% omdat ze de verwarming een tijdje hebben aangezet.
En mijn I5 is niet de enige die bij hen stilstaat... Als dealer hebben ze het maar te regelen voor Hyundai..
Hyundai zal echt moeten verbeteren met hun mobiliteitsgarantie en beschikbaarheid van standaard onderdelen die in veel typen van KIA Hyundai gebruikt worden.
Maar dit lijkt mij niet te lukken. Iemand ervaring of een oplossing?
Alvast dank!
Ik heb de handleiding gelezen over EPB, van alles geprobeerd maar na iedere combinatie van rem en EPB schakelaar indrukken verschijnt de blauwe P weer zodra ik hem uit zet. Wat doe ik fout?ZuinigeRijder schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:35:
[...]
Je kunt de parkeerrem handmatig eraf halen nadat deze automatisch erop gezet is, zie handleiding
Druk op de EPB schakelaar terwijl u het rempedaal indrukt.
Zorg ervoor dat het waarschuwingslampje van de parkeerrem dooft.
Er op drukken schakelt 'm in, je moet dat schakelaartje even naar jezelf toe trekken terwijl de de rem ingetrapt houdt.
[ Voor 8% gewijzigd door Peter-036 op 10-01-2025 15:54 ]
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Hier ook een kapotte ICCU (MY21, 75K op de teller). Staat al sinds mid december voor onbepaalde tijd bij de dealer. Via de LM een Tucson als vervangende auto gekregen.maax schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:57:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem en de dealer krijgt van Hyundai NL geen levertijd voor de ICCU (kan volgens hem wel weken duren). Hij gaf wel aan dat er ook een software update aankomt om dit probleem (opnieuw) proberen te tackelen. Wel via de LM een redelijke vervangende auto gekregen (Sean Leon Sportstourer, wel benzine☹️)
[ Voor 27% gewijzigd door ZuinigeRijder op 10-01-2025 16:16 ]
:strip_exif()/f/image/fBxJNcdl5maMdrugmyPSsPbe.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie ook jouwheld in "Het grote Hyundai Ioniq 6 topic"
Als ik wel nog moet laden onderweg, maar een stop later wil, zoek ik naar laders op de route en voeg ik die toe. Voordat die opnieuw gaat berekenen laat die al geplande stops zien met vlaggetjes en de stop die ik niet wil haal ik dan weg. Ik vergeet alleen altijd hoe ik het doe, ik dacht op het vlaggetje klikken en dan kun je een stop verwijderen.
Dank - dit scherm zie ik meestal tijdens het rijden, en laat ik dan zonder veel aandacht voorbij gaan. Zal de volgende keer de route plannen voordat ik wegrij. Dan moet het goed komen.jouwheld schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:22:
@ErwinE je kunt bij het plannen van je route aangeven dat die geen laadstops inplant. Vinkje weghalen bij "inclusief oplaadstations"
Let op, het zijn verschillende apps. Bluelink app geeft de melding van accu is vol. Smartcharging app vind het leuk om continue je auto wakker te houden waardoor de 12v accu leeg loopt en de hoofdaccu hem daarom moet bijladen waarna vervolgens de hoofdaccu weer tot zijn ingestelde waarde geladen wordt en Bluelink je weer een melding geeft dat het doel bereikt is.etmmvdp schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:46:
[...]
Interessante observatie.
Ik sluit het niet uit maar het is nogal een conclusie dat je de app niet zou moeten gebruiken als ie net aangaf dat de auto volgeladen is. Dit om te voorkomen dat de auto besturing bepaalt om de 12V accu ieder uur op te laden.
Ik za het de komende weken in de gaten houden.
Kan ook achteraf:ErwinE schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:22:
[...]
Dank - dit scherm zie ik meestal tijdens het rijden, en laat ik dan zonder veel aandacht voorbij gaan. Zal de volgende keer de route plannen voordat ik wegrij. Dan moet het goed komen.
1/ als je met de voicecontrol een bestemming ingeeft (bijvoorbeeld: “navigeer naar Lyon”) dan heb je GEEN mogelijkheid om in te geven of dat met of zonder laadstops moet.
2/ als de route eenmaal gepland en actief is dan kan je in de “maps mode” (dus de gewone rijmodus waar je dus gewoon de kaart ziet) links kiezen voor “menu” en dan links boven voor “route opties”
3/ dan gaat hij alles nog een keer opnieuw uitrekenen maarrrr…. Dan wordt hij niet meteen actief maar geeft je de mogelijkheid om rechts op het scherm “opties te kiezen”. Je kan dan bijvoorbeeld de planvoorkeur aanpassen (van aanbevolen naar snelweg bijvoorbeeld), maar je kan ook het blauwe vinkje “laadstops” aanpassen.
Defacto is dit dus wel een soort ontwerp fout:
- deze mode geeft de routeopties weer die je bij instellingen als default hebt gezet.
- maar bij betreffende instellingen kon je de voorkeur om laadstops te plannen dus niet ingeven.
