• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:13
MicheldeGoey schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:00:
De jaren beginnen te tellen. Condens in een koplamp, een kwart van de feestverlichting in de voorbumper is uit, elke drempel laat de achterveren kraken als mijn knieën op een trap, maar nog steeds een fijne auto.
Vocht in de koplamp heb ik soms ook sinds ongeveer een jaar, maar vaak alleen als het hogere temperaturen zijn en dan opeens een regenbui. Lijkt wel of de waterdamp dan nergens heen kan en ook alleen in de koplamp aan de passagierskant.
Ik hoop dat de defecte feestverlichting onder garantie valt, die van mij mij was defect nadat iemand op de parkeerplaats tegen de voorbumper was geknald zonder uiteraard berichtje achter te laten.
Een kant van de lichtbalk kostte al bijna 1200 ex BTW volgens de schadehersteller.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:03

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

MicheldeGoey schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:00:
De jaren beginnen te tellen. Condens in een koplamp, een kwart van de feestverlichting in de voorbumper is uit, elke drempel laat de achterveren kraken als mijn knieën op een trap, maar nog steeds een fijne auto.
@MicheldeGoey
Wat voor leeftijd hebben we het dan over? Zo lang bestaat dit model nog niet. Ik had eigenlijk de indruk dat auto’s tegenwoordig zo ongeveer ‘lifetime’ meegaan. Maar dit wat jij beschrijft klinkt als een ICE van 15+ jaren.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Marcel2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-12 09:25
in de koplampen zitten zakjes silicakorrels, die moeten om de zoveel tijd worden vervangen.

2022 Ioniq 5 AWD Lounge 73KW

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12 20:02
edvanleeuwen schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:09:
[...]

Waarom zou je het dan niet gewoon uitzetten?
APK afkeur (https://apk-handboek.rdw....eluidssignaalinrichtingen zie punt 6)

ehhhh..HOI

• Hippe Lip

Hippe Lip

@krizzziz
Punt 6 gaat over e-call en niet over ACC of HDA.
Aan de hand van jouw document zie ik geen reden voor afkeur.

<John O`Mill>

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:37
Ecall is bedoeld om snel hulp in te roepen. Daarnaast: niet alle auto's hebben automatische snelheidsregeling, dus dan lijkt me dat niet iets voor een apk.

• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-12 12:21

MicheldeGoey

Project 45

@Hippe Lip
Een van de eerste exemplaren in Nederland. Juli '21.
Heel weinig kms, minder dan 28k kms in ruim 3,5 jaar. Staat altijd binnen in een vorstvrije garage.

• Hippe Lip

Hippe Lip

MicheldeGoey schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:00:
@Hippe Lip
Een van de eerste exemplaren in Nederland. Juli '21.
Heel weinig kms, minder dan 28k kms in ruim 3,5 jaar. Staat altijd binnen in een vorstvrije garage.
@MicheldeGoey
Vreemd dan, al moet ik zeggen dat beide punten nu wel verklaarbaar lijken.

Voor de condens zei iemand dat daarvoor vochtvreters gebruikt worden (heeft onderhoud nodig) en dat gekraak las ik ook al eens in het draadje van neefje Kia e-Niro bedacht ik me later. Dat lijkt om uitgedroogde rubbers te gaan.

Beide zijn dus punten van onderhoud. Ik neem aan dat je dat volgens het boekje laat doen.
Heb je de garage erop gewezen?

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

@MicheldeGoey
En dat ‘altijd binnen gestaan’ kan ook nadelig zijn. Als de auto niet goed droog is als je ‘m binnen zet, dan verdampt dat vocht minder snel omdat het daar windstil is. Dat vocht krijgt dan meer tijd zijn ‘werk’ te doen.

<John O`Mill>

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12 20:02
Hippe Lip schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:39:
[...]

@krizzziz
Punt 6 gaat over e-call en niet over ACC of HDA.
Aan de hand van jouw document zie ik geen reden voor afkeur.
Excuus, dacht dat het over Ecall ging. Maar de opmerking van @edvanleeuwen ging over ACC/HDA.
Dan ben ik het volledig met je eens.

ehhhh..HOI

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:06
Niet verkeerd: 256euro voor 30.000km beurt.
137euro voor S30K24 MPST, “voer tot 24 maanden, 30.000km”
53 euro voor pollen filter
21euro air fresh
0euro carrosserie controle
En de btw.

Dan had ik eventueel dat pollenfilter zelf kunnen doen maar ik vind het wel ok zo. Super druk op werk.
Vraag me wel af wat “voer” dan is. Dat is nou niet bepaald Nederlands. Maar goed. “Dat je na 30.000km wat wil rondsnuffelen” vind ik niet zo raar.

Alles bij elkaar gewoon niet superveel geld. Met een benzine auto was ik meer kwijt geweest.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Slinnenb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-12 16:13
Stefannn schreef op zondag 15 december 2024 @ 08:15:
Niet verkeerd: 256euro voor 30.000km beurt.
137euro voor S30K24 MPST, “voer tot 24 maanden, 30.000km”
53 euro voor pollen filter
21euro air fresh
0euro carrosserie controle
En de btw.

Dan had ik eventueel dat pollenfilter zelf kunnen doen maar ik vind het wel ok zo. Super druk op werk.
Vraag me wel af wat “voer” dan is. Dat is nou niet bepaald Nederlands. Maar goed. “Dat je na 30.000km wat wil rondsnuffelen” vind ik niet zo raar.

Alles bij elkaar gewoon niet superveel geld. Met een benzine auto was ik meer kwijt geweest.
Geen remvloeistof? Die controle en aanvullen kreeg ik k wel vorige week bij de 30k beurt (en 2 jaar). Schijnt in het onderhoudsschema te staan

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-12 17:37
Wij hebben momenteel twee elektrische auto's (EV6 en Ioniq 5) en ik heb er eigenlijk maar een nodig voor ons gebruik. Heb de Ioniq 5 58kWh al een tijd via een garage te koop staan. Prima auto met nog tot december 2026 fabrieksgarantie. Nu weet ik best dat de klad een beetje in de prijzen is gekomen, daar zijn verschillende redenen voor, jammer maar begrijpelijk.
Ik sta met die Ioniq 5 echt als meest goedkoopste in de markt en er kan nog subsidie af, moet de koper wel snel zijn inmiddels. Zelfs dan nog is er weinig animo. Begrijp het niet helemaal, zijn er nog tips of feedback te bedenken? https://www.marktplaats.n...yle-58-kwh-subsidie-2-000

Import van EVs

• CharlieBulldog
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02:34
Luiaard schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:14:
Wij hebben momenteel twee elektrische auto's (EV6 en Ioniq 5) en ik heb er eigenlijk maar een nodig voor ons gebruik. Heb de Ioniq 5 58kWh al een tijd via een garage te koop staan. Prima auto met nog tot december 2026 fabrieksgarantie. Nu weet ik best dat de klad een beetje in de prijzen is gekomen, daar zijn verschillende redenen voor, jammer maar begrijpelijk.
Ik sta met die Ioniq 5 echt als meest goedkoopste in de markt en er kan nog subsidie af, moet de koper wel snel zijn inmiddels. Zelfs dan nog is er weinig animo. Begrijp het niet helemaal, zijn er nog tips of feedback te bedenken? https://www.marktplaats.n...yle-58-kwh-subsidie-2-000
Ik zou het gewicht van de auto in de advertentie laten aanpassen naar “Massa rijklaar” (dat is 1905 kg).
Dat is namelijk het gewicht voor de bepaling van de wegenbelasting.
Mensen schrikken van het in de advertentie vermelde gewicht (2370 kg) en rekenen daarmee om de toekomstige wegenbelasting te berekenen.

Wellicht scheelt dat voor de verkoop…

• Luiaard
CharlieBulldog schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:36:
[...]

Ik zou het gewicht van de auto in de advertentie laten aanpassen naar “Massa rijklaar” (dat is 1905 kg).
Dat is namelijk het gewicht voor de bepaling van de wegenbelasting.
Mensen schrikken van het in de advertentie vermelde gewicht (2370 kg) en rekenen daarmee om de toekomstige wegenbelasting te berekenen.

