Heb over de afgelopen weken drie keer gehad dat de SCC er mee op hield ("Check SCC Systeem" / "Controleer veiligheidssystemen aan voorkant"). Ik dacht aan frontradar, maar twijfel toch omdat het na een paar minuten weer uit zichzelf wegging en de SCC weer werkte. Is dat iets dat langzaamaan steeds vaker stuk kan gaan, of is het bij de frontradar in 1x storing en er nooit meer leven in? Ik kreeg van de dealer het advies om even te kijken of ik niet m'n ruit moest poetsen voor de camera, en als het in storing bleef gaan er mee langs te komen iig.
Tweede ding: winterbanden. Ik weet dat er een levendige discussie heerst hier over het nut ervan, maar gezien ik toch in de winter richting het oosten wil is op zomerbanden blijven rijden geen optie. Dus ik moet iets.
Ik weet dat hyundaizubehoer.de voor €444 of 447 per wiel een set 19" met respectievelijk Hankook W330A of Dunlop Winter Sport 5 levert. Dat is dus €1776 / €1788 totaal.
Mijn eigen dealer komt met opties van €2397 - €2649 voor 19" met Michelin of Pirelli (ongedefinieerd welke..). Ik weet wel de artikelnummers:
GI400-ADB09BPTMW
GI400-ADB09BPTPW
GI400-ADE09BCTMW
Als ik daar op ga googlen kom ik bij het volgende foldertje:
https://s7g10.scene7.com/...len-brochure_2021-2022pdf
Daarin is nét te lezen dat het gaat om banden met een verbruikslabel van C, grip B, en geluid 68dB. Helaas is de QR-code niet bruikbaar om te achterhalen om welke banden het precies gaat.
Nu vraag ik me af of er een voordeel is bij het kopen bij de dealer dat die extra €621 rechtvaardigt? De banden zijn blijkbaar 4dB stiller maar hebben voor de rest hetzelfde label als het aanbod van hyundaizubehoer. En 72dB is blijkbaar ook wat de Michelin Pilot Sport EV zomerband doet die er nu (af-fabriek) onder zit.
Ik zou ook kunnen kijken naar zelf losse velgen en banden (en TPMS), bijvoorbeeld de Continental WinterContact TS870P. Die heeft een verbruiksrating van B ipv C. Het verschil tussen B en C is ongeveer 2% in verbruik heb ik me laten vertellen. Maar of die 6km extra range me honderden euro's waard is.. ik geloof dat die deals van hyundaizubehoer wel ongeveer het goedkoopst is wat er te vinden valt?