Ik heb wel het idee dat de keuze onthouden blijft. Weet ik niet 100% zeker, daarvoor zou ik het uit moeten zetten en volgende dag checken om zeker te weten dat het zichzelf niet na een poosje reset. Dat is me nu even te veel moeite. Ik ben in ieder geval blij dat ik nu weet hoe het werkt.
In dagelijks gebruik laat ik het lekker aan staan. Is wel prettig voor de partner ook. Bij lange reizen, als ik er ook speciaal op let, zet ik het uit.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
@hkiela Als je nu nog een I5 koopt krijg je het hernieuwde model. Het is de vraag of het probleem zich daar ook voor gaat doen.hkiela schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:09:
[…]
Ik heb er eentje in bestelling staan en hoop natuurlijk van harte dat daarin de/een verbeterde versie van de ICCU zit waarbij dit probleem zich niet meer voordoet.
<John O`Mill>
@wfveennl Oei! Sommige kleuren worden gemaakt met een mix van basis kleuren. Dit zou kunnen veroorzaakt worden door een defect contact.wfveennl schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:26:
Heeft iemand deze al eens meegemaakt of gezien? "Dual Color" omgevingslicht? Bij sommige kleuren klopt het maar een aantal niet.
Dealer heeft er nog niet eerder over gehoord. Resetten van het infotainment center heeft in elk geval niet geholpen.
[Afbeelding]
Kan je controleren. Kies één van de basiskleuren (rood, groen, blauw) om dit te checken. Als één van die drie niet aangaat, dan heb je een los contact.
Is een normaal fenomeen, er bestaan geen ledstrips die uit 1 bron meerdere kleuren kunnen weergeven, het zijn altijd meedere kleuren led lampjes die "mengen". Met sommige kleuren is dat duidelijk zichtbaar.wfveennl schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:26:
Heeft iemand deze al eens meegemaakt of gezien? "Dual Color" omgevingslicht? Bij sommige kleuren klopt het maar een aantal niet.
Dealer heeft er nog niet eerder over gehoord. Resetten van het infotainment center heeft in elk geval niet geholpen.
[Afbeelding]
Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump
https://www.mydealz.de/de...ivatkunden-carwow-2503439
Aha, 2 apps! Ik heb alleen de Bluelink app in gebruik.ditbenikecht schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:08:
[...]
Let op, het zijn verschillende apps. Bluelink app geeft de melding van accu is vol. Smartcharging app vind het leuk om continue je auto wakker te houden waardoor de 12v accu leeg loopt en de hoofdaccu hem daarom moet bijladen waarna vervolgens de hoofdaccu weer tot zijn ingestelde waarde geladen wordt en Bluelink je weer een melding geeft dat het doel bereikt is.
Bij de garage is gekeken of er lekstroom is. Er werd ongeveer 120mA gemeten, maar dat kon volgens de monteur ook komen door de korte tijd tussen het uitzetten van de auto en de meting.
Ik heb helaas zelf geen stroomtang om de meting over langere tijd uit te voeren.
Overigens speelt het probleem niet altijd op, wat het lastig maakt om achter de oorzaak te komen.
Ik heb een aantal bij hun aangesloten dealers wel eens benaderd naar aanleiding van een aanbieding die ik via Carwow van hun kreeg. Bij geen van hen lukte het om een auto voor die prijs te kopen omdat ik geen Duitser was.ditbenikecht schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:31:
Iemand ervaring met kopen via Carwow? In Duitsland geven ze 12k korting. Nog mooiere prijs dan onze subsidie plus smartbonus. Ik begrijp niet goed hoe een handelsplaats korting kan aanbieden die bij alle 2000 aangesloten dealers geldig is.
https://www.mydealz.de/de...ivatkunden-carwow-2503439
Dit ging dan wel over een Skoda, maar ik denk dat het bij Hyundai niet anders is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik ben een beetje 'lost' mbt de sneeuwkettingen, heb ook nooit eerder sneeuwkettingen gehad. Op de I5 heb ik nu 235/55 R19 banden.
Mijn ouders hebben een setje SNÖPRO Eco 150 liggen. Volgens het label op de sneeuwkettingen zouden ze op de auto passen. Ze zijn ook 9mm.
Volgens mij is het dit: https://www.reifen.com/en...9mm-eco-150-3760066272809
Mijn vraag: kan ik deze gebruiken in Oostenrijk mocht dit nodig zijn?
Dank alvast!
Edit:
Stel ze passen wel, maar zijn niet geschikt. Waarom is dat dan? En wat maak je dan stuk?
[ Voor 9% gewijzigd door rob_38 op 12-01-2025 18:58 ]
Maar je moet ze bij je hebben, in 'de juiste maat', je hoeft ze pas te gebruiken wanneer je echt vast staat.
Als je het niet zo ver laat komen, heb je ze nooit nodig, maar bij controle wel bij je.
Ik dacht dat je ze altijd op de achterwielen moest plaatsen. Dat lees ik ook in de handleiding.Peter-036 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:19:
@rob_38 Keertje proefpassen, mogelijk is er bij de voorwielen bij inveren en (volledig) ingedraaid te weinig ruimte voor die 9 mm schakels.