Wellicht scheelt dat voor de verkoop…
Ik ga dit even doorgeven of dit aangepast kan worden, dank.

Import van EVs

• Stefannn
Slinnenb schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:32:
[...]

Geen remvloeistof? Die controle en aanvullen kreeg ik k wel vorige week bij de 30k beurt (en 2 jaar). Schijnt in het onderhoudsschema te staan
Tja… niet specifiek dus.
Zou dat in die “voer” post zitten?

Anyway.. ik ga me maar geen zorgen maken. Ik heb niet het idee dat dat nodig is.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Rembooooo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12:43
DJN schreef op zondag 8 december 2024 @ 23:41:
Idem bij mij, stellen nu ook voor om te gaan lassen bij schadeherstelbedrijf. Blokjes zijn al eerder vervangen maar er is in okt een nieuwe TSB gekomen met andere blokjes dan die ik heb zag ik na enig speurwerk. Dit neem ik nog met garage op. Iemand ervaring met deze blokjes? Technical Service Bulletin 24-BD-012H.

[...]
Goeie tip! Bij mij is de kofferbak deze winter ook weer gaan rammelen nadat het al een keer met een TSB was opgelost. Ik zal eens naar de nieuwe TSB hinten bij de garage.

Deze winter ook voor het eerst gebruik gemaakt van behoorlijk wat snelladers en ik heb het idee dat preconditioning helemaal niet werkt; alle 300kW laders die ik heb geprobeerd (Ionity en Fastned) beginnen op 70kW. SoC boven de 20% en met navi naar de lader, en vinkje in de instellingen staat aan. Kan het zijn dat ik daar nog een update van eoa systeem mis? Ik heb een van de eerdere I5s, demo-model 73kWh rwd Lounge uit '21.

Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche

• Stefannn
Rembooooo schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:44:
[...]

Goeie tip! Bij mij is de kofferbak deze winter ook weer gaan rammelen nadat het al een keer met een TSB was opgelost. Ik zal eens naar de nieuwe TSB hinten bij de garage.

Deze winter ook voor het eerst gebruik gemaakt van behoorlijk wat snelladers en ik heb het idee dat preconditioning helemaal niet werkt; alle 300kW laders die ik heb geprobeerd (Ionity en Fastned) beginnen op 70kW. SoC boven de 20% en met navi naar de lader, en vinkje in de instellingen staat aan. Kan het zijn dat ik daar nog een update van eoa systeem mis? Ik heb een van de eerdere I5s, demo-model 73kWh rwd Lounge uit '21.
Of precondition werkt kan je checken door het rechter schermpje op “energie monitor” te zetten. Dan zie je daar wel of er energie naartoe gaat. Als de energie er naar toe gaat dan wordt hij echt wel warm want energie kan niet verdwijnen.

Nb… ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat precondition op mijn ioniq5 2023 met de warmtepomp gaat. Als je die wellicht niet hebt weet ik niet of het überhaupt niet werkt danwel veel magerder.

• Rembooooo
Stefannn schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:07:
[...]

Of precondition werkt kan je checken door het rechter schermpje op “energie monitor” te zetten. Dan zie je daar wel of er energie naartoe gaat. Als de energie er naar toe gaat dan wordt hij echt wel warm want energie kan niet verdwijnen.

Nb… ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat precondition op mijn ioniq5 2023 met de warmtepomp gaat. Als je die wellicht niet hebt weet ik niet of het überhaupt niet werkt danwel veel magerder.
Ik heb wel de uitvoering met warmtepomp. Geloof dat die ook altijd standaard is (geweest) in de Lounge?
Energie monitor laat inderdaad geen verbruik zien bij navigeren naar snellader, maar heb daar in het verleden wel eens wat verbruik gezien. Geloof alleen niet dat dat was toen ik naar een snellader navigeerde.

@Rembooooo Zie topic start: "Help, de werkplaats heeft de batterij conditionering firmware update niet (goed) geupdate"

• Stefannn
Rembooooo schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:12:
[...]

Ik heb wel de uitvoering met warmtepomp. Geloof dat die ook altijd standaard is (geweest) in de Lounge?
Energie monitor laat inderdaad geen verbruik zien bij navigeren naar snellader, maar heb daar in het verleden wel eens wat verbruik gezien. Geloof alleen niet dat dat was toen ik naar een snellader navigeerde.
Nou… ik kan bevestigen dat ik bij precondition wel degelijk een stevig gebruik op de energie monitor zie. Zo uit mijn hoofd rond de 2kW.

• Stephan_haarlem
Rembooooo schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:12:
[...]

Ja de lounge heeft altijd een warmtepomp, ook de modellen uit 2021.
Kijk anders even in je menu onder instelling EV of onderstaande optie aanstaat in je menu. Mocht je dit niet zien dan is de update niet goed of überhaupt niet gedaan door de dealer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvNvZwCv0lH5Mcyha_lnRIZL7fg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I0a39HbvF3DrxG2DXvht6QaR.jpg?f=fotoalbum_large

• Rembooooo
Stephan_haarlem schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:31:
[...]

Ja de lounge heeft altijd een warmtepomp. Kijk anders even in je menu onder instelling EV of onderstaande optie aanstaat in je menu. Mocht je dit niet zien dan is de update niet goed of überhaupt niet gedaan door de dealer [Afbeelding]
Ja dat is het gekke, die modus staat er precies in die bewoording en staat ook aan. Ik heb dus wel een update gehad vanaf 'wintermodus' die het vroeger geweest schijnt te zijn op dit model. Heb hem voor de zekerheid nog eens uit en weer aan gevinkt maar geen verschil. Vandaar mijn vraag/vermoeden of er misschien een brakke versie van bestaat die nog geüpdatet moet worden oid.

• Stephan_haarlem
Rembooooo schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:39:
[...]

Ja dat is het gekke, die modus staat er precies in die bewoording en staat ook aan. Ik heb dus wel een update gehad vanaf 'wintermodus' die het vroeger geweest schijnt te zijn op dit model. Heb hem voor de zekerheid nog eens uit en weer aan gevinkt maar geen verschil. Vandaar mijn vraag/vermoeden of er misschien een brakke versie van bestaat die nog geüpdatet moet worden oid.
Niet dat ik weet dat er problemen waren met de update toen, mijn Lounge uit 2021 is eenmaal geüpdatet toen der tijd en is inderdaad van wintermodus naar de huidige menu structuur gegaan. En tot nu toe doet het voorverwarmen van de accu het gewoon en trekt inderdaad zo'n 2kW. En komt er bij mijn batterij percentage geloof ik een sneeuwvlokje te staan. (om eerlijk te zijn nooit goed op gelet welk symbool er komt, kijk altijd in de verbruiksmonitor).
Wellicht anders keer proberen om echt rechtstreeks naar een snellader te navigeren en kijken wat deze dan doet, dus geen hele route maar gewoon naar een snellader in de buurt.

• Rembooooo
Stephan_haarlem schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:47:
[...]

Niet dat ik weet dat er problemen waren met de update toen, mijn Lounge uit 2021 is eenmaal geüpdatet toen der tijd en is inderdaad van wintermodus naar de huidige menu structuur gegaan. En tot nu toe doet het voorverwarmen van de accu het gewoon en trekt inderdaad zo'n 2kW. En komt er bij mijn batterij percentage geloof ik een sneeuwvlokje te staan. (om eerlijk te zijn nooit goed op gelet welk symbool er komt, kijk altijd in de verbruiksmonitor).
Wellicht anders keer proberen om echt rechtstreeks naar een snellader te navigeren en kijken wat deze dan doet, dus geen hele route maar gewoon naar een snellader in de buurt.
Heb dat al verschillende keren geprobeerd, vorige maand naar Tsjechië geweest en heb geprobeerd te navigeren met een automatisch geplande laadstop, ook geprobeerd rechtstreeks naar een laadpunt te navigeren als bestemming, geprobeerd naar laadpunt met "POI langs de route", allemaal zonder resultaat; iedere keer laden beginnend op 70kW. Dus vermoed dat er wel iets mis is op softwaregebied of in een instelling. Maargoed, er is dus maar 1 vinkje en die staat al goed, dus dan blijft software update over als enige optie..?

• Changie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-12 22:58
Rembooooo schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:14:
[...]

