Deze week precies een jaar in het bezit van mijn Ioniq 5. Het is een RWD 58kwh Connect (met warmtepomp). Voor de geïnteresseerden een tussentijdse conclusie over de plus- en minpunten van de auto wat mij betreft. De laatste tijd zie ik steeds meer mensen op dit forum meelezen die een occasion overwegen, dus wellicht voor jullie nuttige informatie.
Om te beginnen wat statistieken: ik heb in een jaar 23.000 km gereden in 438 uur (ongeveer 52,5km/uur gemiddeld gereden dus, maar dat is in werkelijkheid iets hoger omdat de teller bij stilstaan doorgaat). Gemiddeld verbruik: 17,6kwh/100km. Het verbruik valt me mee en ik denk dat mijn verbruik ook lager is dan gemiddeld omdat ik relatief weinig snelweg rijdt en veel in de file sta.
Problemen: gelukkig heb ik geen van de problemen op dit forum tot op heden ervaren. Mijn exemplaar functioneert vooralsnog uitstekend. Ik heb één keer een trucje van dit forum moeten toepassen om BlueLink te resetten, that's it! O en de kofferbak kraakt een beetje bij drempels, maar dat kunnen ze bij de eerstvolgende beurt waarschijnlijk wel oplossen.
Pluspunten:
- Met stip op 1 het ruimteaanbod. Het interieur van deze auto is zo gigantisch ruim, dat is gewoon fantastisch! Zelf heb ik twee kleine kids en dan is het superfijn om zo'n ruime achterbank te hebben. Maar ook wanneer nodig veel laadruimte. En voorin zit je als een koning.
- De stoelen zitten erg goed.
- Wat mij betreft snel zat, ondanks minder sterke motor in 58kwh RWD (125kW/170pk).
- Bedieningsgemak, op de gewraakte opstarttijd van het infotainmentscherm na dan.
- Bose audiosysteem klinkt erg goed. Wel na aanpassing van de equalizer aan de hand van tips in dit forum.
- Balans hulpsystemen en flippers voor regeneratie zijn goed. Hyundai heeft duidelijk EV-ervaring.
- 58kwh (netto 54) is zat in de zomer.
Minpunten:
- Elektromotor in mijn auto piept. Dat schijnt veel voor te komen bij de kleine batterijversie. Na een jaar hoor ik het bijna niet meer...
- De parkeersensoren slaan erg laat aan. Bij uitparkeren prima, maar bij inparkeren heb ik er vaak weinig aan. Sta al stil voordat ze in werking zijn.
- 58kwh (netto 54) is krap in de winter.
Al met al erg tevreden over deze auto en ga er nog met veel plezier drie jaar in rijden, tot einde leasecontract. Nog heel veel comfortabele kilometers te gaan!
Tot slot: ik moest destijds kiezen tussen Connect/58kwh of Style/74kwh. Gekozen voor meer luxe, minder range. Nog geen dag spijt gehad van die keuze.
[
Voor 3% gewijzigd door
pietjansen op 16-05-2024 17:24
]