Maar je moet ze bij je hebben, in 'de juiste maat', je hoeft ze pas te gebruiken wanneer je echt vast staat.
Als je het niet zo ver laat komen, heb je ze nooit nodig, maar bij controle wel bij je.
Proef passen ga ik zeker doen. Tnx
Hij had al een dag ervoor problemen: het profiel was gereset, wat we niet konden verklaren. De dag erna dus bij het starten en wegrijden hoorde ik een zachte plof en schoot de auto meteen in de paniek met een melding: storing elek. systemen.
De auto laten ophalen en bij de dealer laten zetten. Na controle bleek inderdaad de ICCU kapot. Deze is besteld bij Hyundai, maar door een probleem bij de fabriek gaat dit tot halverwege februari duren! Helaas vanuit de dealer geen enkele hulp of iets, ik zit dus gewoon zonder een goede auto. Ik kan wel een leenauto huren maar voor 2 maanden a 30 euro per dag is dat wel erg veel! De eerste 5 dagen heb ik wel een auto vanuit Hyundai pechhulp gekregen, dat was prima geregeld.
Hoe is jullie ervaring in zulke situaties? Wat zijn de mogelijkheden en spelregels? De dealer geeft aan dat zij alleen een leenauto leveren op het moment dat de auto daadwerkelijk in reparatie is, maar hij wacht nu op onderdelen en dat is schijnbaar wat anders...
edit: prive auto, 35k km's en heeft al zijn onderhoud gehad incl. de software update van de ICCU vorige maand.
[ Voor 4% gewijzigd door born2tweak op 13-01-2025 12:28 ]
Blijft een probleem bij dealers; ik zou het gewoon redelijk stevig spelen. dat een onderdeel een dergelijk lange levertijd heeft is niet jouw probleem. jij jhebt een auto die in de garantieperiode defect raakt.... moeten ze niet van hun probleem jouw probleem maken. ga maar een gesprekje aan met de manager en leg hem op duidelijke (maar respectvolle en correcte) manier uit dat dit geen werkbare oplossing is. bij hyundai zien ze een 8 pas als een voldoende voor hun service... just sayingborn2tweak schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:12:
Helaas is ook mijn Ioniq5 ten prooi gevallen aan de ICCU issues en is deze vlak na de kerst geploft.
Hij had al een dag ervoor problemen: het profiel was gereset, wat we niet konden verklaren. De dag erna dus bij het starten en wegrijden hoorde ik een zachte plof en schoot de auto meteen in de paniek met een melding: storing elek. systemen.
De auto laten ophalen en bij de dealer laten zetten. Na controle bleek inderdaad de ICCU kapot. Deze is besteld bij Hyundai, maar door een probleem bij de fabriek gaat dit tot halverwege februari duren! Helaas vanuit de dealer geen enkele hulp of iets, ik zit dus gewoon zonder een goede auto. Ik kan wel een leenauto huren maar voor 2 maanden a 30 euro per dag is dat wel erg veel! De eerste 5 dagen heb ik wel een auto vanuit Hyundai pechhulp gekregen, dat was prima geregeld.
Hoe is jullie ervaring in zulke situaties? Wat zijn de mogelijkheden en spelregels? De dealer geeft aan dat zij alleen een leenauto leveren op het moment dat de auto daadwerkelijk in reparatie is, maar hij wacht nu op onderdelen en dat is schijnbaar wat anders...
edit: prive auto, 35k km's en heeft al zijn onderhoud gehad incl. de software update van de ICCU vorige maand.
Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west
:strip_exif()/f/image/sRvJGUAnyKsgBBebhPXP9ll7.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoi I5 rijders, sinds kort rij ik (voorloop auto) een I5 maar loop bij snelladers altijd tegen trage laadsnelheid en aan. Nu weet ik dat dit eenvoudige model niet veel capaciteiten heeft, maar dit laadplaatje vind ik wel erg slecht. Doe ik misschien iets verkeerd?
Ps Allegro 300kw laadstation, 2 graden buitentemp, start @26%
MME (01/07/2021)/RWD/SR/IB - 7,2kWp solar
Heb je een IONIQ 5 met warmtepomp?
Zo ja:
Staat batterijverwarming aan in de EV settings?
Heb je een snellader gekozen in de ingebouwde navigatie?
Hoe ver was het naar de snellader?
Alle updates erop?
Doet de batterijverwarming het, wanneer je een snellader gekozen hebt in de navigatie van de IONIQ 5 (in het energie vebruikscherm)?

Preconditioning wordt alleen ingeschakeld als u de ingebouwde navigatie gebruikt en deze instelt om naar een laadstation te gaan. Het wordt automatisch ingeschakeld zodra u zich binnen een bepaald aantal mijlen of minuten afstand bevindt.
Als preconditioning zijn volledige taak afrondt, krijgt u de volledige snelheid van de lader zodra u hem aansluit. Als hij zijn taak niet afrondt, ziet u waarschijnlijk snelheden dichter bij de 30-50 kW voor het eerste stukje totdat de batterij kan opwarmen.
Het verschil in laadtijden met of zonder conditionering kan enorm zijn.