Heb dat al verschillende keren geprobeerd, vorige maand naar Tsjechië geweest en heb geprobeerd te navigeren met een automatisch geplande laadstop, ook geprobeerd rechtstreeks naar een laadpunt te navigeren als bestemming, geprobeerd naar laadpunt met "POI langs de route", allemaal zonder resultaat; iedere keer laden beginnend op 70kW. Dus vermoed dat er wel iets mis is op softwaregebied of in een instelling. Maargoed, er is dus maar 1 vinkje en die staat al goed, dus dan blijft software update over als enige optie..?
Er moeten aan meerdere condities voldaan zijn. Zoals buitentemp etc. Staat zeker wel ergens.

• Stephan_haarlem
Rembooooo schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:14:
[...]

Er zijn een aantal voorwaardes zoals een minimale SOC van 20% anders doet de software het voorverwarmen van de accu niet. Ik kan het overzicht van de voorwaardes niet zo snel vinden maar zal hier vast ergens in het forum staan.

Update, zag deze voorwaarden voorbij komen op een forum uit de VS
requirements for pre-conditioning to start are:
Battery Pre-Conditioning has to be enabled
DC FAST CHARGER set as a destination in the satnav
high voltage battery temp below 21°C
high voltage battery SOC at least 24%
time to reach optimal temperature LESS THAN = travel time to charger
distance to destination less than available range

pre-conditioning will stop or not start at all if:
Battery Pre-Conditioning is disabled
HV-Battery-temperature GREATER THAN = 21°C
HV-Battery-SOC LESS THAN =20%
disable the navigation to the HPC
Time to reach optimal temperature greater than travel time to charger

[ Voor 28% gewijzigd door Stephan_haarlem op 15-12-2024 14:33 ]

• Rugby82
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:05
Je moet sowieso de laadstop op tijd inplannen en als tussenpunt of eindpunt zetten. Als je dat te laat doet gaat de boel ook niet altijd aan. De bliksemschicht in het accupercentage op je hoofdscherm moet vervolgens een sneeuwblokje worden. In de energie-monitor zie ik zelfs een verbruik tot 4kW op de accu conditionering. In deze tijd van het jaar hoef je niet op de accutemperatuur te letten en zal deze altijd aangaan tenzij je eerst 15min 150km/h hebt gereden of al 3 uur op de snelweg zit. De accu zal met deze temperaturen altijd te koud zijn en dus voorverwarmen zelfs na een uur 120km/h op de snelweg rijden.

Als je dat niet ziet zal er ergens iets niet lekker in de software zitten en moet de update opnieuw gedaan worden.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• tvc15
  • Laatst online: 20-12 21:12
De auto heeft een kenteken dat niet bij het bouwjaar hoort, dus waarschijnlijk import. Bij de geschiedenis wordt vermeld dat de auto 1 eigenaar gehad heeft en over import wordt niet gesproken. Dit soort vage, niet kloppende, informatie zorgt er waarschijnlijk voor dat potentiële klanten liever voor een origineel in Nederland geleverde Ioniq 5 gaan, want er zat te koop op dit moment.

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

Mijn P45 geeft geen enkele officiële indicatie dat voorverwarmen werkt. Ik voer een bestemming in en start navigatie, ik onderbreek dat en voer via POI een laadstation in. Het energieverbruik gaat extreem omhoog en de laadsessie start op 185 kW en gaat omhoog naar 220 kW. 18 minuten en klaar!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:37
OT: Gisteren even snelladen bij Nieuwegein waar een Ionity zit. Toen ik daar aankwam zag ik dat er ook nog een Shell Recharge, Allego en Fastned zit. Er stonden mensen in de wacht bij Fastned en niemand bij Ionity. Zoveel aanbieders vind ik overdadig.

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Rembooooo
Ik kan het niet zelf voor je nakijken omdat mijn I5 nog niet is geleverd, maar ik meen me te herinneren dat je die voorverwarming ook handmatig aan kunt zetten?
Lukt dat ook niet?

<John O`Mill>

• Stephan_haarlem
Hippe Lip schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:32:
@Rembooooo
Ik kan het niet zelf voor je nakijken omdat mijn I5 nog niet is geleverd, maar ik meen me te herinneren dat je die voorverwarming ook handmatig aan kunt zetten?
Lukt dat ook niet?
Bij de "oudere modellen" werkt de accu voorverwarming alleen automatisch via het instellen van de navigatie naar een snellader.
Wellicht bij het nieuwe model dat het handmatig kan maar dat weet ik niet.

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-12 11:30
Oorzaak: Er is weinig vraag naar EV's, Tesla komt nu met bossen op de markt met voertuigen afkomstig uit de lease. Gevolg: Dealers raken nieuw en occasion aan de straatstenen niet meer kwijt, moeten enorme verliezen op hun voorraad nemen en bieden tot 17K korting aan in wanhoopspoging er nog vanaf te komen. Dat doet ook iets met de prijs van jouw occasion. Ik zou willen dat ik nu mijn eerste IONIQ 5 moest kopen ;) .

Specifiek voor jouw auto: Eerste generatie van voor de updates, geïmporteerd is altijd minder waard dan origineel Nederlands van de eerste eigenaar. En hij staat te koop als een "Style". Ik snap dat het bastaard is voor de Nederlandse markt, maar als je half-lederen bekleding, stoelverwarming, elektrische stoelverstelling en Bose audiosysteem hebt zou ik geen "Style" in de titel zetten, maar die opties juist uitlichten.

AANVULLING: 200 km actieradius bij 74% batterij (270 km bij 100%) is ook niet waar de consument naar op zoek is vandaag de dag. Ik snap dat het winterdag is en de verwarming mogelijk enige tijd gedraaid heeft tijdens de opnames, maar dit is wel wat de potentiële koper meermaals in beeld krijgt.

[ Voor 8% gewijzigd door nietwijk op 16-12-2024 08:56 ]

• Luiaard
tvc15 schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:04:
[...]

De auto heeft een kenteken dat niet bij het bouwjaar hoort, dus waarschijnlijk import. Bij de geschiedenis wordt vermeld dat de auto 1 eigenaar gehad heeft en over import wordt niet gesproken. Dit soort vage, niet kloppende, informatie zorgt er waarschijnlijk voor dat potentiële klanten liever voor een origineel in Nederland geleverde Ioniq 5 gaan, want er zat te koop op dit moment.
De auto is geïmporteerd, dat klopt. Dit doen dealers zelf tegenwoordig ook bij bosjes overigens. Zoals ik al heb aangegeven is deze auto al ruim onder andere vergelijkbare al dan niet origineel in Nederland geleverde auto’s geprijsd. Je mag de informatie vaag vinden natuurlijk en als jij dat vindt dan zullen ook sommige anderen dat vinden, maar dit is wel hoe het gebruikelijk is, als je onder kenmerken kijkt dan neemt hij de RDW-data en telt de eigenaren sinds NL-kenteken en zie je ook precies sinds wanneer hij op NL-kenteken staat. Formeel ben ik dan tweede eigenaar na de eerste Franse eigenaar. De auto rijdt er niks minder om en heeft complete fabrieksgarantie, maar dankzij praatjes van dealers denken sommige mensen helaas nog steeds dat import iets schimmigs is waar je weg van moet blijven.

Import van EVs

• edegroot1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-12 12:34
Afgelopen week heb ik een aantal keer gehad dat de kleppen aan de voorkant van de auto open blijven staan tijdens het rijden. Gevolg: verbruik is een stuk hoger. Gisteren tijdens een snelweg rit een gemiddeld verbruik van 26,8 waar ik met deze temperaturen meestal rond de 21 zit. Ik ga de auto toch even laten nakijken hiervoor. Over een paar weken een rit naar de wintersport en dit beïnvloed de range behoorlijk als dit doorzet.

Iemand anders dit al eens gehad?

• Luiaard
nietwijk schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:50:
[...]
Specifiek voor jouw auto: Eerste generatie van voor de updates, geïmporteerd is altijd minder waard dan origineel Nederlands van de eerste eigenaar. En hij staat te koop als een "Style". Ik snap dat het bastaard is voor de Nederlandse markt, maar als je half-lederen bekleding, stoelverwarming, elektrische stoelverstelling en Bose audiosysteem hebt zou ik geen "Style" in de titel zetten, maar die opties juist uitlichten.