Zie topic start om te zien wanneer batterij pre-conditionering actief wordt.
Dank, dat zijn een hoop mitsen en maaren. Dit is een simpel model uit '23 - X532BZ. Zonder pre-conditioning en omdat het voorloop (huur) auto is weet ik niet welke updates hij al heeft gehad. Het is dus in ieder geval niet iets waar ik invloed op kan uitoefenen.
Maar even wachten tot ik mn "gebruikte" I5 krijg ook van '23 (S046XT). Dat is wel een wat uitgebreider model heb ik begrepen, en ga er dan even goed voor zitten.
Dank in ieder geval!
MME (01/07/2021)/RWD/SR/IB - 7,2kWp solar
ZuinigeRijder in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Update: Nadat dealer de openstaande serviceactie op de 12v accu had uitgevoerd zij men dat het probleem met de lege 12v accu voorbij zou zijn. Vervangen van 12 accu zou niet nodig zijn zei men. Niet dus. Na 3 dagen opnieuw bij de dealer langs en 12v accu laten vervangen. Uiteindelijk de discussie wie dat moest betalen gewonnen na gesprek met manager met het argument dat de serviceupdate wel de oorzaak heeft verholpen maar nog niet de gevolgen (kapotte 12v accu door meerdere malen geheel leeg te lopen).ZuinigeRijder schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:13:
[...]
Je had gewoon moeten vragen om die service actie toch uit te voeren en dan was er uitgekomen of de 12 volt accu wel of niet gratis vervangen ging worden. Die meting die ze gedaan hebben, zou er zelfs voor gezorgd kunnen hebben, dat de 12 volt accu op jouw kosten vervangen wordt. Je kunt terugbellen en vragen of ze deze serviceactie alsnog willen doen, omdat je er geen goed gevoel bij hebt. En verwijzen naar dit forum, dat meer 12 volt accu's gratis vervangen zijn, ondanks dat er niets aan de hand leek
De ene schakelt de andere nu uit. Waze wil ik gebruiken voor regulier navigeren en de standaard navigatie voor de voorverwarming van de batterij bij snelladen.
Ik heb wel iets gezien dat je dan geluid van Waze uit moet zetten of over de standaard speaker van je telefoon moet laten lopen, maar dat heeft geen effect.
Iemand een suggestie?
Shit happens.
Tiggy80 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:18:
een vraag voor de carscanner gebruikers; als ik bij een snel laadlocatie aankom en ik controleer de accu temperaturen, dan valt het mij op dat "B09" (ik neem aan dat dit een accumodule is) altijd achterloopt/kouder is op de andere modules. ik ben benieuwd of dat bij andere ook zo is. en wat zou hier de reden voor kunnen zijn, op welke plek in het accu pakket bevind zich deze module?
Nee wel sommige die rond de max zitten en de rest rond de min batterijtemperatuur. Soms wat uitschieters, maar neem aan dat dat een communicatiefoutje is geweest. Het zou wel raar zijn als een module heel erg achterblijft op de rest aangezien ze tegen elkaar aan zitten. IK zou dan eerder een fout in de sensor verwachten.
een sensor fout/afwijking zou ook kunnen, maar dat heeft dan alsnog invloed op het BMS want die houd rekening met de uitgelezen temperatuur (neem ik aan). ik zie dat op zich ook wel in de laadsnelheid; als de temperatuur van B09 (bij mij dus altijd de laagste waarde; pakweg een graad of 6-8 onder max temperatuur terwijl er tussen de rest idd maar +-2 graden verschil zit) stijgt, dan gaat de laadsnelheid ook omhoog. ik kan mij ook voorstellen dat als B09 links of recht voor in het accu pakket zit deze kouder kan worden aangezien er dan mogelijk meer rijwind tegen/langs waait en minder door omliggende modulles wordt opgewarmt. ik kan in je screenshot helaas net niet goed zien waar de lijn van B09 loopt tov de rest en of die dus bij de minimale temperatuur zitjouwheld schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:45:
[...]
[Afbeelding]Nee wel sommige die rond de max zitten en de rest rond de min batterijtemperatuur. Soms wat uitschieters, maar neem aan dat dat een communicatiefoutje is geweest. Het zou wel raar zijn als een module heel erg achterblijft op de rest aangezien ze tegen elkaar aan zitten. Ik zou dan eerder een fout in de sensor verwachten.
Ik heb het nooit voor elkaar gekregen, dus wat mij betreft kan het niet.mdeiman schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:38:
Kun je ook zorgen dat Waze via CarPlay en de standaard navigatie van de i5 gelijktijdig actief zijn?
De ene schakelt de andere nu uit. Waze wil ik gebruiken voor regulier navigeren en de standaard navigatie voor de voorverwarming van de batterij bij snelladen.
Ik heb wel iets gezien dat je dan geluid van Waze uit moet zetten of over de standaard speaker van je telefoon moet laten lopen, maar dat heeft geen effect.
Iemand een suggestie?
Sinds de laatste update laat hij het bij mij allebei lopen..mdeiman schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:38:
Kun je ook zorgen dat Waze via CarPlay en de standaard navigatie van de i5 gelijktijdig actief zijn?