AANVULLING: 200 km actieradius bij 74% batterij (270 km bij 100%) is ook niet waar de consument naar op zoek is vandaag de dag. Ik snap dat het winterdag is en de verwarming mogelijk enige tijd gedraaid heeft tijdens de opnames, maar dit is wel wat de potentiële koper meermaals in beeld krijgt.
Bedankt, helder. Is inderdaad net geen Connect qua opties, maar zeker meer dan Style. Die foto is ongeveer van de slechtste periode qua koude en niet representatief (net op en neer naar Parijs geweest toen) er was een andere recentere foto met veel meer range te zien, ik ga er achteraan waar die gebleven is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9t83RRqvKc1oHUH6jy2WCubHm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ix4uo2zRC4KfCsLeRpTM01ep.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Luiaard op 16-12-2024 13:39 ]

Import van EVs

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-12 17:15

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Feedback kan zijn dat het geen BTW auto is. Een ondernemer koopt een 73kwh exemplaar voor hetzelfde netto geld als jouw marge auto hem kost. Bijtelling-kanonnen worden vooral zakelijk gekocht.

Dat + het gegeven dat iedereen de gordijnen in wordt gejaagd mbt de aanschaf en de kosten van een EV. De overheid helpt ook niet echt door het wegenbelasting traject versneld af te bouwen. Dat schept geen vertrouwen in de toekomst.

Maar dat zijn mijn 2 centjes, twee factoren waar je zelf niets aan kunt doen.

Succes met de verkoop.

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-12 17:15

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Vandaag is laatste accu/iccu firmware op de auto gezet. Ondanks een klaagzang van mijn wederhelft dat de 12V accu na 24 uur plat gaat als de auto aan de laadpaal hangt geen nieuwe 12V accu: dat moet nu verleden tijd zijn.

We gaan het meemaken.

• tvc15
  • Laatst online: 20-12 21:12
Luiaard schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:55:
[...]

De auto is geïmporteerd, dat klopt. Dit doen dealers zelf tegenwoordig ook bij bosjes overigens. Zoals ik al heb aangegeven is deze auto al ruim onder andere vergelijkbare al dan niet origineel in Nederland geleverde auto’s geprijsd. Je mag de informatie vaag vinden natuurlijk en als jij dat vindt dan zullen ook sommige anderen dat vinden, maar dit is wel hoe het gebruikelijk is, als je onder kenmerken kijkt dan neemt hij de RDW-data en telt de eigenaren sinds NL-kenteken en zie je ook precies sinds wanneer hij op NL-kenteken staat. Formeel ben ik dan tweede eigenaar na de eerste Franse eigenaar. De auto rijdt er niks minder om en heeft complete fabrieksgarantie, maar dankzij praatjes van dealers denken sommige mensen helaas nog steeds dat import iets schimmigs is waar je weg van moet blijven.
Don’t shoot the messenger ;)

Ik vind overigens ook de foto’s zeer matig: waarom net die ene velg met stoeprandschade op de foto? De bestuurdersstoel lijkt doorgezeten op de foto’s, hopelijk alleen de licht inval. Het leer van het stuur glimt op de foto’s als van een auto met 150k op de teller. Waarschijnlijk alleen huidvet, maar het ziet er niet uit naar mijn mening.

• Luiaard
tvc15 schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:43:
[...]

Don’t shoot the messenger ;)

Ik vind overigens ook de foto’s zeer matig: waarom net die ene velg met stoeprandschade op de foto? De bestuurdersstoel lijkt doorgezeten op de foto’s, hopelijk alleen de licht inval. Het leer van het stuur glimt op de foto’s als van een auto met 150k op de teller. Waarschijnlijk alleen huidvet, maar het ziet er niet uit naar mijn mening.
Ik vroeg om feedback, dus dat mag hoor en dank voor je kritische blik. Aan niet alles kan ik nu nog iets veranderen. Ik kan bv. niet nu de foto's nog laten aanpassen, die dag was het slecht weer dus zeker niet ideaal, je ziet dat de auto niet droog is. Inmiddels maken zij binnen de foto's in een aparte ruimte. Via hen heb ik al best veel auto's verkocht dus heel tevreden met de samenwerking.

Import van EVs

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-12 11:24
edegroot1973 schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:14:
Afgelopen week heb ik een aantal keer gehad dat de kleppen aan de voorkant van de auto open blijven staan tijdens het rijden. Gevolg: verbruik is een stuk hoger. Gisteren tijdens een snelweg rit een gemiddeld verbruik van 26,8 waar ik met deze temperaturen meestal rond de 21 zit. Ik ga de auto toch even laten nakijken hiervoor. Over een paar weken een rit naar de wintersport en dit beïnvloed de range behoorlijk als dit doorzet.

Iemand anders dit al eens gehad?
Ik ben vooral benieuwd hoe je weet dat ze openstaan terwijl je rijdt? Ik heb wel al paar keer gehad controleer active flap systeem, waarbij als ik hem aan de kant zet en kijk, soms een flap open is en de ander dicht. Bij een nieuwe start fixt die het meestal vanzelf. Ik ga er binnenkort voor langs bij de garage, want gebeurt steeds vaker.
Krijg je geen melding over storing van je flappen?

• edegroot1973
jouwheld schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:23:
[...]

Ik ben vooral benieuwd hoe je weet dat ze openstaan terwijl je rijdt? Ik heb wel al paar keer gehad controleer active flap systeem, waarbij als ik hem aan de kant zet en kijk, soms een flap open is en de ander dicht. Bij een nieuwe start fixt die het meestal vanzelf. Ik ga er binnenkort voor langs bij de garage, want gebeurt steeds vaker.
Krijg je geen melding over storing van je flappen?
Ik heb in verschillende situaties gehad dat de flappen open stonden:
- na voorverwarmen. Ik kwam een kwartier later bij de auto en toen stonden de flappen nog open. Hadden dan toch al gesloten moeten zijn.
- Na starten auto in versnelling gezet en vriendin laten kijken.
- Na stuk rijden vriendin laten kijken.
- Waarschuwing gekregen tijdens een rit. En die rit had veel hoger verbruik dan anders.

Ik ga het gewoon na laten kijken, want wat abnormaal gedrag.

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19-12 11:42
edegroot1973 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:25:
[...]

- Na stuk rijden vriendin laten kijken.
tijdens het rijden? :+ zij is zeker stuntvrouw van beroep :9

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

• edegroot1973
Tiggy80 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:30:
[...]

tijdens het rijden? :+ zij is zeker stuntvrouw van beroep :9
:)

Nee, zij op de oprit terwijl ik langs rij. Geeft ook een beeld.

• tomhier
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-12 16:15
Hi, ik wil toch nog eens peilen hoe jullie de LKA/LFA ervaren...

Ik heb namelijk regelmatig dat ik in een flauwe bocht op de snelweg op de andere rijbaan terecht kom.
LFA+LKA icoontjes blijven dan groen en daarmee geven ze mij het beeld dat ze alles netjes onder controle hebben.

Ook stuurt de auto zichzelf regelmatig aan de linkerkant op of net over te doorgetrokken streep.
Daarnaast kan het ook zijn dat de auto zichzelf gaat overcompenseren, waardoor ik in een slinger terecht kom.
Wat mij ook opvalt is dat de auto vrij schokkerig stuurt en het nooit vloeiend doet.

Ik heb al eerder een auto gehad met lane assist en dat werkte vrijwel feilloos.

De dealer houdt vol dat het systeem een assistent is en ik daar niet 100% op kan/mag vertrouwen en dat er niks aan te doen is, omdat alles netjes gekalibreert staat. Ook is het verhaal dat Hyundai dit verhaal altijd zo zal volhouden.

Zouden jullie eens kunnen vertellen hoe jullie de LKA+LFA ervaren?

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:01
Precies zoals je beschrijft, ik zet het dus bijna elke rit uit.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-12 16:45
Lfa Lka werkt bij mij perfect. Ik moet wel elke keer hda2 aanzetten. Model 2024
(Mogelijk heb je geen hda2. Niet alle i5 hebben dat)

Een snelweg afrit bocht is te veel voor hem maar op de snelweg. Heerlijk.
Ook op 60/80 km wegen waar 2 lijnen zijn. Werkt ie ook goed.