Iemand een suggestie?
PJvI
Bij mij is B09 altijd hoger dan bv B01 dus is niet het koudst. B01 en B015 lijken bij mij de laagste temperatuur te hebben.Tiggy80 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:29:
[...]
een sensor fout/afwijking zou ook kunnen, maar dat heeft dan alsnog invloed op het BMS want die houd rekening met de uitgelezen temperatuur (neem ik aan). ik zie dat op zich ook wel in de laadsnelheid; als de temperatuur van B09 (bij mij dus altijd de laagste waarde; pakweg een graad of 6-8 onder max temperatuur terwijl er tussen de rest idd maar +-2 graden verschil zit) stijgt, dan gaat de laadsnelheid ook omhoog. ik kan mij ook voorstellen dat als B09 links of recht voor in het accu pakket zit deze kouder kan worden aangezien er dan mogelijk meer rijwind tegen/langs waait en minder door omliggende modulles wordt opgewarmt. ik kan in je screenshot helaas net niet goed zien waar de lijn van B09 loopt tov de rest en of die dus bij de minimale temperatuur zit
Ik heb altijd begrepen dat er naar Batt Min en Batt Max wordt gekeken voor laadsnelheid. Dus Batt min moet boven de 25 graden zijn om volledige snelheid te halen en wanneer batt max te hoog is gaat die ook weer omlaag. Verschil tussen min en max zit bij mij altijd wel tussen de 5 en 10 graden in. Is je B09 gelijk aan de batt min (lijkt mij wel) en hoeveel verschilt dat van je max?
Edit: nog eens naar grafiek gekeken en verschil lijkt bijna altijd wel 10 graden te zijn, meer als die richting de 50 graden gaat, maar bij lage temperaturen altijd rond de 10.
[ Voor 6% gewijzigd door jouwheld op 14-01-2025 14:00 ]
Ik had het een tijdje voor elkaar, maar na een update (van ios of van het Hyundai-systeem zelf), lukt het niet meer.jouwheld schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:45:
[...]
[Afbeelding]Nee wel sommige die rond de max zitten en de rest rond de min batterijtemperatuur. Soms wat uitschieters, maar neem aan dat dat een communicatiefoutje is geweest. Het zou wel raar zijn als een module heel erg achterblijft op de rest aangezien ze tegen elkaar aan zitten. IK zou dan eerder een fout in de sensor verwachten.
Bij mij dus net andersom.P86 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:15:
[...]
Sinds de laatste update laat hij het bij mij allebei lopen..
Of is er een recentere update van het Hyundai systeem (dan augustus)?
Wij rijden gewoon met de auto en laden 'm bij snelladers op, dat gaat namelijk wel gewoon.born2tweak schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:12:
Helaas is ook mijn Ioniq5 ten prooi gevallen aan de ICCU issues en is deze vlak na de kerst geploft.
Van onze dealer (Herwers) heb ik begrepen dat Hyundai een vergoeding geeft voor de meerkosten van het snelladen t.o.v. normaal laden.
Ik weet niet precies hoe dit uit gaat pakken en steeds snel moeten laden is onhandig, maar beter dan geen auto, natuurlijk.
idd B09 is de koudste (gelijk aan batt min) een verschil tussen min en max van 10 graden is redelijk standaard wat ik tot nu toe gezien heb.jouwheld schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:56:
[...]
Bij mij is B09 altijd hoger dan bv B01 dus is niet het koudst. B01 en B015 lijken bij mij de laagste temperatuur te hebben.
Ik heb altijd begrepen dat er naar Batt Min en Batt Max wordt gekeken voor laadsnelheid. Dus Batt min moet boven de 25 graden zijn om volledige snelheid te halen en wanneer batt max te hoog is gaat die ook weer omlaag. Verschil tussen min en max zit bij mij altijd wel tussen de 5 en 10 graden in. Is je B09 gelijk aan de batt min (lijkt mij wel) en hoeveel verschilt dat van je max?
Edit: nog eens naar grafiek gekeken en verschil lijkt bijna altijd wel 10 graden te zijn, meer als die richting de 50 graden gaat, maar bij lage temperaturen altijd rond de 10.
Dan maar ff niet via Carplay koppelen? Dan lopen beide onafhankelijk van elkaar.mdeiman schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:38:
Iemand een suggestie?
Ik heb dit zelfde ook al meermalen gemerkt met het neefje e-Niro…
<John O`Mill>
Ik zit ook bij Herwers, Doetinchem. Helaas loopt bij mij de 12v leeg en geeft de dealer aan dat ik hiermee niet kan rijden. Maar je zegt dus dat dit eventueel wel moet kunnen?dextertje schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:15:
[...]
Wij rijden gewoon met de auto en laden 'm bij snelladers op, dat gaat namelijk wel gewoon.
Van onze dealer (Herwers) heb ik begrepen dat Hyundai een vergoeding geeft voor de meerkosten van het snelladen t.o.v. normaal laden.
Ik weet niet precies hoe dit uit gaat pakken en steeds snel moeten laden is onhandig, maar beter dan geen auto, natuurlijk.