Op de kona deed ie het al aardig maar i5 heerlijk. Nog geen 10 maar meer dan voldoende.

• jouwheld
tomhier schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:59:

Ik heb namelijk regelmatig dat ik in een flauwe bocht op de snelweg op de andere rijbaan terecht kom.
LFA+LKA icoontjes blijven dan groen en daarmee geven ze mij het beeld dat ze alles netjes onder controle hebben.

Ook stuurt de auto zichzelf regelmatig aan de linkerkant op of net over te doorgetrokken streep.
Daarnaast kan het ook zijn dat de auto zichzelf gaat overcompenseren, waardoor ik in een slinger terecht kom.
Wat mij ook opvalt is dat de auto vrij schokkerig stuurt en het nooit vloeiend doet.

De dealer houdt vol dat het systeem een assistent is en ik daar niet 100% op kan/mag vertrouwen en dat er niks aan te doen is, omdat alles netjes gekalibreert staat. Ook is het verhaal dat Hyundai dit verhaal altijd zo zal volhouden.

Hier ook geen klachten, op 60km wegen en spitstroken na. Van wanneer is je Ioniq5? Voor de eerdere modellen was er een serviceactie voor de LFA of LKA.

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-12 09:45

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

Ik ben tevreden over de mijne. Ik heb bij twee bochten op mijn route wel hetzelfde als wat jij beschrijft, de auto zou me dan de vangrail insturen. Daar houd ik rekening mee, het is wat het is.

Voor mij is het in ieder geval ook echt een assistent. Ik zou er nooit volledig op vertrouwen.
Met die insteek ben ik tevreden over het systeem.

• CharlieBulldog

Ook bij mij werkt het heel erg goed.
Ik denk toch echt dat de kalibratie bij jou geen 100% is.
Zijn trouwens alle updates uitgevoerd?

• Peter-036
Ter verduidelijking: De serviceactie LFA/LKA is bij mijn 2022 auto uitgevoerd, en dat bracht enige verbetering.
Maar ik heb er een p*sthekel aan als iets of iemand aan mijn stuur begint te trekken, ook als ik, al dan niet bewust een witte streep over ga. Dat zijn verfstrepen, geen muurtjes of geleiderails, je kunt eroverheen ;-)
Voor mij dus voldoende reden om het bij vertrek al uit te zetten, en als ik het dan weer vergeten ben, om het uit te zetten bij de eerste 'ingreep'.

• BlackMesa
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-12 12:32

Nooit dit soort problemen gehad (Lounge, 4WD, 2023, 24K km), zelfs in redelijk snelle bochten op de snelweg (ong 100km/u) blijft hij perfect in de baan, en nooit iets van slingeren of trillen ervaren.

• Rugby82
De HDA gaat hier ook direct uit na het starten van de auto maar de LFA (alleen het stuurtje als icoon) gaat vaak wel aan. Op de snelweg en op provinciale wegen fijn.

Ik herken het dat deze in lange flauwe bochten nogal eens de weg kwijt is en dan ineens rechtdoor schiet en je een frontale botsing wil geven met een tegemoedkomende auto. Ook met regen is deze heel vaak de weg compleet kwijt. Het schokkerige herken ik ook wel want van 1 hele lange flauwe bocht worden vaak 4 bochten gemaakt. Verder geen last van slingeren maar autonoom rijden kan je het zeker niet noemen en het stuur niet vasthouden terwijl je het aan hebt kan zelfs gevaarlijk zijn.

Eigenlijk vind ik het alleen maar echt fijn als we het over lange rechte stukken hebben met wat flauwe bochten.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• tomhier
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb een Connect+, dus incl HDA2, van 2023, en nu iets meer dan een jaar oud.
Volgens de dealer zijn alle updates geïnstalleerd, ik had er eerder al eens over geklaagd en toen is de update uitgevoerd.

Vanuit de reacties zie ik een gemixt beeld, mensen die er tevreden over zijn en mensen die hetzelfde ervaren als ik. Lijkt er dan toch op dat het geen consistent systeem is, die op iedere auto even goed werkt.

Nu is dit uiteraard vooral een persoonlijke ervaring en heb ik op basis van mijn vorige auto (Skoda Karoq, 2019) een bepaalde verwachting. Maar als meerdere mensen dezelfde ervaring hebben en andere wel tevreden zijn, dan kan ik bijna niet anders denken dat er toch iets mis is met het systeem.

Op dit moment gebruik ik bij elke rit het systeem, omdat het wel helpt, maar komt niet echt de veiligheid ten goede, wat wel het doel zou moeten zijn van zo'n systeem.

Ik zou stiekem wel eens een ritje willen maken met de auto van iemand die tevreden is en de ander mijn auto laten ervaren (omgeving bollenstreek). Gewoon een check of ik nou te hoge verwachtingen heb of niet.

[ Voor 8% gewijzigd door tomhier op 19-12-2024 20:24 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

@tomhier Mijn I5 is nog in bestelling, maar de LKA van mijn e-Niro (van hetzelfde concern) is ook een ramp. Die schokkerige besturing die je beschrijft is een soort van ‘last minute’ correctie. Toen ik mijn e-Niro pas had, had ik nog niet goed door hoe dat werkte. Die heeft me zeker twee keer flink angst aangejaagd. De eerste keer was bij een vluchtheuvel in de bebouwde kom; LFA stond uit, maar LKA aan. Net vlak vóór de vluchtheuvel kreeg ik plots een ruk naar links aan het stuur. Als ik niet direct teruggetrokken had was ik diagonaal over die vluchtheuvel gereden.

De tweede keer was ook bij iets in het midden van de weg. Dit keer geen ruk naar links, maar juist naar rechts, waar ik -als ik niet had ingegrepen- een voetganger van de sokken gereden had.

Sindsdien gaat bij ELKE rit die LKA echt helemaal UIT.

Mijn LFA daarentegen werkt als een zonnetje. Als mijn vrouw ernaast zit dan krijg ik soms op mijn donder dat ik mijn handen aan het stuur moet houden. Nou had ik die altijd op schoot met de vingers om (niet altijd tegen) het stuur, want je weet maar nooit, dus dat zit wel goed. Snelle slingers en krappe bochten volgt-ie niet, maar verder heerlijk.

Conclusie: LKA uit; die werkt schokkerig. LFA graag aan, want die werkt vloeiend.
Probeer dat eens, @tomhier. Ben je dan van je onrustige besturing en dan slingeren af?

<John O`Mill>

• Marcel2020
HDA2 hier, en ik zet de lane keep assist altijd uit omdat het nogal nerveus regelt en ingrijpt, LFA werkt aardig (iets beter dan voor de laatste update).

Hou er rekening mee dat de camera het bij nacht ontij en regen wel eens net zo moeilijk kan hebben als je ogen in ons land met op veel plekken inferieur witsel als wegbelijning.

• tomhier
@Hippe Lip bedankt voor je reactie, ik ga het de komende week eens proberen!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-12 21:24

mdeiman

Projet 45

Ik wil nog wel graag @Jan Treur heel erg bedanken voor dit Topic en het onderhouden van de topicstart. Erg handig. Klasse Jan!

Ook voor de ervaren mensen goed om nog eens door topicstart te klikken.

Shit happens.

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-12 19:40
mdeiman schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:00:
Ik wil nog wel graag @Jan Treur heel erg bedanken voor dit Topic en het onderhouden van de topicstart. Erg handig. Klasse Jan!

Ook voor de ervaren mensen goed om nog eens door topicstart te klikken.
Voor het onderhouden van de topicstart kan je het beste @ZuinigeRijder bedanken :)

• tomhier
LKA uitzetten lijkt inderdaad wel een rustiger rit te geven, blijft toch raar dat ze dit niet goed voor elkaar hebben.

Vandaag was de auto bij de dealer (nieuwe bandenset tegen trillingen) en kreeg een Kona mee.
LFA+LKA aan en reed als een zonnetje, wat een rust aan het stuur en soepel door de bochten op de snelweg, ik had gehoopt dat m'n Ioniq5 net zo goed zou werken als de goedkopere Kona...

Verschil in gedrag bij de dealer nog eens aangekaart, maar is volgens hem niet te vergelijken.
Elke auto is anders en heeft een ander systeem. Hoewel ik dit raar vind, want Hyundai (en Kia) ontwerpen toch niet voor elk model een nieuw systeem?

Nahja, ik/we zal/zullen t er mee moeten doen...

• Hippe Lip

Hippe Lip

tomhier schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:51:
LKA uitzetten lijkt inderdaad wel een rustiger rit te geven, blijft toch raar dat ze dit niet goed voor elkaar hebben.

Vandaag was de auto bij de dealer (nieuwe bandenset tegen trillingen) en kreeg een Kona mee.
LFA+LKA aan en reed als een zonnetje, wat een rust aan het stuur en soepel door de bochten op de snelweg, ik had gehoopt dat m'n Ioniq5 net zo goed zou werken als de goedkopere Kona...

Verschil in gedrag bij de dealer nog eens aangekaart, maar is volgens hem niet te vergelijken.
Elke auto is anders en heeft een ander systeem. Hoewel ik dit raar vind, want Hyundai (en Kia) ontwerpen toch niet voor elk model een nieuw systeem?

Nahja, ik/we zal/zullen t er mee moeten doen...
Nou, dat voorspelt dan op dat punt een verslechtering voor mij. Ik rij nu nog e-Niro, het neefje van de Kona en ben erg tevreden over hoe LFA werkt. LKA zet ik wel elke rit uit. Dat geruk aan mijn stuur mot ik niet.
En ik rijd veel op ACC en (dus?) met LFA. Werkt idd als een zonnetje.

Nu maar hopen dat die LFA met mijn komende I5 net zo soepel werkt als mijn huidige e-Niro… :X

<John O`Mill>

• tomhier
Hippe Lip schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:14:
[...]

Nou, dat voorspelt dan op dat punt een verslechtering voor mij. Ik rij nu nog e-Niro, het neefje van de Kona en ben erg tevreden over hoe LFA werkt. LKA zet ik wel elke rit uit. Dat geruk aan mijn stuur mot ik niet.

Nu maar hopen dat die LFA met mijn komende I5 net zo soepel werkt als mijn huidige e-Niro… :X
Ik neem aan dat je een proefrit hebt gemaakt en ook de LFA/LKA geprobeerd hebt :-)
Ik vermoed eigenlijk dat er met mijn auto iets mis is, omdat tie ook buiten de lijntjes kleurt, maar volgens de dealer mag ik daar geen punt van maken, want het is een assistent... Ik ga er ook vanuit dat het bij andere ioniq5-s goed werkt, anders had dit forum er vol mee gestaan ;-).

• Stefannn
Hippe Lip schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:14:
[...]

Ik weet niet zeker maar ik geloof dat het LFA/LKA een “mindere variant” van HDA2 is.
Kan ook zijn dat dat LFA/LKA op de oudere modellen zat.
Hoe het ook zei.
Ik heb HDA2 op Connect+ uit 2023. Werkt als een zonnetje.
Aangezien je een nieuwe gaat krijgen is er dus alle reden voor hoop.

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:55
Ik zou die hoop niet te hoog opzetten, hier een lounge uit 2023 met HDA2 en ook ik ervaar de problemen met de lka. Stuurt regelmatig buiten de lijntjes. Sinds de update dit najaar wel iets beter, maar op sommige wegen ervaar ik nog steeds dat de auto zichzelf buiten de lijnen stuurt waarna hij gaat piepen dat hij buiten de lijnen is 😂

Zowel bij een Volvo van en een Volkswagen nooit dergelijk gedrag ervaren met LKA/steer assit

• tomhier
trippelb schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 06:42:
Ik zou die hoop niet te hoog opzetten, hier een lounge uit 2023 met HDA2 en ook ik ervaar de problemen met de lka. Stuurt regelmatig buiten de lijntjes. Sinds de update dit najaar wel iets beter, maar op sommige wegen ervaar ik nog steeds dat de auto zichzelf buiten de lijnen stuurt waarna hij gaat piepen dat hij buiten de lijnen is 😂

Zowel bij een Volvo van en een Volkswagen nooit dergelijk gedrag ervaren met LKA/steer assit
Ik denk dat we reden genoeg hebben om bij onze dealers hier werk van te maken.
Want een systeem wat de veiligheid moet verhogen, maar dat eigenlijk niet doet, heeft verbetering nodig.
En ja, uiteraard ben je als bestuurder verantwoordelijk!

• tomhier
Stefannn schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:52:
[...]

Ik weet niet zeker maar ik geloof dat het LFA/LKA een “mindere variant” van HDA2 is.
Kan ook zijn dat dat LFA/LKA op de oudere modellen zat.
Hoe het ook zei.
Ik heb HDA2 op Connect+ uit 2023. Werkt als een zonnetje.
Aangezien je een nieuwe gaat krijgen is er dus alle reden voor hoop.
HDA2 is toch dat hij automagisch van rijbaan wisselt als je dat aangeeft?
Het is toch niet zo, dat HDA2 een verbeterde LKA/LFA is? Anders zou mijn ervaring gisteren met een Kona juist minder moeten zijn, ipv beter :)

LKA/LFA zijn tegenwoordig ook zo'n beetje standaard systemen op auto's?

• Stefannn
tomhier schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:01:
[...]

HDA2 is toch dat hij automagisch van rijbaan wisselt als je dat aangeeft?
Het is toch niet zo, dat HDA2 een verbeterde LKA/LFA is? Anders zou mijn ervaring gisteren met een Kona juist minder moeten zijn, ipv beter :)

LKA/LFA zijn tegenwoordig ook zo'n beetje standaard systemen op auto's?
HDA2 "kan" inderdaad van rijbaan wisselen. Dat heb ik na een paar keer proberen uit gezet. Gaat enorm traag en als het ven niet gaat zegt hij "gaat niet". Hij vraagt meer dan dat hij helpt.

Ik had begrepen dat je dan ook "verbeterd gedrag" kreeg (meer sensoren wellicht??) maar dat weet ik niet zeker.

• CharlieBulldog
Ik zie de laatste tijd helaas toch weer klachten over LFA/LKA voorbij komen.
In eerdere posts is aangegeven dat het afplakken van (een) bepaalde sensor(s) op de stuurkolom de oplossing voor dit probleem is (naast een update).

Ik adviseer degenen die nog klachten over LFA/LKA hebben bij hun dealer na te vragen of dit is uitgevoerd.

Als je eigen dealer niet met een oplossing komt is het overstappen naar een dealer die dit wel kan oplossen wellicht een optie. Het betreft garantie, dus zal Hyundai Nederland de kosten dragen.

Mocht dit niet lukken dan zou ik contact opnemen met Hyundai Nederland.

• jouwheld
jouwheld schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:05:
Gisteren teruggekomen van een tripje naar de alpen. Ik kreeg in Duitsland twee keer de melding "Check Active Air Flap System". Ik heb dit vorig jaar ook eens gehad, maar in Nederland krijg ik nooit de melding. Zou het met de snelheid te maken kunnen hebben? De melding verdwijnt altijd weer vanzelf.
Op de terugweg vlak voor de eerste snellader in NL de melding controleer het elektrische systeem. Ik was al bang dat ik aan de beurt was voor een nieuwe iccu, dus gelijk maar goed volgegooid bij de snellader. De melding was ondertussen verdwenen, thuis aan de AC-lader gehangen en ook daar ging laden goed. Dus ik hou het nog maar even in de gaten, over twee weekjes weer een trip naar de Alpen gepland.
Ik begon de check de luchtkleppen steeds vaker te krijgen gevolgd door controleer elek. syst. wagen in het rood. Ook in Nederland, wel altijd als ik op de snelweg reed. Na opnieuw starten was die ook altijd weg en stonden de kleppen ook beide open of dicht.

In de bluelink app onder vehicle report staat ook een rode driehoek met uitroepteken bij Motor Control System.