Ik had ze gezegd dat ik een 12v druppellader heb en het voor tijdelijk geen probleem zou vinden die dan maar te gebruiken. Zij gaven aan dat dit niet kon.
[ Voor 4% gewijzigd door tvc15 op 14-01-2025 23:05 ]
Wij hebben geen problemen met de 12V, dus daar kan ik niks over zeggen.born2tweak schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:43:
[...]
Ik zit ook bij Herwers, Doetinchem. Helaas loopt bij mij de 12v leeg en geeft de dealer aan dat ik hiermee niet kan rijden. Maar je zegt dus dat dit eventueel wel moet kunnen?
Ik had ze gezegd dat ik een 12v druppellader heb en het voor tijdelijk geen probleem zou vinden die dan maar te gebruiken. Zij gaven aan dat dit niet kon.
Eerst aantal keer tijdens het rijden melding over actief luchtinlaatsysteem dus gebeld en blijkt een terugroepactie op te zijn. Een van de kleppen voor stond ook open dus dat wordt binnenkort gefixt.
Vanmorgen hele auto dood dus jawel: accu leeg.
Lidl starter deed t perfect dus kunnen starten en Hyundai pexhhulp gebeld maar die mogen geen accu vervangen dus dat had geen zin.
Toen maar direct naar de dealer (Herwers, woon er 500m vandaan) en die zijn gelijk aan de slag gegaan nadat ik aangaf hem niet te vertrouwen en de auto morgen nodig heb voor een uitvaart. Super service.
Accu wordt nu vervangen (na uitvoerig meten "anders mogen we niks") terwijl ik aan de koffie zit
Met een kapotte ICCU kun je meestal nog wel snelladen. Dat scheelt.BlackMesa schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:48:
Die ICCU lijkt wel een russische roulette - ik ga met enige angst richting Franse Alpen volgende week (2023 AWD Lounge 25K). Heeft iemand nog recente ervaring met Ionity of Fastned? Welke raden jullie aan?
Ionity is bijna altijd het rapst is mijn ervaring. En dat lees ik meer.
Shit happens.
Ionity, voor mij gevoel degene waar je altijd de volledige snelheid haalt als je accu warm is. Fastned is altijd maar afwachten wat je krijgt. Op je route denk ook meer aanbod van Ionity dan Fastned en met een tijdelijke abbo ook lekker goedkoop.BlackMesa schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:48:
Die ICCU lijkt wel een russische roulette - ik ga met enige angst richting Franse Alpen volgende week (2023 AWD Lounge 25K). Heeft iemand nog recente ervaring met Ionity of Fastned? Welke raden jullie aan?
Dus enkel geladen met de meegeleverde bomma lader of met DC.
Gewoon nieuwsgierig of er een link is: het probleem zou veroorzaakt worden door schakelpieken. Kan dat dan met de bomma lader vermeden worden? Of het risico verminderd?
Dat rijden met een tikkende tijdbom is nogal ongezellig.
Of is het bij deze versie echt opgelost ?
Heb je de servicecode hiervan? Ik krijg de melding actief luchtinlaatsysteem bij langere tijd snel rijden (140-160km/u) De dealer kan er niks mee omdat ze in Nederland die snelheid niet kunnen testen.GG85 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:42:
Wij zijn deze week aan de beurt met onze MY2023
Eerst aantal keer tijdens het rijden melding over actief luchtinlaatsysteem dus gebeld en blijkt een terugroepactie op te zijn. Een van de kleppen voor stond ook open dus dat wordt binnenkort gefixt.
Ik laad bijna uitsluitend met the thuislader, 12A of 10A. In het begin een paar keer 11 kW AC laden en een aantal keer DC laden. Maar is op een hand te tellen. Nog geen defecte ICCU.PhilippeJoris schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:02:
Vraag i.v.m. ICCU defecten: is er hier iemand die een defecte ICCU gehad heeft en daarbij nooit L2 geladen aan 11kW?
Gewoon nieuwsgierig of er een link is: het probleem zou veroorzaakt worden door schakelpieken. Kan dat dan met de bomma lader vermeden worden? Of het risico verminderd?
Het probleem met de ICCU zou zijn dat de elektronica te warm zou worden, dus inderdaad zou dit met 11 kW AC laden te maken kunnen hebben.
Herhaalde oproep:
Iemand hier die recent een nieuwe I5 met 19”banden heeft gekregen (PE-model dus)?
<John O`Mill>
Bijzonder. Nee geen code. Ik kreeg hem een paar keer op de snelweg bij normaal rijden en toen ik een keer thuis kwam was een vd 2 open.ditbenikecht schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:38:
[...]
Heb je de servicecode hiervan? Ik krijg de melding actief luchtinlaatsysteem bij langere tijd snel rijden (140-160km/u) De dealer kan er niks mee omdat ze in Nederland die snelheid niet kunnen testen.
Gebeld en ze vertelden dat er een service actie op was en ingepland. Schijnt een klus te zijn waarbij hele voorbumper los moet en 2 motoren vervangen.