Garage heeft hem uitgelezen en nieuwe motor voor de kleppen besteld. Ik mocht ondertussen met de auto doorrijden. Gisteren is de nieuwe motor geplaatst en hopelijk zijn mijn meldingen daarmee ook verdwenen. Error is trouwens nog niet weg in de bluelink app dus lijkt erop dat ze de error code zijn vergeten te clearen. Bij volgend onderhoud even laten doen.
jouwheld schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:57:
[...]

Error is trouwens nog niet weg in de bluelink app dus lijkt erop dat ze de error code zijn vergeten te clearen. Bij volgend onderhoud even laten doen.
Kun je ook zelf doen, met een OBDII dongle en Car Scanner.

• Hippe Lip

Hippe Lip

trippelb schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 06:42:
Ik zou die hoop niet te hoog opzetten, hier een lounge uit 2023 met HDA2 en ook ik ervaar de problemen met de lka.
@trippelb We hadden het hier juist over dat LKA idd de wat lompere boer is en dat LFA het juist subtieler doet. Dus wat je beschrijft komt me niet vreemd over.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

CharlieBulldog schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:45:
Ik zie de laatste tijd helaas toch weer klachten over LFA/LKA voorbij komen.
In eerdere posts is aangegeven dat het afplakken van (een) bepaalde sensor(s) op de stuurkolom de oplossing voor dit probleem is (naast een update).
@CharlieBulldog Oh? Zit er een sensor op de stuurkolom? Wat senst die dan?

En ik kon hier niet vinden dat het afplakken van die (of een) sensor de oplossing voor een probleem zou zijn. Waar stond dat?

<John O`Mill>

• edegroot1973
jouwheld schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:57:
[...]

Ik begon de check de luchtkleppen steeds vaker te krijgen gevolgd door controleer elek. syst. wagen in het rood. Ook in Nederland, wel altijd als ik op de snelweg reed. Na opnieuw starten was die ook altijd weg en stonden de kleppen ook beide open of dicht.

In de bluelink app onder vehicle report staat ook een rode driehoek met uitroepteken bij Motor Control System.

Garage heeft hem uitgelezen en nieuwe motor voor de kleppen besteld. Ik mocht ondertussen met de auto doorrijden. Gisteren is de nieuwe motor geplaatst en hopelijk zijn mijn meldingen daarmee ook verdwenen. Error is trouwens nog niet weg in de bluelink app dus lijkt erop dat ze de error code zijn vergeten te clearen. Bij volgend onderhoud even laten doen.
Vanochtend ook weer een rit gehad met een verbruik van 28kwh/100km. Bij aankomst even motor aanlaten staan en uitgestapt. Rechterluchtklep stond stuk open. Heb een afspraak bij de dealer gemaakt voor herstel.

• CharlieBulldog
Hippe Lip schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:04:
[...]

@CharlieBulldog Oh? Zit er een sensor op de stuurkolom? Wat senst die dan?

En ik kon hier niet vinden dat het afplakken van die (of een) sensor de oplossing voor een probleem zou zijn. Waar stond dat?
Zie onder andere verschillende posts op 28-10-2022 over dit onderwerp.
Je kunt ook zoeken op "stuurkolom".

• Hippe Lip

Hippe Lip

CharlieBulldog schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:57:
[...]

Zie onder andere verschillende posts op 28-10-2022 over dit onderwerp.
Je kunt ook zoeken op "stuurkolom".
@CharlieBulldog Thnx. Ik dacht bij die woorden aan een sensor op het stuur of zo, ergens in het zicht. Maar dit gaat over een overgevoelige hoeksensor die het draaien van het stuur meet.

Mijn e-Niro doet dat heel soepeltjes (LFA), dus vind ik het wel vreemd dat dit bij de I5, die jonger is dan de e-Niro, niet goed werkt. Zijn ze die gaan ‘verschlimmbessern’?
Dan hoop ik dat dit in de nieuwe PE-versie gecorrigeerd is.
We gaan het merken…

<John O`Mill>

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:55
Hippe Lip schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 15:02:
[...]

@trippelb We hadden het hier juist over dat LKA idd de wat lompere boer is en dat LFA het juist subtieler doet. Dus wat je beschrijft komt me niet vreemd over.
Je hebt gelijk, wat ik bedoelde te zeggen dat de LFA matig werkt en bij mij regelmatig door de LKA gecorrigeerd wordt.

Dus de auto stuurt buiten de lijnen op de LFA, en vervolgens meld de LkA dit netjes door te piepen. Met andere woorden: de sensoren van het voertuigen zien de belijning goed, echter de software van de LFA neemt de verkeerde beslissing.

• Rugby82
Hier een leuke storing aan de I5 sinds een paar dagen. De sensoren aan de voorkant piepen continu als je beneden de 20km/h rijdt of stilstaat, ongeacht of er iets voor je is of niet. Echt om compleet gestoord van te worden en morgen maar eens de dealer bellen. Is er toevallig nog iemand die dit heeft gehad en wellicht een oplossing heeft gevonden?

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-12 12:51
Rugby82 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:16:
Hier een leuke storing aan de I5 sinds een paar dagen. De sensoren aan de voorkant piepen continu als je beneden de 20km/h rijdt of stilstaat, ongeacht of er iets voor je is of niet. Echt om compleet gestoord van te worden en morgen maar eens de dealer bellen. Is er toevallig nog iemand die dit heeft gehad en wellicht een oplossing heeft gevonden?
Kan je in het menu niet ergens instellen dat de parkeersensoren niet automatisch activeren?

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021

-CJ

Not remastered

Ik lees her en der in dit topic wat GPS-storingen maar mijn GPS doet het doorgaans prima maar dwaalt een paar keer per uur flink af, dan zit 'ie er echt een paar honderd meter flink naast.

Meer mensen hier ervaring mee?

All I had to do was follow the damn train.

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-12 16:45
-CJ schreef op donderdag 26 december 2024 @ 14:18:
Ik lees her en der in dit topic wat GPS-storingen maar mijn GPS doet het doorgaans prima maar dwaalt een paar keer per uur flink af, dan zit 'ie er echt een paar honderd meter flink naast.

Meer mensen hier ervaring mee?
Bij mij werkt het op zich goed.\nu 1 keer gehad, dat het gps het volledig fout had. Hij gaf na starten voor 5-10 minuten een volledige andere stad aan, van 150 km verder op. In deze tijd, gaf de auto de straten volledig fout. Na deze 5-10 minuten herstelde de auto zich zelf. Gelukkig nog maar 1 keer gebeurd.

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

@Rugby82
Ook gehad. Vuile sensoren waren het probleem.

• Rugby82
MicheldeGoey schreef op donderdag 26 december 2024 @ 16:25:
@Rugby82
Ook gehad. Vuile sensoren waren het probleem.
De sensoren heb ik juist schoongemaakt en zit geen spatje vuil op. Dat had ik als eerste uitgesloten aangezien dat inderdaad de meest logische oorzaak zou zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Rugby82 op 26-12-2024 18:16 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• MicheldeGoey

MicheldeGoey

Project 45

@Rugby82
De radarunit is niet zomaar zichtbaar.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZ64E_fw7Naqymih-TBFMZ9uy-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r30Yc33T2rvS8RtzuE58e2Wz.jpg?f=fotoalbum_large

• CeesTax
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-12 18:27

CeesTax

2022 Ioniq5 RWD 73kW

Rugby82 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 13:16:
Ik heb hetzelfde bij stilstaan, langzaam in file rijden, stoppen, etc. Piepen alsof er wat om de auto heen loopt. Met als gevolg, volume radio zachter, etc. Dat laatste is weliswaar met een instelling te verhelpen, maar goed, het blijft irritant.

• Peter-036
CeesTax schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:26:

Ik heb hetzelfde bij stilstaan, langzaam in file rijden, stoppen, etc. Piepen alsof er wat om de auto heen loopt. Met als gevolg, volume radio zachter, etc. Dat laatste is weliswaar met een instelling te verhelpen, maar goed, het blijft irritant.
Dat herken ik, mijn '22 lounge 72,6 kWh doet dat ook af en toe. Vervelend, maar (nog?) geen grote irritatie.

• Stephan_haarlem
CeesTax schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:26:
[...]

Hier hetzelfde. Sensoren aan de voorkant lijken soms supergevoelig en maakt bij mij niet uit of ze vuil of schoon zijn. Zeker als er een motor of auto met luide uitlaat voor mij staat dan raken de sensoren helemaal van slag.

• Marcel2020
soms storen de parkeersensoren van je voorganger gewoon...

• Rugby82
Alles geprobeerd schoon te maken maar niks helpt. Ook als er in een omtrek van 100m geen andere auto of object te vinden is piept de boel continu bij stilstaan of onder de 10km/h. Om gestoord van te worden dus maar even met de dealer bellen. Ook maar in het menu zoeken of ik de hele boel uit kan zetten want het fysieke knopje helemaal rechts in de rij in de console zet hem maar even uit totdat je weer stil gaat staan en dan begint de ellende opnieuw.

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• RambOo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Rugby82 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:02:
Alles geprobeerd schoon te maken maar niks helpt. Ook als er in een omtrek van 100m geen andere auto of object te vinden is piept de boel continu bij stilstaan of onder de 10km/h. Om gestoord van te worden dus maar even met de dealer bellen. Ook maar in het menu zoeken of ik de hele boel uit kan zetten want het fysieke knopje helemaal rechts in de rij in de console zet hem maar even uit totdat je weer stil gaat staan en dan begint de ellende opnieuw.
Tijdelijk even een zekeringetje trekken?

• Randy21
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-12 06:41
Hulp gevraagd!

Momenteel ben ik in België. Vanmorgen bleek de 12 volt accu leeg te zijn. Hoogvoltage accu zit boven de 60 procent. Auto deed niet veel meer. Alarmcentrale gebeld en die stuurde een sleper met een jump starter. Dat werkte totdat de jump starter werd losgemaakt, dan viel direct alles weer uit.
Dus ik werd versleept naar een garage en werd daar de accu gewisseld.

Ik kon weer rijden. Maar na enkele kilometers deed ik de kachel aan en toen kreeg ik een waarschuwing dat er een probleem is met de accu. Ik kon ook niet meer harder dan 40 kilometer per uur. Kachel uitgedaan en toen kon ik weer harder, maar melding bleef. Ik direct teruggereden naar de garage, maar die was inmiddels dicht.

Ik heb nu in totaal ongeveer 30 kilometer gereden terug naar de accomodatie maar de melding blijft.

Hebben jullie tips wat te doen? Moet bijvoorbeeld de 12 volt accu nog geladen worden en zo ja, hoe gaat dat?

Alvast bedankt!

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
Randy21 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:04:
Hulp gevraagd!

Momenteel ben ik in België. Vanmorgen bleek de 12 volt accu leeg te zijn. Hoogvoltage accu zit boven de 60 procent. Auto deed niet veel meer. Alarmcentrale gebeld en die stuurde een sleper met een jump starter. Dat werkte totdat de jump starter werd losgemaakt, dan viel direct alles weer uit.

Ik kon weer rijden. Maar na enkele kilometers deed ik de kachel aan en toen kreeg ik een waarschuwing dat er een probleem is met de accu. Ik kon ook niet meer harder dan 40 kilometer per uur. Kachel uitgedaan en toen kon ik weer harder, maar melding bleef. Ik direct teruggereden naar de garage, maar die was inmiddels dicht.

Ik heb nu in totaal ongeveer 30 kilometer gereden terug naar de accomodatie maar de melding blijft.

Hebben jullie tips wat te doen? Moet bijvoorbeeld de 12 volt accu nog geladen worden en zo ja, hoe gaat dat?

Alvast bedankt!
Ik weet niet of het inmiddels is opgelost, maar na een half uurtje rijden cq de auto aan laten staan moet de 12V accu weer geheel opgeladen zijn. Volgens mij kun je dus beter eerst de accu helemaal opladen en dan pas de kachel etc. aan doen ;)
Sterkte ermee!

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Randy21 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:04:
Hulp gevraagd!

Alvast bedankt!
Klinkt als een kapotte ICCU. Krijg je de melding “controleer elek syst Wagen” of “controleer voeding”?

(Als je hulp vraagt, vermeld dan altijd de exacte melding die je krijgt)

• Randy21
Bedankt voor de snelle reacties. En excuses dat ik niet helemaal volledig genoeg ben geweest.

Nadere toelichting: de ICCU heeft twee weken geleden de geest gegeven, maar ik kon nog wel snelladen en de dealer zag geen urgentie, want ik kan pas 28 januari terecht voor diagnose. Aanvankelijk kon ik probleemloos rijden en snel laden. Tot vanmorgen.

Ik kreeg eerst de melding controleer voeding en later de melding "controleer elek syst Wagen".

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Randy21 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:33:
Bedankt voor de snelle reacties. En excuses dat ik niet helemaal volledig genoeg ben geweest.

Nadere toelichting: de ICCU heeft twee weken geleden de geest gegeven, maar ik kon nog wel snelladen en de dealer zag geen urgentie, want ik kan pas 28 januari terecht voor diagnose. Aanvankelijk kon ik probleemloos rijden en snel laden. Tot vanmorgen.

Ik kreeg eerst de melding controleer voeding en later de melding "controleer elek syst Wagen".
Dan lijkt het er inderdaad op dat je niet meer kunt rijden totdat je ICCU is vervangen. Je auto moet worden afgesleept. De wegenwacht kan de 12v accu wel bijladen, maar dan kun je kort met beperkte snelheid rijden. Niet snel en betrouwbaar genoeg om veilig deel te kunnen nemen aan het verkeer.

De dealer zal er nu wel urgentie aan geven.

Ik heb exact hetzelfde ervaren (iccu kapot, eerst nog wel kunnen snelladen, maar op een gegeven moment werkt 12v niet meer en is het game over)

[ Voor 7% gewijzigd door Astronaut op 28-12-2024 15:09 ]

• Randy21
ik heb inmiddels opnieuw contact gehad met de alarmcentrale en de berger is weer onderweg met het idee de auto af te slepen waarna ik vervangend vervoer krijg.

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-12 02:16

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Is dat misschien de manier waarop de verwarming werkt.
Maar als ik hem op 23/24graden zet komt er zo'n warme lucht uit.
Het is wel 27gr, alsof de termostaat stuk is. Pas vanaf ik hem op 21gr zet stopt hij met zo heet te blazen.
Nooit dat probleem gehad denk ik. Gaat hij harder/sneller verwarmen als het kouder is?

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• Randy21
Bedankt voor jullie reacties. Door de tweede berger is vastgesteld dat er inderdaad problemen zijn met het electrische circuit van de auto, de 12 volt accu werd niet geladen.

De auto staat nu ergens in een depot in afwachting van transport naar Nederland. Hopelijk geeft de dealer nu wat meer urgentie en komen ze iets sneller met een nieuwe ICCU op de proppen.

• Rugby82
Ah daar zat een deel van het probleem. Ik dacht dat het die 4 kleine ronde sensoren in de bumper waren. Ik heb de hele voorkant nu 3 keer schoongemaakt en dat heeft geholpen. Ik heb het idee dat het na de wasbeurt is geweest en dat de wax (normaal doe ik dat niet) wellicht een vervelend laagje op de sensor heeft geplaatst waardoor deze gek ging doen. Nu de boel een paar keer opgepoetst is met babydoekjes en daarna droog gemaakt met keukenrol is het alweer veel beter. Het lijkt erop dat deze beter werkt als de auto vies is dan wanneer deze dus heel schoon is.

Edit 31-12: nu de boel wat minder schoon is zijn alle piepjes weer weg. Blijkbaar toch echt de wax laag van de wasstraat die de boosdoener was.

[ Voor 7% gewijzigd door Rugby82 op 31-12-2024 09:07 ]

R6, 7D2 en wat L-lenzen

• Stefannn
Vraagje,
De V2L adapter aan de buitenkant kan je natuurlijk niet gebruiken tijdens het laden.
Weet iemand of ik het stopcontact onder de achterbank tijdens DC laden (snelladen dus) kan gebruiken?
We nemen tegenwoordig een Nespresso apparaat mee op reis en dat is top. Alleen kost het nu 5 minuten extra omdat ik pas met laden kan beginnen als de koffie klaar is. No big deal… maar toch…

Pagina: 1 ... 246 ... 283 Laatste

Let op:
Vragen, opmerkingen en discussies over leveringen: Het Hyundai Ioniq 5 leveringen topic