Auto staat inmiddels al een maand bij hen op de stoep, in een keurig rijtje i5’s met hetzelfde issue. Toch blij dat de LM deugdelijk. vervangend vervoer heeft geregeld…
Is een jaar geleden besproken, je kan zoeken op onder andere mijn naam en @Marcel2020 vorig jaar februari.PhilippeJoris schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:02:
Vraag i.v.m. ICCU defecten: is er hier iemand die een defecte ICCU gehad heeft en daarbij nooit L2 geladen aan 11kW?
Het lijkt door met name door pieken te komen bij afschakelen bij af laden.
Het “kan” een idee zijn om de laadstroom te beperken. Mijn thuislaadpaal staat daarom op 14A in plaats van 16. In de auto zelf kan je het laadvermogen op 90% zetten. Dat werkt bij alle palen. (Niet te verwarren met maximale laad capaciteit)
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Niet zo zeer te warm als in “langzaam opwarmend”. Maar een fikse uitschakel piek die door een component gaat die dan uitbrandt. Dat is strict gesproken “te warm” maar meestal noem je dat niet zo.ZuinigeRijder schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:56:
Het probleem met de ICCU zou zijn dat de elektronica te warm zou worden, dus inderdaad zou dit met 11 kW AC laden te maken kunnen hebben.
Ik heb mijn I5 nu op 60% laadstroom staan, en dat resulteert in een laadstroom van 60% van wat de laadpaal, hier een Alfen single pro, aanbiedt.Stefannn schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 03:40:
[...]
............
Het “kan” een idee zijn om de laadstroom te beperken. Mijn thuislaadpaal staat daarom op 14A in plaats van 16. In de auto zelf kan je het laadvermogen op 90% zetten. Dat werkt bij alle palen. (Niet te verwarren met maximale laad capaciteit)
Hier is dat 3 x 20A, dus ~13,8kW, de auto laadt nu met ~8,3kW (3x 12A).
Ik had verwacht dat er met 60% van 11kW geladen zou worden, maar het ie mogelijk wel iets om rekening mee te houden.
Als ik me goed herinner las ik hier, of in een Amerikaans bericht, inderdaad de tip om die beperking te gebruiken om de ICCU te helpen beschermen.
Of het helpt? Geen idee, ik doe dit nu een maand of 8.
Terzijde: het laadverlies komt dan nu neer op 10%, er gaat per uur iets meer dan 10-11% de accu (72,9kWh) in.
Ik had hetzelfde bericht maar bij mij gaven ze wel aan dat de levertijd nu halverwege februari is. Helaas hier geen LM dus geen vervangend vervoer.MT88 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:32:
Volgende hoofdstuk in de kapotte ICCU case. Vandaag van de dealer te horen gekregen dat de fabriek waar ze geproduceerd worden zou zijn afgebrand? Dus onbepaalde levertijd. Nog meer mensen dit verhaal te horen hebben gekregen?
Auto staat inmiddels al een maand bij hen op de stoep, in een keurig rijtje i5’s met hetzelfde issue. Toch blij dat de LM deugdelijk. vervangend vervoer heeft geregeld…
Ik heb 3x extern geladen maar verder alleen thuis met de oma lader.PhilippeJoris schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:02:
De accu is 1x vervangen nav te vaak opladen en volgens de dealer na suggestie van het systeem. Vorige week is de accu preventief vervangen nadat de 12V weer excessief vaak geladen werd.
Of de oma lader schakelpieken kan voorkomen is mij onbekend.
Mbt terzijde.. ik heb een keer een heel beperkte test gedaan naar laadverlies versus laadstroom.Peter-036 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 07:04:
[...]
Ik heb mijn I5 nu op 60% laadstroom staan, en dat resulteert in een laadstroom van 60% van wat de laadpaal, hier een Alfen single pro, aanbiedt.
Hier is dat 3 x 20A, dus ~13,8kW, de auto laadt nu met ~8,3kW (3x 12A).
Ik had verwacht dat er met 60% van 11kW geladen zou worden, maar het ie mogelijk wel iets om rekening mee te houden.
Als ik me goed herinner las ik hier, of in een Amerikaans bericht, inderdaad de tip om die beperking te gebruiken om de ICCU te helpen beschermen.
Of het helpt? Geen idee, ik doe dit nu een maand of 8.
Terzijde: het laadverlies komt dan nu neer op 10%, er gaat per uur iets meer dan 10-11% de accu (72,9kWh) in.
Daaruit bleek dat je in ieder geval bij de hogere stromen (10A en hoger) niet veel afhankelijkheid hebt. Altijd rond de 10%.
Eerlijk gezegd is het een beetje een vuistregel dat je 200Watt (0.2kW) echt kwijt bent aan de electronica. Dus dat is wat het kost “om de auto aan te zetten”. Dat is dus 2% op 3x15A (10kW) en 4% op 3x10A (8kW) De rest, rond de 8% is meer het laad/ontlaad verschil van de accu en is dan dus niet afhankelijk van de laadstroom.
Als je op 3kW laadt (via gewoon stopcontact) is die 200Watt opeens 7%, dan gaat je totale verlies naar 15%. Maar ik heb geen testen gedaan in die lage vermogens. Dus dat is een groffe schatting.
cijfers in europa aan 240v of die van USA aan 120v ? Aan 240v is 200 Watt (VA) nog niet 1% als je 10 A gebruikt ...Stefannn schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:48:
[...]
Mbt terzijde.. ik heb een keer een heel beperkte test gedaan naar laadverlies versus laadstroom.
Daaruit bleek dat je in ieder geval bij de hogere stromen (10A en hoger) niet veel afhankelijkheid hebt. Altijd rond de 10%.
Eerlijk gezegd is het een beetje een vuistregel dat je 200Watt (0.2kW) echt kwijt bent aan de electronica. Dus dat is wat het kost “om de auto aan te zetten”. Dat is dus 1.5% op 15A en 2% op 10A. De rest, rond de 8% is meer het laad/ontlaad verschil van de accu en is dan dus niet afhankelijk van de laadstroom.
Als je op 3kW laadt (via gewoon stopcontact) is die 200Watt opeens 7%, dan gaat je totale verlies naar 15%. Maar ik heb geen testen gedaan in die lage vermogens. Dus dat is een groffe schatting.
Nu, onafhankelijk van rekenfouten - het vebruik om de wagen electronica bij laden is rond de 200 tot 400Watt ... en in de winter nog wat hoger (bvb. omdat de batterij wat warmte nodig heeft, laad / ontlaad verschil bij koude batterij is hoger, ... ).
Prijsbewust laad je aan 11kwh op AC en thuis, liefst 's nachts tenzij je zonnepanelen hebt en dat de voldoende leveren voor overdag aan bvb. 4 kWatt te laden ...
Ioniq 5 - Huawei ZP 5.5 kW - Marstek Venus E en CT003
Oeps… helemaal gelijk. A en W erg slordig door elkaar gehaald. Ik heb de post aangepast.vifra schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:06:
[...]
cijfers in europa aan 240v of die van USA aan 120v ? Aan 240v is 200 Watt (VA) nog niet 1% als je 10 A gebruikt ...
Nu, onafhankelijk van rekenfouten - het vebruik om de wagen electronica bij laden is rond de 200 tot 400Watt ... en in de winter nog wat hoger (bvb. omdat de batterij wat warmte nodig heeft, laad / ontlaad verschil bij koude batterij is hoger, ... ).
Prijsbewust laad je aan 11kwh op AC en thuis, liefst 's nachts tenzij je zonnepanelen hebt en dat de voldoende leveren voor overdag aan bvb. 4 kWatt te laden ...
Ik bedoelde te zeggen dat efficiëncy tot ongeveer 3x10A niet veel inzakt (in Europa) omdat accu rondtrip efficiency in dat regime dominant is. Maar op 1fase mobiele lader wel significant wordt.
Beetje zitten slapen met units. Ik heb de post aangepast.
Heeft de omgevingstemperatuur invloed op de resultaten? Het is bekend dat de efficiëntie van batterijen afneemt bij lage temperaturen.Stefannn schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:48:
[...]
Mbt terzijde.. ik heb een keer een heel beperkte test gedaan naar laadverlies versus laadstroom.
Eerlijk gezegd is het een beetje een vuistregel dat je 200Watt (0.2kW) echt kwijt bent aan de electronica. Dus dat is wat het kost “om de auto aan te zetten”. Dat is dus 2% op 3x15A (10kW) en 4% op 3x10A (8kW) De rest, rond de 8% is meer het laad/ontlaad verschil van de accu en is dan dus niet afhankelijk van de laadstroom.
Gepassioneerd door nieuwe technologie, gadgets en games zoals hier
Zoals @vifra schrijft: wordt slechter bij lage temperatuur. Maar ik gaf al aan dat ik het zelf heel beperkt heb onderzocht. Ik wilde vooral weten of het terugschroeven naar 3x14A veel pijn deed. Niet dus.YatesH schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:27:
[...]
Heeft de omgevingstemperatuur invloed op de resultaten? Het is bekend dat de efficiëntie van batterijen afneemt bij lage temperaturen.
Ionity. Ionity zit door heel Frankrijk, is goedkoper en sneller.BlackMesa schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:48:
zeker met een maandabbonnementjeMcRizzo schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:57:
[...]
Ionity. Ionity zit door heel Frankrijk, is goedkoper en sneller.
Ook mijn dealer Ursem Barten bevestigde de brand van deze fabriek. Heeft ook geen idee wanneer ze de units binnen krijgen. De LM had netjes een vervangende auto geregeld maar zonder trekhaak, nu het niet bekend is wanneer m’n auto gerepareerd wordt ruilen ze de leen auto om voor eentje met trekhaak en waarschijnlijk ook elektrisch. Toch erg netjes van ze.born2tweak schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 08:34:
[...]
Ik had hetzelfde bericht maar bij mij gaven ze wel aan dat de levertijd nu halverwege februari is. Helaas hier geen LM dus geen vervangend vervoer.
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic
:strip_exif()/f/image/OJFUIuS5AOcUdZTkhJctkibg.jpg?f=fotoalbum_large)